| Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 60, § 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn | Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 60, § 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn |
|---|---|
| MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU | MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU |
| 29 MEI 1997. Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 60, § 1, | 29 MEI 1997. Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 60, § 1, |
| vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de | vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de |
| openbare centra voor maatschappelijk welzijn | openbare centra voor maatschappelijk welzijn |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, wil | Het koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, wil |
| uitvoering geven aan artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet | uitvoering geven aan artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet |
| van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk | van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk |
| welzijn, ingevoegd bij wet van 15 juli 1996 en in werking getreden op | welzijn, ingevoegd bij wet van 15 juli 1996 en in werking getreden op |
| 10 januari 1997. | 10 januari 1997. |
| Dit artikel 60, 1, vierde lid, kadert in de spreiding van de | Dit artikel 60, 1, vierde lid, kadert in de spreiding van de |
| asielzoekers over het grondgebied van het Rijk. De wet van 24 mei 1994 | asielzoekers over het grondgebied van het Rijk. De wet van 24 mei 1994 |
| tot oprichting van een wachtregister laat namelijk toe dat een | tot oprichting van een wachtregister laat namelijk toe dat een |
| asielzoeker niet daadwerkelijk verblijft op het grondgebied van de | asielzoeker niet daadwerkelijk verblijft op het grondgebied van de |
| gemeente, hem toegewezen in toepassing van artikel 54 van de wet van | gemeente, hem toegewezen in toepassing van artikel 54 van de wet van |
| 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het | 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het |
| verblijf, de vestiging en de verwijdering van de vreemdelingen, | verblijf, de vestiging en de verwijdering van de vreemdelingen, |
| terwijl enkel het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de | terwijl enkel het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de |
| hem toegewezen gemeente bevoegd is inzake de toekenning van sociale | hem toegewezen gemeente bevoegd is inzake de toekenning van sociale |
| steun. | steun. |
| Door deze situatie kunnen moeilijkheden ontstaan in hoofde van het | Door deze situatie kunnen moeilijkheden ontstaan in hoofde van het |
| openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, bevoegd voor de | openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, bevoegd voor de |
| steunverlening, in verband met het voeren van het sociaal onderzoek | steunverlening, in verband met het voeren van het sociaal onderzoek |
| wanneer de betrokken asielzoeker niet daadwerkelijk verblijft in de | wanneer de betrokken asielzoeker niet daadwerkelijk verblijft in de |
| hem toegewezen gemeente. De nieuwe wetsbepaling bepaalt dan ook dat | hem toegewezen gemeente. De nieuwe wetsbepaling bepaalt dan ook dat |
| het OCMW van de administratieve verblijfplaats van de asielzoeker aan | het OCMW van de administratieve verblijfplaats van de asielzoeker aan |
| het OCMW van de gemeente waar betrokkene werkelijk verblijft, kan | het OCMW van de gemeente waar betrokkene werkelijk verblijft, kan |
| vragen het sociaal onderzoek uit te voeren. | vragen het sociaal onderzoek uit te voeren. |
| Deze bepaling machtigt de Koning de minimale voorwaarden vast te | Deze bepaling machtigt de Koning de minimale voorwaarden vast te |
| stellen waaraan het sociaal onderzoek en het desbetreffende verslag | stellen waaraan het sociaal onderzoek en het desbetreffende verslag |
| moeten voldoen, de termijn van overzending van bovengenoemd verslag | moeten voldoen, de termijn van overzending van bovengenoemd verslag |
| naar het verzoekend centrum, alsook het tarief waartegen de prestaties | naar het verzoekend centrum, alsook het tarief waartegen de prestaties |
| uitgevoerd door het centrum belast met het sociaal onderzoek, kunnen | uitgevoerd door het centrum belast met het sociaal onderzoek, kunnen |
| worden vergoed. | worden vergoed. |
| Onderhavig besluit strekt ertoe alle bovenvermelde elementen vast te | Onderhavig besluit strekt ertoe alle bovenvermelde elementen vast te |
| stellen. | stellen. |
| Het nemen van deze uitvoeringsmaatregelen is noodzakelijk om | Het nemen van deze uitvoeringsmaatregelen is noodzakelijk om |
| bovenvermeld artikel 60, 1, vierde lid, daadwerkelijk in de praktijk | bovenvermeld artikel 60, 1, vierde lid, daadwerkelijk in de praktijk |
| om te zetten en toepasselijk te maken op alle OCMW's van het Rijk op | om te zetten en toepasselijk te maken op alle OCMW's van het Rijk op |
| een eenvormige en onbetwistbare wijze. | een eenvormige en onbetwistbare wijze. |
| Artikelsgewijze bespreking | Artikelsgewijze bespreking |
Artikel 1.Dit artikel formuleert het principe volgens hetwelk het |
Artikel 1.Dit artikel formuleert het principe volgens hetwelk het |
| OCMW van de administratieve verblijfplaats van een asielzoeker het | OCMW van de administratieve verblijfplaats van een asielzoeker het |
| OCMW van de werkelijke verblijfplaats van de betrokken asielzoeker kan | OCMW van de werkelijke verblijfplaats van de betrokken asielzoeker kan |
| verzoeken het sociaal onderzoek uit te voeren en stelt de modaliteiten | verzoeken het sociaal onderzoek uit te voeren en stelt de modaliteiten |
| van de aanvraag tot het verrichten van een sociaal onderzoek vast. | van de aanvraag tot het verrichten van een sociaal onderzoek vast. |
| Belangrijk hierbij is dat de datum van de eerste ontmoeting tussen de | Belangrijk hierbij is dat de datum van de eerste ontmoeting tussen de |
| asielzoeker en het centrum belast met het onderzoek door het | asielzoeker en het centrum belast met het onderzoek door het |
