Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 02/06/2006
← Terug naar "Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van radioactief afval en splijtstoffen "
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van radioactief afval en splijtstoffen Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van radioactief afval en splijtstoffen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
2 JUNI 2006. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 2 JUNI 2006. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de
werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van
radioactief afval en splijtstoffen radioactief afval en splijtstoffen
VERSLAG AAN DE KONING VERSLAG AAN DE KONING
Sire, Sire,
Het tweede lid van § 4 van artikel 15 van het koninklijk besluit van Het tweede lid van § 4 van artikel 15 van het koninklijk besluit van
30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de
werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van
radioactief afval en splijtstoffen, gewijzigd door het koninklijk radioactief afval en splijtstoffen, gewijzigd door het koninklijk
besluit van 16 oktober 1991, bepaalt het volgende : besluit van 16 oktober 1991, bepaalt het volgende :
« Een reserve van 5 % bestemd om het hoofd te bieden aan het eventuele « Een reserve van 5 % bestemd om het hoofd te bieden aan het eventuele
faillissement of de eventuele insolvabiliteit van bepaalde faillissement of de eventuele insolvabiliteit van bepaalde
producenten, zal door Niras worden ingesloten in haar vergoedingen. De producenten, zal door Niras worden ingesloten in haar vergoedingen. De
bedragen die overeenstemmen met deze reserve zullen worden gestort in bedragen die overeenstemmen met deze reserve zullen worden gestort in
een afzonderlijk fonds, dat beheerd zal worden zoals het fonds bepaald een afzonderlijk fonds, dat beheerd zal worden zoals het fonds bepaald
in artikel 16 (fonds voor de financiering van de opdrachten op lange in artikel 16 (fonds voor de financiering van de opdrachten op lange
termijn). De bedragen die uit dit fonds worden opgenomen, zullen termijn). De bedragen die uit dit fonds worden opgenomen, zullen
uitsluitend dienen voor... » . Het fonds bedoeld in artikel 15 van het uitsluitend dienen voor... » . Het fonds bedoeld in artikel 15 van het
koninklijk besluit van 30 maart 1981 wordt het insolvabiliteitsfonds koninklijk besluit van 30 maart 1981 wordt het insolvabiliteitsfonds
genoemd. genoemd.
Op het einde van het jaar 2003 was het totale bedrag van het Op het einde van het jaar 2003 was het totale bedrag van het
insolvabiliteitsfonds gelijk aan 10,9 MEUR (de openstaande saldo's insolvabiliteitsfonds gelijk aan 10,9 MEUR (de openstaande saldo's
inbegrepen). In de voorbije jaren werd slechts in beperkte mate beroep inbegrepen). In de voorbije jaren werd slechts in beperkte mate beroep
gedaan op het insolvabiliteitsfonds. Dit is weliswaar geen referentie gedaan op het insolvabiliteitsfonds. Dit is weliswaar geen referentie
voor de toekomst, maar het is niettemin een belangrijke vaststelling, voor de toekomst, maar het is niettemin een belangrijke vaststelling,
die toelaat te verhopen dat deze tendens zich zal handhaven. die toelaat te verhopen dat deze tendens zich zal handhaven.
Bovendien heeft NIRAS, in het kader van haar opdracht die haar is Bovendien heeft NIRAS, in het kader van haar opdracht die haar is
opgelegd door artikel 9 van de programmawet van 12 december 1997 opgelegd door artikel 9 van de programmawet van 12 december 1997
houdende diverse bepalingen, in de periode 1998-2002 een eerste houdende diverse bepalingen, in de periode 1998-2002 een eerste
inventaris opgesteld van alle nucleaire installaties en alle terreinen inventaris opgesteld van alle nucleaire installaties en alle terreinen
die radioactieve stoffen bevatten. Deze inventarisoefening heeft het die radioactieve stoffen bevatten. Deze inventarisoefening heeft het
mogelijk gemaakt de verantwoordelijkheden van de exploitanten van de mogelijk gemaakt de verantwoordelijkheden van de exploitanten van de
nucleaire installaties en van de houders van de radioactieve stoffen nucleaire installaties en van de houders van de radioactieve stoffen
of hun eigenaars beter te bepalen, m.a.w. dat zij de nodige provisies of hun eigenaars beter te bepalen, m.a.w. dat zij de nodige provisies
moeten aanleggen voor de ontmanteling en de sanering van hun moeten aanleggen voor de ontmanteling en de sanering van hun
installaties en hun radioactieve stoffen. Bovendien beschikt de installaties en hun radioactieve stoffen. Bovendien beschikt de
voogdijminister van NIRAS over de mogelijkheid de uitbaters van voogdijminister van NIRAS over de mogelijkheid de uitbaters van
nucleaire installaties en de houders van radioactieve stoffen, of hun nucleaire installaties en de houders van radioactieve stoffen, of hun
eigenaars te verplichten corrigerende maatregelen te nemen, als hun eigenaars te verplichten corrigerende maatregelen te nemen, als hun
provisies onvoldoende zouden zijn. De inventarisoefening van NIRAS en provisies onvoldoende zouden zijn. De inventarisoefening van NIRAS en
de eventuele tussenkomsten van de voogdijminister laten bijgevolg toe de eventuele tussenkomsten van de voogdijminister laten bijgevolg toe
een aantal problemen van insolvabiliteit op te lossen. een aantal problemen van insolvabiliteit op te lossen.
Uit de eerste inventaris van NIRAS kunnen volgende besluiten getrokken Uit de eerste inventaris van NIRAS kunnen volgende besluiten getrokken
worden : worden :
a) voor de sites van de klasse I hebben de meeste exploitanten en a) voor de sites van de klasse I hebben de meeste exploitanten en
houders de gepaste maatregelen getroffen om over provisies te houders de gepaste maatregelen getroffen om over provisies te
beschikken op het ogenblik dat ze zullen nodig zijn. De instellingen beschikken op het ogenblik dat ze zullen nodig zijn. De instellingen
die dit nog niet hebben gedaan zijn van die aard (instellingen die die dit nog niet hebben gedaan zijn van die aard (instellingen die
publieke verantwoordelijkheden hebben) dat men er kan van uitgaan dat publieke verantwoordelijkheden hebben) dat men er kan van uitgaan dat
zij de nodige maatregelen zullen nemen zodra dit nodig is. Alhoewel er zij de nodige maatregelen zullen nemen zodra dit nodig is. Alhoewel er
onzekerheden bestaan over de toereikendheid van de provisies van de onzekerheden bestaan over de toereikendheid van de provisies van de
meeste exploitanten en houders, kan men veronderstellen dat zij meeste exploitanten en houders, kan men veronderstellen dat zij
voldoende zullen zijn op het vereiste ogenblik. Normaal moet voor de voldoende zullen zijn op het vereiste ogenblik. Normaal moet voor de
sites van de klasse I geen beroep gedaan worden op het sites van de klasse I geen beroep gedaan worden op het
insolvabiliteitsfonds. In het onwaarschijnlijke geval dat deze insolvabiliteitsfonds. In het onwaarschijnlijke geval dat deze
exploitanten of houders failliet zouden gaan of insolvabel zouden exploitanten of houders failliet zouden gaan of insolvabel zouden
worden, is het niet gepast beroep te doen op het worden, is het niet gepast beroep te doen op het
insolvabiliteitsfonds, gelet op de omvang van de betrokken bedragen. insolvabiliteitsfonds, gelet op de omvang van de betrokken bedragen.
In dergelijke gevallen zal de Staat de nodige maatregelen moeten In dergelijke gevallen zal de Staat de nodige maatregelen moeten
treffen, hetzij op budgettair vlak, hetzij op wettelijk vlak. treffen, hetzij op budgettair vlak, hetzij op wettelijk vlak.
b) voor de sites van de klasse II hebben slechts een beperkt aantal b) voor de sites van de klasse II hebben slechts een beperkt aantal
exploitanten en houders de nodige provisies aangelegd. De meeste exploitanten en houders de nodige provisies aangelegd. De meeste
hebben dat evenwel nog niet gedaan. Een groot deel hiervan is van die hebben dat evenwel nog niet gedaan. Een groot deel hiervan is van die
