| Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de non-ferro metalen, betreffende het sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid | Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997, gesloten in het Paritair Comité voor de non-ferro metalen, betreffende het sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid |
|---|---|
| MINISTERIE VAN TEWERKSTELLING EN ARBEID | MINISTERIE VAN TEWERKSTELLING EN ARBEID |
| 24 JUNI 1998. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt | 24 JUNI 1998. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt |
| verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997, | verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997, |
| gesloten in het Paritair Comité voor de non-ferro metalen, betreffende | gesloten in het Paritair Comité voor de non-ferro metalen, betreffende |
| het sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid (1) | het sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid (1) |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve | Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve |
| arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel | arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel |
| 28; | 28; |
| Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de non-ferro | Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de non-ferro |
| metalen; | metalen; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Tewerkstelling en Arbeid, | Op de voordracht van Onze Minister van Tewerkstelling en Arbeid, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
| overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997, gesloten | overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997, gesloten |
| in het Paritair Comité voor de non-ferro metalen, betreffende het | in het Paritair Comité voor de non-ferro metalen, betreffende het |
| sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid. | sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid. |
Art. 2.Onze Minister van Tewerkstelling en Arbeid is belast met de |
Art. 2.Onze Minister van Tewerkstelling en Arbeid is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 24 juni 1998. | Gegeven te Brussel, 24 juni 1998. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Tewerkstelling en Arbeid, | De Minister van Tewerkstelling en Arbeid, |
| Mevr. M. SMET | Mevr. M. SMET |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : |
| Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. | Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. |
| Bijlage | Bijlage |
| Paritair Comité voor de non-ferro metalen | Paritair Comité voor de non-ferro metalen |
| Collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997 | Collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 1997 |
| Sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid | Sectoraal stelsel van de bestaanszekerheid |
| (Overeenkomst geregistreerd op 18 november 1997 | (Overeenkomst geregistreerd op 18 november 1997 |
| onder het nummer 46022/CO/105) | onder het nummer 46022/CO/105) |
| HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied, voorwerp | HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied, voorwerp |
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op |
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op |
| de ondernemingen die afhangen van het Paritair Comité voor de | de ondernemingen die afhangen van het Paritair Comité voor de |
| non-ferro metalen, evenals op de arbeiders die zij tewerkstellen. | non-ferro metalen, evenals op de arbeiders die zij tewerkstellen. |
| Onder "arbeiders" wordt verstaan : de mannelijke en vrouwelijke | Onder "arbeiders" wordt verstaan : de mannelijke en vrouwelijke |
| arbeiders. | arbeiders. |
Art. 2.Zij regelt het paritair beheer van het stelsel, de schalen en |
Art. 2.Zij regelt het paritair beheer van het stelsel, de schalen en |
| toekenningsmodaliteiten van de voordelen van bestaanszekerheid, onder | toekenningsmodaliteiten van de voordelen van bestaanszekerheid, onder |
| het enige voorbehoud van de op ondernemingsvlak verworven gunstiger | het enige voorbehoud van de op ondernemingsvlak verworven gunstiger |
| toestanden, evenals de waarborg van betaling. | toestanden, evenals de waarborg van betaling. |
