Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 17/12/2023
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds,
de specifieke reglementaire, administratieve, technische en de specifieke reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een
latere verwerking voor statistische doeleinden latere verwerking voor statistische doeleinden
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan de Regering de eer heeft U Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan de Regering de eer heeft U
ter ondertekening voor te leggen, beoogt de wijziging van het ter ondertekening voor te leggen, beoogt de wijziging van het
koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds,
de specifieke reglementaire, administratieve, technische en de specifieke reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een
latere verwerking voor statistische doeleinden (hierna "koninklijk latere verwerking voor statistische doeleinden (hierna "koninklijk
besluit van 13 juni 2014"). besluit van 13 juni 2014").
Het artikel 17quater van de wet van 4 juli 1962 betreffende de Het artikel 17quater van de wet van 4 juli 1962 betreffende de
openbare statistiek (hierna "statistiekwet") voorziet dat het openbare statistiek (hierna "statistiekwet") voorziet dat het
Nationaal Instituut voor de Statistiek alle nodige maatregelen neemt Nationaal Instituut voor de Statistiek alle nodige maatregelen neemt
voor de fysieke en logische bescherming van de individuele gegevens en voor de fysieke en logische bescherming van de individuele gegevens en
om elk risico van onwettige verspreiding of gebruik voor andere dan om elk risico van onwettige verspreiding of gebruik voor andere dan
statistische doeleinden te voorkomen. Deze maatregelen bevatten de statistische doeleinden te voorkomen. Deze maatregelen bevatten de
specifieke, reglementaire, administratieve, technische en specifieke, reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische voorschriften om de naleving van de voorschriften organisatorische voorschriften om de naleving van de voorschriften
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te
verzekeren. Daarnaast verleent het artikel het Nationaal Instituut verzekeren. Daarnaast verleent het artikel het Nationaal Instituut
voor de Statistiek de bevoegdheid om te handelen als tussenpersoon bij voor de Statistiek de bevoegdheid om te handelen als tussenpersoon bij
een latere verwerking voor statistische doeleinden. een latere verwerking voor statistische doeleinden.
De huidige herziening heeft tot doel het koninklijk besluit van 13 De huidige herziening heeft tot doel het koninklijk besluit van 13
juni 2014 in overeenstemming te brengen met de huidige praktijken die juni 2014 in overeenstemming te brengen met de huidige praktijken die
voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet door de wet voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet door de wet
van 25 september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie, van 25 september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie,
gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 16 januari 2023. Bepaalde gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 16 januari 2023. Bepaalde
wijzigingen zijn ook het gevolg van het advies nr. 115/2023 van 18 wijzigingen zijn ook het gevolg van het advies nr. 115/2023 van 18
juli 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit. juli 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Daarnaast kreeg dit ontwerp van koninklijk besluit een positief advies Daarnaast kreeg dit ontwerp van koninklijk besluit een positief advies
van de Hoge Raad voor de Statistiek tijdens zijn plenaire vergadering van de Hoge Raad voor de Statistiek tijdens zijn plenaire vergadering
op 8 juni 2023. op 8 juni 2023.
De artikelen 1 en 2 van het ontwerp van besluit hebben tot doel het De artikelen 1 en 2 van het ontwerp van besluit hebben tot doel het
opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en het opschrift opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en het opschrift
van hoofdstuk 1 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 in van hoofdstuk 1 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 in
overeenstemming te brengen met het voornoemde advies van de overeenstemming te brengen met het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 5). Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 5).
Artikel 3 van het ontwerp van besluit past artikel 1 van het Artikel 3 van het ontwerp van besluit past artikel 1 van het
koninklijk besluit van 13 juni 2014 aan, enerzijds om rekening te koninklijk besluit van 13 juni 2014 aan, enerzijds om rekening te
houden met het afschaffen van de Commissie voor de bescherming van de houden met het afschaffen van de Commissie voor de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer en anderzijds om te voorzien in de persoonlijke levenssfeer en anderzijds om te voorzien in de
actualisering van het door het Nationaal Instituut voor de Statistiek actualisering van het door het Nationaal Instituut voor de Statistiek
opgestelde veiligheidsbeleid in overeenstemming met het voornoemde opgestelde veiligheidsbeleid in overeenstemming met het voornoemde
advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 6) ter advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 6) ter
herinnering aan de verantwoordingsplicht die is vastgelegd in artikel herinnering aan de verantwoordingsplicht die is vastgelegd in artikel
24 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad 24 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad
van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen
in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het
vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn
95/46/EG (hierna "Algemene Verordening gegevensbescherming"). 95/46/EG (hierna "Algemene Verordening gegevensbescherming").
Artikel 4 van het ontwerp van besluit wijzigt artikel 2 van het Artikel 4 van het ontwerp van besluit wijzigt artikel 2 van het
koninklijk besluit van 13 juni 2014 om de terminologie met betrekking koninklijk besluit van 13 juni 2014 om de terminologie met betrekking
tot de gebruikte technieken voor de technische en organisatorische tot de gebruikte technieken voor de technische en organisatorische
maatregelen te actualiseren. Omwille van legistieke duidelijkheid, maatregelen te actualiseren. Omwille van legistieke duidelijkheid,
dient dit artikel 2 in zijn geheel te worden herschreven. dient dit artikel 2 in zijn geheel te worden herschreven.
Daarnaast werden er, in overeenstemming met het voornoemde advies van Daarnaast werden er, in overeenstemming met het voornoemde advies van
de Gegevensbeschermingsautoriteit, aanpassingen doorgevoerd in de de Gegevensbeschermingsautoriteit, aanpassingen doorgevoerd in de
tekst die momenteel van kracht is. In overeenstemming met overweging tekst die momenteel van kracht is. In overeenstemming met overweging
12 van het advies wordt in het artikel 2, 1°, 1.1., van het koninklijk 12 van het advies wordt in het artikel 2, 1°, 1.1., van het koninklijk
besluit van 13 juni 2014, een nieuwe gegevensklasse gecreëerd: besluit van 13 juni 2014, een nieuwe gegevensklasse gecreëerd:
"gepseudonimiseerde gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 "gepseudonimiseerde gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9
en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming". De huidige en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming". De huidige
klasse "gevoelige gegevens" wordt door "niet-gepseudonimiseerde klasse "gevoelige gegevens" wordt door "niet-gepseudonimiseerde
gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 en 10 van de algemene gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 en 10 van de algemene
verordening gegevensbescherming" vervangen. verordening gegevensbescherming" vervangen.
De term "globale en anonieme gegevens" waarnaar verwezen wordt in het De term "globale en anonieme gegevens" waarnaar verwezen wordt in het
voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overwegingen voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overwegingen
