Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 22/06/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd : "Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale Tentoonstellingen" "
Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd : "Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale Tentoonstellingen" Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd : "Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale Tentoonstellingen"
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer 22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer
van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd : van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd :
"Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale "Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale
Tentoonstellingen" Tentoonstellingen"
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
De administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie genaamd, De administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie genaamd,
"Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale "Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale
Tentoonstellingen" werd binnen de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Tentoonstellingen" werd binnen de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en
Energie opgericht overeenkomstig de bepalingen van Titel III, Energie opgericht overeenkomstig de bepalingen van Titel III,
Hoofdstuk II, van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de Hoofdstuk II, van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de
begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat. begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat.
In uitvoering van artikel 68, 4°, van de wet van 18 april 2017 In uitvoering van artikel 68, 4°, van de wet van 18 april 2017
houdende diverse bepalingen inzake economie, beoogt dit besluit de houdende diverse bepalingen inzake economie, beoogt dit besluit de
regels te bepalen voor de organisatie van het financieel beheer van regels te bepalen voor de organisatie van het financieel beheer van
deze dienst. De organisatie en werking van de dienst zullen het deze dienst. De organisatie en werking van de dienst zullen het
voorwerp uitmaken van een ander koninklijk besluit. voorwerp uitmaken van een ander koninklijk besluit.
De aard van werkingsmiddelen waarover de dienst kan beschikken is De aard van werkingsmiddelen waarover de dienst kan beschikken is
vastgelegd in het artikel 1. Het beheerscomité stelt het vastgelegd in het artikel 1. Het beheerscomité stelt het
begrotingsontwerp op volgens de onderverdeling vastgelegd in het begrotingsontwerp op volgens de onderverdeling vastgelegd in het
artikel 3 rekening houdend met de economische classificatie. artikel 3 rekening houdend met de economische classificatie.
Er werd in een boekhoudkundige rapportering voorzien op kwartaalbasis Er werd in een boekhoudkundige rapportering voorzien op kwartaalbasis
met tussentijds verslag over de uitvoering van de begroting (art. 5). met tussentijds verslag over de uitvoering van de begroting (art. 5).
Deze tussentijdse verslaggeving vormt een leidraad in de opvolging van Deze tussentijdse verslaggeving vormt een leidraad in de opvolging van
het beheer en draagt bij tot een verhoogd rekenschap en een betere het beheer en draagt bij tot een verhoogd rekenschap en een betere
transparantie naar alle betrokken partijen toe. transparantie naar alle betrokken partijen toe.
Op het einde van elke kalenderjaar worden de jaarrekening en de Op het einde van elke kalenderjaar worden de jaarrekening en de
rekening van uitvoering van de begroting opgemaakt (art. 6). rekening van uitvoering van de begroting opgemaakt (art. 6).
De rekenplichtige maakt jaarlijks de wettelijk voorziene De rekenplichtige maakt jaarlijks de wettelijk voorziene
beheersrekening op ten behoeve van het Rekenhof. Het beheerscomité, beheersrekening op ten behoeve van het Rekenhof. Het beheerscomité,
neemt ten aanzien van de rekenplichtige de toezichthoudende rol op neemt ten aanzien van de rekenplichtige de toezichthoudende rol op
