Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 23/03/1999
← Terug naar "Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen "
Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen
MINISTERIE VAN FINANCIEN MINISTERIE VAN FINANCIEN
23 MAART 1999. - Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van 23 MAART 1999. - Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van
diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank
en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het besluit dat de Regering de eer heeft aan Uw goedkeuring voor te Het besluit dat de Regering de eer heeft aan Uw goedkeuring voor te
leggen, beoogt sommige wettelijke bepalingen betreffende de Algemene leggen, beoogt sommige wettelijke bepalingen betreffende de Algemene
Spaar- en Lijfrentekas-Bank (hierna genoemd « A.S.L.K.-Bank ») en de Spaar- en Lijfrentekas-Bank (hierna genoemd « A.S.L.K.-Bank ») en de
Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen (hierna genoemd « Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen (hierna genoemd «
A.S.L.K.-Verzekeringen ») op te heffen of te wijzigen na de A.S.L.K.-Verzekeringen ») op te heffen of te wijzigen na de
terugtreding van de publieke sector uit het aandelenkapitaal van deze terugtreding van de publieke sector uit het aandelenkapitaal van deze
vennootschappen. Dit besluit wordt genomen met toepassing van artikel vennootschappen. Dit besluit wordt genomen met toepassing van artikel
4, 1°, van de wet van 19 augustus 1998 betreffende de mogelijke 4, 1°, van de wet van 19 augustus 1998 betreffende de mogelijke
overdracht door de Federale Participatiemaatschappij van haar aandelen overdracht door de Federale Participatiemaatschappij van haar aandelen
van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen. van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen.
Ter herinnering, na de overdrachten van effecten in 1993 en 1997, had Ter herinnering, na de overdrachten van effecten in 1993 en 1997, had
de Federale Participatiemaatschappij (hierna genoemd de « F.P.M. ») de Federale Participatiemaatschappij (hierna genoemd de « F.P.M. »)
25,1 % van de aandelen van A.S.L.K.-Bank en 0,1 % van de aandelen van 25,1 % van de aandelen van A.S.L.K.-Bank en 0,1 % van de aandelen van
A.S.L.K.-Verzekeringen (waaraan 25,1 % van alle stemrechten waren A.S.L.K.-Verzekeringen (waaraan 25,1 % van alle stemrechten waren
verbonden) behouden. Krachtens voornoemde wet van 19 augustus 1998 en verbonden) behouden. Krachtens voornoemde wet van 19 augustus 1998 en
het uitvoeringsbesluit ervan van 21 december 1998, heeft de F.P.M. het uitvoeringsbesluit ervan van 21 december 1998, heeft de F.P.M.
deze aandelen op 12 februari 1999 overgedragen aan de Fortis-groep deze aandelen op 12 februari 1999 overgedragen aan de Fortis-groep
voor een totale prijs van 50.500.000.000 frank, vermeerderd met voor een totale prijs van 50.500.000.000 frank, vermeerderd met
188.856.165 frank interesten. 188.856.165 frank interesten.
Met het oog op deze overdracht heeft artikel 4, 1°, van de wet van 19 Met het oog op deze overdracht heeft artikel 4, 1°, van de wet van 19
augustus 1998 de Koning gemachtigd om alle nuttige maatregelen te augustus 1998 de Koning gemachtigd om alle nuttige maatregelen te
treffen om : treffen om :
« op A.S.L.K.-Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen toepasselijke wettelijke « op A.S.L.K.-Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen toepasselijke wettelijke
bepalingen te wijzigen of op te heffen teneinde deze instellingen te bepalingen te wijzigen of op te heffen teneinde deze instellingen te
onttrekken aan bijzondere regelingen die verschillen van de bepalingen onttrekken aan bijzondere regelingen die verschillen van de bepalingen
van gemeen recht die gelden voor kredietinstellingen respectievelijk van gemeen recht die gelden voor kredietinstellingen respectievelijk
verzekeringsondernemingen van de particuliere sector ». verzekeringsondernemingen van de particuliere sector ».
