Koninklijk besluit tot bepaling van de bijdragen te betalen in het kader van een verzoek om advies of toelating voor het uitvoeren van een klinische proef of een experiment | Koninklijk besluit tot bepaling van de bijdragen te betalen in het kader van een verzoek om advies of toelating voor het uitvoeren van een klinische proef of een experiment |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
15 JULI 2004. - Koninklijk besluit tot bepaling van de bijdragen te | 15 JULI 2004. - Koninklijk besluit tot bepaling van de bijdragen te |
betalen in het kader van een verzoek om advies of toelating voor het | betalen in het kader van een verzoek om advies of toelating voor het |
uitvoeren van een klinische proef of een experiment | uitvoeren van een klinische proef of een experiment |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 7 mei 2004 inzake experimenten op de menselijke | Gelet op de wet van 7 mei 2004 inzake experimenten op de menselijke |
persoon, inzonderheid op artikel 30; | persoon, inzonderheid op artikel 30; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 21 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 21 |
juni 2004; | juni 2004; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op |
9 juli 2004; | 9 juli 2004; |
Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari | Gelet op de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari |
1973, inzonderheid op artikel 3; | 1973, inzonderheid op artikel 3; |
Gelet op de hoogdringendheid gemotiveerd door het feit dat : | Gelet op de hoogdringendheid gemotiveerd door het feit dat : |
- de maatregelen tot omzetting van de richtlijn 2001/20/EG van het | - de maatregelen tot omzetting van de richtlijn 2001/20/EG van het |
Europees Parlement en de Raad van 4 april 2001 betreffende de | Europees Parlement en de Raad van 4 april 2001 betreffende de |
onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechterlijke | onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechterlijke |
bepalingen van de Lidstaten inzake de toepassing van goede klinische | bepalingen van de Lidstaten inzake de toepassing van goede klinische |
praktijken bij de uitvoering van klinische proeven met geneesmiddelen | praktijken bij de uitvoering van klinische proeven met geneesmiddelen |
voor menselijk gebruik in werking treden op 1 mei 2004; | voor menselijk gebruik in werking treden op 1 mei 2004; |
- de richtlijn 2001/20/EG werd omgezet bij wet van 7 mei 2004 inzake | - de richtlijn 2001/20/EG werd omgezet bij wet van 7 mei 2004 inzake |
experimenten op de menselijke persoon; | experimenten op de menselijke persoon; |
- de wet van 7 mei 2004 voorziet meer bepaald dat | - de wet van 7 mei 2004 voorziet meer bepaald dat |
uitvoeringsmaatregelen moeten worden genomen, in het bijzonder ter | uitvoeringsmaatregelen moeten worden genomen, in het bijzonder ter |
bepaling van de bijdragen te betalen in het kader van een verzoek om | bepaling van de bijdragen te betalen in het kader van een verzoek om |
toelating of advies voor het uitvoeren van een klinische proef of een | toelating of advies voor het uitvoeren van een klinische proef of een |
experiment; | experiment; |
- dit besluit strekt tot bepaling van deze maatregelen; | - dit besluit strekt tot bepaling van deze maatregelen; |
- deze maatregelen dienen in werking te treden op 1 mei 2004; | - deze maatregelen dienen in werking te treden op 1 mei 2004; |
- zolang deze niet genomen zijn, heerst er een juridische onzekerheid; | - zolang deze niet genomen zijn, heerst er een juridische onzekerheid; |
- dit besluit strekt tot bepaling van de meest dringende maatregelen; | - dit besluit strekt tot bepaling van de meest dringende maatregelen; |
- zij dienen bijgevolg zo spoedig mogelijk in werking te treden; | - zij dienen bijgevolg zo spoedig mogelijk in werking te treden; |
