← Terug naar "Interministeriële conferentie. - Aanhangsel nr. 2 bij het protocol van 24 mei 2004 gesloten tussen de
federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het
gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een Gelet op het protocol
gesloten tussen de federale overheid en de overheden bedoeld in artikel 128, (...)"
Interministeriële conferentie. - Aanhangsel nr. 2 bij het protocol van 24 mei 2004 gesloten tussen de federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een Gelet op het protocol gesloten tussen de federale overheid en de overheden bedoeld in artikel 128, (...) | Interministeriële conferentie. - Aanhangsel nr. 2 bij het protocol van 24 mei 2004 gesloten tussen de federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een Gelet op het protocol gesloten tussen de federale overheid en de overheden bedoeld in artikel 128, (...) |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
Interministeriële conferentie. - Aanhangsel nr. 2 bij het protocol van | Interministeriële conferentie. - Aanhangsel nr. 2 bij het protocol van |
24 mei 2004 gesloten tussen de federale Overheid en de overheden | 24 mei 2004 gesloten tussen de federale Overheid en de overheden |
bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het | bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het |
gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve | gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve |
status | status |
Gelet op het protocol gesloten tussen de federale overheid en de | Gelet op het protocol gesloten tussen de federale overheid en de |
overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, | overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet, |
betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een | betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een |
persisterende vegetatieve status; | persisterende vegetatieve status; |
Gelet op het aanhangsel nr. 1 bij het protocol van 24 mei 2004 | Gelet op het aanhangsel nr. 1 bij het protocol van 24 mei 2004 |
gesloten tussen de federale Overheid en de overheden bedoeld in | gesloten tussen de federale Overheid en de overheden bedoeld in |
artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het | artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het |
gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve | gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in een persisterende vegetatieve |
status; | status; |
Gelet op het « Eindrapport van het federaal deskundigenplatform | Gelet op het « Eindrapport van het federaal deskundigenplatform |
gecreëerd in naleving van het protocol van 24 mei 2004 betreffende het | gecreëerd in naleving van het protocol van 24 mei 2004 betreffende het |
gezondheidsbeleid ten aanzien van patiënten in een persisterende | gezondheidsbeleid ten aanzien van patiënten in een persisterende |
vegetatieve status : Een aangepast Zorgnetwerk », van september 2006; | vegetatieve status : Een aangepast Zorgnetwerk », van september 2006; |
Gelet op het advies van de NRZV m.b.t. de structurele integratie van | Gelet op het advies van de NRZV m.b.t. de structurele integratie van |
de proefprojecten inzake het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in | de proefprojecten inzake het gezondheidsbeleid t.a.v. patiënten in |
permanent vegetatieve status (PVS) en minimaal responsieve status | permanent vegetatieve status (PVS) en minimaal responsieve status |
(MRS) van 14/09/2006; | (MRS) van 14/09/2006; |
Gelet op de beslissingen genomen bij de Raad van Ministers van 18 | Gelet op de beslissingen genomen bij de Raad van Ministers van 18 |
oktober 2006 betreffende de begroting 2007; | oktober 2006 betreffende de begroting 2007; |
Overwegende het belang om voor personen die lijden aan een niet- | Overwegende het belang om voor personen die lijden aan een niet- |
