← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders "
Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders | Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID |
18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen | 18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen |
bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december | bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december |
1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders | 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het ontwerp van koninklijk besluit dat we de eer hebben aan Uwe | Het ontwerp van koninklijk besluit dat we de eer hebben aan Uwe |
Majesteit voor te leggen, strekt ertoe de jaarlijkse leeftijdsbijslag, | Majesteit voor te leggen, strekt ertoe de jaarlijkse leeftijdsbijslag, |
ook wel « schoolpremie » genoemd, voor het jaar 2013 te verminderen. | ook wel « schoolpremie » genoemd, voor het jaar 2013 te verminderen. |
Ter ondersteuning van de koopkracht van de gezinnen wordt jaarlijks | Ter ondersteuning van de koopkracht van de gezinnen wordt jaarlijks |
bij het begin van het nieuwe schooljaar een bijslag toegekend die | bij het begin van het nieuwe schooljaar een bijslag toegekend die |
verhoogt volgens de leeftijd van het kind. Deze bijslag wordt sinds | verhoogt volgens de leeftijd van het kind. Deze bijslag wordt sinds |
2008 toegekend voor alle kinderen die rechtgevend zijn op | 2008 toegekend voor alle kinderen die rechtgevend zijn op |
kinderbijslag. Hij vervangt zo de gerichte maatregelen in 2006 en | kinderbijslag. Hij vervangt zo de gerichte maatregelen in 2006 en |
2007, nl. de toekenning van een schoolpremie voor kinderen van 6 tot | 2007, nl. de toekenning van een schoolpremie voor kinderen van 6 tot |
11 jaar en van 12 tot 17 jaar. Het bedrag van de bijslag hangt af van | 11 jaar en van 12 tot 17 jaar. Het bedrag van de bijslag hangt af van |
de leeftijd van het kind. In de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar | de leeftijd van het kind. In de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar |
werd de bijslag overigens gefaseerd opgetrokken in 2010, 2011 en 2012 | werd de bijslag overigens gefaseerd opgetrokken in 2010, 2011 en 2012 |
overeenkomstig de beschikbare budgettaire ruimte. | overeenkomstig de beschikbare budgettaire ruimte. |
In het kader van de begrotingscontrole 2013 werd evenwel op 30 juni | In het kader van de begrotingscontrole 2013 werd evenwel op 30 juni |
2013 vastgesteld dat voor de toekenning van de schoolpremie voor het | 2013 vastgesteld dat voor de toekenning van de schoolpremie voor het |
schooljaar 2013-2014 de nodige budgettaire ruimte ontbrak om de | schooljaar 2013-2014 de nodige budgettaire ruimte ontbrak om de |
schoolpremie aan 100 % toe te kennen. Daarom voorziet dit koninklijk | schoolpremie aan 100 % toe te kennen. Daarom voorziet dit koninklijk |
besluit een besparing op de schoolpremie voor het komende schooljaar. | besluit een besparing op de schoolpremie voor het komende schooljaar. |
Het gaat om een dringende en noodzakelijke besparingsmaatregel gelet | Het gaat om een dringende en noodzakelijke besparingsmaatregel gelet |
op de precaire economische toestand en om tegemoet te komen aan de | op de precaire economische toestand en om tegemoet te komen aan de |
Europese aanbevelingen. | Europese aanbevelingen. |
Dit ontwerp houdt geen rekening met de beschouwing geformuleerd door | Dit ontwerp houdt geen rekening met de beschouwing geformuleerd door |
de Raad van State in zijn advies nr. 53.665/1 van 10 juli 2013 | de Raad van State in zijn advies nr. 53.665/1 van 10 juli 2013 |
betreffende artikel 2 van het ontwerp van koninklijk besluit. | betreffende artikel 2 van het ontwerp van koninklijk besluit. |
Dit artikel bepaalt dat het koninklijk besluit uitwerking heeft met | Dit artikel bepaalt dat het koninklijk besluit uitwerking heeft met |
ingang van 30 juni 2013, zijnde de datum van de begrotingsbeslissing. | ingang van 30 juni 2013, zijnde de datum van de begrotingsbeslissing. |
Het verlenen van terugwerkende kracht aan een besluit is mogelijk in | Het verlenen van terugwerkende kracht aan een besluit is mogelijk in |
zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van | zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van |
de diensten en geen verkregen situaties worden aangetast. | de diensten en geen verkregen situaties worden aangetast. |
Opdat de gezinnen vóór de aanvang van het nieuwe schooljaar 2013-2014 | Opdat de gezinnen vóór de aanvang van het nieuwe schooljaar 2013-2014 |
en met name zoals elk jaar in augustus zouden kunnen beschikken over | en met name zoals elk jaar in augustus zouden kunnen beschikken over |
de schoolpremie, dienen de kinderbijslaginstellingen tijdig, in de | de schoolpremie, dienen de kinderbijslaginstellingen tijdig, in de |
maand juli, de toekenningsvoorwaarden voor het recht op de | maand juli, de toekenningsvoorwaarden voor het recht op de |
schoolpremie te kunnen onderzoeken en het recht vast te stellen. Gelet | schoolpremie te kunnen onderzoeken en het recht vast te stellen. Gelet |
op de dwingende Europese begrotingsaanbevelingen die ertoe nopen de | op de dwingende Europese begrotingsaanbevelingen die ertoe nopen de |
