Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 16/12/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11 december 2013 houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen "
Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11 december 2013 houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11 december 2013 houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
16 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1, 16 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1,
tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11 december 2013 tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11 december 2013
houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op het koninklijk besluit van 11 december 2013 houdende het Gelet op het koninklijk besluit van 11 december 2013 houdende het
personeel van de Belgische spoorwegen, inzonderheid op artikel 1, personeel van de Belgische spoorwegen, inzonderheid op artikel 1,
tweede paragraaf; tweede paragraaf;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën op 28 november Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën op 28 november
2013; 2013;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting gegeven Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting gegeven
op 4 december 2013; op 4 december 2013;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door de Gelet op de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd door de
omstandigheid dat (i) de nieuwe structuur van de Belgische spoorwegen omstandigheid dat (i) de nieuwe structuur van de Belgische spoorwegen
op grond van het koninklijk besluit van 7 november 2013 tot hervorming op grond van het koninklijk besluit van 7 november 2013 tot hervorming
van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en de NMBS (1) in van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en de NMBS (1) in
werking treedt op 1 januari 2014, nu de met de huidige werking treedt op 1 januari 2014, nu de met de huidige
overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het personeel, het overgangsperiode gepaard gaande onzekerheid voor het personeel, het
cliënteel en andere belanghebbende partijen zo snel mogelijk moet cliënteel en andere belanghebbende partijen zo snel mogelijk moet
worden beëindigd, (ii) artikel 2, § 1 van het koninklijk besluit van worden beëindigd, (ii) artikel 2, § 1 van het koninklijk besluit van
XX december 2013 houdende het personeel van de Belgische spoorwegen XX december 2013 houdende het personeel van de Belgische spoorwegen
bepaalt dat alle personeelsleden in dienst van NMBS Holding op 31 bepaalt dat alle personeelsleden in dienst van NMBS Holding op 31
december 2013 van rechtswege worden overgedragen naar HR Rail terwijl december 2013 van rechtswege worden overgedragen naar HR Rail terwijl
overeenkomstig artikel 1, § 1 en § 2 van voormeld besluit HR Rail overeenkomstig artikel 1, § 1 en § 2 van voormeld besluit HR Rail
slechts tot stand wordt gebracht als NV van publiek recht op de datum slechts tot stand wordt gebracht als NV van publiek recht op de datum
van inwerkingtreding van het koninklijk besluit dat haar statuten van inwerkingtreding van het koninklijk besluit dat haar statuten
vaststelt als gevolg waarvan dit koninklijk besluit vóór 31 december vaststelt als gevolg waarvan dit koninklijk besluit vóór 31 december
2013 in werking moet zijn getreden en (iii) bovendien in uitvoering 2013 in werking moet zijn getreden en (iii) bovendien in uitvoering
van de artikelen 11 juncto 19 van voormeld koninklijk besluit van 7 van de artikelen 11 juncto 19 van voormeld koninklijk besluit van 7
november 2013 HR Rail, NV van publiek recht, vóór het jaareinde en november 2013 HR Rail, NV van publiek recht, vóór het jaareinde en
tijdig tot kapitaalverhoging moet overgaan opdat de inbrengen die NMBS tijdig tot kapitaalverhoging moet overgaan opdat de inbrengen die NMBS
Holding (m.n. de operationele activiteit "HR") en Infrabel moeten Holding (m.n. de operationele activiteit "HR") en Infrabel moeten
verrichten in HR Rail, overeenkomstig voormeld artikel 19 uiterlijk op verrichten in HR Rail, overeenkomstig voormeld artikel 19 uiterlijk op
1 januari 2014 uitwerking kunnen hebben; 1 januari 2014 uitwerking kunnen hebben;
De kalender met betrekking tot de hervorming vereist dat de beslissing De kalender met betrekking tot de hervorming vereist dat de beslissing
inzake de inbreng van activa en passiva van de huidige operationele inzake de inbreng van activa en passiva van de huidige operationele
activiteit « HR » van de NMBS Holding in HR Rail wordt genomen tijdens activiteit « HR » van de NMBS Holding in HR Rail wordt genomen tijdens
een algemene vergadering van 20 december 2013, met uitwerking op 1 een algemene vergadering van 20 december 2013, met uitwerking op 1
januari 2014 en dat het personeel van de NMBS Holding ten laatste op 1 januari 2014 en dat het personeel van de NMBS Holding ten laatste op 1
januari 2014 aan HR Rail wordt overgedragen; het is dus absoluut januari 2014 aan HR Rail wordt overgedragen; het is dus absoluut
noodzakelijk dat de bepalingen van dit besluit, die de eerste statuten noodzakelijk dat de bepalingen van dit besluit, die de eerste statuten
van HR Rail als NV van publiek recht vaststellen, in werking treden van HR Rail als NV van publiek recht vaststellen, in werking treden
uiterlijk op 20 december 2013, aangezien de bedoelde inbreng dient te uiterlijk op 20 december 2013, aangezien de bedoelde inbreng dient te
gebeuren in HR Rail, vennootschap van publiek recht; gebeuren in HR Rail, vennootschap van publiek recht;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli
1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996; 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Op de voordracht van de Minister van Overheidsbedrijven en Op de voordracht van de Minister van Overheidsbedrijven en
Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden, en op het advies Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden, en op het advies
van de in Raad vergaderde Ministers, van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De statuten van HR Rail worden vastgesteld overeenkomstig

Artikel 1.De statuten van HR Rail worden vastgesteld overeenkomstig

de bij dit besluit gevoegde tekst. de bij dit besluit gevoegde tekst.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 20 december 2013.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 20 december 2013.

Art. 3.De minister bevoegd voor overheidsbedrijven is belast met de

Art. 3.De minister bevoegd voor overheidsbedrijven is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 december 2013. Gegeven te Brussel, 16 december 2013.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Overheidsbedrijven De Minister van Overheidsbedrijven
en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden, en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden,
J.-P. LABILLE J.-P. LABILLE
Bijlage bij het koninklijk besluit van 16 december 2013 tot uitvoering Bijlage bij het koninklijk besluit van 16 december 2013 tot uitvoering
van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11 van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit van 11
december 2013 houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen december 2013 houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen
Statuten HR Rail, NV van publiek recht Statuten HR Rail, NV van publiek recht
HOOFDSTUK I. - Naam - zetel - doel - duur HOOFDSTUK I. - Naam - zetel - doel - duur

Artikel 1.Rechtsvorm, naam

Artikel 1.Rechtsvorm, naam

De vennootschap is een naamloze vennootschap van publiek recht, De vennootschap is een naamloze vennootschap van publiek recht,
beheerst door de bepalingen van titel II, hoofdstuk II van de wet van beheerst door de bepalingen van titel II, hoofdstuk II van de wet van
23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische
Spoorwegen. Spoorwegen.
De vennootschap draagt de naam "HR Rail". De vennootschap draagt de naam "HR Rail".
HR Rail is onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen HR Rail is onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen
die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen, in zoverre die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen, in zoverre
hiervan niet uitdrukkelijk door of krachtens voornoemde wet van 23 hiervan niet uitdrukkelijk door of krachtens voornoemde wet van 23
juli 1926 of een andere bijzondere wet wordt afgeweken. juli 1926 of een andere bijzondere wet wordt afgeweken.

Art. 2.Zetel

Art. 2.Zetel

De zetel van HR Rail is gevestigd te Frankrijkstraat 85, 1060 Brussel. De zetel van HR Rail is gevestigd te Frankrijkstraat 85, 1060 Brussel.
Deze mag worden overgebracht naar iedere andere plaats binnen één van Deze mag worden overgebracht naar iedere andere plaats binnen één van
de negentien gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bij de negentien gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bij
beslissing van de raad van bestuur. beslissing van de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan één of meerdere administratieve zetels, De raad van bestuur kan één of meerdere administratieve zetels,
uitbatingzetels, bijkantoren, vertegenwoordigingen of agentschappen in uitbatingzetels, bijkantoren, vertegenwoordigingen of agentschappen in
België of in het buitenland vestigen. België of in het buitenland vestigen.