| verzoekend centrum wordt vastgelegd. | verzoekend centrum wordt vastgelegd. |
Art. 2.Dit artikel strekt ertoe alle minimale voorwaarden vast te |
Art. 2.Dit artikel strekt ertoe alle minimale voorwaarden vast te |
| stellen waaraan het sociaal onderzoek moet voldoen. | stellen waaraan het sociaal onderzoek moet voldoen. |
| Teneinde de toestand van betrokkene goed in te schatten, dient het | Teneinde de toestand van betrokkene goed in te schatten, dient het |
| sociaal onderzoek te gebeuren aan de hand van een huisbezoek. | sociaal onderzoek te gebeuren aan de hand van een huisbezoek. |
Art. 3.Dit artikel bepaalt de termijn waarbinnen het verslag van het |
Art. 3.Dit artikel bepaalt de termijn waarbinnen het verslag van het |
| sociaal onderzoek naar het bevoegd OCMW gezonden moet worden. Het | sociaal onderzoek naar het bevoegd OCMW gezonden moet worden. Het |
| schrijft eveneens voor dat het verslag dient opgemaakt te worden aan | schrijft eveneens voor dat het verslag dient opgemaakt te worden aan |
| de hand van een welbepaald formulier (waarvan een model in bijlage is | de hand van een welbepaald formulier (waarvan een model in bijlage is |
| toegevoegd), dit met het oog op het bekomen van een eenvormige | toegevoegd), dit met het oog op het bekomen van een eenvormige |
| werkwijze in de praktijk. Dit formulier dient hoe dan ook | werkwijze in de praktijk. Dit formulier dient hoe dan ook |
| teruggezonden te worden binnen de vastgestelde termijn, ook indien de | teruggezonden te worden binnen de vastgestelde termijn, ook indien de |
| asielzoeker zich niet op de vastgestelde datum heeft aangeboden. | asielzoeker zich niet op de vastgestelde datum heeft aangeboden. |
Art. 4.Dit artikel stelt de tarieven vast op basis waarvan het |
Art. 4.Dit artikel stelt de tarieven vast op basis waarvan het |
| centrum dat het sociaal onderzoek heeft doorgevoerd, wordt vergoed. | centrum dat het sociaal onderzoek heeft doorgevoerd, wordt vergoed. |
| Het tarief verandert naargelang de bezoeken aan huis al dan niet | Het tarief verandert naargelang de bezoeken aan huis al dan niet |
| vruchteloos zijn geweest en volgens het aantal bezoeken die nodig zijn | vruchteloos zijn geweest en volgens het aantal bezoeken die nodig zijn |
| geweest voor het opstellen van het verslag. | geweest voor het opstellen van het verslag. |
| Indien de asielzoeker zich niet heeft aangeboden op de vastgestelde | Indien de asielzoeker zich niet heeft aangeboden op de vastgestelde |
| datum, is er geen enkele vergoeding verschuldigd. | datum, is er geen enkele vergoeding verschuldigd. |
Art. 5.Dit artikel bepaalt de modaliteiten van de terugvordering van |
Art. 5.Dit artikel bepaalt de modaliteiten van de terugvordering van |
| de prestatiekosten en voorziet in een rente ingeval van niet-betaling | de prestatiekosten en voorziet in een rente ingeval van niet-betaling |
| binnen de drie maanden. | binnen de drie maanden. |
Art. 6.Dit artikel bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit |
Art. 6.Dit artikel bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit |
| besluit. De overgangsbepaling in het tweede lid bepaalt de datum vanaf | besluit. De overgangsbepaling in het tweede lid bepaalt de datum vanaf |
| wanneer de in artikel 4 vastgestelde vergoeding verschuldigd is. | wanneer de in artikel 4 vastgestelde vergoeding verschuldigd is. |
| Wij hebben de eer te zijn, | Wij hebben de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| van Uwe Majesteit, | van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaars, | en zeer getrouwe dienaars, |
| De Minister van Volksgezondheid, | De Minister van Volksgezondheid, |
| M. COLLA | M. COLLA |
| De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, | De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, |
| J. PEETERS | J. PEETERS |
| ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE |
| De Raad van State, afdeling wetgeving, achtste kamer, op 27 januari | De Raad van State, afdeling wetgeving, achtste kamer, op 27 januari |
| 1997 door de Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie | 1997 door de Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie |
| verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste drie dagen, van | verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste drie dagen, van |
| advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "tot | advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "tot |
| uitvoering van artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 | uitvoering van artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 |
| juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk | juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk |
| welzijn", heeft op 30 januari 1997 het volgend advies gegeven : | welzijn", heeft op 30 januari 1997 het volgend advies gegeven : |
| Volgens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de | Volgens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de |
| Raad van State, vervangen bij de wet van 4 augustus 1996, moeten in de | Raad van State, vervangen bij de wet van 4 augustus 1996, moeten in de |
| adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het | adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het |
| spoedeisend karakter ervan. | spoedeisend karakter ervan. |
| In het onderhavige geval luidt die motivering als volgt : | In het onderhavige geval luidt die motivering als volgt : |
| « Dit verzoek om spoedbehandeling wordt gemotiveerd door het feit dat | « Dit verzoek om spoedbehandeling wordt gemotiveerd door het feit dat |
| dringend uitvoering moet gegeven worden aan de bepaling van artikel | dringend uitvoering moet gegeven worden aan de bepaling van artikel |
| 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de | 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de |
| openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ingevoegd door artikel | openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ingevoegd door artikel |
