Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 29/06/2003
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken "
Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
29 JUNI 2003. - Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat 29 JUNI 2003. - Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat
gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het
Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer
ervan te gebruiken ervan te gebruiken
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter
ondertekening voor te leggen, strekt ertoe de diensten van de Senaat ondertekening voor te leggen, strekt ertoe de diensten van de Senaat
te machtigen toegang te hebben tot de informatiegegevens van het te machtigen toegang te hebben tot de informatiegegevens van het
Rijksregister van de natuurlijke personen, overeenkomstig artikel 5, Rijksregister van de natuurlijke personen, overeenkomstig artikel 5,
eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van dit eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van dit
register en het identificatienummer van het Rijksregister te register en het identificatienummer van het Rijksregister te
gebruiken, overeenkomstig artikel 8 van dezelfde wet. gebruiken, overeenkomstig artikel 8 van dezelfde wet.
Deze toegang wordt toegestaan teneinde, enerzijds, de taken Deze toegang wordt toegestaan teneinde, enerzijds, de taken
betreffende de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 december betreffende de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 december
1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders en van de door 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders en van de door
de Senaat aangenomen reglementen, overeenkomstig artikel 60 van de de Senaat aangenomen reglementen, overeenkomstig artikel 60 van de
Grondwet, te vervullen, en anderzijds, tijdens elke vernieuwing van de Grondwet, te vervullen, en anderzijds, tijdens elke vernieuwing van de
Wetgevende Kamers, de verkiesbaarheidsvereisten van de verkozen of Wetgevende Kamers, de verkiesbaarheidsvereisten van de verkozen of
aangewezen senatoren te onderzoeken. aangewezen senatoren te onderzoeken.
Zo wordt de kinderbijslag van de personeelsleden van de Quaestuur van Zo wordt de kinderbijslag van de personeelsleden van de Quaestuur van
de Senaat, en van de senatoren, rechtstreeks door de Quaestuur van de de Senaat, en van de senatoren, rechtstreeks door de Quaestuur van de
Senaat betaald. Senaat betaald.
De Quaestuurdiensten van de Senaat zijn belast met het vaststellen van De Quaestuurdiensten van de Senaat zijn belast met het vaststellen van
het recht op kinderbijslag en met het nagaan van de juistheid van de het recht op kinderbijslag en met het nagaan van de juistheid van de
gegevens die noodzakelijk zijn voor de goede toepassing van de gegevens die noodzakelijk zijn voor de goede toepassing van de
gecoördineerde wetten van 19 december 1939 betreffende de gecoördineerde wetten van 19 december 1939 betreffende de
kinderbijslag voor de loonarbeiders. kinderbijslag voor de loonarbeiders.
Volgens artikel 173quater van de voormelde gecoördineerde wetten, zijn Volgens artikel 173quater van de voormelde gecoördineerde wetten, zijn
de kinderbijslaginstellingen en de ministeriële diensten die belast de kinderbijslaginstellingen en de ministeriële diensten die belast
zijn met de uitvoering van de wetten betreffende de kinderbijslag, zijn met de uitvoering van de wetten betreffende de kinderbijslag,
gehouden zich tot het Rijksregister van de natuurlijke personen te gehouden zich tot het Rijksregister van de natuurlijke personen te
richten om de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste en richten om de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste en
tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een
Rijksregister van de natuurlijke personen, te verkrijgen of wanneer ze Rijksregister van de natuurlijke personen, te verkrijgen of wanneer ze
de juistheid van deze informatiegegevens nagaan. Er mag enkel een de juistheid van deze informatiegegevens nagaan. Er mag enkel een
beroep op een andere bron gedaan worden voor zover de nodige beroep op een andere bron gedaan worden voor zover de nodige
informatiegegevens niet bij het Rijksregister verkregen kunnen worden. informatiegegevens niet bij het Rijksregister verkregen kunnen worden.
Bovendien zijn de Quaestuurdiensten van de Senaat eveneens belast met Bovendien zijn de Quaestuurdiensten van de Senaat eveneens belast met
de toepassing van de reglementen aangenomen krachtens artikel 60 van de toepassing van de reglementen aangenomen krachtens artikel 60 van
de Grondwet door het Bureau van de Senaat of door het College van de de Grondwet door het Bureau van de Senaat of door het College van de
Quaestuur van de Senaat. Quaestuur van de Senaat.
Deze reglementen kaderen in het principe van de autonomie toegekend Deze reglementen kaderen in het principe van de autonomie toegekend
aan de Wetgevende Kamers, met name inzake het sociale en geldelijke aan de Wetgevende Kamers, met name inzake het sociale en geldelijke
statuut : statuut :
- administratief en geldelijk statuut (schooltoelage en - administratief en geldelijk statuut (schooltoelage en
standplaatstoelagen), standplaatstoelagen),
- opstellen van de dossiers met betrekking tot het pensioen van de - opstellen van de dossiers met betrekking tot het pensioen van de
personeelsleden, van de senatoren en de gewezen senatoren, personeelsleden, van de senatoren en de gewezen senatoren,
- beheer van de sociale dienst (huwelijkstoelagen, geboortetoelagen, - beheer van de sociale dienst (huwelijkstoelagen, geboortetoelagen,
leningen), leningen),
- beheer van de extralegale verzekeringen,... - beheer van de extralegale verzekeringen,...
De Quaestuurdiensten van de Senaat wensen, in het kader van de De Quaestuurdiensten van de Senaat wensen, in het kader van de
uitvoering van de hierboven vermelde opdrachten, toegang te hebben tot uitvoering van de hierboven vermelde opdrachten, toegang te hebben tot
de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 6°, 8° de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 6°, 8°
en 9° van de voormelde wet van 8 augustus 1983. en 9° van de voormelde wet van 8 augustus 1983.
Overeenkomstig de rechtspraak van de Commissie voor de bescherming van Overeenkomstig de rechtspraak van de Commissie voor de bescherming van
de persoonlijke levenssfeer en van de Raad van State, heeft de de persoonlijke levenssfeer en van de Raad van State, heeft de
Regering zich er, voor elk van de informatiegegevens bedoeld in Regering zich er, voor elk van de informatiegegevens bedoeld in
artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van
een Rijksregister van de natuurlijke personen en waartoe de toegang een Rijksregister van de natuurlijke personen en waartoe de toegang
verleend is krachtens artikel 1 van het ontworpen besluit, van verleend is krachtens artikel 1 van het ontworpen besluit, van
vergewist dat de Quaestuurdiensten van de Senaat er noodzakelijk vergewist dat de Quaestuurdiensten van de Senaat er noodzakelijk
kennis van moeten nemen teneinde de opdrachten die hen toegekend zijn kennis van moeten nemen teneinde de opdrachten die hen toegekend zijn
te vervullen. te vervullen.
De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister wordt als De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister wordt als
volgt gerechtvaardigd : volgt gerechtvaardigd :
De informatiegegevens bedoeld in 1° (naam en voornamen), 2° De informatiegegevens bedoeld in 1° (naam en voornamen), 2°
(geboorteplaats en -datum), 3° (geslacht), 4° (nationaliteit), 5° (geboorteplaats en -datum), 3° (geslacht), 4° (nationaliteit), 5°
(hoofdverblijfplaats) en 6° (plaats en datum van overlijden), van (hoofdverblijfplaats) en 6° (plaats en datum van overlijden), van
artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983, vormen de artikel 3, eerste lid, van de wet van 8 augustus 1983, vormen de
minimale informatiegegevens om het dossier betreffende een natuurlijke minimale informatiegegevens om het dossier betreffende een natuurlijke
persoon te kunnen opstellen. persoon te kunnen opstellen.
