Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden | Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het | 17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het |
koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, | koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, |
de specifieke reglementaire, administratieve, technische en | de specifieke reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften | organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften |
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over | over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over |
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te | individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te |
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal | verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een | Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een |
latere verwerking voor statistische doeleinden | latere verwerking voor statistische doeleinden |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan de Regering de eer heeft U | Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan de Regering de eer heeft U |
ter ondertekening voor te leggen, beoogt de wijziging van het | ter ondertekening voor te leggen, beoogt de wijziging van het |
koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, | koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, |
de specifieke reglementaire, administratieve, technische en | de specifieke reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften | organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften |
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over | over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over |
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te | individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te |
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal | verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een | Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een |
latere verwerking voor statistische doeleinden (hierna "koninklijk | latere verwerking voor statistische doeleinden (hierna "koninklijk |
besluit van 13 juni 2014"). | besluit van 13 juni 2014"). |
Het artikel 17quater van de wet van 4 juli 1962 betreffende de | Het artikel 17quater van de wet van 4 juli 1962 betreffende de |
openbare statistiek (hierna "statistiekwet") voorziet dat het | openbare statistiek (hierna "statistiekwet") voorziet dat het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek alle nodige maatregelen neemt | Nationaal Instituut voor de Statistiek alle nodige maatregelen neemt |
voor de fysieke en logische bescherming van de individuele gegevens en | voor de fysieke en logische bescherming van de individuele gegevens en |
om elk risico van onwettige verspreiding of gebruik voor andere dan | om elk risico van onwettige verspreiding of gebruik voor andere dan |
statistische doeleinden te voorkomen. Deze maatregelen bevatten de | statistische doeleinden te voorkomen. Deze maatregelen bevatten de |
specifieke, reglementaire, administratieve, technische en | specifieke, reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische voorschriften om de naleving van de voorschriften | organisatorische voorschriften om de naleving van de voorschriften |
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over | over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over |
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te | individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te |
verzekeren. Daarnaast verleent het artikel het Nationaal Instituut | verzekeren. Daarnaast verleent het artikel het Nationaal Instituut |
voor de Statistiek de bevoegdheid om te handelen als tussenpersoon bij | voor de Statistiek de bevoegdheid om te handelen als tussenpersoon bij |
een latere verwerking voor statistische doeleinden. | een latere verwerking voor statistische doeleinden. |
De huidige herziening heeft tot doel het koninklijk besluit van 13 | De huidige herziening heeft tot doel het koninklijk besluit van 13 |
juni 2014 in overeenstemming te brengen met de huidige praktijken die | juni 2014 in overeenstemming te brengen met de huidige praktijken die |
voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet door de wet | voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet door de wet |
van 25 september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie, | van 25 september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie, |
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 16 januari 2023. Bepaalde | gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 16 januari 2023. Bepaalde |
wijzigingen zijn ook het gevolg van het advies nr. 115/2023 van 18 | wijzigingen zijn ook het gevolg van het advies nr. 115/2023 van 18 |
juli 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit. | juli 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit. |
Daarnaast kreeg dit ontwerp van koninklijk besluit een positief advies | Daarnaast kreeg dit ontwerp van koninklijk besluit een positief advies |
van de Hoge Raad voor de Statistiek tijdens zijn plenaire vergadering | van de Hoge Raad voor de Statistiek tijdens zijn plenaire vergadering |
op 8 juni 2023. | op 8 juni 2023. |
De artikelen 1 en 2 van het ontwerp van besluit hebben tot doel het | De artikelen 1 en 2 van het ontwerp van besluit hebben tot doel het |
opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en het opschrift | opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en het opschrift |
van hoofdstuk 1 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 in | van hoofdstuk 1 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 in |
overeenstemming te brengen met het voornoemde advies van de | overeenstemming te brengen met het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 5). | Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 5). |
Artikel 3 van het ontwerp van besluit past artikel 1 van het | Artikel 3 van het ontwerp van besluit past artikel 1 van het |
koninklijk besluit van 13 juni 2014 aan, enerzijds om rekening te | koninklijk besluit van 13 juni 2014 aan, enerzijds om rekening te |
houden met het afschaffen van de Commissie voor de bescherming van de | houden met het afschaffen van de Commissie voor de bescherming van de |
persoonlijke levenssfeer en anderzijds om te voorzien in de | persoonlijke levenssfeer en anderzijds om te voorzien in de |
actualisering van het door het Nationaal Instituut voor de Statistiek | actualisering van het door het Nationaal Instituut voor de Statistiek |
opgestelde veiligheidsbeleid in overeenstemming met het voornoemde | opgestelde veiligheidsbeleid in overeenstemming met het voornoemde |
advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 6) ter | advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 6) ter |
herinnering aan de verantwoordingsplicht die is vastgelegd in artikel | herinnering aan de verantwoordingsplicht die is vastgelegd in artikel |
24 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad | 24 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad |
van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen | van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen |
in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het | in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het |
vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn | vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn |
95/46/EG (hierna "Algemene Verordening gegevensbescherming"). | 95/46/EG (hierna "Algemene Verordening gegevensbescherming"). |
