Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 03/12/2006
← Terug naar "Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van functieclassificatie "
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van functieclassificatie Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van functieclassificatie
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG
3 DECEMBER 2006. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend 3 DECEMBER 2006. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend
wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005,
gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van
functieclassificatie (1) functieclassificatie (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel
28; 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en
streekvervoer van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest; streekvervoer van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest;
Op de voordracht van Onze Minister van Werk, Op de voordracht van Onze Minister van Werk,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage

overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005,
gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van
functieclassificatie. functieclassificatie.

Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit

Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 3 december 2006. Gegeven te Brussel, 3 december 2006.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P. VANVELTHOVEN P. VANVELTHOVEN
_______ _______
Nota Nota
(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad :
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.
Bijlage Bijlage
Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brusselse Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brusselse
Hoofdstedelijk Gewest Hoofdstedelijk Gewest
Collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 Collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005
Principes van functieclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 23 Principes van functieclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 23
juni 2006 onder het nummer 80158/CO/328.03) juni 2006 onder het nummer 80158/CO/328.03)
Preambule Preambule
a) Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in uitvoering a) Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in uitvoering
van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 juli 2003 met betrekking van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 juli 2003 met betrekking
tot de sociale programmatie 2003-2004. tot de sociale programmatie 2003-2004.
b) de functieclassificatie heeft in de eerste plaats als doel het b) de functieclassificatie heeft in de eerste plaats als doel het
beleid van het beheer van de human resources transparanter, coherenter beleid van het beheer van de human resources transparanter, coherenter
te maken met de inhoud van de functie en het organogram, en een betere te maken met de inhoud van de functie en het organogram, en een betere
interne billijkheid te verzekeren. interne billijkheid te verzekeren.
c) Zij is gebaseerd op de Hay-methode die het mogelijk maakt het c) Zij is gebaseerd op de Hay-methode die het mogelijk maakt het
relatieve gewicht te bepalen van de functies die bijdragen tot de relatieve gewicht te bepalen van de functies die bijdragen tot de
realisatie van de doelstellingen van de maatschappij, evenals de realisatie van de doelstellingen van de maatschappij, evenals de
verantwoordelijkheden die eraan verbonden zijn. Deze methode van verantwoordelijkheden die eraan verbonden zijn. Deze methode van
functieanalyse is in essentie op 3 criteria gebaseerd : de bekwaamheid functieanalyse is in essentie op 3 criteria gebaseerd : de bekwaamheid
vereist om de doelstelling in termen van kennis, management en vereist om de doelstelling in termen van kennis, management en
menselijke relaties te verwezenlijken, de complexiteit van de menselijke relaties te verwezenlijken, de complexiteit van de
problemen en het kader waarin het denkproces (het scheppend vermogen), problemen en het kader waarin het denkproces (het scheppend vermogen),
het vereiste verantwoordelijkheidsniveau en de impact op het resultaat het vereiste verantwoordelijkheidsniveau en de impact op het resultaat
van de onderneming (doelgerichtheid) zich situeren. van de onderneming (doelgerichtheid) zich situeren.

Artikel 1.Doelstellingen

Artikel 1.Doelstellingen

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgever Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgever
die valt onder het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer die valt onder het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer
van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, alsook op al zijn van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, alsook op al zijn
personeelsleden, met uitzondering van het directiepersoneel. personeelsleden, met uitzondering van het directiepersoneel.

Art. 2.Voorwerp

Art. 2.Voorwerp

Deze collectieve arbeidsovereenkomst betreft de functieclassificatie. Deze collectieve arbeidsovereenkomst betreft de functieclassificatie.

Art. 3.Voorafgaand

Art. 3.Voorafgaand

De functies worden geïnventariseerd en in een functiematrix geplaatst. De functies worden geïnventariseerd en in een functiematrix geplaatst.
De inventaris van de functies wordt geregeld bijgewerkt door het De inventaris van de functies wordt geregeld bijgewerkt door het
paritair evaluatiecomité. paritair evaluatiecomité.

