← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de opmaak, de uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024 "
| Ministeriële omzendbrief betreffende de opmaak, de uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024 | Ministeriële omzendbrief betreffende de opmaak, de uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024 |
|---|---|
| BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| 7 DECEMBER 2023. - Ministeriële omzendbrief betreffende de opmaak, de | 7 DECEMBER 2023. - Ministeriële omzendbrief betreffende de opmaak, de |
| uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024 | uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024 |
| 1. Inleiding en context | 1. Inleiding en context |
| Deze omzendbrief legt de modaliteiten vast met betrekking tot de | Deze omzendbrief legt de modaliteiten vast met betrekking tot de |
| opmaak, de uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024. | opmaak, de uitvoering en de monitoring van de personeelsplannen 2024. |
| Ze heeft als doel de modaliteiten vast te leggen betreffende de | Ze heeft als doel de modaliteiten vast te leggen betreffende de |
| mededeling van de personeelsplannen van de entiteiten bedoeld in de | mededeling van de personeelsplannen van de entiteiten bedoeld in de |
| besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 30 maart 2018 | besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 30 maart 2018 |
| houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de | houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de |
| ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de | ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en van de |
| instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, | instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, |
| met inbegrip van de te gebruiken methodologie bij de opmaak ervan. | met inbegrip van de te gebruiken methodologie bij de opmaak ervan. |
| Deze circulaire is in overeenstemming met het moratorium op | Deze circulaire is in overeenstemming met het moratorium op |
| toekomstige personeelsbewegingen die gevolgen hebben voor de | toekomstige personeelsbewegingen die gevolgen hebben voor de |
| begroting. | begroting. |
| 1.1. Optiris | 1.1. Optiris |
| De Brusselse Hoofdstedelijke Regering besluit "om lineaire besparingen | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering besluit "om lineaire besparingen |
| door te voeren van 3% op alle personeelskredieten van alle instanties | door te voeren van 3% op alle personeelskredieten van alle instanties |
| geconsolideerd in de gewestelijke rekening, met uitzondering van het | geconsolideerd in de gewestelijke rekening, met uitzondering van het |
| operationeel personeel van de MIVB, volgens de tabel in bijlage". | operationeel personeel van de MIVB, volgens de tabel in bijlage". |
| Wat de pensioenen betreft, beslist de Regering het volgende: | Wat de pensioenen betreft, beslist de Regering het volgende: |
| 1. Geen gepensioneerden te vervangen tijdens de hele periode van het | 1. Geen gepensioneerden te vervangen tijdens de hele periode van het |
| moratorium, d.w.z. van 1/12/2023 tot 30/09/2024. | moratorium, d.w.z. van 1/12/2023 tot 30/09/2024. |
| 2. Slechts 2 van 3 personeelsleden die met pensioen gaan, te | 2. Slechts 2 van 3 personeelsleden die met pensioen gaan, te |
| vervangen. Deze maatregel treedt in werking op 1 oktober 2024 en de | vervangen. Deze maatregel treedt in werking op 1 oktober 2024 en de |
| modaliteiten zullen in een aparte nota bepaald worden. | modaliteiten zullen in een aparte nota bepaald worden. |
| Na haar beslissing van 16november 2023 heeft de Regering een | Na haar beslissing van 16november 2023 heeft de Regering een |
| moratorium ingesteld op toekomstige personeelsbewegingen met gevolgen | moratorium ingesteld op toekomstige personeelsbewegingen met gevolgen |
| voor de begroting. | voor de begroting. |
| De procedures voor werving/selectie die tot en met 30 november 2023 | De procedures voor werving/selectie die tot en met 30 november 2023 |
| lopende zijn, kunnen worden voortgezet en afgerond: | lopende zijn, kunnen worden voortgezet en afgerond: |
| ? Voor statutaire aanwervingen: 30 november 2023 is de datum van | ? Voor statutaire aanwervingen: 30 november 2023 is de datum van |
| invoer van de vacature in MyTalent Recruitment; | invoer van de vacature in MyTalent Recruitment; |
| ? Voor contractuele aanwervingen: 30 november 2023 is de datum van | ? Voor contractuele aanwervingen: 30 november 2023 is de datum van |
| publicatie van de vacature op de Actiris-website; | publicatie van de vacature op de Actiris-website; |
