← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang | Koninklijk besluit tot vaststelling van de betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren belasting en de kosten voor de nieuwe toegang |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
31 AUGUSTUS 2021. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de | 31 AUGUSTUS 2021. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de |
betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren | betrouwbaarheidsnorm en tot goedkeuring van de waarde van de verloren |
belasting en de kosten voor de nieuwe toegang | belasting en de kosten voor de nieuwe toegang |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de | Gelet op de verordening (EU) 2019/943 van het Europees Parlement en de |
Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit; | Raad van 5 juni 2019 betreffende de interne markt voor elektriciteit; |
Gelet op de Grondwet, artikel 108; | Gelet op de Grondwet, artikel 108; |
Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de | Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de |
elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 7, ingevoegd door de wet van | elektriciteitsmarkt, artikel 7undecies, § 7, ingevoegd door de wet van |
15 maart 2021 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende | 15 maart 2021 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 betreffende |
de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet | de organisatie van de elektriciteitsmarkt en tot wijziging van de wet |
van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 | van 22 april 2019 tot wijziging van de wet van 29 april 1999 |
betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, teneinde een | betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, teneinde een |
capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen; | capaciteitsvergoedingsmechanisme in te stellen; |
Gelet op de enkele raming van de waarde van de verloren belasting | Gelet op de enkele raming van de waarde van de verloren belasting |
vastgesteld door de Algemene Directie Energie in de nota aan de | vastgesteld door de Algemene Directie Energie in de nota aan de |
Minister van Energie van 1 april 2021; | Minister van Energie van 1 april 2021; |
Gelet op de bepaling van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021 | Gelet op de bepaling van de Algemene Directie Energie van 7 mei 2021 |
van de kost van een nieuwe toegang; | van de kost van een nieuwe toegang; |
Gelet op het voorstel van betrouwbaarheidsnorm van de Commissie voor | Gelet op het voorstel van betrouwbaarheidsnorm van de Commissie voor |
de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2243, van | de Regulering van de Elektriciteit en het Gas met kenmerk (C)2243, van |
28 mei 2021; | 28 mei 2021; |
Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van 2 juni 2021 | Gelet op het advies van de Algemene Directie Energie van 2 juni 2021 |
op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm; | op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm; |
Gelet op het advies van de nv Elia Transmission Belgium van 2 juni | Gelet op het advies van de nv Elia Transmission Belgium van 2 juni |
2021 op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm; | 2021 op het voorstel (C)2243 van de CREG over de betrouwbaarheidsnorm; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 juni | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 3 juni |
2021; | 2021; |
Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor begroting, gegeven | Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor begroting, gegeven |
op 9 juni 2021; | op 9 juni 2021; |
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de | Gelet op de regelgevingsimpactanalyse verricht overeenkomstig de |
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse | artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse |
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; | bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; |
Gelet op advies 69.604/3 van de Raad van State, gegeven op 14 juli | Gelet op advies 69.604/3 van de Raad van State, gegeven op 14 juli |
2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten | 2021 in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten |
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Overwegende dat de betrouwbaarheidsnorm voorgesteld door de CREG, | Overwegende dat de betrouwbaarheidsnorm voorgesteld door de CREG, |
rekening houdt met de raming van de waarde van de verloren belasting | rekening houdt met de raming van de waarde van de verloren belasting |
en de kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie | en de kost van een nieuwe toegang van de referentietechnologie |
"vraagrespons", zoals bepaald door de Algemene Directie Energie van de | "vraagrespons", zoals bepaald door de Algemene Directie Energie van de |
Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; | Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie; |
Overwegende dat in het voorstel van de CREG een materiële vergissing | Overwegende dat in het voorstel van de CREG een materiële vergissing |
is geslopen met betrekking tot de variabele kost van een nieuwe | is geslopen met betrekking tot de variabele kost van een nieuwe |
toegang van de referentietechnologie vraagrespons, maar dat deze | toegang van de referentietechnologie vraagrespons, maar dat deze |
marginale vergissing geen impact heeft op de uiteindelijke | marginale vergissing geen impact heeft op de uiteindelijke |
betrouwbaarheidsnorm; | betrouwbaarheidsnorm; |
Overwegende dat geen uitdrukkelijk potentieel voor additionele | Overwegende dat geen uitdrukkelijk potentieel voor additionele |
capaciteitsbronnen per technologie werd berekend; | capaciteitsbronnen per technologie werd berekend; |
Overwegende echter dat de Algemene Directie Energie in haar advies van | Overwegende echter dat de Algemene Directie Energie in haar advies van |
2 juni 2021 en in haar nota van 7 mei 2021 herinnert dat het verwachte | 2 juni 2021 en in haar nota van 7 mei 2021 herinnert dat het verwachte |
tekort aan capaciteit in het Belgische elektriciteitssysteem niet | tekort aan capaciteit in het Belgische elektriciteitssysteem niet |
marginaal is, en dat er in tegendeel belangrijke hoeveelheden nieuwe | marginaal is, en dat er in tegendeel belangrijke hoeveelheden nieuwe |
capaciteit vereist zijn; | capaciteit vereist zijn; |
Overwegende dat deze hoeveelheden nieuwe capaciteit afhankelijk zullen | Overwegende dat deze hoeveelheden nieuwe capaciteit afhankelijk zullen |
zijn van de energiemix en vanzelfsprekend niet door 1 enkele | zijn van de energiemix en vanzelfsprekend niet door 1 enkele |
technologie zullen worden opgevuld; | technologie zullen worden opgevuld; |
Overwegende dat, voor de marginale eenheid, de vaste kosten | Overwegende dat, voor de marginale eenheid, de vaste kosten |
doorslaggevend zullen zijn; | doorslaggevend zullen zijn; |
Overwegende dat de doelstelling van deze vereiste van de methodologie | Overwegende dat de doelstelling van deze vereiste van de methodologie |
voor het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost | voor het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost |
van nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER | van nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER |
op 2 oktober 2020, erin bestaat te garanderen dat de gekozen | op 2 oktober 2020, erin bestaat te garanderen dat de gekozen |
technologie geen beperkingen ondervindt op vlak van | technologie geen beperkingen ondervindt op vlak van |
capaciteitspotentieel die zouden verhinderen dat het optimale | capaciteitspotentieel die zouden verhinderen dat het optimale |
equilibrium zou gehaald worden; | equilibrium zou gehaald worden; |
Overwegende dat deze doelstelling gehaald wordt, aangezien de | Overwegende dat deze doelstelling gehaald wordt, aangezien de |
betrokken partijen uitdrukkelijk bevestigen of niet betwisten dat | betrokken partijen uitdrukkelijk bevestigen of niet betwisten dat |
vraagzijdebeheer de marginale eenheden additionele capaciteit kan | vraagzijdebeheer de marginale eenheden additionele capaciteit kan |
leveren en dat deze de laagste vaste kosten heeft; | leveren en dat deze de laagste vaste kosten heeft; |
Overwegende dat bijgevolg deze werkwijze en de keuze voor | Overwegende dat bijgevolg deze werkwijze en de keuze voor |
vraagzijdebeheer als referentietechnologie, voldoende onderbouwd en | vraagzijdebeheer als referentietechnologie, voldoende onderbouwd en |
redelijk is; | redelijk is; |
Overwegende dat de samenwerking tussen de Algemene Directie Energie | Overwegende dat de samenwerking tussen de Algemene Directie Energie |
met het Federaal planbureau en de Commissie voor de Regulering van de | met het Federaal planbureau en de Commissie voor de Regulering van de |
Elektriciteit en het Gas met betrekking tot het vaststellen van de | Elektriciteit en het Gas met betrekking tot het vaststellen van de |
enkele raming van de waarde van de verloren belasting heeft feitelijk | enkele raming van de waarde van de verloren belasting heeft feitelijk |
plaatsgevonden; | plaatsgevonden; |
Overwegende dat rekening is gehouden met de resultaten van het | Overwegende dat rekening is gehouden met de resultaten van het |
onderzoek dat de CREG heeft verricht in het kader van het bepalen van | onderzoek dat de CREG heeft verricht in het kader van het bepalen van |
de waarde van de verloren belasting; | de waarde van de verloren belasting; |
Overwegende dat overeenkomstig artikel 6(6) van de methodologie voor | Overwegende dat overeenkomstig artikel 6(6) van de methodologie voor |