Artikel 4 van het ontwerp van besluit wijzigt artikel 2 van het | Artikel 4 van het ontwerp van besluit wijzigt artikel 2 van het |
koninklijk besluit van 13 juni 2014 om de terminologie met betrekking | koninklijk besluit van 13 juni 2014 om de terminologie met betrekking |
tot de gebruikte technieken voor de technische en organisatorische | tot de gebruikte technieken voor de technische en organisatorische |
maatregelen te actualiseren. Omwille van legistieke duidelijkheid, | maatregelen te actualiseren. Omwille van legistieke duidelijkheid, |
dient dit artikel 2 in zijn geheel te worden herschreven. | dient dit artikel 2 in zijn geheel te worden herschreven. |
Daarnaast werden er, in overeenstemming met het voornoemde advies van | Daarnaast werden er, in overeenstemming met het voornoemde advies van |
de Gegevensbeschermingsautoriteit, aanpassingen doorgevoerd in de | de Gegevensbeschermingsautoriteit, aanpassingen doorgevoerd in de |
tekst die momenteel van kracht is. In overeenstemming met overweging | tekst die momenteel van kracht is. In overeenstemming met overweging |
12 van het advies wordt in het artikel 2, 1°, 1.1., van het koninklijk | 12 van het advies wordt in het artikel 2, 1°, 1.1., van het koninklijk |
besluit van 13 juni 2014, een nieuwe gegevensklasse gecreëerd: | besluit van 13 juni 2014, een nieuwe gegevensklasse gecreëerd: |
"gepseudonimiseerde gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 | "gepseudonimiseerde gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 |
en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming". De huidige | en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming". De huidige |
klasse "gevoelige gegevens" wordt door "niet-gepseudonimiseerde | klasse "gevoelige gegevens" wordt door "niet-gepseudonimiseerde |
gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 en 10 van de algemene | gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 en 10 van de algemene |
verordening gegevensbescherming" vervangen. | verordening gegevensbescherming" vervangen. |
De term "globale en anonieme gegevens" waarnaar verwezen wordt in het | De term "globale en anonieme gegevens" waarnaar verwezen wordt in het |
voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overwegingen | voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overwegingen |
13 tot en met 15) wordt ook, gebruikt in de statistiekwet. Onder | 13 tot en met 15) wordt ook, gebruikt in de statistiekwet. Onder |
"globale gegevens" moet worden verstaan "geaggregeerde gegevens". | "globale gegevens" moet worden verstaan "geaggregeerde gegevens". |
Met betrekking tot de toegang die "zo dichtbij mogelijk" wordt beheerd | Met betrekking tot de toegang die "zo dichtbij mogelijk" wordt beheerd |
in het artikel 2, 1°, 1.2., van het koninklijk besluit van 13 juni | in het artikel 2, 1°, 1.2., van het koninklijk besluit van 13 juni |
2014, miskent het voornoemde advies van de | 2014, miskent het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit de aard van de activiteit van het | Gegevensbeschermingsautoriteit de aard van de activiteit van het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek, dat niet de rol van | Nationaal Instituut voor de Statistiek, dat niet de rol van |
onderzoeksinstelling op zich neemt in de zin van Verordening (EU) | onderzoeksinstelling op zich neemt in de zin van Verordening (EU) |
557/2013 van de Commissie van 17 juni 2013 tot uitvoering van | 557/2013 van de Commissie van 17 juni 2013 tot uitvoering van |
Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad | Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad |
betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot vertrouwelijke | betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot vertrouwelijke |
gegevens voor wetenschappelijke doeleinden betreft, en tot intrekking | gegevens voor wetenschappelijke doeleinden betreft, en tot intrekking |
van Verordening (EG) nr. 831/2002 (en niet Verordening 553/2013 zoals | van Verordening (EG) nr. 831/2002 (en niet Verordening 553/2013 zoals |
vermeld in het advies, die niet langer van kracht is en die betrekking | vermeld in het advies, die niet langer van kracht is en die betrekking |
heeft op de visserij op torsk), maar wel de rol van het Nationaal | heeft op de visserij op torsk), maar wel de rol van het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek in de zin van Verordening (EG) 223/2009 | Instituut voor de Statistiek in de zin van Verordening (EG) 223/2009 |
van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de | van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de |
Europese statistiek (hierna: "Europese verordening betreffende de | Europese statistiek (hierna: "Europese verordening betreffende de |
statistiek"). De context is anders, gezien een Nationaal Instituut | statistiek"). De context is anders, gezien een Nationaal Instituut |
voor de Statistiek statistieken produceert en weinig of geen onderzoek | voor de Statistiek statistieken produceert en weinig of geen onderzoek |
doet. | doet. |
Met betrekking tot het verlenen van toegang is nu, in overeenstemming | Met betrekking tot het verlenen van toegang is nu, in overeenstemming |
met overweging 17 van het voornoemde advies van de | met overweging 17 van het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit, bepaald dat het verzoek om toegang | Gegevensbeschermingsautoriteit, bepaald dat het verzoek om toegang |
moet worden gevalideerd door de hiërarchische meerdere, na advies van | moet worden gevalideerd door de hiërarchische meerdere, na advies van |
de functionaris voor gegevensbescherming. | de functionaris voor gegevensbescherming. |
Met betrekking tot de specifieke maatregelen voor de persoonsgegevens | Met betrekking tot de specifieke maatregelen voor de persoonsgegevens |
met directe identificatienummers, bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.3., | met directe identificatienummers, bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.3., |
van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en die aan de orde komen | van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en die aan de orde komen |
in overweging 19 van het voornoemde advies van de | in overweging 19 van het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit, beveelt de Autoriteit in wezen aan dat | Gegevensbeschermingsautoriteit, beveelt de Autoriteit in wezen aan dat |
ontvangers van gepseudonimiseerde gegevens ook moeten worden betrokken | ontvangers van gepseudonimiseerde gegevens ook moeten worden betrokken |
bij de verplichting tot een loggingsysteem voor de toegang die aan het | bij de verplichting tot een loggingsysteem voor de toegang die aan het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt opgelegd. Bijkomend wordt | Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt opgelegd. Bijkomend wordt |
toegevoegd dat het in overeenstemming zou zijn met de principes van | toegevoegd dat het in overeenstemming zou zijn met de principes van |
gegevensbescherming om ervoor te zorgen dat datacommunicatie | gegevensbescherming om ervoor te zorgen dat datacommunicatie |
plaatsvindt binnen het informatiesysteem van het Nationaal Instituut | plaatsvindt binnen het informatiesysteem van het Nationaal Instituut |
voor de Statistiek, zodat de gegevens de dataroom niet verlaten. | voor de Statistiek, zodat de gegevens de dataroom niet verlaten. |
Gezien de aanzienlijke kosten van een dergelijke infrastructuur en de | Gezien de aanzienlijke kosten van een dergelijke infrastructuur en de |