Art. 3.Doel

Art. 3.Doel

§ 1. HR Rail heeft tot doel : § 1. HR Rail heeft tot doel :
1. de selectie en de aanwerving van het statutair en het niet 1. de selectie en de aanwerving van het statutair en het niet
statutair personeel dat nodig is voor de verwezenlijking van de statutair personeel dat nodig is voor de verwezenlijking van de
opdrachten van Infrabel en NMBS, de terbeschikkingstelling aan opdrachten van Infrabel en NMBS, de terbeschikkingstelling aan
Infrabel en NMBS van dat personeel en het optreden als juridisch Infrabel en NMBS van dat personeel en het optreden als juridisch
werkgever met betrekking tot dat personeel; werkgever met betrekking tot dat personeel;
2. het beheer van personeelszaken, waaronder het bepalen en opvolgen 2. het beheer van personeelszaken, waaronder het bepalen en opvolgen
van het HR-beleid, de HR-uitvoering, het HR-beheer en de HR-expertise van het HR-beleid, de HR-uitvoering, het HR-beheer en de HR-expertise
worden omvat, zoals omschreven en binnen de afbakening van worden omvat, zoals omschreven en binnen de afbakening van
bevoegdheden en verantwoordelijkheden, uiteengezet door hoofdstuk III, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, uiteengezet door hoofdstuk III,
afdeling 5, van de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het afdeling 5, van de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het
personeel van de Belgische Spoorwegen, en dit ten dienste van personeel van de Belgische Spoorwegen, en dit ten dienste van
Infrabel, de NMBS en HR Rail; Infrabel, de NMBS en HR Rail;
3. het organiseren en beheren van de sociale dialoog op het niveau van 3. het organiseren en beheren van de sociale dialoog op het niveau van
Infrabel, de NMBS en HR Rail; Infrabel, de NMBS en HR Rail;
4. het voorzien in een externe dienst in de zin van het koninklijk 4. het voorzien in een externe dienst in de zin van het koninklijk
besluit van 27 maart 1998 betreffende de externe diensten voor besluit van 27 maart 1998 betreffende de externe diensten voor
preventie en bescherming op het werk, en dit ten dienste van Infrabel, preventie en bescherming op het werk, en dit ten dienste van Infrabel,
de NMBS en HR Rail; de NMBS en HR Rail;
5. het beheer van de statutaire pensioenen op grond van artikel 159 5. het beheer van de statutaire pensioenen op grond van artikel 159
van de programmawet van 27 december 2005 en in overeenstemming met het van de programmawet van 27 december 2005 en in overeenstemming met het
koninklijk besluit van 28 december 2005 betreffende de overname van de koninklijk besluit van 28 december 2005 betreffende de overname van de
pensioenverplichtingen van de NMBS Holding door de Belgische Staat, pensioenverplichtingen van de NMBS Holding door de Belgische Staat,
bekrachtigd door de programmawet van 20 juli 2006 en met de bekrachtigd door de programmawet van 20 juli 2006 en met de
uitvoeringsbesluiten; uitvoeringsbesluiten;
6. de selectie en de aanwerving en terbeschikkingstelling van 6. de selectie en de aanwerving en terbeschikkingstelling van
statutair personeel dat nodig is voor de uitvoering van hun opdrachten statutair personeel dat nodig is voor de uitvoering van hun opdrachten
aan vennootschappen, verenigingen en instellingen van publiek of aan vennootschappen, verenigingen en instellingen van publiek of
privaat recht waarmee Infrabel, de NMBS en/of HR Rail een privaat recht waarmee Infrabel, de NMBS en/of HR Rail een
deelnemingsverhouding hebben; deelnemingsverhouding hebben;
7. de andere opdrachten waarmee zij belast is door of krachtens de 7. de andere opdrachten waarmee zij belast is door of krachtens de
wet. wet.
§ 2. HR Rail kan de taken bedoeld onder § 1, 2° en 4° ook uitvoeren § 2. HR Rail kan de taken bedoeld onder § 1, 2° en 4° ook uitvoeren
ten dienste van vennootschappen, verenigingen en instellingen van ten dienste van vennootschappen, verenigingen en instellingen van
publiek of privaat recht waarmee Infrabel, de NMBS en/of HR Rail een publiek of privaat recht waarmee Infrabel, de NMBS en/of HR Rail een
deelnemingsverhouding hebben en, in de mate dat deze taken bijkomstig deelnemingsverhouding hebben en, in de mate dat deze taken bijkomstig
zijn aan de taken ten dienste van de NMBS, Infrabel en/of HR Rail zijn aan de taken ten dienste van de NMBS, Infrabel en/of HR Rail
bedoeld in paragraaf 1, ten dienste van derden. bedoeld in paragraaf 1, ten dienste van derden.
§ 3. De taak bedoeld onder § 1, 3° vormt de opdracht van openbare § 3. De taak bedoeld onder § 1, 3° vormt de opdracht van openbare
dienst van HR Rail. dienst van HR Rail.
§ 4. HR Rail mag in België en in het buitenland alle handelingen § 4. HR Rail mag in België en in het buitenland alle handelingen
stellen en verrichtingen doen die nodig of dienstig zijn voor de stellen en verrichtingen doen die nodig of dienstig zijn voor de
verwezenlijking van haar doel, met inbegrip van het nemen of aanhouden verwezenlijking van haar doel, met inbegrip van het nemen of aanhouden
van rechtstreekse of onrechtstreekse belangen in vennootschappen, van rechtstreekse of onrechtstreekse belangen in vennootschappen,
verenigingen en instellingen van publiek of privaat recht waarvan het verenigingen en instellingen van publiek of privaat recht waarvan het
doel verenigbaar is met haar doel. doel verenigbaar is met haar doel.

Art. 4.Duur

Art. 4.Duur

HR Rail is opgericht voor onbepaalde duur. HR Rail is opgericht voor onbepaalde duur.
HOOFDSTUK II. - Kapitaal, aandelen HOOFDSTUK II. - Kapitaal, aandelen

Art. 5.Maatschappelijk kapitaal

Art. 5.Maatschappelijk kapitaal

Het maatschappelijk kapitaal bedraagt eenenzestigduizend vijfhonderd Het maatschappelijk kapitaal bedraagt eenenzestigduizend vijfhonderd
euro (61.500,00 EUR) en is samengesteld uit honderd (100) aandelen, euro (61.500,00 EUR) en is samengesteld uit honderd (100) aandelen,
zonder vermelding van nominale waarde, waarvan : zonder vermelding van nominale waarde, waarvan :
1° minstens twee (2) aandelen gehouden worden door of voor rekening 1° minstens twee (2) aandelen gehouden worden door of voor rekening
van de Staat; van de Staat;
2° de overige aandelen in gelijke helften worden gehouden door 2° de overige aandelen in gelijke helften worden gehouden door
Infrabel en de NMBS. Infrabel en de NMBS.

Art. 6.Kapitaalverhoging

Art. 6.Kapitaalverhoging

§ 1. Het maatschappelijk kapitaal kan worden verhoogd bij beslissing § 1. Het maatschappelijk kapitaal kan worden verhoogd bij beslissing
van de algemene vergadering genomen op de wijze vereist voor de van de algemene vergadering genomen op de wijze vereist voor de
wijziging van de statuten. wijziging van de statuten.
§ 2. Elke uitgifte van nieuwe aandelen is onderworpen aan de § 2. Elke uitgifte van nieuwe aandelen is onderworpen aan de
voorafgaandelijke goedkeuring van de Koning, bij een besluit voorafgaandelijke goedkeuring van de Koning, bij een besluit
vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad. vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad.

Art. 7.Volstorting

Art. 7.Volstorting

De stortingen uit te voeren op aandelen die bij inschrijving niet De stortingen uit te voeren op aandelen die bij inschrijving niet
werden volgestort, worden zo nodig opgevraagd door de raad van werden volgestort, worden zo nodig opgevraagd door de raad van
bestuur. bestuur.
Indien de raad het nuttig of nodig acht om stortingen op te vragen, Indien de raad het nuttig of nodig acht om stortingen op te vragen,
bepaalt hij het bedrag en de datum ervan en stelt de aandeelhouders bepaalt hij het bedrag en de datum ervan en stelt de aandeelhouders
ervan in kennis per aangetekende brief die hen wordt toegestuurd ten ervan in kennis per aangetekende brief die hen wordt toegestuurd ten
minste drie maanden vóór de datum vastgesteld voor de storting. minste drie maanden vóór de datum vastgesteld voor de storting.
Deze kennisgeving geldt als ingebrekestelling. Bij gebrek aan storting Deze kennisgeving geldt als ingebrekestelling. Bij gebrek aan storting
tegen de vastgestelde datum is van rechtswege interest verschuldigd tegen de vastgestelde datum is van rechtswege interest verschuldigd
tegen de geldende wettelijke interestvoet, te rekenen vanaf de tegen de geldende wettelijke interestvoet, te rekenen vanaf de
vastgestelde datum. Zolang de volstorting niet is gebeurd, wordt de vastgestelde datum. Zolang de volstorting niet is gebeurd, wordt de
uitoefening van de rechten verbonden aan de betreffende aandelen uitoefening van de rechten verbonden aan de betreffende aandelen
geschorst. geschorst.