13 tot en met 15) wordt ook, gebruikt in de statistiekwet. Onder 13 tot en met 15) wordt ook, gebruikt in de statistiekwet. Onder
"globale gegevens" moet worden verstaan "geaggregeerde gegevens". "globale gegevens" moet worden verstaan "geaggregeerde gegevens".
Met betrekking tot de toegang die "zo dichtbij mogelijk" wordt beheerd Met betrekking tot de toegang die "zo dichtbij mogelijk" wordt beheerd
in het artikel 2, 1°, 1.2., van het koninklijk besluit van 13 juni in het artikel 2, 1°, 1.2., van het koninklijk besluit van 13 juni
2014, miskent het voornoemde advies van de 2014, miskent het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit de aard van de activiteit van het Gegevensbeschermingsautoriteit de aard van de activiteit van het
Nationaal Instituut voor de Statistiek, dat niet de rol van Nationaal Instituut voor de Statistiek, dat niet de rol van
onderzoeksinstelling op zich neemt in de zin van Verordening (EU) onderzoeksinstelling op zich neemt in de zin van Verordening (EU)
557/2013 van de Commissie van 17 juni 2013 tot uitvoering van 557/2013 van de Commissie van 17 juni 2013 tot uitvoering van
Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad
betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot vertrouwelijke betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot vertrouwelijke
gegevens voor wetenschappelijke doeleinden betreft, en tot intrekking gegevens voor wetenschappelijke doeleinden betreft, en tot intrekking
van Verordening (EG) nr. 831/2002 (en niet Verordening 553/2013 zoals van Verordening (EG) nr. 831/2002 (en niet Verordening 553/2013 zoals
vermeld in het advies, die niet langer van kracht is en die betrekking vermeld in het advies, die niet langer van kracht is en die betrekking
heeft op de visserij op torsk), maar wel de rol van het Nationaal heeft op de visserij op torsk), maar wel de rol van het Nationaal
Instituut voor de Statistiek in de zin van Verordening (EG) 223/2009 Instituut voor de Statistiek in de zin van Verordening (EG) 223/2009
van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de
Europese statistiek (hierna: "Europese verordening betreffende de Europese statistiek (hierna: "Europese verordening betreffende de
statistiek"). De context is anders, gezien een Nationaal Instituut statistiek"). De context is anders, gezien een Nationaal Instituut
voor de Statistiek statistieken produceert en weinig of geen onderzoek voor de Statistiek statistieken produceert en weinig of geen onderzoek
doet. doet.
Met betrekking tot het verlenen van toegang is nu, in overeenstemming Met betrekking tot het verlenen van toegang is nu, in overeenstemming
met overweging 17 van het voornoemde advies van de met overweging 17 van het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit, bepaald dat het verzoek om toegang Gegevensbeschermingsautoriteit, bepaald dat het verzoek om toegang
moet worden gevalideerd door de hiërarchische meerdere, na advies van moet worden gevalideerd door de hiërarchische meerdere, na advies van
de functionaris voor gegevensbescherming. de functionaris voor gegevensbescherming.
Met betrekking tot de specifieke maatregelen voor de persoonsgegevens Met betrekking tot de specifieke maatregelen voor de persoonsgegevens
met directe identificatienummers, bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.3., met directe identificatienummers, bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.3.,
van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en die aan de orde komen van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 en die aan de orde komen
in overweging 19 van het voornoemde advies van de in overweging 19 van het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit, beveelt de Autoriteit in wezen aan dat Gegevensbeschermingsautoriteit, beveelt de Autoriteit in wezen aan dat
ontvangers van gepseudonimiseerde gegevens ook moeten worden betrokken ontvangers van gepseudonimiseerde gegevens ook moeten worden betrokken
bij de verplichting tot een loggingsysteem voor de toegang die aan het bij de verplichting tot een loggingsysteem voor de toegang die aan het
Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt opgelegd. Bijkomend wordt Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt opgelegd. Bijkomend wordt
toegevoegd dat het in overeenstemming zou zijn met de principes van toegevoegd dat het in overeenstemming zou zijn met de principes van
gegevensbescherming om ervoor te zorgen dat datacommunicatie gegevensbescherming om ervoor te zorgen dat datacommunicatie
plaatsvindt binnen het informatiesysteem van het Nationaal Instituut plaatsvindt binnen het informatiesysteem van het Nationaal Instituut
voor de Statistiek, zodat de gegevens de dataroom niet verlaten. voor de Statistiek, zodat de gegevens de dataroom niet verlaten.
Gezien de aanzienlijke kosten van een dergelijke infrastructuur en de Gezien de aanzienlijke kosten van een dergelijke infrastructuur en de
complexiteit die dergelijke verplichtingen met zich mee zouden brengen complexiteit die dergelijke verplichtingen met zich mee zouden brengen
voor de stakeholders van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, voor de stakeholders van het Nationaal Instituut voor de Statistiek,
zou het gepast zijn om dit vooraf met hen te bespreken binnen de Hoge zou het gepast zijn om dit vooraf met hen te bespreken binnen de Hoge
Raad voor de Statistiek. Wat betreft het kwaliteitsniveau van de Raad voor de Statistiek. Wat betreft het kwaliteitsniveau van de
logging die van het Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt logging die van het Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt
vereist (overweging 20), moet worden opgemerkt dat de directories van vereist (overweging 20), moet worden opgemerkt dat de directories van
het Data Warehouse van het Nationaal Instituut voor de Statistiek het Data Warehouse van het Nationaal Instituut voor de Statistiek
volgens de statistische productielijnen zijn georganiseerd. Het volgens de statistische productielijnen zijn georganiseerd. Het
opnemen van een verwijzing naar de statistische studie of het opnemen van een verwijzing naar de statistische studie of het
specifieke dossier waarvoor de aanvragen om persoonsgegevens werden specifieke dossier waarvoor de aanvragen om persoonsgegevens werden
gedaan in deze verplichte logging heeft geen toegevoegde waarde voor gedaan in deze verplichte logging heeft geen toegevoegde waarde voor
zover deze registratie het al mogelijk maakt om een persoon die zover deze registratie het al mogelijk maakt om een persoon die
toegang heeft tot de gegevens te koppelen aan een geïdentificeerde toegang heeft tot de gegevens te koppelen aan een geïdentificeerde
statistiek. De missie van het Nationaal Instituut voor de Statistiek statistiek. De missie van het Nationaal Instituut voor de Statistiek
is vastgelegd in de statistiekwet en beperkt zich tot de is vastgelegd in de statistiekwet en beperkt zich tot de
productie/verspreiding van statistieken en de levering van productie/verspreiding van statistieken en de levering van
(gepseudonimiseerde) microgegevens aan de onderzoeksgemeenschap. Het (gepseudonimiseerde) microgegevens aan de onderzoeksgemeenschap. Het
Nationaal Instituut voor de Statistiek doet weinig of geen Nationaal Instituut voor de Statistiek doet weinig of geen
statistische analyses. De doeleinden van de verwerking zijn statistische analyses. De doeleinden van de verwerking zijn
uitsluitend van statistische aard. Ten slotte beveelt de uitsluitend van statistische aard. Ten slotte beveelt de
Gegevensbeschermingsautoriteit ook aan (overweging 21) om een Gegevensbeschermingsautoriteit ook aan (overweging 21) om een
geautomatiseerd systeem op te zetten om abnormale toegangen tot geautomatiseerd systeem op te zetten om abnormale toegangen tot
persoonsgegevens op te sporen. De Gegevensbeschermingsautoriteit moet persoonsgegevens op te sporen. De Gegevensbeschermingsautoriteit moet
meer relevante informatie verstrekken over de implementatie van een meer relevante informatie verstrekken over de implementatie van een
