Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 30/09/2009
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een nieuwe weddeschaal in de textiel sector "
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een nieuwe weddeschaal in de textiel sector Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een nieuwe weddeschaal in de textiel sector
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
30 SEPTEMBER 2009. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend 30 SEPTEMBER 2009. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend
wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009, wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009,
gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de
textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een
nieuwe weddeschaal in de textiel sector (1) nieuwe weddeschaal in de textiel sector (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel
28; 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de bedienden van de Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de bedienden van de
textielnijverheid en het breiwerk; textielnijverheid en het breiwerk;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Op de voordracht van de Minister van Werk,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009, overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009,
gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de
textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een
nieuwe weddeschaal in de textiel sector. nieuwe weddeschaal in de textiel sector.

Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van

dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 30 september 2009. Gegeven te Brussel, 30 september 2009.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast
met het Migratie- en asielbeleid, met het Migratie- en asielbeleid,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
Nota Nota
Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad :
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Bijlage
Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het
breiwerk breiwerk
Collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009 Collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009
Invoering van een nieuwe weddeschaal in de textiel sector Invoering van een nieuwe weddeschaal in de textiel sector
(Overeenkomst geregistreerd op 28 mei 2009 onder het nummer (Overeenkomst geregistreerd op 28 mei 2009 onder het nummer
92204/CO/214) 92204/CO/214)
Gelet op de Europese Richtlijn 2000/78/EG van 27 november 2000 tot Gelet op de Europese Richtlijn 2000/78/EG van 27 november 2000 tot
instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid instelling van een algemeen kader voor gelijke behandeling in arbeid
en beroep; en beroep;
Gelet op de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen Gelet op de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen
van discriminatie; van discriminatie;
Gelet op het interprofessioneel akkoord van 2 februari 2007 voor de Gelet op het interprofessioneel akkoord van 2 februari 2007 voor de
jaren 2007-2008; jaren 2007-2008;
Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 oktober 1985 tot Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 oktober 1985 tot
coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomsten gesloten in het
Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het Paritair Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het
breiwerk betreffende de bezoldigingsvoorwaarden en in het bijzonder breiwerk betreffende de bezoldigingsvoorwaarden en in het bijzonder
punt 5 betreffende de koppeling van de bezoldigingen aan het punt 5 betreffende de koppeling van de bezoldigingen aan het
indexcijfer van de consumptieprijzen; indexcijfer van de consumptieprijzen;
Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003 Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003
betreffende de invoering van de herziene geactualiseerde betreffende de invoering van de herziene geactualiseerde
functieclassificatie en de er aan gekoppelde weddeschaal, zoals functieclassificatie en de er aan gekoppelde weddeschaal, zoals
gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2005; gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 juni 2005;
Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 september 2007 Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 september 2007
betreffende de weddeschaal in de textielsector, waarin de sociale betreffende de weddeschaal in de textielsector, waarin de sociale
partners de volgende vaststellingen hebben gedaan : partners de volgende vaststellingen hebben gedaan :
- dat de van toepassing zijnde weddeschaal, ingevoerd met de - dat de van toepassing zijnde weddeschaal, ingevoerd met de
collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003 betreffende de
invoering van de herziene geactualiseerde functieclassificatie en de invoering van de herziene geactualiseerde functieclassificatie en de
er aan gekoppelde weddeschaal, gebaseerd is op een leeftijdscriterium er aan gekoppelde weddeschaal, gebaseerd is op een leeftijdscriterium
en bijgevolg resulteert in een onderscheid inzake verloning in functie en bijgevolg resulteert in een onderscheid inzake verloning in functie
van de leeftijd; van de leeftijd;
- dat een conventioneel systeem tot een correcte, billijke en - dat een conventioneel systeem tot een correcte, billijke en
niet-discriminerende verloning een aandachtspunt is van zowel de niet-discriminerende verloning een aandachtspunt is van zowel de
representatieve werkgevers- als werknemersorganisaties; representatieve werkgevers- als werknemersorganisaties;
dat het momenteel van toepassing zijnde systeem voor de bedienden dat het momenteel van toepassing zijnde systeem voor de bedienden
ressorterend onder het Paritair Comité voor de bedienden van de ressorterend onder het Paritair Comité voor de bedienden van de
textielnijverheid en het breiwerk volgens de sociale partners voldeed textielnijverheid en het breiwerk volgens de sociale partners voldeed
aan deze hiervoor bedoelde voorwaarden en om die reden ook ingesteld aan deze hiervoor bedoelde voorwaarden en om die reden ook ingesteld
werd voor onbepaalde tijd, hetgeen gebeurde tijdens de uitoefening van werd voor onbepaalde tijd, hetgeen gebeurde tijdens de uitoefening van
hun wettelijke vertegenwoordiging van de werkgevers en hun werknemers, hun wettelijke vertegenwoordiging van de werkgevers en hun werknemers,
zoals bepaald in het algemeen kader van het overleg in België en meer zoals bepaald in het algemeen kader van het overleg in België en meer
bepaald in de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve bepaald in de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve
arbeidsovereenkomsten en de paritair comités en waarbij het huidige arbeidsovereenkomsten en de paritair comités en waarbij het huidige
conventionele verloningssysteem dan ook berust op een ruime consensus conventionele verloningssysteem dan ook berust op een ruime consensus
onder hen die er rechtstreeks bij betrokken zijn; onder hen die er rechtstreeks bij betrokken zijn;
- dat de Europese richtlijn 2000/78/EG van 27 november 2000 en de - dat de Europese richtlijn 2000/78/EG van 27 november 2000 en de
daaruit voortvloeiende wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van daaruit voortvloeiende wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van
bepaalde vormen van discriminatie een algemeen verbod op bepaalde vormen van discriminatie een algemeen verbod op
leeftijdsdiscriminatie in arbeid en beroep inhouden, waardoor de leeftijdsdiscriminatie in arbeid en beroep inhouden, waardoor de
handhaving op langere termijn van de huidige weddeschaal omwille van handhaving op langere termijn van de huidige weddeschaal omwille van
het leeftijdscriterium in het kader van een correcte, billijke en het leeftijdscriterium in het kader van een correcte, billijke en
niet-discriminerende verloning in de textielsector problematisch is; niet-discriminerende verloning in de textielsector problematisch is;
- dat bovendien op basis van recente rechtspraak van het Hof van - dat bovendien op basis van recente rechtspraak van het Hof van
Justitie van de Europese Gemeenschap de van toepassing zijnde Justitie van de Europese Gemeenschap de van toepassing zijnde
weddeschaal omwille van het leeftijdscriterium de weddeschaal omwille van het leeftijdscriterium de
antidiscriminatie-toets moeilijk kan doorstaan; antidiscriminatie-toets moeilijk kan doorstaan;
- dat om voornoemde redenen de huidige weddeschaal moet gewijzigd dan - dat om voornoemde redenen de huidige weddeschaal moet gewijzigd dan
wel vervangen worden door een alternatief systeem om het conform te wel vervangen worden door een alternatief systeem om het conform te
maken aan deze nieuwe voorwaarden; maken aan deze nieuwe voorwaarden;
- dat deze leeftijdsgebonden weddeschaal sinds jaren de basis vormt - dat deze leeftijdsgebonden weddeschaal sinds jaren de basis vormt
voor het verloningsbeleid van de bedienden in de textielsector en om voor het verloningsbeleid van de bedienden in de textielsector en om
deze reden ook niet abrupt kan afgeschaft worden, zonder dat er aan de deze reden ook niet abrupt kan afgeschaft worden, zonder dat er aan de
ondernemingen een volwaardig alternatief terzake kan geboden worden; ondernemingen een volwaardig alternatief terzake kan geboden worden;
- dat het evenwel onmogelijk was om de nodige aanpassingen te doen - dat het evenwel onmogelijk was om de nodige aanpassingen te doen
binnen de termijn tot het sluiten van de algemene nationale sectorale binnen de termijn tot het sluiten van de algemene nationale sectorale
collectieve arbeidsovereenkomst van 20 april 2007 voor de jaren collectieve arbeidsovereenkomst van 20 april 2007 voor de jaren
2007-2008, vermits een grondig onderzoek noodzakelijk is om te 2007-2008, vermits een grondig onderzoek noodzakelijk is om te
vermijden dat er nieuwe situaties ontstaan die op hun beurt mogelijk vermijden dat er nieuwe situaties ontstaan die op hun beurt mogelijk
in tegenspraak zijn met de Europese Richtlijn 2000/78/EG van 27 in tegenspraak zijn met de Europese Richtlijn 2000/78/EG van 27
november 2000 of met de Belgische wetgeving terzake; november 2000 of met de Belgische wetgeving terzake;
dat in afwachting van dit alternatief verloningssysteem zij van dat in afwachting van dit alternatief verloningssysteem zij van
oordeel zijn dat een tijdelijke handhaving van het huidig systeem oordeel zijn dat een tijdelijke handhaving van het huidig systeem