Art. 8.Aandelen

Art. 8.Aandelen

§ 1. Alle aandelen zijn en blijven op naam. Zij mogen niet in § 1. Alle aandelen zijn en blijven op naam. Zij mogen niet in
gedematerialiseerde aandelen worden omgezet. gedematerialiseerde aandelen worden omgezet.
§ 2. De eigendom van de aandelen blijkt uit de inschrijving in het § 2. De eigendom van de aandelen blijkt uit de inschrijving in het
register van aandelen op naam. register van aandelen op naam.
Aan de houders van aandelen op naam worden certificaten afgegeven die Aan de houders van aandelen op naam worden certificaten afgegeven die
de inschrijving vaststellen. De overdracht van aandelen op naam zal de inschrijving vaststellen. De overdracht van aandelen op naam zal
slechts effect ressorteren na inschrijving in het register van slechts effect ressorteren na inschrijving in het register van
aandelen op naam van de verklaring van overdracht, gedateerd en aandelen op naam van de verklaring van overdracht, gedateerd en
getekend door de overdrager en de overnemer of hun vertegenwoordigers, getekend door de overdrager en de overnemer of hun vertegenwoordigers,
of na het vervullen van de formaliteiten door de wet vereist voor de of na het vervullen van de formaliteiten door de wet vereist voor de
overdracht van schuldvorderingen. overdracht van schuldvorderingen.

Art. 9.Deelneming van de overheid, van Infrabel en van de NMBS

Art. 9.Deelneming van de overheid, van Infrabel en van de NMBS

§ 1. Geen enkele verrichting kan tot gevolg hebben dat het aantal § 1. Geen enkele verrichting kan tot gevolg hebben dat het aantal
aandelen gehouden door of voor rekening van de Staat in het aandelen gehouden door of voor rekening van de Staat in het
maatschappelijk kapitaal van HR Rail daalt beneden twee procent van de maatschappelijk kapitaal van HR Rail daalt beneden twee procent van de
aandelen in het maatschappelijk kapitaal van HR Rail, noch dat de aandelen in het maatschappelijk kapitaal van HR Rail, noch dat de
overige aandelen in het maatschappelijk kapitaal van HR Rail niet meer overige aandelen in het maatschappelijk kapitaal van HR Rail niet meer
in gelijke delen door Infrabel en NMBS worden gehouden. in gelijke delen door Infrabel en NMBS worden gehouden.
§ 2. Op nieuwe aandelen kan niet worden ingeschreven indien ingevolge § 2. Op nieuwe aandelen kan niet worden ingeschreven indien ingevolge
dergelijke inschrijving niet meer is voldaan aan de vereisten van dergelijke inschrijving niet meer is voldaan aan de vereisten van
paragraaf 1. paragraaf 1.
§ 3. Elke overdracht van aandelen als gevolg waarvan niet meer wordt § 3. Elke overdracht van aandelen als gevolg waarvan niet meer wordt
voldaan aan de vereisten van paragraaf 1, is van rechtswege nietig voldaan aan de vereisten van paragraaf 1, is van rechtswege nietig
indien, binnen een termijn van drie maanden na die overdracht, de indien, binnen een termijn van drie maanden na die overdracht, de
verhoudingen voorzien in paragraaf 1 niet zijn hersteld. verhoudingen voorzien in paragraaf 1 niet zijn hersteld.
HOOFDSTUK III. - Organisatie HOOFDSTUK III. - Organisatie
Afdeling 1. - Algemene vergadering Afdeling 1. - Algemene vergadering

Art. 10.Bijeenroeping

Art. 10.Bijeenroeping

§ 1. De gewone algemene vergadering wordt gehouden op de eerste § 1. De gewone algemene vergadering wordt gehouden op de eerste
dinsdag van de maand juni van elk jaar om elf uur. Indien deze dag een dinsdag van de maand juni van elk jaar om elf uur. Indien deze dag een
wettelijke feestdag is, heeft de gewone algemene vergadering de wettelijke feestdag is, heeft de gewone algemene vergadering de
volgende werkdag plaats. volgende werkdag plaats.
De gewone algemene vergadering wordt gehouden op de zetel van de De gewone algemene vergadering wordt gehouden op de zetel van de
vennootschap of in de gemeente van de zetel van de vennootschap. Zij vennootschap of in de gemeente van de zetel van de vennootschap. Zij
mag tevens worden gehouden in een van de negentien gemeenten van het mag tevens worden gehouden in een van de negentien gemeenten van het
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest. Brusselse Hoofdstedelijk Gewest.
§ 2. Indien wordt gekozen voor de procedure van schriftelijke § 2. Indien wordt gekozen voor de procedure van schriftelijke
besluitvorming zoals uiteengezet in artikel 13, dient HR Rail het besluitvorming zoals uiteengezet in artikel 13, dient HR Rail het
rondschrijven met vermelding van de agenda en de voorstellen van rondschrijven met vermelding van de agenda en de voorstellen van
besluit, getekend en goedgekeurd door alle aandeelhouders, ten laatste besluit, getekend en goedgekeurd door alle aandeelhouders, ten laatste
te ontvangen op de dag vermeld in paragraaf 1. te ontvangen op de dag vermeld in paragraaf 1.
§ 3. Een bijzondere of buitengewone algemene vergadering wordt § 3. Een bijzondere of buitengewone algemene vergadering wordt
bijeengeroepen telkens het belang van HR Rail zulks vereist. bijeengeroepen telkens het belang van HR Rail zulks vereist.
De bijzondere of buitengewone algemene vergaderingen worden gehouden De bijzondere of buitengewone algemene vergaderingen worden gehouden
op de zetel van de vennootschap of op iedere andere plaats in de op de zetel van de vennootschap of op iedere andere plaats in de
oproepingsbrief of op andere wijze meegedeeld. oproepingsbrief of op andere wijze meegedeeld.
§ 4. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de raad van § 4. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de raad van
bestuur of door de commissarissen. Zij moeten die bijeenroepen op bestuur of door de commissarissen. Zij moeten die bijeenroepen op
vraag van een van de aandeelhouders. vraag van een van de aandeelhouders.
§ 5. De oproepingen tot een algemene vergadering vermelden de agenda § 5. De oproepingen tot een algemene vergadering vermelden de agenda
en worden ten minste vijftien (15) dagen voor de vergadering en worden ten minste vijftien (15) dagen voor de vergadering
meegedeeld. Deze mededeling geschiedt door middel van een gewone brief meegedeeld. Deze mededeling geschiedt door middel van een gewone brief
tenzij de bestemmelingen individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk tenzij de bestemmelingen individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk
hebben ingestemd om de oproeping via een ander communicatiemiddel te hebben ingestemd om de oproeping via een ander communicatiemiddel te
ontvangen; van de vervulling van deze formaliteit behoeft geen bewijs ontvangen; van de vervulling van deze formaliteit behoeft geen bewijs
te worden overgelegd. te worden overgelegd.
Elke aandeelhouder zal in ieder geval geacht worden om regelmatig te Elke aandeelhouder zal in ieder geval geacht worden om regelmatig te
zijn opgeroepen of te hebben verzaakt van de oproeping indien hij op zijn opgeroepen of te hebben verzaakt van de oproeping indien hij op
de algemene vergadering aanwezig is of vertegenwoordigd. de algemene vergadering aanwezig is of vertegenwoordigd.