In het kader van de toekenning van de kinderbijslag maakt de In het kader van de toekenning van de kinderbijslag maakt de
informatie betreffende de geboortedatum van het kind (2°) het mogelijk informatie betreffende de geboortedatum van het kind (2°) het mogelijk
het recht op de kinderbijslag in te stellen en de leeftijd van deze het recht op de kinderbijslag in te stellen en de leeftijd van deze
laatste te berekenen, wat een onmisbaar element is om de laatste te berekenen, wat een onmisbaar element is om de
leeftijdstoeslagen te bepalen. leeftijdstoeslagen te bepalen.
De informatiegegevens betreffende de burgerlijke staat (8°) en de De informatiegegevens betreffende de burgerlijke staat (8°) en de
samenstelling van het gezin (9°) maken het enerzijds mogelijk de samenstelling van het gezin (9°) maken het enerzijds mogelijk de
persoon te bepalen die, binnen het gezin, het recht op de persoon te bepalen die, binnen het gezin, het recht op de
gezinsbijslag opent, en anderzijds welke de kinderen zijn die de gezinsbijslag opent, en anderzijds welke de kinderen zijn die de
kinderbijslag kunnen genieten, evenals hun respectieve rang. kinderbijslag kunnen genieten, evenals hun respectieve rang.
De informatie betreffende de plaats en datum van overlijden (6°) maakt De informatie betreffende de plaats en datum van overlijden (6°) maakt
het mogelijk een recht op kinderbijslag af te sluiten of de rang van het mogelijk een recht op kinderbijslag af te sluiten of de rang van
het kind te wijzigen. het kind te wijzigen.
Wat het statuut en het beheer van het personeel betreft, kan de Wat het statuut en het beheer van het personeel betreft, kan de
toegang tot het informatiegegeven betreffende de hoofdverblijfplaats toegang tot het informatiegegeven betreffende de hoofdverblijfplaats
(5°) nuttig zijn wanneer, bijvoorbeeld, inzake pensioen, (5°) nuttig zijn wanneer, bijvoorbeeld, inzake pensioen,
gepensioneerde senatoren en de overlevende echtgenoten, alsmede de gepensioneerde senatoren en de overlevende echtgenoten, alsmede de
gewezen senatoren die geen parlementair mandaat meer gehad hebben, gewezen senatoren die geen parlementair mandaat meer gehad hebben,
vergeten hun adreswijziging mee te delen. vergeten hun adreswijziging mee te delen.
De informatiegegevens betreffende de burgerlijke staat (8°) en de De informatiegegevens betreffende de burgerlijke staat (8°) en de
samenstelling van het gezin (9°) zijn eveneens nuttig in geval van samenstelling van het gezin (9°) zijn eveneens nuttig in geval van
overlijden van een gepensioneerde senator, teneinde een overlijden van een gepensioneerde senator, teneinde een
overlevingspensioen toe te kennen aan de overlevende echtgenoot en aan overlevingspensioen toe te kennen aan de overlevende echtgenoot en aan
de erfgenamen. de erfgenamen.
Overeenkomstig de wens van de Commissie voor de bescherming van de Overeenkomstig de wens van de Commissie voor de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer, is de toegang tot de gegevens betreffende persoonlijke levenssfeer, is de toegang tot de gegevens betreffende
het beroep (7°) niet gemachtigd. het beroep (7°) niet gemachtigd.
De periode gedurende welke de Quaestuurdiensten van de Senaat De periode gedurende welke de Quaestuurdiensten van de Senaat
gemachtigd zijn de opeenvolgende wijzigingen die aangebracht werden gemachtigd zijn de opeenvolgende wijzigingen die aangebracht werden
aan de informatiegegevens van het Rijksregister, te kennen, bedraagt, aan de informatiegegevens van het Rijksregister, te kennen, bedraagt,
inzake kinderbijslag, één jaar, aangezien het onderzoek van de inzake kinderbijslag, één jaar, aangezien het onderzoek van de
gezinssituatie betreffende de kinderbijslag één keer per jaar gezinssituatie betreffende de kinderbijslag één keer per jaar
uitgevoerd wordt. uitgevoerd wordt.
Betreffende de toepassing van de door de Senaat vastgelegde Betreffende de toepassing van de door de Senaat vastgelegde
reglementen, zijn de Quaestuurdiensten van de Senaat gemachtigd de reglementen, zijn de Quaestuurdiensten van de Senaat gemachtigd de
opeenvolgende wijzigingen die aangebracht werden aan de opeenvolgende wijzigingen die aangebracht werden aan de
informatiegegevens van het Rijksregister, te kennen voor de periode informatiegegevens van het Rijksregister, te kennen voor de periode
die noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken. die noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken.
Bij voorbeeld, voor het vervullen van de taken met betrekking tot het Bij voorbeeld, voor het vervullen van de taken met betrekking tot het
beheer van de pensioendossiers, wordt de toegang tot de opeenvolgende beheer van de pensioendossiers, wordt de toegang tot de opeenvolgende
wijzigingen aangebracht aan de informatiegegevens betreffende de wijzigingen aangebracht aan de informatiegegevens betreffende de
burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) in de burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) in de
tijd toegestaan tot aan de datum van het eerste huwelijk van de tijd toegestaan tot aan de datum van het eerste huwelijk van de
betrokken persoon. betrokken persoon.
De Quaestuurdiensten van de Senaat vragen eveneens het gebruik van het De Quaestuurdiensten van de Senaat vragen eveneens het gebruik van het
identificatienummer van het Rijksregister, in het kader van het identificatienummer van het Rijksregister, in het kader van het
vervullen van de hierboven beschreven taken. vervullen van de hierboven beschreven taken.
Dankzij het gebruik van het identificatienummer van het Rijksregister Dankzij het gebruik van het identificatienummer van het Rijksregister
zullen de Quaestuurdiensten van de Senaat immers over een enig zullen de Quaestuurdiensten van de Senaat immers over een enig
referentienummer beschikken dat vereist wordt door andere overheden of referentienummer beschikken dat vereist wordt door andere overheden of
instellingen zoals de instellingen voor sociale zekerheid. instellingen zoals de instellingen voor sociale zekerheid.
De toegang tot de informatiegegevens en het gebruik van het De toegang tot de informatiegegevens en het gebruik van het
identificatienummer zijn, in het kader van het vervullen van de identificatienummer zijn, in het kader van het vervullen van de
hierboven beschreven taken, voorbehouden aan de Directeur-generaal van hierboven beschreven taken, voorbehouden aan de Directeur-generaal van
de Quaestuur van de Senaat en aan de leden van de diensten Personeel de Quaestuur van de Senaat en aan de leden van de diensten Personeel
en Boekhouding die aangewezen zijn wegens hun respectieve bekwaamheden en Boekhouding die aangewezen zijn wegens hun respectieve bekwaamheden
en bevoegdheden. en bevoegdheden.
De diensten van de Senaat wensen eveneens toegang te hebben tot de De diensten van de Senaat wensen eveneens toegang te hebben tot de
informatiegegevens van het Rijksregister teneinde de geloofsbrieven informatiegegevens van het Rijksregister teneinde de geloofsbrieven
van de senatoren na te gaan, overeenkomstig artikel 48 van de van de senatoren na te gaan, overeenkomstig artikel 48 van de
Grondwet. Grondwet.
Artikel 69 van de Grondwet bepaalt immers dat om tot senator gekozen Artikel 69 van de Grondwet bepaalt immers dat om tot senator gekozen
of aangewezen te kunnen worden, men aan de volgende voorwaarden moet of aangewezen te kunnen worden, men aan de volgende voorwaarden moet
voldoen : voldoen :
1° Belg zijn; 1° Belg zijn;
2° het genot hebben van de burgerlijke en politieke rechten; 2° het genot hebben van de burgerlijke en politieke rechten;
3° de volle leeftijd van eenentwintig jaar hebben bereikt; 3° de volle leeftijd van eenentwintig jaar hebben bereikt;
4° zijn woonplaats hebben in België. 4° zijn woonplaats hebben in België.
Deze verkiesbaarheidsvereisten moeten bij elke vernieuwing van de Deze verkiesbaarheidsvereisten moeten bij elke vernieuwing van de
Senaat gecontroleerd worden voor elke wettelijk verkozen senator, voor Senaat gecontroleerd worden voor elke wettelijk verkozen senator, voor
hun opvolgers, voor de senatoren van de gemeenschappen en voor de hun opvolgers, voor de senatoren van de gemeenschappen en voor de
gecoöpteerde senatoren. gecoöpteerde senatoren.
