Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 02/04/2003
← Terug naar "Koninklijk besluit betreffende de vergunningen voor de levering van elektriciteit door tussenpersonen en betreffende de gedragsregels die op hen van toepassing zijn "
Koninklijk besluit betreffende de vergunningen voor de levering van elektriciteit door tussenpersonen en betreffende de gedragsregels die op hen van toepassing zijn Koninklijk besluit betreffende de vergunningen voor de levering van elektriciteit door tussenpersonen en betreffende de gedragsregels die op hen van toepassing zijn
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
2 APRIL 2003. - Koninklijk besluit betreffende de vergunningen voor de 2 APRIL 2003. - Koninklijk besluit betreffende de vergunningen voor de
levering van elektriciteit door tussenpersonen en betreffende de levering van elektriciteit door tussenpersonen en betreffende de
gedragsregels die op hen van toepassing zijn gedragsregels die op hen van toepassing zijn
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de
elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikelen 18 en 30, § 2; elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikelen 18 en 30, § 2;
Gelet op het advies van de Commissie voor de Regulering van de Gelet op het advies van de Commissie voor de Regulering van de
Elektriciteit en het Gas gegeven op 10 september 2001; Elektriciteit en het Gas gegeven op 10 september 2001;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11
juli 2002; juli 2002;
Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek om advies Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek om advies
door de Raad van State binnen een termijn van een maand; door de Raad van State binnen een termijn van een maand;
Gelet op het advies 33.972/1 van de Raad van State, gegeven op 19 Gelet op het advies 33.972/1 van de Raad van State, gegeven op 19
december 2002, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de december 2002, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van
Mobiliteit en Vervoer en van Onze Staatssecretaris voor Energie, Mobiliteit en Vervoer en van Onze Staatssecretaris voor Energie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Definities HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april

Artikel 1.De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april

1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt zijn van 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt zijn van
toepassing op dit besluit. toepassing op dit besluit.
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder »vergunning » Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder »vergunning »
de vergunning bedoeld in artikel 2. de vergunning bedoeld in artikel 2.
HOOFDSTUK II. - Vergunningen voor de levering van elektriciteit HOOFDSTUK II. - Vergunningen voor de levering van elektriciteit
Afdeling 1. - Vergunningen Afdeling 1. - Vergunningen

Art. 2.Voor de levering van elektriciteit door een tussenpersoon aan

Art. 2.Voor de levering van elektriciteit door een tussenpersoon aan

in België gevestigde afnemers die verbonden zijn met het in België gevestigde afnemers die verbonden zijn met het
transmissienet of met een directe lijn waarvan de nominale spanning transmissienet of met een directe lijn waarvan de nominale spanning
hoger is dan 70.000 volt, is een vergunning vereist. hoger is dan 70.000 volt, is een vergunning vereist.
De vergunning wordt uitgereikt overeenkomstig dit besluit. De vergunning wordt uitgereikt overeenkomstig dit besluit.
Afdeling 2. - Toekenningscriteria van de vergunningen Afdeling 2. - Toekenningscriteria van de vergunningen

