← Terug naar "Rondzendbrief betreffende de opname van ecologische criteria en duurzame ontwikkelingscriteria in de overheidsopdrachten voor leveringen en diensten en tot wijziging van de ministeriële rondzendbrief van 8 juli 1993 betreffende het milieuvriendelijke verbruik en het afvalstoffenbeheer in de gewestelijke openbare besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest "
| Rondzendbrief betreffende de opname van ecologische criteria en duurzame ontwikkelingscriteria in de overheidsopdrachten voor leveringen en diensten en tot wijziging van de ministeriële rondzendbrief van 8 juli 1993 betreffende het milieuvriendelijke verbruik en het afvalstoffenbeheer in de gewestelijke openbare besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Rondzendbrief betreffende de opname van ecologische criteria en duurzame ontwikkelingscriteria in de overheidsopdrachten voor leveringen en diensten en tot wijziging van de ministeriële rondzendbrief van 8 juli 1993 betreffende het milieuvriendelijke verbruik en het afvalstoffenbeheer in de gewestelijke openbare besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
| 5 FEBRUARI 2009. - Rondzendbrief betreffende de opname van ecologische | 5 FEBRUARI 2009. - Rondzendbrief betreffende de opname van ecologische |
| criteria en duurzame ontwikkelingscriteria in de overheidsopdrachten | criteria en duurzame ontwikkelingscriteria in de overheidsopdrachten |
| voor leveringen en diensten en tot wijziging van de ministeriële | voor leveringen en diensten en tot wijziging van de ministeriële |
| rondzendbrief van 8 juli 1993 betreffende het milieuvriendelijke | rondzendbrief van 8 juli 1993 betreffende het milieuvriendelijke |
| verbruik (ecoconsumptie) en het afvalstoffenbeheer in de gewestelijke | verbruik (ecoconsumptie) en het afvalstoffenbeheer in de gewestelijke |
| openbare besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | openbare besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
| De Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft beslist om, | De Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft beslist om, |
| met naleving van de wetten op de overheidsopdrachten, de invoering van | met naleving van de wetten op de overheidsopdrachten, de invoering van |
| milieuclausules en duurzame ontwikkelingsclausules in de lastenboeken | milieuclausules en duurzame ontwikkelingsclausules in de lastenboeken |
| van de overheidsopdrachten aan te moedigen, teneinde de overheden | van de overheidsopdrachten aan te moedigen, teneinde de overheden |
| ertoe aan te zetten duurzame producten en diensten aan te kopen. | ertoe aan te zetten duurzame producten en diensten aan te kopen. |
| Overwegende dat de overheid het voorbeeld moet geven en gelet op de | Overwegende dat de overheid het voorbeeld moet geven en gelet op de |
| bereidheid van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en de | bereidheid van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en de |
| gewestelijke besturen om dit verantwoordelijk consumptiegedrag aan te | gewestelijke besturen om dit verantwoordelijk consumptiegedrag aan te |
| moedigen, heeft de rondzendbrief als doel : | moedigen, heeft de rondzendbrief als doel : |
| -de vermindering van de negatieve impact van de openbare aankopen op | -de vermindering van de negatieve impact van de openbare aankopen op |
| het leefmilieu; | het leefmilieu; |
| - de opname van ecologische criteria in de overheidsopdrachten voor | - de opname van ecologische criteria in de overheidsopdrachten voor |
| leveringen en diensten die door de aanbestedende overheden van het | leveringen en diensten die door de aanbestedende overheden van het |
| Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelanceerd worden; | Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelanceerd worden; |
| - de bepaling van de leveringen en diensten waarop de ecologische | - de bepaling van de leveringen en diensten waarop de ecologische |
| voorschriften van toepassing zijn; | voorschriften van toepassing zijn; |
| - de vastlegging van het kader van ecologische voorschriften waaraan | - de vastlegging van het kader van ecologische voorschriften waaraan |
| de genoemde opdrachten moeten beantwoorden; | de genoemde opdrachten moeten beantwoorden; |
| - de afbakening van de wettelijke beginselen die de opname van sociale | - de afbakening van de wettelijke beginselen die de opname van sociale |
| en ethische criteria en clausules in overheidsopdrachten mogelijk | en ethische criteria en clausules in overheidsopdrachten mogelijk |
| maken. | maken. |
| HOOFDSTUK I. - Toepassingsveld | HOOFDSTUK I. - Toepassingsveld |
| 1. Betrokken besturen | 1. Betrokken besturen |
| De beoogde openbare besturen zijn alle besturen die functioneel | De beoogde openbare besturen zijn alle besturen die functioneel |
| afhangen van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. | afhangen van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. |
| Worden in het bijzonder beoogd door deze rondzendbrief : | Worden in het bijzonder beoogd door deze rondzendbrief : |
| - Net Brussel - Gewestelijk Agentschap voor Netheid; | - Net Brussel - Gewestelijk Agentschap voor Netheid; |
| - Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest; | - Centrum voor Informatica voor het Brussels Gewest; |
| - Leefmilieu Brussel - Brussels Instituut voor Milieubeheer; | - Leefmilieu Brussel - Brussels Instituut voor Milieubeheer; |
| - Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de | - Instituut ter bevordering van het Wetenschappelijk Onderzoek en de |
| Innovatie van Brussel; | Innovatie van Brussel; |
| - Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende | - Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende |
| Medische Hulp; | Medische Hulp; |
| - Actiris; | - Actiris; |
| - Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; | - Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij; |
| - Haven van Brussel; | - Haven van Brussel; |
| - Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | - Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
| - Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels | - Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels |
| Hoofdstedelijk Gewest; | Hoofdstedelijk Gewest; |
| - Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; | - Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Brussel; |
| - Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel; | - Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel; |
| - Brusselse Maatschappij voor Waterbeheer; | - Brusselse Maatschappij voor Waterbeheer; |
| - Maatschappij voor de Verwerving van Vastgoed; | - Maatschappij voor de Verwerving van Vastgoed; |
| - Brussels Waarborgfonds; | - Brussels Waarborgfonds; |