De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister maakt het De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister maakt het
mogelijk drie van de vier verkiesbaarheidsvereisten te onderzoeken. mogelijk drie van de vier verkiesbaarheidsvereisten te onderzoeken.
Dit ontwerp van besluit kent derhalve de toegang tot de Dit ontwerp van besluit kent derhalve de toegang tot de
informatiegegevens betreffende de naam en voornamen (1°), de informatiegegevens betreffende de naam en voornamen (1°), de
geboorteplaats en -datum (2°), de nationaliteit (4°) en de geboorteplaats en -datum (2°), de nationaliteit (4°) en de
hoofdverblijfplaats (5°) toe. hoofdverblijfplaats (5°) toe.
De toegang is voorbehouden aan de Griffier van de Senaat en aan de De toegang is voorbehouden aan de Griffier van de Senaat en aan de
personeelsleden van de dienst Vergadering van de Senaat die hij personeelsleden van de dienst Vergadering van de Senaat die hij
aanwijst wegens hun respectieve bekwaamheden en bevoegdheden. aanwijst wegens hun respectieve bekwaamheden en bevoegdheden.
De toegang tot de historiek van de gegevens bedoeld in artikel 3, De toegang tot de historiek van de gegevens bedoeld in artikel 3,
tweede lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 is toegestaan tot tweede lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 is toegestaan tot
op de dag van de verkiezing van de leden van de Senaat. Krachtens op de dag van de verkiezing van de leden van de Senaat. Krachtens
artikel 227 van het Kieswetboek, moet er immers uiterlijk de dag van artikel 227 van het Kieswetboek, moet er immers uiterlijk de dag van
de verkiezingen aan de verkiesbaarheidsvereisten voldaan zijn. de verkiezingen aan de verkiesbaarheidsvereisten voldaan zijn.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
ADVIES NR. 47/12002 VAN 4 NOVEMBER 2002 VAN DE COMMISSIE VOOR DE ADVIES NR. 47/12002 VAN 4 NOVEMBER 2002 VAN DE COMMISSIE VOOR DE
BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Ontwerp van koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat Ontwerp van koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat
gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het
Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer
ervan te gebruiken ervan te gebruiken
De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer,
Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de
persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29; persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29;
Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister
van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, eerste lid, en van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, eerste lid, en
artikel 8; artikel 8;
Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d. Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken d.d.
10 september 2002; 10 september 2002;
Gelet op het verslag van Mevr. D. Mintjens, Gelet op het verslag van Mevr. D. Mintjens,
Brengt op 4 november 2002 volgend advies uit : Brengt op 4 november 2002 volgend advies uit :
I. Onderwerp van de adviesaanvraag : I. Onderwerp van de adviesaanvraag :
Het aan de Commissie voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit beoogt Het aan de Commissie voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit beoogt
de diensten van de Senaat toegang te verlenen tot de de diensten van de Senaat toegang te verlenen tot de
informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen
en hen te machtigen tot gebruik van het identificatienummer ervan. en hen te machtigen tot gebruik van het identificatienummer ervan.
De toegang wordt gevraagd in het kader van het vervullen van de taken De toegang wordt gevraagd in het kader van het vervullen van de taken
met betrekking tot de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 met betrekking tot de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19
december 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, december 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders,
alsmede voor de toepassing van de reglementen vastgelegd door de alsmede voor de toepassing van de reglementen vastgelegd door de
Senaat, overeenkomstig artikel 60 van de Grondwet. De toegang wordt Senaat, overeenkomstig artikel 60 van de Grondwet. De toegang wordt
eveneens gevraagd in het kader van de vernieuwing van de Wetgevende eveneens gevraagd in het kader van de vernieuwing van de Wetgevende
Kamers, om de verkiesbaarheidvereisten van de verkozen of aangewezen Kamers, om de verkiesbaarheidvereisten van de verkozen of aangewezen
Senatoren te onderzoeken. Senatoren te onderzoeken.
II. Inhoud van het ontwerp van koninklijk besluit : II. Inhoud van het ontwerp van koninklijk besluit :
In artikel 1 wordt voor de Quaestuurdiensten de toegang gevraagd tot In artikel 1 wordt voor de Quaestuurdiensten de toegang gevraagd tot
de gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 9° en in het de gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 9° en in het
tweede lid van de wet van 8 augustus 1983. tweede lid van de wet van 8 augustus 1983.
De toegang wordt gevraagd voor het vervullen van de taken met De toegang wordt gevraagd voor het vervullen van de taken met
betrekking tot de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 betrekking tot de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19
december 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, december 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders,
alsmede voor de toepassing van de reglementen vastgelegd door de alsmede voor de toepassing van de reglementen vastgelegd door de
Senaat, overeenkomstig artikel 60 van de Grondwet. Senaat, overeenkomstig artikel 60 van de Grondwet.
In artikel 2 wordt voor de Griffie van de Senaat de toegang gevraagd In artikel 2 wordt voor de Griffie van de Senaat de toegang gevraagd
tot de gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 4° en 5° en tot de gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 4° en 5° en
in het tweede lid van de wet van 8 augustus 1983. in het tweede lid van de wet van 8 augustus 1983.
De toegang wordt gevraagd voor het vervullen van de taken met De toegang wordt gevraagd voor het vervullen van de taken met
betrekking tot het onderzoek, overeenkomstig artikel 48 van de betrekking tot het onderzoek, overeenkomstig artikel 48 van de
Grondwet, van de voorwaarden om tot senator gekozen of aangewezen te Grondwet, van de voorwaarden om tot senator gekozen of aangewezen te
kunnen worden, zoals bedoeld in artikel 69 van de Grondwet. kunnen worden, zoals bedoeld in artikel 69 van de Grondwet.
Er wordt tevens toegang gevraagd tot de opeenvolgende wijzigingen tot Er wordt tevens toegang gevraagd tot de opeenvolgende wijzigingen tot
op de dag van de verkiezing van de Wetgevende Kamers. op de dag van de verkiezing van de Wetgevende Kamers.
Het tweede lid van de artikelen 1 en 2 bepaalt dat de gegevens slechts Het tweede lid van de artikelen 1 en 2 bepaalt dat de gegevens slechts
mogen gebruikt worden in het kader van de vermelde doeleinden. mogen gebruikt worden in het kader van de vermelde doeleinden.
Het derde lid vermeldt wie toegang krijgt tot de gegevens. Het derde lid vermeldt wie toegang krijgt tot de gegevens.
Artikel 3 beperkt het gebruik van de gegevens tot de vermelde Artikel 3 beperkt het gebruik van de gegevens tot de vermelde
doeleinden en beperkt de mededeling van gegevens tot de betrokken doeleinden en beperkt de mededeling van gegevens tot de betrokken
personen en tot overheden en instellingen aangewezen in het kader van personen en tot overheden en instellingen aangewezen in het kader van
artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983. artikel 5 van de wet van 8 augustus 1983.
In artikel 4 worden de personeelsleden van de Quaestuur gemachtigd om In artikel 4 worden de personeelsleden van de Quaestuur gemachtigd om
het identificatienummer van het Rijksregister te gebruiken, enkel voor het identificatienummer van het Rijksregister te gebruiken, enkel voor
de in artikel 1 opgesomde taken, en artikel 5 bepaalt de grenzen de in artikel 1 opgesomde taken, en artikel 5 bepaalt de grenzen
binnen dewelke dit nummer kan gebruikt worden. binnen dewelke dit nummer kan gebruikt worden.