aard (instellingen die publieke verantwoordelijkheden hebben) dat men aard (instellingen die publieke verantwoordelijkheden hebben) dat men
kan veronderstellen dat zij te zijner tijd de nodige maatregelen kan veronderstellen dat zij te zijner tijd de nodige maatregelen
zullen nemen. Anderen beschikken ofwel over voldoende financiële zullen nemen. Anderen beschikken ofwel over voldoende financiële
armslag om hun nucleaire kosten te dekken ofwel over voldoende tijd om armslag om hun nucleaire kosten te dekken ofwel over voldoende tijd om
nog het nodige financieringsmechanisme uit te werken. De kans is nog het nodige financieringsmechanisme uit te werken. De kans is
gering dat de betrokken organisaties niet in staat zullen zijn hun gering dat de betrokken organisaties niet in staat zullen zijn hun
toekomstige nucleaire saneringskosten te dragen. toekomstige nucleaire saneringskosten te dragen.
c) voor de sites van de klasse III gaat het meestal om geringe c) voor de sites van de klasse III gaat het meestal om geringe
bedragen die, behoudens abnormale omstandigheden, gedragen moeten bedragen die, behoudens abnormale omstandigheden, gedragen moeten
kunnen worden door de organisaties die dergelijke sites exploiteren. kunnen worden door de organisaties die dergelijke sites exploiteren.
De argumenten ontwikkeld in bovenstaande uitleg leiden tot de De argumenten ontwikkeld in bovenstaande uitleg leiden tot de
overweging dat een opstapeling van bedragen in het overweging dat een opstapeling van bedragen in het
insolvabiliteitsfonds die niet aangepast zouden zijn aan de te dekken insolvabiliteitsfonds die niet aangepast zouden zijn aan de te dekken
behoeften, moet vermeden worden. behoeften, moet vermeden worden.
Dat neemt niet weg dat sommige exploitanten en houders van de sites Dat neemt niet weg dat sommige exploitanten en houders van de sites
van klassen II en III op de een of andere manier in gebreke kunnen van klassen II en III op de een of andere manier in gebreke kunnen
blijven. Zij kunnen eventueel failliet gaan, in welk geval NIRAS geen blijven. Zij kunnen eventueel failliet gaan, in welk geval NIRAS geen
bevoorrechte schuldeiser is om zich te verzekeren van het deel van de bevoorrechte schuldeiser is om zich te verzekeren van het deel van de
provisies van de risico's en lasten van de uitbaters en houders dat provisies van de risico's en lasten van de uitbaters en houders dat
toekomt aan het insolvabiliteitsfonds. Dit blijft waar ondanks de toekomt aan het insolvabiliteitsfonds. Dit blijft waar ondanks de
bepaling in artikel 15, § 4, van het koninklijk besluit van 30 maart bepaling in artikel 15, § 4, van het koninklijk besluit van 30 maart
1981, dat aanbeveelt dat voor de terugvordering van de bedragen 1981, dat aanbeveelt dat voor de terugvordering van de bedragen
opgenomen uit het fonds, NIRAS alle tot haar beschikking staande opgenomen uit het fonds, NIRAS alle tot haar beschikking staande
middelen moet aanwenden tegen de betrokken producenten, met inbegrip middelen moet aanwenden tegen de betrokken producenten, met inbegrip
van transacties en gerechtelijk verhaal. van transacties en gerechtelijk verhaal.
Daarom heeft NIRAS een analyse laten maken van het risico van de Daarom heeft NIRAS een analyse laten maken van het risico van de
klassen II en III dat zou moeten gedekt worden door het klassen II en III dat zou moeten gedekt worden door het
insolvabiliteitsfonds. De voornaamste resultaten van de studie zijn insolvabiliteitsfonds. De voornaamste resultaten van de studie zijn
onder meer de volgende : onder meer de volgende :
a) het gemiddeld jaarlijks risico van de inrichtingen van klasse II en a) het gemiddeld jaarlijks risico van de inrichtingen van klasse II en
III wordt geëvalueerd op 656.000 EUR. De gemiddelde jaarlijkse III wordt geëvalueerd op 656.000 EUR. De gemiddelde jaarlijkse
spijzing van het insolvabiliteitsfonds (de bijdragen van de spijzing van het insolvabiliteitsfonds (de bijdragen van de
afvalproducenten en de nucleaire passiva en de intrestopbrengsten) is afvalproducenten en de nucleaire passiva en de intrestopbrengsten) is
gelijk aan 930.000 EUR; gelijk aan 930.000 EUR;
b) Het maximale risico van het faillissement van één enkele producent b) Het maximale risico van het faillissement van één enkele producent
van de klasse II bedraagt 10.946.000 EUR. van de klasse II bedraagt 10.946.000 EUR.
De resultaten van de risicoanalyse hebben aanleiding gegeven tot De resultaten van de risicoanalyse hebben aanleiding gegeven tot
volgend bijkomend argument ter rechtvaardiging, binnen bepaalde volgend bijkomend argument ter rechtvaardiging, binnen bepaalde
voorwaarden, van de opschorting van de bijdragen aan het voorwaarden, van de opschorting van de bijdragen aan het
insolvabiliteitsfonds vanwege de afvalproducenten en de nucleaire insolvabiliteitsfonds vanwege de afvalproducenten en de nucleaire
passiva : als het niveau bereikt door het insolvabiliteitsfonds passiva : als het niveau bereikt door het insolvabiliteitsfonds
overeenstemt met het maximale risico van één producent dat moet gedekt overeenstemt met het maximale risico van één producent dat moet gedekt
worden (zoals dit in 2005 het geval is), is er geen enkele reden meer worden (zoals dit in 2005 het geval is), is er geen enkele reden meer
om de bijdragen aan het fonds vanwege de afvalproducenten en de om de bijdragen aan het fonds vanwege de afvalproducenten en de
nucleaire passiva voort te zetten. nucleaire passiva voort te zetten.
Andere overwegingen ten voordele van een tijdelijke opschorting zijn Andere overwegingen ten voordele van een tijdelijke opschorting zijn
de volgende : de volgende :
a) als installaties moeten ontmanteld worden of afval moet ten laste a) als installaties moeten ontmanteld worden of afval moet ten laste
genomen worden van een insolvabele uitbater of houder overeenstemmend genomen worden van een insolvabele uitbater of houder overeenstemmend
met het maximale risico, zal die ontmanteling of die ten laste neming met het maximale risico, zal die ontmanteling of die ten laste neming
niet onmiddellijk moeten gebeuren, maar kunnen gespreid worden in de niet onmiddellijk moeten gebeuren, maar kunnen gespreid worden in de
tijd; tijd;
b) bij opschorting van de bijdragen aan het fonds zullen de b) bij opschorting van de bijdragen aan het fonds zullen de
beschikbare middelen in het fonds nog intresten blijven opbrengen. In beschikbare middelen in het fonds nog intresten blijven opbrengen. In
de hypothese dat een beroep op het fonds niet nodig is, zal het fonds de hypothese dat een beroep op het fonds niet nodig is, zal het fonds
dus blijven aangroeien. Voor de bepaling van de bijdragen aan het dus blijven aangroeien. Voor de bepaling van de bijdragen aan het
fonds moet rekening gehouden worden met deze groei. fonds moet rekening gehouden worden met deze groei.
Het zou echter onaanvaardbaar zijn dat het fonds op nul zou kunnen Het zou echter onaanvaardbaar zijn dat het fonds op nul zou kunnen
vallen, of dat het op een gegeven moment over onvoldoende middelen zou vallen, of dat het op een gegeven moment over onvoldoende middelen zou
beschikken om een toekomstig risico te dekken. Daarom moeten de beschikken om een toekomstig risico te dekken. Daarom moeten de
spijzing van het fonds of de tijdelijke opschorting van deze spijzing spijzing van het fonds of de tijdelijke opschorting van deze spijzing
(op de intrestopbrengsten na) en het gebruik van het fonds aan (op de intrestopbrengsten na) en het gebruik van het fonds aan
nauwkeurige regels onderworpen worden. nauwkeurige regels onderworpen worden.
Volgende regels worden voorgesteld : Volgende regels worden voorgesteld :
1° men moet er zich van verzekeren dat het niveau van het 1° men moet er zich van verzekeren dat het niveau van het
insolvabiliteitsfonds tenminste overeenstemt met het maximaal bedrag insolvabiliteitsfonds tenminste overeenstemt met het maximaal bedrag
