Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox | Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING |
25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen | 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen |
6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake | 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
elektronische uitwisseling van berichten via eBox | elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
1. INLEIDING | 1. INLEIDING |
Met de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | Met de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het | berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het |
elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox. Na een aantal | elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox. Na een aantal |
incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox | incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox |
te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren, | te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren, |
werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal | werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal |
nemen om dit soort ongemakken te voorkomen. | nemen om dit soort ongemakken te voorkomen. |
Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid | Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid |
en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke | en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke |
personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en | personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en |
vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht | vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht |
voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox | voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox |
voor natuurlijke personen. | voor natuurlijke personen. |
Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst | Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst |
voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders | voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders |
van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te | van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te |
verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en | verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en |
om te herinneren aan ongelezen berichten. | om te herinneren aan ongelezen berichten. |
In verband met het verzenden van een herinnering waarin de | In verband met het verzenden van een herinnering waarin de |
bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een | bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een |
ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels | ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels |
en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is | en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is |
of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling | of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling |
hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende | hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende |
eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen. | eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen. |
De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan | De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan |
het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox | het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox |
voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes | voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes |
berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen. | berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen. |
Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de | Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de |
eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden | eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden |
de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment | de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment |
dat het bericht beschikbaar wordt. | dat het bericht beschikbaar wordt. |
De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders | De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders |
van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het | van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het |
feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg | feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg |
dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk | dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk |
dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is, | dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is, |
is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de | is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de |
boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een | boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een |
maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van | maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van |
een ondernemingsnummer. | een ondernemingsnummer. |
2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN | 2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN |
2.1 Artikel 1 | 2.1 Artikel 1 |
In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van | In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van |
dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder | dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder |
is van de eBox voor natuurlijke personen. | is van de eBox voor natuurlijke personen. |
2.2 Artikel 2 | 2.2 Artikel 2 |
Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende | Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende |
gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de | gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de |
eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor | eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor |
natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening, | natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening, |
is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven | is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven |
opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een | opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een |
emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander | emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander |
gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan | gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan |
gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als | gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als |
volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal | volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal |
ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt | ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt |
gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de | gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de |
registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of | registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of |
het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds) | het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds) |
toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld | toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld |
gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te | gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te |
sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen | sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen |
heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds | heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds |
gebruikt. | gebruikt. |
2.3 Artikel 3 | 2.3 Artikel 3 |
Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of | Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of |
de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij | de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij |
dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende | dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende |
gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht | gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht |
niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen | niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen |
dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te | dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te |
versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen | versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen |
of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor | of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor |
de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op | de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op |
papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling | papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling |
daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet | daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet |
van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten | van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten |
via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig | via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig |
artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt. | artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt. |
2.4 Artikel 4 | 2.4 Artikel 4 |
De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden | De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden |
bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende | bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende |
dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat | dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat |
deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan | deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan |
een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw | een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw |
bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling | bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling |
daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd | daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd |
over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een | over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een |
nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze | nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze |
wijzigen voor toekomstige berichten. | wijzigen voor toekomstige berichten. |
Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de | Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de |
erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven | erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven |
van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven | van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven |
contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van | contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van |
het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze | het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze |
herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd | herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd |
indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als | indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als |
er een nieuw bericht in zijn eBox zit. | er een nieuw bericht in zijn eBox zit. |
Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de | Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de |
rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg | rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg |
met de verzender van het bericht. | met de verzender van het bericht. |
De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke | De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke |
personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de | personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de |
herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de | herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de |
regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de | regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de |
termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer | termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer |
dan een maand mag zijn. | dan een maand mag zijn. |
2.5 Artikel 5 | 2.5 Artikel 5 |
Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, | Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, |
krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger | krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger |
van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt | van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt |
door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking | door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking |
gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert | gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert |
en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen | en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen |
toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende | toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende |
dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit | dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit |
bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd | bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd |
indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt | indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt |
hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen | hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen |
toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger | toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger |
is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de | is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de |
berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn | berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn |
eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst. | eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst. |
2.6 Artikel 6 | 2.6 Artikel 6 |
Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van | Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van |
de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de | de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de |
verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch | verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch |
aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de | aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de |
eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000 | eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000 |
berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025. | berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025. |
2.7. Artikel 7 | 2.7. Artikel 7 |
Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te | Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te |
verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht | verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht |
in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een | in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een |
bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox | bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox |
beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding | beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding |
verstuurd. | verstuurd. |
2.8 Artikel 8 | 2.8 Artikel 8 |
Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te | Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te |
herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een | herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een |
ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de | ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de |
vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in | vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in |
de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. | de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. |
2.9 Artikel 9 | 2.9 Artikel 9 |
Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag | Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag |
voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de | voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de |
eBox voor houders van een ondernemingsnummer. | eBox voor houders van een ondernemingsnummer. |
2.10 Artikel 10 | 2.10 Artikel 10 |
Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten | Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten |
zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts | zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts |
uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de | uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de |
bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en | bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en |
niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht | niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht |
kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te | kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te |
voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt | voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt |
naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de | naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de |
mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient | mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient |
aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende | aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende |
informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19 | informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19 |
testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op | testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op |
MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het | MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het |
betrokken labo. | betrokken labo. |
Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze | Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze |
voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op | voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op |
de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch | de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch |
aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een | aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een |
notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om | notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om |
een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren | een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren |
zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst | zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst |
voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn. | voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn. |
2.11 Artikel 11 | 2.11 Artikel 11 |
Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen | Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen |
en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen | en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen |
bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning | bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning |
de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van | de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van |
dit besluit bepalen. | dit besluit bepalen. |
Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een | Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een |
ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de | ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de |
bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de | bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de |
gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking | gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking |
ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
A. DE CROO | A. DE CROO |
De Minister van Economie en Werk, | De Minister van Economie en Werk, |
P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
De Minister van Sociale Zaken | De Minister van Sociale Zaken |
F. VANDENBROUCKE | F. VANDENBROUCKE |
De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie | De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie |
en Post, | en Post, |
P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste | De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste |
Minister, | Minister, |
M. MICHEL | M. MICHEL |
25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen | 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen |
6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake | 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
elektronische uitwisseling van berichten via eBox | elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 | Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 |
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via |
eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de | eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de |
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
berichten via de eBox; | berichten via de eBox; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 |
maart 2023 en op 24 oktober 2023; | maart 2023 en op 24 oktober 2023; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, | Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, |
gegeven op 21 april 2023; | gegeven op 21 april 2023; |
Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de | Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023; | Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023; |
Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023, | Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023, |
overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 | overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 |
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; | houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; |
Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25 | Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25 |
september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van | september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van |
de gecoördineerde wetten op de Raad van State; | de gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en | Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en |
Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister | Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister |
van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en | van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en |
de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve | de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve |
Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de | Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de |
Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, | Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor | HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor |
natuurlijke personen | natuurlijke personen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de |
Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde | Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde |
instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27 | instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27 |
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via |
eBox. | eBox. |
Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke |
Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke |
personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de | personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de |
Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende | Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende |
gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de | gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de |
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 | berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 |
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de | erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de |
bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening | bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening |
via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke | via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke |
personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De | personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De |
Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen | Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen |
om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens | om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens |
na te gaan. | na te gaan. |
Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning |
Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning |
registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van | registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van |
raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de | raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de |
eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende | eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende |
gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de | gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de |
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27 | berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27 |
februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via |
eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij | eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij |
niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling | niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling |
desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier | desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier |
sturen. | sturen. |
Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en |
Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en |
met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische | met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische |
uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig | uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig |
artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische | artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische |
uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de | uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de |
overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht | overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht |
in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen. | in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen. |
De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake | De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de |
bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de | bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de |
eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in | eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in |
de eBox. | de eBox. |
De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake | De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten |
laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling | laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling |
informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de | informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de |
rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd | rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd |
geconsulteerd door de bestemmeling. | geconsulteerd door de bestemmeling. |
Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox |
Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox |
gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en | gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en |
Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren. | Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren. |
De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de | De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de |
volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de | volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de |
raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de | raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de |
bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking | bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking |
van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 | van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 |
inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten. | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten. |
Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 | Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 |
maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari | maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari |
2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de |
bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox | bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox |
behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14 | behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14 |
dagen zal gedeactiveerd worden. | dagen zal gedeactiveerd worden. |
Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de |
Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de |
wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een | berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een |
elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke | elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke |
personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op | personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op |
jaarbasis. | jaarbasis. |
HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor | HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor |
houders van een ondernemingsnummer | houders van een ondernemingsnummer |
Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit | ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit |
bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag | bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag |
een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox. | een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox. |
Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende | ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende |
kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox, | kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox, |
dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht | dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht |
verzonden. | verzonden. |
Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende | ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende |
kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de | kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de |
eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan | eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan |
dit ongelezen bericht verzonden. | dit ongelezen bericht verzonden. |
HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor | HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor |
natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een | natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een |
ondernemingsnummer | ondernemingsnummer |
Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel |
Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel |
2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn | 2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn |
in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende | in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende |
inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten | inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten |
om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud | om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud |
in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende | in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende |
inhoud. | inhoud. |
HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen |
Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in |
Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in |
werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad | werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad |
overlegd besluit. | overlegd besluit. |
De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de | De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de |
tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. | tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en |
Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en |
Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de | Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de |
minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, | minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, |
Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de | Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de |
Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen | Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen |
zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 25 december 2023. | Gegeven te Brussel, 25 december 2023. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
A. DE CROO | A. DE CROO |
De Minister van Economie en Werk, | De Minister van Economie en Werk, |
P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
De Minister van Sociale Zaken | De Minister van Sociale Zaken |
F. VANDENBROUCKE | F. VANDENBROUCKE |
De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie | De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie |
en Post, | en Post, |
P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste | De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste |
Minister, | Minister, |
M. MICHEL | M. MICHEL |