Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 27/01/2010
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
27 JANUARI 2010. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 27 JANUARI 2010. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de
vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen
gelijkgestelde instellingen gelijkgestelde instellingen
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het onderhavige besluit, genomen op grond van artikel 23, § 2, 2°, van Het onderhavige besluit, genomen op grond van artikel 23, § 2, 2°, van
de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële
sector en de financiële diensten, dat ik de eer heb U ter sector en de financiële diensten, dat ik de eer heb U ter
ondertekening voor te leggen, heeft tot doel het koninklijk besluit ondertekening voor te leggen, heeft tot doel het koninklijk besluit
van 26 september 2005 houdende het statuut van de van 26 september 2005 houdende het statuut van de
vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen
gelijkgestelde instellingen, op één punt te wijzigen. gelijkgestelde instellingen, op één punt te wijzigen.
I - Algemene beschouwingen I - Algemene beschouwingen
Met de voorgestelde wijziging wordt voor de vereffeningsinstellingen Met de voorgestelde wijziging wordt voor de vereffeningsinstellingen
en voor de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen, en voor de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen,
de verplichting ingevoerd om een auditcomité op te richten binnen hun de verplichting ingevoerd om een auditcomité op te richten binnen hun
wettelijk bestuursorgaan. wettelijk bestuursorgaan.
Deze zelfde verplichting werd reeds bij wet van 17 december 2008 Deze zelfde verplichting werd reeds bij wet van 17 december 2008
inzonderheid tot oprichting van een auditcomité in de genoteerde inzonderheid tot oprichting van een auditcomité in de genoteerde
vennootschappen en de financiële ondernemingen (1), opgelegd aan de vennootschappen en de financiële ondernemingen (1), opgelegd aan de
kredietinstellingen, de verzekeringsondernemingen, de kredietinstellingen, de verzekeringsondernemingen, de
beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging, de beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging, de
beleggingsondernemingen en de vennootschappen waarvan de effecten beleggingsondernemingen en de vennootschappen waarvan de effecten
genoteerd zijn op een gereglementeerde markt. Het auditcomité dat deze genoteerd zijn op een gereglementeerde markt. Het auditcomité dat deze
ondernemingen binnen hun bestuursorgaan moeten oprichten, is belast ondernemingen binnen hun bestuursorgaan moeten oprichten, is belast
met een aantal opdrachten die met name verband houden met de controle met een aantal opdrachten die met name verband houden met de controle
van de jaarrekeningen en het financiëleverslaggevingsproces, met de van de jaarrekeningen en het financiëleverslaggevingsproces, met de
interne controle en het risicobeheer, alsook met het toezicht op de interne controle en het risicobeheer, alsook met het toezicht op de
onafhankelijkheid van de commissaris en de opvolging van de uitvoering onafhankelijkheid van de commissaris en de opvolging van de uitvoering
van zijn wettelijke opdracht. De wet van 16 februari 2009 op het van zijn wettelijke opdracht. De wet van 16 februari 2009 op het
herverzekeringsbedrijf bevat gelijkaardige bepalingen voor de herverzekeringsbedrijf bevat gelijkaardige bepalingen voor de
herverzekeringsondernemingen. herverzekeringsondernemingen.
Deze beide wetten werden aangenomen in het kader van de omzetting van Deze beide wetten werden aangenomen in het kader van de omzetting van
Richtlijn 2006/43/EG (de zogenaamde auditrichtlijn) (2) (3). Richtlijn 2006/43/EG (de zogenaamde auditrichtlijn) (2) (3).
Gezien de uiterst belangrijke rol die de vereffeningsinstellingen en Gezien de uiterst belangrijke rol die de vereffeningsinstellingen en
de hiermee gelijkgestelde instellingen vervullen, wordt voorgesteld om de hiermee gelijkgestelde instellingen vervullen, wordt voorgesteld om
ook hun te verplichten een auditcomité op te richten. ook hun te verplichten een auditcomité op te richten.
De regeling die in het voorliggende besluit is uitgewerkt voor de De regeling die in het voorliggende besluit is uitgewerkt voor de
vereffeningsinstellingen en de hiermee gelijkgestelde instellingen, is vereffeningsinstellingen en de hiermee gelijkgestelde instellingen, is
grotendeels gelijkaardig aan de geldende regeling voor de grotendeels gelijkaardig aan de geldende regeling voor de
kredietinstellingen, de verzekeringsondernemingen en de kredietinstellingen, de verzekeringsondernemingen en de
herverzekeringsondernemingen. herverzekeringsondernemingen.
Zij verschilt hier evenwel van wat de afwijkingen betreft die aan Zij verschilt hier evenwel van wat de afwijkingen betreft die aan
bepaalde categorieën worden toegestaan. Dit wordt nader toegelicht in bepaalde categorieën worden toegestaan. Dit wordt nader toegelicht in
de commentaar bij de artikelen. de commentaar bij de artikelen.
De wettelijke grondslag van het onderhavige besluit is artikel 23, § De wettelijke grondslag van het onderhavige besluit is artikel 23, §
2, 2°, van de voormelde wet van 2 augustus 2002. 2, 2°, van de voormelde wet van 2 augustus 2002.
Het voorliggende besluit wijzigt artikel 10 van het koninklijk besluit Het voorliggende besluit wijzigt artikel 10 van het koninklijk besluit
van 26 september 2005. Hoewel dit artikel vervat is in Afdeling II van van 26 september 2005. Hoewel dit artikel vervat is in Afdeling II van
het besluit van 26 september 2005 waarin de vergunningsvoorwaarden het besluit van 26 september 2005 waarin de vergunningsvoorwaarden
voor de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen voor de met vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen
worden vastgelegd, dient te worden opgemerkt dat artikel 10 eveneens worden vastgelegd, dient te worden opgemerkt dat artikel 10 eveneens
als bedrijfsuitoefeningsvoorwaarde van toepassing is op de als bedrijfsuitoefeningsvoorwaarde van toepassing is op de
vereffeningsinstellingen (art. 12, tweede lid van het koninklijk vereffeningsinstellingen (art. 12, tweede lid van het koninklijk
besluit van 26 september 2005). Via een verwijsbepaling vervat in besluit van 26 september 2005). Via een verwijsbepaling vervat in
artikel 36, eerste lid van het besluit van 26 september 2005, is artikel 36, eerste lid van het besluit van 26 september 2005, is
ditzelfde artikel 10 bovendien van toepassing verklaard op de ditzelfde artikel 10 bovendien van toepassing verklaard op de
bijkantoren van buitenlandse instellingen. Welnu, het is uiteraard bijkantoren van buitenlandse instellingen. Welnu, het is uiteraard
niet mogelijk om de vereiste om binnen het bestuursorgaan een niet mogelijk om de vereiste om binnen het bestuursorgaan een
auditcomité op te richten, op te leggen aan een onderneming naar auditcomité op te richten, op te leggen aan een onderneming naar
buitenlands recht, noch aan een in België gevestigd bijkantoor. Daar buitenlands recht, noch aan een in België gevestigd bijkantoor. Daar
staat dan weer tegenover dat het tweede lid van ditzelfde artikel staat dan weer tegenover dat het tweede lid van ditzelfde artikel
voorschrijft dat de toezichtsregeling waaraan deze instellingen zijn voorschrijft dat de toezichtsregeling waaraan deze instellingen zijn
onderworpen in hun land van herkomst door de CBFA toereikend bevonden onderworpen in hun land van herkomst door de CBFA toereikend bevonden
moet zijn. moet zijn.
II - Commentaar bij de artikelen II - Commentaar bij de artikelen

