| Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone | Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN |
| 7 APRIL 2005. - Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de | 7 APRIL 2005. - Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de |
| berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot | berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot |
| van een meergemeentenpolitiezone | van een meergemeentenpolitiezone |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb te Uwer | Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik de eer heb te Uwer |
| ondertekening voor te leggen, heeft tot doel uitvoering te geven aan | ondertekening voor te leggen, heeft tot doel uitvoering te geven aan |
| artikel 40, zesde lid, door de nadere regels inzake de berekening en | artikel 40, zesde lid, door de nadere regels inzake de berekening en |
| de verdeling van de dotaties en de wijze waarop zij worden uitbetaald, | de verdeling van de dotaties en de wijze waarop zij worden uitbetaald, |
| vast te leggen. | vast te leggen. |
| Bij het koninklijk besluit zijn twee bijlagen gevoegd. De eerste | Bij het koninklijk besluit zijn twee bijlagen gevoegd. De eerste |
| bijlage bevat een omschrijving van de « KUL-norm ». De tweede bijlage | bijlage bevat een omschrijving van de « KUL-norm ». De tweede bijlage |
| vermeldt per gemeente de KUL-norm en het percentage dat moet | vermeldt per gemeente de KUL-norm en het percentage dat moet |
| gehanteerd worden om binnen de meergemeentenpolitiezone te komen tot | gehanteerd worden om binnen de meergemeentenpolitiezone te komen tot |
| een verdeling van de gemeentelijke dotatie, in het geval men niet tot | een verdeling van de gemeentelijke dotatie, in het geval men niet tot |
| een consensus kan komen. | een consensus kan komen. |
| Ook in het nieuwe koninklijk besluit wordt de KUL-norm gehanteerd, op | Ook in het nieuwe koninklijk besluit wordt de KUL-norm gehanteerd, op |
| ongewijzigde wijze, als één van de financiële verdeelsleutels. Bij de | ongewijzigde wijze, als één van de financiële verdeelsleutels. Bij de |
| omschrijving van de KUL-norm werd rekening gehouden met de arresten | omschrijving van de KUL-norm werd rekening gehouden met de arresten |
| van de Raad van State nrs. 113.088 d.d. 29 november 2002, 121.365 d.d. | van de Raad van State nrs. 113.088 d.d. 29 november 2002, 121.365 d.d. |
| 4 juli 2003 en 135.394 d.d. 24 september 2004. | 4 juli 2003 en 135.394 d.d. 24 september 2004. |
| In vergelijking met de vorige versie is de tekst waarin de KUL-norm | In vergelijking met de vorige versie is de tekst waarin de KUL-norm |
| omschreven wordt, geherstructureerd en op bepaalde punten aangevuld. | omschreven wordt, geherstructureerd en op bepaalde punten aangevuld. |
| De documentaire bronnen die gebruikt worden voor het vaststellen van | De documentaire bronnen die gebruikt worden voor het vaststellen van |
| de variabele waarden die de politiecapaciteit verklaren en de | de variabele waarden die de politiecapaciteit verklaren en de |
| referentiejaren van de in aanmerking genomen criteria worden vermeld. | referentiejaren van de in aanmerking genomen criteria worden vermeld. |
| De aangewende wetenschappelijke methode wordt nauwkeurig beschreven. | De aangewende wetenschappelijke methode wordt nauwkeurig beschreven. |
| Deze wetenschappelijke methode wordt de multiple regressieanalyse | Deze wetenschappelijke methode wordt de multiple regressieanalyse |
| genoemd. De multipele regressieanalyse is de geijkte statistische | genoemd. De multipele regressieanalyse is de geijkte statistische |
| methode om de waarden van een variabele te voorspellen op basis van | methode om de waarden van een variabele te voorspellen op basis van |
| meerdere onafhankelijke variabelen. In dit geval wordt de bestaande | meerdere onafhankelijke variabelen. In dit geval wordt de bestaande |
| lokale politiecapaciteit zo goed mogelijk voorspeld op basis van een | lokale politiecapaciteit zo goed mogelijk voorspeld op basis van een |
| aantal relevante indicatoren van de betrokken gemeente. | aantal relevante indicatoren van de betrokken gemeente. |
| Er wordt daarmee verondersteld dat de bestaande lokale | Er wordt daarmee verondersteld dat de bestaande lokale |
| politiecapaciteiten bepaald worden door enerzijds een reeks objectief | politiecapaciteiten bepaald worden door enerzijds een reeks objectief |
| meetbare indicatoren en anderzijds afwijkingen die het gevolg zijn van | meetbare indicatoren en anderzijds afwijkingen die het gevolg zijn van |
| toevalligheden of niet verantwoorde over- of onderbemanning in de | toevalligheden of niet verantwoorde over- of onderbemanning in de |
| betrokken gemeente. De voorspelde waarden van de regressie worden | betrokken gemeente. De voorspelde waarden van de regressie worden |
| bepaald door de waarden die elke gemeente scoort op de objectieve | bepaald door de waarden die elke gemeente scoort op de objectieve |
| indicatoren. Het verschil tussen de voorspelde waarden en de bestaande | indicatoren. Het verschil tussen de voorspelde waarden en de bestaande |
| lokale politiecapaciteit zijn de lokale afwijkingen. | lokale politiecapaciteit zijn de lokale afwijkingen. |
| Door de voorspelde waarden te gebruiken als norm, worden alle | Door de voorspelde waarden te gebruiken als norm, worden alle |
| gemeenten op een gelijke, objectief meetbare basis behandeld. Alleen | gemeenten op een gelijke, objectief meetbare basis behandeld. Alleen |
| indien indicatoren die relevant zijn voor bepaalde gemeenten en niet | indien indicatoren die relevant zijn voor bepaalde gemeenten en niet |