| 67 van de wet van 15 juli 1996 tot wijziging van de wet van 15 | 67 van de wet van 15 juli 1996 tot wijziging van de wet van 15 |
| december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het | december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het |
| verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de | verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de |
| organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor | organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor |
| maatschappelijk welzijn. Dit artikel 67 is in werking getreden de | maatschappelijk welzijn. Dit artikel 67 is in werking getreden de |
| tiende dag na die van de bekendmaking van het koninklijk besluit van | tiende dag na die van de bekendmaking van het koninklijk besluit van |
| 12 september 1996 in het Belgisch Staatsblad van 31 december 1996 (Ed. | 12 september 1996 in het Belgisch Staatsblad van 31 december 1996 (Ed. |
| 3). » | 3). » |
| Gelet op de korte termijn welke hem voor het geven van zijn advies | Gelet op de korte termijn welke hem voor het geven van zijn advies |
| wordt toegemeten, heeft de Raad van State zich moeten bepalen tot het | wordt toegemeten, heeft de Raad van State zich moeten bepalen tot het |
| maken van de hiernavolgende opmerkingen. | maken van de hiernavolgende opmerkingen. |
| Ontvankelijkheid van de adviesaanvraag | Ontvankelijkheid van de adviesaanvraag |
| Zoals vóór de vervanging van artikel 84 van de gecoördineerde wetten | Zoals vóór de vervanging van artikel 84 van de gecoördineerde wetten |
| op de Raad van State bij de wet van 4 augustus 1996, kan de mededeling | op de Raad van State bij de wet van 4 augustus 1996, kan de mededeling |
| van het advies van de afdeling wetgeving binnen een termijn van ten | van het advies van de afdeling wetgeving binnen een termijn van ten |
| hoogste drie dagen slechts gevraagd worden "in spoedeisende gevallen | hoogste drie dagen slechts gevraagd worden "in spoedeisende gevallen |
| die in de aanvraag met bijzondere redenen worden omkleed" (artikel 84, | die in de aanvraag met bijzondere redenen worden omkleed" (artikel 84, |
| eerste lid, 2°). Thans voegt de wet hieraan toe dat, in een dergelijk | eerste lid, 2°). Thans voegt de wet hieraan toe dat, in een dergelijk |
| geval, "de motivering die in de aanvraag wordt opgegeven, overgenomen( | geval, "de motivering die in de aanvraag wordt opgegeven, overgenomen( |
| wordt) in de aanhef van de verordening" (zelfde bepaling). | wordt) in de aanhef van de verordening" (zelfde bepaling). |
| Het laatstgenoemde vereiste is door de wetgever opgelegd om mogelijke | Het laatstgenoemde vereiste is door de wetgever opgelegd om mogelijke |
| misbruiken te voorkomen. Een overheid die de hoogdringendheid ten | misbruiken te voorkomen. Een overheid die de hoogdringendheid ten |
| onrechte inroept om binnen drie dagen een advies te verkrijgen, loopt | onrechte inroept om binnen drie dagen een advies te verkrijgen, loopt |
| het risico haar besluit wegens een ontoereikende motivering vernietigd | het risico haar besluit wegens een ontoereikende motivering vernietigd |
| te zien door de Raad van State, afdeling administratie (1). | te zien door de Raad van State, afdeling administratie (1). |
| In de uitoefening van haar preventieve controle op de wettigheid van | In de uitoefening van haar preventieve controle op de wettigheid van |
| de haar voorgelegde ontwerpen van verordening, dient ook de afdeling | de haar voorgelegde ontwerpen van verordening, dient ook de afdeling |
| wetgeving de ingeroepen hoogdringendheid te beoordelen. Als die | wetgeving de ingeroepen hoogdringendheid te beoordelen. Als die |
| afdeling van oordeel zou zijn dat het beroep op de spoedprocedure niet | afdeling van oordeel zou zijn dat het beroep op de spoedprocedure niet |
| regelmatig gemotiveerd of niet wettelijk verantwoord is, zou zij een | regelmatig gemotiveerd of niet wettelijk verantwoord is, zou zij een |
| gebrek vaststellen dat de adviesaanvragende overheid onmogelijk nog | gebrek vaststellen dat de adviesaanvragende overheid onmogelijk nog |
| kan verhelpen, gelet op de verplichting om de opgegeven motivering | kan verhelpen, gelet op de verplichting om de opgegeven motivering |
| zonder meer in de aanhef van de ontworpen verordening op te nemen. Een | zonder meer in de aanhef van de ontworpen verordening op te nemen. Een |
| dergelijke vaststelling zou een verder onderzoek van het ontwerp dan | dergelijke vaststelling zou een verder onderzoek van het ontwerp dan |
| ook volstrekt overbodig maken. | ook volstrekt overbodig maken. |
| Hieruit volgt dat de behoorlijke motivering van de hoogdringendheid | Hieruit volgt dat de behoorlijke motivering van de hoogdringendheid |
| een voorwaarde is voor de ontvankelijkheid van de adviesaanvraag. | een voorwaarde is voor de ontvankelijkheid van de adviesaanvraag. |
| Te dezen wordt de dringende noodzakelijkheid verantwoord met een | Te dezen wordt de dringende noodzakelijkheid verantwoord met een |
| verwijzing naar de inwerkingtreding op 10 januari 1997 van artikel 60, | verwijzing naar de inwerkingtreding op 10 januari 1997 van artikel 60, |
| 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de | 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de |
| openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ingevoegd bij de wet van | openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ingevoegd bij de wet van |
| 15 juli 1996. Deze motivering wekt de indruk dat de hoogdringendheid | 15 juli 1996. Deze motivering wekt de indruk dat de hoogdringendheid |
| voortvloeit uit het loutere feit dat de bepaling waarvan de uitvoering | voortvloeit uit het loutere feit dat de bepaling waarvan de uitvoering |
| beoogd wordt, in werking getreden is. | beoogd wordt, in werking getreden is. |
| Een nader onderzoek van artikel 60, 1, vierde lid, leidt evenwel tot | Een nader onderzoek van artikel 60, 1, vierde lid, leidt evenwel tot |
| een beter inzicht in de bedoeling van de stellers van het ontwerp. | een beter inzicht in de bedoeling van de stellers van het ontwerp. |
