| Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie | Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van de uitvoering van een veiligheidsverificatie |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER, FEDERALE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER, FEDERALE |
| OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN | OVERHEIDSDIENST BUITENLANDSE ZAKEN, BUITENLANDSE HANDEL EN |
| ONTWIKKELINGSSAMENWERKING, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE | ONTWIKKELINGSSAMENWERKING, FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE |
| ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN MINISTERIE VAN | ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN MINISTERIE VAN |
| LANDSVERDEDIGING | LANDSVERDEDIGING |
| 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de | 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de |
| gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van | gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van |
| de uitvoering van een veiligheidsverificatie | de uitvoering van een veiligheidsverificatie |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter | Het ontwerp van besluit waarvan wij de eer hebben het ter |
| ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen kadert in de ten | ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen kadert in de ten |
| uitvoerlegging van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de | uitvoerlegging van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de |
| wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
| veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen, |
| (hierna "WVM") met betrekking tot het gewijzigde artikel 22sexies, § | (hierna "WVM") met betrekking tot het gewijzigde artikel 22sexies, § |
| 1. | 1. |
| De wettelijke opdracht die de WVM toekent aan de | De wettelijke opdracht die de WVM toekent aan de |
| 'veiligheidsoverheden', zoals gedefinieerd in artikel 22ter dat de | 'veiligheidsoverheden', zoals gedefinieerd in artikel 22ter dat de |
| overheid bedoeld in artikel 15, eerste lid en de aangewezen | overheid bedoeld in artikel 15, eerste lid en de aangewezen |
| veiligheidsoverheden vermeldt, bestaat erin de veiligheidsmachtigingen | veiligheidsoverheden vermeldt, bestaat erin de veiligheidsmachtigingen |
| of veiligheidsadviezen af te leveren of in te trekken die vereist zijn | of veiligheidsadviezen af te leveren of in te trekken die vereist zijn |
| door de WVM of gevraagd worden door een bestuurlijke overheid voor de | door de WVM of gevraagd worden door een bestuurlijke overheid voor de |
| toelating tot de toegang tot bepaalde lokalen, gebouwen en terreinen | toelating tot de toegang tot bepaalde lokalen, gebouwen en terreinen |
| waar zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel | waar zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel |
| of materialen bevinden, met toepassing van artikel 17ter van de wet | of materialen bevinden, met toepassing van artikel 17ter van de wet |
| van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van | van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van |
| het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende | het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende |
| gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor de Nucleaire | gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor de Nucleaire |
| Controle, of voor de toelating tot de uitoefening van een bepaald | Controle, of voor de toelating tot de uitoefening van een bepaald |
| beroep, functie, opdracht of mandaat. | beroep, functie, opdracht of mandaat. |
| Die veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen worden door de | Die veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen worden door de |
| veiligheidsoverheden afgeleverd nadat een veiligheidsverificatie is | veiligheidsoverheden afgeleverd nadat een veiligheidsverificatie is |
| uitgevoerd. Op basis hiervan moeten die overheden bepalen of het | uitgevoerd. Op basis hiervan moeten die overheden bepalen of het |
| individu voor wie de toegang tot lokalen, gebouwen en terreinen waar | individu voor wie de toegang tot lokalen, gebouwen en terreinen waar |
| zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel of | zich geclassificeerde of 'gecategoriseerde' informatie, materieel of |
| materialen bevinden of tot dergelijke documenten, of die een beroep, | materialen bevinden of tot dergelijke documenten, of die een beroep, |
| functie, opdracht of mandaat uitoefent, wordt gevraagd, voldoende | functie, opdracht of mandaat uitoefent, wordt gevraagd, voldoende |
| veiligheidsgaranties biedt om de openbare orde, de veiligheid of de | veiligheidsgaranties biedt om de openbare orde, de veiligheid of de |
| bescherming van de fysieke integriteit van de personen te garanderen | bescherming van de fysieke integriteit van de personen te garanderen |
| of geen mogelijke dreiging vormt zoals voorzien in artikel 8, 1° van | of geen mogelijke dreiging vormt zoals voorzien in artikel 8, 1° van |
| de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en | de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en |
| veiligheidsdienst of artikel 12 van de WVM. | veiligheidsdienst of artikel 12 van de WVM. |
| In tegenstelling tot de veiligheidsonderzoeken die worden uitgevoerd | In tegenstelling tot de veiligheidsonderzoeken die worden uitgevoerd |
| in het kader van de machtigingsaanvragen, waarvoor de | in het kader van de machtigingsaanvragen, waarvoor de |
| veiligheidsoverheid zoals gedefinieerd in artikel 15, eerste lid van | veiligheidsoverheid zoals gedefinieerd in artikel 15, eerste lid van |
| de WVM, en de onderzoeksdiensten over uitgebreide onderzoeksmiddelen | de WVM, en de onderzoeksdiensten over uitgebreide onderzoeksmiddelen |
| en een termijn van meerdere maanden naargelang van het niveau van de | en een termijn van meerdere maanden naargelang van het niveau van de |
| veiligheidsmachtiging beschikken, moeten de veiligheidsverificaties | veiligheidsmachtiging beschikken, moeten de veiligheidsverificaties |
| binnen een zeer korte termijn worden uitgevoerd. Ze zijn bovendien | binnen een zeer korte termijn worden uitgevoerd. Ze zijn bovendien |
| beperkt tot de consultatie en de evaluatie van gegevens en informatie | beperkt tot de consultatie en de evaluatie van gegevens en informatie |
| zoals bepaald in artikel 22sexies van de WVM. | zoals bepaald in artikel 22sexies van de WVM. |
| Er bestaan verschillende categorieën van gegevens en informatie | Er bestaan verschillende categorieën van gegevens en informatie |
| waarover de veiligheidsoverheden beschikken. Naast de gegevens en | waarover de veiligheidsoverheden beschikken. Naast de gegevens en |
| informatie bedoeld in artikel 22sexies § 1, eerste lid, 1° en 2° van | informatie bedoeld in artikel 22sexies § 1, eerste lid, 1° en 2° van |
| de WVM, maken nog andere gegevens en informatie, hernomen in de punten | de WVM, maken nog andere gegevens en informatie, hernomen in de punten |
| 3° tot 5, waarvan moet worden vastgesteld of ze geschikt, relevant en | 3° tot 5, waarvan moet worden vastgesteld of ze geschikt, relevant en |
| niet-excessief zijn, het voorwerp uit van een consultatie en een | niet-excessief zijn, het voorwerp uit van een consultatie en een |
| evaluatie die, teneinde het proportionaliteitsprincipe met betrekking | evaluatie die, teneinde het proportionaliteitsprincipe met betrekking |
| tot het doeleinde beoogd door de veiligheidsverificatie te | tot het doeleinde beoogd door de veiligheidsverificatie te |
| respecteren, al dan niet systematisch worden uitgevoerd. | respecteren, al dan niet systematisch worden uitgevoerd. |
| Alsook, enkel de gegevens en informatie die hernomen worden onder 1° | Alsook, enkel de gegevens en informatie die hernomen worden onder 1° |
| tot 4° maken het onderwerp uit van een systematische consultatie en | tot 4° maken het onderwerp uit van een systematische consultatie en |
| evaluatie. Zij die het onderwerp uitmaken van 5°, worden niet | evaluatie. Zij die het onderwerp uitmaken van 5°, worden niet |
| geconsulteerd of geëvalueerd behalve wanneer ze pertinent en adequaat | geconsulteerd of geëvalueerd behalve wanneer ze pertinent en adequaat |
| blijken om een veiligheidsverificatie in uitvoeren te completeren. | blijken om een veiligheidsverificatie in uitvoeren te completeren. |
| Artikel 8 van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de WVM | Artikel 8 van de wet van 23 februari 2018 tot wijziging van de WVM |
| legt voortaan op dat een lijst moet worden opgesteld van die andere | legt voortaan op dat een lijst moet worden opgesteld van die andere |
| gegevens en informatie. Deze lijst wordt bepaald in de artikelen 1 tot | gegevens en informatie. Deze lijst wordt bepaald in de artikelen 1 tot |
| 3 van het koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd. | 3 van het koninklijk besluit dat u wordt voorgelegd. |
| Gelet op de snelle ontwikkeling van de maatschappij en van de | Gelet op de snelle ontwikkeling van de maatschappij en van de |
| beschikbare technische middelen enerzijds en de nieuwe terroristische | beschikbare technische middelen enerzijds en de nieuwe terroristische |
| dreigingen en ten aanzien van de openbare veiligheid anderzijds, zal | dreigingen en ten aanzien van de openbare veiligheid anderzijds, zal |
| dit koninklijk besluit mettertijd en naargelang van de evoluties | dit koninklijk besluit mettertijd en naargelang van de evoluties |