| voor anderen, zouden weggelaten worden, zou er sprake zijn van | voor anderen, zouden weggelaten worden, zou er sprake zijn van |
| ongelijke behandeling. Deze situatie is vermeden door een heel grote | ongelijke behandeling. Deze situatie is vermeden door een heel grote |
| set van mogelijke indicatoren in beschouwing te nemen (75 variabelen) | set van mogelijke indicatoren in beschouwing te nemen (75 variabelen) |
| en de oplossing te kiezen die de kleinst mogelijke afwijkingen | en de oplossing te kiezen die de kleinst mogelijke afwijkingen |
| oplevert (18,97 % van de onderlinge verschillen van de bestaande | oplevert (18,97 % van de onderlinge verschillen van de bestaande |
| politiecapaciteit tussen de gemeenten). Enige uitzondering hierop is | politiecapaciteit tussen de gemeenten). Enige uitzondering hierop is |
| de aparte behandeling van Brussel, Antwerpen, Luik, Gent en Charleroi, | de aparte behandeling van Brussel, Antwerpen, Luik, Gent en Charleroi, |
| die wegens hun grootstedelijk karakter relatief grote afwijkingen | die wegens hun grootstedelijk karakter relatief grote afwijkingen |
| blijven vertonen. Dit betekent dus dat er geen meetbare indicatoren | blijven vertonen. Dit betekent dus dat er geen meetbare indicatoren |
| ter beschikking zijn om de precieze invloed van dat grootstedelijk | ter beschikking zijn om de precieze invloed van dat grootstedelijk |
| karakter op de politiecapaciteit te meten. Voor deze vijf steden werd | karakter op de politiecapaciteit te meten. Voor deze vijf steden werd |
| de bestaande politiecapaciteit de facto als norm gebruikt. | de bestaande politiecapaciteit de facto als norm gebruikt. |
| Het is evident dat de lokale besturen, voor wat betreft de | Het is evident dat de lokale besturen, voor wat betreft de |
| gemeentelijke dotatie, in eerste instantie naar een consensus moeten | gemeentelijke dotatie, in eerste instantie naar een consensus moeten |
| streven om te komen tot een verdeelsleutel tussen de gemeenten die | streven om te komen tot een verdeelsleutel tussen de gemeenten die |
| deel uitmaken van een meergemeentenpolitiezone. Pas indien een | deel uitmaken van een meergemeentenpolitiezone. Pas indien een |
| consensus niet kan bereikt worden moet toepassing gemaakt worden van | consensus niet kan bereikt worden moet toepassing gemaakt worden van |
| de bepalingen van dit koninklijk besluit. Niets verhindert evenwel de | de bepalingen van dit koninklijk besluit. Niets verhindert evenwel de |
| gemeenten om bij wijze van consensus te komen tot een verdeelsleutel | gemeenten om bij wijze van consensus te komen tot een verdeelsleutel |
| die dezelfde is als deze die door dit koninklijk besluit wordt | die dezelfde is als deze die door dit koninklijk besluit wordt |
| vastgesteld. | vastgesteld. |
| Wat tenslotte bijlage II betreft, worden de percentages inzake de | Wat tenslotte bijlage II betreft, worden de percentages inzake de |
| verdeelsleutel meer gedetailleerd weergegeven nl. tot vier cijfers na | verdeelsleutel meer gedetailleerd weergegeven nl. tot vier cijfers na |
| de komma. Dit is het gevolg van de vaststelling dat bij een afronding | de komma. Dit is het gevolg van de vaststelling dat bij een afronding |
| tot twee cijfers na de komma, zoals in de vorige versie, voor sommige | tot twee cijfers na de komma, zoals in de vorige versie, voor sommige |
| politiezones de som van de percentages hetzij 99,99 %, hetzij 100,1 % | politiezones de som van de percentages hetzij 99,99 %, hetzij 100,1 % |
| bedroeg. Dit bleek in de praktijk soms problemen op te leveren. In de | bedroeg. Dit bleek in de praktijk soms problemen op te leveren. In de |
| huidige bijlage bedraagt de som van de percentages per zone 100 %. | huidige bijlage bedraagt de som van de percentages per zone 100 %. |
| Door de afronding van twee naar vier cijfers na de komma te brengen, | Door de afronding van twee naar vier cijfers na de komma te brengen, |
| worden eventuele afrondingsverschillen, in vergelijking met de vorige | worden eventuele afrondingsverschillen, in vergelijking met de vorige |
| versie, tot een te verwaarlozen bedrag herleid. | versie, tot een te verwaarlozen bedrag herleid. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| Van Uw Majesteit, | Van Uw Majesteit, |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| P. DEWAEL | P. DEWAEL |
| 7 APRIL 2005. - Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de | 7 APRIL 2005. - Koninklijk besluit houdende de nadere regels inzake de |
| berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot | berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot |
| van een meergemeentenpolitiezone | van een meergemeentenpolitiezone |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een | Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een |
| geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, | geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, |
| inzonderheid op het artikel 40, zesde lid; | inzonderheid op het artikel 40, zesde lid; |
| Gelet op de arresten van de Raad van State nrs. 113.088 d.d. 29 | Gelet op de arresten van de Raad van State nrs. 113.088 d.d. 29 |
| november 2002, 121.365 d.d. 4 juli 2003 en 135.394 d.d. 24 september | november 2002, 121.365 d.d. 4 juli 2003 en 135.394 d.d. 24 september |
| 2004; | 2004; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur-generaal van Financiën, gegeven | Gelet op het advies van de Inspecteur-generaal van Financiën, gegeven |
| op 12 november 2003; | op 12 november 2003; |
| Gelet op het advies van de Adviesraad van burgemeesters, gegeven op 20 | Gelet op het advies van de Adviesraad van burgemeesters, gegeven op 20 |
| november 2003; | november 2003; |
| Gelet op advies 38.073/2 van de Raad van State, gegeven op16 februari | Gelet op advies 38.073/2 van de Raad van State, gegeven op16 februari |
| 2005; | 2005; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op het | Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op het |
| advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, | advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt onder « KUL-norm |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt onder « KUL-norm |
| verstaan : het cijfer dat naast de naam van de gemeente is vermeld in | verstaan : het cijfer dat naast de naam van de gemeente is vermeld in |
| bijlage II bij dit besluit, en dat bekomen is als resultaat van de | bijlage II bij dit besluit, en dat bekomen is als resultaat van de |
| herverdeling over de gemeenten van het totale lokale operationele | herverdeling over de gemeenten van het totale lokale operationele |
| politie-effectief, volgens de berekeningswijze beschreven in bijlage I | politie-effectief, volgens de berekeningswijze beschreven in bijlage I |
| bij dit besluit. | bij dit besluit. |
Art. 2.Onder voorbehoud van de toepassing van artikel 4, wordt het |
Art. 2.Onder voorbehoud van de toepassing van artikel 4, wordt het |
| percentage van het aandeel van elke gemeente in de globale | percentage van het aandeel van elke gemeente in de globale |
| gemeentelijke dotatie bepaald in onderling akkoord tussen de | gemeentelijke dotatie bepaald in onderling akkoord tussen de |
| verscheidene gemeenteraden. | verscheidene gemeenteraden. |
Art. 3.Indien de gemeenteraden van de meergemeentenzone niet tot een |
Art. 3.Indien de gemeenteraden van de meergemeentenzone niet tot een |
| akkoord komen, wordt, onder voorbehoud van de toepassing van artikel | akkoord komen, wordt, onder voorbehoud van de toepassing van artikel |
| 4, het percentage met de volgende factoren bepaald : | 4, het percentage met de volgende factoren bepaald : |
| 1° de KUL-norm; | 1° de KUL-norm; |
| 2° het gemiddeld belastbaar inkomen per inwoner van de gemeente, van | 2° het gemiddeld belastbaar inkomen per inwoner van de gemeente, van |
| 1999; | 1999; |
| 3° het gemiddeld kadastraal inkomen in de schoot van de gemeente, van | 3° het gemiddeld kadastraal inkomen in de schoot van de gemeente, van |
| 1999. | 1999. |
| Deze factoren worden gepondereerd als volgt : 6, 2, 2. | Deze factoren worden gepondereerd als volgt : 6, 2, 2. |
| Het in het eerste lid bedoelde percentage wordt overeenkomstig bijlage | Het in het eerste lid bedoelde percentage wordt overeenkomstig bijlage |
| II bij dit besluit bepaald voor de jaren 2002 tot en met 2005. | II bij dit besluit bepaald voor de jaren 2002 tot en met 2005. |
Art. 4.Met uitzondering van de kredieten voor burgerpersoneel dat |
Art. 4.Met uitzondering van de kredieten voor burgerpersoneel dat |
| niet ingedeeld is bij de politiezone, wordt de toelage die een | niet ingedeeld is bij de politiezone, wordt de toelage die een |
| gemeente in 2001 heeft ontvangen krachtens het gedeelte politie van | gemeente in 2001 heeft ontvangen krachtens het gedeelte politie van |
| een veiligheidscontract afgetrokken van de dotatie van die gemeente | een veiligheidscontract afgetrokken van de dotatie van die gemeente |
| aan de politiezone, behoudens andersluidende eenstemmige beslissing | aan de politiezone, behoudens andersluidende eenstemmige beslissing |
| van de gemeenteraden van de politiezone. | van de gemeenteraden van de politiezone. |
| De aftrek waarvan sprake is in het eerste lid komt overeenkomstig de | De aftrek waarvan sprake is in het eerste lid komt overeenkomstig de |
| artikelen 2 of 3 ten laste van de andere gemeenten van de zone. | artikelen 2 of 3 ten laste van de andere gemeenten van de zone. |
Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 4 december 2001. |
Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 4 december 2001. |
Art. 6.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de |
Art. 6.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 7 april 2005. | Gegeven te Brussel, 7 april 2005. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| P. DEWAEL | P. DEWAEL |
| Bijlage I bij het koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende de | Bijlage I bij het koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende de |
| nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de | nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de |
| gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone | gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone |
| KUL-norm : omschrijving | KUL-norm : omschrijving |
| De KUL-norm bepaalt de lokale politiecapaciteit voor elke gemeente van | De KUL-norm bepaalt de lokale politiecapaciteit voor elke gemeente van |
| het Rijk. Deze capaciteit wordt bekomen door de toepassing van een | het Rijk. Deze capaciteit wordt bekomen door de toepassing van een |
| wetenschappelijke techniek uit de verklarende statistiek, namelijk de | wetenschappelijke techniek uit de verklarende statistiek, namelijk de |
| meervoudige lineaire regressie-analyse met intercept. Uitgangspunt van | meervoudige lineaire regressie-analyse met intercept. Uitgangspunt van |
| regressie-analyse is: de bestaande lokale politiecapaciteit zo goed | regressie-analyse is: de bestaande lokale politiecapaciteit zo goed |
| mogelijk voorspellen op basis van een aantal relevante indicatoren van | mogelijk voorspellen op basis van een aantal relevante indicatoren van |
| de betrokken gemeente. Deze voorspelling neemt de vorm aan van een | de betrokken gemeente. Deze voorspelling neemt de vorm aan van een |
| lineaire vergelijking, waarbij de voorspelde waarde het resultaat is | lineaire vergelijking, waarbij de voorspelde waarde het resultaat is |
| van de som van de met een coëfficiënt gewogen indicatoren en een | van de som van de met een coëfficiënt gewogen indicatoren en een |
| constante (de intercept). Deze vergelijking neemt de vorm aan van y = | constante (de intercept). Deze vergelijking neemt de vorm aan van y = |
| aX1 + bX2+cX3+...zXn+ C. | aX1 + bX2+cX3+...zXn+ C. |
| De coëfficiënten worden zo berekend dat ze de kwadraatsommen van de | De coëfficiënten worden zo berekend dat ze de kwadraatsommen van de |
| afwijkingen tussen de berekende en de bestaande capaciteit zo klein | afwijkingen tussen de berekende en de bestaande capaciteit zo klein |
| mogelijk maken. | mogelijk maken. |
| Er wordt verondersteld dat de bekomen voorspelde waarden het best de | Er wordt verondersteld dat de bekomen voorspelde waarden het best de |
| politienoden weergeven. De afwijkingen tussen de voorspelde capaciteit | politienoden weergeven. De afwijkingen tussen de voorspelde capaciteit |
| en de bestaande capaciteit worden beschouwd als het gevolg van | en de bestaande capaciteit worden beschouwd als het gevolg van |
| toevalligheden of niet verantwoorde over- of onderbemanning in de | toevalligheden of niet verantwoorde over- of onderbemanning in de |
| betrokken gemeente. | betrokken gemeente. |
| Het resultaat van de meervoudige lineaire regressie met intercept is | Het resultaat van de meervoudige lineaire regressie met intercept is |
| dus een formule die de bestaande lokale politiecapaciteit zo goed | dus een formule die de bestaande lokale politiecapaciteit zo goed |
| mogelijk benadert en dit op basis van objectieve, meetbare | mogelijk benadert en dit op basis van objectieve, meetbare |
| indicatoren. | indicatoren. |
| Voor de bestaande lokale politiecapaciteit werd vertrokken van de | Voor de bestaande lokale politiecapaciteit werd vertrokken van de |
| volgende gegevens: voor de gemeentepolitie, de cijfers van de | volgende gegevens: voor de gemeentepolitie, de cijfers van de |
| morfologische gegevensinzameling op teldatum 31 december 1999, met | morfologische gegevensinzameling op teldatum 31 december 1999, met |
| inbegrip van de hulpagenten; voor de rijkswacht, de situatie d.d. 23 | inbegrip van de hulpagenten; voor de rijkswacht, de situatie d.d. 23 |
| mei 1998 op het niveau van de lokale brigades. Waar lokale brigades | mei 1998 op het niveau van de lokale brigades. Waar lokale brigades |
| niet overeenstemmen met gemeenten werden de rijkswachteffectieven | niet overeenstemmen met gemeenten werden de rijkswachteffectieven |
| fictief over de gemeenten verdeeld. | fictief over de gemeenten verdeeld. |
| Het gaat hierbij om respectievelijk om 19 783 en 7 539 mensen. Deze | Het gaat hierbij om respectievelijk om 19 783 en 7 539 mensen. Deze |
| lokale politiecapaciteit werd omgezet in aantal effectieven per 1000 | lokale politiecapaciteit werd omgezet in aantal effectieven per 1000 |
| inwoners voor elke gemeente. | inwoners voor elke gemeente. |
| Voor de verklarende variabelen werden alle mogelijke beschikbare | Voor de verklarende variabelen werden alle mogelijke beschikbare |
| variabelen samengezocht, waarvan men kan aannemen dat het indicatoren | variabelen samengezocht, waarvan men kan aannemen dat het indicatoren |
| zijn voor een aantal elementen die rechtstreeks of onrechtstreeks | zijn voor een aantal elementen die rechtstreeks of onrechtstreeks |
| verband houden met de politiële werkdruk. Het gaat om 75 indicatoren | verband houden met de politiële werkdruk. Het gaat om 75 indicatoren |
| die betrekking hebben op de omvang van de gemeente (oppervlakte en | die betrekking hebben op de omvang van de gemeente (oppervlakte en |
| bevolkingsaantal), de verstedelijkingsgraad, toerisme, inkomens, | bevolkingsaantal), de verstedelijkingsgraad, toerisme, inkomens, |
| tewerkstelling, werkloosheid, schoolgaande bevolking, scholingsgraad, | tewerkstelling, werkloosheid, schoolgaande bevolking, scholingsgraad, |
| leeftijds- en huishoudenstructuur, nationaliteit, migraties, | leeftijds- en huishoudenstructuur, nationaliteit, migraties, |
| woningkenmerken, kadastraal inkomen, criminaliteit, ongevallen, | woningkenmerken, kadastraal inkomen, criminaliteit, ongevallen, |
| voetbalwedstrijden en gevangenispopulatie. | voetbalwedstrijden en gevangenispopulatie. |
| De regressieanalyse laat nu toe om die variabelen te identificeren | De regressieanalyse laat nu toe om die variabelen te identificeren |
| die, alleen of in combinatie met andere variabelen, de beste mogelijke | die, alleen of in combinatie met andere variabelen, de beste mogelijke |
| benadering geven van de bestaande lokale politiecapaciteit. Er wordt | benadering geven van de bestaande lokale politiecapaciteit. Er wordt |
| gezocht naar die variabelen die een grote voorspellingswaarde | gezocht naar die variabelen die een grote voorspellingswaarde |
| (predictiewaarde) hebben t.a.v. de politiecapaciteit. Het komt er dus | (predictiewaarde) hebben t.a.v. de politiecapaciteit. Het komt er dus |
| niet op neer om zoveel mogelijk variabelen te behouden, maar wel om de | niet op neer om zoveel mogelijk variabelen te behouden, maar wel om de |
| meest optimale te detecteren. | meest optimale te detecteren. |
| Deze zoektocht naar de optimale groep verklarende variabelen gebeurt | Deze zoektocht naar de optimale groep verklarende variabelen gebeurt |
| stapsgewijs. In een eerste stap zoekt het computerprogramma die | stapsgewijs. In een eerste stap zoekt het computerprogramma die |
| verklarende variabele die het meest samenhangt met de bestaande | verklarende variabele die het meest samenhangt met de bestaande |
| politiecapaciteit. Bij de volgende stap wordt er dan gezocht naar die | politiecapaciteit. Bij de volgende stap wordt er dan gezocht naar die |
| verklarende variabele die samen met de eerste het best de bestaande | verklarende variabele die samen met de eerste het best de bestaande |
| politiecapaciteit kan benaderen. Op deze wijze worden stap voor stap | politiecapaciteit kan benaderen. Op deze wijze worden stap voor stap |
| meerdere variabelen toegevoegd of ook weggelaten. Het kan immers | meerdere variabelen toegevoegd of ook weggelaten. Het kan immers |
| voorkomen dat bepaalde variabelen die eerst gekozen werden in de | voorkomen dat bepaalde variabelen die eerst gekozen werden in de |
| daaropvolgende stappen geheel hun betekenis verliezen en een | daaropvolgende stappen geheel hun betekenis verliezen en een |
| verwaarloosbare bijdrage hebben in het benaderen van de bestaande | verwaarloosbare bijdrage hebben in het benaderen van de bestaande |
| politiecapaciteit. Dit kan voorkomen wanneer andere variabelen | politiecapaciteit. Dit kan voorkomen wanneer andere variabelen |
| onderling een betere samenhang vertonen met de politiecapaciteit. Het | onderling een betere samenhang vertonen met de politiecapaciteit. Het |
| toevoegen en weglaten van variabelen stopt op het ogenblik dat de | toevoegen en weglaten van variabelen stopt op het ogenblik dat de |
| resterende variabelen geen significante bijdrage meer leveren tot het | resterende variabelen geen significante bijdrage meer leveren tot het |
| voorspellen of verklaren van de bestaande politiecapaciteit. | voorspellen of verklaren van de bestaande politiecapaciteit. |
| Na uitzuivering van de variabelen die in de wetenschappelijke | Na uitzuivering van de variabelen die in de wetenschappelijke |
| berekening niet konden gebruikt worden, omdat er geen juiste, actuele | berekening niet konden gebruikt worden, omdat er geen juiste, actuele |
| en volledige gegevens beschikbaar zijn, werden op deze manier 14 | en volledige gegevens beschikbaar zijn, werden op deze manier 14 |
| verklarende variabelen geselecteerd. Daar werden dummy-variabelen aan | verklarende variabelen geselecteerd. Daar werden dummy-variabelen aan |
| toegevoegd om de politiecapaciteit van de 5 grote steden weer te | toegevoegd om de politiecapaciteit van de 5 grote steden weer te |
| geven. Zonder deze variabelen kon geen enkele regressievergelijking de | geven. Zonder deze variabelen kon geen enkele regressievergelijking de |
| bestaande politiecapaciteit van deze steden op voldoende wijze | bestaande politiecapaciteit van deze steden op voldoende wijze |
| voorspellen. Een dummy variabele is een variabele met waarde 1 voor de | voorspellen. Een dummy variabele is een variabele met waarde 1 voor de |
| betrokken stad en 0 voor alle gemeenten. Als gevolg zal de | betrokken stad en 0 voor alle gemeenten. Als gevolg zal de |
| regressie-analyse de coëfficiënt voor deze dummy-variabele zodanig | regressie-analyse de coëfficiënt voor deze dummy-variabele zodanig |
| vastleggen dat de regressievergelijking exact de bestaande | vastleggen dat de regressievergelijking exact de bestaande |
| politiecapaciteit voor de betrokken stad weergeeft. Deze | politiecapaciteit voor de betrokken stad weergeeft. Deze |
| dummy-variabele heeft echter geen enkele invloed op de berekening van | dummy-variabele heeft echter geen enkele invloed op de berekening van |
| de capaciteit in de andere gemeenten. | de capaciteit in de andere gemeenten. |
| De behouden variabelen zijn de volgende : | De behouden variabelen zijn de volgende : |
| * de uitrustingsscore (1) / 1000 inwoners | * de uitrustingsscore (1) / 1000 inwoners |
| * de totale bevolking van de gemeente | * de totale bevolking van de gemeente |
| * de totale oppervlakte van de gemeente in km2 | * de totale oppervlakte van de gemeente in km2 |
| * het aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar / 1000 inwoners | * het aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar / 1000 inwoners |
| * het aantal bestaansminimumtrekkers + het aantal | * het aantal bestaansminimumtrekkers + het aantal |
| Uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekende (UVW) / 1000 | Uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekende (UVW) / 1000 |
| inwoners | inwoners |
| * het aantal tewerkgestelden in de horeca / 1000 inwoners | * het aantal tewerkgestelden in de horeca / 1000 inwoners |
| * het aantal overnachtingen / 1000 inwoners | * het aantal overnachtingen / 1000 inwoners |
| * het aantal gepleegde criminele feiten / 1000 inwoners (het betreft | * het aantal gepleegde criminele feiten / 1000 inwoners (het betreft |
| hier alleen : inbraken in woningen, diefstal van of in auto's en | hier alleen : inbraken in woningen, diefstal van of in auto's en |
| geweld (extra familiaal)) | geweld (extra familiaal)) |
| * het aantal adresveranderingen binnen de gemeente + het aantal | * het aantal adresveranderingen binnen de gemeente + het aantal |
| immigraties / 1000 inwoners | immigraties / 1000 inwoners |
| * de gevangeniscapaciteit / 1000 inwoners | * de gevangeniscapaciteit / 1000 inwoners |
| * het aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden (lichte en | * het aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden (lichte en |
| zware) / 1000 inwoners | zware) / 1000 inwoners |
| * het kadastraal inkomen per ha bebouwde oppervlakte | * het kadastraal inkomen per ha bebouwde oppervlakte |
| * het aantal woningen met klein comfort / het totaal aantal woningen | * het aantal woningen met klein comfort / het totaal aantal woningen |
| * gemiddeld netto-belastbaar inkomen per inwoner | * gemiddeld netto-belastbaar inkomen per inwoner |
| * de dummy-variabele voor Brussel (= 1 voor Brussel en 0 voor al de | * de dummy-variabele voor Brussel (= 1 voor Brussel en 0 voor al de |
| andere gemeenten) | andere gemeenten) |
| * de dummy-variabele voor Antwerpen (= 1 voor Antwerpen en 0 voor al | * de dummy-variabele voor Antwerpen (= 1 voor Antwerpen en 0 voor al |
| de andere gemeenten) | de andere gemeenten) |
| * de dummy-variabele voor Liège (= 1 voor Liège en 0 voor al de andere | * de dummy-variabele voor Liège (= 1 voor Liège en 0 voor al de andere |
| gemeenten) | gemeenten) |
| * de dummy-variabele voor Gent (= 1 voor Gent en 0 voor al de andere | * de dummy-variabele voor Gent (= 1 voor Gent en 0 voor al de andere |
| gemeenten) | gemeenten) |
| * de dummy-variabele voor Charleroi (= 1 voor Charleroi en 0 voor al | * de dummy-variabele voor Charleroi (= 1 voor Charleroi en 0 voor al |
| de andere gemeenten) | de andere gemeenten) |
| (1) De uitrustingsscore is een indicator die de 'stedelijkheid' en | (1) De uitrustingsscore is een indicator die de 'stedelijkheid' en |
| 'centraliteit' van een gemeente uitdrukt op basis van de uitrusting | 'centraliteit' van een gemeente uitdrukt op basis van de uitrusting |
| van de gemeente voor 8 functies, met name : medische, maatschappelijke | van de gemeente voor 8 functies, met name : medische, maatschappelijke |
| en sociale zorg; sport, recreatie en horeca; verkeer; diensten met | en sociale zorg; sport, recreatie en horeca; verkeer; diensten met |
| loketfunctie; overheidsfuncties; cultuur; onderwijs; | loketfunctie; overheidsfuncties; cultuur; onderwijs; |
| detailhandelsfuncties. Deze indicator is het resultaat van een | detailhandelsfuncties. Deze indicator is het resultaat van een |
| wetenschappelijke analyse van 35 variabelen, zie E.Van Hecke | wetenschappelijke analyse van 35 variabelen, zie E.Van Hecke |
| Actualisering van de stedelijke hiërarchie in België, Tijdschrift van | Actualisering van de stedelijke hiërarchie in België, Tijdschrift van |
| het Gemeentekrediet, 1998/3, pp.45-76. | het Gemeentekrediet, 1998/3, pp.45-76. |
| De bronnen van de waarden van de variabelen | De bronnen van de waarden van de variabelen |
| * Uitrustingsscore : de wetenschappelijke analyse van prof. Dr. E. Van | * Uitrustingsscore : de wetenschappelijke analyse van prof. Dr. E. Van |
| Hecke, « Actualisering van de stedelijke hiërarchie in België, | Hecke, « Actualisering van de stedelijke hiërarchie in België, |
| Tijdschrift van het Gemeentekrediet, 1998/3, pp. 45-76 | Tijdschrift van het Gemeentekrediet, 1998/3, pp. 45-76 |
| (uitrustingsscore voor 8 functies / bevolking op 1/1/99 * 1000) | (uitrustingsscore voor 8 functies / bevolking op 1/1/99 * 1000) |
| * de totale bevolking van de gemeente : Nationaal Instituut voor de | * de totale bevolking van de gemeente : Nationaal Instituut voor de |
| Statistiek (NIS) per 1/1/1999 | Statistiek (NIS) per 1/1/1999 |
| * totale oppervlakte van de gemeente in km2 : NIS per 1/1/1999 | * totale oppervlakte van de gemeente in km2 : NIS per 1/1/1999 |
| * aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar : NIS per 1/1/99 (in | * aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar : NIS per 1/1/99 (in |
| produizend van de totale bevolking) | produizend van de totale bevolking) |
| * aantal bestaansminimumtrekkers : Ministerie van Sociale Zaken, een | * aantal bestaansminimumtrekkers : Ministerie van Sociale Zaken, een |
| gemiddelde voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (in produizend van de | gemiddelde voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (in produizend van de |
| totale bevolking op 1/1/99) | totale bevolking op 1/1/99) |
| * aantal uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekende : | * aantal uitkeringsgerechtigde volledig werkloze werkzoekende : |
| Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, totaal uitkeringsgerechtigde | Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, totaal uitkeringsgerechtigde |
| volledig werklozen werkzoekenden voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (in | volledig werklozen werkzoekenden voor de jaren 1997, 1998 en 1999 (in |
| produizend van de totale bevolking op 1/1/99) | produizend van de totale bevolking op 1/1/99) |
| * aantal tewerkgestelden in de horeca : Rijksdienst voor Sociale | * aantal tewerkgestelden in de horeca : Rijksdienst voor Sociale |
| Zekerheid per 30/6/1998 (in produizend van de totale bevolking op | Zekerheid per 30/6/1998 (in produizend van de totale bevolking op |
| 1/1/99) | 1/1/99) |
| * aantal overnachtingen : NIS per 1/1/1999 (aantal overnachtingen in | * aantal overnachtingen : NIS per 1/1/1999 (aantal overnachtingen in |
| 1998 per duizend inwoners op 1/1/99) | 1998 per duizend inwoners op 1/1/99) |
| * aantal gepleegde criminele feiten : Algemene Politiesteundienst voor | * aantal gepleegde criminele feiten : Algemene Politiesteundienst voor |
| de jaren 1997, 1998 en 1999 (inbraak in woningen, autodiefstal, geweld | de jaren 1997, 1998 en 1999 (inbraak in woningen, autodiefstal, geweld |
| extrafamiliaal, per duizend inwoners op 1/1/99) | extrafamiliaal, per duizend inwoners op 1/1/99) |
| * aantal adresveranderingen binnen de gemeente en het aantal | * aantal adresveranderingen binnen de gemeente en het aantal |
| immigraties : NIS, gemiddelde voor de jaren 1996, 1997 en 1998 (per | immigraties : NIS, gemiddelde voor de jaren 1996, 1997 en 1998 (per |
| duizend inwoners op 1/1/99) | duizend inwoners op 1/1/99) |
| * gevangeniscapaciteit : SIDIS (Système informatique de Détention / | * gevangeniscapaciteit : SIDIS (Système informatique de Détention / |
| Detentie Informatica Systeem) per mei 2000 (per duizend inwoners op | Detentie Informatica Systeem) per mei 2000 (per duizend inwoners op |
| 1/1/99) | 1/1/99) |
| * aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden : NIS per | * aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden : NIS per |
| 1/1/1999 (per duizend inwoners op 1/1/99) | 1/1/1999 (per duizend inwoners op 1/1/99) |
| * kadastraal inkomen van bebouwde percelen per ha bebouwde oppervlakte | * kadastraal inkomen van bebouwde percelen per ha bebouwde oppervlakte |
| : NIS per 1/1/1999 | : NIS per 1/1/1999 |
| * aantal woningen met klein comfort : NIS, volkstelling 1991 (in | * aantal woningen met klein comfort : NIS, volkstelling 1991 (in |
| procent van het totaal aantal woningen) | procent van het totaal aantal woningen) |
| * gemiddeld netto-belastbaar inkomen : NIS per 1/1/1999 (gemiddeld | * gemiddeld netto-belastbaar inkomen : NIS per 1/1/1999 (gemiddeld |
| belastbaar inkomen, aanslagjaar 1998 per inwoner op 1/1/99) | belastbaar inkomen, aanslagjaar 1998 per inwoner op 1/1/99) |
| Met de intercept en de coëfficiënten wordt de formule dan als volgt : | Met de intercept en de coëfficiënten wordt de formule dan als volgt : |
| Het aantal effectieven per 1000 inwoners = | Het aantal effectieven per 1000 inwoners = |
| - 0,316888 | - 0,316888 |
| + 2,440647 x (de uitrustingsscore / 1000 inwoners) | + 2,440647 x (de uitrustingsscore / 1000 inwoners) |
| + 0,000004866 x (de totale bevolking van de gemeente) | + 0,000004866 x (de totale bevolking van de gemeente) |
| + 0,001392 x (de totale oppervlakte van de gemeente) | + 0,001392 x (de totale oppervlakte van de gemeente) |
| + 0,005323 x (het aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar / 1000 | + 0,005323 x (het aantal inwoners van de gemeente > 65 jaar / 1000 |
| inwoners) | inwoners) |
| + 0,003762 x (het aantal bestaansminimumtrekkers + het aantal UVW / | + 0,003762 x (het aantal bestaansminimumtrekkers + het aantal UVW / |
| 1000 inwoners) | 1000 inwoners) |
| + 0,005006 x (het aantal tewerkgestelden in de horeca / 1000 inwoners) | + 0,005006 x (het aantal tewerkgestelden in de horeca / 1000 inwoners) |
| + 0,000008099 x (het aantal overnachtingen / 1000 inwoners) | + 0,000008099 x (het aantal overnachtingen / 1000 inwoners) |
| + 0,011825 x (het aantal gepleegde criminele feiten (inbraken in | + 0,011825 x (het aantal gepleegde criminele feiten (inbraken in |
| woningen, diefstal van of in auto's en geweld (extra familiaal) / 1000 | woningen, diefstal van of in auto's en geweld (extra familiaal) / 1000 |
| inwoners) | inwoners) |
| + 0,007887 x (het aantal adresveranderingen binnen de gemeente + het | + 0,007887 x (het aantal adresveranderingen binnen de gemeente + het |
| aantal immigraties / 1000 inwoners) | aantal immigraties / 1000 inwoners) |
| + 8,713153 x (de gevangeniscapaciteit / 1000 inwoners) | + 8,713153 x (de gevangeniscapaciteit / 1000 inwoners) |
| + (0,033242 x (het aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden | + (0,033242 x (het aantal verkeersongevallen met doden en of gewonden |
| (lichte en zware) / 1000 inwoners) | (lichte en zware) / 1000 inwoners) |
| + 0,000000189 x het kadastraal inkomen per ha bebouwde oppervlakte | + 0,000000189 x het kadastraal inkomen per ha bebouwde oppervlakte |
| + 0,004005 x (het aantal woningen met klein comfort / 100 woningen) | + 0,004005 x (het aantal woningen met klein comfort / 100 woningen) |
| - 0,000000787 x (gemiddeld nettobelastbaar inkomen per inwoner) | - 0,000000787 x (gemiddeld nettobelastbaar inkomen per inwoner) |
| + 6,965663 x (de dummy-variabele voor Brussel (= 1 voor Brussel en 0 | + 6,965663 x (de dummy-variabele voor Brussel (= 1 voor Brussel en 0 |
| voor al de andere gemeenten)) | voor al de andere gemeenten)) |
| + 0,790629 x (de dummy-variabele voor Antwerpen (= 1 voor Antwerpen en | + 0,790629 x (de dummy-variabele voor Antwerpen (= 1 voor Antwerpen en |
| 0 voor al de andere gemeenten)) | 0 voor al de andere gemeenten)) |
| + 1,450377 x (de dummy-variabele voor Liège (= 1 voor Liège en 0 voor | + 1,450377 x (de dummy-variabele voor Liège (= 1 voor Liège en 0 voor |
| al de andere gemeenten)) | al de andere gemeenten)) |
| + 0,230696 x (de dummy-variabele voor Gent (= 1 voor Gent en 0 voor al | + 0,230696 x (de dummy-variabele voor Gent (= 1 voor Gent en 0 voor al |
| de andere gemeenten)) | de andere gemeenten)) |
| + 0,104033 x (de dummy-variabele voor Charleroi (= 1 voor Charleroi en | + 0,104033 x (de dummy-variabele voor Charleroi (= 1 voor Charleroi en |
| 0 voor al de andere gemeenten)) | 0 voor al de andere gemeenten)) |
| Om voor een precieze gemeente de door de KUL-norm bepaalde effectieven | Om voor een precieze gemeente de door de KUL-norm bepaalde effectieven |
| te berekenen moeten de waarden voor de 14 onafhankelijke variabelen in | te berekenen moeten de waarden voor de 14 onafhankelijke variabelen in |
| de formule ingevuld worden. Het resultaat is een norm voor het aantal | de formule ingevuld worden. Het resultaat is een norm voor het aantal |
| effectieven per 1000 inwoners. Om de uiteindelijke lokale | effectieven per 1000 inwoners. Om de uiteindelijke lokale |
| politiecapaciteit te bekomen, moet dit laatste cijfer gedeeld worden | politiecapaciteit te bekomen, moet dit laatste cijfer gedeeld worden |
| door 1000 en vervolgens vermenigvuldigd met het bevolkingsaantal van | door 1000 en vervolgens vermenigvuldigd met het bevolkingsaantal van |
| die gemeente. | die gemeente. |
| De interpretatie van de resultaten vergt verdere toelichting : | De interpretatie van de resultaten vergt verdere toelichting : |
| Een coëfficiënt geeft de waarde van de toename van het aantal | Een coëfficiënt geeft de waarde van de toename van het aantal |
| effectieven per 1000 inwoners, voor een toename met één eenheid van de | effectieven per 1000 inwoners, voor een toename met één eenheid van de |
| onafhankelijke variabele. M.a.w., gesteld dat twee gemeenten voor alle | onafhankelijke variabele. M.a.w., gesteld dat twee gemeenten voor alle |
| onafhankelijke variabelen exact dezelfde waarde hebben, uitgezonderd | onafhankelijke variabelen exact dezelfde waarde hebben, uitgezonderd |
| de oppervlakte die één km2 groter is bij de tweede gemeente, dan volgt | de oppervlakte die één km2 groter is bij de tweede gemeente, dan volgt |
| uit de formule dat die tweede gemeente per 1000 inwoners 0,001392 | uit de formule dat die tweede gemeente per 1000 inwoners 0,001392 |
| effectieven meer heeft dan in de eerste gemeente. | effectieven meer heeft dan in de eerste gemeente. |
| De coëfficiënten mogen niet onderling vergeleken worden om de | De coëfficiënten mogen niet onderling vergeleken worden om de |
| belangrijkheid van de bijdrage van verschillende variabelen tot | belangrijkheid van de bijdrage van verschillende variabelen tot |
| KUL-norm met mekaar te vergelijken omdat niet alle variabelen in | KUL-norm met mekaar te vergelijken omdat niet alle variabelen in |
| dezelfde meeteenheid zijn uitgedrukt (percentages, oppervlaktematen, | dezelfde meeteenheid zijn uitgedrukt (percentages, oppervlaktematen, |
| aantallen,...). | aantallen,...). |
| Bij de interpretatie van de regressieanalyse moet men zich realiseren | Bij de interpretatie van de regressieanalyse moet men zich realiseren |
| dat er geen causaal verband wordt gelegd tussen de berekende | dat er geen causaal verband wordt gelegd tussen de berekende |
| politiecapaciteit en de verklarende variabelen. Een stijging van de | politiecapaciteit en de verklarende variabelen. Een stijging van de |
| beroepsbevolking binnen de horeca kan bijvoorbeeld geen rechtstreekse | beroepsbevolking binnen de horeca kan bijvoorbeeld geen rechtstreekse |
| oorzaak zijn van een stijging van de politiecapaciteit. Wel geeft die | oorzaak zijn van een stijging van de politiecapaciteit. Wel geeft die |
| stijging aan dat de zone een centrumfunctie heeft, wat leidt tot een | stijging aan dat de zone een centrumfunctie heeft, wat leidt tot een |
| hogere werkdruk. | hogere werkdruk. |
| De berekende politiecapaciteit aan de hand van de KUL-norm, is een | De berekende politiecapaciteit aan de hand van de KUL-norm, is een |
| herverdeling van het bestaande aantal lokale politiecapaciteiten in | herverdeling van het bestaande aantal lokale politiecapaciteiten in |
| 1998 en 1999. Daarom levert deze berekening een gemiddelde capaciteit | 1998 en 1999. Daarom levert deze berekening een gemiddelde capaciteit |
| per zone op die niet mag beschouwd worden als de minimale capaciteit | per zone op die niet mag beschouwd worden als de minimale capaciteit |
| die een zone nodig heeft in het kader van haar nieuwe | die een zone nodig heeft in het kader van haar nieuwe |
| taakomschrijving. Ze wordt enkel gebruikt als verdeelsleutel om het | taakomschrijving. Ze wordt enkel gebruikt als verdeelsleutel om het |
| bestaand aantal politieambtenaren op lokaal niveau over de | bestaand aantal politieambtenaren op lokaal niveau over de |
| politiezones te verdelen, primo als uitgangspunt van de budgettaire | politiezones te verdelen, primo als uitgangspunt van de budgettaire |
| verdeling van de middelen en secundo, indien men dienaangaande geen | verdeling van de middelen en secundo, indien men dienaangaande geen |
| consensus kan bereiken, als een onderdeel van de financiële | consensus kan bereiken, als een onderdeel van de financiële |
| verdeelsleutel die de gemeentelijke dotatie aan de politiezone in die | verdeelsleutel die de gemeentelijke dotatie aan de politiezone in die |
| meergemeentenpolitiezones bepaalt. | meergemeentenpolitiezones bepaalt. |
| Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 7 april 2005 houdende | Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 7 april 2005 houdende |
| de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de | de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de |
| gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentenpolitiezone. | gemeentelijke dotaties in de schoot van de meergemeentenpolitiezone. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| P. DEWAEL | P. DEWAEL |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 7 april 2005 houdende | Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 7 april 2005 houdende |
| de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de | de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de |
| gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone. | gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone. |
| ALBERT | ALBERT |
| Par le Roi : | Par le Roi : |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| P. DEWAEL | P. DEWAEL |