Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 20/02/2025
← Terug naar "Ministerieel besluit aangaande de lancering van een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée"
Ministerieel besluit aangaande de lancering van een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée Ministerieel besluit aangaande de lancering van een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée
20 FEBRUARI 2025. - Ministerieel besluit aangaande de lancering van 20 FEBRUARI 2025. - Ministerieel besluit aangaande de lancering van
een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een
ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een
ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée
De Minister van Volksgezondheid, De Minister van Volksgezondheid,
Gelet op de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige Gelet op de wet van 8 juli 1964 betreffende de dringende geneeskundige
hulpverlening, artikel 3bis, § 1 ; hulpverlening, artikel 3bis, § 1 ;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 juli 2024 tot vaststelling van Gelet op het koninklijk besluit van 4 juli 2024 tot vaststelling van
de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende
geneeskundige hulpverlening ; geneeskundige hulpverlening ;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 6 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 6
februari 2025; februari 2025;
Overwegende het advies van 29 oktober 2024 van de Provinciale Overwegende het advies van 29 oktober 2024 van de Provinciale
commissie dringende geneeskundige hulpverlening Oost-Vlaanderen en het commissie dringende geneeskundige hulpverlening Oost-Vlaanderen en het
advies van de Provinciale commissie dringende geneeskundige advies van de Provinciale commissie dringende geneeskundige
hulpverlening van Luik van 3 december 2024; hulpverlening van Luik van 3 december 2024;
Overwegende de stopzetting van twee erkenningsdossiers voor Overwegende de stopzetting van twee erkenningsdossiers voor
ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige
hulpverlening in de gemeente Wetteren (eind uitbating conventie hulpverlening in de gemeente Wetteren (eind uitbating conventie
voorzien op 31/12/2024 n.a.v. stopzetting bestaande conventies) en in voorzien op 31/12/2024 n.a.v. stopzetting bestaande conventies) en in
de gemeente Luik (Grivegnée) van één permanentie op 31 januari 2025 en de gemeente Luik (Grivegnée) van één permanentie op 31 januari 2025 en
één permanentie op 31 maart 2025; één permanentie op 31 maart 2025;
Overwegende het advies van de FOD Volksgezondheid; Overwegende het advies van de FOD Volksgezondheid;
Besluit : Besluit :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

- Het koninklijk besluit van 4 juli 2024: het koninklijk besluit van 4 - Het koninklijk besluit van 4 juli 2024: het koninklijk besluit van 4
juli 2024 tot vaststelling van de erkenningsnormen voor juli 2024 tot vaststelling van de erkenningsnormen voor
ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige
hulpverlening; hulpverlening;
- Aanvragende dienst: de organisatie die een kandidatuur indient voor - Aanvragende dienst: de organisatie die een kandidatuur indient voor
een erkenning in het kader van deze oproep; een erkenning in het kader van deze oproep;
- De FOD Volksgezondheid: de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de - De FOD Volksgezondheid: de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de
Voedselketen en Leefmilieu. Voedselketen en Leefmilieu.

Art. 2.Met het oog op het erkennen van een ambulancedienst volgens de

Art. 2.Met het oog op het erkennen van een ambulancedienst volgens de

procedure omschreven in hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 4 procedure omschreven in hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 4
juli 2024 in elk van de regio's met bijhorende potentiële juli 2024 in elk van de regio's met bijhorende potentiële
interventiegebieden en met het vooropgestelde aantal permanenties interventiegebieden en met het vooropgestelde aantal permanenties
zoals omschreven in artikel 3 van onderhavig besluit, kunnen zoals omschreven in artikel 3 van onderhavig besluit, kunnen
kandidaturen ingediend worden bij de FOD Volksgezondheid. Indien er kandidaturen ingediend worden bij de FOD Volksgezondheid. Indien er
twee permanenties vereist zijn in een regio, kan één ambulancedienst twee permanenties vereist zijn in een regio, kan één ambulancedienst
erkend worden met twee permanenties of kunnen in diezelfde regio twee erkend worden met twee permanenties of kunnen in diezelfde regio twee
ambulancediensten een erkenning krijgen met elk één permanentie. ambulancediensten een erkenning krijgen met elk één permanentie.