Artikel 6 bepaalt dat de nominatieve lijst van de aangewezen Artikel 6 bepaalt dat de nominatieve lijst van de aangewezen
personeelsleden jaarlijks opgesteld wordt en bezorgd wordt aan de personeelsleden jaarlijks opgesteld wordt en bezorgd wordt aan de
Commissie, en dat deze personeelsleden een verklaring dienen te Commissie, en dat deze personeelsleden een verklaring dienen te
ondertekenen waarbij zijn zich ertoe verbinden de veiligheid en de ondertekenen waarbij zijn zich ertoe verbinden de veiligheid en de
vertrouwelijkheid van de gegevens te bewaren. vertrouwelijkheid van de gegevens te bewaren.
III. Toepasselijke wetgeving : III. Toepasselijke wetgeving :
1. wet van 8 augustus 1983. 1. wet van 8 augustus 1983.
De wet van 8 augustus 1983 legt vast aan welke overheden en De wet van 8 augustus 1983 legt vast aan welke overheden en
instellingen de toegang tot de gegevens van het Rijksregister kan instellingen de toegang tot de gegevens van het Rijksregister kan
worden verleend. worden verleend.
De toegang is immers voorbehouden tot de instellingen vermeld in De toegang is immers voorbehouden tot de instellingen vermeld in
artikel 5. Het eerste lid bepaalt "De Koning verleent toegang tot het artikel 5. Het eerste lid bepaalt "De Koning verleent toegang tot het
Rijksregister aan de openbare overheden,..., voor de informatie die Rijksregister aan de openbare overheden,..., voor de informatie die
zij krachtens een wet of een decreet bevoegd zijn te kennen... » zij krachtens een wet of een decreet bevoegd zijn te kennen... »
De Senaat kan, als openbare overheid, gemachtigd worden toegang te De Senaat kan, als openbare overheid, gemachtigd worden toegang te
hebben tot de gegevens van het Rijksregister en tot gebruik van het hebben tot de gegevens van het Rijksregister en tot gebruik van het
identificatienummer ervan, overeenkomstig de artikelen 5, eerste lid identificatienummer ervan, overeenkomstig de artikelen 5, eerste lid
en 8 van de wet van 8 augustus 1983. en 8 van de wet van 8 augustus 1983.
2. wet van 8 december 1992. 2. wet van 8 december 1992.
De gegevens uit het Rijksregister mogen slechts worden verwerkt De gegevens uit het Rijksregister mogen slechts worden verwerkt
volgens de bepalingen van artikel 4 van vermelde wet, d.w.z. voor volgens de bepalingen van artikel 4 van vermelde wet, d.w.z. voor
welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden.
De gegevens dienen toereikend, ter zake dienend en niet overmatig te De gegevens dienen toereikend, ter zake dienend en niet overmatig te
zijn in het kader van de omschreven doeleinden. zijn in het kader van de omschreven doeleinden.
IV. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit : IV. Onderzoek van het ontwerp van koninklijk besluit :
1. Doeleinden. 1. Doeleinden.
De diensten van de Senaat vragen toegang tot de informatiegegevens van De diensten van de Senaat vragen toegang tot de informatiegegevens van
het Rijksregister voor het vervullen van de taken in verband met de het Rijksregister voor het vervullen van de taken in verband met de
uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 december 1939 uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 december 1939
betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders. De kinderbijslag betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders. De kinderbijslag
van de personeelsleden van de Quaestuur en van de senatoren wordt van de personeelsleden van de Quaestuur en van de senatoren wordt
rechtstreeks door de Quaestuur betaald, zodat zij belast zijn met het rechtstreeks door de Quaestuur betaald, zodat zij belast zijn met het
vaststellen van het recht op kinderbijslag en het nagaan van de vaststellen van het recht op kinderbijslag en het nagaan van de
juistheid van de gegevens. juistheid van de gegevens.
Volgens artikel 173quater van de gecoördineerde wetten van 19 december Volgens artikel 173quater van de gecoördineerde wetten van 19 december
1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders zijn de 1939 betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders zijn de
diensten gehouden zich tot het Rijksregister te richten om de diensten gehouden zich tot het Rijksregister te richten om de
informatiegegevens te verkrijgen of hun juistheid na te gaan. informatiegegevens te verkrijgen of hun juistheid na te gaan.
De Quaestuur van de Senaat is eveneens belast met de toepassing van de De Quaestuur van de Senaat is eveneens belast met de toepassing van de
reglementen vastgelegd door de Senaat, overeenkomstig artikel 60 van reglementen vastgelegd door de Senaat, overeenkomstig artikel 60 van
de Grondwet, met betrekking tot het sociale en geldelijke statuut. Zo de Grondwet, met betrekking tot het sociale en geldelijke statuut. Zo
dient zij onder meer dossiers op te stellen m.b.t. het pensioen van de dient zij onder meer dossiers op te stellen m.b.t. het pensioen van de
personeelsleden en van de (gewezen) senatoren, m.b.t. personeelsleden en van de (gewezen) senatoren, m.b.t.
huwelijkstoelagen, geboortetoelagen, leningen en extra-legale huwelijkstoelagen, geboortetoelagen, leningen en extra-legale
verzekeringen. verzekeringen.
De diensten van de Senaat vragen eveneens toegang tot de De diensten van de Senaat vragen eveneens toegang tot de
informatiegegevens van het Rijksregister teneinde de informatiegegevens van het Rijksregister teneinde de
verkiesbaarheidvereisten van de verkozen of aangewezen Senatoren te verkiesbaarheidvereisten van de verkozen of aangewezen Senatoren te
onderzoeken, overeenkomstig artikel 48 van de Grondwet. onderzoeken, overeenkomstig artikel 48 van de Grondwet.
De Commissie meent dat de bovengenoemde doeleinden duidelijk De Commissie meent dat de bovengenoemde doeleinden duidelijk
omschreven en wettig zijn en derhalve beantwoorden aan het voorschrift omschreven en wettig zijn en derhalve beantwoorden aan het voorschrift
van artikel 4 van de wet tot bescherming van de persoonlijke van artikel 4 van de wet tot bescherming van de persoonlijke
levenssfeer. levenssfeer.
2. Toegang tot de gegevens. 2. Toegang tot de gegevens.
De Commissie stelt vast dat het ontwerp van koninklijk besluit de De Commissie stelt vast dat het ontwerp van koninklijk besluit de
toegang verleent voor de Quaestuur tot alle gegevens van artikel 3, toegang verleent voor de Quaestuur tot alle gegevens van artikel 3,
eerste lid, 1° tot 9° van de wet van 8 augustus 1983 en voor de eerste lid, 1° tot 9° van de wet van 8 augustus 1983 en voor de
Griffie tot de gegevens van artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 4° en 5°. Griffie tot de gegevens van artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 4° en 5°.
Het verslag aan de Koning rechtvaardigt op uitgebreide wijze het Het verslag aan de Koning rechtvaardigt op uitgebreide wijze het
belang voor de diensten van de Senaat om toegang te hebben tot elk van belang voor de diensten van de Senaat om toegang te hebben tot elk van
de 9 gegevens van het Rijksregister. De Commissie kan zich akkoord de 9 gegevens van het Rijksregister. De Commissie kan zich akkoord
verklaren met deze toegang, maar is evenwel van mening dat de toegang verklaren met deze toegang, maar is evenwel van mening dat de toegang
tot het gegeven "beroep" noch terzake dienend, noch toereikend is. Dit tot het gegeven "beroep" noch terzake dienend, noch toereikend is. Dit
gegeven is niet ter zake dienend; omdat het geen criterium vormt voor gegeven is niet ter zake dienend; omdat het geen criterium vormt voor
de toekenning van de voordelen door de diensten van de Senaat. Het is de toekenning van de voordelen door de diensten van de Senaat. Het is
evenmin toereikend gezien het niet op nauwkeurige wijze bijgehouden evenmin toereikend gezien het niet op nauwkeurige wijze bijgehouden
wordt. wordt.
De Senaat vraagt kennis te krijgen van de opeenvolgende wijzigingen, De Senaat vraagt kennis te krijgen van de opeenvolgende wijzigingen,
aangebracht aan de 9, in artikel 3 van de wet van 8 augustus 1983 aangebracht aan de 9, in artikel 3 van de wet van 8 augustus 1983
bedoelde gegevens, gedurende één jaar voor de berekening van de bedoelde gegevens, gedurende één jaar voor de berekening van de