| - Brussels Agentschap voor de Onderneming; | - Brussels Agentschap voor de Onderneming; |
| - Brussel Internationaal Toerisme en Congressen; | - Brussel Internationaal Toerisme en Congressen; |
| - Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. | - Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. |
| Binnen elk bestuur, zijn in de eerste plaats betrokken bij deze | Binnen elk bestuur, zijn in de eerste plaats betrokken bij deze |
| rondzendbrief : | rondzendbrief : |
| a) het leidinggevend personeel, dit wil zeggen secretaris-generaal, | a) het leidinggevend personeel, dit wil zeggen secretaris-generaal, |
| algemeen directeur, adjunct-secretaris-generaal, adjunct-algemeen | algemeen directeur, adjunct-secretaris-generaal, adjunct-algemeen |
| directeur, algemeen bestuurder, adjunct-algemeen bestuurder,... | directeur, algemeen bestuurder, adjunct-algemeen bestuurder,... |
| b) de betrokken sectorale verantwoordelijken, dit wil zeggen | b) de betrokken sectorale verantwoordelijken, dit wil zeggen |
| verantwoordelijken voor de aankoop en het onderhoud van de leveringen | verantwoordelijken voor de aankoop en het onderhoud van de leveringen |
| en diensten waarop deze rondzendbrief betrekking heeft. | en diensten waarop deze rondzendbrief betrekking heeft. |
| 2. Betrokken leveringen en diensten : | 2. Betrokken leveringen en diensten : |
| Kantoorbenodigdheden : | Kantoorbenodigdheden : |
| - correctievloeistof | - correctievloeistof |
| - inkt voor vulpennen | - inkt voor vulpennen |
| - oplaadbare batterijen | - oplaadbare batterijen |
| - papierlijm voor kantoorgebruik | - papierlijm voor kantoorgebruik |
| - wegwerpbatterijen | - wegwerpbatterijen |
| - etc. | - etc. |
| Keukenbenodigdheden : | Keukenbenodigdheden : |
| - drinkwater | - drinkwater |
| - koffie | - koffie |
| - thee | - thee |
| - melk | - melk |
| - suiker | - suiker |
| - niet-alcoholische frisdranken | - niet-alcoholische frisdranken |
| - tussendoortjes | - tussendoortjes |
| - koude en warme middagmaaltijden | - koude en warme middagmaaltijden |
| - etc. | - etc. |
| Opbergbenodigdheden : | Opbergbenodigdheden : |
| - archiefdozen | - archiefdozen |
| - brievenbakjes | - brievenbakjes |
| - hangmappen | - hangmappen |
| - dossiermappen | - dossiermappen |
| - signataires | - signataires |
| - tabbladen | - tabbladen |
| - etc. | - etc. |
| Papierbenodigdheden : | Papierbenodigdheden : |
| - briefomslagen | - briefomslagen |
| - drukpapier voor kantoorgebruik | - drukpapier voor kantoorgebruik |
| - etiketten | - etiketten |
| - kettingpapier | - kettingpapier |
| - kopieerpapier | - kopieerpapier |
| - schrijfblokken | - schrijfblokken |
| - etc. | - etc. |
| Reinigings- en huishoudelijke producten : | Reinigings- en huishoudelijke producten : |
| - afwasmiddel | - afwasmiddel |
| - afwasmiddel voor vaatwasmachine | - afwasmiddel voor vaatwasmachine |
| - allesreiniger | - allesreiniger |
| - handendroger | - handendroger |
| - keukenpapier | - keukenpapier |
| - onderhoudsproducten voor het sanitair | - onderhoudsproducten voor het sanitair |
| - ruitenreiniger | - ruitenreiniger |
| - schuurcrème | - schuurcrème |
| - toiletpapier | - toiletpapier |
| - vloerreiniger | - vloerreiniger |
| - waspoeder | - waspoeder |
| - etc. | - etc. |
| Meubilair : | Meubilair : |
| - kasten en boekenrekken | - kasten en boekenrekken |
| - stoelen | - stoelen |
| - tafels | - tafels |
| - etc. | - etc. |
| Verlichting : | Verlichting : |
| - lampen | - lampen |
| - neonlampen | - neonlampen |
| - etc. | - etc. |
| Huishoudapparaten : | Huishoudapparaten : |
| - koelkasten | - koelkasten |
| - diepvriezers | - diepvriezers |
| - diepvriesinstallaties | - diepvriesinstallaties |
| - etc. | - etc. |
| Verf en vernis : | Verf en vernis : |
| - binnenverf en -vernis | - binnenverf en -vernis |
| - etc. | - etc. |
| Verpakkingsmateriaal : | Verpakkingsmateriaal : |
| - opvulmateriaal | - opvulmateriaal |
| - papier- en kartonverpakkingen | - papier- en kartonverpakkingen |
| - plakband | - plakband |
| - etc. | - etc. |
| Voertuigen : | Voertuigen : |
| - bedrijfsvoertuigen | - bedrijfsvoertuigen |
| - dienstvoertuigen | - dienstvoertuigen |
| - fiets | - fiets |
| - etc. | - etc. |
| Kleding : | Kleding : |
| - werkkleding | - werkkleding |
| - etc. | - etc. |
| Energie : | Energie : |
| - energielevering | - energielevering |
| Informatica : | Informatica : |
| - hardware | - hardware |
| - software | - software |
| - toners en cartridges | - toners en cartridges |
| - etc. | - etc. |
| Deze lijst vormt slecht een minimale indicatieve opsomming en beoogt | Deze lijst vormt slecht een minimale indicatieve opsomming en beoogt |
| ook de producten en diensten die gebruikt worden in het kader van | ook de producten en diensten die gebruikt worden in het kader van |
| uitbestede dienstenopdrachten. Buiten de specifieke aanbestedingen | uitbestede dienstenopdrachten. Buiten de specifieke aanbestedingen |
| waarvoor milieuclausules niet relevant zijn zoals financiële | waarvoor milieuclausules niet relevant zijn zoals financiële |
| aanbestedingen of de aankoop van licenties en software. | aanbestedingen of de aankoop van licenties en software. |
| De volledige lijst zal regelmatig bijgewerkt worden in functie van de | De volledige lijst zal regelmatig bijgewerkt worden in functie van de |
| resultaten van de toekomstige analyses van de leveringen en diensten | resultaten van de toekomstige analyses van de leveringen en diensten |
| en is beschikbaar op de website www.leefmilieubrussel.be. | en is beschikbaar op de website www.leefmilieubrussel.be. |
| HOOFDSTUK II. - Behoefteanalyse en opname ecologische criteria | HOOFDSTUK II. - Behoefteanalyse en opname ecologische criteria |
| 1) Behoefteanalyse | 1) Behoefteanalyse |
| Om de negatieve impact van openbare aankopen op het leefmilieu te | Om de negatieve impact van openbare aankopen op het leefmilieu te |
| beperken, moeten de aanbestedende overheden er in de eerste plaats op | beperken, moeten de aanbestedende overheden er in de eerste plaats op |
| toezien om systematisch de mogelijkheden van aanvragen inzake | toezien om systematisch de mogelijkheden van aanvragen inzake |
| leveringen en diensten te analyseren alvorens tot de opstelling van de | leveringen en diensten te analyseren alvorens tot de opstelling van de |
| lastenboeken over te gaan. | lastenboeken over te gaan. |
| Daartoe wordt hun aangeraden een bestellijst op te stellen en alles | Daartoe wordt hun aangeraden een bestellijst op te stellen en alles |
| wat niet strikt noodzakelijk is (bijvoorbeeld vanwege | wat niet strikt noodzakelijk is (bijvoorbeeld vanwege |
| dematerialisatie) of alles wat binnen het bestuur in goede staat | dematerialisatie) of alles wat binnen het bestuur in goede staat |
