Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 21/07/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende het beheer van het broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de gebruikers ervan "
Koninklijk besluit betreffende het beheer van het broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de gebruikers ervan Koninklijk besluit betreffende het beheer van het broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de gebruikers ervan
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
21 JULI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het beheer van het 21 JULI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het beheer van het
broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de
gebruikers ervan gebruikers ervan
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13
oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in
broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap heeft de opstelling en broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap heeft de opstelling en
het houden in elke Lidstaat van een register vereist dat bestemd om het houden in elke Lidstaat van een register vereist dat bestemd om
een nauwkeurige boekhouding van de emissierechten voor broeikasgassen een nauwkeurige boekhouding van de emissierechten voor broeikasgassen
bij te houden. In 2004 heeft de federale administratie hiervoor het bij te houden. In 2004 heeft de federale administratie hiervoor het
broeikasregister van België opgesteld. Het beheer van dit register en broeikasregister van België opgesteld. Het beheer van dit register en
de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan zijn de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan zijn
vastgesteld in het koninklijk besluit van 9 juli 2010. vastgesteld in het koninklijk besluit van 9 juli 2010.
Ondertussen zijn er een reeks ontwikkelingen geweest waardoor dit Ondertussen zijn er een reeks ontwikkelingen geweest waardoor dit
besluit verschillende keren is moeten worden gewijzigd. Met het oog op besluit verschillende keren is moeten worden gewijzigd. Met het oog op
de juridische duidelijkheid moet het koninklijk besluit van 9 juli de juridische duidelijkheid moet het koninklijk besluit van 9 juli
2010 worden vervangen. 2010 worden vervangen.
Het Europese wetgevende kader is geëvolueerd met de goedkeuring van Het Europese wetgevende kader is geëvolueerd met de goedkeuring van
een nieuwe verordening van de Commissie van 2 mei 2013 tot instelling een nieuwe verordening van de Commissie van 2 mei 2013 tot instelling
van een EU register. In deze nieuwe verordening worden de voorwaarden van een EU register. In deze nieuwe verordening worden de voorwaarden
vastgesteld opdat het Eu-register, het transactielogboek van de vastgesteld opdat het Eu-register, het transactielogboek van de
Europese Unie (EUTL) en het internationale transactielog met elkaar Europese Unie (EUTL) en het internationale transactielog met elkaar
zouden worden verbonden. De link met het internationale transactielog zouden worden verbonden. De link met het internationale transactielog
brengt een vereiste uitbreiding van de vertrouwelijkheid van de brengt een vereiste uitbreiding van de vertrouwelijkheid van de
verwerking van de gegevens door de beheerder van het register met zich verwerking van de gegevens door de beheerder van het register met zich
mee, maar ook van zijn verplichting om bepaalde gegevens mee te delen. mee, maar ook van zijn verplichting om bepaalde gegevens mee te delen.
Bepaalde wijzigingen zijn voorzien teneinde de beheerprocedures van Bepaalde wijzigingen zijn voorzien teneinde de beheerprocedures van
het nationale register te vereenvoudigen. De procedure voor de opening het nationale register te vereenvoudigen. De procedure voor de opening
van de persoonstegoedrekeningen wordt versneld. De minimumvereisten van de persoonstegoedrekeningen wordt versneld. De minimumvereisten
voor de activering van de rekeningen moeten niet reglementair worden voor de activering van de rekeningen moeten niet reglementair worden
gedefinieerd. Bepaalde praktische moeilijkheden die worden veroorzaakt gedefinieerd. Bepaalde praktische moeilijkheden die worden veroorzaakt
in het kader van de procedure van de inning van de jaarlijkse bijdrage in het kader van de procedure van de inning van de jaarlijkse bijdrage
zijn geregeld. zijn geregeld.
Teneinde elk gebruik van het nationale broeikasregister voor diverse Teneinde elk gebruik van het nationale broeikasregister voor diverse
fraudedoeleinden, van het witwassen van geld tot de financiering van fraudedoeleinden, van het witwassen van geld tot de financiering van
het terrorisme, te ontraden is er een expliciete afwijking op de het terrorisme, te ontraden is er een expliciete afwijking op de
verplichte vertrouwelijkheid van de beheerder van het register verplichte vertrouwelijkheid van de beheerder van het register
voorzien. Deze afwijking, die niet-beperkend geformuleerd is, zal dus voorzien. Deze afwijking, die niet-beperkend geformuleerd is, zal dus
de beheerder van het register in staat stellen relevante feiten te de beheerder van het register in staat stellen relevante feiten te
signaleren, onder meer aan de Cel voor de behandeling van financiële signaleren, onder meer aan de Cel voor de behandeling van financiële
gegevens zoals vastgesteld door het koninklijk besluit van 11 juni gegevens zoals vastgesteld door het koninklijk besluit van 11 juni
1993 of aan de bevoegde Procureur des Konings. 1993 of aan de bevoegde Procureur des Konings.
Het nationaal register voor broeikasgassen beheert ongeveer 400 Het nationaal register voor broeikasgassen beheert ongeveer 400
rekeningen waarop ongeveer 900 miljoen emissierechten staan. Op basis rekeningen waarop ongeveer 900 miljoen emissierechten staan. Op basis
van de marktwaarde begin 2017 vertegenwoordigt dit een beheerde waarde van de marktwaarde begin 2017 vertegenwoordigt dit een beheerde waarde
in het register van meer dan 5 miljard euro. in het register van meer dan 5 miljard euro.
De functie van dit register is het toewijzen van De functie van dit register is het toewijzen van
broeikasgasemissierechten aan exploitanten mogelijk maken, maar ook om broeikasgasemissierechten aan exploitanten mogelijk maken, maar ook om
aan exploitanten of aan ieder rechtspersoon of natuurlijke persoon de aan exploitanten of aan ieder rechtspersoon of natuurlijke persoon de
mogelijkheid te bieden om die emissierechten te bezitten of te mogelijkheid te bieden om die emissierechten te bezitten of te
verhandelen. In dit register worden dus « exploitanttegoedrekeningen verhandelen. In dit register worden dus « exploitanttegoedrekeningen
», « persoonstegoedrekeningen » en « handelsrekeningen » geopend », « persoonstegoedrekeningen » en « handelsrekeningen » geopend
waarop de verleende rechten worden ingeschreven. Deze tegoedrekeningen waarop de verleende rechten worden ingeschreven. Deze tegoedrekeningen
vertonen een zekere gelijkenis met bankrekeningen in die zin dat de vertonen een zekere gelijkenis met bankrekeningen in die zin dat de
rechten een financiële waarde hebben en dienen als vertrek- of rechten een financiële waarde hebben en dienen als vertrek- of
eindpunt van de verschillende transacties die met deze rechten kunnen eindpunt van de verschillende transacties die met deze rechten kunnen
worden uitgevoerd. Deze transacties kunnen worden uitgevoerd tussen worden uitgevoerd. Deze transacties kunnen worden uitgevoerd tussen
rekeningen van het nationaal Belgisch register, maar ook tussen rekeningen van het nationaal Belgisch register, maar ook tussen
rekeningen van gebruikers uit twee verschillende landen. rekeningen van gebruikers uit twee verschillende landen.
Elke natuurlijke of rechtspersoon kan een tegoedrekening openen in het Elke natuurlijke of rechtspersoon kan een tegoedrekening openen in het
nationaal register, voor zover die voldoet aan de voorwaarden nationaal register, voor zover die voldoet aan de voorwaarden
vastgelegd in het koninklijk besluit. vastgelegd in het koninklijk besluit.
In principe is de registeradministrateur gebonden aan een verplichte In principe is de registeradministrateur gebonden aan een verplichte
vertrouwelijkheid en mag hij geen enkele informatie in verband met de vertrouwelijkheid en mag hij geen enkele informatie in verband met de
houders van een rekening in het register, noch met de transacties die houders van een rekening in het register, noch met de transacties die
via deze rekeningen worden uitgevoerd meedelen aan derden. Pas na vijf via deze rekeningen worden uitgevoerd meedelen aan derden. Pas na vijf
jaar worden de transacties publiek gemaakt. jaar worden de transacties publiek gemaakt.
Objectief gezien is het echter noodzakelijk dat bepaalde informatie Objectief gezien is het echter noodzakelijk dat bepaalde informatie
uit het nationaal register kan worden doorgespeeld naar de Cel voor uit het nationaal register kan worden doorgespeeld naar de Cel voor
financiële informatieverwerking. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gaan over financiële informatieverwerking. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gaan over
grote of belangrijke transacties tussen handelsrekeningen en/of grote of belangrijke transacties tussen handelsrekeningen en/of
exploitanttegoedrekeningen. exploitanttegoedrekeningen.
In haar advies van 29 mei 2017, heeft de Raad van State bemerkingen op In haar advies van 29 mei 2017, heeft de Raad van State bemerkingen op
dit project geformuleerd. dit project geformuleerd.
Inzake de opschorting van de verschuldigde retributie voor diensten Inzake de opschorting van de verschuldigde retributie voor diensten
van de Federale overheid, betreft het concreet slechts één enkele van de Federale overheid, betreft het concreet slechts één enkele
dienst, die deel uitmaakt van dezelfde administratie en van dezelfde dienst, die deel uitmaakt van dezelfde administratie en van dezelfde
dienst als diegene verantwoordelijk voor het beheer van het register dienst als diegene verantwoordelijk voor het beheer van het register
voor broeikasgassen. Dit betekent dat de uitgave eerst vanuit een voor broeikasgassen. Dit betekent dat de uitgave eerst vanuit een
fonds zou gebeuren, om deze daar vervolgens rechtstreeks als inkomst fonds zou gebeuren, om deze daar vervolgens rechtstreeks als inkomst
