Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten | Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER |
16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in | 16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in |
Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende | Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende |
koninklijke besluiten | koninklijke besluiten |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt | Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt |
voorgelegd betreft de uitwerking van een wettelijk kader voor de | voorgelegd betreft de uitwerking van een wettelijk kader voor de |
testen met onbemande schepen in de Belgische maritieme zones. Dit | testen met onbemande schepen in de Belgische maritieme zones. Dit |
kader zal moeten worden herzien bij de goedkeuring van een specifiek | kader zal moeten worden herzien bij de goedkeuring van een specifiek |
internationaal wettelijk kader voor de onbemande scheepvaart, dat | internationaal wettelijk kader voor de onbemande scheepvaart, dat |
momenteel nog niet bestaat. | momenteel nog niet bestaat. |
Als antwoord op de opmerking van de Raad van State met betrekking tot | Als antwoord op de opmerking van de Raad van State met betrekking tot |
de definitie van het begrip "onbemand schip" in het eerste artikel, | de definitie van het begrip "onbemand schip" in het eerste artikel, |
2°, van het voorgelegde ontwerp, dient gewezen te worden op de | 2°, van het voorgelegde ontwerp, dient gewezen te worden op de |
flexibiliteit die de wetgever beoogde bij de opmaak van de definitie, | flexibiliteit die de wetgever beoogde bij de opmaak van de definitie, |
gelet op het feit dat er vooralsnog geen definitie van de term | gelet op het feit dat er vooralsnog geen definitie van de term |
"onbemand schip" op internationaal niveau bestaat. Met een definitie | "onbemand schip" op internationaal niveau bestaat. Met een definitie |
die in algemene bewoordingen werd opgesteld, wil men een grote | die in algemene bewoordingen werd opgesteld, wil men een grote |
diversiteit aan projecten van onbemande schepen bestrijken. | diversiteit aan projecten van onbemande schepen bestrijken. |
Momenteel geldt: "Elk schip dient te allen tijde goede uitkijk te | Momenteel geldt: "Elk schip dient te allen tijde goede uitkijk te |
houden door te kijken en te luisteren alsook door gebruik te maken van | houden door te kijken en te luisteren alsook door gebruik te maken van |
alle beschikbare middelen die in de heersende omstandigheden en | alle beschikbare middelen die in de heersende omstandigheden en |
toestanden passend zijn ten einde een volledige beoordeling van de | toestanden passend zijn ten einde een volledige beoordeling van de |
situatie en van het gevaar voor aanvaring te kunnen maken." | situatie en van het gevaar voor aanvaring te kunnen maken." |
(COLREG-Verdrag, Voorschrift 5). Dit voorschrift houdt in dat op de | (COLREG-Verdrag, Voorschrift 5). Dit voorschrift houdt in dat op de |
navigatiebrug van elk schip een menselijke wacht aanwezig moet zijn. | navigatiebrug van elk schip een menselijke wacht aanwezig moet zijn. |
Zo heeft de wetgever er in het voorgelegde ontwerp van koninklijk | Zo heeft de wetgever er in het voorgelegde ontwerp van koninklijk |
besluit voor gekozen de definitie niet te beperken op grond van de | besluit voor gekozen de definitie niet te beperken op grond van de |
grootte van het schip, de wijze van besturing ervan (besturing door | grootte van het schip, de wijze van besturing ervan (besturing door |
kunstmatige intelligentie, besturing op afstand vanaf de kust), of de | kunstmatige intelligentie, besturing op afstand vanaf de kust), of de |
aan- of afwezigheid van een bemanning of passagiers aan boord. Al deze | aan- of afwezigheid van een bemanning of passagiers aan boord. Al deze |
verschillende concrete kenmerken vallen dus onder de definitie van | verschillende concrete kenmerken vallen dus onder de definitie van |
"onbemand schip". | "onbemand schip". |
Wil een schip onder de definitie van "onbemand schip" vallen, dan moet | Wil een schip onder de definitie van "onbemand schip" vallen, dan moet |
aan twee criteria zijn voldaan: ten eerste moet het onbemande schip | aan twee criteria zijn voldaan: ten eerste moet het onbemande schip |
een zeeschip zijn, en ten tweede moet het een wijze van besturing | een zeeschip zijn, en ten tweede moet het een wijze van besturing |
hebben die afwijkt van de geldende internationale regels. Deze wijze | hebben die afwijkt van de geldende internationale regels. Deze wijze |
van besturing moet het mogelijk maken dat de wacht wordt gelopen door | van besturing moet het mogelijk maken dat de wacht wordt gelopen door |
een ander middel /andere middelen dan een bemanningslid op de | een ander middel /andere middelen dan een bemanningslid op de |
navigatiebrug. | navigatiebrug. |
Als antwoord op de opmerking van de Raad van State over de toepassing | Als antwoord op de opmerking van de Raad van State over de toepassing |
van internationale verdragen inzake zeevervoer met onbemande schepen | van internationale verdragen inzake zeevervoer met onbemande schepen |
zij erop gewezen dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) | zij erop gewezen dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) |
momenteel bezig is met een "Regulatory scoping exercise for the use of | momenteel bezig is met een "Regulatory scoping exercise for the use of |
Maritime Autonomous Surface. Ships (MASS)". Doel van deze | Maritime Autonomous Surface. Ships (MASS)". Doel van deze |
`denkoefening' is om na te gaan of en hoe bestaande internationale | `denkoefening' is om na te gaan of en hoe bestaande internationale |
verdragen moeten worden gewijzigd om rekening te houden met de | verdragen moeten worden gewijzigd om rekening te houden met de |
bijzonderheden van onbemande schepen, dan wel of er een | bijzonderheden van onbemande schepen, dan wel of er een |
ad-hocinstrument moet worden ontwikkeld. Op internationaal vlak wordt | ad-hocinstrument moet worden ontwikkeld. Op internationaal vlak wordt |
de toepassing van de in artikel 3 van het voorgelegde ontwerp bedoelde | de toepassing van de in artikel 3 van het voorgelegde ontwerp bedoelde |
internationale verdragen bediscussieerd en is deze, althans in deze | internationale verdragen bediscussieerd en is deze, althans in deze |