complexiteit die dergelijke verplichtingen met zich mee zouden brengen | complexiteit die dergelijke verplichtingen met zich mee zouden brengen |
voor de stakeholders van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, | voor de stakeholders van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, |
zou het gepast zijn om dit vooraf met hen te bespreken binnen de Hoge | zou het gepast zijn om dit vooraf met hen te bespreken binnen de Hoge |
Raad voor de Statistiek. Wat betreft het kwaliteitsniveau van de | Raad voor de Statistiek. Wat betreft het kwaliteitsniveau van de |
logging die van het Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt | logging die van het Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt |
vereist (overweging 20), moet worden opgemerkt dat de directories van | vereist (overweging 20), moet worden opgemerkt dat de directories van |
het Data Warehouse van het Nationaal Instituut voor de Statistiek | het Data Warehouse van het Nationaal Instituut voor de Statistiek |
volgens de statistische productielijnen zijn georganiseerd. Het | volgens de statistische productielijnen zijn georganiseerd. Het |
opnemen van een verwijzing naar de statistische studie of het | opnemen van een verwijzing naar de statistische studie of het |
specifieke dossier waarvoor de aanvragen om persoonsgegevens werden | specifieke dossier waarvoor de aanvragen om persoonsgegevens werden |
gedaan in deze verplichte logging heeft geen toegevoegde waarde voor | gedaan in deze verplichte logging heeft geen toegevoegde waarde voor |
zover deze registratie het al mogelijk maakt om een persoon die | zover deze registratie het al mogelijk maakt om een persoon die |
toegang heeft tot de gegevens te koppelen aan een geïdentificeerde | toegang heeft tot de gegevens te koppelen aan een geïdentificeerde |
statistiek. De missie van het Nationaal Instituut voor de Statistiek | statistiek. De missie van het Nationaal Instituut voor de Statistiek |
is vastgelegd in de statistiekwet en beperkt zich tot de | is vastgelegd in de statistiekwet en beperkt zich tot de |
productie/verspreiding van statistieken en de levering van | productie/verspreiding van statistieken en de levering van |
(gepseudonimiseerde) microgegevens aan de onderzoeksgemeenschap. Het | (gepseudonimiseerde) microgegevens aan de onderzoeksgemeenschap. Het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek doet weinig of geen | Nationaal Instituut voor de Statistiek doet weinig of geen |
statistische analyses. De doeleinden van de verwerking zijn | statistische analyses. De doeleinden van de verwerking zijn |
uitsluitend van statistische aard. Ten slotte beveelt de | uitsluitend van statistische aard. Ten slotte beveelt de |
Gegevensbeschermingsautoriteit ook aan (overweging 21) om een | Gegevensbeschermingsautoriteit ook aan (overweging 21) om een |
geautomatiseerd systeem op te zetten om abnormale toegangen tot | geautomatiseerd systeem op te zetten om abnormale toegangen tot |
persoonsgegevens op te sporen. De Gegevensbeschermingsautoriteit moet | persoonsgegevens op te sporen. De Gegevensbeschermingsautoriteit moet |
meer relevante informatie verstrekken over de implementatie van een | meer relevante informatie verstrekken over de implementatie van een |
dergelijk systeem. Voor zover we weten, lijkt zo'n technologie niet te | dergelijk systeem. Voor zover we weten, lijkt zo'n technologie niet te |
bestaan. | bestaan. |
Met betrekking tot de voorlichting en opleiding van het personeel | Met betrekking tot de voorlichting en opleiding van het personeel |
bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.4., van het koninklijk besluit van 13 | bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.4., van het koninklijk besluit van 13 |
juni 2014, is rekening gehouden met de opmerking uit overweging 22 van | juni 2014, is rekening gehouden met de opmerking uit overweging 22 van |
het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit. | het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit. |
Met betrekking tot het artikel 2, 1°, 1.5., van het koninklijk besluit | Met betrekking tot het artikel 2, 1°, 1.5., van het koninklijk besluit |
van 13 juni 2014, werd de terminologie bijgewerkt, aangezien de term | van 13 juni 2014, werd de terminologie bijgewerkt, aangezien de term |
"pseudonimisering" moet worden gebruikt in plaats van "codering". | "pseudonimisering" moet worden gebruikt in plaats van "codering". |
Verder wordt de maatregel gepreciseerd en is in overeenstemming met de | Verder wordt de maatregel gepreciseerd en is in overeenstemming met de |
huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de | huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de |
statistiekwet. | statistiekwet. |
Tijdens het anonimiseringsproces worden gegevens beschermd tegen | Tijdens het anonimiseringsproces worden gegevens beschermd tegen |
directe identificatie en, voor zover mogelijk, tegen indirecte | directe identificatie en, voor zover mogelijk, tegen indirecte |
identificatie. Uiteindelijk ontvangt de onderzoeker alleen gegevens | identificatie. Uiteindelijk ontvangt de onderzoeker alleen gegevens |
die strikt noodzakelijk zijn om het onderzoek tot een goed einde te | die strikt noodzakelijk zijn om het onderzoek tot een goed einde te |
brengen. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat er altijd een | brengen. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat er altijd een |
restrisico op een indirecte identificatie blijft bestaan. Daarom | restrisico op een indirecte identificatie blijft bestaan. Daarom |
blijven de gegevens vertrouwelijk en is het beschikbaar stellen van | blijven de gegevens vertrouwelijk en is het beschikbaar stellen van |
deze gegevens onderworpen aan een vertrouwelijkheidsovereenkomst die | deze gegevens onderworpen aan een vertrouwelijkheidsovereenkomst die |
wordt ondertekend door het Nationaal Instituut voor de Statistiek en | wordt ondertekend door het Nationaal Instituut voor de Statistiek en |
de onderzoeker. Als het risico volledig zou worden geëlimineerd, zou | de onderzoeker. Als het risico volledig zou worden geëlimineerd, zou |
dit betekenen dat de onderzoeker tevreden kan zijn met anonieme | dit betekenen dat de onderzoeker tevreden kan zijn met anonieme |
gegevens (het pseudoniem is over het algemeen van weinig belang voor | gegevens (het pseudoniem is over het algemeen van weinig belang voor |
de onderzoeker, behalve mogelijk voor het koppelen van verschillende | de onderzoeker, behalve mogelijk voor het koppelen van verschillende |
gegevenssets). We zouden dus niet langer te maken hebben met een | gegevenssets). We zouden dus niet langer te maken hebben met een |
verzoek dat binnen de werkingssfeer van artikel 15 van de | verzoek dat binnen de werkingssfeer van artikel 15 van de |
statistiekwet valt. | statistiekwet valt. |
Zoals vermeld in de memorie van toelichting bij de wet van 25 | Zoals vermeld in de memorie van toelichting bij de wet van 25 |
september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot | september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot |
wijziging van de statistiekwet, wordt het risico op indirecte | wijziging van de statistiekwet, wordt het risico op indirecte |
identificatie beoordeeld op basis van alle registers waartoe de | identificatie beoordeeld op basis van alle registers waartoe de |
onderzoeker toegang heeft. Als blijkt dat de onderzoeker over | onderzoeker toegang heeft. Als blijkt dat de onderzoeker over |
aanvullende informatie beschikt waarmee hij statistische eenheden | aanvullende informatie beschikt waarmee hij statistische eenheden |
