Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 09/02/2017
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende het financiële beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking "
Koninklijk besluit betreffende het financiële beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit betreffende het financiële beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
9 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financiële 9 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financiële
beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie «
Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten
van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse
Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Dit koninklijk besluit beschrijft in hoofdzaak de modaliteiten: Dit koninklijk besluit beschrijft in hoofdzaak de modaliteiten:
- inzake de opmaak van de begroting, - inzake de opmaak van de begroting,
- inzake het voeren van de boekhouding en het afleggen van de - inzake het voeren van de boekhouding en het afleggen van de
rekeningen, rekeningen,
- inzake het beheer, - inzake het beheer,
- inzake controle. - inzake controle.
In artikel 3, eerste lid, wordt een opsomming gegeven van de in de In artikel 3, eerste lid, wordt een opsomming gegeven van de in de
begroting te voorziene ontvangstenramingen. De dotatie is afkomstig begroting te voorziene ontvangstenramingen. De dotatie is afkomstig
uit de algemene uitgavenbegroting sectie 14, Buitenlandse Zaken. De uit de algemene uitgavenbegroting sectie 14, Buitenlandse Zaken. De
functionele en exploitatieontvangsten vloeien rechtstreeks voort uit functionele en exploitatieontvangsten vloeien rechtstreeks voort uit
de uitbating van de cateringfaciliteiten van het restaurant enerzijds de uitbating van de cateringfaciliteiten van het restaurant enerzijds
en de financiële bijdragen gevraagd aan de ouders van de kinderen en de financiële bijdragen gevraagd aan de ouders van de kinderen
ingeschreven in het kinderdagverblijf anderzijds. Wat deze ontvangsten ingeschreven in het kinderdagverblijf anderzijds. Wat deze ontvangsten
betreft, dient te worden onderstreept dat het gedeelte « restaurant » betreft, dient te worden onderstreept dat het gedeelte « restaurant »
van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie (ADBA) « van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie (ADBA) «
Sociale activiteiten » de ontvangsten slechts mag gebruiken voor de Sociale activiteiten » de ontvangsten slechts mag gebruiken voor de
aankoop van grondstoffen voor de maaltijden en dranken, voor de aankoop van grondstoffen voor de maaltijden en dranken, voor de
aankoop van klein keukenmateriaal en voor de aankoop van werkkledij, aankoop van klein keukenmateriaal en voor de aankoop van werkkledij,
alsook voor, indien van toepassing, de betaling van het alsook voor, indien van toepassing, de betaling van het
beheerscontract van het restaurant. Het kinderdagverblijf mag de beheerscontract van het restaurant. Het kinderdagverblijf mag de
ontvangsten gebruiken voor de aankoop van de maaltijden en dranken ontvangsten gebruiken voor de aankoop van de maaltijden en dranken
voor de kinderen, de aankoop van speelgoed, de aankoop van klein voor de kinderen, de aankoop van speelgoed, de aankoop van klein
materiaal voor kinderverzorging en de aankoop van werkkledij, alsook materiaal voor kinderverzorging en de aankoop van werkkledij, alsook
voor de betaling van animaties en de betaling van dienstencontracten voor de betaling van animaties en de betaling van dienstencontracten
gerelateerd aan de activiteiten van het kinderdagverblijf. gerelateerd aan de activiteiten van het kinderdagverblijf.
Inzake de comptabiliteit en het afleggen van de rekeningen wordt een Inzake de comptabiliteit en het afleggen van de rekeningen wordt een
verslaglegging opgelegd, die het simultaan voeren van een algemene en verslaglegging opgelegd, die het simultaan voeren van een algemene en
een begrotingsboekhouding vereist. Er wordt gewerkt op een begrotingsboekhouding vereist. Er wordt gewerkt op
transactiebasis, waarbij zowel op het vlak van ontvangsten als op het transactiebasis, waarbij zowel op het vlak van ontvangsten als op het
vlak van uitgaven geboekt en aangerekend wordt op het moment van de vlak van uitgaven geboekt en aangerekend wordt op het moment van de
vaststelling van het recht. De in het koninklijk besluit vermelde vaststelling van het recht. De in het koninklijk besluit vermelde
verslaglegging is bovendien aangepast aan de rapportagevereisten die verslaglegging is bovendien aangepast aan de rapportagevereisten die
in de nieuwe comptabiliteitswetgeving van 22 mei 2003 zijn voorzien. in de nieuwe comptabiliteitswetgeving van 22 mei 2003 zijn voorzien.
Aldus dient de ADBA « Sociale activiteiten » overeenkomstig artikel 5 Aldus dient de ADBA « Sociale activiteiten » overeenkomstig artikel 5
van dit koninklijk besluit na het begrotingsjaar een beheersrekening van dit koninklijk besluit na het begrotingsjaar een beheersrekening
op te maken, een rekening van uitvoering van de begroting en een op te maken, een rekening van uitvoering van de begroting en een
jaarrekening. De balans, die een onderdeel vormt van de jaarrekening, jaarrekening. De balans, die een onderdeel vormt van de jaarrekening,
geeft een momentopname van het vermogen bij het einde van het geeft een momentopname van het vermogen bij het einde van het
begrotingsjaar. begrotingsjaar.
De opgelegde tussentijdse rapportage is enkel voor intern gebruik en De opgelegde tussentijdse rapportage is enkel voor intern gebruik en
wordt opgesteld ten behoeve van het beheerscomité. wordt opgesteld ten behoeve van het beheerscomité.
Het beheersorgaan neemt ten aanzien van de rekenplichtige de Het beheersorgaan neemt ten aanzien van de rekenplichtige de
toezichthoudende rol op zich. Hierdoor verwerft deze binnen de ADBA « toezichthoudende rol op zich. Hierdoor verwerft deze binnen de ADBA «