in geval van faillissement of insolvabiliteit voor de inrichtingen van in geval van faillissement of insolvabiliteit voor de inrichtingen van
de klassen II en III; de klassen II en III;
2° de betalingen aan het fonds worden opgeschort, buiten de 2° de betalingen aan het fonds worden opgeschort, buiten de
intrestopbrengst, van zodra het niveau waarvan sprake in 1° is intrestopbrengst, van zodra het niveau waarvan sprake in 1° is
bereikt. Middels een voorafgaande kennisgeving van ten hoogste 6 bereikt. Middels een voorafgaande kennisgeving van ten hoogste 6
maanden, hernemen de betalingen van zodra het saldo in het maanden, hernemen de betalingen van zodra het saldo in het
insolvabiliteitsfonds kleiner is geworden dan dit niveau verminderd insolvabiliteitsfonds kleiner is geworden dan dit niveau verminderd
met een bedrag gelijk aan de jaarlijkse intrestenopbrengsten, berekend met een bedrag gelijk aan de jaarlijkse intrestenopbrengsten, berekend
op basis van een rentevoet van 2 % verhoogd met de inflatievoet; op basis van een rentevoet van 2 % verhoogd met de inflatievoet;
3° in normale omstandigheden, d.w.z. buiten de dringende gevallen of 3° in normale omstandigheden, d.w.z. buiten de dringende gevallen of
het optreden van meerdere belangrijke faillissementen of het optreden van meerdere belangrijke faillissementen of
insolvabiliteiten in een korte tijdspanne, mag het jaarlijks gebruik insolvabiliteiten in een korte tijdspanne, mag het jaarlijks gebruik
van de middelen beschikbaar in het fonds de jaarlijkse ontvangsten, van de middelen beschikbaar in het fonds de jaarlijkse ontvangsten,
gevormd door de bijdragen vanwege de afvalproducenten en de nucleaire gevormd door de bijdragen vanwege de afvalproducenten en de nucleaire
passiva en de intrestopbrengsten, niet overschrijden; passiva en de intrestopbrengsten, niet overschrijden;
4° in dringende gevallen of het optreden van meerdere belangrijke 4° in dringende gevallen of het optreden van meerdere belangrijke
faillissementen of insolvabiliteiten in een korte tijdspanne, mag het faillissementen of insolvabiliteiten in een korte tijdspanne, mag het
niveau van het fonds niet kleiner worden dan 50 % van het niveau niveau van het fonds niet kleiner worden dan 50 % van het niveau
gedefinieerd in 1°; gedefinieerd in 1°;
Deze voorstellen van beheersregels van het insolvabiliteitsfonds zijn Deze voorstellen van beheersregels van het insolvabiliteitsfonds zijn
uitgewerkt in dit koninklijk besluit (zie 2° tot 5° van het vierde lid uitgewerkt in dit koninklijk besluit (zie 2° tot 5° van het vierde lid
van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk besluit van 30 van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk besluit van 30
maart 1981). maart 1981).
In normale omstandigheden voorziet men jaarlijkse uitgaven ten laste In normale omstandigheden voorziet men jaarlijkse uitgaven ten laste
van het insolvabiliteitsfonds, ten gevolge van een faillissement of van het insolvabiliteitsfonds, ten gevolge van een faillissement of
een insolvabiliteit, die niet hoger zijn dan de jaarlijkse ontvangsten een insolvabiliteit, die niet hoger zijn dan de jaarlijkse ontvangsten
(bijdragen vanwege de afvalproducenten en de nucleaire passiva en de (bijdragen vanwege de afvalproducenten en de nucleaire passiva en de
intrestopbrengsten). In dringende gevallen voorziet men hogere intrestopbrengsten). In dringende gevallen voorziet men hogere
uitgaven. Dringende gevallen kunnen zijn: een groot faillissement dat uitgaven. Dringende gevallen kunnen zijn: een groot faillissement dat
op korte termijn moet gesaneerd worden of meerdere kleine op korte termijn moet gesaneerd worden of meerdere kleine
faillissementen die nagenoeg gelijktijdig op korte termijn moeten faillissementen die nagenoeg gelijktijdig op korte termijn moeten
gesaneerd worden. In deze gevallen moeten de saneringskosten zodanig gesaneerd worden. In deze gevallen moeten de saneringskosten zodanig
beperkt worden dat het niveau van het fonds niet lager wordt dan 50 % beperkt worden dat het niveau van het fonds niet lager wordt dan 50 %
van het maximale risico. van het maximale risico.
Het laatste lid van de genoemde nieuwe § 5 bepaalt dat de middelen Het laatste lid van de genoemde nieuwe § 5 bepaalt dat de middelen
beschikbaar in het insolvabiliteitsfonds intresten blijven opbrengen beschikbaar in het insolvabiliteitsfonds intresten blijven opbrengen
ten voordele van het fonds. ten voordele van het fonds.
De risicoanalyse heeft aangetoond dat het toepassingsgebied van het De risicoanalyse heeft aangetoond dat het toepassingsgebied van het
insolvabiliteitsfonds ook de exploitanten/eigenaars van nucleaire insolvabiliteitsfonds ook de exploitanten/eigenaars van nucleaire
installaties insluit. Dit is nu duidelijker geformuleerd in het eerste installaties insluit. Dit is nu duidelijker geformuleerd in het eerste
lid, 1°, van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk besluit lid, 1°, van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk besluit
van 30 maart 1981. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan één van de van 30 maart 1981. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan één van de
aanbevelingen die NIRAS heeft geformuleerd ter attentie van haar aanbevelingen die NIRAS heeft geformuleerd ter attentie van haar
voogdijminister in het kader van haar eerste inventarisoefening. Deze voogdijminister in het kader van haar eerste inventarisoefening. Deze
aanbeveling luidde als volgt : "de opportuniteit moet onderzocht aanbeveling luidde als volgt : "de opportuniteit moet onderzocht
worden om een fonds inzake ontmanteling en sanering te creëren voor de worden om een fonds inzake ontmanteling en sanering te creëren voor de
kleine installaties, om het eventueel in gebreke blijven van kleine installaties, om het eventueel in gebreke blijven van
exploitanten/eigenaars in deze sector te dekken. exploitanten/eigenaars in deze sector te dekken.
Deze insluiting stelt geen bijzondere problemen : Deze insluiting stelt geen bijzondere problemen :
* enerzijds omdat de betrokken exploitanten/eigenaars reeds hebben * enerzijds omdat de betrokken exploitanten/eigenaars reeds hebben
bijgedragen tot het insolvabiliteitsfonds door het radioactief afval bijgedragen tot het insolvabiliteitsfonds door het radioactief afval
dat zij hebben geproduceerd en overgedragen aan NIRAS; dat zij hebben geproduceerd en overgedragen aan NIRAS;
* anderzijds omdat het fonds niet overdreven wordt belast door de * anderzijds omdat het fonds niet overdreven wordt belast door de
insluiting, aangezien de hogergenoemde risicoanalyse die NIRAS heeft insluiting, aangezien de hogergenoemde risicoanalyse die NIRAS heeft
laten maken, niet alleen het radioactief afval insluit, maar ook de laten maken, niet alleen het radioactief afval insluit, maar ook de
ontmanteling en de sanering van de nucleaire installaties. Het huidige ontmanteling en de sanering van de nucleaire installaties. Het huidige
bedrag in het insolvabiliteitsfonds is reeds voldoende om het maximale bedrag in het insolvabiliteitsfonds is reeds voldoende om het maximale
risico (ontmantelingskost inbegrepen) te dekken; risico (ontmantelingskost inbegrepen) te dekken;
Het eerste lid van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk Het eerste lid van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk
besluit van 30 maart 1981 bepaalt tevens dat het insolvabiliteitsfonds besluit van 30 maart 1981 bepaalt tevens dat het insolvabiliteitsfonds
mag gebruikt worden voor de prestaties van NIRAS voor het beheer van mag gebruikt worden voor de prestaties van NIRAS voor het beheer van
het radioactief afval en de ontmanteling van de nucleaire installaties het radioactief afval en de ontmanteling van de nucleaire installaties
van failliete of insolvabele producenten, exploitanten, eigenaars of van failliete of insolvabele producenten, exploitanten, eigenaars of
houders, waarvan de kosten niet gedekt zijn. houders, waarvan de kosten niet gedekt zijn.
