Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 18/07/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders "
Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen 18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen
bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december
1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit dat we de eer hebben aan Uwe Het ontwerp van koninklijk besluit dat we de eer hebben aan Uwe
Majesteit voor te leggen, strekt ertoe de jaarlijkse leeftijdsbijslag, Majesteit voor te leggen, strekt ertoe de jaarlijkse leeftijdsbijslag,
ook wel « schoolpremie » genoemd, voor het jaar 2013 te verminderen. ook wel « schoolpremie » genoemd, voor het jaar 2013 te verminderen.
Ter ondersteuning van de koopkracht van de gezinnen wordt jaarlijks Ter ondersteuning van de koopkracht van de gezinnen wordt jaarlijks
bij het begin van het nieuwe schooljaar een bijslag toegekend die bij het begin van het nieuwe schooljaar een bijslag toegekend die
verhoogt volgens de leeftijd van het kind. Deze bijslag wordt sinds verhoogt volgens de leeftijd van het kind. Deze bijslag wordt sinds
2008 toegekend voor alle kinderen die rechtgevend zijn op 2008 toegekend voor alle kinderen die rechtgevend zijn op
kinderbijslag. Hij vervangt zo de gerichte maatregelen in 2006 en kinderbijslag. Hij vervangt zo de gerichte maatregelen in 2006 en
2007, nl. de toekenning van een schoolpremie voor kinderen van 6 tot 2007, nl. de toekenning van een schoolpremie voor kinderen van 6 tot
11 jaar en van 12 tot 17 jaar. Het bedrag van de bijslag hangt af van 11 jaar en van 12 tot 17 jaar. Het bedrag van de bijslag hangt af van
de leeftijd van het kind. In de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar de leeftijd van het kind. In de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar
werd de bijslag overigens gefaseerd opgetrokken in 2010, 2011 en 2012 werd de bijslag overigens gefaseerd opgetrokken in 2010, 2011 en 2012
overeenkomstig de beschikbare budgettaire ruimte. overeenkomstig de beschikbare budgettaire ruimte.
In het kader van de begrotingscontrole 2013 werd evenwel op 30 juni In het kader van de begrotingscontrole 2013 werd evenwel op 30 juni
2013 vastgesteld dat voor de toekenning van de schoolpremie voor het 2013 vastgesteld dat voor de toekenning van de schoolpremie voor het
schooljaar 2013-2014 de nodige budgettaire ruimte ontbrak om de schooljaar 2013-2014 de nodige budgettaire ruimte ontbrak om de
schoolpremie aan 100 % toe te kennen. Daarom voorziet dit koninklijk schoolpremie aan 100 % toe te kennen. Daarom voorziet dit koninklijk
besluit een besparing op de schoolpremie voor het komende schooljaar. besluit een besparing op de schoolpremie voor het komende schooljaar.
Het gaat om een dringende en noodzakelijke besparingsmaatregel gelet Het gaat om een dringende en noodzakelijke besparingsmaatregel gelet
op de precaire economische toestand en om tegemoet te komen aan de op de precaire economische toestand en om tegemoet te komen aan de
Europese aanbevelingen. Europese aanbevelingen.
Dit ontwerp houdt geen rekening met de beschouwing geformuleerd door Dit ontwerp houdt geen rekening met de beschouwing geformuleerd door
de Raad van State in zijn advies nr. 53.665/1 van 10 juli 2013 de Raad van State in zijn advies nr. 53.665/1 van 10 juli 2013
betreffende artikel 2 van het ontwerp van koninklijk besluit. betreffende artikel 2 van het ontwerp van koninklijk besluit.
Dit artikel bepaalt dat het koninklijk besluit uitwerking heeft met Dit artikel bepaalt dat het koninklijk besluit uitwerking heeft met
ingang van 30 juni 2013, zijnde de datum van de begrotingsbeslissing. ingang van 30 juni 2013, zijnde de datum van de begrotingsbeslissing.
Het verlenen van terugwerkende kracht aan een besluit is mogelijk in Het verlenen van terugwerkende kracht aan een besluit is mogelijk in
zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van
de diensten en geen verkregen situaties worden aangetast. de diensten en geen verkregen situaties worden aangetast.
