← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de evolutie van de toezichtsarchitectuur voor de financiële sector. - Addendum "
Koninklijk besluit betreffende de evolutie van de toezichtsarchitectuur voor de financiële sector. - Addendum | Koninklijk besluit betreffende de evolutie van de toezichtsarchitectuur voor de financiële sector. - Addendum |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE, | FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE, |
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN, FEDERALE OVERHEIDSDIENST |
ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST | ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST |
WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
3 MAART 2011. - Koninklijk besluit betreffende de evolutie van de | 3 MAART 2011. - Koninklijk besluit betreffende de evolutie van de |
toezichtsarchitectuur voor de financiële sector. - Addendum | toezichtsarchitectuur voor de financiële sector. - Addendum |
ADVIES 49.120/2 VAN 20 JANUARI 2011 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE | ADVIES 49.120/2 VAN 20 JANUARI 2011 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE |
RAAD VAN STATE | RAAD VAN STATE |
De Raad van State, afdeling Wetgeving, tweede kamer, op 23 december | De Raad van State, afdeling Wetgeving, tweede kamer, op 23 december |
2010 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën verzocht | 2010 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Financiën verzocht |
hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over | hem, binnen een termijn van dertig dagen, van advies te dienen over |
een ontwerp van koninklijk besluit "betreffende de evolutie van de | een ontwerp van koninklijk besluit "betreffende de evolutie van de |
toezichtsarchitectuur voor de financiële sector", heeft het volgende | toezichtsarchitectuur voor de financiële sector", heeft het volgende |
advies gegeven : | advies gegeven : |
Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, | Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, |
vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het | vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het |
ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is | ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is |
tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel | tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel |
gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte | gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte |
bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen | bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen |
kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de | kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de |
regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het | regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het |
vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is. | vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is. |
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, | Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, |
eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, | eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, |
zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de | zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003, beperkt de |
afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde | afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde |
gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het | gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het |
ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te | ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te |
vervullen voorafgaande vormvereisten. | vervullen voorafgaande vormvereisten. |
Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de | Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de |
volgende opmerkingen. | volgende opmerkingen. |
Voorafgaande opmerking | Voorafgaande opmerking |
Tal van bepalingen van het ontwerp brengen geen enkele inhoudelijke | Tal van bepalingen van het ontwerp brengen geen enkele inhoudelijke |
wijziging aan in de wetten welke het ontwerp beoogt te wijzigen, maar | wijziging aan in de wetten welke het ontwerp beoogt te wijzigen, maar |
beperken zich ertoe er de wijzigingen in aan te brengen die nodig zijn | beperken zich ertoe er de wijzigingen in aan te brengen die nodig zijn |
door de overdracht van bevoegdheden van de Commissie voor het Bank-, | door de overdracht van bevoegdheden van de Commissie voor het Bank-, |
Financie- en Assurantiewezen aan de Nationale Bank van België, die | Financie- en Assurantiewezen aan de Nationale Bank van België, die |
voortvloeit uit de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet van 2 | voortvloeit uit de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet van 2 |
augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en | augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en |
financiële diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot bepaling | financiële diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot bepaling |
van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, en houdende | van het organiek statuut van de Nationale Bank van België, en houdende |
diverse bepalingen. | diverse bepalingen. |
Een groot deel van de ontworpen bepalingen is identiek, of | Een groot deel van de ontworpen bepalingen is identiek, of |
quasi-identiek, aan bepalingen die reeds in andere wetten bestaan. Uit | quasi-identiek, aan bepalingen die reeds in andere wetten bestaan. Uit |
de door de gemachtigde van de Minister verstrekte antwoorden en uit | de door de gemachtigde van de Minister verstrekte antwoorden en uit |