De kandidatuur bedoeld in het eerste lid dient te voldoen aan volgende De kandidatuur bedoeld in het eerste lid dient te voldoen aan volgende
vereisten: vereisten:
1° De kandidatuur dient overgemaakt te worden binnen een termijn van 1° De kandidatuur dient overgemaakt te worden binnen een termijn van
dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op de dag van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op de dag van
de bekendmaking van onderhavig besluit in het Belgisch Staatsblad. de bekendmaking van onderhavig besluit in het Belgisch Staatsblad.
Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een
feestdag is, dan verstrijkt de termijn op de eerstvolgende werkdag. feestdag is, dan verstrijkt de termijn op de eerstvolgende werkdag.
2° De kandidatuur dient overgemaakt te worden per aangetekend 2° De kandidatuur dient overgemaakt te worden per aangetekend
schrijven aan: schrijven aan:
DG Paraatheid & Respons inzake noodsituaties op DG Paraatheid & Respons inzake noodsituaties op
Gezondheidsgebied Gezondheidsgebied
FOD Volksgezondheid FOD Volksgezondheid
Galileelaan 5/2 Galileelaan 5/2
1210 Brussel 1210 Brussel
3° Een elektronische kopie van de kandidatuur dient verstuurd te 3° Een elektronische kopie van de kandidatuur dient verstuurd te
worden per email aan: dh-au@health.fgov.be ; worden per email aan: dh-au@health.fgov.be ;
4° Bij de kandidatuur zit een brief met aanvraag voor erkenning 4° Bij de kandidatuur zit een brief met aanvraag voor erkenning
ondertekend door de dienstverantwoordelijke zoals bedoeld in het ondertekend door de dienstverantwoordelijke zoals bedoeld in het
koninklijk besluit van 4 juli 2024, waarin gepreciseerd wordt voor koninklijk besluit van 4 juli 2024, waarin gepreciseerd wordt voor
welk erkenningsdossier zoals omschreven in artikel 3 de aanvragende welk erkenningsdossier zoals omschreven in artikel 3 de aanvragende
dienst zich kandidaat stelt en - indien meer dan één permanentie dienst zich kandidaat stelt en - indien meer dan één permanentie
gezocht wordt- desgevallend het aantal permanenties waarvoor de gezocht wordt- desgevallend het aantal permanenties waarvoor de
aanvragende dienst zich kandidaat stelt; aanvragende dienst zich kandidaat stelt;
5° De kandidatuur bevat minstens de volledige verplichte documentatie 5° De kandidatuur bevat minstens de volledige verplichte documentatie
zoals aangegeven in artikel 4. zoals aangegeven in artikel 4.
De na de in het tweede lid, 1° bedoelde termijn ontvangen kandidaturen De na de in het tweede lid, 1° bedoelde termijn ontvangen kandidaturen
worden onontvankelijk verklaard. Voor de ontvankelijkheid van de worden onontvankelijk verklaard. Voor de ontvankelijkheid van de
aanvraag zal rekening gehouden worden met de vroegste datum, hetzij aanvraag zal rekening gehouden worden met de vroegste datum, hetzij
van het aangetekend schrijven, hetzij van de email. De FOD van het aangetekend schrijven, hetzij van de email. De FOD
Volksgezondheid betekent de onontvankelijkheid wegens laattijdigheid Volksgezondheid betekent de onontvankelijkheid wegens laattijdigheid
aan de aanvragende dienst per aangetekend schrijven en via email. aan de aanvragende dienst per aangetekend schrijven en via email.
Overeenkomstig artikel 57 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024 Overeenkomstig artikel 57 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024
bevestigt de FOD Volksgezondheid de ontvangst van de bevestigt de FOD Volksgezondheid de ontvangst van de
erkenningsaanvraag per email en verzoekt de FOD Volksgezondheid de erkenningsaanvraag per email en verzoekt de FOD Volksgezondheid de
aanvragende dienst indien nodig per email om ontbrekende documenten te aanvragende dienst indien nodig per email om ontbrekende documenten te
bezorgen binnen een termijn van 10 werkdagen vanaf de berichtgeving bezorgen binnen een termijn van 10 werkdagen vanaf de berichtgeving
van de FOD Volksgezondheid aan de aanvragende dienst dat bepaalde van de FOD Volksgezondheid aan de aanvragende dienst dat bepaalde
documenten ontbreken. Na deze termijn, mag de FOD Volksgezondheid de documenten ontbreken. Na deze termijn, mag de FOD Volksgezondheid de
aanvraag onontvankelijk verklaren en dit aan de aanvragende dienst aanvraag onontvankelijk verklaren en dit aan de aanvragende dienst
betekenen per aangetekend schrijven en per email. betekenen per aangetekend schrijven en per email.