- zonder deze is het klinisch onderzoek in België in gevaar gelet op | - zonder deze is het klinisch onderzoek in België in gevaar gelet op |
de juridische onzekerheid; de onderzoekssector is een belangrijke | de juridische onzekerheid; de onderzoekssector is een belangrijke |
sector, meer bepaald in de industrie, de ziekenhuizen en, meer in het | sector, meer bepaald in de industrie, de ziekenhuizen en, meer in het |
bijzonder, de ziekenhuizen die meerdere honderden personen in | bijzonder, de ziekenhuizen die meerdere honderden personen in |
rechtstreeks dienstverband hebben voor de fase II tot IV proeven; | rechtstreeks dienstverband hebben voor de fase II tot IV proeven; |
- België is per hoofd van de bevolking, het Europees land waar het | - België is per hoofd van de bevolking, het Europees land waar het |
meeste fase I-proeven (eerste proeven op de menselijke persoon) | meeste fase I-proeven (eerste proeven op de menselijke persoon) |
plaatsvinden, na Groot-Britannië. Deze sector vertegenwoordigt tevens | plaatsvinden, na Groot-Britannië. Deze sector vertegenwoordigt tevens |
meerdere honderden rechtstreekse dienstverbanden en beschikt over | meerdere honderden rechtstreekse dienstverbanden en beschikt over |
meerdere autonome gespecialiseerde entiteiten; | meerdere autonome gespecialiseerde entiteiten; |
- teneinde de Belgische knowhow te kunnen behouden en de | - teneinde de Belgische knowhow te kunnen behouden en de |
gekwalificeerde jobs die het onderzoek voortbrengt, is het aangewezen | gekwalificeerde jobs die het onderzoek voortbrengt, is het aangewezen |
zo spoedig mogelijk een einde te stellen aan een juridische | zo spoedig mogelijk een einde te stellen aan een juridische |
onzekerheid die het wantrouwen opwerpt van de opdrachtgevers van | onzekerheid die het wantrouwen opwerpt van de opdrachtgevers van |
dergelijke proeven. | dergelijke proeven. |
Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en | Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en |
Volksgezondheid, | Volksgezondheid, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De aanvraag om toelating voor het uitvoeren van een |
Artikel 1.De aanvraag om toelating voor het uitvoeren van een |
klinische proef is onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten | klinische proef is onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten |
bedrage van : | bedrage van : |
- 2.000 euro indien die aanvraag betrekking heeft op de toepassing van | - 2.000 euro indien die aanvraag betrekking heeft op de toepassing van |
artikel 12 van de wet van 7 mei 2004 inzake experimenten op de | artikel 12 van de wet van 7 mei 2004 inzake experimenten op de |
menselijke persoon; | menselijke persoon; |
- 250 euro per aanvraag indien die aanvraag betrekking heeft op de | - 250 euro per aanvraag indien die aanvraag betrekking heeft op de |
toepassing van artikel 19 van de wet van 7 mei 2004 inzake | toepassing van artikel 19 van de wet van 7 mei 2004 inzake |
experimenten op de menselijke persoon. Eén aanvraag kan verschillende | experimenten op de menselijke persoon. Eén aanvraag kan verschillende |
wijzigingen groeperen. | wijzigingen groeperen. |
Art. 2.§ 1. Indien de aanvraag betrekking heeft op de toepassing van |
Art. 2.§ 1. Indien de aanvraag betrekking heeft op de toepassing van |
artikel 11 van de wet van 7 mei 2004, is de aanvraag om advies van het | artikel 11 van de wet van 7 mei 2004, is de aanvraag om advies van het |
ethisch comité in het kader van een monocentrisch experiment | ethisch comité in het kader van een monocentrisch experiment |
onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten bedrage van 1.000 | onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten bedrage van 1.000 |
euro. | euro. |