dergelijk systeem. Voor zover we weten, lijkt zo'n technologie niet te dergelijk systeem. Voor zover we weten, lijkt zo'n technologie niet te
bestaan. bestaan.
Met betrekking tot de voorlichting en opleiding van het personeel Met betrekking tot de voorlichting en opleiding van het personeel
bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.4., van het koninklijk besluit van 13 bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.4., van het koninklijk besluit van 13
juni 2014, is rekening gehouden met de opmerking uit overweging 22 van juni 2014, is rekening gehouden met de opmerking uit overweging 22 van
het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit. het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit.
Met betrekking tot het artikel 2, 1°, 1.5., van het koninklijk besluit Met betrekking tot het artikel 2, 1°, 1.5., van het koninklijk besluit
van 13 juni 2014, werd de terminologie bijgewerkt, aangezien de term van 13 juni 2014, werd de terminologie bijgewerkt, aangezien de term
"pseudonimisering" moet worden gebruikt in plaats van "codering". "pseudonimisering" moet worden gebruikt in plaats van "codering".
Verder wordt de maatregel gepreciseerd en is in overeenstemming met de Verder wordt de maatregel gepreciseerd en is in overeenstemming met de
huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de
statistiekwet. statistiekwet.
Tijdens het anonimiseringsproces worden gegevens beschermd tegen Tijdens het anonimiseringsproces worden gegevens beschermd tegen
directe identificatie en, voor zover mogelijk, tegen indirecte directe identificatie en, voor zover mogelijk, tegen indirecte
identificatie. Uiteindelijk ontvangt de onderzoeker alleen gegevens identificatie. Uiteindelijk ontvangt de onderzoeker alleen gegevens
die strikt noodzakelijk zijn om het onderzoek tot een goed einde te die strikt noodzakelijk zijn om het onderzoek tot een goed einde te
brengen. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat er altijd een brengen. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat er altijd een
restrisico op een indirecte identificatie blijft bestaan. Daarom restrisico op een indirecte identificatie blijft bestaan. Daarom
blijven de gegevens vertrouwelijk en is het beschikbaar stellen van blijven de gegevens vertrouwelijk en is het beschikbaar stellen van
deze gegevens onderworpen aan een vertrouwelijkheidsovereenkomst die deze gegevens onderworpen aan een vertrouwelijkheidsovereenkomst die
wordt ondertekend door het Nationaal Instituut voor de Statistiek en wordt ondertekend door het Nationaal Instituut voor de Statistiek en
de onderzoeker. Als het risico volledig zou worden geëlimineerd, zou de onderzoeker. Als het risico volledig zou worden geëlimineerd, zou
dit betekenen dat de onderzoeker tevreden kan zijn met anonieme dit betekenen dat de onderzoeker tevreden kan zijn met anonieme
gegevens (het pseudoniem is over het algemeen van weinig belang voor gegevens (het pseudoniem is over het algemeen van weinig belang voor
de onderzoeker, behalve mogelijk voor het koppelen van verschillende de onderzoeker, behalve mogelijk voor het koppelen van verschillende
gegevenssets). We zouden dus niet langer te maken hebben met een gegevenssets). We zouden dus niet langer te maken hebben met een
verzoek dat binnen de werkingssfeer van artikel 15 van de verzoek dat binnen de werkingssfeer van artikel 15 van de
statistiekwet valt. statistiekwet valt.
Zoals vermeld in de memorie van toelichting bij de wet van 25 Zoals vermeld in de memorie van toelichting bij de wet van 25
september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot september 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot
wijziging van de statistiekwet, wordt het risico op indirecte wijziging van de statistiekwet, wordt het risico op indirecte
identificatie beoordeeld op basis van alle registers waartoe de identificatie beoordeeld op basis van alle registers waartoe de
onderzoeker toegang heeft. Als blijkt dat de onderzoeker over onderzoeker toegang heeft. Als blijkt dat de onderzoeker over
aanvullende informatie beschikt waarmee hij statistische eenheden aanvullende informatie beschikt waarmee hij statistische eenheden
gemakkelijk en systematisch kan identificeren, zou het Nationaal gemakkelijk en systematisch kan identificeren, zou het Nationaal
Instituut voor de Statistiek de gegevens zodanig generaliseren dat een Instituut voor de Statistiek de gegevens zodanig generaliseren dat een
dergelijke indirecte identificatie vrijwel onmogelijk wordt. Het is dergelijke indirecte identificatie vrijwel onmogelijk wordt. Het is
echter duidelijk dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek geen echter duidelijk dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek geen
maatregelen kan nemen om "toevallige" indirecte identificaties van maatregelen kan nemen om "toevallige" indirecte identificaties van
statistische eenheden te voorkomen. statistische eenheden te voorkomen.
Het artikel 2, 1°, 1.6., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 Het artikel 2, 1°, 1.6., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014
wordt bijgewerkt om overeen te komen met de huidige praktijken die wordt bijgewerkt om overeen te komen met de huidige praktijken die
voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet. voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet.
Het artikel 2, 1°, 1.7., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 Het artikel 2, 1°, 1.7., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014
wordt gewijzigd in overeenstemming met het voornoemde advies van de wordt gewijzigd in overeenstemming met het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 31). Het voorbeeld in de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 31). Het voorbeeld in de
huidige versie van het artikel vormt nu de enige uitzondering op de huidige versie van het artikel vormt nu de enige uitzondering op de
algemene regel. algemene regel.
Uiteindelijk wordt een nieuwe technische maatregel betreffende de Uiteindelijk wordt een nieuwe technische maatregel betreffende de
heridentificatie van de gegevens gecreëerd. Die kan enkel gebeuren na heridentificatie van de gegevens gecreëerd. Die kan enkel gebeuren na
een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het
formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke. formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke.
Met betrekking tot de organisatorische maatregelen bedoeld in het Met betrekking tot de organisatorische maatregelen bedoeld in het
artikel 2, 2°, van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt naast artikel 2, 2°, van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt naast
de voornoemde legistieke en terminologische wijzigingen ook de rol van de voornoemde legistieke en terminologische wijzigingen ook de rol van
de functionaris voor de gegevensbescherming herzien overeenkomstig de de functionaris voor de gegevensbescherming herzien overeenkomstig de
huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de
statistiekwet. De aanbeveling van de Gegevensbeschermingsautoriteit in statistiekwet. De aanbeveling van de Gegevensbeschermingsautoriteit in
haar voornoemde advies (overweging 34) is onverenigbaar met de door haar voornoemde advies (overweging 34) is onverenigbaar met de door
Eurostat opgelegde verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing Eurostat opgelegde verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing
van Europese verordeningen betreffende de productie van statistieken. van Europese verordeningen betreffende de productie van statistieken.
Zo vormen de verzamelde gegevens voor een specifieke persoon vaak een Zo vormen de verzamelde gegevens voor een specifieke persoon vaak een
unieke combinatie. Door het principe van de unieke combinatie. Door het principe van de
Gegevensbeschermingsautoriteit toe te passen, zou het Nationaal Gegevensbeschermingsautoriteit toe te passen, zou het Nationaal
Instituut voor de Statistiek bepaalde informatie, zoals de exacte Instituut voor de Statistiek bepaalde informatie, zoals de exacte