aangeboren hersenletsel (NAH) en in het bijzonder voor de doelgroep | aangeboren hersenletsel (NAH) en in het bijzonder voor de doelgroep |
PVS en MRS; aangepaste huisvestingsstructuren en verzorging te | PVS en MRS; aangepaste huisvestingsstructuren en verzorging te |
organiseren; | organiseren; |
Overwegende de positieve evaluatie van het project dat in 2004 is | Overwegende de positieve evaluatie van het project dat in 2004 is |
opgesteld, is het belangrijk om het netwerk van zorgen voor de | opgesteld, is het belangrijk om het netwerk van zorgen voor de |
patiënten in PVS en MRS structureel te maken vanaf 1 juli 2007. | patiënten in PVS en MRS structureel te maken vanaf 1 juli 2007. |
Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en | Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en |
Duitstalige Gemeenschappen, de Gemeenschappelijke | Duitstalige Gemeenschappen, de Gemeenschappelijke |
Gemeenschapscommissie (GGC) en de Franse (FGC) Gemeenschapscommissie | Gemeenschapscommissie (GGC) en de Franse (FGC) Gemeenschapscommissie |
van Brussel-Hoofdstad en het Waalse Gewest anderzijds, hierna de | van Brussel-Hoofdstad en het Waalse Gewest anderzijds, hierna de |
deelgebieden genoemd, wordt het volgende overeengekomen : | deelgebieden genoemd, wordt het volgende overeengekomen : |
HOOFDSTUK 1. - Over het te voeren beleid | HOOFDSTUK 1. - Over het te voeren beleid |
De Federale Staat en de deelgebieden komen overeen om in uitvoering | De Federale Staat en de deelgebieden komen overeen om in uitvoering |
van de beslissingen genomen tijdens de Interministeriële Conferentie | van de beslissingen genomen tijdens de Interministeriële Conferentie |
Volksgezondheid op 11 december 2006 samen te werken met het oog op de | Volksgezondheid op 11 december 2006 samen te werken met het oog op de |
verdere structurering van een geïntegreerd zorgnetwerk voor de | verdere structurering van een geïntegreerd zorgnetwerk voor de |
doelgroep PVS en MRS waarin de patiënt centraal staat en de | doelgroep PVS en MRS waarin de patiënt centraal staat en de |
zorgcontinuïteit wordt gewaarborgd. | zorgcontinuïteit wordt gewaarborgd. |
Het zorgnetwerk is uitgewerkt op basis van de criteria expertise en | Het zorgnetwerk is uitgewerkt op basis van de criteria expertise en |
nabijheid. Deze criteria variëren in de loop van het zorgnetwerk en | nabijheid. Deze criteria variëren in de loop van het zorgnetwerk en |
zullen meebepalend zijn voor het verlenen van de erkenning door de | zullen meebepalend zijn voor het verlenen van de erkenning door de |
Gemeenschappen en Gewesten (zie hoofdstuk 3) van 97 expertisebedden en | Gemeenschappen en Gewesten (zie hoofdstuk 3) van 97 expertisebedden en |
165 « ComaRVT-bedden » in de centra voor niet aangeboren hersenletsels | 165 « ComaRVT-bedden » in de centra voor niet aangeboren hersenletsels |
(= erkende RVT's), hierna NAH-centra genoemd. | (= erkende RVT's), hierna NAH-centra genoemd. |
Daarnaast zullen in de gemengde interkabinettenwerkgroep « | Daarnaast zullen in de gemengde interkabinettenwerkgroep « |
Ouderenzorgbeleid » en « Chronische ziekten - niet aangeboren | Ouderenzorgbeleid » en « Chronische ziekten - niet aangeboren |
hersenletsel », volgende thema's verder worden uitgewerkt : | hersenletsel », volgende thema's verder worden uitgewerkt : |
- het harmoniseren van de financiële discrepanties tussen de | - het harmoniseren van de financiële discrepanties tussen de |
verschillende long-term care mogelijkheden; | verschillende long-term care mogelijkheden; |
- prioriteit geven aan patiënten van minder dan 65 jaar voor opname in | - prioriteit geven aan patiënten van minder dan 65 jaar voor opname in |
de long-term sector; | de long-term sector; |