Sociale activiteiten » een meer onafhankelijke positie en wordt een Sociale activiteiten » een meer onafhankelijke positie en wordt een
scheiding mogelijk gemaakt tussen de aankoop -en boekhoudactiviteiten, scheiding mogelijk gemaakt tussen de aankoop -en boekhoudactiviteiten,
beheerd door het hoofd van de ADBA « Sociale activiteiten ». beheerd door het hoofd van de ADBA « Sociale activiteiten ».
Inzake beheer wordt naast de financiële rapportering ook voorzien in Inzake beheer wordt naast de financiële rapportering ook voorzien in
een operationele verantwoording van het hoofd van de ADBA « Sociale een operationele verantwoording van het hoofd van de ADBA « Sociale
activiteiten » aan het beheerscomité. Hierdoor wordt het verband activiteiten » aan het beheerscomité. Hierdoor wordt het verband
gelegd tussen de operationele doelstellingen die aan de basis liggen gelegd tussen de operationele doelstellingen die aan de basis liggen
van de begrotingsopmaak en de concrete verwezenlijkingen ervan tijdens van de begrotingsopmaak en de concrete verwezenlijkingen ervan tijdens
het begrotingsjaar. Na het begrotingsjaar dient deze operationele het begrotingsjaar. Na het begrotingsjaar dient deze operationele
rapportage haar neerslag te vinden in het jaarlijkse rapportage haar neerslag te vinden in het jaarlijkse
activiteitenverslag. activiteitenverslag.
De lijst van de verbintenissen die in het afgelopen trimester door de De lijst van de verbintenissen die in het afgelopen trimester door de
ADBA « Sociale activiteiten » werden aangegaan, dient op de ADBA « Sociale activiteiten » werden aangegaan, dient op de
eerstvolgende bijeenkomst van het beheerscomité te worden voorgelegd. eerstvolgende bijeenkomst van het beheerscomité te worden voorgelegd.
Hierdoor is dit orgaan in staat om de aankoopverrichtingen van de ADBA Hierdoor is dit orgaan in staat om de aankoopverrichtingen van de ADBA
« Sociale activiteiten » van dichtbij op te volgen. « Sociale activiteiten » van dichtbij op te volgen.
Het hoofd van de ADBA « Sociale activiteiten » is verantwoordelijk Het hoofd van de ADBA « Sociale activiteiten » is verantwoordelijk
voor de uitbouw, de opvolging en de bijsturing van het intern voor de uitbouw, de opvolging en de bijsturing van het intern
controlesysteem. Het beheerscomité heeft de taak om de kwaliteit en de controlesysteem. Het beheerscomité heeft de taak om de kwaliteit en de
eventueel vereiste bijsturing ervan, in functie van auditaanbevelingen eventueel vereiste bijsturing ervan, in functie van auditaanbevelingen
van de bevoegde auditinstanties, waaronder het Rekenhof, op te volgen. van de bevoegde auditinstanties, waaronder het Rekenhof, op te volgen.
Met betrekking tot de controle op de ADBA « Sociale activiteiten » is Met betrekking tot de controle op de ADBA « Sociale activiteiten » is
voorzien dat de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de voorzien dat de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de
minister onder wie de ADBA « Sociale activiteiten » ressorteert, minister onder wie de ADBA « Sociale activiteiten » ressorteert,
binnen een termijn van vier vrije dagen beroep kan instellen tegen binnen een termijn van vier vrije dagen beroep kan instellen tegen
elke beslissing van het beheerscomité die hij met de wet, met de elke beslissing van het beheerscomité die hij met de wet, met de
staturen of met het algemeen belang strijdig acht. staturen of met het algemeen belang strijdig acht.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken,
D. REYNDERS D. REYNDERS
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
Mevr. S. WILMES Mevr. S. WILMES
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
9 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financiële 9 FEBRUARI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het financiële
beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie « beheer van de administratieve dienst met boekhoudkundige autonomie «
Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten Sociale activiteiten », belast met de organisatie van de activiteiten
van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse van het restaurant en het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse
Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, de artikelen 37 en 107, tweede lid; Gelet op de Grondwet, de artikelen 37 en 107, tweede lid;
Gelet op de wet van 18 december 2015 houdende diverse financiële Gelet op de wet van 18 december 2015 houdende diverse financiële
bepalingen, houdende de oprichting van een administratieve dienst met bepalingen, houdende de oprichting van een administratieve dienst met
boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », houdende wijziging boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten », houdende wijziging
van de wet van 11 mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de van de wet van 11 mei 1995 inzake de tenuitvoerlegging van de
besluiten van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Verenigde besluiten van de Veiligheidsraad van de Organisatie van de Verenigde
Naties en houdende een bepaling inzake de gelijkheid van vrouwen en Naties en houdende een bepaling inzake de gelijkheid van vrouwen en
mannen, artikel 72; mannen, artikel 72;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30
maart 2016; maart 2016;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, verleend Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, verleend
op 26 juli 2016; op 26 juli 2016;
Gelet op het advies 60.178/4 van de Raad van State, gegeven op 24 Gelet op het advies 60.178/4 van de Raad van State, gegeven op 24
oktober 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van oktober 2016, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van
de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Buitenlandse Zaken, de Minister Op de voordracht van de Minister van Buitenlandse Zaken, de Minister
van Begroting en de Minister van Financiën, van Begroting en de Minister van Financiën,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De middelen van de administratieve dienst met