terug in te storten. Deze vrijstelling en dit onderscheid terug in te storten. Deze vrijstelling en dit onderscheid
verantwoorden zich dus door een administratieve en budgettaire verantwoorden zich dus door een administratieve en budgettaire
vereenvoudiging. vereenvoudiging.
Inzake het retroactieve effect dat gegeven werd aan artikel 13, § 2, Inzake het retroactieve effect dat gegeven werd aan artikel 13, § 2,
heeft de consolidatie van de Europese registers geleid tot een heeft de consolidatie van de Europese registers geleid tot een
verdubbeling van de gebruikersrekeningen in het register. Het betreft verdubbeling van de gebruikersrekeningen in het register. Het betreft
een technische interventie van de Europese Commissie die automatisch een technische interventie van de Europese Commissie die automatisch
het geheel van rekeningen verdubbeld heeft, maar de retributie werd het geheel van rekeningen verdubbeld heeft, maar de retributie werd
niet dubbel geïnd in 2012. Dit retroactief effect is bijgevolg niet dubbel geïnd in 2012. Dit retroactief effect is bijgevolg
noodzakelijk om deze situatie boekhoudkundig te regulariseren. noodzakelijk om deze situatie boekhoudkundig te regulariseren.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling, De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling,
M.-C. MARGHEM M.-C. MARGHEM
21 JULI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het beheer van het 21 JULI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het beheer van het
register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden van register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden van
toepassing op de gebruikers ervan toepassing op de gebruikers ervan
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Verordening (EU) nr. 389/2013 van de Commissie van 2 mei Gelet op de Verordening (EU) nr. 389/2013 van de Commissie van 2 mei
2013 tot instelling van een EU-register overeenkomstig Richtlijn 2013 tot instelling van een EU-register overeenkomstig Richtlijn
2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad, Beschikkingen nrs. 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad, Beschikkingen nrs.
208/2004/EG en 406/2009/EG van het Europees Parlement en de Raad en 208/2004/EG en 406/2009/EG van het Europees Parlement en de Raad en
tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 920/2010 en 1193/2011 van tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 920/2010 en 1193/2011 van
de Commissie; de Commissie;
Gelet op artikel 37, 107, tweede lid, en 108 van de Grondwet; Gelet op artikel 37, 107, tweede lid, en 108 van de Grondwet;
Gelet op de programmawet van 27 december 2004, artikel 239; Gelet op de programmawet van 27 december 2004, artikel 239;
Gelet op het koninklijk besluit van 11 juni 1993 inzake de Gelet op het koninklijk besluit van 11 juni 1993 inzake de
samenstelling, de organisatie, de werking en de onafhankelijkheid van samenstelling, de organisatie, de werking en de onafhankelijkheid van
de cel voor financiële informatieverwerking; de cel voor financiële informatieverwerking;
Gelet op het koninklijk besluit van 9 juli 2010 betreffende het beheer Gelet op het koninklijk besluit van 9 juli 2010 betreffende het beheer
van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die
van toepassing zijn op de gebruikers ervan van toepassing zijn op de gebruikers ervan
Gelet op het samenwerkingsakkoord van 19 februari 2007 tussen de Gelet op het samenwerkingsakkoord van 19 februari 2007 tussen de
Federale Overheid, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Federale Overheid, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake de uitvoering van sommige Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake de uitvoering van sommige
bepalingen van het Protocol van Kyoto; bepalingen van het Protocol van Kyoto;
Gelet op het samenwerkingsakkoord van 2 september 2013 tussen de Gelet op het samenwerkingsakkoord van 2 september 2013 tussen de
Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse
Hoofdstedelijke Gewest betreffende het opnemen van Hoofdstedelijke Gewest betreffende het opnemen van
luchtvaartactiviteiten in de regeling voor de handel in luchtvaartactiviteiten in de regeling voor de handel in
broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap overeenkomstig broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap overeenkomstig
Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19
november 2008 tot wijziging van de Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook november 2008 tot wijziging van de Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook
luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in
broeikasgasemissierechten binnen de gemeenschap; broeikasgasemissierechten binnen de gemeenschap;
Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 januari 2017 tussen de Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 januari 2017 tussen de
Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse
Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en het Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en het
administratief beheer van het nationaal register voor broeikasgassen administratief beheer van het nationaal register voor broeikasgassen
van België overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees van België overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees
Parlement en de Raad en Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees
Parlement en de Raad, alsmede bepaalde elementen van de veiling Parlement en de Raad, alsmede bepaalde elementen van de veiling
overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14
maart 2017; maart 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op
30 maart 2017; 30 maart 2017;
Gelet op het advies nr 12/2015 van de Commissie voor de bescherming Gelet op het advies nr 12/2015 van de Commissie voor de bescherming
van de persoonlijke levenssfeer van 13 mei 2015; van de persoonlijke levenssfeer van 13 mei 2015;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd
overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013
houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op advies nr. 61.404/1 van de Raad van State, gegeven op 29 mei Gelet op advies nr. 61.404/1 van de Raad van State, gegeven op 29 mei
2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten 2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de beschikking 2002/358/EG van de Raad van de Europese Overwegende de beschikking 2002/358/EG van de Raad van de Europese
Unie van 25 april 2002 betreffende de goedkeuring, namens de Europese Unie van 25 april 2002 betreffende de goedkeuring, namens de Europese
Gemeenschap, van het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Gemeenschap, van het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de
Verenigde Naties inzake Klimaatverandering en de gezamenlijke nakoming Verenigde Naties inzake Klimaatverandering en de gezamenlijke nakoming
van de in dat kader aangegane verplichtingen; van de in dat kader aangegane verplichtingen;
Overwegende de richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Overwegende de richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de
Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de
handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot
wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad, zoals gewijzigd door de wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad, zoals gewijzigd door de
Richtlijn 2004/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 Richtlijn 2004/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27
oktober 2004, door de Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement oktober 2004, door de Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement
en de Raad van 19 november 2008, en door de Richtlijn 2009/29/EG van en de Raad van 19 november 2008, en door de Richtlijn 2009/29/EG van
het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009; het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009;
Overwegende de verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Overwegende de verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees
Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende een bewakings- en Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende een bewakings- en
rapportagesysteem voor de uitstoot van broeikasgassen en een rapportagesysteem voor de uitstoot van broeikasgassen en een
rapportagemechanisme voor overige informatie op nationaal niveau en op rapportagemechanisme voor overige informatie op nationaal niveau en op
het niveau van de unie met betrekking tot klimaatverandering, en tot het niveau van de unie met betrekking tot klimaatverandering, en tot
intrekking van beschikking nr. 280/2004/EG; intrekking van beschikking nr. 280/2004/EG;
Overwegende de beslissing van de Uitgebreide Interministeriële Overwegende de beslissing van de Uitgebreide Interministeriële
Conferentie voor het Leefmilieu van 13 mei 2004 betreffende het Conferentie voor het Leefmilieu van 13 mei 2004 betreffende het
opzetten van een register, waarbij de verantwoordelijkheid voor het opzetten van een register, waarbij de verantwoordelijkheid voor het
houden van het register wordt toevertrouwd aan de federale Minister houden van het register wordt toevertrouwd aan de federale Minister
voor Leefmilieu en waarbij hem meer bepaald wordt opgelegd de voor Leefmilieu en waarbij hem meer bepaald wordt opgelegd de
onderrichtingen van de bevoegde gewestelijke overheden aangaande de onderrichtingen van de bevoegde gewestelijke overheden aangaande de
rekeningverrichtingen uit te voeren, het register toegankelijk te rekeningverrichtingen uit te voeren, het register toegankelijk te
maken en te zorgen voor het archiveren van de gegevens; maken en te zorgen voor het archiveren van de gegevens;
Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, van de Minister van Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, van de Minister van
Sociale Zaken en Volksgezondheid, van de Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Volksgezondheid, van de Staatssecretaris voor
privacy, van de Minister van Justitie en op het advies van de in Raad privacy, van de Minister van Justitie en op het advies van de in Raad
vergaderde Ministers, vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Definities

