Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 04/05/2020
← Terug naar "Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 "
Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19 Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
4 MEI 2020. - Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een 4 MEI 2020. - Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een
databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de
verspreiding van het coronavirus COVID-19 verspreiding van het coronavirus COVID-19
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
In het kader van de COVID-19 gezondheidscrisis in België, werd aan In het kader van de COVID-19 gezondheidscrisis in België, werd aan
Sciensano, Belgisch Instituut voor Volksgezondheid, als Sciensano, Belgisch Instituut voor Volksgezondheid, als
verantwoordelijke van de verwerking de opdracht gegeven om in het verantwoordelijke van de verwerking de opdracht gegeven om in het
kader van haar wettelijk vastgelegde surveillance-activiteiten kader van haar wettelijk vastgelegde surveillance-activiteiten
gezondheidsgegevens van patiënten in te zamelen bij diverse gezondheidsgegevens van patiënten in te zamelen bij diverse
zorgverleners of organisaties in de gezondheid of de zorg en deze te zorgverleners of organisaties in de gezondheid of de zorg en deze te
verwerken in een databank. Hierbij kan worden gedacht aan verwerken in een databank. Hierbij kan worden gedacht aan
testgegevens, voorschriften en vermoedelijke diagnoses, testgegevens, voorschriften en vermoedelijke diagnoses,
respectievelijk bij laboratoria, artsen, CRA's (coördinerend en respectievelijk bij laboratoria, artsen, CRA's (coördinerend en
raadgevend artsen) in de rusthuizen, asielcentra en gevangenissen en raadgevend artsen) in de rusthuizen, asielcentra en gevangenissen en
triageposten enerzijds en gegevens van de gehospitaliseerde patiënten triageposten enerzijds en gegevens van de gehospitaliseerde patiënten
met een bevestigde diagnose van het coronavirus bij de ziekenhuizen met een bevestigde diagnose van het coronavirus bij de ziekenhuizen
anderzijds. Tevens worden persoonsgegevens opgeslagen van personen anderzijds. Tevens worden persoonsgegevens opgeslagen van personen
waarmee de patiënt in contact is geweest. De verwerking van de waarmee de patiënt in contact is geweest. De verwerking van de
persoonsgegevens van de personen van wie de arts een ernstig vermoeden persoonsgegevens van de personen van wie de arts een ernstig vermoeden
van infectie heeft, is eveneens van aanzienlijk belang vermits ook die van infectie heeft, is eveneens van aanzienlijk belang vermits ook die
personen moeten kunnen worden gecontacteerd om hen te vragen met wie personen moeten kunnen worden gecontacteerd om hen te vragen met wie
zij in contact zijn geweest (het moet gaan om een sterk vermoeden van zij in contact zijn geweest (het moet gaan om een sterk vermoeden van
infectie, op basis van criteria die door de medische wereld worden infectie, op basis van criteria die door de medische wereld worden
bepaald). bepaald).
Gelet op de inzameling van deze gevoelige gegevens, wordt de databank Gelet op de inzameling van deze gevoelige gegevens, wordt de databank
opgericht bij Sciensano. Het is geenszins de bedoeling dat deze opgericht bij Sciensano. Het is geenszins de bedoeling dat deze
gegevens worden meegedeeld aan het contactcentrum, dat vanzelfsprekend gegevens worden meegedeeld aan het contactcentrum, dat vanzelfsprekend
enkel de gegevens zal ontvangen die nodig zijn voor de enkel de gegevens zal ontvangen die nodig zijn voor de
contactopsporing. contactopsporing.
Naast deze gegevens is het absoluut noodzakelijk ook het Naast deze gegevens is het absoluut noodzakelijk ook het
identificatienummer van de sociale zekerheid op te slaan, met het oog identificatienummer van de sociale zekerheid op te slaan, met het oog
op de eenduidige identificatie van de patiënten en het linken van de op de eenduidige identificatie van de patiënten en het linken van de
verzamelde gegevens. verzamelde gegevens.
De doelstelling van deze gegevensinzameling is drieledig. Vooreerst De doelstelling van deze gegevensinzameling is drieledig. Vooreerst
dient deze om de betrokken patiënten te kunnen opsporen en dient deze om de betrokken patiënten te kunnen opsporen en
contacteren, vervolgens is de gegevensinzameling noodzakelijk met het contacteren, vervolgens is de gegevensinzameling noodzakelijk met het
oog op toekomstige wetenschappelijk, statistisch en/of oog op toekomstige wetenschappelijk, statistisch en/of
beleidsondersteunend onderzoek, na pseudonimisering, en ten slotte beleidsondersteunend onderzoek, na pseudonimisering, en ten slotte
worden gegevens bezorgd aan de gezondheidsinspectiediensten van de worden gegevens bezorgd aan de gezondheidsinspectiediensten van de
gewesten in het kader van initiatieven om uitbreiding van schadelijke gewesten in het kader van initiatieven om uitbreiding van schadelijke
effecten, die veroorzaakt zijn door infectieziekten, tegen te gaan. effecten, die veroorzaakt zijn door infectieziekten, tegen te gaan.
Het contactcentrum neemt niet enkel contact op met de personen van wie Het contactcentrum neemt niet enkel contact op met de personen van wie
de arts een vermoeden van infectie heeft en de personen van wie de de arts een vermoeden van infectie heeft en de personen van wie de
medische test een positief resultaat heeft opgeleverd maar tevens met medische test een positief resultaat heeft opgeleverd maar tevens met
de personen met wie zij in aanraking zijn gekomen. Gaat het om de personen met wie zij in aanraking zijn gekomen. Gaat het om
contacten met personen in een collectiviteit met een broze populatie, contacten met personen in een collectiviteit met een broze populatie,
dan contacteert het de referentiearts, of bij gebreke hieraan, de dan contacteert het de referentiearts, of bij gebreke hieraan, de
administratief verantwoordelijke van die collectiviteit voor eventueel administratief verantwoordelijke van die collectiviteit voor eventueel
verder gevolg. Gaat het om contacten met individuele personen, dan verder gevolg. Gaat het om contacten met individuele personen, dan
contacteert het die individuele personen en verstuurt ze vervolgens contacteert het die individuele personen en verstuurt ze vervolgens
elektronisch, op basis van de informatie die zij verschaffen, de elektronisch, op basis van de informatie die zij verschaffen, de
gepaste aanbevelingen (thuis blijven, thuis werken, zich laten gepaste aanbevelingen (thuis blijven, thuis werken, zich laten
testen,...). Deze elektronische zending betreft enkel een bevestiging testen,...). Deze elektronische zending betreft enkel een bevestiging
van de aanbevelingen die mondeling werden gegeven. Dit betekent dat van de aanbevelingen die mondeling werden gegeven. Dit betekent dat
geen enkele groep zal worden uitgesloten. geen enkele groep zal worden uitgesloten.
Hierbij moet worden beklemtoond dat artikel 458 van het Strafwetboek Hierbij moet worden beklemtoond dat artikel 458 van het Strafwetboek
van toepassing is op de medewerkers van het contactcentrum. van toepassing is op de medewerkers van het contactcentrum.
De realisatie van wetenschappelijk, statistisch en/of De realisatie van wetenschappelijk, statistisch en/of
beleidsondersteunend onderzoek aan de hand van persoonsgegevens uit de beleidsondersteunend onderzoek aan de hand van persoonsgegevens uit de
databank is enkel mogelijk door epidemiologen verbonden aan de databank is enkel mogelijk door epidemiologen verbonden aan de
COVID-19 Risk Assessment Group of door epidemiologen, gemachtigd door COVID-19 Risk Assessment Group of door epidemiologen, gemachtigd door
het informatieveiligheidscomité, na pseudonimisering. De verzamelde het informatieveiligheidscomité, na pseudonimisering. De verzamelde
persoonsgegevens worden in die vorm beveiligd bewaard bij Sciensano en persoonsgegevens worden in die vorm beveiligd bewaard bij Sciensano en
in het kader van wetenschappelijk, statistisch en/of in het kader van wetenschappelijk, statistisch en/of
beleidsondersteunend onderzoek toegankelijk gemaakt. De COVID-19 Risk beleidsondersteunend onderzoek toegankelijk gemaakt. De COVID-19 Risk
Assessment Group (RAG) analyseert het risico voor de bevolking op Assessment Group (RAG) analyseert het risico voor de bevolking op
basis van epidemiologische en wetenschappelijke gegevens en bestaat basis van epidemiologische en wetenschappelijke gegevens en bestaat
uit artsen-epidemiologen van Sciensano, de gezondheidsautoriteiten van uit artsen-epidemiologen van Sciensano, de gezondheidsautoriteiten van
de federale overheid en de deelstaten en experten met specifieke de federale overheid en de deelstaten en experten met specifieke
kennis over het gezondheidsrisico. kennis over het gezondheidsrisico.
De gegevens mogen hiertoe in gepseudonimiseerde vorm maximaal De gegevens mogen hiertoe in gepseudonimiseerde vorm maximaal
gedurende 30 jaar na het overlijden van de patiënt worden bewaard door gedurende 30 jaar na het overlijden van de patiënt worden bewaard door
Sciensano. Na afloop van deze periode mogen zij enkel in Sciensano. Na afloop van deze periode mogen zij enkel in
geanonimiseerde vorm worden bewaard. geanonimiseerde vorm worden bewaard.
De gezondheidsinspectiediensten zijn deze bedoeld in respectievelijk De gezondheidsinspectiediensten zijn deze bedoeld in respectievelijk
het ministerieel besluit van 19 juni 2009 tot bepaling van de lijst het ministerieel besluit van 19 juni 2009 tot bepaling van de lijst
van infecties die gemeld moeten worden en tot delegatie van de van infecties die gemeld moeten worden en tot delegatie van de
bevoegdheid om ambtenaren-artsen en ambtenaren aan te wijzen (voor bevoegdheid om ambtenaren-artsen en ambtenaren aan te wijzen (voor
Vlaanderen), het decreet van 2 mei 2019 tot wijziging van het Waalse Vlaanderen), het decreet van 2 mei 2019 tot wijziging van het Waalse
Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wat betreft de preventie en de Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wat betreft de preventie en de
bevordering van de gezondheid (voor Wallonië), de ordonnantie van 19 bevordering van de gezondheid (voor Wallonië), de ordonnantie van 19
juli 2007 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en het besluit juli 2007 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en het besluit
van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke
Gemeenschapscommissie van 23 april 2009 betreffende de profylaxe tegen Gemeenschapscommissie van 23 april 2009 betreffende de profylaxe tegen
overdraagbare ziekten (voor Brussel) en het Dekret für overdraagbare ziekten (voor Brussel) en het Dekret für
Gesundheitsförderung und medizinischer Prävention van 1 juni 2004 Gesundheitsförderung und medizinischer Prävention van 1 juni 2004
(Duitstalige Gemeenschap). (Duitstalige Gemeenschap).
De ontvangen persoonsgegevens worden door de De ontvangen persoonsgegevens worden door de
verwerkingsverantwoordelijke gewist vóór 9 juni 2020, vijf dagen nadat verwerkingsverantwoordelijke gewist vóór 9 juni 2020, vijf dagen nadat
het besluit ophoudt uitwerking te hebben. het besluit ophoudt uitwerking te hebben.
Daarnaast wordt de bevoegdheid gegeven aan het Daarnaast wordt de bevoegdheid gegeven aan het
informatieveiligheidscomité om beraadslagingen te verlenen voor de informatieveiligheidscomité om beraadslagingen te verlenen voor de
concrete gegevensuitwisselingen in dit kader. concrete gegevensuitwisselingen in dit kader.
Ten slotte wordt, in het geval dat de nodige gegevens niet beschikbaar Ten slotte wordt, in het geval dat de nodige gegevens niet beschikbaar
zijn in de databank, toegang verleend tot het Rijksregister en de zijn in de databank, toegang verleend tot het Rijksregister en de
Kruispuntbankregisters. De informatiegegevens van het Rijksregister Kruispuntbankregisters. De informatiegegevens van het Rijksregister
waartoe toegang wordt verstrekt, worden vastgelegd bij een beslissing waartoe toegang wordt verstrekt, worden vastgelegd bij een beslissing
van de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken. Voor de toegang tot van de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken. Voor de toegang tot
de Kruispuntbankregisters en een mededeling van persoonsgegevens uit de Kruispuntbankregisters en een mededeling van persoonsgegevens uit
andere bronnen, zoals Cobhra (identificatiegegevens zorgverleners) en andere bronnen, zoals Cobhra (identificatiegegevens zorgverleners) en
DMG (houders globaal medisch dossier), verleent het DMG (houders globaal medisch dossier), verleent het
informatieveiligheidscomité een beraadslaging. informatieveiligheidscomité een beraadslaging.
De beslissingen worden gepubliceerd op de respectievelijke websites. De beslissingen worden gepubliceerd op de respectievelijke websites.
De tekst van dit ontwerp van koninklijk besluit werd verder waar nodig De tekst van dit ontwerp van koninklijk besluit werd verder waar nodig
gewijzigd om tegemoet te komen aan de opmerkingen geformuleerd door de gewijzigd om tegemoet te komen aan de opmerkingen geformuleerd door de
Gegevensbeschermingsautoriteit (advies nr. 36/2020 van 29 april 2020). Gegevensbeschermingsautoriteit (advies nr. 36/2020 van 29 april 2020).
Hierbij dient in het algemeen evenwel beklemtoond te worden dat de in Hierbij dient in het algemeen evenwel beklemtoond te worden dat de in
dit ontwerp vermelde concepten en persoonsgegevens in de databank dit ontwerp vermelde concepten en persoonsgegevens in de databank
werden aanbevolen door de COVID-19 Risk Management Group. Hierbij kan werden aanbevolen door de COVID-19 Risk Management Group. Hierbij kan
onder meer gedacht worden aan het type en het tijdstip van de testen, onder meer gedacht worden aan het type en het tijdstip van de testen,
het medisch belang om ook negatieve testen op te nemen, de verdere het medisch belang om ook negatieve testen op te nemen, de verdere
opvolging en de hoge of lage risico's. opvolging en de hoge of lage risico's.
Vervolgens werd op vraag van de Gegevensbeschermingsautoriteit, zoals Vervolgens werd op vraag van de Gegevensbeschermingsautoriteit, zoals
hoger vermeld, de werking van het contactcentrum veel preciezer hoger vermeld, de werking van het contactcentrum veel preciezer
omschreven. omschreven.
Bovendien dient te worden benadrukt dat alle personen die toegang tot Bovendien dient te worden benadrukt dat alle personen die toegang tot
de databank hebben de nodige maatregelen nemen om te waarborgen dat de de databank hebben de nodige maatregelen nemen om te waarborgen dat de
opgenomen persoonsgegevens worden verwerkt op een vertrouwelijke opgenomen persoonsgegevens worden verwerkt op een vertrouwelijke
wijze. Dit betreft de bevoegde medewerkers van Sciensano en eventueel wijze. Dit betreft de bevoegde medewerkers van Sciensano en eventueel
medewerkers van de gezondheidsinspectiediensten. medewerkers van de gezondheidsinspectiediensten.
Ten slotte kan worden beklemtoond dat de persoonsgegevens Ten slotte kan worden beklemtoond dat de persoonsgegevens
overeenkomstig de AVG rechtmatig worden verwerkt op basis van dit overeenkomstig de AVG rechtmatig worden verwerkt op basis van dit
ontwerp en geenszins op basis van de toestemming van de betrokkene. ontwerp en geenszins op basis van de toestemming van de betrokkene.
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
M. DE BLOCK M. DE BLOCK
4 MEI 2020. - Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een 4 MEI 2020. - Koninklijk besluit nr. 18 tot oprichting van een
databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de databank bij Sciensano in het kader van de strijd tegen de
verspreiding van het coronavirus COVID-19 verspreiding van het coronavirus COVID-19
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Gelet op de Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het
Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van
natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens
en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking
van Richtlijn 95/46/EG; van Richtlijn 95/46/EG;
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van
natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van
persoonsgegevens; persoonsgegevens;
Gelet op de wet van 5 september 2018 tot oprichting van het Gelet op de wet van 5 september 2018 tot oprichting van het
informatieveiligheidscomité en tot wijziging van diverse wetten informatieveiligheidscomité en tot wijziging van diverse wetten
betreffende de uitvoering van verordening (EU) 2016/679 van 27 april betreffende de uitvoering van verordening (EU) 2016/679 van 27 april
2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming
van natuurlijke personen in verband met de verwerking van van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en
tot intrekking van richtlijn 95/46/EG; tot intrekking van richtlijn 95/46/EG;
Gelet op de wet van 27 maart 2020 die machtiging verleent aan de Gelet op de wet van 27 maart 2020 die machtiging verleent aan de
Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van Koning om maatregelen te nemen in de strijd tegen de verspreiding van
het coronavirus COVID-19 (II), artikelen 2 en 5, § 1, 1° ; het coronavirus COVID-19 (II), artikelen 2 en 5, § 1, 1° ;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30
april 2020; april 2020;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 2 mei Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 2 mei
2020; 2020;
Gelet op het advies nr. 36/2020 van 29 april 2020 van de Gelet op het advies nr. 36/2020 van 29 april 2020 van de
Gegevensbeschermingsautoriteit; Gegevensbeschermingsautoriteit;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, artikel 3, § 1, eerste lid; 1973, artikel 3, § 1, eerste lid;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten op
het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een
verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van het feit dat verkorte termijn van vijf dagen, onder meer omwille van het feit dat
het van vitaal belang is voor de volksgezondheid en voor het vermijden het van vitaal belang is voor de volksgezondheid en voor het vermijden
van een heropflakkering van de COVID-19 epidemie, dat Sciensano van een heropflakkering van de COVID-19 epidemie, dat Sciensano
onverwijld beschikt over een databank die toelaat om de contacten van onverwijld beschikt over een databank die toelaat om de contacten van
besmette personen op te sporen en te contacteren, nu de regering besmette personen op te sporen en te contacteren, nu de regering
beslist heeft om vanaf 4 mei 2020 een aantal inperkingsmaatregelen op beslist heeft om vanaf 4 mei 2020 een aantal inperkingsmaatregelen op
de verplaatsingen van de bevolking af te bouwen; de verplaatsingen van de bevolking af te bouwen;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Bij Sciensano wordt een databank opgericht in het kader van

Artikel 1.Bij Sciensano wordt een databank opgericht in het kader van

de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19. de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19.
Sciensano is de verwerkingsverantwoordelijke van die databank in de Sciensano is de verwerkingsverantwoordelijke van die databank in de
zin van de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de zin van de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de
Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke
personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en
betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van
Richtlijn 95/46/EG. Richtlijn 95/46/EG.

Art. 2.§ 1. De databank bevat persoonsgegevens die de artsen, de

Art. 2.§ 1. De databank bevat persoonsgegevens die de artsen, de

ziekenhuizen, de laboratoria en het contactcentrum aan Sciensano ziekenhuizen, de laboratoria en het contactcentrum aan Sciensano
meedelen. meedelen.
§ 2. De databank bevat de volgende persoonsgegevens van de personen, § 2. De databank bevat de volgende persoonsgegevens van de personen,
waarvan de arts een vermoeden heeft van infectie of voor wie een waarvan de arts een vermoeden heeft van infectie of voor wie een
medische test werd voorgeschreven of die een test hebben ondergaan in medische test werd voorgeschreven of die een test hebben ondergaan in
het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus het kader van de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus
COVID-19: COVID-19:
1° het identificatienummer bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de 1° het identificatienummer bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de
wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een
Kruispuntbank van de sociale zekerheid; Kruispuntbank van de sociale zekerheid;
2° de naam en de voornaam; 2° de naam en de voornaam;
3° het geslacht; 3° het geslacht;
4° de geboortedatum en, in voorkomend geval, de overlijdensdatum; 4° de geboortedatum en, in voorkomend geval, de overlijdensdatum;
5° het adres; 5° het adres;
6° het type, de datum, het staalnummer en het resultaat van de test of 6° het type, de datum, het staalnummer en het resultaat van de test of
de vermoedelijke diagnose bij afwezigheid van test; de vermoedelijke diagnose bij afwezigheid van test;
7° het RIZIV-nummer van de voorschrijver van de test; 7° het RIZIV-nummer van de voorschrijver van de test;
8° contactinformatie (telefoonnummers) van de betrokkene en van de in 8° contactinformatie (telefoonnummers) van de betrokkene en van de in
geval van nood te contacteren persoon; geval van nood te contacteren persoon;
9° de collectiviteit waar de persoon deel van uitmaakt; 9° de collectiviteit waar de persoon deel van uitmaakt;
10° het al dan niet uitoefenen van het beroep van zorgverlener. 10° het al dan niet uitoefenen van het beroep van zorgverlener.
§ 3. De databank bevat de volgende persoonsgegevens van de § 3. De databank bevat de volgende persoonsgegevens van de
gehospitaliseerde patiënten met een bevestigde diagnose van het gehospitaliseerde patiënten met een bevestigde diagnose van het
coronavirus COVID-19: coronavirus COVID-19:
1° het identificatienummer bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de 1° het identificatienummer bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de
wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een
Kruispuntbank van de sociale zekerheid; Kruispuntbank van de sociale zekerheid;
2° het geslacht; 2° het geslacht;
3° het adres; 3° het adres;
4° het type, de datum, het staalnummer en het resultaat van de test of 4° het type, de datum, het staalnummer en het resultaat van de test of
de vermoedelijke diagnose bij afwezigheid van test; de vermoedelijke diagnose bij afwezigheid van test;
5° de ziekenhuisafdeling, het identificatienummer en locatiegegevens 5° de ziekenhuisafdeling, het identificatienummer en locatiegegevens
van het ziekenhuis; van het ziekenhuis;
6° de collectiviteit waar de persoon deel van uitmaakt; 6° de collectiviteit waar de persoon deel van uitmaakt;
7° het resultaat van de CT-scan; 7° het resultaat van de CT-scan;
8° contactinformatie van de betrokkene (telefoonnummers) en van de in 8° contactinformatie van de betrokkene (telefoonnummers) en van de in
geval van nood te contacteren persoon; geval van nood te contacteren persoon;
9° het al dan niet uitoefenen van het beroep van zorgverlener. 9° het al dan niet uitoefenen van het beroep van zorgverlener.
§ 4. De databank bevat de volgende persoonsgegevens van de personen § 4. De databank bevat de volgende persoonsgegevens van de personen
waarmee de patiënt, bedoeld in § 2 en § 3, in contact is geweest, die waarmee de patiënt, bedoeld in § 2 en § 3, in contact is geweest, die
meegedeeld worden door het contactcentrum: meegedeeld worden door het contactcentrum:
1° het identificatienummer bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de 1° het identificatienummer bedoeld in artikel 8, § 1, 1° of 2°, van de
wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een
Kruispuntbank van de sociale zekerheid; Kruispuntbank van de sociale zekerheid;
2° de naam en de voornaam; 2° de naam en de voornaam;
3° het geslacht; 3° het geslacht;
4° in voorkomend geval de overlijdensdatum; 4° in voorkomend geval de overlijdensdatum;
5° het adres; 5° het adres;
6° het telefoonnummer; 6° het telefoonnummer;
7° hoog/laag risico; 7° hoog/laag risico;
8° de link tussen de patiënt en de personen waarmee hij in contact is 8° de link tussen de patiënt en de personen waarmee hij in contact is
geweest. geweest.
De link onder 8° wordt gewist 21 dagen na de opname in de databank. De link onder 8° wordt gewist 21 dagen na de opname in de databank.

Art. 3.§ 1. De verwerking van de persoonsgegevens in de databank

Art. 3.§ 1. De verwerking van de persoonsgegevens in de databank

beoogt de volgende doeleinden: beoogt de volgende doeleinden:
1° het door een contactcentrum opsporen en contacteren van de personen 1° het door een contactcentrum opsporen en contacteren van de personen
bedoeld in artikel 2, §§ 2, 3 en 4, in het kader van de strijd tegen bedoeld in artikel 2, §§ 2, 3 en 4, in het kader van de strijd tegen
de verspreiding van het coronavirus COVID-19; de verspreiding van het coronavirus COVID-19;
2° het realiseren van wetenschappelijk, statistisch en/of 2° het realiseren van wetenschappelijk, statistisch en/of
beleidsondersteunend onderzoek, na pseudonimisering, door beleidsondersteunend onderzoek, na pseudonimisering, door
epidemiologen verbonden aan de COVID-19 Risk Assessment Group of door epidemiologen verbonden aan de COVID-19 Risk Assessment Group of door
andere epidemiologen daartoe gemachtigd door het andere epidemiologen daartoe gemachtigd door het
informatieveiligheidscomité; informatieveiligheidscomité;
3° het meedelen van gegevens aan de gezondheidsinspectiediensten van 3° het meedelen van gegevens aan de gezondheidsinspectiediensten van
de gewesten, bedoeld in het ministerieel besluit van 19 juni 2009 tot de gewesten, bedoeld in het ministerieel besluit van 19 juni 2009 tot
bepaling van de lijst van infecties die gemeld moeten worden en tot bepaling van de lijst van infecties die gemeld moeten worden en tot
delegatie van de bevoegdheid om ambtenaren-artsen en ambtenaren aan te delegatie van de bevoegdheid om ambtenaren-artsen en ambtenaren aan te
wijzen, het decreet van 2 mei 2019 tot wijziging van het Waalse wijzen, het decreet van 2 mei 2019 tot wijziging van het Waalse
Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wat betreft de preventie en de Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid wat betreft de preventie en de
bevordering van de gezondheid, de ordonnantie van 19 juli 2007 bevordering van de gezondheid, de ordonnantie van 19 juli 2007
betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en het besluit van het betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en het besluit van het
Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van
23 april 2009 betreffende de profylaxe tegen overdraagbare ziekten, en 23 april 2009 betreffende de profylaxe tegen overdraagbare ziekten, en
het Dekret für Gesundheitsförderung und medizinischer Prävention van 1 het Dekret für Gesundheitsförderung und medizinischer Prävention van 1
juni 2004, in het kader van initiatieven om uitbreiding van juni 2004, in het kader van initiatieven om uitbreiding van
schadelijke effecten, die veroorzaakt zijn door infectieziekten, tegen schadelijke effecten, die veroorzaakt zijn door infectieziekten, tegen
te gaan. te gaan.
§ 2. Het contactcentrum gebruikt de persoonsgegevens uit de databank § 2. Het contactcentrum gebruikt de persoonsgegevens uit de databank
voor het contacteren van de personen van wie de arts een vermoeden van voor het contacteren van de personen van wie de arts een vermoeden van
infectie heeft en de personen van wie de medische test een positief infectie heeft en de personen van wie de medische test een positief
resultaat heeft opgeleverd en voor het achterhalen van de identiteit resultaat heeft opgeleverd en voor het achterhalen van de identiteit
van de personen met wie zij in aanraking zijn gekomen. van de personen met wie zij in aanraking zijn gekomen.
Voor zover zij in aanraking zijn gekomen met personen in een Voor zover zij in aanraking zijn gekomen met personen in een
collectiviteit met een broze populatie, contacteert het contactcentrum collectiviteit met een broze populatie, contacteert het contactcentrum
de referentiearts of, bij gebreke hieraan, de administratief de referentiearts of, bij gebreke hieraan, de administratief
verantwoordelijke van die collectiviteit. verantwoordelijke van die collectiviteit.
Voor zover zij in aanraking zijn gekomen met individuele personen, Voor zover zij in aanraking zijn gekomen met individuele personen,
contacteert het contactcentrum die individuele personen elk contacteert het contactcentrum die individuele personen elk
afzonderlijk en bezorgt ze vervolgens, op basis van de informatie die afzonderlijk en bezorgt ze vervolgens, op basis van de informatie die
zij verschaffen, op een elektronische wijze de gepaste aanbevelingen. zij verschaffen, op een elektronische wijze de gepaste aanbevelingen.
Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, het Agence wallonne pour une Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, het Agence wallonne pour une
Vie de Qualité, het ministerie van de Duitstalige Gemeenschap en de Vie de Qualité, het ministerie van de Duitstalige Gemeenschap en de
Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zijn, elk voor hun eigen Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie zijn, elk voor hun eigen
bevoegdheidsgebied, verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerkingen bevoegdheidsgebied, verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerkingen
van persoonsgegevens door het contactcentrum. van persoonsgegevens door het contactcentrum.

Art. 4.§ 1. Zowel de mededeling van persoonsgegevens aan Sciensano

Art. 4.§ 1. Zowel de mededeling van persoonsgegevens aan Sciensano

voor verwerking in de databank bedoeld in artikel 1 als de verdere voor verwerking in de databank bedoeld in artikel 1 als de verdere
mededeling van die persoonsgegevens door Sciensano aan de organisaties mededeling van die persoonsgegevens door Sciensano aan de organisaties
bedoeld in artikel 3, § 1, 1° en 3°, en, uitsluitend na bedoeld in artikel 3, § 1, 1° en 3°, en, uitsluitend na
pseudonimisering, aan de epidemiologen verbonden aan de COVID-19 Risk pseudonimisering, aan de epidemiologen verbonden aan de COVID-19 Risk
Assessment Group of de andere epidemiologen voor het doeleinde bedoeld Assessment Group of de andere epidemiologen voor het doeleinde bedoeld
in artikel 3, § 1, 2°, gebeurt steeds na beraadslaging door de kamer in artikel 3, § 1, 2°, gebeurt steeds na beraadslaging door de kamer
sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité sociale zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité
bedoeld in de wet van 5 september 2018 tot oprichting van het bedoeld in de wet van 5 september 2018 tot oprichting van het
informatieveiligheidscomité en tot wijziging van diverse wetten informatieveiligheidscomité en tot wijziging van diverse wetten
betreffende de uitvoering van verordening (EU) 2016/679 van 27 april betreffende de uitvoering van verordening (EU) 2016/679 van 27 april
2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming
van natuurlijke personen in verband met de verwerking van van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en
tot intrekking van richtlijn 95/46/EG. tot intrekking van richtlijn 95/46/EG.
Onverminderd de toepassing van artikel 2 bepaalt de kamer sociale Onverminderd de toepassing van artikel 2 bepaalt de kamer sociale
zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité per zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité per
betrokken categorie van instantie bedoeld in artikel 2, § 1, welke betrokken categorie van instantie bedoeld in artikel 2, § 1, welke
types persoonsgegevens zij aan Sciensano meedeelt voor verwerking in types persoonsgegevens zij aan Sciensano meedeelt voor verwerking in
de databank. de databank.
De kamer sociale zekerheid en gezondheid van het De kamer sociale zekerheid en gezondheid van het
informatieveiligheidscomité bepaalt per betrokken categorie van informatieveiligheidscomité bepaalt per betrokken categorie van
gebruiker van de persoonsgegevens, bedoeld in artikel 3, § 1, welke gebruiker van de persoonsgegevens, bedoeld in artikel 3, § 1, welke
types persoonsgegevens hij van Sciensano uit de databank mag ontvangen types persoonsgegevens hij van Sciensano uit de databank mag ontvangen
voor het realiseren van de doeleinden bedoeld in artikel 3, § 1. voor het realiseren van de doeleinden bedoeld in artikel 3, § 1.
Bij het beoordelen van een categorie van mededeling van Bij het beoordelen van een categorie van mededeling van
persoonsgegevens aan of door Sciensano bepaalt de kamer sociale persoonsgegevens aan of door Sciensano bepaalt de kamer sociale
zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité de nadere zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité de nadere
regels ter zake en stelt hij minstens de volgende elementen vast: regels ter zake en stelt hij minstens de volgende elementen vast:
1° het precieze doeleinde van de verwerking; 1° het precieze doeleinde van de verwerking;
2° de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke; 2° de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke;
3° de categorieën verwerkte persoonsgegevens voor zover zij toereikend 3° de categorieën verwerkte persoonsgegevens voor zover zij toereikend
en ter zake dienend zijn en beperkt worden tot wat noodzakelijk is en ter zake dienend zijn en beperkt worden tot wat noodzakelijk is
voor het doeleinde waarvoor ze worden verwerkt; voor het doeleinde waarvoor ze worden verwerkt;
4° de categorieën personen over wie persoonsgegevens worden verwerkt; 4° de categorieën personen over wie persoonsgegevens worden verwerkt;
5° de bewaarduur van de persoonsgegevens; 5° de bewaarduur van de persoonsgegevens;
6° de maatregelen ter verzekering van een rechtmatige en eerlijke 6° de maatregelen ter verzekering van een rechtmatige en eerlijke
verwerking van de persoonsgegevens; verwerking van de persoonsgegevens;
7° de wijze waarop de personen van wie de persoonsgegevens worden 7° de wijze waarop de personen van wie de persoonsgegevens worden
verwerkt in kennis worden gesteld van die verwerking. verwerkt in kennis worden gesteld van die verwerking.
§ 2. In het geval dat de nodige gegevens niet beschikbaar zijn in de § 2. In het geval dat de nodige gegevens niet beschikbaar zijn in de
databank wordt, uitsluitend voor de doeleinden vermeld in artikel 3, databank wordt, uitsluitend voor de doeleinden vermeld in artikel 3,
toegang verleend tot het Rijksregister bedoeld in artikel 1 van de wet toegang verleend tot het Rijksregister bedoeld in artikel 1 van de wet
van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de
natuurlijke personen en de Kruispuntbankregisters bedoeld in artikel 4 natuurlijke personen en de Kruispuntbankregisters bedoeld in artikel 4
van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van
een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Een mededeling van persoonsgegevens uit andere bronnen vereist een Een mededeling van persoonsgegevens uit andere bronnen vereist een
beraadslaging van bovenvermeld informatieveiligheidscomité. beraadslaging van bovenvermeld informatieveiligheidscomité.
§ 3. Alle personen die toegang tot de databank hebben, nemen de nodige § 3. Alle personen die toegang tot de databank hebben, nemen de nodige
maatregelen om te waarborgen dat de opgenomen persoonsgegevens worden maatregelen om te waarborgen dat de opgenomen persoonsgegevens worden
verwerkt op een vertrouwelijke wijze en uitsluitend voor de doeleinden verwerkt op een vertrouwelijke wijze en uitsluitend voor de doeleinden
vermeld in artikel 3. Die toegang geldt enkel voor de individuele vermeld in artikel 3. Die toegang geldt enkel voor de individuele
gebruikers die bevoegd zijn om het toegangsrecht uit te oefenen, onder gebruikers die bevoegd zijn om het toegangsrecht uit te oefenen, onder
de exclusieve verantwoordelijkheid van de betrokken instanties. de exclusieve verantwoordelijkheid van de betrokken instanties.
Sciensano stelt een functionaris voor gegevensbescherming aan als Sciensano stelt een functionaris voor gegevensbescherming aan als
vermeld in artikel 37 van de verordening (EU) 2016/679 van het vermeld in artikel 37 van de verordening (EU) 2016/679 van het
Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de
bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en
tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.

Art. 5.De ontvangen persoonsgegevens worden door de

Art. 5.De ontvangen persoonsgegevens worden door de

verwerkingsverantwoordelijke gewist vóór 9 juni 2020. verwerkingsverantwoordelijke gewist vóór 9 juni 2020.
Voor zover Sciensano de persoonsgegevens meedeelt aan de epidemiologen Voor zover Sciensano de persoonsgegevens meedeelt aan de epidemiologen
bedoeld in artikel 3, § 1, 2°, voor wetenschappelijk, statistisch bedoeld in artikel 3, § 1, 2°, voor wetenschappelijk, statistisch
en/of beleidsondersteunend onderzoek, steeds na pseudonimisering, en/of beleidsondersteunend onderzoek, steeds na pseudonimisering,
wordt de bewaartermijn ervan vastgesteld door de kamer sociale wordt de bewaartermijn ervan vastgesteld door de kamer sociale
zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité. zekerheid en gezondheid van het informatieveiligheidscomité.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de dag dat het in het

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de dag dat het in het

Belgisch Staatsblad bekend wordt gemaakt en houdt op uitwerking te Belgisch Staatsblad bekend wordt gemaakt en houdt op uitwerking te
hebben op 4 juni 2020. hebben op 4 juni 2020.

Art. 7.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd

Art. 7.De minister bevoegd voor Sociale Zaken en de minister bevoegd

voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met de voor Volksgezondheid zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 4 mei 2020. Gegeven te Brussel, 4 mei 2020.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
M. DE BLOCK M. DE BLOCK
^