Opdat de gezinnen vóór de aanvang van het nieuwe schooljaar 2013-2014 Opdat de gezinnen vóór de aanvang van het nieuwe schooljaar 2013-2014
en met name zoals elk jaar in augustus zouden kunnen beschikken over en met name zoals elk jaar in augustus zouden kunnen beschikken over
de schoolpremie, dienen de kinderbijslaginstellingen tijdig, in de de schoolpremie, dienen de kinderbijslaginstellingen tijdig, in de
maand juli, de toekenningsvoorwaarden voor het recht op de maand juli, de toekenningsvoorwaarden voor het recht op de
schoolpremie te kunnen onderzoeken en het recht vast te stellen. Gelet schoolpremie te kunnen onderzoeken en het recht vast te stellen. Gelet
op de dwingende Europese begrotingsaanbevelingen die ertoe nopen de op de dwingende Europese begrotingsaanbevelingen die ertoe nopen de
besparingsmaatregel inzake de schoolpremie te laten ingaan voor het besparingsmaatregel inzake de schoolpremie te laten ingaan voor het
komende schooljaar, diende de besparingsmaatregel in te gaan op 30 komende schooljaar, diende de besparingsmaatregel in te gaan op 30
juni 2013 om de kinderbijslaginstellingen toe te laten in hun juni 2013 om de kinderbijslaginstellingen toe te laten in hun
betalingstoepassingen tijdig rekening te houden met deze maatregel. betalingstoepassingen tijdig rekening te houden met deze maatregel.
In die zin beoogt de betreffende bepaling de goede werking van de In die zin beoogt de betreffende bepaling de goede werking van de
kinderbijslaginstellingen teneinde de vlotte en tijdige betaling van kinderbijslaginstellingen teneinde de vlotte en tijdige betaling van
de schoolpremie aan de gezinnen niet in het gedrang te brengen. de schoolpremie aan de gezinnen niet in het gedrang te brengen.
Hierdoor wordt echter geenszins afbreuk gedaan aan verworven rechten. Hierdoor wordt echter geenszins afbreuk gedaan aan verworven rechten.
Hoewel het recht op de schoolpremie wordt vastgesteld in de maand juli Hoewel het recht op de schoolpremie wordt vastgesteld in de maand juli
houdt dit immers enkel verband met de tijdige betaling ervan in de houdt dit immers enkel verband met de tijdige betaling ervan in de
maand augustus. Terwijl het recht op kinderbijslag voor de maand juli maand augustus. Terwijl het recht op kinderbijslag voor de maand juli
kan beschouwd worden in te gaan op de eerste dag van die maand, heeft kan beschouwd worden in te gaan op de eerste dag van die maand, heeft
de schoolpremie het karakter van een jaarlijkse premie die de kosten de schoolpremie het karakter van een jaarlijkse premie die de kosten
van het begin van het nieuwe schooljaar financieel beoogt te van het begin van het nieuwe schooljaar financieel beoogt te
ondersteunen. Daarom wordt het recht op de schoolpremie door de ondersteunen. Daarom wordt het recht op de schoolpremie door de
kinderbijslaginstellingen onderzocht in de maand juli en gebeurt de kinderbijslaginstellingen onderzocht in de maand juli en gebeurt de
betaling ervan vervolgens in de maand augustus samen met de betaling ervan vervolgens in de maand augustus samen met de
kinderbijslag van de maand juli, en dit uitsluitend om kinderbijslag van de maand juli, en dit uitsluitend om
betalingseconomische redenen. betalingseconomische redenen.
De retroactiviteit kan dus als noodzakelijk beschouwd worden voor de De retroactiviteit kan dus als noodzakelijk beschouwd worden voor de
goede werking van de diensten en er worden geen verkregen situaties goede werking van de diensten en er worden geen verkregen situaties
aangetast. aangetast.
Ten slotte vermelden we dat de algemene opmerking van de Raad van Ten slotte vermelden we dat de algemene opmerking van de Raad van
State waarvoor de Raad verwijst naar het advies 53.658/1 van 10 juli State waarvoor de Raad verwijst naar het advies 53.658/1 van 10 juli
2013 over de amendementen bij het ontwerp van wet « houdende diverse 2013 over de amendementen bij het ontwerp van wet « houdende diverse
bepalingen » (Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 2891/003) in dit verslag bepalingen » (Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 2891/003) in dit verslag
buiten beschouwing blijft aangezien die opmerking enkel onrechtstreeks buiten beschouwing blijft aangezien die opmerking enkel onrechtstreeks
het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit betreft. het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit betreft.
We hebben de eer te zijn, We hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaar, en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Sociale Zaken, De Minister van Sociale Zaken,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Staatssecretaris voor Sociale Zaken en voor Gezinnen, De Staatssecretaris voor Sociale Zaken en voor Gezinnen,
Ph. COURARD Ph. COURARD
ADVIES 53.665/1 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES 53.665/1 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE
Op 5 juli 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 5 juli 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen verzocht binnen een Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen verzocht binnen een
termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp
van koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in van koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen bedoeld in
artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939 artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december 1939
betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders'. betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders'.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 juli 2013. Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 juli 2013.