| aangepast moeten worden om zo volledig mogelijke | aangepast moeten worden om zo volledig mogelijke |
| veiligheidsverificaties mogelijk te maken, die steeds op relevante | veiligheidsverificaties mogelijk te maken, die steeds op relevante |
| gegevens en informatie berusten ten opzichte van het doeleinde van die | gegevens en informatie berusten ten opzichte van het doeleinde van die |
| veiligheidsverificaties. | veiligheidsverificaties. |
| Artikelsgewijze commentaar | Artikelsgewijze commentaar |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 3° van WVM bepaalt dat | Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 3° van WVM bepaalt dat |
| internationale politionele gegevensbanken geraadpleegd en geëvalueerd | internationale politionele gegevensbanken geraadpleegd en geëvalueerd |
| worden in het kader van de veiligheidsverificaties. | worden in het kader van de veiligheidsverificaties. |
| De gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken personen | De gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken personen |
| zijn afkomstig van: | zijn afkomstig van: |
| 1° het Schengeninformatiesysteem. Deze gegevensbank bevat de | 1° het Schengeninformatiesysteem. Deze gegevensbank bevat de |
| identificatie van de gezochte, vermiste, van het Schengengrondgebied | identificatie van de gezochte, vermiste, van het Schengengrondgebied |
| te verwijderen personen, alsook de identificatie van de gestolen, | te verwijderen personen, alsook de identificatie van de gestolen, |
| verduisterde, verdachte, op het Schengengrondgebied op te sporen | verduisterde, verdachte, op het Schengengrondgebied op te sporen |
| vervoersmiddelen en voorwerpen op grond artikel 24 Verordening (EG) | vervoersmiddelen en voorwerpen op grond artikel 24 Verordening (EG) |
| nr. 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december | nr. 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december |
| 2006 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het | 2006 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het |
| Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). | Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II). |
| 2° een gegevensbank opgericht binnen de Internationale Organisatie | 2° een gegevensbank opgericht binnen de Internationale Organisatie |
| voor Criminele Politie Interpol die de identificatie van | voor Criminele Politie Interpol die de identificatie van |
| internationaal gesignaleerde personen bevat met het oog op hun | internationaal gesignaleerde personen bevat met het oog op hun |
| aanhouding, identificatie of lokalisatie volgens het reglement van | aanhouding, identificatie of lokalisatie volgens het reglement van |
| Interpol met betrekking tot de dataverwerking III/IRPD/GA/2011. | Interpol met betrekking tot de dataverwerking III/IRPD/GA/2011. |
| Wat de Schengen-gegevensbank betreft, worden enkel de gegevens met | Wat de Schengen-gegevensbank betreft, worden enkel de gegevens met |
| betrekking tot de verdachten of daders geraadpleegd door de Federale | betrekking tot de verdachten of daders geraadpleegd door de Federale |
| Politie. Deze laatste is een autoriteit die toestemming heeft en | Politie. Deze laatste is een autoriteit die toestemming heeft en |
| hernomen wordt in de Lijst van de tot directe bevraging van de in het | hernomen wordt in de Lijst van de tot directe bevraging van de in het |
| Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) opgenomen | Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II) opgenomen |
| gegevens overeenkomstig artikel 31, lid 8, van Verordening (EG) nr. | gegevens overeenkomstig artikel 31, lid 8, van Verordening (EG) nr. |
| 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad en artikel 46, lid 8 | 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad en artikel 46, lid 8 |
| van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad betreffende de instelling, de | van Besluit 2007/533/JBZ van de Raad betreffende de instelling, de |
| werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem van de tweede | werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem van de tweede |
| generatie (SIS II) (2017/C 228/01). | generatie (SIS II) (2017/C 228/01). |
| Naar aanleiding van het advies 25/2018 van de Commissie voor de | Naar aanleiding van het advies 25/2018 van de Commissie voor de |
| Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer van 21 maart 2018 (hierna: | Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer van 21 maart 2018 (hierna: |
| "advies 25/2018"), punt 12-15, wordt verduidelijkt dat de | "advies 25/2018"), punt 12-15, wordt verduidelijkt dat de |
| signaleringen met betrekking tot getuigen in het kader van een | signaleringen met betrekking tot getuigen in het kader van een |
| gerechtelijke procedure worden niet geconsulteerd. Enkel de gegevens | gerechtelijke procedure worden niet geconsulteerd. Enkel de gegevens |
| met betrekking tot verdachten, daders en verdwenen personen worden | met betrekking tot verdachten, daders en verdwenen personen worden |
| door de Federale Politie geconsulteerd. Wat betreft de verdwenen | door de Federale Politie geconsulteerd. Wat betreft de verdwenen |
| personen is het belangrijk om, in het kader van de openbare | personen is het belangrijk om, in het kader van de openbare |
| veiligheid, vast te stellen wanneer persoonsgegevens van een verdwenen | veiligheid, vast te stellen wanneer persoonsgegevens van een verdwenen |
| persoon gebruikt worden of het gebruik door de persoon zelf betreft of | persoon gebruikt worden of het gebruik door de persoon zelf betreft of |
| dat het identiteitsdiefstal betreft. Wat de Interpol-gegevensbanken | dat het identiteitsdiefstal betreft. Wat de Interpol-gegevensbanken |
| betreft, is de veiligheidsverificatie uitsluitend gebaseerd op de | betreft, is de veiligheidsverificatie uitsluitend gebaseerd op de |
| raadpleging van de gegevensbank 'Nominals'. | raadpleging van de gegevensbank 'Nominals'. |
| De raadpleging van die gegevensbanken en de evaluatie van de gegevens | De raadpleging van die gegevensbanken en de evaluatie van de gegevens |
| verschaffen essentiële informatie betreffende de in België | verschaffen essentiële informatie betreffende de in België |
| verblijvende en niet in België verblijvende gesignaleerde personen om | verblijvende en niet in België verblijvende gesignaleerde personen om |
| de te nemen maatregel ten aanzien van hen te kunnen uitvoeren. Deze | de te nemen maatregel ten aanzien van hen te kunnen uitvoeren. Deze |
| gegevens zullen een grote invloed hebben op het advies of de | gegevens zullen een grote invloed hebben op het advies of de |
| beslissing die de veiligheidsoverheid zal nemen wat de waarborgen | beslissing die de veiligheidsoverheid zal nemen wat de waarborgen |
| betreft die een persoon moet bieden die toegang wil krijgen tot de | betreft die een persoon moet bieden die toegang wil krijgen tot de |
| lokalen, gebouwen en terreinen waar zich geclassificeerde of | lokalen, gebouwen en terreinen waar zich geclassificeerde of |
| gecategoriseerde informatie, materieel of materialen bevinden of die | gecategoriseerde informatie, materieel of materialen bevinden of die |
| een beroep, functie, opdracht of mandaat wil uitoefenen zoals bepaald | een beroep, functie, opdracht of mandaat wil uitoefenen zoals bepaald |
| in artikel 22quinquies. | in artikel 22quinquies. |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 4° bevat de gegevens en informatie | Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 4° bevat de gegevens en informatie |
| bedoeld in de artikelen 44/1 en 44/2 van de wet op het politieambt die | bedoeld in de artikelen 44/1 en 44/2 van de wet op het politieambt die |
| de politiediensten meedelen met toestemming van de gerechtelijke | de politiediensten meedelen met toestemming van de gerechtelijke |
| overheden wat de gerechtelijke gegevens betreft. | overheden wat de gerechtelijke gegevens betreft. |
| Deze gegevens en informatie zijn opgenomen in: | Deze gegevens en informatie zijn opgenomen in: |
| 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals vermeld in artikel 44/2, | 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals vermeld in artikel 44/2, |
| tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in artikel 44/5, § | tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in artikel 44/5, § |
| 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op het politieambt | 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op het politieambt |
| uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben op inbreuken | uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben op inbreuken |
| bedoeld in artikel 2 van de wet van 2024 juni 2013 betreffende de | bedoeld in artikel 2 van de wet van 2024 juni 2013 betreffende de |
| gemeentelijke administratieve sancties. | gemeentelijke administratieve sancties. |
| De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle persoonsgebonden | De Algemene Nationale Gegevensbank bevat alle persoonsgebonden |
| gegevens van bestuurlijke en gerechtelijke politie. | gegevens van bestuurlijke en gerechtelijke politie. |
| De inhoud, de procedure voor de voeding en verwerking van de gegevens | De inhoud, de procedure voor de voeding en verwerking van de gegevens |
| van de ANG zijn duidelijk en nauwkeurig bepaald in de artikelen 44/5 | van de ANG zijn duidelijk en nauwkeurig bepaald in de artikelen 44/5 |