Het tweede lid van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk Het tweede lid van de nieuwe § 5 van artikel 15 van het koninklijk
besluit van 30 maart 1981 bepaalt verder dat de beheerkosten van een besluit van 30 maart 1981 bepaalt verder dat de beheerkosten van een
ingekapselde bron die als weesbron en afval verklaard wordt en als ingekapselde bron die als weesbron en afval verklaard wordt en als
afval wordt overgedragen door het Federaal Agenschap voor Nucleaire afval wordt overgedragen door het Federaal Agenschap voor Nucleaire
Controle aan NIRAS, ten laste gelegd wordt van het Controle aan NIRAS, ten laste gelegd wordt van het
insolvabiliteitsfonds. Door deze bepaling wordt artikel 10 van de insolvabiliteitsfonds. Door deze bepaling wordt artikel 10 van de
richtlijn 2003/122/Euratom van de Raad van 22 december 2003 inzake de richtlijn 2003/122/Euratom van de Raad van 22 december 2003 inzake de
controle op hoogactieve ingekapselde radioactieve bronnen en controle op hoogactieve ingekapselde radioactieve bronnen en
weesbronnen gedeeltelijk in uitvoering gebracht. De kosten in verband weesbronnen gedeeltelijk in uitvoering gebracht. De kosten in verband
met de interventies op een weesbron als radioactief afval worden door met de interventies op een weesbron als radioactief afval worden door
deze bepaling gedekt. Als een onbeheerde bron ontdekt wordt, moeten deze bepaling gedekt. Als een onbeheerde bron ontdekt wordt, moeten
onmiddellijk bewarende maatregelen genomen worden, die onder meer onmiddellijk bewarende maatregelen genomen worden, die onder meer
bestaan in de overbrenging naar de beheerinstallaties aangeduid door bestaan in de overbrenging naar de beheerinstallaties aangeduid door
NIRAS. Op dat moment is het nog niet zeker dat zij als weesbron zal NIRAS. Op dat moment is het nog niet zeker dat zij als weesbron zal
bestempeld worden. Eerst moet het Federaal Agentschap voor Nucleaire bestempeld worden. Eerst moet het Federaal Agentschap voor Nucleaire
Controle proberen de eigenaar te vinden. Als deze gevonden wordt, Controle proberen de eigenaar te vinden. Als deze gevonden wordt,
moeten de beheerkosten van de bron als radioactief afval op hem moeten de beheerkosten van de bron als radioactief afval op hem
verhaald worden. Wordt de eigenaar niet gevonden, dan wordt zij als verhaald worden. Wordt de eigenaar niet gevonden, dan wordt zij als
weesbron verklaard door het Agentschap en worden haar beheerkosten ten weesbron verklaard door het Agentschap en worden haar beheerkosten ten
laste gelegd van het insolvabiliteitsfonds. Dit is eveneens verwoord laste gelegd van het insolvabiliteitsfonds. Dit is eveneens verwoord
in het tweede lid van de nieuwe § 5 van artikel 15. in het tweede lid van de nieuwe § 5 van artikel 15.
Het derde lid van nieuwe § 5 bepaalt dat NIRAS alle middelen moet Het derde lid van nieuwe § 5 bepaalt dat NIRAS alle middelen moet
aanwenden om geld te recupereren bij deze producenten, exploitanten, aanwenden om geld te recupereren bij deze producenten, exploitanten,
eigenaars of houders; eigenaars of houders;
Om het besluit te verduidelijken worden in artikel 1 de definities van Om het besluit te verduidelijken worden in artikel 1 de definities van
het faillissement en van de insolvabiliteit toegevoegd aan het het faillissement en van de insolvabiliteit toegevoegd aan het
koninklijk besluit van 30 maart 1981. Voor de definitie van koninklijk besluit van 30 maart 1981. Voor de definitie van
faillissement wordt verwezen naar de wet van 8 augustus 1997 ter zake. faillissement wordt verwezen naar de wet van 8 augustus 1997 ter zake.
Op 1 januari 2006 zijn de voorwaarden reeds enige tijd voldaan om de Op 1 januari 2006 zijn de voorwaarden reeds enige tijd voldaan om de
bijdragen aan het insolvabiliteitsfonds (met uitzondering van de bijdragen aan het insolvabiliteitsfonds (met uitzondering van de
intrestopbrengsten) te kunnen opschorten. De facturatie van de intrestopbrengsten) te kunnen opschorten. De facturatie van de
bijdragen aan het insolvabilteitsfonds van een bepaald boekjaar bijdragen aan het insolvabilteitsfonds van een bepaald boekjaar
gebeurt evenwel pas in het begin van volgend jaar in het kader van de gebeurt evenwel pas in het begin van volgend jaar in het kader van de
afsluiting van het boekjaar. Het is opportuun en stelt geen enkel afsluiting van het boekjaar. Het is opportuun en stelt geen enkel
probleem om de nieuwe bepalingen betreffende het insolvabiliteitsfonds probleem om de nieuwe bepalingen betreffende het insolvabiliteitsfonds
uitwerking te laten hebben met ingang van 1 januari 2006. De uitwerking te laten hebben met ingang van 1 januari 2006. De
retroactiviteit kent een voordeel toe aan de afvalproducenten en de retroactiviteit kent een voordeel toe aan de afvalproducenten en de
nucleaire passiva, aangezien zij daardoor vroeger kunnen genieten van nucleaire passiva, aangezien zij daardoor vroeger kunnen genieten van
een opschorting van de bijdragen aan het insolvabiliteitsfonds. een opschorting van de bijdragen aan het insolvabiliteitsfonds.
Wij hebben de eer te zijn, Wij hebben de eer te zijn,
Sire, Sire,
Van Uwe Majesteit, Van Uwe Majesteit,
De zeer eerwaardige De zeer eerwaardige
en zeer getrouwe dienaars, en zeer getrouwe dienaars,
De Minister van Energie, De Minister van Energie,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
D. REYNDERS D. REYNDERS
2 JUNI 2006. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk 2 JUNI 2006. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk
besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling van de opdrachten en de
werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van werkingsmodaliteiten van de Openbare Instelling voor het beheer van
radioactief afval en splijtstoffen radioactief afval en splijtstoffen
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 8 augustus 1980 betreffende de budgettaire Gelet op de wet van 8 augustus 1980 betreffende de budgettaire
voorstellen 1979-1980, inzonderheid op artikel 179, § 2, vervangen bij voorstellen 1979-1980, inzonderheid op artikel 179, § 2, vervangen bij
de wet van 11 januari 1991 en gewijzigd bij de programmawetten van 12 de wet van 11 januari 1991 en gewijzigd bij de programmawetten van 12
december 1997 en 30 december 2001; december 1997 en 30 december 2001;
Gelet op de richtlijn 2003/122/Euratom van de Raad van 22 december Gelet op de richtlijn 2003/122/Euratom van de Raad van 22 december
2003 inzake de controle op de hoogactieve ingekapselde radioactieve 2003 inzake de controle op de hoogactieve ingekapselde radioactieve
bronnen en weesbronnen, inzonderheid op artikel 10; bronnen en weesbronnen, inzonderheid op artikel 10;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 1981 houdende bepaling
van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de Openbare van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de Openbare
Instelling voor het beheer van radioactief afval en splijtstoffen, Instelling voor het beheer van radioactief afval en splijtstoffen,
inzonderheid op de artikelen 1 en 15, vervangen bij het koninklijk inzonderheid op de artikelen 1 en 15, vervangen bij het koninklijk
besluit van 16 oktober 1991; besluit van 16 oktober 1991;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 9 juni Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 9 juni
2005 en 5 augustus 2005; 2005 en 5 augustus 2005;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting, gegeven
op 17 februari 2006; op 17 februari 2006;
Gelet op advies 39.952/3 van de Raad van State, gegeven op 14 maart Gelet op advies 39.952/3 van de Raad van State, gegeven op 14 maart
2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de 2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Energie en van Onze Minister Op de voordracht van Onze Minister van Energie en van Onze Minister
van Financiën en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, van Financiën en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 30 maart 1981

Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 30 maart 1981

houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de
openbare instelling voor het beheer van radioactief afval en openbare instelling voor het beheer van radioactief afval en
splijtstoffen, vervangen bij het koninklijk besluit van 16 oktober splijtstoffen, vervangen bij het koninklijk besluit van 16 oktober
1991, wordt aangevuld als volgt : 1991, wordt aangevuld als volgt :
1° "faillissement": staat waarin een koopman zich bevindt, die op 1° "faillissement": staat waarin een koopman zich bevindt, die op
duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt
is en die in een dergelijke toestand is verklaard door de rechtbank is en die in een dergelijke toestand is verklaard door de rechtbank
van koophandel overeenkomstig de faillissementswet van 8 augustus van koophandel overeenkomstig de faillissementswet van 8 augustus
1997; 1997;
2° "insolvabiliteit": staat van de natuurlijke of rechtspersoon of van 2° "insolvabiliteit": staat van de natuurlijke of rechtspersoon of van
de maatschappij die zijn of haar schulden niet kan betalen, door de maatschappij die zijn of haar schulden niet kan betalen, door
ontoereikendheid van de activa. ontoereikendheid van de activa.

Art. 2.In artikel 15 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

Art. 2.In artikel 15 van hetzelfde besluit, vervangen bij het

koninklijk besluit van 16 oktober 1991, worden de volgende wijzigingen koninklijk besluit van 16 oktober 1991, worden de volgende wijzigingen
aangebracht : aangebracht :
2° in het tweede lid van § 4 vervallen de tweede, derde, vierde en 2° in het tweede lid van § 4 vervallen de tweede, derde, vierde en
vijfde zin; vijfde zin;
2° er wordt een § 5 ingevoegd, luidende : 2° er wordt een § 5 ingevoegd, luidende :
§ 5. NIRAS richt een insolvabiliteitsfonds op, dat beheerd wordt zoals § 5. NIRAS richt een insolvabiliteitsfonds op, dat beheerd wordt zoals
het fonds voor de financiering van de opdrachten op lange termijn het fonds voor de financiering van de opdrachten op lange termijn
bepaald in artikel 16. Het insolvabiliteitsfonds heeft uitsluitend tot bepaald in artikel 16. Het insolvabiliteitsfonds heeft uitsluitend tot
doel de financiering van de prestaties voor het beheer van het doel de financiering van de prestaties voor het beheer van het
radioactief afval en de ontmanteling van nucleaire installaties, die radioactief afval en de ontmanteling van nucleaire installaties, die
niet gedekt zijn ten gevolge van het faillissement of de niet gedekt zijn ten gevolge van het faillissement of de
insolvabiliteit van producenten/eigenaars en/of houders van insolvabiliteit van producenten/eigenaars en/of houders van
radioactief afval en exploitanten/eigenaars van nucleaire installaties radioactief afval en exploitanten/eigenaars van nucleaire installaties
vergund volgens de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming vergund volgens de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming
van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende
stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal
Agentschap voor Nucleaire Controle en het koninklijk besluit van 20 Agentschap voor Nucleaire Controle en het koninklijk besluit van 20
juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de
bevolking, de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de bevolking, de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de
ioniserende stralingen. Worden door het fonds niet gefinancierd, ioniserende stralingen. Worden door het fonds niet gefinancierd,
prestaties die het gevolg zijn ten gevolge van het faillissement of de prestaties die het gevolg zijn ten gevolge van het faillissement of de
insolvabiliteit van de producenten, exploitanten, eigenaars en houders insolvabiliteit van de producenten, exploitanten, eigenaars en houders
die industriële activiteiten hebben verricht met betrekking tot de die industriële activiteiten hebben verricht met betrekking tot de
radiumzuivering, waaronder de uraniumomzetting en - verrijking radiumzuivering, waaronder de uraniumomzetting en - verrijking
verricht in dit kader, en het gebruik van natuurlijke bronnen van verricht in dit kader, en het gebruik van natuurlijke bronnen van
radioactiviteit. radioactiviteit.
Elke ingekapselde bron, bedoeld in het voornoemde koninklijk besluit Elke ingekapselde bron, bedoeld in het voornoemde koninklijk besluit
van 20 juli 2001, die tot weesbron en afval is verklaard, en als afval van 20 juli 2001, die tot weesbron en afval is verklaard, en als afval
is overgedragen door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle is overgedragen door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
aan NIRAS wordt ten laste genomen door het insolvabiliteitsfonds. aan NIRAS wordt ten laste genomen door het insolvabiliteitsfonds.
Zolang het Agentschap geen uitspraak gedaan heeft over het Zolang het Agentschap geen uitspraak gedaan heeft over het
weeskarakter van de bron, wordt zij beheerd door NIRAS, die de weeskarakter van de bron, wordt zij beheerd door NIRAS, die de
beheerkosten aanrekent hetzij aan de eigenaar, hetzij aan het beheerkosten aanrekent hetzij aan de eigenaar, hetzij aan het
insolvabiliteitsfonds. insolvabiliteitsfonds.
Om de bedragen overeenstemmend met deze lasten terug te vorderen, Om de bedragen overeenstemmend met deze lasten terug te vorderen,
wendt NIRAS alle tot haar beschikking staande middelen aan wendt NIRAS alle tot haar beschikking staande middelen aan
overeenkomstig de bevoegdheden waarover zij beschikt volgens de wetten overeenkomstig de bevoegdheden waarover zij beschikt volgens de wetten
en koninklijke besluiten die haar beheersen tegen de betrokken en koninklijke besluiten die haar beheersen tegen de betrokken
producenten, exploitanten, eigenaars of houders, met inbegrip van producenten, exploitanten, eigenaars of houders, met inbegrip van
transacties en gerechtelijk verhaal. transacties en gerechtelijk verhaal.
De spijzing en het gebruik van het insolvabiliteitsfonds zijn De spijzing en het gebruik van het insolvabiliteitsfonds zijn
onderworpen aan de volgende regels : onderworpen aan de volgende regels :