| ? Voor mandaten: 30 november 2023 is de datum van beslissing tot | ? Voor mandaten: 30 november 2023 is de datum van beslissing tot |
| openstelling van de functie door de regering. | openstelling van de functie door de regering. |
| De financiering door de regering is gegarandeerd voor deze lopende | De financiering door de regering is gegarandeerd voor deze lopende |
| procedures tot 1 december 2023, zolang ze binnen de budgettaire marge | procedures tot 1 december 2023, zolang ze binnen de budgettaire marge |
| voor personeelskredieten vallen, inclusief de 3% lineaire besparingen. | voor personeelskredieten vallen, inclusief de 3% lineaire besparingen. |
| De Regering heeft beslist dat: | De Regering heeft beslist dat: |
| ? Dit moratorium, voor de bedoelde periode, geldt voor alle diensten | ? Dit moratorium, voor de bedoelde periode, geldt voor alle diensten |
| van de Gewestregering en de instellingen van openbaar nut die | van de Gewestregering en de instellingen van openbaar nut die |
| geconsolideerd zijn in de rekening van het Gewest. | geconsolideerd zijn in de rekening van het Gewest. |
| ? Dit moratorium geldt niet voor operationeel personeel (in de strikte | ? Dit moratorium geldt niet voor operationeel personeel (in de strikte |
| zin van het woord): | zin van het woord): |
| o Van brandweer.brussel | o Van brandweer.brussel |
| o Van net.brussels | o Van net.brussels |
| o Van leefmilieu.brussels | o Van leefmilieu.brussels |
| o Van safe.brussels (SitCen) | o Van safe.brussels (SitCen) |
| o Van de MIVB | o Van de MIVB |
| o Van parking.brussels | o Van parking.brussels |
| ? Evenals het personeel van parking.brussels dat het resultaat is van | ? Evenals het personeel van parking.brussels dat het resultaat is van |
| de overname van gemeenten die hun opdracht delegeren om betaald | de overname van gemeenten die hun opdracht delegeren om betaald |
| parkeren op straat te controleren. | parkeren op straat te controleren. |
| ? De Regering kan specifieke afwijkingen toestaan voor de | ? De Regering kan specifieke afwijkingen toestaan voor de |
| internalisering van taken die eerder werden uitbesteed op basis van | internalisering van taken die eerder werden uitbesteed op basis van |
| een motivering die aantoont dat de operatie een positieve budgettaire | een motivering die aantoont dat de operatie een positieve budgettaire |
| impact. Een aparte nota zal op een later moment verspreid. | impact. Een aparte nota zal op een later moment verspreid. |
| ? Dat vrijstellingen kunnen worden verleend in het geval van | ? Dat vrijstellingen kunnen worden verleend in het geval van |
| gesubsidieerde posten, bijvoorbeeld via externe financiering. | gesubsidieerde posten, bijvoorbeeld via externe financiering. |
| ? Instellingen die onder het toepassingsgebied van het moratorium | ? Instellingen die onder het toepassingsgebied van het moratorium |
| vallen, hebben de mogelijkheid om een gemotiveerd verzoek (feitelijk | vallen, hebben de mogelijkheid om een gemotiveerd verzoek (feitelijk |
| en juridisch) in te dienen voor toekomstige personeelsbewegingen die | en juridisch) in te dienen voor toekomstige personeelsbewegingen die |
| budgettaire gevolgen hebben: contractuele en statutaire aanwervingen, | budgettaire gevolgen hebben: contractuele en statutaire aanwervingen, |
| mandaten en vervangingen van "kritieke" functies gedurende de periode | mandaten en vervangingen van "kritieke" functies gedurende de periode |
| gedekt door het moratorium. De volgende elementen moeten worden | gedekt door het moratorium. De volgende elementen moeten worden |
| onderbouwd in het verzoek: | onderbouwd in het verzoek: |
| o De aan te werven functie moet "kritiek" zijn binnen de aanvragende | o De aan te werven functie moet "kritiek" zijn binnen de aanvragende |
| instelling (niet-limitatieve voorbeelden: deze valt onder de | instelling (niet-limitatieve voorbeelden: deze valt onder de |
| uitoefening van openbaar gezag van de instelling; zonder deze functie | uitoefening van openbaar gezag van de instelling; zonder deze functie |
| komt de continuïteit van de openbare dienstverlening van de instelling | komt de continuïteit van de openbare dienstverlening van de instelling |
| in gevaar...); | in gevaar...); |
| o De aan te werven functie moet zijn opgenomen in het personeelsplan | o De aan te werven functie moet zijn opgenomen in het personeelsplan |
| (of equivalent) dat de behoeften aan personeel van de instelling op de | (of equivalent) dat de behoeften aan personeel van de instelling op de |
| middellange en lange termijn identificeert en vooraf is goedgekeurd | middellange en lange termijn identificeert en vooraf is goedgekeurd |
| door het bevoegde orgaan; | door het bevoegde orgaan; |