Art. 3.§ 1. De aanvrager van een vergunning moet aantonen dat hij

Art. 3.§ 1. De aanvrager van een vergunning moet aantonen dat hij

beschikt over voldoende middelen om : beschikt over voldoende middelen om :
1° zijn financiële verplichtingen na te leven ten opzichte van zijn 1° zijn financiële verplichtingen na te leven ten opzichte van zijn
producent, distributeur, tussenpersoon of afnemer, alsook van de producent, distributeur, tussenpersoon of afnemer, alsook van de
netbeheerder en de overheden; netbeheerder en de overheden;
2° de naleving van de openbare dienstverplichtingen, bedoeld in de 2° de naleving van de openbare dienstverplichtingen, bedoeld in de
genoemde wet van 29 april 1999 en de uitvoeringsbesluiten, die hem genoemde wet van 29 april 1999 en de uitvoeringsbesluiten, die hem
zijn toegewezen, te verzekeren; zijn toegewezen, te verzekeren;
3° het technisch reglement na te leven. 3° het technisch reglement na te leven.
§ 2. Om de elektriciteitsbevoorrading van de afnemers van de aanvrager § 2. Om de elektriciteitsbevoorrading van de afnemers van de aanvrager
van een vergunning en het gebruik van het transmissienet op een van een vergunning en het gebruik van het transmissienet op een
veilige, betrouwbare en doelmatige wijze te laten verlopen, bewijst de veilige, betrouwbare en doelmatige wijze te laten verlopen, bewijst de
aanvrager van een vergunning bovendien dat hij beschikt over : aanvrager van een vergunning bovendien dat hij beschikt over :
1° voldoende personeel met de nodige ervaring op het vlak van de 1° voldoende personeel met de nodige ervaring op het vlak van de
levering van elektriciteit; levering van elektriciteit;
2° een beheersstructuur alsook een administratieve en boekhoudkundige 2° een beheersstructuur alsook een administratieve en boekhoudkundige
organisatie, aangepast aan de activiteiten die hij gaat uitoefenen. organisatie, aangepast aan de activiteiten die hij gaat uitoefenen.
§ 3. De aanvrager van een vergunning verbindt er zich toe te § 3. De aanvrager van een vergunning verbindt er zich toe te
beschikken over voldoende capaciteiten inzake vermogen en energie, om beschikken over voldoende capaciteiten inzake vermogen en energie, om
de bevoorrading van zijn afnemers te verzekeren, overeenkomstig het de bevoorrading van zijn afnemers te verzekeren, overeenkomstig het
technisch reglement en de met zijn afnemers gesloten en/of nog af te technisch reglement en de met zijn afnemers gesloten en/of nog af te
sluiten contracten, en om de naleving van de hem opgelegde openbare sluiten contracten, en om de naleving van de hem opgelegde openbare
dienstverplichtingen te verzekeren. dienstverplichtingen te verzekeren.
Afdeling 3. - Toekenningsprocedure van de vergunning Afdeling 3. - Toekenningsprocedure van de vergunning

Art. 4.De vergunning kan worden aangevraagd door een natuurlijke of

Art. 4.De vergunning kan worden aangevraagd door een natuurlijke of

rechtspersoon gevestigd in één van de staten die deel uitmaken van de rechtspersoon gevestigd in één van de staten die deel uitmaken van de
Europese Economische Ruimte. Europese Economische Ruimte.

Art. 5.De vergunningsaanvraag wordt in drie exemplaren gericht aan de

Art. 5.De vergunningsaanvraag wordt in drie exemplaren gericht aan de

commissie per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs. De aanvraag commissie per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs. De aanvraag
wordt door de aanvrager of zijn gemachtigde ondertekend en wordt door de aanvrager of zijn gemachtigde ondertekend en
gedagtekend. gedagtekend.

Art. 6.Op straffe van onontvankelijkheid van de vergunningsaanvraag,

Art. 6.Op straffe van onontvankelijkheid van de vergunningsaanvraag,

omvat het dossier dat bij de aanvraag wordt gevoegd : omvat het dossier dat bij de aanvraag wordt gevoegd :
1° de identiteit van de aanvrager, zijn volledig adres en eventueel 1° de identiteit van de aanvrager, zijn volledig adres en eventueel
het adres waar de exploitatie zal plaatsvinden in België; de statuten het adres waar de exploitatie zal plaatsvinden in België; de statuten
van de aanvrager indien hij opgericht is onder de vorm van een van de aanvrager indien hij opgericht is onder de vorm van een
rechtspersoon, of het ontwerp van de statuten van de op te richten rechtspersoon, of het ontwerp van de statuten van de op te richten
rechtspersoon; rechtspersoon;
2° de algemene en technische informatie betreffende de organisatie van 2° de algemene en technische informatie betreffende de organisatie van
de aanvrager die de commissie moet toelaten te oordelen of de de aanvrager die de commissie moet toelaten te oordelen of de
aanvrager in staat is om zijn verbintenissen en verplichtingen, aanvrager in staat is om zijn verbintenissen en verplichtingen,
bedoeld in artikel 3, na te komen. bedoeld in artikel 3, na te komen.
De informatie die door de aanvrager in het raam van het eerste lid, De informatie die door de aanvrager in het raam van het eerste lid,
2°, verstrekt wordt, omvat in het bijzonder : 2°, verstrekt wordt, omvat in het bijzonder :
- een eensluidend verklaard afschrift van de goedgekeurde - een eensluidend verklaard afschrift van de goedgekeurde
jaarrekeningen van de drie laatste boekjaren die zijn neergelegd bij jaarrekeningen van de drie laatste boekjaren die zijn neergelegd bij
de griffie van de rechtbank van koophandel en bij de balanscentrale de griffie van de rechtbank van koophandel en bij de balanscentrale
van de nationale bank of elke andere equivalente instantie in het van de nationale bank of elke andere equivalente instantie in het
buitenland, wanneer zij ter beschikking zijn; buitenland, wanneer zij ter beschikking zijn;
- een prognose met betrekking tot de balansen en jaarrekeningen voor - een prognose met betrekking tot de balansen en jaarrekeningen voor
de vijf volgende jaren; de vijf volgende jaren;
- een schriftelijke verklaring waarin de aanvrager zich ertoe verbindt - een schriftelijke verklaring waarin de aanvrager zich ertoe verbindt
het technisch reglement na te leven. het technisch reglement na te leven.
- een boekhoudkundig plan; - een boekhoudkundig plan;
- een gedetailleerd plan betreffende het personeel met organigram; - een gedetailleerd plan betreffende het personeel met organigram;
- een overzicht van de maatregelen die genomen zijn om de - een overzicht van de maatregelen die genomen zijn om de
vertrouwelijkheid van de commerciële gegevens te waarborgen. vertrouwelijkheid van de commerciële gegevens te waarborgen.