kinderbijslag, en gedurende de periode die noodzakelijk is voor de kinderbijslag, en gedurende de periode die noodzakelijk is voor de
taken uit te voeren in het kader van de toepassing van de reglementen. taken uit te voeren in het kader van de toepassing van de reglementen.
Voor het onderzoek van de verkiesbaarheidvereisten vraagt men de Voor het onderzoek van de verkiesbaarheidvereisten vraagt men de
toegang tot de historiek tot op de dag van de verkiezing van de leden toegang tot de historiek tot op de dag van de verkiezing van de leden
van de Senaat. van de Senaat.
Wat dit laatste betreft, begrijpt de Commissie niet hoe de toegang tot Wat dit laatste betreft, begrijpt de Commissie niet hoe de toegang tot
de historiek (voorbije periode) kan gevraagd worden indien men tijdens de historiek (voorbije periode) kan gevraagd worden indien men tijdens
de periode van verkiezing toegang heeft tot de gegevens en op dat de periode van verkiezing toegang heeft tot de gegevens en op dat
moment de verkiesbaarheidvereisten kan onderzoeken. moment de verkiesbaarheidvereisten kan onderzoeken.
Voor het overige meent de Commissie dat het beginsel van de Voor het overige meent de Commissie dat het beginsel van de
proportionaliteit tussen het streven naar het algemeen belang proportionaliteit tussen het streven naar het algemeen belang
enerzijds, en de toegelaten inmenging in het privé-leven van de enerzijds, en de toegelaten inmenging in het privé-leven van de
natuurlijke personen anderzijds, niet geschonden wordt door het natuurlijke personen anderzijds, niet geschonden wordt door het
gebruik van de gegevens van het Rijksregister voor de vermelde gebruik van de gegevens van het Rijksregister voor de vermelde
doeleinden. Artikel 3 regelt het gebruik van de verkregen doeleinden. Artikel 3 regelt het gebruik van de verkregen
informatiegegevens en beperkt dit gebruik tot de doeleinden voorzien informatiegegevens en beperkt dit gebruik tot de doeleinden voorzien
in dit ontwerp. Zij mogen niet meegedeeld worden aan derden, behoudens in dit ontwerp. Zij mogen niet meegedeeld worden aan derden, behoudens
aan de betrokkenen zelf en aan de openbare overheden en instellingen aan de betrokkenen zelf en aan de openbare overheden en instellingen
die zelf gemachtigd werden om toegang te hebben tot de gegevens van die zelf gemachtigd werden om toegang te hebben tot de gegevens van
het Rijksregister. het Rijksregister.
3. Gebruik van het nummer. 3. Gebruik van het nummer.
De Quaestuur van de Senaat wenst het identificatienummer te gebruiken De Quaestuur van de Senaat wenst het identificatienummer te gebruiken
voor interne doeleinden, als identificatiemiddel in zijn dossiers, voor interne doeleinden, als identificatiemiddel in zijn dossiers,
bestanden en repertoria die bijgehouden worden voor het vervullen van bestanden en repertoria die bijgehouden worden voor het vervullen van
de hierboven opgesomde taken. de hierboven opgesomde taken.
Het gebruik van het nummer wordt niet gevraagd voor de Griffie die Het gebruik van het nummer wordt niet gevraagd voor de Griffie die
instaat voor het onderzoek naar de verkiesbaarheidvereisten van de instaat voor het onderzoek naar de verkiesbaarheidvereisten van de
senatoren. senatoren.
Bij extern gebruik mag het nummer enkel gebruikt worden in de voor het Bij extern gebruik mag het nummer enkel gebruikt worden in de voor het
vervullen van de opdrachten noodzakelijke betrekkingen met de houder vervullen van de opdrachten noodzakelijke betrekkingen met de houder
van het rijksregisternummer en zijn wettelijke vertegenwoordiger en van het rijksregisternummer en zijn wettelijke vertegenwoordiger en
met de openbare overheden en instellingen die zelf gemachtigd werden met de openbare overheden en instellingen die zelf gemachtigd werden
om het rijksregisternummer te gebruiken en optreden in het kader van om het rijksregisternummer te gebruiken en optreden in het kader van
hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden. hun wettelijke en reglementaire bevoegdheden.
Het rijksregisternummer mag niet worden gereproduceerd op stukken die Het rijksregisternummer mag niet worden gereproduceerd op stukken die
ter kennis kunnen worden gebracht van andere dan de hiervoor vermelde ter kennis kunnen worden gebracht van andere dan de hiervoor vermelde
derden. derden.
De Commissie heeft geen bezwaar tegen dergelijk gebruik van het De Commissie heeft geen bezwaar tegen dergelijk gebruik van het
identificatienummer. identificatienummer.
4. Personen aan wie de toegang wordt verleend. Het ontwerp van 4. Personen aan wie de toegang wordt verleend. Het ontwerp van
koninklijk besluit machtigt koninklijk besluit machtigt
1) de Directeur-generaal van de Quaestuur van de Senaat; 1) de Directeur-generaal van de Quaestuur van de Senaat;
2) de personeelsleden van de diensten Personeel en Boekhouding die 2) de personeelsleden van de diensten Personeel en Boekhouding die
wegens hun bevoegdheden daartoe bij name en schriftelijk aangewezen wegens hun bevoegdheden daartoe bij name en schriftelijk aangewezen
zijn door de Directeurgeneraal, zijn door de Directeurgeneraal,
toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister en het toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister en het
identificatienummer te gebruiken, met betrekking tot de toekenning van identificatienummer te gebruiken, met betrekking tot de toekenning van
kinderbijslag en de toepassing van de reglementen van de Senaat in kinderbijslag en de toepassing van de reglementen van de Senaat in
uitvoering van artikel 60 van de Grondwet. uitvoering van artikel 60 van de Grondwet.
Voor het onderzoek naar de verkiesbaarheidvereisten van de senatoren Voor het onderzoek naar de verkiesbaarheidvereisten van de senatoren
worden volgende personen gemachtigd : worden volgende personen gemachtigd :
1) de Griffier van de Senaat; 1) de Griffier van de Senaat;
2) de personeelsleden van de dienst Vergadering van de Quaestuur die 2) de personeelsleden van de dienst Vergadering van de Quaestuur die
wegens hun bevoegdheden daartoe bij name en schriftelijk aangewezen wegens hun bevoegdheden daartoe bij name en schriftelijk aangewezen
zijn door de Griffier. zijn door de Griffier.
De Commissie stelt met tevredenheid vast dat enkel bepaalde personen, De Commissie stelt met tevredenheid vast dat enkel bepaalde personen,
bij naam aangewezen, toegang zullen hebben tot het Rijksregister en bij naam aangewezen, toegang zullen hebben tot het Rijksregister en
het identificatienummer zullen gebruiken, en dat deze personen het identificatienummer zullen gebruiken, en dat deze personen
hiervoor een verklaring m.b.t. de veiligheid en de vertrouwelijkheid hiervoor een verklaring m.b.t. de veiligheid en de vertrouwelijkheid
dienen te ondertekenen. Zij vestigt er de aandacht op dat de toegang dienen te ondertekenen. Zij vestigt er de aandacht op dat de toegang
kan verleend worden wegens de functie van vermelde personen, en binnen kan verleend worden wegens de functie van vermelde personen, en binnen
de perken van hun respectieve bevoegdheden, en heeft geen bezwaar de perken van hun respectieve bevoegdheden, en heeft geen bezwaar
betreffende de wijze waarop de begunstigden van de machtiging tot betreffende de wijze waarop de begunstigden van de machtiging tot
raadpleging van het Rijksregister in het ontwerp zijn aangewezen. raadpleging van het Rijksregister in het ontwerp zijn aangewezen.
De Commissie wenst evenwel dat de lijst der personen, continu De Commissie wenst evenwel dat de lijst der personen, continu
bijgewerkt, permanent ter haar beschikking zou worden gehouden in bijgewerkt, permanent ter haar beschikking zou worden gehouden in
plaats van haar periodiek zou worden opgestuurd. plaats van haar periodiek zou worden opgestuurd.
Om deze redenen, Om deze redenen,
brengt de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke brengt de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer, onder voorbehoud van de hierboven geformuleerde levenssfeer, onder voorbehoud van de hierboven geformuleerde
opmerkingen, een gunstig advies uit. opmerkingen, een gunstig advies uit.
Voor de secretaris, wettig verhinderd : D. Gheude, adviseur. Voor de secretaris, wettig verhinderd : D. Gheude, adviseur.
