Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 11/03/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten "
Koninklijk besluit tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten Koninklijk besluit tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een 11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een
elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
In het kader van de hervorming van de wetgeving ambulante In het kader van de hervorming van de wetgeving ambulante
activiteiten, in werking getreden op 1 oktober 2006, werd vanuit een activiteiten, in werking getreden op 1 oktober 2006, werd vanuit een
streven naar administratieve vereenvoudiging beslist om de streven naar administratieve vereenvoudiging beslist om de
machtigingen ambulante activiteiten op te maken op een eenvoudig machtigingen ambulante activiteiten op te maken op een eenvoudig
papier voorzien van het logo en de handtekening van de papier voorzien van het logo en de handtekening van de
verantwoordelijke van het loket. Het is echter duidelijk dat met de verantwoordelijke van het loket. Het is echter duidelijk dat met de
ontwikkeling van middelen voor reproductie die steeds doeltreffender ontwikkeling van middelen voor reproductie die steeds doeltreffender
worden, de machtigingen relatief gemakkelijk kunnen nagemaakt of zelfs worden, de machtigingen relatief gemakkelijk kunnen nagemaakt of zelfs
vervalst worden. vervalst worden.
Deze situatie leidt tot een klimaat van wantrouwen dat niet Deze situatie leidt tot een klimaat van wantrouwen dat niet
bevorderlijk is voor het serene verloop van de gemeentelijke markten bevorderlijk is voor het serene verloop van de gemeentelijke markten
en dat van de ambulante activiteiten op het openbaar domein. en dat van de ambulante activiteiten op het openbaar domein.
Zowel de gemeentelijke verantwoordelijken als de beroepsorganisaties Zowel de gemeentelijke verantwoordelijken als de beroepsorganisaties
hebben onze aandacht gevestigd op deze situatie en hebben om een hebben onze aandacht gevestigd op deze situatie en hebben om een
beveiliging van de machtigingen gevraagd. beveiliging van de machtigingen gevraagd.
Het Agentschap voor administratieve vereenvoudiging heeft zich Het Agentschap voor administratieve vereenvoudiging heeft zich
gelijktijdig de bedenking gemaakt over de wenselijkheid van het behoud gelijktijdig de bedenking gemaakt over de wenselijkheid van het behoud
van de machtigingen, uitgezonderd voor de uitoefening van de van de machtigingen, uitgezonderd voor de uitoefening van de
activiteit ten huize van de consument. activiteit ten huize van de consument.
Een dergelijke afschaffing zou uiteraard in strijd zijn met de wens Een dergelijke afschaffing zou uiteraard in strijd zijn met de wens
van zowel de handelaars zelf, de beroepsorganisaties als de gemeenten. van zowel de handelaars zelf, de beroepsorganisaties als de gemeenten.
Het zou trouwens leiden tot een algemeen klimaat van protest vanwege Het zou trouwens leiden tot een algemeen klimaat van protest vanwege
deze actoren en zou, in werkelijkheid, het tegenovergestelde effect deze actoren en zou, in werkelijkheid, het tegenovergestelde effect
teweeg brengen van een administratieve vereenvoudiging. teweeg brengen van een administratieve vereenvoudiging.
De machtiging blijft immers het meest eenvoudige controlemiddel, het De machtiging blijft immers het meest eenvoudige controlemiddel, het
meest snelle en het meest doeltreffende, dankzij de visuele controle. meest snelle en het meest doeltreffende, dankzij de visuele controle.
Deze vaststelling geldt evenzeer voor de plaatsmeester als voor de Deze vaststelling geldt evenzeer voor de plaatsmeester als voor de
beambten die belast zijn met de controle op het terrein. beambten die belast zijn met de controle op het terrein.
De afschaffing van de machtiging zou bijgevolg een « leemte » creëren De afschaffing van de machtiging zou bijgevolg een « leemte » creëren
welke de gemeenten snel zullen opvullen met de creatie van eigen welke de gemeenten snel zullen opvullen met de creatie van eigen
machtigingen, met als gevolg een vermenigvuldiging van het aantal machtigingen, met als gevolg een vermenigvuldiging van het aantal
administratieve handelingen voor de handelaar alsook bijkomende administratieve handelingen voor de handelaar alsook bijkomende
administratieve kosten. administratieve kosten.
De afschaffing van de federale machtigingen ambulante handel is dus in De afschaffing van de federale machtigingen ambulante handel is dus in
de huidige context ondenkbaar. de huidige context ondenkbaar.
Het ontwerp van koninklijk besluit streeft naar het vinden van een Het ontwerp van koninklijk besluit streeft naar het vinden van een
antwoord op de problematiek aangaande het beveiligen van de antwoord op de problematiek aangaande het beveiligen van de
machtigingen. Het introduceert een nieuw model van machtiging waarbij machtigingen. Het introduceert een nieuw model van machtiging waarbij
het vervalsen veel moeilijker wordt gemaakt en in ieder geval, tegen het vervalsen veel moeilijker wordt gemaakt en in ieder geval, tegen
een kostprijs die niet in verhouding is met het voordeel dat een een kostprijs die niet in verhouding is met het voordeel dat een
eventuele vervalsing kan opleveren. eventuele vervalsing kan opleveren.