Artikel 1.De middelen van de administratieve dienst met

boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten » belast met de boekhoudkundige autonomie « Sociale activiteiten » belast met de
organisatie van de cateringactiviteiten van het restaurant en de organisatie van de cateringactiviteiten van het restaurant en de
activiteiten van het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken, activiteiten van het kinderdagverblijf van de FOD Buitenlandse Zaken,
hierna « de Dienst » genoemd, bestaan uit een jaarlijkse dotatie hierna « de Dienst » genoemd, bestaan uit een jaarlijkse dotatie
ingeschreven op de algemene uitgavenbegroting en de functionele en ingeschreven op de algemene uitgavenbegroting en de functionele en
exploitatieontvangsten exploitatieontvangsten

Art. 2.Het hoofd van de Dienst maakt jaarlijks een begroting op van

Art. 2.Het hoofd van de Dienst maakt jaarlijks een begroting op van

alle ontvangsten en uitgaven volgens de richtlijnen en binnen het alle ontvangsten en uitgaven volgens de richtlijnen en binnen het
tijdschema verstrekt door de Minister van Begroting. Dit tijdschema verstrekt door de Minister van Begroting. Dit
begrotingsontwerp is gebaseerd op meetbare operationele doelstellingen begrotingsontwerp is gebaseerd op meetbare operationele doelstellingen
voor de diverse diensten die in de Dienst zijn ondergebracht. voor de diverse diensten die in de Dienst zijn ondergebracht.