| Luidens deze bepaling kan het steunverlenende O.C.M.W. van de | Luidens deze bepaling kan het steunverlenende O.C.M.W. van de |
| administratieve verblijfplaats van de asielzoeker het O.C.M.W. van de | administratieve verblijfplaats van de asielzoeker het O.C.M.W. van de |
| gemeente waar de asielzoeker werkelijk verblijft, verzoeken een | gemeente waar de asielzoeker werkelijk verblijft, verzoeken een |
| sociaal onderzoek uit te voeren, dat moet voldoen aan door de Koning | sociaal onderzoek uit te voeren, dat moet voldoen aan door de Koning |
| te bepalen minimale voorwaarden en tegen een door de Koning te bepalen | te bepalen minimale voorwaarden en tegen een door de Koning te bepalen |
| tarief. Het verslag over dit sociaal onderzoek, dat eveneens aan . | tarief. Het verslag over dit sociaal onderzoek, dat eveneens aan . |
| door de Koning te bepalen minimale voorwaarden moet voldoen, dient | door de Koning te bepalen minimale voorwaarden moet voldoen, dient |
| binnen een door de Koning vast te stellen termijn overgemaakt te | binnen een door de Koning vast te stellen termijn overgemaakt te |
| worden aan het verzoekende steunverlenende O.C.M.W.. | worden aan het verzoekende steunverlenende O.C.M.W.. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Uit de voornoemde bepaling blijkt aldus dat, opdat zij in de praktijk | Uit de voornoemde bepaling blijkt aldus dat, opdat zij in de praktijk |
| werkzaam zal zijn, eerst alle maatregelen die de uitvoering ervan | werkzaam zal zijn, eerst alle maatregelen die de uitvoering ervan |
| mogelijk moeten maken door de Koning genomen moeten zijn. | mogelijk moeten maken door de Koning genomen moeten zijn. |
| In dat licht bekeken, komt de aangevoerde hoogdringendheid, ondanks de | In dat licht bekeken, komt de aangevoerde hoogdringendheid, ondanks de |
| gebrekkige formulering, als verantwoord voor, en is de adviesaanvraag | gebrekkige formulering, als verantwoord voor, en is de adviesaanvraag |
| derhalve ontvankelijk. | derhalve ontvankelijk. |
| Algemene opmerking | Algemene opmerking |
| De bepalingen die voorkomen in de artikelen 1, 2 en 3 zouden op een | De bepalingen die voorkomen in de artikelen 1, 2 en 3 zouden op een |
| meer logische manier gestructureerd kunnen worden. | meer logische manier gestructureerd kunnen worden. |
| Zo zou artikel 1 beter de bepalingen bevatten in verband met het | Zo zou artikel 1 beter de bepalingen bevatten in verband met het |
| verzoek tot het uitvoeren van een sociaal onderzoek, welke thans | verzoek tot het uitvoeren van een sociaal onderzoek, welke thans |
| voorkomen in artikel 1, eerste volzin (1), en in artikel 2. | voorkomen in artikel 1, eerste volzin (1), en in artikel 2. |
| Artikel 2 zou vervolgens de minimale vereisten moeten vaststellen | Artikel 2 zou vervolgens de minimale vereisten moeten vaststellen |
| waaraan dat sociaal onderzoek dient te beantwoorden. Die bepalingen | waaraan dat sociaal onderzoek dient te beantwoorden. Die bepalingen |
| komen thans voor in artikel 1, derde volzin. | komen thans voor in artikel 1, derde volzin. |
| Ten slotte zouden dan in artikel 3 de minimale vereisten bepaald | Ten slotte zouden dan in artikel 3 de minimale vereisten bepaald |
| kunnen worden in verband met het verslag dat volgt op het sociaal | kunnen worden in verband met het verslag dat volgt op het sociaal |
| onderzoek (2), alsmede in verband met de modaliteiten en de termijn | onderzoek (2), alsmede in verband met de modaliteiten en de termijn |
| van overzending van dat verslag aan het O.C.M.W. van de | van overzending van dat verslag aan het O.C.M.W. van de |
| administratieve verblijfplaats van de asielzoeker. Een aantal van die | administratieve verblijfplaats van de asielzoeker. Een aantal van die |
| bepalingen zijn thans reeds terug te vinden in artikel 3. | bepalingen zijn thans reeds terug te vinden in artikel 3. |
| Gelet op de korte termijn welke haar voor het geven van haar advies | Gelet op de korte termijn welke haar voor het geven van haar advies |
| wordt toegemeten, is het de afdeling wetgeving niet mogelijk om | wordt toegemeten, is het de afdeling wetgeving niet mogelijk om |
| terzake zelf een tekstvoorstel te doen. | terzake zelf een tekstvoorstel te doen. |
| Onderzoek van de tekst | Onderzoek van de tekst |
| Aanhef | Aanhef |
| 1. In het eerste lid volstaat het te verwijzen naar de wet van 15 juli | 1. In het eerste lid volstaat het te verwijzen naar de wet van 15 juli |
| 1996 zonder de vermelding van het opschrift van deze wet. Men late | 1996 zonder de vermelding van het opschrift van deze wet. Men late |
| bijgevolg het zinsdeel weg na de woorden "ingevoegd bij de wet van 15 | bijgevolg het zinsdeel weg na de woorden "ingevoegd bij de wet van 15 |
| juli 1996". | juli 1996". |
| 2. In de Franse tekst van het eerste lid schrijve men "... d'aide | 2. In de Franse tekst van het eerste lid schrijve men "... d'aide |
| sociale, notamment l'article 60, 1er, alinéa 4, inséré... ». | sociale, notamment l'article 60, 1er, alinéa 4, inséré... ». |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| Het is volgens de gemachtigde ambtenaar de bedoeling om het O.C.M.W. | Het is volgens de gemachtigde ambtenaar de bedoeling om het O.C.M.W. |
| van de administratieve verblijfplaats van de asielzoeker op te dragen | van de administratieve verblijfplaats van de asielzoeker op te dragen |
| de datum te bepalen waarop de asielzoeker zich voor het O.C.M.W. van | de datum te bepalen waarop de asielzoeker zich voor het O.C.M.W. van |
| zijn werkelijke verblijfplaats moet aanbieden en de asielzoeker van | zijn werkelijke verblijfplaats moet aanbieden en de asielzoeker van |
| die datum op de hoogte te brengen. Die bedoeling blijkt niet voldoende | die datum op de hoogte te brengen. Die bedoeling blijkt niet voldoende |
| uit artikel 1 van het ontwerp. | uit artikel 1 van het ontwerp. |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| 1. Volgens dit artikel moet het verslag van het sociaal onderzoek | 1. Volgens dit artikel moet het verslag van het sociaal onderzoek |