Aldus schrapt artikel 1 van dit besluit de verwijzing naar Aldus schrapt artikel 1 van dit besluit de verwijzing naar
A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen in de wettelijke bepaling van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen in de wettelijke bepaling van
de opdrachten van de F.P.M. in artikel 5 van de gecoördineerde wet van de opdrachten van de F.P.M. in artikel 5 van de gecoördineerde wet van
24 december 1996 tot organisatie van de openbare kredietsector en van 24 december 1996 tot organisatie van de openbare kredietsector en van
het bezit van de deelnemingen van de openbare sector in bepaalde het bezit van de deelnemingen van de openbare sector in bepaalde
privaatrechtelijke financiële vennootschappen. privaatrechtelijke financiële vennootschappen.
Artikel 2 heft diverse bepalingen van dezelfde gecoördineerde wet op Artikel 2 heft diverse bepalingen van dezelfde gecoördineerde wet op
betreffende A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen. Het betreft in betreffende A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen. Het betreft in
wezen bepalingen over het doel, het kapitaal en het bestuur van deze wezen bepalingen over het doel, het kapitaal en het bestuur van deze
vennootschappen (artikelen 21 tot 30), alsmede een reeks bijzondere vennootschappen (artikelen 21 tot 30), alsmede een reeks bijzondere
bepalingen betreffende de vorming van renten bij de Lijfrentekas van bepalingen betreffende de vorming van renten bij de Lijfrentekas van
A.S.L.K.-Verzekeringen (artikelen 31 tot 46). Omwille van de A.S.L.K.-Verzekeringen (artikelen 31 tot 46). Omwille van de
rechtszekerheid wordt evenwel, als overgangsmaatregel, gepreciseerd rechtszekerheid wordt evenwel, als overgangsmaatregel, gepreciseerd
dat deze laatste bepalingen van toepassing blijven op de stortingen dat deze laatste bepalingen van toepassing blijven op de stortingen
verricht bij de Lijfrentekas vóór 12 februari 1999. Op vraag van verricht bij de Lijfrentekas vóór 12 februari 1999. Op vraag van
A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen en in acht genomen het aan de A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen en in acht genomen het aan de
gang zijnd sociaal overleg binnen deze instellingen, stelt de Regering gang zijnd sociaal overleg binnen deze instellingen, stelt de Regering
voor om de sociale bepalingen in de artikelen 84 en 85 van de voor om de sociale bepalingen in de artikelen 84 en 85 van de
gecoördineerde wet, die het beginsel huldigen van het eenvormig kader gecoördineerde wet, die het beginsel huldigen van het eenvormig kader
van de individuele en collectieve arbeidsbetrekkingen in beide van de individuele en collectieve arbeidsbetrekkingen in beide
instellingen, niet op te heffen. instellingen, niet op te heffen.
Ingevolge het advies van de Raad van State in verband met artikel 2, Ingevolge het advies van de Raad van State in verband met artikel 2,
6° van het ontwerp werd verder navraag gedaan bij de 6° van het ontwerp werd verder navraag gedaan bij de
ASLK-Verzekeringen over de praktische aspecten van de opheffing van de ASLK-Verzekeringen over de praktische aspecten van de opheffing van de
artikelen 36 tot 41 van de gecoördineerde wet. Er werd geopteerd voor artikelen 36 tot 41 van de gecoördineerde wet. Er werd geopteerd voor
de vervanging van de datum van 12 februari 1999 door deze van de de vervanging van de datum van 12 februari 1999 door deze van de
inwerkingtreding van het besluit. inwerkingtreding van het besluit.
Artikel 3 schrapt de vrijstelling van zegelrecht voor sommige Artikel 3 schrapt de vrijstelling van zegelrecht voor sommige
documenten bestemd voor A.S.L.K.-Verzekeringen, bepaald in artikel documenten bestemd voor A.S.L.K.-Verzekeringen, bepaald in artikel
591, 45°, van het Wetboek van zegelrechten. 591, 45°, van het Wetboek van zegelrechten.