geboortedatum of de verblijfsgemeente, niet mogen opslaan. Hierop werd geboortedatum of de verblijfsgemeente, niet mogen opslaan. Hierop werd
ook gewezen in de memorie van toelichting bij de wet van 25 september ook gewezen in de memorie van toelichting bij de wet van 25 september
2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot wijziging van de 2022 houdende diverse bepalingen inzake economie tot wijziging van de
statistiekwet. statistiekwet.
Met betrekking tot het artikel 2, 3°, van het koninklijk besluit van Met betrekking tot het artikel 2, 3°, van het koninklijk besluit van
13 juni 2014, wordt rekening gehouden met het voornoemde advies van de 13 juni 2014, wordt rekening gehouden met het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 35) betreffende de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 35) betreffende de
geheimhoudingsplicht die van toepassing is op de medewerkers van het geheimhoudingsplicht die van toepassing is op de medewerkers van het
Nationaal Instituut voor de Statistiek na het verstrijken van hun Nationaal Instituut voor de Statistiek na het verstrijken van hun
ambt. ambt.
Wat de rol van tussenpersoon bedoeld in hoofdstuk 2 van het koninklijk Wat de rol van tussenpersoon bedoeld in hoofdstuk 2 van het koninklijk
besluit van 13 juni 2014 betreft, voorziet de Europese verordening besluit van 13 juni 2014 betreft, voorziet de Europese verordening
betreffende de statistiek geen voorwaarden of beperkingen betreffende betreffende de statistiek geen voorwaarden of beperkingen betreffende
de uitoefening van deze activiteit door een Nationaal Instituut voor de uitoefening van deze activiteit door een Nationaal Instituut voor
de Statistiek. De Europese juridische context is niet gewijzigd sinds de Statistiek. De Europese juridische context is niet gewijzigd sinds
de goedkeuring van het koninklijk besluit van 13 juni 2014. In ieder de goedkeuring van het koninklijk besluit van 13 juni 2014. In ieder
geval treedt het Nationaal Instituut voor de Statistiek enkel voor geval treedt het Nationaal Instituut voor de Statistiek enkel voor
statistische doeleinden op als tussenpersoon. statistische doeleinden op als tussenpersoon.
Artikel 3 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd Artikel 3 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd
om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de
recente wijziging van de statistiekwet en rekening houdend met de recente wijziging van de statistiekwet en rekening houdend met de
evolutie van de terminologie. Daarnaast is nu voorzien, overeenkomstig evolutie van de terminologie. Daarnaast is nu voorzien, overeenkomstig
overweging 44 van het voormelde advies van de overweging 44 van het voormelde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit, dat het Nationaal Instituut voor de Gegevensbeschermingsautoriteit, dat het Nationaal Instituut voor de
Statistiek de rol van verwerkingsverantwoordelijke op zich neemt Statistiek de rol van verwerkingsverantwoordelijke op zich neemt
wanneer het als tussenpersoon optreedt. wanneer het als tussenpersoon optreedt.
Artikel 4 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd Artikel 4 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd
om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de
recente wijziging van de statistiekwet. recente wijziging van de statistiekwet.
Wat artikel 5 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 betreft, is Wat artikel 5 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 betreft, is
niet alleen de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité niet alleen de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité
geschrapt, maar is het artikel ook gewijzigd om rekening te houden met geschrapt, maar is het artikel ook gewijzigd om rekening te houden met
de aanbevelingen van het voornoemde advies van de de aanbevelingen van het voornoemde advies van de
Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 41), waarin wordt verwezen Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 41), waarin wordt verwezen
naar het principe van finaliteit van de Algemene Verordening naar het principe van finaliteit van de Algemene Verordening
gegevensbescherming en het principe van statistische finaliteit dat is gegevensbescherming en het principe van statistische finaliteit dat is
vastgelegd in artikel 1bis van de statistiekwet, op grond waarvan vastgelegd in artikel 1bis van de statistiekwet, op grond waarvan
gegevens die voor een welbepaald statistisch doel werden verzameld gegevens die voor een welbepaald statistisch doel werden verzameld
enkel voor andere statistische doeleinden mogen worden gebruikt enkel voor andere statistische doeleinden mogen worden gebruikt
wanneer die met het eerste doel verenigbaar zijn. wanneer die met het eerste doel verenigbaar zijn.
Artikel 6 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd Artikel 6 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 wordt gewijzigd
om de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité te schrappen. om de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité te schrappen.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
Raad van State, afdeling Wetgeving Raad van State, afdeling Wetgeving
Eerste kamer Eerste kamer
De door de Minister van Economie op 8 december 2023 ingediende De door de Minister van Economie op 8 december 2023 ingediende
aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `tot aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `tot
wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling
van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve,
technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de
voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de
gegevens over individuele eenheden en over de statistische gegevens over individuele eenheden en over de statistische
geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden
waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als
tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden', tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden',
ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State
onder het nummer 75.063/1, werd op 12 december 2023 van de rol onder het nummer 75.063/1, werd op 12 december 2023 van de rol
afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad
van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.
17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het 17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds,
de specifieke reglementaire, administratieve, technische en de specifieke reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een
latere verwerking voor statistische doeleinden latere verwerking voor statistische doeleinden
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 108; Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek,
artikel 17quater, §§ 1, tweede lid, en 2, ingevoegd bij de wet van 22 artikel 17quater, §§ 1, tweede lid, en 2, ingevoegd bij de wet van 22
maart 2006 en gewijzigd bij de wet van 25 september 2022; maart 2006 en gewijzigd bij de wet van 25 september 2022;
Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van,
enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een
latere verwerking voor statistische doeleinden; latere verwerking voor statistische doeleinden;
Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 8 Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 8
juni 2023; juni 2023;
Gelet op het advies nr. 115/2023 van de Gelet op het advies nr. 115/2023 van de
Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 18 juli 2023; Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 18 juli 2023;
Gelet op advies 75.063/1 van de Raad van State, gegeven op 12 Gelet op advies 75.063/1 van de Raad van State, gegeven op 12
december, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad december, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad
van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Economie, Op de voordracht van de Minister van Economie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014

