Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 11/12/2023
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten "
Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
11 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32 11 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32
van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van
een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele
van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het koninklijk besluit dat wij de eer hebben Uwe Majesteit ter Het koninklijk besluit dat wij de eer hebben Uwe Majesteit ter
ondertekening voor te leggen bepaalt onder welke voorwaarden de ondertekening voor te leggen bepaalt onder welke voorwaarden de
arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden toegekend aan de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen worden toegekend aan de
zelfstandigen tijdens periodes van preventieve hechtenis of zelfstandigen tijdens periodes van preventieve hechtenis of
vrijheidsberoving. vrijheidsberoving.
Het heeft tot doel de reglementering die van toepassing is op de Het heeft tot doel de reglementering die van toepassing is op de
zelfstandigen af te stemmen op de regelgeving die van toepassing is op zelfstandigen af te stemmen op de regelgeving die van toepassing is op
de werknemers. de werknemers.
In concreto, vanaf 1 januari 2024 : In concreto, vanaf 1 januari 2024 :
- de toekenning van de uitkeringen wordt geschorst in geval van - de toekenning van de uitkeringen wordt geschorst in geval van
hechtenis in uitvoering van een strafrechtelijke veroordeling, wanneer hechtenis in uitvoering van een strafrechtelijke veroordeling, wanneer
de gerechtigde daadwerkelijk in de gevangenis verblijft; de gerechtigde daadwerkelijk in de gevangenis verblijft;
- in geval van internering, zullen de uitkeringen die met de helft - in geval van internering, zullen de uitkeringen die met de helft
verminderd zijn worden toegekend aan de geïnterneerde zonder verminderd zijn worden toegekend aan de geïnterneerde zonder
gezinslast. De geïnterneerde met gezinslast zal het geheel van zijn gezinslast. De geïnterneerde met gezinslast zal het geheel van zijn
uitkering ontvangen. uitkering ontvangen.
In het licht van het advies nr. 74.618/2 van 31 oktober 2023 van de In het licht van het advies nr. 74.618/2 van 31 oktober 2023 van de
Raad van State en gelet op de gemaakte opmerkingen, wordt hierna enige Raad van State en gelet op de gemaakte opmerkingen, wordt hierna enige
toelichting gegeven. toelichting gegeven.
Het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit zoals vermeld door de Het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit zoals vermeld door de
Raad van State in het kader van het onderzoek van de voorafgaande Raad van State in het kader van het onderzoek van de voorafgaande
vormvereisten, hoeft niet te worden ingewonnen. Het ontwerpbesluit vormvereisten, hoeft niet te worden ingewonnen. Het ontwerpbesluit
voorziet immers niet in de invoering van een nieuwe flux van voorziet immers niet in de invoering van een nieuwe flux van
persoonsgegevens: het is de gegevensflux die momenteel bestaat in de persoonsgegevens: het is de gegevensflux die momenteel bestaat in de
uitkeringsverzekering voor zelfstandigen die zal worden gebruikt om de uitkeringsverzekering voor zelfstandigen die zal worden gebruikt om de
maatregelen uit te voeren die door het ontwerp van koninklijk besluit maatregelen uit te voeren die door het ontwerp van koninklijk besluit
worden ingevoerd. worden ingevoerd.
Vandaag bestaat deze gegevensflux immers om de toepassing van het Vandaag bestaat deze gegevensflux immers om de toepassing van het
huidige artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 toe te huidige artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 toe te
laten dat bepaalt dat "de gerechtigde die geen personen ten laste laten dat bepaalt dat "de gerechtigde die geen personen ten laste
heeft en die, hetzij in een gevangenis is opgesloten of in een heeft en die, hetzij in een gevangenis is opgesloten of in een
gesticht voor sociale bescherming is geïnterneerd, hetzij in een gesticht voor sociale bescherming is geïnterneerd, hetzij in een
bedelaarstehuis is geplaatst, slechts recht heeft op de helft van de bedelaarstehuis is geplaatst, slechts recht heeft op de helft van de
uitkering waarop hij aanspraak zou kunnen maken indien hij zich niet uitkering waarop hij aanspraak zou kunnen maken indien hij zich niet
in één van die toestanden bevond". in één van die toestanden bevond".