besparingsmaatregel inzake de schoolpremie te laten ingaan voor het | besparingsmaatregel inzake de schoolpremie te laten ingaan voor het |
komende schooljaar, diende de besparingsmaatregel in te gaan op 30 | komende schooljaar, diende de besparingsmaatregel in te gaan op 30 |
juni 2013 om de kinderbijslaginstellingen toe te laten in hun | juni 2013 om de kinderbijslaginstellingen toe te laten in hun |
betalingstoepassingen tijdig rekening te houden met deze maatregel. | betalingstoepassingen tijdig rekening te houden met deze maatregel. |
In die zin beoogt de betreffende bepaling de goede werking van de | In die zin beoogt de betreffende bepaling de goede werking van de |
kinderbijslaginstellingen teneinde de vlotte en tijdige betaling van | kinderbijslaginstellingen teneinde de vlotte en tijdige betaling van |
de schoolpremie aan de gezinnen niet in het gedrang te brengen. | de schoolpremie aan de gezinnen niet in het gedrang te brengen. |
Hierdoor wordt echter geenszins afbreuk gedaan aan verworven rechten. | Hierdoor wordt echter geenszins afbreuk gedaan aan verworven rechten. |
Hoewel het recht op de schoolpremie wordt vastgesteld in de maand juli | Hoewel het recht op de schoolpremie wordt vastgesteld in de maand juli |
houdt dit immers enkel verband met de tijdige betaling ervan in de | houdt dit immers enkel verband met de tijdige betaling ervan in de |
maand augustus. Terwijl het recht op kinderbijslag voor de maand juli | maand augustus. Terwijl het recht op kinderbijslag voor de maand juli |
kan beschouwd worden in te gaan op de eerste dag van die maand, heeft | kan beschouwd worden in te gaan op de eerste dag van die maand, heeft |
de schoolpremie het karakter van een jaarlijkse premie die de kosten | de schoolpremie het karakter van een jaarlijkse premie die de kosten |
van het begin van het nieuwe schooljaar financieel beoogt te | van het begin van het nieuwe schooljaar financieel beoogt te |
ondersteunen. Daarom wordt het recht op de schoolpremie door de | ondersteunen. Daarom wordt het recht op de schoolpremie door de |
kinderbijslaginstellingen onderzocht in de maand juli en gebeurt de | kinderbijslaginstellingen onderzocht in de maand juli en gebeurt de |
betaling ervan vervolgens in de maand augustus samen met de | betaling ervan vervolgens in de maand augustus samen met de |
kinderbijslag van de maand juli, en dit uitsluitend om | kinderbijslag van de maand juli, en dit uitsluitend om |
betalingseconomische redenen. | betalingseconomische redenen. |
De retroactiviteit kan dus als noodzakelijk beschouwd worden voor de | De retroactiviteit kan dus als noodzakelijk beschouwd worden voor de |
goede werking van de diensten en er worden geen verkregen situaties | goede werking van de diensten en er worden geen verkregen situaties |
aangetast. | aangetast. |
Ten slotte vermelden we dat de algemene opmerking van de Raad van | Ten slotte vermelden we dat de algemene opmerking van de Raad van |
State waarvoor de Raad verwijst naar het advies 53.658/1 van 10 juli | State waarvoor de Raad verwijst naar het advies 53.658/1 van 10 juli |
2013 over de amendementen bij het ontwerp van wet « houdende diverse | 2013 over de amendementen bij het ontwerp van wet « houdende diverse |
bepalingen » (Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 2891/003) in dit verslag | bepalingen » (Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 2891/003) in dit verslag |
buiten beschouwing blijft aangezien die opmerking enkel onrechtstreeks | buiten beschouwing blijft aangezien die opmerking enkel onrechtstreeks |
het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit betreft. | het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit betreft. |
We hebben de eer te zijn, | We hebben de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van Sociale Zaken, | De Minister van Sociale Zaken, |
Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |
De Staatssecretaris voor Sociale Zaken en voor Gezinnen, | De Staatssecretaris voor Sociale Zaken en voor Gezinnen, |
Ph. COURARD | Ph. COURARD |
ADVIES 53.665/1 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES 53.665/1 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE |
Op 5 juli 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 5 juli 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen verzocht binnen een | Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen verzocht binnen een |
termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp | termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp |
van koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in | van koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in |
artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 | artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 |
betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders'. | betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders'. |
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 juli 2013. | Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 juli 2013. |
De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, | De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, |