Artikel 1.Het opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014

tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire,
administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde
de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele
gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de
statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de
voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan
handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische
doeleinden, wordt vervangen als volgt: doeleinden, wordt vervangen als volgt:
"Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke "Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke
minimale reglementaire, administratieve, technische en minimale reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften
over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over
individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te
verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal
Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een
latere verwerking voor statistische doeleinden". latere verwerking voor statistische doeleinden".

Art. 2.Het opschrift van hoofdstuk 1 van hetzelfde besluit wordt

Art. 2.Het opschrift van hoofdstuk 1 van hetzelfde besluit wordt

vervangen als volgt: vervangen als volgt:
"Minimale reglementaire, administratieve, technische en "Minimale reglementaire, administratieve, technische en
organisatorische standaardmaatregelen die bij iedere verwerking van organisatorische standaardmaatregelen die bij iedere verwerking van
gegevens moeten toegepast worden". gegevens moeten toegepast worden".

Art. 3.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden "berust

Art. 3.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden "berust

op de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van op de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van
persoonsgegevens die voorgeschreven worden door de Commissie voor de persoonsgegevens die voorgeschreven worden door de Commissie voor de
bescherming van persoonlijke levenssfeer" vervangen door de woorden bescherming van persoonlijke levenssfeer" vervangen door de woorden
"wordt geüpdatet". "wordt geüpdatet".

Art. 4.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

Art. 4.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

"

Art. 2.§ 1er. Om de verwerking van gegevens te beveiligen neemt het

"