het verslag aan de Koning blijkt dat tal van bepalingen de omzetting | het verslag aan de Koning blijkt dat tal van bepalingen de omzetting |
regelen van Europese richtlijnen waarover de Raad van State ook advies | regelen van Europese richtlijnen waarover de Raad van State ook advies |
heeft gegeven. | heeft gegeven. |
Er wordt dan ook, mutatis mutandis, verwezen naar de adviezen die | Er wordt dan ook, mutatis mutandis, verwezen naar de adviezen die |
verstrekt zijn over de verschillende wetten die het ontworpen besluit | verstrekt zijn over de verschillende wetten die het ontworpen besluit |
beoogt te wijzigen (1). | beoogt te wijzigen (1). |
Rekening houdend met deze bijzonderheid van het voorliggende ontwerp, | Rekening houdend met deze bijzonderheid van het voorliggende ontwerp, |
met het grote aantal artikelen dat dit bevat, en met de korte termijn | met het grote aantal artikelen dat dit bevat, en met de korte termijn |
waarin het advies wordt gevraagd (2), formuleert de afdeling Wetgeving | waarin het advies wordt gevraagd (2), formuleert de afdeling Wetgeving |
geen enkele opmerking over de eerste twintig hoofdstukken. | geen enkele opmerking over de eerste twintig hoofdstukken. |
Algemene opmerkingen | Algemene opmerkingen |
I. Informatie ten behoeve van de adressaten van de regel | I. Informatie ten behoeve van de adressaten van de regel |
1. De voornoemde wet van 2 juli 2010 heeft een bipolair systeem van | 1. De voornoemde wet van 2 juli 2010 heeft een bipolair systeem van |
controle van de financiële sector ingesteld, waarin de Nationale Bank | controle van de financiële sector ingesteld, waarin de Nationale Bank |
van België (hierna genoemd de Bank) de prudentiële en systeemcontrole | van België (hierna genoemd de Bank) de prudentiële en systeemcontrole |
van de verschillende soorten financiële instellingen moet uitoefenen, | van de verschillende soorten financiële instellingen moet uitoefenen, |
om zodoende de macro- en micro-economische stabiliteit van het | om zodoende de macro- en micro-economische stabiliteit van het |
financieel stelsel te verzekeren, terwijl de Commissie voor het Bank-, | financieel stelsel te verzekeren, terwijl de Commissie voor het Bank-, |
Financie- en Assurantiewezen (CBFA) op transversale wijze bij de | Financie- en Assurantiewezen (CBFA) op transversale wijze bij de |
financiële instellingen de naleving van de gedragsregels zal | financiële instellingen de naleving van de gedragsregels zal |
controleren die op deze instellingen van toepassing zijn (3). | controleren die op deze instellingen van toepassing zijn (3). |
Artikel 26, § 1, van de voornoemde wet van 2 juli 2010 dat het | Artikel 26, § 1, van de voornoemde wet van 2 juli 2010 dat het |
ontworpen besluit beoogt uit te voeren, machtigt de Koning, bij een | ontworpen besluit beoogt uit te voeren, machtigt de Koning, bij een |
besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, alle nuttige | besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, alle nuttige |
maatregelen te nemen, teneinde met name : | maatregelen te nemen, teneinde met name : |
- de opdrachten van de Bank uit te breiden door daarin de bevoegdheden | - de opdrachten van de Bank uit te breiden door daarin de bevoegdheden |
en opdrachten op te nemen die uitgeoefend worden door de CBFA inzake | en opdrachten op te nemen die uitgeoefend worden door de CBFA inzake |
prudentieel toezicht (4); | prudentieel toezicht (4); |
- de personeelsleden van de CBFA die tot dusver belast waren met aan | - de personeelsleden van de CBFA die tot dusver belast waren met aan |
de Bank toebedeelde opdrachten, over te dragen aan de Bank (5); | de Bank toebedeelde opdrachten, over te dragen aan de Bank (5); |
- een reeks andere maatregelen te nemen zoals de overdracht aan de | - een reeks andere maatregelen te nemen zoals de overdracht aan de |
Bank van de rechten en verplichtingen van de CBFA die verband houden | Bank van de rechten en verplichtingen van de CBFA die verband houden |
met de naar de Bank overgehevelde opdrachten en bevoegdheden (6), de | met de naar de Bank overgehevelde opdrachten en bevoegdheden (6), de |
structuur en de samenstelling van de organen van de CBFA en van de | structuur en de samenstelling van de organen van de CBFA en van de |
Bank aan te passen (7), de bepalingen die betrekking hebben op het | Bank aan te passen (7), de bepalingen die betrekking hebben op het |
CSRSFI op te heffen (8) en de nadere regels inzake de samenwerking | CSRSFI op te heffen (8) en de nadere regels inzake de samenwerking |
tussen de Bank en de CBFA vast te leggen (9). | tussen de Bank en de CBFA vast te leggen (9). |
2. Het ontworpen besluit herschikt aldus wezenlijk de bestaande | 2. Het ontworpen besluit herschikt aldus wezenlijk de bestaande |
regelgeving door de opdrachten van de Bank, het CSRSFI en de CBFA te | regelgeving door de opdrachten van de Bank, het CSRSFI en de CBFA te |
regelen. Teneinde te zorgen voor zo systematisch mogelijke informatie | regelen. Teneinde te zorgen voor zo systematisch mogelijke informatie |
ten behoeve van de adressaten van de regel en dus voor | ten behoeve van de adressaten van de regel en dus voor |
rechtszekerheid, dient het verslag aan de Koning, dat soms onvolledig | rechtszekerheid, dient het verslag aan de Koning, dat soms onvolledig |
is wat betreft de nieuwe verdeling van deze opdrachten, dan ook | is wat betreft de nieuwe verdeling van deze opdrachten, dan ook |
aangevuld te worden met een tabel met, in een eerste kolom, de | aangevuld te worden met een tabel met, in een eerste kolom, de |
bepalingen die de huidige opdrachten van de Bank, het CSRSFI en de | bepalingen die de huidige opdrachten van de Bank, het CSRSFI en de |
CBFA regelen, en, in een tweede kolom, de nieuwe verdeling van | CBFA regelen, en, in een tweede kolom, de nieuwe verdeling van |