gemakkelijk en systematisch kan identificeren, zou het Nationaal | gemakkelijk en systematisch kan identificeren, zou het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek de gegevens zodanig generaliseren dat een | Instituut voor de Statistiek de gegevens zodanig generaliseren dat een |
dergelijke indirecte identificatie vrijwel onmogelijk wordt. Het is | dergelijke indirecte identificatie vrijwel onmogelijk wordt. Het is |
echter duidelijk dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek geen | echter duidelijk dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek geen |
maatregelen kan nemen om "toevallige" indirecte identificaties van | maatregelen kan nemen om "toevallige" indirecte identificaties van |
statistische eenheden te voorkomen. | statistische eenheden te voorkomen. |
Het artikel 2, 1°, 1.6., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 | Het artikel 2, 1°, 1.6., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 |
wordt bijgewerkt om overeen te komen met de huidige praktijken die | wordt bijgewerkt om overeen te komen met de huidige praktijken die |
voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet. | voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet. |
Het artikel 2, 1°, 1.7., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 | Het artikel 2, 1°, 1.7., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 |
wordt gewijzigd in overeenstemming met het voornoemde advies van de | wordt gewijzigd in overeenstemming met het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 31). Het voorbeeld in de | Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 31). Het voorbeeld in de |
huidige versie van het artikel vormt nu de enige uitzondering op de | huidige versie van het artikel vormt nu de enige uitzondering op de |
algemene regel. | algemene regel. |
Uiteindelijk wordt een nieuwe technische maatregel betreffende de | Uiteindelijk wordt een nieuwe technische maatregel betreffende de |
heridentificatie van de gegevens gecreëerd. Die kan enkel gebeuren na | heridentificatie van de gegevens gecreëerd. Die kan enkel gebeuren na |
een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het | een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het |
formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke. | formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke. |
Met betrekking tot de organisatorische maatregelen bedoeld in het | Met betrekking tot de organisatorische maatregelen bedoeld in het |
artikel 2, 2°, van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt naast | artikel 2, 2°, van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt naast |
de voornoemde legistieke en terminologische wijzigingen ook de rol van | de voornoemde legistieke en terminologische wijzigingen ook de rol van |
de functionaris voor de gegevensbescherming herzien overeenkomstig de | de functionaris voor de gegevensbescherming herzien overeenkomstig de |
huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de | huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de |
statistiekwet. De aanbeveling van de Gegevensbeschermingsautoriteit in | statistiekwet. De aanbeveling van de Gegevensbeschermingsautoriteit in |
haar voornoemde advies (overweging 34) is onverenigbaar met de door | haar voornoemde advies (overweging 34) is onverenigbaar met de door |
Eurostat opgelegde verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing | Eurostat opgelegde verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing |
van Europese verordeningen betreffende de productie van statistieken. | van Europese verordeningen betreffende de productie van statistieken. |
Zo vormen de verzamelde gegevens voor een specifieke persoon vaak een | Zo vormen de verzamelde gegevens voor een specifieke persoon vaak een |
unieke combinatie. Door het principe van de | unieke combinatie. Door het principe van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit toe te passen, zou het Nationaal | Gegevensbeschermingsautoriteit toe te passen, zou het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek bepaalde informatie, zoals de exacte | Instituut voor de Statistiek bepaalde informatie, zoals de exacte |
geboortedatum of de verblijfsgemeente, niet mogen opslaan. Hierop werd | geboortedatum of de verblijfsgemeente, niet mogen opslaan. Hierop werd |
ook gewezen in de memorie van toelichting bij de wet van 25 september | ook gewezen in de memorie van toelichting bij de wet van 25 september |
2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot wijziging van de | 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot wijziging van de |
statistiekwet. | statistiekwet. |
Met betrekking tot het artikel 2, 3°, van het koninklijk besluit van | Met betrekking tot het artikel 2, 3°, van het koninklijk besluit van |
13 juni 2014, wordt rekening gehouden met het voornoemde advies van de | 13 juni 2014, wordt rekening gehouden met het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 35) betreffende de | Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 35) betreffende de |
geheimhoudingsplicht die van toepassing is op de medewerkers van het | geheimhoudingsplicht die van toepassing is op de medewerkers van het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek na het verstrijken van hun | Nationaal Instituut voor de Statistiek na het verstrijken van hun |
ambt. | ambt. |
Wat de rol van tussenpersoon bedoeld in hoofdstuk 2 van het koninklijk | Wat de rol van tussenpersoon bedoeld in hoofdstuk 2 van het koninklijk |
besluit van 13 juni 2014 betreft, voorziet de Europese verordening | besluit van 13 juni 2014 betreft, voorziet de Europese verordening |
betreffende de statistiek geen voorwaarden of beperkingen betreffende | betreffende de statistiek geen voorwaarden of beperkingen betreffende |
de uitoefening van deze activiteit door een Nationaal Instituut voor | de uitoefening van deze activiteit door een Nationaal Instituut voor |
de Statistiek. De Europese juridische context is niet gewijzigd sinds | de Statistiek. De Europese juridische context is niet gewijzigd sinds |
de goedkeuring van het koninklijk besluit van 13 juni 2014. In ieder | de goedkeuring van het koninklijk besluit van 13 juni 2014. In ieder |
geval treedt het Nationaal Instituut voor de Statistiek enkel voor | geval treedt het Nationaal Instituut voor de Statistiek enkel voor |
statistische doeleinden op als tussenpersoon. | statistische doeleinden op als tussenpersoon. |
Artikel 3 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd | Artikel 3 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd |
om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de | om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de |
recente wijziging van de statistiekwet en rekening houdend met de | recente wijziging van de statistiekwet en rekening houdend met de |
evolutie van de terminologie. Daarnaast is nu voorzien, overeenkomstig | evolutie van de terminologie. Daarnaast is nu voorzien, overeenkomstig |
overweging 44 van het voormelde advies van de | overweging 44 van het voormelde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit, dat het Nationaal Instituut voor de | Gegevensbeschermingsautoriteit, dat het Nationaal Instituut voor de |
Statistiek de rol van verwerkingsverantwoordelijke op zich neemt | Statistiek de rol van verwerkingsverantwoordelijke op zich neemt |
wanneer het als tussenpersoon optreedt. | wanneer het als tussenpersoon optreedt. |
Artikel 4 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd | Artikel 4 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd |
om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de | om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de |
recente wijziging van de statistiekwet. | recente wijziging van de statistiekwet. |
Wat artikel 5 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 betreft, is | Wat artikel 5 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 betreft, is |
niet alleen de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité | niet alleen de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité |
geschrapt, maar is het artikel ook gewijzigd om rekening te houden met | geschrapt, maar is het artikel ook gewijzigd om rekening te houden met |
de aanbevelingen van het voornoemde advies van de | de aanbevelingen van het voornoemde advies van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 41), waarin wordt verwezen | Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 41), waarin wordt verwezen |
naar het principe van finaliteit van de Algemene Verordening | naar het principe van finaliteit van de Algemene Verordening |
gegevensbescherming en het principe van statistische finaliteit dat is | gegevensbescherming en het principe van statistische finaliteit dat is |
vastgelegd in artikel 1bis van de statistiekwet, op grond waarvan | vastgelegd in artikel 1bis van de statistiekwet, op grond waarvan |
gegevens die voor een welbepaald statistisch doel werden verzameld | gegevens die voor een welbepaald statistisch doel werden verzameld |
enkel voor andere statistische doeleinden mogen worden gebruikt | enkel voor andere statistische doeleinden mogen worden gebruikt |
wanneer die met het eerste doel verenigbaar zijn. | wanneer die met het eerste doel verenigbaar zijn. |
Artikel 6 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd | Artikel 6 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd |
om de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité te schrappen. | om de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité te schrappen. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van Economie, | De Minister van Economie, |
P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
Raad van State, afdeling Wetgeving | Raad van State, afdeling Wetgeving |
Eerste kamer | Eerste kamer |
De door de Minister van Economie op 8 december 2023 ingediende | De door de Minister van Economie op 8 december 2023 ingediende |
aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `tot | aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `tot |
wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling | wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling |
van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, | van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, |
technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de | technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de |
voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de | voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de |
gegevens over individuele eenheden en over de statistische | gegevens over individuele eenheden en over de statistische |
geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden | geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden |
waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als | waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als |
tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden', | tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden', |
ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State | ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State |
onder het nummer 75.063/1, werd op 12 december 2023 van de rol | onder het nummer 75.063/1, werd op 12 december 2023 van de rol |
afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad | afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad |
van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. | van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. |
17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het | 17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het |
koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, | koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, |
de specifieke reglementaire, administratieve, technische en | de specifieke reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften | organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften |
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over | over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over |
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te | individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te |
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal | verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een | Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een |
latere verwerking voor statistische doeleinden | latere verwerking voor statistische doeleinden |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de Grondwet, artikel 108; | Gelet op de Grondwet, artikel 108; |
Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, | Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, |
artikel 17quater, §§ 1, tweede lid, en 2, ingevoegd bij de wet van 22 | artikel 17quater, §§ 1, tweede lid, en 2, ingevoegd bij de wet van 22 |
maart 2006 en gewijzigd bij de wet van 25 september 2022; | maart 2006 en gewijzigd bij de wet van 25 september 2022; |
Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, | Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, |
enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en | enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften | organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften |
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over | over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over |
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te | individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te |
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal | verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een | Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een |
latere verwerking voor statistische doeleinden; | latere verwerking voor statistische doeleinden; |
Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 8 | Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 8 |
juni 2023; | juni 2023; |
Gelet op het advies nr. 115/2023 van de | Gelet op het advies nr. 115/2023 van de |
Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 18 juli 2023; | Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 18 juli 2023; |
Gelet op advies 75.063/1 van de Raad van State, gegeven op 12 | Gelet op advies 75.063/1 van de Raad van State, gegeven op 12 |
december, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad | december, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad |
van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van de Minister van Economie, | Op de voordracht van de Minister van Economie, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Het opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 |
Artikel 1.Het opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 |
tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, | tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, |
administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde | administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde |
de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele | de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele |
gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de | gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de |
statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de | statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de |
voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan | voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan |
handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische | handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische |
doeleinden, wordt vervangen als volgt: | doeleinden, wordt vervangen als volgt: |
"Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke | "Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke |
minimale reglementaire, administratieve, technische en | minimale reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften | organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften |
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over | over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over |
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te | individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te |
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal | verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een | Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een |
latere verwerking voor statistische doeleinden". | latere verwerking voor statistische doeleinden". |
Art. 2.Het opschrift van hoofdstuk 1 van hetzelfde besluit wordt |
Art. 2.Het opschrift van hoofdstuk 1 van hetzelfde besluit wordt |
vervangen als volgt: | vervangen als volgt: |
"Minimale reglementaire, administratieve, technische en | "Minimale reglementaire, administratieve, technische en |
organisatorische standaardmaatregelen die bij iedere verwerking van | organisatorische standaardmaatregelen die bij iedere verwerking van |
gegevens moeten toegepast worden". | gegevens moeten toegepast worden". |
Art. 3.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden "berust |
Art. 3.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden "berust |
op de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van | op de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van |
persoonsgegevens die voorgeschreven worden door de Commissie voor de | persoonsgegevens die voorgeschreven worden door de Commissie voor de |
bescherming van persoonlijke levenssfeer" vervangen door de woorden | bescherming van persoonlijke levenssfeer" vervangen door de woorden |
"wordt geüpdatet". | "wordt geüpdatet". |
Art. 4.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: |
Art. 4.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: |
" Art. 2.§ 1er. Om de verwerking van gegevens te beveiligen neemt het |
" Art. 2.§ 1er. Om de verwerking van gegevens te beveiligen neemt het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek specifieke maatregelen. Deze | Nationaal Instituut voor de Statistiek specifieke maatregelen. Deze |
staan in verhouding tot het risico dat de dataset vertegenwoordigt. | staan in verhouding tot het risico dat de dataset vertegenwoordigt. |
Het risico wordt beoordeeld op basis van de gegevensklasse, de | Het risico wordt beoordeeld op basis van de gegevensklasse, de |
gevoeligheid van de gegevens, het aantal statistische eenheden in de | gevoeligheid van de gegevens, het aantal statistische eenheden in de |
gegevensverzameling en de gedetailleerdheid van de gegevens. | gegevensverzameling en de gedetailleerdheid van de gegevens. |
§ 2. De technische maatregelen bestaan uit de classificatie van | § 2. De technische maatregelen bestaan uit de classificatie van |
gegevens, het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens, de | gegevens, het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens, de |
specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met directe | specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met directe |
identificatienummers, de voorlichting en opleiding van het personeel, | identificatienummers, de voorlichting en opleiding van het personeel, |
de pseudonimisering van gegevens, de maatregelen met betrekking tot de | de pseudonimisering van gegevens, de maatregelen met betrekking tot de |
heridentificatie van gegevens, de bescherming van de | heridentificatie van gegevens, de bescherming van de |
concordantiesleutels waarmee onderzoeksgegevens opnieuw kunnen worden | concordantiesleutels waarmee onderzoeksgegevens opnieuw kunnen worden |
gekoppeld aan directe identificatiegegevens, en de maatregelen met | gekoppeld aan directe identificatiegegevens, en de maatregelen met |
betrekking tot de pseudonimisering van gegevens die medegedeeld worden | betrekking tot de pseudonimisering van gegevens die medegedeeld worden |
uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli 1962 betreffende de | uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli 1962 betreffende de |
openbare statistiek. | openbare statistiek. |
1° De classificatie van gegevens. | 1° De classificatie van gegevens. |
De gegevens waarover het Nationaal Instituut voor de Statistiek | De gegevens waarover het Nationaal Instituut voor de Statistiek |
beschikt, worden geclassificeerd. | beschikt, worden geclassificeerd. |
De verschillende classificatieniveaus zijn: | De verschillende classificatieniveaus zijn: |
a) globale en anonieme gegevens; | a) globale en anonieme gegevens; |
b) globale niet-anonieme gegevens; | b) globale niet-anonieme gegevens; |
c) gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens; | c) gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens; |
d) gepseudonimiseerde persoonsgegevens; | d) gepseudonimiseerde persoonsgegevens; |
e) gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de artikelen 9 | e) gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de artikelen 9 |
en 10 van Verordening (EU) nr. 2016/679 van het Europees Parlement en | en 10 van Verordening (EU) nr. 2016/679 van het Europees Parlement en |
van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van | van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van |
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens | natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens |
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking | en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking |
van Richtlijn 95/46/EG; | van Richtlijn 95/46/EG; |
f) niet-gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens; | f) niet-gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens; |
g) niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens; | g) niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens; |
h) niet-gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de | h) niet-gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de |
artikelen 9 en 10 van de Verordening (EU) nr. 2016/679 van het | artikelen 9 en 10 van de Verordening (EU) nr. 2016/679 van het |
Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de | Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de |
bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van | bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van |
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en | persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en |
tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. | tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. |
De classificatie van gegevens bepaalt het niveau van | De classificatie van gegevens bepaalt het niveau van |
gegevensbescherming. | gegevensbescherming. |
2° Het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens. | 2° Het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens. |