In dat kader kan er naar het huidige leesrecht worden verwezen In dat kader kan er naar het huidige leesrecht worden verwezen
waarover de verzekeringsinstellingen beschikken overeenkomstig het waarover de verzekeringsinstellingen beschikken overeenkomstig het
koninklijk besluit van 27 januari 2021 tot uitvoering van artikel 7, § koninklijk besluit van 27 januari 2021 tot uitvoering van artikel 7, §
2, van de wet van 5 mei 2019 houdende diverse bepalingen inzake 2, van de wet van 5 mei 2019 houdende diverse bepalingen inzake
informatisering van Justitie en modernisering van het statuut van informatisering van Justitie en modernisering van het statuut van
rechters in ondernemingszaken en inzake de notariële aktebank, voor rechters in ondernemingszaken en inzake de notariële aktebank, voor
wat het leesrecht van de in artikel 7, § 1, 13°, van die wet bedoelde wat het leesrecht van de in artikel 7, § 1, 13°, van die wet bedoelde
instellingen of diensten betreft en dat de vorm aanneemt van een instellingen of diensten betreft en dat de vorm aanneemt van een
automatische doorzending door de Federale Overheidsdienst Justitie. automatische doorzending door de Federale Overheidsdienst Justitie.
Het is de interpretatie van de gegevens van deze huidige flux die zal Het is de interpretatie van de gegevens van deze huidige flux die zal
worden gewijzigd om het nieuwe artikel 32 uit te voeren. worden gewijzigd om het nieuwe artikel 32 uit te voeren.
Voor het overige is de ontwerptekst aangepast rekening houdend met de Voor het overige is de ontwerptekst aangepast rekening houdend met de
opmerkingen van de Raad van State geformuleerd in zijn advies nr. opmerkingen van de Raad van State geformuleerd in zijn advies nr.
74.618/2 van 31 oktober 2023. 74.618/2 van 31 oktober 2023.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars,
De minister van Zelfstandigen, De minister van Zelfstandigen,
D. CLARINVAL D. CLARINVAL
De minister van Sociale Zaken, De minister van Sociale Zaken,
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
RAAD VAN STATE, RAAD VAN STATE,
afdeling Wetgeving afdeling Wetgeving
Advies 74.618/2, van 31 oktober 2023, over een ontwerp van koninklijk Advies 74.618/2, van 31 oktober 2023, over een ontwerp van koninklijk
besluit 'tot vervanging van artikel 32 van het koninklijk besluit van besluit 'tot vervanging van artikel 32 van het koninklijk besluit van
20 juli 1971 houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een 20 juli 1971 houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een
moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de
meewerkende echtgenoten' meewerkende echtgenoten'
Op 6 oktober 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 6 oktober 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Vice eersteminister en Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's Vice eersteminister en Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's
en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing en Landbouw, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing
verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken
over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot vervanging van artikel 32 over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot vervanging van artikel 32
van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van
een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele
van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten'. van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten'.
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 31 oktober 2023. De Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 31 oktober 2023. De
kamer was samengesteld uit Patrick RONVAUX, kamervoorzitter, Pierre kamer was samengesteld uit Patrick RONVAUX, kamervoorzitter, Pierre
Olivier DE BROUX en Laurence VANCRAYEBECK, staatsraden, Christian Olivier DE BROUX en Laurence VANCRAYEBECK, staatsraden, Christian
BEHRENDT, assessor, en Esther CONTI, toegevoegd griffier. BEHRENDT, assessor, en Esther CONTI, toegevoegd griffier.
Het verslag is uitgebracht door Aurore PERCY, auditeur. Het verslag is uitgebracht door Aurore PERCY, auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het
advies is nagezien onder toezicht van Patrick RONVAUX. advies is nagezien onder toezicht van Patrick RONVAUX.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 31 oktober Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 31 oktober
2023. 2023.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de wetten 'op de Raad van State', gecoördineerd op eerste lid, 2°, van de wetten 'op de Raad van State', gecoördineerd op
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN VOORAFGAANDE VORMVEREISTEN
Het ontworpen artikel 32, § 3, van het koninklijk besluit van 20 juli Het ontworpen artikel 32, § 3, van het koninklijk besluit van 20 juli
1971 'houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een 1971 'houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een
moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de
meewerkende echtgenoten' heeft betrekking op de verwerking van meewerkende echtgenoten' heeft betrekking op de verwerking van
persoonsgegevens. [1] persoonsgegevens. [1]
Bijgevolg moet het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit Bijgevolg moet het advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit
ingewonnen worden. ingewonnen worden.
Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst naar aanleiding van Indien de aan de Raad van State voorgelegde tekst naar aanleiding van
het vervullen van dat vormvereiste nog wijzigingen zou ondergaan die het vervullen van dat vormvereiste nog wijzigingen zou ondergaan die
niet louter vormelijk zijn en die niet zouden voortvloeien uit het niet louter vormelijk zijn en die niet zouden voortvloeien uit het
gevolg dat aan dit advies gegeven wordt, zouden de gewijzigde of gevolg dat aan dit advies gegeven wordt, zouden de gewijzigde of
toegevoegde bepalingen op hun beurt om advies aan de afdeling toegevoegde bepalingen op hun beurt om advies aan de afdeling
Wetgeving voorgelegd moeten worden, overeenkomstig artikel 3, § 1, Wetgeving voorgelegd moeten worden, overeenkomstig artikel 3, § 1,
eerste lid, van de gecoördineerde wetten 'op de Raad van State'. eerste lid, van de gecoördineerde wetten 'op de Raad van State'.
ONDERZOEK VAN HET ONTWERP ONDERZOEK VAN HET ONTWERP
DISPOSITIEF DISPOSITIEF
Artikel 1 Artikel 1
1. Uit de bij de adviesaanvraag gevoegde stukken blijkt dat het 1. Uit de bij de adviesaanvraag gevoegde stukken blijkt dat het
ontworpen besluit "tot doel [heeft] de reglementering die van ontworpen besluit "tot doel [heeft] de reglementering die van
toepassing is op de zelfstandigen af te stemmen op de regelgeving die toepassing is op de zelfstandigen af te stemmen op de regelgeving die
van toepassing is op de werknemers" wat betreft het schorsen van de van toepassing is op de werknemers" wat betreft het schorsen van de
toekenning van de uitkering aan personen die een vrijheidsstraf toekenning van de uitkering aan personen die een vrijheidsstraf
uitzitten. uitzitten.
Het ontworpen artikel 32, § 1, van het koninklijk besluit van 20 juli Het ontworpen artikel 32, § 1, van het koninklijk besluit van 20 juli
1971 wordt bijgevolg op dezelfde manier gesteld als artikel 233 van 1971 wordt bijgevolg op dezelfde manier gesteld als artikel 233 van
het koninklijk besluit van 3 juli 1996 'tot uitvoering van de wet het koninklijk besluit van 3 juli 1996 'tot uitvoering van de wet
betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en
uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994', zoals dat artikel bij het uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994', zoals dat artikel bij het
koninklijk besluit van 19 januari 2016 gewijzigd is, en dat van koninklijk besluit van 19 januari 2016 gewijzigd is, en dat van
toepassing is op werknemers. Het ontworpen artikel 32, § 1, tweede toepassing is op werknemers. Het ontworpen artikel 32, § 1, tweede
lid, voorziet niet alleen in het geval waarin de gerechtigde lid, voorziet niet alleen in het geval waarin de gerechtigde
daadwerkelijk in de gevangenis verblijft, aangezien daarin, naar het daadwerkelijk in de gevangenis verblijft, aangezien daarin, naar het
voorbeeld van artikel 233, § 1, tweede lid, van het koninklijk besluit voorbeeld van artikel 233, § 1, tweede lid, van het koninklijk besluit
van 3 juli 1996 bepaald wordt dat de schorsing van de toekenning van van 3 juli 1996 bepaald wordt dat de schorsing van de toekenning van
de uitkering ook geldt wanneer de straf in de volgende twee gevallen de uitkering ook geldt wanneer de straf in de volgende twee gevallen
buiten de gevangenis uitgevoerd wordt: buiten de gevangenis uitgevoerd wordt:
1° de uitgaansvergunning bedoeld in artikel 4 van de wet van 17 mei 1° de uitgaansvergunning bedoeld in artikel 4 van de wet van 17 mei
2006 'betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot 2006 'betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot
een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het
raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten'; en raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten'; en
2° het penitentiair verlof bedoeld in artikel 6 van diezelfde wet. 2° het penitentiair verlof bedoeld in artikel 6 van diezelfde wet.