kadert in een legitiem doel, en duidelijk niet disproportioneel is aan kadert in een legitiem doel, en duidelijk niet disproportioneel is aan
de doelstellingen van de Europese en nationale regelgeving; de doelstellingen van de Europese en nationale regelgeving;
- dat het op een plotse wijze een einde stellen aan de bestaande - dat het op een plotse wijze een einde stellen aan de bestaande
consensus omtrent het conventioneel verloningssysteem de sociale vrede consensus omtrent het conventioneel verloningssysteem de sociale vrede
in het gedrang zou kunnen brengen en een sereen paritair overleg met in het gedrang zou kunnen brengen en een sereen paritair overleg met
het oog op de uitwerking van een nieuw sectoraal verloningssysteem in het oog op de uitwerking van een nieuw sectoraal verloningssysteem in
de textielsector ernstig zou hypothekeren. de textielsector ernstig zou hypothekeren.
Gelet op de brief van 16 februari 2007 van de Minister van Werk, Peter Gelet op de brief van 16 februari 2007 van de Minister van Werk, Peter
Vanvelthoven, aan de voorzitters van de paritaire comités, waarin de Vanvelthoven, aan de voorzitters van de paritaire comités, waarin de
sociale partners verzocht worden om de huidige leeftijdsgebonden sociale partners verzocht worden om de huidige leeftijdsgebonden
verloningssystemen te herzien en ze om te vormen, aan de hand van verloningssystemen te herzien en ze om te vormen, aan de hand van
andere onderscheidingscriteria dan de leeftijd, met inachtneming van andere onderscheidingscriteria dan de leeftijd, met inachtneming van
de budgettaire en sociale neutraliteit; de budgettaire en sociale neutraliteit;
Gelet op de brief van 22 december 2008 van de Vice-Eerste Minister van Gelet op de brief van 22 december 2008 van de Vice-Eerste Minister van
Werk en Gelijke Kansen, Joëlle Milquet, aan de intersectorale en Werk en Gelijke Kansen, Joëlle Milquet, aan de intersectorale en
sectorale sociale partners waarin zij verwijst naar een studie van een sectorale sociale partners waarin zij verwijst naar een studie van een
interdisciplinaire groep van professoren en deskundigen in collectief interdisciplinaire groep van professoren en deskundigen in collectief
arbeidsrecht, discriminatie en in overheidsaansprakelijkheid en naar arbeidsrecht, discriminatie en in overheidsaansprakelijkheid en naar
de resultaten van de werkgroep met de juridische dienst van de de resultaten van de werkgroep met de juridische dienst van de
Europese Commissie en concludeert dat niet enkel directe Europese Commissie en concludeert dat niet enkel directe
leeftijdsonderscheiden in leeftijdsbarema's problematisch zijn, maar leeftijdsonderscheiden in leeftijdsbarema's problematisch zijn, maar
eveneens indirecte leeftijdsonderscheiden zoals loonbarema's die onder eveneens indirecte leeftijdsonderscheiden zoals loonbarema's die onder
meer gebaseerd zijn op anciënniteit of professionele ervaring; meer gebaseerd zijn op anciënniteit of professionele ervaring;
Zowel de Europese Richtlijn 2000/78 als de huidige omzettingswet van Zowel de Europese Richtlijn 2000/78 als de huidige omzettingswet van
10 mei 2007 stellen dat ook een indirect leeftijdsonderscheid als een 10 mei 2007 stellen dat ook een indirect leeftijdsonderscheid als een
verboden indirecte leeftijdsdiscriminatie aanzien wordt tenzij er een verboden indirecte leeftijdsdiscriminatie aanzien wordt tenzij er een
objectieve rechtvaardiging voor gegeven wordt. Het onderscheid moet objectieve rechtvaardiging voor gegeven wordt. Het onderscheid moet
een legitiem doel nastreven, de middelen daartoe moeten geschikt, een legitiem doel nastreven, de middelen daartoe moeten geschikt,
noodzakelijk en proportioneel zijn. De sociale partners zijn de meest noodzakelijk en proportioneel zijn. De sociale partners zijn de meest
gerede partij om deze rechtvaardiging te geven; gerede partij om deze rechtvaardiging te geven;
Gelet op de algemene nationale collectieve arbeidsovereenkomst van 24 Gelet op de algemene nationale collectieve arbeidsovereenkomst van 24
april 2009 voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk april 2009 voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk
gesloten voor de jaren 2009 en 2010; gesloten voor de jaren 2009 en 2010;
Gelet op onderstaande motivering; Gelet op onderstaande motivering;
MOTIVERING MOTIVERING
De sociale partners, vertegenwoordigd in het Paritair Comité nr. 214 De sociale partners, vertegenwoordigd in het Paritair Comité nr. 214
voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk, zijn voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk, zijn
overeengekomen om het critérium "leeftijd" in de huidige weddeschaal overeengekomen om het critérium "leeftijd" in de huidige weddeschaal
te vervangen door het critérium "beroepservaring" in een nieuwe te vervangen door het critérium "beroepservaring" in een nieuwe
weddeschaal. weddeschaal.
Gelet op het vrij verkeer van werknemers, wordt met het oog op de Gelet op het vrij verkeer van werknemers, wordt met het oog op de
nieuwe weddeschaal, het criterium "beroepservaring" gedefinieerd als nieuwe weddeschaal, het criterium "beroepservaring" gedefinieerd als
de effectieve beroepsprestaties van de bediende, uitgedrukt in de effectieve beroepsprestaties van de bediende, uitgedrukt in
volledige jaren, in de textielsector of in een andere sector, in volledige jaren, in de textielsector of in een andere sector, in
eenzelfde of een andere functie en rekening houdend met bepaalde eenzelfde of een andere functie en rekening houdend met bepaalde
gelijkstellingen van schorsingsperiodes van de uitvoering van de gelijkstellingen van schorsingsperiodes van de uitvoering van de
arbeidsovereenkomst of van volledige werkloosheid of arbeidsovereenkomst of van volledige werkloosheid of
arbeidsongeschiktheid, en in voorkomend geval, beperkt in de tijd. arbeidsongeschiktheid, en in voorkomend geval, beperkt in de tijd.
Deze door de sociale partners gekozen optie berust enerzijds op het Deze door de sociale partners gekozen optie berust enerzijds op het
feit dat de ervaren bedienden, in vergelijking met een beginnende feit dat de ervaren bedienden, in vergelijking met een beginnende
beroepsbeoefenaar, over meer ontwikkelde competenties, maturiteit en beroepsbeoefenaar, over meer ontwikkelde competenties, maturiteit en
knowhow beschikken om hun functie in alle facetten op een volwaardige knowhow beschikken om hun functie in alle facetten op een volwaardige
wijze uit te oefenen en derhalve ook een hogere toegevoegde waarde aan wijze uit te oefenen en derhalve ook een hogere toegevoegde waarde aan
de onderneming kunnen bieden. Zeker in de eerste helft van de de onderneming kunnen bieden. Zeker in de eerste helft van de
beroepsloopbaan draagt de toename van de beroepservaring bij tot een beroepsloopbaan draagt de toename van de beroepservaring bij tot een
meer performante uitoefening van de functie. Anderzijds is het belonen meer performante uitoefening van de functie. Anderzijds is het belonen
van de deskundigheid en de kennis van de werknemer die met de jaren van de deskundigheid en de kennis van de werknemer die met de jaren
stijgen, niet alleen een bron van financiële motivatie voor de stijgen, niet alleen een bron van financiële motivatie voor de
werknemer, maar ook een waarborg van stabiliteit en continuïteit voor werknemer, maar ook een waarborg van stabiliteit en continuïteit voor
de ondernemingen. de ondernemingen.
De nieuwe weddeschaal voorziet voor elke functiecategorie een De nieuwe weddeschaal voorziet voor elke functiecategorie een
progressie in de loonschaal op basis van de opgebouwde ervaring. De progressie in de loonschaal op basis van de opgebouwde ervaring. De
sociale partners zijn van oordeel dat zij in het kader van de sociale partners zijn van oordeel dat zij in het kader van de
ervaringsopbouw in de beroepsloopbaan drie periodes kunnen ervaringsopbouw in de beroepsloopbaan drie periodes kunnen
onderscheiden. In een eerste gedeelte van de beroepsloopbaan (hier onderscheiden. In een eerste gedeelte van de beroepsloopbaan (hier
vastgesteld op de eerste 14 jaar van de beroepscarrière) evolueert de vastgesteld op de eerste 14 jaar van de beroepscarrière) evolueert de
ervaringsopbouw sneller en heeft een belangrijkere impact op de wijze ervaringsopbouw sneller en heeft een belangrijkere impact op de wijze
waarop de functiebeoefenaar zijn prestaties levert, dan in een tweede waarop de functiebeoefenaar zijn prestaties levert, dan in een tweede
gedeelte van de beroepsloopbaan (hier vastgesteld op de periode van gedeelte van de beroepsloopbaan (hier vastgesteld op de periode van
meer dan 14 jaar tot 24 jaar beroepservaring) waarin de meer dan 14 jaar tot 24 jaar beroepservaring) waarin de
ervaringsopbouw weliswaar nog een belangrijke rol speelt, maar minder ervaringsopbouw weliswaar nog een belangrijke rol speelt, maar minder
uitgesproken dan in de eerste periode. Vandaar dat de baremieke uitgesproken dan in de eerste periode. Vandaar dat de baremieke
verhogingen in de eerste periode na 12 maanden bijkomende verhogingen in de eerste periode na 12 maanden bijkomende
ervaringsopbouw en in de tweede periode na 24 maanden bijkomende ervaringsopbouw en in de tweede periode na 24 maanden bijkomende
ervaringsopbouw gebeuren. Na afloop van deze eerste twee perioden is ervaringsopbouw gebeuren. Na afloop van deze eerste twee perioden is
de verdere ervaringsopbouw niet meer van die aard dat zij nog een de verdere ervaringsopbouw niet meer van die aard dat zij nog een
verschil kan betekenen voor de wijze waarop de functiebeoefenaar zijn verschil kan betekenen voor de wijze waarop de functiebeoefenaar zijn
beroepsprestaties levert en een verschil in de baremieke verloning zou beroepsprestaties levert en een verschil in de baremieke verloning zou
kunnen verantwoorden. kunnen verantwoorden.
De ervaringsopbouw start op de leeftijd van 21 jaar. De sociale De ervaringsopbouw start op de leeftijd van 21 jaar. De sociale
partners zijn van oordeel dat deze aanvangsleeftijd gerechtvaardigd is partners zijn van oordeel dat deze aanvangsleeftijd gerechtvaardigd is
vanuit het oogpunt dat een jongere deze leeftijd moet bereikt hebben vanuit het oogpunt dat een jongere deze leeftijd moet bereikt hebben
om over voldoende maturiteit en algemeen ontwikkelde competenties te om over voldoende maturiteit en algemeen ontwikkelde competenties te
beschikken om een functie op een aanvaardbaar niveau te kunnen beschikken om een functie op een aanvaardbaar niveau te kunnen
uitoefenen. uitoefenen.
Vandaar dat het geheel van de regeling eveneens een specifieke Vandaar dat het geheel van de regeling eveneens een specifieke