| worden gezonden naar het bevoegd O.C.M.W. "binnen de 10 werkdagen na | worden gezonden naar het bevoegd O.C.M.W. "binnen de 10 werkdagen na |
| de datum waarop de asielzoeker zich heeft aangeboden bij het openbaar | de datum waarop de asielzoeker zich heeft aangeboden bij het openbaar |
| centrum van de werkelijke verblijfplaats". | centrum van de werkelijke verblijfplaats". |
| Zoals die bepaling geredigeerd is, begint de bedoelde termijn pas te | Zoals die bepaling geredigeerd is, begint de bedoelde termijn pas te |
| lopen zodra de asielzoeker zich effectief aangeboden heeft. Aldus wekt | lopen zodra de asielzoeker zich effectief aangeboden heeft. Aldus wekt |
| die bepaling de indruk dat het O.C.M.W. van de werkelijke | die bepaling de indruk dat het O.C.M.W. van de werkelijke |
| verblijfplaats geen stappen hoeft te ondernemen, en met name geen | verblijfplaats geen stappen hoeft te ondernemen, en met name geen |
| huisbezoek hoeft te verrichten en geen verslag hoeft op te stellen, | huisbezoek hoeft te verrichten en geen verslag hoeft op te stellen, |
| als de betrokken asielzoeker zich niet is komen aanbieden op de dag | als de betrokken asielzoeker zich niet is komen aanbieden op de dag |
| die door het O.C.M.W. van de administratieve verblijfplaats bepaald | die door het O.C.M.W. van de administratieve verblijfplaats bepaald |
| is. | is. |
| Andere bepalingen van het ontwerp en van de bijlage wekken echter de | Andere bepalingen van het ontwerp en van de bijlage wekken echter de |
| indruk dat, als de asielzoeker zich niet is komen aanbieden, het | indruk dat, als de asielzoeker zich niet is komen aanbieden, het |
| O.C.M.W. van de werkelijke verblijfplaats toch een huisbezoek moet | O.C.M.W. van de werkelijke verblijfplaats toch een huisbezoek moet |
| verrichten en een verslag moet opstellen (zie artikel 4, eerste lid, | verrichten en een verslag moet opstellen (zie artikel 4, eerste lid, |
| tweede en derde streepje, alsmede de bijlage, inzonderheid de | tweede en derde streepje, alsmede de bijlage, inzonderheid de |
| vermelding "persoon daagde niet op" onder punt 1). | vermelding "persoon daagde niet op" onder punt 1). |
| Het zou wenselijk zijn dat in het ontwerp uitdrukkelijk rekening wordt | Het zou wenselijk zijn dat in het ontwerp uitdrukkelijk rekening wordt |
| gehouden met de hypothese dat de asielzoeker zich niet op de | gehouden met de hypothese dat de asielzoeker zich niet op de |
| vastgestelde dag aanbiedt. Er zou bepaald moeten worden wat in zulk | vastgestelde dag aanbiedt. Er zou bepaald moeten worden wat in zulk |
| geval van het O.C.M.W. van de werkelijke verblijfplaats verwacht wordt | geval van het O.C.M.W. van de werkelijke verblijfplaats verwacht wordt |
| en, in voorkomend geval, binnen welke termijn dit O.C.M.W. zijn | en, in voorkomend geval, binnen welke termijn dit O.C.M.W. zijn |
| verslag dan moet mededelen aan het O.C.M.W. van de administratieve | verslag dan moet mededelen aan het O.C.M.W. van de administratieve |
| verblijfplaats.. | verblijfplaats.. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| 2. Artikel 3 van het ontwerp bevestigt een principe van artikel 28, 2, | 2. Artikel 3 van het ontwerp bevestigt een principe van artikel 28, 2, |
| eerste lid, van de organieke wet van 8 juli 1976, met name dat de | eerste lid, van de organieke wet van 8 juli 1976, met name dat de |
| briefwisseling van het O.C.M.W. ondertekend wordt door de voorzitter | briefwisseling van het O.C.M.W. ondertekend wordt door de voorzitter |
| (en door de secretaris). | (en door de secretaris). |
| Die bepaling is aan te merken als een organieke regel waarvoor luidens | Die bepaling is aan te merken als een organieke regel waarvoor luidens |
| artikel 5, 1, II, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot | artikel 5, 1, II, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot |
| hervorming der instellingen, de gemeenschappen bevoegd zijn. Het komt | hervorming der instellingen, de gemeenschappen bevoegd zijn. Het komt |
| de Koning niet toe een regel, waarvoor hij niet bevoegd is, te | de Koning niet toe een regel, waarvoor hij niet bevoegd is, te |
| bevestigen op een wijze die de indruk wekt dat het een eigen regel | bevestigen op een wijze die de indruk wekt dat het een eigen regel |
| betreft. Hoogstens zou de bevestiging kunnen worden aanvaard onder | betreft. Hoogstens zou de bevestiging kunnen worden aanvaard onder |
| uitdrukkelijke verwijzing naar de betreffende organieke regel. | uitdrukkelijke verwijzing naar de betreffende organieke regel. |
| Men late derhalve de woorden "toedoen van de voorzitter van" weg. | Men late derhalve de woorden "toedoen van de voorzitter van" weg. |
| Artikel 4 | Artikel 4 |
| 1. In de veronderstelling dat een verslag opgesteld moet worden, ook | 1. In de veronderstelling dat een verslag opgesteld moet worden, ook |
| al heeft de asielzoeker zich niet aangemeld (zie opmerking 1 bij | al heeft de asielzoeker zich niet aangemeld (zie opmerking 1 bij |
| artikel 3), zou in het eerste lid duidelijker gesteld moeten worden of | artikel 3), zou in het eerste lid duidelijker gesteld moeten worden of |
| in zulk geval een vergoeding verschuldigd is, en zo ja, ten belope van | in zulk geval een vergoeding verschuldigd is, en zo ja, ten belope van |
| welk bedrag. | welk bedrag. |
| Voorts is het onderscheid tussen "per verslag" (eerste lid, eerste | Voorts is het onderscheid tussen "per verslag" (eerste lid, eerste |
| streepje) en "per dossier" (eerste lid, tweede en derde streepje) niet | streepje) en "per dossier" (eerste lid, tweede en derde streepje) niet |
| heel duidelijk. De Raad van State vraagt zich af of het niet beter zou | heel duidelijk. De Raad van State vraagt zich af of het niet beter zou |
| zijn telkens de uitdrukking "per sociaal onderzoek" te gebruiken. | zijn telkens de uitdrukking "per sociaal onderzoek" te gebruiken. |
| 2. De overgangsbepaling van het tweede lid laat in het midden of het | 2. De overgangsbepaling van het tweede lid laat in het midden of het |