§ 2. Indien de aanvraag betrekking heeft op de toepassing van artikel | § 2. Indien de aanvraag betrekking heeft op de toepassing van artikel |
11 van de wet van 7 mei 2004, is de aanvraag om een advies van het | 11 van de wet van 7 mei 2004, is de aanvraag om een advies van het |
ethisch comité dat bevoegd is voor het uitbrengen van het enkel advies | ethisch comité dat bevoegd is voor het uitbrengen van het enkel advies |
in het kader van een multicentrisch experiment onderworpen aan het | in het kader van een multicentrisch experiment onderworpen aan het |
betalen van een bijdrage ten bedrage van 1.000 euro. | betalen van een bijdrage ten bedrage van 1.000 euro. |
In het kader van een multicentrisch experiment, is de tussenkomst van | In het kader van een multicentrisch experiment, is de tussenkomst van |
het/de andere betrokken ethisch(e) comité(s) verbonden aan de locaties | het/de andere betrokken ethisch(e) comité(s) verbonden aan de locaties |
waar het experiment zou plaatsvinden indien dit zou doorgaan, | waar het experiment zou plaatsvinden indien dit zou doorgaan, |
onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten bedrage van 300 euro. | onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten bedrage van 300 euro. |
§ 3. Indien de aanvraag betrekking heeft op de toepassing van artikel | § 3. Indien de aanvraag betrekking heeft op de toepassing van artikel |
19 § 2 van de wet van 7 mei 2004, is de aanvraag om advies van het | 19 § 2 van de wet van 7 mei 2004, is de aanvraag om advies van het |
ethisch comité onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten | ethisch comité onderworpen aan het betalen van een bijdrage ten |
bedrage van 250 euro. | bedrage van 250 euro. |
Art. 3.§ 1. In afwijking van de bepalingen van artikel 2, indien de |
Art. 3.§ 1. In afwijking van de bepalingen van artikel 2, indien de |
aanvraag betrekking heeft op de toepassing van artikel 11 van de wet | aanvraag betrekking heeft op de toepassing van artikel 11 van de wet |
van 7 mei 2004, bedragen de bijdragen die verschuldigd zijn in geval | van 7 mei 2004, bedragen de bijdragen die verschuldigd zijn in geval |
van de aanvraag om een advies van een ethisch comité voor het | van de aanvraag om een advies van een ethisch comité voor het |
uitvoeren van een niet-interventionele proef : | uitvoeren van een niet-interventionele proef : |
- 400 euro in het geval van een monocentrisch experiment; | - 400 euro in het geval van een monocentrisch experiment; |
- 400 euro in het geval van een aanvraag aan het ethisch comité dat | - 400 euro in het geval van een aanvraag aan het ethisch comité dat |
bevoegd is voor het uitbrengen van het enkel advies in het kader van | bevoegd is voor het uitbrengen van het enkel advies in het kader van |
een multicentrisch experiment; | een multicentrisch experiment; |
- 100 euro in het geval van een aanvraag aan het/de andere betrokken | - 100 euro in het geval van een aanvraag aan het/de andere betrokken |
ethisch(e) comité(s) verbonden aan de locaties waar het experiment zou | ethisch(e) comité(s) verbonden aan de locaties waar het experiment zou |
plaatsvinden indien het zou doorgaan. | plaatsvinden indien het zou doorgaan. |
§ 2. In afwijking van de bepalingen van artikel 2, indien de aanvraag | § 2. In afwijking van de bepalingen van artikel 2, indien de aanvraag |
betrekking heeft op de toepassing van artikel 19 van de wet van 7 mei | betrekking heeft op de toepassing van artikel 19 van de wet van 7 mei |
2004, bedraagt de bijdrage die verschuldigd is per aanvraag aan het | 2004, bedraagt de bijdrage die verschuldigd is per aanvraag aan het |
ethisch comité 100 euro. Eén aanvraag kan verschillende wijzigingen | ethisch comité 100 euro. Eén aanvraag kan verschillende wijzigingen |
groeperen. | groeperen. |