Artikel 1.De geldende juridische regeling voor het auditcomité van de

Artikel 1.De geldende juridische regeling voor het auditcomité van de

vereffeningsinstellingen en de hiermee gelijkgestelde instellingen is, vereffeningsinstellingen en de hiermee gelijkgestelde instellingen is,
op een aantal uitzonderingen na, volledig afgestemd op de regeling die op een aantal uitzonderingen na, volledig afgestemd op de regeling die
krachtens de wet van 17 december 2008 van toepassing is voor de krachtens de wet van 17 december 2008 van toepassing is voor de
gereglementeerde ondernemingen. In de voorliggende commentaar worden gereglementeerde ondernemingen. In de voorliggende commentaar worden
enkel de bijzonderheden nader toegelicht. enkel de bijzonderheden nader toegelicht.
Een vereffeningsinstelling of hiermee gelijkgestelde instelling die Een vereffeningsinstelling of hiermee gelijkgestelde instelling die
tot een financiëledienstengroep behoort, kan, onder bepaalde tot een financiëledienstengroep behoort, kan, onder bepaalde
voorwaarden, een afwijking verkrijgen van de CBFA. voorwaarden, een afwijking verkrijgen van de CBFA.
Om een afwijking te kunnen verkrijgen stelt het ontwerpbesluit dat in Om een afwijking te kunnen verkrijgen stelt het ontwerpbesluit dat in
elk geval voldaan moet worden aan de volgende specifieke voorwaarden : elk geval voldaan moet worden aan de volgende specifieke voorwaarden :
- de betrokken instelling moet deel uitmaken van een - de betrokken instelling moet deel uitmaken van een
financiëledienstengroep. Dit begrip wordt gedefinieerd in artikel 1, financiëledienstengroep. Dit begrip wordt gedefinieerd in artikel 1,
12°, van het koninklijk besluit van 21 november 2005 (4); 12°, van het koninklijk besluit van 21 november 2005 (4);
- de betrokken instelling moet de hoedanigheid hebben van dochter of - de betrokken instelling moet de hoedanigheid hebben van dochter of
kleindochter van een kredietinstelling of enige andere onderneming die kleindochter van een kredietinstelling of enige andere onderneming die
onderworpen is aan een gelijkaardige wettelijke regeling en onderworpen is aan een gelijkaardige wettelijke regeling en
gelijkaardig prudentieel toezicht als van toepassing op de gelijkaardig prudentieel toezicht als van toepassing op de
kredietinstellingen. kredietinstellingen.
Voor het overige is de wettelijke regeling voor de afwijking identiek Voor het overige is de wettelijke regeling voor de afwijking identiek
aan die voor de kredietinstellingen, verzekerings- en aan die voor de kredietinstellingen, verzekerings- en
herverzekeringsondernemingen, beheervennootschappen van instellingen herverzekeringsondernemingen, beheervennootschappen van instellingen
voor collectieve belegging en beleggingsondernemingen. voor collectieve belegging en beleggingsondernemingen.
Er is niet voorzien in een uitzondering voor de kleinschalige Er is niet voorzien in een uitzondering voor de kleinschalige
vereffeningsinstellingen of hiermee gelijkgestelde instellingen, wat vereffeningsinstellingen of hiermee gelijkgestelde instellingen, wat
wel het geval is bij de gereglementeerde ondernemingen. wel het geval is bij de gereglementeerde ondernemingen.

