Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie | Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER, FEDERALE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER, FEDERALE |
OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN | OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN |
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE | ONTWIKKELINGSSAMENWERKING, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE |
ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN MINISTERIE VAN | ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN MINISTERIE VAN |
LANDSVERDEDIGING | LANDSVERDEDIGING |
8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de | 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de |
gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van | gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van |
de uitvoering van een veiligheidsverificatie | de uitvoering van een veiligheidsverificatie |
VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
Sire, | Sire, |
Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter | Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter |
ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen kadert in de ten | ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen kadert in de ten |
uitvoerlegging van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de | uitvoerlegging van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de |
wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, |
(hierna "WVM") met betrekking tot het gewijzigde artikel 22sexies, § | (hierna "WVM") met betrekking tot het gewijzigde artikel 22sexies, § |
1. | 1. |
De wettelijke opdracht die de WVM toekent aan de | De wettelijke opdracht die de WVM toekent aan de |
'veiligheidsoverheden', zoals gedefinieerd in artikel 22ter dat de | 'veiligheidsoverheden', zoals gedefinieerd in artikel 22ter dat de |
overheid bedoeld in artikel 15, eerste lid en de aangewezen | overheid bedoeld in artikel 15, eerste lid en de aangewezen |
veiligheidsoverheden vermeldt, bestaat erin de veiligheidsmachtigingen | veiligheidsoverheden vermeldt, bestaat erin de veiligheidsmachtigingen |
of veiligheidsadviezen af te leveren of in te trekken die vereist zijn | of veiligheidsadviezen af te leveren of in te trekken die vereist zijn |
door de WVM of gevraagd worden door een bestuurlijke overheid voor de | door de WVM of gevraagd worden door een bestuurlijke overheid voor de |
toelating tot de toegang tot bepaalde lokalen, gebouwen en terreinen | toelating tot de toegang tot bepaalde lokalen, gebouwen en terreinen |
waar zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel | waar zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel |
of materialen bevinden, met toepassing van artikel 17ter van de wet | of materialen bevinden, met toepassing van artikel 17ter van de wet |
van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van | van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van |
het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende | het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende |
gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor de Nucleaire | gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor de Nucleaire |
Controle, of voor de toelating tot de uitoefening van een bepaald | Controle, of voor de toelating tot de uitoefening van een bepaald |
beroep, functie, opdracht of mandaat. | beroep, functie, opdracht of mandaat. |
Die veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen worden door de | Die veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen worden door de |
veiligheidsoverheden afgeleverd nadat een veiligheidsverificatie is | veiligheidsoverheden afgeleverd nadat een veiligheidsverificatie is |
uitgevoerd. Op basis hiervan moeten die overheden bepalen of het | uitgevoerd. Op basis hiervan moeten die overheden bepalen of het |
individu voor wie de toegang tot lokalen, gebouwen en terreinen waar | individu voor wie de toegang tot lokalen, gebouwen en terreinen waar |
zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel of | zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel of |
materialen bevinden of tot dergelijke documenten, of die een beroep, | materialen bevinden of tot dergelijke documenten, of die een beroep, |
functie, opdracht of mandaat uitoefent, wordt gevraagd, voldoende | functie, opdracht of mandaat uitoefent, wordt gevraagd, voldoende |
veiligheidsgaranties biedt om de openbare orde, de veiligheid of de | veiligheidsgaranties biedt om de openbare orde, de veiligheid of de |
bescherming van de fysieke integriteit van de personen te garanderen | bescherming van de fysieke integriteit van de personen te garanderen |
of geen mogelijke dreiging vormt zoals voorzien in artikel 8, 1° van | of geen mogelijke dreiging vormt zoals voorzien in artikel 8, 1° van |
de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en | de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en |
veiligheidsdienst of artikel 12 van de WVM. | veiligheidsdienst of artikel 12 van de WVM. |
In tegenstelling tot de veiligheidsonderzoeken die worden uitgevoerd | In tegenstelling tot de veiligheidsonderzoeken die worden uitgevoerd |
in het kader van de machtigingsaanvragen, waarvoor de | in het kader van de machtigingsaanvragen, waarvoor de |
veiligheidsoverheid zoals gedefinieerd in artikel 15, eerste lid van | veiligheidsoverheid zoals gedefinieerd in artikel 15, eerste lid van |
de WVM, en de onderzoeksdiensten over uitgebreide onderzoeksmiddelen | de WVM, en de onderzoeksdiensten over uitgebreide onderzoeksmiddelen |
en een termijn van meerdere maanden naargelang van het niveau van de | en een termijn van meerdere maanden naargelang van het niveau van de |
veiligheidsmachtiging beschikken, moeten de veiligheidsverificaties | veiligheidsmachtiging beschikken, moeten de veiligheidsverificaties |
binnen een zeer korte termijn worden uitgevoerd. Ze zijn bovendien | binnen een zeer korte termijn worden uitgevoerd. Ze zijn bovendien |
beperkt tot de consultatie en de evaluatie van gegevens en informatie | beperkt tot de consultatie en de evaluatie van gegevens en informatie |
zoals bepaald in artikel 22sexies van de WVM. | zoals bepaald in artikel 22sexies van de WVM. |
Er bestaan verschillende categorieën van gegevens en informatie | Er bestaan verschillende categorieën van gegevens en informatie |
waarover de veiligheidsoverheden beschikken. Naast de gegevens en | waarover de veiligheidsoverheden beschikken. Naast de gegevens en |
informatie bedoeld in artikel 22sexies § 1, eerste lid, 1° en 2° van | informatie bedoeld in artikel 22sexies § 1, eerste lid, 1° en 2° van |
de WVM, maken nog andere gegevens en informatie, hernomen in de punten | de WVM, maken nog andere gegevens en informatie, hernomen in de punten |
3° tot 5, waarvan moet worden vastgesteld of ze geschikt, relevant en | 3° tot 5, waarvan moet worden vastgesteld of ze geschikt, relevant en |
niet-excessief zijn, het voorwerp uit van een consultatie en een | niet-excessief zijn, het voorwerp uit van een consultatie en een |
evaluatie die, teneinde het proportionaliteitsprincipe met betrekking | evaluatie die, teneinde het proportionaliteitsprincipe met betrekking |
tot het doeleinde beoogd door de veiligheidsverificatie te | tot het doeleinde beoogd door de veiligheidsverificatie te |
respecteren, al dan niet systematisch worden uitgevoerd. | respecteren, al dan niet systematisch worden uitgevoerd. |
Alsook, enkel de gegevens en informatie die hernomen worden onder 1° | Alsook, enkel de gegevens en informatie die hernomen worden onder 1° |
tot 4° maken het onderwerp uit van een systematische consultatie en | tot 4° maken het onderwerp uit van een systematische consultatie en |
evaluatie. Zij die het onderwerp uitmaken van 5°, worden niet | evaluatie. Zij die het onderwerp uitmaken van 5°, worden niet |
geconsulteerd of geëvalueerd behalve wanneer ze pertinent en adequaat | geconsulteerd of geëvalueerd behalve wanneer ze pertinent en adequaat |
blijken om een veiligheidsverificatie in uitvoeren te completeren. | blijken om een veiligheidsverificatie in uitvoeren te completeren. |
Artikel 8 van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de WVM | Artikel 8 van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de WVM |
legt voortaan op dat een lijst moet worden opgesteld van die andere | legt voortaan op dat een lijst moet worden opgesteld van die andere |
gegevens en informatie. Deze lijst wordt bepaald in de artikelen 1 tot | gegevens en informatie. Deze lijst wordt bepaald in de artikelen 1 tot |
3 van het koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd. | 3 van het koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd. |
Gelet op de snelle ontwikkeling van de maatschappij en van de | Gelet op de snelle ontwikkeling van de maatschappij en van de |
beschikbare technische middelen enerzijds en de nieuwe terroristische | beschikbare technische middelen enerzijds en de nieuwe terroristische |
dreigingen en ten aanzien van de openbare veiligheid anderzijds, zal | dreigingen en ten aanzien van de openbare veiligheid anderzijds, zal |