1° onverminderd de hiernavolgende bepalingen is een reserve van 5 % 1° onverminderd de hiernavolgende bepalingen is een reserve van 5 %
bestemd voor het insolvabiliteitsfonds begrepen in de jaarlijkse bestemd voor het insolvabiliteitsfonds begrepen in de jaarlijkse
vergoedingen verschuldigd aan NIRAS. Deze reserve is verschuldigd in vergoedingen verschuldigd aan NIRAS. Deze reserve is verschuldigd in
functie van de evolutie van de middelen die beschikbaar zijn in dit functie van de evolutie van de middelen die beschikbaar zijn in dit
fonds; fonds;
2° behalve het geval voorzien in 3°, wordt, voor ieder jaar dat volgt 2° behalve het geval voorzien in 3°, wordt, voor ieder jaar dat volgt
op een jaar waarin de beschikbare middelen in het op een jaar waarin de beschikbare middelen in het
insolvabiliteitsfonds gelijk zijn aan of hoger zijn dan het hierna insolvabiliteitsfonds gelijk zijn aan of hoger zijn dan het hierna
gedefinieerde bedrag, de insluiting van de reserve van 5 % in de gedefinieerde bedrag, de insluiting van de reserve van 5 % in de
vergoedingen opgeschort. Het bedrag vanaf hetwelk deze opschorting van vergoedingen opgeschort. Het bedrag vanaf hetwelk deze opschorting van
kracht wordt, is gelijk aan het maximaal bedrag toepasselijk in het kracht wordt, is gelijk aan het maximaal bedrag toepasselijk in het
geval van faillissement of insolvabiliteit dat moet gedekt worden voor geval van faillissement of insolvabiliteit dat moet gedekt worden voor
de inrichtingen van de klassen II en III, zoals gedefinieerd in het de inrichtingen van de klassen II en III, zoals gedefinieerd in het
koninklijk besluit van 20 juli 2001. Dit bedrag wordt door NIRAS koninklijk besluit van 20 juli 2001. Dit bedrag wordt door NIRAS
iedere vijf jaar bepaald in het kader van de inventaris van alle iedere vijf jaar bepaald in het kader van de inventaris van alle
nucleaire installaties en alle terreinen die radioactieve stoffen nucleaire installaties en alle terreinen die radioactieve stoffen
bevatten die NIRAS moet opmaken en bijhouden krachtens de punten 1° en bevatten die NIRAS moet opmaken en bijhouden krachtens de punten 1° en
7° van artikel 179, § 2, van de wet van 8 augustus 1980 betreffende de 7° van artikel 179, § 2, van de wet van 8 augustus 1980 betreffende de
budgettaire voorstellen 1979-1980; budgettaire voorstellen 1979-1980;
3° ieder jaar en ten laatste in juni evalueert NIRAS voor het volgende 3° ieder jaar en ten laatste in juni evalueert NIRAS voor het volgende
jaar de middelen die beschikbaar zullen zijn in het jaar de middelen die beschikbaar zullen zijn in het
insolvabiliteitsfonds, rekening houdend met de intresten en uitgaven, insolvabiliteitsfonds, rekening houdend met de intresten en uitgaven,
die voorzien worden op basis van de gegevens waarover NIRAS op dat die voorzien worden op basis van de gegevens waarover NIRAS op dat
ogenblik beschikt. Indien gedurende een periode van opschorting van de ogenblik beschikt. Indien gedurende een periode van opschorting van de
betaling van de reserve van 5 % vastgesteld wordt dat in het volgende betaling van de reserve van 5 % vastgesteld wordt dat in het volgende
jaar een gevaar bestaat dat de middelen beschikbaar in het jaar een gevaar bestaat dat de middelen beschikbaar in het
insolvabiliteitsfonds niet de hiernavermelde benedenlimiet bereiken, insolvabiliteitsfonds niet de hiernavermelde benedenlimiet bereiken,
wordt de opschorting vanaf het volgende jaar opgeheven. Deze wordt de opschorting vanaf het volgende jaar opgeheven. Deze
benedenlimiet is gelijk aan het in 2° gedefinieerde bedrag, verminderd benedenlimiet is gelijk aan het in 2° gedefinieerde bedrag, verminderd
met de jaarlijkse intrest die voorzien wordt op dit bedrag. Deze met de jaarlijkse intrest die voorzien wordt op dit bedrag. Deze
intrest wordt bepaald op basis van een rentevoet van 2 % verhoogd met intrest wordt bepaald op basis van een rentevoet van 2 % verhoogd met
de inflatie. De beëindiging van de opschortingsperiode wordt aan de de inflatie. De beëindiging van de opschortingsperiode wordt aan de
betrokken producenten, exploitanten, eigenaars of houders meegedeeld betrokken producenten, exploitanten, eigenaars of houders meegedeeld
door middel van een voorafgaande kennisgeving van tenminste zes door middel van een voorafgaande kennisgeving van tenminste zes
maanden door bemiddeling van het Vast Technisch Comité, gedefinieerd maanden door bemiddeling van het Vast Technisch Comité, gedefinieerd
in artikel 13, § 4; in artikel 13, § 4;
4° in normale omstandigheden, d.w.z. buiten hetzij de dringende 4° in normale omstandigheden, d.w.z. buiten hetzij de dringende
gevallen die aanzienlijke snelle afhalingen van het fonds afdwingen, gevallen die aanzienlijke snelle afhalingen van het fonds afdwingen,
hetzij de gevallen van optreden van meerdere belangrijke hetzij de gevallen van optreden van meerdere belangrijke
faillissementen of insolvabiliteiten in een korte tijdspanne, mogen de faillissementen of insolvabiliteiten in een korte tijdspanne, mogen de
jaarlijkse opnames uit het insolvabiliteitsfonds de jaarlijkse jaarlijkse opnames uit het insolvabiliteitsfonds de jaarlijkse
ontvangsten, gevormd door de insluiting van de reserve van 5 % in de ontvangsten, gevormd door de insluiting van de reserve van 5 % in de
betalingen en de intrestopbrengsten, niet overschrijden; betalingen en de intrestopbrengsten, niet overschrijden;
5° in de 2 uitsluitingsgevallen bedoeld in 4°, mogen de beschikbare 5° in de 2 uitsluitingsgevallen bedoeld in 4°, mogen de beschikbare
middelen in het insolvabiliteitsfonds niet kleiner worden dan 50 % van middelen in het insolvabiliteitsfonds niet kleiner worden dan 50 % van
het bedrag gedefinieerd in 2°; het bedrag gedefinieerd in 2°;
Ieder jaar, dat de reserve van 5 % al dan niet begrepen is in de Ieder jaar, dat de reserve van 5 % al dan niet begrepen is in de
vergoedingen, worden de intresten op de beschikbare middelen in het vergoedingen, worden de intresten op de beschikbare middelen in het
fonds gestort in dit fonds. fonds gestort in dit fonds.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2006.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2006.