Dit nieuwe model van machtiging laat naast een visuele controle Dit nieuwe model van machtiging laat naast een visuele controle
eveneens een grondige elektronische controle toe van de situatie van eveneens een grondige elektronische controle toe van de situatie van
de onderneming die houder is van de kaart door een controleur. de onderneming die houder is van de kaart door een controleur.
De nieuwe machtiging zal een 1DI formaat, type identiteitskaart, De nieuwe machtiging zal een 1DI formaat, type identiteitskaart,
hebben, en zal vervaardigd worden in een materiaal dat vergelijkbaar hebben, en zal vervaardigd worden in een materiaal dat vergelijkbaar
is met dit van deze kaart. Het voordeel hiervan is dat de drager van is met dit van deze kaart. Het voordeel hiervan is dat de drager van
deze kaart duurzamer is dan bij een papieren machtiging. De kaart zal deze kaart duurzamer is dan bij een papieren machtiging. De kaart zal
dezelfde vermeldingen bevatten als deze die zich momenteel op de dezelfde vermeldingen bevatten als deze die zich momenteel op de
papieren machtiging bevinden met bovendien een QR-code (Quick papieren machtiging bevinden met bovendien een QR-code (Quick
Response) als beveiliging en bestaande uit : Response) als beveiliging en bestaande uit :
- een URL doorverwijzend naar het elektronische adres van de KBO, - een URL doorverwijzend naar het elektronische adres van de KBO,
- het ondernemingsnummer van de onderneming, houder van de machtiging, - het ondernemingsnummer van de onderneming, houder van de machtiging,
- en het kaartnummer. - en het kaartnummer.
Deze code zal, met de informatie die het bevat, aan de personen die Deze code zal, met de informatie die het bevat, aan de personen die
belast zijn met de controle via een gepersonaliseerde toegangscode, belast zijn met de controle via een gepersonaliseerde toegangscode,
onmiddellijk en in real time, een toegang verlenen tot de informatie onmiddellijk en in real time, een toegang verlenen tot de informatie
in de databank ambulante handel, welke gekoppeld is aan de KBO, om zo in de databank ambulante handel, welke gekoppeld is aan de KBO, om zo
de situatie van de onderneming, houder van de machtiging, te de situatie van de onderneming, houder van de machtiging, te
controleren. Deze toegang kan worden verleend door het eenvoudig controleren. Deze toegang kan worden verleend door het eenvoudig
scannen van de QR-code met behulp van een toestel van het type « scannen van de QR-code met behulp van een toestel van het type «
smartphone ». smartphone ».
Het nieuwe systeem van machtigingen zal in werking treden op 1 april Het nieuwe systeem van machtigingen zal in werking treden op 1 april
2013. Vanaf deze datum zullen de ondernemingsloketten enkel nog de 2013. Vanaf deze datum zullen de ondernemingsloketten enkel nog de
machtigingen volgens het nieuwe model afleveren. machtigingen volgens het nieuwe model afleveren.
Naast het beveiligen van de machtiging streeft voorliggend ontwerp Naast het beveiligen van de machtiging streeft voorliggend ontwerp
ernaar een grondige zuivering van de sector ambulante handel te ernaar een grondige zuivering van de sector ambulante handel te
verwezenlijken. verwezenlijken.
Een vergelijkend onderzoek van de databanken van de ambulante handel Een vergelijkend onderzoek van de databanken van de ambulante handel
en de btw toont namelijk aan dat op een totaal van 50 000 machtigingen en de btw toont namelijk aan dat op een totaal van 50 000 machtigingen
ambulante activiteiten ongeveer 10 000 machtigingen, ofwel 20 % van de ambulante activiteiten ongeveer 10 000 machtigingen, ofwel 20 % van de
machtigingen in omloop, niet of niet meer geldig zijn en bijgevolg machtigingen in omloop, niet of niet meer geldig zijn en bijgevolg
ingeleverd zouden moeten worden. ingeleverd zouden moeten worden.
Een drastische maatregel is dus noodzakelijk om aan deze situatie een Een drastische maatregel is dus noodzakelijk om aan deze situatie een
einde te stellen aangezien deze naast de fraude die het genereert met einde te stellen aangezien deze naast de fraude die het genereert met
aanzienlijke financiële verliezen voor de Staat als gevolg, eveneens aanzienlijke financiële verliezen voor de Staat als gevolg, eveneens
bijdraagt tot een aanzienlijke oneerlijke concurrentie voor zowel de bijdraagt tot een aanzienlijke oneerlijke concurrentie voor zowel de
ambulante handelaars als hun sedentaire collega's. ambulante handelaars als hun sedentaire collega's.
Het ontwerp beoogt deze zuivering te bewerkstelligen door alle in Het ontwerp beoogt deze zuivering te bewerkstelligen door alle in
omloop zijnde machtigingen te laten inleveren bij de omloop zijnde machtigingen te laten inleveren bij de
ondernemingsloketten en hen te laten vervangen, na een controle van ondernemingsloketten en hen te laten vervangen, na een controle van
hun geldigheid, door een beveiligde machtiging. hun geldigheid, door een beveiligde machtiging.