Het ontwerp houdt daardoor rekening met de gedeeltelijke vernietiging Het ontwerp houdt daardoor rekening met de gedeeltelijke vernietiging
van artikel 233 bij arrest nr. 241.794 van de Raad van State d.d. 14 van artikel 233 bij arrest nr. 241.794 van de Raad van State d.d. 14
juni 2018. Bij dat arrest heeft de afdeling Bestuursrechtspraak immers juni 2018. Bij dat arrest heeft de afdeling Bestuursrechtspraak immers
vastgesteld dat de regeling van de beperkte detentie de uitoefening vastgesteld dat de regeling van de beperkte detentie de uitoefening
van een beroepsactiviteit mogelijk maakte zodat, volgens de logica die van een beroepsactiviteit mogelijk maakte zodat, volgens de logica die
ten grondslag gelegen heeft aan de aanneming van artikel 105 van de ten grondslag gelegen heeft aan de aanneming van artikel 105 van de
wet 'betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige wet 'betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige
verzorging en uitkeringen', gecoördineerd op 14 juli 1994, waaraan verzorging en uitkeringen', gecoördineerd op 14 juli 1994, waaraan
artikel 233 van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 rechtsgrond artikel 233 van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 rechtsgrond
ontleent, de schorsing van de toekenning van de ontleent, de schorsing van de toekenning van de
arbeidsongeschiktheidsuitkeringen in een dergelijke situatie haar arbeidsongeschiktheidsuitkeringen in een dergelijke situatie haar
bestaansreden verliest. Bijgevolg zijn in die bepaling de woorden "3° bestaansreden verliest. Bijgevolg zijn in die bepaling de woorden "3°
de beperkte detentie bedoeld in artikel 21 van de voormelde wet van 17 de beperkte detentie bedoeld in artikel 21 van de voormelde wet van 17
mei 2006" vernietigd. mei 2006" vernietigd.
Evenwel dient opgemerkt te worden dat de wet van 17 mei 2006, sinds de Evenwel dient opgemerkt te worden dat de wet van 17 mei 2006, sinds de
wijziging ervan bij de wet van 11 juli 2018 'houdende diverse wijziging ervan bij de wet van 11 juli 2018 'houdende diverse
bepalingen in strafzaken', in een andere vorm van detentie voorziet, bepalingen in strafzaken', in een andere vorm van detentie voorziet,
namelijk de plaatsing in een transitiehuis. [2] Artikel 9/1 van de wet namelijk de plaatsing in een transitiehuis. [2] Artikel 9/1 van de wet
van 17 mei 2006 luidt als volgt: van 17 mei 2006 luidt als volgt:
"De plaatsing in een transitiehuis is een vorm van detentie waarbij de "De plaatsing in een transitiehuis is een vorm van detentie waarbij de
veroordeelde gedetineerde zijn vrijheidsstraf ondergaat op basis van veroordeelde gedetineerde zijn vrijheidsstraf ondergaat op basis van
een plaatsingsplan. een plaatsingsplan.
De uitvoering van de vrijheidsstraf loopt voort tijdens de duur van de De uitvoering van de vrijheidsstraf loopt voort tijdens de duur van de
plaatsing in een transitiehuis." plaatsing in een transitiehuis."
In verband met die maatregel wordt in de parlementaire voorbereiding In verband met die maatregel wordt in de parlementaire voorbereiding
van de wet van 11 juli 2018 gesteld van de wet van 11 juli 2018 gesteld
"(...) dat het hier nog steeds gaat over een detentie en geen "(...) dat het hier nog steeds gaat over een detentie en geen
toekenning van een alternatieve modaliteit van strafuitvoering zoals toekenning van een alternatieve modaliteit van strafuitvoering zoals
de beperkte detentie of het elektronisch toezicht of over de de beperkte detentie of het elektronisch toezicht of over de
toekenning van een vervroegde invrijheidsstelling waarbij de aard en toekenning van een vervroegde invrijheidsstelling waarbij de aard en
of de duur van de straffen worden gewijzigd". [3] of de duur van de straffen worden gewijzigd". [3]
Door niet te voorzien in een schorsing van de toekenning van de Door niet te voorzien in een schorsing van de toekenning van de
uitkering in geval van plaatsing in een transitiehuis geeft het uitkering in geval van plaatsing in een transitiehuis geeft het
ontwerp aanleiding tot een verschil in behandeling tussen ontwerp aanleiding tot een verschil in behandeling tussen
gedetineerden die in een transitiehuis geplaatst zijn en gedetineerden gedetineerden die in een transitiehuis geplaatst zijn en gedetineerden
die hun straf in de gevangenis uitzitten, aangezien de laatstgenoemden die hun straf in de gevangenis uitzitten, aangezien de laatstgenoemden
de enigen zijn die de uitkering niet meer ontvangen. De beslissing de enigen zijn die de uitkering niet meer ontvangen. De beslissing
waarbij een gedetineerde in een transitiehuis geplaatst wordt, leidt waarbij een gedetineerde in een transitiehuis geplaatst wordt, leidt
er als zodanig evenwel niet toe dat gedetineerden een er als zodanig evenwel niet toe dat gedetineerden een
beroepsactiviteit kunnen uitoefenen. [4] beroepsactiviteit kunnen uitoefenen. [4]
De steller van het ontwerp moet dat verschil in behandeling kunnen De steller van het ontwerp moet dat verschil in behandeling kunnen
verantwoorden, in het bijzonder in het licht van het criterium dat de verantwoorden, in het bijzonder in het licht van het criterium dat de
Raad van State in zijn arrest nr. 241.794 d.d. 14 juni 2018 gehanteerd Raad van State in zijn arrest nr. 241.794 d.d. 14 juni 2018 gehanteerd
heeft, namelijk de mogelijkheid om een beroepsactiviteit uit te heeft, namelijk de mogelijkheid om een beroepsactiviteit uit te
oefenen. oefenen.