De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter,
Wilfried Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, en Wilfried Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, en
Wim Geurts, griffier. Wim Geurts, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste
auditeur-afdelingshoofd. auditeur-afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Wilfried Van Vaerenbergh, advies is nagezien onder toezicht van Wilfried Van Vaerenbergh,
staatsraad. staatsraad.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 10 juli 2013. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 10 juli 2013.
1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad 1. Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad
van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de
adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het adviesaanvraag de redenen worden opgegeven tot staving van het
spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het spoedeisende karakter ervan. In het onderhavige geval wordt het
spoedeisende karakter van de adviesaanvraag gemotiveerd spoedeisende karakter van de adviesaanvraag gemotiveerd
« door de noodzaak om zo snel mogelijk het geheel van budgettaire « door de noodzaak om zo snel mogelijk het geheel van budgettaire
maatregelen uit te voeren die door de regering zijn genomen in de maatregelen uit te voeren die door de regering zijn genomen in de
maand juni 2013 teneinde snel het overheidstekort te kunnen maand juni 2013 teneinde snel het overheidstekort te kunnen
terugdringen en aldus de genomen verbintenissen, aangegaan door België terugdringen en aldus de genomen verbintenissen, aangegaan door België
ten aanzien van de instellingen van de Europese Unie, te respecteren. ten aanzien van de instellingen van de Europese Unie, te respecteren.
De inhoud van het voorliggende ontwerp heeft betrekking op de De inhoud van het voorliggende ontwerp heeft betrekking op de
jaarlijkse leeftijdsbijslag waarvan het recht ontstaat in de maand jaarlijkse leeftijdsbijslag waarvan het recht ontstaat in de maand
juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de overheidssector en juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de overheidssector en
op 8 augustus voor de privésector, terwijl de op 8 augustus voor de privésector, terwijl de
kinderbijslaginstellingen snel moeten beschikken over de vereiste kinderbijslaginstellingen snel moeten beschikken over de vereiste
reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen ». reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen ».
2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de 2. Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de
Raad van State heeft de afdeling Wetgeving zich moeten beperken tot Raad van State heeft de afdeling Wetgeving zich moeten beperken tot
het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van
de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen
vormvereisten is voldaan. vormvereisten is voldaan.
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Strekking en rechtsgrond van het ontwerp
3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt 3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt
ertoe het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt ertoe het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt
voorzien in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december voorzien in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december
1939 'betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders' te verminderen 1939 'betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders' te verminderen
met ingang van 30 juni 2013. met ingang van 30 juni 2013.
Het ontwerp dient volgens de gemachtigde te worden opgevat als een Het ontwerp dient volgens de gemachtigde te worden opgevat als een
tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van de tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van de
leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting van leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting van
de totstandkoming van een nieuwe wettelijke regeling. Die nieuwe de totstandkoming van een nieuwe wettelijke regeling. Die nieuwe
wettelijke regeling is opgenomen in artikel 26 van het ontwerp van wet wettelijke regeling is opgenomen in artikel 26 van het ontwerp van wet
'houdende diverse bepalingen', zoals dat artikel in dat ontwerp wordt 'houdende diverse bepalingen', zoals dat artikel in dat ontwerp wordt
ingevoegd bij amendement nr. 2, ingediend door de heer TERWINGEN c.s. ingevoegd bij amendement nr. 2, ingediend door de heer TERWINGEN c.s.
(1) Artikel 27 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde (1) Artikel 27 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde
amendement, voorziet bovendien in de opheffing van het voorliggende amendement, voorziet bovendien in de opheffing van het voorliggende
ontwerp van koninklijk besluit, met ingang van 30 juni 2013 (artikel ontwerp van koninklijk besluit, met ingang van 30 juni 2013 (artikel
28 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde amendement). 28 van hetzelfde ontwerp, ingevoegd bij hetzelfde amendement).
4. Rechtsgrond voor het voorliggende ontwerp wordt geboden door 4. Rechtsgrond voor het voorliggende ontwerp wordt geboden door
artikel 75, 2°, van de voornoemde samengeordende wetten. Naar luid van artikel 75, 2°, van de voornoemde samengeordende wetten. Naar luid van
die bepaling kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in die bepaling kan de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in
de Ministerraad, artikel 44ter wijzigen wat betreft de erin vermelde de Ministerraad, artikel 44ter wijzigen wat betreft de erin vermelde
bijslagbedragen en leeftijdscategorieën. bijslagbedragen en leeftijdscategorieën.