Art. 4.Definities

Art. 4.Definities

4.1. Het personeel van de onderneming wordt onderverdeeld in vier 4.1. Het personeel van de onderneming wordt onderverdeeld in vier
grote werknemerscategorieën die overeenstemmen met de grote grote werknemerscategorieën die overeenstemmen met de grote
verantwoordelijkheidsniveaus, namelijk : verantwoordelijkheidsniveaus, namelijk :
- het arbeiderspersoneel; - het arbeiderspersoneel;
- het bediendepersoneel; - het bediendepersoneel;
- het kaderpersoneel; - het kaderpersoneel;
- het directiepersoneel. - het directiepersoneel.
4.2. De verschillende werknemerscategorieën tellen een bepaald aantal 4.2. De verschillende werknemerscategorieën tellen een bepaald aantal
verantwoordelijkheidsniveaus die overeenkomen met de functieklassen. verantwoordelijkheidsniveaus die overeenkomen met de functieklassen.
4.3. Drie grote functiegroepen die overeenkomen met de grote 4.3. Drie grote functiegroepen die overeenkomen met de grote
activiteitenprocessen van de onderneming worden ingevoerd. Deze activiteitenprocessen van de onderneming worden ingevoerd. Deze
groepen zelf worden onderverdeeld in functie families, die groepen zelf worden onderverdeeld in functie families, die
overeenkomen met de specifieke beroepsprocessen verbonden met de overeenkomen met de specifieke beroepsprocessen verbonden met de
groepen. groepen.
De functiegroepen en -families zien er als volgt uit : De functiegroepen en -families zien er als volgt uit :
a) Groep "Net" a) Groep "Net"
Families "Operationeel" en "Administratief"; Families "Operationeel" en "Administratief";
b) Groep "Techniek" b) Groep "Techniek"
Families "Onderhoud/Herstelling", "Werven/Burgerlijke bouwkunde", Families "Onderhoud/Herstelling", "Werven/Burgerlijke bouwkunde",
"Studies" en "Administratieve ondersteuning"; "Studies" en "Administratieve ondersteuning";
c) Groep "Functionele bijstand" c) Groep "Functionele bijstand"
Families "Technici" en "Administratieve ondersteuning". Families "Technici" en "Administratieve ondersteuning".
4.4. Het samenvattend schema van de hierboven omschreven begrippen is 4.4. Het samenvattend schema van de hierboven omschreven begrippen is
hernomen in bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst. hernomen in bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 5.Uitbreiding van de verantwoordelijkheden

Art. 5.Uitbreiding van de verantwoordelijkheden

Het verantwoordelijkheidsgebied van een bediende of kaderlid kan Het verantwoordelijkheidsgebied van een bediende of kaderlid kan
uitgebreid worden naar aanleiding van een herverdeling van de uitgebreid worden naar aanleiding van een herverdeling van de
verantwoordelijkheden, een reorganisatie of de invoering van nieuwe verantwoordelijkheden, een reorganisatie of de invoering van nieuwe
processen. Een uitbreiding zal ter sprake gebracht worden wanneer dit processen. Een uitbreiding zal ter sprake gebracht worden wanneer dit
nieuwe verantwoordelijkheidsgebied ertoe leidt dat de functie in een nieuwe verantwoordelijkheidsgebied ertoe leidt dat de functie in een
hogere functieklasse wordt geplaatst. hogere functieklasse wordt geplaatst.

Art. 6.Het arbeiderspersoneel

Art. 6.Het arbeiderspersoneel

Het arbeiderspersoneel is onderverdeeld in vier functieklassen (klasse Het arbeiderspersoneel is onderverdeeld in vier functieklassen (klasse
1 tot en met klasse 4a). De definitie van die functieklassen zal later 1 tot en met klasse 4a). De definitie van die functieklassen zal later
het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke collectieve het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke collectieve
arbeidsovereenkomst. arbeidsovereenkomst.

