Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 16/06/2021
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten "
Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in 16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in
Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende
koninklijke besluiten koninklijke besluiten
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt
voorgelegd betreft de uitwerking van een wettelijk kader voor de voorgelegd betreft de uitwerking van een wettelijk kader voor de
testen met onbemande schepen in de Belgische maritieme zones. Dit testen met onbemande schepen in de Belgische maritieme zones. Dit
kader zal moeten worden herzien bij de goedkeuring van een specifiek kader zal moeten worden herzien bij de goedkeuring van een specifiek
internationaal wettelijk kader voor de onbemande scheepvaart, dat internationaal wettelijk kader voor de onbemande scheepvaart, dat
momenteel nog niet bestaat. momenteel nog niet bestaat.
Als antwoord op de opmerking van de Raad van State met betrekking tot Als antwoord op de opmerking van de Raad van State met betrekking tot
de definitie van het begrip "onbemand schip" in het eerste artikel, de definitie van het begrip "onbemand schip" in het eerste artikel,
2°, van het voorgelegde ontwerp, dient gewezen te worden op de 2°, van het voorgelegde ontwerp, dient gewezen te worden op de
flexibiliteit die de wetgever beoogde bij de opmaak van de definitie, flexibiliteit die de wetgever beoogde bij de opmaak van de definitie,
gelet op het feit dat er vooralsnog geen definitie van de term gelet op het feit dat er vooralsnog geen definitie van de term
"onbemand schip" op internationaal niveau bestaat. Met een definitie "onbemand schip" op internationaal niveau bestaat. Met een definitie
die in algemene bewoordingen werd opgesteld, wil men een grote die in algemene bewoordingen werd opgesteld, wil men een grote
diversiteit aan projecten van onbemande schepen bestrijken. diversiteit aan projecten van onbemande schepen bestrijken.
Momenteel geldt: "Elk schip dient te allen tijde goede uitkijk te Momenteel geldt: "Elk schip dient te allen tijde goede uitkijk te
houden door te kijken en te luisteren alsook door gebruik te maken van houden door te kijken en te luisteren alsook door gebruik te maken van
alle beschikbare middelen die in de heersende omstandigheden en alle beschikbare middelen die in de heersende omstandigheden en
toestanden passend zijn ten einde een volledige beoordeling van de toestanden passend zijn ten einde een volledige beoordeling van de
situatie en van het gevaar voor aanvaring te kunnen maken." situatie en van het gevaar voor aanvaring te kunnen maken."
(COLREG-Verdrag, Voorschrift 5). Dit voorschrift houdt in dat op de (COLREG-Verdrag, Voorschrift 5). Dit voorschrift houdt in dat op de
navigatiebrug van elk schip een menselijke wacht aanwezig moet zijn. navigatiebrug van elk schip een menselijke wacht aanwezig moet zijn.
Zo heeft de wetgever er in het voorgelegde ontwerp van koninklijk Zo heeft de wetgever er in het voorgelegde ontwerp van koninklijk
besluit voor gekozen de definitie niet te beperken op grond van de besluit voor gekozen de definitie niet te beperken op grond van de
grootte van het schip, de wijze van besturing ervan (besturing door grootte van het schip, de wijze van besturing ervan (besturing door
kunstmatige intelligentie, besturing op afstand vanaf de kust), of de kunstmatige intelligentie, besturing op afstand vanaf de kust), of de
aan- of afwezigheid van een bemanning of passagiers aan boord. Al deze aan- of afwezigheid van een bemanning of passagiers aan boord. Al deze
verschillende concrete kenmerken vallen dus onder de definitie van verschillende concrete kenmerken vallen dus onder de definitie van
"onbemand schip". "onbemand schip".
Wil een schip onder de definitie van "onbemand schip" vallen, dan moet Wil een schip onder de definitie van "onbemand schip" vallen, dan moet
aan twee criteria zijn voldaan: ten eerste moet het onbemande schip aan twee criteria zijn voldaan: ten eerste moet het onbemande schip
een zeeschip zijn, en ten tweede moet het een wijze van besturing een zeeschip zijn, en ten tweede moet het een wijze van besturing
hebben die afwijkt van de geldende internationale regels. Deze wijze hebben die afwijkt van de geldende internationale regels. Deze wijze
van besturing moet het mogelijk maken dat de wacht wordt gelopen door van besturing moet het mogelijk maken dat de wacht wordt gelopen door
een ander middel /andere middelen dan een bemanningslid op de een ander middel /andere middelen dan een bemanningslid op de
navigatiebrug. navigatiebrug.
Als antwoord op de opmerking van de Raad van State over de toepassing Als antwoord op de opmerking van de Raad van State over de toepassing
van internationale verdragen inzake zeevervoer met onbemande schepen van internationale verdragen inzake zeevervoer met onbemande schepen
zij erop gewezen dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) zij erop gewezen dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO)
momenteel bezig is met een "Regulatory scoping exercise for the use of momenteel bezig is met een "Regulatory scoping exercise for the use of
Maritime Autonomous Surface. Ships (MASS)". Doel van deze Maritime Autonomous Surface. Ships (MASS)". Doel van deze
`denkoefening' is om na te gaan of en hoe bestaande internationale `denkoefening' is om na te gaan of en hoe bestaande internationale
verdragen moeten worden gewijzigd om rekening te houden met de verdragen moeten worden gewijzigd om rekening te houden met de
bijzonderheden van onbemande schepen, dan wel of er een bijzonderheden van onbemande schepen, dan wel of er een