| HOOFDSTUK II. - Paritair beheer | HOOFDSTUK II. - Paritair beheer |
Art. 3.Er wordt een "raad van toezicht" opgericht op sectoraal vlak, |
Art. 3.Er wordt een "raad van toezicht" opgericht op sectoraal vlak, |
| samengesteld uit 10 leden. Zij worden aangeduid door het paritair | samengesteld uit 10 leden. Zij worden aangeduid door het paritair |
| comité onder zijn leden, voor de helft op voordracht van de | comité onder zijn leden, voor de helft op voordracht van de |
| werkgeversorganisatie en voor de helft op voordracht van de | werkgeversorganisatie en voor de helft op voordracht van de |
| werknemersorganisaties die in genoemd comité zijn vertegenwoordigd. | werknemersorganisaties die in genoemd comité zijn vertegenwoordigd. |
Art. 4.De "raad van toezicht" kiest elk jaar onder zijn leden een |
Art. 4.De "raad van toezicht" kiest elk jaar onder zijn leden een |
| voorzitter en een ondervoorzitter afwisselend tussen de werkgevers- en | voorzitter en een ondervoorzitter afwisselend tussen de werkgevers- en |
| de werknemersafgevaardigden. Hij duidt eveneens de persoon of personen | de werknemersafgevaardigden. Hij duidt eveneens de persoon of personen |
| aan belast met het secretariaat. | aan belast met het secretariaat. |
| Bij belet van de voorzitter, wordt de vergadering van de "raad van | Bij belet van de voorzitter, wordt de vergadering van de "raad van |
| toezicht" voorgezeten door de ondervoorzitter. | toezicht" voorgezeten door de ondervoorzitter. |
Art. 5.De "raad van toezicht" vergadert minstens eens per jaar, op |
Art. 5.De "raad van toezicht" vergadert minstens eens per jaar, op |
| uitnodiging van zijn voorzitter. Deze is gehouden de raad samen te | uitnodiging van zijn voorzitter. Deze is gehouden de raad samen te |
| roepen binnen de tien dagen, zo de helft van de leden of indien één | roepen binnen de tien dagen, zo de helft van de leden of indien één |
| van de vertegenwoordigde organisaties het vraagt. | van de vertegenwoordigde organisaties het vraagt. |
| Behoudens eenparige instemming, kan de raad slechts geldig | Behoudens eenparige instemming, kan de raad slechts geldig |
| beraadslagen over de punten ingeschreven op de agenda, die gevoegd | beraadslagen over de punten ingeschreven op de agenda, die gevoegd |
| wordt bij de oproeping. | wordt bij de oproeping. |
| De beslissingen van de raad worden opgetekend in een proces-verbaal, | De beslissingen van de raad worden opgetekend in een proces-verbaal, |
| ondertekend door de voorzitter en de secretaris, waarvan de leden een | ondertekend door de voorzitter en de secretaris, waarvan de leden een |
| kopie krijgen toegestuurd. | kopie krijgen toegestuurd. |
| Wanneer tot een stemming moet worden overgegaan, neemt een gelijk | Wanneer tot een stemming moet worden overgegaan, neemt een gelijk |
| aantal leden van elke afvaardiging eraan deel. Om de pariteit te | aantal leden van elke afvaardiging eraan deel. Om de pariteit te |
| verwezenlijken, onthoudt (onthouden) het jongste lid (de jongste | verwezenlijken, onthoudt (onthouden) het jongste lid (de jongste |
| leden) zich. | leden) zich. |
| De beslissingen worden genomen met een meerderheid van twee derden van | De beslissingen worden genomen met een meerderheid van twee derden van |
| de stemmen. | de stemmen. |
Art. 6.De "raad van toezicht" onderzoekt jaarlijks de gegevens over |
Art. 6.De "raad van toezicht" onderzoekt jaarlijks de gegevens over |
| de voordelen van bestaanszekerheid, toegekend door de ondernemingen in | de voordelen van bestaanszekerheid, toegekend door de ondernemingen in |
| toepassing van de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst. | toepassing van de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst. |
Art. 7.Een informatie over de staat van de uitgaven gedaan door de |
Art. 7.Een informatie over de staat van de uitgaven gedaan door de |
| ondernemingen krachtens deze collectieve arbeidsovereenkomst zal aan | ondernemingen krachtens deze collectieve arbeidsovereenkomst zal aan |
| de ondernemingsraad of, bij gebreke daarvan, aan de syndicale | de ondernemingsraad of, bij gebreke daarvan, aan de syndicale |
| afvaardiging worden verstrekt, ter gelegenheid van de mededeling van | afvaardiging worden verstrekt, ter gelegenheid van de mededeling van |