Art. 7.Bediendepersoneel

Art. 7.Bediendepersoneel

7.1. De onderstaande definities bevatten algemene omschrijvingen en 7.1. De onderstaande definities bevatten algemene omschrijvingen en
indicatieve kenmerken. indicatieve kenmerken.
7.2. Het bediendepersoneel is onderverdeeld in 5 functieklassen : 7.2. Het bediendepersoneel is onderverdeeld in 5 functieklassen :
a) Klasse 4b - "bediende" : het betreft in hoofdzaak functies voor de a) Klasse 4b - "bediende" : het betreft in hoofdzaak functies voor de
uitvoering van operationele basistaken, technische, reglementaire of uitvoering van operationele basistaken, technische, reglementaire of
administratieve taken, met inbegrip van de informatievergadering, administratieve taken, met inbegrip van de informatievergadering,
-verwerking en -opvolging. De autonomie en de verantwoordelijkheid van -verwerking en -opvolging. De autonomie en de verantwoordelijkheid van
deze functies zijn beperkt in de uitvoering van hun taken door de deze functies zijn beperkt in de uitvoering van hun taken door de
procedures, de regels en de instructies. procedures, de regels en de instructies.
b) Klasse 5 - "gevorderd bediende" : deze klasse groepeert b) Klasse 5 - "gevorderd bediende" : deze klasse groepeert
voornamelijk de functies voor de uitvoering van operationele taken die voornamelijk de functies voor de uitvoering van operationele taken die
meer gespecialiseerd zijn in een welbepaald beroep of domein, meer gespecialiseerd zijn in een welbepaald beroep of domein,
technische, reglementaire of administratieve taken, met inbegrip van technische, reglementaire of administratieve taken, met inbegrip van
de informatievergaring, -verwerking en -opvolging. De autonomie en de de informatievergaring, -verwerking en -opvolging. De autonomie en de
verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt in de uitvoering verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt in de uitvoering
van hun taken door de procedures, de regels en de instructies. van hun taken door de procedures, de regels en de instructies.
c) Klasse 6 - "gespecialiseerd gevorderd bediende" : deze klasse c) Klasse 6 - "gespecialiseerd gevorderd bediende" : deze klasse
betreft voornamelijk de functies voor de planning, coördinatie en betreft voornamelijk de functies voor de planning, coördinatie en
opvolging van de operationele taken, met inbegrip van de controle, de opvolging van de operationele taken, met inbegrip van de controle, de
opvolging, de evaluatie en de verslaggeving in een bepaald domein. De opvolging, de evaluatie en de verslaggeving in een bepaald domein. De
autonomie en de verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt, autonomie en de verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt,
in hun specialisaties en hun taken van planning en/of analyse - door in hun specialisaties en hun taken van planning en/of analyse - door
de procedures, de regels en de instructies. de procedures, de regels en de instructies.
d) Klasse 7 - "beheerder technicus" : het betreft voornamelijk d) Klasse 7 - "beheerder technicus" : het betreft voornamelijk
functies die de voorbereiding, de analyse, de studie, de uitvoering, functies die de voorbereiding, de analyse, de studie, de uitvoering,
de adviesverlening, de opvolging en de verslaggeving van de de adviesverlening, de opvolging en de verslaggeving van de
operationele taken inhouden. De autonomie en de verantwoordelijkheid operationele taken inhouden. De autonomie en de verantwoordelijkheid
van deze functies zijn beperkt - in hun specialisaties en hun taken van deze functies zijn beperkt - in hun specialisaties en hun taken
van planning en/of analyse - door de procedures, de regels en de van planning en/of analyse - door de procedures, de regels en de
instructies. instructies.
e) Klasse 8a - "kaderondersteuning" : het betreft overgangsfuncties e) Klasse 8a - "kaderondersteuning" : het betreft overgangsfuncties
naar kaderfuncties of naar voornamelijk relationele naar kaderfuncties of naar voornamelijk relationele
coördinatiefuncties tussen de operationele en de hiërarchische coördinatiefuncties tussen de operationele en de hiërarchische
niveaus. Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures niveaus. Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures
inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen
en/of het budget binnen waar zij moeten functioneren. en/of het budget binnen waar zij moeten functioneren.

Art. 8.Kaderpersoneel

Art. 8.Kaderpersoneel

8.1. In de hoedanigheid van zowel ontwerpend als uitvoerend personeel, 8.1. In de hoedanigheid van zowel ontwerpend als uitvoerend personeel,
namen de kaderleden, in tegenstelling tot het bediendepersoneel, deel namen de kaderleden, in tegenstelling tot het bediendepersoneel, deel
aan de organisatie van de onderneming en, omwille van hun bekwaamheden aan de organisatie van de onderneming en, omwille van hun bekwaamheden
en/of ervaring, genieten ze in de uitoefening van de functie autonomie en/of ervaring, genieten ze in de uitoefening van de functie autonomie
en initiatief, noodzakelijk in het kader van de hen toevertrouwde en initiatief, noodzakelijk in het kader van de hen toevertrouwde
opdracht. Het kaderpersoneel kan een hiërarchische opdracht. Het kaderpersoneel kan een hiërarchische
verantwoordelijkheid hebben of een stafverantwoordelijkheid, in de verantwoordelijkheid hebben of een stafverantwoordelijkheid, in de
hoedanigheid van deskundige. hoedanigheid van deskundige.
8.2. Het kaderpersoneel is onderverdeeld in drie functieklassen : 8.2. Het kaderpersoneel is onderverdeeld in drie functieklassen :
- Klasse 8b : kader eerste niveau (management of studie ; - Klasse 8b : kader eerste niveau (management of studie ;
- Klasse 9 : middenkader (management of studie ; - Klasse 9 : middenkader (management of studie ;
- Klasse 10 : hoger kader. - Klasse 10 : hoger kader.
8.3. De klasse van het eerste niveaukader (management of studie 8.3. De klasse van het eerste niveaukader (management of studie
groepeert de volgende type functies, in hoofdzaak : groepeert de volgende type functies, in hoofdzaak :
a) operationele functies die instaan voor het management van een grote a) operationele functies die instaan voor het management van een grote
ploeg in een beperkt activiteitendomein; ploeg in een beperkt activiteitendomein;
b) operationele functies die instaan voor het management van een b) operationele functies die instaan voor het management van een
kleine ploeg in een complex activiteitendomein en met een transversale kleine ploeg in een complex activiteitendomein en met een transversale
inslag op het niveau van een departement of op het niveau van de inslag op het niveau van een departement of op het niveau van de
onderneming; onderneming;
c) functies die studies in een bepaald domein inhouden en/of c) functies die studies in een bepaald domein inhouden en/of
staffuncties op niveau van een departement. staffuncties op niveau van een departement.
Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures inzake Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures inzake
handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen en/of het handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen en/of het
budget waar binnen zij moeten functioneren. budget waar binnen zij moeten functioneren.
8.4. De klasse van het middenkader (management en studies) groepeert 8.4. De klasse van het middenkader (management en studies) groepeert
de volgende types functies, in hoofdzaak : de volgende types functies, in hoofdzaak :
a) operationele functies met een zekere expertise en een geschiktheid a) operationele functies met een zekere expertise en een geschiktheid
in management en/of optimalisatie; in management en/of optimalisatie;
b) studie- en/of staffuncties, die een doorgedreven technische kennis b) studie- en/of staffuncties, die een doorgedreven technische kennis
en ervaring vereisen. en ervaring vereisen.
Deze functies beschikken over een brede autonomie in het kader van de Deze functies beschikken over een brede autonomie in het kader van de
procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en
termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten functioneren. termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten functioneren.
8.5. De klasse van het hoger kader (management of studies) betreft 8.5. De klasse van het hoger kader (management of studies) betreft
hoofdzakelijk de functies van volgende types : hoofdzakelijk de functies van volgende types :
a) operationele functies die bevestigde managementvaardigheden a) operationele functies die bevestigde managementvaardigheden
inhouden met het oog op de coördinatie van verschillende eenheden in inhouden met het oog op de coördinatie van verschillende eenheden in
een welbepaalde activiteit; een welbepaalde activiteit;
b) de staffuncties die een zekere expertise vereisen in coördinatie b) de staffuncties die een zekere expertise vereisen in coördinatie
van verschillende activiteiten en met een transversaal aspect op van verschillende activiteiten en met een transversaal aspect op
niveau van een directie. niveau van een directie.
Deze functies zijn autonoom - op het vlak van de coördinatie en/of de Deze functies zijn autonoom - op het vlak van de coördinatie en/of de
organisatie van de entiteiten waarvoor zijn verantwoordelijk zijn - in organisatie van de entiteiten waarvoor zijn verantwoordelijk zijn - in
het kader van de procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te het kader van de procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te
leven regels en termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten leven regels en termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten
functioneren. functioneren.

Art. 9.Directiepersoneel

Art. 9.Directiepersoneel

Het directiepersoneel, dat niet onder deze collectieve Het directiepersoneel, dat niet onder deze collectieve
arbeidsovereenkomst valt, wordt als volgt omschreven : de leden van de arbeidsovereenkomst valt, wordt als volgt omschreven : de leden van de
directie en de directiekaderleden, namelijk het hoger ondersteunend directie en de directiekaderleden, namelijk het hoger ondersteunend
kader van de directieleden, die in hun hoedanigheid van kader van de directieleden, die in hun hoedanigheid van
vertegenwoordiger van de werkgever, niet deelnemen aan de sociale vertegenwoordiger van de werkgever, niet deelnemen aan de sociale
verkiezingen in de zin van de geldende wetgeving met betrekking tot verkiezingen in de zin van de geldende wetgeving met betrekking tot
deze sociale verkiezingen. deze sociale verkiezingen.
Zowel de directieleden, als de directiekaderleden vormen het personeel Zowel de directieleden, als de directiekaderleden vormen het personeel
dat de werkgever vertegenwoordigd en dat zich op niveau N-1 tot en met dat de werkgever vertegenwoordigd en dat zich op niveau N-1 tot en met
N-3 (N = algemene directie) bevindt. Het omvat de directeurs, de N-3 (N = algemene directie) bevindt. Het omvat de directeurs, de
stafraadgevers van de algemene directie (N-1), de functies van stafraadgevers van de algemene directie (N-1), de functies van
stafraadgevers van de directies, de verantwoordelijken van stafraadgevers van de directies, de verantwoordelijken van
departementen en van diensten (N-2) die rechtstreeks verbonden zijn departementen en van diensten (N-2) die rechtstreeks verbonden zijn
aan de directies, alsook bepaalde functies op basis van het niveau van aan de directies, alsook bepaalde functies op basis van het niveau van
autonomie (N-3). De lijst van de betrokken functies werd bepaald in autonomie (N-3). De lijst van de betrokken functies werd bepaald in
het kader van de sociale verkiezingen. het kader van de sociale verkiezingen.

Art. 10.Het paritair evaluatiecomité en handhavingsmaatregelen

Art. 10.Het paritair evaluatiecomité en handhavingsmaatregelen

10.1. Een paritair evaluatiecomité wordt opgericht dat als taak heeft 10.1. Een paritair evaluatiecomité wordt opgericht dat als taak heeft
toezicht uit te oefenen op de naleving van de procedures met toezicht uit te oefenen op de naleving van de procedures met
betrekking tot functieclassificaties voor arbeiders, bedienden en betrekking tot functieclassificaties voor arbeiders, bedienden en
kaderleden (behalve voor het directiepersoneel). kaderleden (behalve voor het directiepersoneel).
10.2. Het paritair evaluatiecomité is als volgt samengesteld : 10.2. Het paritair evaluatiecomité is als volgt samengesteld :
- werkgeversafvaardiging : de directeur human resources, een vast lid - werkgeversafvaardiging : de directeur human resources, een vast lid
van de COMEX, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de van de COMEX, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de
exploitatie, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de technische exploitatie, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de technische
diensten en de HR deskundige terzake; diensten en de HR deskundige terzake;
- syndicale afvaardiging : de drie bestendige - syndicale afvaardiging : de drie bestendige
afgevaardigden-bestuurders (en/of hun vertegenwoordigers). afgevaardigden-bestuurders (en/of hun vertegenwoordigers).
Elke afvaardiging mag worden bijgestaan door een expert per tak die de Elke afvaardiging mag worden bijgestaan door een expert per tak die de
vergadering van het evaluatiecomité bijwoont, wanneer zijn vergadering van het evaluatiecomité bijwoont, wanneer zijn
aanwezigheid gewenst is. aanwezigheid gewenst is.
10.3. Het paritair evaluatiecomité komt tussenbeide op drie niveaus : 10.3. Het paritair evaluatiecomité komt tussenbeide op drie niveaus :
a) adviesprocedure : het comité brengt een advies uit wanneer er een a) adviesprocedure : het comité brengt een advies uit wanneer er een
voorstel wordt gedaan inzake de classificatie of de herevaluatie van voorstel wordt gedaan inzake de classificatie of de herevaluatie van
een functie, en dit op basis van een functiedefinitie. In geval van een functie, en dit op basis van een functiedefinitie. In geval van
onenigheid, wordt de bezwaarprocedure opgestart; onenigheid, wordt de bezwaarprocedure opgestart;
b) bezwaarprocedure : het personeelslid mag bezwaar aantekenen b) bezwaarprocedure : het personeelslid mag bezwaar aantekenen
gebaseerd op procedurefouten en/of de vergelijking met andere gebaseerd op procedurefouten en/of de vergelijking met andere
functies, voor zover het classificatiesysteem niet in vraag wordt functies, voor zover het classificatiesysteem niet in vraag wordt
gesteld. gesteld.
Het comité is belast met het uitbrengen van een advies over de Het comité is belast met het uitbrengen van een advies over de
ontvankelijkheid van het bezwaar en over de doorverwijzing naar de ontvankelijkheid van het bezwaar en over de doorverwijzing naar de
evaluator-houder van het systeem. evaluator-houder van het systeem.
Wanneer het een aanvraag tot evaluatie van een functie betreft, wordt Wanneer het een aanvraag tot evaluatie van een functie betreft, wordt
de oorspronkelijke evaluatie binnen de 30 dagen na de evaluatie door de oorspronkelijke evaluatie binnen de 30 dagen na de evaluatie door
de houder-evaluator van het systeem bevestigt of tenietgedaan. In de houder-evaluator van het systeem bevestigt of tenietgedaan. In
geval van onenigheid kan het Comité beslissen een beroep te doen op geval van onenigheid kan het Comité beslissen een beroep te doen op
één of twee externe deskundigen, waarbij de vergadering dan wordt één of twee externe deskundigen, waarbij de vergadering dan wordt
voorgezeten door de directeur-generaal; voorgezeten door de directeur-generaal;
c) handhavingsprocedure : het comité komt éénmaal per jaar samen c) handhavingsprocedure : het comité komt éénmaal per jaar samen
(februari of maart) om te onderzoeken of de functieclassificatie moet (februari of maart) om te onderzoeken of de functieclassificatie moet
worden bijgewerkt, rekening houdend met de veranderingen en evaluaties worden bijgewerkt, rekening houdend met de veranderingen en evaluaties
van de beroepen en de activiteiten in de onderneming. Het comité van de beroepen en de activiteiten in de onderneming. Het comité
brengt een advies uit over de door de HR deskundige terzake brengt een advies uit over de door de HR deskundige terzake
voorgestelde evaluaties. voorgestelde evaluaties.
10.4. In geen enkel geval mag de persoon wiens functie het voorwerp 10.4. In geen enkel geval mag de persoon wiens functie het voorwerp
uitmaakt van een onderzoek door het comité, deelnemen aan deze uitmaakt van een onderzoek door het comité, deelnemen aan deze
bijeenkomsten. bijeenkomsten.

Art. 11.Inwerkingtreding

Art. 11.Inwerkingtreding

Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde
duur. Ze wordt vanaf 1 oktober 2003 van kracht (voor de duur. Ze wordt vanaf 1 oktober 2003 van kracht (voor de
personeelsleden die vanaf 1 oktober 2003 in dienst zijn getreden) en personeelsleden die vanaf 1 oktober 2003 in dienst zijn getreden) en
vanaf 1 januari 2005 (voor de personeelsleden die vóór 1 oktober 2003 vanaf 1 januari 2005 (voor de personeelsleden die vóór 1 oktober 2003
in dienst getreden zijn). in dienst getreden zijn).
Elke ondertekenende partij kan deze collectieve arbeidsovereenkomst Elke ondertekenende partij kan deze collectieve arbeidsovereenkomst
opzeggen mits een vooropzeg van drie maanden, betekend aan de opzeggen mits een vooropzeg van drie maanden, betekend aan de
voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van een per post besteld van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van een per post besteld
aangetekend schrijven. De partij op wiens initiatief deze collectieve aangetekend schrijven. De partij op wiens initiatief deze collectieve
arbeidsovereenkomst wordt opgezegd moet de redenen daarvoor opgeven en arbeidsovereenkomst wordt opgezegd moet de redenen daarvoor opgeven en
een nieuwe tekst voorstellen. een nieuwe tekst voorstellen.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december
2006. 2006.
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P. VANVELTHOVEN P. VANVELTHOVEN
Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005,
gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van
functieclassificatie functieclassificatie
Functieclassificatie Functieclassificatie
Paritaire evaluatiecommissie Paritaire evaluatiecommissie
Beroepsprocedure Beroepsprocedure
Met toepassing van artikel 10.3., b), van de collectieve Met toepassing van artikel 10.3., b), van de collectieve
arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 betreffende de principes van de arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 betreffende de principes van de
functieclassificatie, verloopt de beroepsprocedure bij de paritaire functieclassificatie, verloopt de beroepsprocedure bij de paritaire
evaluatiecommissie in de volgende fasen : evaluatiecommissie in de volgende fasen :
I. Aanvraag tot beroep I. Aanvraag tot beroep
a. De aanvraag tot beroep gaat uit van het personeelslid of, wanneer a. De aanvraag tot beroep gaat uit van het personeelslid of, wanneer
de adviesprocedure wordt afgesloten door een vaststelling van de adviesprocedure wordt afgesloten door een vaststelling van
niet-akkoord, de paritaire evaluatiecommissie zelf. niet-akkoord, de paritaire evaluatiecommissie zelf.
b. De aanvraag wordt geschreven : b. De aanvraag wordt geschreven :
i. wanneer zij uitgaat van het personeelslid moeten de volgende i. wanneer zij uitgaat van het personeelslid moeten de volgende
elementen worden vermeld : naam, voornaam, inschrijvingsnummer, elementen worden vermeld : naam, voornaam, inschrijvingsnummer,
motivatie van het beroep + de kopie van de functieomschrijving; motivatie van het beroep + de kopie van de functieomschrijving;
ii. wanneer zij uitgaat van de paritaire evaluatiecommissie vormt het ii. wanneer zij uitgaat van de paritaire evaluatiecommissie vormt het
verslag van de vergadering waarin het gebrek aan akkoord op het einde verslag van de vergadering waarin het gebrek aan akkoord op het einde
van de adviesprocedure wordt vastgesteld het inleidend document. van de adviesprocedure wordt vastgesteld het inleidend document.
c. De aanvraag van het personeelslid wordt ingediend, via het CHR of c. De aanvraag van het personeelslid wordt ingediend, via het CHR of
zijn vakorganisatie, bij de directeur van de human resources. Wanneer zijn vakorganisatie, bij de directeur van de human resources. Wanneer
de aanvraag wordt ingediend via de vakorganisatie van het de aanvraag wordt ingediend via de vakorganisatie van het
personeelslid wordt het CHR hiervan op de hoogte gebracht door de DHR personeelslid wordt het CHR hiervan op de hoogte gebracht door de DHR
(met kopie van de aanvraag); (met kopie van de aanvraag);
d. De aanvraag wordt ingediend binnen 3 maanden na ontvangst van de d. De aanvraag wordt ingediend binnen 3 maanden na ontvangst van de
fiche van de functieomschrijving. fiche van de functieomschrijving.
II. Vergadering van de paritaire evaluatiecommissie II. Vergadering van de paritaire evaluatiecommissie
a) De directeur van de human resources stelt de datum van de a) De directeur van de human resources stelt de datum van de
vergadering vast binnen de 15 werkdagen na ontvangst van de aanvraag vergadering vast binnen de 15 werkdagen na ontvangst van de aanvraag
tot beroep. tot beroep.
b) Een kopie van de aanvraag wordt bij de convocatie gevoegd. b) Een kopie van de aanvraag wordt bij de convocatie gevoegd.
c) Het secretariaat van de commissie (convocatie en verslag van de c) Het secretariaat van de commissie (convocatie en verslag van de
vergadering) wordt verzorgd door een lid van de dienst "Beheer van de vergadering) wordt verzorgd door een lid van de dienst "Beheer van de
functies en van de bevoegdheden" van de directie van de human functies en van de bevoegdheden" van de directie van de human
resources. resources.
III. Onderzoek van de ontvankelijkheid van het beroep en van de III. Onderzoek van de ontvankelijkheid van het beroep en van de
terugzending naar de evaluator/houder van het systeem terugzending naar de evaluator/houder van het systeem
De vergadering van de paritaire evaluatiecommissie wordt aangevat met De vergadering van de paritaire evaluatiecommissie wordt aangevat met
het onderzoek van de ontvankelijkheid van de aanvraag : het onderzoek van de ontvankelijkheid van de aanvraag :
a. Ter herinnering, de voorwaarden inzake ontvankelijkheid van het a. Ter herinnering, de voorwaarden inzake ontvankelijkheid van het
beroep zijn de volgende : beroep zijn de volgende :
i. procedurefout; i. procedurefout;
ii. vergelijking met andere functies. ii. vergelijking met andere functies.
Het weigeringscriterium : in vraag stellen van het systeem van de Het weigeringscriterium : in vraag stellen van het systeem van de
functieclassificatie. functieclassificatie.
b. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden niet vervuld zijn, wordt een b. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden niet vervuld zijn, wordt een
schriftelijk advies van verwerping van de aanvraag verzonden door de schriftelijk advies van verwerping van de aanvraag verzonden door de
DHR aan het betrokken personeelslid binnen de 5 werkdagen na ontvangst DHR aan het betrokken personeelslid binnen de 5 werkdagen na ontvangst
van de aanvraag (met kopie aan het CHR en aan de vakorganisatie als de van de aanvraag (met kopie aan het CHR en aan de vakorganisatie als de
aanvraag via deze laatste werd ingediend). aanvraag via deze laatste werd ingediend).
c. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld wordt een c. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld wordt een
schriftelijk positief ontvankelijkheidsadvies aan het personeelslid schriftelijk positief ontvankelijkheidsadvies aan het personeelslid
gericht door de DHR binnen de 5 werkdagen (met kopie aan het CHR en gericht door de DHR binnen de 5 werkdagen (met kopie aan het CHR en
aan de vakorganisatie als de aanvraag via deze laatste werd aan de vakorganisatie als de aanvraag via deze laatste werd
ingediend). ingediend).
Wanneer de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld, beslist de Wanneer de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld, beslist de
commissie over het al dan niet terugzenden naar de evaluator/houder commissie over het al dan niet terugzenden naar de evaluator/houder
van het systeem. van het systeem.
In het verslag van de vergadering van de commissie worden de In het verslag van de vergadering van de commissie worden de
beslissingen vastgesteld die genomen zijn voor elke aanvraag die is beslissingen vastgesteld die genomen zijn voor elke aanvraag die is
voorgelegd. voorgelegd.
IV. Onderzoek door de evaluator/houder van het systeem IV. Onderzoek door de evaluator/houder van het systeem
Wanneer het gaat om een aanvraag tot herziening beschikt de Wanneer het gaat om een aanvraag tot herziening beschikt de
evaluator/houder over 30 kalenderdagen om de evaluatie die evaluator/houder over 30 kalenderdagen om de evaluatie die
oorspronkelijk was gemaakt te bevestigen of nietig te verklaren. oorspronkelijk was gemaakt te bevestigen of nietig te verklaren.
Het richt aan de paritaire evaluatiecommissie een schriftelijk en Het richt aan de paritaire evaluatiecommissie een schriftelijk en
gemotiveerd advies dat hij toelicht tijdens de vergadering ervan. gemotiveerd advies dat hij toelicht tijdens de vergadering ervan.
V. Beslissing van de paritaire evaluatiecommissie V. Beslissing van de paritaire evaluatiecommissie
De commissie vergadert binnen de maand die volgt op het advies van de De commissie vergadert binnen de maand die volgt op het advies van de
houder/evaluator van het systeem. houder/evaluator van het systeem.
De beslissing van de commissie wordt schriftelijk vastgesteld in het De beslissing van de commissie wordt schriftelijk vastgesteld in het
verslag van de vergadering. verslag van de vergadering.
Indien er geen akkoord is kan worden beslist om een beroep te doen op Indien er geen akkoord is kan worden beslist om een beroep te doen op
één of twee externe deskundigen. Deze vergadering wordt dan één of twee externe deskundigen. Deze vergadering wordt dan
voorgezeten door de directeur-generaal. voorgezeten door de directeur-generaal.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december
2006. 2006.
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
P. VANVELTHOVEN P. VANVELTHOVEN
^