ad-hocinstrument moet worden ontwikkeld. Op internationaal vlak wordt ad-hocinstrument moet worden ontwikkeld. Op internationaal vlak wordt
de toepassing van de in artikel 3 van het voorgelegde ontwerp bedoelde de toepassing van de in artikel 3 van het voorgelegde ontwerp bedoelde
internationale verdragen bediscussieerd en is deze, althans in deze internationale verdragen bediscussieerd en is deze, althans in deze
fase van de denkoefening, nog niet geverifieerd. In haar Circulaire fase van de denkoefening, nog niet geverifieerd. In haar Circulaire
nr. 1604 tot vaststelling van voorlopige richtsnoeren voor testen met nr. 1604 tot vaststelling van voorlopige richtsnoeren voor testen met
onbemande schepen loopt de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO onbemande schepen loopt de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO
niet vooruit op de toepassing van internationale verdragen en gebruikt niet vooruit op de toepassing van internationale verdragen en gebruikt
zij de woorden: "De naleving van de bedoeling van bindende zij de woorden: "De naleving van de bedoeling van bindende
instrumenten moet worden gegarandeerd." (Paragraaf 2.2.1, MSC.1/ Circ. instrumenten moet worden gegarandeerd." (Paragraaf 2.2.1, MSC.1/ Circ.
1604). 1604).
In artikel 3 wordt derhalve gepreciseerd dat onbemande schepen moeten In artikel 3 wordt derhalve gepreciseerd dat onbemande schepen moeten
voldoen aan de verplichtingen die in de internationale verdragen zijn voldoen aan de verplichtingen die in de internationale verdragen zijn
vervat en die tot doel hebben de veiligheid van de Belgische maritieme vervat en die tot doel hebben de veiligheid van de Belgische maritieme
zones te waarborgen. Enkel de minister kan een ontheffing van deze zones te waarborgen. Enkel de minister kan een ontheffing van deze
internationale verplichtingen verlenen, volgens de regels voor internationale verplichtingen verlenen, volgens de regels voor
ontheffing die in elk instrument zijn vastgelegd. ontheffing die in elk instrument zijn vastgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van de Noordzee, De Minister van de Noordzee,
V. VAN QUICKENBORNE V. VAN QUICKENBORNE
Raad van Staat, Raad van Staat,
afdeling Wetgeving afdeling Wetgeving
Advies advies 69.272/4 van 19 mei 2021 over een ontwerp van koninklijk Advies advies 69.272/4 van 19 mei 2021 over een ontwerp van koninklijk
besluit `betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en besluit `betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en
tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten' tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten'
Op 23 april 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 23 april 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Vice eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee verzocht Vice eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee verzocht
binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een
ontwerp van koninklijk besluit `betreffende onbemande vaart in ontwerp van koninklijk besluit `betreffende onbemande vaart in
Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende
koninklijke besluiten'. koninklijke besluiten'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 19 mei 2021. De Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 19 mei 2021. De
kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc
CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN
GEERSDAELE, griffier. GEERSDAELE, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Yves CHAUFFOUREAUX, eerste auditeur. Het verslag is uitgebracht door Yves CHAUFFOUREAUX, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 19 mei 2021. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 19 mei 2021.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
ONTVANKELIJKHEID ONTVANKELIJKHEID
1. Voorliggend ontwerp strekt tot regeling van de onbemande 1. Voorliggend ontwerp strekt tot regeling van de onbemande
scheepvaart in de Belgische maritieme zones. In dat kader wordt scheepvaart in de Belgische maritieme zones. In dat kader wordt
daarbij een regeling van specifieke vaarvergunningen ingevoerd daarbij een regeling van specifieke vaarvergunningen ingevoerd
(artikel 4 van het ontwerp) en een bijzonder register voor onbemande (artikel 4 van het ontwerp) en een bijzonder register voor onbemande
schepen aangelegd (artikel 7 van het ontwerp). schepen aangelegd (artikel 7 van het ontwerp).
Het ontwerp strekt er voorts toe een tweede bijzonder register aan te Het ontwerp strekt er voorts toe een tweede bijzonder register aan te
leggen, genaamd "bijzonder register van overheidsvaartuigen". leggen, genaamd "bijzonder register van overheidsvaartuigen".
2. In advies 67.259/4, dat de afdeling Wetgeving op 13 mei 2020 2. In advies 67.259/4, dat de afdeling Wetgeving op 13 mei 2020
gegeven heeft over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk gegeven heeft over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk
besluit van 26 juni 2020 `inzake registratie van zeeschepen', heeft ze besluit van 26 juni 2020 `inzake registratie van zeeschepen', heeft ze
in verband met het aanleggen van het bijzonder register van in verband met het aanleggen van het bijzonder register van
overheidsvaartuigen de volgende opmerking gemaakt: overheidsvaartuigen de volgende opmerking gemaakt:
"Het voorliggende ontwerp beoogt uitvoering te verlenen aan de "Het voorliggende ontwerp beoogt uitvoering te verlenen aan de
bepalingen van boek 2, titel 2, hoofdstuk 1, van het Belgisch bepalingen van boek 2, titel 2, hoofdstuk 1, van het Belgisch
Scheepvaartwetboek, inzake de registratie van zeeschepen. In die zin Scheepvaartwetboek, inzake de registratie van zeeschepen. In die zin