| de inlichtingen over de tewerkstelling. | de inlichtingen over de tewerkstelling. |
Art. 8.De "raad van toezicht" onderzoekt de praktische |
Art. 8.De "raad van toezicht" onderzoekt de praktische |
| toepassingsmodaliteiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst. | toepassingsmodaliteiten van deze collectieve arbeidsovereenkomst. |
| HOOFDSTUK III. - Schalen en toekenningsmodaliteiten | HOOFDSTUK III. - Schalen en toekenningsmodaliteiten |
| Afdeling 1. - Ziekte | Afdeling 1. - Ziekte |
Art. 9.De voltijds tewerkgestelde arbeiders die ten minste één maand |
Art. 9.De voltijds tewerkgestelde arbeiders die ten minste één maand |
| anciënniteit tellen en gedurende minstens twee maanden | anciënniteit tellen en gedurende minstens twee maanden |
| arbeidsongeschikt zijn ingevolge ziekte, bevalling of ongeval, zullen | arbeidsongeschikt zijn ingevolge ziekte, bevalling of ongeval, zullen |
| een toelage voor arbeidsongeschiktheid bekomen van 1.800 F per | een toelage voor arbeidsongeschiktheid bekomen van 1.800 F per |
| volledige maand arbeidsongeschiktheid van de tweede tot en met de | volledige maand arbeidsongeschiktheid van de tweede tot en met de |
| twaalfde maand, voor zover deze arbeiders gerechtigd zijn op primaire | twaalfde maand, voor zover deze arbeiders gerechtigd zijn op primaire |
| ziekte-uitkeringen bij toepassing van de wetgeving op de ziekte- en | ziekte-uitkeringen bij toepassing van de wetgeving op de ziekte- en |
| invaliditeitsverzekering. | invaliditeitsverzekering. |
| Voor de deeltijds tewerkgestelde arbeiders wordt de maandelijkse | Voor de deeltijds tewerkgestelde arbeiders wordt de maandelijkse |
| toelage van 1.800 F aangepast in verhouding tot hun prestaties. | toelage van 1.800 F aangepast in verhouding tot hun prestaties. |
Art. 10.De voltijds tewerkgestelde arbeiders die op de leeftijd van |
Art. 10.De voltijds tewerkgestelde arbeiders die op de leeftijd van |
| 60 jaar of meer arbeidsongeschikt worden ingevolge ziekte of ongeval, | 60 jaar of meer arbeidsongeschikt worden ingevolge ziekte of ongeval, |
| genieten na afloop van de door het gewaarborgd maandloon gedekte | genieten na afloop van de door het gewaarborgd maandloon gedekte |
| periode en dit tot de normale pensioengerechtigde leeftijd, een | periode en dit tot de normale pensioengerechtigde leeftijd, een |
| toelage van 140 F per ziektedag gedekt door de ziekte- en | toelage van 140 F per ziektedag gedekt door de ziekte- en |
| invaliditeitsverzekering ten belope van maximum zes dagelijkse | invaliditeitsverzekering ten belope van maximum zes dagelijkse |
| toelagen per week, voor zover zij ten minste gedurende zes al dan niet | toelagen per week, voor zover zij ten minste gedurende zes al dan niet |
| opeenvolgende maanden gewerkt hebben tussen de datum van hun 59e | opeenvolgende maanden gewerkt hebben tussen de datum van hun 59e |
| verjaardag en deze van het begin van hun ziekte. | verjaardag en deze van het begin van hun ziekte. |
| Voor de deeltijds tewerkgestelde werklieden wordt de dagelijkse | Voor de deeltijds tewerkgestelde werklieden wordt de dagelijkse |
| toelage van 140 F aangepast in verhouding tot hun prestaties. | toelage van 140 F aangepast in verhouding tot hun prestaties. |
| Het voordeel dat voortvloeit uit de toepassing van dit artikel, wordt | Het voordeel dat voortvloeit uit de toepassing van dit artikel, wordt |
| niet gecumuleerd met datgene voorzien in artikel 9. | niet gecumuleerd met datgene voorzien in artikel 9. |
Art. 11.Het totaal van de conventionele vergoeding voorzien in de |
Art. 11.Het totaal van de conventionele vergoeding voorzien in de |
| artikelen 9 of 10 en van de wettelijke ziektetoelagen mag 90 pct. van | artikelen 9 of 10 en van de wettelijke ziektetoelagen mag 90 pct. van |
| de nettobezoldiging van de betrokkene niet overschrijden. Indien dit | de nettobezoldiging van de betrokkene niet overschrijden. Indien dit |
| percentage wordt overschreden, wordt het bedrag van de conventionele | percentage wordt overschreden, wordt het bedrag van de conventionele |
| vergoeding met de vereiste hoeveelheid verminderd. | vergoeding met de vereiste hoeveelheid verminderd. |
| De toepassing van deze regel mag niet voor gevolg hebben de in | De toepassing van deze regel mag niet voor gevolg hebben de in |