Art. 4.§ 1. De bijdragen bedoeld in artikel 1 worden gestort op |
Art. 4.§ 1. De bijdragen bedoeld in artikel 1 worden gestort op |
rekening nummer 001 - 4272336 - 47 van het Riziv. | rekening nummer 001 - 4272336 - 47 van het Riziv. |
Deze bijdragen worden vervolgens maandelijks overgemaakt naar een | Deze bijdragen worden vervolgens maandelijks overgemaakt naar een |
orderekening van de thesaurie type B. | orderekening van de thesaurie type B. |
25 % van het aldus bekomen bedrag is bestemd voor het | 25 % van het aldus bekomen bedrag is bestemd voor het |
Directoraat-generaal Geneesmiddelen en 75 % is jaarlijks bestemd voor | Directoraat-generaal Geneesmiddelen en 75 % is jaarlijks bestemd voor |
de ethische comités op basis van het rapport bedoeld in artikel 6. | de ethische comités op basis van het rapport bedoeld in artikel 6. |
§ 2. De bijdragen bedoeld in artikel 2 en 3 worden gestort op het | § 2. De bijdragen bedoeld in artikel 2 en 3 worden gestort op het |
rekeningnummer van de rechtspersoonlijkheid van de structuur of | rekeningnummer van de rechtspersoonlijkheid van de structuur of |
locatie waar het experiment wordt uitgevoerd en waarvan het betrokken | locatie waar het experiment wordt uitgevoerd en waarvan het betrokken |
ethisch comité deel uitmaakt of waarmee het verbonden is. | ethisch comité deel uitmaakt of waarmee het verbonden is. |
Art. 5.Het Directoraat - generaal Geneesmiddelen stelt |
Art. 5.Het Directoraat - generaal Geneesmiddelen stelt |
driemaandelijks en jaarlijks een verslag op inzake de bestemming van | driemaandelijks en jaarlijks een verslag op inzake de bestemming van |
de ontvangen bijdragen. | de ontvangen bijdragen. |
Deze verslagen worden ter goedkeuring voorgelegd aan het Raadgevend | Deze verslagen worden ter goedkeuring voorgelegd aan het Raadgevend |
Comité voor Bio-ethiek en de Stafdienst Budget en Beheerscontrole van | Comité voor Bio-ethiek en de Stafdienst Budget en Beheerscontrole van |
de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. | de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu. |
Art. 6.De ethische comités stellen jaarlijks een financieel verslag |
Art. 6.De ethische comités stellen jaarlijks een financieel verslag |
op betreffende hun werkzaamheden in toepassing van de wet van 7 mei | op betreffende hun werkzaamheden in toepassing van de wet van 7 mei |
2004, betreffende de ontvangst en bestemming van de bijdragen bedoeld | 2004, betreffende de ontvangst en bestemming van de bijdragen bedoeld |
in artikel 2 alsook betreffende de ontvangst en bestemming van het | in artikel 2 alsook betreffende de ontvangst en bestemming van het |
gedeelte van de bijdragen bedoeld in artikel 1. | gedeelte van de bijdragen bedoeld in artikel 1. |
Dit rapport wordt overgemaakt ter goedkeuring aan het Raadgevend | Dit rapport wordt overgemaakt ter goedkeuring aan het Raadgevend |
Comité voor Bio-ethiek en aan de stafdienst Budget en Beheerscontrole | Comité voor Bio-ethiek en aan de stafdienst Budget en Beheerscontrole |
van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en | van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en |
Leefmilieu ten laatste in de loop van de maand mei van ieder jaar. | Leefmilieu ten laatste in de loop van de maand mei van ieder jaar. |
Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 mei 2004. |
Art. 7.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 mei 2004. |
Art. 8.Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is belast |
Art. 8.Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is belast |
met de uitvoering van dit besluit. | met de uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 15 juli 2004. | Gegeven te Brussel, 15 juli 2004. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
R. DEMOTTE | R. DEMOTTE |