Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 09/07/2007
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de controle op de uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën "
Koninklijk besluit betreffende de controle op de uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën Koninklijk besluit betreffende de controle op de uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE EN FEDERALE
OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE OVERHEIDSDIENST BUDGET EN BEHEERSCONTROLE
9 JULI 2007. - Koninklijk besluit betreffende de controle op de 9 JULI 2007. - Koninklijk besluit betreffende de controle op de
uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Dit ontwerp van koninklijk besluit sluit aan bij de nota van de Dit ontwerp van koninklijk besluit sluit aan bij de nota van de
Minister van Begroting aan de Ministerraad van 30 juni 2006 met Minister van Begroting aan de Ministerraad van 30 juni 2006 met
betrekking tot de interne controle binnen de FOD's en de POD's en aan betrekking tot de interne controle binnen de FOD's en de POD's en aan
de algemene beleidslijnen van de Minister van Ambtenarenzaken die de algemene beleidslijnen van de Minister van Ambtenarenzaken die
bekrachtigd zijn in de algemene beleidsnota 2007. bekrachtigd zijn in de algemene beleidsnota 2007.
Het ontwerp definieert het kader waarbinnen de inspecteurs van Het ontwerp definieert het kader waarbinnen de inspecteurs van
Financiën hun controlebevoegdheid op de uitvoering van de Financiën hun controlebevoegdheid op de uitvoering van de
personeelsplannen en op de aanwervingen bij de FOD's en de POD's, personeelsplannen en op de aanwervingen bij de FOD's en de POD's,
alsook bij de diensten die ervan afhangen, uitvoeren. alsook bij de diensten die ervan afhangen, uitvoeren.
Zo de regels voor de controle op aanwerving van statutair personeel Zo de regels voor de controle op aanwerving van statutair personeel
aan een versoepeling toe zijn, kan dit niet het geval zijn voor de aan een versoepeling toe zijn, kan dit niet het geval zijn voor de
aanwervingen van contractueel personeel dat de uitzondering moet aanwervingen van contractueel personeel dat de uitzondering moet
blijven en waar een ex ante controle behouden blijft, met uitzondering blijven en waar een ex ante controle behouden blijft, met uitzondering
evenwel van de vervangingscontractuelen die insgelijks onderworpen evenwel van de vervangingscontractuelen die insgelijks onderworpen
worden aan het systeem van de ex-post controle, zulks op voorwaarde worden aan het systeem van de ex-post controle, zulks op voorwaarde
dat er een valabel maandelijks rapporteringssysteem is. Daarenboven dat er een valabel maandelijks rapporteringssysteem is. Daarenboven
moet voor deze laatste categorie de indienstneming op gecentraliseerde moet voor deze laatste categorie de indienstneming op gecentraliseerde
wijze gebeuren ten einde deze ex-post controle op een meer efficiënte wijze gebeuren ten einde deze ex-post controle op een meer efficiënte
wijze te laten verlopen. wijze te laten verlopen.
Indien bijzondere bevoegdheden aan de Inspectie van Financiën zijn Indien bijzondere bevoegdheden aan de Inspectie van Financiën zijn
toegekend op basis van wettelijke en reglementaire bepalingen, blijven toegekend op basis van wettelijke en reglementaire bepalingen, blijven
deze regels onverkort van toepassing. deze regels onverkort van toepassing.
Artikel 2 stelt dan ook duidelijk dat voor elke indienstneming van Artikel 2 stelt dan ook duidelijk dat voor elke indienstneming van
contractueel personeel, de inspecteur van Financiën nagaat of de contractueel personeel, de inspecteur van Financiën nagaat of de
wettelijke en reglementaire bepalingen ter zake zijn nageleefd. wettelijke en reglementaire bepalingen ter zake zijn nageleefd.
De controle op de aanwerving van statutair personeel wordt versoepeld De controle op de aanwerving van statutair personeel wordt versoepeld
op voorwaarde dat een aantal regels worden gerespecteerd. op voorwaarde dat een aantal regels worden gerespecteerd.
Artikel 3 regelt de manier waarop de inspectie van Financiën een Artikel 3 regelt de manier waarop de inspectie van Financiën een
controle a posteriori uitvoert op de uitvoering van het personeelsplan controle a posteriori uitvoert op de uitvoering van het personeelsplan
en inzonderheid het respecteren van de door de personeelsenveloppe en inzonderheid het respecteren van de door de personeelsenveloppe
gestelde limieten. gestelde limieten.
Dit artikel stelt hier dat de Inspecteur van Financiën maandelijks van Dit artikel stelt hier dat de Inspecteur van Financiën maandelijks van
de dienst de informatie dient te ontvangen die hem in staat moet de dienst de informatie dient te ontvangen die hem in staat moet
stellen alle uitgaven voor personeel op te volgen. stellen alle uitgaven voor personeel op te volgen.
De dienst zal dit maandelijks rapporteringssysteem uitwerken De dienst zal dit maandelijks rapporteringssysteem uitwerken
overeenkomstig de gemeenschappelijke richtlijnen van de Ministers van overeenkomstig de gemeenschappelijke richtlijnen van de Ministers van