bezoldigingsregeling voor bedienden van minder dan 21 jaar voorziet. bezoldigingsregeling voor bedienden van minder dan 21 jaar voorziet.
Volgens de sociale partners is deze degressieve, baremieke verloning Volgens de sociale partners is deze degressieve, baremieke verloning
voor bedienden van minder dan 21 jaar inherent aan het basiselement voor bedienden van minder dan 21 jaar inherent aan het basiselement
van de nieuwe loonstructuur, namelijk de beroepservaring. Zo zal de van de nieuwe loonstructuur, namelijk de beroepservaring. Zo zal de
jonge werknemer zich in de periode tussen 18 en 20 jaar kunnen jonge werknemer zich in de periode tussen 18 en 20 jaar kunnen
ontwikkelen en de nodige maturiteit en algemene competenties verwerven ontwikkelen en de nodige maturiteit en algemene competenties verwerven
om aan de basisvereisten te voldoen om de functie naar behoren te om aan de basisvereisten te voldoen om de functie naar behoren te
kunnen uitoefenen. kunnen uitoefenen.
Bovendien zijn de sociale partners van mening dat door een degressieve Bovendien zijn de sociale partners van mening dat door een degressieve
bezoldiging in functie van de leeftijd van deze jonge werknemer te bezoldiging in functie van de leeftijd van deze jonge werknemer te
hanteren, de aanwerving van deze laatste door de ondernemingen sterk hanteren, de aanwerving van deze laatste door de ondernemingen sterk
wordt aangemoedigd. Bijgevolg leidt deze maatregel tot een stijging wordt aangemoedigd. Bijgevolg leidt deze maatregel tot een stijging
van hun kansen en deelname op de arbeidsmarkt. van hun kansen en deelname op de arbeidsmarkt.
Daarnaast is het voor deze jonge bedienden zeer belangrijk dat zij Daarnaast is het voor deze jonge bedienden zeer belangrijk dat zij
vroegtijdig een professionele ervaring opdoen met het oog op een vroegtijdig een professionele ervaring opdoen met het oog op een
duurzame deelname op de arbeidsmarkt op een latere leeftijd. duurzame deelname op de arbeidsmarkt op een latere leeftijd.
Deze jonge bedienden op een dergelijke manier bezoldigen vormt een Deze jonge bedienden op een dergelijke manier bezoldigen vormt een
relevante en gepaste maatregel ten opzichte van de nagestreefde doelen relevante en gepaste maatregel ten opzichte van de nagestreefde doelen
en er bestaat geen enkele andere minder discriminerende maatregel. en er bestaat geen enkele andere minder discriminerende maatregel.
Met de vervanging van het leeftijdsbarema willen de sociale partners Met de vervanging van het leeftijdsbarema willen de sociale partners
komaf maken met een discriminatie op basis van leeftijd. Tegelijk komaf maken met een discriminatie op basis van leeftijd. Tegelijk
willen zij er over waken dat er ongewild geen nieuwe willen zij er over waken dat er ongewild geen nieuwe
discriminatietoestanden ontstaan. Vrouwelijke werknemers komen omwille discriminatietoestanden ontstaan. Vrouwelijke werknemers komen omwille
van diverse oorzaken zoals moederschap en familiale redenen meer dan van diverse oorzaken zoals moederschap en familiale redenen meer dan
mannelijke werknemers in een deeltijdse tewerkstelling terecht. Om die mannelijke werknemers in een deeltijdse tewerkstelling terecht. Om die
redenen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen deeltijdse en redenen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen deeltijdse en
voltijdse prestaties. voltijdse prestaties.
Wat de schorsingen van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst Wat de schorsingen van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst
betreft wordt daarbij in het bijzonder gedacht aan périodes van betreft wordt daarbij in het bijzonder gedacht aan périodes van
arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, waarvan de sociale arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval, waarvan de sociale
partners het billijk achten dat deze schorsingsperiodes omwille van de partners het billijk achten dat deze schorsingsperiodes omwille van de
gezondheidstoestand volledig worden gelijkgesteld. Dezelfde redenering gezondheidstoestand volledig worden gelijkgesteld. Dezelfde redenering
wordt aangehouden voor periodes van voltijdse schorsing wegens wordt aangehouden voor periodes van voltijdse schorsing wegens
tijdskrediet dat opgenomen wordt om zorg te verlenen aan zijn kind dat tijdskrediet dat opgenomen wordt om zorg te verlenen aan zijn kind dat
jonger is dan 18 jaar, een moeder/vader ouder dan 70 jaar, een zwaar jonger is dan 18 jaar, een moeder/vader ouder dan 70 jaar, een zwaar
ziek gezins- of familielid of een persoon die lijdt aan een ziek gezins- of familielid of een persoon die lijdt aan een
ongeneeslijke ziekte en die zich in een terminale fase bevindt. Deze ongeneeslijke ziekte en die zich in een terminale fase bevindt. Deze
gelijkstelling wordt evenwel beperkt tot twee jaar. Een periode van gelijkstelling wordt evenwel beperkt tot twee jaar. Een periode van
voltijdse schorsing wegens tijdskrediet dat opgenomen wordt voor het voltijdse schorsing wegens tijdskrediet dat opgenomen wordt voor het
volgen van een beroepsopleiding georganiseerd, gesubsidieerd of erkend volgen van een beroepsopleiding georganiseerd, gesubsidieerd of erkend
door de bevoegde regionale overheid en waarvan het programma tenminste door de bevoegde regionale overheid en waarvan het programma tenminste
120 uren op jaarbasis omvat, wordt eveneens gelijkgesteld, zij het 120 uren op jaarbasis omvat, wordt eveneens gelijkgesteld, zij het
beperkt tot één jaar. Andere periodes van voltijdse schorsing wegens beperkt tot één jaar. Andere periodes van voltijdse schorsing wegens
tijdskrediet zonder de voomoemde motieven worden niet gelijkgesteld. tijdskrediet zonder de voomoemde motieven worden niet gelijkgesteld.
De periodes buiten de uitvoering van een arbeidsovereenkomst worden De periodes buiten de uitvoering van een arbeidsovereenkomst worden
niet met effectieve beroepsprestaties gelijkgesteld, tenzij het een niet met effectieve beroepsprestaties gelijkgesteld, tenzij het een
periode van volledige vergoede werkloosheid betreft of een periode van periode van volledige vergoede werkloosheid betreft of een periode van
arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval van gemeen recht; in arbeidsongeschiktheid wegens ziekte of ongeval van gemeen recht; in
beide gevallen wordt de gelijkstelling beperkt tot maximum 2 jaar. beide gevallen wordt de gelijkstelling beperkt tot maximum 2 jaar.
Periodes van arbeidsongeschiktheid wegens arbeidsongeval of Periodes van arbeidsongeschiktheid wegens arbeidsongeval of
beroepsziekte, gedekt door uitkeringen, worden volledig gelijkgesteld. beroepsziekte, gedekt door uitkeringen, worden volledig gelijkgesteld.
Door deze verschillende gelijkstellingen, streven de sociale partners Door deze verschillende gelijkstellingen, streven de sociale partners
de volgende legitieme verantwoorde en passende doelstellingen na : de volgende legitieme verantwoorde en passende doelstellingen na :
- de gelijkstelling van de schorsingsperiodes van de - de gelijkstelling van de schorsingsperiodes van de
arbeidsovereenkomst heeft tot doel alle mogelijke directe en indirecte arbeidsovereenkomst heeft tot doel alle mogelijke directe en indirecte
discriminatie te bestrijden rekening houdend met bepaalde discriminatie te bestrijden rekening houdend met bepaalde
uitsluitingen die noodzakelijk zijn ten aanzien van de legitieme uitsluitingen die noodzakelijk zijn ten aanzien van de legitieme
doelstelling vastgelegd door de sociale partners. Door deze doelstelling vastgelegd door de sociale partners. Door deze
beperkingen wordt aldus de opbouw gebaseerd op de effectieve beperkingen wordt aldus de opbouw gebaseerd op de effectieve
beroepservaring niet in het gedrang gebracht; beroepservaring niet in het gedrang gebracht;
- de gelijkstelling van een beperkte werkloosheidsperiode beoogt de - de gelijkstelling van een beperkte werkloosheidsperiode beoogt de
nieuwe hogere competenties van de bedienden die ze tijdens deze nieuwe hogere competenties van de bedienden die ze tijdens deze
periode door opleidingen en heroriëntatietrajecten hebben ontwikkeld periode door opleidingen en heroriëntatietrajecten hebben ontwikkeld
te waarderen. Maar om de pertinentie van het gekozen criterium te waarderen. Maar om de pertinentie van het gekozen criterium
"beroepservaring" te kunnen verzekeren wordt deze "beroepservaring" te kunnen verzekeren wordt deze
gelijkstellingperiode eveneens in de tijd beperkt; gelijkstellingperiode eveneens in de tijd beperkt;
- om de mobiliteit op de arbeidsmarkt te bevorderen dient - om de mobiliteit op de arbeidsmarkt te bevorderen dient
beroepservaring bij verandering van werkgever bewaard te blijven beroepservaring bij verandering van werkgever bewaard te blijven
gezien ze verbonden is aan de verworven competenties van de bediende gezien ze verbonden is aan de verworven competenties van de bediende
en niet aan de getrouwheid aan de werkgever. en niet aan de getrouwheid aan de werkgever.
Zodoende zetten de sociale partners een punt achter de weddeschaal Zodoende zetten de sociale partners een punt achter de weddeschaal
ingevoerd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003 ingevoerd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003
betreffende de invoering van de herziene en geactualiseerde betreffende de invoering van de herziene en geactualiseerde
functieclassificatie en de eraan gekoppelde weddeschaal op basis van functieclassificatie en de eraan gekoppelde weddeschaal op basis van
het leeftijdscriterium. Zo voeren zij een conventioneel het leeftijdscriterium. Zo voeren zij een conventioneel
niet-discriminerend bezoldigingssysteem in dat de verworven rechten niet-discriminerend bezoldigingssysteem in dat de verworven rechten
van de werknemers naleeft. van de werknemers naleeft.
Gelet op wat voorafgaat, Gelet op wat voorafgaat,
WORDT TUSSEN WORDT TUSSEN
De Landelijke Bedienden Centrale - Nationaal Verbond voor De Landelijke Bedienden Centrale - Nationaal Verbond voor
Kaderpersoneel, Kaderpersoneel,
De Bond der Bedienden, Technici en Kaders van België, De Bond der Bedienden, Technici en Kaders van België,
De Algemene Centrale der Libérale Vakbonden van België enerzijds, De Algemene Centrale der Libérale Vakbonden van België enerzijds,
EN EN
FEDUSTRIA, de federatie van de textiel, hout en meubelindustrie FEDUSTRIA, de federatie van de textiel, hout en meubelindustrie
anderzijds, anderzijds,
HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN : HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN :
HOOFDSTUK 1. - Toepassingsgebied HOOFDSTUK 1. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing

op de ondernemingen die onder de bevoegdheid vallen van het Paritair op de ondernemingen die onder de bevoegdheid vallen van het Paritair
Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk en Comité voor de bedienden van de textielnijverheid en het breiwerk en
op de bedienden die zij tewerkstellen waarvan de functie beantwoordt op de bedienden die zij tewerkstellen waarvan de functie beantwoordt
aan de criteria van één van de zes categorieën waarvan sprake in de aan de criteria van één van de zes categorieën waarvan sprake in de
functieclassificatie voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomst functieclassificatie voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomst
van 25 april 2003 betreffende de invoering van de herziene en van 25 april 2003 betreffende de invoering van de herziene en
geactualiseerde functieclassificatie en de eraan gekoppelde geactualiseerde functieclassificatie en de eraan gekoppelde
weddeschaal, uitgezonderd de NV Celanese en haar bedienden. weddeschaal, uitgezonderd de NV Celanese en haar bedienden.
§ 2. Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in § 2. Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in
uitvoering van de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 september uitvoering van de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 september
2007 betreffende de weddeschaal in de textielsector en heeft tot doel 2007 betreffende de weddeschaal in de textielsector en heeft tot doel
een weddeschaal op basis van beroepservaring (hierna "nieuwe een weddeschaal op basis van beroepservaring (hierna "nieuwe
weddeschaal" genoemd) in te voeren voor de in § 1 hiervoor bedoelde weddeschaal" genoemd) in te voeren voor de in § 1 hiervoor bedoelde
bedienden. bedienden.
HOOFDSTUK 2. - Weddeschaal HOOFDSTUK 2. - Weddeschaal