| o De functie moet tijdens de tijdelijke periode van het moratorium | o De functie moet tijdens de tijdelijke periode van het moratorium |
| onmiddellijk worden gelanceerd en ingevuld (dwz "zonder uitstel"), en | onmiddellijk worden gelanceerd en ingevuld (dwz "zonder uitstel"), en |
| het is niet mogelijk om deze functie op een andere manier uit te | het is niet mogelijk om deze functie op een andere manier uit te |
| voeren (niet-limitatief voorbeeld: tijdelijke terbeschikkingstelling | voeren (niet-limitatief voorbeeld: tijdelijke terbeschikkingstelling |
| tussen Brusselse administraties - zie mobiliteitsbesluit -...) tijdens | tussen Brusselse administraties - zie mobiliteitsbesluit -...) tijdens |
| het moratorium; | het moratorium; |
| o Het vereiste budget voor de functie moet worden gespecificeerd: een | o Het vereiste budget voor de functie moet worden gespecificeerd: een |
| totaal budget en een individueel budget moeten worden verstrekt. | totaal budget en een individueel budget moeten worden verstrekt. |
| De verzoeken voor toekomstige personeelsbewegingen met budgettaire | De verzoeken voor toekomstige personeelsbewegingen met budgettaire |
| gevolgen: contractuele en statutaire aanwervingen, mandaten en | gevolgen: contractuele en statutaire aanwervingen, mandaten en |
| vervangingen moeten als uitzondering worden gemotiveerd en ingediend | vervangingen moeten als uitzondering worden gemotiveerd en ingediend |
| bij de minister van Begroting en van het Openbaar Ambt, die de | bij de minister van Begroting en van het Openbaar Ambt, die de |
| elementen van het verzoek beoordeelt en een beslissing neemt over de | elementen van het verzoek beoordeelt en een beslissing neemt over de |
| gevraagde toekomstige personeelsbeweging. | gevraagde toekomstige personeelsbeweging. |
| Er is niet voorzien in arbitrage in geval van weigering door de | Er is niet voorzien in arbitrage in geval van weigering door de |
| minister van Begroting en Openbaar Ambt. | minister van Begroting en Openbaar Ambt. |
| 1.2. Spending reviews | 1.2. Spending reviews |
| De "spending reviews" omvatten de evaluatie van de overheidsuitgaven | De "spending reviews" omvatten de evaluatie van de overheidsuitgaven |
| met als doel besparingen te identificeren en de begrotingen te | met als doel besparingen te identificeren en de begrotingen te |
| optimaliseren. Ze moeten voortaan verplicht op structurele wijze | optimaliseren. Ze moeten voortaan verplicht op structurele wijze |
| worden geïntegreerd in de begrotingsprocessen en worden op vraag van | worden geïntegreerd in de begrotingsprocessen en worden op vraag van |
| de Europese Commissie bij wijze van structurele hervorming opgenomen | de Europese Commissie bij wijze van structurele hervorming opgenomen |
| in het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht (NPH). Op termijn | in het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht (NPH). Op termijn |
| zouden ze moeten leiden tot een verbetering van de doeltreffendheid | zouden ze moeten leiden tot een verbetering van de doeltreffendheid |
| van de overheidsuitgaven in overeenstemming met de prioriteiten van de | van de overheidsuitgaven in overeenstemming met de prioriteiten van de |
| Regering. | Regering. |
| De volgende entiteiten moeten daarom de ad-hoc tabellen aanvullen: | De volgende entiteiten moeten daarom de ad-hoc tabellen aanvullen: |
| ? Actiris voor het werkgelegenheidsbeleid (sociale economie en | ? Actiris voor het werkgelegenheidsbeleid (sociale economie en |
| oproepen voor projecten voor werkgelegenheid) | oproepen voor projecten voor werkgelegenheid) |
| ? GGC voor het beleid inzake het geestelijke gezondheidsbeleid of de | ? GGC voor het beleid inzake het geestelijke gezondheidsbeleid of de |
| daklozensector | daklozensector |
| Aan de entiteiten die betrokken zijn bij spending reviews met gevolgen | Aan de entiteiten die betrokken zijn bij spending reviews met gevolgen |
| voor hun personeelsplan, wordt gevraagd hun personeelsplan te bezorgen | voor hun personeelsplan, wordt gevraagd hun personeelsplan te bezorgen |
| aan talent.brussels. | aan talent.brussels. |
| 2. Principes en methodologie | 2. Principes en methodologie |
| 2.1. Principe | 2.1. Principe |
| De Regering zou meerjarige en evolutieve personeelsplannen voor een | De Regering zou meerjarige en evolutieve personeelsplannen voor een |
| periode van 6 jaar moeten kunnen opstellen en goedkeuren teneinde | periode van 6 jaar moeten kunnen opstellen en goedkeuren teneinde |
| garanties te bieden voor een methodologie die coherent en homogeen is | garanties te bieden voor een methodologie die coherent en homogeen is |