dit koninklijk besluit mettertijd en naargelang van de evoluties | dit koninklijk besluit mettertijd en naargelang van de evoluties |
aangepast moeten worden om zo volledig mogelijke | aangepast moeten worden om zo volledig mogelijke |
veiligheidsverificaties mogelijk te maken, die steeds op relevante | veiligheidsverificaties mogelijk te maken, die steeds op relevante |
gegevens en informatie berusten ten opzichte van het doeleinde van die | gegevens en informatie berusten ten opzichte van het doeleinde van die |
veiligheidsverificaties. | veiligheidsverificaties. |
Artikelsgewijze commentaar | Artikelsgewijze commentaar |
Artikel 1 | Artikel 1 |
Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 3° van WVM bepaalt dat | Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 3° van WVM bepaalt dat |
internationale politionele gegevensbanken geraadpleegd en geëvalueerd | internationale politionele gegevensbanken geraadpleegd en geëvalueerd |
worden in het kader van de veiligheidsverificaties. | worden in het kader van de veiligheidsverificaties. |
De gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken personen | De gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken personen |
zijn afkomstig van: | zijn afkomstig van: |
1° het Schengeninformatiesysteem. Deze gegevensbank bevat de | 1° het Schengeninformatiesysteem. Deze gegevensbank bevat de |
identificatie van de gezochte, vermiste, van het Schengengrondgebied | identificatie van de gezochte, vermiste, van het Schengengrondgebied |
te verwijderen personen, alsook de identificatie van de gestolen, | te verwijderen personen, alsook de identificatie van de gestolen, |
verduisterde, verdachte, op het Schengengrondgebied op te sporen | verduisterde, verdachte, op het Schengengrondgebied op te sporen |
vervoersmiddelen en voorwerpen op grond artikel 24 Verordening (EG) | vervoersmiddelen en voorwerpen op grond artikel 24 Verordening (EG) |
nr. 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december | nr. 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december |
2006 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het | 2006 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het |
Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). | Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). |
2° een gegevensbank opgericht binnen de Internationale Organisatie | 2° een gegevensbank opgericht binnen de Internationale Organisatie |
voor Criminele Politie Interpol die de identificatie van | voor Criminele Politie Interpol die de identificatie van |
internationaal gesignaleerde personen bevat met het oog op hun | internationaal gesignaleerde personen bevat met het oog op hun |
aanhouding, identificatie of lokalisatie volgens het reglement van | aanhouding, identificatie of lokalisatie volgens het reglement van |
Interpol met betrekking tot de dataverwerking III/IRPD/GA/2011. | Interpol met betrekking tot de dataverwerking III/IRPD/GA/2011. |
Wat de Schengen-gegevensbank betreft, worden enkel de gegevens met | Wat de Schengen-gegevensbank betreft, worden enkel de gegevens met |
betrekking tot de verdachten of daders geraadpleegd door de Federale | betrekking tot de verdachten of daders geraadpleegd door de Federale |
Politie. Deze laatste is een autoriteit die toestemming heeft en | Politie. Deze laatste is een autoriteit die toestemming heeft en |
hernomen wordt in de Lijst van de tot directe bevraging van de in het | hernomen wordt in de Lijst van de tot directe bevraging van de in het |
Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) opgenomen | Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) opgenomen |
gegevens overeenkomstig artikel 31, lid 8, van Verordening (EG) nr. | gegevens overeenkomstig artikel 31, lid 8, van Verordening (EG) nr. |
1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad en artikel 46, lid 8 | 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad en artikel 46, lid 8 |
van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad betreffende de instelling, de | van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad betreffende de instelling, de |
werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem van de tweede | werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem van de tweede |
generatie (SIS II) (2017/C 228/01). | generatie (SIS II) (2017/C 228/01). |
Naar aanleiding van het advies 25/2018 van de Commissie voor de | Naar aanleiding van het advies 25/2018 van de Commissie voor de |
Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer van 21 maart 2018 (hierna: | Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer van 21 maart 2018 (hierna: |
"advies 25/2018"), punt 12-15, wordt verduidelijkt dat de | "advies 25/2018"), punt 12-15, wordt verduidelijkt dat de |
signaleringen met betrekking tot getuigen in het kader van een | signaleringen met betrekking tot getuigen in het kader van een |
gerechtelijke procedure worden niet geconsulteerd. Enkel de gegevens | gerechtelijke procedure worden niet geconsulteerd. Enkel de gegevens |
met betrekking tot verdachten, daders en verdwenen personen worden | met betrekking tot verdachten, daders en verdwenen personen worden |
door de Federale Politie geconsulteerd. Wat betreft de verdwenen | door de Federale Politie geconsulteerd. Wat betreft de verdwenen |
personen is het belangrijk om, in het kader van de openbare | personen is het belangrijk om, in het kader van de openbare |
veiligheid, vast te stellen wanneer persoonsgegevens van een verdwenen | veiligheid, vast te stellen wanneer persoonsgegevens van een verdwenen |
persoon gebruikt worden of het gebruik door de persoon zelf betreft of | persoon gebruikt worden of het gebruik door de persoon zelf betreft of |
dat het identiteitsdiefstal betreft. Wat de Interpol-gegevensbanken | dat het identiteitsdiefstal betreft. Wat de Interpol-gegevensbanken |
betreft, is de veiligheidsverificatie uitsluitend gebaseerd op de | betreft, is de veiligheidsverificatie uitsluitend gebaseerd op de |
raadpleging van de gegevensbank 'Nominals'. | raadpleging van de gegevensbank 'Nominals'. |
De raadpleging van die gegevensbanken en de evaluatie van de gegevens | De raadpleging van die gegevensbanken en de evaluatie van de gegevens |
verschaffen essentiële informatie betreffende de in België | verschaffen essentiële informatie betreffende de in België |
verblijvende en niet in België verblijvende gesignaleerde personen om | verblijvende en niet in België verblijvende gesignaleerde personen om |
de te nemen maatregel ten aanzien van hen te kunnen uitvoeren. Deze | de te nemen maatregel ten aanzien van hen te kunnen uitvoeren. Deze |
gegevens zullen een grote invloed hebben op het advies of de | gegevens zullen een grote invloed hebben op het advies of de |
beslissing die de veiligheidsoverheid zal nemen wat de waarborgen | beslissing die de veiligheidsoverheid zal nemen wat de waarborgen |
betreft die een persoon moet bieden die toegang wil krijgen tot de | betreft die een persoon moet bieden die toegang wil krijgen tot de |
lokalen, gebouwen en terreinen waar zich geclassificeerde of | lokalen, gebouwen en terreinen waar zich geclassificeerde of |
gecategoriseerde informatie, materieel of materialen bevinden of die | gecategoriseerde informatie, materieel of materialen bevinden of die |
een beroep, functie, opdracht of mandaat wil uitoefenen zoals bepaald | een beroep, functie, opdracht of mandaat wil uitoefenen zoals bepaald |
in artikel 22quinquies. | in artikel 22quinquies. |
Artikel 2 | Artikel 2 |
Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 4° bevat de gegevens en informatie | Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 4° bevat de gegevens en informatie |
bedoeld in de artikelen 44/1 en 44/2 van de wet op het politieambt die | bedoeld in de artikelen 44/1 en 44/2 van de wet op het politieambt die |
de politiediensten meedelen met toestemming van de gerechtelijke | de politiediensten meedelen met toestemming van de gerechtelijke |
overheden wat de gerechtelijke gegevens betreft. | overheden wat de gerechtelijke gegevens betreft. |
Deze gegevens en informatie zijn opgenomen in: | Deze gegevens en informatie zijn opgenomen in: |
1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals vermeld in artikel 44/2, | 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals vermeld in artikel 44/2, |
tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in artikel 44/5, § | tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in artikel 44/5, § |
1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op het politieambt | 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op het politieambt |
uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben op inbreuken | uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben op inbreuken |
bedoeld in artikel 2 van de wet van 2024 juni 2013 betreffende de | bedoeld in artikel 2 van de wet van 2024 juni 2013 betreffende de |
gemeentelijke administratieve sancties. | gemeentelijke administratieve sancties. |
De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle persoonsgebonden | De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle persoonsgebonden |