Art. 2.§ 1. De weddeschaal is opgenomen in bijlage van onderhavige

Art. 2.§ 1. De weddeschaal is opgenomen in bijlage van onderhavige

collectieve arbeidsovereenkomst, met vermelding van de bedragen collectieve arbeidsovereenkomst, met vermelding van de bedragen
gekoppeld aan de indexschijf 110,171-112,373 (basis 2004 = 100). gekoppeld aan de indexschijf 110,171-112,373 (basis 2004 = 100).
§ 2. Deze weddeschaal wordt gekoppeld aan de functieclassificatie § 2. Deze weddeschaal wordt gekoppeld aan de functieclassificatie
opgenomen in bijlage I van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 opgenomen in bijlage I van de collectieve arbeidsovereenkomst van 25
april 2003, zoals gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst april 2003, zoals gewijzigd door de collectieve arbeidsovereenkomst
van 16 juni 2003, betreffende de invoering van de herziene en van 16 juni 2003, betreffende de invoering van de herziene en
geactualiseerde functieclassificatie en de er aan gekoppelde geactualiseerde functieclassificatie en de er aan gekoppelde
weddeschaal. weddeschaal.
§ 3. Deze weddeschaal vervangt met ingang van 1 oktober 2009 de § 3. Deze weddeschaal vervangt met ingang van 1 oktober 2009 de
weddeschaal, bedoeld in artikel 4 van de voornoemde collectieve weddeschaal, bedoeld in artikel 4 van de voornoemde collectieve
arbeidsovereenkomst van 25 april 2003. arbeidsovereenkomst van 25 april 2003.

Art. 3.De weddeschaal voorziet voor elk van de 6 categorieën van de

Art. 3.De weddeschaal voorziet voor elk van de 6 categorieën van de

functieclassificatie in baremieke verhogingen op basis van het functieclassificatie in baremieke verhogingen op basis van het
criterium "beroepservaring". De baremieke bezoldigingen, voortvloeiend criterium "beroepservaring". De baremieke bezoldigingen, voortvloeiend
uit deze weddeschaal en toepasselijk op de bedienden bedoeld in uit deze weddeschaal en toepasselijk op de bedienden bedoeld in
artikel 1, § 1, vormen, onverminderd de toepassing van hoofdstuk IV : artikel 1, § 1, vormen, onverminderd de toepassing van hoofdstuk IV :
bijzondere gevallen, een minimumloon voor elke categorie in functie bijzondere gevallen, een minimumloon voor elke categorie in functie
van de beroepservaring van de bediende. van de beroepservaring van de bediende.

Art. 4.§ 1. Onder "beroepservaring" wordt verstaan de

Art. 4.§ 1. Onder "beroepservaring" wordt verstaan de

beroepsprestaties van de bediende, uitgedrukt in volledige jaren, in beroepsprestaties van de bediende, uitgedrukt in volledige jaren, in
de Belgische of de Europese textielsector of in een andere sector en de Belgische of de Europese textielsector of in een andere sector en
rekening houdend met bepaalde gelijkstellingen zoals bepaald in §§ 4 rekening houdend met bepaalde gelijkstellingen zoals bepaald in §§ 4
en 5 van huidig artikel. en 5 van huidig artikel.
§ 2. Voor de vaststelling van de beroepsprestaties wordt geen § 2. Voor de vaststelling van de beroepsprestaties wordt geen
onderscheid gemaakt tussen de voltijdse prestaties en de deeltijdse onderscheid gemaakt tussen de voltijdse prestaties en de deeltijdse
prestaties. prestaties.
§ 3. Voor de vaststelling van de beroepsprestaties in de textielsector § 3. Voor de vaststelling van de beroepsprestaties in de textielsector
of in een andere sector komen uitsluitend in aanmerking : de periodes of in een andere sector komen uitsluitend in aanmerking : de periodes
van effectieve uitoefening van dezelfde functie of een andere functie, van effectieve uitoefening van dezelfde functie of een andere functie,
ongeacht de categorie waartoe deze functie behoort, en ongeacht of ongeacht de categorie waartoe deze functie behoort, en ongeacht of
deze functie werd uitgeoefend bij de werkgever waar de bediende werd deze functie werd uitgeoefend bij de werkgever waar de bediende werd
aangeworven of bij een andere werkgever. aangeworven of bij een andere werkgever.
§ 4. De periodes van schorsing van de uitvoering van de § 4. De periodes van schorsing van de uitvoering van de
arbeidsovereenkomst worden met effectieve beroepsprestaties arbeidsovereenkomst worden met effectieve beroepsprestaties
gelijkgesteld met uitzondering van : gelijkgesteld met uitzondering van :
a) de periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet dat a) de periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet dat
opgenomen wordt om zorg te verlenen aan zijn kind dat jonger is dan 18 opgenomen wordt om zorg te verlenen aan zijn kind dat jonger is dan 18
jaar, een moeder/vader ouder dan 70 jaar, een zwaar ziek gezins- of jaar, een moeder/vader ouder dan 70 jaar, een zwaar ziek gezins- of
familielid of een persoon die lijdt aan een ongeneeslijke ziekte en familielid of een persoon die lijdt aan een ongeneeslijke ziekte en
die zich in een terminale fase bevindt, vanaf het derde jaar; die zich in een terminale fase bevindt, vanaf het derde jaar;
b) de periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet dat b) de periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet dat
opgenomen wordt voor het volgen van een beroepsopleiding opgenomen wordt voor het volgen van een beroepsopleiding
georganiseerd, gesubsidieerd of erkend door de bevoegde régionale georganiseerd, gesubsidieerd of erkend door de bevoegde régionale
overheid en waarvan het programma tenminste 120 uren op jaarbasis overheid en waarvan het programma tenminste 120 uren op jaarbasis
omvat, vanaf het tweede jaar; omvat, vanaf het tweede jaar;
c) de periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet zonder de c) de periodes van voltijdse schorsing wegens tijdskrediet zonder de
redenen zoals bedoeld in punt a) en b) hiervoor. redenen zoals bedoeld in punt a) en b) hiervoor.
§ 5. De periodes buiten de uitvoering van een arbeidsovereenkomst § 5. De periodes buiten de uitvoering van een arbeidsovereenkomst
worden gelijkgesteld met effectieve beroepsprestaties als volgt : worden gelijkgesteld met effectieve beroepsprestaties als volgt :
a) de periodes van volledige werkloosheid gedekt door a) de periodes van volledige werkloosheid gedekt door
werkloosheidsuitkeringen met een maximum van twee jaar; werkloosheidsuitkeringen met een maximum van twee jaar;
b) de periodes van ziekte of invaliditeit gedekt door uitkeringen van b) de periodes van ziekte of invaliditeit gedekt door uitkeringen van
de ziekte- en invaliditeitsverzekering met een maximum van twee jaar; de ziekte- en invaliditeitsverzekering met een maximum van twee jaar;
c) de periodes van arbeidsongeschiktheid wegens arbeidsongeval of c) de periodes van arbeidsongeschiktheid wegens arbeidsongeval of
beroepsziekte, gedekt door uitkeringen. beroepsziekte, gedekt door uitkeringen.