| artikelen 9 en 10 voorziene conventionele vergoeding tot minder dan | artikelen 9 en 10 voorziene conventionele vergoeding tot minder dan |
| 500 F per maand te herleiden. | 500 F per maand te herleiden. |
| Afdeling 2. - Werkloosheid | Afdeling 2. - Werkloosheid |
| A. Aanvullende werkloosheidstoeslag bij tijdelijke werkloosheid | A. Aanvullende werkloosheidstoeslag bij tijdelijke werkloosheid |
Art. 12.Bij toepassing van de hierna opgesomde artikelen van de wet |
Art. 12.Bij toepassing van de hierna opgesomde artikelen van de wet |
| van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, hebben de | van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, hebben de |
| arbeiders die op het ogenblik dat zij tijdelijk werkloos worden | arbeiders die op het ogenblik dat zij tijdelijk werkloos worden |
| gesteld minstens vijftien dagen dienst tellen in de onderneming, recht | gesteld minstens vijftien dagen dienst tellen in de onderneming, recht |
| op de in de artikelen 13 en 14 voorziene aanvullende | op de in de artikelen 13 en 14 voorziene aanvullende |
| werkloosheidstoeslagen voor elke werkloosheidsdag waarvoor de | werkloosheidstoeslagen voor elke werkloosheidsdag waarvoor de |
| Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een volledige of een halve | Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een volledige of een halve |
| werkloosheidsuitkering toekent : | werkloosheidsuitkering toekent : |
| 1. artikel 51 : tijdelijke werkloosheid ingevolge economische | 1. artikel 51 : tijdelijke werkloosheid ingevolge economische |
| oorzaken; | oorzaken; |
| 2. artikel 49 : tijdelijke werkloosheid ingevolge een technische | 2. artikel 49 : tijdelijke werkloosheid ingevolge een technische |
| stoornis; | stoornis; |
| 3. artikel 50 : tijdelijke werkloosheid ingevolge slecht weer; | 3. artikel 50 : tijdelijke werkloosheid ingevolge slecht weer; |
| 4. artikel 28, 1° : tijdelijke werkloosheid ingevolge sluiting van de | 4. artikel 28, 1° : tijdelijke werkloosheid ingevolge sluiting van de |
| onderneming wegens jaarlijkse vakantie; | onderneming wegens jaarlijkse vakantie; |
| 5. artikel 26, eerste lid : tijdelijke werkloosheid ingevolge | 5. artikel 26, eerste lid : tijdelijke werkloosheid ingevolge |
| tijdelijke overmacht, inclusief ingeval van staking. | tijdelijke overmacht, inclusief ingeval van staking. |
Art. 13.Bij toepassing van artikel 12, punt 1 (economische redenen) |
Art. 13.Bij toepassing van artikel 12, punt 1 (economische redenen) |
| en punt 2 (technische stoornis) bedraagt de aanvullende | en punt 2 (technische stoornis) bedraagt de aanvullende |
| werkloosheidstoeslag het bedrag vermeld in onderstaande tabel voor | werkloosheidstoeslag het bedrag vermeld in onderstaande tabel voor |
| elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening | elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening |
| een volledige werkloosheidsuitkering toekent : | een volledige werkloosheidsuitkering toekent : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Onder arbeiders in ploegendienst worden verstaan de arbeiders die in | Onder arbeiders in ploegendienst worden verstaan de arbeiders die in |
| vermeld arbeidsregime ten minste 50 pct. van hun arbeidstijd hebben | vermeld arbeidsregime ten minste 50 pct. van hun arbeidstijd hebben |
| gepresteerd tijdens de laatste zes maanden effectieve tewerkstelling | gepresteerd tijdens de laatste zes maanden effectieve tewerkstelling |
| die de datum van de tijdelijke werkloosheid voorafgaan. | die de datum van de tijdelijke werkloosheid voorafgaan. |
Art. 14.Bij toepassing van artikel 12, punt 3 (slecht weer), punt 4 |
Art. 14.Bij toepassing van artikel 12, punt 3 (slecht weer), punt 4 |
| (sluiting wegens jaarlijkse vakantie) en punt 5 (overmacht) bedraagt | (sluiting wegens jaarlijkse vakantie) en punt 5 (overmacht) bedraagt |
| de aanvullende werkloosheidstoeslag 160 F voor elke werkloosheidsdag | de aanvullende werkloosheidstoeslag 160 F voor elke werkloosheidsdag |
| waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een volledige | waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een volledige |
| werkloosheidsuitkering toekent met een maximum van 4 weken per geval. | werkloosheidsuitkering toekent met een maximum van 4 weken per geval. |
Art. 15.De bedragen vermeld bij de artikelen 13 en 14 worden met de |