Begroting en van Ambtenarenzaken. Begroting en van Ambtenarenzaken.
Het is evident dat niet tot een a posteriori controle kan worden Het is evident dat niet tot een a posteriori controle kan worden
overgegaan zolang de betrokken dienst zijn maandelijks overgegaan zolang de betrokken dienst zijn maandelijks
rapporteringssysteem niet in concreto heeft uitgewerkt. rapporteringssysteem niet in concreto heeft uitgewerkt.
Artikel 4 stelt dan ook dat, zolang de dienst van de Inspecteur van Artikel 4 stelt dan ook dat, zolang de dienst van de Inspecteur van
Financiën geen akkoord heeft gekregen over zijn systeem van Financiën geen akkoord heeft gekregen over zijn systeem van
maandelijkse rapportering, elke statutaire aanwerving onderworpen maandelijkse rapportering, elke statutaire aanwerving onderworpen
wordt aan het voorafgaand advies van de inspecteur van Financiën. wordt aan het voorafgaand advies van de inspecteur van Financiën.
Eveneens wordt de controle ex ante verlaten voor de Eveneens wordt de controle ex ante verlaten voor de
vervangingscontractuelen van zodra de dienst van de Inspecteur van vervangingscontractuelen van zodra de dienst van de Inspecteur van
Financiën een akkoord heeft gekregen over zijn systeem van Financiën een akkoord heeft gekregen over zijn systeem van
maandelijkse rapportering. Daarenboven moet voor deze categorie de maandelijkse rapportering. Daarenboven moet voor deze categorie de
indienstneming op gecentraliseerde wijze gebeuren ten einde deze indienstneming op gecentraliseerde wijze gebeuren ten einde deze
ex-post controle op een meer efficiënte wijze te laten verlopen. ex-post controle op een meer efficiënte wijze te laten verlopen.
Beschikt de dienst over een akkoord over zijn systeem van maandelijkse Beschikt de dienst over een akkoord over zijn systeem van maandelijkse
rapportering, kan het nog gebeuren dat de Inspecteur van Financiën, rapportering, kan het nog gebeuren dat de Inspecteur van Financiën,
bij zijn controle a posteriori, moet vaststellen dat de uitvoering van bij zijn controle a posteriori, moet vaststellen dat de uitvoering van
het personeelsplan geen voldoening schenkt. het personeelsplan geen voldoening schenkt.
De procedure die alsdan moet worden gevolgd wordt geregeld in de De procedure die alsdan moet worden gevolgd wordt geregeld in de
artikelen 5 en 6. artikelen 5 en 6.
Stelt de Inspecteur van Financiën vast dat de uitvoering geen Stelt de Inspecteur van Financiën vast dat de uitvoering geen
voldoening schenkt, richt hij in eerste instantie zijn opmerkingen aan voldoening schenkt, richt hij in eerste instantie zijn opmerkingen aan
de voorzitter van het directiecomité die dient aan te geven op welke de voorzitter van het directiecomité die dient aan te geven op welke
manier hij met de opmerkingen zal rekening houden. manier hij met de opmerkingen zal rekening houden.
Indien de genomen maatregelen ontoereikend zijn, verwittigt de Indien de genomen maatregelen ontoereikend zijn, verwittigt de
inspecteur van Financiën de functionele bevoegde Minister. inspecteur van Financiën de functionele bevoegde Minister.
Stelt de Inspecteur van Financiën vast dat zijn opmerkingen geen Stelt de Inspecteur van Financiën vast dat zijn opmerkingen geen
gevolg krijgen, verwittigt hij de Minister van Begroting en de gevolg krijgen, verwittigt hij de Minister van Begroting en de
Minister van Ambtenarenzaken. Minister van Ambtenarenzaken.
De Minister van Begroting kan alsdan, in overleg met zijn collega van De Minister van Begroting kan alsdan, in overleg met zijn collega van
Ambtenarenzaken, aan de betrokken dienst opleggen dat alle Ambtenarenzaken, aan de betrokken dienst opleggen dat alle
aanwervingen aan het voorafgaand advies van de Inspecteur van aanwervingen aan het voorafgaand advies van de Inspecteur van
Financiën worden voorgelegd en dit volgens de modaliteiten die hij Financiën worden voorgelegd en dit volgens de modaliteiten die hij
vaststelt. vaststelt.
Bovenstaande bepalingen kunnen pas in werking treden nadat een Bovenstaande bepalingen kunnen pas in werking treden nadat een
koninklijk besluit in uitvoering van artikel 450, § 1, van de koninklijk besluit in uitvoering van artikel 450, § 1, van de
programmawet (I) van 24 december 2002 de datum van inwerkingtreding programmawet (I) van 24 december 2002 de datum van inwerkingtreding
van artikel 444, 4° heeft bepaald. van artikel 444, 4° heeft bepaald.
Het is dit artikel 444, 4° dat de opheffing voorziet van artikel 7 van Het is dit artikel 444, 4° dat de opheffing voorziet van artikel 7 van
de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake
ambtenarenzaken, dat het visum van de inspecteur van Financiën vereist ambtenarenzaken, dat het visum van de inspecteur van Financiën vereist
voor elke eerste betalingsopdracht van ieder personeelslid. voor elke eerste betalingsopdracht van ieder personeelslid.
Vandaar dat artikel 7 van dit ontwerp, artikel 444, 4° in werking laat Vandaar dat artikel 7 van dit ontwerp, artikel 444, 4° in werking laat