Voor deze operatie, die de gehele sector van de ambulante handel ten Voor deze operatie, die de gehele sector van de ambulante handel ten
goede komt, zal per vraag om vervanging van de kaart aan de goede komt, zal per vraag om vervanging van de kaart aan de
ondernemingen een bedrag van 13 € worden gevraagd. ondernemingen een bedrag van 13 € worden gevraagd.
De vervangingsoperatie zal aanvangen op 1 april 2013 en zal lopen tot De vervangingsoperatie zal aanvangen op 1 april 2013 en zal lopen tot
31 maart 2014. Vanaf 1 april 2014 zullen de papieren machtigingen niet 31 maart 2014. Vanaf 1 april 2014 zullen de papieren machtigingen niet
langer geldig zijn. Het park van machtigingen ambulante handel zal dus langer geldig zijn. Het park van machtigingen ambulante handel zal dus
enkel de nog geldige machtigingen volgens het nieuwe model bevatten. enkel de nog geldige machtigingen volgens het nieuwe model bevatten.
Deze zuivering zal eveneens de kwaliteit van de gegevens in de Deze zuivering zal eveneens de kwaliteit van de gegevens in de
databank ambulante handel verbeteren waardoor men over informatie zal databank ambulante handel verbeteren waardoor men over informatie zal
kunnen beschikken welke een realistisch beeld toont van deze kunnen beschikken welke een realistisch beeld toont van deze
economisch belangrijke sector. economisch belangrijke sector.
Het aangepaste ontwerp van koninklijk besluit houdt rekening met het Het aangepaste ontwerp van koninklijk besluit houdt rekening met het
advies van de Raad van State, afgezien van de eerste opmerking waarin advies van de Raad van State, afgezien van de eerste opmerking waarin
werd aanbevolen de woorden « machtigingen tot het uitoefenen van werd aanbevolen de woorden « machtigingen tot het uitoefenen van
ambulante activiteiten » te gebruiken in plaats van de woorden « ambulante activiteiten » te gebruiken in plaats van de woorden «
machtigingen ambulante activiteiten ». Deze laatste woorden werden machtigingen ambulante activiteiten ». Deze laatste woorden werden
behouden daar deze terminologie ook gebruikt wordt in het koninklijk behouden daar deze terminologie ook gebruikt wordt in het koninklijk
besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de
organisatie van ambulante activiteiten. organisatie van ambulante activiteiten.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige de zeer eerbiedige
en zeer getrouwe dienaar, en zeer getrouwe dienaar,
De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen, De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen,
Mevr. S. LARUELLE Mevr. S. LARUELLE
ADVIES 52.607/1 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, VAN 17 ADVIES 52.607/1 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, VAN 17
JANUARI 2013, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT 'TOT INVOERING JANUARI 2013, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT 'TOT INVOERING
VAN EEN ELEKTRONISCHE DRAGER VOOR DE MACHTIGINGEN AMBULANTE VAN EEN ELEKTRONISCHE DRAGER VOOR DE MACHTIGINGEN AMBULANTE
ACTIVITEITEN' ACTIVITEITEN'
Op 19 december 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 19 december 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen verzocht binnen Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen verzocht binnen
een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een
ontwerp van koninklijk besluit tot invoering van een elektronische ontwerp van koninklijk besluit tot invoering van een elektronische
drager voor de machtigingen ambulante activiteiten. drager voor de machtigingen ambulante activiteiten.
Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 januari 2013. De Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 10 januari 2013. De
kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried
Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, Marc Rigaux en Van Vaerenbergh en Jeroen Van Nieuwenhove, staatsraden, Marc Rigaux en
Michel Tison, assessoren, en Marleen Verschraeghen, toegevoegd Michel Tison, assessoren, en Marleen Verschraeghen, toegevoegd
griffier. griffier.
Het verslag is uitgebracht door Pierrot T'Kindt, auditeur. Het verslag is uitgebracht door Pierrot T'Kindt, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme, advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme,
kamervoorzitter. kamervoorzitter.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 17 januari Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 17 januari
2013. 2013.
Strekking en rechtsgrond van het ontwerp Strekking en rechtsgrond van het ontwerp
1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt 1. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt
ertoe in het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de ertoe in het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de
uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten' een artikel uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten' een artikel
14/1 in te voegen op grond waarvan machtigingen tot het uitoefenen van 14/1 in te voegen op grond waarvan machtigingen tot het uitoefenen van
ambulante activiteiten de vorm dienen aan te nemen van een ambulante activiteiten de vorm dienen aan te nemen van een
elektronische kaart die, wat de afmetingen en de drager betreft, elektronische kaart die, wat de afmetingen en de drager betreft,
vergelijkbaar is met een identiteitskaart (artikel 1 van het ontwerp). vergelijkbaar is met een identiteitskaart (artikel 1 van het ontwerp).