Wilfried Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, en | Wilfried Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, en |
Wim Geurts, griffier. | Wim Geurts, griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste | Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste |
auditeur-afdelingshoofd. | auditeur-afdelingshoofd. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
advies is nagezien onder toezicht van Wilfried Van Vaerenbergh, | advies is nagezien onder toezicht van Wilfried Van Vaerenbergh, |
staatsraad. | staatsraad. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 10 juli 2013. | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 10 juli 2013. |
1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad | 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad |
van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de | van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de |
adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het | adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het |
spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het | spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het |
spoedeisende karakter van de adviesaanvraag gemotiveerd | spoedeisende karakter van de adviesaanvraag gemotiveerd |
« door de noodzaak om zo snel mogelijk het geheel van budgettaire | « door de noodzaak om zo snel mogelijk het geheel van budgettaire |
maatregelen uit te voeren die door de regering zijn genomen in de | maatregelen uit te voeren die door de regering zijn genomen in de |
maand juni 2013 teneinde snel het overheidstekort te kunnen | maand juni 2013 teneinde snel het overheidstekort te kunnen |
terugdringen en aldus de genomen verbintenissen, aangegaan door België | terugdringen en aldus de genomen verbintenissen, aangegaan door België |
ten aanzien van de instellingen van de Europese Unie, te respecteren. | ten aanzien van de instellingen van de Europese Unie, te respecteren. |
De inhoud van het voorliggende ontwerp heeft betrekking op de | De inhoud van het voorliggende ontwerp heeft betrekking op de |
jaarlijkse leeftijdsbijslag waarvan het recht ontstaat in de maand | jaarlijkse leeftijdsbijslag waarvan het recht ontstaat in de maand |
juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de overheidssector en | juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de overheidssector en |
op 8 augustus voor de privésector, terwijl de | op 8 augustus voor de privésector, terwijl de |
kinderbijslaginstellingen snel moeten beschikken over de vereiste | kinderbijslaginstellingen snel moeten beschikken over de vereiste |
reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen ». | reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen ». |
2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de | 2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de |
Raad van State heeft de afdeling Wetgeving zich moeten beperken tot | Raad van State heeft de afdeling Wetgeving zich moeten beperken tot |
het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van | het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van |
de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen | de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen |
vormvereisten is voldaan. | vormvereisten is voldaan. |
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp | Strekking en rechtsgrond van het ontwerp |
3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt | 3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt |
ertoe het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt | ertoe het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt |
voorzien in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december | voorzien in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december |
1939 'betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders' te verminderen | 1939 'betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders' te verminderen |
met ingang van 30 juni 2013. | met ingang van 30 juni 2013. |
Het ontwerp dient volgens de gemachtigde te worden opgevat als een | Het ontwerp dient volgens de gemachtigde te worden opgevat als een |
tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van de | tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van de |
leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting van | leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting van |
de totstandkoming van een nieuwe wettelijke regeling. Die nieuwe | de totstandkoming van een nieuwe wettelijke regeling. Die nieuwe |
wettelijke regeling is opgenomen in artikel 26 van het ontwerp van wet | wettelijke regeling is opgenomen in artikel 26 van het ontwerp van wet |
'houdende diverse bepalingen', zoals dat artikel in dat ontwerp wordt | 'houdende diverse bepalingen', zoals dat artikel in dat ontwerp wordt |
ingevoegd bij amendement nr. 2, ingediend door de heer TERWINGEN c.s. | ingevoegd bij amendement nr. 2, ingediend door de heer TERWINGEN c.s. |
(1) Artikel 27 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde | (1) Artikel 27 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde |
amendement, voorziet bovendien in de opheffing van het voorliggende | amendement, voorziet bovendien in de opheffing van het voorliggende |