- het operationaliseren en concretiseren van het zorg- en opnamebeleid | - het operationaliseren en concretiseren van het zorg- en opnamebeleid |
in de instellingen van het VAPH en AWIPH; | in de instellingen van het VAPH en AWIPH; |
- ter ondersteuning van de thuiszorg kortverblijf en dagrevalidatie | - ter ondersteuning van de thuiszorg kortverblijf en dagrevalidatie |
als optie in de long-term care opnemen voor de NAH-centra; | als optie in de long-term care opnemen voor de NAH-centra; |
- het aanpassen van de reglementering betreffende de ROB's om opname | - het aanpassen van de reglementering betreffende de ROB's om opname |
van patiënten van minder dan 65 jaar mogelijk te maken; | van patiënten van minder dan 65 jaar mogelijk te maken; |
- het voorzien van bijkomende financiële middelen voor 0,5 FTE | - het voorzien van bijkomende financiële middelen voor 0,5 FTE |
psycholoog vanaf 5 « ComaRVT-bedden » en dit ter ondersteuning van de | psycholoog vanaf 5 « ComaRVT-bedden » en dit ter ondersteuning van de |
omgeving van de patiënt en het hulpverlenende team; | omgeving van de patiënt en het hulpverlenende team; |
- het verder analyseren van het financiële aspect van het benodigde | - het verder analyseren van het financiële aspect van het benodigde |
materiaal in de NAH-centra; | materiaal in de NAH-centra; |
- het geven van een formele erkenning aan de regionale | - het geven van een formele erkenning aan de regionale |
overlegplatformen. | overlegplatformen. |
HOOFDSTUK 2. - Programmatie | HOOFDSTUK 2. - Programmatie |
Voor het Rijk wordt een maximum van 97 bedden (80 reeds bestaande en | Voor het Rijk wordt een maximum van 97 bedden (80 reeds bestaande en |
verhoogd met een uitbreiding van 17 bedden) voorzien op de afdelingen | verhoogd met een uitbreiding van 17 bedden) voorzien op de afdelingen |
in de expertisecentra voor comapatiënten. | in de expertisecentra voor comapatiënten. |
Naar aanleiding van de aanbevelingen van het « Eindrapport van het | Naar aanleiding van de aanbevelingen van het « Eindrapport van het |
federaal deskundigenplatform, opgericht met toepassing van het | federaal deskundigenplatform, opgericht met toepassing van het |
protocol van 24 mei 2004 betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. | protocol van 24 mei 2004 betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. |
patiënten in een persisterende vegetatieve status : een aangepast | patiënten in een persisterende vegetatieve status : een aangepast |
zorgnetwerk » werd er in het kader van de begroting van de | zorgnetwerk » werd er in het kader van de begroting van de |
ziekteverzekering besloten om 17 nieuwe ziekenhuisbedden op te richten | ziekteverzekering besloten om 17 nieuwe ziekenhuisbedden op te richten |
in expertisecentra. | in expertisecentra. |
De Federale Staat en de deelgebieden hebben zich ertoe verbonden deze | De Federale Staat en de deelgebieden hebben zich ertoe verbonden deze |
expertisebedden te verdelen op basis van de verdeelsleutel van | expertisebedden te verdelen op basis van de verdeelsleutel van |
hoofdstuk 2 van het protocol van 24 mei 2004, namelijk 10 % voor het | hoofdstuk 2 van het protocol van 24 mei 2004, namelijk 10 % voor het |
Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 57 % voor de Vlaamse Gemeenschap en 33 | Brussels Hoofdstedelijk Gewest, 57 % voor de Vlaamse Gemeenschap en 33 |
% voor het Waalse Gewest. | % voor het Waalse Gewest. |
De 97 bedden worden dus verdeeld als volgt : | De 97 bedden worden dus verdeeld als volgt : |
- 10 bedden (2 extra bedden) voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | - 10 bedden (2 extra bedden) voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
- 55 (9 extra bedden) voor de Vlaamse Gemeenschap; | - 55 (9 extra bedden) voor de Vlaamse Gemeenschap; |