gegevens van bestuurlijke en gerechtelijke politie. | gegevens van bestuurlijke en gerechtelijke politie. |
De inhoud, de procedure voor de voeding en verwerking van de gegevens | De inhoud, de procedure voor de voeding en verwerking van de gegevens |
van de ANG zijn duidelijk en nauwkeurig bepaald in de artikelen 44/5 | van de ANG zijn duidelijk en nauwkeurig bepaald in de artikelen 44/5 |
en volgende van de wet op het politieambt en in de omzendbrief MFO3. | en volgende van de wet op het politieambt en in de omzendbrief MFO3. |
De informatie en gegevens die in aanmerking komen voor de | De informatie en gegevens die in aanmerking komen voor de |
veiligheidsverificaties zijn beperkt tot de hierboven bedoelde | veiligheidsverificaties zijn beperkt tot de hierboven bedoelde |
aangezien ze enkel verdachte personen of daders betreffen. Enkel de | aangezien ze enkel verdachte personen of daders betreffen. Enkel de |
relevantie informatie wordt beoogd. De gegevens en informatie | relevantie informatie wordt beoogd. De gegevens en informatie |
betreffende de getuigen en slachtoffers zijn uitgesloten uit het | betreffende de getuigen en slachtoffers zijn uitgesloten uit het |
toepassingsgebied en kunnen niet worden gebruikt. | toepassingsgebied en kunnen niet worden gebruikt. |
Deze gegevensbank wordt systematisch geraadpleegd in het kader van de | Deze gegevensbank wordt systematisch geraadpleegd in het kader van de |
veiligheidsverificaties. Deze raadpleging houdt in dat de | veiligheidsverificaties. Deze raadpleging houdt in dat de |
processen-verbaal en de daarmee verband houdende verslagen worden | processen-verbaal en de daarmee verband houdende verslagen worden |
gelezen wanneer dat nodig blijkt ten aanzien van de informatie die in | gelezen wanneer dat nodig blijkt ten aanzien van de informatie die in |
de ANG wordt gevonden. Dit maakt een nauwkeurige evaluatie van het | de ANG wordt gevonden. Dit maakt een nauwkeurige evaluatie van het |
dossier mogelijk. Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 18, | dossier mogelijk. Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 18, |
wordt verduidelijkt dat de betrokken politie diensten de gerechtelijke | wordt verduidelijkt dat de betrokken politie diensten de gerechtelijke |
overheden zullen consulteren om vast te stellen welk gevolg er gegeven | overheden zullen consulteren om vast te stellen welk gevolg er gegeven |
werd aan het dossier teneinde de evaluatie te kunnen vervolledigen. De | werd aan het dossier teneinde de evaluatie te kunnen vervolledigen. De |
verwerking van gerechtelijke gegevens mag geen afbreuk doen aan | verwerking van gerechtelijke gegevens mag geen afbreuk doen aan |
lopende gerechtelijke of opsporingsonderzoeken. | lopende gerechtelijke of opsporingsonderzoeken. |
Teneinde de efficiëntie en de uniformiteit van de consulatie door de | Teneinde de efficiëntie en de uniformiteit van de consulatie door de |
gerechtelijke politiediensten te garanderen, gebeurd deze op basis van | gerechtelijke politiediensten te garanderen, gebeurd deze op basis van |
de richtlijnen van het College van procureurs-generaal (Omzendbrief | de richtlijnen van het College van procureurs-generaal (Omzendbrief |
nr. COL 11/2005 van het College procureurs-generaal bij het Hof van | nr. COL 11/2005 van het College procureurs-generaal bij het Hof van |
beroep betreffende de classificatie en veiligheidsmachtigingen, | beroep betreffende de classificatie en veiligheidsmachtigingen, |
veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen van informatieverstrekking | veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen van informatieverstrekking |
door de gerechtelijke overheden). | door de gerechtelijke overheden). |
Van alle persoonsgegevens die in de Algemene Nationale Gegevensbank | Van alle persoonsgegevens die in de Algemene Nationale Gegevensbank |
zijn opgenomen, zijn de biometrische gegevens (vingerafdrukken, iris | zijn opgenomen, zijn de biometrische gegevens (vingerafdrukken, iris |
...) in bepaalde gevallen onontbeerlijk. | ...) in bepaalde gevallen onontbeerlijk. |
Om te weten of de personen die het voorwerp uitmaken van een | Om te weten of de personen die het voorwerp uitmaken van een |
veiligheidsverificatie bekend zijn in de verschillende gegevensbanken | veiligheidsverificatie bekend zijn in de verschillende gegevensbanken |
waartoe de veiligheidsoverheid toegang heeft, moeten ze eerst | waartoe de veiligheidsoverheid toegang heeft, moeten ze eerst |
geïdentificeerd worden, wat voor Belgen mogelijk is via het | geïdentificeerd worden, wat voor Belgen mogelijk is via het |
Rijksregister, maar moeilijker is voor buitenlanders, want er bestaat | Rijksregister, maar moeilijker is voor buitenlanders, want er bestaat |
geen equivalent voor het Belgische Rijksregister. | geen equivalent voor het Belgische Rijksregister. |
Een toegang tot biometrische gegevens maakt een zekere identificatie | Een toegang tot biometrische gegevens maakt een zekere identificatie |
mogelijk wanneer de identiteitsdocumenten die sommige landen uitreiken | mogelijk wanneer de identiteitsdocumenten die sommige landen uitreiken |
niet betrouwbaar zijn. Die biometrische gegevens maken het ook | niet betrouwbaar zijn. Die biometrische gegevens maken het ook |
mogelijk om naamgenoten van elkaar te onderscheiden. Naar aanleiding | mogelijk om naamgenoten van elkaar te onderscheiden. Naar aanleiding |
van het advies 25/2018, punt 19, wordt verduidelijkt dat de Federale | van het advies 25/2018, punt 19, wordt verduidelijkt dat de Federale |
Politie de biometrische gegevens slechts zal raadplegen wanneer er | Politie de biometrische gegevens slechts zal raadplegen wanneer er |
zich met betrekking tot een betrokkene die het voorwerp van een | zich met betrekking tot een betrokkene die het voorwerp van een |
veiligheidsverificatie uitmaakt een probleem van identificatie | veiligheidsverificatie uitmaakt een probleem van identificatie |
voordoet. | voordoet. |
Wat betreft de Algemene Dienst Inlichtingen en de Veiligheid van de | Wat betreft de Algemene Dienst Inlichtingen en de Veiligheid van de |
Krijgsmacht kan de raadpleging van biometrische gegevens nodig zijn | Krijgsmacht kan de raadpleging van biometrische gegevens nodig zijn |
daar zij ook veiligheidsverificaties in het buitenland uitvoeren, meer | daar zij ook veiligheidsverificaties in het buitenland uitvoeren, meer |
bepaald voor de toegang tot operationele zones. In bepaalde delen van | bepaald voor de toegang tot operationele zones. In bepaalde delen van |
de wereld is het nodig om te evalueren of een bijkomende identificatie | de wereld is het nodig om te evalueren of een bijkomende identificatie |
niet noodzakelijk is. | niet noodzakelijk is. |
Gezien de beperkte termijnen om een veiligheidsverificatie uit te | Gezien de beperkte termijnen om een veiligheidsverificatie uit te |
voeren is een vraag inzake echtheid van documenten, zoals wordt | voeren is een vraag inzake echtheid van documenten, zoals wordt |
voorgesteld door de Commissie, niet mogelijk in alle gevallen. | voorgesteld door de Commissie, niet mogelijk in alle gevallen. |
Daarentegen kan de consultatie van biometrische gegevens noodzakelijk | Daarentegen kan de consultatie van biometrische gegevens noodzakelijk |
zijn zelfs wanneer de identificatie van een persoon die het onderwerp | zijn zelfs wanneer de identificatie van een persoon die het onderwerp |
uitmaakt van de veiligheidsverificatie geen probleem stelt, maar, het | uitmaakt van de veiligheidsverificatie geen probleem stelt, maar, het |
is mogelijk dat de Politie de vingerafdruk van deze persoon heeft | is mogelijk dat de Politie de vingerafdruk van deze persoon heeft |
teruggevonden in het kader van een aanslag, zonder deze ten tijde van | teruggevonden in het kader van een aanslag, zonder deze ten tijde van |
de aanslag aan de persoon te kunnen linken. In deze situatie is het | de aanslag aan de persoon te kunnen linken. In deze situatie is het |
enkel het biometrische gegeven dat toelaat om de persoon aan de | enkel het biometrische gegeven dat toelaat om de persoon aan de |
aanslag te linken. | aanslag te linken. |
2° de bijzondere operationele politionele gegevensbank gelinkt aan | 2° de bijzondere operationele politionele gegevensbank gelinkt aan |
terrorisme, radicalisme en extremisme, die wordt beheerd door de | terrorisme, radicalisme en extremisme, die wordt beheerd door de |
Centrale directie van de bestrijding van de georganiseerde | Centrale directie van de bestrijding van de georganiseerde |
criminaliteit. | criminaliteit. |
In toepassing van het artikel 44/11/3 van de wet op het politieambt, | In toepassing van het artikel 44/11/3 van de wet op het politieambt, |
werd deze gegevensbank opgericht en aangekondigd aan het | werd deze gegevensbank opgericht en aangekondigd aan het |
Controleorgaan op de politionele informatie om de informatie te | Controleorgaan op de politionele informatie om de informatie te |
coördineren die verwerkt wordt door de politiediensten en de | coördineren die verwerkt wordt door de politiediensten en de |
internationale partners die belast zijn met de strijd tegen het | internationale partners die belast zijn met de strijd tegen het |