2.1. Hoewel bij artikel 86, § 3, van de wet 'betreffende de verplichte 2.1. Hoewel bij artikel 86, § 3, van de wet 'betreffende de verplichte
verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen', verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen',
gecoördineerd op 14 juli 1994, niet uitdrukkelijk de verwerking van gecoördineerd op 14 juli 1994, niet uitdrukkelijk de verwerking van
persoonsgegevens beoogd wordt, lijkt het evenwel aannemelijk dat de persoonsgegevens beoogd wordt, lijkt het evenwel aannemelijk dat de
wetgever, door te bepalen dat ten voordele van de zelfstandigen en van wetgever, door te bepalen dat ten voordele van de zelfstandigen en van
de meewerkende echtgenoten in een uitkeringsverzekering voorzien kan de meewerkende echtgenoten in een uitkeringsverzekering voorzien kan
worden, een verwerking van persoonsgegevens toegestaan heeft om te worden, een verwerking van persoonsgegevens toegestaan heeft om te
zorgen voor de controle van de naleving van de voorwaarden waaraan men zorgen voor de controle van de naleving van de voorwaarden waaraan men
moet voldoen om in aanmerking te komen voor die uitkeringsverzekering, moet voldoen om in aanmerking te komen voor die uitkeringsverzekering,
zoals die verwerking bepaald wordt in het ontworpen artikel 32, § 3, zoals die verwerking bepaald wordt in het ontworpen artikel 32, § 3,
van het koninklijk besluit van 20 juli 1971. [5] van het koninklijk besluit van 20 juli 1971. [5]
Wat de uitwisseling van gegevens tussen de verzekeringsinstellingen en Wat de uitwisseling van gegevens tussen de verzekeringsinstellingen en
de Federale Overheidsdienst Justitie betreft, sluit die bepaling meer de Federale Overheidsdienst Justitie betreft, sluit die bepaling meer
bepaald aan bij het koninklijk besluit van 27 januari 2021 'tot bepaald aan bij het koninklijk besluit van 27 januari 2021 'tot
uitvoering van artikel 7, § 2, van de wet van 5 mei 2019 houdende uitvoering van artikel 7, § 2, van de wet van 5 mei 2019 houdende
diverse bepalingen inzake informatisering van Justitie en diverse bepalingen inzake informatisering van Justitie en
modernisering van het statuut van rechters in ondernemingszaken en modernisering van het statuut van rechters in ondernemingszaken en
inzake de notariële aktebank, voor wat het leesrecht van de in artikel inzake de notariële aktebank, voor wat het leesrecht van de in artikel
7, § 1, 13°, van die wet bedoelde instellingen of diensten betreft'. 7, § 1, 13°, van die wet bedoelde instellingen of diensten betreft'.
Het ontworpen artikel 32, § 3, van het koninklijk besluit van 20 juli Het ontworpen artikel 32, § 3, van het koninklijk besluit van 20 juli
1971 geeft aanleiding tot de volgende opmerkingen. 1971 geeft aanleiding tot de volgende opmerkingen.
2.2. In het ontwerp wordt bepaald dat de gegevens "op elektronische 2.2. In het ontwerp wordt bepaald dat de gegevens "op elektronische
wijze" verkregen worden. Er moet verduidelijkt worden of de gegevens wijze" verkregen worden. Er moet verduidelijkt worden of de gegevens
overeenkomstig artikel 2, § 1, van het koninklijk besluit van 27 overeenkomstig artikel 2, § 1, van het koninklijk besluit van 27
januari 2021 in het kader van een "leesrecht" overgedragen worden en, januari 2021 in het kader van een "leesrecht" overgedragen worden en,
zo ja, of dat leesrecht de vorm aanneemt van een automatische zo ja, of dat leesrecht de vorm aanneemt van een automatische
doorzending door de Federale Overheidsdienst Justitie dan wel van een doorzending door de Federale Overheidsdienst Justitie dan wel van een
mogelijkheid tot rechtstreekse raadpleging van de gegevens, of van die mogelijkheid tot rechtstreekse raadpleging van de gegevens, of van die
beide modaliteiten, overeenkomstig artikel 4 van datzelfde koninklijk beide modaliteiten, overeenkomstig artikel 4 van datzelfde koninklijk
besluit. besluit.