zich. Hierdoor verwerft de rekenplichtige een meer onafhankelijke zich. Hierdoor verwerft de rekenplichtige een meer onafhankelijke
positie en wordt een scheiding tussen de aankoopactiviteiten en het positie en wordt een scheiding tussen de aankoopactiviteiten en het
geldbeheer mogelijk gemaakt (art. 8). geldbeheer mogelijk gemaakt (art. 8).
De eigenheid verbonden aan de organisatie van de internationale De eigenheid verbonden aan de organisatie van de internationale
tentoonstelling en de exploitatie van een tentoonstellingspaviljoen in tentoonstelling en de exploitatie van een tentoonstellingspaviljoen in
het buitenland vragen een flexibele en lichte structuur met een grote het buitenland vragen een flexibele en lichte structuur met een grote
autonomie. De administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie autonomie. De administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie
biedt hierop een antwoord aangezien het beheer en de boekhouding door biedt hierop een antwoord aangezien het beheer en de boekhouding door
een wet zijn afgescheiden van het algemeen bestuur. een wet zijn afgescheiden van het algemeen bestuur.
Deze autonomie dient evenwel gepaard te gaan met specifieke aandacht Deze autonomie dient evenwel gepaard te gaan met specifieke aandacht
voor transparantie en rekenschap. Er wordt dan ook voorzien in een voor transparantie en rekenschap. Er wordt dan ook voorzien in een
toezicht door tussenkomst van 2 regeringscommissarissen aangesteld toezicht door tussenkomst van 2 regeringscommissarissen aangesteld
door de minister bevoegd voor economie en de minister bevoegd voor door de minister bevoegd voor economie en de minister bevoegd voor
begroting (art. 13). begroting (art. 13).
Zo is ook de gestandaardiseerde workflow in de rijkscomptabiliteit via Zo is ook de gestandaardiseerde workflow in de rijkscomptabiliteit via
Fedcom niet toepasbaar voor dergelijke specifieke transacties. Er werd Fedcom niet toepasbaar voor dergelijke specifieke transacties. Er werd
dan ook geopteerd om een (commerciële) boekhouding te voeren dan ook geopteerd om een (commerciële) boekhouding te voeren
overeenkomstig het koninklijk besluit van 12 september 1983 tot overeenkomstig het koninklijk besluit van 12 september 1983 tot
bepaling van de minimumindeling van een algemeen rekeningstelsel. bepaling van de minimumindeling van een algemeen rekeningstelsel.
De financiële controle hierop zal gebeuren door tussenkomst van een De financiële controle hierop zal gebeuren door tussenkomst van een
revisor, die elke vastgestelde onregelmatigheid dient te rapporteren. revisor, die elke vastgestelde onregelmatigheid dient te rapporteren.
In zijn verslaggeving gedraagt hij zich voor het overige naar de In zijn verslaggeving gedraagt hij zich voor het overige naar de
regels vastgelegd in het Wetboek van Vennootschappen (art. 14 tot 17). regels vastgelegd in het Wetboek van Vennootschappen (art. 14 tot 17).
Voorts blijft de dienst onderworpen aan een controle door het Rekenhof Voorts blijft de dienst onderworpen aan een controle door het Rekenhof
(art. 18) en aan de interne audit zoals deze van toepassing is op de (art. 18) en aan de interne audit zoals deze van toepassing is op de
FOD Economie. FOD Economie.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
S. WILMES S. WILMES
ADVIES 61.388/1 VAN 24 MEI 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING ADVIES 61.388/1 VAN 24 MEI 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING
WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `BETREFFENDE HET WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `BETREFFENDE HET
FINANCIEEL BEHEER VAN DE ADMINISTRATIEVE DIENST MET BOEKHOUDKUNDIGE FINANCIEEL BEHEER VAN DE ADMINISTRATIEVE DIENST MET BOEKHOUDKUNDIGE
AUTONOMIE, GENAAMD 'BELGISCH COMMISSARIAAT-GENERAAL VOOR DE AUTONOMIE, GENAAMD 'BELGISCH COMMISSARIAAT-GENERAAL VOOR DE
INTERNATIONALE TENTOONSTELLINGEN'' INTERNATIONALE TENTOONSTELLINGEN''
Op 24 april 2017 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 24 april 2017 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een
advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit
`betreffende het financieel beheer van de administratieve dienst met `betreffende het financieel beheer van de administratieve dienst met
boekhoudkundige autonomie, genaamd 'Belgisch Commissariaat-generaal boekhoudkundige autonomie, genaamd 'Belgisch Commissariaat-generaal
voor de Internationale Tentoonstellingen''. voor de Internationale Tentoonstellingen''.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 18 mei 2017. Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 18 mei 2017.
De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter,
Wilfried Van Vaerenbergh en Wouter Pas, staatsraden, Michel Tison, Wilfried Van Vaerenbergh en Wouter Pas, staatsraden, Michel Tison,
assessor, en Wim Geurts, griffier. assessor, en Wim Geurts, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste
auditeur-afdelingshoofd. auditeur-afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Wilfried Van Vaerenbergh, advies is nagezien onder toezicht van Wilfried Van Vaerenbergh,
staatsraad. staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 24 mei 2017. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 24 mei 2017.
1. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de 1. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de
Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de Raad van Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de Raad van
State, afdeling Wetgeving, zich toegespitst op het onderzoek van de State, afdeling Wetgeving, zich toegespitst op het onderzoek van de
bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond,
alsmede van de vraag of aan de voorgeschreven vormvereisten is alsmede van de vraag of aan de voorgeschreven vormvereisten is
voldaan. voldaan.
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Strekking en rechtsgrond van het ontwerp
2. Bij artikel 62 van de wet van 18 april 2017 `houdende diverse 2. Bij artikel 62 van de wet van 18 april 2017 `houdende diverse
bepalingen inzake economie' is het "Belgisch Commissariaat-generaal bepalingen inzake economie' is het "Belgisch Commissariaat-generaal
voor de Internationale Tentoonstellingen" (hierna : Commissariaat voor de Internationale Tentoonstellingen" (hierna : Commissariaat
generaal) opgericht als administratieve dienst met boekhoudkundige generaal) opgericht als administratieve dienst met boekhoudkundige
autonomie. Het Commissariaat generaal wordt belast met het ontwerp, de autonomie. Het Commissariaat generaal wordt belast met het ontwerp, de
voorbereiding, de organisatie en de vereffening van de Belgische voorbereiding, de organisatie en de vereffening van de Belgische
deelname aan internationale tentoonstellingen georganiseerd door het deelname aan internationale tentoonstellingen georganiseerd door het
Internationaal Bureau voor Tentoonstellingen opgericht bij de Internationaal Bureau voor Tentoonstellingen opgericht bij de
Conventie betreffende de Internationale Tentoonstellingen, ondertekend Conventie betreffende de Internationale Tentoonstellingen, ondertekend
te Parijs op 22 november 1928. Er wordt een beheerscomité opgericht te Parijs op 22 november 1928. Er wordt een beheerscomité opgericht
voor het beheer en het toezicht op de werking van het Commissariaat voor het beheer en het toezicht op de werking van het Commissariaat
generaal en er wordt een Commissaris-generaal aangesteld die belast is generaal en er wordt een Commissaris-generaal aangesteld die belast is
met het dagelijks beheer ervan. met het dagelijks beheer ervan.
Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit bepaalt de Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit bepaalt de
regels betreffende de organisatie van de boekhouding, de begroting en regels betreffende de organisatie van de boekhouding, de begroting en
het financieel beheer van het Commissariaat generaal, alsook van de het financieel beheer van het Commissariaat generaal, alsook van de
controle hierop. controle hierop.
3. Rechtsgrond voor het ontwerp wordt geboden door artikel 68, 4°, van 3. Rechtsgrond voor het ontwerp wordt geboden door artikel 68, 4°, van
de wet van 18 april 2017, dat de Koning machtigt om, bij een besluit de wet van 18 april 2017, dat de Koning machtigt om, bij een besluit
vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de hiervoor genoemde vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de hiervoor genoemde
aangelegenheid te regelen. aangelegenheid te regelen.
In de aanhef van het ontwerp wordt ook nog verwezen naar artikel 108 In de aanhef van het ontwerp wordt ook nog verwezen naar artikel 108
van de Grondwet, waaraan de Koning een algemene bevoegdheid ontleent van de Grondwet, waaraan de Koning een algemene bevoegdheid ontleent
voor het uitvoeren van wetten, en naar de wet van 22 mei 2003 voor het uitvoeren van wetten, en naar de wet van 22 mei 2003
`houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de `houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de
federale Staat'. De hiervoor genoemde bepaling volstaat echter als federale Staat'. De hiervoor genoemde bepaling volstaat echter als
rechtsgrond voor het ontwerp, zodat een beroep op die rechtsgrond voor het ontwerp, zodat een beroep op die
grondwetsbepaling en die wet niet nodig is. grondwetsbepaling en die wet niet nodig is.
Onderzoek van de tekst Onderzoek van de tekst
Aanhef Aanhef
4. Rekening houdend met wat hiervoor is opgemerkt over de rechtsgrond 4. Rekening houdend met wat hiervoor is opgemerkt over de rechtsgrond
voor het ontwerp, dienen de verwijzingen in het eerste lid van de voor het ontwerp, dienen de verwijzingen in het eerste lid van de
aanhef naar artikel 108 van de Grondwet en in het tweede lid naar de aanhef naar artikel 108 van de Grondwet en in het tweede lid naar de
wet van 22 mei 2003 te worden weggelaten. In het huidige derde lid van wet van 22 mei 2003 te worden weggelaten. In het huidige derde lid van
de aanhef dient de rechtsgrond te worden gespecificeerd, door te de aanhef dient de rechtsgrond te worden gespecificeerd, door te
verwijzen naar artikel 68, 4°, van de wet van 18 april 2017 `houdende verwijzen naar artikel 68, 4°, van de wet van 18 april 2017 `houdende
diverse bepalingen inzake economie' (niet : de wet diverse bepalingen diverse bepalingen inzake economie' (niet : de wet diverse bepalingen
van 23 maart 2017). van 23 maart 2017).
Artikel 19 Artikel 19
5. Tenzij er bijzondere redenen voorhanden zijn die nopen tot een 5. Tenzij er bijzondere redenen voorhanden zijn die nopen tot een
afwijking van de gebruikelijke regels van inwerkingtreding van afwijking van de gebruikelijke regels van inwerkingtreding van
besluiten (de tiende dag volgend op de dag van de bekendmaking in het besluiten (de tiende dag volgend op de dag van de bekendmaking in het
Belgisch Staatsblad), dient artikel 19 uit het ontwerp te worden Belgisch Staatsblad), dient artikel 19 uit het ontwerp te worden
weggelaten. weggelaten.
De griffier, De griffier,
W. Geurts. W. Geurts.
De voorzitter, De voorzitter,
M. Van Damme. M. Van Damme.
22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer 22 JUNI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financieel beheer
van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie, genaamd
"Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale "Belgisch Commissariaat-generaal voor de Internationale
Tentoonstellingen" Tentoonstellingen"
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 18 april 2017 houdende diverse bepalingen inzake Gelet op de wet van 18 april 2017 houdende diverse bepalingen inzake
economie, artikel 68, 4° ; economie, artikel 68, 4° ;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30
maart 2017; maart 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 13 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 13
april 2017; april 2017;
Gelet op het advies 61.388/1 van de Raad van State, gegeven op 24 mei Gelet op het advies 61.388/1 van de Raad van State, gegeven op 24 mei
2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten 2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Economie, de Minister van Op de voordracht van de Minister van Economie, de Minister van
Begroting en de Minister van Financiën en op het advies van de in Raad Begroting en de Minister van Financiën en op het advies van de in Raad
vergaderde Ministers, vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De middelen van de administratieve dienst met