Art. 4.Onze Minister van Energie en Onze Minister van Financiën zijn,

Art. 4.Onze Minister van Energie en Onze Minister van Financiën zijn,

ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Napels, 2 juni 2006. Gegeven te Napels, 2 juni 2006.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Energie, De Minister van Energie,
M. VERWILGHEN M. VERWILGHEN
De Minister van Financiën, De Minister van Financiën,
D. REYNDERS D. REYNDERS
Advies 39.952/3 van de afdeling wetgeving van de Raad van State Advies 39.952/3 van de afdeling wetgeving van de Raad van State
De Raad van State, afdeling wetgeving, derde kamer, op 24 februari De Raad van State, afdeling wetgeving, derde kamer, op 24 februari
2006 door de Minister van Energie verzocht hem, binnen een termijn van 2006 door de Minister van Energie verzocht hem, binnen een termijn van
dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk dertig dagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk
besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1981 besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1981
houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de houdende bepaling van de opdrachten en de werkingsmodaliteiten van de
Openbare Instelling voor het beheer van radioactief afval en Openbare Instelling voor het beheer van radioactief afval en
splijtstoffen", heeft op 14 maart 2006 het volgende advies gegeven: splijtstoffen", heeft op 14 maart 2006 het volgende advies gegeven:
1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State, heeft de afdeling gecoördineerde wetten op de Raad van State, heeft de afdeling
wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de
steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of
aan de voorgeschreven vormvereisten is voldaan. aan de voorgeschreven vormvereisten is voldaan.
Daarnaast bevat dit advies ook een aantal opmerkingen over andere Daarnaast bevat dit advies ook een aantal opmerkingen over andere
punten. Daaruit mag echter niet worden afgeleid dat de afdeling punten. Daaruit mag echter niet worden afgeleid dat de afdeling
wetgeving binnen de haar toegemeten termijn een exhaustief onderzoek wetgeving binnen de haar toegemeten termijn een exhaustief onderzoek
van het ontwerp heeft kunnen verrichten. van het ontwerp heeft kunnen verrichten.
ONDERZOEK VAN DE TEKST ONDERZOEK VAN DE TEKST
Aanhef Aanhef
2. In de Franse tekst van het eerste lid van de aanhef dienen de 2. In de Franse tekst van het eerste lid van de aanhef dienen de
woorden "de haute activité" te worden ingevoegd voor de woorden "et woorden "de haute activité" te worden ingevoegd voor de woorden "et
des sources orphelines". des sources orphelines".
3. In de Nederlandse tekst van het tweede lid van de aanhef, dat 3. In de Nederlandse tekst van het tweede lid van de aanhef, dat
overigens van plaats dient te verwisselen met het eerste lid, schrijve overigens van plaats dient te verwisselen met het eerste lid, schrijve
men "vervangen bij de wet" in plaats van "vervangen door de wet". men "vervangen bij de wet" in plaats van "vervangen door de wet".
4. Het derde lid van de aanhef dient te worden weggelaten. De aldaar 4. Het derde lid van de aanhef dient te worden weggelaten. De aldaar
vermelde faillissementswet biedt immers geen rechtsgrond voor het vermelde faillissementswet biedt immers geen rechtsgrond voor het
ontworpen koninklijk besluit. ontworpen koninklijk besluit.
5. In fine van het vierde lid van de aanhef schrijve men: "..., 5. In fine van het vierde lid van de aanhef schrijve men: "...,
inzonderheid op de artikelen 1 en 15, vervangen bij het koninklijk inzonderheid op de artikelen 1 en 15, vervangen bij het koninklijk
besluit van 16 oktober 1991;". besluit van 16 oktober 1991;".
6. De overwegingen vervat in het vijfde en het zesde lid van de aanhef 6. De overwegingen vervat in het vijfde en het zesde lid van de aanhef
kunnen worden geschrapt, temeer nu wordt voorzien in een Verslag aan kunnen worden geschrapt, temeer nu wordt voorzien in een Verslag aan
de Koning. de Koning.
7. Na het zevende lid dient een nieuw lid te worden ingevoegd waarin 7. Na het zevende lid dient een nieuw lid te worden ingevoegd waarin
verwezen wordt naar het akkoord van de Minister van Begroting van 17 verwezen wordt naar het akkoord van de Minister van Begroting van 17
februari 2006. februari 2006.
8. Het achtste lid van de aanhef dient als volgt te worden 8. Het achtste lid van de aanhef dient als volgt te worden
geredigeerd: geredigeerd:
« Gelet op advies 39.952/3 van de Raad van State, gegeven op 14 maart « Gelet op advies 39.952/3 van de Raad van State, gegeven op 14 maart
2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de 2006, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State;". gecoördineerde wetten op de Raad van State;".

Artikel 1.9. In de inleidende zin dient te worden vermeld dat artikel

Artikel 1.9. In de inleidende zin dient te worden vermeld dat artikel

1 van het koninklijk besluit van 30 maart 1981 is vervangen bij het 1 van het koninklijk besluit van 30 maart 1981 is vervangen bij het
koninklijk besluit van 16 oktober 1991. koninklijk besluit van 16 oktober 1991.
Eenzelfde opmerking geldt voor de inleidende zin van artikel 2 van het Eenzelfde opmerking geldt voor de inleidende zin van artikel 2 van het
ontwerp met betrekking tot artikel 15 van het koninklijk besluit van ontwerp met betrekking tot artikel 15 van het koninklijk besluit van
30 maart 1981. 30 maart 1981.
10. In de ontworpen definitie van "insolvabiliteit" schrijve men 10. In de ontworpen definitie van "insolvabiliteit" schrijve men
"staat van de natuurlijke of rechtspersoon die... ». "staat van de natuurlijke of rechtspersoon die... ».