ontwerp van koninklijk besluit, met ingang van 30 juni 2013 (artikel | ontwerp van koninklijk besluit, met ingang van 30 juni 2013 (artikel |
28 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde amendement). | 28 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde amendement). |
4. Rechtsgrond voor het voorliggende ontwerp wordt geboden door | 4. Rechtsgrond voor het voorliggende ontwerp wordt geboden door |
artikel 75, 2°, van de voornoemde samengeordende wetten. Naar luid van | artikel 75, 2°, van de voornoemde samengeordende wetten. Naar luid van |
die bepaling kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in | die bepaling kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in |
de Ministerraad, artikel 44ter wijzigen wat betreft de erin vermelde | de Ministerraad, artikel 44ter wijzigen wat betreft de erin vermelde |
bijslagbedragen en leeftijdscategorieën. | bijslagbedragen en leeftijdscategorieën. |
Onderzoek van de tekst | Onderzoek van de tekst |
Algemene opmerking | Algemene opmerking |
5. Zoals hiervoor is uiteengezet, dient de ontworpen regeling te | 5. Zoals hiervoor is uiteengezet, dient de ontworpen regeling te |
worden gesitueerd in de nieuwe wettelijke regeling betreffende de | worden gesitueerd in de nieuwe wettelijke regeling betreffende de |
jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt voorzien bij het voornoemde | jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt voorzien bij het voornoemde |
amendement nr. 2. De Raad van State, afdeling Wetgeving, heeft met | amendement nr. 2. De Raad van State, afdeling Wetgeving, heeft met |
betrekking tot die nieuwe wettelijke regeling in advies 53.658/1 van | betrekking tot die nieuwe wettelijke regeling in advies 53.658/1 van |
10 juli 2013 het volgende opgemerkt : | 10 juli 2013 het volgende opgemerkt : |
« Ontworpen artikel 26 | « Ontworpen artikel 26 |
6. Het ontworpen artikel 26 strekt ertoe om artikel 44ter, van de | 6. Het ontworpen artikel 26 strekt ertoe om artikel 44ter, van de |
voornoemde samengeordende wetten te vervangen. Dat artikel bevat een | voornoemde samengeordende wetten te vervangen. Dat artikel bevat een |
regeling voor de toekenning van een jaarlijkse leeftijdsbijslag. De | regeling voor de toekenning van een jaarlijkse leeftijdsbijslag. De |
thans ontworpen regeling inzake die leeftijdsbijslag maakt wat het | thans ontworpen regeling inzake die leeftijdsbijslag maakt wat het |
bedrag ervan betreft een onderscheid naar gelang de kinderen | bedrag ervan betreft een onderscheid naar gelang de kinderen |
rechtgevend zijn of niet op een toeslag bedoeld in de artikelen 41, | rechtgevend zijn of niet op een toeslag bedoeld in de artikelen 41, |
42bis, 47 of 50ter of op de bijslag bedoeld in artikel 50bis van de | 42bis, 47 of 50ter of op de bijslag bedoeld in artikel 50bis van de |
voornoemde samengeordende wetten. Wat de rechtgevenden op dergelijke | voornoemde samengeordende wetten. Wat de rechtgevenden op dergelijke |
toeslag of bijslag betreft stemt het nieuwe bedrag overeen met dat van | toeslag of bijslag betreft stemt het nieuwe bedrag overeen met dat van |
de huidige leeftijdsbijslag, wat de niet-rechtgevenden betreft wordt | de huidige leeftijdsbijslag, wat de niet-rechtgevenden betreft wordt |
het huidige bedrag van de leeftijdsbijslag verminderd voor het jaar | het huidige bedrag van de leeftijdsbijslag verminderd voor het jaar |
2013 en nogmaals verminderd voor de toekenning van die bijslag vanaf | 2013 en nogmaals verminderd voor de toekenning van die bijslag vanaf |
het jaar 2014. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 heeft de nieuwe | het jaar 2014. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 heeft de nieuwe |
regeling uitwerking met ingang van 30 juni 2013, waardoor ze van | regeling uitwerking met ingang van 30 juni 2013, waardoor ze van |
toepassing is vanaf de betaling van de jaarlijkse leeftijdsbijslag | toepassing is vanaf de betaling van de jaarlijkse leeftijdsbijslag |
voor het jaar 2013, die betaald wordt samen met de gezinsbijslag | voor het jaar 2013, die betaald wordt samen met de gezinsbijslag |
verschuldigd voor de maand juli. | verschuldigd voor de maand juli. |
6.1. Uit de verantwoording van het amendement valt niet af te leiden | 6.1. Uit de verantwoording van het amendement valt niet af te leiden |
waarom in de ontworpen regeling een verschil in behandeling wordt | waarom in de ontworpen regeling een verschil in behandeling wordt |
ingevoerd tussen de twee voornoemde categorieën van rechtgevende | ingevoerd tussen de twee voornoemde categorieën van rechtgevende |
kinderen, terwijl die categorieën thans in de huidige regeling gelijk | kinderen, terwijl die categorieën thans in de huidige regeling gelijk |
worden behandeld. De indieners van het amendement doen er goed aan om | worden behandeld. De indieners van het amendement doen er goed aan om |
tijdens de parlementaire behandeling te verduidelijken op grond van | tijdens de parlementaire behandeling te verduidelijken op grond van |
welke objectieve en in redelijkheid aanvaardbare verantwoording het | welke objectieve en in redelijkheid aanvaardbare verantwoording het |