Tenslotte schrapt artikel 4 de verwijzing naar A.S.L.K.-Bank, de door Tenslotte schrapt artikel 4 de verwijzing naar A.S.L.K.-Bank, de door
haar erkende instellingen en de Nationale Maatschappij voor Krediet haar erkende instellingen en de Nationale Maatschappij voor Krediet
aan de Nijverheid (gefusioneerd met A.S.L.K.-Bank in 1997) in artikel aan de Nijverheid (gefusioneerd met A.S.L.K.-Bank in 1997) in artikel
3 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische heroriëntering, dat 3 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische heroriëntering, dat
de instellingen opsomt waarvan de kredieten kunnen genieten van de de instellingen opsomt waarvan de kredieten kunnen genieten van de
rentetoelagen bepaald door deze wet (en waaronder in ieder geval de rentetoelagen bepaald door deze wet (en waaronder in ieder geval de
kredietinstellingen onderworpen aan de controle van de Commissie voor kredietinstellingen onderworpen aan de controle van de Commissie voor
het Bank- en Financiewezen begrepen zijn). het Bank- en Financiewezen begrepen zijn).
De Regering bestudeert bovendien de noodzaak tot het opheffen of De Regering bestudeert bovendien de noodzaak tot het opheffen of
wijzigen van sommige andere wettelijke bepalingen betreffende wijzigen van sommige andere wettelijke bepalingen betreffende
A.S.L.K.-Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen. In voorkomend geval zullen A.S.L.K.-Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen. In voorkomend geval zullen
deze wijzigingen het voorwerp uitmaken van een wetsontwerp of worden deze wijzigingen het voorwerp uitmaken van een wetsontwerp of worden
doorgevoerd met toepassing van de artikelen 89 of 90 van de doorgevoerd met toepassing van de artikelen 89 of 90 van de
gecoördineerde wet van 24 december 1996. gecoördineerde wet van 24 december 1996.
Ingevolge de opmerking van de Raad van State dient erop gewezen dat de Ingevolge de opmerking van de Raad van State dient erop gewezen dat de
opheffing van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting voor de opheffing van het verlaagd tarief in de vennootschapsbelasting voor de
naamloze of coöperatieve vennootschappen erkend door de ASLK om naamloze of coöperatieve vennootschappen erkend door de ASLK om
leningen voor sociale huisvesting toe te kennen het voorwerp uitmaakt leningen voor sociale huisvesting toe te kennen het voorwerp uitmaakt
van een amendement van de regering bij het ontwerp van wet houdende van een amendement van de regering bij het ontwerp van wet houdende
diverse fiscale bepalingen (nr.1949/1-98/99) dat momenteel ter diverse fiscale bepalingen (nr.1949/1-98/99) dat momenteel ter
discussie is bij de Kamer van volksvertegenwoordigers. discussie is bij de Kamer van volksvertegenwoordigers.
Andere ontwerpen zullen zo spoedig mogelijk bij het Parlement worden Andere ontwerpen zullen zo spoedig mogelijk bij het Parlement worden
ingediend met het oog op hun aanneming vóór 31 december 2000. ingediend met het oog op hun aanneming vóór 31 december 2000.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Vice-Eerste Minister, Minister van Economie en Telecommunicatie, De Vice-Eerste Minister, Minister van Economie en Telecommunicatie,
belast met Buitenlandse Handel, belast met Buitenlandse Handel,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J.J. VISEUR J.J. VISEUR
ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wegeving, tweede kamer, op 9 maart 1999 De Raad van State, afdeling wegeving, tweede kamer, op 9 maart 1999
door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van door de Minister van Financiën verzocht hem, binnen een termijn van
ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van
koninklijk besluit « tot opheffing of wijziging van diverse bepalingen koninklijk besluit « tot opheffing of wijziging van diverse bepalingen
betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank en de algemene betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank en de algemene
Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen », heeft op 12 maart 1999 het Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen », heeft op 12 maart 1999 het
volgende advies gegeven : volgende advies gegeven :
Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2, van de gecoördineerde wetten Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2, van de gecoördineerde wetten
op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, moeten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, moeten
in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot
staving van het spoedeisende karakter ervan. staving van het spoedeisende karakter ervan.