Art. 11.Toelating tot en vertegenwoordiging op de algemene

Art. 11.Toelating tot en vertegenwoordiging op de algemene

vergadering vergadering
§ 1. Om te worden toegelaten tot de algemene vergadering moeten de § 1. Om te worden toegelaten tot de algemene vergadering moeten de
aandeelhouders minstens drie (3) werkdagen vóór de datum bepaald voor aandeelhouders minstens drie (3) werkdagen vóór de datum bepaald voor
de vergadering ingeschreven zijn in het register van de aandelen op de vergadering ingeschreven zijn in het register van de aandelen op
naam. naam.
§ 2. Elke aandeelhouder mag zich op de algemene vergadering laten § 2. Elke aandeelhouder mag zich op de algemene vergadering laten
vertegenwoordigen door een volmachtdrager, al dan niet aandeelhouder. vertegenwoordigen door een volmachtdrager, al dan niet aandeelhouder.
De volmachten dienen een handtekening te dragen (met inbegrip van de De volmachten dienen een handtekening te dragen (met inbegrip van de
digitale handtekening zoals bedoeld in artikel 1322, tweede lid van digitale handtekening zoals bedoeld in artikel 1322, tweede lid van
het Burgerlijk Wetboek). het Burgerlijk Wetboek).
De volmachten dienen ter kennis te worden gebracht per brief, telefax, De volmachten dienen ter kennis te worden gebracht per brief, telefax,
e-mail of enig ander middel vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk e-mail of enig ander middel vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk
Wetboek en worden neergelegd op het bureau van de vergadering. Wetboek en worden neergelegd op het bureau van de vergadering.
Daarenboven mag de raad van bestuur eisen dat zij op de door hem Daarenboven mag de raad van bestuur eisen dat zij op de door hem
aangeduide plaats worden neergelegd, drie werkdagen voor de algemene aangeduide plaats worden neergelegd, drie werkdagen voor de algemene
vergadering. vergadering.

Art. 12.Beraadslaging en besluitvorming

Art. 12.Beraadslaging en besluitvorming

§ 1. De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad § 1. De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad
van bestuur of, bij zijn verhindering, door de algemeen directeur. van bestuur of, bij zijn verhindering, door de algemeen directeur.
Het bureau van de vergadering bestaat uit de aanwezige leden van de Het bureau van de vergadering bestaat uit de aanwezige leden van de
raad van bestuur. raad van bestuur.
§ 2. Alvorens aan de vergadering deel te nemen, zijn de aandeelhouders § 2. Alvorens aan de vergadering deel te nemen, zijn de aandeelhouders
of hun volmachtdragers verplicht de aanwezigheidslijst, met aanduiding of hun volmachtdragers verplicht de aanwezigheidslijst, met aanduiding
van de naam, de voorna(a)m(en) en de woonplaats of de maatschappelijke van de naam, de voorna(a)m(en) en de woonplaats of de maatschappelijke
benaming en de statutaire zetel van de aandeelhouders en het aantal benaming en de statutaire zetel van de aandeelhouders en het aantal
aandelen dat zij vertegenwoordigen, te ondertekenen. aandelen dat zij vertegenwoordigen, te ondertekenen.
§ 3. De algemene vergadering kan slechts geldige besluiten nemen § 3. De algemene vergadering kan slechts geldige besluiten nemen
wanneer meer dan de helft van het maatschappelijk kapitaal aanwezig of wanneer meer dan de helft van het maatschappelijk kapitaal aanwezig of
vertegenwoordigd is. Indien de vergadering geen geldige besluiten kan vertegenwoordigd is. Indien de vergadering geen geldige besluiten kan
nemen, wordt er binnen een termijn van acht dagen een nieuwe nemen, wordt er binnen een termijn van acht dagen een nieuwe
vergadering met dezelfde agendapunten bijeengeroepen. Zij zal dan vergadering met dezelfde agendapunten bijeengeroepen. Zij zal dan
geldige besluiten nemen, ongeacht het deel van het maatschappelijk geldige besluiten nemen, ongeacht het deel van het maatschappelijk
kapitaal dat is vertegenwoordigd. kapitaal dat is vertegenwoordigd.
§ 4. Ongeacht het deel van het maatschappelijk kapitaal dat zij § 4. Ongeacht het deel van het maatschappelijk kapitaal dat zij
vertegenwoordigen, geven de aandelen gehouden door of voor rekening vertegenwoordigen, geven de aandelen gehouden door of voor rekening
van de Staat van rechtswege recht op zestig (60) procent van de van de Staat van rechtswege recht op zestig (60) procent van de
stemmen, de aandelen gehouden door Infrabel twintig (20) procent van stemmen, de aandelen gehouden door Infrabel twintig (20) procent van
de stemmen en de aandelen gehouden door de NMBS eveneens twintig (20) de stemmen en de aandelen gehouden door de NMBS eveneens twintig (20)
procent van de stemmen. procent van de stemmen.
§ 5. Geen enkele algemene vergadering kan beraadslagen en beslissen § 5. Geen enkele algemene vergadering kan beraadslagen en beslissen
over punten die niet voorkomen op de agenda, tenzij in de vergadering over punten die niet voorkomen op de agenda, tenzij in de vergadering
alle aandelen aanwezig zijn en daartoe moet eenparigheid van stemmen alle aandelen aanwezig zijn en daartoe moet eenparigheid van stemmen
wordt besloten. wordt besloten.
§ 6. De notulen van de vergadering worden ondertekend door de leden § 6. De notulen van de vergadering worden ondertekend door de leden
van het bureau. De kopieën of uittreksels bestemd voor derden worden van het bureau. De kopieën of uittreksels bestemd voor derden worden
ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur, door de ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur, door de
algemeen directeur of door twee bestuurders. algemeen directeur of door twee bestuurders.

Art. 13.Schriftelijke besluitvorming

Art. 13.Schriftelijke besluitvorming

Met uitzondering van de beslissingen die bij authentieke akte moeten Met uitzondering van de beslissingen die bij authentieke akte moeten
worden verleden, kunnen de aandeelhouders eenparig en schriftelijk worden verleden, kunnen de aandeelhouders eenparig en schriftelijk
alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de algemene alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de algemene
vergadering behoren. vergadering behoren.
Daartoe zal door de raad van bestuur een rondschrijven, hetzij per Daartoe zal door de raad van bestuur een rondschrijven, hetzij per
brief, fax, e-mail of enige andere informatiedrager, met vermelding brief, fax, e-mail of enige andere informatiedrager, met vermelding
van de agenda en de voorstellen tot besluit worden verstuurd naar alle van de agenda en de voorstellen tot besluit worden verstuurd naar alle
aandeelhouders en naar de commissarissen, met de vraag aan de aandeelhouders en naar de commissarissen, met de vraag aan de
aandeelhouders de voorstellen van besluit goed te keuren en binnen de aandeelhouders de voorstellen van besluit goed te keuren en binnen de
in het rondschrijven aangegeven termijn na ontvangst van het in het rondschrijven aangegeven termijn na ontvangst van het
rondschrijven getekend terug te sturen naar de zetel van de rondschrijven getekend terug te sturen naar de zetel van de
vennootschap of op enige andere plaats in het rondschrijven vermeld. vennootschap of op enige andere plaats in het rondschrijven vermeld.
Werd binnen deze periode de goedkeuring van alle aandeelhouders met Werd binnen deze periode de goedkeuring van alle aandeelhouders met
betrekking tot alle agendapunten en de schriftelijke procedure niet betrekking tot alle agendapunten en de schriftelijke procedure niet
ontvangen, dan worden de beslissingen geacht niet genomen te zijn. ontvangen, dan worden de beslissingen geacht niet genomen te zijn.
Afdeling 2. - Raad van bestuur Afdeling 2. - Raad van bestuur