Indien de kandidatuur van de aanvragende dienst manifest niet Indien de kandidatuur van de aanvragende dienst manifest niet
beantwoordt aan de in artikel 3 opgenomen vereisten van het beantwoordt aan de in artikel 3 opgenomen vereisten van het
erkenningsdossier, dat door de aanvragende dienst werd aangegeven in erkenningsdossier, dat door de aanvragende dienst werd aangegeven in
de brief bedoeld in het tweede lid, 4°, verklaart de FOD de brief bedoeld in het tweede lid, 4°, verklaart de FOD
Volksgezondheid de kandidatuur onontvankelijk en betekent ze dit aan Volksgezondheid de kandidatuur onontvankelijk en betekent ze dit aan
de aanvragende dienst per aangetekend schrijven en per email. de aanvragende dienst per aangetekend schrijven en per email.
De verwerking van de aanvragen gebeurt overeenkomstig de artikelen 57 De verwerking van de aanvragen gebeurt overeenkomstig de artikelen 57
tot en met 59 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024 en artikel 4 tot en met 59 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024 en artikel 4
van onderhavig besluit. van onderhavig besluit.
De FOD Volksgezondheid betekent de beslissing van de minister en De FOD Volksgezondheid betekent de beslissing van de minister en
levert in het geval van een gunstig besluit een voorlopige erkenning levert in het geval van een gunstig besluit een voorlopige erkenning
af. Overeenkomstig de artikelen 60 en 61 van het koninklijk besluit af. Overeenkomstig de artikelen 60 en 61 van het koninklijk besluit
van 4 juli 2024 start de gunstige beslissing de procedure inzake de van 4 juli 2024 start de gunstige beslissing de procedure inzake de
definitieve erkenning op. definitieve erkenning op.

Art. 3.Deze oproep beoogt de erkenning van een ambulancedienst in elk

Art. 3.Deze oproep beoogt de erkenning van een ambulancedienst in elk

van onderstaande regio's met bijhorende potentiële van onderstaande regio's met bijhorende potentiële
interventiegebieden: interventiegebieden:
1° Het erkenningsdossier regio Wetteren voor het verzekeren bij 1° Het erkenningsdossier regio Wetteren voor het verzekeren bij
voorkeur vanaf het eerste kwartaal van 2025 van één permanentie van 24 voorkeur vanaf het eerste kwartaal van 2025 van één permanentie van 24
uur per dag en 7 dagen per week zoals bedoeld in het koninklijk uur per dag en 7 dagen per week zoals bedoeld in het koninklijk
besluit van 4 juli 2024: deze permanentieplaats is bij voorkeur besluit van 4 juli 2024: deze permanentieplaats is bij voorkeur
gelegen in de gemeente Wetteren binnen een straal van 5km rond adres: gelegen in de gemeente Wetteren binnen een straal van 5km rond adres:
Zuiderdijk 1 en zal volgend potentieel interventiegrondgebied hebben: Zuiderdijk 1 en zal volgend potentieel interventiegrondgebied hebben:
- Wetteren; - Wetteren;
- Laarne; - Laarne;
- Berlare; - Berlare;
- Lede; - Lede;
- Wichelen. - Wichelen.