terrorisme, extremisme en radicalisme. | terrorisme, extremisme en radicalisme. |
De specifieke informatie en gegevens die deze gegevensbank bevat, zijn | De specifieke informatie en gegevens die deze gegevensbank bevat, zijn |
afkomstig van verschillende partners, zowel binnen de politie als | afkomstig van verschillende partners, zowel binnen de politie als |
internationale partners, die belast zijn met de strijd tegen het | internationale partners, die belast zijn met de strijd tegen het |
terrorisme, extremisme en radicalisme. | terrorisme, extremisme en radicalisme. |
Deze gegevensbank bevat gegevens en informatie in verband met | Deze gegevensbank bevat gegevens en informatie in verband met |
terrorisme, radicalisme en extremisme die niet in de ANG geregistreerd | terrorisme, radicalisme en extremisme die niet in de ANG geregistreerd |
worden. De raadpleging van die gegevens in het kader van de | worden. De raadpleging van die gegevens in het kader van de |
veiligheidsverificaties is van essentieel belang om na te gaan of de | veiligheidsverificaties is van essentieel belang om na te gaan of de |
persoon die het voorwerp uitmaakt van de verificatie bekendstaat voor | persoon die het voorwerp uitmaakt van de verificatie bekendstaat voor |
links met terrorisme, radicalisme of extremisme en al dan niet een | links met terrorisme, radicalisme of extremisme en al dan niet een |
mogelijke dreiging vormt zoals beschreven in de artikelen 22bis en | mogelijke dreiging vormt zoals beschreven in de artikelen 22bis en |
22quinquies van de wet. Enkel de gegevens betreffende de personen die | 22quinquies van de wet. Enkel de gegevens betreffende de personen die |
als verdachte of dader betrokken zijn, worden in deze context | als verdachte of dader betrokken zijn, worden in deze context |
geraadpleegd. | geraadpleegd. |
3° de gemeenschappelijke gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 2 | 3° de gemeenschappelijke gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 2 |
en opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van | en opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van |
terrorisme en extremisme wanneer het kan leiden tot terrorisme. | terrorisme en extremisme wanneer het kan leiden tot terrorisme. |
Die gegevensbanken bevatten informatie op basis waarvan terrorisme en | Die gegevensbanken bevatten informatie op basis waarvan terrorisme en |
radicalisme kan worden voorkomen en opgevolgd. In het kader van een | radicalisme kan worden voorkomen en opgevolgd. In het kader van een |
veiligheidsverificatie moet het aspect potentialiteit van een dreiging | veiligheidsverificatie moet het aspect potentialiteit van een dreiging |
in de zin van artikel 8, 1° van de wet van 30 november 1998 houdende | in de zin van artikel 8, 1° van de wet van 30 november 1998 houdende |
regeling van de inlichtingen en veiligheidsdiensten of van artikel 12 | regeling van de inlichtingen en veiligheidsdiensten of van artikel 12 |
van de WVM in aanmerking worden genomen wanneer geëvalueerd wordt of | van de WVM in aanmerking worden genomen wanneer geëvalueerd wordt of |
een veiligheidsattest of een veiligheidsadvies al dan niet wordt | een veiligheidsattest of een veiligheidsadvies al dan niet wordt |
toegekend. Enkel de gegevens betreffende de personen die als verdachte | toegekend. Enkel de gegevens betreffende de personen die als verdachte |
of dader betrokken zijn, worden in deze context geraadpleegd. | of dader betrokken zijn, worden in deze context geraadpleegd. |
Artikel 3 | Artikel 3 |
Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 5° heeft betrekking op de andere | Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 5° heeft betrekking op de andere |
gegevens en informatie die geëvalueerd moet worden in het kader van de | gegevens en informatie die geëvalueerd moet worden in het kader van de |
veiligheidsverificaties. | veiligheidsverificaties. |
Het betreft de gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken | Het betreft de gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken |
personen die afkomstig zijn uit: | personen die afkomstig zijn uit: |
1° de identificatiegegevens, de gegevens betreffende de externe | 1° de identificatiegegevens, de gegevens betreffende de externe |
rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van (voormalige) | rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van (voormalige) |
gedetineerden verwerkt door de Federale Overheidsdienst Justitie in | gedetineerden verwerkt door de Federale Overheidsdienst Justitie in |
het kader van zijn opdrachten betreffende de tenuitvoerlegging van | het kader van zijn opdrachten betreffende de tenuitvoerlegging van |
vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en het beheer van de | vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en het beheer van de |
inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging plaatsvindt. | inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging plaatsvindt. |
De raadpleging van deze categorieën van gegevens laat toe te | De raadpleging van deze categorieën van gegevens laat toe te |
beschikken over precieze en actuele informatie betreffende de personen | beschikken over precieze en actuele informatie betreffende de personen |
die in België gedetineerd zijn of waren en worden in aanmerking | die in België gedetineerd zijn of waren en worden in aanmerking |
genomen bij de evaluatie van het risico dat de persoon vormt die aan | genomen bij de evaluatie van het risico dat de persoon vormt die aan |
de veiligheidsverificatie wordt onderworpen. | de veiligheidsverificatie wordt onderworpen. |
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 26, wordt verduidelijkt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 26, wordt verduidelijkt |
in het laatste lid van art. 3 dat het de leden van de Nationale | in het laatste lid van art. 3 dat het de leden van de Nationale |
Overheid bedoeld in artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart | Overheid bedoeld in artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart |
2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de | 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
veiligheidsadviezen zijn die de bovenstaande gegevens en informatie | veiligheidsadviezen zijn die de bovenstaande gegevens en informatie |
raadplegen. | raadplegen. |
2° het Kadaster Limosa van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid | 2° het Kadaster Limosa van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid |
Het kadaster LIMOSA bevat de aangiften van de werkgever betreffende de | Het kadaster LIMOSA bevat de aangiften van de werkgever betreffende de |
woonplaats van de buitenlandse werknemer in België. Aangezien het voor | woonplaats van de buitenlandse werknemer in België. Aangezien het voor |
de veiligheidsverificatie van essentieel belang is om te weten waar de | de veiligheidsverificatie van essentieel belang is om te weten waar de |
buitenlandse werknemers zonder woonplaats in België verblijven om de | buitenlandse werknemers zonder woonplaats in België verblijven om de |
brief betreffende hun verzoek tot veiligheidsattest naar hen te kunnen | brief betreffende hun verzoek tot veiligheidsattest naar hen te kunnen |
sturen, kan het nodig zijn om de gegevens betreffende de betrokken | sturen, kan het nodig zijn om de gegevens betreffende de betrokken |
personen te raadplegen indien de veiligheidsoverheid niet over deze | personen te raadplegen indien de veiligheidsoverheid niet over deze |
inlichting beschikt of indien er twijfel bestaat over de juistheid van | inlichting beschikt of indien er twijfel bestaat over de juistheid van |
deze inlichting. | deze inlichting. |
Volgend op opmerking 2 in het advies 62.920/2 van 26 februari 2018 van | Volgend op opmerking 2 in het advies 62.920/2 van 26 februari 2018 van |
de Raad van State, met betrekking tot artikel 3, 2°, van dit besluit | de Raad van State, met betrekking tot artikel 3, 2°, van dit besluit |
wordt de verwijzing naar de machtigingen toegekend door het Sectoraal | wordt de verwijzing naar de machtigingen toegekend door het Sectoraal |
Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in | Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in |
artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en | artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en |
organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, ingevoegd. | organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, ingevoegd. |
Deze machtigingen werden gegeven op: | Deze machtigingen werden gegeven op: |
o 5 juli 2016 in de machtiging SCSZG/16/148 met betrekking tot de | o 5 juli 2016 in de machtiging SCSZG/16/148 met betrekking tot de |
elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de politiediensten | elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de politiediensten |
door middel van de webtoepassing DOLSIS; | door middel van de webtoepassing DOLSIS; |
o 2 april 2013 in de machtiging CSSS/13/89 met betrekking tot de | o 2 april 2013 in de machtiging CSSS/13/89 met betrekking tot de |
elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de Veiligheid van de | elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de Veiligheid van de |
Staat door middel van de webtoepassing DOLSIS; | Staat door middel van de webtoepassing DOLSIS; |
o 4 oktober 2016 in de machtiging CSSSS/16/206 met betrekking tot de | o 4 oktober 2016 in de machtiging CSSSS/16/206 met betrekking tot de |
toegang tot de databank bevattende persoonsgegevens door het Openbaar | toegang tot de databank bevattende persoonsgegevens door het Openbaar |
Ministerie. | Ministerie. |
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punten 28 en 29, wordt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punten 28 en 29, wordt |
verduidelijkt dat de consultatie van deze gegevens noodzakelijk is, | verduidelijkt dat de consultatie van deze gegevens noodzakelijk is, |
bijvoorbeeld wanneer werknemers afkomstig uit een EU lidstaat tijdens | bijvoorbeeld wanneer werknemers afkomstig uit een EU lidstaat tijdens |
een korte periode werken komen uitvoeren voor de EU, of in het kader | een korte periode werken komen uitvoeren voor de EU, of in het kader |
van technische correcties aan de nucleaire centrales. Deze gegevens | van technische correcties aan de nucleaire centrales. Deze gegevens |
worden verzameld door de Federale Politie in het kader van | worden verzameld door de Federale Politie in het kader van |
verificaties uitgevoerd in het kader van veiligheidsverificaties | verificaties uitgevoerd in het kader van veiligheidsverificaties |
uitgevoerd door de Nationale Veiligheidsoverheid of door het FANC, de | uitgevoerd door de Nationale Veiligheidsoverheid of door het FANC, de |
ADCC of de Federale Politie wanneer zij optreden als | ADCC of de Federale Politie wanneer zij optreden als |
veiligheidsoverheid. | veiligheidsoverheid. |
3° de informatie bezorgd door het Directoraat-generaal Luchtvaart | 3° de informatie bezorgd door het Directoraat-generaal Luchtvaart |
(DGLV) | (DGLV) |
Het DGLV ontvangt als bevoegde overheid informatie van de stakeholders | Het DGLV ontvangt als bevoegde overheid informatie van de stakeholders |
in verband met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Het gaat onder | in verband met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Het gaat onder |
andere om de informatie afkomstig van de Security managers of van de | andere om de informatie afkomstig van de Security managers of van de |
personen die actief zijn in de burgerluchtvaart betreffende het gedrag | personen die actief zijn in de burgerluchtvaart betreffende het gedrag |
van bepaalde mensen en de incidenten die een invloed op de veiligheid | van bepaalde mensen en de incidenten die een invloed op de veiligheid |
hebben. | hebben. |
4° de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het | 4° de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het |
Sociaal Strafwetboek. | Sociaal Strafwetboek. |
De raadpleging van de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6 van het | De raadpleging van de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6 van het |
Sociaal Strafwetboek moet overwogen worden om te evalueren of de | Sociaal Strafwetboek moet overwogen worden om te evalueren of de |
betrokken persoon niet verdacht wordt van een inbreuk inzake de | betrokken persoon niet verdacht wordt van een inbreuk inzake de |
bestrijding van illegale arbeid en/of sociale fraude. | bestrijding van illegale arbeid en/of sociale fraude. |
De veiligheidsoverheden moeten met deze gegevens en informatie | De veiligheidsoverheden moeten met deze gegevens en informatie |
rekening kunnen houden bij de risicoanalyse met het oog op het afgeven | rekening kunnen houden bij de risicoanalyse met het oog op het afgeven |
van een veiligheidsadvies of veiligheidsattest. | van een veiligheidsadvies of veiligheidsattest. |
Ook de databank e-PV is, net als het kadaster Limosa bedoeld in 2°, | Ook de databank e-PV is, net als het kadaster Limosa bedoeld in 2°, |
onderworpen aan een machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale | onderworpen aan een machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale |
Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van | Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van |
15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een | 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een |
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze machtiging wordt dan ook | Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze machtiging wordt dan ook |
aangevraagd. Deze bepaling zal dan ook, via ministerieel besluit, pas | aangevraagd. Deze bepaling zal dan ook, via ministerieel besluit, pas |
in werking kunnen treden wanneer de machtiging werd toegekend. | in werking kunnen treden wanneer de machtiging werd toegekend. |
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 33, wordt verduidelijkt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 33, wordt verduidelijkt |
dat de machtiging werd aangevraagd aan het bovenvermelde Sectoraal | dat de machtiging werd aangevraagd aan het bovenvermelde Sectoraal |
Comité ten gunste van de Federale Politie, de Veiligheid van de Staat | Comité ten gunste van de Federale Politie, de Veiligheid van de Staat |
en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid. | en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid. |
5° informatie van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle | 5° informatie van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle |
De gegevens en informatie betreffende de analyse van het risico op | De gegevens en informatie betreffende de analyse van het risico op |
nucleaire proliferatie of het risico op sabotage of betreffende feiten | nucleaire proliferatie of het risico op sabotage of betreffende feiten |
die kunnen leiden tot ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de | die kunnen leiden tot ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de |
betrokken persoon en waarvan de directeur-generaal van het Federaal | betrokken persoon en waarvan de directeur-generaal van het Federaal |
Agentschap voor Nucleaire Controle of zijn afgevaardigde die | Agentschap voor Nucleaire Controle of zijn afgevaardigde die |
verantwoordelijk is voor de afdeling van het Agentschap die bevoegd is | verantwoordelijk is voor de afdeling van het Agentschap die bevoegd is |
voor de veiligheid, moeten door het FANC geraadpleegd kunnen worden. | voor de veiligheid, moeten door het FANC geraadpleegd kunnen worden. |
Die informatie of die gegevens, ongeacht of ze algemeen of meer | Die informatie of die gegevens, ongeacht of ze algemeen of meer |
specifiek en individueel zijn, vullen de informatie en gegevens aan | specifiek en individueel zijn, vullen de informatie en gegevens aan |
die vermeld zijn in artikel 22sexies, § 1, 1° tot 4° en die aan de | die vermeld zijn in artikel 22sexies, § 1, 1° tot 4° en die aan de |
directeur-generaal of zijn afgevaardigde bezorgd kunnen zijn of | directeur-generaal of zijn afgevaardigde bezorgd kunnen zijn of |
waarvan de samenvatting bezorgd kan zijn door de inlichtingen- en | waarvan de samenvatting bezorgd kan zijn door de inlichtingen- en |
veiligheidsdiensten of de gerechtelijke overheden. Het is absoluut | veiligheidsdiensten of de gerechtelijke overheden. Het is absoluut |
noodzakelijk dat ze gebruikt kunnen worden om de motieven van de | noodzakelijk dat ze gebruikt kunnen worden om de motieven van de |
directeur-generaal of zijn afgevaardigde te staven om een | directeur-generaal of zijn afgevaardigde te staven om een |
veiligheidsattest toe te kennen of te weigeren, of in voorkomend | veiligheidsattest toe te kennen of te weigeren, of in voorkomend |
geval, dat ze op zich deze toekenning of weigering kunnen motiveren. | geval, dat ze op zich deze toekenning of weigering kunnen motiveren. |
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 36, wordt verduidelijkt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 36, wordt verduidelijkt |
dat de informatie bedoeld in 5° hoofdzakelijk bedoeld is voor het FANC | dat de informatie bedoeld in 5° hoofdzakelijk bedoeld is voor het FANC |
als veiligheidsoverheid. Deze gegevens mogen evenwel ook verstrekt | als veiligheidsoverheid. Deze gegevens mogen evenwel ook verstrekt |
worden in het kader van de uitvoering van andere | worden in het kader van de uitvoering van andere |
veiligheidsverificaties. Hierbij het voorbeeld van een werknemer in de | veiligheidsverificaties. Hierbij het voorbeeld van een werknemer in de |
nucleaire sector die ook werken uitvoert in een andere technische | nucleaire sector die ook werken uitvoert in een andere technische |
omgeving waar een verificatie vereist is. Indien er feitengekend zijn | omgeving waar een verificatie vereist is. Indien er feitengekend zijn |
bij het FANC, moeten deze gegevens ook in de andere procedures | bij het FANC, moeten deze gegevens ook in de andere procedures |
gebruikt worden. | gebruikt worden. |
Artikel 4 | Artikel 4 |
Artikel 4 bepaalt wanneer het besluit in werking treedt. Het besluit | Artikel 4 bepaalt wanneer het besluit in werking treedt. Het besluit |
treedt, net als de wet die ze uitvoert, in werking de dag van haar | treedt, net als de wet die ze uitvoert, in werking de dag van haar |
publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dit met uitzondering vanartikel | publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dit met uitzondering vanartikel |
3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de | 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de |
minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. Dit zal niet zijn alvorens | minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. Dit zal niet zijn alvorens |
de machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van | de machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van |
de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 | de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 |
houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de | houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de |
Sociale Zekerheid, toegekend is voor de raadpleging van de e-PV | Sociale Zekerheid, toegekend is voor de raadpleging van de e-PV |
databank. | databank. |
Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
Sire, | Sire, |
Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
K. GEENS | K. GEENS |
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, | De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, |
D. REYNDERS | D. REYNDERS |
De Minister van Defensie, | De Minister van Defensie, |
S. VANDEPUT | S. VANDEPUT |
Raad van State, afdeling Wetgeving advies 62.921/2 van 26 februari | Raad van State, afdeling Wetgeving advies 62.921/2 van 26 februari |
2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de | 2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de |
bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de | bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de |
veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en | veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en |
veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en | veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en |
voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federale Agentschap | voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federale Agentschap |
voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in | voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in |
artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december | artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december |
1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, | 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, |
veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' | veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' |
Op 31 januari 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 31 januari 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
Vice-Eersteminister en Minister van Buitenlandse en Europese Zaken, | Vice-Eersteminister en Minister van Buitenlandse en Europese Zaken, |
belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen verzocht | belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen verzocht |
binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een | binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een |
ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de bedragen van | ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de bedragen van |
de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen, | de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen, |
voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de | voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de |
Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven | Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven |
door het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de | door het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de |
verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid, | verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid, |
van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'. | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'. |
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 februari 2018. | Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 februari 2018. |
De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc | De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc |
Detroux en Wanda Vogel, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques | Detroux en Wanda Vogel, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques |
Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier. | Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier. |
Het verslag is uitgebracht door Jean-Baptiste Levaux, auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Jean-Baptiste Levaux, auditeur. |
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 februari | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 februari |
2018 . | 2018 . |
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op | eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op |
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel | 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel |
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de | 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de |
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de | rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de |
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. | handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
Bijzondere opmerkingen | Bijzondere opmerkingen |
Aanhef | Aanhef |
1. Doordat artikel 22septies van de wet van 11 december 1998 | 1. Doordat artikel 22septies van de wet van 11 december 1998 |
`betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, | `betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, |
veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' volledig vervangen wordt | veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' volledig vervangen wordt |
bij de op 18 januari 2018 aangenomen wet `houdende wijziging van de | bij de op 18 januari 2018 aangenomen wet `houdende wijziging van de |
wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', |
dient in het tweede lid niet vermeld te worden dat deze bepaling | dient in het tweede lid niet vermeld te worden dat deze bepaling |
ingevoegd is bij de programmawet (I) van 27 december 2006. | ingevoegd is bij de programmawet (I) van 27 december 2006. |
Er moet daarentegen aangegeven worden dat dit artikel 22septies | Er moet daarentegen aangegeven worden dat dit artikel 22septies |
"vervangen" is bij de voormelde wet. | "vervangen" is bij de voormelde wet. |
2. In de aanhef dient melding gemaakt te worden van onder andere de | 2. In de aanhef dient melding gemaakt te worden van onder andere de |
teksten die bij het ontworpen besluit opgeheven worden. (1) | teksten die bij het ontworpen besluit opgeheven worden. (1) |
Doordat artikel 8 van het ontwerp strekt tot opheffing van het | Doordat artikel 8 van het ontwerp strekt tot opheffing van het |
koninklijk besluit van 4 september 2013 `tot vaststelling van de | koninklijk besluit van 4 september 2013 `tot vaststelling van de |
bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor het afgeven van | bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor het afgeven van |
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', |
moet in een nieuw lid van de aanhef naar dat besluit verwezen worden. | moet in een nieuw lid van de aanhef naar dat besluit verwezen worden. |
De griffier, | De griffier, |
Béatrice Drapier | Béatrice Drapier |
De voorzitter, | De voorzitter, |
Pierre Vandernoot | Pierre Vandernoot |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het | (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het |
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, | opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, |
www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 29. | www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 29. |
8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de | 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de |
gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van | gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van |
de uitvoering van een veiligheidsverificatie | de uitvoering van een veiligheidsverificatie |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en | Gelet op de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en |
de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
veiligheidsadviezen, artikel 22sexies, § 1, tweede lid, ingevoegd door | veiligheidsadviezen, artikel 22sexies, § 1, tweede lid, ingevoegd door |
de wet van 23 februari 2018; | de wet van 23 februari 2018; |
Gelet op het advies van de Nationale Veiligheidsraad, gegeven op 18 | Gelet op het advies van de Nationale Veiligheidsraad, gegeven op 18 |
december 2017; | december 2017; |
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van de Eerste | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van de Eerste |
Minister, gegeven op 20 december 2017, het advies van de Inspecteur | Minister, gegeven op 20 december 2017, het advies van de Inspecteur |