gemaakte onderscheid in overeenstemming kan worden geacht met het | gemaakte onderscheid in overeenstemming kan worden geacht met het |
grondwettelijke beginsel van de gelijkheid en niet-discriminatie. | grondwettelijke beginsel van de gelijkheid en niet-discriminatie. |
6.2. De ontworpen regeling heeft uitwerking met ingang van 30 juni | 6.2. De ontworpen regeling heeft uitwerking met ingang van 30 juni |
2013 en is bijgevolg retroactief van toepassing op de jaarlijkse | 2013 en is bijgevolg retroactief van toepassing op de jaarlijkse |
leeftijdsbijslag betaald samen met de gezinsbijslag verschuldigd voor | leeftijdsbijslag betaald samen met de gezinsbijslag verschuldigd voor |
de maand juli 2013. | de maand juli 2013. |
In dat verband dient erop te worden gewezen dat volgens de vaste | In dat verband dient erop te worden gewezen dat volgens de vaste |
rechtspraak van het Grondwettelijk Hof de niet-retroactiviteit van | rechtspraak van het Grondwettelijk Hof de niet-retroactiviteit van |
wetten een waarborg is ter voorkoming van rechtsonzekerheid. Die | wetten een waarborg is ter voorkoming van rechtsonzekerheid. Die |
waarborg vereist dat de inhoud van het recht voorzienbaar en | waarborg vereist dat de inhoud van het recht voorzienbaar en |
toegankelijk is, zodat de rechtzoekende in redelijke mate de gevolgen | toegankelijk is, zodat de rechtzoekende in redelijke mate de gevolgen |
van een bepaalde handeling kan voorzien op het tijdstip dat die | van een bepaalde handeling kan voorzien op het tijdstip dat die |
handeling wordt verricht. De terugwerkende kracht kan enkel worden | handeling wordt verricht. De terugwerkende kracht kan enkel worden |
verantwoord wanneer zij onontbeerlijk is voor de verwezenlijking van | verantwoord wanneer zij onontbeerlijk is voor de verwezenlijking van |
een doelstelling van algemeen belang. Indien bovendien blijkt dat de | een doelstelling van algemeen belang. Indien bovendien blijkt dat de |
terugwerkende kracht tot gevolg heeft dat de afloop van een of meer | terugwerkende kracht tot gevolg heeft dat de afloop van een of meer |
gerechtelijke procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat | gerechtelijke procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat |
rechtscolleges worden verhinderd zich uit te spreken over een | rechtscolleges worden verhinderd zich uit te spreken over een |
rechtsvraag, vergt de aard van het in het geding zijnde beginsel dat | rechtsvraag, vergt de aard van het in het geding zijnde beginsel dat |
uitzonderlijke omstandigheden of dwingende motieven van algemeen | uitzonderlijke omstandigheden of dwingende motieven van algemeen |
belang een verantwoording bieden voor het optreden van de wetgever, | belang een verantwoording bieden voor het optreden van de wetgever, |
dat ten nadele van een categorie van burgers inbreuk maakt op de | dat ten nadele van een categorie van burgers inbreuk maakt op de |
jurisdictionele waarborgen die aan allen worden geboden (2). | jurisdictionele waarborgen die aan allen worden geboden (2). |
Vraag is of de terugwerkende kracht van de ontworpen regeling aan deze | Vraag is of de terugwerkende kracht van de ontworpen regeling aan deze |
vereiste voldoet. De afdeling Wetgeving heeft geen kennis van alle | vereiste voldoet. De afdeling Wetgeving heeft geen kennis van alle |
elementen die toelaten die vraag op afdoende wijze te beantwoorden | elementen die toelaten die vraag op afdoende wijze te beantwoorden |
zodat wat dat betreft een voorbehoud wordt gemaakt. | zodat wat dat betreft een voorbehoud wordt gemaakt. |
Ontworpen artikel 27 | Ontworpen artikel 27 |
7. Het ontworpen artikel 27 strekt ertoe het koninklijk besluit van | 7. Het ontworpen artikel 27 strekt ertoe het koninklijk besluit van |
'... tot wijziging van de bedragen vermeld in artikel 44ter van de | '... tot wijziging van de bedragen vermeld in artikel 44ter van de |
samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de | samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de |
kinderbijslag voor loonarbeiders' op te heffen. Dat koninklijk | kinderbijslag voor loonarbeiders' op te heffen. Dat koninklijk |
besluit, waarover de Raad van State, afdeling Wetgeving, in | besluit, waarover de Raad van State, afdeling Wetgeving, in |
ontwerpvorm heden advies 53.665/1 uitbrengt, voorziet in een | ontwerpvorm heden advies 53.665/1 uitbrengt, voorziet in een |
vermindering van het bedrag van de leeftijdsbijslag bedoeld in | vermindering van het bedrag van de leeftijdsbijslag bedoeld in |
voornoemd artikel 44ter, met toepassing van artikel 75, 2°, van de | voornoemd artikel 44ter, met toepassing van artikel 75, 2°, van de |
voornoemde samengeordende wetten, en dit eveneens met ingang van 30 | voornoemde samengeordende wetten, en dit eveneens met ingang van 30 |
juni 2013. Die vermindering stemt overeen met de vermindering van het | juni 2013. Die vermindering stemt overeen met de vermindering van het |
bedrag van de leeftijdsbijslag waarin is voorzien in het ontworpen | bedrag van de leeftijdsbijslag waarin is voorzien in het ontworpen |
artikel 26, wat betreft de in dat artikel bedoelde niet-rechtgevende | artikel 26, wat betreft de in dat artikel bedoelde niet-rechtgevende |
