Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 februari 2000
gepubliceerd op 29 februari 2000

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2000014055
pub.
29/02/2000
prom.
08/02/2000
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 FEBRUARI 2000. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, vervangen door de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Overwegende dat de Ministerraad op 5 juli 1996 in het kader van het tienjarenplan 1996-2005 voor de investeringen van de NMBS de instandhouding en modernisering van de bestaande spoorlijneninfrastructuur, in het bijzonder as 1 : Oostende - Brussel - Duitse grens en de hiervoor noodzakelijke investeringen heeft goedgekeurd;

Overwegende dat in dit kader de spoorlijn 50 A Oostende - Gent - Brussel gemoderniseerd wordt en geschikt gemaakt voor een referentiesnelheid van 200 km/uur;

Overwegende dat hiertoe meer bepaald de onstabiele en waterzieke spoorbedding tussen de kp 16.750 en kp 18.500 ten gronde moet gesaneerd worden en de spoorinfrastructuur vernieuwd;

Overwegende dat de hogere referentiesnelheid van 200 km/uur eveneens inhoudt dat op genoemd baanvak drie overbruggingen, gelegen aan de kp 17.296, kp 17.558 en kp 17.750 dienen gesloopt, waarvan er slechts twee worden heropgebouwd met een grotere vrije hoogte en zonder tussenpijlers;

Overwegende dat de afschaffing van een overbrugging vereist dat bijkomende langswegen worden uitgebouwd ten einde de vlotte afwikkeling van het lokale verkeer te waarborgen;

Overwegende dat de uitvoering der beoogde werken zonder overmatige hinder voor het treinverkeer de aanleg vergt tussen kp 17.000 en kp 18.250, van een uitwijkspoor dat na de beëindiging der werken zal uitgebaat worden als derde spoor;

Overwegende dat de werken, beschreven in de plannen nrs. 30-3150-0503-017.000-001 en 30-3150-0503-017.000-002 beantwoorden aan de boven uiteengezette doelstellingen;

Overwegende dat deze werken de inbezitneming van de percelen, aangeduid op de plannen nrs. T3-0503-018.000-001 en T3-0503-017.000-001 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat nodig maakt;

Overwegende de noodzaak de vooropgestelde saneringswerken zo spoedig mogelijk uit te voeren gelet op hun belang voor de veiligheid van het treinverkeer en de instandhouding van de infrastructuur;

Overwegende dat derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken, kaderend in de sanering en modernisering van de vertakking Sint-Katharina-Lombeek op de spoorlijn 50A Oostende - Brussel-Zuid de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Ternat en opgenomen in de plannen nrs.

T3-0503-018.000-001 en T3-0503-017.000-001 gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 8 februari 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 8 februari 2000 - Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^