Art. 7.Binnen tien kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag stuurt

Art. 7.Binnen tien kalenderdagen na ontvangst van de aanvraag stuurt

de commissie naar de aanvrager een ontvangstbewijs en deelt dit mee de commissie naar de aanvrager een ontvangstbewijs en deelt dit mee
aan de minister. Desgevallend verzoekt de commissie de aanvrager haar aan de minister. Desgevallend verzoekt de commissie de aanvrager haar
de ontbrekende stukken of bijkomende inlichtingen te bezorgen binnen de ontbrekende stukken of bijkomende inlichtingen te bezorgen binnen
een termijn van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag van de een termijn van dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag van de
ontvangst van de kennisgeving. ontvangst van de kennisgeving.
Indien op het einde van deze termijn, de aanvrager in gebreke blijft Indien op het einde van deze termijn, de aanvrager in gebreke blijft
ontbrekende stukken of de bijkomende inlichtingen te verschaffen, ontbrekende stukken of de bijkomende inlichtingen te verschaffen,
wordt de aanvraag verworpen. wordt de aanvraag verworpen.

Art. 8.Binnen de dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de

Art. 8.Binnen de dertig kalenderdagen, te rekenen vanaf de

ontvangstdatum van de aanvraag, of desgevallend vanaf de ontvangstdatum van de aanvraag, of desgevallend vanaf de
ontvangstdatum van de ontbrekende stukken of de bijkomende ontvangstdatum van de ontbrekende stukken of de bijkomende
inlichtingen, bezorgt de commissie per aangetekend schrijven aan de inlichtingen, bezorgt de commissie per aangetekend schrijven aan de
minister of aan zijn afgevaardigde, haar voorstel tot vergunning, of minister of aan zijn afgevaardigde, haar voorstel tot vergunning, of
haar voorstel tot weigering, evenals het volledige desbetreffende haar voorstel tot weigering, evenals het volledige desbetreffende
dossier, inzonderheid met inbegrip van de stukken bedoeld in artikel dossier, inzonderheid met inbegrip van de stukken bedoeld in artikel
6. Indien de commissie voorstelt de vergunning te weigeren, wordt haar 6. Indien de commissie voorstelt de vergunning te weigeren, wordt haar
voorstel met redenen omkleed. De commissie deelt de aanvrager mee dat voorstel met redenen omkleed. De commissie deelt de aanvrager mee dat
haar voorstel werd overgemaakt aan de minister. haar voorstel werd overgemaakt aan de minister.
Indien de minister beslist de vergunning toe te kennen, wordt het Indien de minister beslist de vergunning toe te kennen, wordt het
desbetreffende ministerieel besluit bij uittreksel in het Belgisch desbetreffende ministerieel besluit bij uittreksel in het Belgisch
Staatsblad bekendgemaakt. Indien de tussenpersoon elektriciteit levert Staatsblad bekendgemaakt. Indien de tussenpersoon elektriciteit levert
aan eindafnemers die niet in aanmerking komen, kan het ministerieel aan eindafnemers die niet in aanmerking komen, kan het ministerieel
besluit specifieke toekenningsvoorwaarden betreffende statistische en besluit specifieke toekenningsvoorwaarden betreffende statistische en
boekhoudingsgegevens bevatten. boekhoudingsgegevens bevatten.
Indien de minister beslist de vergunning niet toe te kennen, worden de Indien de minister beslist de vergunning niet toe te kennen, worden de
aanvrager en de commissie daarvan in kennis gesteld bij aangetekend aanvrager en de commissie daarvan in kennis gesteld bij aangetekend
schrijven, binnen een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen schrijven, binnen een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen
vanaf de ontvangst van het voorstel van de commissie. vanaf de ontvangst van het voorstel van de commissie.