Art. 2.§ 1er. Om de verwerking van gegevens te beveiligen neemt het

Nationaal Instituut voor de Statistiek specifieke maatregelen. Deze Nationaal Instituut voor de Statistiek specifieke maatregelen. Deze
staan in verhouding tot het risico dat de dataset vertegenwoordigt. staan in verhouding tot het risico dat de dataset vertegenwoordigt.
Het risico wordt beoordeeld op basis van de gegevensklasse, de Het risico wordt beoordeeld op basis van de gegevensklasse, de
gevoeligheid van de gegevens, het aantal statistische eenheden in de gevoeligheid van de gegevens, het aantal statistische eenheden in de
gegevensverzameling en de gedetailleerdheid van de gegevens. gegevensverzameling en de gedetailleerdheid van de gegevens.
§ 2. De technische maatregelen bestaan uit de classificatie van § 2. De technische maatregelen bestaan uit de classificatie van
gegevens, het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens, de gegevens, het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens, de
specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met directe specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met directe
identificatienummers, de voorlichting en opleiding van het personeel, identificatienummers, de voorlichting en opleiding van het personeel,
de pseudonimisering van gegevens, de maatregelen met betrekking tot de de pseudonimisering van gegevens, de maatregelen met betrekking tot de
heridentificatie van gegevens, de bescherming van de heridentificatie van gegevens, de bescherming van de
concordantiesleutels waarmee onderzoeksgegevens opnieuw kunnen worden concordantiesleutels waarmee onderzoeksgegevens opnieuw kunnen worden
gekoppeld aan directe identificatiegegevens, en de maatregelen met gekoppeld aan directe identificatiegegevens, en de maatregelen met
betrekking tot de pseudonimisering van gegevens die medegedeeld worden betrekking tot de pseudonimisering van gegevens die medegedeeld worden
uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli 1962 betreffende de uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli 1962 betreffende de
openbare statistiek. openbare statistiek.
1° De classificatie van gegevens. 1° De classificatie van gegevens.
De gegevens waarover het Nationaal Instituut voor de Statistiek De gegevens waarover het Nationaal Instituut voor de Statistiek
beschikt, worden geclassificeerd. beschikt, worden geclassificeerd.
De verschillende classificatieniveaus zijn: De verschillende classificatieniveaus zijn:
a) globale en anonieme gegevens; a) globale en anonieme gegevens;
b) globale niet-anonieme gegevens; b) globale niet-anonieme gegevens;
c) gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens; c) gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens;
d) gepseudonimiseerde persoonsgegevens; d) gepseudonimiseerde persoonsgegevens;
e) gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de artikelen 9 e) gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de artikelen 9
en 10 van Verordening (EU) nr. 2016/679 van het Europees Parlement en en 10 van Verordening (EU) nr. 2016/679 van het Europees Parlement en
van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking
van Richtlijn 95/46/EG; van Richtlijn 95/46/EG;
f) niet-gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens; f) niet-gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens;
g) niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens; g) niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens;
h) niet-gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de h) niet-gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de
artikelen 9 en 10 van de Verordening (EU) nr. 2016/679 van het artikelen 9 en 10 van de Verordening (EU) nr. 2016/679 van het
Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de
bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en
tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
De classificatie van gegevens bepaalt het niveau van De classificatie van gegevens bepaalt het niveau van
gegevensbescherming. gegevensbescherming.
2° Het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens. 2° Het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens.
Met uitzondering van de globale en anonieme gegevens worden alle Met uitzondering van de globale en anonieme gegevens worden alle
gegevens onderworpen aan een toegangscontrole. De toegang wordt "zo gegevens onderworpen aan een toegangscontrole. De toegang wordt "zo
dichtbij mogelijk" beheerd. Dit houdt in dat: dichtbij mogelijk" beheerd. Dit houdt in dat:
a) de toegang slechts verleend wordt aan de personen die ervan op de a) de toegang slechts verleend wordt aan de personen die ervan op de
hoogte moeten zijn, dat elke toegangsaanvraag tot individuele gegevens hoogte moeten zijn, dat elke toegangsaanvraag tot individuele gegevens
goedgekeurd wordt door de directe hiërarchische meerdere en na advies goedgekeurd wordt door de directe hiërarchische meerdere en na advies
van de functionaris voor de gegevensbescherming; van de functionaris voor de gegevensbescherming;
b) de toegangsrechten aan gebruikers ontzegd worden zodra zij geen b) de toegangsrechten aan gebruikers ontzegd worden zodra zij geen
toegang meer hebben tot een bron. toegang meer hebben tot een bron.
Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat de toegang Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat de toegang
tot persoonsgegevens met directe identificatienummers zoveel mogelijk tot persoonsgegevens met directe identificatienummers zoveel mogelijk
beperkt wordt. beperkt wordt.
3° De specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met 3° De specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met
directe identificatienummers. directe identificatienummers.
De toegang tot persoonsgegevens met directe identificatienummers wordt De toegang tot persoonsgegevens met directe identificatienummers wordt
onderworpen aan specifieke veiligheidsmaatregelen: elke toegang tot onderworpen aan specifieke veiligheidsmaatregelen: elke toegang tot
deze databanken wordt vastgelegd. Bijgevolg moet het Nationaal deze databanken wordt vastgelegd. Bijgevolg moet het Nationaal
Instituut voor de Statistiek de identiteit van de personen die toegang Instituut voor de Statistiek de identiteit van de personen die toegang
hebben gehad tot die gegevens permanent kunnen opnemen. hebben gehad tot die gegevens permanent kunnen opnemen.
Het loggingsysteem voor de toegang van gebruikers omvat hun Het loggingsysteem voor de toegang van gebruikers omvat hun
identificatienummer, de datum en het uur van aanmelding, de datum en identificatienummer, de datum en het uur van aanmelding, de datum en
het uur van afmelding en alle queries die uitgevoerd werden op deze het uur van afmelding en alle queries die uitgevoerd werden op deze
gegevens tussen het begin en het einde van de verbinding. De gegevens tussen het begin en het einde van de verbinding. De
gebruikers zullen in kennis gesteld worden van het loggingsysteem. gebruikers zullen in kennis gesteld worden van het loggingsysteem.
De functionaris voor de gegevensbescherming brengt de betrokken De functionaris voor de gegevensbescherming brengt de betrokken
personen en de leidende ambtenaar op de hoogte van frauduleuze toegang personen en de leidende ambtenaar op de hoogte van frauduleuze toegang
waarvan hij weet heeft. waarvan hij weet heeft.
4° De voorlichting en opleiding van het personeel. 4° De voorlichting en opleiding van het personeel.
Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat zijn Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat zijn
personeelsleden voldoende ingelicht worden over hun plichten inzake personeelsleden voldoende ingelicht worden over hun plichten inzake
vertrouwelijkheid. vertrouwelijkheid.
Het Nationaal Instituut voor de Statistiek stelt zijn personeelsleden Het Nationaal Instituut voor de Statistiek stelt zijn personeelsleden
een deontologische code ICT ter beschikking die de gebruiks- en een deontologische code ICT ter beschikking die de gebruiks- en
toegangsvoorwaarden betreffende informaticamiddelen omschrijft. toegangsvoorwaarden betreffende informaticamiddelen omschrijft.
De personeelsleden die toegang hebben tot individuele gegevens dienen De personeelsleden die toegang hebben tot individuele gegevens dienen
opleidings- en sensibiliseringssessies over de bescherming van opleidings- en sensibiliseringssessies over de bescherming van
persoonsgegevens te volgen, met inbegrip van garanties voor de rechten persoonsgegevens te volgen, met inbegrip van garanties voor de rechten
en vrijheden van de betrokkenen, informatiebeveiliging en de en vrijheden van de betrokkenen, informatiebeveiliging en de
toepassing van statistische geheimhouding bij de productie van toepassing van statistische geheimhouding bij de productie van
statistieken. statistieken.
5° De gegevenspseudonimisering. 5° De gegevenspseudonimisering.
De gegevens worden op zodanige wijze verwerkt dat ze niet meer aan een De gegevens worden op zodanige wijze verwerkt dat ze niet meer aan een
specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er
aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens
apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen
worden genomen om te waarborgen dat de persoonsgegevens niet aan een worden genomen om te waarborgen dat de persoonsgegevens niet aan een
geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden
gekoppeld. gekoppeld.
6° De maatregelen over de heridentificatie van de gegevens. 6° De maatregelen over de heridentificatie van de gegevens.
De heridentificatie van de gegevens vereist het advies van de De heridentificatie van de gegevens vereist het advies van de
functionaris voor gegevensbescherming en de formele toestemming van de functionaris voor gegevensbescherming en de formele toestemming van de
verwerkingsverantwoordelijke. verwerkingsverantwoordelijke.
7° De bescherming van de concordantiesleutels. 7° De bescherming van de concordantiesleutels.
Om veiligheidsredenen worden de concordantiesleutels gecodeerd Om veiligheidsredenen worden de concordantiesleutels gecodeerd
alvorens ze worden gearchiveerd. De decodering van de alvorens ze worden gearchiveerd. De decodering van de
concordantiesleutels mag slechts gebeuren na een advies van de concordantiesleutels mag slechts gebeuren na een advies van de
functionaris voor gegevensbescherming. functionaris voor gegevensbescherming.
8° De maatregelen met betrekking tot de pseudonimisering van gegevens 8° De maatregelen met betrekking tot de pseudonimisering van gegevens
die meegedeeld worden uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli die meegedeeld worden uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli
1962 betreffende de openbare statistiek. 1962 betreffende de openbare statistiek.
Er wordt een aparte geheime sleutel gebruikt bij elke mededeling van Er wordt een aparte geheime sleutel gebruikt bij elke mededeling van
gegevens. Dezelfde statistische eenheid krijgt dus van mededeling tot gegevens. Dezelfde statistische eenheid krijgt dus van mededeling tot
mededeling verschillende pseudoniemen, behalve wanneer statistische mededeling verschillende pseudoniemen, behalve wanneer statistische
eenheden in de tijd moeten worden gevolgd. eenheden in de tijd moeten worden gevolgd.
§ 3. De volgende organisatorische maatregelen worden genomen: § 3. De volgende organisatorische maatregelen worden genomen:
1° het Nationaal Instituut voor de Statistiek beschikt over diensten 1° het Nationaal Instituut voor de Statistiek beschikt over diensten
die belast zijn met de gegevensverzameling die instaan voor de die belast zijn met de gegevensverzameling die instaan voor de
primaire en secundaire gegevensverzameling en die zich onderscheiden primaire en secundaire gegevensverzameling en die zich onderscheiden
van de thematische diensten die de gegevens verwerken om statistieken van de thematische diensten die de gegevens verwerken om statistieken
op te stellen; op te stellen;
2° de diensten die belast zijn met gegevensverzameling zijn ertoe 2° de diensten die belast zijn met gegevensverzameling zijn ertoe
gemachtigd met alle klassen van individuele gegevens te werken. De gemachtigd met alle klassen van individuele gegevens te werken. De
thematische diensten zijn ertoe gemachtigd met gepseudonimiseerde thematische diensten zijn ertoe gemachtigd met gepseudonimiseerde
persoonsgegevens en met alle klassen van gegevens van ondernemingen te persoonsgegevens en met alle klassen van gegevens van ondernemingen te
werken; werken;
3° het Nationaal Instituut voor de Statistiek zal toezicht houden op 3° het Nationaal Instituut voor de Statistiek zal toezicht houden op
het gebruik van de concordantiesleutels waarmee gegevens opnieuw het gebruik van de concordantiesleutels waarmee gegevens opnieuw
kunnen worden geïdentificeerd, om elk risico van gebruik voor andere kunnen worden geïdentificeerd, om elk risico van gebruik voor andere
doeleinden dan statistisch of wetenschappelijk onderzoek te vermijden; doeleinden dan statistisch of wetenschappelijk onderzoek te vermijden;
4° de koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de 4° de koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de
functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord
van de verwerkingsverantwoordelijke; van de verwerkingsverantwoordelijke;
5° de functionaris voor gegevensbescherming, die onder rechtstreeks 5° de functionaris voor gegevensbescherming, die onder rechtstreeks
gezag van de leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de gezag van de leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de
Statistiek staat, handelt onafhankelijk van de diensten die belast Statistiek staat, handelt onafhankelijk van de diensten die belast
zijn met de gegevensverzameling en van de thematische diensten. zijn met de gegevensverzameling en van de thematische diensten.
§ 4. De volgende juridische maatregelen worden genomen: § 4. De volgende juridische maatregelen worden genomen:
1° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek 1° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek
zijn onderworpen aan het statistisch geheim. ; zijn onderworpen aan het statistisch geheim. ;
2° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek 2° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek
ondertekenen een vertrouwelijkheidscontract over de gegevens; ondertekenen een vertrouwelijkheidscontract over de gegevens;
3° de geheimhoudingsplicht waaraan de personeelsleden van het 3° de geheimhoudingsplicht waaraan de personeelsleden van het
Nationaal Instituut voor de Statistiek zijn onderworpen, blijft ook Nationaal Instituut voor de Statistiek zijn onderworpen, blijft ook
gelden nadat zij hun werkzaamheden voor het Nationaal Instituut voor gelden nadat zij hun werkzaamheden voor het Nationaal Instituut voor
de Statistiek hebben stopgezet. de Statistiek hebben stopgezet.

