| Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox | Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING |
| 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen | 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen |
| 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake | 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
| elektronische uitwisseling van berichten via eBox | elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| 1. INLEIDING | 1. INLEIDING |
| Met de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | Met de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
| berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het | berichten via de eBox werd een wettelijk kader gecreëerd voor het |
| elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox. Na een aantal | elektronisch uitwisselen van berichten via de eBox. Na een aantal |
| incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox | incidenten in verband met burgers die zich niet herinnerden een eBox |
| te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren, | te hebben geactiveerd of burgers die vergaten hun eBox te consulteren, |
| werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal | werd in de wet opgenomen dat de Koning een aantal maatregelen zal |
| nemen om dit soort ongemakken te voorkomen. | nemen om dit soort ongemakken te voorkomen. |
| Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid | Hoofdstuk 1 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de FOD Beleid |
| en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke | en Ondersteuning zal nemen als aanbieder van de eBox voor natuurlijke |
| personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en | personen. Verder wordt bepaald vanaf hoeveel verzonden berichten en |
| vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht | vanaf welke datum bepaalde `grote publieke verzenders' verplicht |
| voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox | voorzien in een elektronische uitwisseling van berichten via de eBox |
| voor natuurlijke personen. | voor natuurlijke personen. |
| Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst | Hoofdstuk 2 van dit besluit bepaalt de maatregelen die de Rijksdienst |
| voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders | voor Sociale Zekerheid neemt als aanbieder van de eBox voor houders |
| van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te | van een ondernemingsnummer, in het bijzonder om de bestemmelingen te |
| verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en | verwittigen over de beschikbaarheid van nieuwe berichten in de eBox en |
| om te herinneren aan ongelezen berichten. | om te herinneren aan ongelezen berichten. |
| In verband met het verzenden van een herinnering waarin de | In verband met het verzenden van een herinnering waarin de |
| bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een | bestemmelingen geïnformeerd worden over de aanwezigheid van een |
| ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels | ongelezen bericht in de eBox, wordt voorzien in verschillende regels |
| en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is | en termijnen, al naargelang de bestemmeling een natuurlijk persoon is |
| of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling | of een houder van een ondernemingsnummer. Dat verschil in behandeling |
| hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende | hebben is gerechtvaardigd door de eigenheid van de verschillende |
| eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen. | eBoxen en hun respectievelijke bestemmelingen. |
| De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan | De werking van de notificaties voor nieuwe berichten is aangepast aan |
| het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox | het type eBox omdat het verwachte gebruik verschillend is : in de eBox |
| voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes | voor houders van een ondernemingsnummer verwachten we hogere volumes |
| berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen. | berichten per bestemmeling dan in de eBox voor natuurlijke personen. |
| Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de | Daarom worden de notificaties dagelijks gegroepeerd verzonden. In de |
| eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden | eBox voor natuurlijke personen komen er minder berichten toe en worden |
| de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment | de notificaties gegenereerd en verzonden per bericht, op het moment |
| dat het bericht beschikbaar wordt. | dat het bericht beschikbaar wordt. |
| De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders | De termijn van 15 dagen voor de eerste herinneringen aan de houders |
| van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het | van een ondernemingsnummer wordt onder andere gemotiveerd door het |
| feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg | feit dat de bestemmeling van het bericht en de persoon die er gevolg |
| dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk | dient aan te geven in naam van de onderneming niet noodzakelijk |
| dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is, | dezelfde zijn. Als het bericht bijvoorbeeld een vraag tot betaling is, |
| is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de | is het mogelijk dat het bericht binnen de onderneming via de |
| boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een | boekhouding moet passeren. Het is bijgevolg niet wenselijk om een |
| maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van | maand te wachten alvorens een herinnering te sturen aan de houders van |
| een ondernemingsnummer. | een ondernemingsnummer. |
| 2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN | 2. BESPREKING VAN DE ARTIKELEN |
| 2.1 Artikel 1 | 2.1 Artikel 1 |
| In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van | In artikel 1 wordt verduidelijkt dat het in het eerste hoofdstuk van |
| dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder | dit besluit gaat over de FOD Beleid en Ondersteuning die de aanbieder |
| is van de eBox voor natuurlijke personen. | is van de eBox voor natuurlijke personen. |
| 2.2 Artikel 2 | 2.2 Artikel 2 |
| Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende | Om te vermijden dat de aanbieder van de eBox, de verzendende |
| gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de | gebruikers van de eBox, de erkende dienstverleners of overheden die de |
| eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor | eBox ontsluiten niet in staat zijn om de houder van een eBox voor |
| natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening, | natuurlijke personen te contacteren in verband met de dienstverlening, |
| is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven | is het de bedoeling dat de burger in ieder geval één contactgegeven |
| opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een | opgeeft bij de registratie voor de eBox. Dit contactgegeven kan een |
| emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander | emailadres zijn, een telefoonnummer, een communicatie-app of een ander |
| gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan | gegeven voor zover de kwaliteit en de bereikbaarheid ervan kan |
| gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als | gecontroleerd worden. Zonder dit gegeven zal de registratie niet als |
| volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal | volledig afgerond beschouwd worden. De FOD Beleid en Ondersteuning zal |
| ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt | ook maatregelen voorzien zodat op regelmatige basis wordt |
| gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de | gecontroleerd of het contactgegeven nog correct en actueel is. Bij de |
| registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of | registratie en nadien op geregelde tijdstippen wordt gecontroleerd of |
| het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds) | het gegeven (nog steeds) correct is en of de betrokkene (nog steeds) |
| toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld | toegang heeft tot het communicatiekanaal. Dit kan bijvoorbeeld |
| gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te | gebeuren door naar het opgegeven contactkanaal een testbericht te |
| sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen | sturen waarop de betrokkene een antwoord stuurt als hij dit ontvangen |
| heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds | heeft en indien hij wenst te bevestigen dat hij dit kanaal nog steeds |
| gebruikt. | gebruikt. |
| 2.3 Artikel 3 | 2.3 Artikel 3 |
| Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of | Dit artikel bepaalt dat de FOD Beleid en Ondersteuning registreert of |
| de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij | de burger al dan niet zijn eBox consulteert en op welke momenten hij |
| dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende | dat doet en dat deze informatie kan gedeeld worden met de verzendende |
| gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht | gebruikers zodat deze kunnen reageren als een bestemmeling het bericht |
| niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen | niet leest. Eventueel kunnen de verzendende gebruikers dan oordelen |
| dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te | dat het nodig is het bericht nog een keer elektronisch of op papier te |
| versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen | versturen. Het is de verzendende gebruiker die het best kan beoordelen |
| of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor | of dit in deze situatie aan te raden is. Het is een mogelijkheid voor |
| de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op | de verzendende gebruiker die nog los staat van de verplichting op |
| papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling | papier een kopie te versturen van het bericht indien de bestemmeling |
| daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet | daarom verzocht heeft overeenkomstig artikel 6, zesde lid, van de wet |
| van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten | van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten |
| via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig | via de eBox. Het is echter het originele bericht dat overeenkomstig |
| artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt. | artikel 7 van de wet de rechtsgevolgen teweegbrengt. |
| 2.4 Artikel 4 | 2.4 Artikel 4 |
| De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden | De verzendende gebruikers stellen op het moment dat hun verzonden |
| bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende | bericht aanwezig is in de eBox van de bestemmeling, de erkende |
| dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat | dienstverleners en overheden die de eBox ontsluiten op de hoogte zodat |
| deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan | deze de bestemmeling kunnen verwittigen. De bestemmelingen krijgen dan |
| een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw | een notificatie om hen te informeren over het feit dat er een nieuw |
| bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling | bericht in hun eBox is aangekomen. Dit kan enkel als de bestemmeling |
| daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd | daar uitdrukkelijk om verzocht heeft. De bestemmeling wordt verwittigd |
| over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een | over de gevolgen van de keuze om niet verwittigd te worden als er een |
| nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze | nieuw bericht in de eBox zit. Op elk moment kan de burger deze keuze |
| wijzigen voor toekomstige berichten. | wijzigen voor toekomstige berichten. |
| Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de | Als de burger desalniettemin het bericht niet consulteert, zal de |
| erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven | erkende dienstverlener of de overheid die de eBox ontsluit op aangeven |
| van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven | van de verzendende gebruiker een herinnering sturen via het opgegeven |
| contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van | contactgegeven en dit tenminste binnen de maand na de verzending van |
| het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze | het bericht. De verzendende gebruiker oordeelt zelf wanneer deze |
| herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd | herinnering best wordt verstuurd. Deze herinnering wordt ook verstuurd |
| indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als | indien de bestemmeling niet heeft gekozen om verwittigd te worden als |
| er een nieuw bericht in zijn eBox zit. | er een nieuw bericht in zijn eBox zit. |
| Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de | Daarbij wordt de bestemmeling ook nog eens herinnerd aan de |
| rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg | rechtsgevolgen van de elektronische verzending. Dit gebeurt in overleg |