Art. 9.Het ministerieel besluit waarbij de vergunning wordt

Art. 9.Het ministerieel besluit waarbij de vergunning wordt

toegekend, wordt de aanvrager, de commissie en de netbeheerder per toegekend, wordt de aanvrager, de commissie en de netbeheerder per
aangetekende brief ter kennis gebracht binnen een termijn van dertig aangetekende brief ter kennis gebracht binnen een termijn van dertig
kalenderdagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het voorstel van de kalenderdagen, te rekenen vanaf de ontvangst van het voorstel van de
commissie. commissie.

Art. 10.De vergunning bevat de informatie bedoeld in het artikel 6,

Art. 10.De vergunning bevat de informatie bedoeld in het artikel 6,

1°, met uitzondering van deze betreffende de statuten. 1°, met uitzondering van deze betreffende de statuten.

Art. 11.De vergunning wordt toegekend voor een duur van vijf jaar.

Art. 11.De vergunning wordt toegekend voor een duur van vijf jaar.

Afdeling 4. - Schorsing, herziening en intrekking van de vergunning Afdeling 4. - Schorsing, herziening en intrekking van de vergunning

Art. 12.§ 1. De commissie stelt de houder van de vergunning in

Art. 12.§ 1. De commissie stelt de houder van de vergunning in

gebreke als hij : gebreke als hij :
1° in gebreke blijft de bepalingen van dit besluit na te leven; 1° in gebreke blijft de bepalingen van dit besluit na te leven;
2° de hem opgelegde openbaredienst-verplichtingen inzake de regelmaat 2° de hem opgelegde openbaredienst-verplichtingen inzake de regelmaat
en kwaliteit van de elektriciteitsleveringen en inzake de bevoorrading en kwaliteit van de elektriciteitsleveringen en inzake de bevoorrading
van de niet in aanmerking komende afnemers niet naleeft; van de niet in aanmerking komende afnemers niet naleeft;
3° de bepalingen inzake het technisch reglement die op hem van 3° de bepalingen inzake het technisch reglement die op hem van
toepassing zijn, niet naleeft. toepassing zijn, niet naleeft.
§ 2. De commissie stelt de vergunninghouder in gebreke per § 2. De commissie stelt de vergunninghouder in gebreke per
aangetekend, met redenen omkleed schrijven en verleent hem, behoudens aangetekend, met redenen omkleed schrijven en verleent hem, behoudens
bedrog of herhaling, dertig kalenderdagen, om zich in overeenstemming bedrog of herhaling, dertig kalenderdagen, om zich in overeenstemming
te stellen met de niet nageleefde verplichtingen. Een afschrift van te stellen met de niet nageleefde verplichtingen. Een afschrift van
deze ingebrekestelling wordt gericht aan de minister. deze ingebrekestelling wordt gericht aan de minister.
§ 3. De termijn van dertig kalenderdagen als bedoeld in § 2 kan § 3. De termijn van dertig kalenderdagen als bedoeld in § 2 kan
ingekort worden ingeval de commissie vaststelt dat de tekortkoming of ingekort worden ingeval de commissie vaststelt dat de tekortkoming of
waargenomen fout schade kan toebrengen aan de veiligheid van het net. waargenomen fout schade kan toebrengen aan de veiligheid van het net.
§ 4. Indien de vergunninghouder binnen de termijn die hem in de § 4. Indien de vergunninghouder binnen de termijn die hem in de
gebrekstelling wordt opgelegd, zijn verplichtingen niet is nagekomen, gebrekstelling wordt opgelegd, zijn verplichtingen niet is nagekomen,
kan de commissie, na de vergunninghouder gehoord te hebben, aan de kan de commissie, na de vergunninghouder gehoord te hebben, aan de
minister voorstellen om de vergunning gedurende een periode van dertig minister voorstellen om de vergunning gedurende een periode van dertig
kalenderdagen te schorsen of om de vergunning te herzien, gepaard kalenderdagen te schorsen of om de vergunning te herzien, gepaard
gaande met specifieke en tijdelijke voorwaarden, of om de vergunning gaande met specifieke en tijdelijke voorwaarden, of om de vergunning
definitief in te trekken. definitief in te trekken.
Ingeval van bedrog of herhaling, kan de minister de vergunning Ingeval van bedrog of herhaling, kan de minister de vergunning
onmiddellijk intrekken. onmiddellijk intrekken.
De minister brengt de vergunninghouder, de commissie en de De minister brengt de vergunninghouder, de commissie en de
netbeheerder op de hoogte van zijn beslissing per aangetekend netbeheerder op de hoogte van zijn beslissing per aangetekend
schrijven. schrijven.
§ 5. De minister trekt de vergunning in ingeval van vereffening of § 5. De minister trekt de vergunning in ingeval van vereffening of
faillissement van de vergunninghouder. Hij informeert er per faillissement van de vergunninghouder. Hij informeert er per
aangetekend schrijven, de vergunninghouder, de commissie en de aangetekend schrijven, de vergunninghouder, de commissie en de
netbeheerder van. netbeheerder van.
§ 6. De vergunning wordt ingetrokken bij ministerieel besluit, dat bij § 6. De vergunning wordt ingetrokken bij ministerieel besluit, dat bij
uittreksel wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . uittreksel wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad .

Art. 13.De vergunning mag aan geen enkele natuurlijke of

Art. 13.De vergunning mag aan geen enkele natuurlijke of

rechtspersoon worden overgedragen. Er moet een nieuwe vergunning rechtspersoon worden overgedragen. Er moet een nieuwe vergunning
worden aangevraagd overeenkomstig de toekenningsprocedure bedoeld in worden aangevraagd overeenkomstig de toekenningsprocedure bedoeld in
afdeling 3. afdeling 3.
HOOFDSTUK III. - Gedragsregels toepasbaar op de tussenpersonen HOOFDSTUK III. - Gedragsregels toepasbaar op de tussenpersonen
Afdeling 1. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Algemene bepalingen

Art. 14.De houder van een vergunning is verplicht :

Art. 14.De houder van een vergunning is verplicht :

1° het technisch reglement na te leven; 1° het technisch reglement na te leven;
2° zijn financiële verplichtingen na te leven ten opzichte van zijn 2° zijn financiële verplichtingen na te leven ten opzichte van zijn
producent, distributeur, tussenpersoon of afnemer, alsook van de producent, distributeur, tussenpersoon of afnemer, alsook van de
netbeheerder en de overheden; netbeheerder en de overheden;
3° de openbare dienstverplichtingen na te leven; 3° de openbare dienstverplichtingen na te leven;
4° over voldoende personeel te beschikken met de nodige ervaring op 4° over voldoende personeel te beschikken met de nodige ervaring op
het vlak van de levering van elektriciteit; het vlak van de levering van elektriciteit;
5° over een beheerstructuur te beschikken alsook een administratieve 5° over een beheerstructuur te beschikken alsook een administratieve
en boekhoudkundige organisatie, aangepast aan de activiteiten die hij en boekhoudkundige organisatie, aangepast aan de activiteiten die hij
gaat uitoefenen. gaat uitoefenen.
Afdeling 2. - Onderbreking van de leveringen Afdeling 2. - Onderbreking van de leveringen

Art. 15.In de mate van het mogelijke brengt de vergunninghouder

Art. 15.In de mate van het mogelijke brengt de vergunninghouder

vooraf zijn afnemers en de netbeheerder op hoogte van de data en uren vooraf zijn afnemers en de netbeheerder op hoogte van de data en uren
van de onderbrekingen. van de onderbrekingen.