Art. 15.De bedragen vermeld bij de artikelen 13 en 14 worden met de |
| helft verminderd voor de dagen waarop de Rijksdienst voor | helft verminderd voor de dagen waarop de Rijksdienst voor |
| Arbeidsvoorziening een halve werkloosheidsuitkering toekent. | Arbeidsvoorziening een halve werkloosheidsuitkering toekent. |
| Het totaal van de aanvullende werkloosheidstoeslagen voorzien bij de | Het totaal van de aanvullende werkloosheidstoeslagen voorzien bij de |
| artikelen 13 en 14 en van de wettelijke werkloosheidsuitkeringen mag | artikelen 13 en 14 en van de wettelijke werkloosheidsuitkeringen mag |
| 95 pct. van de nettobezoldiging van de betrokken arbeider niet | 95 pct. van de nettobezoldiging van de betrokken arbeider niet |
| overschrijden. Indien dit percentage wordt overschreden, wordt het | overschrijden. Indien dit percentage wordt overschreden, wordt het |
| bedrag van de aanvullende werkloosheidstoeslag met de vereiste | bedrag van de aanvullende werkloosheidstoeslag met de vereiste |
| hoeveelheid verminderd. | hoeveelheid verminderd. |
| B. Aanvullende werkloosheidstoeslag bij volledige werkloosheid | B. Aanvullende werkloosheidstoeslag bij volledige werkloosheid |
Art. 16.De arbeiders die worden ontslagen om economische of |
Art. 16.De arbeiders die worden ontslagen om economische of |
| technische redenen of wiens arbeidsovereenkomst ten einde komt wegens | technische redenen of wiens arbeidsovereenkomst ten einde komt wegens |
| definitieve overmacht wegens een medische reden en die op het ogenblik | definitieve overmacht wegens een medische reden en die op het ogenblik |
| dat de arbeidsovereenkomst een einde neemt minstens vijftien dagen | dat de arbeidsovereenkomst een einde neemt minstens vijftien dagen |
| dienst tellen in de onderneming, hebben recht op de in artikel 17 | dienst tellen in de onderneming, hebben recht op de in artikel 17 |
| voorziene aanvullende werkloosheidstoeslagen voor elke | voorziene aanvullende werkloosheidstoeslagen voor elke |
| werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een | werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening een |
| volledige of een halve werkloosheidsuitkering toekent. | volledige of een halve werkloosheidsuitkering toekent. |
Art. 17.De duur van de uitkeringen bepaald bij artikel 16 bedraagt : |
Art. 17.De duur van de uitkeringen bepaald bij artikel 16 bedraagt : |
| 1. voor de arbeiders die op het ogenblik van het einde van de | 1. voor de arbeiders die op het ogenblik van het einde van de |
| arbeidsovereenkomst minder dan 45 jaar zijn, 160 dagen; | arbeidsovereenkomst minder dan 45 jaar zijn, 160 dagen; |
| 2. voor de arbeiders die op het ogenblik van het einde van de | 2. voor de arbeiders die op het ogenblik van het einde van de |
| arbeidsovereenkomst 45 jaar of meer zijn, 260 dagen; | arbeidsovereenkomst 45 jaar of meer zijn, 260 dagen; |
| 3. voor de arbeiders die op het ogenblik van het einde van de | 3. voor de arbeiders die op het ogenblik van het einde van de |
| arbeidsovereenkomst 60 jaar of meer zijn en niet van het brugpensioen | arbeidsovereenkomst 60 jaar of meer zijn en niet van het brugpensioen |
| genieten, tot zij het pensioen nemen. | genieten, tot zij het pensioen nemen. |
| Het bedrag van de aanvullende werkloosheidsuitkering bedraagt 160 F | Het bedrag van de aanvullende werkloosheidsuitkering bedraagt 160 F |
| voor elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor | voor elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor |
| Arbeidsvoorziening een volledige werkloosheidsuitkering toekent en 80 | Arbeidsvoorziening een volledige werkloosheidsuitkering toekent en 80 |
| F voor elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor | F voor elke werkloosheidsdag waarvoor de Rijksdienst voor |
| Arbeidsvoorziening een halve werkloosheidsuitkering toekent. | Arbeidsvoorziening een halve werkloosheidsuitkering toekent. |
| Het totaal van de aanvullende werkloosheidstoeslagen voorzien bij dit | Het totaal van de aanvullende werkloosheidstoeslagen voorzien bij dit |
| artikel en van de wettelijke werkloosheidsuitkeringen mag 90 pct. van | artikel en van de wettelijke werkloosheidsuitkeringen mag 90 pct. van |
| de nettobezoldiging van de betrokken arbeider niet overschrijden. | de nettobezoldiging van de betrokken arbeider niet overschrijden. |