| ten opzichte van het toekomstige Wetboek van Overheidsfinanciën van | ten opzichte van het toekomstige Wetboek van Overheidsfinanciën van |
| het Brusselse Gewest. | het Brusselse Gewest. |
| In het kader van de nieuwe procedure worden gestandaardiseerde | In het kader van de nieuwe procedure worden gestandaardiseerde |
| gegevens verzameld voor de opmaak van de personeelsplannen van de | gegevens verzameld voor de opmaak van de personeelsplannen van de |
| verschillende entiteiten. Er zullen bijgevolg wijzigingen worden | verschillende entiteiten. Er zullen bijgevolg wijzigingen worden |
| aangebracht aan de bepalingen van de artikelen 18 en 19 betreffende de | aangebracht aan de bepalingen van de artikelen 18 en 19 betreffende de |
| personeelsplannen van het besluit van de Regering van 21 maart 2018 | personeelsplannen van het besluit van de Regering van 21 maart 2018 |
| houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de | houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de |
| ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten en van de | ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten en van de |
| instellingen van openbaar nut. | instellingen van openbaar nut. |
| De nieuwe werkinstrumenten zullen toelaten het verband tussen de | De nieuwe werkinstrumenten zullen toelaten het verband tussen de |
| personeelsplannen en de begroting te verduidelijken, de jaarlijkse | personeelsplannen en de begroting te verduidelijken, de jaarlijkse |
| inschrijving van de personeelskredieten in de begroting te verbeteren | inschrijving van de personeelskredieten in de begroting te verbeteren |
| en het begrotingsplafond op het einde van het meerjarige | en het begrotingsplafond op het einde van het meerjarige |
| personeelsplan en na de halfjaarlijkse controles in acht te nemen. | personeelsplan en na de halfjaarlijkse controles in acht te nemen. |
| Als gevolg van deze ingrijpende wijzigingen zal talent.brussels actief | Als gevolg van deze ingrijpende wijzigingen zal talent.brussels actief |
| samenwerken met elke entiteit in het proces van berekenen en valideren | samenwerken met elke entiteit in het proces van berekenen en valideren |
| van de HR-budgetgegevens en zal een adviserende rol vervullen via zijn | van de HR-budgetgegevens en zal een adviserende rol vervullen via zijn |
| subcomité voor monitoring. | subcomité voor monitoring. |
| 2.2 Nieuwe methodologie voor indiening van de personeelsplannen met | 2.2 Nieuwe methodologie voor indiening van de personeelsplannen met |
| behulp van een prospectieve boordtabel: | behulp van een prospectieve boordtabel: |
| 2.2.1 Doelstellingen en resultaten: | 2.2.1 Doelstellingen en resultaten: |
| In een streven naar administratieve vereenvoudiging, leesbaarheid van | In een streven naar administratieve vereenvoudiging, leesbaarheid van |
| de documenten en ondersteuning van de gewestelijke entiteiten werd | de documenten en ondersteuning van de gewestelijke entiteiten werd |
| beslist om de procedure met betrekking tot de personeelsplannen te | beslist om de procedure met betrekking tot de personeelsplannen te |
| optimaliseren. Na verloop van tijd zal een voorspellende boordtabel | optimaliseren. Na verloop van tijd zal een voorspellende boordtabel |
| (zie bijlage) op automatische wijze worden aangemaakt en bijgewerkt in | (zie bijlage) op automatische wijze worden aangemaakt en bijgewerkt in |
| een tool voor monitoring van de personeelsplannen die momenteel wordt | een tool voor monitoring van de personeelsplannen die momenteel wordt |
| ontwikkeld. Op middellange termijn zou deze tool een maandelijkse | ontwikkeld. Op middellange termijn zou deze tool een maandelijkse |
| monitoring mogelijk moeten maken, terwijl op lange termijn een | monitoring mogelijk moeten maken, terwijl op lange termijn een |
| monitoring in reële tijd mogelijk zou worden. | monitoring in reële tijd mogelijk zou worden. |
| Deze nieuwe procedure komt tegemoet aan de volgende doelstellingen: | Deze nieuwe procedure komt tegemoet aan de volgende doelstellingen: |
| ? Gevolg geven aan de opmerkingen en de aanbevelingen van de Inspectie | ? Gevolg geven aan de opmerkingen en de aanbevelingen van de Inspectie |
| van Financiën; | van Financiën; |
| ? Zich schikken naar het toekomstige Wetboek van Overheidsfinanciën | ? Zich schikken naar het toekomstige Wetboek van Overheidsfinanciën |
| van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat in de plaats zal komen van | van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat in de plaats zal komen van |
| het besluit van 16 december 2021 van de Brusselse Hoofdstedelijke | het besluit van 16 december 2021 van de Brusselse Hoofdstedelijke |
| Regering die de begrotingsmodaliteiten bepaald; | Regering die de begrotingsmodaliteiten bepaald; |