Art. 14.Samenstelling

Art. 14.Samenstelling

§ 1. De raad van bestuur is samengesteld uit vier leden : § 1. De raad van bestuur is samengesteld uit vier leden :
1° één bestuurder die wordt benoemd door de Koning overeenkomstig 1° één bestuurder die wordt benoemd door de Koning overeenkomstig
paragraaf 2; paragraaf 2;
2° de gedelegeerd bestuurder van Infrabel, die van rechtswege deel 2° de gedelegeerd bestuurder van Infrabel, die van rechtswege deel
uitmaakt van de raad van bestuur; uitmaakt van de raad van bestuur;
3° de gedelegeerd bestuurder van de NMBS, die van rechtswege deel 3° de gedelegeerd bestuurder van de NMBS, die van rechtswege deel
uitmaakt van de raad van bestuur; uitmaakt van de raad van bestuur;
4° de algemeen directeur, die wordt benoemd overeenkomstig 19. 4° de algemeen directeur, die wordt benoemd overeenkomstig 19.
§ 2. De bestuurder bedoeld onder paragraaf 1, 1° wordt voor een § 2. De bestuurder bedoeld onder paragraaf 1, 1° wordt voor een
hernieuwbare termijn van zes (6) jaar benoemd door de Koning, bij een hernieuwbare termijn van zes (6) jaar benoemd door de Koning, bij een
besluit vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad. Hij wordt besluit vastgesteld na beraadslaging in de Ministerraad. Hij wordt
gekozen omwille van zijn bijzondere bekwaamheid inzake sociale gekozen omwille van zijn bijzondere bekwaamheid inzake sociale
betrekkingen. Hij behoort tot een andere taalrol dan deze waartoe de betrekkingen. Hij behoort tot een andere taalrol dan deze waartoe de
algemeen directeur behoort. algemeen directeur behoort.
Hij wordt op ontslagen door de Koning, bij een besluit vastgesteld na Hij wordt op ontslagen door de Koning, bij een besluit vastgesteld na
beraadslaging in de Ministerraad. beraadslaging in de Ministerraad.
Deze bestuurder treedt van rechtswege op als voorzitter van de raad Deze bestuurder treedt van rechtswege op als voorzitter van de raad
van bestuur. van bestuur.
§ 3. Wanneer de betrekking van de voorzitter vacant wordt, voorzien de § 3. Wanneer de betrekking van de voorzitter vacant wordt, voorzien de
overblijvende bestuurders voorlopig in deze vacature tot op het overblijvende bestuurders voorlopig in deze vacature tot op het
ogenblik dat een definitieve benoeming gebeurt overeenkomstig dit ogenblik dat een definitieve benoeming gebeurt overeenkomstig dit
artikel. artikel.

Art. 15.Bijeenkomst, beraadslaging en besluitvorming

Art. 15.Bijeenkomst, beraadslaging en besluitvorming

§ 1. De raad van bestuur vergadert zo dikwijls als het belang van HR § 1. De raad van bestuur vergadert zo dikwijls als het belang van HR
Rail het vereist en ten minste viermaal per jaar. De Rail het vereist en ten minste viermaal per jaar. De
Regeringscommissaris wordt op elke vergadering uitgenodigd en heeft Regeringscommissaris wordt op elke vergadering uitgenodigd en heeft
raadgevende stem. raadgevende stem.
De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door zijn voorzitter, die de De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door zijn voorzitter, die de
agenda opstelt, en moet worden bijeengeroepen zodra een van de agenda opstelt, en moet worden bijeengeroepen zodra een van de
bestuurders hierom verzoekt. De oproeping geschiedt geldig per brief, bestuurders hierom verzoekt. De oproeping geschiedt geldig per brief,
fax of e-mail. fax of e-mail.
De oproepingsbrief en de agenda van iedere vergadering worden ten De oproepingsbrief en de agenda van iedere vergadering worden ten
minste acht dagen vóór de datum van de vergadering naar de bestuurders minste acht dagen vóór de datum van de vergadering naar de bestuurders
en de Regeringscommissaris gestuurd. en de Regeringscommissaris gestuurd.
De vergaderingen van de raad van bestuur worden gehouden in België, op De vergaderingen van de raad van bestuur worden gehouden in België, op
de plaats aangeduid in de oproeping. de plaats aangeduid in de oproeping.
§ 2. De vergadering van de raad wordt voorgezeten door de voorzitter § 2. De vergadering van de raad wordt voorgezeten door de voorzitter
of, bij diens verhindering, door de algemeen directeur. of, bij diens verhindering, door de algemeen directeur.
§ 3. Iedere bestuurder kan door middel van een stuk dat zijn § 3. Iedere bestuurder kan door middel van een stuk dat zijn
handtekening draagt (met inbegrip van de digitale handtekening zoals handtekening draagt (met inbegrip van de digitale handtekening zoals
bedoeld in artikel 1322, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek) bedoeld in artikel 1322, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek)
waarvan kennis is gegeven per brief, fax, e-mail of enig ander middel waarvan kennis is gegeven per brief, fax, e-mail of enig ander middel
vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, volmacht geven aan vermeld in artikel 2281 van het Burgerlijk Wetboek, volmacht geven aan
een ander lid van de raad van bestuur om hem op een welbepaalde een ander lid van de raad van bestuur om hem op een welbepaalde
vergadering te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen, volgens vergadering te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen, volgens
de gegeven instructies. de gegeven instructies.
§ 4. Behoudens afwijking voorzien in de wet van 23 juli 1926 § 4. Behoudens afwijking voorzien in de wet van 23 juli 1926
betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of in betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of in
deze statuten, kan een beslissing van de raad van bestuur slechts deze statuten, kan een beslissing van de raad van bestuur slechts
geldig worden genomen indien alle leden van de raad van bestuur geldig worden genomen indien alle leden van de raad van bestuur
aanwezig of geldig vertegenwoordigd zijn. Dit aanwezigheidsquorum aanwezig of geldig vertegenwoordigd zijn. Dit aanwezigheidsquorum
wordt geverifieerd bij het begin van de vergadering van de raad van wordt geverifieerd bij het begin van de vergadering van de raad van
bestuur en voorafgaand aan de goedkeuring van elke beslissing van de bestuur en voorafgaand aan de goedkeuring van elke beslissing van de
raad van bestuur. raad van bestuur.
§ 5. Behoudens afwijking voorzien in de wet van 23 juli 1926 § 5. Behoudens afwijking voorzien in de wet van 23 juli 1926
betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of in betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of in
deze statuten, worden de beslissingen van de raad van bestuur genomen deze statuten, worden de beslissingen van de raad van bestuur genomen
bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of geldig bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of geldig
vertegenwoordigde bestuurders. Elk lid van de raad van bestuur dat een vertegenwoordigde bestuurders. Elk lid van de raad van bestuur dat een
al dan niet bezoldigde functie, mandaat of activiteit, hetzij al dan niet bezoldigde functie, mandaat of activiteit, hetzij
persoonlijk, hetzij via tussenkomst van een rechtspersoon, uitoefent persoonlijk, hetzij via tussenkomst van een rechtspersoon, uitoefent
ten dienste van de NMBS kan niet deelnemen aan de beraadslagingen van ten dienste van de NMBS kan niet deelnemen aan de beraadslagingen van
de raad van bestuur over het personeel van Infrabel dat behoort tot de de raad van bestuur over het personeel van Infrabel dat behoort tot de
in artikel 199bis, § 1 van de wet van 21 maart 1991 houdende de in artikel 199bis, § 1 van de wet van 21 maart 1991 houdende de
hervorming van sommige economische overheidsbedrijven beschreven hervorming van sommige economische overheidsbedrijven beschreven
gespecialiseerde dienst, noch aan de stemming in dat verband. gespecialiseerde dienst, noch aan de stemming in dat verband.
Dergelijk lid wordt meegerekend voor de berekening van het Dergelijk lid wordt meegerekend voor de berekening van het
aanwezigheidsquorum, maar zal geacht worden afwezig te zijn voor de aanwezigheidsquorum, maar zal geacht worden afwezig te zijn voor de
berekening van het meerderheidsquorum. berekening van het meerderheidsquorum.
§ 6. Behoudens afwijking voorzien in de wet van 23 juli 1926 § 6. Behoudens afwijking voorzien in de wet van 23 juli 1926
betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of in betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of in
deze statuten, zal, indien binnen de raad van bestuur, op drie deze statuten, zal, indien binnen de raad van bestuur, op drie
achtereenvolgende behoorlijk bijeengeroepen vergaderingen van de raad achtereenvolgende behoorlijk bijeengeroepen vergaderingen van de raad
van bestuur binnen een tijdspanne van maximaal drie maanden, geen van bestuur binnen een tijdspanne van maximaal drie maanden, geen
beslissing kon worden genomen over eenzelfde agendapunt, de voorzitter beslissing kon worden genomen over eenzelfde agendapunt, de voorzitter
van de raad van bestuur een algemene vergadering bijeenroepen binnen van de raad van bestuur een algemene vergadering bijeenroepen binnen
een termijn van één maand, waarbij het betreffende agendapunt in de een termijn van één maand, waarbij het betreffende agendapunt in de
oproeping tot de algemene vergadering wordt vermeld. De algemene oproeping tot de algemene vergadering wordt vermeld. De algemene
vergadering zal kunnen oordelen over het agendapunt bij gewone vergadering zal kunnen oordelen over het agendapunt bij gewone
meerderheid van stemmen. meerderheid van stemmen.
§ 7. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid § 7. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid
en het belang van de vennootschap zulks vereisen, en behalve in de en het belang van de vennootschap zulks vereisen, en behalve in de
door de wet uitgesloten gevallen, kunnen de besluiten van de raad van door de wet uitgesloten gevallen, kunnen de besluiten van de raad van
bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de
bestuurders. bestuurders.
§ 8. De besluiten van de raad van bestuur worden vastgesteld in § 8. De besluiten van de raad van bestuur worden vastgesteld in
notulen die ondertekend worden door de voorzitter en de leden die dit notulen die ondertekend worden door de voorzitter en de leden die dit
verlangen. Deze notulen worden ingelast in een speciaal register. De verlangen. Deze notulen worden ingelast in een speciaal register. De
volmachten worden gehecht aan de notulen van de vergadering waarvoor volmachten worden gehecht aan de notulen van de vergadering waarvoor
ze zijn gegeven. ze zijn gegeven.
De afschriften of uittreksels die bij een rechtspleging of elders De afschriften of uittreksels die bij een rechtspleging of elders
moeten worden voorgelegd, worden geldig ondertekend door een moeten worden voorgelegd, worden geldig ondertekend door een
bestuurder. bestuurder.