Daarnaast voorziet het ontwerp in de verplichting om geldige papieren Daarnaast voorziet het ontwerp in de verplichting om geldige papieren
machtigingen ten laatste op 31 maart 2014 bij een ondernemingsloket machtigingen ten laatste op 31 maart 2014 bij een ondernemingsloket
naar keuze in te leveren en te doen vervangen door de nieuwe kaart, en naar keuze in te leveren en te doen vervangen door de nieuwe kaart, en
wordt bepaald dat bij de aanvraag tot vervanging aan het wordt bepaald dat bij de aanvraag tot vervanging aan het
ondernemingsloket een recht van 13 euro, btw inbegrepen, moet worden ondernemingsloket een recht van 13 euro, btw inbegrepen, moet worden
betaald (artikel 2). betaald (artikel 2).
Het is de bedoeling dat het ontworpen besluit op 1 april 2013 in Het is de bedoeling dat het ontworpen besluit op 1 april 2013 in
werking treedt (artikel 3) (1). werking treedt (artikel 3) (1).
2. Er kan voor de ontworpen regeling rechtsgrond worden gevonden in, 2. Er kan voor de ontworpen regeling rechtsgrond worden gevonden in,
eensdeels, artikel 7 van de wet van 25 juni 1993 'betreffende de eensdeels, artikel 7 van de wet van 25 juni 1993 'betreffende de
uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten' en, uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten' en,
anderdeels, artikel 43 van de wet van 16 januari 2003 tot oprichting anderdeels, artikel 43 van de wet van 16 januari 2003 tot oprichting
van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het van een Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het
handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en
houdende diverse bepalingen'. Aan deze beide wetsbepalingen worden houdende diverse bepalingen'. Aan deze beide wetsbepalingen worden
gerefereerd in respectievelijk het eerste en het tweede lid van de gerefereerd in respectievelijk het eerste en het tweede lid van de
aanhef van het ontwerp. aanhef van het ontwerp.
In het eerste lid van de aanhef wordt tevens melding gemaakt van In het eerste lid van de aanhef wordt tevens melding gemaakt van
artikel 15 van de wet van 25 juni 1993. Er kan inderdaad worden artikel 15 van de wet van 25 juni 1993. Er kan inderdaad worden
aangenomen dat het ontwerp mede rechtsgrond vindt in artikel 15, § 1, aangenomen dat het ontwerp mede rechtsgrond vindt in artikel 15, § 1,
eerste lid, van die wet, zoals dat wordt aangevuld door artikel 3 van eerste lid, van die wet, zoals dat wordt aangevuld door artikel 3 van
het op 20 december 2012 door de Kamer van volksvertegenwoordigers het op 20 december 2012 door de Kamer van volksvertegenwoordigers
aangenomen wetsontwerp 'houdende dringende bepalingen inzake K.M.O.'s' aangenomen wetsontwerp 'houdende dringende bepalingen inzake K.M.O.'s'
(2). Vereist is dan wel dat de betrokken wijzigingswet uiterlijk (2). Vereist is dan wel dat de betrokken wijzigingswet uiterlijk
tegelijk met het ontworpen koninklijk besluit in werking treedt (3). tegelijk met het ontworpen koninklijk besluit in werking treedt (3).
Onderzoek van de tekst Onderzoek van de tekst
Opschrift Opschrift
3. Ter wille van de leesbaarheid vervange men aan het einde van de 3. Ter wille van de leesbaarheid vervange men aan het einde van de
Nederlandse tekst van het opschrift de woorden « machtigingen Nederlandse tekst van het opschrift de woorden « machtigingen
ambulante activiteiten » door de woorden « machtigingen tot het ambulante activiteiten » door de woorden « machtigingen tot het
uitoefenen van ambulante activiteiten ». uitoefenen van ambulante activiteiten ».
De woorden « machtigingen ambulante activiteiten » moeten ook in de De woorden « machtigingen ambulante activiteiten » moeten ook in de
ontworpen bepalingen worden vervangen door de woorden « machtigingen ontworpen bepalingen worden vervangen door de woorden « machtigingen
tot het uitoefenen van ambulante activiteiten ». tot het uitoefenen van ambulante activiteiten ».
Aanhef Aanhef
4. In zowel het eerste als het tweede lid van de aanhef moet melding 4. In zowel het eerste als het tweede lid van de aanhef moet melding
worden gemaakt van de nog van kracht zijnde teksten die in het worden gemaakt van de nog van kracht zijnde teksten die in het
verleden wijzigingen hebben aangebracht in de rechtsgrond biedende verleden wijzigingen hebben aangebracht in de rechtsgrond biedende
bepalingen (4). bepalingen (4).
Dat houdt in dat aan het einde van het eerste lid van de aanhef moet Dat houdt in dat aan het einde van het eerste lid van de aanhef moet
worden geschreven : « ... en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen worden geschreven : « ... en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen
bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006, bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006,
en artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij en artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij
de wet van... (5); ». de wet van... (5); ».
Het tweede lid van de aanhef moet eindigen als volgt : « ... en Het tweede lid van de aanhef moet eindigen als volgt : « ... en
houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7 houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7
december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; ». december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; ».