| enkel gaat om onderzoeken die worden aangevraagd vanaf de datum van | enkel gaat om onderzoeken die worden aangevraagd vanaf de datum van |
| inwerkingtreding van het besluit, dan wel ook om onderzoeken die reeds | inwerkingtreding van het besluit, dan wel ook om onderzoeken die reeds |
| werden aangevraagd vóór de inwerkingtreding van het besluit maar die | werden aangevraagd vóór de inwerkingtreding van het besluit maar die |
| pas erna worden uitgevoerd. Dit zou moeten verduidelijkt worden. | pas erna worden uitgevoerd. Dit zou moeten verduidelijkt worden. |
| Om wetgevingstechnische redenen dient de bepaling van dit lid voorts | Om wetgevingstechnische redenen dient de bepaling van dit lid voorts |
| omgevormd te worden tot een tweede lid van artikel 6. | omgevormd te worden tot een tweede lid van artikel 6. |
| De kamer was samengesteld uit : | De kamer was samengesteld uit : |
| De heren : | De heren : |
| W. Deroover, kamervoorzitter; | W. Deroover, kamervoorzitter; |
| P. Lemmens en L. Hellin, staatsraden; | P. Lemmens en L. Hellin, staatsraden; |
| Mevr. F. Lievens; griffier. | Mevr. F. Lievens; griffier. |
| De overeenstemming tussen de Nederlandse en de Franse tekst werd | De overeenstemming tussen de Nederlandse en de Franse tekst werd |
| nagezien onder toezicht van de heer L. Hellin. | nagezien onder toezicht van de heer L. Hellin. |
| Het verslag werd uitgebracht door de heer W. Van Vaerenbergh, | Het verslag werd uitgebracht door de heer W. Van Vaerenbergh, |
| auditeur. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en | auditeur. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en |
| toegelicht door de heer P. Sourbron, adjunct-referendaris. | toegelicht door de heer P. Sourbron, adjunct-referendaris. |
| De griffier, | De griffier, |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| F. Lievens. | F. Lievens. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| W. Deroover. | W. Deroover. |
| 29 MEI 1997. Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 60, 1, | 29 MEI 1997. Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 60, 1, |
| vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de | vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de |
| openbare centra voor maatschappelijk welzijn | openbare centra voor maatschappelijk welzijn |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare | Gelet op de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare |
| centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid op artikel 60, 1, | centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid op artikel 60, 1, |
| vierde lid, ingevoegd bij de wet van 15 juli 1996; | vierde lid, ingevoegd bij de wet van 15 juli 1996; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 6 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 6 |
| januari 1997; | januari 1997; |
| Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
| 1973, inzonderheid op artikel 84, eerste lid, 2°, ingevoegd bij de wet | 1973, inzonderheid op artikel 84, eerste lid, 2°, ingevoegd bij de wet |
| van 4 augustus 1996; | van 4 augustus 1996; |
| Gelet op de spoedeisendheid gemotiveerd door het feit dat onverwijld | Gelet op de spoedeisendheid gemotiveerd door het feit dat onverwijld |
| uitvoering moet gegeven worden aan de bepaling van artikel 60, 1, | uitvoering moet gegeven worden aan de bepaling van artikel 60, 1, |
| vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de | vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de |
| openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ingevoegd door artikel | openbare centra voor maatschappelijk welzijn, ingevoegd door artikel |
| 67 van de wet van 15 juli 1996 tot wijziging van de wet van 15 | 67 van de wet van 15 juli 1996 tot wijziging van de wet van 15 |
| december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het | december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het |
| verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de | verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de |
| organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor | organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor |
| maatschappelijk welzijn. Dit artikel 67 is in werking getreden de | maatschappelijk welzijn. Dit artikel 67 is in werking getreden de |
| tiende dag na die van de bekendmaking van het koninklijk besluit van | tiende dag na die van de bekendmaking van het koninklijk besluit van |
| 12 december 1996 in het Belgisch Staatsblad van 31 december 1996 | 12 december 1996 in het Belgisch Staatsblad van 31 december 1996 |
| (derde boekdeel); | (derde boekdeel); |
| Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 30 januari 1997; | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 30 januari 1997; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en van Onze | Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en van Onze |
| Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, | Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de |
Artikel 1.Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de |
| administratieve verblijfplaats van een asielzoeker kan overeenkomstig | administratieve verblijfplaats van een asielzoeker kan overeenkomstig |
| artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 | artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 |
| betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn het | betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn het |
| centrum van de werkelijke verblijfplaats van de betrokken asielzoeker | centrum van de werkelijke verblijfplaats van de betrokken asielzoeker |
| verzoeken het sociaal onderzoek uit te voeren. | verzoeken het sociaal onderzoek uit te voeren. |
| De aanvraag voor het sociaal onderzoek uitgaande van het bevoegd | De aanvraag voor het sociaal onderzoek uitgaande van het bevoegd |
| openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt gericht tot de | openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt gericht tot de |
| voorzitter van het openbaar centrum van de werkelijke verblijfplaats | voorzitter van het openbaar centrum van de werkelijke verblijfplaats |