treden. Deze inwerkingtreding is beperkt tot de FOD's en de POD's, treden. Deze inwerkingtreding is beperkt tot de FOD's en de POD's,
alsook tot de diensten die ervan afhangen. alsook tot de diensten die ervan afhangen.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
C. DUPONT C. DUPONT
ADVIES 43.168/3 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES 43.168/3 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, derde kamer, op 22 mei 2007 De Raad van State, afdeling wetgeving, derde kamer, op 22 mei 2007
door de Minister van Ambtenarenzaken verzocht hem, binnen een termijn door de Minister van Ambtenarenzaken verzocht hem, binnen een termijn
van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk van dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk
besluit "betreffende de controle op de uitvoering van het besluit "betreffende de controle op de uitvoering van het
personeelsplan door de inspectie van Financiën", heeft op 12 juni 2007 personeelsplan door de inspectie van Financiën", heeft op 12 juni 2007
het volgende advies gegeven : het volgende advies gegeven :
1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State, heeft de afdeling gecoördineerde wetten op de Raad van State, heeft de afdeling
wetgeving zich beperkt tot het onderzoek van de bevoegdheid van de wetgeving zich beperkt tot het onderzoek van de bevoegdheid van de
steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of
aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. aan de te vervullen vormvereisten is voldaan.
2. Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, 2. Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt,
vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het
ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is
tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel
gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte
bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling wetgeving geen bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling wetgeving geen
kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de
regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het
vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is. vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is.
3. Voor het overige zijn bij het ontwerp geen opmerkingen te maken. 3. Voor het overige zijn bij het ontwerp geen opmerkingen te maken.
De kamer was samengesteld uit De kamer was samengesteld uit
de Heren de Heren
D. Albrecht, kamervoorzitter, D. Albrecht, kamervoorzitter,
J. Smets, B. Seutin, staatsraden, J. Smets, B. Seutin, staatsraden,
H. Cousy, J. Velaers, assessoren van de afdeling wetgeving, H. Cousy, J. Velaers, assessoren van de afdeling wetgeving,
Mevr. A.-M. Goossens, griffier, Mevr. A.-M. Goossens, griffier,
Het verslag werd uitgebracht door de H. B. Weekers, auditeur. Het verslag werd uitgebracht door de H. B. Weekers, auditeur.
De griffier, De griffier,
A.-M. Goossens. A.-M. Goossens.
De voorzitter, De voorzitter,
D. Albrecht. D. Albrecht.
9 JULI 2007. - Koninklijk besluit betreffende de controle op de 9 JULI 2007. - Koninklijk besluit betreffende de controle op de
uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën uitvoering van het personeelsplan door de inspectie van Financiën
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de artikelen 37 en 107, tweede lid, van de Grondwet; Gelet op de artikelen 37 en 107, tweede lid, van de Grondwet;
Gelet op de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake Gelet op de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake
ambtenarenzaken, inzonderheid op artikel 7; ambtenarenzaken, inzonderheid op artikel 7;
Gelet op de programmawet (I) van 24 december 2002, inzonderheid op de Gelet op de programmawet (I) van 24 december 2002, inzonderheid op de
artikelen 444, 4° en 450, § 1, tweede lid; artikelen 444, 4° en 450, § 1, tweede lid;
Gelep op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de Gelep op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de
administratieve en begrotingscontrole, inzonderheid op de artikelen 14 administratieve en begrotingscontrole, inzonderheid op de artikelen 14
en 17; en 17;
Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20 Gelet op de adviezen van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 20
december 2006 en op 25 april 2007; december 2006 en op 25 april 2007;
Gelet op adviezen van de Raad van State, nr. 42.151/3 gegeven op 13 Gelet op adviezen van de Raad van State, nr. 42.151/3 gegeven op 13
februari 2007 en nr. 43.168/3, gegeven op 12 juni 2007, met toepassing februari 2007 en nr. 43.168/3, gegeven op 12 juni 2007, met toepassing
van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op
de Raad van State; de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Ambtenarenzaken en van Onze Op de voordracht van Onze Minister van Ambtenarenzaken en van Onze
Minister van Begroting en op het advies van Onze in Raad vergaderde Minister van Begroting en op het advies van Onze in Raad vergaderde
Ministers, Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de federale