5. Aan het einde van het derde lid van de aanhef dienen de woorden « , 5. Aan het einde van het derde lid van de aanhef dienen de woorden « ,
de artikelen 13 en 14 » te worden geschrapt. De betrokken artikelen de artikelen 13 en 14 » te worden geschrapt. De betrokken artikelen
van het koninklijk besluit van 24 september 2006 strekken de ontworpen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 strekken de ontworpen
regeling uiteraard niet tot rechtsgrond. Een verwijzing ernaar in de regeling uiteraard niet tot rechtsgrond. Een verwijzing ernaar in de
aanhef is evenmin noodzakelijk voor een goed begrip van het ontwerp. aanhef is evenmin noodzakelijk voor een goed begrip van het ontwerp.
Het gegeven dat in het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk Het gegeven dat in het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk
besluit van 24 september 2006 (artikel 1 van het ontwerp) naar de besluit van 24 september 2006 (artikel 1 van het ontwerp) naar de
betrokken artikelen wordt verwezen, kan evenmin billijken dat betrokken artikelen wordt verwezen, kan evenmin billijken dat
dergelijke verwijzing in de aanhef wordt overgenomen. dergelijke verwijzing in de aanhef wordt overgenomen.
6. Vanaf het vierde lid van de aanhef dienen de verwijzingen in 6. Vanaf het vierde lid van de aanhef dienen de verwijzingen in
verband met het vervullen van de vormvereisten te worden vermeld in verband met het vervullen van de vormvereisten te worden vermeld in
chronologische volgorde, te beginnen met het oudste (6). chronologische volgorde, te beginnen met het oudste (6).
7. In het lid van de aanhef waarin wordt verwezen naar het advies van 7. In het lid van de aanhef waarin wordt verwezen naar het advies van
de Inspecteur van Financiën moet melding worden gemaakt van de de Inspecteur van Financiën moet melding worden gemaakt van de
correcte datum van dat advies, zijnde 1 oktober 2012 en niet 27 correcte datum van dat advies, zijnde 1 oktober 2012 en niet 27
september 2012, zoals verkeerdelijk in de aanhef wordt vermeld. september 2012, zoals verkeerdelijk in de aanhef wordt vermeld.
8. Koninklijke besluiten moeten worden voorgedragen door de ministers 8. Koninklijke besluiten moeten worden voorgedragen door de ministers
en staatssecretarissen die bevoegd zijn in de aangelegenheden waarop en staatssecretarissen die bevoegd zijn in de aangelegenheden waarop
het besluit betrekking heeft (7). het besluit betrekking heeft (7).
Met betrekking tot de in het ontwerp geregelde aangelegenheid is Met betrekking tot de in het ontwerp geregelde aangelegenheid is
uitsluitend de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen uitsluitend de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen
bevoegd (8). Het is dan ook enkel van die minister dat melding moet bevoegd (8). Het is dan ook enkel van die minister dat melding moet
worden gemaakt in de formule van voordracht. worden gemaakt in de formule van voordracht.
Dispositief Dispositief
Artikel 1 Artikel 1
9. In het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 9. In het ontworpen artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24
september 2006 wordt bepaald dat de afmetingen en de drager van de september 2006 wordt bepaald dat de afmetingen en de drager van de
erin bedoelde kaart « vergelijkbaar zijn aan deze van een erin bedoelde kaart « vergelijkbaar zijn aan deze van een
identiteitskaart zoals bedoeld in de bijlage van het koninklijk identiteitskaart zoals bedoeld in de bijlage van het koninklijk
besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten ». besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten ».
Dergelijke verwijzing is onvoldoende nauwkeurig en duidelijk. Met de Dergelijke verwijzing is onvoldoende nauwkeurig en duidelijk. Met de
term « vergelijkbaar » wordt immers de indruk gewekt dat de bepalingen term « vergelijkbaar » wordt immers de indruk gewekt dat de bepalingen
van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 waarnaar van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 waarnaar
wordt verwezen niet strikt moeten of kunnen worden toegepast op de wordt verwezen niet strikt moeten of kunnen worden toegepast op de
kaart die wordt beoogd in het ontworpen artikel 14/1. In kaart die wordt beoogd in het ontworpen artikel 14/1. In
overeenstemming hiermee wordt in het verslag aan de Koning vermeld dat overeenstemming hiermee wordt in het verslag aan de Koning vermeld dat
« [d]e kaart dezelfde vermeldingen [zal] bevatten als deze die zich « [d]e kaart dezelfde vermeldingen [zal] bevatten als deze die zich
momenteel op de papieren machtiging bevinden ». Laatstgenoemde momenteel op de papieren machtiging bevinden ». Laatstgenoemde
vermeldingen zijn evenwel niet dezelfde als die van een vermeldingen zijn evenwel niet dezelfde als die van een
identiteitskaart (9). Daarenboven wordt in het verslag aan de Koning identiteitskaart (9). Daarenboven wordt in het verslag aan de Koning
melding gemaakt van « een QR-code als beveiliging » die informatie melding gemaakt van « een QR-code als beveiliging » die informatie
verschaft over gegevens die niet door middel van een identiteitskaart verschaft over gegevens die niet door middel van een identiteitskaart
kunnen worden geraadpleegd (10). kunnen worden geraadpleegd (10).