Onderzoek van de tekst Onderzoek van de tekst
Algemene opmerking Algemene opmerking
5. Zoals hiervoor is uiteengezet, dient de ontworpen regeling te 5. Zoals hiervoor is uiteengezet, dient de ontworpen regeling te
worden gesitueerd in de nieuwe wettelijke regeling betreffende de worden gesitueerd in de nieuwe wettelijke regeling betreffende de
jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt voorzien bij het voornoemde jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt voorzien bij het voornoemde
amendement nr. 2. De Raad van State, afdeling Wetgeving, heeft met amendement nr. 2. De Raad van State, afdeling Wetgeving, heeft met
betrekking tot die nieuwe wettelijke regeling in advies 53.658/1 van betrekking tot die nieuwe wettelijke regeling in advies 53.658/1 van
10 juli 2013 het volgende opgemerkt : 10 juli 2013 het volgende opgemerkt :
« Ontworpen artikel 26 « Ontworpen artikel 26
6. Het ontworpen artikel 26 strekt ertoe om artikel 44ter, van de 6. Het ontworpen artikel 26 strekt ertoe om artikel 44ter, van de
voornoemde samengeordende wetten te vervangen. Dat artikel bevat een voornoemde samengeordende wetten te vervangen. Dat artikel bevat een
regeling voor de toekenning van een jaarlijkse leeftijdsbijslag. De regeling voor de toekenning van een jaarlijkse leeftijdsbijslag. De
thans ontworpen regeling inzake die leeftijdsbijslag maakt wat het thans ontworpen regeling inzake die leeftijdsbijslag maakt wat het
bedrag ervan betreft een onderscheid naar gelang de kinderen bedrag ervan betreft een onderscheid naar gelang de kinderen
rechtgevend zijn of niet op een toeslag bedoeld in de artikelen 41, rechtgevend zijn of niet op een toeslag bedoeld in de artikelen 41,
42bis, 47 of 50ter of op de bijslag bedoeld in artikel 50bis van de 42bis, 47 of 50ter of op de bijslag bedoeld in artikel 50bis van de
voornoemde samengeordende wetten. Wat de rechtgevenden op dergelijke voornoemde samengeordende wetten. Wat de rechtgevenden op dergelijke
toeslag of bijslag betreft stemt het nieuwe bedrag overeen met dat van toeslag of bijslag betreft stemt het nieuwe bedrag overeen met dat van
de huidige leeftijdsbijslag, wat de niet-rechtgevenden betreft wordt de huidige leeftijdsbijslag, wat de niet-rechtgevenden betreft wordt
het huidige bedrag van de leeftijdsbijslag verminderd voor het jaar het huidige bedrag van de leeftijdsbijslag verminderd voor het jaar
2013 en nogmaals verminderd voor de toekenning van die bijslag vanaf 2013 en nogmaals verminderd voor de toekenning van die bijslag vanaf
het jaar 2014. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 heeft de nieuwe het jaar 2014. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 heeft de nieuwe
regeling uitwerking met ingang van 30 juni 2013, waardoor ze van regeling uitwerking met ingang van 30 juni 2013, waardoor ze van
toepassing is vanaf de betaling van de jaarlijkse leeftijdsbijslag toepassing is vanaf de betaling van de jaarlijkse leeftijdsbijslag
voor het jaar 2013, die betaald wordt samen met de gezinsbijslag voor het jaar 2013, die betaald wordt samen met de gezinsbijslag
verschuldigd voor de maand juli. verschuldigd voor de maand juli.
6.1. Uit de verantwoording van het amendement valt niet af te leiden 6.1. Uit de verantwoording van het amendement valt niet af te leiden
waarom in de ontworpen regeling een verschil in behandeling wordt waarom in de ontworpen regeling een verschil in behandeling wordt
ingevoerd tussen de twee voornoemde categorieën van rechtgevende ingevoerd tussen de twee voornoemde categorieën van rechtgevende
kinderen, terwijl die categorieën thans in de huidige regeling gelijk kinderen, terwijl die categorieën thans in de huidige regeling gelijk
worden behandeld. De indieners van het amendement doen er goed aan om worden behandeld. De indieners van het amendement doen er goed aan om
tijdens de parlementaire behandeling te verduidelijken op grond van tijdens de parlementaire behandeling te verduidelijken op grond van
welke objectieve en in redelijkheid aanvaardbare verantwoording het welke objectieve en in redelijkheid aanvaardbare verantwoording het
gemaakte onderscheid in overeenstemming kan worden geacht met het gemaakte onderscheid in overeenstemming kan worden geacht met het
grondwettelijke beginsel van de gelijkheid en niet-discriminatie. grondwettelijke beginsel van de gelijkheid en niet-discriminatie.
6.2. De ontworpen regeling heeft uitwerking met ingang van 30 juni 6.2. De ontworpen regeling heeft uitwerking met ingang van 30 juni
2013 en is bijgevolg retroactief van toepassing op de jaarlijkse 2013 en is bijgevolg retroactief van toepassing op de jaarlijkse
leeftijdsbijslag betaald samen met de gezinsbijslag verschuldigd voor leeftijdsbijslag betaald samen met de gezinsbijslag verschuldigd voor
de maand juli 2013. de maand juli 2013.