| Indien dit percentage wordt overschreden, wordt het bedrag van de | Indien dit percentage wordt overschreden, wordt het bedrag van de |
| aanvullende werkloosheidstoeslag met de vereiste hoeveelheid | aanvullende werkloosheidstoeslag met de vereiste hoeveelheid |
| verminderd. | verminderd. |
| Afdeling 3. - Declassering, mutaties en oude of gehandicapte arbeiders | Afdeling 3. - Declassering, mutaties en oude of gehandicapte arbeiders |
Art. 18.Deze afdeling 3 is enkel van toepassing op de ondernemingen |
Art. 18.Deze afdeling 3 is enkel van toepassing op de ondernemingen |
| die de productie van non-ferro metalen als hoofdactiviteit hebben, | die de productie van non-ferro metalen als hoofdactiviteit hebben, |
| evenals op de arbeiders die zij tewerkstellen. | evenals op de arbeiders die zij tewerkstellen. |
| Definitief gedeclasseerde arbeiders ten gevolge van rationalisatie | Definitief gedeclasseerde arbeiders ten gevolge van rationalisatie |
Art. 19.Het loon van de arbeiders die definitief gedeclasseerd worden |
Art. 19.Het loon van de arbeiders die definitief gedeclasseerd worden |
| ten gevolge van een rationalisatie- of modernisatiemaatregel wordt, | ten gevolge van een rationalisatie- of modernisatiemaatregel wordt, |
| als overgangsmaatregel, behouden in de hiernavolgende verhoudingen en | als overgangsmaatregel, behouden in de hiernavolgende verhoudingen en |
| tijdspannen : | tijdspannen : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| 2. Andere mutaties | 2. Andere mutaties |
Art. 20.Het loon van de arbeiders die tijdelijk verplaatst worden |
Art. 20.Het loon van de arbeiders die tijdelijk verplaatst worden |
| naar een andere functie ingevolge een beslissing van de onderneming | naar een andere functie ingevolge een beslissing van de onderneming |
| (behoudens de gevallen bedoeld bij artikel 22) wordt behouden | (behoudens de gevallen bedoeld bij artikel 22) wordt behouden |
| gedurende een periode van drie maanden. | gedurende een periode van drie maanden. |
| De refertefunctie, die het in aanmerking te nemen loon bepaalt, is | De refertefunctie, die het in aanmerking te nemen loon bepaalt, is |
| deze die door de werknemer werd uitgeoefend gedurende ten minste de | deze die door de werknemer werd uitgeoefend gedurende ten minste de |
| helft van de laatste zes maanden effectieve tewerkstelling die de | helft van de laatste zes maanden effectieve tewerkstelling die de |
| datum van de verplaatsing voorafgaat. | datum van de verplaatsing voorafgaat. |
Art. 21.Aan de arbeiders die minstens 25 jaar dienst hebben op het |
Art. 21.Aan de arbeiders die minstens 25 jaar dienst hebben op het |
| ogenblik van de overplaatsing naar een minder betaalde functie | ogenblik van de overplaatsing naar een minder betaalde functie |
| ingevolge een beslissing van de onderneming, zal een individueel loon | ingevolge een beslissing van de onderneming, zal een individueel loon |
| gewaarborgd worden volgens de berekeningswijze van toepassing in de | gewaarborgd worden volgens de berekeningswijze van toepassing in de |
| onderneming of, bij gebreke hiervan, volgens nog te bepalen | onderneming of, bij gebreke hiervan, volgens nog te bepalen |
| modaliteiten. | modaliteiten. |
| Deze modaliteiten zullen in alle gevallen rekening houden met de | Deze modaliteiten zullen in alle gevallen rekening houden met de |
| specifieke toestanden in de onderneming. | specifieke toestanden in de onderneming. |
| De refertefunctie, die het in aanmerking te nemen loon bepaalt, is | De refertefunctie, die het in aanmerking te nemen loon bepaalt, is |
| deze die door de werknemer werd uitgeoefend gedurende ten minste 12 | deze die door de werknemer werd uitgeoefend gedurende ten minste 12 |
| van de laatste 24 maanden effectieve tewerkstelling die de datum van | van de laatste 24 maanden effectieve tewerkstelling die de datum van |
| de overplaatsing voorafgaat. | de overplaatsing voorafgaat. |
| 3. Oude of gehandicapte werknemers | 3. Oude of gehandicapte werknemers |
Art. 22.Wanneer een gespecialiseerde of gekwalificeerde arbeider door |
Art. 22.Wanneer een gespecialiseerde of gekwalificeerde arbeider door |
| de werkgever, na advies van de medische dienst der onderneming, | de werkgever, na advies van de medische dienst der onderneming, |