Artikel 1.Definities

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° Registerverordening : verordening (EU) nr. 389/2013 van de 1° Registerverordening : verordening (EU) nr. 389/2013 van de
Commissie van 2 mei 2013 tot instelling van een EU-register Commissie van 2 mei 2013 tot instelling van een EU-register
overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de
Raad, Beschikkingen nrs. 280/2004/EG en 406/2009/EG van het Europees Raad, Beschikkingen nrs. 280/2004/EG en 406/2009/EG van het Europees
Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr.
920/2010 en 1193/2011 van de Commissie; 920/2010 en 1193/2011 van de Commissie;
2° Richtlijn : de richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en 2° Richtlijn : de richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en
van de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor van de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor
de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot
wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad, zoals gewijzigd door wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad, zoals gewijzigd door
richtlijn 2004/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 richtlijn 2004/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27
oktober 2004, door richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en oktober 2004, door richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en
de Raad van 19 november 2008, door de verordening (EG) nr. 219/2009 de Raad van 19 november 2008, door de verordening (EG) nr. 219/2009
van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 en door van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 en door
richtlijn 2009/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 richtlijn 2009/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23
april 2009; april 2009;
3° Register : het deel van het geconsolideerd systeem van Europese 3° Register : het deel van het geconsolideerd systeem van Europese
registers overeenkomstig artikel 19 van de Richtlijn en artikel 10 van registers overeenkomstig artikel 19 van de Richtlijn en artikel 10 van
verordening nr. 525/2013, dat wordt beheerd door België conform de verordening nr. 525/2013, dat wordt beheerd door België conform de
registerverordening en het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van registerverordening en het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van
de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering; de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering;
4° Publieke website van het register : de website die de 4° Publieke website van het register : de website die de
registeradministrateur onderhoudt en waarop hij publieke informatie registeradministrateur onderhoudt en waarop hij publieke informatie
publiceert; publiceert;
5° Registeradministrateur : de Belgische nationale administrateur 5° Registeradministrateur : de Belgische nationale administrateur
overeenkomstig de registerverordening, te weten de Federale overeenkomstig de registerverordening, te weten de Federale
Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en
Leefmilieu, die de rekeningen en de gebruikers in het register Leefmilieu, die de rekeningen en de gebruikers in het register
beheert; beheert;
6° Gemachtigd vertegenwoordigers van de registeradministrateur : de 6° Gemachtigd vertegenwoordigers van de registeradministrateur : de
vertegenwoordigers aangeduid zoals bepaald in artikel 2; vertegenwoordigers aangeduid zoals bepaald in artikel 2;
7° Centrale administrateur : is degene die overeenkomstig artikel 20 7° Centrale administrateur : is degene die overeenkomstig artikel 20
van de richtlijn door de Commissie is aangewezen voor het bijhouden van de richtlijn door de Commissie is aangewezen voor het bijhouden
van het onafhankelijk transactielogboek en om de taken zoals bepaald van het onafhankelijk transactielogboek en om de taken zoals bepaald
in de registerverordening uit te voeren, waaronder het beheren van de in de registerverordening uit te voeren, waaronder het beheren van de
registersoftware, hardware, hosting, beschikbaarheid en veiligheid; registersoftware, hardware, hosting, beschikbaarheid en veiligheid;
8° Samenwerkingsakkoord register : samenwerkingsakkoord van 20 januari 8° Samenwerkingsakkoord register : samenwerkingsakkoord van 20 januari
2017 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest 2017 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest
en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en
het administratief beheer van het nationaal register voor het administratief beheer van het nationaal register voor
broeikasgassen van België overeenkomstig richtlijn 2003/87/EG van het broeikasgassen van België overeenkomstig richtlijn 2003/87/EG van het
Europees Parlement en de Raad en verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad en verordening (EU) nr. 525/2013 van het
Europees Parlement en de Raad alsmede bepaalde elementen van de Europees Parlement en de Raad alsmede bepaalde elementen van de
veiling overeenkomstig verordening nr. 1031/2010 van de Commissie; veiling overeenkomstig verordening nr. 1031/2010 van de Commissie;
9° Bevoegde autoriteit : de instanties aangewezen door respectievelijk 9° Bevoegde autoriteit : de instanties aangewezen door respectievelijk
het Vlaams Gewest, het Waals gewest, het Brussels Hoofdstedelijk het Vlaams Gewest, het Waals gewest, het Brussels Hoofdstedelijk
gewest en de Federale staat, overeenkomstig artikel 18 van de gewest en de Federale staat, overeenkomstig artikel 18 van de
richtlijn, om de taken die hen krachtens de registerverordening en het richtlijn, om de taken die hen krachtens de registerverordening en het
samenwerkingsakkoord Register van 20 januari 2017 zijn toegewezen uit samenwerkingsakkoord Register van 20 januari 2017 zijn toegewezen uit
te voeren; te voeren;
10° Activeringsformulier : elektronisch of papieren formulier bedoelt 10° Activeringsformulier : elektronisch of papieren formulier bedoelt
om alle gegevens te verzamelen die vereist zijn voor het openen en om alle gegevens te verzamelen die vereist zijn voor het openen en
beheren van een rekening, met inbegrip van de bewijsstukken vereist beheren van een rekening, met inbegrip van de bewijsstukken vereist
overeenkomstig de Registerverordening, onderhavig koninklijk besluit overeenkomstig de Registerverordening, onderhavig koninklijk besluit
en de bijkomende voorwaarden; en de bijkomende voorwaarden;
11° Activeringsdossier : één of meerdere volledig ingevulde 11° Activeringsdossier : één of meerdere volledig ingevulde
activeringsformulieren vergezeld van alle vereiste bewijsstukken voor activeringsformulieren vergezeld van alle vereiste bewijsstukken voor
het openen en beheren van een rekening overeenkomstig de het openen en beheren van een rekening overeenkomstig de
registerverordening, onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende registerverordening, onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende
voorwaarden; voorwaarden;
12° Overeenkomst : de overeenkomst tussen de registeradministrateur en 12° Overeenkomst : de overeenkomst tussen de registeradministrateur en
een rekeninghouder die tot stand komt na opening van een rekening een rekeninghouder die tot stand komt na opening van een rekening
overeenkomstig artikel 3; overeenkomstig artikel 3;
13° Bijkomende voorwaarden : de bijkomende voorwaarden bij onderhavig 13° Bijkomende voorwaarden : de bijkomende voorwaarden bij onderhavig
koninklijk besluit die overeenkomstig artikel 9 worden opgesteld en koninklijk besluit die overeenkomstig artikel 9 worden opgesteld en
gepubliceerd op de publieke website van het register; gepubliceerd op de publieke website van het register;
14° Rekeninghouder : iedere natuurlijke of rechtspersoon die in het 14° Rekeninghouder : iedere natuurlijke of rechtspersoon die in het
bezit is van een rekening in het registersysteem overeenkomstig de bezit is van een rekening in het registersysteem overeenkomstig de
registerverordening en die vertegenwoordigd wordt door zijn aangeduide registerverordening en die vertegenwoordigd wordt door zijn aangeduide
wettelijke vertegenwoordiger; wettelijke vertegenwoordiger;
15° De rekeninghouder van een exploitanttegoedrekening : de eigenaar 15° De rekeninghouder van een exploitanttegoedrekening : de eigenaar
van een installatie voor dewelke de rekening werd gecreëerd; van een installatie voor dewelke de rekening werd gecreëerd;
16° De rekeninghouder van een vliegtuigexploitanttegoedrekening : de 16° De rekeninghouder van een vliegtuigexploitanttegoedrekening : de
vliegtuigexploitant voor dewelke de rekening werd gecreëerd; vliegtuigexploitant voor dewelke de rekening werd gecreëerd;
17° De rekeninghouder van een persoonstegoedrekening of 17° De rekeninghouder van een persoonstegoedrekening of
handelsrekening : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon in wiens handelsrekening : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon in wiens
naam de respectieve rekening wordt aangevraagd; naam de respectieve rekening wordt aangevraagd;
18° De rekeninghouder van een externplatformrekening of 18° De rekeninghouder van een externplatformrekening of
verificateursrekening : de rechtspersoon in wiens naam de respectieve verificateursrekening : de rechtspersoon in wiens naam de respectieve
rekening wordt aangevraagd; rekening wordt aangevraagd;
19° Wettelijke vertegenwoordiger : de natuurlijke persoon die door de 19° Wettelijke vertegenwoordiger : de natuurlijke persoon die door de
rekeninghouder aangeduid wordt om de rekeninghouder wettelijk te rekeninghouder aangeduid wordt om de rekeninghouder wettelijk te
binden door zijn of haar handtekening en die de gemachtigde en binden door zijn of haar handtekening en die de gemachtigde en
bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers aanduidt; bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers aanduidt;
20° Gemachtigd vertegenwoordiger : een natuurlijk persoon die 20° Gemachtigd vertegenwoordiger : een natuurlijk persoon die
aangeduid wordt door de wettelijke vertegenwoordiger van de aangeduid wordt door de wettelijke vertegenwoordiger van de
rekeninghouder om de rekening van deze rekeninghouder te beheren en rekeninghouder om de rekening van deze rekeninghouder te beheren en
transacties uit te voeren overeenkomstig de registerverordening; transacties uit te voeren overeenkomstig de registerverordening;
21° Bijkomend gemachtigd vertegenwoordiger : een natuurlijk persoon 21° Bijkomend gemachtigd vertegenwoordiger : een natuurlijk persoon
die aangeduid wordt door de wettelijke vertegenwoordiger van de die aangeduid wordt door de wettelijke vertegenwoordiger van de
rekeninghouder om de rekening van deze rekeninghouder te beheren en rekeninghouder om de rekening van deze rekeninghouder te beheren en
transacties goed of af te keuren overeenkomstig de transacties goed of af te keuren overeenkomstig de
registerverordening; registerverordening;
22° De gebruikers : de gemachtigde vertegenwoordigers en bijkomende 22° De gebruikers : de gemachtigde vertegenwoordigers en bijkomende
gemachtigde vertegenwoordigers van een rekeninghouder; gemachtigde vertegenwoordigers van een rekeninghouder;
23° Gebruikersrekening : exploitantegoedrekening, 23° Gebruikersrekening : exploitantegoedrekening,
vliegtuigexploitantegoedrekening, persoonstegoedrekening, vliegtuigexploitantegoedrekening, persoonstegoedrekening,
handelsrekening, externplatformrekening of verificateursrekening handelsrekening, externplatformrekening of verificateursrekening
overeenkomstig de registerverordening; overeenkomstig de registerverordening;
24° Transactie : het proces waarbij emissierechten of Kyoto-eenheden 24° Transactie : het proces waarbij emissierechten of Kyoto-eenheden
van een rekening naar een andere rekening worden overgedragen, ter van een rekening naar een andere rekening worden overgedragen, ter
uitvoering van een opdracht gegeven aan het register overeenkomstig de uitvoering van een opdracht gegeven aan het register overeenkomstig de
registerverordening; registerverordening;
25° Authentificeringssleutel : gebruikersnaam, paswoord en een 25° Authentificeringssleutel : gebruikersnaam, paswoord en een
bijkomende factor of een gelijkaardige multifactor beveiliging die bijkomende factor of een gelijkaardige multifactor beveiliging die
toegang geeft tot het register. toegang geeft tot het register.