Artikel 1.De middelen van de administratieve dienst met

boekhoudkundige autonomie, Belgisch Commissariaat-generaal voor boekhoudkundige autonomie, Belgisch Commissariaat-generaal voor
Internationale Tentoonstellingen, hierna "het Commissariaat-generaal" Internationale Tentoonstellingen, hierna "het Commissariaat-generaal"
genoemd, bestaan uit : genoemd, bestaan uit :
1° dotaties of toelagen afkomstig van de federale begroting; 1° dotaties of toelagen afkomstig van de federale begroting;
2° bijdragen van de gewesten en gemeenschappen; 2° bijdragen van de gewesten en gemeenschappen;
3° bijdragen van andere overheidsinstanties; 3° bijdragen van andere overheidsinstanties;
4° sponsoring door privé-instanties; 4° sponsoring door privé-instanties;
5° eigen commerciële opbrengsten. 5° eigen commerciële opbrengsten.

Art. 2.De uitgaven met betrekking tot de werking en het vermogen van

Art. 2.De uitgaven met betrekking tot de werking en het vermogen van

het Commissariaat-generaal worden gedragen door de begroting van het het Commissariaat-generaal worden gedragen door de begroting van het
Commissariaat-generaal. Commissariaat-generaal.

Art. 3.De begroting wordt onderverdeeld als volgt :

Art. 3.De begroting wordt onderverdeeld als volgt :

1° saldo op 1 januari; 1° saldo op 1 januari;
2° ontvangsten : 2° ontvangsten :
a) functionele en exploitatie-ontvangsten; a) functionele en exploitatie-ontvangsten;
b) ontvangsten voor orde; b) ontvangsten voor orde;
3° uitgaven : 3° uitgaven :
a) bezoldigingen; a) bezoldigingen;
b) werkingskosten; b) werkingskosten;
c) functionele en exploitatie-uitgaven; c) functionele en exploitatie-uitgaven;
d) uitgaven voor orde; d) uitgaven voor orde;
4° saldo op 31 december. 4° saldo op 31 december.
De verrichtingen worden opgesplitst volgens de economische De verrichtingen worden opgesplitst volgens de economische
classificatie. De uitgaven mogen de beschikbare middelen niet classificatie. De uitgaven mogen de beschikbare middelen niet
overschrijden. overschrijden.

Art. 4.Het beheerscomité van het Commissariaat-generaal stelt het

Art. 4.Het beheerscomité van het Commissariaat-generaal stelt het

begrotingsontwerp op en maakt dit voor akkoord over aan de minister begrotingsontwerp op en maakt dit voor akkoord over aan de minister
bevoegd voor economie, hierna "de Minister" genoemd. bevoegd voor economie, hierna "de Minister" genoemd.

Art. 5.Het beheerscomité ontvangt op kwartaalbasis een tussentijdse

Art. 5.Het beheerscomité ontvangt op kwartaalbasis een tussentijdse

boekhoudkundige staat opgesteld volgens het schema van balans en boekhoudkundige staat opgesteld volgens het schema van balans en
resultatenrekening alsook een tussentijds verslag over de uitvoering resultatenrekening alsook een tussentijds verslag over de uitvoering
van de begroting. van de begroting.

Art. 6.Op het einde van ieder jaar worden de algemene rekeningen,

Art. 6.Op het einde van ieder jaar worden de algemene rekeningen,

bestaande uit de jaarrekening en de rekening van uitvoering van de bestaande uit de jaarrekening en de rekening van uitvoering van de
begroting opgemaakt door het beheerscomité. Tezelfdertijd maakt de begroting opgemaakt door het beheerscomité. Tezelfdertijd maakt de
rekenplichtige zijn beheersrekening op. rekenplichtige zijn beheersrekening op.

Art. 7.De rekening van uitvoering van de begroting wordt opgesteld

Art. 7.De rekening van uitvoering van de begroting wordt opgesteld

volgens de onderverdelingen van de goedgekeurde begroting. Deze volgens de onderverdelingen van de goedgekeurde begroting. Deze
rekening omvat : rekening omvat :
1° voor de ontvangsten : 1° voor de ontvangsten :
a) de raming van de vastgestelde rechten van het begrotingsjaar a) de raming van de vastgestelde rechten van het begrotingsjaar
b) de vastgestelde rechten van het begrotingsjaar b) de vastgestelde rechten van het begrotingsjaar
c) het verschil tussen de geraamde en de vastgestelde rechten c) het verschil tussen de geraamde en de vastgestelde rechten
2° Voor de uitgaven : 2° Voor de uitgaven :
a) de bij de begroting voorziene uitgaven; a) de bij de begroting voorziene uitgaven;
b) de vastgestelde rechten geboekt tijdens het begrotingsjaar; b) de vastgestelde rechten geboekt tijdens het begrotingsjaar;
c) het verschil tussen de voorziene uitgaven en de geboekte c) het verschil tussen de voorziene uitgaven en de geboekte
vastgestelde rechten. vastgestelde rechten.