In dat verband dient erop te worden gewezen dat volgens de vaste In dat verband dient erop te worden gewezen dat volgens de vaste
rechtspraak van het Grondwettelijk Hof de niet-retroactiviteit van rechtspraak van het Grondwettelijk Hof de niet-retroactiviteit van
wetten een waarborg is ter voorkoming van rechtsonzekerheid. Die wetten een waarborg is ter voorkoming van rechtsonzekerheid. Die
waarborg vereist dat de inhoud van het recht voorzienbaar en waarborg vereist dat de inhoud van het recht voorzienbaar en
toegankelijk is, zodat de rechtzoekende in redelijke mate de gevolgen toegankelijk is, zodat de rechtzoekende in redelijke mate de gevolgen
van een bepaalde handeling kan voorzien op het tijdstip dat die van een bepaalde handeling kan voorzien op het tijdstip dat die
handeling wordt verricht. De terugwerkende kracht kan enkel worden handeling wordt verricht. De terugwerkende kracht kan enkel worden
verantwoord wanneer zij onontbeerlijk is voor de verwezenlijking van verantwoord wanneer zij onontbeerlijk is voor de verwezenlijking van
een doelstelling van algemeen belang. Indien bovendien blijkt dat de een doelstelling van algemeen belang. Indien bovendien blijkt dat de
terugwerkende kracht tot gevolg heeft dat de afloop van een of meer terugwerkende kracht tot gevolg heeft dat de afloop van een of meer
gerechtelijke procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat gerechtelijke procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat
rechtscolleges worden verhinderd zich uit te spreken over een rechtscolleges worden verhinderd zich uit te spreken over een
rechtsvraag, vergt de aard van het in het geding zijnde beginsel dat rechtsvraag, vergt de aard van het in het geding zijnde beginsel dat
uitzonderlijke omstandigheden of dwingende motieven van algemeen uitzonderlijke omstandigheden of dwingende motieven van algemeen
belang een verantwoording bieden voor het optreden van de wetgever, belang een verantwoording bieden voor het optreden van de wetgever,
dat ten nadele van een categorie van burgers inbreuk maakt op de dat ten nadele van een categorie van burgers inbreuk maakt op de
jurisdictionele waarborgen die aan allen worden geboden (2). jurisdictionele waarborgen die aan allen worden geboden (2).
Vraag is of de terugwerkende kracht van de ontworpen regeling aan deze Vraag is of de terugwerkende kracht van de ontworpen regeling aan deze
vereiste voldoet. De afdeling Wetgeving heeft geen kennis van alle vereiste voldoet. De afdeling Wetgeving heeft geen kennis van alle
elementen die toelaten die vraag op afdoende wijze te beantwoorden elementen die toelaten die vraag op afdoende wijze te beantwoorden
zodat wat dat betreft een voorbehoud wordt gemaakt. zodat wat dat betreft een voorbehoud wordt gemaakt.
Ontworpen artikel 27 Ontworpen artikel 27
7. Het ontworpen artikel 27 strekt ertoe het koninklijk besluit van 7. Het ontworpen artikel 27 strekt ertoe het koninklijk besluit van
'... tot wijziging van de bedragen vermeld in artikel 44ter van de '... tot wijziging van de bedragen vermeld in artikel 44ter van de
samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de
kinderbijslag voor loonarbeiders' op te heffen. Dat koninklijk kinderbijslag voor loonarbeiders' op te heffen. Dat koninklijk
besluit, waarover de Raad van State, afdeling Wetgeving, in besluit, waarover de Raad van State, afdeling Wetgeving, in
ontwerpvorm heden advies 53.665/1 uitbrengt, voorziet in een ontwerpvorm heden advies 53.665/1 uitbrengt, voorziet in een
vermindering van het bedrag van de leeftijdsbijslag bedoeld in vermindering van het bedrag van de leeftijdsbijslag bedoeld in
voornoemd artikel 44ter, met toepassing van artikel 75, 2°, van de voornoemd artikel 44ter, met toepassing van artikel 75, 2°, van de
voornoemde samengeordende wetten, en dit eveneens met ingang van 30 voornoemde samengeordende wetten, en dit eveneens met ingang van 30
juni 2013. Die vermindering stemt overeen met de vermindering van het juni 2013. Die vermindering stemt overeen met de vermindering van het
bedrag van de leeftijdsbijslag waarin is voorzien in het ontworpen bedrag van de leeftijdsbijslag waarin is voorzien in het ontworpen
artikel 26, wat betreft de in dat artikel bedoelde niet-rechtgevende artikel 26, wat betreft de in dat artikel bedoelde niet-rechtgevende
kinderen. Het uitvaardigen van dat koninklijk besluit dient te worden kinderen. Het uitvaardigen van dat koninklijk besluit dient te worden
opgevat als een tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van opgevat als een tussenstap om bedoelde vermindering van het bedrag van
de leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting de leeftijdsbijslag nog dit jaar te kunnen toepassen, in afwachting
van de totstandkoming van de nieuwe wettelijke regeling opgenomen in van de totstandkoming van de nieuwe wettelijke regeling opgenomen in
het ontworpen artikel 26. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28 het ontworpen artikel 26. Overeenkomstig het ontworpen artikel 28
heeft de opheffing van dat besluit uitwerking met ingang van 30 juni heeft de opheffing van dat besluit uitwerking met ingang van 30 juni
2013, datum waarop het in werking is getreden, en zal het bijgevolg 2013, datum waarop het in werking is getreden, en zal het bijgevolg
moeten worden geacht nooit te hebben bestaan niettegenstaande het wel moeten worden geacht nooit te hebben bestaan niettegenstaande het wel
degelijk is toegepast. degelijk is toegepast.