| ? Beschikken over een unieke procedure voor opmaak van de | ? Beschikken over een unieke procedure voor opmaak van de |
| personeelsplannen van de verschillende besturen en instellingen, door | personeelsplannen van de verschillende besturen en instellingen, door |
| gestandaardiseerde gegevens te verzamelen; | gestandaardiseerde gegevens te verzamelen; |
| ? De opmaak en de goedkeuring, door de Regering, van meerjarige | ? De opmaak en de goedkeuring, door de Regering, van meerjarige |
| personeelsplannen mogelijk maken op basis van de meerjarige | personeelsplannen mogelijk maken op basis van de meerjarige |
| begrotingsenveloppen die jaarlijks evolueren; | begrotingsenveloppen die jaarlijks evolueren; |
| ? De wijziging of de actualisering van deze meerjarige | ? De wijziging of de actualisering van deze meerjarige |
| personeelsplannen mogelijk maken op vereenvoudigde wijze, voor zover | personeelsplannen mogelijk maken op vereenvoudigde wijze, voor zover |
| dergelijke wijziging/actualisering binnen de vastgestelde en | dergelijke wijziging/actualisering binnen de vastgestelde en |
| goedgekeurde begrotingslimieten blijft. | goedgekeurde begrotingslimieten blijft. |
| 2.2.2 Prospectieve tabel | 2.2.2 Prospectieve tabel |
| Tabel 1: Begrotingssignalisatie (bijlage 1) | Tabel 1: Begrotingssignalisatie (bijlage 1) |
| Voor de opmaak van de personeelsplannen laat de nieuwe methodologie | Voor de opmaak van de personeelsplannen laat de nieuwe methodologie |
| zich samenvatten in een voorspellende tabel die de betrokken | zich samenvatten in een voorspellende tabel die de betrokken |
| entiteiten moeten invullen. Deze tabel is opgenomen in de bijlage en | entiteiten moeten invullen. Deze tabel is opgenomen in de bijlage en |
| worden aangevuld met een woordenlijst. | worden aangevuld met een woordenlijst. |
| Het grootste voordeel van deze tabel bestaat in het nauwkeurig | Het grootste voordeel van deze tabel bestaat in het nauwkeurig |
| overzicht van de uitgaven inzake het personeel in elke instelling. | overzicht van de uitgaven inzake het personeel in elke instelling. |
| Voor elk personeelslid worden de totale kosten op jaarbasis | Voor elk personeelslid worden de totale kosten op jaarbasis |
| uitgesplitst volgens de categorie uitgaven. | uitgesplitst volgens de categorie uitgaven. |
| Naast de kredieten voor het bestaande actieve personeel zal deze tabel | Naast de kredieten voor het bestaande actieve personeel zal deze tabel |
| ook de evaluatie van de kredieten bevatten, rekening houdend met het | ook de evaluatie van de kredieten bevatten, rekening houdend met het |
| te verwachten personeelsbestand, de loopbaanontwikkeling UPGRADE | te verwachten personeelsbestand, de loopbaanontwikkeling UPGRADE |
| (bevorderingen en benoemingen), natuurlijke personeelsbewegingen UIT | (bevorderingen en benoemingen), natuurlijke personeelsbewegingen UIT |
| (pensioenen, ontslagnemingen) en IN (indiensttredingen en | (pensioenen, ontslagnemingen) en IN (indiensttredingen en |
| aanwervingsplan). | aanwervingsplan). |
| Aan de entiteiten wordt gevraagd een meerjarenplan inzake | Aan de entiteiten wordt gevraagd een meerjarenplan inzake |
| personeelsverloop en aanwerving op te stellen door opeenvolgende | personeelsverloop en aanwerving op te stellen door opeenvolgende |
| prognoses te maken over een periode van 6 jaar. Dit jaar hebben de | prognoses te maken over een periode van 6 jaar. Dit jaar hebben de |
| prognoses betrekking op de jaren 2024 tot en met 2029. Via deze | prognoses betrekking op de jaren 2024 tot en met 2029. Via deze |
| methodologie krijgt de Regering, via de Minister van Openbaar Ambt en | methodologie krijgt de Regering, via de Minister van Openbaar Ambt en |
| Begroting, een beter zicht op de personeelssituatie. | Begroting, een beter zicht op de personeelssituatie. |
| ? Inhoud en formaat van de gegevens | ? Inhoud en formaat van de gegevens |
| Alle bruto loonschalen in de tabel worden zonder indexering vermeld, | Alle bruto loonschalen in de tabel worden zonder indexering vermeld, |
| zowel voor de huidige schalen als voor de prognoses. | zowel voor de huidige schalen als voor de prognoses. |
| Elke nieuwe aanwerving dient gemotiveerd te worden in overeenstemming | Elke nieuwe aanwerving dient gemotiveerd te worden in overeenstemming |
| met het Optiris-plan en het moratorium (zie punt 1.1). | met het Optiris-plan en het moratorium (zie punt 1.1). |
| Op basis van de gegevens in de bijgevoegde begrotingstabel worden de | Op basis van de gegevens in de bijgevoegde begrotingstabel worden de |
| totale kosten van de agenten berekend door de Gewestelijke | totale kosten van de agenten berekend door de Gewestelijke |