| ongeschikt wordt verklaard, uit hoofde van zijn leeftijd of van zijn | ongeschikt wordt verklaard, uit hoofde van zijn leeftijd of van zijn |
| fysische toestand, zijn gewone functies voort te zetten en hij bekwaam | fysische toestand, zijn gewone functies voort te zetten en hij bekwaam |
| blijft om een licht werk uit te oefenen, heeft de werkgever de | blijft om een licht werk uit te oefenen, heeft de werkgever de |
| mogelijkheid: | mogelijkheid: |
| 1. hetzij, indien een licht werk beschikbaar is rekening gehouden met | 1. hetzij, indien een licht werk beschikbaar is rekening gehouden met |
| de mogelijkheden van tewerkstelling, de arbeider aan dit werk te | de mogelijkheden van tewerkstelling, de arbeider aan dit werk te |
| stellen en hem het loon van de nieuwe functie toe te kennen | stellen en hem het loon van de nieuwe functie toe te kennen |
| vermeerderd met een compensatievergoeding overeenstemmend met 7, 8, 9, | vermeerderd met een compensatievergoeding overeenstemmend met 7, 8, 9, |
| 10 of 11 pct. van dit loon naargelang de belanghebbende | 10 of 11 pct. van dit loon naargelang de belanghebbende |
| respectievelijk minstens 1, 5, 10, 15 of 20 jaren anciënniteit telt op | respectievelijk minstens 1, 5, 10, 15 of 20 jaren anciënniteit telt op |
| het ogenblik van zijn overplaatsing, zonder nochtans 97,5 pct. van het | het ogenblik van zijn overplaatsing, zonder nochtans 97,5 pct. van het |
| vorig loon te mogen overschrijden; | vorig loon te mogen overschrijden; |
| 2. hetzij, in het tegengesteld geval, de belanghebbende vroegtijdig af | 2. hetzij, in het tegengesteld geval, de belanghebbende vroegtijdig af |
| te danken mits toepassing van het stelsel voorzien in de artikelen 16 | te danken mits toepassing van het stelsel voorzien in de artikelen 16 |
| en 17. | en 17. |
| De arbeiders die genieten van de hierboven voorziene vergoedingen | De arbeiders die genieten van de hierboven voorziene vergoedingen |
| hebben, in functie van de anciënniteit die zij werkelijk verwerven na | hebben, in functie van de anciënniteit die zij werkelijk verwerven na |
| hun declassering of fictief na hun inwerkloosheidstelling, recht op de | hun declassering of fictief na hun inwerkloosheidstelling, recht op de |
| verhogingen gebonden aan de anciënniteitsschijven. | verhogingen gebonden aan de anciënniteitsschijven. |
Art. 23.In het bijzonder geval van de arbeiders die tewerkgesteld |
Art. 23.In het bijzonder geval van de arbeiders die tewerkgesteld |
| zijn aan een licht werk en die, op het ogenblik van hun declassering, | zijn aan een licht werk en die, op het ogenblik van hun declassering, |
| 57 jaar of ouder zijn en ten minste 25 jaar anciënniteit tellen, zal | 57 jaar of ouder zijn en ten minste 25 jaar anciënniteit tellen, zal |
| het oude loon behouden blijven aan 100 pct. | het oude loon behouden blijven aan 100 pct. |
Art. 24.De voordelen voorzien in de artikelen 22 en 23 mogen niet |
Art. 24.De voordelen voorzien in de artikelen 22 en 23 mogen niet |
| gecumuleerd worden met de vergoedingen welke anderzijds aan de | gecumuleerd worden met de vergoedingen welke anderzijds aan de |
| belanghebbenden zouden toegekend worden, voor de ziekte of het ongeval | belanghebbenden zouden toegekend worden, voor de ziekte of het ongeval |
| die de oorzaak van de declassering waren. | die de oorzaak van de declassering waren. |
| Afdeling 4 Algemene bepalingen | Afdeling 4 Algemene bepalingen |
Art. 25.Het begrip "anciënniteit" waarvan sprake in dit "sectoraal |
Art. 25.Het begrip "anciënniteit" waarvan sprake in dit "sectoraal |
| stelsel" dient verstaan te worden in de zin die in de ondernemingen | stelsel" dient verstaan te worden in de zin die in de ondernemingen |
| volgens de bestaande gebruiken aan dat begrip gegeven wordt. | volgens de bestaande gebruiken aan dat begrip gegeven wordt. |
Art. 26.Het begrip "loon" dat in aanmerking moet genomen worden voor |
Art. 26.Het begrip "loon" dat in aanmerking moet genomen worden voor |
| de toepassing van de artikelen 19 tot 23 van dit "sectoraal stelsel", | de toepassing van de artikelen 19 tot 23 van dit "sectoraal stelsel", |
| wordt uitgebreid tot de anciënniteits-, productie- en | wordt uitgebreid tot de anciënniteits-, productie- en |