In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief aldus : In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief aldus :
« L'urgence est motivée par le fait que le Gouvernement s'est engagé « L'urgence est motivée par le fait que le Gouvernement s'est engagé
dans la convention de cession conclue avec Fortis, que l'arreté royal dans la convention de cession conclue avec Fortis, que l'arreté royal
serait publié au Moniteur belge avant le 31 mars 1999. ». serait publié au Moniteur belge avant le 31 mars 1999. ».
1. Volgens artikel 4 van de wet van 19 augustus 1998 betreffende de 1. Volgens artikel 4 van de wet van 19 augustus 1998 betreffende de
mogelijke overdracht door de Federale Participatiemaatschappij van mogelijke overdracht door de Federale Participatiemaatschappij van
haar aandelen van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen, kan de haar aandelen van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen, kan de
Koning alle nuttige maatregelen treffen om : Koning alle nuttige maatregelen treffen om :
« 1° op A.S.L.K.-Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen toepasselijke « 1° op A.S.L.K.-Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen toepasselijke
wettelijke bepalingen te wijzigen of op te heffen teneinde deze wettelijke bepalingen te wijzigen of op te heffen teneinde deze
instellingen te onttrekken aan bijzondere regelingen die verschillen instellingen te onttrekken aan bijzondere regelingen die verschillen
van de bepalingen van gemeen recht die gelden voor kredietinstellingen van de bepalingen van gemeen recht die gelden voor kredietinstellingen
respectievelijk verzekeringsondernemingen van de particuliere sector; respectievelijk verzekeringsondernemingen van de particuliere sector;
2° overgangsregelingen te bepalen voor de tijdelijke voortzetting en 2° overgangsregelingen te bepalen voor de tijdelijke voortzetting en
afwikkeling van de bijzondere opdrachten die bij of krachtens wet aan afwikkeling van de bijzondere opdrachten die bij of krachtens wet aan
A.S.L.K.- Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen werden toevertrouwd. ». A.S.L.K.- Bank of A.S.L.K.-Verzekeringen werden toevertrouwd. ».
Artikel 5, paragraaf 1, bepaalt : Artikel 5, paragraaf 1, bepaalt :
« De besluiten die krachtens artikel 4 worden vastgesteld, kunnen de « De besluiten die krachtens artikel 4 worden vastgesteld, kunnen de
van kracht zijnde wettelijke bepalingen wijzigen, aanvullen, vervangen van kracht zijnde wettelijke bepalingen wijzigen, aanvullen, vervangen
of opheffen. ». of opheffen. ».
2. De Koning behoort, in de uitoefening van de bevoegdheden die de wet 2. De Koning behoort, in de uitoefening van de bevoegdheden die de wet
Hem verleent, de verschillen in behandeling op te heffen die thans Hem verleent, de verschillen in behandeling op te heffen die thans
discriminerend zijn ten aanzien van, onder meer, andere discriminerend zijn ten aanzien van, onder meer, andere
kredietinstellingen. kredietinstellingen.