het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost van | het berekenen van de waarde van de verloren belasting, de kost van |
nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER op 2 | nieuwe toegang en de betrouwbaarheidsnorm, goedgekeurd door ACER op 2 |
oktober 2020, de bevoegde autoriteit om de enkele raming vast te | oktober 2020, de bevoegde autoriteit om de enkele raming vast te |
stellen van de waarde van de verloren belasting, een triangulatie kan | stellen van de waarde van de verloren belasting, een triangulatie kan |
toepassen van verschillende kostinschattingsmethoden om tot een meer | toepassen van verschillende kostinschattingsmethoden om tot een meer |
robuste inschatting te komen; | robuste inschatting te komen; |
Overwegende dat de Algemene Directie Energie in haar nota aantoont dat | Overwegende dat de Algemene Directie Energie in haar nota aantoont dat |
deze triangulatie effectief wenselijk is om de inschatting van de | deze triangulatie effectief wenselijk is om de inschatting van de |
waarde van de verloren belasting meer robuust te maken; | waarde van de verloren belasting meer robuust te maken; |
Overwegende dat de door de CREG voorgestelde betrouwbaarheidsnorm | Overwegende dat de door de CREG voorgestelde betrouwbaarheidsnorm |
2u43min is; | 2u43min is; |
Overwegende de aanbeveling van de Algemene Directie Energie in haar | Overwegende de aanbeveling van de Algemene Directie Energie in haar |
advies van 2 juni 2021 om de betrouwbaarheidsnorm af te ronden op 3u | advies van 2 juni 2021 om de betrouwbaarheidsnorm af te ronden op 3u |
om de coherentie met de vorige nationale en Europese studies voor de | om de coherentie met de vorige nationale en Europese studies voor de |
toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening, om de praktijk te | toereikendheid van de elektriciteitsvoorziening, om de praktijk te |
respecteren waarbij de betrouwbaarheidsnormen worden uitgedrukt in | respecteren waarbij de betrouwbaarheidsnormen worden uitgedrukt in |
afgegronde uren, zoals in de buurlanden, en om rekening te houden met | afgegronde uren, zoals in de buurlanden, en om rekening te houden met |
het feit dat het voor België vastgestelde niet-marginale tekort zal | het feit dat het voor België vastgestelde niet-marginale tekort zal |
worden gedekt door een energiemix en niet slechts door één enkele | worden gedekt door een energiemix en niet slechts door één enkele |
referentietechnologie; | referentietechnologie; |
Op de voordracht van de Minister van Energie en op advies van Onze in | Op de voordracht van de Minister van Energie en op advies van Onze in |
Raad vergaderde Ministers, | Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De betrouwbaarheidsnorm bedoeld in artikel 7undecies, § 7, |
Artikel 1.De betrouwbaarheidsnorm bedoeld in artikel 7undecies, § 7, |
tweede lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie | tweede lid, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie |
van de elektriciteitsmarkt, hierna `de wet van 29 april 1999' te | van de elektriciteitsmarkt, hierna `de wet van 29 april 1999' te |
noemen, wordt vastgesteld op 3 uren. | noemen, wordt vastgesteld op 3 uren. |
Art. 2.De enkele raming van de waarde van de verloren belasting, |
Art. 2.De enkele raming van de waarde van de verloren belasting, |
bedoeld in artikel 7undecies, § 7, derde lid, van de wet van 29 april | bedoeld in artikel 7undecies, § 7, derde lid, van de wet van 29 april |
1999 en zoals vastgesteld door de Algemene Directie Energie op 17.340 | 1999 en zoals vastgesteld door de Algemene Directie Energie op 17.340 |
euro/MWh, wordt goedgekeurd. | euro/MWh, wordt goedgekeurd. |
Art. 3.De vaste en variabele kost van een nieuwe toegang van de |
Art. 3.De vaste en variabele kost van een nieuwe toegang van de |
referentietechnologie, bedoeld in artikel 7undecies, § 7, vierde lid, | referentietechnologie, bedoeld in artikel 7undecies, § 7, vierde lid, |
van de wet van 29 april 1999 en zoals vastgesteld door de Algemene | van de wet van 29 april 1999 en zoals vastgesteld door de Algemene |
Directie Energie voor de technologie van vraagrespons, worden | Directie Energie voor de technologie van vraagrespons, worden |
goedgekeurd en bedragen respectievelijk 45 EUR/kW/jaar en 736,73 | goedgekeurd en bedragen respectievelijk 45 EUR/kW/jaar en 736,73 |
EUR/MWh. | EUR/MWh. |
Art. 4.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering |
Art. 4.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering |
van dit besluit. | van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 31 augustus 2021. | Gegeven te Brussel, 31 augustus 2021. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Energie, | De Minister van Energie, |
T. VAN DER STRAETEN | T. VAN DER STRAETEN |