volgt het op het koninklijk besluit van 4 april 1996 `betreffende de volgt het op het koninklijk besluit van 4 april 1996 `betreffende de
registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21
december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen', waardoor het december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen', waardoor het
in hoge mate is geïnspireerd. in hoge mate is geïnspireerd.
In dat kader handelt artikel 2, § 2, van het ontwerp over de invoering In dat kader handelt artikel 2, § 2, van het ontwerp over de invoering
van een bijzonder register van overheidsvaartuigen. Zoals in de van een bijzonder register van overheidsvaartuigen. Zoals in de
adviesaanvraag staat, vindt die bepaling haar rechtsgrond in artikel 9 adviesaanvraag staat, vindt die bepaling haar rechtsgrond in artikel 9
van een voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch van een voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch
Scheepvaartwetboek', waarbij in het Wetboek een artikel 2.2.1.10/1 zal Scheepvaartwetboek', waarbij in het Wetboek een artikel 2.2.1.10/1 zal
worden ingevoegd dat als volgt luidt: worden ingevoegd dat als volgt luidt:
`Bijzondere registers voor bepaalde zeeschepen `Bijzondere registers voor bepaalde zeeschepen
De Koning kan bepalen dat nader aangeduide zeeschepen moeten of mogen De Koning kan bepalen dat nader aangeduide zeeschepen moeten of mogen
worden geregistreerd in een of meer bijzondere registers. Daarbij kan worden geregistreerd in een of meer bijzondere registers. Daarbij kan
de Koning: de Koning:
1° de voorwaarden bepalen waaraan het zeeschip, zijn eigenaar, zijn 1° de voorwaarden bepalen waaraan het zeeschip, zijn eigenaar, zijn
reder of zijn exploitant daartoe vooraf moeten voldoen; reder of zijn exploitant daartoe vooraf moeten voldoen;
2° de overmaking van gegevens en de vorm van de daartoe opgemaakte 2° de overmaking van gegevens en de vorm van de daartoe opgemaakte
registers regelen, evenals de wijze waarop het register of de registers regelen, evenals de wijze waarop het register of de
registers worden beheerd.' registers worden beheerd.'
Aangezien artikel 2, § 2, van het ontwerp uitvoering beoogt te geven Aangezien artikel 2, § 2, van het ontwerp uitvoering beoogt te geven
aan een wetsbepaling die zich nog maar in de voorontwerpfase bevindt, aan een wetsbepaling die zich nog maar in de voorontwerpfase bevindt,
is het voorbarig de afdeling Wetgeving daarover om advies te is het voorbarig de afdeling Wetgeving daarover om advies te
verzoeken. De afdeling Wetgeving onderzoekt die bepaling bijgevolg verzoeken. De afdeling Wetgeving onderzoekt die bepaling bijgevolg
niet. niet.
Bovendien moet artikel 2.2.1.10/1 worden weggelaten uit de lijst Bovendien moet artikel 2.2.1.10/1 worden weggelaten uit de lijst
bepalingen van het Belgisch Scheepvaartwetboek, vermeld in het eerste bepalingen van het Belgisch Scheepvaartwetboek, vermeld in het eerste
lid van de aanhef van het ontwerp." lid van de aanhef van het ontwerp."
3. Het voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch 3. Het voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch
Scheepvaartwetboek' waarnaar in die opmerking verwezen wordt, is Scheepvaartwetboek' waarnaar in die opmerking verwezen wordt, is
ondertussen een wetsontwerp geworden. Het is immers ingediend op 20 ondertussen een wetsontwerp geworden. Het is immers ingediend op 20
april 2021. april 2021.
Doordat de voorliggende bepalingen van het ontwerp van koninklijk Doordat de voorliggende bepalingen van het ontwerp van koninklijk
besluit in verband met het bijzonder register van overheidsvaartuigen besluit in verband met het bijzonder register van overheidsvaartuigen
en met het bijzonder register van onbemande schepen strekken ter en met het bijzonder register van onbemande schepen strekken ter
uitvoering van een wettelijke bepaling die nog niet aangenomen is, uitvoering van een wettelijke bepaling die nog niet aangenomen is,
zijn ze bijgevolg voorbarig. zijn ze bijgevolg voorbarig.
Om de voornoemde redenen worden de artikelen 6, eerste lid, 7 en 9, Om de voornoemde redenen worden de artikelen 6, eerste lid, 7 en 9,
van het ontwerp niet onderzocht door de afdeling Wetgeving. van het ontwerp niet onderzocht door de afdeling Wetgeving.
BIJZONDERE OPMERKINGEN BIJZONDERE OPMERKINGEN
AANHEF AANHEF
1. Tenzij nauwkeurig aangegeven kan worden welke bepalingen van het 1. Tenzij nauwkeurig aangegeven kan worden welke bepalingen van het
ontwerp geen rechtsgrond zouden vinden in artikel 2.2.3.9, 6°, van het ontwerp geen rechtsgrond zouden vinden in artikel 2.2.3.9, 6°, van het
Belgisch Scheepvaartwetboek (hierna "het Wetboek"), of eventueel in Belgisch Scheepvaartwetboek (hierna "het Wetboek"), of eventueel in
andere machtigingen waarin dat Wetboek voorziet, behoort als andere machtigingen waarin dat Wetboek voorziet, behoort als
rechtsgrond niet naar artikel 108 van de Grondwet verwezen te worden. rechtsgrond niet naar artikel 108 van de Grondwet verwezen te worden.
Het eerste lid moet bijgevolg weggelaten worden. Het eerste lid moet bijgevolg weggelaten worden.
2. Het achtste lid, in verband met het advies van de Raad van State, 2. Het achtste lid, in verband met het advies van de Raad van State,
moet gesteld worden als volgt: moet gesteld worden als volgt:
"Gelet op advies 69.272/4 van de Raad van State, gegeven op 19 mei "Gelet op advies 69.272/4 van de Raad van State, gegeven op 19 mei
2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;". wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;".
Dispositief Dispositief
Artikel 1 Artikel 1
In de bepaling onder 2° wordt het begrip onbemand schip gedefinieerd In de bepaling onder 2° wordt het begrip onbemand schip gedefinieerd