Art. 2.Deze bepaling bevat de regeling die van toepassing zal zijn

Art. 2.Deze bepaling bevat de regeling die van toepassing zal zijn

gedurende de overgangsperiode na de inwerkingtreding van de gedurende de overgangsperiode na de inwerkingtreding van de
wijzigingen die worden aangebracht door het voorliggende wijzigingen die worden aangebracht door het voorliggende
ontwerpbesluit. ontwerpbesluit.
Dit is dezelfde overgangsregeling als vervat in de wet van 17 december Dit is dezelfde overgangsregeling als vervat in de wet van 17 december
2008. Zij loopt eveneens af op 1 juli 2011. Voor enige toelichting ter 2008. Zij loopt eveneens af op 1 juli 2011. Voor enige toelichting ter
zake wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij deze laatste zake wordt verwezen naar de memorie van toelichting bij deze laatste
wet (5). wet (5).
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer respectvolle en trouwe dienaar, de zeer respectvolle en trouwe dienaar,
De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën,
D. REYNDERS D. REYNDERS
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Belgisch Staatsblad, 29 december 2008, p. 68568. (1) Belgisch Staatsblad, 29 december 2008, p. 68568.
(2) Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 (2) Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17
mei 2006 betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en mei 2006 betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en
geconsolideerde jaarrekeningen, tot wijziging van de Richtlijnen geconsolideerde jaarrekeningen, tot wijziging van de Richtlijnen
78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad en houdende intrekking van 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad en houdende intrekking van
Richtlijn 84/253/EEG van de Raad. Richtlijn 84/253/EEG van de Raad.
(3) In dit verband dient te worden opgemerkt dat de (3) In dit verband dient te worden opgemerkt dat de
beleggingsondernemingen en de beheervennootschappen van instellingen beleggingsondernemingen en de beheervennootschappen van instellingen
voor collectieve belegging niet beoogd werden door de auditrichtlijn. voor collectieve belegging niet beoogd werden door de auditrichtlijn.
Op grond van artikel 2, 13°, van de auditrichtlijn heeft de Belgische Op grond van artikel 2, 13°, van de auditrichtlijn heeft de Belgische
wetgever evenwel besloten om deze verplichting ook aan hen op te wetgever evenwel besloten om deze verplichting ook aan hen op te
leggen. Zie hieromtrent de memorie van toelichting, Parl. St., Kamer leggen. Zie hieromtrent de memorie van toelichting, Parl. St., Kamer
2008-09, 1471/001, p. 9. 2008-09, 1471/001, p. 9.
(4) Koninklijk besluit van 21 november 2005 over het aanvullend (4) Koninklijk besluit van 21 november 2005 over het aanvullend
groepstoezicht op kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen, groepstoezicht op kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen,
beleggingsondernemingen en beheervennootschappen van instellingen voor beleggingsondernemingen en beheervennootschappen van instellingen voor
collectieve belegging in een financiële dienstengroep, en tot collectieve belegging in een financiële dienstengroep, en tot
wijziging van het koninklijk besluit van 22 februari 1991 houdende het wijziging van het koninklijk besluit van 22 februari 1991 houdende het
algemeen reglement betreffende de controle op de algemeen reglement betreffende de controle op de
verzekeringsondernemingen en het koninklijk besluit van 12 augustus verzekeringsondernemingen en het koninklijk besluit van 12 augustus
1994 over het toezicht op geconsolideerde basis op 1994 over het toezicht op geconsolideerde basis op
kredietinstellingen. kredietinstellingen.
(5) Memorie van toelichting, Parl. St., Kamer 2008-09, 1471/001, pp. (5) Memorie van toelichting, Parl. St., Kamer 2008-09, 1471/001, pp.
27 en 28. 27 en 28.
27 JANUARI 2010. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 27 JANUARI 2010. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de besluit van 26 september 2005 houdende het statuut van de
vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen vereffeningsinstellingen en de met vereffeningsinstellingen
gelijkgestelde instellingen gelijkgestelde instellingen
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de Gelet op de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de
financiële sector en de financiële diensten, artikel 23, § 2, 2°; financiële sector en de financiële diensten, artikel 23, § 2, 2°;
Gelet op het koninklijk besluit van 26 september 2005 houdende het Gelet op het koninklijk besluit van 26 september 2005 houdende het
statuut van de vereffeningsinstellingen en de met statuut van de vereffeningsinstellingen en de met
vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen; vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen;
Gelet op het advies van de Nationale Bank van België, gegeven op 30 Gelet op het advies van de Nationale Bank van België, gegeven op 30
juli 2009; juli 2009;
Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Gelet op het advies van de Commissie voor het Bank-, Financie- en
Assurantiewezen, gegeven op 4 augustus 2009; Assurantiewezen, gegeven op 4 augustus 2009;
Gelet op advies 47491/2 van de Raad van State, gegeven op 17 december Gelet op advies 47491/2 van de Raad van State, gegeven op 17 december
2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van
Financiën, Financiën,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 10 van het koninklijk besluit van 26 september