Art. 5.§ 1. De opbouw van de relevante beroepservaring in alle

Art. 5.§ 1. De opbouw van de relevante beroepservaring in alle

functiecategorieën opgenomen in de weddeschaal, begint te lopen vanaf functiecategorieën opgenomen in de weddeschaal, begint te lopen vanaf
de leeftijd van 21 jaar. de leeftijd van 21 jaar.
§ 2. De aanvangslonen die in de weddeschaal voor alle § 2. De aanvangslonen die in de weddeschaal voor alle
functiecategorieën worden vastgelegd stemmen overeen met functiecategorieën worden vastgelegd stemmen overeen met
beroepservaringniveau 0 en 0 ervaringsjaren. beroepservaringniveau 0 en 0 ervaringsjaren.
§ 3. Vanaf het aanvangsloon verhogen de baremieke lonen naar gelang de § 3. Vanaf het aanvangsloon verhogen de baremieke lonen naar gelang de
beroepservaring met 12 maanden is toegenomen ten aanzien van de beroepservaring met 12 maanden is toegenomen ten aanzien van de
beroepservaring uitgedrukt in volle jaren op het ogenblik van de beroepservaring uitgedrukt in volle jaren op het ogenblik van de
indiensttreding of sedert de laatste baremieke loonsverhoging indiensttreding of sedert de laatste baremieke loonsverhoging
ingevolge de toename van de beroepservaring. De baremieke ingevolge de toename van de beroepservaring. De baremieke
loonsverhoging heeft uitwerking met ingang van de maand volgend op de loonsverhoging heeft uitwerking met ingang van de maand volgend op de
maand waarin de vereiste toename van de beroepservaring werd bereikt. maand waarin de vereiste toename van de beroepservaring werd bereikt.
Voor de bedienden die zich in een fase van het ervaringsbarema Voor de bedienden die zich in een fase van het ervaringsbarema
bevinden waar slechts om de twee jaar een baremieke verhoging voorzien bevinden waar slechts om de twee jaar een baremieke verhoging voorzien
is, verhogen de baremieke lonen naar gelang de beroepservaring met 24 is, verhogen de baremieke lonen naar gelang de beroepservaring met 24
maanden is toegenomen ten aanzien van de beroepservaring uitgedrukt in maanden is toegenomen ten aanzien van de beroepservaring uitgedrukt in
volle jaren op het ogenblik van de indiensttreding of sedert de volle jaren op het ogenblik van de indiensttreding of sedert de
laatste baremieke loonsverhoging ingevolge de toename van de laatste baremieke loonsverhoging ingevolge de toename van de
beroepservaring. De baremieke loonsverhoging heeft uitwerking met beroepservaring. De baremieke loonsverhoging heeft uitwerking met
ingang van de maand volgend op de maand waarin de vereiste toename van ingang van de maand volgend op de maand waarin de vereiste toename van
de beroepservaring werd bereikt. de beroepservaring werd bereikt.
Fracties van jaren kunnen worden samengevoegd om tot een volledig jaar Fracties van jaren kunnen worden samengevoegd om tot een volledig jaar
relevante beroepservaring te komen. relevante beroepservaring te komen.

Art. 6.§ 1. Op het ogenblik van de indiensttreding wordt het

Art. 6.§ 1. Op het ogenblik van de indiensttreding wordt het

baremieke loon van de bediende vastgesteld in overeenstemming met het baremieke loon van de bediende vastgesteld in overeenstemming met het
ervaringsbarema van de catégorie waartoe zijn functie behoort en op ervaringsbarema van de catégorie waartoe zijn functie behoort en op
basis van de relevante beroepservaring zoals bedoeld in de artikelen 4 basis van de relevante beroepservaring zoals bedoeld in de artikelen 4
en 5, § 1 hiervoor. Voor de vaststelling van het baremieke loon op het en 5, § 1 hiervoor. Voor de vaststelling van het baremieke loon op het
ogenblik van de indiensttreding wordt alleen rekening gehouden met de ogenblik van de indiensttreding wordt alleen rekening gehouden met de
relevante beroepservaring uitgedrukt in volledige jaren. relevante beroepservaring uitgedrukt in volledige jaren.
§ 2. Uiterlijk op het ogenblik van de indiensttreding vraagt de § 2. Uiterlijk op het ogenblik van de indiensttreding vraagt de
werkgever uitdrukkelijk aan de bediende de nodige externe werkgever uitdrukkelijk aan de bediende de nodige externe
bewijsstukken voor de vaststelling van zijn relevante beroepservaring, bewijsstukken voor de vaststelling van zijn relevante beroepservaring,
aan hem over te maken. aan hem over te maken.
§ 3. De bediende moet uiterlijk binnen de maand na zijn § 3. De bediende moet uiterlijk binnen de maand na zijn
indiensttreding de nodige externe bewijsstukken aan zijn werkgever indiensttreding de nodige externe bewijsstukken aan zijn werkgever
overmaken. overmaken.
§ 4. Indien de bediende, niettegenstaande de uitdrukkelijke vraag van § 4. Indien de bediende, niettegenstaande de uitdrukkelijke vraag van
de werkgever uiterlijk op het ogenblik van zijn indiensttreding, de werkgever uiterlijk op het ogenblik van zijn indiensttreding,
laattijdig de nodige externe bewijsstukken aan de werkgever overmaakt, laattijdig de nodige externe bewijsstukken aan de werkgever overmaakt,
zal er geen regularisatie voor de voorbije periode verricht worden. zal er geen regularisatie voor de voorbije periode verricht worden.
HOOFDSTUK 3. - Overgangsbepalingen HOOFDSTUK 3. - Overgangsbepalingen

Art. 7.§ 1. In afwijking van artikel 6 en voor de bedienden van alle

Art. 7.§ 1. In afwijking van artikel 6 en voor de bedienden van alle

categorieën in dienst op het ogenblik van de inwerkingtreding van de categorieën in dienst op het ogenblik van de inwerkingtreding van de
weddeschaal is het aantal jaren beroepservaring, uitgedrukt in weddeschaal is het aantal jaren beroepservaring, uitgedrukt in
volledige jaren, dat voor hen voor het verleden in aanmerking komt, volledige jaren, dat voor hen voor het verleden in aanmerking komt,
gelijk aan het aantal jaren dat in het ervaringsbarema overeenstemt gelijk aan het aantal jaren dat in het ervaringsbarema overeenstemt
met het bedrag van het baremieke loon dat op hen van toepassing was op met het bedrag van het baremieke loon dat op hen van toepassing was op
het ogenblik dat de weddeschaal, opgenomen in bijlage 1 van de het ogenblik dat de weddeschaal, opgenomen in bijlage 1 van de
collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003, ophield uitwerking collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003, ophield uitwerking
te hebben. te hebben.
§ 2. Na de inwerkingtreding van de weddeschaal gaat de eerste § 2. Na de inwerkingtreding van de weddeschaal gaat de eerste
verhoging op basis van toename van de beroepservaring in de eerste dag verhoging op basis van toename van de beroepservaring in de eerste dag
van de dertiende maand welke volgt op de laatste baremieke verhoging van de dertiende maand welke volgt op de laatste baremieke verhoging
die het sectoraal minimumloon van de betrokken bediende voor de die het sectoraal minimumloon van de betrokken bediende voor de
inwerkingtreding van de weddeschaal onderging. inwerkingtreding van de weddeschaal onderging.
Voor de bedienden die zich in een fase van het ervaringsbarema Voor de bedienden die zich in een fase van het ervaringsbarema
bevinden waar slechts om de twee jaar een baremieke verhoging voorzien bevinden waar slechts om de twee jaar een baremieke verhoging voorzien
is, zal de eerste baremieke verhoging ingaan de eerste dag van de is, zal de eerste baremieke verhoging ingaan de eerste dag van de
vijfentwintigste maand welke volgt op de laatste baremieke verhoging vijfentwintigste maand welke volgt op de laatste baremieke verhoging
die het sectoraal minimumloon van de betrokken werknemer voor de die het sectoraal minimumloon van de betrokken werknemer voor de
inwerkingtreding van de weddeschaal onderging. inwerkingtreding van de weddeschaal onderging.
De daaropvolgende baremieke verhogingen worden toegekend, De daaropvolgende baremieke verhogingen worden toegekend,
overeenkomstig artikel 5, § 3, nadat de beroepservaring verder is overeenkomstig artikel 5, § 3, nadat de beroepservaring verder is
toegenomen met twaalf of vierentwintig maanden, naargelang de fase van toegenomen met twaalf of vierentwintig maanden, naargelang de fase van
ervaringsopbouw waarin de bediende zich bevindt. ervaringsopbouw waarin de bediende zich bevindt.
§ 3. Voor de bedienden van aile categorieën van wie het sectoraal § 3. Voor de bedienden van aile categorieën van wie het sectoraal
minimumloon wegens recente indiensttreding op het ogenblik van de minimumloon wegens recente indiensttreding op het ogenblik van de
inwerkingtreding van de weddeschaal nog geen baremieke verhoging heeft inwerkingtreding van de weddeschaal nog geen baremieke verhoging heeft
ondergaan, zal de eerste baremieke verhoging na de inwerkingtreding ondergaan, zal de eerste baremieke verhoging na de inwerkingtreding
van de weddeschaal ingaan de eerste dag van de dertiende maand volgend van de weddeschaal ingaan de eerste dag van de dertiende maand volgend
hun indiensttreding. hun indiensttreding.
Voor de bedienden die zich in een fase van het ervaringsbarema Voor de bedienden die zich in een fase van het ervaringsbarema
bevinden waar slechts om de twee jaar een baremieke verhoging voorzien bevinden waar slechts om de twee jaar een baremieke verhoging voorzien
is, zal de eerste baremieke verhoging na de inwerkingtreding van de is, zal de eerste baremieke verhoging na de inwerkingtreding van de
weddeschaal ingaan de eerste dag van de vijfentwintigste maand welke weddeschaal ingaan de eerste dag van de vijfentwintigste maand welke
volgt op de laatste baremieke verhoging die het sectoraal minimumloon volgt op de laatste baremieke verhoging die het sectoraal minimumloon
van de betrokken werknemer voor de inwerkingtreding van de weddeschaal van de betrokken werknemer voor de inwerkingtreding van de weddeschaal
onderging. onderging.
De daaropvolgende baremieke verhogingen worden toegekend, De daaropvolgende baremieke verhogingen worden toegekend,
overeenkomstig artikel 5, § 3, nadat de beroepservaring verder is overeenkomstig artikel 5, § 3, nadat de beroepservaring verder is
toegenomen met twaalf of vierentwintig maanden, naargelang de fase van toegenomen met twaalf of vierentwintig maanden, naargelang de fase van
ervaringsopbouw waarin de bediende zich bevindt. ervaringsopbouw waarin de bediende zich bevindt.