| Overheidsdienst Brussel (talent.brussels) om ervoor te zorgen dat de | Overheidsdienst Brussel (talent.brussels) om ervoor te zorgen dat de |
| cijfers overeenstemmen met de wijzigingen in de wetgeving en de | cijfers overeenstemmen met de wijzigingen in de wetgeving en de |
| prognoses van het Planbureau(1) . Ter informatie geven we mee dat de | prognoses van het Planbureau(1) . Ter informatie geven we mee dat de |
| prognoses het principe zullen volgen van 2% indexering per jaar op 1 | prognoses het principe zullen volgen van 2% indexering per jaar op 1 |
| januari van het betrokken jaar en dat de herwaarderingen van | januari van het betrokken jaar en dat de herwaarderingen van |
| loonschalen met 1% eveneens zullen worden opgenomen om de | loonschalen met 1% eveneens zullen worden opgenomen om de |
| nauwkeurigheid van de cijfers te garanderen in het licht van de | nauwkeurigheid van de cijfers te garanderen in het licht van de |
| evolutie van de wetgeving en de prognoses van het Planbureau(2) . | evolutie van de wetgeving en de prognoses van het Planbureau(2) . |
| Elke uitgave die de vergelijking met eerdere boekjaren onmogelijk | Elke uitgave die de vergelijking met eerdere boekjaren onmogelijk |
| maakt, moet expliciet worden vermeld in de kolom "opmerkingen". Als | maakt, moet expliciet worden vermeld in de kolom "opmerkingen". Als |
| algemene regel, en inzonderheid in het kader van de elektronische | algemene regel, en inzonderheid in het kader van de elektronische |
| toezending van de budgetten en begrotingswijzigingen, dient, teneinde | toezending van de budgetten en begrotingswijzigingen, dient, teneinde |
| de leesbaarheid van alle documenten te waarborgen, de presentatie van | de leesbaarheid van alle documenten te waarborgen, de presentatie van |
| de bijgevoegde tabel strikt aangehouden te worden en mogen geen | de bijgevoegde tabel strikt aangehouden te worden en mogen geen |
| wijzigingen aangebracht worden zonder voorafgaand overleg met het | wijzigingen aangebracht worden zonder voorafgaand overleg met het |
| subcomité monitoring. | subcomité monitoring. |
| De leidend ambtenaar van elke entiteit stuurt zijn ingevuld meerjarig | De leidend ambtenaar van elke entiteit stuurt zijn ingevuld meerjarig |
| personeelsplan (bijlage 1) op naar het adres van talent.brussels, | personeelsplan (bijlage 1) op naar het adres van talent.brussels, |
| strategie@talent.brussels, tegen 28 februari van het jaar waarin het | strategie@talent.brussels, tegen 28 februari van het jaar waarin het |
| personeelsplan aanvang neemt, samen met: | personeelsplan aanvang neemt, samen met: |
| ? De raming van de meerjarenbegroting ; | ? De raming van de meerjarenbegroting ; |
| ? Het advies van de Inspectie van Financiën voor de GOD en de ION's | ? Het advies van de Inspectie van Financiën voor de GOD en de ION's |
| van type 1; | van type 1; |
| ? Het advies van de Regeringscommissarissen en van de raad van bestuur | ? Het advies van de Regeringscommissarissen en van de raad van bestuur |
| voor ION's van type 2; | voor ION's van type 2; |
| ? Het akkoord van de Minister van Begroting indien vereist; | ? Het akkoord van de Minister van Begroting indien vereist; |
| ? De spending reviews van de entiteit die een impact hebben op het | ? De spending reviews van de entiteit die een impact hebben op het |
| vlak van personeel; | vlak van personeel; |
| ? Eender welk regeerakkoord dat een impact heeft op het personeelsplan | ? Eender welk regeerakkoord dat een impact heeft op het personeelsplan |
| van de entiteit; | van de entiteit; |
| ? Het akkoord van de Minister van Openbaar Ambt indien vereist; | ? Het akkoord van de Minister van Openbaar Ambt indien vereist; |
| ? Het resultaat van het voorafgaand overleg overeenkomstig artikel 11 | ? Het resultaat van het voorafgaand overleg overeenkomstig artikel 11 |
| van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen | van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen |
| tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. | tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. |
| De leidend ambtenaar van elke entiteit wijst ook een | De leidend ambtenaar van elke entiteit wijst ook een |
| "referentiepersoon personeelsplan" aan als contactpersoon tussen de | "referentiepersoon personeelsplan" aan als contactpersoon tussen de |
| entiteit en het subcomité monitoring. Deze referentiepersoon zal | entiteit en het subcomité monitoring. Deze referentiepersoon zal |
| worden uitgenodigd op twee vergaderingen om kennis te nemen van de | worden uitgenodigd op twee vergaderingen om kennis te nemen van de |
| inhoud van de tabel voorafgaand aan de opmaak van het personeelsplan | inhoud van de tabel voorafgaand aan de opmaak van het personeelsplan |