Art. 16.Bevoegdheden

Art. 16.Bevoegdheden

§ 1. De raad van bestuur is bekleed met de meest uitgebreide macht om § 1. De raad van bestuur is bekleed met de meest uitgebreide macht om
alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor het alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor het
bereiken van het maatschappelijk doel, met uitzondering van de bereiken van het maatschappelijk doel, met uitzondering van de
handelingen die door wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het handelingen die door wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het
personeel van de Belgische Spoorwegen of het Wetboek van personeel van de Belgische Spoorwegen of het Wetboek van
Vennootschappen aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Vennootschappen aan de algemene vergadering zijn voorbehouden.
De raad van bestuur houdt toezicht op het beleid van de algemeen De raad van bestuur houdt toezicht op het beleid van de algemeen
directeur. directeur.
§ 2. De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk § 2. De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk
opdragen aan de algemeen directeur, met uitzondering van : opdragen aan de algemeen directeur, met uitzondering van :
1° het vaststellen van het ondernemingsplan en het algemeen beleid; 1° het vaststellen van het ondernemingsplan en het algemeen beleid;
2° het toezicht op de algemeen directeur; 2° het toezicht op de algemeen directeur;
3° de andere bevoegdheden die door de wet van 23 juli 1926 betreffende 3° de andere bevoegdheden die door de wet van 23 juli 1926 betreffende
de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of het Wetboek de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen of het Wetboek
van Vennootschappen uitdrukkelijk aan de raad van bestuur zijn van Vennootschappen uitdrukkelijk aan de raad van bestuur zijn
toegewezen. toegewezen.
§ 3. De algemeen directeur doet op geregelde tijdstippen verslag aan § 3. De algemeen directeur doet op geregelde tijdstippen verslag aan
de raad van bestuur. De raad van bestuur of zijn voorzitter kan op elk de raad van bestuur. De raad van bestuur of zijn voorzitter kan op elk
ogenblik van de algemeen directeur een verslag vragen betreffende de ogenblik van de algemeen directeur een verslag vragen betreffende de
activiteiten van HR Rail of sommige ervan. Dit verslag wordt aan de activiteiten van HR Rail of sommige ervan. Dit verslag wordt aan de
raad van bestuur meegedeeld. raad van bestuur meegedeeld.

Art. 17.Bevoegdheden

Art. 17.Bevoegdheden

HR Rail wordt zowel in rechte als ten aanzien van derden en in de HR Rail wordt zowel in rechte als ten aanzien van derden en in de
akten, met inbegrip van deze waarvoor de tussenkomst van een openbaar akten, met inbegrip van deze waarvoor de tussenkomst van een openbaar
ambtenaar of een notaris is vereist, geldig vertegenwoordigd door de ambtenaar of een notaris is vereist, geldig vertegenwoordigd door de
raad van bestuur als college, alsook door de gezamenlijke handtekening raad van bestuur als college, alsook door de gezamenlijke handtekening
van de algemeen directeur en van een andere bestuurder. van de algemeen directeur en van een andere bestuurder.

Art. 18.Benoemings- en bezoldigingscomité

Art. 18.Benoemings- en bezoldigingscomité

§ 1. De raad van bestuur richt in zijn midden een benoemings- en § 1. De raad van bestuur richt in zijn midden een benoemings- en
bezoldigingscomité op, dat is samengesteld uit volgende leden : bezoldigingscomité op, dat is samengesteld uit volgende leden :
1° de voorzitter van de raad van bestuur, die tevens dit comité 1° de voorzitter van de raad van bestuur, die tevens dit comité
voorzit; voorzit;
2° de gedelegeerd bestuurder van Infrabel; 2° de gedelegeerd bestuurder van Infrabel;
3° de gedelegeerd bestuurder van de NMBS. 3° de gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
§ 2. Dit comité brengt advies uit over de kandidaturen die door de § 2. Dit comité brengt advies uit over de kandidaturen die door de
algemeen directeur worden voorgesteld met het oog op de benoeming van algemeen directeur worden voorgesteld met het oog op de benoeming van
de adjunct van de algemeen directeur en van het kaderpersoneel van HR de adjunct van de algemeen directeur en van het kaderpersoneel van HR
Rail dat niet ter beschikking is gesteld. Rail dat niet ter beschikking is gesteld.
§ 3. Het benoemings- en bezoldigingscomité doet een voorstel van § 3. Het benoemings- en bezoldigingscomité doet een voorstel van
bezoldiging en voordelen die worden toegekend aan de adjunct van de bezoldiging en voordelen die worden toegekend aan de adjunct van de
algemeen directeur, alsook aan het kaderpersoneel van HR Rail dat niet algemeen directeur, alsook aan het kaderpersoneel van HR Rail dat niet
ter beschikking is gesteld. ter beschikking is gesteld.
Afdeling 3. - Algemeen directeur Afdeling 3. - Algemeen directeur

Art. 19.Benoeming, bezoldiging en ontslag

Art. 19.Benoeming, bezoldiging en ontslag

De algemeen directeur, bedoeld onder artikel 14, § 1, 4° wordt, voor De algemeen directeur, bedoeld onder artikel 14, § 1, 4° wordt, voor
een hernieuwbare termijn van zes (6) jaar, bij gewone meerderheid een hernieuwbare termijn van zes (6) jaar, bij gewone meerderheid
benoemd door de raad van bestuur. Deze benoeming geschiedt op unanieme benoemd door de raad van bestuur. Deze benoeming geschiedt op unanieme
voordracht door de leden van de raad van bestuur bedoeld onder artikel voordracht door de leden van de raad van bestuur bedoeld onder artikel
14, § 1, 2° en 3°. Indien een algemeen directeur in functie is, neemt 14, § 1, 2° en 3°. Indien een algemeen directeur in functie is, neemt
deze niet deel aan de beraadslaging en stemming met betrekking tot dit deze niet deel aan de beraadslaging en stemming met betrekking tot dit
agendapunt. De algemeen directeur wordt geacht afwezig te zijn voor de agendapunt. De algemeen directeur wordt geacht afwezig te zijn voor de
berekening van het meerderheidsquorum. Hij wordt gekozen omwille van berekening van het meerderheidsquorum. Hij wordt gekozen omwille van
zijn bijzondere bekwaamheid op het vlak van human ressources. zijn bijzondere bekwaamheid op het vlak van human ressources.
Hij wordt op dezelfde wijze ontslagen. Hij wordt op dezelfde wijze ontslagen.
Zijn opdracht bedoeld in artikel 20, § 1 wordt door de raad van Zijn opdracht bedoeld in artikel 20, § 1 wordt door de raad van
bestuur op dezelfde wijze vastgesteld. bestuur op dezelfde wijze vastgesteld.
De administratieve en geldelijke rechtspositie van de algemeen De administratieve en geldelijke rechtspositie van de algemeen
directeur wordt door de raad van bestuur vastgesteld. Indien een directeur wordt door de raad van bestuur vastgesteld. Indien een
algemeen directeur in functie is, neemt hij niet deel aan de algemeen directeur in functie is, neemt hij niet deel aan de
beraadslaging en stemming met betrekking tot dit agendapunt. De beraadslaging en stemming met betrekking tot dit agendapunt. De
algemeen directeur wordt geacht afwezig te zijn voor de berekening van algemeen directeur wordt geacht afwezig te zijn voor de berekening van
het meerderheidsquorum. het meerderheidsquorum.