| gerecupereerd (en dus hergebruikt) kan worden, van die lijst te | gerecupereerd (en dus hergebruikt) kan worden, van die lijst te |
| schrappen. | schrappen. |
| Zo kunnen de aanbestedende overheden bijvoorbeeld hun werkelijke | Zo kunnen de aanbestedende overheden bijvoorbeeld hun werkelijke |
| behoefte aan papier of andere benodigdheden herevalueren en hun | behoefte aan papier of andere benodigdheden herevalueren en hun |
| organisatie onder de loep nemen om hun aankopen te beperken. | organisatie onder de loep nemen om hun aankopen te beperken. |
| De aanbestedende overheden moeten de mogelijkheden in verband met de | De aanbestedende overheden moeten de mogelijkheden in verband met de |
| levering en/of aankoop van hergebruikte producten (tweedehands) | levering en/of aankoop van hergebruikte producten (tweedehands) |
| onderzoeken. | onderzoeken. |
| Voor de aankopen die na dit voorafgaand onderzoek toch noodzakelijk | Voor de aankopen die na dit voorafgaand onderzoek toch noodzakelijk |
| blijken, moeten de aanbestedende overheden ecologische criteria in de | blijken, moeten de aanbestedende overheden ecologische criteria in de |
| lastenboeken opnemen. | lastenboeken opnemen. |
| 2) Opname ecologische criteria | 2) Opname ecologische criteria |
| Tijdens de gunning van elke overheidsopdracht voor levering en | Tijdens de gunning van elke overheidsopdracht voor levering en |
| diensten moeten de aanbestedende overheden in de toepassing van | diensten moeten de aanbestedende overheden in de toepassing van |
| ecologische criteria voorzien in de mate van de mogelijkheden die | ecologische criteria voorzien in de mate van de mogelijkheden die |
| hieronder beschreven worden. Het doel is de negatieve impact op de | hieronder beschreven worden. Het doel is de negatieve impact op de |
| bodem, de lucht, het water, de biodiversiteit en het landschap te | bodem, de lucht, het water, de biodiversiteit en het landschap te |
| voorkomen, het verbruik van natuurlijke hulpbronnen of energie te | voorkomen, het verbruik van natuurlijke hulpbronnen of energie te |
| verminderen, afvalstoffen te voorkomen en te valoriseren en, in het | verminderen, afvalstoffen te voorkomen en te valoriseren en, in het |
| algemeen, schade aan het leefmilieu te vermijden of te beperken met | algemeen, schade aan het leefmilieu te vermijden of te beperken met |
| het oog op het behoud en de verbetering van de toestand ervan. | het oog op het behoud en de verbetering van de toestand ervan. |
| Die bijzondere criteria zullen worden opgenomen : | Die bijzondere criteria zullen worden opgenomen : |
| - in de definitie van het voorwerp van de opdracht; | - in de definitie van het voorwerp van de opdracht; |
| - in de technische specificaties van het lastenboek; | - in de technische specificaties van het lastenboek; |
| - in de gunningscriteria van de opdracht; | - in de gunningscriteria van de opdracht; |
| - tijdens de uitvoering van de opdracht; | - tijdens de uitvoering van de opdracht; |
| - in het kader dat door de wetgeving voor overheidsopdrachten | - in het kader dat door de wetgeving voor overheidsopdrachten |
| vastgelegd is. | vastgelegd is. |
| Duidelijker gesteld, een aanbestedende overheid mag milieucriteria in | Duidelijker gesteld, een aanbestedende overheid mag milieucriteria in |
| aanmerking nemen voor de toekenning van een overheidsopdracht aan een | aanmerking nemen voor de toekenning van een overheidsopdracht aan een |
| inschrijver die de economisch meest voordelige offerte ingediend | inschrijver die de economisch meest voordelige offerte ingediend |
| heeft, voor zover deze criteria een band hebben met het voorwerp van | heeft, voor zover deze criteria een band hebben met het voorwerp van |
| de opdracht, de aanbestedende overheid geen onvoorwaardelijke | de opdracht, de aanbestedende overheid geen onvoorwaardelijke |
| keuzevrijheid verlenen, in het bijzondere lastenboek of in de | keuzevrijheid verlenen, in het bijzondere lastenboek of in de |
| aankondiging van de opdracht vermeld zijn en de basisbeginselen van | aankondiging van de opdracht vermeld zijn en de basisbeginselen van |
| het gemeenschapsrecht (zoals het niet-discriminatiebeginsel) naleven. | het gemeenschapsrecht (zoals het niet-discriminatiebeginsel) naleven. |
| Een overheidsopdracht mag dus worden toegekend op grond van een | Een overheidsopdracht mag dus worden toegekend op grond van een |
| milieucriterium op voorwaarde dat dit verband houdt met de opdracht, | milieucriterium op voorwaarde dat dit verband houdt met de opdracht, |
| een effectieve vergelijking tussen de offertes op grond van een | een effectieve vergelijking tussen de offertes op grond van een |
| waardeoordeel mogelijk maakt en aan de aanbestedende overheid een | waardeoordeel mogelijk maakt en aan de aanbestedende overheid een |
| economisch voordeel biedt. Daarom moet dit soort criterium - zoals | economisch voordeel biedt. Daarom moet dit soort criterium - zoals |
| ieder toekenningscriterium - betrekking hebben op de aard van de | ieder toekenningscriterium - betrekking hebben op de aard van de |
| prestaties of op de wijze waarop deze verstrekt zullen worden bij de | prestaties of op de wijze waarop deze verstrekt zullen worden bij de |
| uitvoering van de opdracht. | uitvoering van de opdracht. |
| Milieuoverwegingen mogen ook opgenomen worden in de | Milieuoverwegingen mogen ook opgenomen worden in de |
| uitvoeringsbepalingen van overheidsopdrachten. Het bijzonder | uitvoeringsbepalingen van overheidsopdrachten. Het bijzonder |
| lastenboek voor deze opdrachten moet aldus in zijn technische | lastenboek voor deze opdrachten moet aldus in zijn technische |
| clausules melding maken van de milieuvereisten die aan de basis moeten | clausules melding maken van de milieuvereisten die aan de basis moeten |
| liggen van de uitvoering van de beoogde prestaties, zoals een minimale | liggen van de uitvoering van de beoogde prestaties, zoals een minimale |
| ecoscore voor schone voertuigen, een welomschreven percentage groene | ecoscore voor schone voertuigen, een welomschreven percentage groene |
| elektriciteit, een minimumgehalte aan zwavel voor verwarmingsstookolie | elektriciteit, een minimumgehalte aan zwavel voor verwarmingsstookolie |
| of ook voedingsmiddelen afkomstig van biologische landbouw. Deze | of ook voedingsmiddelen afkomstig van biologische landbouw. Deze |
| technische bepalingen mogen verwijzen naar (Europese, internationale | technische bepalingen mogen verwijzen naar (Europese, internationale |
| of nationale) ecolabels, voor zover evenwel het gebruik van deze | of nationale) ecolabels, voor zover evenwel het gebruik van deze |
| ecolabels ook hier aansluit bij de strikte naleving van de beginselen | ecolabels ook hier aansluit bij de strikte naleving van de beginselen |