Art. 2.De registeradministrateur en zijn gemachtigde

Art. 2.De registeradministrateur en zijn gemachtigde

vertegenwoordigers vertegenwoordigers
§ 1. De voorzitter van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, § 1. De voorzitter van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu duidt de gemachtigde Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu duidt de gemachtigde
vertegenwoordigers van de registeradministrateur aan. Deze aanduiding vertegenwoordigers van de registeradministrateur aan. Deze aanduiding
wordt gepubliceerd in de bijkomende voorwaarden. wordt gepubliceerd in de bijkomende voorwaarden.
§ 2. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur § 2. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur
zijn personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, zijn personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu die handelen in naam van Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu die handelen in naam van
en onder de verantwoordelijkheid van de registeradministrateur. en onder de verantwoordelijkheid van de registeradministrateur.
§ 3. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur § 3. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur
zijn bevoegd om alle taken en opdrachten uit te voeren die eigen zijn zijn bevoegd om alle taken en opdrachten uit te voeren die eigen zijn
aan de registeradministrateur. aan de registeradministrateur.
§ 4. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur § 4. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur
zien er op toe dat zij zich niet in een staat van belangenconflict zien er op toe dat zij zich niet in een staat van belangenconflict
bevinden met één of meerdere rekeninghouders, met één of meerdere bevinden met één of meerdere rekeninghouders, met één of meerdere
verificateurs, met een of meerdere administrateurs van een andere verificateurs, met een of meerdere administrateurs van een andere
lidstaat of met de centrale administrateur. lidstaat of met de centrale administrateur.
§ 5. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur § 5. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur
behandelen alle informatie als vertrouwelijk, met inbegrip van behandelen alle informatie als vertrouwelijk, met inbegrip van
gegevens over het tegoed van alle rekeningen en alle verrichte gegevens over het tegoed van alle rekeningen en alle verrichte
transacties die in het register zijn opgeslagen, tenzij deze transacties die in het register zijn opgeslagen, tenzij deze
informatie wordt gebruikt voor de tenuitvoerlegging van de informatie wordt gebruikt voor de tenuitvoerlegging van de
toepasselijke regelgeving. toepasselijke regelgeving.