| van betrokkene. De aanvraag vermeldt de datum waarop de asielzoeker | van betrokkene. De aanvraag vermeldt de datum waarop de asielzoeker |
| zich moet aanbieden bij het centrum van de werkelijke verblijfplaats. | zich moet aanbieden bij het centrum van de werkelijke verblijfplaats. |
| Van deze datum wordt de asielzoeker eveneens door het verzoekend | Van deze datum wordt de asielzoeker eveneens door het verzoekend |
| centrum in kennis gesteld. | centrum in kennis gesteld. |
Art. 2.Het onderzoek dient, op basis van een huisbezoek, minimaal |
Art. 2.Het onderzoek dient, op basis van een huisbezoek, minimaal |
| volgende gegevens te omvatten : de werkelijke verblijfs- en | volgende gegevens te omvatten : de werkelijke verblijfs- en |
| woonsituatie, de feitelijke gezinssamenstelling, de bestaansmiddelen | woonsituatie, de feitelijke gezinssamenstelling, de bestaansmiddelen |
| en alle andere elementen die nodig zijn om de aard en, zo nodig, het | en alle andere elementen die nodig zijn om de aard en, zo nodig, het |
| bedrag van de steun te bepalen. | bedrag van de steun te bepalen. |
Art. 3.Het schriftelijk verslag van het sociaal onderzoek, bedoeld in |
Art. 3.Het schriftelijk verslag van het sociaal onderzoek, bedoeld in |
| artikel 2, wordt opgemaakt aan de hand van het verplicht te gebruiken | artikel 2, wordt opgemaakt aan de hand van het verplicht te gebruiken |
| formulier, gevoegd bij dit besluit. Het wordt door het openbaar | formulier, gevoegd bij dit besluit. Het wordt door het openbaar |
| centrum voor maatschappelijk welzijn van de werkelijke verblijfplaats | centrum voor maatschappelijk welzijn van de werkelijke verblijfplaats |
| overgezonden naar het bevoegd openbaar centrum binnen de 10 werkdagen | overgezonden naar het bevoegd openbaar centrum binnen de 10 werkdagen |
| na de datum, bedoeld in artikel 1, lid 2. | na de datum, bedoeld in artikel 1, lid 2. |
| Indien de asielzoeker zich niet op de gestelde datum bij het openbaar | Indien de asielzoeker zich niet op de gestelde datum bij het openbaar |
| centrum voor maatschappelijk welzijn van de werkelijke verblijfplaats | centrum voor maatschappelijk welzijn van de werkelijke verblijfplaats |
| heeft aangeboden, maakt dit centrum hiervan eveneens melding binnen | heeft aangeboden, maakt dit centrum hiervan eveneens melding binnen |
| dezelfde termijn van 10 werkdagen door dit gegeven aan te duiden op | dezelfde termijn van 10 werkdagen door dit gegeven aan te duiden op |
| het verplicht te gebruiken formulier. | het verplicht te gebruiken formulier. |
Art. 4.De prestaties van het openbaar centrum voor maatschappelijk |
Art. 4.De prestaties van het openbaar centrum voor maatschappelijk |
| welzijn van de werkelijke verblijfplaats van de asielzoeker dat het | welzijn van de werkelijke verblijfplaats van de asielzoeker dat het |
| gevraagde sociaal onderzoek heeft uitgevoerd, worden door het | gevraagde sociaal onderzoek heeft uitgevoerd, worden door het |
| verzoekend centrum vergoed op grond van volgend forfaitair tarief : | verzoekend centrum vergoed op grond van volgend forfaitair tarief : |
| 1500 frank per sociaal onderzoek indien, nadat de asielzoeker zich op | 1500 frank per sociaal onderzoek indien, nadat de asielzoeker zich op |
| de gestelde datum heeft aangemeld, twee vergeefse huisbezoeken werden | de gestelde datum heeft aangemeld, twee vergeefse huisbezoeken werden |
| verricht; | verricht; |
| 2500 frank per sociaal onderzoek indien één huisbezoek resulteert in | 2500 frank per sociaal onderzoek indien één huisbezoek resulteert in |
| een verslag; | een verslag; |
| 3000 frank per sociaal onderzoek indien twee huisbezoeken vereist zijn | 3000 frank per sociaal onderzoek indien twee huisbezoeken vereist zijn |
| voor het opstellen van een verslag. | voor het opstellen van een verslag. |
| Er is door het verzoekend centrum geen vergoeding verschuldigd wanneer | Er is door het verzoekend centrum geen vergoeding verschuldigd wanneer |
| het centrum van de werkelijke verblijfplaats aan de hand van het | het centrum van de werkelijke verblijfplaats aan de hand van het |
| formulier bericht dat de asielzoeker zich niet op de gestelde datum | formulier bericht dat de asielzoeker zich niet op de gestelde datum |
| heeft aangeboden. | heeft aangeboden. |
Art. 5.De terugvorderbare prestatiekosten zijn betaalbaar tegen |
Art. 5.De terugvorderbare prestatiekosten zijn betaalbaar tegen |
| overlegging van een kostenstaat. | overlegging van een kostenstaat. |
| Bij gebreke van betaling binnen drie maanden na het overleggen van de | Bij gebreke van betaling binnen drie maanden na het overleggen van de |
| kostenstaat, is de wettelijke rente verschuldigd vanaf de datum van | kostenstaat, is de wettelijke rente verschuldigd vanaf de datum van |
| overlegging op het bedrag dat terugbetaald moet worden. | overlegging op het bedrag dat terugbetaald moet worden. |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
| Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
| Het in artikel 4, leden 1 en 2, vastgesteld tarief is van toepassing | Het in artikel 4, leden 1 en 2, vastgesteld tarief is van toepassing |
| op de sociale onderzoeken die aangevraagd worden vanaf de datum waarop | op de sociale onderzoeken die aangevraagd worden vanaf de datum waarop |
| dit besluit in werking treedt. | dit besluit in werking treedt. |
Art. 7.Onze Minister van Volksgezondheid en Onze Staatssecretaris |
Art. 7.Onze Minister van Volksgezondheid en Onze Staatssecretaris |
| voor Maatschappelijke Integratie zijn, ieder wat hem betreft, belast | voor Maatschappelijke Integratie zijn, ieder wat hem betreft, belast |
| met de uitvoering van dit besluit. | met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 29 mei 1997. | Gegeven te Brussel, 29 mei 1997. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Volksgezondheid, | De Minister van Volksgezondheid, |
| M. COLLA | M. COLLA |
| De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, | De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, |