Art. 3.De ontvangstenramingen worden uitgedrukt in vastgestelde

Art. 3.De ontvangstenramingen worden uitgedrukt in vastgestelde

rechten en omvatten de dotatie afkomstig uit de algemene rechten en omvatten de dotatie afkomstig uit de algemene
uitgavenbegroting en de functionele en exploitatie-ontvangsten. uitgavenbegroting en de functionele en exploitatie-ontvangsten.
De uitgavenramingen worden uitgedrukt in termen van verbintenissen en De uitgavenramingen worden uitgedrukt in termen van verbintenissen en
in termen van vastgestelde rechten. Zij omvatten de functionele en in termen van vastgestelde rechten. Zij omvatten de functionele en
exploitatie-uitgaven en de investeringsuitgaven. exploitatie-uitgaven en de investeringsuitgaven.
De dotatie afkomstig uit de algemene uitgavenbegroting is gericht op De dotatie afkomstig uit de algemene uitgavenbegroting is gericht op
de financiering van de functionele en exploitatie-uitgaven en de de financiering van de functionele en exploitatie-uitgaven en de
investeringsuitgaven. Daarnaast voorziet zij in een reserve voor investeringsuitgaven. Daarnaast voorziet zij in een reserve voor
onvoorziene en hoogdringende uitgaven. Deze reserve wordt vanaf het onvoorziene en hoogdringende uitgaven. Deze reserve wordt vanaf het
eerste begrotingsjaar van de Dienst aangelegd ten belope van 10 % van eerste begrotingsjaar van de Dienst aangelegd ten belope van 10 % van
het geraamd bedrag van de functionele en exploitatie-uitgaven. Indien het geraamd bedrag van de functionele en exploitatie-uitgaven. Indien
het geraamd bedrag van de functionele en exploitatie-uitgaven bij de het geraamd bedrag van de functionele en exploitatie-uitgaven bij de
begrotingscontrole wordt herzien, zal het bedrag van de reserve, begrotingscontrole wordt herzien, zal het bedrag van de reserve,
overeenkomstig de nieuwe basis, worden herberekend. overeenkomstig de nieuwe basis, worden herberekend.
De functionele en exploitatieontvangsten, zoals bedoeld onder artikel De functionele en exploitatieontvangsten, zoals bedoeld onder artikel
3, eerste lid kunnen uitsluitend worden aangewend voor de functionele 3, eerste lid kunnen uitsluitend worden aangewend voor de functionele
en exploitatie-uitgaven, vermeld onder artikel 3, tweede lid. en exploitatie-uitgaven, vermeld onder artikel 3, tweede lid.
De middelen die beschikbaar zijn op het einde van het begrotingsjaar De middelen die beschikbaar zijn op het einde van het begrotingsjaar
kunnen vanaf het begin van het volgende jaar aangewend worden voor de kunnen vanaf het begin van het volgende jaar aangewend worden voor de
betaling van de uitgaven die er betrekking op hebben of op elk betaling van de uitgaven die er betrekking op hebben of op elk
voorgaande jaar. voorgaande jaar.
Bij de begrotingscontrole over het lopend begrotingsjaar dient de Bij de begrotingscontrole over het lopend begrotingsjaar dient de
dotatie, rekening houdend met het overgedragen saldo van het dotatie, rekening houdend met het overgedragen saldo van het
voorafgaande begrotingsjaar, aan de reële toestand te worden voorafgaande begrotingsjaar, aan de reële toestand te worden
aangepast. aangepast.
Het bedrag van de betalingen mag de som van de reële ontvangsten zoals Het bedrag van de betalingen mag de som van de reële ontvangsten zoals
bepaald in artikel 3, eerste lid, en het overgedragen kassaldo niet bepaald in artikel 3, eerste lid, en het overgedragen kassaldo niet
overschrijden. overschrijden.
Ieder personeelslid die gebruik maakt van de cateringfaciliteiten en Ieder personeelslid die gebruik maakt van de cateringfaciliteiten en
het kinderdagverblijf van de Dienst, moet bijdragen aan de het kinderdagverblijf van de Dienst, moet bijdragen aan de
exploitatieontvangsten volgens een door het beheerscomité goedgekeurd exploitatieontvangsten volgens een door het beheerscomité goedgekeurd
tarief. De tarieven van de kinderopvang moeten de normen respecteren tarief. De tarieven van de kinderopvang moeten de normen respecteren
van « Kind en Gezin » en « Office de la Naissance et de l'Enfance ». van « Kind en Gezin » en « Office de la Naissance et de l'Enfance ».

Art. 4.Het begrotingsontwerp van de Dienst wordt aan de Minister van

Art. 4.Het begrotingsontwerp van de Dienst wordt aan de Minister van

Begroting gestuurd door de minister onder wie de Dienst ressorteert. Begroting gestuurd door de minister onder wie de Dienst ressorteert.