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de federale

overheidsdiensten, op de programmatorische federale overheidsdiensten, overheidsdiensten, op de programmatorische federale overheidsdiensten,
alsook op de diensten die ervan afhangen. alsook op de diensten die ervan afhangen.

Art. 2.Vóór elke indienstneming van personeelsleden bij

Art. 2.Vóór elke indienstneming van personeelsleden bij

arbeidsovereenkomst onder andere bij toepassing van artikel 4 van de arbeidsovereenkomst onder andere bij toepassing van artikel 4 van de
wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake
ambtenarenzaken, gaat de inspecteur van Financiën na of de wettelijke ambtenarenzaken, gaat de inspecteur van Financiën na of de wettelijke
en reglementaire bepalingen ter zake zijn nageleefd. en reglementaire bepalingen ter zake zijn nageleefd.

Art. 3.De inspecteur van Financiën controleert onder meer de

Art. 3.De inspecteur van Financiën controleert onder meer de

uitvoering van het personeelsplan, inzonderheid de naleving van de uitvoering van het personeelsplan, inzonderheid de naleving van de
door de personeelsenveloppe gestelde limieten. Deze controle wordt a door de personeelsenveloppe gestelde limieten. Deze controle wordt a
posteriori uitgevoerd. posteriori uitgevoerd.
Om deze controle te verwezenlijken, ontvangt de inspecteur van Om deze controle te verwezenlijken, ontvangt de inspecteur van
Financiën van de dienst de maandelijkse rapportering die hem toelaat Financiën van de dienst de maandelijkse rapportering die hem toelaat
de personeelsuitgaven, met inbegrip van elke toelage, premie, of de personeelsuitgaven, met inbegrip van elke toelage, premie, of
weddencomplement, verrekend op de basisallocaties toegekend door de weddencomplement, verrekend op de basisallocaties toegekend door de
Algemene Uitgavenbegroting voor de betaling van het personeel, op te Algemene Uitgavenbegroting voor de betaling van het personeel, op te
volgen. volgen.
Dit systeem van maandelijkse rapportering wordt uitgewerkt Dit systeem van maandelijkse rapportering wordt uitgewerkt
overeenkomstig de gemeenschappelijke richtlijnen van de Ministers van overeenkomstig de gemeenschappelijke richtlijnen van de Ministers van
Ambtenarenzaken en van Begroting. Ambtenarenzaken en van Begroting.