kinderen. Het uitvaardigen van dat koninklijk besluit dient te worden | kinderen. Het uitvaardigen van dat koninklijk besluit dient te worden |
opgevat als een tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van | opgevat als een tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van |
de leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting | de leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting |
van de totstandkoming van de nieuwe wettelijke regeling opgenomen in | van de totstandkoming van de nieuwe wettelijke regeling opgenomen in |
het ontworpen artikel 26. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 | het ontworpen artikel 26. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 |
heeft de opheffing van dat besluit uitwerking met ingang van 30 juni | heeft de opheffing van dat besluit uitwerking met ingang van 30 juni |
2013, datum waarop het in werking is getreden, en zal het bijgevolg | 2013, datum waarop het in werking is getreden, en zal het bijgevolg |
moeten worden geacht nooit te hebben bestaan niettegenstaande het wel | moeten worden geacht nooit te hebben bestaan niettegenstaande het wel |
degelijk is toegepast. | degelijk is toegepast. |
7.1. Vooreerst moet worden vastgesteld dat de regeling die is | 7.1. Vooreerst moet worden vastgesteld dat de regeling die is |
opgenomen in het voornoemde ontworpen besluit niet overeenstemt met de | opgenomen in het voornoemde ontworpen besluit niet overeenstemt met de |
regeling die voorkomt in het ontworpen artikel 26, aangezien | regeling die voorkomt in het ontworpen artikel 26, aangezien |
eerstgenoemde regeling in een vermindering van het bedrag van de | eerstgenoemde regeling in een vermindering van het bedrag van de |
leeftijdsbijslag voorziet voor alle kinderen, terwijl laatstgenoemde | leeftijdsbijslag voorziet voor alle kinderen, terwijl laatstgenoemde |
regeling enkel in een vermindering voorziet voor de in die regeling | regeling enkel in een vermindering voorziet voor de in die regeling |
bedoelde niet-rechtgevende kinderen. Aangezien het blijkbaar de | bedoelde niet-rechtgevende kinderen. Aangezien het blijkbaar de |
bedoeling is dat de eerstgenoemde regeling wordt toegepast in | bedoeling is dat de eerstgenoemde regeling wordt toegepast in |
afwachting dat de laatstgenoemde regeling retroactief in de plaats | afwachting dat de laatstgenoemde regeling retroactief in de plaats |
komt van die regeling, rijst de vraag naar de werkbaarheid van de | komt van die regeling, rijst de vraag naar de werkbaarheid van de |
gelijktijdige toepassing van beide regelingen. | gelijktijdige toepassing van beide regelingen. |
7.2. Vraag is bovendien of een uitdrukkelijke opheffing van dat | 7.2. Vraag is bovendien of een uitdrukkelijke opheffing van dat |
besluit wel nodig is, nu de wijzigingen die door dat besluit worden | besluit wel nodig is, nu de wijzigingen die door dat besluit worden |
aangebracht in voornoemd artikel 44ter ook reeds ab initio ongedaan | aangebracht in voornoemd artikel 44ter ook reeds ab initio ongedaan |
worden gemaakt door de retroactieve inwerkingtreding met ingang van 30 | worden gemaakt door de retroactieve inwerkingtreding met ingang van 30 |
juni 2013 van het ontworpen artikel 26, waarbij het huidige artikel | juni 2013 van het ontworpen artikel 26, waarbij het huidige artikel |
44ter wordt vervangen. Het lijkt er dan ook sterk op dat de | 44ter wordt vervangen. Het lijkt er dan ook sterk op dat de |
uitdrukkelijke opheffing van dat besluit met ingang van de datum van | uitdrukkelijke opheffing van dat besluit met ingang van de datum van |
inwerkingtreding ervan inzonderheid tot doel heeft om het te | inwerkingtreding ervan inzonderheid tot doel heeft om het te |
onttrekken aan het rechterlijk toezicht, voor het geval het zou zijn | onttrekken aan het rechterlijk toezicht, voor het geval het zou zijn |
aangetast door een onwettigheid. Aangezien dat besluit retroactief in | aangetast door een onwettigheid. Aangezien dat besluit retroactief in |
werking treedt met ingang van 30 juni 2013, en die retroactiviteit op | werking treedt met ingang van 30 juni 2013, en die retroactiviteit op |
het eerste gezicht niet kan worden ingepast in één van de gevallen | het eerste gezicht niet kan worden ingepast in één van de gevallen |
waarin retroactiviteit mogelijk is (3), is het allerminst uitgesloten | waarin retroactiviteit mogelijk is (3), is het allerminst uitgesloten |
dat dit laatste wel degelijk het geval is. Wat de terugwerkende kracht | dat dit laatste wel degelijk het geval is. Wat de terugwerkende kracht |
van de uitdrukkelijke opheffing van bedoeld koninklijk besluit | van de uitdrukkelijke opheffing van bedoeld koninklijk besluit |
betreft, kan dan ook worden verwezen naar de opmerking die hiervoor is | betreft, kan dan ook worden verwezen naar de opmerking die hiervoor is |
gemaakt bij het ontworpen artikel 26 (opmerking 3.2), inzonderheid | gemaakt bij het ontworpen artikel 26 (opmerking 3.2), inzonderheid |
betreffende het ontnemen van jurisdictionele waarborgen door het | betreffende het ontnemen van jurisdictionele waarborgen door het |
verlenen van retroactiviteit. » | verlenen van retroactiviteit. » |