7.1. Vooreerst moet worden vastgesteld dat de regeling die is 7.1. Vooreerst moet worden vastgesteld dat de regeling die is
opgenomen in het voornoemde ontworpen besluit niet overeenstemt met de opgenomen in het voornoemde ontworpen besluit niet overeenstemt met de
regeling die voorkomt in het ontworpen artikel 26, aangezien regeling die voorkomt in het ontworpen artikel 26, aangezien
eerstgenoemde regeling in een vermindering van het bedrag van de eerstgenoemde regeling in een vermindering van het bedrag van de
leeftijdsbijslag voorziet voor alle kinderen, terwijl laatstgenoemde leeftijdsbijslag voorziet voor alle kinderen, terwijl laatstgenoemde
regeling enkel in een vermindering voorziet voor de in die regeling regeling enkel in een vermindering voorziet voor de in die regeling
bedoelde niet-rechtgevende kinderen. Aangezien het blijkbaar de bedoelde niet-rechtgevende kinderen. Aangezien het blijkbaar de
bedoeling is dat de eerstgenoemde regeling wordt toegepast in bedoeling is dat de eerstgenoemde regeling wordt toegepast in
afwachting dat de laatstgenoemde regeling retroactief in de plaats afwachting dat de laatstgenoemde regeling retroactief in de plaats
komt van die regeling, rijst de vraag naar de werkbaarheid van de komt van die regeling, rijst de vraag naar de werkbaarheid van de
gelijktijdige toepassing van beide regelingen. gelijktijdige toepassing van beide regelingen.
7.2. Vraag is bovendien of een uitdrukkelijke opheffing van dat 7.2. Vraag is bovendien of een uitdrukkelijke opheffing van dat
besluit wel nodig is, nu de wijzigingen die door dat besluit worden besluit wel nodig is, nu de wijzigingen die door dat besluit worden
aangebracht in voornoemd artikel 44ter ook reeds ab initio ongedaan aangebracht in voornoemd artikel 44ter ook reeds ab initio ongedaan
worden gemaakt door de retroactieve inwerkingtreding met ingang van 30 worden gemaakt door de retroactieve inwerkingtreding met ingang van 30
juni 2013 van het ontworpen artikel 26, waarbij het huidige artikel juni 2013 van het ontworpen artikel 26, waarbij het huidige artikel
44ter wordt vervangen. Het lijkt er dan ook sterk op dat de 44ter wordt vervangen. Het lijkt er dan ook sterk op dat de
uitdrukkelijke opheffing van dat besluit met ingang van de datum van uitdrukkelijke opheffing van dat besluit met ingang van de datum van
inwerkingtreding ervan inzonderheid tot doel heeft om het te inwerkingtreding ervan inzonderheid tot doel heeft om het te
onttrekken aan het rechterlijk toezicht, voor het geval het zou zijn onttrekken aan het rechterlijk toezicht, voor het geval het zou zijn
aangetast door een onwettigheid. Aangezien dat besluit retroactief in aangetast door een onwettigheid. Aangezien dat besluit retroactief in
werking treedt met ingang van 30 juni 2013, en die retroactiviteit op werking treedt met ingang van 30 juni 2013, en die retroactiviteit op
het eerste gezicht niet kan worden ingepast in één van de gevallen het eerste gezicht niet kan worden ingepast in één van de gevallen
waarin retroactiviteit mogelijk is (3), is het allerminst uitgesloten waarin retroactiviteit mogelijk is (3), is het allerminst uitgesloten
dat dit laatste wel degelijk het geval is. Wat de terugwerkende kracht dat dit laatste wel degelijk het geval is. Wat de terugwerkende kracht
van de uitdrukkelijke opheffing van bedoeld koninklijk besluit van de uitdrukkelijke opheffing van bedoeld koninklijk besluit
betreft, kan dan ook worden verwezen naar de opmerking die hiervoor is betreft, kan dan ook worden verwezen naar de opmerking die hiervoor is
gemaakt bij het ontworpen artikel 26 (opmerking 3.2), inzonderheid gemaakt bij het ontworpen artikel 26 (opmerking 3.2), inzonderheid
betreffende het ontnemen van jurisdictionele waarborgen door het betreffende het ontnemen van jurisdictionele waarborgen door het
verlenen van retroactiviteit. » verlenen van retroactiviteit. »
Die opmerkingen dienen mutatis mutandis ook te worden betrokken op het Die opmerkingen dienen mutatis mutandis ook te worden betrokken op het
voorliggende ontwerp van koninklijk besluit. voorliggende ontwerp van koninklijk besluit.