Artikel 1.In artikel 10 van het koninklijk besluit van 26 september

2005 houdende het statuut van de vereffeningsinstellingen en de met 2005 houdende het statuut van de vereffeningsinstellingen en de met
vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen, vervangen bij vereffeningsinstellingen gelijkgestelde instellingen, vervangen bij
artikel 26 van het koninklijk besluit van 29 oktober 2007, worden de artikel 26 van het koninklijk besluit van 29 oktober 2007, worden de
volgende wijzigingen aangebracht : volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 2 wordt aangevuld met vijf leden, luidende : 1° paragraaf 2 wordt aangevuld met vijf leden, luidende :
« Iedere met een vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling, « Iedere met een vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling,
dient binnen haar wettelijke bestuursorgaan een auditcomité op te dient binnen haar wettelijke bestuursorgaan een auditcomité op te
richten. Het auditcomité is samengesteld uit niet-uitvoerend richten. Het auditcomité is samengesteld uit niet-uitvoerend
bestuurders van het wettelijke bestuursorgaan. Ten minste één lid van bestuurders van het wettelijke bestuursorgaan. Ten minste één lid van
het auditcomité is een onafhankelijk lid van het wettelijke het auditcomité is een onafhankelijk lid van het wettelijke
bestuursorgaan in de zin van artikel 526ter van het Wetboek van bestuursorgaan in de zin van artikel 526ter van het Wetboek van
Vennootschappen en beschikt over de nodige deskundigheid op het gebied Vennootschappen en beschikt over de nodige deskundigheid op het gebied
van boekhouding en audit. Bovendien beschikken de leden van het van boekhouding en audit. Bovendien beschikken de leden van het
auditcomité over een collectieve deskundigheid op het gebied van de auditcomité over een collectieve deskundigheid op het gebied van de
activiteiten van de betrokken met een vereffeningsinstelling activiteiten van de betrokken met een vereffeningsinstelling
gelijkgestelde instelling en op het gebied van boekhouding en audit. gelijkgestelde instelling en op het gebied van boekhouding en audit.
In het jaarverslag van het wettelijke bestuursorgaan wordt aangetoond In het jaarverslag van het wettelijke bestuursorgaan wordt aangetoond
dat de leden van het auditcomité over de nodige individuele en dat de leden van het auditcomité over de nodige individuele en
collectieve deskundigheid beschikken. collectieve deskundigheid beschikken.
Voor zover een auditcomité is opgericht dat voor de gehele groep Voor zover een auditcomité is opgericht dat voor de gehele groep
bevoegd is en voldoet aan de vereisten van dit besluit, kan de CBFA bevoegd is en voldoet aan de vereisten van dit besluit, kan de CBFA
aan een met een vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling die aan een met een vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling die
deel uitmaakt van een financiëledienstengroep en een dochter of een deel uitmaakt van een financiëledienstengroep en een dochter of een
kleindochter is van een kredietinstelling of van enige andere kleindochter is van een kredietinstelling of van enige andere
onderneming die onderworpen is aan een gelijkaardige wettelijke onderneming die onderworpen is aan een gelijkaardige wettelijke
regeling en gelijkaardig prudentieel toezicht, afwijkingen toestaan regeling en gelijkaardig prudentieel toezicht, afwijkingen toestaan
van de voormelde bepalingen en specifieke voorwaarden vastleggen voor van de voormelde bepalingen en specifieke voorwaarden vastleggen voor
het verlenen van deze afwijkingen. De CBFA maakt haar afwijkingsbeleid het verlenen van deze afwijkingen. De CBFA maakt haar afwijkingsbeleid
openbaar. openbaar.
De erkende commissaris : De erkende commissaris :
a) bevestigt zijn onafhankelijkheid van de met een a) bevestigt zijn onafhankelijkheid van de met een
vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling jaarlijks vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling jaarlijks
schriftelijk aan het auditcomité; schriftelijk aan het auditcomité;
b) meldt alle voor de met een vereffeningsinstelling gelijkgestelde b) meldt alle voor de met een vereffeningsinstelling gelijkgestelde
instelling verrichte bijkomende diensten jaarlijks aan het instelling verrichte bijkomende diensten jaarlijks aan het
auditcomité; auditcomité;