Die opmerkingen dienen mutatis mutandis ook te worden betrokken op het | Die opmerkingen dienen mutatis mutandis ook te worden betrokken op het |
voorliggende ontwerp van koninklijk besluit. | voorliggende ontwerp van koninklijk besluit. |
Artikel 2 | Artikel 2 |
6. Luidens artikel 2 van het ontwerp heeft het te nemen besluit | 6. Luidens artikel 2 van het ontwerp heeft het te nemen besluit |
uitwerking met ingang van 30 juni 2013. | uitwerking met ingang van 30 juni 2013. |
In dat verband moet worden opgemerkt dat het verlenen van | In dat verband moet worden opgemerkt dat het verlenen van |
terugwerkende kracht aan besluiten slechts onder bepaalde voorwaarden | terugwerkende kracht aan besluiten slechts onder bepaalde voorwaarden |
toelaatbaar kan worden geacht. | toelaatbaar kan worden geacht. |
Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel | Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel |
toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag | toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag |
bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling die, met | bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling die, met |
inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in | inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in |
zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van | zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van |
de diensten en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden | de diensten en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden |
aangetast. | aangetast. |
Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van | Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van |
de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt. | de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt. |
Aangezien de ontworpen regeling ertoe strekt om met ingang van 30 juni | Aangezien de ontworpen regeling ertoe strekt om met ingang van 30 juni |
2013 het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt | 2013 het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt |
voorzien in artikel 44ter van de voornoemde samengeordende wetten te | voorzien in artikel 44ter van de voornoemde samengeordende wetten te |
verminderen, moet worden vastgesteld dat de retroactiviteit afbreuk | verminderen, moet worden vastgesteld dat de retroactiviteit afbreuk |
doet aan verworven rechten, nu de jaarlijkse leeftijdsbijslag | doet aan verworven rechten, nu de jaarlijkse leeftijdsbijslag |
overeenkomstig voornoemd artikel 44ter, § 2, wordt gevoegd bij de | overeenkomstig voornoemd artikel 44ter, § 2, wordt gevoegd bij de |
gezinsbijslag verschuldigd voor de maand juli, en het recht op | gezinsbijslag verschuldigd voor de maand juli, en het recht op |
laatstgenoemde gezinsbijslag ingaat op de eerste dag van die maand. De | laatstgenoemde gezinsbijslag ingaat op de eerste dag van die maand. De |
retroactieve inwerkingtreding van het te nemen besluit kan dan ook | retroactieve inwerkingtreding van het te nemen besluit kan dan ook |
geen doorgang vinden. | geen doorgang vinden. |
De griffier, | De griffier, |
W. Geurts. | W. Geurts. |
De voorzitter, | De voorzitter, |
M. Van Damme. | M. Van Damme. |
_______ | _______ |
Nota's | Nota's |
(1) Parl.St. 2012-13, nr. 2891/003. | (1) Parl.St. 2012-13, nr. 2891/003. |
(2) Voetnoot 3 in het geciteerde advies : Zie, onder meer, | (2) Voetnoot 3 in het geciteerde advies : Zie, onder meer, |
Grondwettelijk Hof, nr. 26/2009, 18 februari 2009, B.13. | Grondwettelijk Hof, nr. 26/2009, 18 februari 2009, B.13. |
(3) Voetnoot 4 in het geciteerde advies : Volgens de adviespraktijk | (3) Voetnoot 4 in het geciteerde advies : Volgens de adviespraktijk |
van de Raad van State, afdeling Wetgeving, is het verlenen van | van de Raad van State, afdeling Wetgeving, is het verlenen van |
terugwerkende kracht aan besluiten enkel toelaatbaar ingeval voor de | terugwerkende kracht aan besluiten enkel toelaatbaar ingeval voor de |
retroactiviteit een wettelijke grondslag bestaat, de retroactiviteit | retroactiviteit een wettelijke grondslag bestaat, de retroactiviteit |
betrekking heeft op een regeling die, met inachtneming van het | betrekking heeft op een regeling die, met inachtneming van het |
gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in zoverre de | gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in zoverre de |
retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van de diensten | retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van de diensten |
en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast. | en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast. |
18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen | 18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen |
bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december | bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december |
1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders | 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de | Gelet op de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de |
kinderbijslag voor loonarbeiders, artikel 44ter, ingevoegd door de wet | kinderbijslag voor loonarbeiders, artikel 44ter, ingevoegd door de wet |