Art. 2.11.1. In de eerste volzin van het ontworpen artikel 15, § 5,

Art. 2.11.1. In de eerste volzin van het ontworpen artikel 15, § 5,

eerste lid (artikel 2, 2°, van het ontwerp), dienen de woorden "en dat eerste lid (artikel 2, 2°, van het ontwerp), dienen de woorden "en dat
gespijsd wordt door een reserve van 5 % begrepen in de vergoedingen" gespijsd wordt door een reserve van 5 % begrepen in de vergoedingen"
te worden weggelaten, omdat zij een onnodige herhaling zijn van het te worden weggelaten, omdat zij een onnodige herhaling zijn van het
bepaalde in het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 1°. bepaalde in het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 1°.
11.2. Gelet op opmerking 8.1, dient de tweede volzin van het ontworpen 11.2. Gelet op opmerking 8.1, dient de tweede volzin van het ontworpen
artikel 15, § 5, eerste lid, verwerkt te worden in het ontworpen artikel 15, § 5, eerste lid, verwerkt te worden in het ontworpen
artikel 15, § 5, vierde lid, 1°. artikel 15, § 5, vierde lid, 1°.
11.3. In de derde volzin van het ontworpen artikel 15, § 5, eerste 11.3. In de derde volzin van het ontworpen artikel 15, § 5, eerste
lid, schrijve men "Het insolvabiliteitsfonds heeft uitsluitend tot lid, schrijve men "Het insolvabiliteitsfonds heeft uitsluitend tot
doel de financiering... » in plaats van "De opnames uit het doel de financiering... » in plaats van "De opnames uit het
insolvabiliteitsfonds dienen uitsluitend voor de financiering...". insolvabiliteitsfonds dienen uitsluitend voor de financiering...".
11.4. In de vierde volzin van het ontworpen artikel 15, § 5, eerste 11.4. In de vierde volzin van het ontworpen artikel 15, § 5, eerste
lid, schrijve men "Worden door het fonds niet gefinancierd, prestaties lid, schrijve men "Worden door het fonds niet gefinancierd, prestaties
die het gevolg zijn van..." in plaats van "Zijn uitgesloten de opnames die het gevolg zijn van..." in plaats van "Zijn uitgesloten de opnames
ten gevolge van...". ten gevolge van...".
12. Men redigere de eerste volzin van het ontworpen artikel 15, § 5, 12. Men redigere de eerste volzin van het ontworpen artikel 15, § 5,
tweede lid, als volgt: tweede lid, als volgt:
« Elke ingekapselde bron, bedoeld in het voornoemde koninklijk besluit « Elke ingekapselde bron, bedoeld in het voornoemde koninklijk besluit
van 20 juli 2001, die tot weesbron en afval is verklaard, en als afval van 20 juli 2001, die tot weesbron en afval is verklaard, en als afval
is overgedragen door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle is overgedragen door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
aan de Instelling, wordt ten laste genomen door het aan de Instelling, wordt ten laste genomen door het
insolvabiliteitsfonds. » insolvabiliteitsfonds. »
13.1. In fine van de Nederlandse tekst van het ontworpen artikel 15, § 13.1. In fine van de Nederlandse tekst van het ontworpen artikel 15, §
5, vierde lid, 1°, schrijve men "de Instelling" in plaats van "het 5, vierde lid, 1°, schrijve men "de Instelling" in plaats van "het
organisme". organisme".
13.2. In fine van het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 3°, 13.2. In fine van het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 3°,
schrappe men de woorden ", van het koninklijk besluit van 30 maart schrappe men de woorden ", van het koninklijk besluit van 30 maart
1981". 1981".
13.3. In het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 4°, is niet 13.3. In het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 4°, is niet
duidelijk wat bedoeld wordt met de woorden "dringende gevallen die duidelijk wat bedoeld wordt met de woorden "dringende gevallen die
aanzienlijke snelle afhalingen van het fonds afdwingen". Zulks klemt aanzienlijke snelle afhalingen van het fonds afdwingen". Zulks klemt
des te meer omdat de daaropvolgende bepaling ook reeds een des te meer omdat de daaropvolgende bepaling ook reeds een
omschrijving van een "dringend geval" lijkt te bevatten. Het verdient omschrijving van een "dringend geval" lijkt te bevatten. Het verdient
dan ook aanbeveling deze onduidelijkheid, minstens in het Verslag aan dan ook aanbeveling deze onduidelijkheid, minstens in het Verslag aan
de Koning, weg te werken. de Koning, weg te werken.
13.4. Het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 6°, luidt als volgt : 13.4. Het ontworpen artikel 15, § 5, vierde lid, 6°, luidt als volgt :
« Indien dringende gevallen niet toelaten de bepalingen bedoeld in 5° « Indien dringende gevallen niet toelaten de bepalingen bedoeld in 5°
te eerbiedigen, en indien de wedersamenstelling van het te eerbiedigen, en indien de wedersamenstelling van het
insolvabiliteitsfonds door de ontvangsten, gevormd door de insluiting insolvabiliteitsfonds door de ontvangsten, gevormd door de insluiting
van de reserve van 5 % in de vergoedingen en de intrestopbrengsten, van de reserve van 5 % in de vergoedingen en de intrestopbrengsten,
niet voldoende snel kan verwezenlijkt worden, neemt de Minister, mits niet voldoende snel kan verwezenlijkt worden, neemt de Minister, mits
een voorafgaande kennisgeving van twee maanden, overgangsmaatregelen een voorafgaande kennisgeving van twee maanden, overgangsmaatregelen
die toelaten het insolvabiliteitsfonds opnieuw te spijzen. » die toelaten het insolvabiliteitsfonds opnieuw te spijzen. »
Voor zover de in die bepaling vervatte delegatie aan de minister een Voor zover de in die bepaling vervatte delegatie aan de minister een
verhoging van de reserve van 5 % tot gevolg zou hebben, kan daartoe verhoging van de reserve van 5 % tot gevolg zou hebben, kan daartoe
geen rechtsgrond worden gevonden in artikel 179, § 2, 12°, van de wet geen rechtsgrond worden gevonden in artikel 179, § 2, 12°, van de wet
van 8 augustus 1980 betreffende de budgettaire voorstellen 1979-1980. van 8 augustus 1980 betreffende de budgettaire voorstellen 1979-1980.
Die bepaling voorziet erin dat de Koning de financieringsvoorwaarden Die bepaling voorziet erin dat de Koning de financieringsvoorwaarden
van de activiteiten van de Instelling kan reglementeren. Met het doel van de activiteiten van de Instelling kan reglementeren. Met het doel
het financiële evenwicht van de Instelling te waarborgen kan de Koning het financiële evenwicht van de Instelling te waarborgen kan de Koning
in de kosten van de prestaties een aandeel insluiten om een provisie in de kosten van de prestaties een aandeel insluiten om een provisie
te vormen om het eventuele faillissement of onvermogen van bepaalde te vormen om het eventuele faillissement of onvermogen van bepaalde
producenten te ondervangen, en dit tot een maximum van 5 % van de producenten te ondervangen, en dit tot een maximum van 5 % van de
kosten van de prestaties. kosten van de prestaties.
Het zo-even genoemde wettelijke maximum kan niet worden overschreden Het zo-even genoemde wettelijke maximum kan niet worden overschreden
door de Koning. A fortiori kan daartoe geen machtiging worden verleend door de Koning. A fortiori kan daartoe geen machtiging worden verleend
door de Koning aan de minister. door de Koning aan de minister.

Art. 3.14. Dit artikel bepaalt dat het ontworpen besluit uitwerking

Art. 3.14. Dit artikel bepaalt dat het ontworpen besluit uitwerking

heeft met ingang van 1 januari 2006. heeft met ingang van 1 januari 2006.
In dat verband moet worden opgemerkt dat het verlenen van In dat verband moet worden opgemerkt dat het verlenen van
terugwerkende kracht aan besluiten slechts onder bepaalde voorwaarden terugwerkende kracht aan besluiten slechts onder bepaalde voorwaarden
toelaatbaar kan worden geacht. toelaatbaar kan worden geacht.
Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel Het verlenen van terugwerkende kracht aan besluiten is enkel
toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag toelaatbaar ingeval voor de retroactiviteit een wettelijke grondslag
bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling die, met bestaat, de retroactiviteit betrekking heeft op een regeling die, met
inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in inachtneming van het gelijkheidsbeginsel, voordelen toekent of in
zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van zoverre de retroactiviteit noodzakelijk is voor de goede werking van
de diensten en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden de diensten en daardoor, in beginsel, geen verkregen situaties worden
aangetast. aangetast.
Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van Enkel indien de retroactiviteit van de ontworpen regeling in één van
de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt. de opgesomde gevallen valt in te passen, kan deze worden gebillijkt.
Slotopmerking Slotopmerking
15. De stellers van het ontwerp doen er goed aan de ontworpen tekst 15. De stellers van het ontwerp doen er goed aan de ontworpen tekst
aan een bijkomende redactionele en taalkundige controle te aan een bijkomende redactionele en taalkundige controle te
onderwerpen. Als gevolg van fouten in de zinsconstructie zijn bepaalde onderwerpen. Als gevolg van fouten in de zinsconstructie zijn bepaalde
artikelen immers moeilijk leesbaar. artikelen immers moeilijk leesbaar.
Het ontwerp dient eveneens grondig te worden herzien om het in Het ontwerp dient eveneens grondig te worden herzien om het in
overeenstemming te brengen met de regels van de wetgevingstechniek. overeenstemming te brengen met de regels van de wetgevingstechniek.
Ook zal aandacht moeten worden besteed aan de overeenstemming tussen Ook zal aandacht moeten worden besteed aan de overeenstemming tussen
de Nederlandse en de Franse tekst van het ontwerp. de Nederlandse en de Franse tekst van het ontwerp.
De kamer was samengesteld uit De kamer was samengesteld uit
de Heren D. Albrecht, de Heren D. Albrecht,
kamervoorzitter, kamervoorzitter,
J. Smets, B. Seutin, J. Smets, B. Seutin,
staatsraden, staatsraden,
H. Cousy, J. Velaers, H. Cousy, J. Velaers,
assessoren van de afdeling wetgeving, assessoren van de afdeling wetgeving,
Mevrouw A.-M. Goossens, Mevrouw A.-M. Goossens,
griffier. griffier.
Het verslag werd uitgebracht door de H. P. Depuydt, eerste auditeur- Het verslag werd uitgebracht door de H. P. Depuydt, eerste auditeur-
wnd. afdelingshoofd. wnd. afdelingshoofd.
De griffier, De griffier,
A.-M. Goossens A.-M. Goossens
De voorzitter, De voorzitter,
D. Albrecht. D. Albrecht.
^