Artikel 2 Artikel 2
6. Luidens artikel 2 van het ontwerp heeft het te nemen besluit 6. Luidens artikel 2 van het ontwerp heeft het te nemen besluit
uitwerking met ingang van 30 juni 2013. uitwerking met ingang van 30 juni 2013.
In dat verband moet worden opgemerkt dat het verlenen van In dat verband moet worden opgemerkt dat het verlenen van
terugwerkende kracht aan besluiten slechts onder bepaalde voorwaarden terugwerkende kracht aan besluiten slechts onder bepaalde voorwaarden
toelaatbaar kan worden geacht. toelaatbaar kan worden geacht.
Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel
toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag
bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling die, met bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling die, met
inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in
zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van
de diensten en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden de diensten en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden
aangetast. aangetast.
Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van
de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt. de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt.
Aangezien de ontworpen regeling ertoe strekt om met ingang van 30 juni Aangezien de ontworpen regeling ertoe strekt om met ingang van 30 juni
2013 het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt 2013 het bedrag van de jaarlijkse leeftijdsbijslag waarin wordt
voorzien in artikel 44ter van de voornoemde samengeordende wetten te voorzien in artikel 44ter van de voornoemde samengeordende wetten te
verminderen, moet worden vastgesteld dat de retroactiviteit afbreuk verminderen, moet worden vastgesteld dat de retroactiviteit afbreuk
doet aan verworven rechten, nu de jaarlijkse leeftijdsbijslag doet aan verworven rechten, nu de jaarlijkse leeftijdsbijslag
overeenkomstig voornoemd artikel 44ter, § 2, wordt gevoegd bij de overeenkomstig voornoemd artikel 44ter, § 2, wordt gevoegd bij de
gezinsbijslag verschuldigd voor de maand juli, en het recht op gezinsbijslag verschuldigd voor de maand juli, en het recht op
laatstgenoemde gezinsbijslag ingaat op de eerste dag van die maand. De laatstgenoemde gezinsbijslag ingaat op de eerste dag van die maand. De
retroactieve inwerkingtreding van het te nemen besluit kan dan ook retroactieve inwerkingtreding van het te nemen besluit kan dan ook
geen doorgang vinden. geen doorgang vinden.
De griffier, De griffier,
W. Geurts. W. Geurts.
De voorzitter, De voorzitter,
M. Van Damme. M. Van Damme.
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Parl.St. 2012-13, nr. 2891/003. (1) Parl.St. 2012-13, nr. 2891/003.
(2) Voetnoot 3 in het geciteerde advies : Zie, onder meer, (2) Voetnoot 3 in het geciteerde advies : Zie, onder meer,
Grondwettelijk Hof, nr. 26/2009, 18 februari 2009, B.13. Grondwettelijk Hof, nr. 26/2009, 18 februari 2009, B.13.
(3) Voetnoot 4 in het geciteerde advies : Volgens de adviespraktijk (3) Voetnoot 4 in het geciteerde advies : Volgens de adviespraktijk
van de Raad van State, afdeling Wetgeving, is het verlenen van van de Raad van State, afdeling Wetgeving, is het verlenen van
terugwerkende kracht aan besluiten enkel toelaatbaar ingeval voor de terugwerkende kracht aan besluiten enkel toelaatbaar ingeval voor de
retroactiviteit een wettelijke grondslag bestaat, de retroactiviteit retroactiviteit een wettelijke grondslag bestaat, de retroactiviteit
betrekking heeft op een regeling die, met inachtneming van het betrekking heeft op een regeling die, met inachtneming van het
gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in zoverre de gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in zoverre de
retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van de diensten retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van de diensten
en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast. en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden aangetast.