| van niet-discriminatie en gelijke behandeling. Concreet gesteld, mag | van niet-discriminatie en gelijke behandeling. Concreet gesteld, mag |
| de opdracht dus niet gesloten worden voor mededinging. Met andere | de opdracht dus niet gesloten worden voor mededinging. Met andere |
| woorden, het label moet bij wet erkend zijn, of minstens omschreven | woorden, het label moet bij wet erkend zijn, of minstens omschreven |
| zijn op grond van wetenschappelijke informatie die vrij toegankelijk | zijn op grond van wetenschappelijke informatie die vrij toegankelijk |
| is. Het mag evenmin ingaan tegen de bepalingen van artikel 85 van het | is. Het mag evenmin ingaan tegen de bepalingen van artikel 85 van het |
| koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de | koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de |
| overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten | overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten |
| en de concessies voor openbare werken. | en de concessies voor openbare werken. |
| Als de aard van de werken of van de diensten verantwoordt dat | Als de aard van de werken of van de diensten verantwoordt dat |
| maatregelen of beheersystemen voor het leefmilieu toegepast zouden | maatregelen of beheersystemen voor het leefmilieu toegepast zouden |
| worden bij de uitvoering van de opdracht, dan maken de artikelen 20ter | worden bij de uitvoering van de opdracht, dan maken de artikelen 20ter |
| en 73ter van het voormelde koninklijk besluit van 8 januari 1996, | en 73ter van het voormelde koninklijk besluit van 8 januari 1996, |
| ingediend bij het koninklijk besluit van 23 november 2007, het voor de | ingediend bij het koninklijk besluit van 23 november 2007, het voor de |
| aanbestedende overheid mogelijk om van de kandidaten of inschrijvers | aanbestedende overheid mogelijk om van de kandidaten of inschrijvers |
| te vereisen dat zij door onafhankelijke instellingen uitgereikte | te vereisen dat zij door onafhankelijke instellingen uitgereikte |
| attesten voorleggen waaruit blijkt dat de aannemer of de | attesten voorleggen waaruit blijkt dat de aannemer of de |
| dienstverstrekker voldoet aan bepaalde milieubeheernormen. De | dienstverstrekker voldoet aan bepaalde milieubeheernormen. De |
| aanbestedende overheid verwijst hiervoor naar het communautair | aanbestedende overheid verwijst hiervoor naar het communautair |
| milieubeheer- en milieuaudit-systeem EMAS (krachtens de verordening | milieubeheer- en milieuaudit-systeem EMAS (krachtens de verordening |
| (EG) nr. 761/2001) of naar de milieubeheernormen die steunen op de | (EG) nr. 761/2001) of naar de milieubeheernormen die steunen op de |
| Europese of internationale normen ter zake die gecertificeerd zijn | Europese of internationale normen ter zake die gecertificeerd zijn |
| door instellingen die voldoen aan de communautaire wetgeving of aan de | door instellingen die voldoen aan de communautaire wetgeving of aan de |
| Europese of internationale certificeringsnormen. | Europese of internationale certificeringsnormen. |
| Er moet evenwel gepreciseerd worden dat een omschrijving van de door | Er moet evenwel gepreciseerd worden dat een omschrijving van de door |
| de aannemer of dienstverstrekker toegepaste maatregelen met het oog op | de aannemer of dienstverstrekker toegepaste maatregelen met het oog op |
| een gelijke graad van milieubescherming aanvaard moet worden als een | een gelijke graad van milieubescherming aanvaard moet worden als een |
| alternatief verantwoordingsmiddel voor de geregistreerde | alternatief verantwoordingsmiddel voor de geregistreerde |
| milieubeheersystemen. | milieubeheersystemen. |
| De op te nemen ecologische criteria zijn : | De op te nemen ecologische criteria zijn : |
| Wanneer ze bestaan, zijn de criteria voornamelijk de criteria die | Wanneer ze bestaan, zijn de criteria voornamelijk de criteria die |
| vastgelegd zijn in de Federale rondzendbrief en die te vinden zijn op | vastgelegd zijn in de Federale rondzendbrief en die te vinden zijn op |
| de website www.guidedesachatsdurables.be, maar ook in de | de website www.guidedesachatsdurables.be, maar ook in de |
| methodologische gidsen voor de aankoop van informatica-, fax- en | methodologische gidsen voor de aankoop van informatica-, fax- en |
| fotokopieermateriaal ten behoeve van federale besturen en in de | fotokopieermateriaal ten behoeve van federale besturen en in de |
| methodologische gids voor de aankoop van gemotoriseerde voertuigen ten | methodologische gids voor de aankoop van gemotoriseerde voertuigen ten |
| behoeve van federale besturen (goedgekeurd door de Federale Regering | behoeve van federale besturen (goedgekeurd door de Federale Regering |
| van 23 december 2004 en rondzendbrief P&O/DO/1 van 27 januari 2005 die | van 23 december 2004 en rondzendbrief P&O/DO/1 van 27 januari 2005 die |
| op 4 februari 2005 in het Belgisch Staatsblad verschenen is). | op 4 februari 2005 in het Belgisch Staatsblad verschenen is). |
| Voor benodigdheden die niet op de federale website vermeld worden, | Voor benodigdheden die niet op de federale website vermeld worden, |
| stelt Leefmilieu Brussel op zijn website instrumenten ter beschikking | stelt Leefmilieu Brussel op zijn website instrumenten ter beschikking |
| die het mogelijk maken om de ecologische criteria van niet-vermelde | die het mogelijk maken om de ecologische criteria van niet-vermelde |
| producten en diensten te vinden, evenals voorbeelden van praktische | producten en diensten te vinden, evenals voorbeelden van praktische |
| instrumenten. | instrumenten. |
| De inschrijvers met een ecolabel type 1 (NBN-norm en ISO 14020-norm) | De inschrijvers met een ecolabel type 1 (NBN-norm en ISO 14020-norm) |
| mogen dat label gebruiken als bewijs dat hun product aan de | mogen dat label gebruiken als bewijs dat hun product aan de |
| ecologische specificaties beantwoordt. | ecologische specificaties beantwoordt. |
| Een ecolabel type 1 is een Europees of nationaal merkteken of label | Een ecolabel type 1 is een Europees of nationaal merkteken of label |
| dat is toegekend hetzij door een overheidsinstantie hetzij door een | dat is toegekend hetzij door een overheidsinstantie hetzij door een |
| onafhankelijke instantie die door de overheid erkend is. | onafhankelijke instantie die door de overheid erkend is. |
| In vergelijking met de ecolabels type 2, 3 en 4, biedt het ecolabel | In vergelijking met de ecolabels type 2, 3 en 4, biedt het ecolabel |
| type 1 de hoogste milieukwaliteiten. | type 1 de hoogste milieukwaliteiten. |
| In het tegenovergestelde geval moeten de inschrijvers bij de offerte | In het tegenovergestelde geval moeten de inschrijvers bij de offerte |