Art. 3.Openen van een gebruikersrekening

Art. 3.Openen van een gebruikersrekening

§ 1. Een gebruikersrekening wordt in het register gecreëerd § 1. Een gebruikersrekening wordt in het register gecreëerd
overeenkomstig de desbetreffende artikels van de registerverordening. overeenkomstig de desbetreffende artikels van de registerverordening.
§ 2. De aspirant-rekeninghouder van een persoonstegoedrekening, § 2. De aspirant-rekeninghouder van een persoonstegoedrekening,
handelsrekening of externplatformrekening moet een permanente handelsrekening of externplatformrekening moet een permanente
verblijfplaats in België hebben en moet voor btw-doeleinden zijn verblijfplaats in België hebben en moet voor btw-doeleinden zijn
geregistreerd in België. Deze btw-plicht geldt niet voor de bevoegde geregistreerd in België. Deze btw-plicht geldt niet voor de bevoegde
autoriteiten. autoriteiten.
§ 3. De registeradministrateur stelt een activeringsformulier ter § 3. De registeradministrateur stelt een activeringsformulier ter
beschikking voor elke aanvraag tot opening van een gebruikersrekening. beschikking voor elke aanvraag tot opening van een gebruikersrekening.
§ 4. Op dit activeringsformulier worden de vertegenwoordigers § 4. Op dit activeringsformulier worden de vertegenwoordigers
aangeduid. De vertegenwoordigers ondertekenen het activeringsformulier aangeduid. De vertegenwoordigers ondertekenen het activeringsformulier
en verklaren daarmee kennis te nemen van en akkoord te zijn met de en verklaren daarmee kennis te nemen van en akkoord te zijn met de
bepalingen van onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende bepalingen van onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende
voorwaarden. voorwaarden.
§ 5. Nieuwe gemachtigde en bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers § 5. Nieuwe gemachtigde en bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers
van een persoonstegoedrekening, handelsrekening of van een persoonstegoedrekening, handelsrekening of
externplatformrekening moeten permanente ingezetenen in België zijn. externplatformrekening moeten permanente ingezetenen in België zijn.
§ 6. De aspirant-rekeninghouder, verzendt het activeringsdossier aan § 6. De aspirant-rekeninghouder, verzendt het activeringsdossier aan
de registeradministrateur, volgens de modaliteiten vermeld in de de registeradministrateur, volgens de modaliteiten vermeld in de
bijkomende voorwaarden. bijkomende voorwaarden.
§ 7. Een activeringsdossier zal enkel als geldig beschouwd worden § 7. Een activeringsdossier zal enkel als geldig beschouwd worden
indien : indien :
1° het volledig en correct werd ingevuld; 1° het volledig en correct werd ingevuld;
2° het voorzien is van alle noodzakelijke en geldige bewijsstukken, 2° het voorzien is van alle noodzakelijke en geldige bewijsstukken,
gelegaliseerd indien nodig; gelegaliseerd indien nodig;
3° het voorzien is van alle noodzakelijke en originele handtekeningen. 3° het voorzien is van alle noodzakelijke en originele handtekeningen.
§ 8. Indien de registeradministrateur het activeringsdossier als § 8. Indien de registeradministrateur het activeringsdossier als
ongeldig beschouwt, brengt hij de aspirant-rekeninghouder hiervan op ongeldig beschouwt, brengt hij de aspirant-rekeninghouder hiervan op
de hoogte. Zonder antwoord van de aspirant-rekeninghouder hierop de hoogte. Zonder antwoord van de aspirant-rekeninghouder hierop
binnen de termijn bepaald in de bijkomende voorwaarden, zal het binnen de termijn bepaald in de bijkomende voorwaarden, zal het
activeringsdossier geweigerd worden en kan eventueel een nieuw dossier activeringsdossier geweigerd worden en kan eventueel een nieuw dossier
worden ingediend. worden ingediend.
§ 9. De registeradministrateur kan weigeren de gebruikersrekening te § 9. De registeradministrateur kan weigeren de gebruikersrekening te
openen zolang hij geen geldig activeringsdossier ontvangen heeft of openen zolang hij geen geldig activeringsdossier ontvangen heeft of
zolang de eerste retributie niet betaald werd. Andere redenen om de zolang de eerste retributie niet betaald werd. Andere redenen om de
opening te weigeren, zijn bepaald in de registerverordening en de opening te weigeren, zijn bepaald in de registerverordening en de
eventuele wijzigingen daaraan. eventuele wijzigingen daaraan.

Art. 4.Beheren van een gebruikersrekening

Art. 4.Beheren van een gebruikersrekening

§ 1. De rekeninghouder moet er voor zorgen dat de § 1. De rekeninghouder moet er voor zorgen dat de
registeradministrateur op elk moment beschikt over de geactualiseerde registeradministrateur op elk moment beschikt over de geactualiseerde
gegevens en bewijsstukken vereist in het activeringsdossier. gegevens en bewijsstukken vereist in het activeringsdossier.
§ 2. Alle wijzigingen aan deze gegevens, met inbegrip van wijziging § 2. Alle wijzigingen aan deze gegevens, met inbegrip van wijziging
van de wettelijke vertegenwoordiger, moeten onverwijld aan de van de wettelijke vertegenwoordiger, moeten onverwijld aan de
registeradministrateur worden bezorgd zoals bepaald in de bijkomende registeradministrateur worden bezorgd zoals bepaald in de bijkomende
voorwaarden. voorwaarden.
§ 3. De registeradministrateur heeft op elk moment het recht om alle § 3. De registeradministrateur heeft op elk moment het recht om alle
nodige informatie op te vragen ter staving van de identiteit en de nodige informatie op te vragen ter staving van de identiteit en de
gegevens van de gebruiker. Zonder antwoord binnen de termijn voorzien gegevens van de gebruiker. Zonder antwoord binnen de termijn voorzien
in de bijkomende voorwaarden, behoudt de register-administrateur zich in de bijkomende voorwaarden, behoudt de register-administrateur zich
het recht voor de toegang van deze gebruiker tot het register en zijn het recht voor de toegang van deze gebruiker tot het register en zijn
gebruikersrekeningen op te schorten. gebruikersrekeningen op te schorten.
§ 4. De registeradministrateur heeft het recht, overeenkomstig de § 4. De registeradministrateur heeft het recht, overeenkomstig de
voorwaarden van registerverordening : voorwaarden van registerverordening :
1° de online toegang tot een gebruikersrekening op te schorten voor 1° de online toegang tot een gebruikersrekening op te schorten voor
één of meerdere gebruikers; één of meerdere gebruikers;
2° een gebruiker te verwijderen van een gebruikersrekening; 2° een gebruiker te verwijderen van een gebruikersrekening;
3° De online toegang tot een gebruikersrekening op te schorten voor 3° De online toegang tot een gebruikersrekening op te schorten voor
alle gebruikers van de rekening. alle gebruikers van de rekening.
§ 5. Elke gebruiker moet onmiddellijk aan de registeradministrateur § 5. Elke gebruiker moet onmiddellijk aan de registeradministrateur
vragen om de toegang tot zijn rekening op te schorten wanneer hij vragen om de toegang tot zijn rekening op te schorten wanneer hij
misbruik van zijn toegangsrecht of zijn gebruikersrekening vaststelt misbruik van zijn toegangsrecht of zijn gebruikersrekening vaststelt
of vermoedt. Deze aanvraag moet gebeuren volgens de modaliteiten of vermoedt. Deze aanvraag moet gebeuren volgens de modaliteiten
bepaald in de bijkomende voorwaarden. bepaald in de bijkomende voorwaarden.
§ 6. De gebruiker kan vragen om de opschorting van zijn toegang zoals § 6. De gebruiker kan vragen om de opschorting van zijn toegang zoals
beschreven in § 5 ongedaan te maken, overeenkomstig de modaliteiten beschreven in § 5 ongedaan te maken, overeenkomstig de modaliteiten
bepaald in de bijkomende voorwaarden. bepaald in de bijkomende voorwaarden.
Na ontvangst van deze aanvraag kan de registeradministrateur beslissen Na ontvangst van deze aanvraag kan de registeradministrateur beslissen
de opschorting van de toegang ongedaan te maken de opschorting van de toegang ongedaan te maken

Art. 5.Sluiten van een gebruikersrekening

Art. 5.Sluiten van een gebruikersrekening

De registeradministrateur heeft het recht, overeenkomstig de De registeradministrateur heeft het recht, overeenkomstig de
voorwaarden van de registerverordening een gebruikersrekening te voorwaarden van de registerverordening een gebruikersrekening te
sluiten. sluiten.

Art. 6.De overeenkomst tussen de rekeninghouder en de

Art. 6.De overeenkomst tussen de rekeninghouder en de

registeradministrateur registeradministrateur
§ 1. De overeenkomst tussen de rekeninghouder en de § 1. De overeenkomst tussen de rekeninghouder en de
registeradministrateur komt tot stand zodra de registeradministrateur registeradministrateur komt tot stand zodra de registeradministrateur
de gebruikersrekening opent. de gebruikersrekening opent.
§ 2. Deze overeenkomst wordt beheerst door onderhavig koninklijk § 2. Deze overeenkomst wordt beheerst door onderhavig koninklijk
besluit en door de bijkomende voorwaarden. besluit en door de bijkomende voorwaarden.
§ 3. De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur. § 3. De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.

Art. 7.Beëindiging van de overeenkomst voor een gebruikersrekening

Art. 7.Beëindiging van de overeenkomst voor een gebruikersrekening

§ 1. De overeenkomst tussen een rekeninghouder en de § 1. De overeenkomst tussen een rekeninghouder en de
registeradministrateur is automatisch beëindigd één dag nadat de registeradministrateur is automatisch beëindigd één dag nadat de
overeenkomstige gebruikersrekening is afgesloten in overeenstemming overeenkomstige gebruikersrekening is afgesloten in overeenstemming
met de registerverordening. met de registerverordening.
§ 2. Elke sluiting van een rekening wordt onmiddellijk aan de § 2. Elke sluiting van een rekening wordt onmiddellijk aan de
rekeninghouder van de rekening gemeld. Een sluiting heeft tot gevolg rekeninghouder van de rekening gemeld. Een sluiting heeft tot gevolg
dat de verschuldigde retributies onmiddellijk invorderbaar zijn. dat de verschuldigde retributies onmiddellijk invorderbaar zijn.

Art. 8.Wijzigingen van de overeenkomst

Art. 8.Wijzigingen van de overeenkomst

§ 1. Wijzigingen aan de bijkomende voorwaarden moeten door de § 1. Wijzigingen aan de bijkomende voorwaarden moeten door de
registeradministrateur aan de rekeninghouders worden bekendgemaakt registeradministrateur aan de rekeninghouders worden bekendgemaakt
overeenkomstig arikel 9 § 2. overeenkomstig arikel 9 § 2.
§ 2. Elke andere wijziging dan deze bedoeld in § 1 wordt goedgekeurd § 2. Elke andere wijziging dan deze bedoeld in § 1 wordt goedgekeurd
door een amendement op onderhavig koninklijk besluit. De nieuwe door een amendement op onderhavig koninklijk besluit. De nieuwe
bepalingen zijn van toepassing op de relaties tussen de bepalingen zijn van toepassing op de relaties tussen de
registeradministrateur en de rekeninghouders op de dag na de registeradministrateur en de rekeninghouders op de dag na de
publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad. publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 9.Bepalingen omtrent de bijkomende voorwaarden

Art. 9.Bepalingen omtrent de bijkomende voorwaarden

§ 1. De voorzitter van Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, § 1. De voorzitter van Federale Overheidsdienst Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu stelt de bijkomende Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu stelt de bijkomende
voorwaarden en wijzigingen hieraan vast, die betrekking hebben op : voorwaarden en wijzigingen hieraan vast, die betrekking hebben op :
a) alle relevante contactgegevens van de registeradministrateur; a) alle relevante contactgegevens van de registeradministrateur;
b) de gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur; b) de gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur;
c) de technische evoluties en gebruiksvoorwaarden van de software die c) de technische evoluties en gebruiksvoorwaarden van de software die
gebruikt wordt om het register bij te houden; gebruikt wordt om het register bij te houden;
d) de beveiliging van het register en van de informatie op de publieke d) de beveiliging van het register en van de informatie op de publieke
website van het register; website van het register;
e) de wijze waarop de communicatie met de registeradministrateur dient e) de wijze waarop de communicatie met de registeradministrateur dient
plaats te vinden; plaats te vinden;
f) de voorwaarden en termijnen voor het openen van een f) de voorwaarden en termijnen voor het openen van een
gebruikersrekening; gebruikersrekening;
g) de wijze waarop aan een gebruiker toegang wordt verleend tot het g) de wijze waarop aan een gebruiker toegang wordt verleend tot het
register en zijn gebruikersrekeningen; register en zijn gebruikersrekeningen;
h) de wijze waarop de identiteit en indien van toepassing de h) de wijze waarop de identiteit en indien van toepassing de
bevoegdheden worden bewezen van de vertegenwoordigers; bevoegdheden worden bewezen van de vertegenwoordigers;
i) de wijze waarop schriftelijke transactie-opdrachten kunnen i) de wijze waarop schriftelijke transactie-opdrachten kunnen
meegedeeld worden overeenkomstig artikel 12; meegedeeld worden overeenkomstig artikel 12;
j) de voorwaarden en termijnen voor elke wijziging aan de gegevens van j) de voorwaarden en termijnen voor elke wijziging aan de gegevens van
een gebruikersrekening. een gebruikersrekening.
§ 2. De bijkomende voorwaarden en de wijzigingen aan de bijkomende § 2. De bijkomende voorwaarden en de wijzigingen aan de bijkomende
voorwaarden treden in werking de eerste dag volgend op de publicatie voorwaarden treden in werking de eerste dag volgend op de publicatie
ervan op de publieke website van het register. ervan op de publieke website van het register.

Art. 10.Verantwoordelijkheden van de registeradministrateur

Art. 10.Verantwoordelijkheden van de registeradministrateur

§ 1. De registeradministrateur is verantwoordelijk voor het beheer van § 1. De registeradministrateur is verantwoordelijk voor het beheer van
de gebruikers in het register. de gebruikers in het register.
§ 2. De registeradministrateur neemt alle redelijk passende § 2. De registeradministrateur neemt alle redelijk passende
maatregelen om de uitvoering van de overeenkomst te waarborgen. maatregelen om de uitvoering van de overeenkomst te waarborgen.
§ 3. De registeradministrateur is ten aanzien van de rekeninghouder § 3. De registeradministrateur is ten aanzien van de rekeninghouder
enkel verantwoordelijk voor zware fouten of bedrog begaan in het kader enkel verantwoordelijk voor zware fouten of bedrog begaan in het kader
van de naleving van zijn verplichtingen uit hoofde van de van de naleving van zijn verplichtingen uit hoofde van de
overeenkomst. overeenkomst.
§ 4. De registeradministrateur is niet verantwoordelijk noch § 4. De registeradministrateur is niet verantwoordelijk noch
aansprakelijk voor de registersoftware, -hardware, -hosting, aansprakelijk voor de registersoftware, -hardware, -hosting,
-beschikbaarheid en -veiligheid. -beschikbaarheid en -veiligheid.
§ 5. De verantwoordelijkheid van de registeradministrateur is beperkt § 5. De verantwoordelijkheid van de registeradministrateur is beperkt
tot de directe schade en omvat niet de indirecte schade. Het volgende tot de directe schade en omvat niet de indirecte schade. Het volgende
wordt onder andere als indirecte schade beschouwd : financiële schade, wordt onder andere als indirecte schade beschouwd : financiële schade,
winstderving, schade aan het imago, onderhandelingskosten of om het winstderving, schade aan het imago, onderhandelingskosten of om het
even welke verantwoordelijkheid van de rekeninghouder ten aanzien van even welke verantwoordelijkheid van de rekeninghouder ten aanzien van
derden. derden.
§ 6. De registeradministrateur heeft geen enkele verantwoordelijkheid § 6. De registeradministrateur heeft geen enkele verantwoordelijkheid
wat betreft de gegrondheid of de opportuniteit van transacties en wat betreft de gegrondheid of de opportuniteit van transacties en
transactie-opdrachten of om het even welke verrichting waarvan hij met transactie-opdrachten of om het even welke verrichting waarvan hij met
de uitvoering is belast. de uitvoering is belast.
§ 7. De registeradministrateur staat niet in voor de gevolgen, geleden § 7. De registeradministrateur staat niet in voor de gevolgen, geleden
door de gebruikers of door derden, van het niet nakomen van zijn door de gebruikers of door derden, van het niet nakomen van zijn
verplichtingen, wanneer die voortvloeien uit omstandigheden die buiten verplichtingen, wanneer die voortvloeien uit omstandigheden die buiten
zijn wil liggen of aan zijn redelijke controle ontsnappen, zoals zijn wil liggen of aan zijn redelijke controle ontsnappen, zoals
stakingen, tekortkomingen van de informatica- en communicatiesystemen, stakingen, tekortkomingen van de informatica- en communicatiesystemen,
de bijzondere risico's die met de werking van het internet zijn de bijzondere risico's die met de werking van het internet zijn
verbonden of elk geval van overmacht zoals bepaald door de Belgische verbonden of elk geval van overmacht zoals bepaald door de Belgische
rechtspraak. rechtspraak.
§ 8. De registeradministrateur kan niet verantwoordelijk worden § 8. De registeradministrateur kan niet verantwoordelijk worden
gesteld voor om het even welke schade, materieel of immaterieel, gesteld voor om het even welke schade, materieel of immaterieel,
direct of indirect, die voortvloeit uit het raadplegen van zijn site direct of indirect, die voortvloeit uit het raadplegen van zijn site
of andere hiermee verbonden sites, eventuele softwareprogramma's of of andere hiermee verbonden sites, eventuele softwareprogramma's of
documenten die ter beschikking van de gebruikers worden gesteld om te documenten die ter beschikking van de gebruikers worden gesteld om te
downloaden of het gebruik van de tekstuele of visuele informatie die downloaden of het gebruik van de tekstuele of visuele informatie die
op zijn site verzameld zouden kunnen zijn. op zijn site verzameld zouden kunnen zijn.
§ 9. De registeradministrateur en de Belgische Staat wijzen elke § 9. De registeradministrateur en de Belgische Staat wijzen elke
verantwoordelijkheid af inzake de verplichting om tCERs en lCERs die verantwoordelijkheid af inzake de verplichting om tCERs en lCERs die
op de gebruikersrekeningen of de afboekingsrekening zoals gedefinieerd op de gebruikersrekeningen of de afboekingsrekening zoals gedefinieerd
in de registerverordening aanwezig zijn te vervangen overeenkomstig de in de registerverordening aanwezig zijn te vervangen overeenkomstig de
uitgevaardigde regels van de kaderconventie van de Verenigde Naties uitgevaardigde regels van de kaderconventie van de Verenigde Naties
inzake klimaatverandering inzake klimaatverandering

Art. 11.Verantwoordelijkheden van de rekeninghouder

Art. 11.Verantwoordelijkheden van de rekeninghouder

§ 1. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor het informaticasysteem § 1. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor het informaticasysteem
dat nodig is om toegang te hebben tot zijn gebruikersrekeningen in het dat nodig is om toegang te hebben tot zijn gebruikersrekeningen in het
register. Elke technische storing van dit informaticasysteem moet register. Elke technische storing van dit informaticasysteem moet
onmiddellijk aan de registeradministrateur worden meegedeeld, wanneer onmiddellijk aan de registeradministrateur worden meegedeeld, wanneer
dit gevolgen zou kunnen hebben voor het register. dit gevolgen zou kunnen hebben voor het register.
§ 2. De rekeninghouder verbindt zich ertoe de volledige § 2. De rekeninghouder verbindt zich ertoe de volledige
verantwoordelijkheid op zich te nemen voor elk financieel nadeel dat verantwoordelijkheid op zich te nemen voor elk financieel nadeel dat
voor de registeradministrateur voortvloeit uit elke schending van de voor de registeradministrateur voortvloeit uit elke schending van de
overeenkomst, met name : overeenkomst, met name :
1° indien de rekeninghouder niet reglementair is aangesteld en zijn 1° indien de rekeninghouder niet reglementair is aangesteld en zijn
activiteiten niet uitoefent in overeenstemming met de regels die op activiteiten niet uitoefent in overeenstemming met de regels die op
hem van toepassing zijn; hem van toepassing zijn;
2° indien de rekeninghouder niet de volledige volmacht heeft om de 2° indien de rekeninghouder niet de volledige volmacht heeft om de
onderhavige overeenkomst te sluiten, documenten te ondertekenen die onderhavige overeenkomst te sluiten, documenten te ondertekenen die
hierop betrekking hebben en de hieruit voortvloeiende verplichtingen hierop betrekking hebben en de hieruit voortvloeiende verplichtingen
na te komen; na te komen;
3° indien de uitvoering van een transactie-opdracht in tegenspraak is 3° indien de uitvoering van een transactie-opdracht in tegenspraak is
met de toepasselijke wetgeving; met de toepasselijke wetgeving;
4° indien de rekeninghouder, zijn gemachtigde vertegenwoordigers of 4° indien de rekeninghouder, zijn gemachtigde vertegenwoordigers of
zijn bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers geen voldoende zijn bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers geen voldoende
maatregelen hebben genomen om het strikt vertrouwelijke karakter van maatregelen hebben genomen om het strikt vertrouwelijke karakter van
de persoonsgegevens te behouden die hun door de registeradministrateur de persoonsgegevens te behouden die hun door de registeradministrateur
worden bezorgd; worden bezorgd;
5° indien de rekeninghouder onvolledige of foutieve documenten en 5° indien de rekeninghouder onvolledige of foutieve documenten en
bewijsstukken heeft geleverd die de registeradministrateur hem in bewijsstukken heeft geleverd die de registeradministrateur hem in
verband met de overeenkomst of om het even welke transactie-opdracht verband met de overeenkomst of om het even welke transactie-opdracht
redelijkerwijze kon vragen; redelijkerwijze kon vragen;
6° Indien het register op een oneigenlijke, verkeerde of frauduleuze 6° Indien het register op een oneigenlijke, verkeerde of frauduleuze
manier is gebruikt. manier is gebruikt.
§ 3. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en § 3. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en
dat van de gebruikers die hij heeft aangeduid. dat van de gebruikers die hij heeft aangeduid.
§ 4. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle acties in het register § 4. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle acties in het register
die met gebruik van zijn authentificeringssleutel zijn uitgevoerd. die met gebruik van zijn authentificeringssleutel zijn uitgevoerd.
§ 5. De rekeninghouder draagt elke verantwoordelijkheid en risico § 5. De rekeninghouder draagt elke verantwoordelijkheid en risico
inzake het gebruik van tCERs en lCERs en de verplichte vervanging inzake het gebruik van tCERs en lCERs en de verplichte vervanging
ervan overeenkomstig de kaderconventie van de Verenigde Naties inzake ervan overeenkomstig de kaderconventie van de Verenigde Naties inzake
klimaatverandering en het protocol van Kyoto. klimaatverandering en het protocol van Kyoto.

Art. 12.Verantwoordelijkheden inzake schriftelijke

Art. 12.Verantwoordelijkheden inzake schriftelijke

transactie-opdrachten transactie-opdrachten
§ 1. De registeradministrateur kan van de vertegenwoordigers § 1. De registeradministrateur kan van de vertegenwoordigers
geschreven en ondertekende transactie-opdrachten ontvangen en geschreven en ondertekende transactie-opdrachten ontvangen en
uitvoeren, indien de transactie niet kan worden ingevoerd in het uitvoeren, indien de transactie niet kan worden ingevoerd in het
register door de gebruikers. De transactie-opdrachten moeten voldoen register door de gebruikers. De transactie-opdrachten moeten voldoen
aan de vereisten bepaald in de bijkomende voorwaarden. aan de vereisten bepaald in de bijkomende voorwaarden.
§ 2. De registeradministrateur brengt de vertegenwoordigers op de § 2. De registeradministrateur brengt de vertegenwoordigers op de
hoogte van de uitvoering dan wel niet-aanvaarding van de hoogte van de uitvoering dan wel niet-aanvaarding van de
transactieopdracht. transactieopdracht.

Art. 13.Retributies

Art. 13.Retributies

§ 1. Een rekeninghouder is elk kalenderjaar een retributie § 1. Een rekeninghouder is elk kalenderjaar een retributie
verschuldigd die bestemd is als bijdrage tot de werkingskosten van het verschuldigd die bestemd is als bijdrage tot de werkingskosten van het
register en dit voor elke gebruikersrekening die hij dat jaar in het register en dit voor elke gebruikersrekening die hij dat jaar in het
register bezit. register bezit.
§ 2. In afwijking van § 1 is, voor het jaar 2012, de retributie niet § 2. In afwijking van § 1 is, voor het jaar 2012, de retributie niet
verschuldigd voor rekeningen beschikbaar gesteld door de centrale verschuldigd voor rekeningen beschikbaar gesteld door de centrale
administrateur overeenkomstig artikel 77 § 1. (b) (ii) van Verordening administrateur overeenkomstig artikel 77 § 1. (b) (ii) van Verordening
(EU) nr. 920/2010 van de Commissie. (EU) nr. 920/2010 van de Commissie.
§ 3. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor § 3. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor
diensten van de federale overheid. diensten van de federale overheid.
§ 4. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor § 4. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor
gebruikersrekeningen die gedurende het gehele betreffende jaar waren gebruikersrekeningen die gedurende het gehele betreffende jaar waren
geblokkeerd of afgesloten. geblokkeerd of afgesloten.
§ 5. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor § 5. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor
vliegtuigexploitanttegoedrekeningen die gedurende het gehele vliegtuigexploitanttegoedrekeningen die gedurende het gehele
betreffende jaar waren uitgesloten van naleving, voor zo ver er geen betreffende jaar waren uitgesloten van naleving, voor zo ver er geen
transacties vanaf deze rekening verricht werden. transacties vanaf deze rekening verricht werden.
§ 6. De retributie is onafhankelijk van de bestaansduur van de § 6. De retributie is onafhankelijk van de bestaansduur van de
gebruikersrekening in de loop van het overeenkomstige kalenderjaar of gebruikersrekening in de loop van het overeenkomstige kalenderjaar of
van het gebruik van de gebruikersrekening door de rekeninghouder of van het gebruik van de gebruikersrekening door de rekeninghouder of
zijn gemachtigde vertegenwoordigers. zijn gemachtigde vertegenwoordigers.
§ 7. Voor persoonstegoedrekeningen, handelsrekeningen en § 7. Voor persoonstegoedrekeningen, handelsrekeningen en
externhandelsplatformrekeningen stuurt de registeradministrateur de externhandelsplatformrekeningen stuurt de registeradministrateur de
eerste retributie naar de aanvrager na ontvangst van een geldig eerste retributie naar de aanvrager na ontvangst van een geldig
activeringsdossier overeenkomstig artikel 3 § 7. Indien de retributie activeringsdossier overeenkomstig artikel 3 § 7. Indien de retributie
niet overgemaakt wordt binnen de zestig kalenderdagen, sluit de niet overgemaakt wordt binnen de zestig kalenderdagen, sluit de
registeradministrateur de procedure voor de aanvraag. registeradministrateur de procedure voor de aanvraag.
§ 8. De retributie is niet langer verschuldigd vanaf het jaar volgend § 8. De retributie is niet langer verschuldigd vanaf het jaar volgend
op de sluiting van de gebruikersrekening zoals bepaald in de op de sluiting van de gebruikersrekening zoals bepaald in de
registerverordening. registerverordening.
§ 9. Ter afwijking van paragraaf 7 en met uitzondering van exploitant- § 9. Ter afwijking van paragraaf 7 en met uitzondering van exploitant-
en vliegtuigexploitanttegoedrekeningen, dient de retributie niet meer en vliegtuigexploitanttegoedrekeningen, dient de retributie niet meer
overgemaakt te worden vanaf het jaar van de sluiting zelf, indien de overgemaakt te worden vanaf het jaar van de sluiting zelf, indien de
rekening gedurende dit volledige jaar geblokkeerd was. rekening gedurende dit volledige jaar geblokkeerd was.
§ 10. Het bedrag van de retributie bedraagt 450 euro per kalenderjaar § 10. Het bedrag van de retributie bedraagt 450 euro per kalenderjaar
en per gebruikersrekening. en per gebruikersrekening.
§ 11. De retributie is gekoppeld aan de schommelingen van het § 11. De retributie is gekoppeld aan de schommelingen van het
geharmoniseerde indexcijfer van de consumptieprijzen en wordt berekend geharmoniseerde indexcijfer van de consumptieprijzen en wordt berekend
aan de hand van de volgende formule : aan de hand van de volgende formule :
Geïndexeerde retributie = Geïndexeerde retributie =
Retributiebadrag x nieuw indexcijfer/basisindexcijfer 2005 Retributiebadrag x nieuw indexcijfer/basisindexcijfer 2005
Het basisindexcijfer is het geharmoniseerde indexcijfer van de Het basisindexcijfer is het geharmoniseerde indexcijfer van de
consumptieprijzen van januari 2005. consumptieprijzen van januari 2005.
Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand januari van het Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand januari van het
jaar voorafgaand aan het jaar waarop de retributie slaat. jaar voorafgaand aan het jaar waarop de retributie slaat.

Art. 14.Vertrouwelijkheid en bescherming van de gegevens

Art. 14.Vertrouwelijkheid en bescherming van de gegevens

Alle informatie die in het register is opgenomen alsook de informatie Alle informatie die in het register is opgenomen alsook de informatie
die door de registeradministrateur is verzameld in uitvoering van die door de registeradministrateur is verzameld in uitvoering van
onderhavig koninklijk besluit is vertrouwelijk, behalve waar anders onderhavig koninklijk besluit is vertrouwelijk, behalve waar anders
gespecifieerd in de geldende wetgeving. gespecifieerd in de geldende wetgeving.

Art. 15.Verwerking van persoonsgegevens

Art. 15.Verwerking van persoonsgegevens

§ 1. De registeradministrateur is verantwoordelijk voor de verwerking § 1. De registeradministrateur is verantwoordelijk voor de verwerking
van persoonsgegevens die hem zijn meegedeeld door een rekeninghouder van persoonsgegevens die hem zijn meegedeeld door een rekeninghouder
of door een van zijn gemachtigde vertegenwoordigers. Deze gegevens of door een van zijn gemachtigde vertegenwoordigers. Deze gegevens
worden verzameld teneinde de rekeninghouder en zijn vertegenwoordigers worden verzameld teneinde de rekeninghouder en zijn vertegenwoordigers
te identificeren in uitvoering van de richtlijn, de verordening, het te identificeren in uitvoering van de richtlijn, de verordening, het
Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake
Klimaatverandering, onderhavig besluit en de bijkomende voorwaarden. Klimaatverandering, onderhavig besluit en de bijkomende voorwaarden.
§ 2. Indien de toepasselijke regelgeving het toestaat en voor zover ze § 2. Indien de toepasselijke regelgeving het toestaat en voor zover ze
hierin voorziet, aanvaardt iedere gebruiker de inzage of het doorgeven hierin voorziet, aanvaardt iedere gebruiker de inzage of het doorgeven
van de persoonsgegevens die op hem betrekking hebben aan of door van de persoonsgegevens die op hem betrekking hebben aan of door
derden die gevestigd zijn in landen buiten de Europese Unie waar de derden die gevestigd zijn in landen buiten de Europese Unie waar de
toepasselijke wetgeving geen voldoende beschermingsniveau biedt in de toepasselijke wetgeving geen voldoende beschermingsniveau biedt in de
zin van artikel 22 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van zin van artikel 22 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van
de persoonlijke levensfeer. de persoonlijke levensfeer.
§ 3. De rekeninghouder wordt erover ingelicht dat, als de § 3. De rekeninghouder wordt erover ingelicht dat, als de
registeradministrateur een of ander risico vermoedt dat het register registeradministrateur een of ander risico vermoedt dat het register
zou worden gebruikt voor fraude, het witwassen van geld of de zou worden gebruikt voor fraude, het witwassen van geld of de
financiering van terrorisme, hij alle relevante gegevens aan de financiering van terrorisme, hij alle relevante gegevens aan de
bevoegde autoriteiten, die onder meer de Procureur des Konings kunnen bevoegde autoriteiten, die onder meer de Procureur des Konings kunnen
zijn, zal doorgeven, echter zonder de rekeninghouder hiervan op de zijn, zal doorgeven, echter zonder de rekeninghouder hiervan op de
hoogte te stellen. hoogte te stellen.

Art. 16.Opheffing

Art. 16.Opheffing

Het koninklijk besluit van 9 juli 2010 betreffende het beheer van het Het koninklijk besluit van 9 juli 2010 betreffende het beheer van het
register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van
toepassing zijn op de gebruikers ervan wordt opgeheven. toepassing zijn op de gebruikers ervan wordt opgeheven.

Art. 17.Inwerktreding

Art. 17.Inwerktreding

Het artikel 13, § 2, heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2012. Het artikel 13, § 2, heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2012.

Art. 18.Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

Art. 18.Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

De overeenkomst wordt voor de geldigheid, de interpretatie en de De overeenkomst wordt voor de geldigheid, de interpretatie en de
uitvoering ervan beheerst door het Belgisch recht. Elk geschil, met uitvoering ervan beheerst door het Belgisch recht. Elk geschil, met
name over de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van de name over de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van de
overeenkomst, wordt aan de bevoegde Belgische rechtbanken voorgelegd. overeenkomst, wordt aan de bevoegde Belgische rechtbanken voorgelegd.

Art. 19.Uitvoering

Art. 19.Uitvoering

De Minister bevoegd voor Justitie en de Minister bevoegd voor De Minister bevoegd voor Justitie en de Minister bevoegd voor
Leefmilieu zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van Leefmilieu zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van
dit besluit. dit besluit.
Gegeven te Brussel, 21 juli 2017. Gegeven te Brussel, 21 juli 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Leefmilieu en Energie, De Minister van Leefmilieu en Energie,
M.-Ch. MARGHEM M.-Ch. MARGHEM
^