Uit wat voorafgaat volgt dat, ter wille van de rechtszekerheid, in het Uit wat voorafgaat volgt dat, ter wille van de rechtszekerheid, in het
ontworpen artikel 14/1 de eigenschappen van de elektronische drager ontworpen artikel 14/1 de eigenschappen van de elektronische drager
van de in die bepaling bedoelde machtiging nader zouden moeten worden van de in die bepaling bedoelde machtiging nader zouden moeten worden
gespecificeerd. Voor zover de steller van het ontwerp met het oog op gespecificeerd. Voor zover de steller van het ontwerp met het oog op
dergelijke specificatie gebruik wil blijven maken van een verwijzing dergelijke specificatie gebruik wil blijven maken van een verwijzing
naar wat voor de identeitskaart geldt, dienen in ieder geval de naar wat voor de identeitskaart geldt, dienen in ieder geval de
bepalingen van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003 bepalingen van de bijlage bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003
te worden vermeld die ook met betrekking tot de afmetingen en de te worden vermeld die ook met betrekking tot de afmetingen en de
drager van de kaart inzake de machtiging tot het uitoefenen van drager van de kaart inzake de machtiging tot het uitoefenen van
ambulante activiteiten van toepassing worden geacht. ambulante activiteiten van toepassing worden geacht.
10. In het ontworpen artikel 14/1 is er een gebrek aan overeenstemming 10. In het ontworpen artikel 14/1 is er een gebrek aan overeenstemming
tussen de Nederlandse (« machtigingen ambulante activiteiten ») en de tussen de Nederlandse (« machtigingen ambulante activiteiten ») en de
Franse tekst (« autorisations d'activités ambulantes papiers »). Deze Franse tekst (« autorisations d'activités ambulantes papiers »). Deze
discordantie dient uiteraard te worden weggewerkt wanneer de redactie discordantie dient uiteraard te worden weggewerkt wanneer de redactie
van de ontworpen bepaling wordt herzien in het licht van de onder nr. van de ontworpen bepaling wordt herzien in het licht van de onder nr.
9 geformuleerde opmerking. 9 geformuleerde opmerking.
Artikel 2 Artikel 2
11. Om taalkundige redenen vervange men in de Nederlandse tekst van 11. Om taalkundige redenen vervange men in de Nederlandse tekst van
artikel 2 van het ontwerp het woord « afgeleverd » telkens door het artikel 2 van het ontwerp het woord « afgeleverd » telkens door het
woord « afgegeven » of « uitgereikt ». Voorts schrijve men in artikel woord « afgegeven » of « uitgereikt ». Voorts schrijve men in artikel
2, § 1, « bij een ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt ». 2, § 1, « bij een ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt ».
Artikel 3 Artikel 3
12. Luidens artikel 3 zal het ontworpen besluit op 1 april 2013 in 12. Luidens artikel 3 zal het ontworpen besluit op 1 april 2013 in
werking treden. Het verdient aanbeveling om de toelichting die op dat werking treden. Het verdient aanbeveling om de toelichting die op dat
punt in het verslag aan de Koning wordt verstrekt beter af te stemmen punt in het verslag aan de Koning wordt verstrekt beter af te stemmen
op de tekst van het ontwerp. In het verslag aan de Koning wordt immers op de tekst van het ontwerp. In het verslag aan de Koning wordt immers
vermeld dat « [h]et nieuwe systeem van machtigingen [...] in werking vermeld dat « [h]et nieuwe systeem van machtigingen [...] in werking
[zal] treden op 1 januari 2013 ». [zal] treden op 1 januari 2013 ».
Artikel 4 Artikel 4
13. De personen die belast kunnen worden met de uitvoering van een 13. De personen die belast kunnen worden met de uitvoering van een
besluit zijn de ministers die bevoegd zijn om op te treden in de bij besluit zijn de ministers die bevoegd zijn om op te treden in de bij
dat besluit geregelde aangelegenheid. Op het tijdstip dat het besluit dat besluit geregelde aangelegenheid. Op het tijdstip dat het besluit
wordt uitgevaardigd, stemt de vermelding van de personen belast met de wordt uitgevaardigd, stemt de vermelding van de personen belast met de
uitvoering van een besluit dus overeen met de vermelding van de uitvoering van een besluit dus overeen met de vermelding van de
personen die datzelfde besluit voordragen en medeondertekenen (11). personen die datzelfde besluit voordragen en medeondertekenen (11).
Met verwijzing naar hetgeen onder nr. 8 is opgemerkt met betrekking Met verwijzing naar hetgeen onder nr. 8 is opgemerkt met betrekking
tot de voordrachtformule, kan derhalve de uitvoeringsbepaling beperkt tot de voordrachtformule, kan derhalve de uitvoeringsbepaling beperkt
blijven tot de vermelding van uitsluitend de minister bevoegd voor blijven tot de vermelding van uitsluitend de minister bevoegd voor
Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen. Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen.