- en 32 (6 extra bedden) voor het Waalse Gewest. | - en 32 (6 extra bedden) voor het Waalse Gewest. |
In de Duitstalige Gemeenschap bestaat er geen erkend | In de Duitstalige Gemeenschap bestaat er geen erkend |
expertisecencentrum. Daarom kunnen personen woonachtig in deze | expertisecencentrum. Daarom kunnen personen woonachtig in deze |
Gemeenschap die in gelijkaardige afdelingen opgenomen zijn, in een | Gemeenschap die in gelijkaardige afdelingen opgenomen zijn, in een |
NAH-centrum worden opgenomen, op voorwaarde dat via een voorafgaand | NAH-centrum worden opgenomen, op voorwaarde dat via een voorafgaand |
overleg tussen de instelling waarin de patiënt verzorgd wordt en een | overleg tussen de instelling waarin de patiënt verzorgd wordt en een |
expertisecentrum, een gunstig advies m.b.t. de opname wordt | expertisecentrum, een gunstig advies m.b.t. de opname wordt |
geformuleerd. Bovendien moeten die personen binnen de 3 dagen na hun | geformuleerd. Bovendien moeten die personen binnen de 3 dagen na hun |
opname in een NAH-centrum onderzocht worden door een | opname in een NAH-centrum onderzocht worden door een |
geneesheer-specialist van een erkende afdeling van een | geneesheer-specialist van een erkende afdeling van een |
expertisecentrum dat voor de externe liaisonfunctie instaat. | expertisecentrum dat voor de externe liaisonfunctie instaat. |
Voor het Rijk wordt binnen de programmatie RVT een maximum van 165 | Voor het Rijk wordt binnen de programmatie RVT een maximum van 165 |
bedden voorzien met het oog op een bijzondere erkenning als | bedden voorzien met het oog op een bijzondere erkenning als |
NAH-centrum. | NAH-centrum. |
Op basis van de verdeelsleutel van hoofdstuk 2 van het protocol van 24 | Op basis van de verdeelsleutel van hoofdstuk 2 van het protocol van 24 |
mei 2004 worden die 165 bedden verdeeld als volgt : | mei 2004 worden die 165 bedden verdeeld als volgt : |
- 20 bedden voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | - 20 bedden voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
- 80 bedden voor de Vlaamse Gemeenschap; | - 80 bedden voor de Vlaamse Gemeenschap; |
- en 65 bedden voor het Waalse Gewest. | - en 65 bedden voor het Waalse Gewest. |
HOOFDSTUK 3 | HOOFDSTUK 3 |
Criteria voor de toewijzing van de in hoofdstuk 2 vermelde capaciteit | Criteria voor de toewijzing van de in hoofdstuk 2 vermelde capaciteit |
1) De Federale staat en de deelgebieden komen overeen om bij de | 1) De Federale staat en de deelgebieden komen overeen om bij de |
erkenning van de 97 ziekenhuisbedden in de expertisecentra rekening te | erkenning van de 97 ziekenhuisbedden in de expertisecentra rekening te |
houden met de volgende criteria : | houden met de volgende criteria : |
- de bedden in de bestaande expertisecentra zullen worden erkend voor | - de bedden in de bestaande expertisecentra zullen worden erkend voor |
een capaciteit van minimum 4 bedden en maximum 20 bedden; | een capaciteit van minimum 4 bedden en maximum 20 bedden; |
- de aanvullende bedden zullen eerst aan de bestaande expertisecentra | - de aanvullende bedden zullen eerst aan de bestaande expertisecentra |
toegekend worden in functie van de bezettingsgraad van de bestaande | toegekend worden in functie van de bezettingsgraad van de bestaande |
centra, zoals die blijkt uit het eindrapport van het voornoemde | centra, zoals die blijkt uit het eindrapport van het voornoemde |
federale deskundigenplatform; | federale deskundigenplatform; |
- en in functie van het gevraagde aantal plaatsen zoals blijkt uit de | - en in functie van het gevraagde aantal plaatsen zoals blijkt uit de |
bevraging door de FOD Volksgezondheid begin 2007; | bevraging door de FOD Volksgezondheid begin 2007; |
- Vervolgens kunnen bedden aan nieuwe instellingen toegekend worden | - Vervolgens kunnen bedden aan nieuwe instellingen toegekend worden |