| en om vervolgens de cijfers te onderzoeken en te valideren in | en om vervolgens de cijfers te onderzoeken en te valideren in |
| samenwerking met talent.brussels; vervolgens zal het personeelsplan | samenwerking met talent.brussels; vervolgens zal het personeelsplan |
| definitief worden overhandigd aan de Taskforce PP zoals bepaald in de | definitief worden overhandigd aan de Taskforce PP zoals bepaald in de |
| ministeriële omzendbrief van 16 januari 2020 betreffende de opmaak en | ministeriële omzendbrief van 16 januari 2020 betreffende de opmaak en |
| de opvolging van een personeelsplan op basis van de | de opvolging van een personeelsplan op basis van de |
| personeelsenveloppe. | personeelsenveloppe. |
| 2.2.3 Planning | 2.2.3 Planning |
| Met het oog op een goede beheersing van het financieel beheer en in | Met het oog op een goede beheersing van het financieel beheer en in |
| het kader van de goedkeuring van de personeelsplannen door de Regering | het kader van de goedkeuring van de personeelsplannen door de Regering |
| vestigen we uw aandacht op de noodzaak om de wetsbepalingen zo goed | vestigen we uw aandacht op de noodzaak om de wetsbepalingen zo goed |
| mogelijk in acht te nemen met betrekking tot de termijnen voor | mogelijk in acht te nemen met betrekking tot de termijnen voor |
| indiening van de personeelsplannen, samen met alle documenten ad hoc, | indiening van de personeelsplannen, samen met alle documenten ad hoc, |
| bij de Minister van Openbaar Ambt en Begroting, via talent.brussels | bij de Minister van Openbaar Ambt en Begroting, via talent.brussels |
| aan het adres strategie@talent.brussels en dit ten laatste op 28 | aan het adres strategie@talent.brussels en dit ten laatste op 28 |
| februari 2024. | februari 2024. |
| Een extra termijn van vijftien dagen wordt alleen toegekend aan | Een extra termijn van vijftien dagen wordt alleen toegekend aan |
| entiteiten die hun initiële personeelsplan op 28 februari hebben | entiteiten die hun initiële personeelsplan op 28 februari hebben |
| ingediend, maar waarvoor het advies van de IF gedeeltelijk gunstig of | ingediend, maar waarvoor het advies van de IF gedeeltelijk gunstig of |
| ongunstig is. Indien het eventuele personeelsplan ter rechtzetting | ongunstig is. Indien het eventuele personeelsplan ter rechtzetting |
| niet is ingediend op ten laatste 15 maart, zal het op 28 februari | niet is ingediend op ten laatste 15 maart, zal het op 28 februari |
| ingediende personeelsplan in aanmerking worden genomen, ook al is het | ingediende personeelsplan in aanmerking worden genomen, ook al is het |
| advies van de IF niet (volledig) gunstig. | advies van de IF niet (volledig) gunstig. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Ter informatie en teneinde het personeelsplan samen met de vereiste | Ter informatie en teneinde het personeelsplan samen met de vereiste |
| documenten tijdig toe te sturen worden de verschillende instellingen | documenten tijdig toe te sturen worden de verschillende instellingen |
| eraan herinnerd om rekening te houden met volgende termijnen: 10 | eraan herinnerd om rekening te houden met volgende termijnen: 10 |
| werkdagen voor het bijeenroepen van een BOC, maximaal 20 werkdagen | werkdagen voor het bijeenroepen van een BOC, maximaal 20 werkdagen |
| vanaf de datum van ontvangst van de documenten voor de Inspectie van | vanaf de datum van ontvangst van de documenten voor de Inspectie van |
| Financiën en de Minister van Begroting, de termijn van 14 dagen voor | Financiën en de Minister van Begroting, de termijn van 14 dagen voor |
| het op de agenda van de Regering plaatsen tenzij in geval van nood, de | het op de agenda van de Regering plaatsen tenzij in geval van nood, de |
| termijn voor analyse door de functioneel bevoegde Minister enzovoort. | termijn voor analyse door de functioneel bevoegde Minister enzovoort. |
| 2.3 Wijziging van de personeelsplannen en monitoring | 2.3 Wijziging van de personeelsplannen en monitoring |
| 2.3.1. Wijzigingen | 2.3.1. Wijzigingen |
| Het principe van jaarlijkse opmaak van de begroting moet derhalve in | Het principe van jaarlijkse opmaak van de begroting moet derhalve in |
| acht worden genomen; de vaststelling van het personeelsplan door de | acht worden genomen; de vaststelling van het personeelsplan door de |
| Regering houdt de toestemming in van de bezetting van de betrekkingen | Regering houdt de toestemming in van de bezetting van de betrekkingen |
| waarin door aanwerving, promotie, mobiliteit of indienstneming wordt | waarin door aanwerving, promotie, mobiliteit of indienstneming wordt |