van 8 juni 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 | van 8 juni 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 |
augustus 2009 en artikel 75, vervangen door de wet van 8 juni 2008 en | augustus 2009 en artikel 75, vervangen door de wet van 8 juni 2008 en |
gewijzigd bij de wet van 22 december 2008; | gewijzigd bij de wet van 22 december 2008; |
Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor | Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor |
Kinderbijslag voor Werknemers van 2 juli 2013; | Kinderbijslag voor Werknemers van 2 juli 2013; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 2 juli | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 2 juli |
2013; | 2013; |
Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting van 4 juli 2013; | Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting van 4 juli 2013; |
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de |
omstandigheid dat het noodzakelijk is om zo snel mogelijk het geheel | omstandigheid dat het noodzakelijk is om zo snel mogelijk het geheel |
aan budgettaire maatregelen uit te voeren die door de regering in juni | aan budgettaire maatregelen uit te voeren die door de regering in juni |
2013 werden beslist teneinde het overheidstekort snel te verminderen | 2013 werden beslist teneinde het overheidstekort snel te verminderen |
en zo de engagementen te respecteren die door België werden aangegaan | en zo de engagementen te respecteren die door België werden aangegaan |
ten opzichte van de instellingen van de Europese Unie. | ten opzichte van de instellingen van de Europese Unie. |
Overwegende dat het recht op de jaarlijkse leeftijdsbijslag ontstaat | Overwegende dat het recht op de jaarlijkse leeftijdsbijslag ontstaat |
in de maand juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de | in de maand juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de |
overheidssector en op 8 augustus voor de privé-sector en overwegende | overheidssector en op 8 augustus voor de privé-sector en overwegende |
dat de kinderbijslagkassen snel moeten beschikken over de vereiste | dat de kinderbijslagkassen snel moeten beschikken over de vereiste |
reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen; | reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen; |
Gelet op het advies 53.665/1 van de Raad van State, gegeven op 10 juli | Gelet op het advies 53.665/1 van de Raad van State, gegeven op 10 juli |
2013, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten | 2013, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten |
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en van onze | Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en van onze |
Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen en op het advies van | Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen en op het advies van |
de in Raad vergaderde Ministers, | de in Raad vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In artikel 44ter van de samengeordende wetten betreffende |
Artikel 1.In artikel 44ter van de samengeordende wetten betreffende |
de kinderbijslag voor loonarbeiders, ingevoegd door de wet van 8 juni | de kinderbijslag voor loonarbeiders, ingevoegd door de wet van 8 juni |
2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 augustus 2009, | 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 augustus 2009, |
worden de volgende wijzigingen aangebracht : | worden de volgende wijzigingen aangebracht : |
1° paragraaf 1 wordt gewijzigd als volgt : | 1° paragraaf 1 wordt gewijzigd als volgt : |
a) in a) worden de woorden « 20,92 EUR » vervangen door de woorden « | a) in a) worden de woorden « 20,92 EUR » vervangen door de woorden « |
16,67 euro »; | 16,67 euro »; |
b) in b) worden de woorden « 44,40 EUR » vervangen door de woorden « | b) in b) worden de woorden « 44,40 EUR » vervangen door de woorden « |
37,89 euro »; | 37,89 euro »; |
c) in c) worden de woorden « 62,16 EUR » vervangen door de woorden « | c) in c) worden de woorden « 62,16 EUR » vervangen door de woorden « |
53,05 euro »; | 53,05 euro »; |
d) in d) worden de woorden « 41,02 EUR » vervangen door de woorden « | d) in d) worden de woorden « 41,02 EUR » vervangen door de woorden « |
72 euro ». | 72 euro ». |
2° paragraaf 3 wordt opgeheven. | 2° paragraaf 3 wordt opgeheven. |
Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 30 juni 2013. |
Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 30 juni 2013. |
Art. 3.Onze Minister van Sociale Zaken en onze Staatssecretaris voor |
Art. 3.Onze Minister van Sociale Zaken en onze Staatssecretaris voor |
Sociale Zaken en Gezinnen worden belast met de uitvoering van dit | Sociale Zaken en Gezinnen worden belast met de uitvoering van dit |
besluit. | besluit. |
Gegeven te Brussel, 18 juli 2013. | Gegeven te Brussel, 18 juli 2013. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Sociale Zaken, | De Minister van Sociale Zaken, |
Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |
De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Beroepsrisico's, | De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Beroepsrisico's, |
Ph. COURARD | Ph. COURARD |