als volgt: als volgt:
"`onbemand schip': een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een "`onbemand schip': een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een
deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met
besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit, besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit,
worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend
deel van het onbemande schip." deel van het onbemande schip."
De afdeling Wetgeving vraagt zich af of die definitie wel nauwkeurig De afdeling Wetgeving vraagt zich af of die definitie wel nauwkeurig
genoeg is, in het bijzonder wat de exacte draagwijdte betreft van de genoeg is, in het bijzonder wat de exacte draagwijdte betreft van de
woorden "deels zonder menselijke tussenkomst", aangezien de aldus woorden "deels zonder menselijke tussenkomst", aangezien de aldus
geformuleerde definitie blijkbaar ook geldt voor de "gewone" schepen geformuleerde definitie blijkbaar ook geldt voor de "gewone" schepen
die uitgerust zijn met elektronische systemen waardoor bepaalde taken die uitgerust zijn met elektronische systemen waardoor bepaalde taken
reeds automatisch verricht kunnen worden. reeds automatisch verricht kunnen worden.
Op een vraag in verband met die twee punten heeft de gemachtigde Op een vraag in verband met die twee punten heeft de gemachtigde
ambtenaar het volgende geantwoord: ambtenaar het volgende geantwoord:
"3. Définition des `navires sans équipages'. "3. Définition des `navires sans équipages'.
3.1. Notre intention n'est pas d'exclure les navires pouvant naviguer 3.1. Notre intention n'est pas d'exclure les navires pouvant naviguer
pour tout le voyage en totale autonomie. Le mot `partiellement' de la pour tout le voyage en totale autonomie. Le mot `partiellement' de la
définition fait référence aux différents degrés d'autonomie établis définition fait référence aux différents degrés d'autonomie établis
par l'OMI dans son `Regulatory Scoping Exercise' (cfr. réponse à la par l'OMI dans son `Regulatory Scoping Exercise' (cfr. réponse à la
question 4.2). Après avoir consulté les précédentes versions du texte, question 4.2). Après avoir consulté les précédentes versions du texte,
le `partiellement' était initialement `à des degrés divers'. Cette le `partiellement' était initialement `à des degrés divers'. Cette
terminologie a été abandonnée puisque les degrés d'autonomie utilisés terminologie a été abandonnée puisque les degrés d'autonomie utilisés
au niveau de l'OMI sont temporaires et sont donc susceptibles de au niveau de l'OMI sont temporaires et sont donc susceptibles de
changer. changer.
3.2. Cette question nous a été posée à de nombreuses reprises ; en 3.2. Cette question nous a été posée à de nombreuses reprises ; en
effet, les navires modernes sont équipés de fonctions qui permettent effet, les navires modernes sont équipés de fonctions qui permettent
une plus grande automatisation de certaines actions. Cependant, ce que une plus grande automatisation de certaines actions. Cependant, ce que
nous visons dans la définition est le cas d'une passerelle de nous visons dans la définition est le cas d'une passerelle de
navigation occasionnellement sans surveillance. Cela déroge aux règles navigation occasionnellement sans surveillance. Cela déroge aux règles
actuelles selon lesquelles la passerelle de navigation doit toujours actuelles selon lesquelles la passerelle de navigation doit toujours
être sous surveillance. Le terme `navire sans équipage' ou `onbemand être sous surveillance. Le terme `navire sans équipage' ou `onbemand
vaartuig' désigne non pas l'absence totale d'équipage à bord du navire vaartuig' désigne non pas l'absence totale d'équipage à bord du navire
mais bien l'absence (pour tout ou partie du voyage) d'équipage sur la mais bien l'absence (pour tout ou partie du voyage) d'équipage sur la
passerelle de navigation." passerelle de navigation."
Van het begrip "onbemande schepen" dient een nauwkeuriger definitie Van het begrip "onbemande schepen" dient een nauwkeuriger definitie
gegeven te worden, aangezien die definitie bepaalt wat het gegeven te worden, aangezien die definitie bepaalt wat het
toepassingsgebied van het ontworpen besluit is en, bijgevolg, onder toepassingsgebied van het ontworpen besluit is en, bijgevolg, onder
welk rechtsstelsel die schepen vallen. welk rechtsstelsel die schepen vallen.
Bovendien moet een verslag aan de Koning opgesteld worden om die Bovendien moet een verslag aan de Koning opgesteld worden om die
definitie nader toe te lichten, indien nodig aan de hand van concrete definitie nader toe te lichten, indien nodig aan de hand van concrete
voorbeelden. voorbeelden.
Artikel 3 Artikel 3
1. Artikel 3 luidt als volgt: 1. Artikel 3 luidt als volgt:
"Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen van de "Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen van de
IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch
Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-verdrag, het BUNKER-verdrag, Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-verdrag, het BUNKER-verdrag,
het FAL-verdrag het WRC-verdrag en het MLC Verdrag, voor zover het het FAL-verdrag het WRC-verdrag en het MLC Verdrag, voor zover het
onbemande schip onder het toepassingsgebied ervan valt." onbemande schip onder het toepassingsgebied ervan valt."
Op de vraag om welke redenen ervoor geopteerd is om in die bepaling Op de vraag om welke redenen ervoor geopteerd is om in die bepaling
net die internationale verdragen aan te halen, heeft de gemachtigde net die internationale verdragen aan te halen, heeft de gemachtigde