| alle documenten (analyse van een door een erkende onafhankelijke | alle documenten (analyse van een door een erkende onafhankelijke |
| instantie gecertificeerd laboratorium, enz.) voegen die hun in staat | instantie gecertificeerd laboratorium, enz.) voegen die hun in staat |
| stellen te bewijzen dat hun producten aan de vereiste specificaties | stellen te bewijzen dat hun producten aan de vereiste specificaties |
| voldoen. | voldoen. |
| De aanbestedende overheden moeten zich vergewissen van de naleving van | De aanbestedende overheden moeten zich vergewissen van de naleving van |
| de milieuclausules door de documenten die de inschrijvers indienen te | de milieuclausules door de documenten die de inschrijvers indienen te |
| analyseren. | analyseren. |
| De betrokken besturen moeten zich ertoe verbinden om de inschrijvers | De betrokken besturen moeten zich ertoe verbinden om de inschrijvers |
| dezelfde criteria te laten naleven bij de uitbesteding van werken en | dezelfde criteria te laten naleven bij de uitbesteding van werken en |
| diensten, zoals onderhoudswerken, kantinebeheer, drukwerk, etc. | diensten, zoals onderhoudswerken, kantinebeheer, drukwerk, etc. |
| HOOFDSTUK III. - Ethische en sociale voorschriften | HOOFDSTUK III. - Ethische en sociale voorschriften |
| 1. Aangezien deze voorschriften volwaardig deel uitmaken van het | 1. Aangezien deze voorschriften volwaardig deel uitmaken van het |
| beginsel van duurzame ontwikkeling, wordt aan de beoogde aanbestedende | beginsel van duurzame ontwikkeling, wordt aan de beoogde aanbestedende |
| overheden gevraagd om in hun overheidsopdrachten voor werken, | overheden gevraagd om in hun overheidsopdrachten voor werken, |
| leveringen en diensten ook ethische en sociale clausules op te nemen, | leveringen en diensten ook ethische en sociale clausules op te nemen, |
| zonder daarbij de naleving van de voorschriften die door de wet op de | zonder daarbij de naleving van de voorschriften die door de wet op de |
| overheidsopdrachten opgelegd worden uit het oog te verliezen. | overheidsopdrachten opgelegd worden uit het oog te verliezen. |
| De resolutie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement van 25 oktober | De resolutie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement van 25 oktober |
| 2002 ter bevordering van de aankoop van fair trade-producten en | 2002 ter bevordering van de aankoop van fair trade-producten en |
| -diensten benadrukt dat - bij de gunning van de gewestelijke en | -diensten benadrukt dat - bij de gunning van de gewestelijke en |
| gemeentelijke overheidsopdrachten - prioritaire aandacht behoort uit | gemeentelijke overheidsopdrachten - prioritaire aandacht behoort uit |
| te gaan naar een versterkte inachtneming van de rechten van de mens en | te gaan naar een versterkte inachtneming van de rechten van de mens en |
| de overeenkomsten van de Internationale Arbeidsorganisatie alsook naar | de overeenkomsten van de Internationale Arbeidsorganisatie alsook naar |
| de noodzaak om de voorkeur te geven aan producten en diensten die een | de noodzaak om de voorkeur te geven aan producten en diensten die een |
| kwaliteitslabel dragen dat werd toegekend door een overheid of een | kwaliteitslabel dragen dat werd toegekend door een overheid of een |
| door die overheid erkende instelling, teneinde een duurzame productie | door die overheid erkende instelling, teneinde een duurzame productie |
| en consumptie te waarborgen. | en consumptie te waarborgen. |
| 2. Ethische en sociale criteria mogen niet als gunningscriteria | 2. Ethische en sociale criteria mogen niet als gunningscriteria |
| toegepast worden. Zowel de Europese als de Belgische jurisprudentie | toegepast worden. Zowel de Europese als de Belgische jurisprudentie |
| alsook de Europese Commissie wijzen er immers op dat een | alsook de Europese Commissie wijzen er immers op dat een |
| gunningscriterium rechtstreeks verband moet houden met het voorwerp | gunningscriterium rechtstreeks verband moet houden met het voorwerp |
| van de opdracht en een objectieve vergelijking op grond van een | van de opdracht en een objectieve vergelijking op grond van een |
| waardeoordeel mogelijk moet maken, de aanbestedende overheid geen | waardeoordeel mogelijk moet maken, de aanbestedende overheid geen |
| onbeperkte keuzevrijheid mag toekennen en moet voldoen aan de algemene | onbeperkte keuzevrijheid mag toekennen en moet voldoen aan de algemene |
| beginselen van het gemeenschapsrecht (vrij verkeer van goederen en | beginselen van het gemeenschapsrecht (vrij verkeer van goederen en |
| diensten, vrijheid van vestiging, gelijke behandeling, | diensten, vrijheid van vestiging, gelijke behandeling, |
| niet-discriminatie, proportionaliteit en transparantie). | niet-discriminatie, proportionaliteit en transparantie). |
| De Europese Commissie is van oordeel dat ethische en sociale criteria | De Europese Commissie is van oordeel dat ethische en sociale criteria |
| niet als gunningscriteria voor overheidsopdrachten aangewend mogen | niet als gunningscriteria voor overheidsopdrachten aangewend mogen |
| worden, aangezien deze veeleer betrekking hebben op het gedrag van de | worden, aangezien deze veeleer betrekking hebben op het gedrag van de |
| economische operator dan op het voorwerp van de opdracht. | economische operator dan op het voorwerp van de opdracht. |
| Het is dus op het vlak van de uitvoeringsvoorwaarden van | Het is dus op het vlak van de uitvoeringsvoorwaarden van |
| overheidsopdrachten dat er met ethische en sociale overwegingen | overheidsopdrachten dat er met ethische en sociale overwegingen |
| rekening gehouden kan worden. De bepalingen van artikel 18bis, § 1, | rekening gehouden kan worden. De bepalingen van artikel 18bis, § 1, |
| van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en | van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en |
| sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten | sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten |
| laten de aanbestedende overheid toe om sociale en ethische | laten de aanbestedende overheid toe om sociale en ethische |
| doelstellingen in acht te nemen en in de uitvoeringsvoorwaarden van de | doelstellingen in acht te nemen en in de uitvoeringsvoorwaarden van de |
| overheidsopdrachten technische clausules en specificaties op te nemen | overheidsopdrachten technische clausules en specificaties op te nemen |
| waardoor de aankoop van producten en diensten die afkomstig zijn van | waardoor de aankoop van producten en diensten die afkomstig zijn van |
| eerlijke handel, bevoorrecht wordt. Dergelijke uitvoeringsvoorwaarden | eerlijke handel, bevoorrecht wordt. Dergelijke uitvoeringsvoorwaarden |
