Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 12/09/2012
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van het globaal budget in 2012 van de financiële middelen voor het hele Rijk voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging "
Koninklijk besluit tot vaststelling van het globaal budget in 2012 van de financiële middelen voor het hele Rijk voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging Koninklijk besluit tot vaststelling van het globaal budget in 2012 van de financiële middelen voor het hele Rijk voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten in het kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
12 SEPTEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het 12 SEPTEMBER 2012. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het
globaal budget in 2012 van de financiële middelen voor het hele Rijk globaal budget in 2012 van de financiële middelen voor het hele Rijk
voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten in het voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten in het
kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging kader van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor
geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli
1994, inzonderheid op artikel 69, § 5, gewijzigd bij de wetten van 24 1994, inzonderheid op artikel 69, § 5, gewijzigd bij de wetten van 24
december 1999, 10 augustus 2001 en 22 december 2003, en op artikel december 1999, 10 augustus 2001 en 22 december 2003, en op artikel
191, eerste lid, 15° undecies, ingevoegd bij de wet van 22 december 191, eerste lid, 15° undecies, ingevoegd bij de wet van 22 december
2008 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; 2008 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009;
Gelet op het overleg met de representatieve vertegenwoordigers van de Gelet op het overleg met de representatieve vertegenwoordigers van de
geneesmiddelenindustrie; geneesmiddelenindustrie;
Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor
geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en
invaliditeitsverzekering, gegeven op 9 juli 2012; invaliditeitsverzekering, gegeven op 9 juli 2012;
Gelet op het advies van de Algemene Raad van de verzekering voor Gelet op het advies van de Algemene Raad van de verzekering voor
geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en
invaliditeitsverzekering, gegeven op 16 juli 2012; invaliditeitsverzekering, gegeven op 16 juli 2012;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 17 juli Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 17 juli
2012; 2012;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 19 Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 19
juli 2012; juli 2012;
Gelet op het voorafgaand onderzoek van de noodzaak om een Gelet op het voorafgaand onderzoek van de noodzaak om een
effectbeoordeling waarbij werd besloten dat geen effectbeoordeling is effectbeoordeling waarbij werd besloten dat geen effectbeoordeling is
vereist; vereist;
Gelet op het advies nr. 51.878/2/V van de Raad van State, gegeven op Gelet op het advies nr. 51.878/2/V van de Raad van State, gegeven op
22 augustus 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, 22 augustus 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°,
van de gecoördineerde wetten op de Raad van State; van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Sociale Op de voordracht van Onze Minister van Volksgezondheid en Sociale
Zaken en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Zaken en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het globaal budget van de financiële middelen voor het hele

Artikel 1.Het globaal budget van de financiële middelen voor het hele

Rijk voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten, Rijk voor de verstrekkingen inzake de farmaceutische specialiteiten,
bedoeld in artikel 34, eerste lid, 5°, b) en c), van de wet bedoeld in artikel 34, eerste lid, 5°, b) en c), van de wet
betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en
uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, beloopt 4.032,551 miljoen uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, beloopt 4.032,551 miljoen
euro voor het jaar 2012. euro voor het jaar 2012.

Art. 2.Het in artikel 1 bedoeld bedrag betreft de farmaceutische

Art. 2.Het in artikel 1 bedoeld bedrag betreft de farmaceutische

specialiteiten en daarmee gelijkgestelde producten, waarvan de lijsten specialiteiten en daarmee gelijkgestelde producten, waarvan de lijsten
als bijlage gaan bij het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot als bijlage gaan bij het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot
vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de vaststelling van de procedures, termijnen en voorwaarden inzake de
tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige
verzorging en uitkeringen in de kosten van de farmaceutische verzorging en uitkeringen in de kosten van de farmaceutische
specialiteiten, zowel verleend aan in een ziekenhuis opgenomen specialiteiten, zowel verleend aan in een ziekenhuis opgenomen
rechthebbenden als aan niet in een ziekenhuis opgenomen rechthebbenden als aan niet in een ziekenhuis opgenomen
rechthebbenden, met uitzondering van de radioisotopen voor rechthebbenden, met uitzondering van de radioisotopen voor
therapeutisch en diagnostisch gebruik, en vers ingevroren plasma virus therapeutisch en diagnostisch gebruik, en vers ingevroren plasma virus
geïnactiveerd. Het in artikel 1 bedoeld bedrag betreft eveneens de geïnactiveerd. Het in artikel 1 bedoeld bedrag betreft eveneens de
forfaitaire tegemoetkomingen voor de behandeling van forfaitaire tegemoetkomingen voor de behandeling van
vruchtbaarheidsstoornissen bij vrouwen vermeld in het koninklijk vruchtbaarheidsstoornissen bij vrouwen vermeld in het koninklijk
besluit van 6 oktober 2008. besluit van 6 oktober 2008.