Art. 5.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende

Art. 5.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende

wijzigingen aangebracht: wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid wordt het woord "gecodeerde" vervangen door het 1° in het eerste lid wordt het woord "gecodeerde" vervangen door het
woord "gepseudonimiseerde" ; woord "gepseudonimiseerde" ;
2° het vierde lid wordt vervangen als volgt: 2° het vierde lid wordt vervangen als volgt:
"De koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de "De koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de
functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord
van de verwerkingsverantwoordelijke."; van de verwerkingsverantwoordelijke.";
3° het artikel wordt aangevuld met een lid, luidende: 3° het artikel wordt aangevuld met een lid, luidende:
"Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt als "Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt als
tussenpersoon, neemt het de rol van verwerkingsverantwoordelijke op tussenpersoon, neemt het de rol van verwerkingsverantwoordelijke op
zich.". zich.".

Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

"

Art. 4.De functionaris voor gegevensbescherming ziet erop toe dat de

"

Art. 4.De functionaris voor gegevensbescherming ziet erop toe dat de

concordantiesleutels enkel worden gebruikt voor statistische of concordantiesleutels enkel worden gebruikt voor statistische of
wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden en adviseert in dit kader het wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden en adviseert in dit kader het
Nationaal Instituut voor de Statistiek.". Nationaal Instituut voor de Statistiek.".

Art. 7.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

Art. 7.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

"

Art. 5.Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt

"

Art. 5.Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt

als tussenpersoon voor derden, mag het de gegevens niet hergebruiken als tussenpersoon voor derden, mag het de gegevens niet hergebruiken
voor andere doeleinden dan voor de doeleinden die zijn opgenomen in voor andere doeleinden dan voor de doeleinden die zijn opgenomen in
het met die derden ondertekende contract. het met die derden ondertekende contract.
Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek databanken koppelt Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek databanken koppelt
voor eigen behoeften, doet het dit in overeenstemming met de voor eigen behoeften, doet het dit in overeenstemming met de
overeenkomsten die met de gegevensbronnen zijn gesloten.". overeenkomsten die met de gegevensbronnen zijn gesloten.".

Art. 8.In artikel 6, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de

Art. 8.In artikel 6, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de

woorden "ter beschikking van de Commissie voor de bescherming van de woorden "ter beschikking van de Commissie voor de bescherming van de
persoonlijke levenssfeer" opgeheven. persoonlijke levenssfeer" opgeheven.

Art. 9.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 9.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 10.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering

Art. 10.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering

van dit besluit. van dit besluit.
Gegeven te Brussel 17 december 2023. Gegeven te Brussel 17 december 2023.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
P.-Y. DERMAGNE P.-Y. DERMAGNE
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x