Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 25/12/2023
← Terug naar "Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox "
Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING
25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen
6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake
elektronische uitwisseling van berichten via eBox elektronische uitwisseling van berichten via eBox
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
1. INLEIDING 1. INLEIDING
Met de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van Met de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van
berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het
elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox. Na een aantal elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox. Na een aantal
incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox
te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren, te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren,
werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal
nemen om dit soort ongemakken te voorkomen. nemen om dit soort ongemakken te voorkomen.
Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid
en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke
personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en
vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht
voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox
voor natuurlijke personen. voor natuurlijke personen.
Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst
voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders
van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te
verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en
om te herinneren aan ongelezen berichten. om te herinneren aan ongelezen berichten.
In verband met het verzenden van een herinnering waarin de In verband met het verzenden van een herinnering waarin de
bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een
ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels
en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is
of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling
hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende
eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen. eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen.
De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan
het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox
voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes
berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen. berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen.
Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de
eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden
de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment
dat het bericht beschikbaar wordt. dat het bericht beschikbaar wordt.
De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders
van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het
feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg
dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk
dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is, dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is,
is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de
boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een
maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van
een ondernemingsnummer. een ondernemingsnummer.
2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN 2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN
2.1 Artikel 1 2.1 Artikel 1
In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van
dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder
is van de eBox voor natuurlijke personen. is van de eBox voor natuurlijke personen.
2.2 Artikel 2 2.2 Artikel 2
Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende
gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de
eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor
natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening, natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening,
is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven
opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een
emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander
gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan
gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als
volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal
ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt
gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de
registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of
het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds) het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds)
toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld
gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te
sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen
heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds
gebruikt. gebruikt.
2.3 Artikel 3 2.3 Artikel 3
Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of
de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij
dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende
gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht
niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen
dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te
versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen
of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor
de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op
papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling
daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet
van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten
via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig
artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt. artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt.
2.4 Artikel 4 2.4 Artikel 4
De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden
bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende
dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat
deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan
een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw
bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling
daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd
over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een
nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze
wijzigen voor toekomstige berichten. wijzigen voor toekomstige berichten.
Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de
erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven
van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven
contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van
het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze
herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd
indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als
er een nieuw bericht in zijn eBox zit. er een nieuw bericht in zijn eBox zit.
Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de
rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg
met de verzender van het bericht. met de verzender van het bericht.
De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke
personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de
herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de
regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de
termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer
dan een maand mag zijn. dan een maand mag zijn.
2.5 Artikel 5 2.5 Artikel 5
Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten,
krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger
van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt
door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking
gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert
en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen
toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende
dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit
bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd
indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt
hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen
toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger
is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de
berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn
eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst. eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst.
2.6 Artikel 6 2.6 Artikel 6
Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van
de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de
verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch
aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de
eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000 eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000
berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025. berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025.
2.7. Artikel 7 2.7. Artikel 7
Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te
verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht
in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een
bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox
beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding
verstuurd. verstuurd.
2.8 Artikel 8 2.8 Artikel 8
Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te
herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een
ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de
vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in
de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. de eBox voor houders van een ondernemingsnummer.
2.9 Artikel 9 2.9 Artikel 9
Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag
voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de
eBox voor houders van een ondernemingsnummer. eBox voor houders van een ondernemingsnummer.
2.10 Artikel 10 2.10 Artikel 10
Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten
zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts
uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de
bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en
niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht
kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te
voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt
naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de
mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient
aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende
informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19 informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19
testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op
MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het
betrokken labo. betrokken labo.
Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze
voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op
de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch
aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een
notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om
een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren
zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst
voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn. voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn.
2.11 Artikel 11 2.11 Artikel 11
Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen
en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen
bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning
de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van
dit besluit bepalen. dit besluit bepalen.
Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een
ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de
bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de
gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking
ervan in het Belgisch Staatsblad. ervan in het Belgisch Staatsblad.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Eerste Minister, De Eerste Minister,
A. DE CROO A. DE CROO
De Minister van Economie en Werk, De Minister van Economie en Werk,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
De Minister van Sociale Zaken De Minister van Sociale Zaken
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie
en Post, en Post,
P. DE SUTTER P. DE SUTTER
De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste
Minister, Minister,
M. MICHEL M. MICHEL
25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen
6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake
elektronische uitwisseling van berichten via eBox elektronische uitwisseling van berichten via eBox
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via
eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van
berichten via de eBox; berichten via de eBox;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22
maart 2023 en op 24 oktober 2023; maart 2023 en op 24 oktober 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting,
gegeven op 21 april 2023; gegeven op 21 april 2023;
Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de
Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023; Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023;
Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023, Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023,
overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25 Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25
september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van
de gecoördineerde wetten op de Raad van State; de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en
Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister
van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en
de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve
Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de
Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor
natuurlijke personen natuurlijke personen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de

Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde
instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27 instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via
eBox. eBox.

Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke

Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke

personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de
Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende
gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van
berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox
erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de
bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening
via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke
personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De
Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen
om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens
na te gaan. na te gaan.

Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning

Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning

registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van
raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de
eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende
gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van
berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27 berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via
eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij
niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling
desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier
sturen. sturen.

Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en

Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en

met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische
uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig
artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische
uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de
overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht
in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen. in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen.
De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake
elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de
bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de
eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in
de eBox. de eBox.
De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake
elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten
laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling
informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de
rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd
geconsulteerd door de bestemmeling. geconsulteerd door de bestemmeling.

Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox

Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox

gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en
Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren. Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren.
De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de
volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de
raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de
bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking
van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019
inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten. dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten.
Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12
maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari
2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de
bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox
behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14 behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14
dagen zal gedeactiveerd worden. dagen zal gedeactiveerd worden.

Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de

Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de

wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van
berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een
elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke
personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op
jaarbasis. jaarbasis.
HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor
houders van een ondernemingsnummer houders van een ondernemingsnummer

Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een

Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een

ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit
bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag
een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox. een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox.

Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een

Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een

ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende
kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox, kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox,
dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht
verzonden. verzonden.

Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een

Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een

ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende
kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de
eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan
dit ongelezen bericht verzonden. dit ongelezen bericht verzonden.
HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor
natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een
ondernemingsnummer ondernemingsnummer

Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel

Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel

2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn 2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn
in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende
inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten
om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud
in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende
inhoud. inhoud.
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen

Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in

Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in

werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad
overlegd besluit. overlegd besluit.
De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de
tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en

Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en

Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de
minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven,
Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de
Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen
zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 25 december 2023. Gegeven te Brussel, 25 december 2023.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Eerste Minister, De Eerste Minister,
A. DE CROO A. DE CROO
De Minister van Economie en Werk, De Minister van Economie en Werk,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
De Minister van Sociale Zaken De Minister van Sociale Zaken
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie
en Post, en Post,
P. DE SUTTER P. DE SUTTER
De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste
Minister, Minister,
M. MICHEL M. MICHEL
^