Vragen met betrekking tot dit erkenningsdossier kunnen gericht worden Vragen met betrekking tot dit erkenningsdossier kunnen gericht worden
aan het post- en emailadres zoals opgenomen in artikel 2. Volgende aan het post- en emailadres zoals opgenomen in artikel 2. Volgende
contactpersonen zijn telefonisch bereikbaar voor vragen over dit contactpersonen zijn telefonisch bereikbaar voor vragen over dit
erkenningsdossier: erkenningsdossier:
- Floor Lams: tel. 0494/837 119 - Floor Lams: tel. 0494/837 119
- Tom Durnez: tel. 0476/675 168 - Tom Durnez: tel. 0476/675 168
2° Het erkenningsdossier regio Grivegnée voor het verzekeren, bij 2° Het erkenningsdossier regio Grivegnée voor het verzekeren, bij
voorkeur vanaf 1 maart 2025, van twee permanenties van 24 uur per dag voorkeur vanaf 1 maart 2025, van twee permanenties van 24 uur per dag
en 7 dagen per week, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 4 en 7 dagen per week, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 4
juli 2024. In het kader van dit erkenningsdossier kunnen eveneens twee juli 2024. In het kader van dit erkenningsdossier kunnen eveneens twee
ambulancediensten erkend worden om elk één van de permanenties te ambulancediensten erkend worden om elk één van de permanenties te
verzekeren. De permanentieplaatsen zijn gelegen op het grondgebied van verzekeren. De permanentieplaatsen zijn gelegen op het grondgebied van
de gemeente Grivegnée (Luik) en zullen volgend potentieel de gemeente Grivegnée (Luik) en zullen volgend potentieel
interventiegrondgebied hebben: interventiegrondgebied hebben:
- Luik; - Luik;
- Chaudfontaine; - Chaudfontaine;
- Beyne-Heusay; - Beyne-Heusay;
- Fléron; - Fléron;
- Esneux; - Esneux;
- Seraing. - Seraing.
Vragen met betrekking tot dit erkenningsdossier kunnen gericht worden Vragen met betrekking tot dit erkenningsdossier kunnen gericht worden
aan het post- en emailadres zoals opgenomen in artikel 2. Volgende aan het post- en emailadres zoals opgenomen in artikel 2. Volgende
contactpersoon is telefonisch bereikbaar voor vragen over dit contactpersoon is telefonisch bereikbaar voor vragen over dit
erkenningsdossier: erkenningsdossier:
Olivier Lambiet: tel. 02/524.98.25. Olivier Lambiet: tel. 02/524.98.25.

Art. 4.§ 1. Teneinde aan te tonen dat de kandidaten zullen voldoen

Art. 4.§ 1. Teneinde aan te tonen dat de kandidaten zullen voldoen

aan alle erkenningsvoorwaarden zoals opgenomen in het koninklijk aan alle erkenningsvoorwaarden zoals opgenomen in het koninklijk
besluit van 4 juli 2024 op het moment van het ingaan van de voorlopige besluit van 4 juli 2024 op het moment van het ingaan van de voorlopige
erkenning, dient een volledige kandidatuur voor een erkenning als erkenning, dient een volledige kandidatuur voor een erkenning als
ambulancedienst in de regio's zoals omschreven in artikel 3, volgende ambulancedienst in de regio's zoals omschreven in artikel 3, volgende
verplichte documentatie te omvatten: verplichte documentatie te omvatten:
1° Indien de aanvragende dienst nog niet over een erkenning beschikt: 1° Indien de aanvragende dienst nog niet over een erkenning beschikt:
de documentatie overeenkomstig artikel 56 van het koninklijk besluit de documentatie overeenkomstig artikel 56 van het koninklijk besluit
van 4 juli 2024 door het invullen van bijlage 1 en 2 van dit besluit. van 4 juli 2024 door het invullen van bijlage 1 en 2 van dit besluit.
De FOD Volksgezondheid stelt het in deze bijlagen opgenomen model De FOD Volksgezondheid stelt het in deze bijlagen opgenomen model
administratief dossier, model kwaliteitsplan en de model verklaring op administratief dossier, model kwaliteitsplan en de model verklaring op
eer digitaal ter beschikking op de website van de FOD Volksgezondheid. eer digitaal ter beschikking op de website van de FOD Volksgezondheid.