2.3. Het koninklijk besluit van 27 januari 2021 regelt, wat de 2.3. Het koninklijk besluit van 27 januari 2021 regelt, wat de
databank "Sidis Suite" betreft, het leesrecht waarover de instellingen databank "Sidis Suite" betreft, het leesrecht waarover de instellingen
en de diensten bedoeld in artikel 7, § 1, 13°, van de wet van 5 mei en de diensten bedoeld in artikel 7, § 1, 13°, van de wet van 5 mei
2019 beschikken. Het ontworpen besluit is blijkbaar een lex specialis, 2019 beschikken. Het ontworpen besluit is blijkbaar een lex specialis,
aangezien het de toegang regelt die de verzekeringsinstellingen hebben aangezien het de toegang regelt die de verzekeringsinstellingen hebben
tot de "Sidis Suite" gegevens in het kader van de uitbetaling van de tot de "Sidis Suite" gegevens in het kader van de uitbetaling van de
uitkeringen aan zelfstandigen ten aanzien van wie een maatregel van uitkeringen aan zelfstandigen ten aanzien van wie een maatregel van
hechtenis of van gevangenzetting getroffen is. hechtenis of van gevangenzetting getroffen is.
Aangezien het op grond van het recht op eerbiediging van het Aangezien het op grond van het recht op eerbiediging van het
privéleven verplicht is om in de regelgeving de essentiële elementen privéleven verplicht is om in de regelgeving de essentiële elementen
van de verwerkingen van persoonsgegevens te vermelden, moet het van de verwerkingen van persoonsgegevens te vermelden, moet het
ontwerp aangevuld worden met de vermelding van de in artikel 3 van het ontwerp aangevuld worden met de vermelding van de in artikel 3 van het
koninklijk besluit van 27 januari 2021 bedoelde categorieën van koninklijk besluit van 27 januari 2021 bedoelde categorieën van
gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van artikel 32, § § 1 en 2, gegevens die nodig zijn voor de uitvoering van artikel 32, § § 1 en 2,
van het ontworpen besluit en met de vermelding van de maximumtermijn van het ontworpen besluit en met de vermelding van de maximumtermijn
voor het bewaren van die gegevens door de verzekeringsinstellingen. voor het bewaren van die gegevens door de verzekeringsinstellingen.
DE GRIFFIER DE GRIFFIER
Esther CONTI Esther CONTI
DE VOORZITTER, DE VOORZITTER,
Patrick RONVAUX Patrick RONVAUX
_______ _______
Nota Nota
[1] Zie opmerking 2 die infra bij artikel 1 gemaakt wordt. [1] Zie opmerking 2 die infra bij artikel 1 gemaakt wordt.
[2] Artikelen 9/1 tot 9/3 van de wet van 17 mei 2006. [2] Artikelen 9/1 tot 9/3 van de wet van 17 mei 2006.
[3] Parl.St. Kamer 2017-18, nr. 54-2969/001, 64. [3] Parl.St. Kamer 2017-18, nr. 54-2969/001, 64.
[4] In het "plaatsingsplan" kan bepaald worden dat de in een [4] In het "plaatsingsplan" kan bepaald worden dat de in een
transitiehuis geplaatste gedetineerde een beroepsactiviteit moet transitiehuis geplaatste gedetineerde een beroepsactiviteit moet
uitoefenen en in dat geval is het mogelijk om uitgaansvergunningen toe uitoefenen en in dat geval is het mogelijk om uitgaansvergunningen toe
te kennen en andere strafuitvoeringsmodaliteiten die nodig zijn voor te kennen en andere strafuitvoeringsmodaliteiten die nodig zijn voor
de uitvoering van het plaatsingsplan (zie O. Nederlandt en A.-S. de uitvoering van het plaatsingsplan (zie O. Nederlandt en A.-S.