fase van de denkoefening, nog niet geverifieerd. In haar Circulaire | fase van de denkoefening, nog niet geverifieerd. In haar Circulaire |
nr. 1604 tot vaststelling van voorlopige richtsnoeren voor testen met | nr. 1604 tot vaststelling van voorlopige richtsnoeren voor testen met |
onbemande schepen loopt de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO | onbemande schepen loopt de Maritieme Veiligheidscommissie van de IMO |
niet vooruit op de toepassing van internationale verdragen en gebruikt | niet vooruit op de toepassing van internationale verdragen en gebruikt |
zij de woorden: "De naleving van de bedoeling van bindende | zij de woorden: "De naleving van de bedoeling van bindende |
instrumenten moet worden gegarandeerd." (Paragraaf 2.2.1, MSC.1/ Circ. | instrumenten moet worden gegarandeerd." (Paragraaf 2.2.1, MSC.1/ Circ. |
1604). | 1604). |
In artikel 3 wordt derhalve gepreciseerd dat onbemande schepen moeten | In artikel 3 wordt derhalve gepreciseerd dat onbemande schepen moeten |
voldoen aan de verplichtingen die in de internationale verdragen zijn | voldoen aan de verplichtingen die in de internationale verdragen zijn |
vervat en die tot doel hebben de veiligheid van de Belgische maritieme | vervat en die tot doel hebben de veiligheid van de Belgische maritieme |
zones te waarborgen. Enkel de minister kan een ontheffing van deze | zones te waarborgen. Enkel de minister kan een ontheffing van deze |
internationale verplichtingen verlenen, volgens de regels voor | internationale verplichtingen verlenen, volgens de regels voor |
ontheffing die in elk instrument zijn vastgelegd. | ontheffing die in elk instrument zijn vastgelegd. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
De Minister van de Noordzee, | De Minister van de Noordzee, |
V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |
Raad van Staat, | Raad van Staat, |
afdeling Wetgeving | afdeling Wetgeving |
Advies advies 69.272/4 van 19 mei 2021 over een ontwerp van koninklijk | Advies advies 69.272/4 van 19 mei 2021 over een ontwerp van koninklijk |
besluit `betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en | besluit `betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme zones en |
tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten' | tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten' |
Op 23 april 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 23 april 2021 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Vice eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee verzocht | Vice eersteminister en Minister van Justitie en Noordzee verzocht |
binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een | binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een |
ontwerp van koninklijk besluit `betreffende onbemande vaart in | ontwerp van koninklijk besluit `betreffende onbemande vaart in |
Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende | Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende |
koninklijke besluiten'. | koninklijke besluiten'. |
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 19 mei 2021. De | Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 19 mei 2021. De |
kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc | kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc |
CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN | CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Anne-Catherine VAN |
GEERSDAELE, griffier. | GEERSDAELE, griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Yves CHAUFFOUREAUX, eerste auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Yves CHAUFFOUREAUX, eerste auditeur. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. | advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 19 mei 2021. | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 19 mei 2021. |
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op | eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op |
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel | 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel |
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de | 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de |
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de | rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de |
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. | handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
ONTVANKELIJKHEID | ONTVANKELIJKHEID |
1. Voorliggend ontwerp strekt tot regeling van de onbemande | 1. Voorliggend ontwerp strekt tot regeling van de onbemande |
scheepvaart in de Belgische maritieme zones. In dat kader wordt | scheepvaart in de Belgische maritieme zones. In dat kader wordt |
daarbij een regeling van specifieke vaarvergunningen ingevoerd | daarbij een regeling van specifieke vaarvergunningen ingevoerd |
(artikel 4 van het ontwerp) en een bijzonder register voor onbemande | (artikel 4 van het ontwerp) en een bijzonder register voor onbemande |
schepen aangelegd (artikel 7 van het ontwerp). | schepen aangelegd (artikel 7 van het ontwerp). |
Het ontwerp strekt er voorts toe een tweede bijzonder register aan te | Het ontwerp strekt er voorts toe een tweede bijzonder register aan te |
leggen, genaamd "bijzonder register van overheidsvaartuigen". | leggen, genaamd "bijzonder register van overheidsvaartuigen". |
2. In advies 67.259/4, dat de afdeling Wetgeving op 13 mei 2020 | 2. In advies 67.259/4, dat de afdeling Wetgeving op 13 mei 2020 |
gegeven heeft over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk | gegeven heeft over een ontwerp dat geleid heeft tot het koninklijk |
besluit van 26 juni 2020 `inzake registratie van zeeschepen', heeft ze | besluit van 26 juni 2020 `inzake registratie van zeeschepen', heeft ze |
in verband met het aanleggen van het bijzonder register van | in verband met het aanleggen van het bijzonder register van |
overheidsvaartuigen de volgende opmerking gemaakt: | overheidsvaartuigen de volgende opmerking gemaakt: |
"Het voorliggende ontwerp beoogt uitvoering te verlenen aan de | "Het voorliggende ontwerp beoogt uitvoering te verlenen aan de |
bepalingen van boek 2, titel 2, hoofdstuk 1, van het Belgisch | bepalingen van boek 2, titel 2, hoofdstuk 1, van het Belgisch |
Scheepvaartwetboek, inzake de registratie van zeeschepen. In die zin | Scheepvaartwetboek, inzake de registratie van zeeschepen. In die zin |
