Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 31/08/2021
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
31 AUGUSTUS 2021. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de 31 AUGUSTUS 2021. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de
betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren
belasting en de kosten voor de nieuwe toegang belasting en de kosten voor de nieuwe toegang
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de Gelet op de verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de
Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit; Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit;
Gelet op de Grondwet, artikel 108; Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de
elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 7, ingevoegd door de wet van elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 7, ingevoegd door de wet van
15 maart 2021 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende 15 maart 2021 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende
de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet
van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999
betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, teneinde een betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, teneinde een
capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen; capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen;
Gelet op de enkele raming van de waarde van de verloren belasting Gelet op de enkele raming van de waarde van de verloren belasting
vastgesteld door de Algemene Directie Energie in de nota aan de vastgesteld door de Algemene Directie Energie in de nota aan de
Minister van Energie van 1 april 2021; Minister van Energie van 1 april 2021;
Gelet op de bepaling van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021 Gelet op de bepaling van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021
van de kost van een nieuwe toegang; van de kost van een nieuwe toegang;
Gelet op het voorstel van betrouwbaarheidsnorm van de Commissie voor Gelet op het voorstel van betrouwbaarheidsnorm van de Commissie voor
de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2243, van de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2243, van
28 mei 2021; 28 mei 2021;
Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van 2 juni 2021 Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van 2 juni 2021
op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm; op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm;
Gelet op het advies van de nv Elia Transmission Belgium van 2 juni Gelet op het advies van de nv Elia Transmission Belgium van 2 juni
2021 op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm; 2021 op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 juni Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 juni
2021; 2021;
Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor begroting, gegeven Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor begroting, gegeven
op 9 juni 2021; op 9 juni 2021;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op advies 69.604/3 van de Raad van State, gegeven op 14 juli Gelet op advies 69.604/3 van de Raad van State, gegeven op 14 juli
2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten 2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat de betrouwbaarheidsnorm voorgesteld door de CREG, Overwegende dat de betrouwbaarheidsnorm voorgesteld door de CREG,
rekening houdt met de raming van de waarde van de verloren belasting rekening houdt met de raming van de waarde van de verloren belasting
en de kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie en de kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie
"vraagrespons", zoals bepaald door de Algemene Directie Energie van de "vraagrespons", zoals bepaald door de Algemene Directie Energie van de
Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie;
Overwegende dat in het voorstel van de CREG een materiële vergissing Overwegende dat in het voorstel van de CREG een materiële vergissing
is geslopen met betrekking tot de variabele kost van een nieuwe is geslopen met betrekking tot de variabele kost van een nieuwe
toegang van de referentietechnologie vraagrespons, maar dat deze toegang van de referentietechnologie vraagrespons, maar dat deze
marginale vergissing geen impact heeft op de uiteindelijke marginale vergissing geen impact heeft op de uiteindelijke
betrouwbaarheidsnorm; betrouwbaarheidsnorm;
Overwegende dat geen uitdrukkelijk potentieel voor additionele Overwegende dat geen uitdrukkelijk potentieel voor additionele
capaciteitsbronnen per technologie werd berekend; capaciteitsbronnen per technologie werd berekend;
Overwegende echter dat de Algemene Directie Energie in haar advies van Overwegende echter dat de Algemene Directie Energie in haar advies van
2 juni 2021 en in haar nota van 7 mei 2021 herinnert dat het verwachte 2 juni 2021 en in haar nota van 7 mei 2021 herinnert dat het verwachte
tekort aan capaciteit in het Belgische elektriciteitssysteem niet tekort aan capaciteit in het Belgische elektriciteitssysteem niet
marginaal is, en dat er in tegendeel belangrijke hoeveelheden nieuwe marginaal is, en dat er in tegendeel belangrijke hoeveelheden nieuwe
capaciteit vereist zijn; capaciteit vereist zijn;
Overwegende dat deze hoeveelheden nieuwe capaciteit afhankelijk zullen Overwegende dat deze hoeveelheden nieuwe capaciteit afhankelijk zullen
zijn van de energiemix en vanzelfsprekend niet door 1 enkele zijn van de energiemix en vanzelfsprekend niet door 1 enkele
technologie zullen worden opgevuld; technologie zullen worden opgevuld;
Overwegende dat, voor de marginale eenheid, de vaste kosten Overwegende dat, voor de marginale eenheid, de vaste kosten
doorslaggevend zullen zijn; doorslaggevend zullen zijn;
Overwegende dat de doelstelling van deze vereiste van de methodologie Overwegende dat de doelstelling van deze vereiste van de methodologie
voor het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost voor het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost
van nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER van nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER
op 2 oktober 2020, erin bestaat te garanderen dat de gekozen op 2 oktober 2020, erin bestaat te garanderen dat de gekozen
technologie geen beperkingen ondervindt op vlak van technologie geen beperkingen ondervindt op vlak van
capaciteitspotentieel die zouden verhinderen dat het optimale capaciteitspotentieel die zouden verhinderen dat het optimale
equilibrium zou gehaald worden; equilibrium zou gehaald worden;
Overwegende dat deze doelstelling gehaald wordt, aangezien de Overwegende dat deze doelstelling gehaald wordt, aangezien de
betrokken partijen uitdrukkelijk bevestigen of niet betwisten dat betrokken partijen uitdrukkelijk bevestigen of niet betwisten dat
vraagzijdebeheer de marginale eenheden additionele capaciteit kan vraagzijdebeheer de marginale eenheden additionele capaciteit kan
leveren en dat deze de laagste vaste kosten heeft; leveren en dat deze de laagste vaste kosten heeft;
Overwegende dat bijgevolg deze werkwijze en de keuze voor Overwegende dat bijgevolg deze werkwijze en de keuze voor
vraagzijdebeheer als referentietechnologie, voldoende onderbouwd en vraagzijdebeheer als referentietechnologie, voldoende onderbouwd en
redelijk is; redelijk is;
Overwegende dat de samenwerking tussen de Algemene Directie Energie Overwegende dat de samenwerking tussen de Algemene Directie Energie
met het Federaal planbureau en de Commissie voor de Regulering van de met het Federaal planbureau en de Commissie voor de Regulering van de
Elektriciteit en het Gas met betrekking tot het vaststellen van de Elektriciteit en het Gas met betrekking tot het vaststellen van de
enkele raming van de waarde van de verloren belasting heeft feitelijk enkele raming van de waarde van de verloren belasting heeft feitelijk
plaatsgevonden; plaatsgevonden;
Overwegende dat rekening is gehouden met de resultaten van het Overwegende dat rekening is gehouden met de resultaten van het
onderzoek dat de CREG heeft verricht in het kader van het bepalen van onderzoek dat de CREG heeft verricht in het kader van het bepalen van
de waarde van de verloren belasting; de waarde van de verloren belasting;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 6(6) van de methodologie voor Overwegende dat overeenkomstig artikel 6(6) van de methodologie voor
het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost van het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost van
nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER op 2 nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER op 2
oktober 2020, de bevoegde autoriteit om de enkele raming vast te oktober 2020, de bevoegde autoriteit om de enkele raming vast te
stellen van de waarde van de verloren belasting, een triangulatie kan stellen van de waarde van de verloren belasting, een triangulatie kan
toepassen van verschillende kostinschattingsmethoden om tot een meer toepassen van verschillende kostinschattingsmethoden om tot een meer
robuste inschatting te komen; robuste inschatting te komen;
Overwegende dat de Algemene Directie Energie in haar nota aantoont dat Overwegende dat de Algemene Directie Energie in haar nota aantoont dat
deze triangulatie effectief wenselijk is om de inschatting van de deze triangulatie effectief wenselijk is om de inschatting van de
waarde van de verloren belasting meer robuust te maken; waarde van de verloren belasting meer robuust te maken;
Overwegende dat de door de CREG voorgestelde betrouwbaarheidsnorm Overwegende dat de door de CREG voorgestelde betrouwbaarheidsnorm
2u43min is; 2u43min is;
Overwegende de aanbeveling van de Algemene Directie Energie in haar Overwegende de aanbeveling van de Algemene Directie Energie in haar
advies van 2 juni 2021 om de betrouwbaarheidsnorm af te ronden op 3u advies van 2 juni 2021 om de betrouwbaarheidsnorm af te ronden op 3u
om de coherentie met de vorige nationale en Europese studies voor de om de coherentie met de vorige nationale en Europese studies voor de
toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening, om de praktijk te toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening, om de praktijk te
respecteren waarbij de betrouwbaarheidsnormen worden uitgedrukt in respecteren waarbij de betrouwbaarheidsnormen worden uitgedrukt in
afgegronde uren, zoals in de buurlanden, en om rekening te houden met afgegronde uren, zoals in de buurlanden, en om rekening te houden met
het feit dat het voor België vastgestelde niet-marginale tekort zal het feit dat het voor België vastgestelde niet-marginale tekort zal
worden gedekt door een energiemix en niet slechts door één enkele worden gedekt door een energiemix en niet slechts door één enkele
referentietechnologie; referentietechnologie;
Op de voordracht van de Minister van Energie en op advies van Onze in Op de voordracht van de Minister van Energie en op advies van Onze in
Raad vergaderde Ministers, Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De betrouwbaarheidsnorm bedoeld in artikel 7undecies, § 7,

Artikel 1.De betrouwbaarheidsnorm bedoeld in artikel 7undecies, § 7,

tweede lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie tweede lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie
van de elektriciteitsmarkt, hierna `de wet van 29 april 1999' te van de elektriciteitsmarkt, hierna `de wet van 29 april 1999' te
noemen, wordt vastgesteld op 3 uren. noemen, wordt vastgesteld op 3 uren.

Art. 2.De enkele raming van de waarde van de verloren belasting,

Art. 2.De enkele raming van de waarde van de verloren belasting,

bedoeld in artikel 7undecies, § 7, derde lid, van de wet van 29 april bedoeld in artikel 7undecies, § 7, derde lid, van de wet van 29 april
1999 en zoals vastgesteld door de Algemene Directie Energie op 17.340 1999 en zoals vastgesteld door de Algemene Directie Energie op 17.340
euro/MWh, wordt goedgekeurd. euro/MWh, wordt goedgekeurd.

Art. 3.De vaste en variabele kost van een nieuwe toegang van de

Art. 3.De vaste en variabele kost van een nieuwe toegang van de

referentietechnologie, bedoeld in artikel 7undecies, § 7, vierde lid, referentietechnologie, bedoeld in artikel 7undecies, § 7, vierde lid,
van de wet van 29 april 1999 en zoals vastgesteld door de Algemene van de wet van 29 april 1999 en zoals vastgesteld door de Algemene
Directie Energie voor de technologie van vraagrespons, worden Directie Energie voor de technologie van vraagrespons, worden
goedgekeurd en bedragen respectievelijk 45 EUR/kW/jaar en 736,73 goedgekeurd en bedragen respectievelijk 45 EUR/kW/jaar en 736,73
EUR/MWh. EUR/MWh.

Art. 4.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering

Art. 4.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering

van dit besluit. van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 31 augustus 2021. Gegeven te Brussel, 31 augustus 2021.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Energie, De Minister van Energie,
T. VAN DER STRAETEN T. VAN DER STRAETEN
^