De griffier, De griffier,
M. Verschraeghen. M. Verschraeghen.
De voorzitter, De voorzitter,
M. Van Damme. M. Van Damme.
_______ _______
Nota's Nota's
(1) Het ontwerp hangt samen met een ander ontwerp van koninklijk (1) Het ontwerp hangt samen met een ander ontwerp van koninklijk
besluit houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende besluit houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende
ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen ambulante ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen ambulante
activiteiten tijdens de vervangingsoperatie van de papieren activiteiten tijdens de vervangingsoperatie van de papieren
machtigingen door elektronische machtigingen'. Dat ontwerp werd machtigingen door elektronische machtigingen'. Dat ontwerp werd
gelijktijdig met het voorliggende ontwerp om advies aan de Raad van gelijktijdig met het voorliggende ontwerp om advies aan de Raad van
State, afdeling Wetgeving, voorgelegd en maakt het voorwerp uit van State, afdeling Wetgeving, voorgelegd en maakt het voorwerp uit van
advies 52.608/1 van dezelfde datum als het huidige advies. advies 52.608/1 van dezelfde datum als het huidige advies.
(2) Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 53-2564/004. De Senaat heeft beslist (2) Parl. St. Kamer 2012-13, nr. 53-2564/004. De Senaat heeft beslist
om de tekst niet te amenderen (Parl. St. Senaat, 2012-13, nr. om de tekst niet te amenderen (Parl. St. Senaat, 2012-13, nr.
5-1899/3). 5-1899/3).
(3) De betrokken wet dient, na bekrachtiging en afkondiging, nog te (3) De betrokken wet dient, na bekrachtiging en afkondiging, nog te
worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Bij gebreke van een worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Bij gebreke van een
andersluidende bepaling in de wet zal artikel 3 ervan, dat artikel 15 andersluidende bepaling in de wet zal artikel 3 ervan, dat artikel 15
van de wet van 25 juni 1993 wijzigt, in werking treden de tiende dag van de wet van 25 juni 1993 wijzigt, in werking treden de tiende dag
na die van de bekendmaking van de wet. na die van de bekendmaking van de wet.
(4) Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het (4) Beginselen van de wetgevingstechniek. Handleiding voor het
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State, opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, Raad van State,
2008, aanbeveling nr. 27, te raadplegen op de internetsite van de Raad 2008, aanbeveling nr. 27, te raadplegen op de internetsite van de Raad
van State (www.raadvst-consetat.be), hierna Handleiding van State (www.raadvst-consetat.be), hierna Handleiding
Wetgevingstechniek genoemd. Wetgevingstechniek genoemd.
(5) De verwijzing dient te worden vervolledigd met de vermelding van (5) De verwijzing dient te worden vervolledigd met de vermelding van
de nog bekend te maken wet 'houdende dringende bepalingen inzake de nog bekend te maken wet 'houdende dringende bepalingen inzake
K.M.O.'s' (zie de bespreking van de rechtsgrond onder nr. 2). K.M.O.'s' (zie de bespreking van de rechtsgrond onder nr. 2).
(6) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbevelingen nrs. 33 en 34, b). (6) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbevelingen nrs. 33 en 34, b).
(7) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 41. (7) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 41.
(8) In artikel 17, eerste lid, van de wet van 25 juni 1993 wordt (8) In artikel 17, eerste lid, van de wet van 25 juni 1993 wordt
uitsluitend voor welbepaalde bevoegdheden van de Koning voorzien in de uitsluitend voor welbepaalde bevoegdheden van de Koning voorzien in de
gezamenlijke voordracht van ofwel « de Ministers die de Middenstand en gezamenlijke voordracht van ofwel « de Ministers die de Middenstand en
de Economische Zaken onder hun bevoegdheid hebben » of van « de de Economische Zaken onder hun bevoegdheid hebben » of van « de
Ministers die de Middenstand en de Binnenlandse Zaken onder hun Ministers die de Middenstand en de Binnenlandse Zaken onder hun
bevoegdheid hebben ». De bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 7 en 15 bevoegdheid hebben ». De bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 7 en 15
van de wet, die het ontwerp mede tot rechtsgrond strekken, behoren van de wet, die het ontwerp mede tot rechtsgrond strekken, behoren
daar niet toe. Ook uit de samenhang tussen artikel 2, 10°, en daar niet toe. Ook uit de samenhang tussen artikel 2, 10°, en
verschillende bepalingen van titel IV, hoofdstuk 1 van de wet van 16 verschillende bepalingen van titel IV, hoofdstuk 1 van de wet van 16
januari 2003, valt af te leiden dat de regeling inzake het optreden januari 2003, valt af te leiden dat de regeling inzake het optreden
van de ondernemingsloketten onder de uitsluitende bevoegdheid valt van van de ondernemingsloketten onder de uitsluitende bevoegdheid valt van
de minister bevoegd voor Middenstand. de minister bevoegd voor Middenstand.