| J. PEETERS | J. PEETERS |
| Bijlage | Bijlage |
| SOCIAAL ONDERZOEK OP VRAAG VAN EEN ANDER O.C.M.W. | SOCIAAL ONDERZOEK OP VRAAG VAN EEN ANDER O.C.M.W. |
| (artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 | (artikel 60, 1, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 |
| betreffende de O.C.M.W.'s) | betreffende de O.C.M.W.'s) |
| Het O.C.M.W. | Het O.C.M.W. |
| van......................................................................, | van......................................................................, |
| heeft als O.C.M.W. bevoegd voor de steunverlening, | heeft als O.C.M.W. bevoegd voor de steunverlening, |
| op..........................................................., (datum | op..........................................................., (datum |
| van aanvraag) ons O.C.M.W. gevraagd een sociaal onderzoek te | van aanvraag) ons O.C.M.W. gevraagd een sociaal onderzoek te |
| verrichten | verrichten |
| betreffende............................................................................ | betreffende............................................................................ |
| (identiteit en nationaliteit) die op ons grondgebied verblijft (of zou | (identiteit en nationaliteit) die op ons grondgebied verblijft (of zou |
| verblijven). | verblijven). |
| Het bevoegd steunverlenend centrum heeft de asielzoeker verzocht zich | Het bevoegd steunverlenend centrum heeft de asielzoeker verzocht zich |
| bij ons centrum aan te bieden op datum | bij ons centrum aan te bieden op datum |
| van...........................................;............................... | van...........................................;............................... |
| We bevestigen dat onze sociale dienst voor het betreffend onderzoek | We bevestigen dat onze sociale dienst voor het betreffend onderzoek |
| volgende stappen heeft ondernomen : | volgende stappen heeft ondernomen : |
| 1. Persoon heeft zich niet aangeboden op de gestelde datum. | 1. Persoon heeft zich niet aangeboden op de gestelde datum. |
| 2. Contacten op sociale dienst van ons O.C.M.W. : | 2. Contacten op sociale dienst van ons O.C.M.W. : |
| 0 gesprek(ken) op (datum) met | 0 gesprek(ken) op (datum) met |
| (naam), maatschappelijk werker(s); | (naam), maatschappelijk werker(s); |
| 3. Contacten via huisbezoek(en) | 3. Contacten via huisbezoek(en) |
| 0 | 0 |
| huisbezoek(en)............................................................................................(datum, | huisbezoek(en)............................................................................................(datum, |
| data) uitgevoerd | data) uitgevoerd |
| door....................................................................................................., | door....................................................................................................., |
| maatschappelijke werker(s) van de sociale dienst; | maatschappelijke werker(s) van de sociale dienst; |
| 0 huisbezoek leidde tot een concreet gesprek | 0 huisbezoek leidde tot een concreet gesprek |
| 0 huisbezoeken zonder resultaat omdat betrokkene er niet daadwerkelijk | 0 huisbezoeken zonder resultaat omdat betrokkene er niet daadwerkelijk |
| woont of telkens afwezig was. | woont of telkens afwezig was. |
| 4 Vaststellingen en informatie : | 4 Vaststellingen en informatie : |
| 4.1. gegevens over de samenstelling van het gezin : | 4.1. gegevens over de samenstelling van het gezin : |
| 4.2. gegevens over de maandelijkse bestaansmiddelen van de gezinsleden | 4.2. gegevens over de maandelijkse bestaansmiddelen van de gezinsleden |
| : | : |
| (inkomen uit tewerkstelling, vervangingsinkomens, uitkeringen......) | (inkomen uit tewerkstelling, vervangingsinkomens, uitkeringen......) |
| 4.3. bedrag kinderbijslagen : | 4.3. bedrag kinderbijslagen : |
| aantal kinderen : waarvan rechthebbend : | aantal kinderen : waarvan rechthebbend : |
| bedrag : | bedrag : |
| 4.4. gegevens over de huisvestingssituatie : | 4.4. gegevens over de huisvestingssituatie : |
| eigenaar ? huurder ? | eigenaar ? huurder ? |
| te betalen huur per maand : | te betalen huur per maand : |
| gegevens over de kwaliteit en staat van de woning : | gegevens over de kwaliteit en staat van de woning : |
| woont betreffend persoon/gezin er alleen of is er samenwoonst met | woont betreffend persoon/gezin er alleen of is er samenwoonst met |
| andere personen of families ? | andere personen of families ? |
| is er collectief gebruik van infrastructuur zoals bv. keuken, | is er collectief gebruik van infrastructuur zoals bv. keuken, |
| badkamer,.......? | badkamer,.......? |
| 4.5. gegevens over eventuele diverse andere lasten : | 4.5. gegevens over eventuele diverse andere lasten : |
| 4.6. andere objectieve elementen die nodig zijn voor het | 4.6. andere objectieve elementen die nodig zijn voor het |
| steunverlenend centrum om de aard en, zo nodig, het bedrag van de | steunverlenend centrum om de aard en, zo nodig, het bedrag van de |
| steun te bepalen : | steun te bepalen : |
| Gedaan te | Gedaan te |
| ............................................................................. | ............................................................................. |
| op | op |
| ......................................................................................... | ......................................................................................... |
| Namens het O.C.M.W. van | Namens het O.C.M.W. van |
| ................................................................. | ................................................................. |
| De Secretaris, De Voorzitter, | De Secretaris, De Voorzitter, |
| Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 29 mei 1997. | Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 29 mei 1997. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Volksgezondheid, | De Minister van Volksgezondheid, |
| M. COLLA | M. COLLA |
| De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, | De Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie, |
| J. PEETERS | J. PEETERS |