c) voert met het auditcomité overleg over de bedreigingen voor zijn c) voert met het auditcomité overleg over de bedreigingen voor zijn
onafhankelijkheid en de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen om onafhankelijkheid en de veiligheidsmaatregelen die zijn genomen om
deze bedreigingen in te perken, zoals door hem onderbouwd. »; deze bedreigingen in te perken, zoals door hem onderbouwd. »;
2° in paragraaf 5 worden tussen het eerste en het tweede lid drie 2° in paragraaf 5 worden tussen het eerste en het tweede lid drie
leden ingevoegd, luidende : leden ingevoegd, luidende :
« Onverminderd de pertinente bepalingen van deze afdeling en de « Onverminderd de pertinente bepalingen van deze afdeling en de
wettelijke opdrachten van het wettelijke bestuursorgaan, heeft het wettelijke opdrachten van het wettelijke bestuursorgaan, heeft het
auditcomité minstens de volgende taken : auditcomité minstens de volgende taken :
a) monitoring van het financiëleverslaggevingsproces; a) monitoring van het financiëleverslaggevingsproces;
b) monitoring van de doeltreffendheid van de systemen voor interne b) monitoring van de doeltreffendheid van de systemen voor interne
controle en risicobeheer van de met een vereffeningsinstelling controle en risicobeheer van de met een vereffeningsinstelling
gelijkgestelde instelling; gelijkgestelde instelling;
c) monitoring van de interne audit en de desbetreffende activiteiten; c) monitoring van de interne audit en de desbetreffende activiteiten;
d) monitoring van de wettelijke controle van de jaarrekening en de d) monitoring van de wettelijke controle van de jaarrekening en de
geconsolideerde jaarrekening, inclusief opvolging van de vragen en geconsolideerde jaarrekening, inclusief opvolging van de vragen en
aanbevelingen geformuleerd door de erkende commissaris; aanbevelingen geformuleerd door de erkende commissaris;
e) beoordeling en monitoring van de onafhankelijkheid van de erkende e) beoordeling en monitoring van de onafhankelijkheid van de erkende
commissaris, waarbij met name wordt gelet op de verlening van commissaris, waarbij met name wordt gelet op de verlening van
bijkomende diensten aan de gecontroleerde entiteit. bijkomende diensten aan de gecontroleerde entiteit.
Het auditcomité brengt bij het wettelijke bestuursorgaan geregeld Het auditcomité brengt bij het wettelijke bestuursorgaan geregeld
verslag uit over de uitoefening van zijn taken, en ten minste wanneer verslag uit over de uitoefening van zijn taken, en ten minste wanneer
het wettelijke bestuursorgaan de jaarrekening en geconsolideerde het wettelijke bestuursorgaan de jaarrekening en geconsolideerde
jaarrekening en de periodieke staten opstelt die de met een jaarrekening en de periodieke staten opstelt die de met een
vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling respectievelijk aan vereffeningsinstelling gelijkgestelde instelling respectievelijk aan
het einde van het boekjaar en aan het einde van het eerste halfjaar het einde van het boekjaar en aan het einde van het eerste halfjaar
overmaakt. overmaakt.
De CBFA kan, bij reglement vastgesteld overeenkomstig artikel 64 van De CBFA kan, bij reglement vastgesteld overeenkomstig artikel 64 van
de wet van 2 augustus 2002, de elementen in de bovenstaande lijst op de wet van 2 augustus 2002, de elementen in de bovenstaande lijst op
technische punten preciseren en aanvullen. »; technische punten preciseren en aanvullen. »;
3° paragraaf 6 wordt vervangen als volgt : 3° paragraaf 6 wordt vervangen als volgt :
« § 6. De erkende commissaris brengt bij het wettelijke « § 6. De erkende commissaris brengt bij het wettelijke
bestuursorgaan, in voorkomend geval via het auditcomité indien een bestuursorgaan, in voorkomend geval via het auditcomité indien een
dergelijk comité werd opgericht, verslag uit over belangrijke zaken dergelijk comité werd opgericht, verslag uit over belangrijke zaken
die bij de uitoefening van zijn wettelijke controle van de die bij de uitoefening van zijn wettelijke controle van de
jaarrekening aan het licht zijn gekomen, en meer bepaald over ernstige jaarrekening aan het licht zijn gekomen, en meer bepaald over ernstige
tekortkomingen in de interne controle met betrekking tot de financiële tekortkomingen in de interne controle met betrekking tot de financiële
verslaggeving. » verslaggeving. »