Art. 3.Bij de vastlegging van het in artikel 1 vernoemde budget werd

Art. 3.Bij de vastlegging van het in artikel 1 vernoemde budget werd

rekening gehouden met de hiernavolgende besparingsmaatregelen 2012 rekening gehouden met de hiernavolgende besparingsmaatregelen 2012
voor een totaal bedrag van 302,165 miljoen euro en de hiernavolgende voor een totaal bedrag van 302,165 miljoen euro en de hiernavolgende
initiatieven 2012 voor een totaal bedrag van 3,500 miljoen euro. initiatieven 2012 voor een totaal bedrag van 3,500 miljoen euro.
Omschrijving Omschrijving
besparingsmaatregelen besparingsmaatregelen
Introduction Introduction
- Invoering - Invoering
Budget Budget
Millions d'euros Millions d'euros
Budget Budget
Miljoen euro Miljoen euro
Libellé Libellé
mesures d'économies mesures d'économies
1. Referentieterugbetaling : trimestriële aanpassing 1. Referentieterugbetaling : trimestriële aanpassing
1/10/2011 1/10/2011
105,583 105,583
1. Remboursement de référence : adaptation trimestrielle 1. Remboursement de référence : adaptation trimestrielle
2. Oude geneesmiddelen : semestriële aanpassing 2. Oude geneesmiddelen : semestriële aanpassing
1/1/2012 1/1/2012
4,939 4,939
2. Anciens médicaments : adaptation semestrielle 2. Anciens médicaments : adaptation semestrielle
3. Indexering remgeldmaxima 3. Indexering remgeldmaxima
1/1/2012 1/1/2012
3,920 3,920
3. Indexation des plafonds de tickets modérateurs 3. Indexation des plafonds de tickets modérateurs
4. Strengere a priori controle (hoofdstuk IV) door de 4. Strengere a priori controle (hoofdstuk IV) door de
verzekeringsinstellingen verzekeringsinstellingen
1/1/2012 1/1/2012
20,000 20,000
4. Application renforcée du contrôle a priori (chapitre IV) par les 4. Application renforcée du contrôle a priori (chapitre IV) par les
organismes assureurs organismes assureurs
5. Recuperatie kortingen apothekers op automatische' VOS 5. Recuperatie kortingen apothekers op automatische' VOS
1/1/2012 1/1/2012
15,000 15,000
5. Récupération ristournes pharmaciens sur DCI automatique' 5. Récupération ristournes pharmaciens sur DCI automatique'
6. Vermindering van de terugbetalingskost van de erytropoëtine (EPO) 6. Vermindering van de terugbetalingskost van de erytropoëtine (EPO)
1/1/2012 1/1/2012
8,600 8,600
6. Diminution du coût de remboursement de l'érytropoétine (EPO) 6. Diminution du coût de remboursement de l'érytropoétine (EPO)
7. Verplichting aflevering goedkoopste geneesmiddel bij VOS, 7. Verplichting aflevering goedkoopste geneesmiddel bij VOS,
antibiotica en antimycotica en terugbetalingmaximum voor de antibiotica en antimycotica en terugbetalingmaximum voor de
maagzuurremmers A02 maagzuurremmers A02
1/3/2012 1/3/2012
25,417 25,417
7. Délivrance des médicaments les moins chers en DCI, pour les 7. Délivrance des médicaments les moins chers en DCI, pour les
antibiotiques et antimycosiques et remboursement plafond pour les antibiotiques et antimycosiques et remboursement plafond pour les
antiulcéreux gastriques A02 antiulcéreux gastriques A02
8. Uitzonderingen voor inspuitbare en galenische vormen en isomeren in 8. Uitzonderingen voor inspuitbare en galenische vormen en isomeren in
de referentieterugbetaling de referentieterugbetaling
1/4/2012 1/4/2012
11,970 11,970
8. Exceptions pour formes injectables et galéniques et isomères dans 8. Exceptions pour formes injectables et galéniques et isomères dans
le remboursement de référence le remboursement de référence
9. Algemene prijsvermindering van 1,95 %, moduleerbaar per 9. Algemene prijsvermindering van 1,95 %, moduleerbaar per