Vanhouche, "Les maisons de transition: miroir aux alouettes ou pied Vanhouche, "Les maisons de transition: miroir aux alouettes ou pied
dans la porte?" in C. Guillain en D. Scalia (eds.), Les coûts du dans la porte?" in C. Guillain en D. Scalia (eds.), Les coûts du
système pénal, Bruxelles, la Charte, 2020, 42-43). système pénal, Bruxelles, la Charte, 2020, 42-43).
[5] Zie in vergelijkbare zin advies 74.414/4 van 2 oktober 2023 over [5] Zie in vergelijkbare zin advies 74.414/4 van 2 oktober 2023 over
een ontwerp van besluit van de Franse Gemeenschapsregering 'relatif à een ontwerp van besluit van de Franse Gemeenschapsregering 'relatif à
l'agrément et au subventionnement de services spécifiques l'agrément et au subventionnement de services spécifiques
d'accompagnement à la parentalité'. d'accompagnement à la parentalité'.
11 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32 11 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vervanging van artikel 32
van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van van het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling van
een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten voordele
van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor
geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli
1994, artikel 86, § 3, gewijzigd bij de wetten van 22 augustus 2002, 1994, artikel 86, § 3, gewijzigd bij de wetten van 22 augustus 2002,
29 maart 2012 en 7 mei 2019; 29 maart 2012 en 7 mei 2019;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 1971 houdende instelling
van een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten van een uitkeringsverzekering en een moederschapsverzekering ten
voordele van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten; voordele van de zelfstandigen en van de meewerkende echtgenoten;
Gelet op het advies van het Beheerscomité van de uitkeringsverzekering Gelet op het advies van het Beheerscomité van de uitkeringsverzekering
voor zelfstandigen van de Dienst voor uitkeringen van het voor zelfstandigen van de Dienst voor uitkeringen van het
Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, gegeven op 12 Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, gegeven op 12
juli 2023; juli 2023;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 27 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 27
juli 2023; juli 2023;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting,
d.d. 17 september 2023; d.d. 17 september 2023;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving uitgevoerd overeenkomstig Gelet op de impactanalyse van de regelgeving uitgevoerd overeenkomstig
artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse
bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging; bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies nr. 74.618/2 van de Raad van State, gegeven op 31 Gelet op het advies nr. 74.618/2 van de Raad van State, gegeven op 31
oktober 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van oktober 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en de Minister van Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en de Minister van
Zelfstandigen, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Zelfstandigen, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971

Artikel 1.Artikel 32 van het koninklijk besluit van 20 juli 1971

houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een houdende instelling van een uitkeringsverzekering en een
moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de moederschapsverzekering ten voordele van de zelfstandigen en van de
meewerkende echtgenoten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11 meewerkende echtgenoten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 11
december 1987, wordt vervangen als volgt: december 1987, wordt vervangen als volgt:
"

Art. 32.§ 1. De toekenning van de uitkering wordt geschorst tijdens

"

Art. 32.§ 1. De toekenning van de uitkering wordt geschorst tijdens

een periode waarin de gerechtigde het voorwerp vormt van een maatregel een periode waarin de gerechtigde het voorwerp vormt van een maatregel
van hechtenis of gevangenzetting in uitvoering van een van hechtenis of gevangenzetting in uitvoering van een
strafrechtelijke veroordeling waardoor hij daadwerkelijk in en strafrechtelijke veroordeling waardoor hij daadwerkelijk in en
gevangenis of in een transitiehuis verblijft. gevangenis of in een transitiehuis verblijft.
De schorsing van de toekenning van de uitkering geldt ook tijdens het De schorsing van de toekenning van de uitkering geldt ook tijdens het
tijdvak waarin de gerechtigde zich in uitvoering van een beslissing tijdvak waarin de gerechtigde zich in uitvoering van een beslissing
van de bevoegde instantie buiten de gevangenis of het transitiehuis van de bevoegde instantie buiten de gevangenis of het transitiehuis
bevindt wegens de toepassing van één van de volgende bevindt wegens de toepassing van één van de volgende
strafuitvoeringsmodaliteiten: strafuitvoeringsmodaliteiten:
1° de uitgaansvergunning bedoeld in artikel 4 van de wet van 17 mei 1° de uitgaansvergunning bedoeld in artikel 4 van de wet van 17 mei
2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een 2006 betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een
vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het
raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten, behalve als de gerechtigde raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten, behalve als de gerechtigde
op grond van deze strafuitvoeringsmodaliteit een beroepsactiviteit met op grond van deze strafuitvoeringsmodaliteit een beroepsactiviteit met
de toelating van de adviserend arts overeenkomstig de modaliteiten van de toelating van de adviserend arts overeenkomstig de modaliteiten van
dit besluit verricht;; dit besluit verricht;;
2° het penitentiair verlof bedoeld in artikel 6 van de voormelde wet 2° het penitentiair verlof bedoeld in artikel 6 van de voormelde wet
van 17 mei 2006. van 17 mei 2006.