volgt het op het koninklijk besluit van 4 april 1996 `betreffende de | volgt het op het koninklijk besluit van 4 april 1996 `betreffende de |
registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 | registratie van zeeschepen en het in werking treden van de wet van 21 |
december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen', waardoor het | december 1990 betreffende de registratie van zeeschepen', waardoor het |
in hoge mate is geïnspireerd. | in hoge mate is geïnspireerd. |
In dat kader handelt artikel 2, § 2, van het ontwerp over de invoering | In dat kader handelt artikel 2, § 2, van het ontwerp over de invoering |
van een bijzonder register van overheidsvaartuigen. Zoals in de | van een bijzonder register van overheidsvaartuigen. Zoals in de |
adviesaanvraag staat, vindt die bepaling haar rechtsgrond in artikel 9 | adviesaanvraag staat, vindt die bepaling haar rechtsgrond in artikel 9 |
van een voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch | van een voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch |
Scheepvaartwetboek', waarbij in het Wetboek een artikel 2.2.1.10/1 zal | Scheepvaartwetboek', waarbij in het Wetboek een artikel 2.2.1.10/1 zal |
worden ingevoegd dat als volgt luidt: | worden ingevoegd dat als volgt luidt: |
`Bijzondere registers voor bepaalde zeeschepen | `Bijzondere registers voor bepaalde zeeschepen |
De Koning kan bepalen dat nader aangeduide zeeschepen moeten of mogen | De Koning kan bepalen dat nader aangeduide zeeschepen moeten of mogen |
worden geregistreerd in een of meer bijzondere registers. Daarbij kan | worden geregistreerd in een of meer bijzondere registers. Daarbij kan |
de Koning: | de Koning: |
1° de voorwaarden bepalen waaraan het zeeschip, zijn eigenaar, zijn | 1° de voorwaarden bepalen waaraan het zeeschip, zijn eigenaar, zijn |
reder of zijn exploitant daartoe vooraf moeten voldoen; | reder of zijn exploitant daartoe vooraf moeten voldoen; |
2° de overmaking van gegevens en de vorm van de daartoe opgemaakte | 2° de overmaking van gegevens en de vorm van de daartoe opgemaakte |
registers regelen, evenals de wijze waarop het register of de | registers regelen, evenals de wijze waarop het register of de |
registers worden beheerd.' | registers worden beheerd.' |
Aangezien artikel 2, § 2, van het ontwerp uitvoering beoogt te geven | Aangezien artikel 2, § 2, van het ontwerp uitvoering beoogt te geven |
aan een wetsbepaling die zich nog maar in de voorontwerpfase bevindt, | aan een wetsbepaling die zich nog maar in de voorontwerpfase bevindt, |
is het voorbarig de afdeling Wetgeving daarover om advies te | is het voorbarig de afdeling Wetgeving daarover om advies te |
verzoeken. De afdeling Wetgeving onderzoekt die bepaling bijgevolg | verzoeken. De afdeling Wetgeving onderzoekt die bepaling bijgevolg |
niet. | niet. |
Bovendien moet artikel 2.2.1.10/1 worden weggelaten uit de lijst | Bovendien moet artikel 2.2.1.10/1 worden weggelaten uit de lijst |
bepalingen van het Belgisch Scheepvaartwetboek, vermeld in het eerste | bepalingen van het Belgisch Scheepvaartwetboek, vermeld in het eerste |
lid van de aanhef van het ontwerp." | lid van de aanhef van het ontwerp." |
3. Het voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch | 3. Het voorontwerp van wet `tot wijziging van het Belgisch |
Scheepvaartwetboek' waarnaar in die opmerking verwezen wordt, is | Scheepvaartwetboek' waarnaar in die opmerking verwezen wordt, is |
ondertussen een wetsontwerp geworden. Het is immers ingediend op 20 | ondertussen een wetsontwerp geworden. Het is immers ingediend op 20 |
april 2021. | april 2021. |
Doordat de voorliggende bepalingen van het ontwerp van koninklijk | Doordat de voorliggende bepalingen van het ontwerp van koninklijk |
besluit in verband met het bijzonder register van overheidsvaartuigen | besluit in verband met het bijzonder register van overheidsvaartuigen |
en met het bijzonder register van onbemande schepen strekken ter | en met het bijzonder register van onbemande schepen strekken ter |
uitvoering van een wettelijke bepaling die nog niet aangenomen is, | uitvoering van een wettelijke bepaling die nog niet aangenomen is, |
zijn ze bijgevolg voorbarig. | zijn ze bijgevolg voorbarig. |
Om de voornoemde redenen worden de artikelen 6, eerste lid, 7 en 9, | Om de voornoemde redenen worden de artikelen 6, eerste lid, 7 en 9, |
van het ontwerp niet onderzocht door de afdeling Wetgeving. | van het ontwerp niet onderzocht door de afdeling Wetgeving. |
BIJZONDERE OPMERKINGEN | BIJZONDERE OPMERKINGEN |
AANHEF | AANHEF |
1. Tenzij nauwkeurig aangegeven kan worden welke bepalingen van het | 1. Tenzij nauwkeurig aangegeven kan worden welke bepalingen van het |
ontwerp geen rechtsgrond zouden vinden in artikel 2.2.3.9, 6°, van het | ontwerp geen rechtsgrond zouden vinden in artikel 2.2.3.9, 6°, van het |
Belgisch Scheepvaartwetboek (hierna "het Wetboek"), of eventueel in | Belgisch Scheepvaartwetboek (hierna "het Wetboek"), of eventueel in |
andere machtigingen waarin dat Wetboek voorziet, behoort als | andere machtigingen waarin dat Wetboek voorziet, behoort als |
rechtsgrond niet naar artikel 108 van de Grondwet verwezen te worden. | rechtsgrond niet naar artikel 108 van de Grondwet verwezen te worden. |
Het eerste lid moet bijgevolg weggelaten worden. | Het eerste lid moet bijgevolg weggelaten worden. |
2. Het achtste lid, in verband met het advies van de Raad van State, | 2. Het achtste lid, in verband met het advies van de Raad van State, |
moet gesteld worden als volgt: | moet gesteld worden als volgt: |
"Gelet op advies 69.272/4 van de Raad van State, gegeven op 19 mei | "Gelet op advies 69.272/4 van de Raad van State, gegeven op 19 mei |
2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2021, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;". | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;". |
Dispositief | Dispositief |
Artikel 1 | Artikel 1 |
In de bepaling onder 2° wordt het begrip onbemand schip gedefinieerd | In de bepaling onder 2° wordt het begrip onbemand schip gedefinieerd |
als volgt: | als volgt: |
"`onbemand schip': een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een | "`onbemand schip': een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een |
deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met | deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met |
besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit, | besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit, |
worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend | worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend |
deel van het onbemande schip." | deel van het onbemande schip." |
De afdeling Wetgeving vraagt zich af of die definitie wel nauwkeurig | De afdeling Wetgeving vraagt zich af of die definitie wel nauwkeurig |
genoeg is, in het bijzonder wat de exacte draagwijdte betreft van de | genoeg is, in het bijzonder wat de exacte draagwijdte betreft van de |
woorden "deels zonder menselijke tussenkomst", aangezien de aldus | woorden "deels zonder menselijke tussenkomst", aangezien de aldus |
geformuleerde definitie blijkbaar ook geldt voor de "gewone" schepen | geformuleerde definitie blijkbaar ook geldt voor de "gewone" schepen |
die uitgerust zijn met elektronische systemen waardoor bepaalde taken | die uitgerust zijn met elektronische systemen waardoor bepaalde taken |
reeds automatisch verricht kunnen worden. | reeds automatisch verricht kunnen worden. |
Op een vraag in verband met die twee punten heeft de gemachtigde | Op een vraag in verband met die twee punten heeft de gemachtigde |
ambtenaar het volgende geantwoord: | ambtenaar het volgende geantwoord: |
"3. Définition des `navires sans équipages'. | "3. Définition des `navires sans équipages'. |
3.1. Notre intention n'est pas d'exclure les navires pouvant naviguer | 3.1. Notre intention n'est pas d'exclure les navires pouvant naviguer |
pour tout le voyage en totale autonomie. Le mot `partiellement' de la | pour tout le voyage en totale autonomie. Le mot `partiellement' de la |
définition fait référence aux différents degrés d'autonomie établis | définition fait référence aux différents degrés d'autonomie établis |
par l'OMI dans son `Regulatory Scoping Exercise' (cfr. réponse à la | par l'OMI dans son `Regulatory Scoping Exercise' (cfr. réponse à la |
question 4.2). Après avoir consulté les précédentes versions du texte, | question 4.2). Après avoir consulté les précédentes versions du texte, |
le `partiellement' était initialement `à des degrés divers'. Cette | le `partiellement' était initialement `à des degrés divers'. Cette |
terminologie a été abandonnée puisque les degrés d'autonomie utilisés | terminologie a été abandonnée puisque les degrés d'autonomie utilisés |
au niveau de l'OMI sont temporaires et sont donc susceptibles de | au niveau de l'OMI sont temporaires et sont donc susceptibles de |
changer. | changer. |
3.2. Cette question nous a été posée à de nombreuses reprises ; en | 3.2. Cette question nous a été posée à de nombreuses reprises ; en |
effet, les navires modernes sont équipés de fonctions qui permettent | effet, les navires modernes sont équipés de fonctions qui permettent |
une plus grande automatisation de certaines actions. Cependant, ce que | une plus grande automatisation de certaines actions. Cependant, ce que |
nous visons dans la définition est le cas d'une passerelle de | nous visons dans la définition est le cas d'une passerelle de |
navigation occasionnellement sans surveillance. Cela déroge aux règles | navigation occasionnellement sans surveillance. Cela déroge aux règles |
actuelles selon lesquelles la passerelle de navigation doit toujours | actuelles selon lesquelles la passerelle de navigation doit toujours |
être sous surveillance. Le terme `navire sans équipage' ou `onbemand | être sous surveillance. Le terme `navire sans équipage' ou `onbemand |
vaartuig' désigne non pas l'absence totale d'équipage à bord du navire | vaartuig' désigne non pas l'absence totale d'équipage à bord du navire |
mais bien l'absence (pour tout ou partie du voyage) d'équipage sur la | mais bien l'absence (pour tout ou partie du voyage) d'équipage sur la |
passerelle de navigation." | passerelle de navigation." |
Van het begrip "onbemande schepen" dient een nauwkeuriger definitie | Van het begrip "onbemande schepen" dient een nauwkeuriger definitie |
gegeven te worden, aangezien die definitie bepaalt wat het | gegeven te worden, aangezien die definitie bepaalt wat het |
toepassingsgebied van het ontworpen besluit is en, bijgevolg, onder | toepassingsgebied van het ontworpen besluit is en, bijgevolg, onder |
welk rechtsstelsel die schepen vallen. | welk rechtsstelsel die schepen vallen. |
Bovendien moet een verslag aan de Koning opgesteld worden om die | Bovendien moet een verslag aan de Koning opgesteld worden om die |
definitie nader toe te lichten, indien nodig aan de hand van concrete | definitie nader toe te lichten, indien nodig aan de hand van concrete |
voorbeelden. | voorbeelden. |
Artikel 3 | Artikel 3 |
1. Artikel 3 luidt als volgt: | 1. Artikel 3 luidt als volgt: |
"Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen van de | "Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen van de |
IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch | IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch |
Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-verdrag, het BUNKER-verdrag, | Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-verdrag, het BUNKER-verdrag, |
het FAL-verdrag het WRC-verdrag en het MLC Verdrag, voor zover het | het FAL-verdrag het WRC-verdrag en het MLC Verdrag, voor zover het |
onbemande schip onder het toepassingsgebied ervan valt." | onbemande schip onder het toepassingsgebied ervan valt." |
Op de vraag om welke redenen ervoor geopteerd is om in die bepaling | Op de vraag om welke redenen ervoor geopteerd is om in die bepaling |
net die internationale verdragen aan te halen, heeft de gemachtigde | net die internationale verdragen aan te halen, heeft de gemachtigde |
ambtenaar het volgende geantwoord: | ambtenaar het volgende geantwoord: |
"4.2. Dans le cadre de la navigation autonome, l'OMI fait actuellement | "4.2. Dans le cadre de la navigation autonome, l'OMI fait actuellement |
un `Regulatory Scoping Exercise' qui vise à identifier si et comment | un `Regulatory Scoping Exercise' qui vise à identifier si et comment |
les Conventions Internationales existantes doivent être modifiées pour | les Conventions Internationales existantes doivent être modifiées pour |
accommoder des particularités des navires sans équipage. C'est sur | accommoder des particularités des navires sans équipage. C'est sur |
cette base que les Conventions ont été choisies." | cette base que les Conventions ont été choisies." |