geneesmiddel geneesmiddel
1/4/2012 1/4/2012
52,129 52,129
9. Baisse de prix généralisée de 1,95 %, modulable par médicament 9. Baisse de prix généralisée de 1,95 %, modulable par médicament
10. gecibleerde (categorie A) uitdieping van de 10. gecibleerde (categorie A) uitdieping van de
referentieterugbetaling referentieterugbetaling
1/4/2012 1/4/2012
20,000 20,000
10. Approfondissement ciblé (catégorie A) du remboursement de 10. Approfondissement ciblé (catégorie A) du remboursement de
référence référence
11. Prijsaanpassingen van geneesmiddelen onder octrooi 11. Prijsaanpassingen van geneesmiddelen onder octrooi
1/7/2012 1/7/2012
6,000 6,000
11. Adaptation des prix des médicaments récents sous brevet 11. Adaptation des prix des médicaments récents sous brevet
12. Geforfaitariseerde geneesmiddelen in het ziekenhuis (recuperatie 12. Geforfaitariseerde geneesmiddelen in het ziekenhuis (recuperatie
kortingen) kortingen)
1/7/2012 1/7/2012
7,500 7,500
12. Médicaments forfaitarisés à l'hôpital (récupération ristournes) 12. Médicaments forfaitarisés à l'hôpital (récupération ristournes)
13. Zuurstof : besparing gedeelte farm. specialiteiten 13. Zuurstof : besparing gedeelte farm. specialiteiten
1/5/2012 1/5/2012
4,088 4,088
13. Oxygène : partie de l'économie pour les spécialités 13. Oxygène : partie de l'économie pour les spécialités
pharmaceutiques pharmaceutiques
14. Rusthuizen : formulier / ziekenhuisapotheek of gelijkwaardig 14. Rusthuizen : formulier / ziekenhuisapotheek of gelijkwaardig
1/7/2012 1/7/2012
10,000 10,000
14. Maisons de repos : Formulaire thérapeutique / pharmacie 14. Maisons de repos : Formulaire thérapeutique / pharmacie
hospitalière ou équivalent hospitalière ou équivalent
15. Overgang generieken atorvastatine naar hfst I mits bijkomende 15. Overgang generieken atorvastatine naar hfst I mits bijkomende
prijsdaling prijsdaling
1/7/2012 1/7/2012
6,824 6,824
15. Passage des génériques atorvastatine en chapitre I moyennant 15. Passage des génériques atorvastatine en chapitre I moyennant
baisse additionnelle baisse additionnelle
16. Biosimilars in quota goedkope voorschriften 16. Biosimilars in quota goedkope voorschriften
1/7/2012 1/7/2012
0,195 0,195
16. Bio-similaires dans les quotas de prescription de moins chers 16. Bio-similaires dans les quotas de prescription de moins chers
TOTAAL TOTAAL
302,165 302,165
TOTAL TOTAL
Omschrijving initiatieven Omschrijving initiatieven
Introduction Introduction
- Invoering - Invoering
Budget Budget
Budget Budget
Libellé initiatives Libellé initiatives
17. Meerkost nieuw vergoedingssysteem apothekers ten opzichte van 17. Meerkost nieuw vergoedingssysteem apothekers ten opzichte van
572,891 miljoen euro 572,891 miljoen euro
1/1/2012 1/1/2012
0 0
17. Surcoût du nouveau système de rémunération des pharmaciens par 17. Surcoût du nouveau système de rémunération des pharmaciens par
rapport à 572,891 millions d'euros rapport à 572,891 millions d'euros
18. Te recupereren bedrag contracten 18. Te recupereren bedrag contracten
1/1/2012 1/1/2012
0 0
18. Montant à récupérer sur les contrats 18. Montant à récupérer sur les contrats
19. Snellere terugbetaling van innoverende specialiteiten buiten 19. Snellere terugbetaling van innoverende specialiteiten buiten
geregistreerde indicaties geregistreerde indicaties
1/1/2012 1/1/2012
3,500 3,500
19. Remboursement plus rapide des spécialités innovantes hors 19. Remboursement plus rapide des spécialités innovantes hors
indications enregistrées indications enregistrées
TOTAAL TOTAAL
3,500 3,500
TOTAL TOTAL

