Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 08/05/2018
← Terug naar "Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie "
Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER, FEDERALE FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER, FEDERALE
OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN
ONTWIKKELINGSSAMENWERKING, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE
ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN MINISTERIE VAN ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN MINISTERIE VAN
LANDSVERDEDIGING LANDSVERDEDIGING
8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de
gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van
de uitvoering van een veiligheidsverificatie de uitvoering van een veiligheidsverificatie
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter
ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen kadert in de ten ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen kadert in de ten
uitvoerlegging van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de uitvoerlegging van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de
wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen,
(hierna "WVM") met betrekking tot het gewijzigde artikel 22sexies, § (hierna "WVM") met betrekking tot het gewijzigde artikel 22sexies, §
1. 1.
De wettelijke opdracht die de WVM toekent aan de De wettelijke opdracht die de WVM toekent aan de
'veiligheidsoverheden', zoals gedefinieerd in artikel 22ter dat de 'veiligheidsoverheden', zoals gedefinieerd in artikel 22ter dat de
overheid bedoeld in artikel 15, eerste lid en de aangewezen overheid bedoeld in artikel 15, eerste lid en de aangewezen
veiligheidsoverheden vermeldt, bestaat erin de veiligheidsmachtigingen veiligheidsoverheden vermeldt, bestaat erin de veiligheidsmachtigingen
of veiligheidsadviezen af te leveren of in te trekken die vereist zijn of veiligheidsadviezen af te leveren of in te trekken die vereist zijn
door de WVM of gevraagd worden door een bestuurlijke overheid voor de door de WVM of gevraagd worden door een bestuurlijke overheid voor de
toelating tot de toegang tot bepaalde lokalen, gebouwen en terreinen toelating tot de toegang tot bepaalde lokalen, gebouwen en terreinen
waar zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel waar zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel
of materialen bevinden, met toepassing van artikel 17ter van de wet of materialen bevinden, met toepassing van artikel 17ter van de wet
van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van
het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende
gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor de Nucleaire gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor de Nucleaire
Controle, of voor de toelating tot de uitoefening van een bepaald Controle, of voor de toelating tot de uitoefening van een bepaald
beroep, functie, opdracht of mandaat. beroep, functie, opdracht of mandaat.
Die veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen worden door de Die veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen worden door de
veiligheidsoverheden afgeleverd nadat een veiligheidsverificatie is veiligheidsoverheden afgeleverd nadat een veiligheidsverificatie is
uitgevoerd. Op basis hiervan moeten die overheden bepalen of het uitgevoerd. Op basis hiervan moeten die overheden bepalen of het
individu voor wie de toegang tot lokalen, gebouwen en terreinen waar individu voor wie de toegang tot lokalen, gebouwen en terreinen waar
zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel of zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel of
materialen bevinden of tot dergelijke documenten, of die een beroep, materialen bevinden of tot dergelijke documenten, of die een beroep,
functie, opdracht of mandaat uitoefent, wordt gevraagd, voldoende functie, opdracht of mandaat uitoefent, wordt gevraagd, voldoende
veiligheidsgaranties biedt om de openbare orde, de veiligheid of de veiligheidsgaranties biedt om de openbare orde, de veiligheid of de
bescherming van de fysieke integriteit van de personen te garanderen bescherming van de fysieke integriteit van de personen te garanderen
of geen mogelijke dreiging vormt zoals voorzien in artikel 8, 1° van of geen mogelijke dreiging vormt zoals voorzien in artikel 8, 1° van
de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en
veiligheidsdienst of artikel 12 van de WVM. veiligheidsdienst of artikel 12 van de WVM.
In tegenstelling tot de veiligheidsonderzoeken die worden uitgevoerd In tegenstelling tot de veiligheidsonderzoeken die worden uitgevoerd
in het kader van de machtigingsaanvragen, waarvoor de in het kader van de machtigingsaanvragen, waarvoor de
veiligheidsoverheid zoals gedefinieerd in artikel 15, eerste lid van veiligheidsoverheid zoals gedefinieerd in artikel 15, eerste lid van
de WVM, en de onderzoeksdiensten over uitgebreide onderzoeksmiddelen de WVM, en de onderzoeksdiensten over uitgebreide onderzoeksmiddelen
en een termijn van meerdere maanden naargelang van het niveau van de en een termijn van meerdere maanden naargelang van het niveau van de
veiligheidsmachtiging beschikken, moeten de veiligheidsverificaties veiligheidsmachtiging beschikken, moeten de veiligheidsverificaties
binnen een zeer korte termijn worden uitgevoerd. Ze zijn bovendien binnen een zeer korte termijn worden uitgevoerd. Ze zijn bovendien
beperkt tot de consultatie en de evaluatie van gegevens en informatie beperkt tot de consultatie en de evaluatie van gegevens en informatie
zoals bepaald in artikel 22sexies van de WVM. zoals bepaald in artikel 22sexies van de WVM.
Er bestaan verschillende categorieën van gegevens en informatie Er bestaan verschillende categorieën van gegevens en informatie
waarover de veiligheidsoverheden beschikken. Naast de gegevens en waarover de veiligheidsoverheden beschikken. Naast de gegevens en
informatie bedoeld in artikel 22sexies § 1, eerste lid, 1° en 2° van informatie bedoeld in artikel 22sexies § 1, eerste lid, 1° en 2° van
de WVM, maken nog andere gegevens en informatie, hernomen in de punten de WVM, maken nog andere gegevens en informatie, hernomen in de punten
3° tot 5, waarvan moet worden vastgesteld of ze geschikt, relevant en 3° tot 5, waarvan moet worden vastgesteld of ze geschikt, relevant en
niet-excessief zijn, het voorwerp uit van een consultatie en een niet-excessief zijn, het voorwerp uit van een consultatie en een
evaluatie die, teneinde het proportionaliteitsprincipe met betrekking evaluatie die, teneinde het proportionaliteitsprincipe met betrekking
tot het doeleinde beoogd door de veiligheidsverificatie te tot het doeleinde beoogd door de veiligheidsverificatie te
respecteren, al dan niet systematisch worden uitgevoerd. respecteren, al dan niet systematisch worden uitgevoerd.
Alsook, enkel de gegevens en informatie die hernomen worden onder 1° Alsook, enkel de gegevens en informatie die hernomen worden onder 1°
tot 4° maken het onderwerp uit van een systematische consultatie en tot 4° maken het onderwerp uit van een systematische consultatie en
evaluatie. Zij die het onderwerp uitmaken van 5°, worden niet evaluatie. Zij die het onderwerp uitmaken van 5°, worden niet
geconsulteerd of geëvalueerd behalve wanneer ze pertinent en adequaat geconsulteerd of geëvalueerd behalve wanneer ze pertinent en adequaat
blijken om een veiligheidsverificatie in uitvoeren te completeren. blijken om een veiligheidsverificatie in uitvoeren te completeren.
Artikel 8 van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de WVM Artikel 8 van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de WVM
legt voortaan op dat een lijst moet worden opgesteld van die andere legt voortaan op dat een lijst moet worden opgesteld van die andere
gegevens en informatie. Deze lijst wordt bepaald in de artikelen 1 tot gegevens en informatie. Deze lijst wordt bepaald in de artikelen 1 tot
3 van het koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd. 3 van het koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd.
Gelet op de snelle ontwikkeling van de maatschappij en van de Gelet op de snelle ontwikkeling van de maatschappij en van de
beschikbare technische middelen enerzijds en de nieuwe terroristische beschikbare technische middelen enerzijds en de nieuwe terroristische
dreigingen en ten aanzien van de openbare veiligheid anderzijds, zal dreigingen en ten aanzien van de openbare veiligheid anderzijds, zal
dit koninklijk besluit mettertijd en naargelang van de evoluties dit koninklijk besluit mettertijd en naargelang van de evoluties
aangepast moeten worden om zo volledig mogelijke aangepast moeten worden om zo volledig mogelijke
veiligheidsverificaties mogelijk te maken, die steeds op relevante veiligheidsverificaties mogelijk te maken, die steeds op relevante
gegevens en informatie berusten ten opzichte van het doeleinde van die gegevens en informatie berusten ten opzichte van het doeleinde van die
veiligheidsverificaties. veiligheidsverificaties.
Artikelsgewijze commentaar Artikelsgewijze commentaar
Artikel 1 Artikel 1
Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 3° van WVM bepaalt dat Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 3° van WVM bepaalt dat
internationale politionele gegevensbanken geraadpleegd en geëvalueerd internationale politionele gegevensbanken geraadpleegd en geëvalueerd
worden in het kader van de veiligheidsverificaties. worden in het kader van de veiligheidsverificaties.
De gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken personen De gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken personen
zijn afkomstig van: zijn afkomstig van:
1° het Schengeninformatiesysteem. Deze gegevensbank bevat de 1° het Schengeninformatiesysteem. Deze gegevensbank bevat de
identificatie van de gezochte, vermiste, van het Schengengrondgebied identificatie van de gezochte, vermiste, van het Schengengrondgebied
te verwijderen personen, alsook de identificatie van de gestolen, te verwijderen personen, alsook de identificatie van de gestolen,
verduisterde, verdachte, op het Schengengrondgebied op te sporen verduisterde, verdachte, op het Schengengrondgebied op te sporen
vervoersmiddelen en voorwerpen op grond artikel 24 Verordening (EG) vervoersmiddelen en voorwerpen op grond artikel 24 Verordening (EG)
nr. 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december nr. 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december
2006 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het 2006 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het
Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II).
2° een gegevensbank opgericht binnen de Internationale Organisatie 2° een gegevensbank opgericht binnen de Internationale Organisatie
voor Criminele Politie Interpol die de identificatie van voor Criminele Politie Interpol die de identificatie van
internationaal gesignaleerde personen bevat met het oog op hun internationaal gesignaleerde personen bevat met het oog op hun
aanhouding, identificatie of lokalisatie volgens het reglement van aanhouding, identificatie of lokalisatie volgens het reglement van
Interpol met betrekking tot de dataverwerking III/IRPD/GA/2011. Interpol met betrekking tot de dataverwerking III/IRPD/GA/2011.
Wat de Schengen-gegevensbank betreft, worden enkel de gegevens met Wat de Schengen-gegevensbank betreft, worden enkel de gegevens met
betrekking tot de verdachten of daders geraadpleegd door de Federale betrekking tot de verdachten of daders geraadpleegd door de Federale
Politie. Deze laatste is een autoriteit die toestemming heeft en Politie. Deze laatste is een autoriteit die toestemming heeft en
hernomen wordt in de Lijst van de tot directe bevraging van de in het hernomen wordt in de Lijst van de tot directe bevraging van de in het
Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) opgenomen Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) opgenomen
gegevens overeenkomstig artikel 31, lid 8, van Verordening (EG) nr. gegevens overeenkomstig artikel 31, lid 8, van Verordening (EG) nr.
1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad en artikel 46, lid 8 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad en artikel 46, lid 8
van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad betreffende de instelling, de van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad betreffende de instelling, de
werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem van de tweede werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem van de tweede
generatie (SIS II) (2017/C 228/01). generatie (SIS II) (2017/C 228/01).
Naar aanleiding van het advies 25/2018 van de Commissie voor de Naar aanleiding van het advies 25/2018 van de Commissie voor de
Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer van 21 maart 2018 (hierna: Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer van 21 maart 2018 (hierna:
"advies 25/2018"), punt 12-15, wordt verduidelijkt dat de "advies 25/2018"), punt 12-15, wordt verduidelijkt dat de
signaleringen met betrekking tot getuigen in het kader van een signaleringen met betrekking tot getuigen in het kader van een
gerechtelijke procedure worden niet geconsulteerd. Enkel de gegevens gerechtelijke procedure worden niet geconsulteerd. Enkel de gegevens
met betrekking tot verdachten, daders en verdwenen personen worden met betrekking tot verdachten, daders en verdwenen personen worden
door de Federale Politie geconsulteerd. Wat betreft de verdwenen door de Federale Politie geconsulteerd. Wat betreft de verdwenen
personen is het belangrijk om, in het kader van de openbare personen is het belangrijk om, in het kader van de openbare
veiligheid, vast te stellen wanneer persoonsgegevens van een verdwenen veiligheid, vast te stellen wanneer persoonsgegevens van een verdwenen
persoon gebruikt worden of het gebruik door de persoon zelf betreft of persoon gebruikt worden of het gebruik door de persoon zelf betreft of
dat het identiteitsdiefstal betreft. Wat de Interpol-gegevensbanken dat het identiteitsdiefstal betreft. Wat de Interpol-gegevensbanken
betreft, is de veiligheidsverificatie uitsluitend gebaseerd op de betreft, is de veiligheidsverificatie uitsluitend gebaseerd op de
raadpleging van de gegevensbank 'Nominals'. raadpleging van de gegevensbank 'Nominals'.
De raadpleging van die gegevensbanken en de evaluatie van de gegevens De raadpleging van die gegevensbanken en de evaluatie van de gegevens
verschaffen essentiële informatie betreffende de in België verschaffen essentiële informatie betreffende de in België
verblijvende en niet in België verblijvende gesignaleerde personen om verblijvende en niet in België verblijvende gesignaleerde personen om
de te nemen maatregel ten aanzien van hen te kunnen uitvoeren. Deze de te nemen maatregel ten aanzien van hen te kunnen uitvoeren. Deze
gegevens zullen een grote invloed hebben op het advies of de gegevens zullen een grote invloed hebben op het advies of de
beslissing die de veiligheidsoverheid zal nemen wat de waarborgen beslissing die de veiligheidsoverheid zal nemen wat de waarborgen
betreft die een persoon moet bieden die toegang wil krijgen tot de betreft die een persoon moet bieden die toegang wil krijgen tot de
lokalen, gebouwen en terreinen waar zich geclassificeerde of lokalen, gebouwen en terreinen waar zich geclassificeerde of
gecategoriseerde informatie, materieel of materialen bevinden of die gecategoriseerde informatie, materieel of materialen bevinden of die
een beroep, functie, opdracht of mandaat wil uitoefenen zoals bepaald een beroep, functie, opdracht of mandaat wil uitoefenen zoals bepaald
in artikel 22quinquies. in artikel 22quinquies.
Artikel 2 Artikel 2
Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 4° bevat de gegevens en informatie Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 4° bevat de gegevens en informatie
bedoeld in de artikelen 44/1 en 44/2 van de wet op het politieambt die bedoeld in de artikelen 44/1 en 44/2 van de wet op het politieambt die
de politiediensten meedelen met toestemming van de gerechtelijke de politiediensten meedelen met toestemming van de gerechtelijke
overheden wat de gerechtelijke gegevens betreft. overheden wat de gerechtelijke gegevens betreft.
Deze gegevens en informatie zijn opgenomen in: Deze gegevens en informatie zijn opgenomen in:
1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals vermeld in artikel 44/2, 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals vermeld in artikel 44/2,
tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in artikel 44/5, § tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in artikel 44/5, §
1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op het politieambt 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op het politieambt
uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben op inbreuken uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben op inbreuken
bedoeld in artikel 2 van de wet van 2024 juni 2013 betreffende de bedoeld in artikel 2 van de wet van 2024 juni 2013 betreffende de
gemeentelijke administratieve sancties. gemeentelijke administratieve sancties.
De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle persoonsgebonden De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle persoonsgebonden
gegevens van bestuurlijke en gerechtelijke politie. gegevens van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
De inhoud, de procedure voor de voeding en verwerking van de gegevens De inhoud, de procedure voor de voeding en verwerking van de gegevens
van de ANG zijn duidelijk en nauwkeurig bepaald in de artikelen 44/5 van de ANG zijn duidelijk en nauwkeurig bepaald in de artikelen 44/5
en volgende van de wet op het politieambt en in de omzendbrief MFO3. en volgende van de wet op het politieambt en in de omzendbrief MFO3.
De informatie en gegevens die in aanmerking komen voor de De informatie en gegevens die in aanmerking komen voor de
veiligheidsverificaties zijn beperkt tot de hierboven bedoelde veiligheidsverificaties zijn beperkt tot de hierboven bedoelde
aangezien ze enkel verdachte personen of daders betreffen. Enkel de aangezien ze enkel verdachte personen of daders betreffen. Enkel de
relevantie informatie wordt beoogd. De gegevens en informatie relevantie informatie wordt beoogd. De gegevens en informatie
betreffende de getuigen en slachtoffers zijn uitgesloten uit het betreffende de getuigen en slachtoffers zijn uitgesloten uit het
toepassingsgebied en kunnen niet worden gebruikt. toepassingsgebied en kunnen niet worden gebruikt.
Deze gegevensbank wordt systematisch geraadpleegd in het kader van de Deze gegevensbank wordt systematisch geraadpleegd in het kader van de
veiligheidsverificaties. Deze raadpleging houdt in dat de veiligheidsverificaties. Deze raadpleging houdt in dat de
processen-verbaal en de daarmee verband houdende verslagen worden processen-verbaal en de daarmee verband houdende verslagen worden
gelezen wanneer dat nodig blijkt ten aanzien van de informatie die in gelezen wanneer dat nodig blijkt ten aanzien van de informatie die in
de ANG wordt gevonden. Dit maakt een nauwkeurige evaluatie van het de ANG wordt gevonden. Dit maakt een nauwkeurige evaluatie van het
dossier mogelijk. Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 18, dossier mogelijk. Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 18,
wordt verduidelijkt dat de betrokken politie diensten de gerechtelijke wordt verduidelijkt dat de betrokken politie diensten de gerechtelijke
overheden zullen consulteren om vast te stellen welk gevolg er gegeven overheden zullen consulteren om vast te stellen welk gevolg er gegeven
werd aan het dossier teneinde de evaluatie te kunnen vervolledigen. De werd aan het dossier teneinde de evaluatie te kunnen vervolledigen. De
verwerking van gerechtelijke gegevens mag geen afbreuk doen aan verwerking van gerechtelijke gegevens mag geen afbreuk doen aan
lopende gerechtelijke of opsporingsonderzoeken. lopende gerechtelijke of opsporingsonderzoeken.
Teneinde de efficiëntie en de uniformiteit van de consulatie door de Teneinde de efficiëntie en de uniformiteit van de consulatie door de
gerechtelijke politiediensten te garanderen, gebeurd deze op basis van gerechtelijke politiediensten te garanderen, gebeurd deze op basis van
de richtlijnen van het College van procureurs-generaal (Omzendbrief de richtlijnen van het College van procureurs-generaal (Omzendbrief
nr. COL 11/2005 van het College procureurs-generaal bij het Hof van nr. COL 11/2005 van het College procureurs-generaal bij het Hof van
beroep betreffende de classificatie en veiligheidsmachtigingen, beroep betreffende de classificatie en veiligheidsmachtigingen,
veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen van informatieverstrekking veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen van informatieverstrekking
door de gerechtelijke overheden). door de gerechtelijke overheden).
Van alle persoonsgegevens die in de Algemene Nationale Gegevensbank Van alle persoonsgegevens die in de Algemene Nationale Gegevensbank
zijn opgenomen, zijn de biometrische gegevens (vingerafdrukken, iris zijn opgenomen, zijn de biometrische gegevens (vingerafdrukken, iris
...) in bepaalde gevallen onontbeerlijk. ...) in bepaalde gevallen onontbeerlijk.
Om te weten of de personen die het voorwerp uitmaken van een Om te weten of de personen die het voorwerp uitmaken van een
veiligheidsverificatie bekend zijn in de verschillende gegevensbanken veiligheidsverificatie bekend zijn in de verschillende gegevensbanken
waartoe de veiligheidsoverheid toegang heeft, moeten ze eerst waartoe de veiligheidsoverheid toegang heeft, moeten ze eerst
geïdentificeerd worden, wat voor Belgen mogelijk is via het geïdentificeerd worden, wat voor Belgen mogelijk is via het
Rijksregister, maar moeilijker is voor buitenlanders, want er bestaat Rijksregister, maar moeilijker is voor buitenlanders, want er bestaat
geen equivalent voor het Belgische Rijksregister. geen equivalent voor het Belgische Rijksregister.
Een toegang tot biometrische gegevens maakt een zekere identificatie Een toegang tot biometrische gegevens maakt een zekere identificatie
mogelijk wanneer de identiteitsdocumenten die sommige landen uitreiken mogelijk wanneer de identiteitsdocumenten die sommige landen uitreiken
niet betrouwbaar zijn. Die biometrische gegevens maken het ook niet betrouwbaar zijn. Die biometrische gegevens maken het ook
mogelijk om naamgenoten van elkaar te onderscheiden. Naar aanleiding mogelijk om naamgenoten van elkaar te onderscheiden. Naar aanleiding
van het advies 25/2018, punt 19, wordt verduidelijkt dat de Federale van het advies 25/2018, punt 19, wordt verduidelijkt dat de Federale
Politie de biometrische gegevens slechts zal raadplegen wanneer er Politie de biometrische gegevens slechts zal raadplegen wanneer er
zich met betrekking tot een betrokkene die het voorwerp van een zich met betrekking tot een betrokkene die het voorwerp van een
veiligheidsverificatie uitmaakt een probleem van identificatie veiligheidsverificatie uitmaakt een probleem van identificatie
voordoet. voordoet.
Wat betreft de Algemene Dienst Inlichtingen en de Veiligheid van de Wat betreft de Algemene Dienst Inlichtingen en de Veiligheid van de
Krijgsmacht kan de raadpleging van biometrische gegevens nodig zijn Krijgsmacht kan de raadpleging van biometrische gegevens nodig zijn
daar zij ook veiligheidsverificaties in het buitenland uitvoeren, meer daar zij ook veiligheidsverificaties in het buitenland uitvoeren, meer
bepaald voor de toegang tot operationele zones. In bepaalde delen van bepaald voor de toegang tot operationele zones. In bepaalde delen van
de wereld is het nodig om te evalueren of een bijkomende identificatie de wereld is het nodig om te evalueren of een bijkomende identificatie
niet noodzakelijk is. niet noodzakelijk is.
Gezien de beperkte termijnen om een veiligheidsverificatie uit te Gezien de beperkte termijnen om een veiligheidsverificatie uit te
voeren is een vraag inzake echtheid van documenten, zoals wordt voeren is een vraag inzake echtheid van documenten, zoals wordt
voorgesteld door de Commissie, niet mogelijk in alle gevallen. voorgesteld door de Commissie, niet mogelijk in alle gevallen.
Daarentegen kan de consultatie van biometrische gegevens noodzakelijk Daarentegen kan de consultatie van biometrische gegevens noodzakelijk
zijn zelfs wanneer de identificatie van een persoon die het onderwerp zijn zelfs wanneer de identificatie van een persoon die het onderwerp
uitmaakt van de veiligheidsverificatie geen probleem stelt, maar, het uitmaakt van de veiligheidsverificatie geen probleem stelt, maar, het
is mogelijk dat de Politie de vingerafdruk van deze persoon heeft is mogelijk dat de Politie de vingerafdruk van deze persoon heeft
teruggevonden in het kader van een aanslag, zonder deze ten tijde van teruggevonden in het kader van een aanslag, zonder deze ten tijde van
de aanslag aan de persoon te kunnen linken. In deze situatie is het de aanslag aan de persoon te kunnen linken. In deze situatie is het
enkel het biometrische gegeven dat toelaat om de persoon aan de enkel het biometrische gegeven dat toelaat om de persoon aan de
aanslag te linken. aanslag te linken.
2° de bijzondere operationele politionele gegevensbank gelinkt aan 2° de bijzondere operationele politionele gegevensbank gelinkt aan
terrorisme, radicalisme en extremisme, die wordt beheerd door de terrorisme, radicalisme en extremisme, die wordt beheerd door de
Centrale directie van de bestrijding van de georganiseerde Centrale directie van de bestrijding van de georganiseerde
criminaliteit. criminaliteit.
In toepassing van het artikel 44/11/3 van de wet op het politieambt, In toepassing van het artikel 44/11/3 van de wet op het politieambt,
werd deze gegevensbank opgericht en aangekondigd aan het werd deze gegevensbank opgericht en aangekondigd aan het
Controleorgaan op de politionele informatie om de informatie te Controleorgaan op de politionele informatie om de informatie te
coördineren die verwerkt wordt door de politiediensten en de coördineren die verwerkt wordt door de politiediensten en de
internationale partners die belast zijn met de strijd tegen het internationale partners die belast zijn met de strijd tegen het
terrorisme, extremisme en radicalisme. terrorisme, extremisme en radicalisme.
De specifieke informatie en gegevens die deze gegevensbank bevat, zijn De specifieke informatie en gegevens die deze gegevensbank bevat, zijn
afkomstig van verschillende partners, zowel binnen de politie als afkomstig van verschillende partners, zowel binnen de politie als
internationale partners, die belast zijn met de strijd tegen het internationale partners, die belast zijn met de strijd tegen het
terrorisme, extremisme en radicalisme. terrorisme, extremisme en radicalisme.
Deze gegevensbank bevat gegevens en informatie in verband met Deze gegevensbank bevat gegevens en informatie in verband met
terrorisme, radicalisme en extremisme die niet in de ANG geregistreerd terrorisme, radicalisme en extremisme die niet in de ANG geregistreerd
worden. De raadpleging van die gegevens in het kader van de worden. De raadpleging van die gegevens in het kader van de
veiligheidsverificaties is van essentieel belang om na te gaan of de veiligheidsverificaties is van essentieel belang om na te gaan of de
persoon die het voorwerp uitmaakt van de verificatie bekendstaat voor persoon die het voorwerp uitmaakt van de verificatie bekendstaat voor
links met terrorisme, radicalisme of extremisme en al dan niet een links met terrorisme, radicalisme of extremisme en al dan niet een
mogelijke dreiging vormt zoals beschreven in de artikelen 22bis en mogelijke dreiging vormt zoals beschreven in de artikelen 22bis en
22quinquies van de wet. Enkel de gegevens betreffende de personen die 22quinquies van de wet. Enkel de gegevens betreffende de personen die
als verdachte of dader betrokken zijn, worden in deze context als verdachte of dader betrokken zijn, worden in deze context
geraadpleegd. geraadpleegd.
3° de gemeenschappelijke gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 2 3° de gemeenschappelijke gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 2
en opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van en opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van
terrorisme en extremisme wanneer het kan leiden tot terrorisme. terrorisme en extremisme wanneer het kan leiden tot terrorisme.
Die gegevensbanken bevatten informatie op basis waarvan terrorisme en Die gegevensbanken bevatten informatie op basis waarvan terrorisme en
radicalisme kan worden voorkomen en opgevolgd. In het kader van een radicalisme kan worden voorkomen en opgevolgd. In het kader van een
veiligheidsverificatie moet het aspect potentialiteit van een dreiging veiligheidsverificatie moet het aspect potentialiteit van een dreiging
in de zin van artikel 8, 1° van de wet van 30 november 1998 houdende in de zin van artikel 8, 1° van de wet van 30 november 1998 houdende
regeling van de inlichtingen en veiligheidsdiensten of van artikel 12 regeling van de inlichtingen en veiligheidsdiensten of van artikel 12
van de WVM in aanmerking worden genomen wanneer geëvalueerd wordt of van de WVM in aanmerking worden genomen wanneer geëvalueerd wordt of
een veiligheidsattest of een veiligheidsadvies al dan niet wordt een veiligheidsattest of een veiligheidsadvies al dan niet wordt
toegekend. Enkel de gegevens betreffende de personen die als verdachte toegekend. Enkel de gegevens betreffende de personen die als verdachte
of dader betrokken zijn, worden in deze context geraadpleegd. of dader betrokken zijn, worden in deze context geraadpleegd.
Artikel 3 Artikel 3
Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 5° heeft betrekking op de andere Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 5° heeft betrekking op de andere
gegevens en informatie die geëvalueerd moet worden in het kader van de gegevens en informatie die geëvalueerd moet worden in het kader van de
veiligheidsverificaties. veiligheidsverificaties.
Het betreft de gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken Het betreft de gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken
personen die afkomstig zijn uit: personen die afkomstig zijn uit:
1° de identificatiegegevens, de gegevens betreffende de externe 1° de identificatiegegevens, de gegevens betreffende de externe
rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van (voormalige) rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van (voormalige)
gedetineerden verwerkt door de Federale Overheidsdienst Justitie in gedetineerden verwerkt door de Federale Overheidsdienst Justitie in
het kader van zijn opdrachten betreffende de tenuitvoerlegging van het kader van zijn opdrachten betreffende de tenuitvoerlegging van
vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en het beheer van de vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en het beheer van de
inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging plaatsvindt. inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging plaatsvindt.
De raadpleging van deze categorieën van gegevens laat toe te De raadpleging van deze categorieën van gegevens laat toe te
beschikken over precieze en actuele informatie betreffende de personen beschikken over precieze en actuele informatie betreffende de personen
die in België gedetineerd zijn of waren en worden in aanmerking die in België gedetineerd zijn of waren en worden in aanmerking
genomen bij de evaluatie van het risico dat de persoon vormt die aan genomen bij de evaluatie van het risico dat de persoon vormt die aan
de veiligheidsverificatie wordt onderworpen. de veiligheidsverificatie wordt onderworpen.
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 26, wordt verduidelijkt Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 26, wordt verduidelijkt
in het laatste lid van art. 3 dat het de leden van de Nationale in het laatste lid van art. 3 dat het de leden van de Nationale
Overheid bedoeld in artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart Overheid bedoeld in artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart
2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen zijn die de bovenstaande gegevens en informatie veiligheidsadviezen zijn die de bovenstaande gegevens en informatie
raadplegen. raadplegen.
2° het Kadaster Limosa van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid 2° het Kadaster Limosa van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
Het kadaster LIMOSA bevat de aangiften van de werkgever betreffende de Het kadaster LIMOSA bevat de aangiften van de werkgever betreffende de
woonplaats van de buitenlandse werknemer in België. Aangezien het voor woonplaats van de buitenlandse werknemer in België. Aangezien het voor
de veiligheidsverificatie van essentieel belang is om te weten waar de de veiligheidsverificatie van essentieel belang is om te weten waar de
buitenlandse werknemers zonder woonplaats in België verblijven om de buitenlandse werknemers zonder woonplaats in België verblijven om de
brief betreffende hun verzoek tot veiligheidsattest naar hen te kunnen brief betreffende hun verzoek tot veiligheidsattest naar hen te kunnen
sturen, kan het nodig zijn om de gegevens betreffende de betrokken sturen, kan het nodig zijn om de gegevens betreffende de betrokken
personen te raadplegen indien de veiligheidsoverheid niet over deze personen te raadplegen indien de veiligheidsoverheid niet over deze
inlichting beschikt of indien er twijfel bestaat over de juistheid van inlichting beschikt of indien er twijfel bestaat over de juistheid van
deze inlichting. deze inlichting.
Volgend op opmerking 2 in het advies 62.920/2 van 26 februari 2018 van Volgend op opmerking 2 in het advies 62.920/2 van 26 februari 2018 van
de Raad van State, met betrekking tot artikel 3, 2°, van dit besluit de Raad van State, met betrekking tot artikel 3, 2°, van dit besluit
wordt de verwijzing naar de machtigingen toegekend door het Sectoraal wordt de verwijzing naar de machtigingen toegekend door het Sectoraal
Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in
artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en
organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, ingevoegd. organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, ingevoegd.
Deze machtigingen werden gegeven op: Deze machtigingen werden gegeven op:
o 5 juli 2016 in de machtiging SCSZG/16/148 met betrekking tot de o 5 juli 2016 in de machtiging SCSZG/16/148 met betrekking tot de
elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de politiediensten elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de politiediensten
door middel van de webtoepassing DOLSIS; door middel van de webtoepassing DOLSIS;
o 2 april 2013 in de machtiging CSSS/13/89 met betrekking tot de o 2 april 2013 in de machtiging CSSS/13/89 met betrekking tot de
elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de Veiligheid van de elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de Veiligheid van de
Staat door middel van de webtoepassing DOLSIS; Staat door middel van de webtoepassing DOLSIS;
o 4 oktober 2016 in de machtiging CSSSS/16/206 met betrekking tot de o 4 oktober 2016 in de machtiging CSSSS/16/206 met betrekking tot de
toegang tot de databank bevattende persoonsgegevens door het Openbaar toegang tot de databank bevattende persoonsgegevens door het Openbaar
Ministerie. Ministerie.
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punten 28 en 29, wordt Naar aanleiding van het advies 25/2018, punten 28 en 29, wordt
verduidelijkt dat de consultatie van deze gegevens noodzakelijk is, verduidelijkt dat de consultatie van deze gegevens noodzakelijk is,
bijvoorbeeld wanneer werknemers afkomstig uit een EU lidstaat tijdens bijvoorbeeld wanneer werknemers afkomstig uit een EU lidstaat tijdens
een korte periode werken komen uitvoeren voor de EU, of in het kader een korte periode werken komen uitvoeren voor de EU, of in het kader
van technische correcties aan de nucleaire centrales. Deze gegevens van technische correcties aan de nucleaire centrales. Deze gegevens
worden verzameld door de Federale Politie in het kader van worden verzameld door de Federale Politie in het kader van
verificaties uitgevoerd in het kader van veiligheidsverificaties verificaties uitgevoerd in het kader van veiligheidsverificaties
uitgevoerd door de Nationale Veiligheidsoverheid of door het FANC, de uitgevoerd door de Nationale Veiligheidsoverheid of door het FANC, de
ADCC of de Federale Politie wanneer zij optreden als ADCC of de Federale Politie wanneer zij optreden als
veiligheidsoverheid. veiligheidsoverheid.
3° de informatie bezorgd door het Directoraat-generaal Luchtvaart 3° de informatie bezorgd door het Directoraat-generaal Luchtvaart
(DGLV) (DGLV)
Het DGLV ontvangt als bevoegde overheid informatie van de stakeholders Het DGLV ontvangt als bevoegde overheid informatie van de stakeholders
in verband met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Het gaat onder in verband met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Het gaat onder
andere om de informatie afkomstig van de Security managers of van de andere om de informatie afkomstig van de Security managers of van de
personen die actief zijn in de burgerluchtvaart betreffende het gedrag personen die actief zijn in de burgerluchtvaart betreffende het gedrag
van bepaalde mensen en de incidenten die een invloed op de veiligheid van bepaalde mensen en de incidenten die een invloed op de veiligheid
hebben. hebben.
4° de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het 4° de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het
Sociaal Strafwetboek. Sociaal Strafwetboek.
De raadpleging van de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6 van het De raadpleging van de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6 van het
Sociaal Strafwetboek moet overwogen worden om te evalueren of de Sociaal Strafwetboek moet overwogen worden om te evalueren of de
betrokken persoon niet verdacht wordt van een inbreuk inzake de betrokken persoon niet verdacht wordt van een inbreuk inzake de
bestrijding van illegale arbeid en/of sociale fraude. bestrijding van illegale arbeid en/of sociale fraude.
De veiligheidsoverheden moeten met deze gegevens en informatie De veiligheidsoverheden moeten met deze gegevens en informatie
rekening kunnen houden bij de risicoanalyse met het oog op het afgeven rekening kunnen houden bij de risicoanalyse met het oog op het afgeven
van een veiligheidsadvies of veiligheidsattest. van een veiligheidsadvies of veiligheidsattest.
Ook de databank e-PV is, net als het kadaster Limosa bedoeld in 2°, Ook de databank e-PV is, net als het kadaster Limosa bedoeld in 2°,
onderworpen aan een machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale onderworpen aan een machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale
Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van
15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze machtiging wordt dan ook Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze machtiging wordt dan ook
aangevraagd. Deze bepaling zal dan ook, via ministerieel besluit, pas aangevraagd. Deze bepaling zal dan ook, via ministerieel besluit, pas
in werking kunnen treden wanneer de machtiging werd toegekend. in werking kunnen treden wanneer de machtiging werd toegekend.
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 33, wordt verduidelijkt Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 33, wordt verduidelijkt
dat de machtiging werd aangevraagd aan het bovenvermelde Sectoraal dat de machtiging werd aangevraagd aan het bovenvermelde Sectoraal
Comité ten gunste van de Federale Politie, de Veiligheid van de Staat Comité ten gunste van de Federale Politie, de Veiligheid van de Staat
en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid. en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid.
5° informatie van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle 5° informatie van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
De gegevens en informatie betreffende de analyse van het risico op De gegevens en informatie betreffende de analyse van het risico op
nucleaire proliferatie of het risico op sabotage of betreffende feiten nucleaire proliferatie of het risico op sabotage of betreffende feiten
die kunnen leiden tot ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de die kunnen leiden tot ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de
betrokken persoon en waarvan de directeur-generaal van het Federaal betrokken persoon en waarvan de directeur-generaal van het Federaal
Agentschap voor Nucleaire Controle of zijn afgevaardigde die Agentschap voor Nucleaire Controle of zijn afgevaardigde die
verantwoordelijk is voor de afdeling van het Agentschap die bevoegd is verantwoordelijk is voor de afdeling van het Agentschap die bevoegd is
voor de veiligheid, moeten door het FANC geraadpleegd kunnen worden. voor de veiligheid, moeten door het FANC geraadpleegd kunnen worden.
Die informatie of die gegevens, ongeacht of ze algemeen of meer Die informatie of die gegevens, ongeacht of ze algemeen of meer
specifiek en individueel zijn, vullen de informatie en gegevens aan specifiek en individueel zijn, vullen de informatie en gegevens aan
die vermeld zijn in artikel 22sexies, § 1, 1° tot 4° en die aan de die vermeld zijn in artikel 22sexies, § 1, 1° tot 4° en die aan de
directeur-generaal of zijn afgevaardigde bezorgd kunnen zijn of directeur-generaal of zijn afgevaardigde bezorgd kunnen zijn of
waarvan de samenvatting bezorgd kan zijn door de inlichtingen- en waarvan de samenvatting bezorgd kan zijn door de inlichtingen- en
veiligheidsdiensten of de gerechtelijke overheden. Het is absoluut veiligheidsdiensten of de gerechtelijke overheden. Het is absoluut
noodzakelijk dat ze gebruikt kunnen worden om de motieven van de noodzakelijk dat ze gebruikt kunnen worden om de motieven van de
directeur-generaal of zijn afgevaardigde te staven om een directeur-generaal of zijn afgevaardigde te staven om een
veiligheidsattest toe te kennen of te weigeren, of in voorkomend veiligheidsattest toe te kennen of te weigeren, of in voorkomend
geval, dat ze op zich deze toekenning of weigering kunnen motiveren. geval, dat ze op zich deze toekenning of weigering kunnen motiveren.
Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 36, wordt verduidelijkt Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 36, wordt verduidelijkt
dat de informatie bedoeld in 5° hoofdzakelijk bedoeld is voor het FANC dat de informatie bedoeld in 5° hoofdzakelijk bedoeld is voor het FANC
als veiligheidsoverheid. Deze gegevens mogen evenwel ook verstrekt als veiligheidsoverheid. Deze gegevens mogen evenwel ook verstrekt
worden in het kader van de uitvoering van andere worden in het kader van de uitvoering van andere
veiligheidsverificaties. Hierbij het voorbeeld van een werknemer in de veiligheidsverificaties. Hierbij het voorbeeld van een werknemer in de
nucleaire sector die ook werken uitvoert in een andere technische nucleaire sector die ook werken uitvoert in een andere technische
omgeving waar een verificatie vereist is. Indien er feitengekend zijn omgeving waar een verificatie vereist is. Indien er feitengekend zijn
bij het FANC, moeten deze gegevens ook in de andere procedures bij het FANC, moeten deze gegevens ook in de andere procedures
gebruikt worden. gebruikt worden.
Artikel 4 Artikel 4
Artikel 4 bepaalt wanneer het besluit in werking treedt. Het besluit Artikel 4 bepaalt wanneer het besluit in werking treedt. Het besluit
treedt, net als de wet die ze uitvoert, in werking de dag van haar treedt, net als de wet die ze uitvoert, in werking de dag van haar
publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dit met uitzondering vanartikel publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dit met uitzondering vanartikel
3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de
minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. Dit zal niet zijn alvorens minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. Dit zal niet zijn alvorens
de machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van
de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van 15 januari 1990
houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de
Sociale Zekerheid, toegekend is voor de raadpleging van de e-PV Sociale Zekerheid, toegekend is voor de raadpleging van de e-PV
databank. databank.
Ik heb de eer te zijn, Ik heb de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar,
De Eerste Minister, De Eerste Minister,
Ch. MICHEL Ch. MICHEL
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K. GEENS K. GEENS
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
J. JAMBON J. JAMBON
De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken,
D. REYNDERS D. REYNDERS
De Minister van Defensie, De Minister van Defensie,
S. VANDEPUT S. VANDEPUT
Raad van State, afdeling Wetgeving advies 62.921/2 van 26 februari Raad van State, afdeling Wetgeving advies 62.921/2 van 26 februari
2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de 2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de
bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de
veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en
voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federale Agentschap voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federale Agentschap
voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in
artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december
1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen,
veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'
Op 31 januari 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Op 31 januari 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de
Vice-Eersteminister en Minister van Buitenlandse en Europese Zaken, Vice-Eersteminister en Minister van Buitenlandse en Europese Zaken,
belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen verzocht belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen verzocht
binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een
ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de bedragen van ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de bedragen van
de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen, de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen,
voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de
Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven
door het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de door het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de
verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid, verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid,
van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'. veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'.
Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 februari 2018. Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 februari 2018.
De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc
Detroux en Wanda Vogel, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques Detroux en Wanda Vogel, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques
Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier. Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Jean-Baptiste Levaux, auditeur. Het verslag is uitgebracht door Jean-Baptiste Levaux, auditeur.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 februari Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 februari
2018 . 2018 .
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op
12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel
84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de
rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de
handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
Bijzondere opmerkingen Bijzondere opmerkingen
Aanhef Aanhef
1. Doordat artikel 22septies van de wet van 11 december 1998 1. Doordat artikel 22septies van de wet van 11 december 1998
`betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, `betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen,
veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' volledig vervangen wordt veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' volledig vervangen wordt
bij de op 18 januari 2018 aangenomen wet `houdende wijziging van de bij de op 18 januari 2018 aangenomen wet `houdende wijziging van de
wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen',
dient in het tweede lid niet vermeld te worden dat deze bepaling dient in het tweede lid niet vermeld te worden dat deze bepaling
ingevoegd is bij de programmawet (I) van 27 december 2006. ingevoegd is bij de programmawet (I) van 27 december 2006.
Er moet daarentegen aangegeven worden dat dit artikel 22septies Er moet daarentegen aangegeven worden dat dit artikel 22septies
"vervangen" is bij de voormelde wet. "vervangen" is bij de voormelde wet.
2. In de aanhef dient melding gemaakt te worden van onder andere de 2. In de aanhef dient melding gemaakt te worden van onder andere de
teksten die bij het ontworpen besluit opgeheven worden. (1) teksten die bij het ontworpen besluit opgeheven worden. (1)
Doordat artikel 8 van het ontwerp strekt tot opheffing van het Doordat artikel 8 van het ontwerp strekt tot opheffing van het
koninklijk besluit van 4 september 2013 `tot vaststelling van de koninklijk besluit van 4 september 2013 `tot vaststelling van de
bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor het afgeven van bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor het afgeven van
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen',
moet in een nieuw lid van de aanhef naar dat besluit verwezen worden. moet in een nieuw lid van de aanhef naar dat besluit verwezen worden.
De griffier, De griffier,
Béatrice Drapier Béatrice Drapier
De voorzitter, De voorzitter,
Pierre Vandernoot Pierre Vandernoot
_______ _______
Nota Nota
(1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, opstellen van wetgevende en reglementaire teksten,
www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 29. www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 29.
8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de
gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van
de uitvoering van een veiligheidsverificatie de uitvoering van een veiligheidsverificatie
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en Gelet op de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en
de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen, artikel 22sexies, § 1, tweede lid, ingevoegd door veiligheidsadviezen, artikel 22sexies, § 1, tweede lid, ingevoegd door
de wet van 23 februari 2018; de wet van 23 februari 2018;
Gelet op het advies van de Nationale Veiligheidsraad, gegeven op 18 Gelet op het advies van de Nationale Veiligheidsraad, gegeven op 18
december 2017; december 2017;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van de Eerste Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van de Eerste
Minister, gegeven op 20 december 2017, het advies van de Inspecteur Minister, gegeven op 20 december 2017, het advies van de Inspecteur
van Financiën van de Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse van Financiën van de Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse
Zaken en Europese Zaken, gegeven op 13 december 2017, het advies van Zaken en Europese Zaken, gegeven op 13 december 2017, het advies van
de Inspecteur van Financiën van de Vice-eerste minister, minister van de Inspecteur van Financiën van de Vice-eerste minister, minister van
Veiligheid en Binnenlandse Zaken, gegeven op 12 december 2017, het Veiligheid en Binnenlandse Zaken, gegeven op 12 december 2017, het
advies van de Inspecteur van Financiën van de Minister van Justitie advies van de Inspecteur van Financiën van de Minister van Justitie
gegeven op 15 december 2017, het advies van de Inspecteur van gegeven op 15 december 2017, het advies van de Inspecteur van
Financiën van de Minister van Defensie gegeven op 13 december 2017, Financiën van de Minister van Defensie gegeven op 13 december 2017,
het advies van de Inspecteur van Financiën van de Federale Politie het advies van de Inspecteur van Financiën van de Federale Politie
gegeven op 13 december 2017; gegeven op 13 december 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 22 Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 22
januari 2018; januari 2018;
Gelet op het advies 25/2018 van de Commissie voor de bescherming van Gelet op het advies 25/2018 van de Commissie voor de bescherming van
de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 21 maart 2018; de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 21 maart 2018;
Gelet op het advies 62.920/2 van de Raad van State, gegeven op 26 Gelet op het advies 62.920/2 van de Raad van State, gegeven op 26
februari 2018; februari 2018;
Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende
diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is deze wet diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is deze wet
(/dit besluit) vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het (/dit besluit) vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het
bepalingen inzake nationale veiligheid (of van openbare orde) betreft; bepalingen inzake nationale veiligheid (of van openbare orde) betreft;
Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-eersteminister en Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-eersteminister en
minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier, minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier,
minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de Minister van minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de Minister van
Justitie, de Minister van Defensie en op het advies van de in Raad Justitie, de Minister van Defensie en op het advies van de in Raad
vergaderde Ministers, vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1,

Artikel 1.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1,

eerste lid, 3° van de wet van 11 december 1998 betreffende de eerste lid, 3° van de wet van 11 december 1998 betreffende de
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen zijn de volgende: veiligheidsadviezen zijn de volgende:
1° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in het 1° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in het
Schengeninformatiesysteem bedoeld in artikel 24 Verordening (EG) nr. Schengeninformatiesysteem bedoeld in artikel 24 Verordening (EG) nr.
1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006
betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het
Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II); Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II);
2° de gegevens en informatie met betrekking tot de personen voor wie 2° de gegevens en informatie met betrekking tot de personen voor wie
een signalering met het oog op hun aanhouding, lokalisatie of een signalering met het oog op hun aanhouding, lokalisatie of
identificatie ingevoerd is in de gegevensbank opgericht binnen de identificatie ingevoerd is in de gegevensbank opgericht binnen de
Internationale organisatie voor Criminele Politie Interpol volgens het Internationale organisatie voor Criminele Politie Interpol volgens het
reglement van Interpol met betrekking tot de dataverwerking reglement van Interpol met betrekking tot de dataverwerking
III/IRPD/GA/2011. III/IRPD/GA/2011.
De raadpleging van deze gegevens en informatie heeft als doel om de De raadpleging van deze gegevens en informatie heeft als doel om de
maatregelen te bepalen die tegen de betrokken personen genomen moeten maatregelen te bepalen die tegen de betrokken personen genomen moeten
worden. De signaleringen, uitgevoerd door alle Belgische en worden. De signaleringen, uitgevoerd door alle Belgische en
buitenlandse politiediensten die aan de overeenkomsten gebonden zijn buitenlandse politiediensten die aan de overeenkomsten gebonden zijn
en opgenomen in deze gegevensbanken, zijn nodig om het risico te en opgenomen in deze gegevensbanken, zijn nodig om het risico te
evalueren dat een persoon vormt tegen wie maatregelen genomen moeten evalueren dat een persoon vormt tegen wie maatregelen genomen moeten
worden. Enkel de gegevens met betrekking tot verdachten, daders en worden. Enkel de gegevens met betrekking tot verdachten, daders en
verdwenen personen worden door de federale politie geconsulteerd. verdwenen personen worden door de federale politie geconsulteerd.

Art. 2.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1,

Art. 2.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1,

eerste lid, 4° van de wet van 11 december 1998 betreffende de eerste lid, 4° van de wet van 11 december 1998 betreffende de
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen zijn de volgende: veiligheidsadviezen zijn de volgende:
1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals nader bepaald in artikel 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals nader bepaald in artikel
44/2, § 1, tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in 44/2, § 1, tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in
artikel 44/5, § 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op artikel 44/5, § 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op
het politieambt uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben het politieambt uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben
op inbreuken bedoeld in artikel 2 van de wet van 24 juni 2013 op inbreuken bedoeld in artikel 2 van de wet van 24 juni 2013
betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De raadpleging van de hierboven bedoelde gegevens en informatie laat De raadpleging van de hierboven bedoelde gegevens en informatie laat
toe om de feiten, misdrijven en te nemen maatregelen op het gebied van toe om de feiten, misdrijven en te nemen maatregelen op het gebied van
bestuurlijke en gerechtelijke politie vastgesteld en gedeeld met alle bestuurlijke en gerechtelijke politie vastgesteld en gedeeld met alle
leden van de Belgische politiediensten te identificeren. leden van de Belgische politiediensten te identificeren.
De kennisname van de aldus bepaalde processen-verbaal, verslagen en De kennisname van de aldus bepaalde processen-verbaal, verslagen en
andere informatie is noodzakelijk opdat de veiligheidsoverheden het andere informatie is noodzakelijk opdat de veiligheidsoverheden het
risico kunnen evalueren. De betrokken politiediensten zullen de risico kunnen evalueren. De betrokken politiediensten zullen de
gerechtelijke overheden consulteren om vast te stellen welk gevolg er gerechtelijke overheden consulteren om vast te stellen welk gevolg er
aan het dossier werd gegeven teneinde de evaluatie te kunnen aan het dossier werd gegeven teneinde de evaluatie te kunnen
vervolledigen en, indien nodig deze bij te werken. vervolledigen en, indien nodig deze bij te werken.
2° de persoonsgegevens en informatie in verband met terrorisme, 2° de persoonsgegevens en informatie in verband met terrorisme,
radicalisme en extremisme die verwerkt worden in de bijzondere radicalisme en extremisme die verwerkt worden in de bijzondere
operationele politionele gegevensbank, die ontwikkeld werd en beheerd operationele politionele gegevensbank, die ontwikkeld werd en beheerd
wordt door de Centrale directie van de bestrijding van de zware en wordt door de Centrale directie van de bestrijding van de zware en
georganiseerde criminaliteit, in toepassing van artikel 44/11/3 van de georganiseerde criminaliteit, in toepassing van artikel 44/11/3 van de
wet op het politieambt. wet op het politieambt.
De informatie uit deze gegevensbank vult de informatie aan die in de De informatie uit deze gegevensbank vult de informatie aan die in de
Algemene Nationale Gegevensbank opgenomen is. Ze levert ook essentiële Algemene Nationale Gegevensbank opgenomen is. Ze levert ook essentiële
elementen over eventuele banden van de betrokken personen met het elementen over eventuele banden van de betrokken personen met het
terroristische, radicale of extremistische milieu. Een evaluatie van terroristische, radicale of extremistische milieu. Een evaluatie van
deze gegevens is nodig om de risico's voor de veiligheid of een deze gegevens is nodig om de risico's voor de veiligheid of een
mogelijke dreiging vast te stellen. mogelijke dreiging vast te stellen.
3° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in de 3° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in de
gemeenschappelijke gegevensbanken, bedoeld in artikel 44/2, § 2 en gemeenschappelijke gegevensbanken, bedoeld in artikel 44/2, § 2 en
opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van
terrorisme en extremisme wanneer dat tot terrorisme kan leiden. terrorisme en extremisme wanneer dat tot terrorisme kan leiden.
Deze gegevensbanken bevatten persoonsgegevens en informatie op basis Deze gegevensbanken bevatten persoonsgegevens en informatie op basis
waarvan een analyse gemaakt kan worden van de eventuele terroristische waarvan een analyse gemaakt kan worden van de eventuele terroristische
dreiging die uitgaat van de personen die het voorwerp uitmaken van de dreiging die uitgaat van de personen die het voorwerp uitmaken van de
veiligheidsverificatie. De veiligheidsoverheden moeten over deze veiligheidsverificatie. De veiligheidsoverheden moeten over deze
gegevens en informatie beschikken om een specifieke evaluatie te maken gegevens en informatie beschikken om een specifieke evaluatie te maken
over de mogelijke banden van de betrokken personen met het over de mogelijke banden van de betrokken personen met het
terroristische milieu en/of het extremistische milieu dat tot terroristische milieu en/of het extremistische milieu dat tot
terrorisme kan leiden. terrorisme kan leiden.

Art. 3.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1,

Art. 3.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1,

eerste lid, 5° van de wet van 11 december 1998 betreffende de eerste lid, 5° van de wet van 11 december 1998 betreffende de
classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en
veiligheidsadviezen zijn de volgende: veiligheidsadviezen zijn de volgende:
1° de gegevens en informatie met betrekking tot de identificatie, de 1° de gegevens en informatie met betrekking tot de identificatie, de
externe rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van de personen die externe rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van de personen die
gedetineerd zijn of waren, verwerkt door de Federale Overheidsdienst gedetineerd zijn of waren, verwerkt door de Federale Overheidsdienst
Justitie in het kader van zijn opdrachten betreffende de Justitie in het kader van zijn opdrachten betreffende de
tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en
het beheer van de inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging het beheer van de inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging
plaatsvindt. plaatsvindt.
De raadpleging van deze gegevens en informatie verschaft precieze De raadpleging van deze gegevens en informatie verschaft precieze
elementen die ze in aanmerking moet nemen bij de evaluatie van het elementen die ze in aanmerking moet nemen bij de evaluatie van het
risico in verband met de situatie van de betrokken personen. risico in verband met de situatie van de betrokken personen.
2° de gegevens met betrekking tot de betrokken personen die opgenomen 2° de gegevens met betrekking tot de betrokken personen die opgenomen
zijn in de gegevensbank bedoeld in artikel 163 van de programma wet zijn in de gegevensbank bedoeld in artikel 163 van de programma wet
(I) van 27 december 2006 ("kadaster Limosa" genaamd). (I) van 27 december 2006 ("kadaster Limosa" genaamd).
Via deze gegevens is het mogelijk om de verblijfplaats te bepalen van Via deze gegevens is het mogelijk om de verblijfplaats te bepalen van
een buitenlandse werknemer zonder woonplaats in België en om aldus de een buitenlandse werknemer zonder woonplaats in België en om aldus de
gegevens te controleren die de betrokken persoon heeft verstrekt en om gegevens te controleren die de betrokken persoon heeft verstrekt en om
hem indien nodig een eventuele weigering te kunnen meedelen. hem indien nodig een eventuele weigering te kunnen meedelen.
3° de persoonsgegevens en informatie met betrekking tot de veiligheid 3° de persoonsgegevens en informatie met betrekking tot de veiligheid
van de burgerluchtvaart die het Directoraat-generaal Luchtvaart aan de van de burgerluchtvaart die het Directoraat-generaal Luchtvaart aan de
Nationale Veiligheidsoverheid verstrekt. Nationale Veiligheidsoverheid verstrekt.
Deze informatie heeft betrekking op de veiligheidsincidenten in Deze informatie heeft betrekking op de veiligheidsincidenten in
verband met de wetgeving over de veiligheid van de burgerluchtvaart verband met de wetgeving over de veiligheid van de burgerluchtvaart
die zowel door het luchthavenpersoneel als de passagiers veroorzaakt die zowel door het luchthavenpersoneel als de passagiers veroorzaakt
worden. worden.
Op basis van deze informatie over gepleegde feiten is het mogelijk om Op basis van deze informatie over gepleegde feiten is het mogelijk om
het risico te evalueren dat de betrokken personen vormen. het risico te evalueren dat de betrokken personen vormen.
4° de gegevens en informatie met betrekking tot de verdachten bedoeld 4° de gegevens en informatie met betrekking tot de verdachten bedoeld
in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het Sociaal Strafwetboek die in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het Sociaal Strafwetboek die
opgenomen zijn in de databank e-PV. opgenomen zijn in de databank e-PV.
Er moet rekening worden gehouden met deze gegevens en informatie die Er moet rekening worden gehouden met deze gegevens en informatie die
verzameld werden in het kader van de bestrijding van illegale arbeid verzameld werden in het kader van de bestrijding van illegale arbeid
en sociale fraude om te evalueren of de betrokken persoon niet en sociale fraude om te evalueren of de betrokken persoon niet
verdacht wordt van een misdrijf inzake illegale arbeid en/of sociale verdacht wordt van een misdrijf inzake illegale arbeid en/of sociale
fraude. fraude.
5° de persoonsgegevens en informatie waarover het Federaal Agentschap 5° de persoonsgegevens en informatie waarover het Federaal Agentschap
voor Nucleaire Controle in het kader van zijn opdrachten beschikt, in voor Nucleaire Controle in het kader van zijn opdrachten beschikt, in
het bijzonder de inspecties en de analyse van het risico op nucleaire het bijzonder de inspecties en de analyse van het risico op nucleaire
proliferatie. proliferatie.
Deze informatie kan aanvullende elementen verschaffen om te bepalen of Deze informatie kan aanvullende elementen verschaffen om te bepalen of
de betrokken personen een risico vormen op nucleair gebied. de betrokken personen een risico vormen op nucleair gebied.
De gegevens bedoeld in 1°, 2° en 4° worden zowel geconsulteerd als De gegevens bedoeld in 1°, 2° en 4° worden zowel geconsulteerd als
verstrekt door de leden zelf van de Nationale Overheid bedoeld in verstrekt door de leden zelf van de Nationale Overheid bedoeld in
artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering
van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de
veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel
3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de
minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. minister bevoegd voor Buitenlandse zaken.

Art. 5.De Eerste minister, de Vice-eersteminister en minister bevoegd

Art. 5.De Eerste minister, de Vice-eersteminister en minister bevoegd

voor Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier en minister voor Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier en minister
bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd
voor Justitie, de minister bevoegd voor Defensie, zijn, ieder wat hem voor Justitie, de minister bevoegd voor Defensie, zijn, ieder wat hem
betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 8 mei 2018. Gegeven te Brussel, 8 mei 2018.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Eerste Minister, De Eerste Minister,
Ch. MICHEL Ch. MICHEL
De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken,
D. REYNDERS D. REYNDERS
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
K.GEENS K.GEENS
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
J. JAMBON J. JAMBON
De Minister van Defensie, De Minister van Defensie,
S. VANDEPUT S. VANDEPUT
^