met het oog op een gerechtvaardigde geografische spreiding om iedereen | met het oog op een gerechtvaardigde geografische spreiding om iedereen |
toegang tot de zorg te geven voor zover deze instellingen zich | toegang tot de zorg te geven voor zover deze instellingen zich |
gespecialiseerd hebben in de doelgroep PVS/MRS. | gespecialiseerd hebben in de doelgroep PVS/MRS. |
De federale Staat vraagt aan de deelgebieden om hun keuze kenbaar te | De federale Staat vraagt aan de deelgebieden om hun keuze kenbaar te |
maken in functie van de bovenvermelde criteria en in functie van de | maken in functie van de bovenvermelde criteria en in functie van de |
specifieke kenmerken van hun deelgebied. | specifieke kenmerken van hun deelgebied. |
Bijgevolg wordt bijlage 2 van het protocol van 24 mei 2004 gesloten | Bijgevolg wordt bijlage 2 van het protocol van 24 mei 2004 gesloten |
tussen de federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, | tussen de federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, |
130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. | 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. |
patiënten in een persisterende vegetatieve status, vervangen door de | patiënten in een persisterende vegetatieve status, vervangen door de |
volgende bijlage : | volgende bijlage : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
2) De Federale Staat en de deelgebieden komen overeen om bij de | 2) De Federale Staat en de deelgebieden komen overeen om bij de |
erkenning van 165 bedden in de NAH-centra rekening te houden met de | erkenning van 165 bedden in de NAH-centra rekening te houden met de |
volgende criteria : | volgende criteria : |
Rekening houdende met de vaststelling dat : | Rekening houdende met de vaststelling dat : |
- de bezettingsgraden van de NAH-centra voor personen in PVS of MRS | - de bezettingsgraden van de NAH-centra voor personen in PVS of MRS |
sterk uiteen lopen en dit zowel op gewestelijk als op provinciaal | sterk uiteen lopen en dit zowel op gewestelijk als op provinciaal |
niveau; | niveau; |
- het totale aantal beschikbare bedden per deelgebied onveranderd | - het totale aantal beschikbare bedden per deelgebied onveranderd |
blijft; | blijft; |
is het aangewezen om de verdeling van deze bedden te herzien binnen | is het aangewezen om de verdeling van deze bedden te herzien binnen |
elk deelgebied, om een herverdeling door te voeren tussen de | elk deelgebied, om een herverdeling door te voeren tussen de |
verschillende instellingen binnen het PVS/MRS project. | verschillende instellingen binnen het PVS/MRS project. |
In januari 2007 werd een enquête gehouden onder alle RVT's die | In januari 2007 werd een enquête gehouden onder alle RVT's die |
deelgenomen hebben aan het project : | deelgenomen hebben aan het project : |
- wenst het RVT zijn « ComaRVT-bedden » te behouden ? ja/neen; | - wenst het RVT zijn « ComaRVT-bedden » te behouden ? ja/neen; |
- indien ja, wenst het RVT extra « ComaRVT-bedden » ? ja/neen; | - indien ja, wenst het RVT extra « ComaRVT-bedden » ? ja/neen; |
- indien ja, hoeveel extra bedden? | - indien ja, hoeveel extra bedden? |
Deze enquête heeft uitgewezen dat bij de RVT's die reeds « | Deze enquête heeft uitgewezen dat bij de RVT's die reeds « |
ComaRVT-bedden » hebben, de vraag naar nieuwe bedden het aantal | ComaRVT-bedden » hebben, de vraag naar nieuwe bedden het aantal |
beschikbare bedden met 38 eenheden overschrijdt. | beschikbare bedden met 38 eenheden overschrijdt. |
Er werd derhalve besloten : | Er werd derhalve besloten : |
1° om binnen de deelgebieden een pool op te richten met | 1° om binnen de deelgebieden een pool op te richten met |
- de bedden van de RVT's die het project « coma » niet wensen verder | - de bedden van de RVT's die het project « coma » niet wensen verder |