§ 2. De toekenning van de uitkering wordt beperkt tot de helft voor de § 2. De toekenning van de uitkering wordt beperkt tot de helft voor de
geïnterneerde gerechtigde die geen persoon ten laste heeft en die in geïnterneerde gerechtigde die geen persoon ten laste heeft en die in
een door de bevoegde instantie aangewezen inrichting verblijft onder een door de bevoegde instantie aangewezen inrichting verblijft onder
het statuut van een plaatsing. De volledige uitkering wordt evenwel het statuut van een plaatsing. De volledige uitkering wordt evenwel
aan deze gerechtigde toegekend als hij vanwege de bevoegde instantie aan deze gerechtigde toegekend als hij vanwege de bevoegde instantie
de toelating heeft verkregen om de inrichting te verlaten voor een de toelating heeft verkregen om de inrichting te verlaten voor een
ononderbroken periode van ten minste zeven dagen, vanaf de eerste dag ononderbroken periode van ten minste zeven dagen, vanaf de eerste dag
van deze periode. van deze periode.
§ 3. Voor de toepassing van de vorige paragrafen en in uitvoering van § 3. Voor de toepassing van de vorige paragrafen en in uitvoering van
het koninklijk besluit van 27 januari 2021 tot uitvoering van artikel het koninklijk besluit van 27 januari 2021 tot uitvoering van artikel
7, § 2, van de wet van 5 mei 2019 houdende diverse bepalingen inzake 7, § 2, van de wet van 5 mei 2019 houdende diverse bepalingen inzake
informatisering van Justitie en modernisering van het statuut van informatisering van Justitie en modernisering van het statuut van
rechters in ondernemingszaken en inzake de notariële aktebank, voor rechters in ondernemingszaken en inzake de notariële aktebank, voor
wat het leesrecht van de in artikel 7, § 1, 13°, van die wet bedoelde wat het leesrecht van de in artikel 7, § 1, 13°, van die wet bedoelde
instellingen of diensten betreft, beschikt de verzekeringsinstelling instellingen of diensten betreft, beschikt de verzekeringsinstelling
waarbij de gerechtigde is aangesloten of ingeschreven, over een waarbij de gerechtigde is aangesloten of ingeschreven, over een
leesrecht dat de vorm aanneemt van een automatische elektronische leesrecht dat de vorm aanneemt van een automatische elektronische
doorzending van alle gegevens bedoeld in artikel 3 van het voormelde doorzending van alle gegevens bedoeld in artikel 3 van het voormelde
koninklijk besluit van 27 januari 2021 door de Federale koninklijk besluit van 27 januari 2021 door de Federale
Overheidsdienst Justitie uit zijn databank. Overheidsdienst Justitie uit zijn databank.
Indien de vereiste gegevens niet beschikbaar zijn in de voormelde Indien de vereiste gegevens niet beschikbaar zijn in de voormelde
databank, gebeurt de noodzakelijke gegevensuitwisseling via een databank, gebeurt de noodzakelijke gegevensuitwisseling via een
papieren attest. papieren attest.
De overeenkomstig deze paragraaf ontvangen gegevens worden niet langer De overeenkomstig deze paragraaf ontvangen gegevens worden niet langer
bewaard dan noodzakelijk voor de verwezenlijking van het doel van de bewaard dan noodzakelijk voor de verwezenlijking van het doel van de
verwerking ervan, met een maximale bewaartermijn van drie jaar te verwerking ervan, met een maximale bewaartermijn van drie jaar te
rekenen vanaf 1 januari van het jaar volgend op de afsluiting van het rekenen vanaf 1 januari van het jaar volgend op de afsluiting van het
arbeidsongeschiktheidsdossier in de verzekeringsinstelling.". arbeidsongeschiktheidsdossier in de verzekeringsinstelling.".

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024.

Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd

Art. 3.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd

voor Zelfstandigen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de voor Zelfstandigen zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 11 december 2023. Gegeven te Brussel, 11 december 2023.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Zelfstandigen, De Minister van Zelfstandigen,
D. CLARINVAL D. CLARINVAL
De Minister van Sociale Zaken, De Minister van Sociale Zaken,
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
^