Art. 5.Na ieder begrotingsjaar worden een beheersrekening, een

Art. 5.Na ieder begrotingsjaar worden een beheersrekening, een

rekening van uitvoering van de begroting en een jaarrekening rekening van uitvoering van de begroting en een jaarrekening
opgesteld. opgesteld.
De beheersrekening omvat het beginsaldo, het geheel van de ontvangsten De beheersrekening omvat het beginsaldo, het geheel van de ontvangsten
en uitgaven die in de loop van het begrotingsjaar werden verricht en en uitgaven die in de loop van het begrotingsjaar werden verricht en
het eindsaldo. het eindsaldo.

Art. 6.De verrichtingen worden gelijktijdig geboekt in de algemene en

Art. 6.De verrichtingen worden gelijktijdig geboekt in de algemene en

begrotingsboekhouding begrotingsboekhouding

Art. 7.De aanrekening van uitgaven op de begroting kan slechts mits

Art. 7.De aanrekening van uitgaven op de begroting kan slechts mits

een gedateerd en goedgekeurd verantwoordingsstuk. De uitgaven worden een gedateerd en goedgekeurd verantwoordingsstuk. De uitgaven worden
op transactiebasis aangerekend ten laste van het begrotingsjaar waarin op transactiebasis aangerekend ten laste van het begrotingsjaar waarin
de verrichting plaatsvindt. de verrichting plaatsvindt.
De ontvangsten worden eveneens geboekt op het moment van de De ontvangsten worden eveneens geboekt op het moment van de
vaststelling van het recht. Voor contante rechten is dit het moment vaststelling van het recht. Voor contante rechten is dit het moment
waarop de bedragen worden gestort op de financiële rekening van de waarop de bedragen worden gestort op de financiële rekening van de
rekenplichtige. Voor de dotatiemiddelen is dit 1 januari van het rekenplichtige. Voor de dotatiemiddelen is dit 1 januari van het
betreffende begrotingsjaar. betreffende begrotingsjaar.

Art. 8.Bij zijn uitdiensttreding maakt de rekenplichtige een

Art. 8.Bij zijn uitdiensttreding maakt de rekenplichtige een

eindrekening van zijn beheer op. eindrekening van zijn beheer op.

Art. 9.Het hoofd van de Dienst, of een door hem gemachtigde

Art. 9.Het hoofd van de Dienst, of een door hem gemachtigde

ordonnateur van niveau A, is verantwoordelijk voor het beheer van de ordonnateur van niveau A, is verantwoordelijk voor het beheer van de
begroting. begroting.
Overheidsopdrachten waarvan de raming meer dan 5.500 euro exclusief Overheidsopdrachten waarvan de raming meer dan 5.500 euro exclusief
btw bedraagt, dienen voor de opstart van de procedure te worden btw bedraagt, dienen voor de opstart van de procedure te worden
goedgekeurd door het beheerscomité van de Dienst. goedgekeurd door het beheerscomité van de Dienst.
Het hoofd van de Dienst verschaft op trimesteriële basis aan het Het hoofd van de Dienst verschaft op trimesteriële basis aan het
beheerscomité: beheerscomité:
1° een tussentijds verslag over de uitvoering van de begroting dat op 1° een tussentijds verslag over de uitvoering van de begroting dat op
de beschouwde periode betrekking heeft; de beschouwde periode betrekking heeft;
2° de tussentijdse operationele gegevens in verhouding tot de 2° de tussentijdse operationele gegevens in verhouding tot de
vooropgestelde operationele doelstellingen; vooropgestelde operationele doelstellingen;
3° een lijst van de verbintenissen die in het afgelopen trimester 3° een lijst van de verbintenissen die in het afgelopen trimester
werden aangegaan. werden aangegaan.
Het hoofd van de dienst verschaft jaarlijks aan het beheerscomité: Het hoofd van de dienst verschaft jaarlijks aan het beheerscomité:
1° een rekening van uitvoering van de begroting; 1° een rekening van uitvoering van de begroting;
2° een activiteitenverslag waarin de verwezenlijkingen in verhouding 2° een activiteitenverslag waarin de verwezenlijkingen in verhouding
tot het vooropgestelde beleid worden belicht. tot het vooropgestelde beleid worden belicht.
Als hoofd van de Dienst draagt hij de verantwoordelijkheid voor de Als hoofd van de Dienst draagt hij de verantwoordelijkheid voor de
uitbouw, opvolging en bijsturing van het intern controlesysteem van de uitbouw, opvolging en bijsturing van het intern controlesysteem van de
Dienst. Hij rapporteert hierover aan het beheerscomité. Dienst. Hij rapporteert hierover aan het beheerscomité.