Aangezien onbemande schepen zeeschepen zijn, spreekt het vanzelf dat | Aangezien onbemande schepen zeeschepen zijn, spreekt het vanzelf dat |
zowel de supranationale als de interne regelgeving daarop integraal | zowel de supranationale als de interne regelgeving daarop integraal |
van toepassing is zonder dat zulks uitdrukkelijk aangegeven hoeft te | van toepassing is zonder dat zulks uitdrukkelijk aangegeven hoeft te |
worden. Het spreekt eveneens vanzelf dat die regels slechts gelden | worden. Het spreekt eveneens vanzelf dat die regels slechts gelden |
"voor zover het onbemand schip onder het toepassingsgebied ervan | "voor zover het onbemand schip onder het toepassingsgebied ervan |
valt". | valt". |
De steller van het ontwerp beschikt evenwel over de mogelijkheid om: | De steller van het ontwerp beschikt evenwel over de mogelijkheid om: |
- ofwel welomschreven bepalingen van het Wetboek of van de | - ofwel welomschreven bepalingen van het Wetboek of van de |
uitvoeringsbesluiten ervan, met toepassing van artikel 1.1.1.3, § 3, | uitvoeringsbesluiten ervan, met toepassing van artikel 1.1.1.3, § 3, |
4°, van het Wetboek buiten toepassing te verklaren voor onbemande | 4°, van het Wetboek buiten toepassing te verklaren voor onbemande |
schepen, er evenwel op toeziend dat de internationale verplichtingen | schepen, er evenwel op toeziend dat de internationale verplichtingen |
van de Belgische Staat nageleefd worden; | van de Belgische Staat nageleefd worden; |
- ofwel met toepassing van artikel 2.2.3.9, 6°, van het Wetboek te | - ofwel met toepassing van artikel 2.2.3.9, 6°, van het Wetboek te |
bepalen dat voor onbemande schepen specifieke regels inzake veiligheid | bepalen dat voor onbemande schepen specifieke regels inzake veiligheid |
gelden. | gelden. |
Artikel 4 moet in het licht van deze bepaling aldus herzien worden dat | Artikel 4 moet in het licht van deze bepaling aldus herzien worden dat |
de bedoeling van de steller ervan duidelijker tot uiting komt. Door de | de bedoeling van de steller ervan duidelijker tot uiting komt. Door de |
bekendmaking van een verslag aan de Koning zouden de adressaten van de | bekendmaking van een verslag aan de Koning zouden de adressaten van de |
ontworpen normen ook op dit punt beter ingelicht kunnen worden. | ontworpen normen ook op dit punt beter ingelicht kunnen worden. |
2. Een vergelijkbare opmerking geldt voor artikel 5, in verband met de | 2. Een vergelijkbare opmerking geldt voor artikel 5, in verband met de |
prerogatieven van de Scheepvaartcontrole, en voor artikel 6, tweede | prerogatieven van de Scheepvaartcontrole, en voor artikel 6, tweede |
lid, in verband met de naleving van hoofdstuk 6 van het koninklijk | lid, in verband met de naleving van hoofdstuk 6 van het koninklijk |
besluit van 27 oktober 2016 `betreffende de procedure tot aanduiding | besluit van 27 oktober 2016 `betreffende de procedure tot aanduiding |
en beheer van de mariene beschermde gebieden'. | en beheer van de mariene beschermde gebieden'. |
3. Daarenboven: | 3. Daarenboven: |
- dient het woord "CLC-Verdrag" vervangen te worden door de woorden | - dient het woord "CLC-Verdrag" vervangen te worden door de woorden |
"CLC-Verdrag 1992", overeenkomstig de terminologie die gedefinieerd | "CLC-Verdrag 1992", overeenkomstig de terminologie die gedefinieerd |
wordt in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, 12°, van het Wetboek; | wordt in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, 12°, van het Wetboek; |
- dient een definitie gegeven te worden van het woord "FAL-Verdrag", | - dient een definitie gegeven te worden van het woord "FAL-Verdrag", |
dat niet voorkomt in de opsomming van de bronnen van scheepvaartrecht | dat niet voorkomt in de opsomming van de bronnen van scheepvaartrecht |
die vervat is in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, van het Wetboek, en | die vervat is in artikel 1.1.1.1, § 1, eerste lid, van het Wetboek, en |
dient die bepaling bijgevolg aldus aangevuld te worden dat het | dient die bepaling bijgevolg aldus aangevuld te worden dat het |
voornoemd internationaal verdrag daarin opgenomen wordt met vermelding | voornoemd internationaal verdrag daarin opgenomen wordt met vermelding |
van het volledige opschrift ervan. | van het volledige opschrift ervan. |
Artikel 4 | Artikel 4 |
1. In paragraaf 1, eerste lid, dient vermeld te worden waarop de in | 1. In paragraaf 1, eerste lid, dient vermeld te worden waarop de in |
die bepaling vermelde aanvraag betrekking heeft. | die bepaling vermelde aanvraag betrekking heeft. |
2. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die | 2. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die |
meegedeeld moeten worden bij het indienen van een aanvraag om een | meegedeeld moeten worden bij het indienen van een aanvraag om een |
vaarvergunning. Tot die gegevens behoren ook de persoonsgegevens van | vaarvergunning. Tot die gegevens behoren ook de persoonsgegevens van |
de aanvrager. | de aanvrager. |
Zoals de Gegevensbeschermingsautoriteit in haar advies 42/2021 van 1 | Zoals de Gegevensbeschermingsautoriteit in haar advies 42/2021 van 1 |
april 2021 opgemerkt heeft, moet het ontwerp aldus aangevuld worden | april 2021 opgemerkt heeft, moet het ontwerp aldus aangevuld worden |
dat daarin de essentiële regels vastgesteld worden in verband met die | dat daarin de essentiële regels vastgesteld worden in verband met die |
gegevensverwerking, naar het voorbeeld van wat bepaald wordt in | gegevensverwerking, naar het voorbeeld van wat bepaald wordt in |
artikel 49 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 voor de | artikel 49 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 voor de |
verwerking van gegevens in het kader van de registratie van schepen, | verwerking van gegevens in het kader van de registratie van schepen, |
zoals dat artikel aangevuld wordt bij artikel 8 van het ontwerp, op | zoals dat artikel aangevuld wordt bij artikel 8 van het ontwerp, op |
het stuk van de bewaartermijn voor persoonsgegevens. | het stuk van de bewaartermijn voor persoonsgegevens. |
3. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die | 3. Paragraaf 1, tweede lid, bevat de opsomming van de gegevens die |
meegedeeld moeten worden door de aanvrager. Daaronder wordt in de | meegedeeld moeten worden door de aanvrager. Daaronder wordt in de |
bepaling onder 4° melding gemaakt van "een technisch (...) dossier | bepaling onder 4° melding gemaakt van "een technisch (...) dossier |