| en volgende van de wet op het politieambt en in de omzendbrief MFO3. | en volgende van de wet op het politieambt en in de omzendbrief MFO3. |
| De informatie en gegevens die in aanmerking komen voor de | De informatie en gegevens die in aanmerking komen voor de |
| veiligheidsverificaties zijn beperkt tot de hierboven bedoelde | veiligheidsverificaties zijn beperkt tot de hierboven bedoelde |
| aangezien ze enkel verdachte personen of daders betreffen. Enkel de | aangezien ze enkel verdachte personen of daders betreffen. Enkel de |
| relevantie informatie wordt beoogd. De gegevens en informatie | relevantie informatie wordt beoogd. De gegevens en informatie |
| betreffende de getuigen en slachtoffers zijn uitgesloten uit het | betreffende de getuigen en slachtoffers zijn uitgesloten uit het |
| toepassingsgebied en kunnen niet worden gebruikt. | toepassingsgebied en kunnen niet worden gebruikt. |
| Deze gegevensbank wordt systematisch geraadpleegd in het kader van de | Deze gegevensbank wordt systematisch geraadpleegd in het kader van de |
| veiligheidsverificaties. Deze raadpleging houdt in dat de | veiligheidsverificaties. Deze raadpleging houdt in dat de |
| processen-verbaal en de daarmee verband houdende verslagen worden | processen-verbaal en de daarmee verband houdende verslagen worden |
| gelezen wanneer dat nodig blijkt ten aanzien van de informatie die in | gelezen wanneer dat nodig blijkt ten aanzien van de informatie die in |
| de ANG wordt gevonden. Dit maakt een nauwkeurige evaluatie van het | de ANG wordt gevonden. Dit maakt een nauwkeurige evaluatie van het |
| dossier mogelijk. Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 18, | dossier mogelijk. Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 18, |
| wordt verduidelijkt dat de betrokken politie diensten de gerechtelijke | wordt verduidelijkt dat de betrokken politie diensten de gerechtelijke |
| overheden zullen consulteren om vast te stellen welk gevolg er gegeven | overheden zullen consulteren om vast te stellen welk gevolg er gegeven |
| werd aan het dossier teneinde de evaluatie te kunnen vervolledigen. De | werd aan het dossier teneinde de evaluatie te kunnen vervolledigen. De |
| verwerking van gerechtelijke gegevens mag geen afbreuk doen aan | verwerking van gerechtelijke gegevens mag geen afbreuk doen aan |
| lopende gerechtelijke of opsporingsonderzoeken. | lopende gerechtelijke of opsporingsonderzoeken. |
| Teneinde de efficiëntie en de uniformiteit van de consulatie door de | Teneinde de efficiëntie en de uniformiteit van de consulatie door de |
| gerechtelijke politiediensten te garanderen, gebeurd deze op basis van | gerechtelijke politiediensten te garanderen, gebeurd deze op basis van |
| de richtlijnen van het College van procureurs-generaal (Omzendbrief | de richtlijnen van het College van procureurs-generaal (Omzendbrief |
| nr. COL 11/2005 van het College procureurs-generaal bij het Hof van | nr. COL 11/2005 van het College procureurs-generaal bij het Hof van |
| beroep betreffende de classificatie en veiligheidsmachtigingen, | beroep betreffende de classificatie en veiligheidsmachtigingen, |
| veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen van informatieverstrekking | veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen van informatieverstrekking |
| door de gerechtelijke overheden). | door de gerechtelijke overheden). |
| Van alle persoonsgegevens die in de Algemene Nationale Gegevensbank | Van alle persoonsgegevens die in de Algemene Nationale Gegevensbank |
| zijn opgenomen, zijn de biometrische gegevens (vingerafdrukken, iris | zijn opgenomen, zijn de biometrische gegevens (vingerafdrukken, iris |
| ...) in bepaalde gevallen onontbeerlijk. | ...) in bepaalde gevallen onontbeerlijk. |
| Om te weten of de personen die het voorwerp uitmaken van een | Om te weten of de personen die het voorwerp uitmaken van een |
| veiligheidsverificatie bekend zijn in de verschillende gegevensbanken | veiligheidsverificatie bekend zijn in de verschillende gegevensbanken |
| waartoe de veiligheidsoverheid toegang heeft, moeten ze eerst | waartoe de veiligheidsoverheid toegang heeft, moeten ze eerst |
| geïdentificeerd worden, wat voor Belgen mogelijk is via het | geïdentificeerd worden, wat voor Belgen mogelijk is via het |
| Rijksregister, maar moeilijker is voor buitenlanders, want er bestaat | Rijksregister, maar moeilijker is voor buitenlanders, want er bestaat |
| geen equivalent voor het Belgische Rijksregister. | geen equivalent voor het Belgische Rijksregister. |
| Een toegang tot biometrische gegevens maakt een zekere identificatie | Een toegang tot biometrische gegevens maakt een zekere identificatie |
| mogelijk wanneer de identiteitsdocumenten die sommige landen uitreiken | mogelijk wanneer de identiteitsdocumenten die sommige landen uitreiken |
| niet betrouwbaar zijn. Die biometrische gegevens maken het ook | niet betrouwbaar zijn. Die biometrische gegevens maken het ook |
| mogelijk om naamgenoten van elkaar te onderscheiden. Naar aanleiding | mogelijk om naamgenoten van elkaar te onderscheiden. Naar aanleiding |
| van het advies 25/2018, punt 19, wordt verduidelijkt dat de Federale | van het advies 25/2018, punt 19, wordt verduidelijkt dat de Federale |
| Politie de biometrische gegevens slechts zal raadplegen wanneer er | Politie de biometrische gegevens slechts zal raadplegen wanneer er |
| zich met betrekking tot een betrokkene die het voorwerp van een | zich met betrekking tot een betrokkene die het voorwerp van een |
| veiligheidsverificatie uitmaakt een probleem van identificatie | veiligheidsverificatie uitmaakt een probleem van identificatie |
| voordoet. | voordoet. |
| Wat betreft de Algemene Dienst Inlichtingen en de Veiligheid van de | Wat betreft de Algemene Dienst Inlichtingen en de Veiligheid van de |
| Krijgsmacht kan de raadpleging van biometrische gegevens nodig zijn | Krijgsmacht kan de raadpleging van biometrische gegevens nodig zijn |
| daar zij ook veiligheidsverificaties in het buitenland uitvoeren, meer | daar zij ook veiligheidsverificaties in het buitenland uitvoeren, meer |
| bepaald voor de toegang tot operationele zones. In bepaalde delen van | bepaald voor de toegang tot operationele zones. In bepaalde delen van |
| de wereld is het nodig om te evalueren of een bijkomende identificatie | de wereld is het nodig om te evalueren of een bijkomende identificatie |
| niet noodzakelijk is. | niet noodzakelijk is. |
| Gezien de beperkte termijnen om een veiligheidsverificatie uit te | Gezien de beperkte termijnen om een veiligheidsverificatie uit te |
| voeren is een vraag inzake echtheid van documenten, zoals wordt | voeren is een vraag inzake echtheid van documenten, zoals wordt |
| voorgesteld door de Commissie, niet mogelijk in alle gevallen. | voorgesteld door de Commissie, niet mogelijk in alle gevallen. |
| Daarentegen kan de consultatie van biometrische gegevens noodzakelijk | Daarentegen kan de consultatie van biometrische gegevens noodzakelijk |
| zijn zelfs wanneer de identificatie van een persoon die het onderwerp | zijn zelfs wanneer de identificatie van een persoon die het onderwerp |
| uitmaakt van de veiligheidsverificatie geen probleem stelt, maar, het | uitmaakt van de veiligheidsverificatie geen probleem stelt, maar, het |
| is mogelijk dat de Politie de vingerafdruk van deze persoon heeft | is mogelijk dat de Politie de vingerafdruk van deze persoon heeft |
| teruggevonden in het kader van een aanslag, zonder deze ten tijde van | teruggevonden in het kader van een aanslag, zonder deze ten tijde van |
| de aanslag aan de persoon te kunnen linken. In deze situatie is het | de aanslag aan de persoon te kunnen linken. In deze situatie is het |
| enkel het biometrische gegeven dat toelaat om de persoon aan de | enkel het biometrische gegeven dat toelaat om de persoon aan de |
| aanslag te linken. | aanslag te linken. |
| 2° de bijzondere operationele politionele gegevensbank gelinkt aan | 2° de bijzondere operationele politionele gegevensbank gelinkt aan |
| terrorisme, radicalisme en extremisme, die wordt beheerd door de | terrorisme, radicalisme en extremisme, die wordt beheerd door de |
| Centrale directie van de bestrijding van de georganiseerde | Centrale directie van de bestrijding van de georganiseerde |
| criminaliteit. | criminaliteit. |
| In toepassing van het artikel 44/11/3 van de wet op het politieambt, | In toepassing van het artikel 44/11/3 van de wet op het politieambt, |
| werd deze gegevensbank opgericht en aangekondigd aan het | werd deze gegevensbank opgericht en aangekondigd aan het |
| Controleorgaan op de politionele informatie om de informatie te | Controleorgaan op de politionele informatie om de informatie te |
| coördineren die verwerkt wordt door de politiediensten en de | coördineren die verwerkt wordt door de politiediensten en de |
| internationale partners die belast zijn met de strijd tegen het | internationale partners die belast zijn met de strijd tegen het |
| terrorisme, extremisme en radicalisme. | terrorisme, extremisme en radicalisme. |
| De specifieke informatie en gegevens die deze gegevensbank bevat, zijn | De specifieke informatie en gegevens die deze gegevensbank bevat, zijn |
| afkomstig van verschillende partners, zowel binnen de politie als | afkomstig van verschillende partners, zowel binnen de politie als |
| internationale partners, die belast zijn met de strijd tegen het | internationale partners, die belast zijn met de strijd tegen het |