Een voorbeeld : luidens artikel 216, 2°, b, van het Wetboek van de Een voorbeeld : luidens artikel 216, 2°, b, van het Wetboek van de
inkomstenbelastingen 1992 (afgekort als W.I.B. 92) bedraagt het tarief inkomstenbelastingen 1992 (afgekort als W.I.B. 92) bedraagt het tarief
van de vennootschapsbelasting 5 % voor « door de Algemene Spaar- en van de vennootschapsbelasting 5 % voor « door de Algemene Spaar- en
Lijfrentekas erkende naamloze of coöperatieve vennootschappen die Lijfrentekas erkende naamloze of coöperatieve vennootschappen die
uitsluitend ten doel hebben leningen toe te staan voor het bouwen, het uitsluitend ten doel hebben leningen toe te staan voor het bouwen, het
aankopen of het inrichten van sociale woningen, kleine landeigendommen aankopen of het inrichten van sociale woningen, kleine landeigendommen
of daarmee gelijkgestelde woningen, of voor de uitrusting daarvan met of daarmee gelijkgestelde woningen, of voor de uitrusting daarvan met
geschikt meubilair; ». geschikt meubilair; ».
Zulk een erkenningsregeling zou niet mogen worden behouden, aangezien Zulk een erkenningsregeling zou niet mogen worden behouden, aangezien
ze in de concurrentie een voordeel zou blijven opleveren. ze in de concurrentie een voordeel zou blijven opleveren.
3. Volgens de uitleg die aan de Raad van State is verschaft, is de 3. Volgens de uitleg die aan de Raad van State is verschaft, is de
Regering van plan die regeling af te schaffen, niet bij koninklijk Regering van plan die regeling af te schaffen, niet bij koninklijk
besluit, maar in de vorm van een amendement op het ontwerp van wet besluit, maar in de vorm van een amendement op het ontwerp van wet
houdende diverse fiscale bepalingen (1). houdende diverse fiscale bepalingen (1).
In het Verslag aan de Koning zou moeten worden vermeld welke In het Verslag aan de Koning zou moeten worden vermeld welke
maatregelen bij de wet of bij besluit zullen worden uitgevaardigd ter maatregelen bij de wet of bij besluit zullen worden uitgevaardigd ter
aanvulling van de aanpassingen die het thans onderzochte ontwerp bevat aanvulling van de aanpassingen die het thans onderzochte ontwerp bevat
aangezien het om onvermijdelijke bijsturingen gaat waarvan artikel 216 aangezien het om onvermijdelijke bijsturingen gaat waarvan artikel 216
van het W.I.B. 92 slechts een voorbeeld is. In hetzelfde Verslag zou van het W.I.B. 92 slechts een voorbeeld is. In hetzelfde Verslag zou
ook moeten worden vermeld volgens welk tijdschema dat zal geschieden. ook moeten worden vermeld volgens welk tijdschema dat zal geschieden.
De gemachtigde van de Regering heeft de Raad van State de volgende De gemachtigde van de Regering heeft de Raad van State de volgende
uitleg verschaft : « In artikel 2, 6°, van het ontwerp werd de datum uitleg verschaft : « In artikel 2, 6°, van het ontwerp werd de datum
van 12 februari 1999 (datum van ondertekening van de overeenkomst tot van 12 februari 1999 (datum van ondertekening van de overeenkomst tot
overdracht met de groep Fortis) ingegeven door praktische overdracht met de groep Fortis) ingegeven door praktische
overwegingen. Los van het feit dat de artikelen 31 tot 46 van de overwegingen. Los van het feit dat de artikelen 31 tot 46 van de
gecoördineerde wet nog maar weinig praktisch belang hebben, diende de gecoördineerde wet nog maar weinig praktisch belang hebben, diende de
ASLK duidelijke instructies te kunnen geven aan haar diensten en ASLK duidelijke instructies te kunnen geven aan haar diensten en
agentschappen wat betreft het ogenblik waarop deze geen stortingen agentschappen wat betreft het ogenblik waarop deze geen stortingen
meer mochten aanvaarden in toepassing van voormelde bepalingen. De meer mochten aanvaarden in toepassing van voormelde bepalingen. De
ASLK heeft geopteerd voor de datum van ondertekening van de ASLK heeft geopteerd voor de datum van ondertekening van de
overeenkomst tot overdracht, die op voorhand gekend was. In feite overeenkomst tot overdracht, die op voorhand gekend was. In feite