te zetten; | te zetten; |
- de bedden van de RVT's met bezettingsgraad nul; | - de bedden van de RVT's met bezettingsgraad nul; |
- het aantal bedden van de RVT's waarvan de bezettingsgraad, zoals | - het aantal bedden van de RVT's waarvan de bezettingsgraad, zoals |
blijkt uit het Eindrapport van het federaal expertenplatform, minder | blijkt uit het Eindrapport van het federaal expertenplatform, minder |
dan 50 % bedraagt, te beperken tot 5. | dan 50 % bedraagt, te beperken tot 5. |
2° De bedden van deze pool zullen eerst aan de NAH-centra toegekend | 2° De bedden van deze pool zullen eerst aan de NAH-centra toegekend |
worden in functie van de bezettingsgraad van de bestaande centra, | worden in functie van de bezettingsgraad van de bestaande centra, |
zoals blijkt uit het Eindrapport van het voornoemde | zoals blijkt uit het Eindrapport van het voornoemde |
deskundigenplatform en in functie van het gevraagde aantal plaatsen | deskundigenplatform en in functie van het gevraagde aantal plaatsen |
zoals blijkt uit de bevraging door de FOD begin 2007. | zoals blijkt uit de bevraging door de FOD begin 2007. |
Vervolgens kunnen bedden aan nieuwe instellingen toegekend worden met | Vervolgens kunnen bedden aan nieuwe instellingen toegekend worden met |
het oog op een gerechtvaardigde geografische spreiding om iedereen | het oog op een gerechtvaardigde geografische spreiding om iedereen |
toegang tot de zorg te geven voor zover deze instellingen zich | toegang tot de zorg te geven voor zover deze instellingen zich |
gespecialiseerd hebben in de doelgroep PVS/MRS. | gespecialiseerd hebben in de doelgroep PVS/MRS. |
De federale Staat vraagt aan de deelgebieden om de naam van de | De federale Staat vraagt aan de deelgebieden om de naam van de |
instellingen te bezorgen die uitgekozen zijn in functie van de | instellingen te bezorgen die uitgekozen zijn in functie van de |
bovenvermelde criteria en de specifieke kenmerken van hun deelgebied. | bovenvermelde criteria en de specifieke kenmerken van hun deelgebied. |
Bijgevolg wordt bijlage 3 van het protocol van 24 mei 2004 gesloten | Bijgevolg wordt bijlage 3 van het protocol van 24 mei 2004 gesloten |
tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, | tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, |
130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. | 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het gezondheidsbeleid t.a.v. |
patiënten in een persisterende vegetatieve status, vervangen door de | patiënten in een persisterende vegetatieve status, vervangen door de |
volgende bijlage : | volgende bijlage : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Artikel 3.Deze bepalingen treden in werking vanaf 11 december 2006. |
Artikel 3.Deze bepalingen treden in werking vanaf 11 december 2006. |
Voor de Federale Regering : | Voor de Federale Regering : |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
D. DONFUT | D. DONFUT |
Voor de Vlaamse Regering : | Voor de Vlaamse Regering : |
De Minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, | De Minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen, |
St. VANACKERE | St. VANACKERE |
Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft: | Für die Regierung der Deutschsprachigen Gemeinschaft: |
Der Minister für Jugend und Familie, Denkmalschutz, Gesundheit und | Der Minister für Jugend und Familie, Denkmalschutz, Gesundheit und |
Soziales, | Soziales, |
B. GENTGES | B. GENTGES |
Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke |
Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : | Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : |
Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, | Het Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, |
G. VANHENGEL | G. VANHENGEL |