De voorzitter, De voorzitter,
P. Thomas. P. Thomas.
Voor eensluidend verklaard afschrift : Voor eensluidend verklaard afschrift :
Voor de secretaris van de Commissie wettig verhinderd, Voor de secretaris van de Commissie wettig verhinderd,
D. Gheude, adviseur. D. Gheude, adviseur.
ADVIES 34.976/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES 34.976/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 25 februari De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 25 februari
2003 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een 2003 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een
termijn van ten hoogste één maand, van advies te dienen over een termijn van ten hoogste één maand, van advies te dienen over een
ontwerp van koninklijk besluit "waarbij de diensten van de Senaat ontwerp van koninklijk besluit "waarbij de diensten van de Senaat
gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het
Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer
ervan te gebruiken", heeft op 15 mei 2003 het volgende advies gegeven ervan te gebruiken", heeft op 15 mei 2003 het volgende advies gegeven
: :
Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt,
vestigt de Raad van State de aandacht van de Regering op het feit dat vestigt de Raad van State de aandacht van de Regering op het feit dat
de ontstentenis van de controle die het Parlement krachtens de de ontstentenis van de controle die het Parlement krachtens de
Grondwet moet kunnen uitoefenen, tot gevolg heeft dat de Regering niet Grondwet moet kunnen uitoefenen, tot gevolg heeft dat de Regering niet
over de volheid van haar bevoegdheid beschikt. Dit advies wordt over de volheid van haar bevoegdheid beschikt. Dit advies wordt
evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die
beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling
Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens
welke de Regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of welke de Regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of
het vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is. het vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is.
Wil het ontworpen koninklijk besluit in rechte aanvaardbaar blijven, Wil het ontworpen koninklijk besluit in rechte aanvaardbaar blijven,
dan moet het overeenkomstig artikel 19, § 3, eerste lid, van de wet dan moet het overeenkomstig artikel 19, § 3, eerste lid, van de wet
van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot
regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de
wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de
identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot
regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen ter regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen ter
ondertekening worden voorgelegd aan de Koning vóór de aanwijzing van ondertekening worden voorgelegd aan de Koning vóór de aanwijzing van
de leden van het sectoraal comité van het Rijksregister, opgericht de leden van het sectoraal comité van het Rijksregister, opgericht
binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke
levenssfeer. Daarna komt het de Koning immers niet meer toe zo een levenssfeer. Daarna komt het de Koning immers niet meer toe zo een
besluit goed te keuren. besluit goed te keuren.
Artikel 6, eerste lid, van het ontwerp behoort vooraf te worden Artikel 6, eerste lid, van het ontwerp behoort vooraf te worden
aangepast, overeenkomstig het advies van de Commissie voor de aangepast, overeenkomstig het advies van de Commissie voor de
bescherming van de persoonlijke levenssfeer en artikel 12, § 2, 1°, bescherming van de persoonlijke levenssfeer en artikel 12, § 2, 1°,
van de voormelde wet van 8 augustus 1983, zoals het is hersteld bij de van de voormelde wet van 8 augustus 1983, zoals het is hersteld bij de
voormelde wet van 25 maart 2003. voormelde wet van 25 maart 2003.
Aangezien de verplichting om een consulent inzake informatieveiligheid Aangezien de verplichting om een consulent inzake informatieveiligheid
en bescherming van de persoonlijke levenssfeer aan te stellen en bescherming van de persoonlijke levenssfeer aan te stellen
rechtstreeks voortvloeit uit artikel 10 van de wet, zoals het is rechtstreeks voortvloeit uit artikel 10 van de wet, zoals het is
hersteld bij de voormelde wet van 25 maart 2003, is het daarentegen hersteld bij de voormelde wet van 25 maart 2003, is het daarentegen
niet nodig het koninklijk besluit op dat punt aan te vullen. niet nodig het koninklijk besluit op dat punt aan te vullen.
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heren : De heren :
Y. Kreins, kamervoorzitter; Y. Kreins, kamervoorzitter;
J. Jaumotte en Mevr. M. Baguet, staatsraden; J. Jaumotte en Mevr. M. Baguet, staatsraden;
Mevr. A.-C. Van Geersdaele, toegevoegd griffier. Mevr. A.-C. Van Geersdaele, toegevoegd griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste
auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd
opgesteld door de heer M. Joassart, adjunct-referendaris. opgesteld door de heer M. Joassart, adjunct-referendaris.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de heer J. Jaumotte. nagezien onder toezicht van de heer J. Jaumotte.
De griffier, De griffier,
A.-C. Van Geersdaele. A.-C. Van Geersdaele.
De voorzitter, De voorzitter,
Y. Kreins. Y. Kreins.
29 JUNI 2003. - Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat 29 JUNI 2003. - Koninklijk besluit waarbij de diensten van de Senaat
gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het gemachtigd worden toegang te hebben tot informatiegegevens van het
Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer
ervan te gebruiken ervan te gebruiken
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister
van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, eerste lid, van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, eerste lid,
gewijzigd bij de wet van 30 maart 1995, en artikel 8, gewijzigd bij de gewijzigd bij de wet van 30 maart 1995, en artikel 8, gewijzigd bij de
wet van 15 januari 1990; wet van 15 januari 1990;
Overwegende de Grondwet, inzonderheid de artikelen 48, 60 en 69; Overwegende de Grondwet, inzonderheid de artikelen 48, 60 en 69;
Overwegende dat de gecoördineerde wetten van 19 december 1939 Overwegende dat de gecoördineerde wetten van 19 december 1939
betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, inzonderheid betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, inzonderheid
artikel 173quater, ingevoegd bij de wet van 4 april 1991, van artikel 173quater, ingevoegd bij de wet van 4 april 1991, van
toepassing zijn; toepassing zijn;
Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de
persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van
persoonsgegevens, zoals gewijzigd bij de wet van 11 december 1998, persoonsgegevens, zoals gewijzigd bij de wet van 11 december 1998,
inzonderheid artikel 4, van toepassing zijn; inzonderheid artikel 4, van toepassing zijn;
Gelet op het advies nr. 47/2002 van de Commissie voor de bescherming Gelet op het advies nr. 47/2002 van de Commissie voor de bescherming
van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 4 november 2002; van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 4 november 2002;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, uitgebracht op 19 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, uitgebracht op 19
december 2002; december 2002;
Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek aan de Raad Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek aan de Raad
van State om advies te geven binnen een termijn van één maand; van State om advies te geven binnen een termijn van één maand;
Gelet op het advies 34.976/2 van de Raad van State, gegeven op 15 mei Gelet op het advies 34.976/2 van de Raad van State, gegeven op 15 mei
2003, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de 2003, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze
Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde Minister van Justitie en op het advies van Onze in Raad vergaderde
Ministers, Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Toegang tot de informatiegegevens HOOFDSTUK I. - Toegang tot de informatiegegevens

Artikel 1.De Quaestuurdiensten van de Senaat worden gemachtigd om

Artikel 1.De Quaestuurdiensten van de Senaat worden gemachtigd om

toegang te hebben tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, toegang te hebben tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3,
eerste lid, 1° tot 6°, 8° et 9°, en tweede lid van de wet van 8 eerste lid, 1° tot 6°, 8° et 9°, en tweede lid van de wet van 8
augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke
personen. personen.
De toegang tot de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens is De toegang tot de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens is
uitsluitend toegestaan voor het vervullen van de taken met betrekking uitsluitend toegestaan voor het vervullen van de taken met betrekking
tot de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 december 1939 tot de uitvoering van de gecoördineerde wetten van 19 december 1939
betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, alsmede voor de betreffende de kinderbijslag voor de loonarbeiders, alsmede voor de
toepassing van de reglementen vastgelegd door de Senaat, toepassing van de reglementen vastgelegd door de Senaat,
overeenkomstig artikel 60 van de Grondwet. overeenkomstig artikel 60 van de Grondwet.
De toegang tot de in artikel 1 bedoelde informatiegegevens is De toegang tot de in artikel 1 bedoelde informatiegegevens is
voorbehouden : voorbehouden :
1° aan de Directeur-generaal van de Quaestuur van de Senaat; 1° aan de Directeur-generaal van de Quaestuur van de Senaat;
2° aan de personeelsleden van de diensten Personeel en Boekhouding van 2° aan de personeelsleden van de diensten Personeel en Boekhouding van
de Quaestuur van de Senaat die de in punt 1° vermelde persoon bij naam de Quaestuur van de Senaat die de in punt 1° vermelde persoon bij naam
en schriftelijk aanwijst, wegens hun respectieve bekwaamheden en en schriftelijk aanwijst, wegens hun respectieve bekwaamheden en
bevoegdheden. bevoegdheden.
De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen van de in het eerste lid De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen van de in het eerste lid
bedoelde informatiegegevens wordt beperkt, inzake de toekenning van de bedoelde informatiegegevens wordt beperkt, inzake de toekenning van de
kinderbijslag, tot een periode van één jaar die aan de datum van kinderbijslag, tot een periode van één jaar die aan de datum van
mededeling van de informatiegegevens voorafgaat, en betreffende de mededeling van de informatiegegevens voorafgaat, en betreffende de
toepassing van de door de Senaat aangenomen reglementen, voor de toepassing van de door de Senaat aangenomen reglementen, voor de
periode die noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken. periode die noodzakelijk is voor de uitvoering van de taken.