hebben de agentschappen vanaf deze datum stortingen geweigerd. Het zou hebben de agentschappen vanaf deze datum stortingen geweigerd. Het zou
moeilijk geweest zijn de vage datum van publicatie van het koninklijk moeilijk geweest zijn de vage datum van publicatie van het koninklijk
besluit in het Belgisch Staatsblad te weerhouden, aangezien de besluit in het Belgisch Staatsblad te weerhouden, aangezien de
agentschappen de procedure van publicatie van het koninklijk besluit agentschappen de procedure van publicatie van het koninklijk besluit
niet volgen. Het zou eveneens moeilijk geweest zijn de datum van niet volgen. Het zou eveneens moeilijk geweest zijn de datum van
publicatie of, bijvoorbeeld, de datum van 1 april 1999 te weerhouden, publicatie of, bijvoorbeeld, de datum van 1 april 1999 te weerhouden,
in de mate dat in dat geval stortingen zouden gedaan zijn na de in de mate dat in dat geval stortingen zouden gedaan zijn na de
privatisering van de ASLK. ». privatisering van de ASLK. ».
Om de rechten van derden te waarborgen, is het aan te raden dat wordt Om de rechten van derden te waarborgen, is het aan te raden dat wordt
nagaan of niet in een overgangsbepaling moet worden voorzien waarin nagaan of niet in een overgangsbepaling moet worden voorzien waarin
het geval dat na 12 februari 1999 niettemin stortingen zijn aanvaard, het geval dat na 12 februari 1999 niettemin stortingen zijn aanvaard,
wordt geregeld. wordt geregeld.
Als dat zo blijkt te zijn, moet in een overgangsbepaling worden Als dat zo blijkt te zijn, moet in een overgangsbepaling worden
voorzien. voorzien.
4. In het advies over het ontwerp dat de wet van 19 augustus 1998 4. In het advies over het ontwerp dat de wet van 19 augustus 1998
geworden is, heeft de Raad van State het volgende opgemerkt (2) : geworden is, heeft de Raad van State het volgende opgemerkt (2) :
« De bijzondere bevoegdheden die bij (artikel 4) aan de Koning worden « De bijzondere bevoegdheden die bij (artikel 4) aan de Koning worden
toegekend, waarbij de Koning gemachtigd wordt bestaande wetsbepalingen toegekend, waarbij de Koning gemachtigd wordt bestaande wetsbepalingen
te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of op te heffen, mogen alleen te wijzigen, aan te vullen, te vervangen of op te heffen, mogen alleen
betrekking hebben op aangelegenheden die door de Grondwet niet betrekking hebben op aangelegenheden die door de Grondwet niet
uitsluitend in handen van de wetgever zijn gelegd (bijvoorbeeld, het uitsluitend in handen van de wetgever zijn gelegd (bijvoorbeeld, het
vaststellen van de belastingen krachtens de artikelen 110 en 112 van vaststellen van de belastingen krachtens de artikelen 110 en 112 van
de Grondwet), zo niet zijn zij niet rechtsgeldig. ». de Grondwet), zo niet zijn zij niet rechtsgeldig. ».
Bijgevolg kan de voornoemde bepaling geen rechtsgrond opleveren voor Bijgevolg kan de voornoemde bepaling geen rechtsgrond opleveren voor
artikel 3 van het ontwerpbesluit, dat betrekking heeft op het Wetboek artikel 3 van het ontwerpbesluit, dat betrekking heeft op het Wetboek
der zegelrechten. De geplande maatregel moet worden genomen door de der zegelrechten. De geplande maatregel moet worden genomen door de
wetgever of krachtens een andere opdracht van bevoegdheden aan de wetgever of krachtens een andere opdracht van bevoegdheden aan de
Koning die verband houdt met het onderwerp ervan. Dat zou op het Koning die verband houdt met het onderwerp ervan. Dat zou op het
eerste gezicht het geval kunnen zijn met artikel 90 van de wet tot eerste gezicht het geval kunnen zijn met artikel 90 van de wet tot
organisatie van de openbare kredietsector en van het bezit van de organisatie van de openbare kredietsector en van het bezit van de
deelnemingen van de openbare sector in bepaalde deelnemingen van de openbare sector in bepaalde
privaatrechtelijkefinanciëlevennootschappen,gecoördineerd op 24 privaatrechtelijkefinanciëlevennootschappen,gecoördineerd op 24
december 1996, wat een aanpassing van de aanhef inhoudt. december 1996, wat een aanpassing van de aanhef inhoudt.