Art. 16.Ingeval van incident op het transmissienet dat een

Art. 16.Ingeval van incident op het transmissienet dat een

onmiddellijke onderbreking noodzakelijk maakt, brengt de onmiddellijke onderbreking noodzakelijk maakt, brengt de
vergunninghouder zijn afnemers zo snel mogelijk op de hoogte van de vergunninghouder zijn afnemers zo snel mogelijk op de hoogte van de
termijn en van de redelijkerwijze te voorziene duur van de termijn en van de redelijkerwijze te voorziene duur van de
onderbreking, in functie van de informatie die verstrekt wordt door de onderbreking, in functie van de informatie die verstrekt wordt door de
netbeheerder. netbeheerder.
Afdeling 3. - Het leveringscontract Afdeling 3. - Het leveringscontract

Art. 17.Het leveringscontract regelt de rechten en verplichtingen van

Art. 17.Het leveringscontract regelt de rechten en verplichtingen van

de vergunninghouder en van een welbepaalde afnemer. de vergunninghouder en van een welbepaalde afnemer.

Art. 18.Het contract bepaalt ten minste :

Art. 18.Het contract bepaalt ten minste :

1° het afnamepunt of de afnamepunten; 1° het afnamepunt of de afnamepunten;
2° de hoeveelheden te leveren elektriciteit; 2° de hoeveelheden te leveren elektriciteit;
3° de prijzen; 3° de prijzen;
4° de leveringsvoorwaarden; 4° de leveringsvoorwaarden;
5° in voorkomend geval, de onderbrekings- en verminderingsvoorwaarden 5° in voorkomend geval, de onderbrekings- en verminderingsvoorwaarden
van de leveringen; van de leveringen;
6° de voorwaarden betreffende de facturering en betalingen; 6° de voorwaarden betreffende de facturering en betalingen;
7° de duur van het contract. 7° de duur van het contract.

Art. 19.De vergunninghouder kan met zijn afnemers overeenkomen om

Art. 19.De vergunninghouder kan met zijn afnemers overeenkomen om

elektriciteit te leveren op een niet-vaste basis. In dit geval kunnen elektriciteit te leveren op een niet-vaste basis. In dit geval kunnen
de leveringen onderbroken worden gedurende de duur van het de leveringen onderbroken worden gedurende de duur van het
leveringscontract in overeenstemming met de contractuele bepalingen leveringscontract in overeenstemming met de contractuele bepalingen
maar onverminderd artikel 15 en 16 van dit besluit. maar onverminderd artikel 15 en 16 van dit besluit.
Afdeling 4. - Informatie Afdeling 4. - Informatie

Art. 20.De vergunninghouder deelt aan zijn afnemers elke informatie

Art. 20.De vergunninghouder deelt aan zijn afnemers elke informatie

mede die een technische invloed kan hebben op hun uitbatingvoorwaarden mede die een technische invloed kan hebben op hun uitbatingvoorwaarden
en aan de netbeheerder alle inlichtingen die vereist zijn krachtens en aan de netbeheerder alle inlichtingen die vereist zijn krachtens
het technisch reglement. het technisch reglement.

Art. 21.De vergunninghouder deelt jaarlijks, vóór 1 maart, aan de

Art. 21.De vergunninghouder deelt jaarlijks, vóór 1 maart, aan de

commissie en aan de minister een activiteitsverslag mede met commissie en aan de minister een activiteitsverslag mede met
betrekking tot het jaar dat het lopende jaar voorafgaat en dat betrekking tot het jaar dat het lopende jaar voorafgaat en dat
betrekking heeft op : betrekking heeft op :
1° de hoeveelheden elektrische energie die werden aangekocht bij 1° de hoeveelheden elektrische energie die werden aangekocht bij
producenten in België; producenten in België;
2° de hoeveelheden elektrische energie die werden aangekocht in het 2° de hoeveelheden elektrische energie die werden aangekocht in het
buitenland, met vermelding van de landen van oorsprong; buitenland, met vermelding van de landen van oorsprong;
3° de hoeveelheden energie die werden geleverd respectievelijk aan de 3° de hoeveelheden energie die werden geleverd respectievelijk aan de
eindafnemers, aan de distributeurs en aan de tussenpersonen; eindafnemers, aan de distributeurs en aan de tussenpersonen;
4° een specifiek verslag over de uitvoering van de openbare 4° een specifiek verslag over de uitvoering van de openbare
dienstverplichtingen, die hem werden opgelegd. dienstverplichtingen, die hem werden opgelegd.
De minister kan, na advies van de commissie, het model van een De minister kan, na advies van de commissie, het model van een
formulier vaststellen voor het opstellen van dit verslag. formulier vaststellen voor het opstellen van dit verslag.

Art. 22.De vergunninghouder is gehouden jaarlijks aan de minister of

Art. 22.De vergunninghouder is gehouden jaarlijks aan de minister of

zijn afgevaardigde de noodzakelijke administratieve gegevens over te zijn afgevaardigde de noodzakelijke administratieve gegevens over te
maken om België toe te laten te voldoen aan zijn verplichtingen inzake maken om België toe te laten te voldoen aan zijn verplichtingen inzake
mededeling van informatie aan de internationale instanties. mededeling van informatie aan de internationale instanties.
HOOFDSTUK IV. - Strafbepalingen HOOFDSTUK IV. - Strafbepalingen

Art. 23.Wordt gestraft met gevangenisstraf van één maand tot zes

Art. 23.Wordt gestraft met gevangenisstraf van één maand tot zes

maanden en met geldboete van vijftig tot twintigduizend euro of met maanden en met geldboete van vijftig tot twintigduizend euro of met
één van deze straffen alleen : één van deze straffen alleen :
1° elke tussenpersoon die leveringen van elektriciteit verricht aan in 1° elke tussenpersoon die leveringen van elektriciteit verricht aan in
België gevestigde afnemers die verbonden zijn met het transmissienet België gevestigde afnemers die verbonden zijn met het transmissienet
of met een directe lijn waarvan de nominale spanning hoger is dan of met een directe lijn waarvan de nominale spanning hoger is dan
70.000 volt zonder over de vereiste vergunning te beschikken; 70.000 volt zonder over de vereiste vergunning te beschikken;
2° elke tussenpersoon die de gedragsregels vastgesteld in dit besluit 2° elke tussenpersoon die de gedragsregels vastgesteld in dit besluit
niet naleeft. niet naleeft.
HOOFDSTUK V. - Slot- en overgangsbepalingen HOOFDSTUK V. - Slot- en overgangsbepalingen

Art. 24.Elke tussenpersoon die op de datum van de inwerkingtreding

Art. 24.Elke tussenpersoon die op de datum van de inwerkingtreding

van dit besluit leveringen van elektriciteit verricht aan in België van dit besluit leveringen van elektriciteit verricht aan in België
gevestigde afnemers die verbonden zijn met het transmissienet of met gevestigde afnemers die verbonden zijn met het transmissienet of met
een directe lijn, waarvan de nominale spanning hoger is dan 70.000 een directe lijn, waarvan de nominale spanning hoger is dan 70.000
volt beschikt over een voorlopige vergunning. Hij is gehouden de volt beschikt over een voorlopige vergunning. Hij is gehouden de
bepalingen van dit besluit na te leven en beschikt over een termijn bepalingen van dit besluit na te leven en beschikt over een termijn
van twee maanden na de inwerkingtreding van dit besluit om een van twee maanden na de inwerkingtreding van dit besluit om een
aanvraag voor een definitieve vergunning in te dienen. aanvraag voor een definitieve vergunning in te dienen.
De voorlopige vergunning houdt op uitwerking te hebben op de dag dat De voorlopige vergunning houdt op uitwerking te hebben op de dag dat
de definitieve vergunning bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad de definitieve vergunning bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad
wordt bekendgemaakt of vanaf de ontvangst van de ministeriële wordt bekendgemaakt of vanaf de ontvangst van de ministeriële
beslissing waarin geweigerd wordt een definitieve vergunning toe te beslissing waarin geweigerd wordt een definitieve vergunning toe te
kennen. kennen.

Art. 25.Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en

Art. 25.Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en

Vervoer en Onze Staatssecretaris voor Energie zijn, ieder wat hem Vervoer en Onze Staatssecretaris voor Energie zijn, ieder wat hem
betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 2 april 2003. Gegeven te Brussel, 2 april 2003.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en Vervoer, De Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en Vervoer,
Mevr. I. DURANT Mevr. I. DURANT
De Staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling, De Staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling,
O. DELEUZE O. DELEUZE
^