Art. 10.De rekenplichtige van de Dienst is belast met :

Art. 10.De rekenplichtige van de Dienst is belast met :

1° de inning van de vastgestelde rechten; 1° de inning van de vastgestelde rechten;
2° de uitvoering van de betalingen; 2° de uitvoering van de betalingen;
3° het beheren en bewaren van gelden en waarden; 3° het beheren en bewaren van gelden en waarden;
4° het opstellen en bewaren van de in het artikel 5 bedoelde staten en 4° het opstellen en bewaren van de in het artikel 5 bedoelde staten en
rekeningen; rekeningen;
5° het bijhouden van de vermogenscomptabiliteit; 5° het bijhouden van de vermogenscomptabiliteit;
6° het periodiek opmaken van de inventaris van het vermogen; 6° het periodiek opmaken van de inventaris van het vermogen;
7° het voorleggen van een verzamelstaat van ontvangsten en uitgaven 7° het voorleggen van een verzamelstaat van ontvangsten en uitgaven
aan het beheerscomité na ieder trimester. aan het beheerscomité na ieder trimester.

Art. 11.De Dienst is onderworpen aan de autoriteit van de minister

Art. 11.De Dienst is onderworpen aan de autoriteit van de minister

onder wie de Dienst ressorteert. Deze controle wordt uitgeoefend door onder wie de Dienst ressorteert. Deze controle wordt uitgeoefend door
de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de minister onder wie de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de minister onder wie
de Dienst ressorteert. de Dienst ressorteert.
De Inspecteur van Financiën kan binnen een termijn van vier vrije De Inspecteur van Financiën kan binnen een termijn van vier vrije
dagen bij de minister onder wie de Dienst ressorteert beroep instellen dagen bij de minister onder wie de Dienst ressorteert beroep instellen
tegen elke beslissing die hij met de wet, met de statuten of met het tegen elke beslissing die hij met de wet, met de statuten of met het
algemeen belang strijdig acht. Het beroep is opschortend. Deze termijn algemeen belang strijdig acht. Het beroep is opschortend. Deze termijn
gaat in op de dag van de vergadering van het beheerscomité waarop de gaat in op de dag van de vergadering van het beheerscomité waarop de
beslissing werd genomen, voor zo ver de Inspecteur van Financiën beslissing werd genomen, voor zo ver de Inspecteur van Financiën
daarop regelmatig uitgenodigd is, of, in het tegenovergestelde geval, daarop regelmatig uitgenodigd is, of, in het tegenovergestelde geval,
de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen. de dag waarop hij er kennis van heeft gekregen.
Heeft de minister onder wie de Dienst ressorteert, bij wie het beroep Heeft de minister onder wie de Dienst ressorteert, bij wie het beroep
werd ingesteld, binnen een termijn van twintig vrije dagen, ingaand werd ingesteld, binnen een termijn van twintig vrije dagen, ingaand
dezelfde dag als de in het voorgaande lid bedoelde termijn, de dezelfde dag als de in het voorgaande lid bedoelde termijn, de
nietigverklaring niet uitgesproken, dan wordt de beslissing nietigverklaring niet uitgesproken, dan wordt de beslissing
definitief. definitief.
De nietigverklaring van de beslissing wordt aan het beheerscomité De nietigverklaring van de beslissing wordt aan het beheerscomité
betekend door de minister onder wie de Dienst ressorteert. betekend door de minister onder wie de Dienst ressorteert.

Art. 12.De minister bevoegd voor Buitenlandse Zaken, de minister

Art. 12.De minister bevoegd voor Buitenlandse Zaken, de minister

bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Financiën zijn, bevoegd voor Begroting en de minister bevoegd voor Financiën zijn,
ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 februari 2017. Gegeven te Brussel, 9 februari 2017.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Buitenlandse Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken,
D. REYNDERS D. REYNDERS
De Minister van Begroting, De Minister van Begroting,
S. WILMES S. WILMES
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
J. VAN OVERTVELDT J. VAN OVERTVELDT
^