| kunnen zowel boven als onder de Europese drempels op de opdrachten | kunnen zowel boven als onder de Europese drempels op de opdrachten |
| toegepast worden, maar zij moeten in overeenstemming zijn met het | toegepast worden, maar zij moeten in overeenstemming zijn met het |
| gemeenschapsrecht en mogen vooral geen rechtstreekse of | gemeenschapsrecht en mogen vooral geen rechtstreekse of |
| onrechtstreekse discriminerende weerslag hebben op de niet-nationale | onrechtstreekse discriminerende weerslag hebben op de niet-nationale |
| inschrijvers. | inschrijvers. |
| 3. Het bijzonder lastenboek kan dus ethische clausules bevatten en | 3. Het bijzonder lastenboek kan dus ethische clausules bevatten en |
| vooropstellen dat de voorgestelde producten moeten beantwoorden aan | vooropstellen dat de voorgestelde producten moeten beantwoorden aan |
| bijzondere specificaties inzake eerlijke handel en kan daartoe onder | bijzondere specificaties inzake eerlijke handel en kan daartoe onder |
| meer verwijzen naar de overeenkomsten van de Internationale | meer verwijzen naar de overeenkomsten van de Internationale |
| Arbeidsorganisatie, naar het sociaal label dat ingevoerd werd door de | Arbeidsorganisatie, naar het sociaal label dat ingevoerd werd door de |
| wet van 27 februari 2002 ter bevordering van sociaal verantwoorde | wet van 27 februari 2002 ter bevordering van sociaal verantwoorde |
| productie of naar een Europees of nationaal fair trade-label, dat | productie of naar een Europees of nationaal fair trade-label, dat |
| toegekend werd hetzij door een overheidsinstelling, hetzij door een | toegekend werd hetzij door een overheidsinstelling, hetzij door een |
| onafhankelijke en door de overheid erkende instelling zoals de IFTA | onafhankelijke en door de overheid erkende instelling zoals de IFTA |
| (International Fair Trade Association), de EFTA (European Free Trade | (International Fair Trade Association), de EFTA (European Free Trade |
| Association) of de FLO (Fairtrade Labelling Organizations, zijnde een | Association) of de FLO (Fairtrade Labelling Organizations, zijnde een |
| keurmerkorganisatie die FLO-labels toekent, zoals Max Havelaar of Fair | keurmerkorganisatie die FLO-labels toekent, zoals Max Havelaar of Fair |
| Trade). Toch moet erop toegezien worden dat de inschrijvers door | Trade). Toch moet erop toegezien worden dat de inschrijvers door |
| middel van ieder ander nuttig geacht middel kunnen aantonen dat hun | middel van ieder ander nuttig geacht middel kunnen aantonen dat hun |
| producten aan de vereiste specificaties beantwoorden. Bij het | producten aan de vereiste specificaties beantwoorden. Bij het |
| opstellen van deze voorwaarden kan tevens nuttig worden verwezen naar | opstellen van deze voorwaarden kan tevens nuttig worden verwezen naar |
| de ethische voorschriften die vermeld staan op de federale website | de ethische voorschriften die vermeld staan op de federale website |
| www.guidedesachatsdurables.be. Het betreft een catalogus gepubliceerd | www.guidedesachatsdurables.be. Het betreft een catalogus gepubliceerd |
| door de staatssecretaris van Energie en Duurzame Ontwikkeling met het | door de staatssecretaris van Energie en Duurzame Ontwikkeling met het |
| statuut van een ministeriële rondzendbrief. Er kan ook verwezen worden | statuut van een ministeriële rondzendbrief. Er kan ook verwezen worden |
| naar het Vademecum van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk | naar het Vademecum van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk |
| Gewest voor de gemeentebesturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest | Gewest voor de gemeentebesturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
| in het kader van de gemeentelijke rondzendbrief. | in het kader van de gemeentelijke rondzendbrief. |
| 4. Zoals hierboven al vermeld werd, horen sociale overwegingen, net | 4. Zoals hierboven al vermeld werd, horen sociale overwegingen, net |
| zoals ethische overwegingen, meer thuis in de uitvoeringsvoorwaarden | zoals ethische overwegingen, meer thuis in de uitvoeringsvoorwaarden |
| van de overheidsopdracht, die de technische clausules van het | van de overheidsopdracht, die de technische clausules van het |
| bijzonder lastenboek moeten verduidelijken. Bij de toepassing van de | bijzonder lastenboek moeten verduidelijken. Bij de toepassing van de |
| uitvoeringsvoorwaarden van de overheidsopdracht moet echter het | uitvoeringsvoorwaarden van de overheidsopdracht moet echter het |
| gemeenschapsrecht nageleefd worden en mag er vooral geen rechtstreekse | gemeenschapsrecht nageleefd worden en mag er vooral geen rechtstreekse |
| of onrechtstreekse discriminerende impact zijn op de inschrijvers uit | of onrechtstreekse discriminerende impact zijn op de inschrijvers uit |
| andere Lidstaten. De opname van sociale clausules kan een middel zijn | andere Lidstaten. De opname van sociale clausules kan een middel zijn |
| om tegemoet te komen aan doelstellingen zoals werkgelegenheid voor | om tegemoet te komen aan doelstellingen zoals werkgelegenheid voor |
| minder gekwalificeerde doelgroepen, langdurig werklozen en | minder gekwalificeerde doelgroepen, langdurig werklozen en |
| lagergeschoolden. | lagergeschoolden. |
| 5. Een andere manier om te beantwoorden aan het streven naar opleiding | 5. Een andere manier om te beantwoorden aan het streven naar opleiding |
| en werkgelegenheid voor lagergeschoolden in het kader van de gunning | en werkgelegenheid voor lagergeschoolden in het kader van de gunning |
| van overheidsopdrachten bestaat erin de toegang tot een aantal hiervan | van overheidsopdrachten bestaat erin de toegang tot een aantal hiervan |
| voor te behouden. Deze vorm van positieve discriminatie wordt | voor te behouden. Deze vorm van positieve discriminatie wordt |
| georganiseerd door de bepalingen van § 2 van artikel 18bis van de wet | georganiseerd door de bepalingen van § 2 van artikel 18bis van de wet |
| van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige | van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige |
| opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten ten | opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten ten |
| gunste van twee categorieën van ondernemingen die België actief zijn | gunste van twee categorieën van ondernemingen die België actief zijn |
| op sociaal vlak, beschutte werkplaatsen en sociale | op sociaal vlak, beschutte werkplaatsen en sociale |
| inschakelingsondernemingen in de zin van artikel 59 van de wet van 26 | inschakelingsondernemingen in de zin van artikel 59 van de wet van 26 |
| maart 1999 betreffende het Belgische actieplan voor de werkgelegenheid | maart 1999 betreffende het Belgische actieplan voor de werkgelegenheid |