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heren : De heren :
Y. Kreins, staatsraad, voorzitter; Y. Kreins, staatsraad, voorzitter;
P. Lienardy en P. Quertainmont, staatsraden; P. Lienardy en P. Quertainmont, staatsraden;
Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier. Mevr. B. Vigneron, toegevoegd griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste auditeur- Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste auditeur-
afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en
toegelicht door de heer P. Brouwers, adjunct-referendaris. toegelicht door de heer P. Brouwers, adjunct-referendaris.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd
nagezien onder toezicht van de H. P. Lienardy. nagezien onder toezicht van de H. P. Lienardy.
De griffier, De griffier,
B. Vigneron. B. Vigneron.
De voorzitter, De voorzitter,
Y. Kreins. Y. Kreins.
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Kamer, 1949/1 - 98/99. (1) Kamer, 1949/1 - 98/99.
(2) Gedr. St., Kamer, 1567/1-97/98, blz. 7-8. (2) Gedr. St., Kamer, 1567/1-97/98, blz. 7-8.
23 MAART 1999. - Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van 23 MAART 1999. - Koninklijk besluit tot opheffing of wijziging van
diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank diverse bepalingen betreffende de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Bank
en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen en de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gezien de gecoördineerde wet van 24 december 1996 tot organisatie van Gezien de gecoördineerde wet van 24 december 1996 tot organisatie van
de openbare kredietsectoren van de deelnemingen van de open bare de openbare kredietsectoren van de deelnemingen van de open bare
sector in bepaalde privaatrechetelijke financiële vennootschappen, sector in bepaalde privaatrechetelijke financiële vennootschappen,
inzonderheid op artikel 90; inzonderheid op artikel 90;
Gelet op de wet van 19 augustus 1998 betreffende de mogelijke Gelet op de wet van 19 augustus 1998 betreffende de mogelijke
overdracht door de Federale Participatiemaatschappij van haar aandelen overdracht door de Federale Participatiemaatschappij van haar aandelen
van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen, inzonderheid op artikel van A.S.L.K.-Bank en A.S.L.K.-Verzekeringen, inzonderheid op artikel
4, 1°; 4, 1°;
Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën, gegeven op 2 Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën, gegeven op 2
maart 1999; maart 1999;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 4 Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 4
maart 1999; maart 1999;
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de
omstandigheid dat, in de overeenkomst van 12 februari 1999 betreffende omstandigheid dat, in de overeenkomst van 12 februari 1999 betreffende
de overdracht van de bovenvermelde aandelen, de Staat zich tegenover de overdracht van de bovenvermelde aandelen, de Staat zich tegenover
de Fortis-groep heeft verbonden om tegen 31 maart 1999 de maatregelen de Fortis-groep heeft verbonden om tegen 31 maart 1999 de maatregelen
te treffen die het voorwerp uitmaken van dit besluit, in acht genomen te treffen die het voorwerp uitmaken van dit besluit, in acht genomen
inzonderheid de reorganisatie welke de Fortis-groep binnenkort wil inzonderheid de reorganisatie welke de Fortis-groep binnenkort wil
doorvoeren binnen haar bancaire pool; doorvoeren binnen haar bancaire pool;
Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 12 maart 1999, Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 12 maart 1999,
met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde
wetten op de Raad van State; wetten op de Raad van State;
Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State, inzonderheid
op artikel 3bis, § 1; op artikel 3bis, § 1;
Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister, Minister van Economie Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister, Minister van Economie
en Telecommunicatie, belast met Buitenlandse Handel, en Onze Minister en Telecommunicatie, belast met Buitenlandse Handel, en Onze Minister
van Financiën en op het advies van Onze in Raad vergaderde ministers, van Financiën en op het advies van Onze in Raad vergaderde ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 5, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wet tot

Artikel 1.In artikel 5, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wet tot

organisatie van de openbare kredietsector en van het bezit van de organisatie van de openbare kredietsector en van het bezit van de
deelnemingen van de openbare sector in bepaalde privaatrechtelijke deelnemingen van de openbare sector in bepaalde privaatrechtelijke
financiële vennootschappen, vervallen de woorden « de Algemene Spaar- financiële vennootschappen, vervallen de woorden « de Algemene Spaar-
en Lijfrentekas-Bank, de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen en Lijfrentekas-Bank, de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen
». ».