Art. 4.Indien de in artikel 3 bedoelde besparingsmaatregelen tot

Art. 4.Indien de in artikel 3 bedoelde besparingsmaatregelen tot

minder besparing hebben geleid dan de beoogde besparing, dan wordt het minder besparing hebben geleid dan de beoogde besparing, dan wordt het
principe van neutralisatie, zoals hieronder bepaald, toegepast op het principe van neutralisatie, zoals hieronder bepaald, toegepast op het
in artikel 1 bedoelde budget. in artikel 1 bedoelde budget.
Teneinde rekening te houden met de in artikel 3 bepaalde elementen, Teneinde rekening te houden met de in artikel 3 bepaalde elementen,
gebeurt de neutralisatie van de besparingsmaatregelen als volgt, gebeurt de neutralisatie van de besparingsmaatregelen als volgt,
afhankelijk van het feit of een maatregel al dan niet een invloed afhankelijk van het feit of een maatregel al dan niet een invloed
heeft op het zakencijfer van de aanvragers : heeft op het zakencijfer van de aanvragers :
1° Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een maatregel minder 1° Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een maatregel minder
opbrengt dan vooropgesteld bij het vaststellen van het budget, dan opbrengt dan vooropgesteld bij het vaststellen van het budget, dan
wordt het budget vermeerderd met 28 % van het verschil tussen het wordt het budget vermeerderd met 28 % van het verschil tussen het
vooropgestelde bedrag enerzijds en het daadwerkelijk effect vooropgestelde bedrag enerzijds en het daadwerkelijk effect
anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het
daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf kan daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf kan
nagerekend worden. nagerekend worden.
Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 1, 2, 6, Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 1, 2, 6,
7, 8, 9, 10, 12, 13 en 15 vermeld in artikel 3. 7, 8, 9, 10, 12, 13 en 15 vermeld in artikel 3.
2° Neutralisatie in functie van de datum van inwerkingtreding. Als een 2° Neutralisatie in functie van de datum van inwerkingtreding. Als een
maatregel niet wordt uitgevoerd of wordt uitgevoerd op een latere maatregel niet wordt uitgevoerd of wordt uitgevoerd op een latere
datum dan de vooropgestelde datum, dan wordt het budget vermeerderd datum dan de vooropgestelde datum, dan wordt het budget vermeerderd
met 28 % van het verschil tussen het vooropgestelde bedrag enerzijds met 28 % van het verschil tussen het vooropgestelde bedrag enerzijds
en het bedrag verminderd pro rata met de vertraging in de uitvoering en het bedrag verminderd pro rata met de vertraging in de uitvoering
anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het
daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf niet daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf niet
kan nagerekend worden maar als voor de invoering van de maatregel een kan nagerekend worden maar als voor de invoering van de maatregel een
precies tijdstip kan vastgesteld worden. precies tijdstip kan vastgesteld worden.
Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 11 en 16 Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 11 en 16
vermeld in artikel 3. vermeld in artikel 3.
3° Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een maatregel minder 3° Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een maatregel minder
opbrengt dan vooropgesteld bij het vaststellen van het budget, dan opbrengt dan vooropgesteld bij het vaststellen van het budget, dan
wordt het budget vermeerderd met 100 % van het verschil tussen het wordt het budget vermeerderd met 100 % van het verschil tussen het
daadwerkelijk effect enerzijds en het vooropgestelde bedrag daadwerkelijk effect enerzijds en het vooropgestelde bedrag
anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het
daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf kan daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf kan
nagerekend worden. nagerekend worden.
Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 3, 4, 5 Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 3, 4, 5
en 14 vermeld in artikel 3. en 14 vermeld in artikel 3.

Art. 5.Indien de in artikel 3 bedoelde initiatieven tot meer uitgaven

Art. 5.Indien de in artikel 3 bedoelde initiatieven tot meer uitgaven

hebben geleid dan het vooropgestelde bedrag, dan wordt het principe hebben geleid dan het vooropgestelde bedrag, dan wordt het principe
van neutralisatie, zoals hieronder bepaald, toegepast op het in van neutralisatie, zoals hieronder bepaald, toegepast op het in
artikel 1 bedoelde budget. artikel 1 bedoelde budget.
Teneinde rekening te houden met de in artikel 3 bepaalde elementen, Teneinde rekening te houden met de in artikel 3 bepaalde elementen,
gebeurt de neutralisatie van de initiatieven als volgt, afhankelijk gebeurt de neutralisatie van de initiatieven als volgt, afhankelijk
van het feit of een maatregel al dan niet een invloed heeft op het van het feit of een maatregel al dan niet een invloed heeft op het
zakencijfer van de aanvragers : zakencijfer van de aanvragers :
Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een initiatief tot meer Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een initiatief tot meer
uitgaven heeft geleid dan vooropgesteld bij het vaststellen van het uitgaven heeft geleid dan vooropgesteld bij het vaststellen van het
budget, dan wordt het budget vermeerderd met 100 % van het verschil budget, dan wordt het budget vermeerderd met 100 % van het verschil
tussen het vooropgestelde bedrag enerzijds en het daadwerkelijk effect tussen het vooropgestelde bedrag enerzijds en het daadwerkelijk effect
anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het anderzijds. Een dergelijke neutralisatie wordt toegepast als het
daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf kan daadwerkelijke effect van een maatregel op de uitgaven achteraf kan
nagerekend worden. nagerekend worden.
Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 17 en 18 Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor de punten 17 en 18
vermeld in artikel 3. vermeld in artikel 3.

Art. 6.Indien de in artikel 3 bedoelde initiatieven tot meer of

Art. 6.Indien de in artikel 3 bedoelde initiatieven tot meer of

minder uitgaven hebben geleid dan het vooropgestelde bedrag, dan wordt minder uitgaven hebben geleid dan het vooropgestelde bedrag, dan wordt
het principe van neutralisatie, zoals hieronder bepaald, toegepast op het principe van neutralisatie, zoals hieronder bepaald, toegepast op
het in artikel 1 bedoelde budget. het in artikel 1 bedoelde budget.
Teneinde rekening te houden met de in artikel 3 bepaalde elementen, Teneinde rekening te houden met de in artikel 3 bepaalde elementen,
gebeurt de neutralisatie van de initiatieven als volgt, afhankelijk gebeurt de neutralisatie van de initiatieven als volgt, afhankelijk
van het feit of een maatregel al dan niet een invloed heeft op het van het feit of een maatregel al dan niet een invloed heeft op het
zakencijfer van de aanvragers : zakencijfer van de aanvragers :
Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een initiatief tot meer Neutralisatie in functie van het bedrag. Als een initiatief tot meer
of minder uitgaven heeft geleid dan vooropgesteld bij het vaststellen of minder uitgaven heeft geleid dan vooropgesteld bij het vaststellen
van het budget, dan wordt het budget vermeerderd, respectievelijk van het budget, dan wordt het budget vermeerderd, respectievelijk
verminderd met 100 % van het verschil tussen het vooropgestelde bedrag verminderd met 100 % van het verschil tussen het vooropgestelde bedrag
enerzijds en het daadwerkelijk effect anderzijds. Een dergelijke enerzijds en het daadwerkelijk effect anderzijds. Een dergelijke
neutralisatie wordt toegepast als het daadwerkelijke effect van een neutralisatie wordt toegepast als het daadwerkelijke effect van een
maatregel op de uitgaven achteraf kan nagerekend worden. maatregel op de uitgaven achteraf kan nagerekend worden.
Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor het punt 19 vermeld Deze vorm van neutralisatie is van toepassing voor het punt 19 vermeld
in artikel 3. in artikel 3.

Art. 7.Onze Minister bevoegd voor Volksgezondheid en Sociale Zaken is

Art. 7.Onze Minister bevoegd voor Volksgezondheid en Sociale Zaken is

belast met de uitvoering van dit besluit. belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Catania, 12 september 2012. Gegeven te Catania, 12 september 2012.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
^