| rendementspremies in de gevallen waar zij bestaan, met uitsluiting van | rendementspremies in de gevallen waar zij bestaan, met uitsluiting van |
| de andere premies, zoals deze gebonden aan het arbeidstelsel. | de andere premies, zoals deze gebonden aan het arbeidstelsel. |
Art. 27.De voordelen die uit de toepassing van dit "sectoraal |
Art. 27.De voordelen die uit de toepassing van dit "sectoraal |
| stelsel" voortvloeien, kunnen niet gecumuleerd worden met gebeurlijke | stelsel" voortvloeien, kunnen niet gecumuleerd worden met gebeurlijke |
| wettelijke of interprofessionele maatregelen enerzijds, noch met reeds | wettelijke of interprofessionele maatregelen enerzijds, noch met reeds |
| voorziene of bestaande verwezenlijkingen in de ondernemingen. Wat dit | voorziene of bestaande verwezenlijkingen in de ondernemingen. Wat dit |
| laatste punt betreft, wordt nader bepaald dat de gelijkwaardigheid van | laatste punt betreft, wordt nader bepaald dat de gelijkwaardigheid van |
| de voordelen voortspruitend, voor een zelfde reeks gevallen, uit de | de voordelen voortspruitend, voor een zelfde reeks gevallen, uit de |
| sectorale formule en uit de gebeurlijke lokale formule, globaal dient | sectorale formule en uit de gebeurlijke lokale formule, globaal dient |
| gewaardeerd te worden. | gewaardeerd te worden. |
| HOOFDSTUK IV. - Waarborg van betaling | HOOFDSTUK IV. - Waarborg van betaling |
Art. 28.§ 1. Wanneer een werkgever niet in staat zou zijn de |
Art. 28.§ 1. Wanneer een werkgever niet in staat zou zijn de |
| verplichtingen na te komen, die voor hem voortvloeien uit de | verplichtingen na te komen, die voor hem voortvloeien uit de |
| toepassing van hoofdstuk III van deze collectieve arbeidsovereenkomst, | toepassing van hoofdstuk III van deze collectieve arbeidsovereenkomst, |
| zullen de partijen gezamenlijk op sectoraal vlak de maatregelen nemen | zullen de partijen gezamenlijk op sectoraal vlak de maatregelen nemen |
| om te vermijden dat de betrokken werknemers benadeeld worden. | om te vermijden dat de betrokken werknemers benadeeld worden. |
| § 2. Behoudens in het geval van bedrijfssluiting, zal dit eveneens | § 2. Behoudens in het geval van bedrijfssluiting, zal dit eveneens |
| gebeuren wanneer de werkgever niet in staat is de verplichtingen na te | gebeuren wanneer de werkgever niet in staat is de verplichtingen na te |
| komen die voortvloeien uit de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 17 | komen die voortvloeien uit de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 17 |
| van 19 december 1974, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, tot | van 19 december 1974, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, tot |
| invoering van een regeling voor aanvullende vergoeding ten gunste van | invoering van een regeling voor aanvullende vergoeding ten gunste van |
| sommige bejaarde werknemers indien zij worden ontslagen. | sommige bejaarde werknemers indien zij worden ontslagen. |
| HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen |
Art. 29.Deze collectieve arbeidsovereenkomst coördineert en vervangt |
Art. 29.Deze collectieve arbeidsovereenkomst coördineert en vervangt |
| de collectieve arbeidsovereenkomst inzake bestaanszekerheid van 22 | de collectieve arbeidsovereenkomst inzake bestaanszekerheid van 22 |
| juni 1993 en de bepalingen van de artikelen 8 tot en met 14 van het | juni 1993 en de bepalingen van de artikelen 8 tot en met 14 van het |
| sectoraal akkoord 1997-1998 van 6 mei 1997. | sectoraal akkoord 1997-1998 van 6 mei 1997. |
Art. 30.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met |
Art. 30.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met |
| ingang van 7 mei 1997. Zij wordt afgesloten voor onbepaalde duur en | ingang van 7 mei 1997. Zij wordt afgesloten voor onbepaalde duur en |
| kan door een van de ondertekenende partijen worden opgezegd, met een | kan door een van de ondertekenende partijen worden opgezegd, met een |
| opzegging van drie maanden. | opzegging van drie maanden. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 24 juni | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 24 juni |
| 1998. | 1998. |
| De Minister van Tewerkstelling en Arbeid, | De Minister van Tewerkstelling en Arbeid, |
| Mevr. M. SMET | Mevr. M. SMET |