Art. 20.Bevoegdheden

Art. 20.Bevoegdheden

§ 1. De algemeen directeur is belast met het dagelijks bestuur van HR § 1. De algemeen directeur is belast met het dagelijks bestuur van HR
Rail, inclusief het financieel beheer, en met de bevoegdheden, Rail, inclusief het financieel beheer, en met de bevoegdheden,
inclusief de vertegenwoordigingsbevoegdheden, die hem krachtens de wet inclusief de vertegenwoordigingsbevoegdheden, die hem krachtens de wet
van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische
Spoorwegen zijn toegekend. Hij heeft als voornaamste doelstelling de Spoorwegen zijn toegekend. Hij heeft als voornaamste doelstelling de
modernisering van het beheer van de personeelszaken, die hij modernisering van het beheer van de personeelszaken, die hij
verwezenlijkt op basis van een opdrachtbrief. Hij waakt in het verwezenlijkt op basis van een opdrachtbrief. Hij waakt in het
bijzonder over de uitvoering van de opdracht van openbare dienst, over bijzonder over de uitvoering van de opdracht van openbare dienst, over
het financieel evenwicht van HR Rail en over het welzijn van het het financieel evenwicht van HR Rail en over het welzijn van het
personeel tewerkgesteld voor de uitvoering van de opdrachten van HR personeel tewerkgesteld voor de uitvoering van de opdrachten van HR
Rail. Rail.
De algemeen directeur vervult een voltijdse functie. De algemeen directeur vervult een voltijdse functie.
§ 2. De algemeen directeur rapporteert ten minste tweemaal per jaar § 2. De algemeen directeur rapporteert ten minste tweemaal per jaar
aan de raad van bestuur over de gemaakte vorderingen op het vlak van aan de raad van bestuur over de gemaakte vorderingen op het vlak van
de modernisering bedoeld in paragraaf 1 en over de uitvoering van de de modernisering bedoeld in paragraaf 1 en over de uitvoering van de
opdracht van openbare dienst. opdracht van openbare dienst.
Hij waakt erover dat hij vooraf de raad van bestuur informeert over Hij waakt erover dat hij vooraf de raad van bestuur informeert over
alle standpunten die hij inneemt die een financiële impact kunnen alle standpunten die hij inneemt die een financiële impact kunnen
hebben op Infrabel en de NMBS. hebben op Infrabel en de NMBS.
§ 3. De evaluatie van de algemeen directeur van HR Rail gebeurt § 3. De evaluatie van de algemeen directeur van HR Rail gebeurt
jaarlijks door de raad van bestuur. Opdat enige beslissing met jaarlijks door de raad van bestuur. Opdat enige beslissing met
betrekking tot deze evaluatie geldig kan worden genomen, dienen de betrekking tot deze evaluatie geldig kan worden genomen, dienen de
twee bestuurders bedoeld in artikel 14, § 1, 2° en 3° hun goedkeuring twee bestuurders bedoeld in artikel 14, § 1, 2° en 3° hun goedkeuring
te verlenen. De algemeen directeur neemt niet deel aan de te verlenen. De algemeen directeur neemt niet deel aan de
beraadslaging en stemming met betrekking tot dit agendapunt. De beraadslaging en stemming met betrekking tot dit agendapunt. De
algemeen directeur wordt geacht afwezig te zijn voor de berekening van algemeen directeur wordt geacht afwezig te zijn voor de berekening van
het meerderheidsquorum. het meerderheidsquorum.

Art. 21.Vertegenwoordiging

Art. 21.Vertegenwoordiging

De algemeen directeur vertegenwoordigt HR Rail voor wat betreft het De algemeen directeur vertegenwoordigt HR Rail voor wat betreft het
dagelijks bestuur en voor wat betreft de bevoegdheden die hem dagelijks bestuur en voor wat betreft de bevoegdheden die hem
krachtens voormelde wet zijn toegekend, met inbegrip van de krachtens voormelde wet zijn toegekend, met inbegrip van de
bevoegdheden die hem in voorkomend geval zijn opgedragen op grond van bevoegdheden die hem in voorkomend geval zijn opgedragen op grond van
Artikel 166, § 2. Artikel 166, § 2.
Afdeling 4. - Adjunct van de algemeen directeur Afdeling 4. - Adjunct van de algemeen directeur

Art. 22.Benoeming, bezoldiging en ontslag

Art. 22.Benoeming, bezoldiging en ontslag

De adjunct van de algemeen directeur wordt, voor een hernieuwbare De adjunct van de algemeen directeur wordt, voor een hernieuwbare
termijn van zes (6) jaar, benoemd door de raad van bestuur op termijn van zes (6) jaar, benoemd door de raad van bestuur op
voordracht van de algemeen directeur en na het advies te hebben voordracht van de algemeen directeur en na het advies te hebben
ingewonnen van het benoemings- en bezoldigingscomité. De algemeen ingewonnen van het benoemings- en bezoldigingscomité. De algemeen
directeur neemt niet deel aan de stemming. directeur neemt niet deel aan de stemming.
Hij wordt op dezelfde wijze ontslagen. Hij wordt op dezelfde wijze ontslagen.
De adjunct van de algemeen directeur wordt gekozen omwille van zijn De adjunct van de algemeen directeur wordt gekozen omwille van zijn
bijzondere bekwaamheid op het vlak van human ressources en behoort tot bijzondere bekwaamheid op het vlak van human ressources en behoort tot
een andere taalrol dan deze waartoe de algemeen directeur behoort. een andere taalrol dan deze waartoe de algemeen directeur behoort.
De administratieve en geldelijke rechtspositie van de algemeen De administratieve en geldelijke rechtspositie van de algemeen
directeur wordt door de raad van bestuur vastgesteld op voorstel van directeur wordt door de raad van bestuur vastgesteld op voorstel van
het benoemings- en bezoldigingscomité. het benoemings- en bezoldigingscomité.

Art. 23.Bevoegdheden

Art. 23.Bevoegdheden

De adjunct van de algemeen directeur heeft de bevoegdheden die hem De adjunct van de algemeen directeur heeft de bevoegdheden die hem
krachtens de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel krachtens de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel
van de Belgische Spoorwegen zijn toegekend. van de Belgische Spoorwegen zijn toegekend.
Hij vervangt tevens de algemeen directeur indien deze afwezig of Hij vervangt tevens de algemeen directeur indien deze afwezig of
verhinderd is. verhinderd is.
De adjunct van de algemeen directeur vervult een voltijdse functie De adjunct van de algemeen directeur vervult een voltijdse functie
binnen HR Rail. binnen HR Rail.
Afdeling 5. - HR Coördinatie Comité Afdeling 5. - HR Coördinatie Comité

Art. 24.Samenstelling, bevoegdheden en werking

Art. 24.Samenstelling, bevoegdheden en werking

§ 1. Het HR Coördinatie Comité is samengesteld uit volgende leden, die § 1. Het HR Coördinatie Comité is samengesteld uit volgende leden, die
er van rechtswege deel van uitmaken : er van rechtswege deel van uitmaken :
1° de algemeen directeur; 1° de algemeen directeur;
2° de adjunct van de algemeen directeur; 2° de adjunct van de algemeen directeur;
3° de verantwoordelijke voor het personeelsbeleid bij Infrabel; 3° de verantwoordelijke voor het personeelsbeleid bij Infrabel;
4° de verantwoordelijke voor het personeelsbeleid bij de NMBS. 4° de verantwoordelijke voor het personeelsbeleid bij de NMBS.
§ 2. Het HR Coördinatie Comité is onder meer belast met de § 2. Het HR Coördinatie Comité is onder meer belast met de
bevoegdheden die het krachtens de wet van 23 juli 1926 betreffende de bevoegdheden die het krachtens de wet van 23 juli 1926 betreffende de
NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen zijn toegekend. NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen zijn toegekend.
§ 3. De leden van het HR Coördinatie Comité vormen een college. Zij § 3. De leden van het HR Coördinatie Comité vormen een college. Zij
kunnen hun taken onder elkaar verdelen. kunnen hun taken onder elkaar verdelen.
§ 4. Het HR Coördinatie Comités stelt een huishoudelijk reglement op § 4. Het HR Coördinatie Comités stelt een huishoudelijk reglement op
dat uitdrukkelijk het kader formuleert dat zijn werking regelt. Dit dat uitdrukkelijk het kader formuleert dat zijn werking regelt. Dit
huishoudelijk reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad huishoudelijk reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de raad
van bestuur. van bestuur.
Afdeling 6. - Diverse en gemeenschappelijke bepalingen Afdeling 6. - Diverse en gemeenschappelijke bepalingen