Art. 8.De invoering van de nieuwe weddeschaal kan niet leiden tot een

Art. 8.De invoering van de nieuwe weddeschaal kan niet leiden tot een

vermindering van de effectieve wedde van de bediende, in dienst op het vermindering van de effectieve wedde van de bediende, in dienst op het
ogenblik van de inwerkingtreding van de weddeschaal. ogenblik van de inwerkingtreding van de weddeschaal.

Art. 9.Bij de invoering van de weddeschaal kunnen geen nieuwe eisen

Art. 9.Bij de invoering van de weddeschaal kunnen geen nieuwe eisen

gesteld worden in verband met het niveau en de structuur van de gesteld worden in verband met het niveau en de structuur van de
effectieve wedden. effectieve wedden.
HOOFDSTUK 4. - Bijzondere gevallen HOOFDSTUK 4. - Bijzondere gevallen

Art. 10.De bediende waarvan de functie behoort tot de catégorie 1 van

Art. 10.De bediende waarvan de functie behoort tot de catégorie 1 van

de functieclassificatie en die tenminste 1 jaar anciënniteit in de de functieclassificatie en die tenminste 1 jaar anciënniteit in de
onderneming heeft, wordt bezoldigd rekening houdend met het onderneming heeft, wordt bezoldigd rekening houdend met het
ervaringsbarema overeenstemmend met de categorie 2 van de weddeschaal. ervaringsbarema overeenstemmend met de categorie 2 van de weddeschaal.

Art. 11.De bediende waarvan de functie behoort tot de categorie 5 of

Art. 11.De bediende waarvan de functie behoort tot de categorie 5 of

6 van de functieclassificatie, kan gedurende het eerste jaar van zijn 6 van de functieclassificatie, kan gedurende het eerste jaar van zijn
tewerkstelling in de onderneming, bezoldigd worden aan het tewerkstelling in de onderneming, bezoldigd worden aan het
overeenstemmende ervaringsbarema van één categorie lager van de overeenstemmende ervaringsbarema van één categorie lager van de
weddeschaal. weddeschaal.

Art. 12.Voor de meestergasten en chef-meestergasten die aangeworven

Art. 12.Voor de meestergasten en chef-meestergasten die aangeworven

zijn met een arbeidsovereenkomst als bediende, zal de effectieve zijn met een arbeidsovereenkomst als bediende, zal de effectieve
maandelijkse wedde overeenstemmen met hetgeen voorzien is in de maandelijkse wedde overeenstemmen met hetgeen voorzien is in de
loonschaal van het leidinggevend personeel met een arbeidersstatuut, loonschaal van het leidinggevend personeel met een arbeidersstatuut,
ingevoerd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 november 2001 ingevoerd door de collectieve arbeidsovereenkomst van 9 november 2001
houdende actualisatie van de functieclassificatie voor de arbeiders houdende actualisatie van de functieclassificatie voor de arbeiders
van de textielnijverheid en het breiwerk, zoals ingevoerd door punt V, van de textielnijverheid en het breiwerk, zoals ingevoerd door punt V,
"Functieclassificatie en baremieke loonschalen" van de nationale "Functieclassificatie en baremieke loonschalen" van de nationale
collectieve arbeidsovereenkomst van 4 maart 1993 voor de arbeiders van collectieve arbeidsovereenkomst van 4 maart 1993 voor de arbeiders van
de textielnijverheid en het breiwerk. de textielnijverheid en het breiwerk.

Art. 13.Aan de bediende die de functie van handelsvertegenwoordiger

Art. 13.Aan de bediende die de functie van handelsvertegenwoordiger

uitoefent, wordt een minimumbezoldiging gewaarborgd tijdens het eerste uitoefent, wordt een minimumbezoldiging gewaarborgd tijdens het eerste
jaar dienst die gelijk is aan de bezoldiging overeenstemmend met het jaar dienst die gelijk is aan de bezoldiging overeenstemmend met het
aanvangsloon voor de categorie 4 van de weddeschaal. Vanaf het tweede aanvangsloon voor de categorie 4 van de weddeschaal. Vanaf het tweede
jaar dienst in de onderneming is de gewaarborgde minimumbezoldiging jaar dienst in de onderneming is de gewaarborgde minimumbezoldiging
gelijk aan de bezoldiging overeenstemmend met het aantal gelijk aan de bezoldiging overeenstemmend met het aantal
ervaringsjaren van de handelsvertegenwoordiger voor de categorie 5 van ervaringsjaren van de handelsvertegenwoordiger voor de categorie 5 van
de weddeschaal. Deze minimumbezoldiging wordt maandelijks uitgekeerd de weddeschaal. Deze minimumbezoldiging wordt maandelijks uitgekeerd
als voorschot op het commissieloon. De eindafrekening wordt gemaakt op als voorschot op het commissieloon. De eindafrekening wordt gemaakt op
basis van de wedde uitgekeerd tijdens het verlopen burgerlijk jaar. basis van de wedde uitgekeerd tijdens het verlopen burgerlijk jaar.

Art. 14.Voor de bedienden tewerkgesteld in de dubbele ploeg,

Art. 14.Voor de bedienden tewerkgesteld in de dubbele ploeg,

nachtploeg of bijzondere ploegenstelsels worden de conventionele nachtploeg of bijzondere ploegenstelsels worden de conventionele
coëfficiënten, die geldig zijn voor de arbeiders, toegepast voor de coëfficiënten, die geldig zijn voor de arbeiders, toegepast voor de
berekening van de baremieke wedden van de bedienden, die betrokken berekening van de baremieke wedden van de bedienden, die betrokken
zijn bij deze stelsels. zijn bij deze stelsels.