Met uitzondering van de globale en anonieme gegevens worden alle | Met uitzondering van de globale en anonieme gegevens worden alle |
gegevens onderworpen aan een toegangscontrole. De toegang wordt "zo | gegevens onderworpen aan een toegangscontrole. De toegang wordt "zo |
dichtbij mogelijk" beheerd. Dit houdt in dat: | dichtbij mogelijk" beheerd. Dit houdt in dat: |
a) de toegang slechts verleend wordt aan de personen die ervan op de | a) de toegang slechts verleend wordt aan de personen die ervan op de |
hoogte moeten zijn, dat elke toegangsaanvraag tot individuele gegevens | hoogte moeten zijn, dat elke toegangsaanvraag tot individuele gegevens |
goedgekeurd wordt door de directe hiërarchische meerdere en na advies | goedgekeurd wordt door de directe hiërarchische meerdere en na advies |
van de functionaris voor de gegevensbescherming; | van de functionaris voor de gegevensbescherming; |
b) de toegangsrechten aan gebruikers ontzegd worden zodra zij geen | b) de toegangsrechten aan gebruikers ontzegd worden zodra zij geen |
toegang meer hebben tot een bron. | toegang meer hebben tot een bron. |
Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat de toegang | Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat de toegang |
tot persoonsgegevens met directe identificatienummers zoveel mogelijk | tot persoonsgegevens met directe identificatienummers zoveel mogelijk |
beperkt wordt. | beperkt wordt. |
3° De specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met | 3° De specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met |
directe identificatienummers. | directe identificatienummers. |
De toegang tot persoonsgegevens met directe identificatienummers wordt | De toegang tot persoonsgegevens met directe identificatienummers wordt |
onderworpen aan specifieke veiligheidsmaatregelen: elke toegang tot | onderworpen aan specifieke veiligheidsmaatregelen: elke toegang tot |
deze databanken wordt vastgelegd. Bijgevolg moet het Nationaal | deze databanken wordt vastgelegd. Bijgevolg moet het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek de identiteit van de personen die toegang | Instituut voor de Statistiek de identiteit van de personen die toegang |
hebben gehad tot die gegevens permanent kunnen opnemen. | hebben gehad tot die gegevens permanent kunnen opnemen. |
Het loggingsysteem voor de toegang van gebruikers omvat hun | Het loggingsysteem voor de toegang van gebruikers omvat hun |
identificatienummer, de datum en het uur van aanmelding, de datum en | identificatienummer, de datum en het uur van aanmelding, de datum en |
het uur van afmelding en alle queries die uitgevoerd werden op deze | het uur van afmelding en alle queries die uitgevoerd werden op deze |
gegevens tussen het begin en het einde van de verbinding. De | gegevens tussen het begin en het einde van de verbinding. De |
gebruikers zullen in kennis gesteld worden van het loggingsysteem. | gebruikers zullen in kennis gesteld worden van het loggingsysteem. |
De functionaris voor de gegevensbescherming brengt de betrokken | De functionaris voor de gegevensbescherming brengt de betrokken |
personen en de leidende ambtenaar op de hoogte van frauduleuze toegang | personen en de leidende ambtenaar op de hoogte van frauduleuze toegang |
waarvan hij weet heeft. | waarvan hij weet heeft. |
4° De voorlichting en opleiding van het personeel. | 4° De voorlichting en opleiding van het personeel. |
Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat zijn | Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat zijn |
personeelsleden voldoende ingelicht worden over hun plichten inzake | personeelsleden voldoende ingelicht worden over hun plichten inzake |
vertrouwelijkheid. | vertrouwelijkheid. |
Het Nationaal Instituut voor de Statistiek stelt zijn personeelsleden | Het Nationaal Instituut voor de Statistiek stelt zijn personeelsleden |
een deontologische code ICT ter beschikking die de gebruiks- en | een deontologische code ICT ter beschikking die de gebruiks- en |
toegangsvoorwaarden betreffende informaticamiddelen omschrijft. | toegangsvoorwaarden betreffende informaticamiddelen omschrijft. |
De personeelsleden die toegang hebben tot individuele gegevens dienen | De personeelsleden die toegang hebben tot individuele gegevens dienen |
opleidings- en sensibiliseringssessies over de bescherming van | opleidings- en sensibiliseringssessies over de bescherming van |
persoonsgegevens te volgen, met inbegrip van garanties voor de rechten | persoonsgegevens te volgen, met inbegrip van garanties voor de rechten |
en vrijheden van de betrokkenen, informatiebeveiliging en de | en vrijheden van de betrokkenen, informatiebeveiliging en de |
toepassing van statistische geheimhouding bij de productie van | toepassing van statistische geheimhouding bij de productie van |
statistieken. | statistieken. |
5° De gegevenspseudonimisering. | 5° De gegevenspseudonimisering. |
De gegevens worden op zodanige wijze verwerkt dat ze niet meer aan een | De gegevens worden op zodanige wijze verwerkt dat ze niet meer aan een |
specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er | specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er |
aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens | aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens |
apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen | apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen |
worden genomen om te waarborgen dat de persoonsgegevens niet aan een | worden genomen om te waarborgen dat de persoonsgegevens niet aan een |
geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden | geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden |
gekoppeld. | gekoppeld. |
6° De maatregelen over de heridentificatie van de gegevens. | 6° De maatregelen over de heridentificatie van de gegevens. |
De heridentificatie van de gegevens vereist het advies van de | De heridentificatie van de gegevens vereist het advies van de |
functionaris voor gegevensbescherming en de formele toestemming van de | functionaris voor gegevensbescherming en de formele toestemming van de |
verwerkingsverantwoordelijke. | verwerkingsverantwoordelijke. |
7° De bescherming van de concordantiesleutels. | 7° De bescherming van de concordantiesleutels. |
Om veiligheidsredenen worden de concordantiesleutels gecodeerd | Om veiligheidsredenen worden de concordantiesleutels gecodeerd |
alvorens ze worden gearchiveerd. De decodering van de | alvorens ze worden gearchiveerd. De decodering van de |
concordantiesleutels mag slechts gebeuren na een advies van de | concordantiesleutels mag slechts gebeuren na een advies van de |
functionaris voor gegevensbescherming. | functionaris voor gegevensbescherming. |
8° De maatregelen met betrekking tot de pseudonimisering van gegevens | 8° De maatregelen met betrekking tot de pseudonimisering van gegevens |
die meegedeeld worden uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli | die meegedeeld worden uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli |
1962 betreffende de openbare statistiek. | 1962 betreffende de openbare statistiek. |
Er wordt een aparte geheime sleutel gebruikt bij elke mededeling van | Er wordt een aparte geheime sleutel gebruikt bij elke mededeling van |
gegevens. Dezelfde statistische eenheid krijgt dus van mededeling tot | gegevens. Dezelfde statistische eenheid krijgt dus van mededeling tot |
mededeling verschillende pseudoniemen, behalve wanneer statistische | mededeling verschillende pseudoniemen, behalve wanneer statistische |
eenheden in de tijd moeten worden gevolgd. | eenheden in de tijd moeten worden gevolgd. |