waarvan de inhoud wordt bepaald door het Directoraat op zijn website". | waarvan de inhoud wordt bepaald door het Directoraat op zijn website". |
Hoewel in te zien valt dat het niet de Koning zou zijn die bepaalt wat | Hoewel in te zien valt dat het niet de Koning zou zijn die bepaalt wat |
dat dossier dient te bevatten, moet de subdelegatie van de | dat dossier dient te bevatten, moet de subdelegatie van de |
bevoegdheden op grond waarvan dat vastgesteld kan worden in principe | bevoegdheden op grond waarvan dat vastgesteld kan worden in principe |
aan de minister verleend worden in plaats van aan personeelsleden van | aan de minister verleend worden in plaats van aan personeelsleden van |
het bestuur. | het bestuur. |
Artikel 4 moet in die zin herzien worden. | Artikel 4 moet in die zin herzien worden. |
4. Het is niet nodig te bepalen dat de ministeriële beslissing | 4. Het is niet nodig te bepalen dat de ministeriële beslissing |
houdende toekenning of weigering van de aangevraagde vergunning | houdende toekenning of weigering van de aangevraagde vergunning |
genomen wordt op basis van een gemotiveerd advies van het Directoraat, | genomen wordt op basis van een gemotiveerd advies van het Directoraat, |
aangezien die kwestie valt onder de werking van de diensten die onder | aangezien die kwestie valt onder de werking van de diensten die onder |
het gezag van de minister staan. Dat de beslissing van de minister | het gezag van de minister staan. Dat de beslissing van de minister |
uitdrukkelijk gemotiveerd dient te zijn, vloeit bovendien reeds voort | uitdrukkelijk gemotiveerd dient te zijn, vloeit bovendien reeds voort |
uit de wet van 29 juli 1991 `betreffende de uitdrukkelijke motivering | uit de wet van 29 juli 1991 `betreffende de uitdrukkelijke motivering |
van de bestuurshandelingen'. | van de bestuurshandelingen'. |
Paragraaf 1, derde lid, moet bijgevolg weggelaten worden. | Paragraaf 1, derde lid, moet bijgevolg weggelaten worden. |
5. Paragraaf 2 bepaalt: | 5. Paragraaf 2 bepaalt: |
"De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de voorwaarden voor | "De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de voorwaarden voor |
de vaarvergunning." | de vaarvergunning." |
Met het oog op een betere afbakening van de bevoegdheden waarvan de | Met het oog op een betere afbakening van de bevoegdheden waarvan de |
uitoefening bij die bepaling gedelegeerd wordt, moet die bepaling | uitoefening bij die bepaling gedelegeerd wordt, moet die bepaling |
aldus aangevuld worden dat daarin vermeld wordt op welke punten de | aldus aangevuld worden dat daarin vermeld wordt op welke punten de |
voorwaarden die door de minister aan de vaarvergunning verbonden | voorwaarden die door de minister aan de vaarvergunning verbonden |
kunnen worden, betrekking kunnen hebben. | kunnen worden, betrekking kunnen hebben. |
De griffier, De Voorzitter, | De griffier, De Voorzitter, |
Anne-Catherine Van Geersdaele Martine Baguet | Anne-Catherine Van Geersdaele Martine Baguet |
16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in | 16 JUNI 2021. - Koninklijk besluit betreffende onbemande vaart in |
Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende | Belgische maritieme zones en tot wijziging van verschillende |
koninklijke besluiten | koninklijke besluiten |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op het Scheepvaartwetboek, artikelen 1.1.2.1, 2.2.1.4, 2.2.3.9, | Gelet op het Scheepvaartwetboek, artikelen 1.1.2.1, 2.2.1.4, 2.2.3.9, |
6° en 3.2.1.2 ; | 6° en 3.2.1.2 ; |
Gelet op het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake de registratie | Gelet op het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake de registratie |
van zeeschepen; | van zeeschepen; |
Gelet op het koninklijk besluit van 21 september 2020 tot vaststelling | Gelet op het koninklijk besluit van 21 september 2020 tot vaststelling |
van de retributies inzake scheepvaart; | van de retributies inzake scheepvaart; |
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; | Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 15 |
januari 2021; | januari 2021; |
Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingautoriteit n° 42/2021, | Gelet op het advies van de Gegevensbeschermingautoriteit n° 42/2021, |
gegeven op 1 april 2021 ; | gegeven op 1 april 2021 ; |
Gelet op het advies 69.272/4 van de Raad van State gegeven op 19 mei | Gelet op het advies 69.272/4 van de Raad van State gegeven op 19 mei |
2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten | 2021 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten |
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
Op de voordracht van de Minister van Noordzee, | Op de voordracht van de Minister van Noordzee, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit betekent: |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit betekent: |
1° "Directoraat": het Directoraat-generaal Scheepvaart van de FOD | 1° "Directoraat": het Directoraat-generaal Scheepvaart van de FOD |
Mobiliteit en Vervoer; | Mobiliteit en Vervoer; |
2° "onbemand schip": een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een | 2° "onbemand schip": een zeeschip dat voor zijn volledige reis of een |
deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met | deel daarvan deels zonder menselijke tussenkomst kan varen of dat met |
besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit, | besturing vanop afstand kan varen. Voor de toepassing van dit besluit, |
worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend | worden centra voor besturing op afstand beschouwd als een integrerend |
deel van het onbemande schip. | deel van het onbemande schip. |
3° "aanvrager": de natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag om | 3° "aanvrager": de natuurlijke of rechtspersoon die een aanvraag om |
een vaarvergunning voor een onbemand schip bij het Directoraat indient | een vaarvergunning voor een onbemand schip bij het Directoraat indient |
en die de aansprakelijkheid met betrekking tot dit schip opneemt; | en die de aansprakelijkheid met betrekking tot dit schip opneemt; |
4° "minister": de minister bevoegd voor Maritieme Mobiliteit. | 4° "minister": de minister bevoegd voor Maritieme Mobiliteit. |
Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op onbemande |
Art. 2.De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op onbemande |
schepen die zich in de Belgische maritieme zones bevinden. | schepen die zich in de Belgische maritieme zones bevinden. |
Art. 3.Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen |
Art. 3.Het onbemande schip moet voldoen aan de maritieme verdragen |
van de IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch | van de IMO zoals gedefinieerd in artikel 1.1.2.1 van het Belgisch |
Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-Verdrag 1992, het | Scheepvaartwetboek, alsook aan het CLC-Verdrag 1992, het |
BUNKER-verdrag, het WRC-verdrag, het MLC-Verdrag en het Verdrag inzake | BUNKER-verdrag, het WRC-verdrag, het MLC-Verdrag en het Verdrag inzake |
het vergemakkelijken van het internationale verkeer ter zee, opgemaakt | het vergemakkelijken van het internationale verkeer ter zee, opgemaakt |
te Londen op 9 april 1965, voor zover het onbemande schip onder het | te Londen op 9 april 1965, voor zover het onbemande schip onder het |
toepassingsgebied ervan valt en waarbij de minister conform de | toepassingsgebied ervan valt en waarbij de minister conform de |
internationale verdragen gemachtigd is om in de vaarvergunning | internationale verdragen gemachtigd is om in de vaarvergunning |
afwijkingen toe te staan. | afwijkingen toe te staan. |
Art. 4.§ 1. De aanvraag voor een vaarvergunning wordt bij het |
Art. 4.§ 1. De aanvraag voor een vaarvergunning wordt bij het |
Directoraat ingediend volgens zijn instructies die op de website van | Directoraat ingediend volgens zijn instructies die op de website van |
het Directoraat zijn bekendgemaakt. | het Directoraat zijn bekendgemaakt. |
De volgende gegevens worden meegedeeld: | De volgende gegevens worden meegedeeld: |
1° voor wat een natuurlijk persoon betreft: de rijksregisternummer van | 1° voor wat een natuurlijk persoon betreft: de rijksregisternummer van |
de aanvrager; | de aanvrager; |
Voor natuurlijke personen niet ingeschreven in het Belgische | Voor natuurlijke personen niet ingeschreven in het Belgische |
rijksregister, kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden | rijksregister, kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden |
door de administratie: | door de administratie: |
i) naam; | i) naam; |
ii) voornaam; | ii) voornaam; |
iii) geboorteplaats; | iii) geboorteplaats; |
iv) geboortedatum; | iv) geboortedatum; |
v) adres van de woonplaats. | v) adres van de woonplaats. |
2° voor wat een rechtspersoon betreft: het ondernemingsnummer van de | 2° voor wat een rechtspersoon betreft: het ondernemingsnummer van de |
aanvrager; | aanvrager; |
Voor rechtspersonen met maatschappelijke zetel in het buitenland, | Voor rechtspersonen met maatschappelijke zetel in het buitenland, |
kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden door de | kunnen volgende identificatiegegevens gevraagd worden door de |
administratie: | administratie: |
i) het ondernemingsnummer; | i) het ondernemingsnummer; |
ii) de rechtsvorm; | ii) de rechtsvorm; |
iii) de maatschappelijke benaming; | iii) de maatschappelijke benaming; |
iv) het nationaal recht van de rechtspersoon; | iv) het nationaal recht van de rechtspersoon; |
v) het adres van de statutaire zetel of, indien deze rechtspersoon | v) het adres van de statutaire zetel of, indien deze rechtspersoon |
volgens zijn nationaal recht geen statutaire zetel heeft, het adres | volgens zijn nationaal recht geen statutaire zetel heeft, het adres |
waar zijn hoofdkantoor gevestigd is. | waar zijn hoofdkantoor gevestigd is. |
3° een e-mailadres dat gekoppeld is aan de persoon bedoeld in 1° of 2° | 3° een e-mailadres dat gekoppeld is aan de persoon bedoeld in 1° of 2° |
; | ; |
4° een technische dossier overeenkomstig de vereisten van de | 4° een technische dossier overeenkomstig de vereisten van de |
administratie waarbij bewezen moet worden dat het onbemande schip | administratie waarbij bewezen moet worden dat het onbemande schip |
voldoet aan alle voorwaarden. Dit moet worden gestaafd aan de hand van | voldoet aan alle voorwaarden. Dit moet worden gestaafd aan de hand van |
de nodige overtuigingsstukken ten behoeve van de administratie. | de nodige overtuigingsstukken ten behoeve van de administratie. |
§ 2. De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de duurtijd van | § 2. De minister beslist over de aanvraag en bepaalt de duurtijd van |
en de voorwaarden voor de vaarvergunning. | en de voorwaarden voor de vaarvergunning. |
Onverminderd artikel 3 hebben de voorwaarden van de vaarvergunning | Onverminderd artikel 3 hebben de voorwaarden van de vaarvergunning |
betrekking onder meer, zonder limitatief te zijn, het verzekeren van | betrekking onder meer, zonder limitatief te zijn, het verzekeren van |
de veiligheid in de Belgische maritieme zones en de bescherming van | de veiligheid in de Belgische maritieme zones en de bescherming van |
het mariene milieu. | het mariene milieu. |
§ 3. De verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens voor deze | § 3. De verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens voor deze |
aanvraag is de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De | aanvraag is de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De |
gegevens bedoeld in paragraaf 1 blijven gedurende 5 jaar na afloop van | gegevens bedoeld in paragraaf 1 blijven gedurende 5 jaar na afloop van |
duurtijd van de vaarvergunning of na de weigering om een | duurtijd van de vaarvergunning of na de weigering om een |
vaarvergunning toe te kennen. | vaarvergunning toe te kennen. |
Art. 5.Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones |
Art. 5.Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones |
bevindt, voorzien zijn van een van de onderstaande documenten: | bevindt, voorzien zijn van een van de onderstaande documenten: |
1° een attest van inschrijving in de register voor de onbemande | 1° een attest van inschrijving in de register voor de onbemande |
schepen afgegeven door het Belgisch Scheepsregister. De vorm en de | schepen afgegeven door het Belgisch Scheepsregister. De vorm en de |
inhoud van dit attest worden bepaald door het Belgisch Scheepsregister | inhoud van dit attest worden bepaald door het Belgisch Scheepsregister |
en het model van dit attest is gepubliceerd op de website van het | en het model van dit attest is gepubliceerd op de website van het |
Belgisch Scheepsregister; | Belgisch Scheepsregister; |