ambtenaar het volgende geantwoord: ambtenaar het volgende geantwoord:
"4.2. Dans le cadre de la navigation autonome, l'OMI fait actuellement "4.2. Dans le cadre de la navigation autonome, l'OMI fait actuellement
un `Regulatory Scoping Exercise' qui vise à identifier si et comment un `Regulatory Scoping Exercise' qui vise à identifier si et comment
les Conventions Internationales existantes doivent être modifiées pour les Conventions Internationales existantes doivent être modifiées pour
accommoder des particularités des navires sans équipage. C'est sur accommoder des particularités des navires sans équipage. C'est sur
cette base que les Conventions ont été choisies." cette base que les Conventions ont été choisies."
Aangezien onbemande schepen zeeschepen zijn, spreekt het vanzelf dat Aangezien onbemande schepen zeeschepen zijn, spreekt het vanzelf dat
zowel de supranationale als de interne regelgeving daarop integraal zowel de supranationale als de interne regelgeving daarop integraal
van toepassing is zonder dat zulks uitdrukkelijk aangegeven hoeft te van toepassing is zonder dat zulks uitdrukkelijk aangegeven hoeft te
worden. Het spreekt eveneens vanzelf dat die regels slechts gelden worden. Het spreekt eveneens vanzelf dat die regels slechts gelden
"voor zover het onbemand schip onder het toepassingsgebied ervan "voor zover het onbemand schip onder het toepassingsgebied ervan
valt". valt".
De steller van het ontwerp beschikt evenwel over de mogelijkheid om: De steller van het ontwerp beschikt evenwel over de mogelijkheid om:
- ofwel welomschreven bepalingen van het Wetboek of van de - ofwel welomschreven bepalingen van het Wetboek of van de
uitvoeringsbesluiten ervan, met toepassing van artikel 1.1.1.3, § 3, uitvoeringsbesluiten ervan, met toepassing van artikel 1.1.1.3, § 3,
4°, van het Wetboek buiten toepassing te verklaren voor onbemande 4°, van het Wetboek buiten toepassing te verklaren voor onbemande
schepen, er evenwel op toeziend dat de internationale verplichtingen schepen, er evenwel op toeziend dat de internationale verplichtingen
van de Belgische Staat nageleefd worden; van de Belgische Staat nageleefd worden;
- ofwel met toepassing van artikel 2.2.3.9, 6°, van het Wetboek te - ofwel met toepassing van artikel 2.2.3.9, 6°, van het Wetboek te
bepalen dat voor onbemande schepen specifieke regels inzake veiligheid bepalen dat voor onbemande schepen specifieke regels inzake veiligheid
gelden. gelden.
Artikel 4 moet in het licht van deze bepaling aldus herzien worden dat Artikel 4 moet in het licht van deze bepaling aldus herzien worden dat
de bedoeling van de steller ervan duidelijker tot uiting komt. Door de de bedoeling van de steller ervan duidelijker tot uiting komt. Door de
bekendmaking van een verslag aan de Koning zouden de adressaten van de bekendmaking van een verslag aan de Koning zouden de adressaten van de
ontworpen normen ook op dit punt beter ingelicht kunnen worden. ontworpen normen ook op dit punt beter ingelicht kunnen worden.
2. Een vergelijkbare opmerking geldt voor artikel 5, in verband met de 2. Een vergelijkbare opmerking geldt voor artikel 5, in verband met de
prerogatieven van de Scheepvaartcontrole, en voor artikel 6, tweede prerogatieven van de Scheepvaartcontrole, en voor artikel 6, tweede
lid, in verband met de naleving van hoofdstuk 6 van het koninklijk lid, in verband met de naleving van hoofdstuk 6 van het koninklijk
besluit van 27 oktober 2016 `betreffende de procedure tot aanduiding besluit van 27 oktober 2016 `betreffende de procedure tot aanduiding
en beheer van de mariene beschermde gebieden'. en beheer van de mariene beschermde gebieden'.
3. Daarenboven: 3. Daarenboven:
- dient het woord "CLC-Verdrag" vervangen te worden door de woorden - dient het woord "CLC-Verdrag" vervangen te worden door de woorden
"CLC-Verdrag 1992", overeenkomstig de terminologie die gedefinieerd "CLC-Verdrag 1992", overeenkomstig de terminologie die gedefinieerd
wordt in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, 12°, van het Wetboek; wordt in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, 12°, van het Wetboek;
- dient een definitie gegeven te worden van het woord "FAL-Verdrag", - dient een definitie gegeven te worden van het woord "FAL-Verdrag",
dat niet voorkomt in de opsomming van de bronnen van scheepvaartrecht dat niet voorkomt in de opsomming van de bronnen van scheepvaartrecht
die vervat is in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, van het Wetboek, en die vervat is in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, van het Wetboek, en
dient die bepaling bijgevolg aldus aangevuld te worden dat het dient die bepaling bijgevolg aldus aangevuld te worden dat het
voornoemd internationaal verdrag daarin opgenomen wordt met vermelding voornoemd internationaal verdrag daarin opgenomen wordt met vermelding
van het volledige opschrift ervan. van het volledige opschrift ervan.
Artikel 4 Artikel 4
1. In paragraaf 1, eerste lid, dient vermeld te worden waarop de in 1. In paragraaf 1, eerste lid, dient vermeld te worden waarop de in
die bepaling vermelde aanvraag betrekking heeft. die bepaling vermelde aanvraag betrekking heeft.
2. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die 2. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die
meegedeeld moeten worden bij het indienen van een aanvraag om een meegedeeld moeten worden bij het indienen van een aanvraag om een
vaarvergunning. Tot die gegevens behoren ook de persoonsgegevens van vaarvergunning. Tot die gegevens behoren ook de persoonsgegevens van
de aanvrager. de aanvrager.
Zoals de Gegevensbeschermingsautoriteit in haar advies 42/2021 van 1 Zoals de Gegevensbeschermingsautoriteit in haar advies 42/2021 van 1