| terrorisme, extremisme en radicalisme. | terrorisme, extremisme en radicalisme. |
| Deze gegevensbank bevat gegevens en informatie in verband met | Deze gegevensbank bevat gegevens en informatie in verband met |
| terrorisme, radicalisme en extremisme die niet in de ANG geregistreerd | terrorisme, radicalisme en extremisme die niet in de ANG geregistreerd |
| worden. De raadpleging van die gegevens in het kader van de | worden. De raadpleging van die gegevens in het kader van de |
| veiligheidsverificaties is van essentieel belang om na te gaan of de | veiligheidsverificaties is van essentieel belang om na te gaan of de |
| persoon die het voorwerp uitmaakt van de verificatie bekendstaat voor | persoon die het voorwerp uitmaakt van de verificatie bekendstaat voor |
| links met terrorisme, radicalisme of extremisme en al dan niet een | links met terrorisme, radicalisme of extremisme en al dan niet een |
| mogelijke dreiging vormt zoals beschreven in de artikelen 22bis en | mogelijke dreiging vormt zoals beschreven in de artikelen 22bis en |
| 22quinquies van de wet. Enkel de gegevens betreffende de personen die | 22quinquies van de wet. Enkel de gegevens betreffende de personen die |
| als verdachte of dader betrokken zijn, worden in deze context | als verdachte of dader betrokken zijn, worden in deze context |
| geraadpleegd. | geraadpleegd. |
| 3° de gemeenschappelijke gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 2 | 3° de gemeenschappelijke gegevensbanken bedoeld in artikel 44/2, § 2 |
| en opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van | en opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van |
| terrorisme en extremisme wanneer het kan leiden tot terrorisme. | terrorisme en extremisme wanneer het kan leiden tot terrorisme. |
| Die gegevensbanken bevatten informatie op basis waarvan terrorisme en | Die gegevensbanken bevatten informatie op basis waarvan terrorisme en |
| radicalisme kan worden voorkomen en opgevolgd. In het kader van een | radicalisme kan worden voorkomen en opgevolgd. In het kader van een |
| veiligheidsverificatie moet het aspect potentialiteit van een dreiging | veiligheidsverificatie moet het aspect potentialiteit van een dreiging |
| in de zin van artikel 8, 1° van de wet van 30 november 1998 houdende | in de zin van artikel 8, 1° van de wet van 30 november 1998 houdende |
| regeling van de inlichtingen en veiligheidsdiensten of van artikel 12 | regeling van de inlichtingen en veiligheidsdiensten of van artikel 12 |
| van de WVM in aanmerking worden genomen wanneer geëvalueerd wordt of | van de WVM in aanmerking worden genomen wanneer geëvalueerd wordt of |
| een veiligheidsattest of een veiligheidsadvies al dan niet wordt | een veiligheidsattest of een veiligheidsadvies al dan niet wordt |
| toegekend. Enkel de gegevens betreffende de personen die als verdachte | toegekend. Enkel de gegevens betreffende de personen die als verdachte |
| of dader betrokken zijn, worden in deze context geraadpleegd. | of dader betrokken zijn, worden in deze context geraadpleegd. |
| Artikel 3 | Artikel 3 |
| Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 5° heeft betrekking op de andere | Artikel 22sexies, § 1, eerste lid, 5° heeft betrekking op de andere |
| gegevens en informatie die geëvalueerd moet worden in het kader van de | gegevens en informatie die geëvalueerd moet worden in het kader van de |
| veiligheidsverificaties. | veiligheidsverificaties. |
| Het betreft de gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken | Het betreft de gegevens en informatie met betrekking tot de betrokken |
| personen die afkomstig zijn uit: | personen die afkomstig zijn uit: |
| 1° de identificatiegegevens, de gegevens betreffende de externe | 1° de identificatiegegevens, de gegevens betreffende de externe |
| rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van (voormalige) | rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van (voormalige) |
| gedetineerden verwerkt door de Federale Overheidsdienst Justitie in | gedetineerden verwerkt door de Federale Overheidsdienst Justitie in |
| het kader van zijn opdrachten betreffende de tenuitvoerlegging van | het kader van zijn opdrachten betreffende de tenuitvoerlegging van |
| vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en het beheer van de | vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en het beheer van de |
| inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging plaatsvindt. | inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging plaatsvindt. |
| De raadpleging van deze categorieën van gegevens laat toe te | De raadpleging van deze categorieën van gegevens laat toe te |
| beschikken over precieze en actuele informatie betreffende de personen | beschikken over precieze en actuele informatie betreffende de personen |
| die in België gedetineerd zijn of waren en worden in aanmerking | die in België gedetineerd zijn of waren en worden in aanmerking |
| genomen bij de evaluatie van het risico dat de persoon vormt die aan | genomen bij de evaluatie van het risico dat de persoon vormt die aan |
| de veiligheidsverificatie wordt onderworpen. | de veiligheidsverificatie wordt onderworpen. |
| Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 26, wordt verduidelijkt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 26, wordt verduidelijkt |
| in het laatste lid van art. 3 dat het de leden van de Nationale | in het laatste lid van art. 3 dat het de leden van de Nationale |
| Overheid bedoeld in artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart | Overheid bedoeld in artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart |
| 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de | 2000 tot uitvoering van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
| classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
| veiligheidsadviezen zijn die de bovenstaande gegevens en informatie | veiligheidsadviezen zijn die de bovenstaande gegevens en informatie |
| raadplegen. | raadplegen. |
| 2° het Kadaster Limosa van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid | 2° het Kadaster Limosa van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid |
| Het kadaster LIMOSA bevat de aangiften van de werkgever betreffende de | Het kadaster LIMOSA bevat de aangiften van de werkgever betreffende de |
| woonplaats van de buitenlandse werknemer in België. Aangezien het voor | woonplaats van de buitenlandse werknemer in België. Aangezien het voor |
| de veiligheidsverificatie van essentieel belang is om te weten waar de | de veiligheidsverificatie van essentieel belang is om te weten waar de |
| buitenlandse werknemers zonder woonplaats in België verblijven om de | buitenlandse werknemers zonder woonplaats in België verblijven om de |
| brief betreffende hun verzoek tot veiligheidsattest naar hen te kunnen | brief betreffende hun verzoek tot veiligheidsattest naar hen te kunnen |
| sturen, kan het nodig zijn om de gegevens betreffende de betrokken | sturen, kan het nodig zijn om de gegevens betreffende de betrokken |
| personen te raadplegen indien de veiligheidsoverheid niet over deze | personen te raadplegen indien de veiligheidsoverheid niet over deze |
| inlichting beschikt of indien er twijfel bestaat over de juistheid van | inlichting beschikt of indien er twijfel bestaat over de juistheid van |
| deze inlichting. | deze inlichting. |
| Volgend op opmerking 2 in het advies 62.920/2 van 26 februari 2018 van | Volgend op opmerking 2 in het advies 62.920/2 van 26 februari 2018 van |
| de Raad van State, met betrekking tot artikel 3, 2°, van dit besluit | de Raad van State, met betrekking tot artikel 3, 2°, van dit besluit |
| wordt de verwijzing naar de machtigingen toegekend door het Sectoraal | wordt de verwijzing naar de machtigingen toegekend door het Sectoraal |
| Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in | Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in |
| artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en | artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en |
| organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, ingevoegd. | organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, ingevoegd. |
| Deze machtigingen werden gegeven op: | Deze machtigingen werden gegeven op: |
| o 5 juli 2016 in de machtiging SCSZG/16/148 met betrekking tot de | o 5 juli 2016 in de machtiging SCSZG/16/148 met betrekking tot de |
| elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de politiediensten | elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de politiediensten |
| door middel van de webtoepassing DOLSIS; | door middel van de webtoepassing DOLSIS; |
| o 2 april 2013 in de machtiging CSSS/13/89 met betrekking tot de | o 2 april 2013 in de machtiging CSSS/13/89 met betrekking tot de |
| elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de Veiligheid van de | elektronische mededeling van persoonsgegevens aan de Veiligheid van de |
| Staat door middel van de webtoepassing DOLSIS; | Staat door middel van de webtoepassing DOLSIS; |
| o 4 oktober 2016 in de machtiging CSSSS/16/206 met betrekking tot de | o 4 oktober 2016 in de machtiging CSSSS/16/206 met betrekking tot de |
| toegang tot de databank bevattende persoonsgegevens door het Openbaar | toegang tot de databank bevattende persoonsgegevens door het Openbaar |
| Ministerie. | Ministerie. |
| Naar aanleiding van het advies 25/2018, punten 28 en 29, wordt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punten 28 en 29, wordt |
| verduidelijkt dat de consultatie van deze gegevens noodzakelijk is, | verduidelijkt dat de consultatie van deze gegevens noodzakelijk is, |
| bijvoorbeeld wanneer werknemers afkomstig uit een EU lidstaat tijdens | bijvoorbeeld wanneer werknemers afkomstig uit een EU lidstaat tijdens |
| een korte periode werken komen uitvoeren voor de EU, of in het kader | een korte periode werken komen uitvoeren voor de EU, of in het kader |
| van technische correcties aan de nucleaire centrales. Deze gegevens | van technische correcties aan de nucleaire centrales. Deze gegevens |
| worden verzameld door de Federale Politie in het kader van | worden verzameld door de Federale Politie in het kader van |
| verificaties uitgevoerd in het kader van veiligheidsverificaties | verificaties uitgevoerd in het kader van veiligheidsverificaties |
| uitgevoerd door de Nationale Veiligheidsoverheid of door het FANC, de | uitgevoerd door de Nationale Veiligheidsoverheid of door het FANC, de |
| ADCC of de Federale Politie wanneer zij optreden als | ADCC of de Federale Politie wanneer zij optreden als |
| veiligheidsoverheid. | veiligheidsoverheid. |
| 3° de informatie bezorgd door het Directoraat-generaal Luchtvaart | 3° de informatie bezorgd door het Directoraat-generaal Luchtvaart |
| (DGLV) | (DGLV) |
| Het DGLV ontvangt als bevoegde overheid informatie van de stakeholders | Het DGLV ontvangt als bevoegde overheid informatie van de stakeholders |
| in verband met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Het gaat onder | in verband met de veiligheid van de burgerluchtvaart. Het gaat onder |
| andere om de informatie afkomstig van de Security managers of van de | andere om de informatie afkomstig van de Security managers of van de |
| personen die actief zijn in de burgerluchtvaart betreffende het gedrag | personen die actief zijn in de burgerluchtvaart betreffende het gedrag |
| van bepaalde mensen en de incidenten die een invloed op de veiligheid | van bepaalde mensen en de incidenten die een invloed op de veiligheid |
| hebben. | hebben. |
| 4° de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het | 4° de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het |
| Sociaal Strafwetboek. | Sociaal Strafwetboek. |
| De raadpleging van de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6 van het | De raadpleging van de databank e-PV bedoeld in artikel 100/6 van het |
| Sociaal Strafwetboek moet overwogen worden om te evalueren of de | Sociaal Strafwetboek moet overwogen worden om te evalueren of de |
| betrokken persoon niet verdacht wordt van een inbreuk inzake de | betrokken persoon niet verdacht wordt van een inbreuk inzake de |
| bestrijding van illegale arbeid en/of sociale fraude. | bestrijding van illegale arbeid en/of sociale fraude. |
| De veiligheidsoverheden moeten met deze gegevens en informatie | De veiligheidsoverheden moeten met deze gegevens en informatie |
| rekening kunnen houden bij de risicoanalyse met het oog op het afgeven | rekening kunnen houden bij de risicoanalyse met het oog op het afgeven |
| van een veiligheidsadvies of veiligheidsattest. | van een veiligheidsadvies of veiligheidsattest. |
| Ook de databank e-PV is, net als het kadaster Limosa bedoeld in 2°, | Ook de databank e-PV is, net als het kadaster Limosa bedoeld in 2°, |
| onderworpen aan een machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale | onderworpen aan een machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale |
| Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van | Zekerheid en van de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van |
| 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een | 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een |
| Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze machtiging wordt dan ook | Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. Deze machtiging wordt dan ook |
| aangevraagd. Deze bepaling zal dan ook, via ministerieel besluit, pas | aangevraagd. Deze bepaling zal dan ook, via ministerieel besluit, pas |
| in werking kunnen treden wanneer de machtiging werd toegekend. | in werking kunnen treden wanneer de machtiging werd toegekend. |
| Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 33, wordt verduidelijkt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 33, wordt verduidelijkt |
| dat de machtiging werd aangevraagd aan het bovenvermelde Sectoraal | dat de machtiging werd aangevraagd aan het bovenvermelde Sectoraal |
| Comité ten gunste van de Federale Politie, de Veiligheid van de Staat | Comité ten gunste van de Federale Politie, de Veiligheid van de Staat |
| en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid. | en de Algemene Dienst Inlichtingen en Veiligheid. |
| 5° informatie van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle | 5° informatie van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle |
| De gegevens en informatie betreffende de analyse van het risico op | De gegevens en informatie betreffende de analyse van het risico op |
| nucleaire proliferatie of het risico op sabotage of betreffende feiten | nucleaire proliferatie of het risico op sabotage of betreffende feiten |
| die kunnen leiden tot ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de | die kunnen leiden tot ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van de |
| betrokken persoon en waarvan de directeur-generaal van het Federaal | betrokken persoon en waarvan de directeur-generaal van het Federaal |
| Agentschap voor Nucleaire Controle of zijn afgevaardigde die | Agentschap voor Nucleaire Controle of zijn afgevaardigde die |
| verantwoordelijk is voor de afdeling van het Agentschap die bevoegd is | verantwoordelijk is voor de afdeling van het Agentschap die bevoegd is |
| voor de veiligheid, moeten door het FANC geraadpleegd kunnen worden. | voor de veiligheid, moeten door het FANC geraadpleegd kunnen worden. |
| Die informatie of die gegevens, ongeacht of ze algemeen of meer | Die informatie of die gegevens, ongeacht of ze algemeen of meer |
| specifiek en individueel zijn, vullen de informatie en gegevens aan | specifiek en individueel zijn, vullen de informatie en gegevens aan |
| die vermeld zijn in artikel 22sexies, § 1, 1° tot 4° en die aan de | die vermeld zijn in artikel 22sexies, § 1, 1° tot 4° en die aan de |
| directeur-generaal of zijn afgevaardigde bezorgd kunnen zijn of | directeur-generaal of zijn afgevaardigde bezorgd kunnen zijn of |
| waarvan de samenvatting bezorgd kan zijn door de inlichtingen- en | waarvan de samenvatting bezorgd kan zijn door de inlichtingen- en |
| veiligheidsdiensten of de gerechtelijke overheden. Het is absoluut | veiligheidsdiensten of de gerechtelijke overheden. Het is absoluut |
| noodzakelijk dat ze gebruikt kunnen worden om de motieven van de | noodzakelijk dat ze gebruikt kunnen worden om de motieven van de |
| directeur-generaal of zijn afgevaardigde te staven om een | directeur-generaal of zijn afgevaardigde te staven om een |
| veiligheidsattest toe te kennen of te weigeren, of in voorkomend | veiligheidsattest toe te kennen of te weigeren, of in voorkomend |
| geval, dat ze op zich deze toekenning of weigering kunnen motiveren. | geval, dat ze op zich deze toekenning of weigering kunnen motiveren. |
| Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 36, wordt verduidelijkt | Naar aanleiding van het advies 25/2018, punt 36, wordt verduidelijkt |
| dat de informatie bedoeld in 5° hoofdzakelijk bedoeld is voor het FANC | dat de informatie bedoeld in 5° hoofdzakelijk bedoeld is voor het FANC |
| als veiligheidsoverheid. Deze gegevens mogen evenwel ook verstrekt | als veiligheidsoverheid. Deze gegevens mogen evenwel ook verstrekt |
| worden in het kader van de uitvoering van andere | worden in het kader van de uitvoering van andere |
| veiligheidsverificaties. Hierbij het voorbeeld van een werknemer in de | veiligheidsverificaties. Hierbij het voorbeeld van een werknemer in de |
| nucleaire sector die ook werken uitvoert in een andere technische | nucleaire sector die ook werken uitvoert in een andere technische |
| omgeving waar een verificatie vereist is. Indien er feitengekend zijn | omgeving waar een verificatie vereist is. Indien er feitengekend zijn |
| bij het FANC, moeten deze gegevens ook in de andere procedures | bij het FANC, moeten deze gegevens ook in de andere procedures |
| gebruikt worden. | gebruikt worden. |
| Artikel 4 | Artikel 4 |
| Artikel 4 bepaalt wanneer het besluit in werking treedt. Het besluit | Artikel 4 bepaalt wanneer het besluit in werking treedt. Het besluit |
| treedt, net als de wet die ze uitvoert, in werking de dag van haar | treedt, net als de wet die ze uitvoert, in werking de dag van haar |
| publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dit met uitzondering vanartikel | publicatie in het Belgisch Staatsblad. Dit met uitzondering vanartikel |
| 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de | 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de |
| minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. Dit zal niet zijn alvorens | minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. Dit zal niet zijn alvorens |
| de machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van | de machtiging van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van |
| de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 | de Gezondheid, bedoeld in artikel 15 van de wet van 15 januari 1990 |
| houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de | houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de |