18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen 18 JULI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van de bedragen
bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december bedoeld in artikel 44ter van de samengeordende wetten van 19 december
1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de Gelet op de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de
kinderbijslag voor loonarbeiders, artikel 44ter, ingevoegd door de wet kinderbijslag voor loonarbeiders, artikel 44ter, ingevoegd door de wet
van 8 juni 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 van 8 juni 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21
augustus 2009 en artikel 75, vervangen door de wet van 8 juni 2008 en augustus 2009 en artikel 75, vervangen door de wet van 8 juni 2008 en
gewijzigd bij de wet van 22 december 2008; gewijzigd bij de wet van 22 december 2008;
Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor
Kinderbijslag voor Werknemers van 2 juli 2013; Kinderbijslag voor Werknemers van 2 juli 2013;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 2 juli Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 2 juli
2013; 2013;
Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting van 4 juli 2013; Gelet op het akkoord van Onze Minister van Begroting van 4 juli 2013;
Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de
omstandigheid dat het noodzakelijk is om zo snel mogelijk het geheel omstandigheid dat het noodzakelijk is om zo snel mogelijk het geheel
aan budgettaire maatregelen uit te voeren die door de regering in juni aan budgettaire maatregelen uit te voeren die door de regering in juni
2013 werden beslist teneinde het overheidstekort snel te verminderen 2013 werden beslist teneinde het overheidstekort snel te verminderen
en zo de engagementen te respecteren die door België werden aangegaan en zo de engagementen te respecteren die door België werden aangegaan
ten opzichte van de instellingen van de Europese Unie. ten opzichte van de instellingen van de Europese Unie.
Overwegende dat het recht op de jaarlijkse leeftijdsbijslag ontstaat Overwegende dat het recht op de jaarlijkse leeftijdsbijslag ontstaat
in de maand juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de in de maand juli en het bedrag wordt betaald eind juli voor de
overheidssector en op 8 augustus voor de privé-sector en overwegende overheidssector en op 8 augustus voor de privé-sector en overwegende
dat de kinderbijslagkassen snel moeten beschikken over de vereiste dat de kinderbijslagkassen snel moeten beschikken over de vereiste
reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen; reglementaire basis om de nieuwe bedragen toe te passen;
Gelet op het advies 53.665/1 van de Raad van State, gegeven op 10 juli Gelet op het advies 53.665/1 van de Raad van State, gegeven op 10 juli
2013, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten 2013, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2° van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en van onze Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en van onze
Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen en op het advies van Staatssecretaris voor Sociale Zaken en Gezinnen en op het advies van
de in Raad vergaderde Ministers, de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 44ter van de samengeordende wetten betreffende

Artikel 1.In artikel 44ter van de samengeordende wetten betreffende

de kinderbijslag voor loonarbeiders, ingevoegd door de wet van 8 juni de kinderbijslag voor loonarbeiders, ingevoegd door de wet van 8 juni
2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 augustus 2009, 2008 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 21 augustus 2009,
worden de volgende wijzigingen aangebracht : worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 1 wordt gewijzigd als volgt : 1° paragraaf 1 wordt gewijzigd als volgt :
a) in a) worden de woorden « 20,92 EUR » vervangen door de woorden « a) in a) worden de woorden « 20,92 EUR » vervangen door de woorden «
16,67 euro »; 16,67 euro »;
b) in b) worden de woorden « 44,40 EUR » vervangen door de woorden « b) in b) worden de woorden « 44,40 EUR » vervangen door de woorden «
37,89 euro »; 37,89 euro »;
c) in c) worden de woorden « 62,16 EUR » vervangen door de woorden « c) in c) worden de woorden « 62,16 EUR » vervangen door de woorden «
53,05 euro »; 53,05 euro »;
d) in d) worden de woorden « 41,02 EUR » vervangen door de woorden « d) in d) worden de woorden « 41,02 EUR » vervangen door de woorden «
72 euro ». 72 euro ».
2° paragraaf 3 wordt opgeheven. 2° paragraaf 3 wordt opgeheven.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 30 juni 2013.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 30 juni 2013.

Art. 3.Onze Minister van Sociale Zaken en onze Staatssecretaris voor

Art. 3.Onze Minister van Sociale Zaken en onze Staatssecretaris voor

Sociale Zaken en Gezinnen worden belast met de uitvoering van dit Sociale Zaken en Gezinnen worden belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 18 juli 2013. Gegeven te Brussel, 18 juli 2013.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken, De Minister van Sociale Zaken,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Beroepsrisico's, De Staatssecretaris voor Sociale Zaken, belast met Beroepsrisico's,
Ph. COURARD Ph. COURARD
^