2° een inschrijvingsbewijs afgegeven door een ander land. | 2° een inschrijvingsbewijs afgegeven door een ander land. |
Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones bevindt, | Elk onbemand schip dat zich in de Belgische maritieme zones bevindt, |
moet hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 27 oktober 2016 | moet hoofdstuk 6 van het koninklijk besluit van 27 oktober 2016 |
betreffende de procedure tot aanduiding en beheer van de mariene | betreffende de procedure tot aanduiding en beheer van de mariene |
beschermde gebieden naleven. | beschermde gebieden naleven. |
Art. 6.Artikel 2 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake |
Art. 6.Artikel 2 van het koninklijk besluit van 26 juni 2020 inzake |
de registratie van zeeschepen, waarvan de bestaande tekst paragraaf 1 | de registratie van zeeschepen, waarvan de bestaande tekst paragraaf 1 |
vormt, wordt aangevuld met twee paragrafen 2 en 3, luidende: | vormt, wordt aangevuld met twee paragrafen 2 en 3, luidende: |
" § 2. In afwijking van paragraaf 1, eerste lid, kunnen de schepen | " § 2. In afwijking van paragraaf 1, eerste lid, kunnen de schepen |
bedoeld in 1° en 2° vrijwillig in het bijzonder register van | bedoeld in 1° en 2° vrijwillig in het bijzonder register van |
overheidsvaartuigen worden geregistreerd. | overheidsvaartuigen worden geregistreerd. |
Dit register bevat de volgende gegevens: | Dit register bevat de volgende gegevens: |
1° de overheid die het vaartuig gebruikt; | 1° de overheid die het vaartuig gebruikt; |
2° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd | 2° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd |
en het bouwnummer; | en het bouwnummer; |
3° het type; | 3° het type; |
4° de bruto- en nettotonnenmaat; | 4° de bruto- en nettotonnenmaat; |
5° de lengte en de breedte over alles; | 5° de lengte en de breedte over alles; |
6° betreffende de voortstuwingsmachines: het aantal, de scheepsbouwer, | 6° betreffende de voortstuwingsmachines: het aantal, de scheepsbouwer, |
de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt. | de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt. |
§ 3. De onbemande schepen zoals omschreven in het koninklijk besluit | § 3. De onbemande schepen zoals omschreven in het koninklijk besluit |
van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme | van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische maritieme |
zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten kunnen | zones en tot wijziging van verschillende koninklijke besluiten kunnen |
in het bijzonder register van onbemande schepen worden geregistreerd. | in het bijzonder register van onbemande schepen worden geregistreerd. |
Dit register bevat de onderstaande gegevens: | Dit register bevat de onderstaande gegevens: |
1° de naam, het adres van de woonplaats of van de hoofdverblijfplaats | 1° de naam, het adres van de woonplaats of van de hoofdverblijfplaats |
of de benaming en het adres van de feitelijke zetel van de eigenaar; | of de benaming en het adres van de feitelijke zetel van de eigenaar; |
2° het registratienummer; | 2° het registratienummer; |
3° de naam van het schip, zijn roepnaam, de thuishaven; | 3° de naam van het schip, zijn roepnaam, de thuishaven; |
4° eventueel het IMO-nummer; | 4° eventueel het IMO-nummer; |
5° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd | 5° het bouwjaar, de bouwplaats, de scheepswerf waar het werd gebouwd |
en het bouwnummer; | en het bouwnummer; |
6° het type; | 6° het type; |
7° de bruto- en nettotonnenmaat; | 7° de bruto- en nettotonnenmaat; |
8° de lengte en de breedte over alles; | 8° de lengte en de breedte over alles; |
9° eventueel de plaats en datum van uitgifte van de meetbrief en het | 9° eventueel de plaats en datum van uitgifte van de meetbrief en het |
nummer ervan; | nummer ervan; |
10° eventueel met betrekking tot de voortstuwingsmachines: het aantal, | 10° eventueel met betrekking tot de voortstuwingsmachines: het aantal, |
de scheepsbouwer, de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt; | de scheepsbouwer, de aard, het bouwjaar en het vermogen in kilowatt; |
11° eventueel het buitenlandse register waar het schip het laatst was | 11° eventueel het buitenlandse register waar het schip het laatst was |
geregistreerd en de schrappingsdatum ervan uit dit register, en in | geregistreerd en de schrappingsdatum ervan uit dit register, en in |
voorkomend geval, de hypothecaire status ervan; | voorkomend geval, de hypothecaire status ervan; |
12° de ministeriële vergunning bedoeld in artikel 4 van het koninklijk | 12° de ministeriële vergunning bedoeld in artikel 4 van het koninklijk |
besluit van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische | besluit van 16 juni 2021 betreffende onbemande vaart in Belgische |
maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke | maritieme zones en tot wijziging van verschillende koninklijke |
besluiten." | besluiten." |
Art. 7.Artikel 49 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid, |
Art. 7.Artikel 49 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid, |
luidende: | luidende: |
« De persoonsgegevens worden bewaard tot 10 jaar nadat het schip niet | « De persoonsgegevens worden bewaard tot 10 jaar nadat het schip niet |
meer onder Belgische vlag vaart." | meer onder Belgische vlag vaart." |
Art. 8.Artikel 2.2 van het koninklijk besluit van 21 september 2020 |
Art. 8.Artikel 2.2 van het koninklijk besluit van 21 september 2020 |
tot vaststelling van de retributies inzake scheepvaart, wordt | tot vaststelling van de retributies inzake scheepvaart, wordt |
aangevuld met een paragraaf 5, luidende: | aangevuld met een paragraaf 5, luidende: |
" § 5. De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op de | " § 5. De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op de |
registraties bedoeld in artikel 2, § 2 en 3, van het koninklijk | registraties bedoeld in artikel 2, § 2 en 3, van het koninklijk |
besluit van 26 juni 2020 inzake registratie van zeeschepen." | besluit van 26 juni 2020 inzake registratie van zeeschepen." |
Art. 9.De minister bevoegd voor maritieme mobiliteit is belast met de |
Art. 9.De minister bevoegd voor maritieme mobiliteit is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Brussel, 16 juni 2021. | Brussel, 16 juni 2021. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Noordzee, | De Minister van Noordzee, |
V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |