| Koninklijk besluit tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten | Koninklijk besluit tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| 11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een | 11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een |
| elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten | elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| In het kader van de hervorming van de wetgeving ambulante | In het kader van de hervorming van de wetgeving ambulante |
| activiteiten, in werking getreden op 1 oktober 2006, werd vanuit een | activiteiten, in werking getreden op 1 oktober 2006, werd vanuit een |
| streven naar administratieve vereenvoudiging beslist om de | streven naar administratieve vereenvoudiging beslist om de |
| machtigingen ambulante activiteiten op te maken op een eenvoudig | machtigingen ambulante activiteiten op te maken op een eenvoudig |
| papier voorzien van het logo en de handtekening van de | papier voorzien van het logo en de handtekening van de |
| verantwoordelijke van het loket. Het is echter duidelijk dat met de | verantwoordelijke van het loket. Het is echter duidelijk dat met de |
| ontwikkeling van middelen voor reproductie die steeds doeltreffender | ontwikkeling van middelen voor reproductie die steeds doeltreffender |
| worden, de machtigingen relatief gemakkelijk kunnen nagemaakt of zelfs | worden, de machtigingen relatief gemakkelijk kunnen nagemaakt of zelfs |
| vervalst worden. | vervalst worden. |
| Deze situatie leidt tot een klimaat van wantrouwen dat niet | Deze situatie leidt tot een klimaat van wantrouwen dat niet |
| bevorderlijk is voor het serene verloop van de gemeentelijke markten | bevorderlijk is voor het serene verloop van de gemeentelijke markten |
| en dat van de ambulante activiteiten op het openbaar domein. | en dat van de ambulante activiteiten op het openbaar domein. |
| Zowel de gemeentelijke verantwoordelijken als de beroepsorganisaties | Zowel de gemeentelijke verantwoordelijken als de beroepsorganisaties |
| hebben onze aandacht gevestigd op deze situatie en hebben om een | hebben onze aandacht gevestigd op deze situatie en hebben om een |
| beveiliging van de machtigingen gevraagd. | beveiliging van de machtigingen gevraagd. |
| Het Agentschap voor administratieve vereenvoudiging heeft zich | Het Agentschap voor administratieve vereenvoudiging heeft zich |
| gelijktijdig de bedenking gemaakt over de wenselijkheid van het behoud | gelijktijdig de bedenking gemaakt over de wenselijkheid van het behoud |
| van de machtigingen, uitgezonderd voor de uitoefening van de | van de machtigingen, uitgezonderd voor de uitoefening van de |
| activiteit ten huize van de consument. | activiteit ten huize van de consument. |
| Een dergelijke afschaffing zou uiteraard in strijd zijn met de wens | Een dergelijke afschaffing zou uiteraard in strijd zijn met de wens |
| van zowel de handelaars zelf, de beroepsorganisaties als de gemeenten. | van zowel de handelaars zelf, de beroepsorganisaties als de gemeenten. |
| Het zou trouwens leiden tot een algemeen klimaat van protest vanwege | Het zou trouwens leiden tot een algemeen klimaat van protest vanwege |
| deze actoren en zou, in werkelijkheid, het tegenovergestelde effect | deze actoren en zou, in werkelijkheid, het tegenovergestelde effect |
| teweeg brengen van een administratieve vereenvoudiging. | teweeg brengen van een administratieve vereenvoudiging. |
| De machtiging blijft immers het meest eenvoudige controlemiddel, het | De machtiging blijft immers het meest eenvoudige controlemiddel, het |
| meest snelle en het meest doeltreffende, dankzij de visuele controle. | meest snelle en het meest doeltreffende, dankzij de visuele controle. |
| Deze vaststelling geldt evenzeer voor de plaatsmeester als voor de | Deze vaststelling geldt evenzeer voor de plaatsmeester als voor de |
| beambten die belast zijn met de controle op het terrein. | beambten die belast zijn met de controle op het terrein. |
| De afschaffing van de machtiging zou bijgevolg een « leemte » creëren | De afschaffing van de machtiging zou bijgevolg een « leemte » creëren |
| welke de gemeenten snel zullen opvullen met de creatie van eigen | welke de gemeenten snel zullen opvullen met de creatie van eigen |
| machtigingen, met als gevolg een vermenigvuldiging van het aantal | machtigingen, met als gevolg een vermenigvuldiging van het aantal |
| administratieve handelingen voor de handelaar alsook bijkomende | administratieve handelingen voor de handelaar alsook bijkomende |
| administratieve kosten. | administratieve kosten. |
| De afschaffing van de federale machtigingen ambulante handel is dus in | De afschaffing van de federale machtigingen ambulante handel is dus in |
| de huidige context ondenkbaar. | de huidige context ondenkbaar. |
| Het ontwerp van koninklijk besluit streeft naar het vinden van een | Het ontwerp van koninklijk besluit streeft naar het vinden van een |
| antwoord op de problematiek aangaande het beveiligen van de | antwoord op de problematiek aangaande het beveiligen van de |
| machtigingen. Het introduceert een nieuw model van machtiging waarbij | machtigingen. Het introduceert een nieuw model van machtiging waarbij |
| het vervalsen veel moeilijker wordt gemaakt en in ieder geval, tegen | het vervalsen veel moeilijker wordt gemaakt en in ieder geval, tegen |
| een kostprijs die niet in verhouding is met het voordeel dat een | een kostprijs die niet in verhouding is met het voordeel dat een |
| eventuele vervalsing kan opleveren. | eventuele vervalsing kan opleveren. |
| Dit nieuwe model van machtiging laat naast een visuele controle | Dit nieuwe model van machtiging laat naast een visuele controle |
| eveneens een grondige elektronische controle toe van de situatie van | eveneens een grondige elektronische controle toe van de situatie van |
| de onderneming die houder is van de kaart door een controleur. | de onderneming die houder is van de kaart door een controleur. |
| De nieuwe machtiging zal een 1DI formaat, type identiteitskaart, | De nieuwe machtiging zal een 1DI formaat, type identiteitskaart, |
| hebben, en zal vervaardigd worden in een materiaal dat vergelijkbaar | hebben, en zal vervaardigd worden in een materiaal dat vergelijkbaar |
| is met dit van deze kaart. Het voordeel hiervan is dat de drager van | is met dit van deze kaart. Het voordeel hiervan is dat de drager van |
| deze kaart duurzamer is dan bij een papieren machtiging. De kaart zal | deze kaart duurzamer is dan bij een papieren machtiging. De kaart zal |
| dezelfde vermeldingen bevatten als deze die zich momenteel op de | dezelfde vermeldingen bevatten als deze die zich momenteel op de |
| papieren machtiging bevinden met bovendien een QR-code (Quick | papieren machtiging bevinden met bovendien een QR-code (Quick |
| Response) als beveiliging en bestaande uit : | Response) als beveiliging en bestaande uit : |
| - een URL doorverwijzend naar het elektronische adres van de KBO, | - een URL doorverwijzend naar het elektronische adres van de KBO, |
| - het ondernemingsnummer van de onderneming, houder van de machtiging, | - het ondernemingsnummer van de onderneming, houder van de machtiging, |
| - en het kaartnummer. | - en het kaartnummer. |
| Deze code zal, met de informatie die het bevat, aan de personen die | Deze code zal, met de informatie die het bevat, aan de personen die |
| belast zijn met de controle via een gepersonaliseerde toegangscode, | belast zijn met de controle via een gepersonaliseerde toegangscode, |
| onmiddellijk en in real time, een toegang verlenen tot de informatie | onmiddellijk en in real time, een toegang verlenen tot de informatie |
| in de databank ambulante handel, welke gekoppeld is aan de KBO, om zo | in de databank ambulante handel, welke gekoppeld is aan de KBO, om zo |
| de situatie van de onderneming, houder van de machtiging, te | de situatie van de onderneming, houder van de machtiging, te |
| controleren. Deze toegang kan worden verleend door het eenvoudig | controleren. Deze toegang kan worden verleend door het eenvoudig |
| scannen van de QR-code met behulp van een toestel van het type « | scannen van de QR-code met behulp van een toestel van het type « |
| smartphone ». | smartphone ». |
| Het nieuwe systeem van machtigingen zal in werking treden op 1 april | Het nieuwe systeem van machtigingen zal in werking treden op 1 april |
| 2013. Vanaf deze datum zullen de ondernemingsloketten enkel nog de | 2013. Vanaf deze datum zullen de ondernemingsloketten enkel nog de |
| machtigingen volgens het nieuwe model afleveren. | machtigingen volgens het nieuwe model afleveren. |
| Naast het beveiligen van de machtiging streeft voorliggend ontwerp | Naast het beveiligen van de machtiging streeft voorliggend ontwerp |
| ernaar een grondige zuivering van de sector ambulante handel te | ernaar een grondige zuivering van de sector ambulante handel te |
| verwezenlijken. | verwezenlijken. |
| Een vergelijkend onderzoek van de databanken van de ambulante handel | Een vergelijkend onderzoek van de databanken van de ambulante handel |
| en de btw toont namelijk aan dat op een totaal van 50 000 machtigingen | en de btw toont namelijk aan dat op een totaal van 50 000 machtigingen |
| ambulante activiteiten ongeveer 10 000 machtigingen, ofwel 20 % van de | ambulante activiteiten ongeveer 10 000 machtigingen, ofwel 20 % van de |
| machtigingen in omloop, niet of niet meer geldig zijn en bijgevolg | machtigingen in omloop, niet of niet meer geldig zijn en bijgevolg |
| ingeleverd zouden moeten worden. | ingeleverd zouden moeten worden. |
| Een drastische maatregel is dus noodzakelijk om aan deze situatie een | Een drastische maatregel is dus noodzakelijk om aan deze situatie een |
| einde te stellen aangezien deze naast de fraude die het genereert met | einde te stellen aangezien deze naast de fraude die het genereert met |
| aanzienlijke financiële verliezen voor de Staat als gevolg, eveneens | aanzienlijke financiële verliezen voor de Staat als gevolg, eveneens |
| bijdraagt tot een aanzienlijke oneerlijke concurrentie voor zowel de | bijdraagt tot een aanzienlijke oneerlijke concurrentie voor zowel de |
| ambulante handelaars als hun sedentaire collega's. | ambulante handelaars als hun sedentaire collega's. |
| Het ontwerp beoogt deze zuivering te bewerkstelligen door alle in | Het ontwerp beoogt deze zuivering te bewerkstelligen door alle in |
| omloop zijnde machtigingen te laten inleveren bij de | omloop zijnde machtigingen te laten inleveren bij de |
| ondernemingsloketten en hen te laten vervangen, na een controle van | ondernemingsloketten en hen te laten vervangen, na een controle van |
| hun geldigheid, door een beveiligde machtiging. | hun geldigheid, door een beveiligde machtiging. |
| Voor deze operatie, die de gehele sector van de ambulante handel ten | Voor deze operatie, die de gehele sector van de ambulante handel ten |
| goede komt, zal per vraag om vervanging van de kaart aan de | goede komt, zal per vraag om vervanging van de kaart aan de |
| ondernemingen een bedrag van 13 worden gevraagd. | ondernemingen een bedrag van 13 worden gevraagd. |
| De vervangingsoperatie zal aanvangen op 1 april 2013 en zal lopen tot | De vervangingsoperatie zal aanvangen op 1 april 2013 en zal lopen tot |
| 31 maart 2014. Vanaf 1 april 2014 zullen de papieren machtigingen niet | 31 maart 2014. Vanaf 1 april 2014 zullen de papieren machtigingen niet |
| langer geldig zijn. Het park van machtigingen ambulante handel zal dus | langer geldig zijn. Het park van machtigingen ambulante handel zal dus |
| enkel de nog geldige machtigingen volgens het nieuwe model bevatten. | enkel de nog geldige machtigingen volgens het nieuwe model bevatten. |
| Deze zuivering zal eveneens de kwaliteit van de gegevens in de | Deze zuivering zal eveneens de kwaliteit van de gegevens in de |
| databank ambulante handel verbeteren waardoor men over informatie zal | databank ambulante handel verbeteren waardoor men over informatie zal |
| kunnen beschikken welke een realistisch beeld toont van deze | kunnen beschikken welke een realistisch beeld toont van deze |
| economisch belangrijke sector. | economisch belangrijke sector. |
| Het aangepaste ontwerp van koninklijk besluit houdt rekening met het | Het aangepaste ontwerp van koninklijk besluit houdt rekening met het |
| advies van de Raad van State, afgezien van de eerste opmerking waarin | advies van de Raad van State, afgezien van de eerste opmerking waarin |
| werd aanbevolen de woorden « machtigingen tot het uitoefenen van | werd aanbevolen de woorden « machtigingen tot het uitoefenen van |
| ambulante activiteiten » te gebruiken in plaats van de woorden « | ambulante activiteiten » te gebruiken in plaats van de woorden « |
| machtigingen ambulante activiteiten ». Deze laatste woorden werden | machtigingen ambulante activiteiten ». Deze laatste woorden werden |
| behouden daar deze terminologie ook gebruikt wordt in het koninklijk | behouden daar deze terminologie ook gebruikt wordt in het koninklijk |
| besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de | besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de |
| organisatie van ambulante activiteiten. | organisatie van ambulante activiteiten. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen, | De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen, |
| Mevr. S. LARUELLE | Mevr. S. LARUELLE |
| ADVIES 52.607/1 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, VAN 17 | ADVIES 52.607/1 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, VAN 17 |
| JANUARI 2013, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT 'TOT INVOERING | JANUARI 2013, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT 'TOT INVOERING |
| VAN EEN ELEKTRONISCHE DRAGER VOOR DE MACHTIGINGEN AMBULANTE | VAN EEN ELEKTRONISCHE DRAGER VOOR DE MACHTIGINGEN AMBULANTE |
| ACTIVITEITEN' | ACTIVITEITEN' |
| Op 19 december 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 19 december 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
| Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen verzocht binnen | Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen verzocht binnen |
| een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een | een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een |
| ontwerp van koninklijk besluit tot invoering van een elektronische | ontwerp van koninklijk besluit tot invoering van een elektronische |
| drager voor de machtigingen ambulante activiteiten. | drager voor de machtigingen ambulante activiteiten. |
| Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 januari 2013. De | Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 januari 2013. De |
| kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried | kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried |
| Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, Marc Rigaux en | Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, Marc Rigaux en |
| Michel Tison, assessoren, en Marleen Verschraeghen, toegevoegd | Michel Tison, assessoren, en Marleen Verschraeghen, toegevoegd |
| griffier. | griffier. |
| Het verslag is uitgebracht door Pierrot T'Kindt, auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Pierrot T'Kindt, auditeur. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het |
| advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme, | advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme, |
| kamervoorzitter. | kamervoorzitter. |
| Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 17 januari | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 17 januari |
| 2013. | 2013. |
| Strekking en rechtsgrond van het ontwerp | Strekking en rechtsgrond van het ontwerp |
| 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt | 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt |
| ertoe in het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de | ertoe in het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de |
| uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten' een artikel | uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten' een artikel |
| 14/1 in te voegen op grond waarvan machtigingen tot het uitoefenen van | 14/1 in te voegen op grond waarvan machtigingen tot het uitoefenen van |
| ambulante activiteiten de vorm dienen aan te nemen van een | ambulante activiteiten de vorm dienen aan te nemen van een |
| elektronische kaart die, wat de afmetingen en de drager betreft, | elektronische kaart die, wat de afmetingen en de drager betreft, |
| vergelijkbaar is met een identiteitskaart (artikel 1 van het ontwerp). | vergelijkbaar is met een identiteitskaart (artikel 1 van het ontwerp). |
| Daarnaast voorziet het ontwerp in de verplichting om geldige papieren | Daarnaast voorziet het ontwerp in de verplichting om geldige papieren |
| machtigingen ten laatste op 31 maart 2014 bij een ondernemingsloket | machtigingen ten laatste op 31 maart 2014 bij een ondernemingsloket |
| naar keuze in te leveren en te doen vervangen door de nieuwe kaart, en | naar keuze in te leveren en te doen vervangen door de nieuwe kaart, en |
| wordt bepaald dat bij de aanvraag tot vervanging aan het | wordt bepaald dat bij de aanvraag tot vervanging aan het |
| ondernemingsloket een recht van 13 euro, btw inbegrepen, moet worden | ondernemingsloket een recht van 13 euro, btw inbegrepen, moet worden |
| betaald (artikel 2). | betaald (artikel 2). |
| Het is de bedoeling dat het ontworpen besluit op 1 april 2013 in | Het is de bedoeling dat het ontworpen besluit op 1 april 2013 in |
| werking treedt (artikel 3) (1). | werking treedt (artikel 3) (1). |
| 2. Er kan voor de ontworpen regeling rechtsgrond worden gevonden in, | 2. Er kan voor de ontworpen regeling rechtsgrond worden gevonden in, |
| eensdeels, artikel 7 van de wet van 25 juni 1993 'betreffende de | eensdeels, artikel 7 van de wet van 25 juni 1993 'betreffende de |
| uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten' en, | uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten' en, |
| anderdeels, artikel 43 van de wet van 16 januari 2003 tot oprichting | anderdeels, artikel 43 van de wet van 16 januari 2003 tot oprichting |
| van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het | van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het |
| handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en | handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en |
| houdende diverse bepalingen'. Aan deze beide wetsbepalingen worden | houdende diverse bepalingen'. Aan deze beide wetsbepalingen worden |
| gerefereerd in respectievelijk het eerste en het tweede lid van de | gerefereerd in respectievelijk het eerste en het tweede lid van de |
| aanhef van het ontwerp. | aanhef van het ontwerp. |
| In het eerste lid van de aanhef wordt tevens melding gemaakt van | In het eerste lid van de aanhef wordt tevens melding gemaakt van |
| artikel 15 van de wet van 25 juni 1993. Er kan inderdaad worden | artikel 15 van de wet van 25 juni 1993. Er kan inderdaad worden |
| aangenomen dat het ontwerp mede rechtsgrond vindt in artikel 15, § 1, | aangenomen dat het ontwerp mede rechtsgrond vindt in artikel 15, § 1, |
| eerste lid, van die wet, zoals dat wordt aangevuld door artikel 3 van | eerste lid, van die wet, zoals dat wordt aangevuld door artikel 3 van |
| het op 20 december 2012 door de Kamer van volksvertegenwoordigers | het op 20 december 2012 door de Kamer van volksvertegenwoordigers |
| aangenomen wetsontwerp 'houdende dringende bepalingen inzake K.M.O.'s' | aangenomen wetsontwerp 'houdende dringende bepalingen inzake K.M.O.'s' |
| (2). Vereist is dan wel dat de betrokken wijzigingswet uiterlijk | (2). Vereist is dan wel dat de betrokken wijzigingswet uiterlijk |
| tegelijk met het ontworpen koninklijk besluit in werking treedt (3). | tegelijk met het ontworpen koninklijk besluit in werking treedt (3). |
| Onderzoek van de tekst | Onderzoek van de tekst |
| Opschrift | Opschrift |
| 3. Ter wille van de leesbaarheid vervange men aan het einde van de | 3. Ter wille van de leesbaarheid vervange men aan het einde van de |
| Nederlandse tekst van het opschrift de woorden « machtigingen | Nederlandse tekst van het opschrift de woorden « machtigingen |
| ambulante activiteiten » door de woorden « machtigingen tot het | ambulante activiteiten » door de woorden « machtigingen tot het |
| uitoefenen van ambulante activiteiten ». | uitoefenen van ambulante activiteiten ». |
| De woorden « machtigingen ambulante activiteiten » moeten ook in de | De woorden « machtigingen ambulante activiteiten » moeten ook in de |
| ontworpen bepalingen worden vervangen door de woorden « machtigingen | ontworpen bepalingen worden vervangen door de woorden « machtigingen |
| tot het uitoefenen van ambulante activiteiten ». | tot het uitoefenen van ambulante activiteiten ». |
| Aanhef | Aanhef |
| 4. In zowel het eerste als het tweede lid van de aanhef moet melding | 4. In zowel het eerste als het tweede lid van de aanhef moet melding |
| worden gemaakt van de nog van kracht zijnde teksten die in het | worden gemaakt van de nog van kracht zijnde teksten die in het |
| verleden wijzigingen hebben aangebracht in de rechtsgrond biedende | verleden wijzigingen hebben aangebracht in de rechtsgrond biedende |
| bepalingen (4). | bepalingen (4). |
| Dat houdt in dat aan het einde van het eerste lid van de aanhef moet | Dat houdt in dat aan het einde van het eerste lid van de aanhef moet |
| worden geschreven : « ... en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen | worden geschreven : « ... en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen |
| bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006, | bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006, |
| en artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij | en artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij |
| de wet van... (5); ». | de wet van... (5); ». |
| Het tweede lid van de aanhef moet eindigen als volgt : « ... en | Het tweede lid van de aanhef moet eindigen als volgt : « ... en |
| houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7 | houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7 |
| december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; ». | december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; ». |
| 5. Aan het einde van het derde lid van de aanhef dienen de woorden « , | 5. Aan het einde van het derde lid van de aanhef dienen de woorden « , |
| de artikelen 13 en 14 » te worden geschrapt. De betrokken artikelen | de artikelen 13 en 14 » te worden geschrapt. De betrokken artikelen |
| van het koninklijk besluit van 24 september 2006 strekken de ontworpen | van het koninklijk besluit van 24 september 2006 strekken de ontworpen |
| regeling uiteraard niet tot rechtsgrond. Een verwijzing ernaar in de | regeling uiteraard niet tot rechtsgrond. Een verwijzing ernaar in de |
| aanhef is evenmin noodzakelijk voor een goed begrip van het ontwerp. | aanhef is evenmin noodzakelijk voor een goed begrip van het ontwerp. |
| Het gegeven dat in het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk | Het gegeven dat in het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk |
| besluit van 24 september 2006 (artikel 1 van het ontwerp) naar de | besluit van 24 september 2006 (artikel 1 van het ontwerp) naar de |
| betrokken artikelen wordt verwezen, kan evenmin billijken dat | betrokken artikelen wordt verwezen, kan evenmin billijken dat |
| dergelijke verwijzing in de aanhef wordt overgenomen. | dergelijke verwijzing in de aanhef wordt overgenomen. |
| 6. Vanaf het vierde lid van de aanhef dienen de verwijzingen in | 6. Vanaf het vierde lid van de aanhef dienen de verwijzingen in |
| verband met het vervullen van de vormvereisten te worden vermeld in | verband met het vervullen van de vormvereisten te worden vermeld in |
| chronologische volgorde, te beginnen met het oudste (6). | chronologische volgorde, te beginnen met het oudste (6). |
| 7. In het lid van de aanhef waarin wordt verwezen naar het advies van | 7. In het lid van de aanhef waarin wordt verwezen naar het advies van |
| de Inspecteur van Financiën moet melding worden gemaakt van de | de Inspecteur van Financiën moet melding worden gemaakt van de |
| correcte datum van dat advies, zijnde 1 oktober 2012 en niet 27 | correcte datum van dat advies, zijnde 1 oktober 2012 en niet 27 |
| september 2012, zoals verkeerdelijk in de aanhef wordt vermeld. | september 2012, zoals verkeerdelijk in de aanhef wordt vermeld. |
| 8. Koninklijke besluiten moeten worden voorgedragen door de ministers | 8. Koninklijke besluiten moeten worden voorgedragen door de ministers |
| en staatssecretarissen die bevoegd zijn in de aangelegenheden waarop | en staatssecretarissen die bevoegd zijn in de aangelegenheden waarop |
| het besluit betrekking heeft (7). | het besluit betrekking heeft (7). |
| Met betrekking tot de in het ontwerp geregelde aangelegenheid is | Met betrekking tot de in het ontwerp geregelde aangelegenheid is |
| uitsluitend de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen | uitsluitend de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen |
| bevoegd (8). Het is dan ook enkel van die minister dat melding moet | bevoegd (8). Het is dan ook enkel van die minister dat melding moet |
| worden gemaakt in de formule van voordracht. | worden gemaakt in de formule van voordracht. |
| Dispositief | Dispositief |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| 9. In het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 | 9. In het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 |
| september 2006 wordt bepaald dat de afmetingen en de drager van de | september 2006 wordt bepaald dat de afmetingen en de drager van de |
| erin bedoelde kaart « vergelijkbaar zijn aan deze van een | erin bedoelde kaart « vergelijkbaar zijn aan deze van een |
| identiteitskaart zoals bedoeld in de bijlage van het koninklijk | identiteitskaart zoals bedoeld in de bijlage van het koninklijk |
| besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten ». | besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten ». |
| Dergelijke verwijzing is onvoldoende nauwkeurig en duidelijk. Met de | Dergelijke verwijzing is onvoldoende nauwkeurig en duidelijk. Met de |
| term « vergelijkbaar » wordt immers de indruk gewekt dat de bepalingen | term « vergelijkbaar » wordt immers de indruk gewekt dat de bepalingen |
| van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 waarnaar | van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 waarnaar |
| wordt verwezen niet strikt moeten of kunnen worden toegepast op de | wordt verwezen niet strikt moeten of kunnen worden toegepast op de |
| kaart die wordt beoogd in het ontworpen artikel 14/1. In | kaart die wordt beoogd in het ontworpen artikel 14/1. In |
| overeenstemming hiermee wordt in het verslag aan de Koning vermeld dat | overeenstemming hiermee wordt in het verslag aan de Koning vermeld dat |
| « [d]e kaart dezelfde vermeldingen [zal] bevatten als deze die zich | « [d]e kaart dezelfde vermeldingen [zal] bevatten als deze die zich |
| momenteel op de papieren machtiging bevinden ». Laatstgenoemde | momenteel op de papieren machtiging bevinden ». Laatstgenoemde |
| vermeldingen zijn evenwel niet dezelfde als die van een | vermeldingen zijn evenwel niet dezelfde als die van een |
| identiteitskaart (9). Daarenboven wordt in het verslag aan de Koning | identiteitskaart (9). Daarenboven wordt in het verslag aan de Koning |
| melding gemaakt van « een QR-code als beveiliging » die informatie | melding gemaakt van « een QR-code als beveiliging » die informatie |
| verschaft over gegevens die niet door middel van een identiteitskaart | verschaft over gegevens die niet door middel van een identiteitskaart |
| kunnen worden geraadpleegd (10). | kunnen worden geraadpleegd (10). |
| Uit wat voorafgaat volgt dat, ter wille van de rechtszekerheid, in het | Uit wat voorafgaat volgt dat, ter wille van de rechtszekerheid, in het |
| ontworpen artikel 14/1 de eigenschappen van de elektronische drager | ontworpen artikel 14/1 de eigenschappen van de elektronische drager |
| van de in die bepaling bedoelde machtiging nader zouden moeten worden | van de in die bepaling bedoelde machtiging nader zouden moeten worden |
| gespecificeerd. Voor zover de steller van het ontwerp met het oog op | gespecificeerd. Voor zover de steller van het ontwerp met het oog op |
| dergelijke specificatie gebruik wil blijven maken van een verwijzing | dergelijke specificatie gebruik wil blijven maken van een verwijzing |
| naar wat voor de identeitskaart geldt, dienen in ieder geval de | naar wat voor de identeitskaart geldt, dienen in ieder geval de |
| bepalingen van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 | bepalingen van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 |
| te worden vermeld die ook met betrekking tot de afmetingen en de | te worden vermeld die ook met betrekking tot de afmetingen en de |
| drager van de kaart inzake de machtiging tot het uitoefenen van | drager van de kaart inzake de machtiging tot het uitoefenen van |
| ambulante activiteiten van toepassing worden geacht. | ambulante activiteiten van toepassing worden geacht. |
| 10. In het ontworpen artikel 14/1 is er een gebrek aan overeenstemming | 10. In het ontworpen artikel 14/1 is er een gebrek aan overeenstemming |
| tussen de Nederlandse (« machtigingen ambulante activiteiten ») en de | tussen de Nederlandse (« machtigingen ambulante activiteiten ») en de |
| Franse tekst (« autorisations d'activités ambulantes papiers »). Deze | Franse tekst (« autorisations d'activités ambulantes papiers »). Deze |
| discordantie dient uiteraard te worden weggewerkt wanneer de redactie | discordantie dient uiteraard te worden weggewerkt wanneer de redactie |
| van de ontworpen bepaling wordt herzien in het licht van de onder nr. | van de ontworpen bepaling wordt herzien in het licht van de onder nr. |
| 9 geformuleerde opmerking. | 9 geformuleerde opmerking. |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| 11. Om taalkundige redenen vervange men in de Nederlandse tekst van | 11. Om taalkundige redenen vervange men in de Nederlandse tekst van |
| artikel 2 van het ontwerp het woord « afgeleverd » telkens door het | artikel 2 van het ontwerp het woord « afgeleverd » telkens door het |
| woord « afgegeven » of « uitgereikt ». Voorts schrijve men in artikel | woord « afgegeven » of « uitgereikt ». Voorts schrijve men in artikel |
| 2, § 1, « bij een ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt ». | 2, § 1, « bij een ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt ». |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| 12. Luidens artikel 3 zal het ontworpen besluit op 1 april 2013 in | 12. Luidens artikel 3 zal het ontworpen besluit op 1 april 2013 in |
| werking treden. Het verdient aanbeveling om de toelichting die op dat | werking treden. Het verdient aanbeveling om de toelichting die op dat |
| punt in het verslag aan de Koning wordt verstrekt beter af te stemmen | punt in het verslag aan de Koning wordt verstrekt beter af te stemmen |
| op de tekst van het ontwerp. In het verslag aan de Koning wordt immers | op de tekst van het ontwerp. In het verslag aan de Koning wordt immers |
| vermeld dat « [h]et nieuwe systeem van machtigingen [...] in werking | vermeld dat « [h]et nieuwe systeem van machtigingen [...] in werking |
| [zal] treden op 1 januari 2013 ». | [zal] treden op 1 januari 2013 ». |
| Artikel 4 | Artikel 4 |
| 13. De personen die belast kunnen worden met de uitvoering van een | 13. De personen die belast kunnen worden met de uitvoering van een |
| besluit zijn de ministers die bevoegd zijn om op te treden in de bij | besluit zijn de ministers die bevoegd zijn om op te treden in de bij |
| dat besluit geregelde aangelegenheid. Op het tijdstip dat het besluit | dat besluit geregelde aangelegenheid. Op het tijdstip dat het besluit |
| wordt uitgevaardigd, stemt de vermelding van de personen belast met de | wordt uitgevaardigd, stemt de vermelding van de personen belast met de |
| uitvoering van een besluit dus overeen met de vermelding van de | uitvoering van een besluit dus overeen met de vermelding van de |
| personen die datzelfde besluit voordragen en medeondertekenen (11). | personen die datzelfde besluit voordragen en medeondertekenen (11). |
| Met verwijzing naar hetgeen onder nr. 8 is opgemerkt met betrekking | Met verwijzing naar hetgeen onder nr. 8 is opgemerkt met betrekking |
| tot de voordrachtformule, kan derhalve de uitvoeringsbepaling beperkt | tot de voordrachtformule, kan derhalve de uitvoeringsbepaling beperkt |
| blijven tot de vermelding van uitsluitend de minister bevoegd voor | blijven tot de vermelding van uitsluitend de minister bevoegd voor |
| Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen. | Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen. |
| De griffier, | De griffier, |
| M. Verschraeghen. | M. Verschraeghen. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| M. Van Damme. | M. Van Damme. |
| _______ | _______ |
| Nota's | Nota's |
| (1) Het ontwerp hangt samen met een ander ontwerp van koninklijk | (1) Het ontwerp hangt samen met een ander ontwerp van koninklijk |
| besluit houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende | besluit houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende |
| ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen ambulante | ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen ambulante |
| activiteiten tijdens de vervangingsoperatie van de papieren | activiteiten tijdens de vervangingsoperatie van de papieren |
| machtigingen door elektronische machtigingen'. Dat ontwerp werd | machtigingen door elektronische machtigingen'. Dat ontwerp werd |
| gelijktijdig met het voorliggende ontwerp om advies aan de Raad van | gelijktijdig met het voorliggende ontwerp om advies aan de Raad van |
| State, afdeling Wetgeving, voorgelegd en maakt het voorwerp uit van | State, afdeling Wetgeving, voorgelegd en maakt het voorwerp uit van |
| advies 52.608/1 van dezelfde datum als het huidige advies. | advies 52.608/1 van dezelfde datum als het huidige advies. |
| (2) Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 53-2564/004. De Senaat heeft beslist | (2) Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 53-2564/004. De Senaat heeft beslist |
| om de tekst niet te amenderen (Parl. St. Senaat, 2012-13, nr. | om de tekst niet te amenderen (Parl. St. Senaat, 2012-13, nr. |
| 5-1899/3). | 5-1899/3). |
| (3) De betrokken wet dient, na bekrachtiging en afkondiging, nog te | (3) De betrokken wet dient, na bekrachtiging en afkondiging, nog te |
| worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Bij gebreke van een | worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Bij gebreke van een |
| andersluidende bepaling in de wet zal artikel 3 ervan, dat artikel 15 | andersluidende bepaling in de wet zal artikel 3 ervan, dat artikel 15 |
| van de wet van 25 juni 1993 wijzigt, in werking treden de tiende dag | van de wet van 25 juni 1993 wijzigt, in werking treden de tiende dag |
| na die van de bekendmaking van de wet. | na die van de bekendmaking van de wet. |
| (4) Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het | (4) Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het |
| opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, | opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, |
| 2008, aanbeveling nr. 27, te raadplegen op de internetsite van de Raad | 2008, aanbeveling nr. 27, te raadplegen op de internetsite van de Raad |
| van State (www.raadvst-consetat.be), hierna Handleiding | van State (www.raadvst-consetat.be), hierna Handleiding |
| Wetgevingstechniek genoemd. | Wetgevingstechniek genoemd. |
| (5) De verwijzing dient te worden vervolledigd met de vermelding van | (5) De verwijzing dient te worden vervolledigd met de vermelding van |
| de nog bekend te maken wet 'houdende dringende bepalingen inzake | de nog bekend te maken wet 'houdende dringende bepalingen inzake |
| K.M.O.'s' (zie de bespreking van de rechtsgrond onder nr. 2). | K.M.O.'s' (zie de bespreking van de rechtsgrond onder nr. 2). |
| (6) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbevelingen nrs. 33 en 34, b). | (6) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbevelingen nrs. 33 en 34, b). |
| (7) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 41. | (7) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 41. |
| (8) In artikel 17, eerste lid, van de wet van 25 juni 1993 wordt | (8) In artikel 17, eerste lid, van de wet van 25 juni 1993 wordt |
| uitsluitend voor welbepaalde bevoegdheden van de Koning voorzien in de | uitsluitend voor welbepaalde bevoegdheden van de Koning voorzien in de |
| gezamenlijke voordracht van ofwel « de Ministers die de Middenstand en | gezamenlijke voordracht van ofwel « de Ministers die de Middenstand en |
| de Economische Zaken onder hun bevoegdheid hebben » of van « de | de Economische Zaken onder hun bevoegdheid hebben » of van « de |
| Ministers die de Middenstand en de Binnenlandse Zaken onder hun | Ministers die de Middenstand en de Binnenlandse Zaken onder hun |
| bevoegdheid hebben ». De bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 7 en 15 | bevoegdheid hebben ». De bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 7 en 15 |
| van de wet, die het ontwerp mede tot rechtsgrond strekken, behoren | van de wet, die het ontwerp mede tot rechtsgrond strekken, behoren |
| daar niet toe. Ook uit de samenhang tussen artikel 2, 10°, en | daar niet toe. Ook uit de samenhang tussen artikel 2, 10°, en |
| verschillende bepalingen van titel IV, hoofdstuk 1 van de wet van 16 | verschillende bepalingen van titel IV, hoofdstuk 1 van de wet van 16 |
| januari 2003, valt af te leiden dat de regeling inzake het optreden | januari 2003, valt af te leiden dat de regeling inzake het optreden |
| van de ondernemingsloketten onder de uitsluitende bevoegdheid valt van | van de ondernemingsloketten onder de uitsluitende bevoegdheid valt van |
| de minister bevoegd voor Middenstand. | de minister bevoegd voor Middenstand. |
| (9) Dat volgt onder meer uit de vergelijking van de bijlagen Ia tot Ic | (9) Dat volgt onder meer uit de vergelijking van de bijlagen Ia tot Ic |
| van het koninklijk besluit van 24 september 2006 met de bijlage bij | van het koninklijk besluit van 24 september 2006 met de bijlage bij |
| het koninklijk besluit van 25 maart 2003. | het koninklijk besluit van 25 maart 2003. |
| (10) In het verslag aan de Koning wordt in dat verband melding gemaakt | (10) In het verslag aan de Koning wordt in dat verband melding gemaakt |
| van onder andere « een URL doorverwijzend naar het elektronische adres | van onder andere « een URL doorverwijzend naar het elektronische adres |
| van de KBO » en « het ondernemingsnummer van de onderneming, houder | van de KBO » en « het ondernemingsnummer van de onderneming, houder |
| van de machtiging ». | van de machtiging ». |
| (11) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 166. | (11) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 166. |
| 11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een | 11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een |
| elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten | elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de | Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de |
| organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen | organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen |
| bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006 en | bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006 en |
| artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005; | artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005; |
| Gelet op de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een | Gelet op de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een |
| Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het | Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het |
| handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en | handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en |
| houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7 | houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7 |
| december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; | december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de |
| uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten; | uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 |
| oktober 2012; | oktober 2012; |
| Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de | Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de |
| K.M.O. van 23 oktober 2012; | K.M.O. van 23 oktober 2012; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op |
| 19 november 2012; | 19 november 2012; |
| Gelet op het advies van de Raad voor het Verbruik van 3 december 2012; | Gelet op het advies van de Raad voor het Verbruik van 3 december 2012; |
| Gelet op het advies 52.607/1 van de Raad van State, gegeven op 17 | Gelet op het advies 52.607/1 van de Raad van State, gegeven op 17 |
| januari 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van | januari 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van |
| de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; | de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; |
| Op de voordracht van de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en | Op de voordracht van de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en |
| Zelfstandigen, | Zelfstandigen, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.In het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende |
Artikel 1.In het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende |
| de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, wordt een | de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, wordt een |
| artikel 14/1 ingevoegd, luidende : | artikel 14/1 ingevoegd, luidende : |
| « Art. 14/1.De machtigingen ambulante activiteiten bedoeld in de |
« Art. 14/1.De machtigingen ambulante activiteiten bedoeld in de |
| artikelen 13 en 14 hebben de vorm van een kaart met ID1-formaat. | artikelen 13 en 14 hebben de vorm van een kaart met ID1-formaat. |
| Behalve de gegevens bedoeld in de bijlagen Ia, Ib en Ic, bevatten ze | Behalve de gegevens bedoeld in de bijlagen Ia, Ib en Ic, bevatten ze |
| eveneens een QR-code die toegang verleent tot de gegevens van de | eveneens een QR-code die toegang verleent tot de gegevens van de |
| Kruispuntbank van Ondernemingen ». | Kruispuntbank van Ondernemingen ». |
Art. 2.§ 1. Alle geldige machtigingen ambulante activiteiten |
Art. 2.§ 1. Alle geldige machtigingen ambulante activiteiten |
| uitgereikt op papieren drager vóór 1 april 2013 moeten door hun | uitgereikt op papieren drager vóór 1 april 2013 moeten door hun |
| houders ten laatste op 31 maart 2014 ingeleverd worden bij een | houders ten laatste op 31 maart 2014 ingeleverd worden bij een |
| ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt door de kaart bedoeld in | ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt door de kaart bedoeld in |
| artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 september 2006 | artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 september 2006 |
| betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante | betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante |
| activiteiten. De machtigingen op papieren drager blijven geldig tot | activiteiten. De machtigingen op papieren drager blijven geldig tot |
| hun vervanging en uiterlijk tot 31 maart 2014. | hun vervanging en uiterlijk tot 31 maart 2014. |
| § 2. Bij de aanvraag van een vervanging van een machtiging ambulante | § 2. Bij de aanvraag van een vervanging van een machtiging ambulante |
| activiteiten, zoals bedoeld in § 1, ontvangt het ondernemingsloket een | activiteiten, zoals bedoeld in § 1, ontvangt het ondernemingsloket een |
| recht dat vastgelegd is op 13 euro, btw inbegrepen. Dit recht wordt | recht dat vastgelegd is op 13 euro, btw inbegrepen. Dit recht wordt |
| ontvangen tegen ontvangstbewijs uitgereikt door het ondernemingsloket. | ontvangen tegen ontvangstbewijs uitgereikt door het ondernemingsloket. |
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2013. |
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2013. |
Art. 4.De minister bevoegd voor Middenstand, K.M.O.'s en |
Art. 4.De minister bevoegd voor Middenstand, K.M.O.'s en |
| Zelfstandigen is belast met de uitvoering van dit besluit. | Zelfstandigen is belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 11 maart 2013. | Gegeven te Brussel, 11 maart 2013. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen, | De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen, |
| Mevr. S. LARUELLE | Mevr. S. LARUELLE |