(9) Dat volgt onder meer uit de vergelijking van de bijlagen Ia tot Ic (9) Dat volgt onder meer uit de vergelijking van de bijlagen Ia tot Ic
van het koninklijk besluit van 24 september 2006 met de bijlage bij van het koninklijk besluit van 24 september 2006 met de bijlage bij
het koninklijk besluit van 25 maart 2003. het koninklijk besluit van 25 maart 2003.
(10) In het verslag aan de Koning wordt in dat verband melding gemaakt (10) In het verslag aan de Koning wordt in dat verband melding gemaakt
van onder andere « een URL doorverwijzend naar het elektronische adres van onder andere « een URL doorverwijzend naar het elektronische adres
van de KBO » en « het ondernemingsnummer van de onderneming, houder van de KBO » en « het ondernemingsnummer van de onderneming, houder
van de machtiging ». van de machtiging ».
(11) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 166. (11) Handleiding Wetgevingstechniek, aanbeveling nr. 166.
11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een 11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een
elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de
organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, artikel 7, vervangen
bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006 en bij de wet van 4 juli 2005 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2006 en
artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005; artikel 15, vervangen bij de wet van 4 juli 2005;
Gelet op de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een Gelet op de wet van 16 januari 2003 tot oprichting van een
Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het Kruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het
handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en handelsregister, tot oprichting van erkende ondernemingsloketten en
houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7 houdende diverse bepalingen, artikel 43, vervangen bij de wet van 7
december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009; december 2009 en gewijzigd bij de wet van 23 december 2009;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de
uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten; uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 1
oktober 2012; oktober 2012;
Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de
K.M.O. van 23 oktober 2012; K.M.O. van 23 oktober 2012;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op
19 november 2012; 19 november 2012;
Gelet op het advies van de Raad voor het Verbruik van 3 december 2012; Gelet op het advies van de Raad voor het Verbruik van 3 december 2012;
Gelet op het advies 52.607/1 van de Raad van State, gegeven op 17 Gelet op het advies 52.607/1 van de Raad van State, gegeven op 17
januari 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van januari 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van
de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Op de voordracht van de Minister van Middenstand, K.M.O.'s en
Zelfstandigen, Zelfstandigen,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende

de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, wordt een de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, wordt een
artikel 14/1 ingevoegd, luidende : artikel 14/1 ingevoegd, luidende :
«

Art. 14/1.De machtigingen ambulante activiteiten bedoeld in de

«

Art. 14/1.De machtigingen ambulante activiteiten bedoeld in de

artikelen 13 en 14 hebben de vorm van een kaart met ID1-formaat. artikelen 13 en 14 hebben de vorm van een kaart met ID1-formaat.
Behalve de gegevens bedoeld in de bijlagen Ia, Ib en Ic, bevatten ze Behalve de gegevens bedoeld in de bijlagen Ia, Ib en Ic, bevatten ze
eveneens een QR-code die toegang verleent tot de gegevens van de eveneens een QR-code die toegang verleent tot de gegevens van de
Kruispuntbank van Ondernemingen ». Kruispuntbank van Ondernemingen ».

Art. 2.§ 1. Alle geldige machtigingen ambulante activiteiten

Art. 2.§ 1. Alle geldige machtigingen ambulante activiteiten

uitgereikt op papieren drager vóór 1 april 2013 moeten door hun uitgereikt op papieren drager vóór 1 april 2013 moeten door hun
houders ten laatste op 31 maart 2014 ingeleverd worden bij een houders ten laatste op 31 maart 2014 ingeleverd worden bij een
ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt door de kaart bedoeld in ondernemingsloket naar keuze dat ze vervangt door de kaart bedoeld in
artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 september 2006 artikel 14/1 van het koninklijk besluit van 24 september 2006
betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante
activiteiten. De machtigingen op papieren drager blijven geldig tot activiteiten. De machtigingen op papieren drager blijven geldig tot
hun vervanging en uiterlijk tot 31 maart 2014. hun vervanging en uiterlijk tot 31 maart 2014.
§ 2. Bij de aanvraag van een vervanging van een machtiging ambulante § 2. Bij de aanvraag van een vervanging van een machtiging ambulante
activiteiten, zoals bedoeld in § 1, ontvangt het ondernemingsloket een activiteiten, zoals bedoeld in § 1, ontvangt het ondernemingsloket een
recht dat vastgelegd is op 13 euro, btw inbegrepen. Dit recht wordt recht dat vastgelegd is op 13 euro, btw inbegrepen. Dit recht wordt
ontvangen tegen ontvangstbewijs uitgereikt door het ondernemingsloket. ontvangen tegen ontvangstbewijs uitgereikt door het ondernemingsloket.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2013.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2013.

Art. 4.De minister bevoegd voor Middenstand, K.M.O.'s en

Art. 4.De minister bevoegd voor Middenstand, K.M.O.'s en

Zelfstandigen is belast met de uitvoering van dit besluit. Zelfstandigen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 11 maart 2013. Gegeven te Brussel, 11 maart 2013.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen, De Minister van Middenstand, K.M.O.'s en Zelfstandigen,
Mevr. S. LARUELLE Mevr. S. LARUELLE
^