april 2021 opgemerkt heeft, moet het ontwerp aldus aangevuld worden april 2021 opgemerkt heeft, moet het ontwerp aldus aangevuld worden
dat daarin de essentiële regels vastgesteld worden in verband met die dat daarin de essentiële regels vastgesteld worden in verband met die
gegevensverwerking, naar het voorbeeld van wat bepaald wordt in gegevensverwerking, naar het voorbeeld van wat bepaald wordt in
artikel 49 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 voor de artikel 49 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 voor de
verwerking van gegevens in het kader van de registratie van schepen, verwerking van gegevens in het kader van de registratie van schepen,
zoals dat artikel aangevuld wordt bij artikel 8 van het ontwerp, op zoals dat artikel aangevuld wordt bij artikel 8 van het ontwerp, op
het stuk van de bewaartermijn voor persoonsgegevens. het stuk van de bewaartermijn voor persoonsgegevens.
3. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die 3. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die
meegedeeld moeten worden door de aanvrager. Daaronder wordt in de meegedeeld moeten worden door de aanvrager. Daaronder wordt in de
bepaling onder 4° melding gemaakt van "een technisch (...) dossier bepaling onder 4° melding gemaakt van "een technisch (...) dossier
waarvan de inhoud wordt bepaald door het Directoraat op zijn website". waarvan de inhoud wordt bepaald door het Directoraat op zijn website".
Hoewel in te zien valt dat het niet de Koning zou zijn die bepaalt wat Hoewel in te zien valt dat het niet de Koning zou zijn die bepaalt wat
dat dossier dient te bevatten, moet de subdelegatie van de dat dossier dient te bevatten, moet de subdelegatie van de
bevoegdheden op grond waarvan dat vastgesteld kan worden in principe bevoegdheden op grond waarvan dat vastgesteld kan worden in principe
aan de minister verleend worden in plaats van aan personeelsleden van aan de minister verleend worden in plaats van aan personeelsleden van
het bestuur. het bestuur.
Artikel 4 moet in die zin herzien worden. Artikel 4 moet in die zin herzien worden.
4. Het is niet nodig te bepalen dat de ministeriële beslissing 4. Het is niet nodig te bepalen dat de ministeriële beslissing
houdende toekenning of weigering van de aangevraagde vergunning houdende toekenning of weigering van de aangevraagde vergunning
genomen wordt op basis van een gemotiveerd advies van het Directoraat, genomen wordt op basis van een gemotiveerd advies van het Directoraat,
aangezien die kwestie valt onder de werking van de diensten die onder aangezien die kwestie valt onder de werking van de diensten die onder
het gezag van de minister staan. Dat de beslissing van de minister het gezag van de minister staan. Dat de beslissing van de minister
uitdrukkelijk gemotiveerd dient te zijn, vloeit bovendien reeds voort uitdrukkelijk gemotiveerd dient te zijn, vloeit bovendien reeds voort
uit de wet van 29 juli 1991 `betreffende de uitdrukkelijke motivering uit de wet van 29 juli 1991 `betreffende de uitdrukkelijke motivering
van de bestuurshandelingen'. van de bestuurshandelingen'.
Paragraaf 1, derde lid, moet bijgevolg weggelaten worden. Paragraaf 1, derde lid, moet bijgevolg weggelaten worden.
5. Paragraaf 2 bepaalt: 5. Paragraaf 2 bepaalt:
"De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de voorwaarden voor "De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de voorwaarden voor
de vaarvergunning." de vaarvergunning."
Met het oog op een betere afbakening van de bevoegdheden waarvan de Met het oog op een betere afbakening van de bevoegdheden waarvan de
uitoefening bij die bepaling gedelegeerd wordt, moet die bepaling uitoefening bij die bepaling gedelegeerd wordt, moet die bepaling
aldus aangevuld worden dat daarin vermeld wordt op welke punten de aldus aangevuld worden dat daarin vermeld wordt op welke punten de
voorwaarden die door de minister aan de vaarvergunning verbonden voorwaarden die door de minister aan de vaarvergunning verbonden
kunnen worden, betrekking kunnen hebben. kunnen worden, betrekking kunnen hebben.
De griffier, De Voorzitter, De griffier, De Voorzitter,
Anne-Catherine Van Geersdaele Martine Baguet Anne-Catherine Van Geersdaele Martine Baguet
16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in 16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in
Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende
koninklijke besluiten koninklijke besluiten
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op het Scheepvaartwetboek, artikelen 1.1.2.1, 2.2.1.4, 2.2.3.9, Gelet op het Scheepvaartwetboek, artikelen 1.1.2.1, 2.2.1.4, 2.2.3.9,
6° en 3.2.1.2 ; 6° en 3.2.1.2 ;
Gelet op het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake de registratie Gelet op het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake de registratie
van zeeschepen; van zeeschepen;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 september 2020 tot vaststelling Gelet op het koninklijk besluit van 21 september 2020 tot vaststelling
van de retributies inzake scheepvaart; van de retributies inzake scheepvaart;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15
januari 2021; januari 2021;
Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingautoriteit n° 42/2021, Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingautoriteit n° 42/2021,
gegeven op 1 april 2021 ; gegeven op 1 april 2021 ;
Gelet op het advies 69.272/4 van de Raad van State gegeven op 19 mei Gelet op het advies 69.272/4 van de Raad van State gegeven op 19 mei
2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten 2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Noordzee, Op de voordracht van de Minister van Noordzee,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit betekent:

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit betekent:

1° "Directoraat": het Directoraat-generaal Scheepvaart van de FOD 1° "Directoraat": het Directoraat-generaal Scheepvaart van de FOD
Mobiliteit en Vervoer; Mobiliteit en Vervoer;
2° "onbemand schip": een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een 2° "onbemand schip": een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een
deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met
besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit, besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit,
worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend
deel van het onbemande schip. deel van het onbemande schip.
3° "aanvrager": de natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag om 3° "aanvrager": de natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag om
een vaarvergunning voor een onbemand schip bij het Directoraat indient een vaarvergunning voor een onbemand schip bij het Directoraat indient
en die de aansprakelijkheid met betrekking tot dit schip opneemt; en die de aansprakelijkheid met betrekking tot dit schip opneemt;
4° "minister": de minister bevoegd voor Maritieme Mobiliteit. 4° "minister": de minister bevoegd voor Maritieme Mobiliteit.

Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op onbemande

Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op onbemande

schepen die zich in de Belgische maritieme zones bevinden. schepen die zich in de Belgische maritieme zones bevinden.

Art. 3.Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen

Art. 3.Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen

van de IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch van de IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch
Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-Verdrag 1992, het Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-Verdrag 1992, het
BUNKER-verdrag, het WRC-verdrag, het MLC-Verdrag en het Verdrag inzake BUNKER-verdrag, het WRC-verdrag, het MLC-Verdrag en het Verdrag inzake
het vergemakkelijken van het internationale verkeer ter zee, opgemaakt het vergemakkelijken van het internationale verkeer ter zee, opgemaakt
te Londen op 9 april 1965, voor zover het onbemande schip onder het te Londen op 9 april 1965, voor zover het onbemande schip onder het
toepassingsgebied ervan valt en waarbij de minister conform de toepassingsgebied ervan valt en waarbij de minister conform de
internationale verdragen gemachtigd is om in de vaarvergunning internationale verdragen gemachtigd is om in de vaarvergunning
afwijkingen toe te staan. afwijkingen toe te staan.

Art. 4.§ 1. De aanvraag voor een vaarvergunning wordt bij het

Art. 4.§ 1. De aanvraag voor een vaarvergunning wordt bij het

Directoraat ingediend volgens zijn instructies die op de website van Directoraat ingediend volgens zijn instructies die op de website van
het Directoraat zijn bekendgemaakt. het Directoraat zijn bekendgemaakt.
De volgende gegevens worden meegedeeld: De volgende gegevens worden meegedeeld:
1° voor wat een natuurlijk persoon betreft: de rijksregisternummer van 1° voor wat een natuurlijk persoon betreft: de rijksregisternummer van
de aanvrager; de aanvrager;
Voor natuurlijke personen niet ingeschreven in het Belgische Voor natuurlijke personen niet ingeschreven in het Belgische
rijksregister, kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden rijksregister, kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden
door de administratie: door de administratie:
i) naam; i) naam;
ii) voornaam; ii) voornaam;
iii) geboorteplaats; iii) geboorteplaats;
iv) geboortedatum; iv) geboortedatum;
v) adres van de woonplaats. v) adres van de woonplaats.
2° voor wat een rechtspersoon betreft: het ondernemingsnummer van de 2° voor wat een rechtspersoon betreft: het ondernemingsnummer van de
aanvrager; aanvrager;
Voor rechtspersonen met maatschappelijke zetel in het buitenland, Voor rechtspersonen met maatschappelijke zetel in het buitenland,
kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden door de kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden door de
administratie: administratie:
i) het ondernemingsnummer; i) het ondernemingsnummer;
ii) de rechtsvorm; ii) de rechtsvorm;
iii) de maatschappelijke benaming; iii) de maatschappelijke benaming;
iv) het nationaal recht van de rechtspersoon; iv) het nationaal recht van de rechtspersoon;
v) het adres van de statutaire zetel of, indien deze rechtspersoon v) het adres van de statutaire zetel of, indien deze rechtspersoon
volgens zijn nationaal recht geen statutaire zetel heeft, het adres volgens zijn nationaal recht geen statutaire zetel heeft, het adres
waar zijn hoofdkantoor gevestigd is. waar zijn hoofdkantoor gevestigd is.
3° een e-mailadres dat gekoppeld is aan de persoon bedoeld in 1° of 2° 3° een e-mailadres dat gekoppeld is aan de persoon bedoeld in 1° of 2°
; ;
4° een technische dossier overeenkomstig de vereisten van de 4° een technische dossier overeenkomstig de vereisten van de
administratie waarbij bewezen moet worden dat het onbemande schip administratie waarbij bewezen moet worden dat het onbemande schip
voldoet aan alle voorwaarden. Dit moet worden gestaafd aan de hand van voldoet aan alle voorwaarden. Dit moet worden gestaafd aan de hand van
de nodige overtuigingsstukken ten behoeve van de administratie. de nodige overtuigingsstukken ten behoeve van de administratie.
§ 2. De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de duurtijd van § 2. De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de duurtijd van
en de voorwaarden voor de vaarvergunning. en de voorwaarden voor de vaarvergunning.
Onverminderd artikel 3 hebben de voorwaarden van de vaarvergunning Onverminderd artikel 3 hebben de voorwaarden van de vaarvergunning
betrekking onder meer, zonder limitatief te zijn, het verzekeren van betrekking onder meer, zonder limitatief te zijn, het verzekeren van
de veiligheid in de Belgische maritieme zones en de bescherming van de veiligheid in de Belgische maritieme zones en de bescherming van
het mariene milieu. het mariene milieu.
§ 3. De verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens voor deze § 3. De verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens voor deze
aanvraag is de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De aanvraag is de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De
gegevens bedoeld in paragraaf 1 blijven gedurende 5 jaar na afloop van gegevens bedoeld in paragraaf 1 blijven gedurende 5 jaar na afloop van
duurtijd van de vaarvergunning of na de weigering om een duurtijd van de vaarvergunning of na de weigering om een
vaarvergunning toe te kennen. vaarvergunning toe te kennen.