van Financiën van de Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse | van Financiën van de Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse |
Zaken en Europese Zaken, gegeven op 13 december 2017, het advies van | Zaken en Europese Zaken, gegeven op 13 december 2017, het advies van |
de Inspecteur van Financiën van de Vice-eerste minister, minister van | de Inspecteur van Financiën van de Vice-eerste minister, minister van |
Veiligheid en Binnenlandse Zaken, gegeven op 12 december 2017, het | Veiligheid en Binnenlandse Zaken, gegeven op 12 december 2017, het |
advies van de Inspecteur van Financiën van de Minister van Justitie | advies van de Inspecteur van Financiën van de Minister van Justitie |
gegeven op 15 december 2017, het advies van de Inspecteur van | gegeven op 15 december 2017, het advies van de Inspecteur van |
Financiën van de Minister van Defensie gegeven op 13 december 2017, | Financiën van de Minister van Defensie gegeven op 13 december 2017, |
het advies van de Inspecteur van Financiën van de Federale Politie | het advies van de Inspecteur van Financiën van de Federale Politie |
gegeven op 13 december 2017; | gegeven op 13 december 2017; |
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 22 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 22 |
januari 2018; | januari 2018; |
Gelet op het advies 25/2018 van de Commissie voor de bescherming van | Gelet op het advies 25/2018 van de Commissie voor de bescherming van |
de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 21 maart 2018; | de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 21 maart 2018; |
Gelet op het advies 62.920/2 van de Raad van State, gegeven op 26 | Gelet op het advies 62.920/2 van de Raad van State, gegeven op 26 |
februari 2018; | februari 2018; |
Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende | Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende |
diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is deze wet | diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is deze wet |
(/dit besluit) vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het | (/dit besluit) vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het |
bepalingen inzake nationale veiligheid (of van openbare orde) betreft; | bepalingen inzake nationale veiligheid (of van openbare orde) betreft; |
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-eersteminister en | Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-eersteminister en |
minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier, | minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier, |
minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de Minister van | minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de Minister van |
Justitie, de Minister van Defensie en op het advies van de in Raad | Justitie, de Minister van Defensie en op het advies van de in Raad |
vergaderde Ministers, | vergaderde Ministers, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
Artikel 1.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
eerste lid, 3° van de wet van 11 december 1998 betreffende de | eerste lid, 3° van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
veiligheidsadviezen zijn de volgende: | veiligheidsadviezen zijn de volgende: |
1° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in het | 1° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in het |
Schengeninformatiesysteem bedoeld in artikel 24 Verordening (EG) nr. | Schengeninformatiesysteem bedoeld in artikel 24 Verordening (EG) nr. |
1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 | 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 |
betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het | betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het |
Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II); | Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II); |
2° de gegevens en informatie met betrekking tot de personen voor wie | 2° de gegevens en informatie met betrekking tot de personen voor wie |
een signalering met het oog op hun aanhouding, lokalisatie of | een signalering met het oog op hun aanhouding, lokalisatie of |
identificatie ingevoerd is in de gegevensbank opgericht binnen de | identificatie ingevoerd is in de gegevensbank opgericht binnen de |
Internationale organisatie voor Criminele Politie Interpol volgens het | Internationale organisatie voor Criminele Politie Interpol volgens het |
reglement van Interpol met betrekking tot de dataverwerking | reglement van Interpol met betrekking tot de dataverwerking |
III/IRPD/GA/2011. | III/IRPD/GA/2011. |
De raadpleging van deze gegevens en informatie heeft als doel om de | De raadpleging van deze gegevens en informatie heeft als doel om de |
maatregelen te bepalen die tegen de betrokken personen genomen moeten | maatregelen te bepalen die tegen de betrokken personen genomen moeten |
worden. De signaleringen, uitgevoerd door alle Belgische en | worden. De signaleringen, uitgevoerd door alle Belgische en |
buitenlandse politiediensten die aan de overeenkomsten gebonden zijn | buitenlandse politiediensten die aan de overeenkomsten gebonden zijn |
en opgenomen in deze gegevensbanken, zijn nodig om het risico te | en opgenomen in deze gegevensbanken, zijn nodig om het risico te |
evalueren dat een persoon vormt tegen wie maatregelen genomen moeten | evalueren dat een persoon vormt tegen wie maatregelen genomen moeten |
worden. Enkel de gegevens met betrekking tot verdachten, daders en | worden. Enkel de gegevens met betrekking tot verdachten, daders en |
verdwenen personen worden door de federale politie geconsulteerd. | verdwenen personen worden door de federale politie geconsulteerd. |
Art. 2.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
Art. 2.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
eerste lid, 4° van de wet van 11 december 1998 betreffende de | eerste lid, 4° van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
veiligheidsadviezen zijn de volgende: | veiligheidsadviezen zijn de volgende: |
1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals nader bepaald in artikel | 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals nader bepaald in artikel |
44/2, § 1, tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in | 44/2, § 1, tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in |
artikel 44/5, § 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op | artikel 44/5, § 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op |
het politieambt uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben | het politieambt uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben |
op inbreuken bedoeld in artikel 2 van de wet van 24 juni 2013 | op inbreuken bedoeld in artikel 2 van de wet van 24 juni 2013 |
betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. | betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. |
De raadpleging van de hierboven bedoelde gegevens en informatie laat | De raadpleging van de hierboven bedoelde gegevens en informatie laat |
toe om de feiten, misdrijven en te nemen maatregelen op het gebied van | toe om de feiten, misdrijven en te nemen maatregelen op het gebied van |
bestuurlijke en gerechtelijke politie vastgesteld en gedeeld met alle | bestuurlijke en gerechtelijke politie vastgesteld en gedeeld met alle |
leden van de Belgische politiediensten te identificeren. | leden van de Belgische politiediensten te identificeren. |
De kennisname van de aldus bepaalde processen-verbaal, verslagen en | De kennisname van de aldus bepaalde processen-verbaal, verslagen en |
andere informatie is noodzakelijk opdat de veiligheidsoverheden het | andere informatie is noodzakelijk opdat de veiligheidsoverheden het |
risico kunnen evalueren. De betrokken politiediensten zullen de | risico kunnen evalueren. De betrokken politiediensten zullen de |
gerechtelijke overheden consulteren om vast te stellen welk gevolg er | gerechtelijke overheden consulteren om vast te stellen welk gevolg er |
aan het dossier werd gegeven teneinde de evaluatie te kunnen | aan het dossier werd gegeven teneinde de evaluatie te kunnen |
vervolledigen en, indien nodig deze bij te werken. | vervolledigen en, indien nodig deze bij te werken. |
2° de persoonsgegevens en informatie in verband met terrorisme, | 2° de persoonsgegevens en informatie in verband met terrorisme, |
radicalisme en extremisme die verwerkt worden in de bijzondere | radicalisme en extremisme die verwerkt worden in de bijzondere |
operationele politionele gegevensbank, die ontwikkeld werd en beheerd | operationele politionele gegevensbank, die ontwikkeld werd en beheerd |
wordt door de Centrale directie van de bestrijding van de zware en | wordt door de Centrale directie van de bestrijding van de zware en |
georganiseerde criminaliteit, in toepassing van artikel 44/11/3 van de | georganiseerde criminaliteit, in toepassing van artikel 44/11/3 van de |
wet op het politieambt. | wet op het politieambt. |
De informatie uit deze gegevensbank vult de informatie aan die in de | De informatie uit deze gegevensbank vult de informatie aan die in de |
Algemene Nationale Gegevensbank opgenomen is. Ze levert ook essentiële | Algemene Nationale Gegevensbank opgenomen is. Ze levert ook essentiële |
elementen over eventuele banden van de betrokken personen met het | elementen over eventuele banden van de betrokken personen met het |
terroristische, radicale of extremistische milieu. Een evaluatie van | terroristische, radicale of extremistische milieu. Een evaluatie van |
deze gegevens is nodig om de risico's voor de veiligheid of een | deze gegevens is nodig om de risico's voor de veiligheid of een |
mogelijke dreiging vast te stellen. | mogelijke dreiging vast te stellen. |
3° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in de | 3° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in de |
gemeenschappelijke gegevensbanken, bedoeld in artikel 44/2, § 2 en | gemeenschappelijke gegevensbanken, bedoeld in artikel 44/2, § 2 en |
opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van | opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van |
terrorisme en extremisme wanneer dat tot terrorisme kan leiden. | terrorisme en extremisme wanneer dat tot terrorisme kan leiden. |
Deze gegevensbanken bevatten persoonsgegevens en informatie op basis | Deze gegevensbanken bevatten persoonsgegevens en informatie op basis |
waarvan een analyse gemaakt kan worden van de eventuele terroristische | waarvan een analyse gemaakt kan worden van de eventuele terroristische |
dreiging die uitgaat van de personen die het voorwerp uitmaken van de | dreiging die uitgaat van de personen die het voorwerp uitmaken van de |
veiligheidsverificatie. De veiligheidsoverheden moeten over deze | veiligheidsverificatie. De veiligheidsoverheden moeten over deze |
gegevens en informatie beschikken om een specifieke evaluatie te maken | gegevens en informatie beschikken om een specifieke evaluatie te maken |
over de mogelijke banden van de betrokken personen met het | over de mogelijke banden van de betrokken personen met het |
terroristische milieu en/of het extremistische milieu dat tot | terroristische milieu en/of het extremistische milieu dat tot |
terrorisme kan leiden. | terrorisme kan leiden. |
Art. 3.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
Art. 3.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
eerste lid, 5° van de wet van 11 december 1998 betreffende de | eerste lid, 5° van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
veiligheidsadviezen zijn de volgende: | veiligheidsadviezen zijn de volgende: |
1° de gegevens en informatie met betrekking tot de identificatie, de | 1° de gegevens en informatie met betrekking tot de identificatie, de |
externe rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van de personen die | externe rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van de personen die |
gedetineerd zijn of waren, verwerkt door de Federale Overheidsdienst | gedetineerd zijn of waren, verwerkt door de Federale Overheidsdienst |
Justitie in het kader van zijn opdrachten betreffende de | Justitie in het kader van zijn opdrachten betreffende de |
tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en | tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en |
het beheer van de inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging | het beheer van de inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging |
plaatsvindt. | plaatsvindt. |
De raadpleging van deze gegevens en informatie verschaft precieze | De raadpleging van deze gegevens en informatie verschaft precieze |
elementen die ze in aanmerking moet nemen bij de evaluatie van het | elementen die ze in aanmerking moet nemen bij de evaluatie van het |
risico in verband met de situatie van de betrokken personen. | risico in verband met de situatie van de betrokken personen. |
2° de gegevens met betrekking tot de betrokken personen die opgenomen | 2° de gegevens met betrekking tot de betrokken personen die opgenomen |
zijn in de gegevensbank bedoeld in artikel 163 van de programma wet | zijn in de gegevensbank bedoeld in artikel 163 van de programma wet |
(I) van 27 december 2006 ("kadaster Limosa" genaamd). | (I) van 27 december 2006 ("kadaster Limosa" genaamd). |
Via deze gegevens is het mogelijk om de verblijfplaats te bepalen van | Via deze gegevens is het mogelijk om de verblijfplaats te bepalen van |
een buitenlandse werknemer zonder woonplaats in België en om aldus de | een buitenlandse werknemer zonder woonplaats in België en om aldus de |
gegevens te controleren die de betrokken persoon heeft verstrekt en om | gegevens te controleren die de betrokken persoon heeft verstrekt en om |
hem indien nodig een eventuele weigering te kunnen meedelen. | hem indien nodig een eventuele weigering te kunnen meedelen. |
3° de persoonsgegevens en informatie met betrekking tot de veiligheid | 3° de persoonsgegevens en informatie met betrekking tot de veiligheid |
van de burgerluchtvaart die het Directoraat-generaal Luchtvaart aan de | van de burgerluchtvaart die het Directoraat-generaal Luchtvaart aan de |
Nationale Veiligheidsoverheid verstrekt. | Nationale Veiligheidsoverheid verstrekt. |
Deze informatie heeft betrekking op de veiligheidsincidenten in | Deze informatie heeft betrekking op de veiligheidsincidenten in |
verband met de wetgeving over de veiligheid van de burgerluchtvaart | verband met de wetgeving over de veiligheid van de burgerluchtvaart |
die zowel door het luchthavenpersoneel als de passagiers veroorzaakt | die zowel door het luchthavenpersoneel als de passagiers veroorzaakt |
worden. | worden. |
Op basis van deze informatie over gepleegde feiten is het mogelijk om | Op basis van deze informatie over gepleegde feiten is het mogelijk om |
het risico te evalueren dat de betrokken personen vormen. | het risico te evalueren dat de betrokken personen vormen. |
4° de gegevens en informatie met betrekking tot de verdachten bedoeld | 4° de gegevens en informatie met betrekking tot de verdachten bedoeld |
in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het Sociaal Strafwetboek die | in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het Sociaal Strafwetboek die |
opgenomen zijn in de databank e-PV. | opgenomen zijn in de databank e-PV. |
Er moet rekening worden gehouden met deze gegevens en informatie die | Er moet rekening worden gehouden met deze gegevens en informatie die |
verzameld werden in het kader van de bestrijding van illegale arbeid | verzameld werden in het kader van de bestrijding van illegale arbeid |
en sociale fraude om te evalueren of de betrokken persoon niet | en sociale fraude om te evalueren of de betrokken persoon niet |
verdacht wordt van een misdrijf inzake illegale arbeid en/of sociale | verdacht wordt van een misdrijf inzake illegale arbeid en/of sociale |
fraude. | fraude. |
5° de persoonsgegevens en informatie waarover het Federaal Agentschap | 5° de persoonsgegevens en informatie waarover het Federaal Agentschap |
voor Nucleaire Controle in het kader van zijn opdrachten beschikt, in | voor Nucleaire Controle in het kader van zijn opdrachten beschikt, in |
het bijzonder de inspecties en de analyse van het risico op nucleaire | het bijzonder de inspecties en de analyse van het risico op nucleaire |
proliferatie. | proliferatie. |
Deze informatie kan aanvullende elementen verschaffen om te bepalen of | Deze informatie kan aanvullende elementen verschaffen om te bepalen of |
de betrokken personen een risico vormen op nucleair gebied. | de betrokken personen een risico vormen op nucleair gebied. |
De gegevens bedoeld in 1°, 2° en 4° worden zowel geconsulteerd als | De gegevens bedoeld in 1°, 2° en 4° worden zowel geconsulteerd als |
verstrekt door de leden zelf van de Nationale Overheid bedoeld in | verstrekt door de leden zelf van de Nationale Overheid bedoeld in |
artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering | artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering |
van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel |
3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de | 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de |
minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. | minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. |
Art. 5.De Eerste minister, de Vice-eersteminister en minister bevoegd |
Art. 5.De Eerste minister, de Vice-eersteminister en minister bevoegd |
voor Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier en minister | voor Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier en minister |
bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd | bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd |
voor Justitie, de minister bevoegd voor Defensie, zijn, ieder wat hem | voor Justitie, de minister bevoegd voor Defensie, zijn, ieder wat hem |
betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 8 mei 2018. | Gegeven te Brussel, 8 mei 2018. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, | De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, |
D. REYNDERS | D. REYNDERS |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
K.GEENS | K.GEENS |
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, |
J. JAMBON | J. JAMBON |
De Minister van Defensie, | De Minister van Defensie, |
S. VANDEPUT | S. VANDEPUT |