Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 08/02/2000
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard "
Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard
MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR
8 FEBRUARI 2000. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke 8 FEBRUARI 2000. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke
inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de
gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis,
vervangen door de wet van 21 maart 1991; vervangen door de wet van 21 maart 1991;
Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978
betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor
de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5; de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van
sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, §
2, 2°; 2, 2°;
Overwegende dat de Ministerraad op 5 juli 1996 in het kader van het Overwegende dat de Ministerraad op 5 juli 1996 in het kader van het
tienjarenplan 1996-2005 voor de investeringen van de NMBS de tienjarenplan 1996-2005 voor de investeringen van de NMBS de
instandhouding en modernisering van de bestaande instandhouding en modernisering van de bestaande
spoorlijneninfrastructuur, in het bijzonder as 1 : Oostende - Brussel spoorlijneninfrastructuur, in het bijzonder as 1 : Oostende - Brussel
- Duitse grens en de hiervoor noodzakelijke investeringen heeft - Duitse grens en de hiervoor noodzakelijke investeringen heeft
goedgekeurd; goedgekeurd;
Overwegende dat in dit kader de spoorlijn 50 A Oostende - Gent - Overwegende dat in dit kader de spoorlijn 50 A Oostende - Gent -
Brussel gemoderniseerd wordt en geschikt gemaakt voor een Brussel gemoderniseerd wordt en geschikt gemaakt voor een
referentiesnelheid van 200 km/uur; referentiesnelheid van 200 km/uur;
Overwegende dat hiertoe meer bepaald de onstabiele en waterzieke Overwegende dat hiertoe meer bepaald de onstabiele en waterzieke
spoorbedding tussen de kp 16.750 en kp 18.500 ten gronde moet spoorbedding tussen de kp 16.750 en kp 18.500 ten gronde moet
gesaneerd worden en de spoorinfrastructuur vernieuwd; gesaneerd worden en de spoorinfrastructuur vernieuwd;
Overwegende dat de hogere referentiesnelheid van 200 km/uur eveneens Overwegende dat de hogere referentiesnelheid van 200 km/uur eveneens
inhoudt dat op genoemd baanvak drie overbruggingen, gelegen aan de kp inhoudt dat op genoemd baanvak drie overbruggingen, gelegen aan de kp
17.296, kp 17.558 en kp 17.750 dienen gesloopt, waarvan er slechts 17.296, kp 17.558 en kp 17.750 dienen gesloopt, waarvan er slechts
twee worden heropgebouwd met een grotere vrije hoogte en zonder twee worden heropgebouwd met een grotere vrije hoogte en zonder
tussenpijlers; tussenpijlers;
Overwegende dat de afschaffing van een overbrugging vereist dat Overwegende dat de afschaffing van een overbrugging vereist dat
bijkomende langswegen worden uitgebouwd ten einde de vlotte bijkomende langswegen worden uitgebouwd ten einde de vlotte
afwikkeling van het lokale verkeer te waarborgen; afwikkeling van het lokale verkeer te waarborgen;
Overwegende dat de uitvoering der beoogde werken zonder overmatige Overwegende dat de uitvoering der beoogde werken zonder overmatige
hinder voor het treinverkeer de aanleg vergt tussen kp 17.000 en kp hinder voor het treinverkeer de aanleg vergt tussen kp 17.000 en kp
18.250, van een uitwijkspoor dat na de beëindiging der werken zal 18.250, van een uitwijkspoor dat na de beëindiging der werken zal
uitgebaat worden als derde spoor; uitgebaat worden als derde spoor;
Overwegende dat de werken, beschreven in de plannen nrs. Overwegende dat de werken, beschreven in de plannen nrs.
30-3150-0503-017.000-001 en 30-3150-0503-017.000-002 beantwoorden aan 30-3150-0503-017.000-001 en 30-3150-0503-017.000-002 beantwoorden aan
de boven uiteengezette doelstellingen; de boven uiteengezette doelstellingen;
Overwegende dat deze werken de inbezitneming van de percelen, Overwegende dat deze werken de inbezitneming van de percelen,
aangeduid op de plannen nrs. T3-0503-018.000-001 en aangeduid op de plannen nrs. T3-0503-018.000-001 en
T3-0503-017.000-001 en gelegen op het grondgebied van de gemeente T3-0503-017.000-001 en gelegen op het grondgebied van de gemeente
Ternat nodig maakt; Ternat nodig maakt;
Overwegende de noodzaak de vooropgestelde saneringswerken zo spoedig Overwegende de noodzaak de vooropgestelde saneringswerken zo spoedig
mogelijk uit te voeren gelet op hun belang voor de veiligheid van het mogelijk uit te voeren gelet op hun belang voor de veiligheid van het
treinverkeer en de instandhouding van de infrastructuur; treinverkeer en de instandhouding van de infrastructuur;
Overwegende dat derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de Overwegende dat derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de
bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is; bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken,

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken,

kaderend in de sanering en modernisering van de vertakking kaderend in de sanering en modernisering van de vertakking
Sint-Katharina-Lombeek op de spoorlijn 50A Oostende - Brussel-Zuid de Sint-Katharina-Lombeek op de spoorlijn 50A Oostende - Brussel-Zuid de
onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied
van de gemeente Ternat en opgenomen in de plannen nrs. van de gemeente Ternat en opgenomen in de plannen nrs.
T3-0503-018.000-001 en T3-0503-017.000-001 gevoegd bij dit besluit. T3-0503-018.000-001 en T3-0503-017.000-001 gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken

benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en
bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de
onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de
autosnelwegen, inzonderheid artikel 5. autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 8 februari 2000. Gegeven te Brussel, 8 februari 2000.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Mobiliteit en Vervoer, De Minister van Mobiliteit en Vervoer,
Mevr. I. DURANT Mevr. I. DURANT
Bijlage bij het koninklijk besluit van 8 februari 2000 - Bijlage bij het koninklijk besluit van 8 februari 2000 -
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^