Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 05/03/2004
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST
BINNENLANDSE ZAKEN BINNENLANDSE ZAKEN
5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen 5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen
van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale
politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van
artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in
bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966
5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders 5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders
van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene
inspectie van de federale politie en van de lokale politie inspectie van de federale politie en van de lokale politie
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Behoudens zijn organieke en functionele dimensie heeft de Behoudens zijn organieke en functionele dimensie heeft de
politiehervorming ook een statutaire dimensie. politiehervorming ook een statutaire dimensie.
Het nieuwe statuut van de personeelsleden is in werking getreden op 1 Het nieuwe statuut van de personeelsleden is in werking getreden op 1
april 2001. Een van de talrijke nieuwigheden ervan bestaat erin dat de april 2001. Een van de talrijke nieuwigheden ervan bestaat erin dat de
politiediensten voortaan volledig onder de toepassing vallen van het politiediensten voortaan volledig onder de toepassing vallen van het
koninklijk besluit van 18 juli 1966 houdende coördinatie van de wetten koninklijk besluit van 18 juli 1966 houdende coördinatie van de wetten
op het gebruik van de talen in bestuurszaken. op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
Vóór de politiehervorming was de rijkswacht immers onderworpen aan de Vóór de politiehervorming was de rijkswacht immers onderworpen aan de
wet van 30 juli 1938 betreffende het gebruik der talen bij het leger. wet van 30 juli 1938 betreffende het gebruik der talen bij het leger.
Bijgevolg waren er dan ook geen taalkaders voorzien. Bijgevolg waren er dan ook geen taalkaders voorzien.
De vereiste van de taaltrappen en de taalkaders is dan ook, in zijn De vereiste van de taaltrappen en de taalkaders is dan ook, in zijn
algemeenheid, een nieuw gegeven in het statutair politielandschap. algemeenheid, een nieuw gegeven in het statutair politielandschap.
De besluiten tot vaststelling van de taaltrappen en de taalkaders van De besluiten tot vaststelling van de taaltrappen en de taalkaders van
de centrale diensten van de federale politie en van de algemene de centrale diensten van de federale politie en van de algemene
inspectie van de federale politie en van de lokale politie werden inspectie van de federale politie en van de lokale politie werden
opgesteld op basis van artikel 43ter van de gecoördineerde taalwetten, opgesteld op basis van artikel 43ter van de gecoördineerde taalwetten,
ingevoegd bij de wet van 12 juni 2002, en niet op basis van artikel 43 ingevoegd bij de wet van 12 juni 2002, en niet op basis van artikel 43
van diezelfde wetten. van diezelfde wetten.
In zijn advies nr. 34.435/2 van 27 november 2002 over de twee In zijn advies nr. 34.435/2 van 27 november 2002 over de twee
besluiten van 17 december 2002 betreffende de taaltrappen en de besluiten van 17 december 2002 betreffende de taaltrappen en de
taalkaders van de eerste twee taaltrappen, gelijkaardig aan diegene taalkaders van de eerste twee taaltrappen, gelijkaardig aan diegene
die U worden voorgelegd, stelt de Raad van State namelijk het volgende die U worden voorgelegd, stelt de Raad van State namelijk het volgende
: :
« Het besluit is dan ook dat in artikel 43ter, § 1, zoals het is « Het besluit is dan ook dat in artikel 43ter, § 1, zoals het is
gesteld, regels worden vastgesteld inzake het gebruik van de talen gesteld, regels worden vastgesteld inzake het gebruik van de talen
door de centrale diensten van de gecentraliseerde federale door de centrale diensten van de gecentraliseerde federale
overheidsdiensten, en alleen voorzien wordt in een uitzondering voor overheidsdiensten, en alleen voorzien wordt in een uitzondering voor
de ministeries, waarop de bepalingen van artikel 43 van toepassing de ministeries, waarop de bepalingen van artikel 43 van toepassing
blijven. blijven.
Gezien de formulering van artikel 43ter, § 1, is het erg gewaagd Gezien de formulering van artikel 43ter, § 1, is het erg gewaagd
artikel 43 zonder meer te blijven toepassen op de federale politie, artikel 43 zonder meer te blijven toepassen op de federale politie,
terwijl die niet als een « ministerie » kan worden beschouwd. terwijl die niet als een « ministerie » kan worden beschouwd.
Om terzake de rechtszekerheid veilig te stellen, dient artikel 43ter, Om terzake de rechtszekerheid veilig te stellen, dient artikel 43ter,
§ 1, gewijzigd te worden, zodat de uitzondering waarin het voorziet, § 1, gewijzigd te worden, zodat de uitzondering waarin het voorziet,
wordt uitgebreid tot de federale politie. » wordt uitgebreid tot de federale politie. »
Dit advies van de Raad van State werd gevolgd voor die twee besluiten. Dit advies van de Raad van State werd gevolgd voor die twee besluiten.
Hetzelfde geldt voor diegene die U thans worden voorgelegd. Hetzelfde geldt voor diegene die U thans worden voorgelegd.
De eerste twee taaltrappen stemmen overeen met diegene die zijn De eerste twee taaltrappen stemmen overeen met diegene die zijn
voorzien in de voormelde besluiten van 17 december 2002 en omvatten de voorzien in de voormelde besluiten van 17 december 2002 en omvatten de
managementfuncties in de zin van artikel 43ter, § 7, van de managementfuncties in de zin van artikel 43ter, § 7, van de
samengeordende wetten op het gebruik van de talen. samengeordende wetten op het gebruik van de talen.
De andere taaltrappen worden bepaald in functie van het kader of het De andere taaltrappen worden bepaald in functie van het kader of het
niveau waartoe het personeelslid behoort, met uitzondering van de niveau waartoe het personeelslid behoort, met uitzondering van de
derde trap die wordt samengesteld door de functies van diensthoofd en derde trap die wordt samengesteld door de functies van diensthoofd en
van hoofdcommissaris. De diensthoofden behoren derhalve, ongeacht hun van hoofdcommissaris. De diensthoofden behoren derhalve, ongeacht hun
graad, tot de derde trap. graad, tot de derde trap.
Voor de betrekkingen van de eerste twee taaltrappen werd, wetende dat Voor de betrekkingen van de eerste twee taaltrappen werd, wetende dat
het tweetalig kader verdwijnt, een zuiver paritaire (50 %) het tweetalig kader verdwijnt, een zuiver paritaire (50 %)
verdeelsleutel nageleefd. Het betreft hier een loutere toepassing van verdeelsleutel nageleefd. Het betreft hier een loutere toepassing van
het nieuwe artikel 43ter van de gecoördineerde taalwetten en van het nieuwe artikel 43ter van de gecoördineerde taalwetten en van
artikel 247 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een artikel 247 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een
geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus. geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Voor de niet gelokaliseerde of niet lokaliseerbare studie- en Voor de niet gelokaliseerde of niet lokaliseerbare studie- en
conceptietaken en taken inzake beheer of algemeen bestuur die door de conceptietaken en taken inzake beheer of algemeen bestuur die door de
centrale diensten van de federale politie en van de algemene inspectie centrale diensten van de federale politie en van de algemene inspectie
worden behandeld, werden de betrekkingen van de andere taaltrappen worden behandeld, werden de betrekkingen van de andere taaltrappen
paritair (50 %) verdeeld tussen het Frans kader en het Nederlands paritair (50 %) verdeeld tussen het Frans kader en het Nederlands
kader. kader.
Wanneer het werkvolume het rechtvaardigt, werd een andere verdeling Wanneer het werkvolume het rechtvaardigt, werd een andere verdeling
aangewend. Zodoende werd er, voor het vaststellen van het taalkader aangewend. Zodoende werd er, voor het vaststellen van het taalkader
van bepaalde centrale diensten, wetende dat de dossiers betreffende van bepaalde centrale diensten, wetende dat de dossiers betreffende
een personeelslid moeten worden behandeld in de taal van de taalrol een personeelslid moeten worden behandeld in de taal van de taalrol
waartoe het behoort, rekening gehouden met de algemene taalverdeling waartoe het behoort, rekening gehouden met de algemene taalverdeling
van de personeelsleden van de geïntegreerde politie of, in voorkomend van de personeelsleden van de geïntegreerde politie of, in voorkomend
geval, van een bepaalde directie. geval, van een bepaalde directie.
Dit is het geval voor onder meer de directie van de relaties met de Dit is het geval voor onder meer de directie van de relaties met de
lokale politie, de directie van de politie van de verbindingswegen, de lokale politie, de directie van de politie van de verbindingswegen, de
directie van de algemene reserve en de directie van de mobiliteit en directie van de algemene reserve en de directie van de mobiliteit en
het loopbaanbeheer. het loopbaanbeheer.
Voor het overige behoeven deze besluiten geen bijzondere toelichting. Voor het overige behoeven deze besluiten geen bijzondere toelichting.
Tot daar Sire de toelichtingen bij deze besluiten. Wij zijn ervan Tot daar Sire de toelichtingen bij deze besluiten. Wij zijn ervan
overtuigd dat de daarin voorziene normen de centrale diensten van de overtuigd dat de daarin voorziene normen de centrale diensten van de
federale politie en van de algemene inspectie zullen in staat stellen federale politie en van de algemene inspectie zullen in staat stellen
om optimaal te functioneren en om de belangen van de bevolking en van om optimaal te functioneren en om de belangen van de bevolking en van
alle personeelsleden van de politiediensten zo goed als mogelijk te alle personeelsleden van de politiediensten zo goed als mogelijk te
behartigen. behartigen.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
van Uwe Majesteit, van Uwe Majesteit,
de zeer eerbiedige, de zeer eerbiedige,
en zeer getrouwe dienaars. en zeer getrouwe dienaars.
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL P. DEWAEL
ADVIES 35.981/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE ADVIES 35.981/2 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE
De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 10 oktober De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede kamer, op 10 oktober
2003 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken 2003 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken
verzocht hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te verzocht hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te
dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « tot vaststelling van dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « tot vaststelling van
de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie
van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de
toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen
in bestuurszaken, gecoordineerd op 18 juli 1966 », heeft op 5 november in bestuurszaken, gecoordineerd op 18 juli 1966 », heeft op 5 november
2003 het volgende advies gegeven : 2003 het volgende advies gegeven :
Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op basis van artikel 84, § 1, Aangezien de adviesaanvraag is ingediend op basis van artikel 84, § 1,
eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State,
zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de
afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde
gecoördineerde wetten, haar onderzoek tot de rechtsgrond van het gecoördineerde wetten, haar onderzoek tot de rechtsgrond van het
ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te
vervullen voorafgaande vormvereisten. vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de
volgende opmerkingen. volgende opmerkingen.
Aanhef Aanhef
In het achtste lid van de aanhef wordt vermeld dat voldaan is aan de In het achtste lid van de aanhef wordt vermeld dat voldaan is aan de
voorschriften van artikel 54, tweede lid, van de wetten op het gebruik voorschriften van artikel 54, tweede lid, van de wetten op het gebruik
van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966. Deze van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966. Deze
bepaling schrijft voor dat de erkende vakorganisaties worden bepaling schrijft voor dat de erkende vakorganisaties worden
geraadpleegd over de maatregelen ter uitvoering van de voormelde geraadpleegd over de maatregelen ter uitvoering van de voormelde
gecoördineerde wetten die, zoals het ontworpen besluit, rechtstreeks gecoördineerde wetten die, zoals het ontworpen besluit, rechtstreeks
betrekking hebben op de rechtspositie van het personeel. betrekking hebben op de rechtspositie van het personeel.
In de aanhef behoort melding te worden gemaakt van de gegevens waaruit In de aanhef behoort melding te worden gemaakt van de gegevens waaruit
blijkt dat de formaliteit is vervuld en niet van de regel die de blijkt dat de formaliteit is vervuld en niet van de regel die de
formaliteit oplegt. formaliteit oplegt.
Volgens de aan de Raad van State verstrekte inlichtingen is het Volgens de aan de Raad van State verstrekte inlichtingen is het
ontworpen besluit voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties ontworpen besluit voorgelegd aan de representatieve vakorganisaties
bij brief van 6 juni 2003, waarbij ze worden verzocht hun advies mee bij brief van 6 juni 2003, waarbij ze worden verzocht hun advies mee
te delen. Geen van die organisaties zou evenwel een advies hebben te delen. Geen van die organisaties zou evenwel een advies hebben
uitgebracht. uitgebracht.
Die gegevens behoren te worden vermeld in de aanhef. Die gegevens behoren te worden vermeld in de aanhef.
Dispositief Dispositief
Artikel 2 Artikel 2
Artikel 2 verleent terugwerkende kracht aan het ontworpen besluit tot Artikel 2 verleent terugwerkende kracht aan het ontworpen besluit tot
31 december 2002. 31 december 2002.
Uit de aan de Raad van State verstrekte inlichtingen blijkt dat het de Uit de aan de Raad van State verstrekte inlichtingen blijkt dat het de
bedoeling is van de steller van het ontwerp te voorzien in bedoeling is van de steller van het ontwerp te voorzien in
terugwerking tot op diezelfde datum van het koninklijk besluit terugwerking tot op diezelfde datum van het koninklijk besluit
houdende vaststelling van de taalkaders van de centrale diensten van houdende vaststelling van de taalkaders van de centrale diensten van
de federale politie, en waarvoor het ontworpen besluit de onmisbare de federale politie, en waarvoor het ontworpen besluit de onmisbare
voorwaarde is. voorwaarde is.
Volgens de vaste rechtspraak moet elke benoeming die gedaan wordt bij Volgens de vaste rechtspraak moet elke benoeming die gedaan wordt bij
een centrale dienst, zonder dat vooraf het taalkader van die dienst is een centrale dienst, zonder dat vooraf het taalkader van die dienst is
vastgesteld, beschouwd worden als onregelmatig (1). vastgesteld, beschouwd worden als onregelmatig (1).
Toen de gemachtigde ambtenaar gevraagd is de terugwerking van het Toen de gemachtigde ambtenaar gevraagd is de terugwerking van het
ontworpen besluit te rechtvaardigen, heeft hij het volgende geantwoord ontworpen besluit te rechtvaardigen, heeft hij het volgende geantwoord
: :
« Quant à l'entrée en vigueur rétroactive envisagée à la date du 31 « Quant à l'entrée en vigueur rétroactive envisagée à la date du 31
décembre 2002, elle se justifie par le souci d'assurer la continuité décembre 2002, elle se justifie par le souci d'assurer la continuité
du service public, même en l'absence de cadres linguistiques. En du service public, même en l'absence de cadres linguistiques. En
effet, l'article 246bis de la loi du 7 décembre 1998 organisant un effet, l'article 246bis de la loi du 7 décembre 1998 organisant un
service de police intégré, structuré à deux niveaux, inséré par service de police intégré, structuré à deux niveaux, inséré par
l'article 116 de la loi-programme du 30 décembre 2001 impose des l'article 116 de la loi-programme du 30 décembre 2001 impose des
cadres linguistiques à partir du 31 décembre 2002. cadres linguistiques à partir du 31 décembre 2002.
A ma connaissance, aucun recours pendant devant la Cour d'arbitrage ou A ma connaissance, aucun recours pendant devant la Cour d'arbitrage ou
la Section d'administration du Conseil d'Etat n'a soulevé l'argument la Section d'administration du Conseil d'Etat n'a soulevé l'argument
de l'absence de cadres linguistiques depuis le 1er janvier 2003. » de l'absence de cadres linguistiques depuis le 1er janvier 2003. »
Dat wetten en verordeningsbesluiten geen terugwerkende kracht hebben Dat wetten en verordeningsbesluiten geen terugwerkende kracht hebben
is een algemeen rechtsbeginsel, dat de individuele belangen en de is een algemeen rechtsbeginsel, dat de individuele belangen en de
rechtszekerheid waarborgt en onder meer neergelegd is in artikel 2 van rechtszekerheid waarborgt en onder meer neergelegd is in artikel 2 van
het Burgerlijk Wetboek (2). het Burgerlijk Wetboek (2).
Dat beginsel is weliswaar niet absoluut. Zo kan terugwerking onder Dat beginsel is weliswaar niet absoluut. Zo kan terugwerking onder
meer aanvaard worden wegens de behoefte aan continuïteit van de meer aanvaard worden wegens de behoefte aan continuïteit van de
openbare dienst, die eveneens een algemeen rechtsbeginsel is (3). openbare dienst, die eveneens een algemeen rechtsbeginsel is (3).
Artikel 246bis van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een Artikel 246bis van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een
geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, bepaalt : geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, bepaalt :
« De aanwijzingen bij de centrale diensten van de federale politie en « De aanwijzingen bij de centrale diensten van de federale politie en
bij de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale bij de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale
politie mogen tot 31 december 2002 zonder taalkaders plaatsvinden. » politie mogen tot 31 december 2002 zonder taalkaders plaatsvinden. »
Deze bepaling, ingevoegd bij artikel 116 van de programmawet van 30 Deze bepaling, ingevoegd bij artikel 116 van de programmawet van 30
december 2001, heeft zelf terugwerkende kracht tot 4 november 2000. december 2001, heeft zelf terugwerkende kracht tot 4 november 2000.
Zij vertolkt enerzijds de wil van de wetgever om benoemingen geldig te Zij vertolkt enerzijds de wil van de wetgever om benoemingen geldig te
verklaren die tot dan toe in strijd waren met de taalwetgeving (4) en verklaren die tot dan toe in strijd waren met de taalwetgeving (4) en
anderzijds het mogelijk te maken nog zulke benoemingen te doen tot 31 anderzijds het mogelijk te maken nog zulke benoemingen te doen tot 31
december 2002, zodat de regering een termijn van een jaar krijgt om de december 2002, zodat de regering een termijn van een jaar krijgt om de
laatste hand te leggen aan de genoemde kaders. laatste hand te leggen aan de genoemde kaders.
Als benoemingen zijn gedaan na 31 december 2002, zonder dat de Als benoemingen zijn gedaan na 31 december 2002, zonder dat de
taalkaders vooraf zijn goedgekeurd, valt op te merken dat zij gedaan taalkaders vooraf zijn goedgekeurd, valt op te merken dat zij gedaan
zijn rechtstreeks tegen de wil van de wetgever in die, hoewel hij zijn rechtstreeks tegen de wil van de wetgever in die, hoewel hij
heeft toegestaan dat benoemingen, bij wijze van overgangsmaatregel, heeft toegestaan dat benoemingen, bij wijze van overgangsmaatregel,
gedaan worden zonder taalkader, uitdrukkelijk heeft vermeld dat deze gedaan worden zonder taalkader, uitdrukkelijk heeft vermeld dat deze
overgangsperiode op 31 december 2002 afliep. overgangsperiode op 31 december 2002 afliep.
Het laat zich dus aanzien dat een koninklijk besluit waarbij Het laat zich dus aanzien dat een koninklijk besluit waarbij
taalkaders met terugwerking worden vastgesteld, ongeschikt zou zijn om taalkaders met terugwerking worden vastgesteld, ongeschikt zou zijn om
benoemingen of bevorderingen te regulariseren die met schending van de benoemingen of bevorderingen te regulariseren die met schending van de
taalwetgeving gedaan zijn sedert 1 januari 2003, daar het algemene taalwetgeving gedaan zijn sedert 1 januari 2003, daar het algemene
beginsel van de continuïteit van de openbare dienst niet kan primeren beginsel van de continuïteit van de openbare dienst niet kan primeren
op een welbepaald wetsvoorschrift (5). op een welbepaald wetsvoorschrift (5).
Alleen de wetgever zou, in voorkomend geval (6), benoemingen of Alleen de wetgever zou, in voorkomend geval (6), benoemingen of
bevorderingen geldig kunnen verklaren die mogelijk zijn gedaan tussen bevorderingen geldig kunnen verklaren die mogelijk zijn gedaan tussen
1 januari 2003 en de goedkeuring van de taalkaders door de Koning, 1 januari 2003 en de goedkeuring van de taalkaders door de Koning,
door de bij de programmawet van 30 december 2001 vastgestelde termijn door de bij de programmawet van 30 december 2001 vastgestelde termijn
met terugwerking te verlengen. met terugwerking te verlengen.
Opdat benoemingen of bevorderingen die gedaan zouden zijn na de Opdat benoemingen of bevorderingen die gedaan zouden zijn na de
goedkeuring van de taalkaders in voorkomend geval uitwerking kunnen goedkeuring van de taalkaders in voorkomend geval uitwerking kunnen
hebben op een vroegere datum, zou het bovendien niet noodzakelijk zijn hebben op een vroegere datum, zou het bovendien niet noodzakelijk zijn
aan de besluiten tot vaststelling van die kaders terugwerkende kracht aan de besluiten tot vaststelling van die kaders terugwerkende kracht
te verlenen. Volgens de rechtspraak behoort immers, zelfs indien een te verlenen. Volgens de rechtspraak behoort immers, zelfs indien een
benoeming met terugwerking wordt gedaan, te worden onderzocht of er benoeming met terugwerking wordt gedaan, te worden onderzocht of er
een geldig taalkader voorhanden is op het tijdstip van het een geldig taalkader voorhanden is op het tijdstip van het
benoemingsbesluit en niet op het ogenblik dat deze benoeming benoemingsbesluit en niet op het ogenblik dat deze benoeming
uitwerking heeft (7). uitwerking heeft (7).
Aangezien terugwerking van de taalkaders van de federale politie, van Aangezien terugwerking van de taalkaders van de federale politie, van
de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie
niet kan worden aanvaard, kan de terugwerking waarin het onderhavige niet kan worden aanvaard, kan de terugwerking waarin het onderhavige
ontwerp voorziet evenmin worden gerechtvaardigd. ontwerp voorziet evenmin worden gerechtvaardigd.
De voorgaande opmerking geldt bijgevolg hoofdzakelijk voor de De voorgaande opmerking geldt bijgevolg hoofdzakelijk voor de
taaltrappen 3 tot 6. De eerste twee taaltrappen zijn immers behandeld taaltrappen 3 tot 6. De eerste twee taaltrappen zijn immers behandeld
in het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling van de in het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling van de
betrekkingen van de personeelsleden van de federale politie en van de betrekkingen van de personeelsleden van de federale politie en van de
algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie
die de eerste en tweede taaltrappen vormen, met het oog op de die de eerste en tweede taaltrappen vormen, met het oog op de
toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen
in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966. Dat besluit zou bij in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966. Dat besluit zou bij
het onderhavige ontwerp moeten worden opgeheven. het onderhavige ontwerp moeten worden opgeheven.
(1) RvS., o.a. nr. 43.711, 45.017, 49.682, 57.277, 83.645, 121.033. (1) RvS., o.a. nr. 43.711, 45.017, 49.682, 57.277, 83.645, 121.033.
(2) Cass., 22 oktober 1970. (2) Cass., 22 oktober 1970.
(3) Idem. (3) Idem.
(4) Gedr. St., Kamer, nr. 50-1503/001, blz. 45 tot 47. (4) Gedr. St., Kamer, nr. 50-1503/001, blz. 45 tot 47.
(5) RvS, nr. 66.078. Zie J. Jaumotte, « Les principes généraux du (5) RvS, nr. 66.078. Zie J. Jaumotte, « Les principes généraux du
droit administratif à travers la jurisprudence administrative », in Le droit administratif à travers la jurisprudence administrative », in Le
Conseil d'Etat de Belgique, cinquante ans après sa création, Brussel, Conseil d'Etat de Belgique, cinquante ans après sa création, Brussel,
Bruylant, 1999, blz. 634. Bruylant, 1999, blz. 634.
(6) De rechtspraak van het Arbitragehof luidt als volgt : « De (6) De rechtspraak van het Arbitragehof luidt als volgt : « De
terugwerkende kracht van wetsbepalingen, die van die aard is dat zij terugwerkende kracht van wetsbepalingen, die van die aard is dat zij
rechtsonzekerheid in het leven kan roepen, kan enkel worden rechtsonzekerheid in het leven kan roepen, kan enkel worden
verantwoord op grond van bijzondere omstandigheden, inzonderheid verantwoord op grond van bijzondere omstandigheden, inzonderheid
wanneer zij onontbeerlijk is voor de goede werking of de continuïteit wanneer zij onontbeerlijk is voor de goede werking of de continuïteit
van de openbare dienst. van de openbare dienst.
Indien evenwel blijkt dat de terugwerkende kracht van de wetskrachtige Indien evenwel blijkt dat de terugwerkende kracht van de wetskrachtige
norm tot gevolg heeft dat de afloop van een of meer gerechtelijke norm tot gevolg heeft dat de afloop van een of meer gerechtelijke
procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat procedures in een welbepaalde zin wordt beïnvloed of dat
rechtscolleges verhinderd worden zich uit te spreken vergt de aard van rechtscolleges verhinderd worden zich uit te spreken vergt de aard van
het in het geding zijnde beginsel dat uitzonderlijke omstandigheden het in het geding zijnde beginsel dat uitzonderlijke omstandigheden
een verantwoording bieden voor dat optreden van de wetgever, dat ten een verantwoording bieden voor dat optreden van de wetgever, dat ten
nadele van een categorie van burgers inbreuk maakt op de nadele van een categorie van burgers inbreuk maakt op de
jurisdictionele waarborgen die aan allen worden geboden ». (Arrest nr. jurisdictionele waarborgen die aan allen worden geboden ». (Arrest nr.
40/2003 van 9 april 2003, punt B.7.1.) 40/2003 van 9 april 2003, punt B.7.1.)
(7) RvS, nr. 64.259. (7) RvS, nr. 64.259.
De kamer was samengesteld uit : De kamer was samengesteld uit :
De heer Y. Kreins, kamervoorzitter; De heer Y. Kreins, kamervoorzitter;
De heer J. Jaumotte, staatsraad; De heer J. Jaumotte, staatsraad;
Mevr. M. Baguet en de heer F. Delperée, assessor van de afdeling Mevr. M. Baguet en de heer F. Delperée, assessor van de afdeling
wetgeving; wetgeving;
Mevr. A.-C. Van Geersdaele, griffier. Mevr. A.-C. Van Geersdaele, griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de heer L. Detroux, auditeur. Het verslag werd uitgebracht door de heer L. Detroux, auditeur.
De overeenstemming tussen de Nederlandse en de Franse tekst werd De overeenstemming tussen de Nederlandse en de Franse tekst werd
nagezien onder toezicht van de heer J. Jaumotte. nagezien onder toezicht van de heer J. Jaumotte.
5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen 5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taaltrappen
van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale van de federale politie en van de algemene inspectie van de federale
politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van politie en van de lokale politie, met het oog op de toepassing van
artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen in
bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, Gelet op de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken,
gecoördineerd op 18 juli 1966, inzonderheid op artikel 43ter; gecoördineerd op 18 juli 1966, inzonderheid op artikel 43ter;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een
geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus,
inzonderheid op artikelen 98 en 143; inzonderheid op artikelen 98 en 143;
Gelet op het koninklijk besluit van 3 september 2000 met betrekking Gelet op het koninklijk besluit van 3 september 2000 met betrekking
tot de commissaris-generaal en de algemene directies van de federale tot de commissaris-generaal en de algemene directies van de federale
politie; politie;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de
werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale
politie en van de lokale politie, inzonderheid op de bijlage bij dat politie en van de lokale politie, inzonderheid op de bijlage bij dat
besluit; besluit;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 oktober 2002 houdende Gelet op het koninklijk besluit van 17 oktober 2002 houdende
organisatie van de federale politie; organisatie van de federale politie;
Gelet op het ministerieel besluit van 5 december 2002 tot vaststelling Gelet op het ministerieel besluit van 5 december 2002 tot vaststelling
van de personeelsformatie van de federale politie; van de personeelsformatie van de federale politie;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling Gelet op het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling
van de betrekkingen van de personeelsleden van de federale politie en van de betrekkingen van de personeelsleden van de federale politie en
van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale
politie die de eerste en tweede taaltrappen vormen, met het oog op de politie die de eerste en tweede taaltrappen vormen, met het oog op de
toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen
in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966; in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
Gelet op het advies nr. 35.048/I/PF van de Vaste Commissie voor Gelet op het advies nr. 35.048/I/PF van de Vaste Commissie voor
Taaltoezicht, gegeven op 2 juli 2003; Taaltoezicht, gegeven op 2 juli 2003;
Overwegende dat de representatieve vakorganisaties met een brief van 6 Overwegende dat de representatieve vakorganisaties met een brief van 6
juni 2003 verzocht werden hun advies mee te delen; overwegende dat juni 2003 verzocht werden hun advies mee te delen; overwegende dat
geen van die organisaties evenwel een advies heeft uitgebracht; geen van die organisaties evenwel een advies heeft uitgebracht;
Overwegende dat derhalve voldaan werd aan de voorschriften van artikel Overwegende dat derhalve voldaan werd aan de voorschriften van artikel
54, tweede lid, van de wetten op het gebruik van de talen in 54, tweede lid, van de wetten op het gebruik van de talen in
bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966; bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
Gelet op het advies nr. 35.981/2 van de Raad van State, gegeven op 5 Gelet op het advies nr. 35.981/2 van de Raad van State, gegeven op 5
november 2003, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van november 2003, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van
de gecoördineerde wetten op de Raad van State; de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Justitie en van Onze Minister Op de voordracht van Onze Minister van Justitie en van Onze Minister
van Binnenlandse Zaken, van Binnenlandse Zaken,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Met het oog op de toepassing op de personeelsleden van de

Artikel 1.Met het oog op de toepassing op de personeelsleden van de

federale politie en van de algemene inspectie van de federale politie federale politie en van de algemene inspectie van de federale politie
en van de lokale politie, van artikel 43ter van de wetten op het en van de lokale politie, van artikel 43ter van de wetten op het
gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966,
worden de taaltrappen vastgesteld als volgt : worden de taaltrappen vastgesteld als volgt :
1° de eerste taaltrap is samengesteld uit de ambten van : 1° de eerste taaltrap is samengesteld uit de ambten van :
a) commissaris-generaal; a) commissaris-generaal;
b) inspecteur-generaal; b) inspecteur-generaal;
c) directeurs-generaal; c) directeurs-generaal;
d) adjunct-directeurs-generaal; d) adjunct-directeurs-generaal;
2° de tweede taaltrap is samengesteld uit de ambten van directeurs en 2° de tweede taaltrap is samengesteld uit de ambten van directeurs en
van adjunct-inspecteurs-generaal; van adjunct-inspecteurs-generaal;
3° de derde taaltrap is samengesteld uit de ambten van diensthoofd en 3° de derde taaltrap is samengesteld uit de ambten van diensthoofd en
de hoofdcommissarissen van politie; de hoofdcommissarissen van politie;
4° de vierde taaltrap is samengesteld uit de commissarissen van 4° de vierde taaltrap is samengesteld uit de commissarissen van
politie en de personeelsleden van niveau A; politie en de personeelsleden van niveau A;
5° de vijfde taaltrap is samengesteld uit de hoofdinspecteurs van 5° de vijfde taaltrap is samengesteld uit de hoofdinspecteurs van
politie en de personeelsleden van niveau B; politie en de personeelsleden van niveau B;
6° de zesde taaltrap is samengesteld uit de inspecteurs van politie, 6° de zesde taaltrap is samengesteld uit de inspecteurs van politie,
de hulpagenten van politie en de personeelsleden van niveaus C en D. de hulpagenten van politie en de personeelsleden van niveaus C en D.

Art. 2.Het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling

Art. 2.Het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling

van de betrekkingen van de personeelsleden van de federale politie en van de betrekkingen van de personeelsleden van de federale politie en
van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale van de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale
politie die de eerste en tweede taaltrappen vormen, met het oog op de politie die de eerste en tweede taaltrappen vormen, met het oog op de
toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen
in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, wordt opgeheven. in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.Onze Minister van Justitie en Onze Minister van Binnenlandse

Art. 4.Onze Minister van Justitie en Onze Minister van Binnenlandse

Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 5 maart 2004. Gegeven te Brussel, 5 maart 2004.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL P. DEWAEL
5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders 5 MAART 2004. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders
van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene van de taaltrappen van de federale politie en van de algemene
inspectie van de federale politie en van de lokale politie inspectie van de federale politie en van de lokale politie
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, Gelet op de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken,
gecoördineerd op 18 juli 1966, inzonderheid op artikel 43ter; gecoördineerd op 18 juli 1966, inzonderheid op artikel 43ter;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een
geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus,
inzonderheid op artikelen 98 en 143; inzonderheid op artikelen 98 en 143;
Gelet op het koninklijk besluit van 3 september 2000 met betrekking Gelet op het koninklijk besluit van 3 september 2000 met betrekking
tot de commissaris-generaal en de algemene directies van de federale tot de commissaris-generaal en de algemene directies van de federale
politie; politie;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de
werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale werking en het personeel van de algemene inspectie van de federale
politie en van de lokale politie, inzonderheid op de bijlage bij dat politie en van de lokale politie, inzonderheid op de bijlage bij dat
besluit; besluit;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 okober 2002 houdende Gelet op het koninklijk besluit van 17 okober 2002 houdende
organisatie van de federale politie; organisatie van de federale politie;
Gelet op het ministerieel besluit van 5 december 2002 tot vaststelling Gelet op het ministerieel besluit van 5 december 2002 tot vaststelling
van de personeelsformatie van de federale politie; van de personeelsformatie van de federale politie;
Gelet op het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling Gelet op het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling
van de taalkaders van de eerste en tweede taaltrappen van de federale van de taalkaders van de eerste en tweede taaltrappen van de federale
politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de
lokale politie; lokale politie;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 maart 2004 tot vaststelling van Gelet op het koninklijk besluit van 5 maart 2004 tot vaststelling van
de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie de taaltrappen van de federale politie en van de algemene inspectie
van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de van de federale politie en van de lokale politie, met het oog op de
toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen toepassing van artikel 43ter van de wetten op het gebruik van de talen
in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966; in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
Gelet op het advies nr. 35.048/I/PF van de Vaste Commissie voor Gelet op het advies nr. 35.048/I/PF van de Vaste Commissie voor
Taaltoezicht, gegeven op 2 juli 2003; Taaltoezicht, gegeven op 2 juli 2003;
Overwegende dat de representatieve vakorganisaties met een brief van 6 Overwegende dat de representatieve vakorganisaties met een brief van 6
juni 2003 verzocht werden hun advies mee te delen; overwegende dat juni 2003 verzocht werden hun advies mee te delen; overwegende dat
geen van die organisaties evenwel een advies heeft uitgebracht; geen van die organisaties evenwel een advies heeft uitgebracht;
Overwegende dat derhalve voldaan werd aan de voorschriften van artikel Overwegende dat derhalve voldaan werd aan de voorschriften van artikel
54, tweede lid, van de wetten op het gebruik van de talen in 54, tweede lid, van de wetten op het gebruik van de talen in
bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966; bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966;
Op de voordracht van Onze Minister van Justitie en van Onze Minister Op de voordracht van Onze Minister van Justitie en van Onze Minister
van Binnenlande Zaken, van Binnenlande Zaken,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De betrekkingen van de eerste en tweede taaltrappen van de

Artikel 1.De betrekkingen van de eerste en tweede taaltrappen van de

centrale diensten van de federale politie en van de algemene inspectie centrale diensten van de federale politie en van de algemene inspectie
van de federale politie en van de lokale politie worden als volgt in van de federale politie en van de lokale politie worden als volgt in
taalkaders verdeeld : taalkaders verdeeld :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 2.De betrekkingen van de centrale diensten van de federale

Art. 2.De betrekkingen van de centrale diensten van de federale

politie worden als volgt in taalkaders verdeeld : politie worden als volgt in taalkaders verdeeld :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 3.De betrekkingen van de centrale diensten van de algemene

Art. 3.De betrekkingen van de centrale diensten van de algemene

inspectie van de federale politie en van de lokale politie worden als inspectie van de federale politie en van de lokale politie worden als
volgt in taalkaders verdeeld : volgt in taalkaders verdeeld :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Art. 4.Het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling

Art. 4.Het koninklijk besluit van 17 december 2002 tot vaststelling

van de taalkaders van de eerste en tweede taaltrappen van de federale van de taalkaders van de eerste en tweede taaltrappen van de federale
politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de politie en van de algemene inspectie van de federale politie en van de
lokale politie, wordt opgeheven. lokale politie, wordt opgeheven.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 5.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 6.Onze Minister van Justitie en Onze Minister van Binnenlandse

Art. 6.Onze Minister van Justitie en Onze Minister van Binnenlandse

Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 5 maart 2004. Gegeven te Brussel, 5 maart 2004.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Justitie, De Minister van Justitie,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
De Minister van Binnenlandse Zaken, De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL P. DEWAEL
^