Art. 15.Voor de bedienden die jonger dan 21 jaar zijn wordt de

Art. 15.Voor de bedienden die jonger dan 21 jaar zijn wordt de

volgende degressiviteitsschaal toegepast : volgende degressiviteitsschaal toegepast :
20 jaar = 100pct. van de wedde overeenstemmend met het aanvangsloon 20 jaar = 100pct. van de wedde overeenstemmend met het aanvangsloon
van de categorie; van de categorie;
19 jaar = 95 pct. van de wedde overeenstemmend met het aanvangsloon 19 jaar = 95 pct. van de wedde overeenstemmend met het aanvangsloon
van de categorie en 100 pct. vanaf één jaar anciënniteit; van de categorie en 100 pct. vanaf één jaar anciënniteit;
18 jaar = 92,5 pct. van de wedde overeenstemmend met het aanvangsloon 18 jaar = 92,5 pct. van de wedde overeenstemmend met het aanvangsloon
van de categorie. van de categorie.
HOOFDSTUK 5. - Opheffingsbepalingen HOOFDSTUK 5. - Opheffingsbepalingen

Art. 16.De weddeschaal bedoeld in artikel 4 van de voornoemde

Art. 16.De weddeschaal bedoeld in artikel 4 van de voornoemde

collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003, houdt op uitwerking collectieve arbeidsovereenkomst van 25 april 2003, houdt op uitwerking
te hebben op het ogenblik dat de door onderhavige collectieve te hebben op het ogenblik dat de door onderhavige collectieve
arbeidsovereenkomst ingevoerde weddeschaal in werking treedt. arbeidsovereenkomst ingevoerde weddeschaal in werking treedt.

Art. 17.De bepalingen van artikelen 8 tot en met 14 en artikelen 16

Art. 17.De bepalingen van artikelen 8 tot en met 14 en artikelen 16

tot en met 21 van de voornoemde collectieve arbeidsovereenkomst van 25 tot en met 21 van de voornoemde collectieve arbeidsovereenkomst van 25
april 2003, houden op uitwerking te hebben op het ogenblik dat de april 2003, houden op uitwerking te hebben op het ogenblik dat de
onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst in werking treedt. onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst in werking treedt.
HOOFDSTUK 6. - Algemeen verbindend verklaring HOOFDSTUK 6. - Algemeen verbindend verklaring

Art. 18.De ondertekende partijen vragen dat deze collectieve

Art. 18.De ondertekende partijen vragen dat deze collectieve

arbeidsovereenkomst algemeen verbindend zou verklaard worden per arbeidsovereenkomst algemeen verbindend zou verklaard worden per
koninklijk besluit. koninklijk besluit.
HOOFDSTUK 7. - Duur van de overeenkomst HOOFDSTUK 7. - Duur van de overeenkomst

Art. 19.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1

Art. 19.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1

oktober 2009. Ze wordt gesloten voor onbepaalde tijd en kan opgezegd oktober 2009. Ze wordt gesloten voor onbepaalde tijd en kan opgezegd
worden door elk van de ondertekenende partijen mits inachtneming van worden door elk van de ondertekenende partijen mits inachtneming van
een opzeggingstermijn van drie maanden betekend per aangetekend een opzeggingstermijn van drie maanden betekend per aangetekend
schrijven aan de voorzitter van het paritair comité en aan de schrijven aan de voorzitter van het paritair comité en aan de
ondertekenende partijen. ondertekenende partijen.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30
september 2009. september 2009.
De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast
met het Migratie- en asielbeleid, met het Migratie- en asielbeleid,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
Bijlage bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009, Bijlage bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 24 april 2009,
gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de
textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een textielnijverheid en het breiwerk, betreffende de invoering van een
nieuwe weddeschaal in de textiel sector nieuwe weddeschaal in de textiel sector
NIEUWE WEDDESCHAAL BEDIENDEN (P.C. nr 214) NIEUWE WEDDESCHAAL BEDIENDEN (P.C. nr 214)
Maandelijkse bedragen op 1 oktober 2008 Maandelijkse bedragen op 1 oktober 2008
Indexschijf (basis 2004) = 110,171 - 112,373 Indexschijf (basis 2004) = 110,171 - 112,373
Années d'expérience professionnelle (1) Années d'expérience professionnelle (1)
- Jaren - Jaren
beroepservaring (2) beroepservaring (2)
1 1
2 2
3 3
4 4
5 5
6 6
0 0
1.675,98 1.675,98
1.712,24 1.712,24
1.771,18 1.771,18
1.807,44 1.807,44
1.877,15 1.877,15
1.969,59 1.969,59
1 1
1.692,48 1.692,48
1.730,76 1.730,76
1.791,22 1.791,22
1.826,75 1.826,75
1.903,03 1.903,03
2.000,67 2.000,67
2 2
1.709,09 1.709,09
1.749,48 1.749,48
1.811,48 1.811,48
1.847,15 1.847,15
1.929,29 1.929,29
2.032,22 2.032,22
3 3
1.725,91 1.725,91
1.768,40 1.768,40
1.832,02 1.832,02
1.868,09 1.868,09
1.955,90 1.955,90
2.064,28 2.064,28
4 4
1.742,88 1.742,88
1.787,56 1.787,56
1.852,75 1.852,75
1.889,23 1.889,23
1.982,88 1.982,88
2.096,87 2.096,87
5 5
1.760,03 1.760,03
1.806,92 1.806,92
1.873,72 1.873,72
1.910,64 1.910,64
2.010,26 2.010,26
2.129,97 2.129,97
6 6
1.777,36 1.777,36
1.826,48 1.826,48
1.894,95 1.894,95
1.932,29 1.932,29
2.038,00 2.038,00
2.163,59 2.163,59
7 7
1.794,84 1.794,84
1.846,26 1.846,26
1.916,43 1.916,43
1.954,20 1.954,20
2.066,14 2.066,14
2.197,76 2.197,76
8 8
1.812,51 1.812,51
1.866,25 1.866,25
1.938,14 1.938,14
1.976,34 1.976,34
2.094,67 2.094,67
2.232,47 2.232,47
9 9
1.830,37 1.830,37
1.886,48 1.886,48
1.960,11 1.960,11
1.998,74 1.998,74
2.123,59 2.123,59
2.267,74 2.267,74
10 10
1.848,37 1.848,37
1.906,92 1.906,92
1.982,32 1.982,32
2.021,41 2.021,41
2.152,95 2.152,95
2.303,57 2.303,57
11 11
1.866,58 1.866,58
1.927,59 1.927,59
2.004,79 2.004,79
2.044,32 2.044,32
2.182,69 2.182,69
2.339,99 2.339,99
12 12
1.884,98 1.884,98
1.948,49 1.948,49
2.027,53 2.027,53
2.067,51 2.067,51
2.212,86 2.212,86
2.376,98 2.376,98
13 13
1.903,52 1.903,52
1.969,60 1.969,60
2.050,53 2.050,53
2.090,97 2.090,97
2.243,44 2.243,44
2.414,55 2.414,55
14 14
1.922,29 1.922,29
1.990,96 1.990,96
2.073,78 2.073,78
2.114,68 2.114,68
2.274,45 2.274,45
2.452,73 2.452,73
16 16
1.941,23 1.941,23
2.012,56 2.012,56
2.097,30 2.097,30
2.138,69 2.138,69
2.305,90 2.305,90
2.491,54 2.491,54
18 18
1.960,35 1.960,35
2.034,38 2.034,38
2.121,09 2.121,09
2.162,94 2.162,94
2.337,79 2.337,79
2.530,95 2.530,95
20 20
1.979,69 1.979,69
2.056,45 2.056,45
2.145,17 2.145,17
2.188,10 2.188,10
2.370,11 2.370,11
2.570,97 2.570,97
22 22
1.999,19 1.999,19
2.078,77 2.078,77
2.169,52 2.169,52
2.212,34 2.212,34
2.402,92 2.402,92
2.611,68 2.611,68
24 24
2.018,90 2.018,90
2.101,31 2.101,31
2.194,13 2.194,13
2.237,46 2.237,46
2.436,15 2.436,15
2.653,01 2.653,01
(2) De ervaringsopbouw start vanaf de leeftijd van 21 jaar. (2) De ervaringsopbouw start vanaf de leeftijd van 21 jaar.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30
september 2009. september 2009.
De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast
met het Migratie- en asielbeleid, met het Migratie- en asielbeleid,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
^