← Terug naar "Koninklijk Besluit houdende wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven "
| Koninklijk Besluit houdende wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven | Koninklijk Besluit houdende wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven |
|---|---|
| MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR | MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR |
| 6 NOVEMBER 1999. - Koninklijk Besluit houdende wijziging van artikel | 6 NOVEMBER 1999. - Koninklijk Besluit houdende wijziging van artikel |
| 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van | 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van |
| sommige economische overheidsbedrijven | sommige economische overheidsbedrijven |
| VERSLAG AAN DE KONING | VERSLAG AAN DE KONING |
| Sire, | Sire, |
| Richtlijn 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad voorziet in | Richtlijn 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad voorziet in |
| de invoering van nummeroverdraagbaarheid en carriervoorkeuze uiterlijk | de invoering van nummeroverdraagbaarheid en carriervoorkeuze uiterlijk |
| op 1 januari 2000. Het betreft twee aspecten die van fundamenteel | op 1 januari 2000. Het betreft twee aspecten die van fundamenteel |
| belang zijn voor de verdere ontwikkeling van de vrije markt voor | belang zijn voor de verdere ontwikkeling van de vrije markt voor |
| telecommunicatiediensten. | telecommunicatiediensten. |
| Nummeroverdraagbaarheid (ook nummerportabiliteit genoemd) is een | Nummeroverdraagbaarheid (ook nummerportabiliteit genoemd) is een |
| faciliteit die de gebruikers van telecommunicatiediensten toelaat om | faciliteit die de gebruikers van telecommunicatiediensten toelaat om |
| de door hen gebruikte en gereserveerde telefoonnummer(s) te behouden | de door hen gebruikte en gereserveerde telefoonnummer(s) te behouden |
| wanneer ze beslissen om van operator te veranderen. Zonder enige | wanneer ze beslissen om van operator te veranderen. Zonder enige |
| twijfel zou de afwezigheid van dergelijke faciliteit een sterk | twijfel zou de afwezigheid van dergelijke faciliteit een sterk |
| ontmoedigend effect hebben op de gebruikers die een overstap van | ontmoedigend effect hebben op de gebruikers die een overstap van |
| operator overwegen. | operator overwegen. |
| Carriervoorkeuze (ook carrier-preselect genoemd) is een faciliteit die | Carriervoorkeuze (ook carrier-preselect genoemd) is een faciliteit die |
| de gebruikers van telecommunicatiediensten de mogelijkheid biedt om op | de gebruikers van telecommunicatiediensten de mogelijkheid biedt om op |
| eenvoudige wijze gebruik te maken van de diensten van een andere | eenvoudige wijze gebruik te maken van de diensten van een andere |
| operator zonder effectief van operator te hoeven veranderen. | operator zonder effectief van operator te hoeven veranderen. |
| Soortgelijke diensten bestaan in feite nu reeds waarbij men door het | Soortgelijke diensten bestaan in feite nu reeds waarbij men door het |
| intoetsen van de carrier select code van een operator toegang krijgt | intoetsen van de carrier select code van een operator toegang krijgt |
| tot zijn dienstenaanbod. | tot zijn dienstenaanbod. |
| De wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige | De wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige |
| economische overheidsbedrijven werd op ingrijpende wijze gewijzigd | economische overheidsbedrijven werd op ingrijpende wijze gewijzigd |
| door de wet van 19 december 1997. Deze wetswijziging had tot doel het | door de wet van 19 december 1997. Deze wetswijziging had tot doel het |
| regelgevend kader aan te passen aan de voorgenomen volledige | regelgevend kader aan te passen aan de voorgenomen volledige |
| liberalisering van de markt voor telecommunicatiediensten op 1 januari | liberalisering van de markt voor telecommunicatiediensten op 1 januari |
| 1998. Alhoewel de richtlijn met betrekking tot nummeroverdraagbaarheid | 1998. Alhoewel de richtlijn met betrekking tot nummeroverdraagbaarheid |
| en carriervoorkeuze slechts in oktober 1998 werd gepubliceerd, heeft | en carriervoorkeuze slechts in oktober 1998 werd gepubliceerd, heeft |
| de wetgever reeds gepoogd om op bepaalde aspecten in te spelen. Zo | de wetgever reeds gepoogd om op bepaalde aspecten in te spelen. Zo |
| voorziet artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 de introductie | voorziet artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 de introductie |
| van de nummeroverdraagbaarheid voor geografische nummers uiterlijk | van de nummeroverdraagbaarheid voor geografische nummers uiterlijk |
| tegen 31 juli 2000. | tegen 31 juli 2000. |
| Artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 is echter niet volledig | Artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 is echter niet volledig |
| conform aan de bepalingen van de richtlijn en moet derhalve aangepast | conform aan de bepalingen van de richtlijn en moet derhalve aangepast |
| worden. Zo vermeldt de richtlijn niet enkel een andere datum voor de | worden. Zo vermeldt de richtlijn niet enkel een andere datum voor de |
| introductie van de nummeroverdraagbaarheid maar geldt deze ook voor de | introductie van de nummeroverdraagbaarheid maar geldt deze ook voor de |
| introductie van de portabiliteit voor niet-geografische nummers en | introductie van de portabiliteit voor niet-geografische nummers en |
| voor de carriervoorkeuze. | voor de carriervoorkeuze. |
| Het besluit dat U wordt voorgelegd heeft dan ook de bedoeling om de | Het besluit dat U wordt voorgelegd heeft dan ook de bedoeling om de |
| voorschriften van de richtlijn volledig om te zetten in Belgische | voorschriften van de richtlijn volledig om te zetten in Belgische |
| wetgeving via een wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart | wetgeving via een wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart |
| 1991. Gelet op het dringend karakter van deze omzetting en om alle | 1991. Gelet op het dringend karakter van deze omzetting en om alle |
| verwarring ten overstaan van de actoren die op de markt voor | verwarring ten overstaan van de actoren die op de markt voor |
| telecommunicatiediensten actief zijn te vermijden, worden beroep | telecommunicatiediensten actief zijn te vermijden, worden beroep |
| gedaan op de procedure voorzien in artikel 122 van de wet van 21 maart | gedaan op de procedure voorzien in artikel 122 van de wet van 21 maart |
| 1991. Deze procedure staat de Koning toe om de wet van 21 maart 1991 | 1991. Deze procedure staat de Koning toe om de wet van 21 maart 1991 |
| aan te vullen en te wijzigen teneinde de uitvoering van de | aan te vullen en te wijzigen teneinde de uitvoering van de |
| verplichtingen die voortvloeien uit de wettelijke beschikkingen van de | verplichtingen die voortvloeien uit de wettelijke beschikkingen van de |
| Europese Unie mogelijk te maken. | Europese Unie mogelijk te maken. |
| Het advies van de Raad van State werd integraal gevolgd. | Het advies van de Raad van State werd integraal gevolgd. |
| Artikelsgewijze commentaar | Artikelsgewijze commentaar |
| Artikel 1 | Artikel 1 |
| Dit artikel heeft tot doel artikel 105bis van de wet van 21 maart te | Dit artikel heeft tot doel artikel 105bis van de wet van 21 maart te |
| wijzigen zodat volledige overeenstemming bestaat met de bepalingen van | wijzigen zodat volledige overeenstemming bestaat met de bepalingen van |
| richtlijn 98/61/EG inzake nummeroverdraagbaarheid. Meer bepaald wordt | richtlijn 98/61/EG inzake nummeroverdraagbaarheid. Meer bepaald wordt |
| de datum voor de introductie van de nummeroverdraagbaarheid aangepast | de datum voor de introductie van de nummeroverdraagbaarheid aangepast |
| en wordt de beperking tot de overdraagbaarheid van enkel de | en wordt de beperking tot de overdraagbaarheid van enkel de |
| geografische nummers geschrapt. Tevens wordt in de wet ingeschreven | geografische nummers geschrapt. Tevens wordt in de wet ingeschreven |
| wat de nummeroverdraagbaarheid als faciliteit inhoudt. | wat de nummeroverdraagbaarheid als faciliteit inhoudt. |
| Zodoende moet een minimumcapaciteit van 90 geporteerde nummers per | Zodoende moet een minimumcapaciteit van 90 geporteerde nummers per |
| werkdag gegarandeerd worden vanaf 1 februari 2000. Vanaf 1 mei 2000 | werkdag gegarandeerd worden vanaf 1 februari 2000. Vanaf 1 mei 2000 |
| moet de capaciteit van beschikbare nummers voldoende zijn om te | moet de capaciteit van beschikbare nummers voldoende zijn om te |
| beantwoorden aan de marktvraag. | beantwoorden aan de marktvraag. |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| Dit artikel voegt een aantal nieuwe bepalingen aan artikel 105bis toe. | Dit artikel voegt een aantal nieuwe bepalingen aan artikel 105bis toe. |
| Deze bepalingen voorzien vooreerst in de introductie van de | Deze bepalingen voorzien vooreerst in de introductie van de |
| carriervoorkeuze als faciliteit voor de abonnees en omschrijven wat | carriervoorkeuze als faciliteit voor de abonnees en omschrijven wat |
| onder deze faciliteit hoort begrepen te worden. Conform de richtlijn | onder deze faciliteit hoort begrepen te worden. Conform de richtlijn |
| wordt tevens voorzien in de mogelijkheid om de Europese instanties om | wordt tevens voorzien in de mogelijkheid om de Europese instanties om |
| een uitstel voor de introductie van deze faciliteiten te verzoeken | een uitstel voor de introductie van deze faciliteiten te verzoeken |
| voor zover dit voor de betrokken organisaties een buitensporige last | voor zover dit voor de betrokken organisaties een buitensporige last |
| met zich zou meebrengen. Concreet kan hierbij gedacht worden aan de | met zich zou meebrengen. Concreet kan hierbij gedacht worden aan de |
| gevallen waarin een beperkt aantal abonnees nog aangesloten is op | gevallen waarin een beperkt aantal abonnees nog aangesloten is op |
| analoge centrales en die tot gevolg zouden hebben dat de organisaties | analoge centrales en die tot gevolg zouden hebben dat de organisaties |
| zich technische en financiële inspanningen moeten getroosten die | zich technische en financiële inspanningen moeten getroosten die |
| onevenredig zijn in vergelijking met de rechten van deze abonnees op | onevenredig zijn in vergelijking met de rechten van deze abonnees op |
| het gebruik van dergelijke diensten. | het gebruik van dergelijke diensten. |
| De overige artikelen behoeven geen verdere commentaar. | De overige artikelen behoeven geen verdere commentaar. |
| Ik heb de eer te zijn, | Ik heb de eer te zijn, |
| Sire, | Sire, |
| van Uwe Majesteit | van Uwe Majesteit |
| de zeer eerbiedige | de zeer eerbiedige |
| en zeer getrouwe dienaar, | en zeer getrouwe dienaar, |
| De Minister van Telecommunicatie, | De Minister van Telecommunicatie, |
| R. DAEMS | R. DAEMS |
| ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE | ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE |
| De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 28 september | De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 28 september |
| 1999 door de Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en | 1999 door de Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en |
| Participaties verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste drie | Participaties verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste drie |
| dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit | dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit |
| "houdende wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 | "houdende wijziging van artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991 |
| betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven", | betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven", |
| heeft op 4 oktober 1999 het volgende advies gegeven : | heeft op 4 oktober 1999 het volgende advies gegeven : |
| Volgens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de | Volgens artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de |
| Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, moeten in de | Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, moeten in de |
| adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden opgegeven tot | adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden opgegeven tot |
| staving van het spoedeisende karakter ervan. | staving van het spoedeisende karakter ervan. |
| In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief en in de | In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief en in de |
| aanhef aldus : | aanhef aldus : |
| « Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de | « Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de |
| omstandigheid dat dit besluit uitsluitend tot doel heeft de richtlijn | omstandigheid dat dit besluit uitsluitend tot doel heeft de richtlijn |
| 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van | 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van |
| Richtlijn 97/33/EG wat betreft nummerportabiliteit tussen exploitanten | Richtlijn 97/33/EG wat betreft nummerportabiliteit tussen exploitanten |
| en carriervoorkeuze om te zetten in intern recht; dat voormelde | en carriervoorkeuze om te zetten in intern recht; dat voormelde |
| richtlijn in feite reeds voor 31 december 1998 had omgezet moeten | richtlijn in feite reeds voor 31 december 1998 had omgezet moeten |
| worden en dat de Europese Commissie België inmiddels in gebreke heeft | worden en dat de Europese Commissie België inmiddels in gebreke heeft |
| gesteld wegens de niet tijdige omzetting. » | gesteld wegens de niet tijdige omzetting. » |
| Overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op | Overeenkomstig artikel 84, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op |
| de Raad van State, heeft de afdeling wetgeving zich beperkt tot de | de Raad van State, heeft de afdeling wetgeving zich beperkt tot de |
| volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
| Onderzoek van het ontwerp | Onderzoek van het ontwerp |
| Aanhef | Aanhef |
| 1. In het eerste lid behoort niet te worden verwezen naar de wijziging | 1. In het eerste lid behoort niet te worden verwezen naar de wijziging |
| die in artikel 122, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de | die in artikel 122, § 1, van de wet van 21 maart 1991 betreffende de |
| hervorming van sommige economische overheidsbedrijven is aangebracht | hervorming van sommige economische overheidsbedrijven is aangebracht |
| bij de wet van 6 augustus 1993, aangezien deze wet niet meer in | bij de wet van 6 augustus 1993, aangezien deze wet niet meer in |
| werking is. | werking is. |
| Er behoort dan ook te worden geschreven : "Gelet op de wet van..., | Er behoort dan ook te worden geschreven : "Gelet op de wet van..., |
| inzonderheid op artikel 122, § 1, gewijzigd bij de wetten van 20 | inzonderheid op artikel 122, § 1, gewijzigd bij de wetten van 20 |
| december 1995 en 19 december 1997;". | december 1995 en 19 december 1997;". |
| Behalve naar artikel 122, § 1, behoort ook te worden verwezen naar | Behalve naar artikel 122, § 1, behoort ook te worden verwezen naar |
| artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991, welk artikel bij de | artikel 105bis van de wet van 21 maart 1991, welk artikel bij de |
| ontworpen tekst wordt gewijzigd, alsmede naar de nog van kracht zijnde | ontworpen tekst wordt gewijzigd, alsmede naar de nog van kracht zijnde |
| wijzigingen die dat artikel heeft ondergaan (1). | wijzigingen die dat artikel heeft ondergaan (1). |
| 2. In de Franse tekst van de considerans dient melding te worden | 2. In de Franse tekst van de considerans dient melding te worden |
| gemaakt van de datum van de richtlijn. Bovendien moeten de bepalingen | gemaakt van de datum van de richtlijn. Bovendien moeten de bepalingen |
| van deze richtlijn, waarvan met de ontworpen tekst de omzetting wordt | van deze richtlijn, waarvan met de ontworpen tekst de omzetting wordt |
| nagestreefd, zowel in de Franse als in de Nederlandse tekst van de | nagestreefd, zowel in de Franse als in de Nederlandse tekst van de |
| considerans worden aangegeven. | considerans worden aangegeven. |
| Dispositief | Dispositief |
| Artikel 1 (2) | Artikel 1 (2) |
| De woorden "de nummeroverdraagbaarheid als faciliteit ter beschikking | De woorden "de nummeroverdraagbaarheid als faciliteit ter beschikking |
| stellen van de abonnees" zijn niet duidelijk genoeg. In de Franse | stellen van de abonnees" zijn niet duidelijk genoeg. In de Franse |
| tekst is het woord "facilité", gelijk het in het ontwerp wordt | tekst is het woord "facilité", gelijk het in het ontwerp wordt |
| gebruikt een anglicisme, dat behoort te worden vervangen door het | gebruikt een anglicisme, dat behoort te worden vervangen door het |
| woord "service". Voorts kan uit de tekst niet worden afgeleid of de | woord "service". Voorts kan uit de tekst niet worden afgeleid of de |
| operatoren die faciliteit gratis dan wel tegen betaling moeten | operatoren die faciliteit gratis dan wel tegen betaling moeten |
| aanbieden. | aanbieden. |
| (1) Vergelijk in dat verband opmerking nr. 1 onder artikel 2 van het | (1) Vergelijk in dat verband opmerking nr. 1 onder artikel 2 van het |
| ontwerp. | ontwerp. |
| (2) In de Franse tekst dient "Article 1er" te worden geschreven in | (2) In de Franse tekst dient "Article 1er" te worden geschreven in |
| plaats van "Article premier". | plaats van "Article premier". |
| Uit de uitleg van de gemachtigde ambtenaar blijkt dat | Uit de uitleg van de gemachtigde ambtenaar blijkt dat |
| nummeroverdraagbaarheid, overeenkomstig de Europese richtlijnen | nummeroverdraagbaarheid, overeenkomstig de Europese richtlijnen |
| terzake, een faciliteit is die de betrokken operatoren ter beschikking | terzake, een faciliteit is die de betrokken operatoren ter beschikking |
| van hun abonnees moeten stellen maar dat zij daarvoor wel een | van hun abonnees moeten stellen maar dat zij daarvoor wel een |
| vergoeding mogen vragen. | vergoeding mogen vragen. |
| Om de terminologie die wordt gehanteerd in de wet van 21 maart 1991 | Om de terminologie die wordt gehanteerd in de wet van 21 maart 1991 |
| betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven | betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven |
| te respecteren, behoort voorts het woord "operatoren", gedefinieerd in | te respecteren, behoort voorts het woord "operatoren", gedefinieerd in |
| artikel 68, 23°, van de wet van 21 maart 1991 te worden gebruikt, in | artikel 68, 23°, van de wet van 21 maart 1991 te worden gebruikt, in |
| plaats van het woord "organisaties". Bovendien behoort duidelijker te | plaats van het woord "organisaties". Bovendien behoort duidelijker te |
| worden aangegeven op welke operatoren de in dit artikel vervatte | worden aangegeven op welke operatoren de in dit artikel vervatte |
| verplichting van toepassing is. | verplichting van toepassing is. |
| Aangezien het letterwoord ISDN niet in de wet wordt gedefinieerd, | Aangezien het letterwoord ISDN niet in de wet wordt gedefinieerd, |
| behoort voluit te worden geschreven "digitaal netwerk met integratie | behoort voluit te worden geschreven "digitaal netwerk met integratie |
| van diensten". | van diensten". |
| Gelet op deze onderscheiden opmerkingen en met instemming van de | Gelet op deze onderscheiden opmerkingen en met instemming van de |
| gemachtigde ambtenaar wordt voor het ontworpen artikel 105bis, zesde | gemachtigde ambtenaar wordt voor het ontworpen artikel 105bis, zesde |
| lid, de volgende tekst voorgesteld : | lid, de volgende tekst voorgesteld : |
| « Uiterlijk op 1 januari 2000 bieden de operatoren van vaste openbare | « Uiterlijk op 1 januari 2000 bieden de operatoren van vaste openbare |
| telefoonnetwerken, van digitale netwerken met integratie van diensten | telefoonnetwerken, van digitale netwerken met integratie van diensten |
| of van spraaktelefoniediensten die over nummeringscapaciteit | of van spraaktelefoniediensten die over nummeringscapaciteit |
| beschikken, aan hun abonnees al dan niet gratis de faciliteit | beschikken, aan hun abonnees al dan niet gratis de faciliteit |
| nummeroverdraagbaarheid aan. Door die faciliteit kunnen de abonnees | nummeroverdraagbaarheid aan. Door die faciliteit kunnen de abonnees |
| hun nummer behouden, ongeacht de operator, binnen een welbepaald | hun nummer behouden, ongeacht de operator, binnen een welbepaald |
| geografisch gebied in geval van geografische nummers, of op welke | geografisch gebied in geval van geografische nummers, of op welke |
| plaats ook, in geval van andere dan geografische nummers. » | plaats ook, in geval van andere dan geografische nummers. » |
| Artikel 2 | Artikel 2 |
| 1. In de inleidende zin dient te worden aangegeven dat artikel 105bis | 1. In de inleidende zin dient te worden aangegeven dat artikel 105bis |
| ingevoegd is bij het koninklijk besluit van 28 oktober 1996, dat | ingevoegd is bij het koninklijk besluit van 28 oktober 1996, dat |
| bekrachtigd en gewijzigd is bij de wet van 19 december 1997, en | bekrachtigd en gewijzigd is bij de wet van 19 december 1997, en |
| behoort in de Franse tekst "alinéas 6 et 7" in plaats van "alinéas six | behoort in de Franse tekst "alinéas 6 et 7" in plaats van "alinéas six |
| et sept" te worden geschreven. | et sept" te worden geschreven. |
| 2. Het ontworpen zevende lid zou beter als volgt gesteld worden : | 2. Het ontworpen zevende lid zou beter als volgt gesteld worden : |
| « Uiterlijk op 1 januari 2000 bieden de operatoren van vaste openbare | « Uiterlijk op 1 januari 2000 bieden de operatoren van vaste openbare |
| telefoonnetwerken (1), die door het Instituut aangewezen (2) zijn als | telefoonnetwerken (1), die door het Instituut aangewezen (2) zijn als |
| organisaties met een sterke positie op de betrokken markt, al dan niet | organisaties met een sterke positie op de betrokken markt, al dan niet |
| kosteloos, aan hun abonnees, met inbegrip van gebruikers van het | kosteloos, aan hun abonnees, met inbegrip van gebruikers van het |
| digitaal netwerk met integratie van diensten, de faciliteit | digitaal netwerk met integratie van diensten, de faciliteit |
| carriervoorkeuze aan. Die faciliteit houdt voor de abonnees de | carriervoorkeuze aan. Die faciliteit houdt voor de abonnees de |
| mogelijkheid in om door middel van een voorkeuze toegang te krijgen | mogelijkheid in om door middel van een voorkeuze toegang te krijgen |
| tot de spraaktelefoniediensten van alle geïnterconnecteerde | tot de spraaktelefoniediensten van alle geïnterconnecteerde |
| verstrekkers, waarbij iedere voorkeuze op individuele gespreksbasis | verstrekkers, waarbij iedere voorkeuze op individuele gespreksbasis |
| kan worden veranderd door een korte prefixcode te kiezen. » | kan worden veranderd door een korte prefixcode te kiezen. » |
| (1) Artikel 12, lid 7, van richtlijn 97/33/EG van het Europees | (1) Artikel 12, lid 7, van richtlijn 97/33/EG van het Europees |
| Parlement en de Raad van 30 juni 1997 inzake interconnectie op | Parlement en de Raad van 30 juni 1997 inzake interconnectie op |
| telecommunicatiegebied, wat betreft de waarborging van de universele | telecommunicatiegebied, wat betreft de waarborging van de universele |
| dienst en van de interoperabiliteit door toepassing van de beginselen | dienst en van de interoperabiliteit door toepassing van de beginselen |
| van Open Network Provision (OPN), welk lid toegevoegd is bij richtlijn | van Open Network Provision (OPN), welk lid toegevoegd is bij richtlijn |
| 98/61/EEG, legt de verplichting om een voorkeuze aan te bieden alleen | 98/61/EEG, legt de verplichting om een voorkeuze aan te bieden alleen |
| op aan "de organisaties die openbare telecommunicatienetwerken als | op aan "de organisaties die openbare telecommunicatienetwerken als |
| bedoeld in deel 1 van bijlage I exploiteren", namelijk, volgens die | bedoeld in deel 1 van bijlage I exploiteren", namelijk, volgens die |
| bijlage, de organisaties die vaste openbare telefoonnetwerken | bijlage, de organisaties die vaste openbare telefoonnetwerken |
| exploiteren. | exploiteren. |
| (2) en niet "aangemerkt', zoals in het ontwerp, of "aangemeld" zoals | (2) en niet "aangemerkt', zoals in het ontwerp, of "aangemeld" zoals |
| in de richtlijn, doordat artikel 105undecies van de wet van 21 maart | in de richtlijn, doordat artikel 105undecies van de wet van 21 maart |
| 1991 daarin niet voorziet, maar wel in de bekendmaking van de lijst | 1991 daarin niet voorziet, maar wel in de bekendmaking van de lijst |
| van de aangewezen organisaties. | van de aangewezen organisaties. |
| 3. Wat het achtste ontworpen lid betreft, bepaalt artikel 20, lid 2, | 3. Wat het achtste ontworpen lid betreft, bepaalt artikel 20, lid 2, |
| van richtlijn 97/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 | van richtlijn 97/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 |
| juni 1997 inzake interconnectie op telecommunicatiegebied, wat betreft | juni 1997 inzake interconnectie op telecommunicatiegebied, wat betreft |
| de waarborging van de universele dienst en van de interoperabiliteit | de waarborging van de universele dienst en van de interoperabiliteit |
| door toepassing van de beginselen van Open Network Provision (ONP), | door toepassing van de beginselen van Open Network Provision (ONP), |
| zoals het gewijzigd is bij richtlijn 98/61/EG, het volgende : | zoals het gewijzigd is bij richtlijn 98/61/EG, het volgende : |
| « Om uitstel van de verplichtingen van artikel 12, lid 5, en artikel | « Om uitstel van de verplichtingen van artikel 12, lid 5, en artikel |
| 12, lid 7, kan worden verzocht, wanneer de betrokken lidstaten kunnen | 12, lid 7, kan worden verzocht, wanneer de betrokken lidstaten kunnen |
| bewijzen dat zij voor bepaalde organisaties of categorieën van | bewijzen dat zij voor bepaalde organisaties of categorieën van |
| organisaties een buitensporige last zouden veroorzaken. De lidstaat | organisaties een buitensporige last zouden veroorzaken. De lidstaat |
| stelt de Commissie in kennis van de redenen voor het verzoek om | stelt de Commissie in kennis van de redenen voor het verzoek om |
| uitstel, de datum waarop aan de voorschriften kan worden voldaan en de | uitstel, de datum waarop aan de voorschriften kan worden voldaan en de |
| maatregelen die worden overwogen om die datum te kunnen halen. De | maatregelen die worden overwogen om die datum te kunnen halen. De |
| Commissie houdt bij de beoordeling van het verzoek rekening met de | Commissie houdt bij de beoordeling van het verzoek rekening met de |
| specifieke situatie in de betrokken lidstaat en met de noodzaak om een | specifieke situatie in de betrokken lidstaat en met de noodzaak om een |
| samenhangend regelgevingskader op Gemeenschapsniveau te waarborgen, en | samenhangend regelgevingskader op Gemeenschapsniveau te waarborgen, en |
| zij licht de lidstaat erover in, of de specifieke situatie in die | zij licht de lidstaat erover in, of de specifieke situatie in die |
| lidstaat naar haar oordeel uitstel rechtvaardigt en zo ja, tot welk | lidstaat naar haar oordeel uitstel rechtvaardigt en zo ja, tot welk |
| tijdstip dat uitstel gerechtvaardigd is. » | tijdstip dat uitstel gerechtvaardigd is. » |
| Het ontworpen achtste lid zou beter als volgt gesteld worden : | Het ontworpen achtste lid zou beter als volgt gesteld worden : |
| « De minister kan, als de Europese Commissie ermee instemt en onder de | « De minister kan, als de Europese Commissie ermee instemt en onder de |
| door haar vastgestelde voorwaarden, besluiten om uitstel van de | door haar vastgestelde voorwaarden, besluiten om uitstel van de |
| verplichtingen inzake nummeroverdraagbaarheid en carriervoorkeuze tot | verplichtingen inzake nummeroverdraagbaarheid en carriervoorkeuze tot |
| de door haar bepaalde datum. » . | de door haar bepaalde datum. » . |
| De kamer was samengesteld uit : | De kamer was samengesteld uit : |
| De heren : | De heren : |
| R. Andersen, kamervoorzitter; | R. Andersen, kamervoorzitter; |
| P. Hanse en P. Lienardy, staatsraden; | P. Hanse en P. Lienardy, staatsraden; |
| P. Gothot en J. van Compernolle, assessoren van de afdeling wetgeving; | P. Gothot en J. van Compernolle, assessoren van de afdeling wetgeving; |
| Mevr. M. Proost, griffier. | Mevr. M. Proost, griffier. |
| Het verslag werd uitgebracht door de heer L. Detroux, auditeur. De | Het verslag werd uitgebracht door de heer L. Detroux, auditeur. De |
| nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de | nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de |
| heer A. Lefèbvre, referendaris. | heer A. Lefèbvre, referendaris. |
| De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd |
| nagezien onder toezicht van de heer R. Andersen. | nagezien onder toezicht van de heer R. Andersen. |
| De griffier, | De griffier, |
| M. Proost. | M. Proost. |
| De voorzitter, | De voorzitter, |
| R. Andersen. | R. Andersen. |
| 6 NOVEMBER 1999. - Koninklijk besluit houdende wijziging van artikel | 6 NOVEMBER 1999. - Koninklijk besluit houdende wijziging van artikel |
| 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van | 105bis van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van |
| sommige economische overheidsbedrijven | sommige economische overheidsbedrijven |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van | Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van |
| sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 105bis | sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 105bis |
| ingevoegd bij de wet van 19 december 1997 en op artikel 122, § 1, | ingevoegd bij de wet van 19 december 1997 en op artikel 122, § 1, |
| gewijzigd bij de wet van 20 december 1995 en bij de wet van 19 | gewijzigd bij de wet van 20 december 1995 en bij de wet van 19 |
| december 1997; | december 1997; |
| Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 | Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 |
| september 1999; | september 1999; |
| Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de | Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de |
| omstandigheid dat dit besluit uitsluitend tot doel heeft de richtlijn | omstandigheid dat dit besluit uitsluitend tot doel heeft de richtlijn |
| 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van | 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van |
| richtlijn 97/33/EG wat betreft numrnerportabiliteit tussen | richtlijn 97/33/EG wat betreft numrnerportabiliteit tussen |
| exploitanten en carriervoorkeuze van 24 september 1998 en in het | exploitanten en carriervoorkeuze van 24 september 1998 en in het |
| bijzonder artikel 1 om te zetten in intern recht; dat voormelde | bijzonder artikel 1 om te zetten in intern recht; dat voormelde |
| richtlijn in feite reeds voor 31 december 1998 had omgezet moeten | richtlijn in feite reeds voor 31 december 1998 had omgezet moeten |
| worden en dat de Europese Commissie België inmiddels in gebreke heeft | worden en dat de Europese Commissie België inmiddels in gebreke heeft |
| gesteld wegens de niet tijdige omzetting; | gesteld wegens de niet tijdige omzetting; |
| Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 4 oktober 1999, | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 4 oktober 1999, |
| met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde | met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde |
| wetten op de Raad van State; | wetten op de Raad van State; |
| Overwegende dat dit besluit tot doel heeft om de bepalingen van de | Overwegende dat dit besluit tot doel heeft om de bepalingen van de |
| richtlijn 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 | richtlijn 98/61/EG van het Europees Parlement en de Raad van 24 |
| september 1998 tot wijziging van richtlijn 97/33/EG wat betreft | september 1998 tot wijziging van richtlijn 97/33/EG wat betreft |
| numerportabiliteit tussen exploitanten en carriervoorkeuze om te | numerportabiliteit tussen exploitanten en carriervoorkeuze om te |
| zetten; | zetten; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het | Op de voordracht van Onze Minister van Telecommunicatie en op het |
| advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, | advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Artikel 105bis, zesde lid, van de wet van 21 maart 1991 |
Artikel 1.Artikel 105bis, zesde lid, van de wet van 21 maart 1991 |
| betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, | betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, |
| ingevoegd bij de wet van 19 december 1997 wordt vervangen als volgt : | ingevoegd bij de wet van 19 december 1997 wordt vervangen als volgt : |
| « Uiterlijk op 1 januari 2000 bieden de operatoren van vaste openbare | « Uiterlijk op 1 januari 2000 bieden de operatoren van vaste openbare |
| telefoonnetwerken, van digitale netwerken met integratie van diensten | telefoonnetwerken, van digitale netwerken met integratie van diensten |
| of van spraaktelefoniediensten die over nummeringscapaciteiten | of van spraaktelefoniediensten die over nummeringscapaciteiten |
| beschikken, aan hun abonnees al dan niet gratis de faciliteit | beschikken, aan hun abonnees al dan niet gratis de faciliteit |
| nummeroverdraagbaarheid aan. Door die faciliteit kunnen de abonnees | nummeroverdraagbaarheid aan. Door die faciliteit kunnen de abonnees |
| hun nummer behouden, ongeacht de operator, binnen een welbepaald | hun nummer behouden, ongeacht de operator, binnen een welbepaald |
| geografisch gebied in geval van een geografisch nummer en op ongeacht | geografisch gebied in geval van een geografisch nummer en op ongeacht |
| welke locatie in geval van andere dan geografische nummers. » | welke locatie in geval van andere dan geografische nummers. » |
Art. 2.In artikel 105bis van dezelfde wet, ingevoegd bij de wet van |
Art. 2.In artikel 105bis van dezelfde wet, ingevoegd bij de wet van |
| 19 december 1997 worden tussen het zesde en het zevende lid de | 19 december 1997 worden tussen het zesde en het zevende lid de |
| volgende leden ingevoegd : | volgende leden ingevoegd : |
| « Uiterlijk op 1 januari bieden de operatoren van vaste openbare | « Uiterlijk op 1 januari bieden de operatoren van vaste openbare |
| telefoonnetwerken, die door het Instituut aangewezen zijn als | telefoonnetwerken, die door het Instituut aangewezen zijn als |
| organisaties met een sterke positie op de betrokken markt, al dan niet | organisaties met een sterke positie op de betrokken markt, al dan niet |
| kosteloos, aan hun abonnees, met inbegrip van gebruikers van het | kosteloos, aan hun abonnees, met inbegrip van gebruikers van het |
| digitaal netwerk met integratie van diensten, de faciliteit | digitaal netwerk met integratie van diensten, de faciliteit |
| carriervoorkeuze aan. Die faciliteit houdt voor de abonnees de | carriervoorkeuze aan. Die faciliteit houdt voor de abonnees de |
| mogelijkheid in om door middel van een voorkeuze toegang te krijgen | mogelijkheid in om door middel van een voorkeuze toegang te krijgen |
| tot de spraaktelefoniediensten van alle geïnterconnecteerde | tot de spraaktelefoniediensten van alle geïnterconnecteerde |
| verstrekkers, waarbij iedere voorkeuze op individuele gespreksbasis | verstrekkers, waarbij iedere voorkeuze op individuele gespreksbasis |
| kan worden veranderd door een korte prefixcode te kiezen. | kan worden veranderd door een korte prefixcode te kiezen. |
| De Minister kan, als de Europese Commissie ermee instemt en onder de | De Minister kan, als de Europese Commissie ermee instemt en onder de |
| door haar vastgestelde voorwaarden, besluiten om uitstel van de | door haar vastgestelde voorwaarden, besluiten om uitstel van de |
| verplichtingen inzake nummeroverdraagbaarheid en carriervoorkeuze tot | verplichtingen inzake nummeroverdraagbaarheid en carriervoorkeuze tot |
| de door haar bepaalde datum. | de door haar bepaalde datum. |
Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
| Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Art. 4.Onze Minister van Telecommunicatie is belast met de uitvoering |
Art. 4.Onze Minister van Telecommunicatie is belast met de uitvoering |
| van dit besluit. | van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 6 november 1999. | Gegeven te Brussel, 6 november 1999. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Telecommunicatie, | De Minister van Telecommunicatie, |
| R. DAEMS | R. DAEMS |