Art. 25.Delegatie

Art. 25.Delegatie

§ 1. De raad van bestuur kan bijzondere volmachten verlenen aan één of § 1. De raad van bestuur kan bijzondere volmachten verlenen aan één of
meer van zijn leden, of zelfs aan derden. Elke delegatieakte legt meer van zijn leden, of zelfs aan derden. Elke delegatieakte legt
duidelijk de bevoegdheden vast die het voorwerp van de delegatie duidelijk de bevoegdheden vast die het voorwerp van de delegatie
uitmaken. De delegatie wordt toegekend voor een duur bepaald door de uitmaken. De delegatie wordt toegekend voor een duur bepaald door de
raad van bestuur. raad van bestuur.
§ 2. De algemeen directeur kan bijzondere volmachten verlenen aan elke § 2. De algemeen directeur kan bijzondere volmachten verlenen aan elke
lasthebber binnen de perken van zijn eigen bevoegdheden. Elke lasthebber binnen de perken van zijn eigen bevoegdheden. Elke
delegatieakte legt duidelijk de bevoegdheden vast die het voorwerp van delegatieakte legt duidelijk de bevoegdheden vast die het voorwerp van
de delegatie uitmaken. De delegatie wordt toegekend voor een duur de delegatie uitmaken. De delegatie wordt toegekend voor een duur
bepaald door de algemeen directeur. bepaald door de algemeen directeur.

Art. 26.Discretie

Art. 26.Discretie

Bij de uitoefening van hun mandaat en in het belang van de Bij de uitoefening van hun mandaat en in het belang van de
vennootschap zijn de bestuurders (waaronder de algemeen directeur), de vennootschap zijn de bestuurders (waaronder de algemeen directeur), de
adjunct van de algemeen directeur en de leden van het HR Coördinatie adjunct van de algemeen directeur en de leden van het HR Coördinatie
Comité gehouden tot discretie. Comité gehouden tot discretie.
HOOFDSTUK IV. - Boekjaar, jaarrekeningen, dividenden en winstverdeling HOOFDSTUK IV. - Boekjaar, jaarrekeningen, dividenden en winstverdeling

Art. 27.Boekjaar, jaarrekening en jaarverslag

Art. 27.Boekjaar, jaarrekening en jaarverslag

§ 1. Het boekjaar begint op één (1) januari en eindigt op eenendertig § 1. Het boekjaar begint op één (1) januari en eindigt op eenendertig
(31) december van elk jaar. (31) december van elk jaar.
§ 2. Op het einde van elk boekjaar maakt de raad van bestuur een § 2. Op het einde van elk boekjaar maakt de raad van bestuur een
inventaris, alsmede de jaarrekening bestaande uit de balans, de inventaris, alsmede de jaarrekening bestaande uit de balans, de
resultatenrekening en de toelichting op. Deze documenten worden resultatenrekening en de toelichting op. Deze documenten worden
overeenkomstig de wet, inzonderheid artikel 56 van de wet van 23 juli overeenkomstig de wet, inzonderheid artikel 56 van de wet van 23 juli
1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen, 1926 betreffende de NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen,
opgesteld en neergelegd bij de Nationale Bank van België. De opgesteld en neergelegd bij de Nationale Bank van België. De
bestuurders stellen bovendien jaarlijks een verslag op overeenkomstig bestuurders stellen bovendien jaarlijks een verslag op overeenkomstig
de artikelen 95 en 96 van het Wetboek van vennootschappen. de artikelen 95 en 96 van het Wetboek van vennootschappen.

Art. 28.Winstverdeling

Art. 28.Winstverdeling

Van de nettowinst van HR Rail wordt elk jaar ten minste vijf Van de nettowinst van HR Rail wordt elk jaar ten minste vijf
honderdste (5/100e) afgenomen voor de vorming van de wettelijke honderdste (5/100e) afgenomen voor de vorming van de wettelijke
reserve. Deze afneming is niet langer verplicht van zodra de reserve. Deze afneming is niet langer verplicht van zodra de
wettelijke reserve één tiende (1/10e) van het maatschappelijk kapitaal wettelijke reserve één tiende (1/10e) van het maatschappelijk kapitaal
bedraagt. bedraagt.
Op voorstel van de raad van bestuur beslist de algemene vergadering Op voorstel van de raad van bestuur beslist de algemene vergadering
over de bestemming van het saldo van de nettowinst. over de bestemming van het saldo van de nettowinst.

Art. 29.Uitkering

Art. 29.Uitkering

De uitkering van de dividenden toegekend door de algemene vergadering De uitkering van de dividenden toegekend door de algemene vergadering
geschiedt op de tijdstippen en op de plaatsen bepaald door haar of geschiedt op de tijdstippen en op de plaatsen bepaald door haar of
door de raad van bestuur. door de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan interimdividenden uitkeren. De raad van bestuur kan interimdividenden uitkeren.

Art. 30.Controle op de financiële toestand

Art. 30.Controle op de financiële toestand

De controle op de financiële toestand van HR Rail is georganiseerd De controle op de financiële toestand van HR Rail is georganiseerd
overeenkomstig artikel 55 van de wet van 23 juli 1926 betreffende de overeenkomstig artikel 55 van de wet van 23 juli 1926 betreffende de
NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen. NMBS en het personeel van de Belgische Spoorwegen.
De commissarissen worden benoemd voor een eenmaal hernieuwbare termijn De commissarissen worden benoemd voor een eenmaal hernieuwbare termijn
van hoogstens zes jaar. van hoogstens zes jaar.
HOOFDSTUK V. - slotbepalingen HOOFDSTUK V. - slotbepalingen

Art. 31.Ontbinding

Art. 31.Ontbinding

De ontbinding van HR Rail kan slechts bij of krachtens een wet worden De ontbinding van HR Rail kan slechts bij of krachtens een wet worden
uitgesproken. De wet regelt de wijze en de voorwaarden van de uitgesproken. De wet regelt de wijze en de voorwaarden van de
vereffening. vereffening.

Art. 32.Wijziging van de statuten

Art. 32.Wijziging van de statuten

Een statutenwijziging heeft slechts uitwerking na haar goedkeuring Een statutenwijziging heeft slechts uitwerking na haar goedkeuring
door de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit. door de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit.

Art. 33.Taal

Art. 33.Taal

Deze statuten zijn opgesteld in het Nederlands en het Frans en beide Deze statuten zijn opgesteld in het Nederlands en het Frans en beide
teksten staan op gelijke voet. teksten staan op gelijke voet.
HOOFDSTUK VI. - Overgangsbepaling HOOFDSTUK VI. - Overgangsbepaling

Art. 34.Eerste boekjaar

Art. 34.Eerste boekjaar

Het eerste boekjaar begint op twintig (20) december tweeduizenddertien Het eerste boekjaar begint op twintig (20) december tweeduizenddertien
(2013) en eindigt op eenendertig (31) december tweeduizendveertien (2013) en eindigt op eenendertig (31) december tweeduizendveertien
(2014). (2014).
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 16 december 2013 tot Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 16 december 2013 tot
uitvoering van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit uitvoering van artikel 1, tweede paragraaf, van het koninklijk besluit
van 11 december 2013 houdende het personeel van de Belgische van 11 december 2013 houdende het personeel van de Belgische
Spoorwegen. Spoorwegen.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Overheidsbedrijven De Minister van Overheidsbedrijven
en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden, en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden,
J.-P. LABILLE J.-P. LABILLE
^