Art. 8.De beheersrekening die de rekenplichtige jaarlijks opmaakt,

Art. 8.De beheersrekening die de rekenplichtige jaarlijks opmaakt,

omvat het beginsaldo, het geheel van de ontvangsten en uitgaven die in omvat het beginsaldo, het geheel van de ontvangsten en uitgaven die in
de loop van het begrotingsjaar werden verricht en het eindsaldo. de loop van het begrotingsjaar werden verricht en het eindsaldo.
De beheersrekening wordt ter beschikking gesteld van het De beheersrekening wordt ter beschikking gesteld van het
beheerscomité, die hierbij de toezichthoudende rol op zich neemt. beheerscomité, die hierbij de toezichthoudende rol op zich neemt.

Art. 9.Uiterlijk op 1 maart na het jaar waarop ze betrekking hebben

Art. 9.Uiterlijk op 1 maart na het jaar waarop ze betrekking hebben

wordt de algemene rekening, na goedkeuring door de Minister, tezamen wordt de algemene rekening, na goedkeuring door de Minister, tezamen
met de beheersrekening overgezonden aan de minister bevoegd voor met de beheersrekening overgezonden aan de minister bevoegd voor
begroting, die ze vóór 31 maart van hetzelfde jaar aan het Rekenhof begroting, die ze vóór 31 maart van hetzelfde jaar aan het Rekenhof
overlegt. overlegt.

Art. 10.De tegenover het Rekenhof verantwoordelijke rekenplichtige is

Art. 10.De tegenover het Rekenhof verantwoordelijke rekenplichtige is

belast met : belast met :
1° de inning van de schuldvorderingen; 1° de inning van de schuldvorderingen;
2° de uitvoering van de betalingen; 2° de uitvoering van de betalingen;
3° het beheren en bewaren van de gelden en waarden; 3° het beheren en bewaren van de gelden en waarden;
4° het opstellen en bewaren van de bescheiden met betrekking tot de 4° het opstellen en bewaren van de bescheiden met betrekking tot de
rekeningen alsmede van ieder verantwoordingsstuk; rekeningen alsmede van ieder verantwoordingsstuk;
5° het bijhouden van de boekhouding en de inventaris van het vermogen. 5° het bijhouden van de boekhouding en de inventaris van het vermogen.

Art. 11.Bij zijn ambtsneerlegging maakt de rekenplichtige een

Art. 11.Bij zijn ambtsneerlegging maakt de rekenplichtige een

eindrekening van zijn beheer op. eindrekening van zijn beheer op.

Art. 12.De rekenplichtige wordt benoemd, op voordracht van het

Art. 12.De rekenplichtige wordt benoemd, op voordracht van het

beheerscomité, door de Minister voor een hernieuwbare periode van vijf beheerscomité, door de Minister voor een hernieuwbare periode van vijf
jaar. Hij kan vervroegd een einde stellen aan het mandaat van de jaar. Hij kan vervroegd een einde stellen aan het mandaat van de
rekenplichtige. rekenplichtige.