| voorzien, binnen de grenzen van de gewestelijke begrotingskredieten in | voorzien, binnen de grenzen van de gewestelijke begrotingskredieten in |
| een volledig jaar. | een volledig jaar. |
| In dringende gevallen wegens uitzonderlijke of onvoorziene | In dringende gevallen wegens uitzonderlijke of onvoorziene |
| omstandigheden kan de Regering door middel van een met redenen omklede | omstandigheden kan de Regering door middel van een met redenen omklede |
| beslissing toestemming geven tot aanwerving of tot wijziging van de | beslissing toestemming geven tot aanwerving of tot wijziging van de |
| personeelstabel en de daarmee samenhangende kredieten voor een bedrag | personeelstabel en de daarmee samenhangende kredieten voor een bedrag |
| en duur die in de beslissing worden vastgesteld (bv. gesubsidieerde | en duur die in de beslissing worden vastgesteld (bv. gesubsidieerde |
| aanwervingen, nieuwe tewerkstelling, contracten van bepaalde duur | aanwervingen, nieuwe tewerkstelling, contracten van bepaalde duur |
| enzovoort). | enzovoort). |
| Het personeelsplan en alle wijzigingen of bijwerkingen ervan worden | Het personeelsplan en alle wijzigingen of bijwerkingen ervan worden |
| meegedeeld aan alle personeelsleden en gepubliceerd in het Belgisch | meegedeeld aan alle personeelsleden en gepubliceerd in het Belgisch |
| Staatsblad. | Staatsblad. |
| 2.3.2. Monitoring | 2.3.2. Monitoring |
| De personeelsplannen worden gemonitord op basis van de | De personeelsplannen worden gemonitord op basis van de |
| begrotingsdoelen, met het oog op eventuele noodzakelijke aanpassingen. | begrotingsdoelen, met het oog op eventuele noodzakelijke aanpassingen. |
| Op termijn zal deze monitoring maandelijks en op automatische wijze | Op termijn zal deze monitoring maandelijks en op automatische wijze |
| worden uitgevoerd met behulp van specifieke software. In afwachting | worden uitgevoerd met behulp van specifieke software. In afwachting |
| van de implementatie van deze tool wordt de monitoring halfjaarlijks | van de implementatie van deze tool wordt de monitoring halfjaarlijks |
| en op handmatige wijze uitgevoerd, waarbij alleen gebruik wordt | en op handmatige wijze uitgevoerd, waarbij alleen gebruik wordt |
| gemaakt van de tabel in de bijlage. | gemaakt van de tabel in de bijlage. |
| Elke leidend ambtenaar van een dienst van de Regering of van de | Elke leidend ambtenaar van een dienst van de Regering of van de |
| betrokken ION zal bijgevolg aan talent.brussels, minimaal tweemaal per | betrokken ION zal bijgevolg aan talent.brussels, minimaal tweemaal per |
| jaar en ten laatste op 1 juni en op 1 december van jaar N, een | jaar en ten laatste op 1 juni en op 1 december van jaar N, een |
| overzicht moeten toesturen met het percentage van verwezenlijking van | overzicht moeten toesturen met het percentage van verwezenlijking van |
| de toegekende begroting inzake personeel voor het jaar N evenals het | de toegekende begroting inzake personeel voor het jaar N evenals het |
| geactualiseerde percentage van invulling van zijn personeelsplan. | geactualiseerde percentage van invulling van zijn personeelsplan. |
| Eens de leidende ambtenaren de monitoring van personeelsplannen hebben | Eens de leidende ambtenaren de monitoring van personeelsplannen hebben |
| verzonden, worden de begrotingscijfers en HR-cijfers als gevalideerd | verzonden, worden de begrotingscijfers en HR-cijfers als gevalideerd |
| beschouwd. | beschouwd. |
| 3. Conclusie | 3. Conclusie |
| Deze omzendbrief bevat, samen met zijn bijlage, de voornaamste | Deze omzendbrief bevat, samen met zijn bijlage, de voornaamste |
| elementen die nuttig zijn voor het begrip en de opmaak van de | elementen die nuttig zijn voor het begrip en de opmaak van de |
| personeelsplannen voor de werkingsjaren 2024 tot 2029. In die zin | personeelsplannen voor de werkingsjaren 2024 tot 2029. In die zin |
| vormt de omzendbrief uw referentiedocument en bestaat het doel ervan | vormt de omzendbrief uw referentiedocument en bestaat het doel ervan |
| bij te dragen tot de doelstelling van goed beheer van de gewestelijke | bij te dragen tot de doelstelling van goed beheer van de gewestelijke |
| entiteiten, met inachtneming van de interne en Europese | entiteiten, met inachtneming van de interne en Europese |
| wetsbepalingen. | wetsbepalingen. |
| Elke vraag kan worden toegestuurd aan strategie@talent.brussels. | Elke vraag kan worden toegestuurd aan strategie@talent.brussels. |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Berekening gebaseerd op 13 instellingen | (1) Berekening gebaseerd op 13 instellingen |
| (2) Berekening gebaseerd op 13 instellingen | (2) Berekening gebaseerd op 13 instellingen |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |