Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 20/01/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie "
Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
20 JANUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het 20 JANUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het
financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het besluit waarvan ik de eer heb aan uwe Majesteit ter ondertekening Het besluit waarvan ik de eer heb aan uwe Majesteit ter ondertekening
voor te leggen, heeft als doel de vervanging van het koninklijk voor te leggen, heeft als doel de vervanging van het koninklijk
besluit van 16 april 1965 betreffende het financieel evenwicht van het besluit van 16 april 1965 betreffende het financieel evenwicht van het
stelsel der jaarlijkse vakantie. De context waarin dat koninklijk stelsel der jaarlijkse vakantie. De context waarin dat koninklijk
besluit tot stand kwam, kan als volgt worden geschetst. besluit tot stand kwam, kan als volgt worden geschetst.
Al heeft de wetgever in 1944 ervoor gekozen de jaarlijkse vakantie Al heeft de wetgever in 1944 ervoor gekozen de jaarlijkse vakantie
formeel op te nemen in de sociale zekerheid om voor handarbeiders formeel op te nemen in de sociale zekerheid om voor handarbeiders
gebruik te kunnen maken van de innings- en betalingsmodaliteiten gebruik te kunnen maken van de innings- en betalingsmodaliteiten
waarover de sociale zekerheid beschikt, het vakantiegeld is in wezen waarover de sociale zekerheid beschikt, het vakantiegeld is in wezen
een onderdeel van het loon dat de werkgevers opsparen om het uit te een onderdeel van het loon dat de werkgevers opsparen om het uit te
betalen aan de arbeider die vakantie neemt. De werkgeversbijdragen die betalen aan de arbeider die vakantie neemt. De werkgeversbijdragen die
dit vakantiegeld vormen, maken dan ook geen deel uit van de dit vakantiegeld vormen, maken dan ook geen deel uit van de
basisbijdrage voor sociale zekerheid en zijn uitdrukkelijk uitgesloten basisbijdrage voor sociale zekerheid en zijn uitdrukkelijk uitgesloten
uit de geldmiddelen van het Globaal Beheer. uit de geldmiddelen van het Globaal Beheer.
De berekening en de betaling van het vakantiegeld van sommige De berekening en de betaling van het vakantiegeld van sommige
werknemers heeft de wetgever toevertrouwd aan de Rijksdienst voor werknemers heeft de wetgever toevertrouwd aan de Rijksdienst voor
jaarlijkse vakantie en aan de vakantiefondsen. jaarlijkse vakantie en aan de vakantiefondsen.
De RJV en de vakantiefondsen beheren als lasthebbers van de bij hen De RJV en de vakantiefondsen beheren als lasthebbers van de bij hen
aangesloten werkgevers het uitgesteld loon dat het vakantiegeld vormt. aangesloten werkgevers het uitgesteld loon dat het vakantiegeld vormt.
Met de opbrengst van de beleggingen die zij daarmee doen, financieren Met de opbrengst van de beleggingen die zij daarmee doen, financieren
zij hun beheerskosten. zij hun beheerskosten.
Naar het einde van de jaren vijftig toe geraakte dat systeem Naar het einde van de jaren vijftig toe geraakte dat systeem
deficitair. Hoewel het stelsel als zodanig in die periode nog reserves deficitair. Hoewel het stelsel als zodanig in die periode nog reserves
had, vertoonde de verhouding tussen de geïnde bijdragen en de uitgaven had, vertoonde de verhouding tussen de geïnde bijdragen en de uitgaven
van de RJV jaarlijks een deficit en geraakten ook sommige van de RJV jaarlijks een deficit en geraakten ook sommige
vakantiefondsen in de problemen. Het koninklijk besluit van 16 april vakantiefondsen in de problemen. Het koninklijk besluit van 16 april
1965 beoogde een oplossing te geven aan die financiële moeilijkheden. 1965 beoogde een oplossing te geven aan die financiële moeilijkheden.
Omdat het niet opportuun werd geacht de bijdragen voor de jaarlijkse Omdat het niet opportuun werd geacht de bijdragen voor de jaarlijkse
vakantie te verhogen, werd gezocht naar een oplossing in de sector vakantie te verhogen, werd gezocht naar een oplossing in de sector
zelf. Meer bepaald werd, zowel voor de vakantiefondsen als voor de zelf. Meer bepaald werd, zowel voor de vakantiefondsen als voor de
RJV, een zogenaamde saneringsbijdrage ingevoerd, die in mindering kwam RJV, een zogenaamde saneringsbijdrage ingevoerd, die in mindering kwam
van de opbrengst uit de beleggingen waarmee de beheerskosten werden van de opbrengst uit de beleggingen waarmee de beheerskosten werden
gefinancierd. Het globale financieel evenwicht van de jaarlijkse gefinancierd. Het globale financieel evenwicht van de jaarlijkse
vakantieregeling diende m.a.w. te worden hersteld door overheveling vakantieregeling diende m.a.w. te worden hersteld door overheveling
van een deel van de werkingsmiddelen naar het stelsel. van een deel van de werkingsmiddelen naar het stelsel.
Een en ander werd uitgewerkt in het koninklijk besluit van 16 april Een en ander werd uitgewerkt in het koninklijk besluit van 16 april
1965, dat de financiële beheersautonomie van de vakantiefondsen 1965, dat de financiële beheersautonomie van de vakantiefondsen
verzoende met het solidariteitsprincipe dat het stelsel van de verzoende met het solidariteitsprincipe dat het stelsel van de
jaarlijkse vakantie kenmerkt en dat erin bestaat dat de ontvangsten jaarlijkse vakantie kenmerkt en dat erin bestaat dat de ontvangsten
worden gebruikt voor de betaling van het volledige vakantiegeld dat worden gebruikt voor de betaling van het volledige vakantiegeld dat
aan elke arbeider toekomt, zelfs al staat daartegenover soms geen aan elke arbeider toekomt, zelfs al staat daartegenover soms geen
financiering omdat geen bijdragen werden betaald (art. 17 van de financiering omdat geen bijdragen werden betaald (art. 17 van de
wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers,
gecoördineerd op 28 juni 1971). gecoördineerd op 28 juni 1971).
De saneringsformule die het koninklijk besluit van 16 april 1965 De saneringsformule die het koninklijk besluit van 16 april 1965
uitwerkte en die tot op vandaag bestaat, voorziet in een jaarlijkse uitwerkte en die tot op vandaag bestaat, voorziet in een jaarlijkse
afdracht, door de vakantiefondsen, aan het stelsel, gelijk aan het afdracht, door de vakantiefondsen, aan het stelsel, gelijk aan het
verschil tussen enerzijds de financiële opbrengsten op de bijdragen en verschil tussen enerzijds de financiële opbrengsten op de bijdragen en
de eigen reserves van de vakantiefondsen, berekend op het niveau van de eigen reserves van de vakantiefondsen, berekend op het niveau van
de RJV, anderzijds de beheerskosten, eveneens berekend op het niveau de RJV, anderzijds de beheerskosten, eveneens berekend op het niveau
van de RJV. Voor de RJV bestaat de afdracht uit het saldo tussen het van de RJV. Voor de RJV bestaat de afdracht uit het saldo tussen het
financieel resultaat en de beheerskosten. financieel resultaat en de beheerskosten.
De saneringsformule moet een dam vormen tegen de gevolgen van een lage De saneringsformule moet een dam vormen tegen de gevolgen van een lage
rente, doordat de negatieve saneringsbijdrage die eruit kan rente, doordat de negatieve saneringsbijdrage die eruit kan
voortvloeien, de vakantiefondsen zuurstof biedt. voortvloeien, de vakantiefondsen zuurstof biedt.
Het financieel beheer bij overheidsinstellingen was de laatste Het financieel beheer bij overheidsinstellingen was de laatste
decennia onderhevig aan grondige wijzigingen. Een actief financieel decennia onderhevig aan grondige wijzigingen. Een actief financieel
beheer brengt met zich mee dat rentevoeten als waardemeter beheer brengt met zich mee dat rentevoeten als waardemeter
ontoereikend geworden zijn. Daarom wordt voorgesteld om de opbrengsten ontoereikend geworden zijn. Daarom wordt voorgesteld om de opbrengsten
uit beleggingen als parameter in de nieuwe formule op te nemen. uit beleggingen als parameter in de nieuwe formule op te nemen.
Er is nog een tweede reden om de saneringsformule van 1965 te herzien. Er is nog een tweede reden om de saneringsformule van 1965 te herzien.
Uit het Verslag van het Rekenhof aan de Kamer van Uit het Verslag van het Rekenhof aan de Kamer van
Volksvertegenwoordigers van september 2011, met als opschrift Volksvertegenwoordigers van september 2011, met als opschrift
"Financiering en controle van de vakantiefondsen", blijkt dat de "Financiering en controle van de vakantiefondsen", blijkt dat de
financiering van de vakantiefondsen niet altijd voldoende als financiering van de vakantiefondsen niet altijd voldoende als
transparant overkomt naar buiten toe. Transparantie is een aspect van transparant overkomt naar buiten toe. Transparantie is een aspect van
responsabilisering. In de loop van de vijftig jaar die verstreken zijn responsabilisering. In de loop van de vijftig jaar die verstreken zijn
sinds het koninklijk besluit van 16 april 1965, is de klemtoon meer en sinds het koninklijk besluit van 16 april 1965, is de klemtoon meer en
meer daarop komen te liggen. Ook aan de verzuchtingen van het Rekenhof meer daarop komen te liggen. Ook aan de verzuchtingen van het Rekenhof
in die zin beoogt het ontwerp van koninklijk besluit dat U wordt in die zin beoogt het ontwerp van koninklijk besluit dat U wordt
voorgelegd, tegemoet te komen door een andere berekeningswijze in te voorgelegd, tegemoet te komen door een andere berekeningswijze in te
voeren en die te laten steunen op informatie die rechtstreeks uit de voeren en die te laten steunen op informatie die rechtstreeks uit de
balans en de resultatenrekening van de RJV kan worden afgeleid. Een en balans en de resultatenrekening van de RJV kan worden afgeleid. Een en
ander zal ook de vakantiefondsen ertoe aanzetten nog meer aandacht te ander zal ook de vakantiefondsen ertoe aanzetten nog meer aandacht te
besteden aan de kwaliteit van het beheer. In het strategisch plan besteden aan de kwaliteit van het beheer. In het strategisch plan
Holidays@Work komen de andere facetten van responsabilisering aan bod. Holidays@Work komen de andere facetten van responsabilisering aan bod.
De vakantiefondsen zijn in juli 2013 gestart met de uitwerking van dat De vakantiefondsen zijn in juli 2013 gestart met de uitwerking van dat
plan, nadat het Beheerscomité de krachtlijnen en principes ervan had plan, nadat het Beheerscomité de krachtlijnen en principes ervan had
goedgekeurd. goedgekeurd.
Voorgesteld wordt het koninklijk besluit van 16 april 1965 integraal Voorgesteld wordt het koninklijk besluit van 16 april 1965 integraal
te vervangen, hoewel de principes van dat besluit, die bestaan in de te vervangen, hoewel de principes van dat besluit, die bestaan in de
verzekering van het financieel evenwicht van het stelsel en de verzekering van het financieel evenwicht van het stelsel en de
verankering van de solidariteit, worden behouden. In de vijftig jaar verankering van de solidariteit, worden behouden. In de vijftig jaar
waarin zij werd toegepast, heeft de "saneringsformule" immers haar waarin zij werd toegepast, heeft de "saneringsformule" immers haar
degelijkheid bewezen. Toegevoegd worden echter de elementen van degelijkheid bewezen. Toegevoegd worden echter de elementen van
modernisering en actualisering die nodig zijn om te komen tot een vast modernisering en actualisering die nodig zijn om te komen tot een vast
kader dat de nodige stabiliteit en transparantie biedt. Het kader dat de nodige stabiliteit en transparantie biedt. Het
beheerscomité zorgt voor de nodige flexibiliteit en de concrete beheerscomité zorgt voor de nodige flexibiliteit en de concrete
invulling van de responsabilisering. invulling van de responsabilisering.
Van de principes van het koninklijk besluit van 16 april 1965 blijven Van de principes van het koninklijk besluit van 16 april 1965 blijven
meer bepaald behouden : meer bepaald behouden :
- de toetsing van de opbrengsten van de beleggingen en de - de toetsing van de opbrengsten van de beleggingen en de
beheerskosten van de vakantiefondsen aan die van de RJV, die als beheerskosten van de vakantiefondsen aan die van de RJV, die als
referentie fungeert; referentie fungeert;
- de bepaling van de solidariteitsoverdracht op basis van het verschil - de bepaling van de solidariteitsoverdracht op basis van het verschil
tussen de inkomsten en uitgaven, beide vastgesteld op basis van een tussen de inkomsten en uitgaven, beide vastgesteld op basis van een
berekening. berekening.
Met het oog op de modernisering en vereenvoudiging van de regeling Met het oog op de modernisering en vereenvoudiging van de regeling
wordt afgestapt van : wordt afgestapt van :
- de vaste procentuele opdeling tussen beleggingen op zicht, op korte - de vaste procentuele opdeling tussen beleggingen op zicht, op korte
en op lange termijn; en op lange termijn;
- het werken met gemiddelde jaarlijkse rentevoeten; - het werken met gemiddelde jaarlijkse rentevoeten;
- het enkel in aanmerking nemen van de kwartaalbijdragen voor de - het enkel in aanmerking nemen van de kwartaalbijdragen voor de
bepaling van de berekende inkomsten. bepaling van de berekende inkomsten.
Verdeer wordt ernaar gestreefd het aandeel van de RJV-kas in de totale Verdeer wordt ernaar gestreefd het aandeel van de RJV-kas in de totale
beheerskosten van de RJV dichter te doen aansluiten bij de realiteit. beheerskosten van de RJV dichter te doen aansluiten bij de realiteit.
HOOFDSTUK I. - Begrippen en beginselen HOOFDSTUK I. - Begrippen en beginselen

Artikel 1.In deze bepaling worden de begrippen omschreven die het

Artikel 1.In deze bepaling worden de begrippen omschreven die het

koninklijk besluit hanteert. koninklijk besluit hanteert.
De bijdrage die de RJV en de vakantiefondsen leveren om het financieel De bijdrage die de RJV en de vakantiefondsen leveren om het financieel
evenwicht van het stelsel van de jaarlijkse vakantie te waarborgen, evenwicht van het stelsel van de jaarlijkse vakantie te waarborgen,
wordt berekend op basis van cijfers die betrekking hebben op een wordt berekend op basis van cijfers die betrekking hebben op een
bepaald referentiejaar. Artikel 1, 7°, van dit besluit wijst als bepaald referentiejaar. Artikel 1, 7°, van dit besluit wijst als
referentiejaar aan, het jaar waarin de vakantierechten, d.w.z. zowel referentiejaar aan, het jaar waarin de vakantierechten, d.w.z. zowel
het recht op jaarlijkse- vakantiedagen als het vakantiegeld, in de het recht op jaarlijkse- vakantiedagen als het vakantiegeld, in de
regel worden toegekend. Dat zal meestal het jaar zijn waarin de regel worden toegekend. Dat zal meestal het jaar zijn waarin de
vakantie wordt genomen, ook wel vakantiejaar genoemd. vakantie wordt genomen, ook wel vakantiejaar genoemd.
Onder solidariteitsoverdracht wordt voor de toepassing van dit besluit Onder solidariteitsoverdracht wordt voor de toepassing van dit besluit
verstaan, de overdracht die zowel de vakantiefondsen als de RJV doen verstaan, de overdracht die zowel de vakantiefondsen als de RJV doen
in de vorm van transfers tussen hen en de regeling van de jaarlijkse in de vorm van transfers tussen hen en de regeling van de jaarlijkse
vakantie. vakantie.

Artikel 2.Dit artikel bevat het principe van de solidariteit van de

Artikel 2.Dit artikel bevat het principe van de solidariteit van de

vakantiefondsen en de RJV in het kader van het financieel evenwicht vakantiefondsen en de RJV in het kader van het financieel evenwicht
doordat elk jaar een deel wordt overgedragen van de inkomsten die de doordat elk jaar een deel wordt overgedragen van de inkomsten die de
door werkgeversbijdragen gevormde kapitalen opleveren. door werkgeversbijdragen gevormde kapitalen opleveren.
Die solidariteitsbijdrage bestaat in het verschil tussen de inkomsten Die solidariteitsbijdrage bestaat in het verschil tussen de inkomsten
uit beleggingen en de beheerskosten zoals nader aangeduid in de uit beleggingen en de beheerskosten zoals nader aangeduid in de
verdere bepalingen van het besluit. verdere bepalingen van het besluit.
Voor de RJV bestaat de solidariteitsbijdrage uit het saldo tussen het Voor de RJV bestaat de solidariteitsbijdrage uit het saldo tussen het
financieel resultaat en de beheerskosten. financieel resultaat en de beheerskosten.
Bovendien wordt voorzien in een evaluatie van de kwaliteit waarvan het Bovendien wordt voorzien in een evaluatie van de kwaliteit waarvan het
resultaat financieel vertaald wordt. resultaat financieel vertaald wordt.
HOOFDSTUK II. - Solidariteit HOOFDSTUK II. - Solidariteit

Artikel 3.Het eerste lid bevat de formule die wordt gehanteerd om het

Artikel 3.Het eerste lid bevat de formule die wordt gehanteerd om het

bedrag van de solidariteitsoverdracht te berekenen. bedrag van de solidariteitsoverdracht te berekenen.
Die eindformule is samengesteld uit een aantal deelformules, die samen Die eindformule is samengesteld uit een aantal deelformules, die samen
met de parameters die zij bevatten, worden toegelicht in het tweede met de parameters die zij bevatten, worden toegelicht in het tweede
lid. lid.
De belangrijkste parameters van de formule zijn : De belangrijkste parameters van de formule zijn :
- de opbrengsten uit beleggingen, d.w.z. de voor het beheer van de - de opbrengsten uit beleggingen, d.w.z. de voor het beheer van de
jaarlijkse vakantie dienstige inkomsten uit de beleggingen van de RJV. jaarlijkse vakantie dienstige inkomsten uit de beleggingen van de RJV.
Het gaat m.a.w. om de belegging van de reëel ontvangen voorschotten Het gaat m.a.w. om de belegging van de reëel ontvangen voorschotten
voor het wettelijk vakantiegeld. Om de opbrengsten uit beleggingen op voor het wettelijk vakantiegeld. Om de opbrengsten uit beleggingen op
meer dan één jaar bestemd voor de betaling van het vakantiegeld te meer dan één jaar bestemd voor de betaling van het vakantiegeld te
bepalen, wordt abstractie gemaakt van opbrengsten uit beleggingen op bepalen, wordt abstractie gemaakt van opbrengsten uit beleggingen op
meer dan één jaar die overeenstemmen met de door de Rijksdienst meer dan één jaar die overeenstemmen met de door de Rijksdienst
beheerde reserves van het stelsel van de jaarlijkse vakantie; beheerde reserves van het stelsel van de jaarlijkse vakantie;
- de reële beheerskosten van de RJV-Kas, die als referentie dienen en - de reële beheerskosten van de RJV-Kas, die als referentie dienen en
die alle diensten omvatten, met inbegrip van de IT-kosten en die alle diensten omvatten, met inbegrip van de IT-kosten en
investeringen; investeringen;
- de berekende beheerskosten van elk vakantiefonds, die het aandeel - de berekende beheerskosten van elk vakantiefonds, die het aandeel
van de reële beheerskosten van de RJV-Kas in het totaal van de van de reële beheerskosten van de RJV-Kas in het totaal van de
beheerskosten van de RJV als basis heeft. De berekening gebeurt aan de beheerskosten van de RJV als basis heeft. De berekening gebeurt aan de
hand van de uitbetaalde vakantiegelden, die als omrekeningsfactor hand van de uitbetaalde vakantiegelden, die als omrekeningsfactor
worden gebruikt; worden gebruikt;
- de berekende inkomsten van elk vakantiefonds, afgeleid van de - de berekende inkomsten van elk vakantiefonds, afgeleid van de
opbrengsten van de RJV-Kas, waarbij de ontvangen bijdragen en de opbrengsten van de RJV-Kas, waarbij de ontvangen bijdragen en de
toegekende vakantiegelden als omrekeningsfactor worden gebruikt. toegekende vakantiegelden als omrekeningsfactor worden gebruikt.
Om stabiliteit met flexibiliteit te verzoenen, wordt het procentueel Om stabiliteit met flexibiliteit te verzoenen, wordt het procentueel
aandeel waarvan hierboven sprake, telkens vastgelegd voor een periode aandeel waarvan hierboven sprake, telkens vastgelegd voor een periode
van zes jaar. Het wordt geactualiseerd op basis van het gemiddelde van van zes jaar. Het wordt geactualiseerd op basis van het gemiddelde van
de zes laatst gekende jaarpercentages. de zes laatst gekende jaarpercentages.
Artikel 4 stelt het bedrag van de solidariteitsoverdracht van de Artikel 4 stelt het bedrag van de solidariteitsoverdracht van de
Rijksdienst vast op het saldo tussen het financieel resultaat en de Rijksdienst vast op het saldo tussen het financieel resultaat en de
beheerskosten. beheerskosten.
HOOFDSTUK III. - Responsabilisering op basis van de kwaliteit HOOFDSTUK III. - Responsabilisering op basis van de kwaliteit
Artikel 5 bepaalt hoe men tot het eindevaluatiecijfer komt dat voor Artikel 5 bepaalt hoe men tot het eindevaluatiecijfer komt dat voor
elk vakantiefonds zal worden gehanteerd en hoe dit financieel vertaald elk vakantiefonds zal worden gehanteerd en hoe dit financieel vertaald
wordt in een responsabiliseringsoverdracht. wordt in een responsabiliseringsoverdracht.
Paragraaf 2 omschrijft de domeinen waarop de vakantiefondsen worden Paragraaf 2 omschrijft de domeinen waarop de vakantiefondsen worden
geëvalueerd. geëvalueerd.
In paragraaf 3 wordt bepaald hoe men komt tot het eindevaluatiecijfer In paragraaf 3 wordt bepaald hoe men komt tot het eindevaluatiecijfer
van elk vakantiefonds. Daarbij is van belang aan te stippen dat : van elk vakantiefonds. Daarbij is van belang aan te stippen dat :
- percentages worden gehanteerd in de plaats van absolute cijfers; - percentages worden gehanteerd in de plaats van absolute cijfers;
- op de evaluatiecijfers de wegingscoëfficiënten worden toegepast die - op de evaluatiecijfers de wegingscoëfficiënten worden toegepast die
het beheerscomité van de RJV in uitvoering van paragraaf 5 bepaald het beheerscomité van de RJV in uitvoering van paragraaf 5 bepaald
heeft; heeft;
- het eindevaluatiecijfer de optelling is van de scores die een - het eindevaluatiecijfer de optelling is van de scores die een
vakantiefonds behaalt voor alle criteria van alle thema's die het vakantiefonds behaalt voor alle criteria van alle thema's die het
voorwerp uitmaken van de kwaliteitscontrole van een bepaald jaar. voorwerp uitmaken van de kwaliteitscontrole van een bepaald jaar.
In paragraaf 4 wordt bepaald dat voor de RJV-Kas hetzelfde systeem van In paragraaf 4 wordt bepaald dat voor de RJV-Kas hetzelfde systeem van
kwaliteitscontrole geldt. kwaliteitscontrole geldt.
Het eindevaluatiecijfer van de RJV-Kas is het ijkpunt voor de bepaling Het eindevaluatiecijfer van de RJV-Kas is het ijkpunt voor de bepaling
van het eindevaluatiecijfer van de vakantiefondsen. Naar gelang dit van het eindevaluatiecijfer van de vakantiefondsen. Naar gelang dit
laatste met het eerste samenvalt, dan wel hoger of lager is dan het laatste met het eerste samenvalt, dan wel hoger of lager is dan het
eindevaluatiecijfer van de RJV-Kas, wordt het door een vakantiefonds eindevaluatiecijfer van de RJV-Kas, wordt het door een vakantiefonds
behaalde resultaat ondergebracht in één van de zes categorieën, behaalde resultaat ondergebracht in één van de zes categorieën,
klassen genoemd, die het beheerscomité van de RJV bepaalt. Drie van klassen genoemd, die het beheerscomité van de RJV bepaalt. Drie van
die klassen omvatten de eindevaluatiecijfer van de vakantiekassen die die klassen omvatten de eindevaluatiecijfer van de vakantiekassen die
gelijk aan of hoger zijn dan dat van de RJV- Kas, drie klassen die gelijk aan of hoger zijn dan dat van de RJV- Kas, drie klassen die
welke lager zijn. De drie positieve en de drie negatieve klassen welke lager zijn. De drie positieve en de drie negatieve klassen
vormen bovendien elkaars spiegelbeeld. vormen bovendien elkaars spiegelbeeld.
Naar gelang van de klasse waarin het eindevaluatiecijfer van een Naar gelang van de klasse waarin het eindevaluatiecijfer van een
vakantiefonds onder te brengen is, wordt het bedrag van de vakantiefonds onder te brengen is, wordt het bedrag van de
responsabiliseringsoverdracht bepaald. responsabiliseringsoverdracht bepaald.
Omdat dit evident is, vermeldt dit besluit niet dat de gebruikelijke Omdat dit evident is, vermeldt dit besluit niet dat de gebruikelijke
statistische methodes worden gehanteerd bij het bepalen van de statistische methodes worden gehanteerd bij het bepalen van de
samenstelling van de populaties en de steekproeven waarmee de samenstelling van de populaties en de steekproeven waarmee de
controles worden uitgevoerd en bij het trekken van de conclusies controles worden uitgevoerd en bij het trekken van de conclusies
daaruit. daaruit.
Paragraaf 5 geeft het beheerscomité van de RJV de bevoegdheid de Paragraaf 5 geeft het beheerscomité van de RJV de bevoegdheid de
grenswaarden van de klassen bedoeld in paragraaf 4 vast te leggen, de grenswaarden van de klassen bedoeld in paragraaf 4 vast te leggen, de
thema's te bepalen waarvoor de vakantiefondsen in een bepaald jaar thema's te bepalen waarvoor de vakantiefondsen in een bepaald jaar
worden geëvalueerd, de wijze van evaluatie en de weging van de worden geëvalueerd, de wijze van evaluatie en de weging van de
domeinen en de thema's te regelen. domeinen en de thema's te regelen.
Paragraaf 6 bepaalt hoe de RJV te werk gaat bij de kwaliteitscontrole. Paragraaf 6 bepaalt hoe de RJV te werk gaat bij de kwaliteitscontrole.
Paragraaf 6 geeft aan dat de kwaliteitscontrole deel uitmaakt van de Paragraaf 6 geeft aan dat de kwaliteitscontrole deel uitmaakt van de
toezichtsopdrachten van de RJV en bepaalt hoe de RJV te werk gaat bij toezichtsopdrachten van de RJV en bepaalt hoe de RJV te werk gaat bij
de kwaliteitscontrole. de kwaliteitscontrole.
HOOFDSTUK IV. - Afrekening en betaling HOOFDSTUK IV. - Afrekening en betaling
Artikel 6 bepaalt in zijn eerste twee leden wanneer en hoe de Artikel 6 bepaalt in zijn eerste twee leden wanneer en hoe de
overdrachten aan en van de RJV gebeuren en wat daarvan de bestemming overdrachten aan en van de RJV gebeuren en wat daarvan de bestemming
is. is.
Het derde lid bepaalt dat bij laattijdige betaling van rechtswege Het derde lid bepaalt dat bij laattijdige betaling van rechtswege
interest loopt tegen de gewone interestvoet en dus niet de zgn. interest loopt tegen de gewone interestvoet en dus niet de zgn.
sociale interestvoet. sociale interestvoet.
HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 7.Met het oog op een zekere stabiliteit, fixeert artikel 3

Artikel 7.Met het oog op een zekere stabiliteit, fixeert artikel 3

het procentuele aandeel van de RJV-Kas in het totaal van de het procentuele aandeel van de RJV-Kas in het totaal van de
beheerskosten van de RJV, aandeel dat als ijkpunt dient voor het beheerskosten van de RJV, aandeel dat als ijkpunt dient voor het
bepalen van de solidariteitsoverdracht van de vakantiefondsen, voor bepalen van de solidariteitsoverdracht van de vakantiefondsen, voor
een periode van zes jaar. een periode van zes jaar.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016. Het is dan ook Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2016. Het is dan ook
vereist dat wordt bepaald hoe dat procentueel aandeel zal worden vereist dat wordt bepaald hoe dat procentueel aandeel zal worden
vastgelegd voor de periode 2016-2021. vastgelegd voor de periode 2016-2021.

Artikel 9.Aangezien het de bedoeling is de nieuwe regeling zo spoedig

Artikel 9.Aangezien het de bedoeling is de nieuwe regeling zo spoedig

mogelijk toe te passen en de solidariteitsoverdracht per kalenderjaar mogelijk toe te passen en de solidariteitsoverdracht per kalenderjaar
wordt bepaald, moet de nieuwe regeling van dit besluit in werking wordt bepaald, moet de nieuwe regeling van dit besluit in werking
treden op 1 januari 2016. treden op 1 januari 2016.
Dit is, Sire, de draagwijdte van het besluit dat U wordt voorgelegd. Dit is, Sire, de draagwijdte van het besluit dat U wordt voorgelegd.
Het besluit werd aangepast aan de bemerkingen geformuleerd door de Het besluit werd aangepast aan de bemerkingen geformuleerd door de
Raad van State in zijn advies 60.498/1 van 21 december 2016. Raad van State in zijn advies 60.498/1 van 21 december 2016.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
20 JANUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het 20 JANUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende de bijdrage tot het
financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de Gelet op de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de
werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, artikel 38, eerste lid; werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, artikel 38, eerste lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 april 1965 betreffende het Gelet op het koninklijk besluit van 16 april 1965 betreffende het
financieel evenwicht van het stelsel der jaarlijkse vakantie; financieel evenwicht van het stelsel der jaarlijkse vakantie;
Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor
Jaarlijkse Vakantie gegeven op 16 december 2015; Jaarlijkse Vakantie gegeven op 16 december 2015;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 20 mei Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 20 mei
2016; 2016;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 7 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 7
november 2016; november 2016;
Gelet op het advies 60.498/1 van de Raad van State, gegeven op 21 Gelet op het advies 60.498/1 van de Raad van State, gegeven op 21
december 2016 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van december 2016 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Op de voordracht van de Minister van Werk,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Begrippen en doelstellingen HOOFDSTUK I. - Begrippen en doelstellingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° de Jaarlijkse-Vakantiewet : de gecoördineerde wetten van 28 juni 1° de Jaarlijkse-Vakantiewet : de gecoördineerde wetten van 28 juni
1971 betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers; 1971 betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers;
2° het Uitvoeringsbesluit Jaarlijkse-Vakantiewet : het koninklijk 2° het Uitvoeringsbesluit Jaarlijkse-Vakantiewet : het koninklijk
besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene
uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse
vakantie van de werknemers; vakantie van de werknemers;
3° de RJV : de Rijksdienst voor Jaarlijkse-Vakantie opgericht bij 3° de RJV : de Rijksdienst voor Jaarlijkse-Vakantie opgericht bij
artikel 24 van de Jaarlijkse-Vakantiewet voor het geheel van de artikel 24 van de Jaarlijkse-Vakantiewet voor het geheel van de
opdrachten bedoeld in artikel 24 en volgende van de opdrachten bedoeld in artikel 24 en volgende van de
Jaarlijkse-Vakantiewet; Jaarlijkse-Vakantiewet;
4° de RJV-Kas : de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie in de 4° de RJV-Kas : de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie in de
uitvoering van zijn opdracht bedoeld in artikel 26, 1°, van de uitvoering van zijn opdracht bedoeld in artikel 26, 1°, van de
Jaarlijkse-Vakantiewet; Jaarlijkse-Vakantiewet;
5° de vakantiefondsen : de in artikel 44 van de Jaarlijkse-Vakantiewet 5° de vakantiefondsen : de in artikel 44 van de Jaarlijkse-Vakantiewet
bedoelde bijzondere vakantiefondsen; bedoelde bijzondere vakantiefondsen;
6° de solidariteitsoverdracht : de overdracht waardoor zowel de 6° de solidariteitsoverdracht : de overdracht waardoor zowel de
vakantiefondsen als de RJV bijdragen tot het financieel evenwicht van vakantiefondsen als de RJV bijdragen tot het financieel evenwicht van
de regeling van de jaarlijkse vakantie en waarvan de berekenings- en de regeling van de jaarlijkse vakantie en waarvan de berekenings- en
betalingsmodaliteiten zijn bepaald in hoofdstuk 4 van dit besluit; betalingsmodaliteiten zijn bepaald in hoofdstuk 4 van dit besluit;
7° het referentiejaar : het kalenderjaar waarin de vakantierechten 7° het referentiejaar : het kalenderjaar waarin de vakantierechten
bepaald in de hoofstukken II en III van de Jaarlijkse-Vakantiewet in bepaald in de hoofstukken II en III van de Jaarlijkse-Vakantiewet in
de regel worden toegekend; de regel worden toegekend;
8° de omrekeningsfactor : de in artikel 3 respectievelijk met E/F en 8° de omrekeningsfactor : de in artikel 3 respectievelijk met E/F en
I/J aangeduide kwantitatieve verhouding tussen een vakantiefonds en de I/J aangeduide kwantitatieve verhouding tussen een vakantiefonds en de
RJV-kas wat betreft zowel de ontvangen bijdragen voor de jaarlijkse RJV-kas wat betreft zowel de ontvangen bijdragen voor de jaarlijkse
vakantie, als de toegekende vakantiegelden, die het mogelijk maakt om, vakantie, als de toegekende vakantiegelden, die het mogelijk maakt om,
vertrekkende van de cijfers van de RJV, te berekenen hoeveel de vertrekkende van de cijfers van de RJV, te berekenen hoeveel de
opbrengsten en beheerskosten van een vakantiefonds bedragen voor de opbrengsten en beheerskosten van een vakantiefonds bedragen voor de
toepassing van dit besluit. toepassing van dit besluit.

Art. 2.De RJV en de vakantiefondsen dragen solidair bij tot het

Art. 2.De RJV en de vakantiefondsen dragen solidair bij tot het

financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie door financieel evenwicht van de regeling van de jaarlijkse vakantie door
de jaarlijkse overdracht van een bedrag berekend zoals beschreven in de jaarlijkse overdracht van een bedrag berekend zoals beschreven in
artikel 3. artikel 3.
De kwaliteit van het beheer van de vakantiefondsen wordt aangemoedigd De kwaliteit van het beheer van de vakantiefondsen wordt aangemoedigd
door een evaluatiecijfer, dat een financiële weerslag heeft zoals door een evaluatiecijfer, dat een financiële weerslag heeft zoals
beschreven in artikel 5. beschreven in artikel 5.
HOOFDSTUK II. - Solidariteit HOOFDSTUK II. - Solidariteit

Art. 3.Het bedrag van de solidariteitsoverdracht van elk

Art. 3.Het bedrag van de solidariteitsoverdracht van elk

vakantiefonds wordt bekomen door het verschil te maken tussen het vakantiefonds wordt bekomen door het verschil te maken tussen het
bedrag van de berekende opbrengst van de beleggingen en het bedrag van bedrag van de berekende opbrengst van de beleggingen en het bedrag van
de berekende beheerskosten en dat volgens de volgende formule : de berekende beheerskosten en dat volgens de volgende formule :
(((((B-A)/B)*C)+D)*(E/F))-((G*H)*(I/J)) (((((B-A)/B)*C)+D)*(E/F))-((G*H)*(I/J))
In de bovenstaande formule worden achtereenvolgens de volgende In de bovenstaande formule worden achtereenvolgens de volgende
parameters in aanmerking genomen: parameters in aanmerking genomen:
? de opbrengsten van de RJV in het referentiejaar, berekend volgens de ? de opbrengsten van de RJV in het referentiejaar, berekend volgens de
formule (((B-A)/B)*C)+D, waarbij A het totaal vertegenwoordigt van het formule (((B-A)/B)*C)+D, waarbij A het totaal vertegenwoordigt van het
fonds gevormd door de bijdragen, interesten en tegemoetkomingen, het fonds gevormd door de bijdragen, interesten en tegemoetkomingen, het
fonds gevormd door een inhouding op de vakantiegelden en het bijzonder fonds gevormd door een inhouding op de vakantiegelden en het bijzonder
fonds ter bevordering van de jaarlijkse vakantie van de werknemers fonds ter bevordering van de jaarlijkse vakantie van de werknemers
waarvan sprake in respectievelijk artikel 18, artikel 19 en artikel waarvan sprake in respectievelijk artikel 18, artikel 19 en artikel
22bis van de Jaarlijkse-Vakantiewet, B de beleggingen op meer dan een 22bis van de Jaarlijkse-Vakantiewet, B de beleggingen op meer dan een
jaar van de RJV, C alle opbrengsten uit de beleggingen op meer dan één jaar van de RJV, C alle opbrengsten uit de beleggingen op meer dan één
jaar van de RJV en D alle opbrengsten uit beleggingen tot één jaar van jaar van de RJV en D alle opbrengsten uit beleggingen tot één jaar van
de RJV; de RJV;
? de berekende opbrengsten van een vakantiefonds in het ? de berekende opbrengsten van een vakantiefonds in het
referentiejaar, afgeleid van de opbrengsten van de RJV, waarbij de referentiejaar, afgeleid van de opbrengsten van de RJV, waarbij de
omrekeningsfactor van de bijdragen en vakantiegelden E/F wordt omrekeningsfactor van de bijdragen en vakantiegelden E/F wordt
toegepast en waarbij E de bijdragen vertegenwoordigt die het toegepast en waarbij E de bijdragen vertegenwoordigt die het
vakantiefonds heeft ontvangen in het referentiejaar vermeerderd met de vakantiefonds heeft ontvangen in het referentiejaar vermeerderd met de
vakantiegelden die het vakantiefonds heeft toegekend voor het vakantiegelden die het vakantiefonds heeft toegekend voor het
vakantiedienstjaar voorafgaand aan het referentiejaar en F het op vakantiedienstjaar voorafgaand aan het referentiejaar en F het op
dezelfde wijze bepaalde bedrag aan bijdragen dat de RJV-Kas heeft dezelfde wijze bepaalde bedrag aan bijdragen dat de RJV-Kas heeft
ontvangen vermeerderd met dat van de vakantiegelden dat zij heeft ontvangen vermeerderd met dat van de vakantiegelden dat zij heeft
toegekend; toegekend;
? de beheerskosten van RJV-Kas in het referentiejaar, berekend volgens ? de beheerskosten van RJV-Kas in het referentiejaar, berekend volgens
de formule G*H, waarbij G de beheerskosten van de RJV in het de formule G*H, waarbij G de beheerskosten van de RJV in het
referentiejaar vertegenwoordigt en H het gemiddeld procentuele aandeel referentiejaar vertegenwoordigt en H het gemiddeld procentuele aandeel
van de RJV-Kas in die beheerskosten; van de RJV-Kas in die beheerskosten;
? de berekende beheerskosten van een vakantiefonds in het ? de berekende beheerskosten van een vakantiefonds in het
referentiejaar, afgeleid van de beheerskosten van RJV-kas, waarbij de referentiejaar, afgeleid van de beheerskosten van RJV-kas, waarbij de
omrekeningsfactor I/J van de vakantiegelden wordt toegepast en waarbij omrekeningsfactor I/J van de vakantiegelden wordt toegepast en waarbij
I het totaal van de vakantiegelden vertegenwoordigt dat het I het totaal van de vakantiegelden vertegenwoordigt dat het
vakantiefonds voor alle vakantiedienstjaren tot en met het jaar vakantiefonds voor alle vakantiedienstjaren tot en met het jaar
voorafgaand aan het referentiejaar heeft toegekend en J de voorafgaand aan het referentiejaar heeft toegekend en J de
overeenstemmende vakantiegelden van de RJV-Kas met betrekking tot overeenstemmende vakantiegelden van de RJV-Kas met betrekking tot
diezelfde vakantiedienstjaren. diezelfde vakantiedienstjaren.
Het procentuele aandeel (H) van de RJV-Kas in de beheerskosten van de Het procentuele aandeel (H) van de RJV-Kas in de beheerskosten van de
RJV (G) wordt voor de berekening van de solidariteitsoverdracht voor RJV (G) wordt voor de berekening van de solidariteitsoverdracht voor
opeenvolgende termijnen van zes jaar forfaitair vastgeklikt op het opeenvolgende termijnen van zes jaar forfaitair vastgeklikt op het
gemiddelde van het reële procentuele aandeel over de voorbije zes gemiddelde van het reële procentuele aandeel over de voorbije zes
jaar. jaar.

Art. 4.Het bedrag van de solidariteitsoverdracht van de RJV komt

Art. 4.Het bedrag van de solidariteitsoverdracht van de RJV komt

overeen met het saldo tussen het financieel resultaat en de overeen met het saldo tussen het financieel resultaat en de
beheerskosten. beheerskosten.
HOOFDSTUK III. - Responsabilisering op basis van de kwaliteit HOOFDSTUK III. - Responsabilisering op basis van de kwaliteit

Art. 5.§ 1. De kwaliteit van het beheer van de vakantiefondsen wordt

Art. 5.§ 1. De kwaliteit van het beheer van de vakantiefondsen wordt

geëvalueerd op basis van een reeks criteria, verdeeld over thema's in geëvalueerd op basis van een reeks criteria, verdeeld over thema's in
de domeinen waarvan sprake in § 2. de domeinen waarvan sprake in § 2.
§ 2. De evaluatiedomeinen zijn : § 2. De evaluatiedomeinen zijn :
1° de vaststelling van de rechten op betaalde vakantiedagen en op 1° de vaststelling van de rechten op betaalde vakantiedagen en op
vakantiegeld, alsook de toekenning en de betaling van het vakantiegeld vakantiegeld, alsook de toekenning en de betaling van het vakantiegeld
aan de begunstigden; aan de begunstigden;
2° het boekhoudkundig beheer van de vakantiegelden, alsook de 2° het boekhoudkundig beheer van de vakantiegelden, alsook de
beheersing van de financiële risico's die verbonden zijn aan het beheersing van de financiële risico's die verbonden zijn aan het
beheer van de middelen die daarvoor bestemd zijn; beheer van de middelen die daarvoor bestemd zijn;
3° de naleving van de informatie- en publicatieverplichtingen die 3° de naleving van de informatie- en publicatieverplichtingen die
voortvloeien uit de toepassing van de wetgeving op de jaarlijkse voortvloeien uit de toepassing van de wetgeving op de jaarlijkse
vakantie. vakantie.
§ 3. De evaluatie van een vakantiefonds leidt tot de toekenning van § 3. De evaluatie van een vakantiefonds leidt tot de toekenning van
een score op elk criterium, uitgedrukt in een percentage. een score op elk criterium, uitgedrukt in een percentage.
Heeft een criterium betrekking op meerdere dossiers-jaarlijkse Heeft een criterium betrekking op meerdere dossiers-jaarlijkse
vakantie, dan is aan de score het percentage van de onderzochte vakantie, dan is aan de score het percentage van de onderzochte
dossiers waar een tekortkoming werd vastgesteld toegepast. dossiers waar een tekortkoming werd vastgesteld toegepast.
Voor de vaststelling van het eindevaluatiecijfer worden de in § 5 Voor de vaststelling van het eindevaluatiecijfer worden de in § 5
bedoelde wegingscoëfficiënten toegepast op de score voor elk bedoelde wegingscoëfficiënten toegepast op de score voor elk
criterium. criterium.
De gewogen evaluatiecijfers worden opgeteld per thema, per domein en De gewogen evaluatiecijfers worden opgeteld per thema, per domein en
voor de drie domeinen samen; de aldus verkregen som drukt de kwaliteit voor de drie domeinen samen; de aldus verkregen som drukt de kwaliteit
van het beheer van het vakantiefonds uit in een eindevaluatiecijfer. van het beheer van het vakantiefonds uit in een eindevaluatiecijfer.
§ 4. De RJV-Kas is aan dezelfde kwaliteitscontroles onderworpen als de § 4. De RJV-Kas is aan dezelfde kwaliteitscontroles onderworpen als de
vakantiefondsen. Daarbij worden dezelfde domeinen, thema's en criteria vakantiefondsen. Daarbij worden dezelfde domeinen, thema's en criteria
gebruikt en is een identieke weging en optelling van toepassing. gebruikt en is een identieke weging en optelling van toepassing.
Het eindevaluatiecijfer van elk vakantiefonds wordt vergeleken met dat Het eindevaluatiecijfer van elk vakantiefonds wordt vergeleken met dat
van de RJV-Kas, dat het basiscijfer vormt waaraan het van de RJV-Kas, dat het basiscijfer vormt waaraan het
eindevaluatiecijfer van elk vakantiefonds wordt getoetst. eindevaluatiecijfer van elk vakantiefonds wordt getoetst.
Op basis van de procentuele grootte van de afwijking die het vertoont Op basis van de procentuele grootte van de afwijking die het vertoont
ten aanzien van dat van de RJV-Kas, wordt het eindevaluatiecijfer van ten aanzien van dat van de RJV-Kas, wordt het eindevaluatiecijfer van
elk vakantiefonds ondergebracht in een klasse. Voor zowel positieve elk vakantiefonds ondergebracht in een klasse. Voor zowel positieve
als negatieve afwijkingen zijn er telkens drie aaneensluitende als negatieve afwijkingen zijn er telkens drie aaneensluitende
klassen. klassen.
Aan elke klasse is een percentage gelinkt dat voor elk vakantiefonds Aan elke klasse is een percentage gelinkt dat voor elk vakantiefonds
de positieve of negatieve financiële weerslag bepaalt : de positieve of negatieve financiële weerslag bepaalt :
- een afwijkingspercentage dat in de eerste klasse valt heeft geen - een afwijkingspercentage dat in de eerste klasse valt heeft geen
financiële gevolgen; financiële gevolgen;
- een afwijkingspercentage dat in de tweede klasse valt, leidt tot een - een afwijkingspercentage dat in de tweede klasse valt, leidt tot een
verhoging of verlaging van het bedrag van de berekende beheerskosten verhoging of verlaging van het bedrag van de berekende beheerskosten
met een maximum van 0,75 %; met een maximum van 0,75 %;
- een afwijkingspercentage dat in de derde klasse valt, leidt tot een - een afwijkingspercentage dat in de derde klasse valt, leidt tot een
verhoging of verlaging van het bedrag van de berekende beheerskosten verhoging of verlaging van het bedrag van de berekende beheerskosten
met een maximum van 1,50 %. met een maximum van 1,50 %.
Dat percentage wordt voor elk vakantiefonds toegepast op zijn Dat percentage wordt voor elk vakantiefonds toegepast op zijn
berekende beheerskosten van het referentiejaar. Het bekomen bedrag berekende beheerskosten van het referentiejaar. Het bekomen bedrag
vormt de responsabiliseringsoverdracht, die het voorwerp uitmaakt van vormt de responsabiliseringsoverdracht, die het voorwerp uitmaakt van
een afzonderlijke afrekening. een afzonderlijke afrekening.
§ 5. Het beheerscomité van de RJV legt de grenswaarden en de gelinkte § 5. Het beheerscomité van de RJV legt de grenswaarden en de gelinkte
percentages, waarvan sprake in § 4, vast. Het percentage gelinkt aan percentages, waarvan sprake in § 4, vast. Het percentage gelinkt aan
de tweede klasse zal altijd de helft bedragen van dat toegewezen aan de tweede klasse zal altijd de helft bedragen van dat toegewezen aan
de derde. de derde.
Het bepaalt voor welke thema's in elk van de evaluatiedomeinen vermeld Het bepaalt voor welke thema's in elk van de evaluatiedomeinen vermeld
in § 2, de kwaliteit van het beheer van de vakantiefondsen in het in § 2, de kwaliteit van het beheer van de vakantiefondsen in het
referentiejaar wordt geëvalueerd en de wijze waarop dat gebeurt alsook referentiejaar wordt geëvalueerd en de wijze waarop dat gebeurt alsook
de weging van de domeinen en de thema's. Die weging wordt uitgedrukt de weging van de domeinen en de thema's. Die weging wordt uitgedrukt
in een coëfficiënt die wordt toegekend aan elk domein, thema en in een coëfficiënt die wordt toegekend aan elk domein, thema en
criterium. Het totaal van de coëfficiënten bedraagt 100. criterium. Het totaal van de coëfficiënten bedraagt 100.
Daarnaast kan het beheerscomité beslissen om een verschillend gewicht Daarnaast kan het beheerscomité beslissen om een verschillend gewicht
toe te kennen aan eenmalige, repetitieve en systematische fouten of toe te kennen aan eenmalige, repetitieve en systematische fouten of
lacunes vastgesteld tijdens de controles. In dat geval bepaalt het lacunes vastgesteld tijdens de controles. In dat geval bepaalt het
beheerscomité hun respectieve gewicht. beheerscomité hun respectieve gewicht.
§ 6. De RJV voert de kwaliteitscontrole uit in uitvoering van de § 6. De RJV voert de kwaliteitscontrole uit in uitvoering van de
opdracht die hem worden toevertrouwd in hoofdstuk VII van de opdracht die hem worden toevertrouwd in hoofdstuk VII van de
Jaarlijkse-Vakantiewet. Jaarlijkse-Vakantiewet.
Na elke controle stelt hij een controle- en kwaliteitsverslag op voor Na elke controle stelt hij een controle- en kwaliteitsverslag op voor
het gecontroleerde vakantiefonds. Deze verslagen worden voorgelegd aan het gecontroleerde vakantiefonds. Deze verslagen worden voorgelegd aan
het beheerscomité, dat er akte van neemt, betwistingen van de het beheerscomité, dat er akte van neemt, betwistingen van de
vakantiefondsen op definitieve wijze beslecht en op basis van de vakantiefondsen op definitieve wijze beslecht en op basis van de
verslagen de afrekening van de responsabiliseringsoverdrachten verslagen de afrekening van de responsabiliseringsoverdrachten
valideert die daaruit voortvloeit volgens de bepalingen van dit valideert die daaruit voortvloeit volgens de bepalingen van dit
besluit. besluit.
HOOFDSTUK IV. - Afrekening en betaling HOOFDSTUK IV. - Afrekening en betaling

Art. 6.Het beheerscomité van de RJV keurt de berekeningen beoogd in

Art. 6.Het beheerscomité van de RJV keurt de berekeningen beoogd in

de artikelen 2 en 5 goed. Binnen de maand na de kennisneming van de de artikelen 2 en 5 goed. Binnen de maand na de kennisneming van de
goedkeuring worden de berekeningen en de daaruit voortvloeiende goedkeuring worden de berekeningen en de daaruit voortvloeiende
verschuldigde bedragen aan de vakantiefondsen meegedeeld. verschuldigde bedragen aan de vakantiefondsen meegedeeld.
De betalingen moeten worden uitgevoerd vóór het einde van de maand die De betalingen moeten worden uitgevoerd vóór het einde van de maand die
volgt op de mededeling. Zij worden toegewezen aan de boekhoudkundige volgt op de mededeling. Zij worden toegewezen aan de boekhoudkundige
rubriek beoogd in artikel 18 van het Uitvoeringsbesluit rubriek beoogd in artikel 18 van het Uitvoeringsbesluit
Jaarlijkse-Vakantiewet. Jaarlijkse-Vakantiewet.
Bij laattijdige storting is vanaf het verstrijken van de in het vorige Bij laattijdige storting is vanaf het verstrijken van de in het vorige
lid bedoelde maand, van rechtswege de wettelijke interest verschuldigd lid bedoelde maand, van rechtswege de wettelijke interest verschuldigd
die geldt in burgerlijke en handelszaken. die geldt in burgerlijke en handelszaken.
HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 7.Voor de toepassing van artikel 3 van dit besluit wordt het

Art. 7.Voor de toepassing van artikel 3 van dit besluit wordt het

gemiddelde procentuele aandeel van de beheerskosten van de RJV-Kas in gemiddelde procentuele aandeel van de beheerskosten van de RJV-Kas in
het totaal van de beheerskosten van de RJV, aangeduid met H, voor de het totaal van de beheerskosten van de RJV, aangeduid met H, voor de
eerste termijn van zes jaar bepaald op het gemiddelde van enerzijds eerste termijn van zes jaar bepaald op het gemiddelde van enerzijds
85,925 % voor de jaren 2010 tot 2014, anderzijds het reële procentuele 85,925 % voor de jaren 2010 tot 2014, anderzijds het reële procentuele
aandeel voor 2015. aandeel voor 2015.

Art. 8.Het koninklijk besluit van 16 april 1965 betreffende het

Art. 8.Het koninklijk besluit van 16 april 1965 betreffende het

financieel evenwicht van het stelsel der jaarlijkse vakantie, financieel evenwicht van het stelsel der jaarlijkse vakantie,
gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 juli 2000, wordt gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 juli 2000, wordt
opgeheven. opgeheven.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2016.

Art. 9.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2016.

Art. 10.Onze Minister die Werk onder zijn bevoegdheid heeft is belast

Art. 10.Onze Minister die Werk onder zijn bevoegdheid heeft is belast

met de uitvoering van dit besluit. met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 20 januari 2017. Gegeven te Brussel, 20 januari 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
K. PEETERS K. PEETERS
^