Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 11/06/2019
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten" "
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten" Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten"
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
11 JUNI 2019. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage 11 JUNI 2019. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage
aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een
pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie pilootproject "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie
bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten" bij personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten"
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de financiewet voor het begrotingsjaar 2019 van 21 december Gelet op de financiewet voor het begrotingsjaar 2019 van 21 december
2018, inzonderheid de departementale begroting van de FOD 2018, inzonderheid de departementale begroting van de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu; Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 29 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 29
maart 2019; maart 2019;
Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de
verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en
toelagen, artikel 1; toelagen, artikel 1;
Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de
begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat, artikelen begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat, artikelen
121 tot 124; 121 tot 124;
Overwegende het projectvoorstel ingediend op 26 februari 2019 door vzw Overwegende het projectvoorstel ingediend op 26 februari 2019 door vzw
IDA bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de IDA bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de
fasering en de budgettering van het project "liaison functie alcohol, fasering en de budgettering van het project "liaison functie alcohol,
en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in en detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in
urgentiediensten" herneemt; urgentiediensten" herneemt;
Op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, en op het advies Op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, en op het advies
van de in Raad vergaderde Ministers, van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 140.025 € ten laste van basisallocatie

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 140.025 € ten laste van basisallocatie

BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD Volksgezondheid, BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD Volksgezondheid,
Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna FOD VVVL genoemd, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna FOD VVVL genoemd,
begrotingsjaar 2019, wordt toegekend aan de vzw IDA, begrotingsjaar 2019, wordt toegekend aan de vzw IDA,
Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79 Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79
7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer : BE 0885.147.368) 7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer : BE 0885.147.368)
voor haar opdracht beschreven in artikel 4. voor haar opdracht beschreven in artikel 4.
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2019 tot en § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2019 tot en
met 30 september 2019 voor de vier ziekenhuizen bepaald in artikel 4. met 30 september 2019 voor de vier ziekenhuizen bepaald in artikel 4.

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

zal gebeuren in twee schijven : zal gebeuren in twee schijven :
1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze 1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze
betaling moet de begunstigde een gehand-en gedagtekende betaling moet de begunstigde een gehand-en gedagtekende
schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en
Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060
Brussel, en dit ten vroegste na publicatie van dit besluit in het Brussel, en dit ten vroegste na publicatie van dit besluit in het
Belgisch Staatsblad; Belgisch Staatsblad;
2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze 2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze
betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde
schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", en schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", en
de totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen de totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen
bedragen, zoals bedoeld in 1° en 2°, en het gevraagde bedrag, zoals bedragen, zoals bedoeld in 1° en 2°, en het gevraagde bedrag, zoals
bedoeld in dit 3° bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en bedoeld in dit 3° bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en
Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060 Beheerscontrole, Eurostation blok 2, Victor Hortaplein 40/10, 1060
Brussel en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 indienen Brussel en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 indienen
bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL Victor bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL Victor
Hortaplein 40/10, 1060 Brussel, en dit ten vroegste op 1 oktober 2019 Hortaplein 40/10, 1060 Brussel, en dit ten vroegste op 1 oktober 2019
en ten laatste op 31 december 2019. en ten laatste op 31 december 2019.
§ 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het § 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het
door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de
ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het
voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor
de verantwoording van de bedragen. de verantwoording van de bedragen.
§ 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, § 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan,
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in
artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan
de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking
rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg
gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan
goedkeuren. goedkeuren.
§ 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 § 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003
betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de
comptabiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het comptabiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het
project "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij project "liaison functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij
personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten", het niet personen met een alcoholprobleem in urgentiediensten", het niet
benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD
VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754
geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van
`Diverse Ontvangsten'. `Diverse Ontvangsten'.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de

Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de
projectverantwoordelijken van het project "liaison functie alcohol, en projectverantwoordelijken van het project "liaison functie alcohol, en
detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in detectie en kortinterventie bij personen met een alcoholprobleem in
urgentiediensten". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd worden urgentiediensten". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd worden
om deel te nemen aan dit comité. om deel te nemen aan dit comité.
§ 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) § 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige)
hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de
vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité. vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité.
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om :
1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de 1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de
verschillende diensten van de FOD VVVL en de vier ziekenhuizen bepaald verschillende diensten van de FOD VVVL en de vier ziekenhuizen bepaald
in artikel 4 en de vier ziekenhuizen bepaald in het koninklijk besluit in artikel 4 en de vier ziekenhuizen bepaald in het koninklijk besluit
van 29 juni 2018 houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA van 29 juni 2018 houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA
ter ondersteuning van de uitbreiding van een pilootproject "liaison ter ondersteuning van de uitbreiding van een pilootproject "liaison
functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een
alcoholprobleem in urgentiediensten" te faciliteren; alcoholprobleem in urgentiediensten" te faciliteren;
2° over de stand van de werkzaamheden te waken. 2° over de stand van de werkzaamheden te waken.
Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd. Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd.

Art. 4.§ 1. Het doel is om een gespecialiseerde ondersteunende cel «

Art. 4.§ 1. Het doel is om een gespecialiseerde ondersteunende cel «

alcohol » te creëren in vier algemene ziekenhuizen met het oog op een alcohol » te creëren in vier algemene ziekenhuizen met het oog op een
optimale opvang van personen met een alcoholproblematiek. De optimale opvang van personen met een alcoholproblematiek. De
belangrijkste doelstelling van de "Alcohol-Liaison" is niet het belangrijkste doelstelling van de "Alcohol-Liaison" is niet het
vervangen van de zorgverlener van het ziekenhuis bij de opname van vervangen van de zorgverlener van het ziekenhuis bij de opname van
patiënten met een alcohol-problematiek, maar integendeel, via patiënten met een alcohol-problematiek, maar integendeel, via
ondersteunende middelen de nodige basis aan te bieden voor een ondersteunende middelen de nodige basis aan te bieden voor een
aangepaste en autonome opvang van de zorgteams. Naast de aanwezigheid aangepaste en autonome opvang van de zorgteams. Naast de aanwezigheid
van de "Alcohol-Liaison" bij de teams is netwerken één van de van de "Alcohol-Liaison" bij de teams is netwerken één van de
aangewezen fundamenten om dit doel te bereiken. aangewezen fundamenten om dit doel te bereiken.
§ 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de ziekenhuizen die § 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de ziekenhuizen die
reeds in 2015 geïmplementeerd zijn. reeds in 2015 geïmplementeerd zijn.
1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles (site Porte de Hal et César de Paepe) 1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles (site Porte de Hal et César de Paepe)
Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl
Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles; Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles;
2° Centre de Santé des Fagnes Chimay 2° Centre de Santé des Fagnes Chimay
Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay; Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay;
3° C.H.R. Citadelle de Liège 3° C.H.R. Citadelle de Liège
Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège; Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège;
4° AZ Groeninge 4° AZ Groeninge
President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk. President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk.
§ 3. De opdrachten zijn de volgende : § 3. De opdrachten zijn de volgende :
1° onderzoeken van de verpleegkundige, medische en sociale 1° onderzoeken van de verpleegkundige, medische en sociale
competenties, van de « tradities » van opname -of niet opname- alsook competenties, van de « tradities » van opname -of niet opname- alsook
van de aard van de problemen en de frequentie ervan; van de aard van de problemen en de frequentie ervan;
2° bewustmaking, opleiding en/of continue opleiding van het 2° bewustmaking, opleiding en/of continue opleiding van het
medisch/paramedisch opvang- en verzorgingspersoneel om samenwerkingen medisch/paramedisch opvang- en verzorgingspersoneel om samenwerkingen
te bevorderen; te bevorderen;
3° directe teamondersteuning via gespecialiseerde interventies bij « 3° directe teamondersteuning via gespecialiseerde interventies bij «
moeilijke » en/of « complexe » situaties; moeilijke » en/of « complexe » situaties;
4° vastleggen van procedures en guidelines (tools voor « good 4° vastleggen van procedures en guidelines (tools voor « good
practices ») voor de behandeling van patiënten met een alcohol practices ») voor de behandeling van patiënten met een alcohol
gerelateerde problematiek in algemene ziekenhuizen; gerelateerde problematiek in algemene ziekenhuizen;
5° creëren en beheren van een netwerk « alcohol » : inventariseren van 5° creëren en beheren van een netwerk « alcohol » : inventariseren van
de nodige en beschikbare middelen rond het ziekenhuis, de nodige en beschikbare middelen rond het ziekenhuis,
overlegvergaderingen, samenwerkingsovereenkomsten opstellen voor de overlegvergaderingen, samenwerkingsovereenkomsten opstellen voor de
pre- en posthospitalisatie, gemeenschappelijk dossier, pre- en posthospitalisatie, gemeenschappelijk dossier,
themavergaderingen organiseren, symposia, intervisies, enz.; themavergaderingen organiseren, symposia, intervisies, enz.;
6° evaluatie van de activiteit : opvolging van de indicatoren, aantal 6° evaluatie van de activiteit : opvolging van de indicatoren, aantal
patiënten, oriëntering, follow-up; patiënten, oriëntering, follow-up;
7° vroegdetectie door middel van een gestandaardiseerde vragenlijst 7° vroegdetectie door middel van een gestandaardiseerde vragenlijst
voor personen in de urgentiediensten, en die een alcoholgebruik hebben voor personen in de urgentiediensten, en die een alcoholgebruik hebben
dat potentieel schadelijk is voor de gezondheid. Indien nodig zal een dat potentieel schadelijk is voor de gezondheid. Indien nodig zal een
korte interventie worden voorgesteld; korte interventie worden voorgesteld;
8° coördinatie tussen de vier ziekenhuizen bepaald in artikel 4 en de 8° coördinatie tussen de vier ziekenhuizen bepaald in artikel 4 en de
vier ziekenhuizen bepaald in het koninklijk besluit van 29 juni 2018 vier ziekenhuizen bepaald in het koninklijk besluit van 29 juni 2018
houdende toekenning van een toelage aan de V.Z.W. IDA ter houdende toekenning van een toelage aan de V.Z.W. IDA ter
ondersteuning van de uitbreiding van een pilootproject "liaison ondersteuning van de uitbreiding van een pilootproject "liaison
functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een functie alcohol, en detectie en kortinterventie bij personen met een
alcoholprobleem in urgentiediensten". alcoholprobleem in urgentiediensten".

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten :

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten :

1° een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het 1° een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen
hiervan in de loop van het project; hiervan in de loop van het project;
2° de realisaties van het project; 2° de realisaties van het project;
3° een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, 3° een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen,
...; ...;
4° een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in 4° een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in
de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere
instellingen) bekend maakt; instellingen) bekend maakt;
5° een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens 5° een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens
volgende punten : volgende punten :
a) opleiding; a) opleiding;
b) soort overeenkomst; b) soort overeenkomst;
c) anciënniteit; c) anciënniteit;
d) relevante kwalificaties; d) relevante kwalificaties;
6° een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het 6° een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het
kader van dit project; kader van dit project;
7° beleidsaanbevelingen; 7° beleidsaanbevelingen;
8° een samenvatting van bovenstaande punten. 8° een samenvatting van bovenstaande punten.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 11 juni 2019. Gegeven te Brussel, 11 juni 2019.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid, De Minister van Volksgezondheid,
M. DE BLOCK M. DE BLOCK
^