Art. 13.Het Commissariaat-generaal staat onder de controlebevoegdheid

Art. 13.Het Commissariaat-generaal staat onder de controlebevoegdheid

van de Minister en de minister bevoegd voor begroting, door van de Minister en de minister bevoegd voor begroting, door
bemiddeling van een regeringscommissaris door Ons benoemd op bemiddeling van een regeringscommissaris door Ons benoemd op
voordracht van de Minister en een regeringscommissaris door Ons voordracht van de Minister en een regeringscommissaris door Ons
benoemd op voordracht van de minister bevoegd voor begroting. benoemd op voordracht van de minister bevoegd voor begroting.
De regeringscommissarissen nemen hun ambt kosteloos waar. De regeringscommissarissen nemen hun ambt kosteloos waar.
De regeringscommissarissen wonen, met raadgevende stem, het De regeringscommissarissen wonen, met raadgevende stem, het
beheerscomité bij. De regeringscommissarissen beschikken voor het beheerscomité bij. De regeringscommissarissen beschikken voor het
vervullen van hun opdracht over de ruimste macht. vervullen van hun opdracht over de ruimste macht.
Elke regeringscommissaris kan binnen een termijn van vier volle dagen Elke regeringscommissaris kan binnen een termijn van vier volle dagen
beroep instellen tegen elke beslissing die hij met de wet, met de beroep instellen tegen elke beslissing die hij met de wet, met de
statuten of met het algemeen belang strijdig acht. Het beroep is statuten of met het algemeen belang strijdig acht. Het beroep is
opschortend. opschortend.
Deze termijn gaat in de dag van de vergadering, waarop de beslissing Deze termijn gaat in de dag van de vergadering, waarop de beslissing
genomen werd, voor zover de regeringscommissaris daarop regelmatig genomen werd, voor zover de regeringscommissaris daarop regelmatig
uitgenodigd werd, en, in het tegenovergesteld geval, de dag waarop hij uitgenodigd werd, en, in het tegenovergesteld geval, de dag waarop hij
er kennis van heeft gekregen. er kennis van heeft gekregen.
Heeft de minister, bij wie het beroep werd ingesteld, binnen een Heeft de minister, bij wie het beroep werd ingesteld, binnen een
termijn van twintig volle dagen, ingaand dezelfde dag als de in het termijn van twintig volle dagen, ingaand dezelfde dag als de in het
voorgaande lid bedoelde termijn, de nietigverklaring niet voorgaande lid bedoelde termijn, de nietigverklaring niet
uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief. uitgesproken, dan wordt de beslissing definitief.
De nietigverklaring van de beslissing wordt aan het beheerscomité De nietigverklaring van de beslissing wordt aan het beheerscomité
betekend door de minister. betekend door de minister.

Art. 14.De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en

Art. 14.De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en

op de regelmatigheid van de in de jaarrekening weergegeven op de regelmatigheid van de in de jaarrekening weergegeven
verrichtingen wordt opgedragen aan een revisor. verrichtingen wordt opgedragen aan een revisor.
De revisor wordt, door de minister bevoegd voor begroting op De revisor wordt, door de minister bevoegd voor begroting op
voordracht van het beheerscomité, benoemd onder de leden van het voordracht van het beheerscomité, benoemd onder de leden van het
Instituut voor Bedrijfsrevisoren en dit voor een hernieuwbare termijn Instituut voor Bedrijfsrevisoren en dit voor een hernieuwbare termijn
van 3 jaar. van 3 jaar.

Art. 15.De revisor kan op elk ogenblik ter plaatse inzage nemen van

Art. 15.De revisor kan op elk ogenblik ter plaatse inzage nemen van

de boeken, brieven, notulen en in het algemeen van alle documenten en de boeken, brieven, notulen en in het algemeen van alle documenten en
geschriften van het Commissariaat-generaal. Hij kan van het geschriften van het Commissariaat-generaal. Hij kan van het
beheerscomité, van de gemachtigden en van de aangestelden van het beheerscomité, van de gemachtigden en van de aangestelden van het
Commissariaat-generaal alle ophelderingen en inlichtingen vorderen en Commissariaat-generaal alle ophelderingen en inlichtingen vorderen en
alle verificaties verrichten die hij nodig acht. alle verificaties verrichten die hij nodig acht.
Hij kan van het beheerscomité en van de Commissaris-generaal vorderen Hij kan van het beheerscomité en van de Commissaris-generaal vorderen
dat ze aan derden de bevestiging vragen van het bedrag van de dat ze aan derden de bevestiging vragen van het bedrag van de
vorderingen op, de schulden tegenover of van andere met betrekkingen vorderingen op, de schulden tegenover of van andere met betrekkingen
tot het Commissariaat-generaal. tot het Commissariaat-generaal.
Hij kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen Hij kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen
bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat. bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