Art. 2.De Griffiediensten van de Senaat zijn gemachtigd om toegang te

Art. 2.De Griffiediensten van de Senaat zijn gemachtigd om toegang te

hebben tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°, hebben tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°,
2°, 4° en 5°, en tweede lid van de wet van 8 augustus 1983 tot 2°, 4° en 5°, en tweede lid van de wet van 8 augustus 1983 tot
regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
De toegang tot de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens is De toegang tot de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens is
uitsluitend toegestaan voor het onderzoek, overeenkomstig artikel 48 uitsluitend toegestaan voor het onderzoek, overeenkomstig artikel 48
van de Grondwet, van de voorwaarden om tot senator gekozen of van de Grondwet, van de voorwaarden om tot senator gekozen of
aangewezen te kunnen worden zoals bedoeld in artikel 69 van de aangewezen te kunnen worden zoals bedoeld in artikel 69 van de
Grondwet. Grondwet.
De toegang tot de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens is De toegang tot de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens is
voorbehouden : voorbehouden :
1° aan de Griffier van de Senaat; 1° aan de Griffier van de Senaat;
2° aan de personeelsleden van de dienst Vergadering van de Quaestuur 2° aan de personeelsleden van de dienst Vergadering van de Quaestuur
van de Senaat die bij naam en schriftelijk aangewezen zijn door de in van de Senaat die bij naam en schriftelijk aangewezen zijn door de in
1° bedoelde persoon, wegens hun respectieve bekwaamheden en 1° bedoelde persoon, wegens hun respectieve bekwaamheden en
bevoegdheden. bevoegdheden.
De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen van de in het eerste lid De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen van de in het eerste lid
bedoelde informatiegegevens is toegestaan tot op de dag van de bedoelde informatiegegevens is toegestaan tot op de dag van de
verkiezing van de Wetgevende Kamers waarbij de senatoren van wie de verkiezing van de Wetgevende Kamers waarbij de senatoren van wie de
verkiesbaarheidsvereisten onderzocht moeten worden, verkozen werden. verkiesbaarheidsvereisten onderzocht moeten worden, verkozen werden.

Art. 3.De met toepassing van de artikelen 1 en 2 verkregen

Art. 3.De met toepassing van de artikelen 1 en 2 verkregen

informatiegegevens mogen slechts worden gebruikt voor de in die informatiegegevens mogen slechts worden gebruikt voor de in die
artikelen vermelde doeleinden. Zij mogen niet meegedeeld worden aan artikelen vermelde doeleinden. Zij mogen niet meegedeeld worden aan
derden. derden.
Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid
: :
1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking
hebben, alsmede hun wettelijke vertegenwoordigers; hebben, alsmede hun wettelijke vertegenwoordigers;
2° de openbare overheden en instellingen aangewezen krachtens artikel 2° de openbare overheden en instellingen aangewezen krachtens artikel
5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de informatiegegevens 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, voor de informatiegegevens
die hen meegedeeld mogen worden krachtens hun aanwijzing en voor zover die hen meegedeeld mogen worden krachtens hun aanwijzing en voor zover
deze mededeling noodzakelijk is opdat zij hun wettelijke en deze mededeling noodzakelijk is opdat zij hun wettelijke en
reglementaire bevoegdheden zouden kunnen uitoefenen. reglementaire bevoegdheden zouden kunnen uitoefenen.
HOOFDSTUK II. - Gebruik van het identificatienummer HOOFDSTUK II. - Gebruik van het identificatienummer

Art. 4.De overeenkomstig artikel 1, derde lid, aangewezen

Art. 4.De overeenkomstig artikel 1, derde lid, aangewezen

personeelsleden van de Quaestuur van de Senaat, worden gemachtigd om personeelsleden van de Quaestuur van de Senaat, worden gemachtigd om
het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke
personen te gebruiken, uitsluitend voor het vervullen van de in personen te gebruiken, uitsluitend voor het vervullen van de in
artikel 1, tweede lid, opgesomde taken. artikel 1, tweede lid, opgesomde taken.

Art. 5.Voor interne beheersdoeleinden mag het identificatienummer

Art. 5.Voor interne beheersdoeleinden mag het identificatienummer

uitsluitend gebruikt worden als identificatiemiddel in de dossiers, uitsluitend gebruikt worden als identificatiemiddel in de dossiers,
bestanden en repertoria die door de Quaestuurdiensten van de Senaat bestanden en repertoria die door de Quaestuurdiensten van de Senaat
worden bijgehouden, voor het vervullen van de in artikel 1, tweede worden bijgehouden, voor het vervullen van de in artikel 1, tweede
lid, opgesomde taken. lid, opgesomde taken.
Bij extern gebruik mag het identificatienummer enkel gebruikt worden Bij extern gebruik mag het identificatienummer enkel gebruikt worden
in de betrekkingen die voor het vervullen van de in artikel 1, tweede in de betrekkingen die voor het vervullen van de in artikel 1, tweede
lid, opgesomde taken noodzakelijk zijn, met : lid, opgesomde taken noodzakelijk zijn, met :
1° de houder van het identificatienummer, alsmede zijn wettelijke 1° de houder van het identificatienummer, alsmede zijn wettelijke
vertegenwoordiger; vertegenwoordiger;
2° de openbare overheden en instellingen die zelf de in artikel 8 van 2° de openbare overheden en instellingen die zelf de in artikel 8 van
de wet van 8 augustus 1983 bedoelde machtiging hebben verkregen en die de wet van 8 augustus 1983 bedoelde machtiging hebben verkregen en die
optreden in het kader van hun wettelijke en reglementaire optreden in het kader van hun wettelijke en reglementaire
bevoegdheden. bevoegdheden.
Dit nummer mag niet worden gereproduceerd op stukken die ter kennis Dit nummer mag niet worden gereproduceerd op stukken die ter kennis
mogen worden gebracht van andere derden dan de in het vorige lid mogen worden gebracht van andere derden dan de in het vorige lid
bedoelde personen. bedoelde personen.

Art. 6.De lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde lid, en 2,

Art. 6.De lijst van de overeenkomstig artikel 1, derde lid, en 2,

derde lid, aangewezen personeelsleden wordt, met vermelding van hun derde lid, aangewezen personeelsleden wordt, met vermelding van hun
titel en hun functie, opgesteld en ter beschikking gehouden van de titel en hun functie, opgesteld en ter beschikking gehouden van de
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
De betrokken personen ondertekenen een schriftelijke verklaring waarin De betrokken personen ondertekenen een schriftelijke verklaring waarin
zij zich ertoe verbinden de veiligheid en het vertrouwelijke karakter zij zich ertoe verbinden de veiligheid en het vertrouwelijke karakter
van de informatiegegevens waartoe zij toegang krijgen, te bewaren. van de informatiegegevens waartoe zij toegang krijgen, te bewaren.

Art. 7.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van

Art. 7.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van

Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 29 juni 2003. Gegeven te Brussel, 29 juni 2003.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
A. DUQUESNE A. DUQUESNE
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
^