Art. 2.§ 1. De bepalingen van dit besluit treden in werking de tiende

Art. 2.§ 1. De bepalingen van dit besluit treden in werking de tiende

dag na de bekendmaking van deze wet in het Belgisch Staatsblad. dag na de bekendmaking van deze wet in het Belgisch Staatsblad.
De bepalingen van dit besluit die betrekking hebben op de taken en de De bepalingen van dit besluit die betrekking hebben op de taken en de
verantwoordelijkheden van het auditcomité zijn voor het eerst van verantwoordelijkheden van het auditcomité zijn voor het eerst van
toepassing op de boekjaren die aanvangen na de bekendmaking van dit toepassing op de boekjaren die aanvangen na de bekendmaking van dit
besluit in het Belgisch Staatsblad. besluit in het Belgisch Staatsblad.
§ 2. De leden van het wettelijke bestuursorgaan die vóór de § 2. De leden van het wettelijke bestuursorgaan die vóór de
inwerkingtreding van dit besluit zijn benoemd en voldoen aan de inwerkingtreding van dit besluit zijn benoemd en voldoen aan de
criteria die in het jaarverslag van het wettelijke bestuursorgaan zijn criteria die in het jaarverslag van het wettelijke bestuursorgaan zijn
vastgelegd en bekendgemaakt om hun onafhankelijkheid te bepalen, mogen vastgelegd en bekendgemaakt om hun onafhankelijkheid te bepalen, mogen
tot 1 juli 2011 blijven zetelen in de hoedanigheid van onafhankelijk tot 1 juli 2011 blijven zetelen in de hoedanigheid van onafhankelijk
lid. lid.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Financiën is belast met uitvoering

Art. 3.De Minister bevoegd voor Financiën is belast met uitvoering

van dit besluit. van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 27 januari 2010. Gegeven te Brussel, 27 januari 2010.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën, De Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën,
D. REYNDERS D. REYNDERS
^