| met de verzender van het bericht. | met de verzender van het bericht. |
| De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke | De termijn van een maand zoals bepaald voor de eBox voor natuurlijke |
| personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de | personen is een maximum. In realiteit kan de verzender beslissen om de |
| herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de | herinnering sneller te laten verzenden. Artikel 4 introduceert de |
| regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de | regel dat de herinnering verplicht moet worden gestuurd en dat de |
| termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer | termijn voor de herinnering voor een niet gelezen bericht niet langer |
| dan een maand mag zijn. | dan een maand mag zijn. |
| 2.5 Artikel 5 | 2.5 Artikel 5 |
| Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, | Ook de erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, |
| krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger | krijgen toegang tot de informatie over de consultatie door de burger |
| van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt | van zijn eBox en van de berichten in zijn eBox. Deze informatie wordt |
| door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking | door de FOD Beleid en Ondersteuning geregistreerd en ter beschikking |
| gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert | gesteld. Het gaat over of de burger al dan niet zijn eBox consulteert |
| en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen | en zo ja op welk moment. Als de burger gedurende 12 maanden geen |
| toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende | toegang heeft gekregen tot zijn eBox, krijgt hij van de erkende |
| dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit | dienstverlener of de overheid die zijn eBox ontsluit een bericht. Dit |
| bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd | bericht verwittigt de burger dat zijn eBox zal worden gedeactiveerd |
| indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt | indien hij de eBox niet consulteert binnen de 14 dagen. Er wordt |
| hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen | hierbij vanuit gegaan dat de burger om de één of andere reden geen |
| toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger | toegang meer kan of wil krijgen tot zijn eBox en dat het dus veiliger |
| is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de | is om deze te deactiveren als hij niet reageert. De burger krijgt de |
| berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn | berichten vanaf het moment van deactivatie terug op papier en kan zijn |
| eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst. | eBox op elk moment terug activeren als hij dit wenst. |
| 2.6 Artikel 6 | 2.6 Artikel 6 |
| Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van | Dit artikel bepaalt dat verzendende gebruikers, met uitzondering van |
| de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de | de natuurlijke personen die antwoorden op een bericht en van de |
| verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch | verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch |
| aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de | aangetekende bezorging, slechts verplicht dienen aan te sluiten op de |
| eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000 | eBox voor natuurlijke personen vanaf het moment dat zij 20.000 |
| berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025. | berichten per jaar versturen en dit vanaf 1 januari 2025. |
| 2.7. Artikel 7 | 2.7. Artikel 7 |
| Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te | Deze bepaling voorziet de maatregelen om de bestemmelingen te |
| verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht | verwittigen over de beschikbaarheid van een nieuw (ongelezen) bericht |
| in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een | in zijn eBox voor houders van een ondernemingsnummer. Wanneer een |
| bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox | bericht niet wordt gelezen op de dag waarop het bericht in de eBox |
| beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding | beschikbaar is, dan wordt hiervan de volgende kalenderdag een melding |
| verstuurd. | verstuurd. |
| 2.8 Artikel 8 | 2.8 Artikel 8 |
| Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te | Artikelen 8 en 9 bepalen de maatregelen om de bestemmelingen te |
| herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een | herinneren aan ongelezen berichten in de eBox voor houders van een |
| ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de | ondernemingsnummer. Artikel 8 voorziet een herinnering op de |
| vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in | vijftiende kalenderdag na de dag waarop het bericht beschikbaar is in |
| de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. | de eBox voor houders van een ondernemingsnummer. |
| 2.9 Artikel 9 | 2.9 Artikel 9 |
| Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag | Artikel 9 voorziet een herinnering op de zevende kalenderdag |
| voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de | voorafgaand aan de laatste dag waarop een bericht beschikbaar is in de |
| eBox voor houders van een ondernemingsnummer. | eBox voor houders van een ondernemingsnummer. |
| 2.10 Artikel 10 | 2.10 Artikel 10 |
| Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten | Omwille van de gebruiksvriendelijkheid wordt voorzien dat de berichten |
| zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts | zelf in de eBox moeten consulteerbaar zijn en niet slechts |
| uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de | uitnodigingen zonder verdere informatie. Dit zorgt ervoor dat de |
| bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en | bestemmeling de inhoud zelf van het bericht meteen kan consulteren en |
| niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht | niet nog naar een ander platform moet surfen alvorens hij het bericht |
| kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te | kan lezen. De verzender kan steeds kiezen om ook een link toe te |
| voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt | voegen in het bericht zodat de bestemmeling rechtstreeks geleid wordt |
| naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de | naar bijkomende informatie aanwezig in een ander systeem en dit in de |
| mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient | mate van het mogelijke zonder dat de bestemmeling zich opnieuw dient |
| aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende | aan te melden. Dit belet de verzender niet om deze bijkomende |
| informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19 | informatie te groeperen zodat bijvoorbeeld een gezin de CoVID-19 |
| testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op | testresultaten van de drie kinderen geïntegreerd kan consulteren op |
| MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het | MijnGezondheid.be en niet apart op de resultatenserver van het |
| betrokken labo. | betrokken labo. |
| Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze | Dit geldt zowel voor de eBox voor natuurlijke personen als voor deze |
| voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op | voor houders van een ondernemingsnummer. Dit is niet van toepassing op |
| de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch | de verleners van een gekwalificeerde dienst voor elektronisch |
| aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een | aangetekende bezorging die zeker in eerste instantie slechts een |
| notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om | notificatie naar de eBox kunnen sturen. Eens de eBox in staat is om |
| een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren | een gekwalificeerde elektronisch aangetekende bezorging af te leveren |
| zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst | zullen ook de berichten van verleners van een gekwalificeerde dienst |
| voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn. | voor elektronisch aangetekende bezorging in de eBox beschikbaar zijn. |
| 2.11 Artikel 11 | 2.11 Artikel 11 |
| Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen | Omdat het realiseren van de maatregelen in dit besluit ontwikkelingen |
| en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen | en aanpassingen aan de systemen van de eBox voor natuurlijke personen |
| bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning | bij de verschillende partners met zich mee zal brengen, zal de Koning |
| de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van | de datum van inwerkingtreding van de bepalingen van hoofdstuk 1 van |
| dit besluit bepalen. | dit besluit bepalen. |
| Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een | Aangezien de bepalingen inzake de eBox voor houders van een |
| ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de | ondernemingsnummer overeenstemmen met de bestaande praktijk, treden de |
| bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de | bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit volgens de |
| gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking | gemeenrechtelijke regel in werking de tiende dag na de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
| De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
| A. DE CROO | A. DE CROO |
| De Minister van Economie en Werk, | De Minister van Economie en Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| De Minister van Sociale Zaken | De Minister van Sociale Zaken |
| F. VANDENBROUCKE | F. VANDENBROUCKE |
| De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie | De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie |
| en Post, | en Post, |
| P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
| De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste | De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste |
| Minister, | Minister, |
| M. MICHEL | M. MICHEL |
| 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen | 25 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen |
| 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake | 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
| elektronische uitwisseling van berichten via eBox | elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 | Gelet op de artikelen 6, vierde en vijfde lid, en 13 van de wet van 27 |
| februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via |
| eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de | eBox, gewijzigd bij de wet van 13 september 2023 tot wijziging van de |
| wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
| berichten via de eBox; | berichten via de eBox; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 |
| maart 2023 en op 24 oktober 2023; | maart 2023 en op 24 oktober 2023; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, | Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting, |
| gegeven op 21 april 2023; | gegeven op 21 april 2023; |
| Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de | Gelet op het advies nr. CO-A-2023-198 cm van de |
| Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023; | Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 20 juli 2023; |
| Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023, | Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 27 februari 2023, |
| overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 | overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 |
| houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; | houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; |
| Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25 | Gelet op het advies van de Raad van State nr. 74.391/4, gegeven op 25 |
| september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van | september 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, alinea 1, 2° van |
| de gecoördineerde wetten op de Raad van State; | de gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en | Op de voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Economie en |
| Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister | Werk, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de Minister |
| van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en | van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post en |
| de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve | de Staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve |
| Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de | Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de |
| Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, | Eerste Minister, en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
| HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor | HOOFDSTUK 1. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor |
| natuurlijke personen | natuurlijke personen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder "de |
| Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde | Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning" de bevoegde |
| instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27 | instantie zoals bedoeld in artikel 3, eerste zin, van de wet van 27 |
| februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via |
| eBox. | eBox. |
Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke |
Art. 2.Bij registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke |
| personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de | personen geeft de bestemmeling minstens één contactgegeven op zodat de |
| Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende | Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, de verzendende |
| gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de | gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de |
| wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
| berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 | berichten via eBox en de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 |
| februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox |
| erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de | erkende dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de |
| bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening | bestemmelingen kunnen contacteren in verband met de dienstverlening |
| via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke | via eBox. De registratie voor het gebruik van de eBox voor natuurlijke |
| personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De | personen is slechts volledig na opgave van één contactgegeven. De |
| Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen | Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning voorziet maatregelen |
| om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens | om de kwaliteit van de door de bestemmeling opgegeven contactgegevens |
| na te gaan. | na te gaan. |
Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning |
Art. 3.De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning |
| registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van | registreert informatie betreffende de raadpleging en het moment van |
| raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de | raadpleging door de bestemmeling van de eBox en van de berichten in de |
| eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende | eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking van de verzendende |
| gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de | gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, k en l, van de |
| wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
| berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27 | berichten via eBox. Onverminderd artikel 6, 6e lid van de wet van 27 |
| februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via | februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via |
| eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij | eBox, kan de verzendende gebruiker de bestemmeling bij |
| niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling | niet-consultatie van het bericht in de eBox door de bestemmeling |
| desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier | desgevallend een kopie van het bericht elektronisch of op papier |
| sturen. | sturen. |
Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en |
Art. 4.De verzendende gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en |
| met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische | met i, k en l, van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische |
| uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig | uitwisseling van berichten via eBox, informeren de, overeenkomstig |
| artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische | artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake elektronische |
| uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de | uitwisseling van berichten via eBox, erkende dienstverleners en de |
| overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht | overheden die de eBox ontsluiten over de aanwezigheid van een bericht |
| in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen. | in de eBox met het oog op het verwittigen van de bestemmelingen. |
| De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake | De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
| elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
| dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, informeren de |
| bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de | bestemmelingen op hun vraag over de aanwezigheid van een bericht in de |
| eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in | eBox onmiddellijk op het moment van beschikbaarheid van het bericht in |
| de eBox. | de eBox. |
| De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake | De overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 inzake |
| elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
| dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, verzenden ten |
| laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling | laatste binnen één maand een herinnering waarin ze de bestemmeling |
| informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de | informeren over de aanwezigheid van een bericht in de eBox en over de |
| rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd | rechtsgevolgen van de verzending, indien het bericht niet werd |
| geconsulteerd door de bestemmeling. | geconsulteerd door de bestemmeling. |
Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox |
Art. 5.Bij niet-consultatie door de bestemmeling van de eBox |
| gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en | gedurende 12 maanden kan de Federale Overheidsdienst Beleid en |
| Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren. | Ondersteuning de eBox van de bestemmeling deactiveren. |
| De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de | De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning registreert de |
| volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de | volgende informatie: de raadpleging van de eBox, het moment van de |
| raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de | raadpleging en de raadpleging van de berichten in de eBox door de |
| bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking | bestemmeling van de eBox. Zij stelt deze informatie ter beschikking |
| van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 | van de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari 2019 |
| inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
| dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten. | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten. |
| Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 | Bij niet consultatie door de bestemmeling van de eBox gedurende 12 |
| maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari | maanden delen de overeenkomstig artikel 11 van de wet van 27 februari |
| 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende | 2019 inzake elektronische uitwisseling van berichten via eBox erkende |
| dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de | dienstverleners en de overheden die de eBox ontsluiten, de |
| bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox | bestemmeling via de beschikbare contactgegevens mee dat de eBox |
| behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14 | behoudens consultatie van de eBox door de bestemmeling binnen de 14 |
| dagen zal gedeactiveerd worden. | dagen zal gedeactiveerd worden. |
Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de |
Art. 6.De gebruikers bedoeld in artikel 2, 1°, a tot en met i, van de |
| wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van | wet van 27 februari 2019 inzake elektronische uitwisseling van |
| berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een | berichten via de eBox, zijn vanaf 1 januari 2025 verplicht een |
| elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke | elektronische uitwisseling van berichten via de eBox voor natuurlijke |
| personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op | personen te gebruiken zodra ze tenminste 20.000 berichten versturen op |
| jaarbasis. | jaarbasis. |
| HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor | HOOFDSTUK 2. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor |
| houders van een ondernemingsnummer | houders van een ondernemingsnummer |
Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
Art. 7.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
| ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit | ondernemingsnummer niet wordt geraadpleegd op de dag waarop dit |
| bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag | bericht in de eBox beschikbaar is, dan wordt de volgende kalenderdag |
| een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox. | een melding verzonden dat een nieuw bericht beschikbaar is in de eBox. |
Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
Art. 8.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
| ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende | ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de vijftiende |
| kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox, | kalenderdag na de dag waarop dit bericht beschikbaar is in de eBox, |
| dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht | dan wordt op die dag een herinnering aan dit ongelezen bericht |
| verzonden. | verzonden. |
Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
Art. 9.Indien een bericht in de eBox voor houders van een |
| ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende | ondernemingsnummer nog niet werd geraadpleegd op de zevende |
| kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de | kalenderdag voorafgaand aan de laatste dag waarop dit bericht in de |
| eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan | eBox beschikbaar is, dan wordt op die dag nogmaals een herinnering aan |
| dit ongelezen bericht verzonden. | dit ongelezen bericht verzonden. |
| HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor | HOOFDSTUK 3. - Voorwaarden en modaliteiten betreffende de eBox voor |
| natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een | natuurlijke personen en betreffende de eBox voor houders van een |
| ondernemingsnummer | ondernemingsnummer |
Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel |
Art. 10.De gebruikers, met uitzondering van deze bedoeld in artikel |
| 2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn | 2, 1°, k, verzenden berichten die consulteerbaar en toegankelijk zijn |
| in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende | in de eBox. Indien het bericht een uitnodiging bevat om bijkomende |
| inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten | inhoud in een ander systeem te consulteren, zal het een link bevatten |
| om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud | om rechtstreeks, zo mogelijk zonder nieuwe aanmelding, naar de inhoud |
| in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende | in het andere systeem te gaan alsook informatie over de bijkomende |
| inhoud. | inhoud. |
| HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK 4. - Slotbepalingen |
Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in |
Art. 11.De bepalingen van hoofdstuk 1 van dit besluit treden in |
| werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad | werking op de datum bepaald door de Koning, bij een in Ministerraad |
| overlegd besluit. | overlegd besluit. |
| De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de | De bepalingen van hoofdstuk 2 van dit besluit treden in werking op de |
| tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. | tiende dag na de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en |
Art. 12.De Eerste Minister, de minister bevoegd voor Economie en |
| Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de | Werk, de minister bevoegd voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, de |
| minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, | minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, |
| Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de | Telecommunicatie en Post, de minister bevoegd voor Digitalisering, de |
| Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen | Administratieve Vereenvoudiging, de Privacy en de Regie der gebouwen |
| zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 25 december 2023. | Gegeven te Brussel, 25 december 2023. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
| A. DE CROO | A. DE CROO |
| De Minister van Economie en Werk, | De Minister van Economie en Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| De Minister van Sociale Zaken | De Minister van Sociale Zaken |
| F. VANDENBROUCKE | F. VANDENBROUCKE |
| De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie | De Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie |
| en Post, | en Post, |
| P. DE SUTTER | P. DE SUTTER |
| De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste | De Staatssecretaris voor Digitalisering, toegevoegd aan de Eerste |
| Minister, | Minister, |
| M. MICHEL | M. MICHEL |