§ 3. De volgende organisatorische maatregelen worden genomen: | § 3. De volgende organisatorische maatregelen worden genomen: |
1° het Nationaal Instituut voor de Statistiek beschikt over diensten | 1° het Nationaal Instituut voor de Statistiek beschikt over diensten |
die belast zijn met de gegevensverzameling die instaan voor de | die belast zijn met de gegevensverzameling die instaan voor de |
primaire en secundaire gegevensverzameling en die zich onderscheiden | primaire en secundaire gegevensverzameling en die zich onderscheiden |
van de thematische diensten die de gegevens verwerken om statistieken | van de thematische diensten die de gegevens verwerken om statistieken |
op te stellen; | op te stellen; |
2° de diensten die belast zijn met gegevensverzameling zijn ertoe | 2° de diensten die belast zijn met gegevensverzameling zijn ertoe |
gemachtigd met alle klassen van individuele gegevens te werken. De | gemachtigd met alle klassen van individuele gegevens te werken. De |
thematische diensten zijn ertoe gemachtigd met gepseudonimiseerde | thematische diensten zijn ertoe gemachtigd met gepseudonimiseerde |
persoonsgegevens en met alle klassen van gegevens van ondernemingen te | persoonsgegevens en met alle klassen van gegevens van ondernemingen te |
werken; | werken; |
3° het Nationaal Instituut voor de Statistiek zal toezicht houden op | 3° het Nationaal Instituut voor de Statistiek zal toezicht houden op |
het gebruik van de concordantiesleutels waarmee gegevens opnieuw | het gebruik van de concordantiesleutels waarmee gegevens opnieuw |
kunnen worden geïdentificeerd, om elk risico van gebruik voor andere | kunnen worden geïdentificeerd, om elk risico van gebruik voor andere |
doeleinden dan statistisch of wetenschappelijk onderzoek te vermijden; | doeleinden dan statistisch of wetenschappelijk onderzoek te vermijden; |
4° de koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de | 4° de koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de |
functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord | functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord |
van de verwerkingsverantwoordelijke; | van de verwerkingsverantwoordelijke; |
5° de functionaris voor gegevensbescherming, die onder rechtstreeks | 5° de functionaris voor gegevensbescherming, die onder rechtstreeks |
gezag van de leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de | gezag van de leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de |
Statistiek staat, handelt onafhankelijk van de diensten die belast | Statistiek staat, handelt onafhankelijk van de diensten die belast |
zijn met de gegevensverzameling en van de thematische diensten. | zijn met de gegevensverzameling en van de thematische diensten. |
§ 4. De volgende juridische maatregelen worden genomen: | § 4. De volgende juridische maatregelen worden genomen: |
1° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek | 1° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek |
zijn onderworpen aan het statistisch geheim. ; | zijn onderworpen aan het statistisch geheim. ; |
2° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek | 2° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek |
ondertekenen een vertrouwelijkheidscontract over de gegevens; | ondertekenen een vertrouwelijkheidscontract over de gegevens; |
3° de geheimhoudingsplicht waaraan de personeelsleden van het | 3° de geheimhoudingsplicht waaraan de personeelsleden van het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek zijn onderworpen, blijft ook | Nationaal Instituut voor de Statistiek zijn onderworpen, blijft ook |
gelden nadat zij hun werkzaamheden voor het Nationaal Instituut voor | gelden nadat zij hun werkzaamheden voor het Nationaal Instituut voor |
de Statistiek hebben stopgezet. | de Statistiek hebben stopgezet. |
Art. 5.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende |
Art. 5.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende |
wijzigingen aangebracht: | wijzigingen aangebracht: |
1° in het eerste lid wordt het woord "gecodeerde" vervangen door het | 1° in het eerste lid wordt het woord "gecodeerde" vervangen door het |
woord "gepseudonimiseerde" ; | woord "gepseudonimiseerde" ; |
2° het vierde lid wordt vervangen als volgt: | 2° het vierde lid wordt vervangen als volgt: |
"De koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de | "De koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de |
functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord | functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord |
van de verwerkingsverantwoordelijke."; | van de verwerkingsverantwoordelijke."; |
3° het artikel wordt aangevuld met een lid, luidende: | 3° het artikel wordt aangevuld met een lid, luidende: |
"Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt als | "Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt als |
tussenpersoon, neemt het de rol van verwerkingsverantwoordelijke op | tussenpersoon, neemt het de rol van verwerkingsverantwoordelijke op |
zich.". | zich.". |
Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: |
Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: |
" Art. 4.De functionaris voor gegevensbescherming ziet erop toe dat de |
" Art. 4.De functionaris voor gegevensbescherming ziet erop toe dat de |
concordantiesleutels enkel worden gebruikt voor statistische of | concordantiesleutels enkel worden gebruikt voor statistische of |
wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden en adviseert in dit kader het | wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden en adviseert in dit kader het |
Nationaal Instituut voor de Statistiek.". | Nationaal Instituut voor de Statistiek.". |
Art. 7.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: |
Art. 7.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: |
" Art. 5.Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt |
" Art. 5.Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt |
als tussenpersoon voor derden, mag het de gegevens niet hergebruiken | als tussenpersoon voor derden, mag het de gegevens niet hergebruiken |
voor andere doeleinden dan voor de doeleinden die zijn opgenomen in | voor andere doeleinden dan voor de doeleinden die zijn opgenomen in |
het met die derden ondertekende contract. | het met die derden ondertekende contract. |
Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek databanken koppelt | Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek databanken koppelt |
voor eigen behoeften, doet het dit in overeenstemming met de | voor eigen behoeften, doet het dit in overeenstemming met de |
overeenkomsten die met de gegevensbronnen zijn gesloten.". | overeenkomsten die met de gegevensbronnen zijn gesloten.". |
Art. 8.In artikel 6, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de |
Art. 8.In artikel 6, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de |
woorden "ter beschikking van de Commissie voor de bescherming van de | woorden "ter beschikking van de Commissie voor de bescherming van de |
persoonlijke levenssfeer" opgeheven. | persoonlijke levenssfeer" opgeheven. |
Art. 9.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 9.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Art. 10.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering |
Art. 10.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering |
van dit besluit. | van dit besluit. |
Gegeven te Brussel 17 december 2023. | Gegeven te Brussel 17 december 2023. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Economie, | De Minister van Economie, |
P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |