| Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van functieclassificatie | Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van functieclassificatie |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
| 3 DECEMBER 2006. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend | 3 DECEMBER 2006. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend |
| wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, | wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, |
| gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer | gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer |
| van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van | van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van |
| functieclassificatie (1) | functieclassificatie (1) |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve | Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve |
| arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel | arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel |
| 28; | 28; |
| Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en | Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor het stads- en |
| streekvervoer van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest; | streekvervoer van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest; |
| Op de voordracht van Onze Minister van Werk, | Op de voordracht van Onze Minister van Werk, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
| overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, | overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, |
| gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer | gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer |
| van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van | van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van |
| functieclassificatie. | functieclassificatie. |
Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit |
Art. 2.Onze Minister van Werk is belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Gegeven te Brussel, 3 december 2006. | Gegeven te Brussel, 3 december 2006. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P. VANVELTHOVEN | P. VANVELTHOVEN |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : |
| Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. | Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. |
| Bijlage | Bijlage |
| Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brusselse | Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer van het Brusselse |
| Hoofdstedelijk Gewest | Hoofdstedelijk Gewest |
| Collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 | Collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 |
| Principes van functieclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 23 | Principes van functieclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 23 |
| juni 2006 onder het nummer 80158/CO/328.03) | juni 2006 onder het nummer 80158/CO/328.03) |
| Preambule | Preambule |
| a) Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in uitvoering | a) Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in uitvoering |
| van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 juli 2003 met betrekking | van de collectieve arbeidsovereenkomst van 2 juli 2003 met betrekking |
| tot de sociale programmatie 2003-2004. | tot de sociale programmatie 2003-2004. |
| b) de functieclassificatie heeft in de eerste plaats als doel het | b) de functieclassificatie heeft in de eerste plaats als doel het |
| beleid van het beheer van de human resources transparanter, coherenter | beleid van het beheer van de human resources transparanter, coherenter |
| te maken met de inhoud van de functie en het organogram, en een betere | te maken met de inhoud van de functie en het organogram, en een betere |
| interne billijkheid te verzekeren. | interne billijkheid te verzekeren. |
| c) Zij is gebaseerd op de Hay-methode die het mogelijk maakt het | c) Zij is gebaseerd op de Hay-methode die het mogelijk maakt het |
| relatieve gewicht te bepalen van de functies die bijdragen tot de | relatieve gewicht te bepalen van de functies die bijdragen tot de |
| realisatie van de doelstellingen van de maatschappij, evenals de | realisatie van de doelstellingen van de maatschappij, evenals de |
| verantwoordelijkheden die eraan verbonden zijn. Deze methode van | verantwoordelijkheden die eraan verbonden zijn. Deze methode van |
| functieanalyse is in essentie op 3 criteria gebaseerd : de bekwaamheid | functieanalyse is in essentie op 3 criteria gebaseerd : de bekwaamheid |
| vereist om de doelstelling in termen van kennis, management en | vereist om de doelstelling in termen van kennis, management en |
| menselijke relaties te verwezenlijken, de complexiteit van de | menselijke relaties te verwezenlijken, de complexiteit van de |
| problemen en het kader waarin het denkproces (het scheppend vermogen), | problemen en het kader waarin het denkproces (het scheppend vermogen), |
| het vereiste verantwoordelijkheidsniveau en de impact op het resultaat | het vereiste verantwoordelijkheidsniveau en de impact op het resultaat |
| van de onderneming (doelgerichtheid) zich situeren. | van de onderneming (doelgerichtheid) zich situeren. |
Artikel 1.Doelstellingen |
Artikel 1.Doelstellingen |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgever | Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgever |
| die valt onder het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer | die valt onder het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer |
| van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, alsook op al zijn | van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, alsook op al zijn |
| personeelsleden, met uitzondering van het directiepersoneel. | personeelsleden, met uitzondering van het directiepersoneel. |
Art. 2.Voorwerp |
Art. 2.Voorwerp |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst betreft de functieclassificatie. | Deze collectieve arbeidsovereenkomst betreft de functieclassificatie. |
Art. 3.Voorafgaand |
Art. 3.Voorafgaand |
| De functies worden geïnventariseerd en in een functiematrix geplaatst. | De functies worden geïnventariseerd en in een functiematrix geplaatst. |
| De inventaris van de functies wordt geregeld bijgewerkt door het | De inventaris van de functies wordt geregeld bijgewerkt door het |
| paritair evaluatiecomité. | paritair evaluatiecomité. |
Art. 4.Definities |
Art. 4.Definities |
| 4.1. Het personeel van de onderneming wordt onderverdeeld in vier | 4.1. Het personeel van de onderneming wordt onderverdeeld in vier |
| grote werknemerscategorieën die overeenstemmen met de grote | grote werknemerscategorieën die overeenstemmen met de grote |
| verantwoordelijkheidsniveaus, namelijk : | verantwoordelijkheidsniveaus, namelijk : |
| - het arbeiderspersoneel; | - het arbeiderspersoneel; |
| - het bediendepersoneel; | - het bediendepersoneel; |
| - het kaderpersoneel; | - het kaderpersoneel; |
| - het directiepersoneel. | - het directiepersoneel. |
| 4.2. De verschillende werknemerscategorieën tellen een bepaald aantal | 4.2. De verschillende werknemerscategorieën tellen een bepaald aantal |
| verantwoordelijkheidsniveaus die overeenkomen met de functieklassen. | verantwoordelijkheidsniveaus die overeenkomen met de functieklassen. |
| 4.3. Drie grote functiegroepen die overeenkomen met de grote | 4.3. Drie grote functiegroepen die overeenkomen met de grote |
| activiteitenprocessen van de onderneming worden ingevoerd. Deze | activiteitenprocessen van de onderneming worden ingevoerd. Deze |
| groepen zelf worden onderverdeeld in functie families, die | groepen zelf worden onderverdeeld in functie families, die |
| overeenkomen met de specifieke beroepsprocessen verbonden met de | overeenkomen met de specifieke beroepsprocessen verbonden met de |
| groepen. | groepen. |
| De functiegroepen en -families zien er als volgt uit : | De functiegroepen en -families zien er als volgt uit : |
| a) Groep "Net" | a) Groep "Net" |
| Families "Operationeel" en "Administratief"; | Families "Operationeel" en "Administratief"; |
| b) Groep "Techniek" | b) Groep "Techniek" |
| Families "Onderhoud/Herstelling", "Werven/Burgerlijke bouwkunde", | Families "Onderhoud/Herstelling", "Werven/Burgerlijke bouwkunde", |
| "Studies" en "Administratieve ondersteuning"; | "Studies" en "Administratieve ondersteuning"; |
| c) Groep "Functionele bijstand" | c) Groep "Functionele bijstand" |
| Families "Technici" en "Administratieve ondersteuning". | Families "Technici" en "Administratieve ondersteuning". |
| 4.4. Het samenvattend schema van de hierboven omschreven begrippen is | 4.4. Het samenvattend schema van de hierboven omschreven begrippen is |
| hernomen in bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst. | hernomen in bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst. |
Art. 5.Uitbreiding van de verantwoordelijkheden |
Art. 5.Uitbreiding van de verantwoordelijkheden |
| Het verantwoordelijkheidsgebied van een bediende of kaderlid kan | Het verantwoordelijkheidsgebied van een bediende of kaderlid kan |
| uitgebreid worden naar aanleiding van een herverdeling van de | uitgebreid worden naar aanleiding van een herverdeling van de |
| verantwoordelijkheden, een reorganisatie of de invoering van nieuwe | verantwoordelijkheden, een reorganisatie of de invoering van nieuwe |
| processen. Een uitbreiding zal ter sprake gebracht worden wanneer dit | processen. Een uitbreiding zal ter sprake gebracht worden wanneer dit |
| nieuwe verantwoordelijkheidsgebied ertoe leidt dat de functie in een | nieuwe verantwoordelijkheidsgebied ertoe leidt dat de functie in een |
| hogere functieklasse wordt geplaatst. | hogere functieklasse wordt geplaatst. |
Art. 6.Het arbeiderspersoneel |
Art. 6.Het arbeiderspersoneel |
| Het arbeiderspersoneel is onderverdeeld in vier functieklassen (klasse | Het arbeiderspersoneel is onderverdeeld in vier functieklassen (klasse |
| 1 tot en met klasse 4a). De definitie van die functieklassen zal later | 1 tot en met klasse 4a). De definitie van die functieklassen zal later |
| het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke collectieve | het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke collectieve |
| arbeidsovereenkomst. | arbeidsovereenkomst. |
Art. 7.Bediendepersoneel |
Art. 7.Bediendepersoneel |
| 7.1. De onderstaande definities bevatten algemene omschrijvingen en | 7.1. De onderstaande definities bevatten algemene omschrijvingen en |
| indicatieve kenmerken. | indicatieve kenmerken. |
| 7.2. Het bediendepersoneel is onderverdeeld in 5 functieklassen : | 7.2. Het bediendepersoneel is onderverdeeld in 5 functieklassen : |
| a) Klasse 4b - "bediende" : het betreft in hoofdzaak functies voor de | a) Klasse 4b - "bediende" : het betreft in hoofdzaak functies voor de |
| uitvoering van operationele basistaken, technische, reglementaire of | uitvoering van operationele basistaken, technische, reglementaire of |
| administratieve taken, met inbegrip van de informatievergadering, | administratieve taken, met inbegrip van de informatievergadering, |
| -verwerking en -opvolging. De autonomie en de verantwoordelijkheid van | -verwerking en -opvolging. De autonomie en de verantwoordelijkheid van |
| deze functies zijn beperkt in de uitvoering van hun taken door de | deze functies zijn beperkt in de uitvoering van hun taken door de |
| procedures, de regels en de instructies. | procedures, de regels en de instructies. |
| b) Klasse 5 - "gevorderd bediende" : deze klasse groepeert | b) Klasse 5 - "gevorderd bediende" : deze klasse groepeert |
| voornamelijk de functies voor de uitvoering van operationele taken die | voornamelijk de functies voor de uitvoering van operationele taken die |
| meer gespecialiseerd zijn in een welbepaald beroep of domein, | meer gespecialiseerd zijn in een welbepaald beroep of domein, |
| technische, reglementaire of administratieve taken, met inbegrip van | technische, reglementaire of administratieve taken, met inbegrip van |
| de informatievergaring, -verwerking en -opvolging. De autonomie en de | de informatievergaring, -verwerking en -opvolging. De autonomie en de |
| verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt in de uitvoering | verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt in de uitvoering |
| van hun taken door de procedures, de regels en de instructies. | van hun taken door de procedures, de regels en de instructies. |
| c) Klasse 6 - "gespecialiseerd gevorderd bediende" : deze klasse | c) Klasse 6 - "gespecialiseerd gevorderd bediende" : deze klasse |
| betreft voornamelijk de functies voor de planning, coördinatie en | betreft voornamelijk de functies voor de planning, coördinatie en |
| opvolging van de operationele taken, met inbegrip van de controle, de | opvolging van de operationele taken, met inbegrip van de controle, de |
| opvolging, de evaluatie en de verslaggeving in een bepaald domein. De | opvolging, de evaluatie en de verslaggeving in een bepaald domein. De |
| autonomie en de verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt, | autonomie en de verantwoordelijkheid van deze functies zijn beperkt, |
| in hun specialisaties en hun taken van planning en/of analyse - door | in hun specialisaties en hun taken van planning en/of analyse - door |
| de procedures, de regels en de instructies. | de procedures, de regels en de instructies. |
| d) Klasse 7 - "beheerder technicus" : het betreft voornamelijk | d) Klasse 7 - "beheerder technicus" : het betreft voornamelijk |
| functies die de voorbereiding, de analyse, de studie, de uitvoering, | functies die de voorbereiding, de analyse, de studie, de uitvoering, |
| de adviesverlening, de opvolging en de verslaggeving van de | de adviesverlening, de opvolging en de verslaggeving van de |
| operationele taken inhouden. De autonomie en de verantwoordelijkheid | operationele taken inhouden. De autonomie en de verantwoordelijkheid |
| van deze functies zijn beperkt - in hun specialisaties en hun taken | van deze functies zijn beperkt - in hun specialisaties en hun taken |
| van planning en/of analyse - door de procedures, de regels en de | van planning en/of analyse - door de procedures, de regels en de |
| instructies. | instructies. |
| e) Klasse 8a - "kaderondersteuning" : het betreft overgangsfuncties | e) Klasse 8a - "kaderondersteuning" : het betreft overgangsfuncties |
| naar kaderfuncties of naar voornamelijk relationele | naar kaderfuncties of naar voornamelijk relationele |
| coördinatiefuncties tussen de operationele en de hiërarchische | coördinatiefuncties tussen de operationele en de hiërarchische |
| niveaus. Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures | niveaus. Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures |
| inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen | inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen |
| en/of het budget binnen waar zij moeten functioneren. | en/of het budget binnen waar zij moeten functioneren. |
Art. 8.Kaderpersoneel |
Art. 8.Kaderpersoneel |
| 8.1. In de hoedanigheid van zowel ontwerpend als uitvoerend personeel, | 8.1. In de hoedanigheid van zowel ontwerpend als uitvoerend personeel, |
| namen de kaderleden, in tegenstelling tot het bediendepersoneel, deel | namen de kaderleden, in tegenstelling tot het bediendepersoneel, deel |
| aan de organisatie van de onderneming en, omwille van hun bekwaamheden | aan de organisatie van de onderneming en, omwille van hun bekwaamheden |
| en/of ervaring, genieten ze in de uitoefening van de functie autonomie | en/of ervaring, genieten ze in de uitoefening van de functie autonomie |
| en initiatief, noodzakelijk in het kader van de hen toevertrouwde | en initiatief, noodzakelijk in het kader van de hen toevertrouwde |
| opdracht. Het kaderpersoneel kan een hiërarchische | opdracht. Het kaderpersoneel kan een hiërarchische |
| verantwoordelijkheid hebben of een stafverantwoordelijkheid, in de | verantwoordelijkheid hebben of een stafverantwoordelijkheid, in de |
| hoedanigheid van deskundige. | hoedanigheid van deskundige. |
| 8.2. Het kaderpersoneel is onderverdeeld in drie functieklassen : | 8.2. Het kaderpersoneel is onderverdeeld in drie functieklassen : |
| - Klasse 8b : kader eerste niveau (management of studie ; | - Klasse 8b : kader eerste niveau (management of studie ; |
| - Klasse 9 : middenkader (management of studie ; | - Klasse 9 : middenkader (management of studie ; |
| - Klasse 10 : hoger kader. | - Klasse 10 : hoger kader. |
| 8.3. De klasse van het eerste niveaukader (management of studie | 8.3. De klasse van het eerste niveaukader (management of studie |
| groepeert de volgende type functies, in hoofdzaak : | groepeert de volgende type functies, in hoofdzaak : |
| a) operationele functies die instaan voor het management van een grote | a) operationele functies die instaan voor het management van een grote |
| ploeg in een beperkt activiteitendomein; | ploeg in een beperkt activiteitendomein; |
| b) operationele functies die instaan voor het management van een | b) operationele functies die instaan voor het management van een |
| kleine ploeg in een complex activiteitendomein en met een transversale | kleine ploeg in een complex activiteitendomein en met een transversale |
| inslag op het niveau van een departement of op het niveau van de | inslag op het niveau van een departement of op het niveau van de |
| onderneming; | onderneming; |
| c) functies die studies in een bepaald domein inhouden en/of | c) functies die studies in een bepaald domein inhouden en/of |
| staffuncties op niveau van een departement. | staffuncties op niveau van een departement. |
| Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures inzake | Deze functies zijn autonoom in het kader van de procedures inzake |
| handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen en/of het | handhaving, overeenkomst of na te leven regels en termijnen en/of het |
| budget waar binnen zij moeten functioneren. | budget waar binnen zij moeten functioneren. |
| 8.4. De klasse van het middenkader (management en studies) groepeert | 8.4. De klasse van het middenkader (management en studies) groepeert |
| de volgende types functies, in hoofdzaak : | de volgende types functies, in hoofdzaak : |
| a) operationele functies met een zekere expertise en een geschiktheid | a) operationele functies met een zekere expertise en een geschiktheid |
| in management en/of optimalisatie; | in management en/of optimalisatie; |
| b) studie- en/of staffuncties, die een doorgedreven technische kennis | b) studie- en/of staffuncties, die een doorgedreven technische kennis |
| en ervaring vereisen. | en ervaring vereisen. |
| Deze functies beschikken over een brede autonomie in het kader van de | Deze functies beschikken over een brede autonomie in het kader van de |
| procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en | procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te leven regels en |
| termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten functioneren. | termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten functioneren. |
| 8.5. De klasse van het hoger kader (management of studies) betreft | 8.5. De klasse van het hoger kader (management of studies) betreft |
| hoofdzakelijk de functies van volgende types : | hoofdzakelijk de functies van volgende types : |
| a) operationele functies die bevestigde managementvaardigheden | a) operationele functies die bevestigde managementvaardigheden |
| inhouden met het oog op de coördinatie van verschillende eenheden in | inhouden met het oog op de coördinatie van verschillende eenheden in |
| een welbepaalde activiteit; | een welbepaalde activiteit; |
| b) de staffuncties die een zekere expertise vereisen in coördinatie | b) de staffuncties die een zekere expertise vereisen in coördinatie |
| van verschillende activiteiten en met een transversaal aspect op | van verschillende activiteiten en met een transversaal aspect op |
| niveau van een directie. | niveau van een directie. |
| Deze functies zijn autonoom - op het vlak van de coördinatie en/of de | Deze functies zijn autonoom - op het vlak van de coördinatie en/of de |
| organisatie van de entiteiten waarvoor zijn verantwoordelijk zijn - in | organisatie van de entiteiten waarvoor zijn verantwoordelijk zijn - in |
| het kader van de procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te | het kader van de procedures inzake handhaving, overeenkomst of na te |
| leven regels en termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten | leven regels en termijnen en/of het budget waar binnen zij moeten |
| functioneren. | functioneren. |
Art. 9.Directiepersoneel |
Art. 9.Directiepersoneel |
| Het directiepersoneel, dat niet onder deze collectieve | Het directiepersoneel, dat niet onder deze collectieve |
| arbeidsovereenkomst valt, wordt als volgt omschreven : de leden van de | arbeidsovereenkomst valt, wordt als volgt omschreven : de leden van de |
| directie en de directiekaderleden, namelijk het hoger ondersteunend | directie en de directiekaderleden, namelijk het hoger ondersteunend |
| kader van de directieleden, die in hun hoedanigheid van | kader van de directieleden, die in hun hoedanigheid van |
| vertegenwoordiger van de werkgever, niet deelnemen aan de sociale | vertegenwoordiger van de werkgever, niet deelnemen aan de sociale |
| verkiezingen in de zin van de geldende wetgeving met betrekking tot | verkiezingen in de zin van de geldende wetgeving met betrekking tot |
| deze sociale verkiezingen. | deze sociale verkiezingen. |
| Zowel de directieleden, als de directiekaderleden vormen het personeel | Zowel de directieleden, als de directiekaderleden vormen het personeel |
| dat de werkgever vertegenwoordigd en dat zich op niveau N-1 tot en met | dat de werkgever vertegenwoordigd en dat zich op niveau N-1 tot en met |
| N-3 (N = algemene directie) bevindt. Het omvat de directeurs, de | N-3 (N = algemene directie) bevindt. Het omvat de directeurs, de |
| stafraadgevers van de algemene directie (N-1), de functies van | stafraadgevers van de algemene directie (N-1), de functies van |
| stafraadgevers van de directies, de verantwoordelijken van | stafraadgevers van de directies, de verantwoordelijken van |
| departementen en van diensten (N-2) die rechtstreeks verbonden zijn | departementen en van diensten (N-2) die rechtstreeks verbonden zijn |
| aan de directies, alsook bepaalde functies op basis van het niveau van | aan de directies, alsook bepaalde functies op basis van het niveau van |
| autonomie (N-3). De lijst van de betrokken functies werd bepaald in | autonomie (N-3). De lijst van de betrokken functies werd bepaald in |
| het kader van de sociale verkiezingen. | het kader van de sociale verkiezingen. |
Art. 10.Het paritair evaluatiecomité en handhavingsmaatregelen |
Art. 10.Het paritair evaluatiecomité en handhavingsmaatregelen |
| 10.1. Een paritair evaluatiecomité wordt opgericht dat als taak heeft | 10.1. Een paritair evaluatiecomité wordt opgericht dat als taak heeft |
| toezicht uit te oefenen op de naleving van de procedures met | toezicht uit te oefenen op de naleving van de procedures met |
| betrekking tot functieclassificaties voor arbeiders, bedienden en | betrekking tot functieclassificaties voor arbeiders, bedienden en |
| kaderleden (behalve voor het directiepersoneel). | kaderleden (behalve voor het directiepersoneel). |
| 10.2. Het paritair evaluatiecomité is als volgt samengesteld : | 10.2. Het paritair evaluatiecomité is als volgt samengesteld : |
| - werkgeversafvaardiging : de directeur human resources, een vast lid | - werkgeversafvaardiging : de directeur human resources, een vast lid |
| van de COMEX, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de | van de COMEX, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de |
| exploitatie, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de technische | exploitatie, een lid van de COMEX-vertegenwoordiger van de technische |
| diensten en de HR deskundige terzake; | diensten en de HR deskundige terzake; |
| - syndicale afvaardiging : de drie bestendige | - syndicale afvaardiging : de drie bestendige |
| afgevaardigden-bestuurders (en/of hun vertegenwoordigers). | afgevaardigden-bestuurders (en/of hun vertegenwoordigers). |
| Elke afvaardiging mag worden bijgestaan door een expert per tak die de | Elke afvaardiging mag worden bijgestaan door een expert per tak die de |
| vergadering van het evaluatiecomité bijwoont, wanneer zijn | vergadering van het evaluatiecomité bijwoont, wanneer zijn |
| aanwezigheid gewenst is. | aanwezigheid gewenst is. |
| 10.3. Het paritair evaluatiecomité komt tussenbeide op drie niveaus : | 10.3. Het paritair evaluatiecomité komt tussenbeide op drie niveaus : |
| a) adviesprocedure : het comité brengt een advies uit wanneer er een | a) adviesprocedure : het comité brengt een advies uit wanneer er een |
| voorstel wordt gedaan inzake de classificatie of de herevaluatie van | voorstel wordt gedaan inzake de classificatie of de herevaluatie van |
| een functie, en dit op basis van een functiedefinitie. In geval van | een functie, en dit op basis van een functiedefinitie. In geval van |
| onenigheid, wordt de bezwaarprocedure opgestart; | onenigheid, wordt de bezwaarprocedure opgestart; |
| b) bezwaarprocedure : het personeelslid mag bezwaar aantekenen | b) bezwaarprocedure : het personeelslid mag bezwaar aantekenen |
| gebaseerd op procedurefouten en/of de vergelijking met andere | gebaseerd op procedurefouten en/of de vergelijking met andere |
| functies, voor zover het classificatiesysteem niet in vraag wordt | functies, voor zover het classificatiesysteem niet in vraag wordt |
| gesteld. | gesteld. |
| Het comité is belast met het uitbrengen van een advies over de | Het comité is belast met het uitbrengen van een advies over de |
| ontvankelijkheid van het bezwaar en over de doorverwijzing naar de | ontvankelijkheid van het bezwaar en over de doorverwijzing naar de |
| evaluator-houder van het systeem. | evaluator-houder van het systeem. |
| Wanneer het een aanvraag tot evaluatie van een functie betreft, wordt | Wanneer het een aanvraag tot evaluatie van een functie betreft, wordt |
| de oorspronkelijke evaluatie binnen de 30 dagen na de evaluatie door | de oorspronkelijke evaluatie binnen de 30 dagen na de evaluatie door |
| de houder-evaluator van het systeem bevestigt of tenietgedaan. In | de houder-evaluator van het systeem bevestigt of tenietgedaan. In |
| geval van onenigheid kan het Comité beslissen een beroep te doen op | geval van onenigheid kan het Comité beslissen een beroep te doen op |
| één of twee externe deskundigen, waarbij de vergadering dan wordt | één of twee externe deskundigen, waarbij de vergadering dan wordt |
| voorgezeten door de directeur-generaal; | voorgezeten door de directeur-generaal; |
| c) handhavingsprocedure : het comité komt éénmaal per jaar samen | c) handhavingsprocedure : het comité komt éénmaal per jaar samen |
| (februari of maart) om te onderzoeken of de functieclassificatie moet | (februari of maart) om te onderzoeken of de functieclassificatie moet |
| worden bijgewerkt, rekening houdend met de veranderingen en evaluaties | worden bijgewerkt, rekening houdend met de veranderingen en evaluaties |
| van de beroepen en de activiteiten in de onderneming. Het comité | van de beroepen en de activiteiten in de onderneming. Het comité |
| brengt een advies uit over de door de HR deskundige terzake | brengt een advies uit over de door de HR deskundige terzake |
| voorgestelde evaluaties. | voorgestelde evaluaties. |
| 10.4. In geen enkel geval mag de persoon wiens functie het voorwerp | 10.4. In geen enkel geval mag de persoon wiens functie het voorwerp |
| uitmaakt van een onderzoek door het comité, deelnemen aan deze | uitmaakt van een onderzoek door het comité, deelnemen aan deze |
| bijeenkomsten. | bijeenkomsten. |
Art. 11.Inwerkingtreding |
Art. 11.Inwerkingtreding |
| Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde | Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde |
| duur. Ze wordt vanaf 1 oktober 2003 van kracht (voor de | duur. Ze wordt vanaf 1 oktober 2003 van kracht (voor de |
| personeelsleden die vanaf 1 oktober 2003 in dienst zijn getreden) en | personeelsleden die vanaf 1 oktober 2003 in dienst zijn getreden) en |
| vanaf 1 januari 2005 (voor de personeelsleden die vóór 1 oktober 2003 | vanaf 1 januari 2005 (voor de personeelsleden die vóór 1 oktober 2003 |
| in dienst getreden zijn). | in dienst getreden zijn). |
| Elke ondertekenende partij kan deze collectieve arbeidsovereenkomst | Elke ondertekenende partij kan deze collectieve arbeidsovereenkomst |
| opzeggen mits een vooropzeg van drie maanden, betekend aan de | opzeggen mits een vooropzeg van drie maanden, betekend aan de |
| voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer | voorzitter van het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer |
| van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van een per post besteld | van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van een per post besteld |
| aangetekend schrijven. De partij op wiens initiatief deze collectieve | aangetekend schrijven. De partij op wiens initiatief deze collectieve |
| arbeidsovereenkomst wordt opgezegd moet de redenen daarvoor opgeven en | arbeidsovereenkomst wordt opgezegd moet de redenen daarvoor opgeven en |
| een nieuwe tekst voorstellen. | een nieuwe tekst voorstellen. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december |
| 2006. | 2006. |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P. VANVELTHOVEN | P. VANVELTHOVEN |
| Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, | Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005, |
| gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer | gesloten in het Paritair Subcomité voor het stads- en streekvervoer |
| van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van | van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, betreffende de principes van |
| functieclassificatie | functieclassificatie |
| Functieclassificatie | Functieclassificatie |
| Paritaire evaluatiecommissie | Paritaire evaluatiecommissie |
| Beroepsprocedure | Beroepsprocedure |
| Met toepassing van artikel 10.3., b), van de collectieve | Met toepassing van artikel 10.3., b), van de collectieve |
| arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 betreffende de principes van de | arbeidsovereenkomst van 15 maart 2005 betreffende de principes van de |
| functieclassificatie, verloopt de beroepsprocedure bij de paritaire | functieclassificatie, verloopt de beroepsprocedure bij de paritaire |
| evaluatiecommissie in de volgende fasen : | evaluatiecommissie in de volgende fasen : |
| I. Aanvraag tot beroep | I. Aanvraag tot beroep |
| a. De aanvraag tot beroep gaat uit van het personeelslid of, wanneer | a. De aanvraag tot beroep gaat uit van het personeelslid of, wanneer |
| de adviesprocedure wordt afgesloten door een vaststelling van | de adviesprocedure wordt afgesloten door een vaststelling van |
| niet-akkoord, de paritaire evaluatiecommissie zelf. | niet-akkoord, de paritaire evaluatiecommissie zelf. |
| b. De aanvraag wordt geschreven : | b. De aanvraag wordt geschreven : |
| i. wanneer zij uitgaat van het personeelslid moeten de volgende | i. wanneer zij uitgaat van het personeelslid moeten de volgende |
| elementen worden vermeld : naam, voornaam, inschrijvingsnummer, | elementen worden vermeld : naam, voornaam, inschrijvingsnummer, |
| motivatie van het beroep + de kopie van de functieomschrijving; | motivatie van het beroep + de kopie van de functieomschrijving; |
| ii. wanneer zij uitgaat van de paritaire evaluatiecommissie vormt het | ii. wanneer zij uitgaat van de paritaire evaluatiecommissie vormt het |
| verslag van de vergadering waarin het gebrek aan akkoord op het einde | verslag van de vergadering waarin het gebrek aan akkoord op het einde |
| van de adviesprocedure wordt vastgesteld het inleidend document. | van de adviesprocedure wordt vastgesteld het inleidend document. |
| c. De aanvraag van het personeelslid wordt ingediend, via het CHR of | c. De aanvraag van het personeelslid wordt ingediend, via het CHR of |
| zijn vakorganisatie, bij de directeur van de human resources. Wanneer | zijn vakorganisatie, bij de directeur van de human resources. Wanneer |
| de aanvraag wordt ingediend via de vakorganisatie van het | de aanvraag wordt ingediend via de vakorganisatie van het |
| personeelslid wordt het CHR hiervan op de hoogte gebracht door de DHR | personeelslid wordt het CHR hiervan op de hoogte gebracht door de DHR |
| (met kopie van de aanvraag); | (met kopie van de aanvraag); |
| d. De aanvraag wordt ingediend binnen 3 maanden na ontvangst van de | d. De aanvraag wordt ingediend binnen 3 maanden na ontvangst van de |
| fiche van de functieomschrijving. | fiche van de functieomschrijving. |
| II. Vergadering van de paritaire evaluatiecommissie | II. Vergadering van de paritaire evaluatiecommissie |
| a) De directeur van de human resources stelt de datum van de | a) De directeur van de human resources stelt de datum van de |
| vergadering vast binnen de 15 werkdagen na ontvangst van de aanvraag | vergadering vast binnen de 15 werkdagen na ontvangst van de aanvraag |
| tot beroep. | tot beroep. |
| b) Een kopie van de aanvraag wordt bij de convocatie gevoegd. | b) Een kopie van de aanvraag wordt bij de convocatie gevoegd. |
| c) Het secretariaat van de commissie (convocatie en verslag van de | c) Het secretariaat van de commissie (convocatie en verslag van de |
| vergadering) wordt verzorgd door een lid van de dienst "Beheer van de | vergadering) wordt verzorgd door een lid van de dienst "Beheer van de |
| functies en van de bevoegdheden" van de directie van de human | functies en van de bevoegdheden" van de directie van de human |
| resources. | resources. |
| III. Onderzoek van de ontvankelijkheid van het beroep en van de | III. Onderzoek van de ontvankelijkheid van het beroep en van de |
| terugzending naar de evaluator/houder van het systeem | terugzending naar de evaluator/houder van het systeem |
| De vergadering van de paritaire evaluatiecommissie wordt aangevat met | De vergadering van de paritaire evaluatiecommissie wordt aangevat met |
| het onderzoek van de ontvankelijkheid van de aanvraag : | het onderzoek van de ontvankelijkheid van de aanvraag : |
| a. Ter herinnering, de voorwaarden inzake ontvankelijkheid van het | a. Ter herinnering, de voorwaarden inzake ontvankelijkheid van het |
| beroep zijn de volgende : | beroep zijn de volgende : |
| i. procedurefout; | i. procedurefout; |
| ii. vergelijking met andere functies. | ii. vergelijking met andere functies. |
| Het weigeringscriterium : in vraag stellen van het systeem van de | Het weigeringscriterium : in vraag stellen van het systeem van de |
| functieclassificatie. | functieclassificatie. |
| b. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden niet vervuld zijn, wordt een | b. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden niet vervuld zijn, wordt een |
| schriftelijk advies van verwerping van de aanvraag verzonden door de | schriftelijk advies van verwerping van de aanvraag verzonden door de |
| DHR aan het betrokken personeelslid binnen de 5 werkdagen na ontvangst | DHR aan het betrokken personeelslid binnen de 5 werkdagen na ontvangst |
| van de aanvraag (met kopie aan het CHR en aan de vakorganisatie als de | van de aanvraag (met kopie aan het CHR en aan de vakorganisatie als de |
| aanvraag via deze laatste werd ingediend). | aanvraag via deze laatste werd ingediend). |
| c. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld wordt een | c. Als de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld wordt een |
| schriftelijk positief ontvankelijkheidsadvies aan het personeelslid | schriftelijk positief ontvankelijkheidsadvies aan het personeelslid |
| gericht door de DHR binnen de 5 werkdagen (met kopie aan het CHR en | gericht door de DHR binnen de 5 werkdagen (met kopie aan het CHR en |
| aan de vakorganisatie als de aanvraag via deze laatste werd | aan de vakorganisatie als de aanvraag via deze laatste werd |
| ingediend). | ingediend). |
| Wanneer de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld, beslist de | Wanneer de ontvankelijkheidsvoorwaarden zijn vervuld, beslist de |
| commissie over het al dan niet terugzenden naar de evaluator/houder | commissie over het al dan niet terugzenden naar de evaluator/houder |
| van het systeem. | van het systeem. |
| In het verslag van de vergadering van de commissie worden de | In het verslag van de vergadering van de commissie worden de |
| beslissingen vastgesteld die genomen zijn voor elke aanvraag die is | beslissingen vastgesteld die genomen zijn voor elke aanvraag die is |
| voorgelegd. | voorgelegd. |
| IV. Onderzoek door de evaluator/houder van het systeem | IV. Onderzoek door de evaluator/houder van het systeem |
| Wanneer het gaat om een aanvraag tot herziening beschikt de | Wanneer het gaat om een aanvraag tot herziening beschikt de |
| evaluator/houder over 30 kalenderdagen om de evaluatie die | evaluator/houder over 30 kalenderdagen om de evaluatie die |
| oorspronkelijk was gemaakt te bevestigen of nietig te verklaren. | oorspronkelijk was gemaakt te bevestigen of nietig te verklaren. |
| Het richt aan de paritaire evaluatiecommissie een schriftelijk en | Het richt aan de paritaire evaluatiecommissie een schriftelijk en |
| gemotiveerd advies dat hij toelicht tijdens de vergadering ervan. | gemotiveerd advies dat hij toelicht tijdens de vergadering ervan. |
| V. Beslissing van de paritaire evaluatiecommissie | V. Beslissing van de paritaire evaluatiecommissie |
| De commissie vergadert binnen de maand die volgt op het advies van de | De commissie vergadert binnen de maand die volgt op het advies van de |
| houder/evaluator van het systeem. | houder/evaluator van het systeem. |
| De beslissing van de commissie wordt schriftelijk vastgesteld in het | De beslissing van de commissie wordt schriftelijk vastgesteld in het |
| verslag van de vergadering. | verslag van de vergadering. |
| Indien er geen akkoord is kan worden beslist om een beroep te doen op | Indien er geen akkoord is kan worden beslist om een beroep te doen op |
| één of twee externe deskundigen. Deze vergadering wordt dan | één of twee externe deskundigen. Deze vergadering wordt dan |
| voorgezeten door de directeur-generaal. | voorgezeten door de directeur-generaal. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 3 december |
| 2006. | 2006. |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P. VANVELTHOVEN | P. VANVELTHOVEN |