Art. 2.In dezelfde gecoördineerde wet worden opgeheven :

Art. 2.In dezelfde gecoördineerde wet worden opgeheven :

1° artikel 21; 1° artikel 21;
2° artikel 22, gewijzigd bij koninklijk besluit van 19 augustus 1997 2° artikel 22, gewijzigd bij koninklijk besluit van 19 augustus 1997
en de wet van 19 augustus 1998; en de wet van 19 augustus 1998;
3° de artikelen 23 tot 26; 3° de artikelen 23 tot 26;
4° artikel 27, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 augustus 4° artikel 27, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 19 augustus
1997; 1997;
5° de artikelen 28 tot 30; 5° de artikelen 28 tot 30;
6° de artikelen 31 tot 46, met dien verstande dat deze bepalingen van 6° de artikelen 31 tot 46, met dien verstande dat deze bepalingen van
toepassing blijven op de stortingen verricht bij de Lijfrentekas bij toepassing blijven op de stortingen verricht bij de Lijfrentekas bij
de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen voor de datum van de Algemene Spaar- en Lijfrentekas-Verzekeringen voor de datum van
inwerkingtreding van dit besluit. inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 3.In artikel 591, 45°, van het Wetboek van zegelrechten,

Art. 3.In artikel 591, 45°, van het Wetboek van zegelrechten,

vervallen de woorden « aan de Lijfrentekas, de verzekeringskas en de vervallen de woorden « aan de Lijfrentekas, de verzekeringskas en de
Rentekas voor Arbeidsongevallen van de Algemene Spaar- en Lijfrentekas Rentekas voor Arbeidsongevallen van de Algemene Spaar- en Lijfrentekas
». ».

Art. 4.In artikel 3 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische

Art. 4.In artikel 3 van de wet van 4 augustus 1978 tot economische

heroriëntering, gewijzigd bij de wet van 12 augustus 1985, vervallen heroriëntering, gewijzigd bij de wet van 12 augustus 1985, vervallen
de woorden « de Nationale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid de woorden « de Nationale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid
» en de woorden « de Algemene Spaar- en Lijfrentekas, alsmede de door » en de woorden « de Algemene Spaar- en Lijfrentekas, alsmede de door
haar erkende instellingen ». haar erkende instellingen ».

Art. 5.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 5.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 6.Onze minister bevoegd voor economie en Onze Minister van

Art. 6.Onze minister bevoegd voor economie en Onze Minister van

Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van
dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 23 maart 1999. Gegeven te Brussel, 23 maart 1999.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister, Minister van Economie en Telecommunicatie, De Vice-Eerste Minister, Minister van Economie en Telecommunicatie,
belast met Buitenlandse Handel, belast met Buitenlandse Handel,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J.-J. VISEUR J.-J. VISEUR
^