Art. 4.In afwijking van artikel 3, eerste lid, moet elke aanwerving

Art. 4.In afwijking van artikel 3, eerste lid, moet elke aanwerving

worden onderworpen aan het voorafgaand visum van de Inspecteur van worden onderworpen aan het voorafgaand visum van de Inspecteur van
Financiën, zolang deze zijn akkoord niet gegeven heeft over het Financiën, zolang deze zijn akkoord niet gegeven heeft over het
systeem van maandelijkse rapportering bedoeld in artikel 3, derde lid. systeem van maandelijkse rapportering bedoeld in artikel 3, derde lid.
Van zodra de Inspecteur van Financiën zijn akkoord gegeven heeft over Van zodra de Inspecteur van Financiën zijn akkoord gegeven heeft over
het systeem van maandelijkse rapportering bedoeld in artikel 3, derde het systeem van maandelijkse rapportering bedoeld in artikel 3, derde
lid en op voorwaarde dat de indienstnemingen van contractuele lid en op voorwaarde dat de indienstnemingen van contractuele
personeelsleden in toepassing van artikel 4, § 1, 2° van de wet van 22 personeelsleden in toepassing van artikel 4, § 1, 2° van de wet van 22
juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken
centraal per federale overheidsdienst of federale programmatorische centraal per federale overheidsdienst of federale programmatorische
overheidsdienst georganiseerd is, is artikel 2 niet meer van overheidsdienst georganiseerd is, is artikel 2 niet meer van
toepassing op deze indienstnemingen. toepassing op deze indienstnemingen.

Art. 5.Wanneer een dienst over een systeem van maandelijkse

Art. 5.Wanneer een dienst over een systeem van maandelijkse

rapportering beschikt goedgekeurd door de Inspecteur van Financiën en rapportering beschikt goedgekeurd door de Inspecteur van Financiën en
deze van oordeel is, bij de controle a posteriori, dat de uitvoering deze van oordeel is, bij de controle a posteriori, dat de uitvoering
van het personeelsplan ontoereikend is dan richt hij zijn opmerkingen van het personeelsplan ontoereikend is dan richt hij zijn opmerkingen
aan de voorzitter van het directiecomité. Deze zal aan de Inspecteur aan de voorzitter van het directiecomité. Deze zal aan de Inspecteur
van Financiën aangeven op welke manier hij meent rekening te houden van Financiën aangeven op welke manier hij meent rekening te houden
met diens beschouwingen. met diens beschouwingen.
Wanneer de Inspecteur van Financiën van oordeel is dat het antwoord Wanneer de Inspecteur van Financiën van oordeel is dat het antwoord
dat hem verstrekt wordt niet adequaat is of dat de uitvoering van het dat hem verstrekt wordt niet adequaat is of dat de uitvoering van het
personeelsplan ontoereikend blijft, verwittigt hij de funtionele personeelsplan ontoereikend blijft, verwittigt hij de funtionele
bevoegde minister. bevoegde minister.

Art. 6.Wanneer de Inspecteur van Financiën van oordeel is dat de

Art. 6.Wanneer de Inspecteur van Financiën van oordeel is dat de

opmerkingen die hij heeft gemaakt overeenkomstig artikel 5 zonder opmerkingen die hij heeft gemaakt overeenkomstig artikel 5 zonder
gevolg zijn gebleven, verwittigt hij de Minister van Begroting en de gevolg zijn gebleven, verwittigt hij de Minister van Begroting en de
Minister van Ambtenarenzaken. De Minister van Begroting kan, na Minister van Ambtenarenzaken. De Minister van Begroting kan, na
overleg met de Minister van Ambtenarenzaken, volgens de modaliteiten overleg met de Minister van Ambtenarenzaken, volgens de modaliteiten
die hij vaststelt, aan de betrokken dienst opleggen dat iedere die hij vaststelt, aan de betrokken dienst opleggen dat iedere
aanwerving voorgelegd wordt aan het voorafgaand visum van de aanwerving voorgelegd wordt aan het voorafgaand visum van de
inspecteur van Financiën. inspecteur van Financiën.

Art. 7.Artikel 444, 4°, van de programmawet (I) van 24 december 2002

Art. 7.Artikel 444, 4°, van de programmawet (I) van 24 december 2002

treedt in werking op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit treedt in werking op de dag van de inwerkingtreding van dit besluit
voor de diensten opgenomen in artikel 1 van dit besluit. voor de diensten opgenomen in artikel 1 van dit besluit.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking

ervan in het Belgisch Staatsblad. ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 9.Onze Ministers en Onze Staatssecretarissen zijn, ieder wat hem

Art. 9.Onze Ministers en Onze Staatssecretarissen zijn, ieder wat hem

betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 juli 2007. Gegeven te Brussel, 9 juli 2007.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE
De Minister van Ambtenarenzaken, De Minister van Ambtenarenzaken,
C. DUPONT C. DUPONT
^