diezelfde opdrachten, uitgesplitst naargelang ze voortaan uitgeoefend | diezelfde opdrachten, uitgesplitst naargelang ze voortaan uitgeoefend |
zullen worden door de Bank en de CBFA. In deze tweede kolom dienen | zullen worden door de Bank en de CBFA. In deze tweede kolom dienen |
daarenboven de artikelen van het ontworpen besluit die de overdrachten | daarenboven de artikelen van het ontworpen besluit die de overdrachten |
regelen vermeld te worden, evenals de artikelen die nieuwe bepalingen | regelen vermeld te worden, evenals de artikelen die nieuwe bepalingen |
inhouden. | inhouden. |
II. Bekrachtiging bij wet | II. Bekrachtiging bij wet |
De bevoegdheden aan de Koning verleend in artikel 26, § 1, van de | De bevoegdheden aan de Koning verleend in artikel 26, § 1, van de |
voornoemde wet van 2 juli 2010 vervallen op 31 maart 2011 (10). De | voornoemde wet van 2 juli 2010 vervallen op 31 maart 2011 (10). De |
besluiten, genomen ter uitvoering van artikel 26, § 1, eerste lid, | besluiten, genomen ter uitvoering van artikel 26, § 1, eerste lid, |
verliezen alle uitwerking zo ze uiterlijk twee jaar na de datum van | verliezen alle uitwerking zo ze uiterlijk twee jaar na de datum van |
hun inwerkingtreding niet bij wet zijn bekrachtigd (11). | hun inwerkingtreding niet bij wet zijn bekrachtigd (11). |
Sommige bepalingen van het ontwerp betreffen de bevoegdheid van de | Sommige bepalingen van het ontwerp betreffen de bevoegdheid van de |
Raad van State (12), van het hof van beroep te Brussel (13), van de | Raad van State (12), van het hof van beroep te Brussel (13), van de |
rechtbank van koophandel of de voorzitter ervan (14), of ze betreffen | rechtbank van koophandel of de voorzitter ervan (14), of ze betreffen |
de procedureregels die van toepassing zijn voor deze rechtscolleges, | de procedureregels die van toepassing zijn voor deze rechtscolleges, |
en die bezwaarlijk kunnen worden losgekoppeld van de | en die bezwaarlijk kunnen worden losgekoppeld van de |
bevoegdheidsregels die op hen van toepassing zijn. De | bevoegdheidsregels die op hen van toepassing zijn. De |
bekrachtigingswet bedoeld in artikel 26, § 1, tweede lid, van de | bekrachtigingswet bedoeld in artikel 26, § 1, tweede lid, van de |
voornoemde wet van 2 juli 2010 dient derhalve te worden goedgekeurd | voornoemde wet van 2 juli 2010 dient derhalve te worden goedgekeurd |
volgens de volledige bicamerale procedure, bepaald in artikel 77 van | volgens de volledige bicamerale procedure, bepaald in artikel 77 van |
de Grondwet (15). | de Grondwet (15). |
III. Wijziging van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en | III. Wijziging van de gecoördineerde wetten op de Raad van State en |
van het Gerechtelijk Wetboek | van het Gerechtelijk Wetboek |
De wet van 2 augustus 2002 tot aanvulling, inzake de verhaalmiddelen | De wet van 2 augustus 2002 tot aanvulling, inzake de verhaalmiddelen |
tegen de beslissingen van de minister, de CBF, de CDV en de | tegen de beslissingen van de minister, de CBF, de CDV en de |
marktondernemingen, alsook inzake de tussenkomst van de CBF en van de | marktondernemingen, alsook inzake de tussenkomst van de CBF en van de |
CDV voor de strafgerechten, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende | CDV voor de strafgerechten, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende |
het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten en tot | het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten en tot |
wijziging van verschillende andere wetsbepalingen, vult, in artikel 4 | wijziging van verschillende andere wetsbepalingen, vult, in artikel 4 |
ervan, artikel 30 aan van de gecoördineerde wetten op de Raad van | ervan, artikel 30 aan van de gecoördineerde wetten op de Raad van |
State door de Koning te machtigen de regels van de versnelde procedure | State door de Koning te machtigen de regels van de versnelde procedure |
te bepalen, vastgelegd in de wet van 2 augustus 2002 betreffende het | te bepalen, vastgelegd in de wet van 2 augustus 2002 betreffende het |
toezicht op de financiële sector en de financiële diensten. De | toezicht op de financiële sector en de financiële diensten. De |
artikelen 6 tot 10 van diezelfde wet vullen het Gerechtelijk Wetboek | artikelen 6 tot 10 van diezelfde wet vullen het Gerechtelijk Wetboek |
aan betreffende de nieuwe bevoegdheden toegekend aan het hof van | aan betreffende de nieuwe bevoegdheden toegekend aan het hof van |
beroep te Brussel. | beroep te Brussel. |
Het ontworpen besluit, dat de bevoegdheden van de Raad van State, van | Het ontworpen besluit, dat de bevoegdheden van de Raad van State, van |
het hof van beroep te Brussel en van de rechtbank van koophandel | het hof van beroep te Brussel en van de rechtbank van koophandel |
wijzigt, dient de noodzakelijke wijzigingen aan te brengen in de | wijzigt, dient de noodzakelijke wijzigingen aan te brengen in de |
gecoördineerde wetten op de Raad van State en in het Gerechtelijk | gecoördineerde wetten op de Raad van State en in het Gerechtelijk |
Wetboek. | Wetboek. |
IV. Wijziging van de "besluiten, reglementen, circulaires en andere | IV. Wijziging van de "besluiten, reglementen, circulaires en andere |
mededelingen" waarin de CBFA vermeld wordt | mededelingen" waarin de CBFA vermeld wordt |
Artikel 331, tweede lid, van het ontwerp luidt : | Artikel 331, tweede lid, van het ontwerp luidt : |
"In de besluiten, reglementen, circulaires en mededelingen waarin de | "In de besluiten, reglementen, circulaires en mededelingen waarin de |
CBFA vermeld wordt uit hoofde van haar bevoegdheden zoals die uit het | CBFA vermeld wordt uit hoofde van haar bevoegdheden zoals die uit het |
onderhavige besluit voortvloeien, worden de woorden 'Commissie voor | onderhavige besluit voortvloeien, worden de woorden 'Commissie voor |
het Bank-, Financie- en Assurantiewezen' en het woord 'CBFA' | het Bank-, Financie- en Assurantiewezen' en het woord 'CBFA' |
respectievelijk vervangen door de woorden 'Autoriteit voor Financiële | respectievelijk vervangen door de woorden 'Autoriteit voor Financiële |
Diensten en Markten' en het woord 'FSMA'". | Diensten en Markten' en het woord 'FSMA'". |
Hierdoor zijn de adressaten van de "besluiten, reglementen, | Hierdoor zijn de adressaten van de "besluiten, reglementen, |
circulaires en mededelingen" waarvan in deze bepaling sprake is en die | circulaires en mededelingen" waarvan in deze bepaling sprake is en die |
de door het ontwerp gewijzigde of ingevoegde rechtsbepalingen | de door het ontwerp gewijzigde of ingevoegde rechtsbepalingen |
implementeren, bevoegd om zelf de bepalingen of tekstpassages vast te | implementeren, bevoegd om zelf de bepalingen of tekstpassages vast te |
stellen waarin de Commissie voor het Bank-, Financie- en | stellen waarin de Commissie voor het Bank-, Financie- en |
Assurantiewezen wordt vermeld, al dan niet met haar acroniem CBFA, | Assurantiewezen wordt vermeld, al dan niet met haar acroniem CBFA, |
"uit hoofde van haar bevoegdheden zoals die uit het (ontworpen) | "uit hoofde van haar bevoegdheden zoals die uit het (ontworpen) |
besluit voortvloeien." | besluit voortvloeien." |
De rechtszekerheid kan slechts gewaarborgd worden door een | De rechtszekerheid kan slechts gewaarborgd worden door een |
uitdrukkelijk ingrijpen van de overheden die bevoegd zijn voor de | uitdrukkelijk ingrijpen van de overheden die bevoegd zijn voor de |
goedkeuring van deze "besluiten, reglementen, circulaires en | goedkeuring van deze "besluiten, reglementen, circulaires en |
mededelingen". Er is hiervoor geen enkele andere machtiging vereist | mededelingen". Er is hiervoor geen enkele andere machtiging vereist |
dan de machtigingsbepalingen die, in voorkomend geval, nodig waren | dan de machtigingsbepalingen die, in voorkomend geval, nodig waren |
voor hun goedkeuring en die reeds vermeld worden in het wetgevend of | voor hun goedkeuring en die reeds vermeld worden in het wetgevend of |
regelgevend instrumentarium of die voortvloeien uit de algemene | regelgevend instrumentarium of die voortvloeien uit de algemene |
bevoegdheid tot uitvoering van de wetten, aan de Koning verleend in | bevoegdheid tot uitvoering van de wetten, aan de Koning verleend in |
artikel 108 van de Grondwet (16). De moeilijkheid is in casu nog | artikel 108 van de Grondwet (16). De moeilijkheid is in casu nog |
groter omdat het onderscheid tussen de aangelegenheden waarvoor de | groter omdat het onderscheid tussen de aangelegenheden waarvoor de |
CBFA (later de FSMA) bevoegd blijft en die waarvoor de Bank de | CBFA (later de FSMA) bevoegd blijft en die waarvoor de Bank de |
bevoegdheid overneemt, niet altijd duidelijk is. | bevoegdheid overneemt, niet altijd duidelijk is. |
Aangezien bovendien de wijzigingen beoogd in artikel 331, tweede lid, | Aangezien bovendien de wijzigingen beoogd in artikel 331, tweede lid, |
het resultaat zullen zijn van een bijzonderemachtenbesluit dat bij wet | het resultaat zullen zijn van een bijzonderemachtenbesluit dat bij wet |
moet bekrachtigd worden (17), zal hun invoeging als gevolg hebben dat, | moet bekrachtigd worden (17), zal hun invoeging als gevolg hebben dat, |
hoewel ze geschiedt in teksten van regelgevende aard, de nieuwe | hoewel ze geschiedt in teksten van regelgevende aard, de nieuwe |
vermeldingen in de toekomst in principe niet gewijzigd zouden kunnen | vermeldingen in de toekomst in principe niet gewijzigd zouden kunnen |
worden dan door een wet, behoudens een nieuwe machtigingsbepaling, | worden dan door een wet, behoudens een nieuwe machtigingsbepaling, |
zeker wat de besluiten en reglementen betreft. Dit kan niet de | zeker wat de besluiten en reglementen betreft. Dit kan niet de |
bedoeling zijn. | bedoeling zijn. |
Artikel 331, tweede lid, dient derhalve te worden weggelaten. | Artikel 331, tweede lid, dient derhalve te worden weggelaten. |
Voorafgaande vormvereisten | Voorafgaande vormvereisten |
Advies van de Europese Centrale Bank | Advies van de Europese Centrale Bank |
Volgens de inlichtingen die aan de Raad van State werden meegedeeld, | Volgens de inlichtingen die aan de Raad van State werden meegedeeld, |
wordt de Europese Centrale Bank thans geraadpleegd over het ontworpen | wordt de Europese Centrale Bank thans geraadpleegd over het ontworpen |
besluit. | besluit. |
Het voorliggende advies wordt verstrekt onder voorbehoud van dat | Het voorliggende advies wordt verstrekt onder voorbehoud van dat |
laatste advies. | laatste advies. |
Voor een goede informatieverstrekking aan het Parlement dient het | Voor een goede informatieverstrekking aan het Parlement dient het |
advies van de Europese Centrale Bank gevoegd te worden bij de tekst | advies van de Europese Centrale Bank gevoegd te worden bij de tekst |
die ontstaan zal geven aan de bekrachtigingswet. | die ontstaan zal geven aan de bekrachtigingswet. |
Overleg met de vakbonden | Overleg met de vakbonden |
De artikelen 336 en 337 van het ontwerp regelen de overdracht aan de | De artikelen 336 en 337 van het ontwerp regelen de overdracht aan de |
Bank van de personeelsleden van de CBFA die thans in hoofdzaak belast | Bank van de personeelsleden van de CBFA die thans in hoofdzaak belast |
zijn met de opdrachten die door de voornoemde wet van 2 juli 2010 aan | zijn met de opdrachten die door de voornoemde wet van 2 juli 2010 aan |
de Bank zijn toebedeeld. Uit de wet van 2 augustus 2002 betreffende | de Bank zijn toebedeeld. Uit de wet van 2 augustus 2002 betreffende |
het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten blijkt | het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten blijkt |
dat de personeelsleden van de CBFA worden aangeworven hetzij met | dat de personeelsleden van de CBFA worden aangeworven hetzij met |
ambtenarenstatus (de artikelen 49 e.v. van deze wet), hetzij krachtens | ambtenarenstatus (de artikelen 49 e.v. van deze wet), hetzij krachtens |
arbeidsovereenkomsten (artikel 55 van dezelfde wet). | arbeidsovereenkomsten (artikel 55 van dezelfde wet). |
Over het ontworpen besluit dient vooraf overleg gepleegd te worden met | Over het ontworpen besluit dient vooraf overleg gepleegd te worden met |
de vakbonden overeenkomstig de wet van 19 december 1974 tot regeling | de vakbonden overeenkomstig de wet van 19 december 1974 tot regeling |
van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar | van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar |
personeel, omwille van de beoogde overdracht van een deel van het | personeel, omwille van de beoogde overdracht van een deel van het |
statutaire personeel van de CBFA aan de Bank (18), en omwille van het | statutaire personeel van de CBFA aan de Bank (18), en omwille van het |
feit dat het ontwerp de regeling van de burgerlijke aansprakelijkheid | feit dat het ontwerp de regeling van de burgerlijke aansprakelijkheid |
vaststelt van bepaalde personeelsleden van de Bank en andere | vaststelt van bepaalde personeelsleden van de Bank en andere |
instellingen (19). | instellingen (19). |
Bijzondere opmerkingen | Bijzondere opmerkingen |
Aanhef | Aanhef |
Eerste lid | Eerste lid |
Het eerste lid dient te worden aangevuld met de woorden : ", gewijzigd | Het eerste lid dient te worden aangevuld met de woorden : ", gewijzigd |
bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003" (20). | bij het koninklijk besluit van 25 maart 2003" (20). |
Derde lid (nieuw) | Derde lid (nieuw) |
Artikel 2 van de wet van 6 januari 2011 (21) vult artikel 26, § 1, aan | Artikel 2 van de wet van 6 januari 2011 (21) vult artikel 26, § 1, aan |
van de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet van 2 augustus | van de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet van 2 augustus |
2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële | 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële |
diensten, en van de wet van 22 februari 1998 (22) : deze bepaling | diensten, en van de wet van 22 februari 1998 (22) : deze bepaling |
dient dan ook te worden vermeld in een nieuw derde lid. | dient dan ook te worden vermeld in een nieuw derde lid. |
Vierendertigste lid (nieuw) (in te voegen) | Vierendertigste lid (nieuw) (in te voegen) |
In een nieuw vierendertigste lid (in te voegen) dient vermeld te | In een nieuw vierendertigste lid (in te voegen) dient vermeld te |
worden dat aan het vormvereiste van het overleg met de vakbonden, dat | worden dat aan het vormvereiste van het overleg met de vakbonden, dat |
hierboven werd vermeld, werd voldaan (23). | hierboven werd vermeld, werd voldaan (23). |
Vierendertigste lid | Vierendertigste lid |
Het vierendertigste lid ("Gelet op de dringende noodzakelijkheid") | Het vierendertigste lid ("Gelet op de dringende noodzakelijkheid") |
dient te worden weggelaten, aangezien de adviesaanvraag gericht aan de | dient te worden weggelaten, aangezien de adviesaanvraag gericht aan de |
Raad van State niet steunt op artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | Raad van State niet steunt op artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. | wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. |
Ministers die het ontwerp voordragen - handtekeningen | Ministers die het ontwerp voordragen - handtekeningen |
Een koninklijk besluit dient te worden voorgedragen en ondertekend | Een koninklijk besluit dient te worden voorgedragen en ondertekend |
door alle ministers en staatssecretarissen die bevoegd zijn voor de | door alle ministers en staatssecretarissen die bevoegd zijn voor de |
aangelegenheden die het besluit behandelt (24). | aangelegenheden die het besluit behandelt (24). |
Vermits het ontworpen besluit de bevoegdheid van de Raad van State | Vermits het ontworpen besluit de bevoegdheid van de Raad van State |
wijzigt, dient het mede te worden voorgedragen en ondertekend door de | wijzigt, dient het mede te worden voorgedragen en ondertekend door de |
Minister van Binnenlandse Zaken (25). | Minister van Binnenlandse Zaken (25). |
Dispositief | Dispositief |
Artikel 333 | Artikel 333 |
Het is de vraag hoe uit de leden van de sanctiecommissie de leden | Het is de vraag hoe uit de leden van de sanctiecommissie de leden |
zullen worden aangewezen waarvan het mandaat tot drie jaar beperkt | zullen worden aangewezen waarvan het mandaat tot drie jaar beperkt |
wordt. | wordt. |
Op deze vraag heeft de gemachtigde van de minister geantwoord dat de | Op deze vraag heeft de gemachtigde van de minister geantwoord dat de |
voornoemde wet van 2 juli 2010 de Koning machtigt de nadere regels | voornoemde wet van 2 juli 2010 de Koning machtigt de nadere regels |
voor de herbenoeming van de commissieleden vast te stellen. | voor de herbenoeming van de commissieleden vast te stellen. |
Het ontwerp laat na in dat opzicht uitvoering te geven aan deze | Het ontwerp laat na in dat opzicht uitvoering te geven aan deze |
machtiging. | machtiging. |
Artikel 336 | Artikel 336 |
In artikel 336 dient een onderscheid gemaakt te worden al naargelang | In artikel 336 dient een onderscheid gemaakt te worden al naargelang |
de personeelsleden van de CBFA die aan de Bank worden overgedragen de | de personeelsleden van de CBFA die aan de Bank worden overgedragen de |
hoedanigheid van statutair ambtenaar hebben dan wel met een | hoedanigheid van statutair ambtenaar hebben dan wel met een |
arbeidsovereenkomst zijn aangeworven. | arbeidsovereenkomst zijn aangeworven. |
Zoals hierboven werd uiteengezet onder de titel "Voorafgaande | Zoals hierboven werd uiteengezet onder de titel "Voorafgaande |
vormvereisten", dient over de overdracht van de statutaire | vormvereisten", dient over de overdracht van de statutaire |
personeelsleden van de CBFA vooraf overleg gepleegd te worden met de | personeelsleden van de CBFA vooraf overleg gepleegd te worden met de |
vakbonden. | vakbonden. |
Wat betreft de personeelsleden die krachtens een arbeidsovereenkomst | Wat betreft de personeelsleden die krachtens een arbeidsovereenkomst |
werden aangeworven en waarvan de overdracht wordt beoogd, dient een | werden aangeworven en waarvan de overdracht wordt beoogd, dient een |
aanvulling van de arbeidsovereenkomst van elk betrokken personeelslid | aanvulling van de arbeidsovereenkomst van elk betrokken personeelslid |
te worden opgemaakt ten bewijze van de instemming van de partijen met | te worden opgemaakt ten bewijze van de instemming van de partijen met |
de wijzigingen van de wezenlijke bestanddelen van de | de wijzigingen van de wezenlijke bestanddelen van de |
arbeidsovereenkomst ingevolge de overdracht (26) (de verandering van | arbeidsovereenkomst ingevolge de overdracht (26) (de verandering van |
werkgever is een wezenlijk bestanddeel, evenals de verandering van | werkgever is een wezenlijk bestanddeel, evenals de verandering van |
arbeidsplaats). | arbeidsplaats). |
Artikel 339 | Artikel 339 |
Deze bepaling zou duidelijker worden door in het eerste lid, na de | Deze bepaling zou duidelijker worden door in het eerste lid, na de |
woorden "De statutaire personeelsleden van de CBFA", de woorden "die | woorden "De statutaire personeelsleden van de CBFA", de woorden "die |
niet worden overgedragen aan de Bank" in te voegen (27). | niet worden overgedragen aan de Bank" in te voegen (27). |
Artikel 348 | Artikel 348 |
Het is wenselijk een uiterste datum te bepalen waarop de Koning de | Het is wenselijk een uiterste datum te bepalen waarop de Koning de |
datum moet vaststellen van de inwerkingtreding van de bepalingen | datum moet vaststellen van de inwerkingtreding van de bepalingen |
bedoeld in artikel 348, tweede lid (28). | bedoeld in artikel 348, tweede lid (28). |
Artikel 349 en handtekeningen | Artikel 349 en handtekeningen |
In artikel 349 dient duidelijk aangegeven te worden welke ministers | In artikel 349 dient duidelijk aangegeven te worden welke ministers |
belast zijn met de uitvoering van het ontworpen besluit (29). | belast zijn met de uitvoering van het ontworpen besluit (29). |
De Minister van Binnenlandse Zaken dient onder deze ministers vermeld | De Minister van Binnenlandse Zaken dient onder deze ministers vermeld |
te worden omwille van de redenen die hierboven zijn uiteengezet. Deze | te worden omwille van de redenen die hierboven zijn uiteengezet. Deze |
dient het ontwerp eveneens te ondertekenen. | dient het ontwerp eveneens te ondertekenen. |
De kamer was samengesteld uit | De kamer was samengesteld uit |
De heren : | De heren : |
Y. Kreins, kamervoorzitter, | Y. Kreins, kamervoorzitter, |
P. Vandernoot, | P. Vandernoot, |
De dames : | De dames : |
M. Baguet, staatsraden, | M. Baguet, staatsraden, |
B. Vigneron, griffier. | B. Vigneron, griffier. |
Het verslag werd uitgebracht door Mevr. W. Vogel, eerste auditeur. | Het verslag werd uitgebracht door Mevr. W. Vogel, eerste auditeur. |
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd | De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd |
nagezien onder toezicht van de Heer P. Vandernoot. | nagezien onder toezicht van de Heer P. Vandernoot. |
De griffier | De griffier |
B. Vigneron | B. Vigneron |
De voorzitter | De voorzitter |
Y. Kreins | Y. Kreins |
_______ | _______ |
Nota's | Nota's |
(1) Er wordt, mutatis mutandis, met name verwezen naar : | (1) Er wordt, mutatis mutandis, met name verwezen naar : |
- Advies 33.182/2, gegeven op 29 april 2002 over een voorontwerp dat | - Advies 33.182/2, gegeven op 29 april 2002 over een voorontwerp dat |
ontstaan heeft gegeven aan de wet van 2 augustus 2002 betreffende het | ontstaan heeft gegeven aan de wet van 2 augustus 2002 betreffende het |
toezicht op de financiële sector en de financiële diensten; | toezicht op de financiële sector en de financiële diensten; |
- Advies 33.239/2, gegeven op 2 mei 2002 over een voorontwerp dat | - Advies 33.239/2, gegeven op 2 mei 2002 over een voorontwerp dat |
ontstaan heeft gegeven aan de wet van 2 augustus 2002 tot aanvulling, | ontstaan heeft gegeven aan de wet van 2 augustus 2002 tot aanvulling, |
inzake de verhaalmiddelen tegen de beslissingen van de minister, de | inzake de verhaalmiddelen tegen de beslissingen van de minister, de |
CBF, de CDV en de marktondernemingen, alsook inzake de tussenkomst van | CBF, de CDV en de marktondernemingen, alsook inzake de tussenkomst van |
de CBF en van de CDV voor de strafgerechten, van de wet van 2 augustus | de CBF en van de CDV voor de strafgerechten, van de wet van 2 augustus |
2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële | 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële |
diensten en tot wijziging van verschillende andere wetsbepalingen; | diensten en tot wijziging van verschillende andere wetsbepalingen; |
- Advies 42.055/2, gegeven op 31 januari 2007 over een voorontwerp dat | - Advies 42.055/2, gegeven op 31 januari 2007 over een voorontwerp dat |
ontstaan heeft gegeven aan de wet van 2 mei 2007 op de openbaarmaking | ontstaan heeft gegeven aan de wet van 2 mei 2007 op de openbaarmaking |
van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn | van belangrijke deelnemingen in emittenten waarvan aandelen zijn |
toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en | toegelaten tot de verhandeling op een gereglementeerde markt en |
houdende diverse bepalingen; | houdende diverse bepalingen; |
- Advies 47.442/2, gegeven op 14 december 2009 over een voorontwerp | - Advies 47.442/2, gegeven op 14 december 2009 over een voorontwerp |
dat ontstaan heeft gegeven aan de voornoemde wet van 2 juli 2010, | dat ontstaan heeft gegeven aan de voornoemde wet van 2 juli 2010, |
opmerking betreffende de artikelen 17 tot 21. | opmerking betreffende de artikelen 17 tot 21. |
(2) De Raad van State heeft een termijnverlenging aangevraagd die haar | (2) De Raad van State heeft een termijnverlenging aangevraagd die haar |
niet is kunnen worden toegestaan. | niet is kunnen worden toegestaan. |
(3) Zie de parlementaire voorbereiding van de voornoemde wet van 2 | (3) Zie de parlementaire voorbereiding van de voornoemde wet van 2 |
juli 2010, Parl. St. Kamer 2009-2010, nr. 52-2408/1. Zie eveneens het | juli 2010, Parl. St. Kamer 2009-2010, nr. 52-2408/1. Zie eveneens het |
verslag aan de Koning dat bij het ontworpen besluit is gevoegd, | verslag aan de Koning dat bij het ontworpen besluit is gevoegd, |
inzonderheid blz. 2 en 11. | inzonderheid blz. 2 en 11. |
(4) Artikel 26, § 1, eerste lid, 1°, van de voornoemde wet van 2 juli | (4) Artikel 26, § 1, eerste lid, 1°, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. | 2010. |
(5) Artikel 26, § 1, eerste lid, 3°, van de voornoemde wet van 2 juli | (5) Artikel 26, § 1, eerste lid, 3°, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. | 2010. |
(6) Artikel 26, § 1, eerste lid, 4°, van de voornoemde wet van 2 juli | (6) Artikel 26, § 1, eerste lid, 4°, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. | 2010. |
(7) Artikel 26, § 1, eerste lid, 5°, van de voornoemde wet van 2 juli | (7) Artikel 26, § 1, eerste lid, 5°, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. | 2010. |
(8) Artikel 26, § 1, eerste lid, 5°, van de voornoemde wet van 2 juli | (8) Artikel 26, § 1, eerste lid, 5°, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. Betreffende het Comité voor systeemrisico's en systeemrelevante | 2010. Betreffende het Comité voor systeemrisico's en systeemrelevante |
financiële instellingen (CSRSFI) : zie hoofdstuk IV (de artikelen 88 | financiële instellingen (CSRSFI) : zie hoofdstuk IV (de artikelen 88 |
e.v.) van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de | e.v.) van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de |
financiële sector en de financiële diensten, ingevoegd door artikel 22 | financiële sector en de financiële diensten, ingevoegd door artikel 22 |
van de voornoemde wet van 2 juli 2010. | van de voornoemde wet van 2 juli 2010. |
(9) Artikel 26, § 1, eerste lid, 6°, van de voornoemde wet van 2 juli | (9) Artikel 26, § 1, eerste lid, 6°, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. | 2010. |
(10) Artikel 26, § 1, vierde lid, van de voornoemde wet van 2 juli | (10) Artikel 26, § 1, vierde lid, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010 zoals gewijzigd bij artikel 2 van de wet van 6 januari 2011 tot | 2010 zoals gewijzigd bij artikel 2 van de wet van 6 januari 2011 tot |
wijziging van de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet van 2 | wijziging van de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet van 2 |
augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de | augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de |
financiële diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot | financiële diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot |
vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van | vaststelling van het organiek statuut van de Nationale Bank van |
België, en houdende diverse bepalingen. | België, en houdende diverse bepalingen. |
(11) Artikel 26, § 1, tweede lid, van de voornoemde wet van 2 juli | (11) Artikel 26, § 1, tweede lid, van de voornoemde wet van 2 juli |
2010. | 2010. |
(12) Artikel 195 van het ontwerp (ontworpen artikel 60); artikelen | (12) Artikel 195 van het ontwerp (ontworpen artikel 60); artikelen |
245, 301 en 303 van het ontwerp. | 245, 301 en 303 van het ontwerp. |
(13) Artikel 195 van het ontwerp (ontworpen artikel 59); artikel 244 | (13) Artikel 195 van het ontwerp (ontworpen artikel 59); artikel 244 |
van het ontwerp. | van het ontwerp. |
(14) Artikel 92 van het ontwerp; artikel 196 van het ontwerp | (14) Artikel 92 van het ontwerp; artikel 196 van het ontwerp |
(ontworpen artikel 64, § 6). | (ontworpen artikel 64, § 6). |
(15) Zie dienovereenkomstig het voornoemde advies 33.239/2, eerste | (15) Zie dienovereenkomstig het voornoemde advies 33.239/2, eerste |
voorafgaande opmerking. | voorafgaande opmerking. |
(16) Indien bij het onderzoek zou blijken dat machtigingsbepalingen | (16) Indien bij het onderzoek zou blijken dat machtigingsbepalingen |
vereist zijn om het de bevoegde ministers mogelijk te maken de beoogde | vereist zijn om het de bevoegde ministers mogelijk te maken de beoogde |
wijzigingen door te voeren, dient de Koning de ministers daartoe te | wijzigingen door te voeren, dient de Koning de ministers daartoe te |
machtigen, op basis van de algemene uitvoeringsbevoegdheid die artikel | machtigen, op basis van de algemene uitvoeringsbevoegdheid die artikel |
108 van de Grondwet Hem verleent of van de uitdrukkelijke | 108 van de Grondwet Hem verleent of van de uitdrukkelijke |
machtigingsbepalingen die reeds in de vigerende wetgevingen staan. | machtigingsbepalingen die reeds in de vigerende wetgevingen staan. |
(17) Artikel 26, § 1, tweede en derde lid, van de voornoemde wet van 2 | (17) Artikel 26, § 1, tweede en derde lid, van de voornoemde wet van 2 |
juli 2010. | juli 2010. |
(18) Zie advies 22.286/9, gegeven op 31 maart 1993 over een | (18) Zie advies 22.286/9, gegeven op 31 maart 1993 over een |
voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het decreet van 24 november | voorontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan het decreet van 24 november |
1994 houdende ontbinding van de "Office de la navigation" (Dienst voor | 1994 houdende ontbinding van de "Office de la navigation" (Dienst voor |
de scheepvaart) en oprichting van de "Office de promotion des voies | de scheepvaart) en oprichting van de "Office de promotion des voies |
navigables" (Dienst voor de bevordering van de scheepvaartwegen); | navigables" (Dienst voor de bevordering van de scheepvaartwegen); |
advies 24.060/2, gegeven op 23 januari 1995 over een voorontwerp dat | advies 24.060/2, gegeven op 23 januari 1995 over een voorontwerp dat |
ontstaan heeft gegeven aan de ordonnantie van 17 april 1997 | ontstaan heeft gegeven aan de ordonnantie van 17 april 1997 |
betreffende de terbeschikkingstelling van de Brusselse Hoofdstedelijke | betreffende de terbeschikkingstelling van de Brusselse Hoofdstedelijke |
Regering van de naar het Gewest overgehevelde personeelsleden van de | Regering van de naar het Gewest overgehevelde personeelsleden van de |
ex-provincie Brabant; advies 26.933/1, gegeven op 18 december 1997 | ex-provincie Brabant; advies 26.933/1, gegeven op 18 december 1997 |
over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het | over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het |
koninklijk besluit van 21 april 1965 tot vaststelling van het statuut | koninklijk besluit van 21 april 1965 tot vaststelling van het statuut |
van het wetenschappelijk personeel der wetenschappelijke inrichtingen | van het wetenschappelijk personeel der wetenschappelijke inrichtingen |
van de Staat en tot opheffing van het koninklijk besluit van 23 juli | van de Staat en tot opheffing van het koninklijk besluit van 23 juli |
1973 houdende tijdelijke maatregelen ten gunste van sommige leden van | 1973 houdende tijdelijke maatregelen ten gunste van sommige leden van |
het wetenschappelijk personeel van de wetenschappelijke inrichtingen | het wetenschappelijk personeel van de wetenschappelijke inrichtingen |
van de Staat. | van de Staat. |
(19) Artikel 187 van het ontwerp; artikel 196 van het ontwerp | (19) Artikel 187 van het ontwerp; artikel 196 van het ontwerp |
(ontworpen artikel 65, § 5). Zie dienovereenkomstig het voornoemde | (ontworpen artikel 65, § 5). Zie dienovereenkomstig het voornoemde |
advies 33.182/2. | advies 33.182/2. |
(20) Beginselen van de wetgevingstechniek B Handleiding voor het | (20) Beginselen van de wetgevingstechniek B Handleiding voor het |
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, | opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, |
www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling nr. 27, | www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling nr. 27, |
c. | c. |
(21) tot wijziging van de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet | (21) tot wijziging van de wet van 2 juli 2010 tot wijziging van de wet |
van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector | van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector |
en de financiële diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot | en de financiële diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot |
vaststelling van het organiek statuut van Nationale Bank van België, | vaststelling van het organiek statuut van Nationale Bank van België, |
en houdende diverse bepalingen. | en houdende diverse bepalingen. |
(22) wet van 2 juli 2010, tot wijziging van de wet van 2 augustus 2002 | (22) wet van 2 juli 2010, tot wijziging van de wet van 2 augustus 2002 |
betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële | betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële |
diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling van het | diensten en van de wet van 22 februari 1998 tot vaststelling van het |
organiek statuut van de Nationale Bank van België, en houdende diverse | organiek statuut van de Nationale Bank van België, en houdende diverse |
bepalingen. | bepalingen. |
(23) Ibid., formule F 3-4-4. | (23) Ibid., formule F 3-4-4. |
(24) Ibid., aanbeveling nr. 41. | (24) Ibid., aanbeveling nr. 41. |
(25) Zie, dienovereenkomstig, het voornoemde advies 33.239/2. | (25) Zie, dienovereenkomstig, het voornoemde advies 33.239/2. |
(26) Zie bijvoorbeeld advies 35.009/2, gegeven op 19 maart 2003, over | (26) Zie bijvoorbeeld advies 35.009/2, gegeven op 19 maart 2003, over |
het ontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan een besluit van de Regering | het ontwerp dat ontstaan heeft gegeven aan een besluit van de Regering |
van de Franse Gemeenschap van 17 april 2003 tot bepaling van de nadere | van de Franse Gemeenschap van 17 april 2003 tot bepaling van de nadere |
regels voor de overdracht van het personeel van de Dienst voor Inning | regels voor de overdracht van het personeel van de Dienst voor Inning |
van het Kijk- en Luistergeld naar de Regering van het Waalse Gewest, | van het Kijk- en Luistergeld naar de Regering van het Waalse Gewest, |
tweede algemene opmerking. | tweede algemene opmerking. |
(27) Zie het verslag aan de Koning, blz. 70. | (27) Zie het verslag aan de Koning, blz. 70. |
(28) Beginselen van de wetgevingstechniek B Handleiding voor het | (28) Beginselen van de wetgevingstechniek B Handleiding voor het |
opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, | opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, |
www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling | www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling |
www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling nr. 27, | www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling nr. 27, |
c. | c. |
(29) Ibid., aanbeveling nr. 167 en formule F 4-7-2. | (29) Ibid., aanbeveling nr. 167 en formule F 4-7-2. |