| 1998. De aandacht van de aanbestedende overheden moet evenwel | 1998. De aandacht van de aanbestedende overheden moet evenwel |
| gevestigd worden op het feit dat dit bijzonder stelsel : | gevestigd worden op het feit dat dit bijzonder stelsel : |
| - momenteel alleen kan worden toegepast op overheidsopdrachten die | - momenteel alleen kan worden toegepast op overheidsopdrachten die |
| niet ressorteren onder het toepassingsgebied van de Europese | niet ressorteren onder het toepassingsgebied van de Europese |
| richtlijnen, dit wil zeggen alle opdrachten waarvan het geraamde | richtlijnen, dit wil zeggen alle opdrachten waarvan het geraamde |
| bedrag lager is dan de drempel voor de Europese bekendmaking; | bedrag lager is dan de drempel voor de Europese bekendmaking; |
| - moet aansluiten bij de naleving van de regels van het EU-Verdrag en | - moet aansluiten bij de naleving van de regels van het EU-Verdrag en |
| niet als gevolg mag hebben dat enige rechtstreekse of onrechtstreekse | niet als gevolg mag hebben dat enige rechtstreekse of onrechtstreekse |
| discriminatie wordt ingevoerd tussen kandidaten of inschrijvers | discriminatie wordt ingevoerd tussen kandidaten of inschrijvers |
| onderling (de betrokken onderneming moet bijvoorbeeld beantwoorden aan | onderling (de betrokken onderneming moet bijvoorbeeld beantwoorden aan |
| de vereisten inzake de erkenning van aannemers voor werken en inzake | de vereisten inzake de erkenning van aannemers voor werken en inzake |
| de economische, financiële en technische bekwaamheden gesteld door de | de economische, financiële en technische bekwaamheden gesteld door de |
| aanbestedende overheid), noch ongerechtvaardigde beperkingen bij de | aanbestedende overheid), noch ongerechtvaardigde beperkingen bij de |
| gegevensuitwisseling en evenmin dat de beginselen van gelijke | gegevensuitwisseling en evenmin dat de beginselen van gelijke |
| behandeling en transparantie worden geschonden. | behandeling en transparantie worden geschonden. |
| 6. Hieronder volgen, bij wijze van voorbeeld, specifieke aanvullende | 6. Hieronder volgen, bij wijze van voorbeeld, specifieke aanvullende |
| voorwaarden die een aanbestedende dienst, met inachtneming van de | voorwaarden die een aanbestedende dienst, met inachtneming van de |
| bovengenoemde voorwaarden, met het oog op sociale doelstellingen aan | bovengenoemde voorwaarden, met het oog op sociale doelstellingen aan |
| de opdrachtnemer kan opleggen : | de opdrachtnemer kan opleggen : |
| - een verplichting om tijdens de uitvoering van de opdracht | - een verplichting om tijdens de uitvoering van de opdracht |
| werkzoekenden, en in het bijzonder langdurig werklozen, aan te werven | werkzoekenden, en in het bijzonder langdurig werklozen, aan te werven |
| of opleidingsactiviteiten voor werklozen of jongeren te organiseren; | of opleidingsactiviteiten voor werklozen of jongeren te organiseren; |
| - een verplichting om bij de uitvoering van de opdracht maatregelen te | - een verplichting om bij de uitvoering van de opdracht maatregelen te |
| nemen ter bevordering van de gelijke kansen voor mannen en vrouwen of | nemen ter bevordering van de gelijke kansen voor mannen en vrouwen of |
| ter bevordering van de etnische of culturele diversiteit; | ter bevordering van de etnische of culturele diversiteit; |
| - een verplichting om voor de uitvoering van de opdracht een groter | - een verplichting om voor de uitvoering van de opdracht een groter |
| aantal personen met een handicap aan te werven dan voorgeschreven is | aantal personen met een handicap aan te werven dan voorgeschreven is |
| in de van kracht zijnde wettelijke en reglementaire bepalingen. | in de van kracht zijnde wettelijke en reglementaire bepalingen. |
| HOOFDSTUK IV. - Administratief beheer | HOOFDSTUK IV. - Administratief beheer |
| Toepassingsmodaliteiten | Toepassingsmodaliteiten |
| 1) Aanwijzing verantwoordelijke | 1) Aanwijzing verantwoordelijke |
| De besturen worden belast met de praktische toepassing van de | De besturen worden belast met de praktische toepassing van de |
| rondzendbrief. Dat kan onder meer gebeuren door de aanwijzing, onder | rondzendbrief. Dat kan onder meer gebeuren door de aanwijzing, onder |
| hun personeelsleden, van een of meerdere verantwoordelijken die de | hun personeelsleden, van een of meerdere verantwoordelijken die de |
| machtiging en de nodige middelen, met inbegrip van een urenpakket, | machtiging en de nodige middelen, met inbegrip van een urenpakket, |
| hebben om het beheer van de aankopen in de geest van deze | hebben om het beheer van de aankopen in de geest van deze |
| rondzendbrief toe te passen en te controleren. | rondzendbrief toe te passen en te controleren. |
| In die gevallen verbinden de betrokken instellingen zich ertoe om de | In die gevallen verbinden de betrokken instellingen zich ertoe om de |
| verantwoordelijken bij hun vertrek te vervangen. | verantwoordelijken bij hun vertrek te vervangen. |
| De naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de | De naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van de |
| verantwoordelijken worden aan Leefmilieu Brussel meegedeeld. Op die | verantwoordelijken worden aan Leefmilieu Brussel meegedeeld. Op die |
| manier kunnen deze personen aan de vormingen deelnemen. | manier kunnen deze personen aan de vormingen deelnemen. |
| 2) Communicatie | 2) Communicatie |
| De besturen zien erop toe alle beschikbare communicatiemiddelen te | De besturen zien erop toe alle beschikbare communicatiemiddelen te |
| gebruiken om hun personeelsleden gevoelig te maken voor en in te | gebruiken om hun personeelsleden gevoelig te maken voor en in te |
| lichten over een betere integratie van de ecologische criteria in de | lichten over een betere integratie van de ecologische criteria in de |
| procedures voor overheidsopdrachten. | procedures voor overheidsopdrachten. |
| Voor de toepassing van deze rondzendbrief is de medewerking van de | Voor de toepassing van deze rondzendbrief is de medewerking van de |
| openbare beheerders vereist. Die openbare beheerders moeten trouwens | openbare beheerders vereist. Die openbare beheerders moeten trouwens |
| alle aangeboden mogelijkheden aanwenden om de negatieve impact van de | alle aangeboden mogelijkheden aanwenden om de negatieve impact van de |
| bestuursactiviteit op het leefmilieu te beperken. | bestuursactiviteit op het leefmilieu te beperken. |
| De leidinggevende ambtenaren van de betrokken besturen zien er | De leidinggevende ambtenaren van de betrokken besturen zien er |
| bovendien op toe om systematisch zowel het bestaande personeel als | bovendien op toe om systematisch zowel het bestaande personeel als |
| elke nieuwe medewerker van hun bestuur gevoelig te maken voor en in te | elke nieuwe medewerker van hun bestuur gevoelig te maken voor en in te |