Art. 5.Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones

Art. 5.Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones

bevindt, voorzien zijn van een van de onderstaande documenten: bevindt, voorzien zijn van een van de onderstaande documenten:
1° een attest van inschrijving in de register voor de onbemande 1° een attest van inschrijving in de register voor de onbemande
schepen afgegeven door het Belgisch Scheepsregister. De vorm en de schepen afgegeven door het Belgisch Scheepsregister. De vorm en de
inhoud van dit attest worden bepaald door het Belgisch Scheepsregister inhoud van dit attest worden bepaald door het Belgisch Scheepsregister
en het model van dit attest is gepubliceerd op de website van het en het model van dit attest is gepubliceerd op de website van het
Belgisch Scheepsregister; Belgisch Scheepsregister;
2° een inschrijvingsbewijs afgegeven door een ander land. 2° een inschrijvingsbewijs afgegeven door een ander land.
Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones bevindt, Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones bevindt,
moet hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 27 oktober 2016 moet hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 27 oktober 2016
betreffende de procedure tot aanduiding en beheer van de mariene betreffende de procedure tot aanduiding en beheer van de mariene
beschermde gebieden naleven. beschermde gebieden naleven.

Art. 6.Artikel 2 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake

Art. 6.Artikel 2 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake

de registratie van zeeschepen, waarvan de bestaande tekst paragraaf 1 de registratie van zeeschepen, waarvan de bestaande tekst paragraaf 1
vormt, wordt aangevuld met twee paragrafen 2 en 3, luidende: vormt, wordt aangevuld met twee paragrafen 2 en 3, luidende:
" § 2. In afwijking van paragraaf 1, eerste lid, kunnen de schepen " § 2. In afwijking van paragraaf 1, eerste lid, kunnen de schepen
bedoeld in 1° en 2° vrijwillig in het bijzonder register van bedoeld in 1° en 2° vrijwillig in het bijzonder register van
overheidsvaartuigen worden geregistreerd. overheidsvaartuigen worden geregistreerd.
Dit register bevat de volgende gegevens: Dit register bevat de volgende gegevens:
1° de overheid die het vaartuig gebruikt; 1° de overheid die het vaartuig gebruikt;
2° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd 2° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd
en het bouwnummer; en het bouwnummer;
3° het type; 3° het type;
4° de bruto- en nettotonnenmaat; 4° de bruto- en nettotonnenmaat;
5° de lengte en de breedte over alles; 5° de lengte en de breedte over alles;
6° betreffende de voortstuwingsmachines: het aantal, de scheepsbouwer, 6° betreffende de voortstuwingsmachines: het aantal, de scheepsbouwer,
de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt. de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt.
§ 3. De onbemande schepen zoals omschreven in het koninklijk besluit § 3. De onbemande schepen zoals omschreven in het koninklijk besluit
van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme
zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten kunnen zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten kunnen
in het bijzonder register van onbemande schepen worden geregistreerd. in het bijzonder register van onbemande schepen worden geregistreerd.
Dit register bevat de onderstaande gegevens: Dit register bevat de onderstaande gegevens:
1° de naam, het adres van de woonplaats of van de hoofdverblijfplaats 1° de naam, het adres van de woonplaats of van de hoofdverblijfplaats
of de benaming en het adres van de feitelijke zetel van de eigenaar; of de benaming en het adres van de feitelijke zetel van de eigenaar;
2° het registratienummer; 2° het registratienummer;
3° de naam van het schip, zijn roepnaam, de thuishaven; 3° de naam van het schip, zijn roepnaam, de thuishaven;
4° eventueel het IMO-nummer; 4° eventueel het IMO-nummer;
5° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd 5° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd
en het bouwnummer; en het bouwnummer;
6° het type; 6° het type;
7° de bruto- en nettotonnenmaat; 7° de bruto- en nettotonnenmaat;
8° de lengte en de breedte over alles; 8° de lengte en de breedte over alles;
9° eventueel de plaats en datum van uitgifte van de meetbrief en het 9° eventueel de plaats en datum van uitgifte van de meetbrief en het
nummer ervan; nummer ervan;
10° eventueel met betrekking tot de voortstuwingsmachines: het aantal, 10° eventueel met betrekking tot de voortstuwingsmachines: het aantal,
de scheepsbouwer, de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt; de scheepsbouwer, de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt;
11° eventueel het buitenlandse register waar het schip het laatst was 11° eventueel het buitenlandse register waar het schip het laatst was
geregistreerd en de schrappingsdatum ervan uit dit register, en in geregistreerd en de schrappingsdatum ervan uit dit register, en in
voorkomend geval, de hypothecaire status ervan; voorkomend geval, de hypothecaire status ervan;
12° de ministeriële vergunning bedoeld in artikel 4 van het koninklijk 12° de ministeriële vergunning bedoeld in artikel 4 van het koninklijk
besluit van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische besluit van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische
maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke
besluiten." besluiten."

Art. 7.Artikel 49 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid,

Art. 7.Artikel 49 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid,

luidende: luidende:
« De persoonsgegevens worden bewaard tot 10 jaar nadat het schip niet « De persoonsgegevens worden bewaard tot 10 jaar nadat het schip niet
meer onder Belgische vlag vaart." meer onder Belgische vlag vaart."

Art. 8.Artikel 2.2 van het koninklijk besluit van 21 september 2020

Art. 8.Artikel 2.2 van het koninklijk besluit van 21 september 2020

tot vaststelling van de retributies inzake scheepvaart, wordt tot vaststelling van de retributies inzake scheepvaart, wordt
aangevuld met een paragraaf 5, luidende: aangevuld met een paragraaf 5, luidende:
" § 5. De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op de " § 5. De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op de
registraties bedoeld in artikel 2, § 2 en 3, van het koninklijk registraties bedoeld in artikel 2, § 2 en 3, van het koninklijk
besluit van 26 juni 2020 inzake registratie van zeeschepen." besluit van 26 juni 2020 inzake registratie van zeeschepen."

Art. 9.De minister bevoegd voor maritieme mobiliteit is belast met de

Art. 9.De minister bevoegd voor maritieme mobiliteit is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Brussel, 16 juni 2021. Brussel, 16 juni 2021.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Noordzee, De Minister van Noordzee,
V. VAN QUICKENBORNE V. VAN QUICKENBORNE
^