| Sociale Zekerheid, toegekend is voor de raadpleging van de e-PV | Sociale Zekerheid, toegekend is voor de raadpleging van de e-PV |
| databank. | databank. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uwe Majesteit, | Van Uwe Majesteit, |
| de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, | de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, |
| De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
| Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| K. GEENS | K. GEENS |
| De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, | De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, |
| D. REYNDERS | D. REYNDERS |
| De Minister van Defensie, | De Minister van Defensie, |
| S. VANDEPUT | S. VANDEPUT |
| Raad van State, afdeling Wetgeving advies 62.921/2 van 26 februari | Raad van State, afdeling Wetgeving advies 62.921/2 van 26 februari |
| 2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de | 2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de |
| bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de | bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor de |
| veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en | veiligheidsmachtigingen, voor de veiligheidsattesten en |
| veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en | veiligheidsadviezen afgegeven door de Nationale Veiligheidsoverheid en |
| voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federale Agentschap | voor de veiligheidsattesten afgegeven door het Federale Agentschap |
| voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in | voor Nucleaire Controle alsook van de verdeelsleutels bedoeld in |
| artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december | artikel 22septies, zesde en achtste lid, van de wet van 11 december |
| 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, | 1998 betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, |
| veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' | veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' |
| Op 31 januari 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de | Op 31 januari 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de |
| Vice-Eersteminister en Minister van Buitenlandse en Europese Zaken, | Vice-Eersteminister en Minister van Buitenlandse en Europese Zaken, |
| belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen verzocht | belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen verzocht |
| binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een | binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een |
| ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de bedragen van | ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de bedragen van |
| de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen, | de retributies die verschuldigd zijn voor de veiligheidsmachtigingen, |
| voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de | voor de veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen afgegeven door de |
| Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven | Nationale Veiligheidsoverheid en voor de veiligheidsattesten afgegeven |
| door het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de | door het Federale Agentschap voor Nucleaire Controle alsook van de |
| verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid, | verdeelsleutels bedoeld in artikel 22septies, zesde en achtste lid, |
| van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
| veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'. | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen'. |
| Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 februari 2018. | Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 26 februari 2018. |
| De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc | De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, kamervoorzitter, Luc |
| Detroux en Wanda Vogel, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques | Detroux en Wanda Vogel, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques |
| Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier. | Englebert, assessoren, en Béatrice Drapier, griffier. |
| Het verslag is uitgebracht door Jean-Baptiste Levaux, auditeur. | Het verslag is uitgebracht door Jean-Baptiste Levaux, auditeur. |
| Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 februari | Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 februari |
| 2018 . | 2018 . |
| Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
| eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op | eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op |
| 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel | 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel |
| 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de | 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de |
| rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de | rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de |
| handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. | handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten. |
| Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
| volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
| Bijzondere opmerkingen | Bijzondere opmerkingen |
| Aanhef | Aanhef |
| 1. Doordat artikel 22septies van de wet van 11 december 1998 | 1. Doordat artikel 22septies van de wet van 11 december 1998 |
| `betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, | `betreffende de classificatie en de veiligheidsmachtigingen, |
| veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' volledig vervangen wordt | veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen' volledig vervangen wordt |
| bij de op 18 januari 2018 aangenomen wet `houdende wijziging van de | bij de op 18 januari 2018 aangenomen wet `houdende wijziging van de |
| wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
| veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', |
| dient in het tweede lid niet vermeld te worden dat deze bepaling | dient in het tweede lid niet vermeld te worden dat deze bepaling |
| ingevoegd is bij de programmawet (I) van 27 december 2006. | ingevoegd is bij de programmawet (I) van 27 december 2006. |
| Er moet daarentegen aangegeven worden dat dit artikel 22septies | Er moet daarentegen aangegeven worden dat dit artikel 22septies |
| "vervangen" is bij de voormelde wet. | "vervangen" is bij de voormelde wet. |
| 2. In de aanhef dient melding gemaakt te worden van onder andere de | 2. In de aanhef dient melding gemaakt te worden van onder andere de |
| teksten die bij het ontworpen besluit opgeheven worden. (1) | teksten die bij het ontworpen besluit opgeheven worden. (1) |
| Doordat artikel 8 van het ontwerp strekt tot opheffing van het | Doordat artikel 8 van het ontwerp strekt tot opheffing van het |
| koninklijk besluit van 4 september 2013 `tot vaststelling van de | koninklijk besluit van 4 september 2013 `tot vaststelling van de |
| bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor het afgeven van | bedragen van de retributies die verschuldigd zijn voor het afgeven van |
| veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen', |
| moet in een nieuw lid van de aanhef naar dat besluit verwezen worden. | moet in een nieuw lid van de aanhef naar dat besluit verwezen worden. |
| De griffier, | De griffier, |
| Béatrice Drapier | Béatrice Drapier |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| Pierre Vandernoot | Pierre Vandernoot |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het | (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het |
| opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, | opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, |
| www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 29. | www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 29. |
| 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de | 8 MEI 2018. - Koninklijk besluit tot bepaling van de lijst van de |
| gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van | gegevens en informatie die geraadpleegd kunnen worden in het kader van |
| de uitvoering van een veiligheidsverificatie | de uitvoering van een veiligheidsverificatie |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en | Gelet op de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en |
| de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
| veiligheidsadviezen, artikel 22sexies, § 1, tweede lid, ingevoegd door | veiligheidsadviezen, artikel 22sexies, § 1, tweede lid, ingevoegd door |
| de wet van 23 februari 2018; | de wet van 23 februari 2018; |
| Gelet op het advies van de Nationale Veiligheidsraad, gegeven op 18 | Gelet op het advies van de Nationale Veiligheidsraad, gegeven op 18 |
| december 2017; | december 2017; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van de Eerste | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van de Eerste |
| Minister, gegeven op 20 december 2017, het advies van de Inspecteur | Minister, gegeven op 20 december 2017, het advies van de Inspecteur |
| van Financiën van de Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse | van Financiën van de Vice-eersteminister en minister van Buitenlandse |
| Zaken en Europese Zaken, gegeven op 13 december 2017, het advies van | Zaken en Europese Zaken, gegeven op 13 december 2017, het advies van |
| de Inspecteur van Financiën van de Vice-eerste minister, minister van | de Inspecteur van Financiën van de Vice-eerste minister, minister van |
| Veiligheid en Binnenlandse Zaken, gegeven op 12 december 2017, het | Veiligheid en Binnenlandse Zaken, gegeven op 12 december 2017, het |
| advies van de Inspecteur van Financiën van de Minister van Justitie | advies van de Inspecteur van Financiën van de Minister van Justitie |
| gegeven op 15 december 2017, het advies van de Inspecteur van | gegeven op 15 december 2017, het advies van de Inspecteur van |
| Financiën van de Minister van Defensie gegeven op 13 december 2017, | Financiën van de Minister van Defensie gegeven op 13 december 2017, |
| het advies van de Inspecteur van Financiën van de Federale Politie | het advies van de Inspecteur van Financiën van de Federale Politie |
| gegeven op 13 december 2017; | gegeven op 13 december 2017; |
| Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 22 | Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, d.d. 22 |
| januari 2018; | januari 2018; |
| Gelet op het advies 25/2018 van de Commissie voor de bescherming van | Gelet op het advies 25/2018 van de Commissie voor de bescherming van |
| de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 21 maart 2018; | de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 21 maart 2018; |
| Gelet op het advies 62.920/2 van de Raad van State, gegeven op 26 | Gelet op het advies 62.920/2 van de Raad van State, gegeven op 26 |
| februari 2018; | februari 2018; |
| Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende | Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende |
| diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is deze wet | diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is deze wet |
| (/dit besluit) vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het | (/dit besluit) vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het |
| bepalingen inzake nationale veiligheid (of van openbare orde) betreft; | bepalingen inzake nationale veiligheid (of van openbare orde) betreft; |
| Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-eersteminister en | Op de voordracht van de Eerste Minister, de Vice-eersteminister en |
| minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier, | minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier, |
| minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de Minister van | minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de Minister van |
| Justitie, de Minister van Defensie en op het advies van de in Raad | Justitie, de Minister van Defensie en op het advies van de in Raad |
| vergaderde Ministers, | vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
Artikel 1.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
| eerste lid, 3° van de wet van 11 december 1998 betreffende de | eerste lid, 3° van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
| classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
| veiligheidsadviezen zijn de volgende: | veiligheidsadviezen zijn de volgende: |
| 1° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in het | 1° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in het |
| Schengeninformatiesysteem bedoeld in artikel 24 Verordening (EG) nr. | Schengeninformatiesysteem bedoeld in artikel 24 Verordening (EG) nr. |
| 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 | 1987/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 |
| betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het | betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het |
| Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II); | Schengeninformatiesysteem van de tweede generatie (SIS II); |
| 2° de gegevens en informatie met betrekking tot de personen voor wie | 2° de gegevens en informatie met betrekking tot de personen voor wie |
| een signalering met het oog op hun aanhouding, lokalisatie of | een signalering met het oog op hun aanhouding, lokalisatie of |
| identificatie ingevoerd is in de gegevensbank opgericht binnen de | identificatie ingevoerd is in de gegevensbank opgericht binnen de |
| Internationale organisatie voor Criminele Politie Interpol volgens het | Internationale organisatie voor Criminele Politie Interpol volgens het |
| reglement van Interpol met betrekking tot de dataverwerking | reglement van Interpol met betrekking tot de dataverwerking |
| III/IRPD/GA/2011. | III/IRPD/GA/2011. |
| De raadpleging van deze gegevens en informatie heeft als doel om de | De raadpleging van deze gegevens en informatie heeft als doel om de |
| maatregelen te bepalen die tegen de betrokken personen genomen moeten | maatregelen te bepalen die tegen de betrokken personen genomen moeten |
| worden. De signaleringen, uitgevoerd door alle Belgische en | worden. De signaleringen, uitgevoerd door alle Belgische en |
| buitenlandse politiediensten die aan de overeenkomsten gebonden zijn | buitenlandse politiediensten die aan de overeenkomsten gebonden zijn |
| en opgenomen in deze gegevensbanken, zijn nodig om het risico te | en opgenomen in deze gegevensbanken, zijn nodig om het risico te |
| evalueren dat een persoon vormt tegen wie maatregelen genomen moeten | evalueren dat een persoon vormt tegen wie maatregelen genomen moeten |
| worden. Enkel de gegevens met betrekking tot verdachten, daders en | worden. Enkel de gegevens met betrekking tot verdachten, daders en |
| verdwenen personen worden door de federale politie geconsulteerd. | verdwenen personen worden door de federale politie geconsulteerd. |
Art. 2.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
Art. 2.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
| eerste lid, 4° van de wet van 11 december 1998 betreffende de | eerste lid, 4° van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
| classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
| veiligheidsadviezen zijn de volgende: | veiligheidsadviezen zijn de volgende: |
| 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals nader bepaald in artikel | 1° de Algemene Nationale Gegevensbank zoals nader bepaald in artikel |
| 44/2, § 1, tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in | 44/2, § 1, tweede lid, 1° en enkel de persoonsgegevens bedoeld in |
| artikel 44/5, § 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op | artikel 44/5, § 1, 2° tot 6° en § 3, 1°, 2°, 5° en 6° van de wet op |
| het politieambt uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben | het politieambt uitgezonderd de persoonsgegevens die betrekking hebben |
| op inbreuken bedoeld in artikel 2 van de wet van 24 juni 2013 | op inbreuken bedoeld in artikel 2 van de wet van 24 juni 2013 |
| betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. | betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. |
| De raadpleging van de hierboven bedoelde gegevens en informatie laat | De raadpleging van de hierboven bedoelde gegevens en informatie laat |
| toe om de feiten, misdrijven en te nemen maatregelen op het gebied van | toe om de feiten, misdrijven en te nemen maatregelen op het gebied van |
| bestuurlijke en gerechtelijke politie vastgesteld en gedeeld met alle | bestuurlijke en gerechtelijke politie vastgesteld en gedeeld met alle |
| leden van de Belgische politiediensten te identificeren. | leden van de Belgische politiediensten te identificeren. |
| De kennisname van de aldus bepaalde processen-verbaal, verslagen en | De kennisname van de aldus bepaalde processen-verbaal, verslagen en |
| andere informatie is noodzakelijk opdat de veiligheidsoverheden het | andere informatie is noodzakelijk opdat de veiligheidsoverheden het |
| risico kunnen evalueren. De betrokken politiediensten zullen de | risico kunnen evalueren. De betrokken politiediensten zullen de |
| gerechtelijke overheden consulteren om vast te stellen welk gevolg er | gerechtelijke overheden consulteren om vast te stellen welk gevolg er |
| aan het dossier werd gegeven teneinde de evaluatie te kunnen | aan het dossier werd gegeven teneinde de evaluatie te kunnen |
| vervolledigen en, indien nodig deze bij te werken. | vervolledigen en, indien nodig deze bij te werken. |
| 2° de persoonsgegevens en informatie in verband met terrorisme, | 2° de persoonsgegevens en informatie in verband met terrorisme, |
| radicalisme en extremisme die verwerkt worden in de bijzondere | radicalisme en extremisme die verwerkt worden in de bijzondere |
| operationele politionele gegevensbank, die ontwikkeld werd en beheerd | operationele politionele gegevensbank, die ontwikkeld werd en beheerd |
| wordt door de Centrale directie van de bestrijding van de zware en | wordt door de Centrale directie van de bestrijding van de zware en |
| georganiseerde criminaliteit, in toepassing van artikel 44/11/3 van de | georganiseerde criminaliteit, in toepassing van artikel 44/11/3 van de |
| wet op het politieambt. | wet op het politieambt. |
| De informatie uit deze gegevensbank vult de informatie aan die in de | De informatie uit deze gegevensbank vult de informatie aan die in de |
| Algemene Nationale Gegevensbank opgenomen is. Ze levert ook essentiële | Algemene Nationale Gegevensbank opgenomen is. Ze levert ook essentiële |
| elementen over eventuele banden van de betrokken personen met het | elementen over eventuele banden van de betrokken personen met het |
| terroristische, radicale of extremistische milieu. Een evaluatie van | terroristische, radicale of extremistische milieu. Een evaluatie van |
| deze gegevens is nodig om de risico's voor de veiligheid of een | deze gegevens is nodig om de risico's voor de veiligheid of een |
| mogelijke dreiging vast te stellen. | mogelijke dreiging vast te stellen. |
| 3° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in de | 3° de persoonsgegevens en informatie die verwerkt worden in de |
| gemeenschappelijke gegevensbanken, bedoeld in artikel 44/2, § 2 en | gemeenschappelijke gegevensbanken, bedoeld in artikel 44/2, § 2 en |
| opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van | opgericht in het kader van de voorkoming en de opvolging van |
| terrorisme en extremisme wanneer dat tot terrorisme kan leiden. | terrorisme en extremisme wanneer dat tot terrorisme kan leiden. |
| Deze gegevensbanken bevatten persoonsgegevens en informatie op basis | Deze gegevensbanken bevatten persoonsgegevens en informatie op basis |
| waarvan een analyse gemaakt kan worden van de eventuele terroristische | waarvan een analyse gemaakt kan worden van de eventuele terroristische |
| dreiging die uitgaat van de personen die het voorwerp uitmaken van de | dreiging die uitgaat van de personen die het voorwerp uitmaken van de |
| veiligheidsverificatie. De veiligheidsoverheden moeten over deze | veiligheidsverificatie. De veiligheidsoverheden moeten over deze |
| gegevens en informatie beschikken om een specifieke evaluatie te maken | gegevens en informatie beschikken om een specifieke evaluatie te maken |
| over de mogelijke banden van de betrokken personen met het | over de mogelijke banden van de betrokken personen met het |
| terroristische milieu en/of het extremistische milieu dat tot | terroristische milieu en/of het extremistische milieu dat tot |
| terrorisme kan leiden. | terrorisme kan leiden. |
Art. 3.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
Art. 3.De gegevens en informatie bedoeld in artikel 22sexies, § 1, |
| eerste lid, 5° van de wet van 11 december 1998 betreffende de | eerste lid, 5° van de wet van 11 december 1998 betreffende de |
| classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en | classificatie en de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en |
| veiligheidsadviezen zijn de volgende: | veiligheidsadviezen zijn de volgende: |
| 1° de gegevens en informatie met betrekking tot de identificatie, de | 1° de gegevens en informatie met betrekking tot de identificatie, de |
| externe rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van de personen die | externe rechtspositie en de gerechtelijke gegevens van de personen die |
| gedetineerd zijn of waren, verwerkt door de Federale Overheidsdienst | gedetineerd zijn of waren, verwerkt door de Federale Overheidsdienst |
| Justitie in het kader van zijn opdrachten betreffende de | Justitie in het kader van zijn opdrachten betreffende de |
| tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en | tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen en |
| het beheer van de inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging | het beheer van de inrichtingen waarin deze tenuitvoerlegging |
| plaatsvindt. | plaatsvindt. |
| De raadpleging van deze gegevens en informatie verschaft precieze | De raadpleging van deze gegevens en informatie verschaft precieze |
| elementen die ze in aanmerking moet nemen bij de evaluatie van het | elementen die ze in aanmerking moet nemen bij de evaluatie van het |
| risico in verband met de situatie van de betrokken personen. | risico in verband met de situatie van de betrokken personen. |
| 2° de gegevens met betrekking tot de betrokken personen die opgenomen | 2° de gegevens met betrekking tot de betrokken personen die opgenomen |
| zijn in de gegevensbank bedoeld in artikel 163 van de programma wet | zijn in de gegevensbank bedoeld in artikel 163 van de programma wet |
| (I) van 27 december 2006 ("kadaster Limosa" genaamd). | (I) van 27 december 2006 ("kadaster Limosa" genaamd). |
| Via deze gegevens is het mogelijk om de verblijfplaats te bepalen van | Via deze gegevens is het mogelijk om de verblijfplaats te bepalen van |
| een buitenlandse werknemer zonder woonplaats in België en om aldus de | een buitenlandse werknemer zonder woonplaats in België en om aldus de |
| gegevens te controleren die de betrokken persoon heeft verstrekt en om | gegevens te controleren die de betrokken persoon heeft verstrekt en om |
| hem indien nodig een eventuele weigering te kunnen meedelen. | hem indien nodig een eventuele weigering te kunnen meedelen. |
| 3° de persoonsgegevens en informatie met betrekking tot de veiligheid | 3° de persoonsgegevens en informatie met betrekking tot de veiligheid |
| van de burgerluchtvaart die het Directoraat-generaal Luchtvaart aan de | van de burgerluchtvaart die het Directoraat-generaal Luchtvaart aan de |
| Nationale Veiligheidsoverheid verstrekt. | Nationale Veiligheidsoverheid verstrekt. |
| Deze informatie heeft betrekking op de veiligheidsincidenten in | Deze informatie heeft betrekking op de veiligheidsincidenten in |
| verband met de wetgeving over de veiligheid van de burgerluchtvaart | verband met de wetgeving over de veiligheid van de burgerluchtvaart |
| die zowel door het luchthavenpersoneel als de passagiers veroorzaakt | die zowel door het luchthavenpersoneel als de passagiers veroorzaakt |
| worden. | worden. |
| Op basis van deze informatie over gepleegde feiten is het mogelijk om | Op basis van deze informatie over gepleegde feiten is het mogelijk om |
| het risico te evalueren dat de betrokken personen vormen. | het risico te evalueren dat de betrokken personen vormen. |
| 4° de gegevens en informatie met betrekking tot de verdachten bedoeld | 4° de gegevens en informatie met betrekking tot de verdachten bedoeld |
| in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het Sociaal Strafwetboek die | in artikel 100/6, vierde lid, 1° van het Sociaal Strafwetboek die |
| opgenomen zijn in de databank e-PV. | opgenomen zijn in de databank e-PV. |
| Er moet rekening worden gehouden met deze gegevens en informatie die | Er moet rekening worden gehouden met deze gegevens en informatie die |
| verzameld werden in het kader van de bestrijding van illegale arbeid | verzameld werden in het kader van de bestrijding van illegale arbeid |
| en sociale fraude om te evalueren of de betrokken persoon niet | en sociale fraude om te evalueren of de betrokken persoon niet |
| verdacht wordt van een misdrijf inzake illegale arbeid en/of sociale | verdacht wordt van een misdrijf inzake illegale arbeid en/of sociale |
| fraude. | fraude. |
| 5° de persoonsgegevens en informatie waarover het Federaal Agentschap | 5° de persoonsgegevens en informatie waarover het Federaal Agentschap |
| voor Nucleaire Controle in het kader van zijn opdrachten beschikt, in | voor Nucleaire Controle in het kader van zijn opdrachten beschikt, in |
| het bijzonder de inspecties en de analyse van het risico op nucleaire | het bijzonder de inspecties en de analyse van het risico op nucleaire |
| proliferatie. | proliferatie. |
| Deze informatie kan aanvullende elementen verschaffen om te bepalen of | Deze informatie kan aanvullende elementen verschaffen om te bepalen of |
| de betrokken personen een risico vormen op nucleair gebied. | de betrokken personen een risico vormen op nucleair gebied. |
| De gegevens bedoeld in 1°, 2° en 4° worden zowel geconsulteerd als | De gegevens bedoeld in 1°, 2° en 4° worden zowel geconsulteerd als |
| verstrekt door de leden zelf van de Nationale Overheid bedoeld in | verstrekt door de leden zelf van de Nationale Overheid bedoeld in |
| artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering | artikel 21 van het koninklijk besluit van 24 maart 2000 tot uitvoering |
| van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de | van de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie en de |
| veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. | veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten en veiligheidsadviezen. |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
| Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt, met uitzondering van artikel |
| 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de | 3, 4°, dat in werking treedt op de dag die wordt bepaald door de |
| minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. | minister bevoegd voor Buitenlandse zaken. |
Art. 5.De Eerste minister, de Vice-eersteminister en minister bevoegd |
Art. 5.De Eerste minister, de Vice-eersteminister en minister bevoegd |
| voor Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier en minister | voor Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, de Vicepremier en minister |
| bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd | bevoegd voor Veiligheid en Binnenlandse Zaken, de minister bevoegd |
| voor Justitie, de minister bevoegd voor Defensie, zijn, ieder wat hem | voor Justitie, de minister bevoegd voor Defensie, zijn, ieder wat hem |
| betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. | betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 8 mei 2018. | Gegeven te Brussel, 8 mei 2018. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
| Ch. MICHEL | Ch. MICHEL |
| De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, | De Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, |
| D. REYNDERS | D. REYNDERS |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| K.GEENS | K.GEENS |
| De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, | De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, |
| J. JAMBON | J. JAMBON |
| De Minister van Defensie, | De Minister van Defensie, |
| S. VANDEPUT | S. VANDEPUT |