| lichten over het bestaan van deze rondzendbrief en zijn verplichtend | lichten over het bestaan van deze rondzendbrief en zijn verplichtend |
| karakter, en dit opdat de onvermijdelijke vervanging van | karakter, en dit opdat de onvermijdelijke vervanging van |
| personeelsleden geen obstakel voor de goede toepassing ervan zou | personeelsleden geen obstakel voor de goede toepassing ervan zou |
| vormen. | vormen. |
| 3) Evaluatie | 3) Evaluatie |
| De leidende ambtenaren zien erop toe om om de twee jaar een evaluatie | De leidende ambtenaren zien erop toe om om de twee jaar een evaluatie |
| van de interne toepassing van deze rondzendbrief te organiseren. Die | van de interne toepassing van deze rondzendbrief te organiseren. Die |
| evaluatie zal gebeuren op basis van een rooster per beoogde levering, | evaluatie zal gebeuren op basis van een rooster per beoogde levering, |
| in samenspraak met Leefmilieu Brussel opgesteld worden op basis van de | in samenspraak met Leefmilieu Brussel opgesteld worden op basis van de |
| werkelijke situatie binnen elk beoogd bestuur en in samenwerking met | werkelijke situatie binnen elk beoogd bestuur en in samenwerking met |
| het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse. Ook de statistische | het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse. Ook de statistische |
| dienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal meewerken aan de | dienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal meewerken aan de |
| opstelling ervan. De besturen die door deze rondzendbrief beoogd | opstelling ervan. De besturen die door deze rondzendbrief beoogd |
| worden, werken actief mee en leveren alle gegevens die in het kader | worden, werken actief mee en leveren alle gegevens die in het kader |
| van deze evaluatie nodig zijn. | van deze evaluatie nodig zijn. |
| Ondersteuningsmodaliteiten | Ondersteuningsmodaliteiten |
| 1) Ondersteuning bij de toepassing van de rondzendbrief | 1) Ondersteuning bij de toepassing van de rondzendbrief |
| Om de taak van de betrokken ambtenaren te vereenvoudigen en de | Om de taak van de betrokken ambtenaren te vereenvoudigen en de |
| toepassing van deze rondzendbrief te vergemakkelijken, stelt | toepassing van deze rondzendbrief te vergemakkelijken, stelt |
| Leefmilieu Brussel - BIM het volgende ter beschikking van de aankopers | Leefmilieu Brussel - BIM het volgende ter beschikking van de aankopers |
| : | : |
| - een contactpersoon voor deze opdracht; | - een contactpersoon voor deze opdracht; |
| - een toolbox « Leefmilieu » die beschikbaar is op de website | - een toolbox « Leefmilieu » die beschikbaar is op de website |
| www.leefmilieubrussel.be; | www.leefmilieubrussel.be; |
| Deze toolbox bevat onder meer linken naar websites met | Deze toolbox bevat onder meer linken naar websites met |
| productinformatie, typebestekken, etc. | productinformatie, typebestekken, etc. |
| - informatie, gegevens van experts die vragen kunnen beantwoorden, | - informatie, gegevens van experts die vragen kunnen beantwoorden, |
| casestudies, etc. | casestudies, etc. |
| - een specifieke opleiding voor de betrokken ambtenaren. | - een specifieke opleiding voor de betrokken ambtenaren. |
| 2) Valorisatie | 2) Valorisatie |
| Er is een valorisatie van de inspanningen gepland via de publicatie | Er is een valorisatie van de inspanningen gepland via de publicatie |
| van de acties en resultaten van de best presterende besturen in | van de acties en resultaten van de best presterende besturen in |
| tijdschriften, nieuwsbrieven en persartikelen. | tijdschriften, nieuwsbrieven en persartikelen. |
| HOOFDSTUK V. - Slotbepaling | HOOFDSTUK V. - Slotbepaling |
| In artikel 3, B van de ministeriële rondzendbrief van 8 juli 1993 | In artikel 3, B van de ministeriële rondzendbrief van 8 juli 1993 |
| betreffende het milieuvriendelijke verbruik (ecoconsumptie) en het | betreffende het milieuvriendelijke verbruik (ecoconsumptie) en het |
| afvalstoffenbeheer in de gewestelijke openbare besturen van het | afvalstoffenbeheer in de gewestelijke openbare besturen van het |
| Brusselse Hoofdstedelijk Gewest worden het punt 1.1 onder « Het papier | Brusselse Hoofdstedelijk Gewest worden het punt 1.1 onder « Het papier |
| » en de punten 1 onder « De gevaarlijke afvalstoffen » en « De | » en de punten 1 onder « De gevaarlijke afvalstoffen » en « De |
| afvalstoffen van gemengde afkomst » afgeschaft. | afvalstoffen van gemengde afkomst » afgeschaft. |
| Brussel, 5 februari 2009. | Brussel, 5 februari 2009. |
| De Minister-voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Minister-voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| belast met Plaatselijke besturen, Ruimtelijke ordening, Monumenten en | belast met Plaatselijke besturen, Ruimtelijke ordening, Monumenten en |
| landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare netheid en | landschappen, Stadsvernieuwing, Huisvesting, Openbare netheid en |
| Ontwikkelingssamenwerking, | Ontwikkelingssamenwerking, |
| Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met |
| Financiën, Begroting, Openbaar ambt en Externe betrekkingen, | Financiën, Begroting, Openbaar ambt en Externe betrekkingen, |
| G. VANHENGEL | G. VANHENGEL |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met |
| Werkgelegenheid, Economie, Wetenschappelijk onderzoek en | Werkgelegenheid, Economie, Wetenschappelijk onderzoek en |
| Brandbestrijding en dringende medische hulp, | Brandbestrijding en dringende medische hulp, |
| B. CEREXHE | B. CEREXHE |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met |
| Mobiliteit en Openbare werken, | Mobiliteit en Openbare werken, |
| P. SMET | P. SMET |
| De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met | De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met |
| Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, | Leefmilieu, Energie en Waterbeleid, |
| Mevr. E. HUYTEBROECK | Mevr. E. HUYTEBROECK |
| De Staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd | De Staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd |
| voor Huisvesting en Urbanisme, | voor Huisvesting en Urbanisme, |
| Mme F. DUPUIS | Mme F. DUPUIS |
| De Staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd | De Staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd |
| voor Openbare netheid en Monumenten en landschappen, | voor Openbare netheid en Monumenten en landschappen, |
| E. KIR | E. KIR |
| De Staatssecretaris van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd | De Staatssecretaris van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd |
| voor Ambtenarenzaken en Haven van Brussel, | voor Ambtenarenzaken en Haven van Brussel, |
| Mevr. B. GROUWELS | Mevr. B. GROUWELS |