Art. 16.De revisor mag de vergaderingen van het beheerscomité

Art. 16.De revisor mag de vergaderingen van het beheerscomité

bijwonen. Hij moet ze bijwonen wanneer zulks hem wordt verzocht door bijwonen. Hij moet ze bijwonen wanneer zulks hem wordt verzocht door
het beheerscomité. het beheerscomité.
Ten minste halfjaarlijks bezorgt het beheerscomité hem een Ten minste halfjaarlijks bezorgt het beheerscomité hem een
boekhoudkundige staat, opgesteld volgens het schema van balans en boekhoudkundige staat, opgesteld volgens het schema van balans en
resultatenrekening. resultatenrekening.

Art. 17.De revisor stelt naar aanleiding van de jaarrekening een

Art. 17.De revisor stelt naar aanleiding van de jaarrekening een

omstandig schriftelijk verslag op. Met het oog daarop overhandigt het omstandig schriftelijk verslag op. Met het oog daarop overhandigt het
beheerscomité hem de nodige stukken, en dit uiterlijk op 1 februari beheerscomité hem de nodige stukken, en dit uiterlijk op 1 februari
van het jaar dat volgt op het jaar waarop ze betrekking hebben. van het jaar dat volgt op het jaar waarop ze betrekking hebben.
In zijn verslaggeving gedraagt hij zich naar de bepalingen van het In zijn verslaggeving gedraagt hij zich naar de bepalingen van het
Wetboek van Vennootschappen en wijst hij op elke vastgestelde Wetboek van Vennootschappen en wijst hij op elke vastgestelde
onregelmatigheid of verzuim en, in het algemeen, op elke toestand die onregelmatigheid of verzuim en, in het algemeen, op elke toestand die
de solvabiliteit en de liquiditeit van het Commissariaat-generaal als de solvabiliteit en de liquiditeit van het Commissariaat-generaal als
administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie in het gedrag administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie in het gedrag
brengt. brengt.
Hij stuurt ten minste eenmaal per jaar een verslag over de financiële Hij stuurt ten minste eenmaal per jaar een verslag over de financiële
toestand, de rekeningen en de regelmatigheid van de in de jaarrekening toestand, de rekeningen en de regelmatigheid van de in de jaarrekening
weergegeven verrichtingen, aan de Minister, de minister bevoegd voor weergegeven verrichtingen, aan de Minister, de minister bevoegd voor
begroting en aan het beheerscomité. begroting en aan het beheerscomité.
Het verslag van de revisor over de jaarrekening wordt toegevoegd aan Het verslag van de revisor over de jaarrekening wordt toegevoegd aan
de algemene rekening die wordt doorgezonden aan de minister bevoegd de algemene rekening die wordt doorgezonden aan de minister bevoegd
voor begroting voor begroting

Art. 18.Het Rekenhof kan de comptabiliteit ter plaatse controleren.

Art. 18.Het Rekenhof kan de comptabiliteit ter plaatse controleren.

Het Hof mag zich te allen tijde alle verantwoordingsstukken, staten, Het Hof mag zich te allen tijde alle verantwoordingsstukken, staten,
inlichtingen of toelichtingen doen verstrekken betreffende de inlichtingen of toelichtingen doen verstrekken betreffende de
ontvangsten, de uitgaven, de activa en de schulden. ontvangsten, de uitgaven, de activa en de schulden.

Art. 19.De minister bevoegd voor economie, de minister bevoegd voor

Art. 19.De minister bevoegd voor economie, de minister bevoegd voor

financiën en de minister bevoegd voor begroting zijn, ieder wat hem financiën en de minister bevoegd voor begroting zijn, ieder wat hem
betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 22 juni 2017. Gegeven te Brussel, 22 juni 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
K. PEETERS K. PEETERS
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
S. WILMES S. WILMES
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
^