Voor de elektronische inzending van de kandidatuur, hanteert de Voor de elektronische inzending van de kandidatuur, hanteert de
aanvragende dienst volgende elektronische benamingen: aanvragende dienst volgende elektronische benamingen:
- het ingevulde administratief dossier krijgt de elektronische - het ingevulde administratief dossier krijgt de elektronische
benaming: `Administratief dossier - (naam aanvragende dienst)'; benaming: `Administratief dossier - (naam aanvragende dienst)';
- het ingevuld kwaliteitsdossier krijgt de elektronische benaming: - het ingevuld kwaliteitsdossier krijgt de elektronische benaming:
`Kwaliteitsplan - (naam aanvragende dienst)'. De bijlagen bij het `Kwaliteitsplan - (naam aanvragende dienst)'. De bijlagen bij het
kwaliteitsdossier krijgen de titel en elektronische benaming kwaliteitsdossier krijgen de titel en elektronische benaming
`Kwaliteitsdossier - (naam aanvragende dienst) - bijlage (letter zoals `Kwaliteitsdossier - (naam aanvragende dienst) - bijlage (letter zoals
aangegeven in bijlage 2 van dit besluit)'. aangegeven in bijlage 2 van dit besluit)'.
De aanvragende dienst die nog niet over een erkenning beschikt, voegt De aanvragende dienst die nog niet over een erkenning beschikt, voegt
bovendien een document getiteld en met de elektronische benaming bovendien een document getiteld en met de elektronische benaming
`Ervaring DGH (naam aanvragende dienst)' waarin de aanvragende dienst `Ervaring DGH (naam aanvragende dienst)' waarin de aanvragende dienst
aangeeft of ze reeds ervaring heeft of niet in de uitbating van een aangeeft of ze reeds ervaring heeft of niet in de uitbating van een
112-dienst. 112-dienst.
Indien de aanvragende dienst reeds over een erkenning beschikt en deze Indien de aanvragende dienst reeds over een erkenning beschikt en deze
erkenning wenst uit te breiden met één of desgevallend twee erkenning wenst uit te breiden met één of desgevallend twee
permanenties in de regio's zoals omschreven in artikel 2, dienen de permanenties in de regio's zoals omschreven in artikel 2, dienen de
modellen zoals opgenomen in bijlage 1 en 2 van dit besluit slechts modellen zoals opgenomen in bijlage 1 en 2 van dit besluit slechts
ingevuld te worden voor de punten die wijzigen t.o.v. hun actuele ingevuld te worden voor de punten die wijzigen t.o.v. hun actuele
erkenning. De aanvragende dienst hanteert bij indiening hiervan de erkenning. De aanvragende dienst hanteert bij indiening hiervan de
elektronische benaming: `Voorstel aanpassing erkenningsdossier - (naam elektronische benaming: `Voorstel aanpassing erkenningsdossier - (naam
aanvragende dienst)'. Naast deze aanpassingen, dient een reeds erkende aanvragende dienst)'. Naast deze aanpassingen, dient een reeds erkende
aanvragende dienst in het kader van deze oproep een ingevulde versie aanvragende dienst in het kader van deze oproep een ingevulde versie
van bijlage 3 van dit besluit in te sturen. De aanvragende dienst van bijlage 3 van dit besluit in te sturen. De aanvragende dienst
hanteert bij indiening hiervan de elektronische benaming: `Aanvullende hanteert bij indiening hiervan de elektronische benaming: `Aanvullende
informatie m.b.t. nieuwe permanentieplaats - (naam aanvragende informatie m.b.t. nieuwe permanentieplaats - (naam aanvragende
dienst)'; dienst)';
2° Een ondergetekende verklaring op eer door het invullen van bijlage 2° Een ondergetekende verklaring op eer door het invullen van bijlage
4 van dit besluit. De ondertekende verklaring op eer krijgt de 4 van dit besluit. De ondertekende verklaring op eer krijgt de
elektronische benaming: `Verklaring op eer - (naam aanvragende elektronische benaming: `Verklaring op eer - (naam aanvragende
dienst)'; dienst)';
3° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 1 - medisch 3° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 1 - medisch
verantwoordelijke (naam aanvragende dienst)' met betrekking tot de verantwoordelijke (naam aanvragende dienst)' met betrekking tot de
medische verantwoordelijke van de aanvragende dienst, waarin volgende medische verantwoordelijke van de aanvragende dienst, waarin volgende
punten gepreciseerd worden: punten gepreciseerd worden:
- De kwalificaties van de medische verantwoordelijke (arts, - De kwalificaties van de medische verantwoordelijke (arts,
urgentiearts, verpleegkundige met een bijzondere beroepstitel urgentiearts, verpleegkundige met een bijzondere beroepstitel
gespecialiseerd in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, gespecialiseerd in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg,
verpleegkundige); verpleegkundige);
- De link met de aanvragende dienst (loondienst, andere - De link met de aanvragende dienst (loondienst, andere
contracten,...) en of deze persoon op vaste manier verbonden is met de contracten,...) en of deze persoon op vaste manier verbonden is met de
organisatie of enkel op afroep; organisatie of enkel op afroep;
- De aanwezigheid van deze persoon op bijscholingsmomenten, - De aanwezigheid van deze persoon op bijscholingsmomenten,
vergaderingen, of andere aangelegenheden die op de dienst vergaderingen, of andere aangelegenheden die op de dienst
georganiseerd worden; georganiseerd worden;
- Vermelding of deze persoon wel of niet actief dienst doet binnen de - Vermelding of deze persoon wel of niet actief dienst doet binnen de
dringende geneeskundige hulpverlening (112 ambulance, PIT, MUG) en dringende geneeskundige hulpverlening (112 ambulance, PIT, MUG) en
staving; staving;
4° een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 2 - Lijst 4° een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 2 - Lijst
samenwerkingen - (naam aanvragende dienst)' dat een lijst bevat waarin samenwerkingen - (naam aanvragende dienst)' dat een lijst bevat waarin
geduid wordt of er op heden afspraken zijn met bepaalde ziekenhuizen geduid wordt of er op heden afspraken zijn met bepaalde ziekenhuizen
op vlak van samenwerkingen, uitwisselingen, afsluiten van protocollen, op vlak van samenwerkingen, uitwisselingen, afsluiten van protocollen,
het rijden met MUG wagens in het terugkeren naar ziekenhuizen of een het rijden met MUG wagens in het terugkeren naar ziekenhuizen of een
verklaring dat er op heden geen samenwerkingen zijn; verklaring dat er op heden geen samenwerkingen zijn;
5° Een lijst getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 3 - 5° Een lijst getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 3 -
hulpverlener-ambulanciers met brevet' met het aantal hulpverlener-ambulanciers met brevet' met het aantal
hulpverlener-ambulanciers met geldig brevet ter bestaffing van de hulpverlener-ambulanciers met geldig brevet ter bestaffing van de
nieuwe permanentieplaats, opgedeeld in beroepskrachten en nieuwe permanentieplaats, opgedeeld in beroepskrachten en
vrijwilligers; vrijwilligers;
6° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 4 - 6° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 4 -
bedrijfstijdstijd - (naam aanvragende dienst)' met melding van de bedrijfstijdstijd - (naam aanvragende dienst)' met melding van de
bedrijfstijd waarin de hulpverlener-ambulanciers van de nieuwe bedrijfstijd waarin de hulpverlener-ambulanciers van de nieuwe
permanentie tewerkgesteld zouden zijn: permanentie tewerkgesteld zouden zijn:
- 24-uur shift; - 24-uur shift;
- 12-uur shift; - 12-uur shift;
- 8-uur shift; - 8-uur shift;
- Minder dan 8-uur shift; - Minder dan 8-uur shift;
7° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 5 - 7° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 5 -
continuïteit dienst - (naam aanvragende dienst)' met oplijsting van de continuïteit dienst - (naam aanvragende dienst)' met oplijsting van de
afspraken en/of protocollen binnen de aanvragende dienst met het oog afspraken en/of protocollen binnen de aanvragende dienst met het oog
op het garanderen van de uitbating en aangaande eventuele shifts op op het garanderen van de uitbating en aangaande eventuele shifts op
verschillende permanentieplaatsen door de ambulanciers; verschillende permanentieplaatsen door de ambulanciers;
8° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 6 - 8° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 6 -
opstartdatum permanentie - (naam aanvragende dienst)' met de datum opstartdatum permanentie - (naam aanvragende dienst)' met de datum
vanaf wanneer de aanvragende dienst operationeel de nieuwe vanaf wanneer de aanvragende dienst operationeel de nieuwe
permanentie(s) kan verzekeren; permanentie(s) kan verzekeren;
9° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 7 - adres 9° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 7 - adres
permanentieplaats - (naam aanvragende dienst)' met het adres van de permanentieplaats - (naam aanvragende dienst)' met het adres van de
permanentieplaats en - indien van toepassing voor het permanentieplaats en - indien van toepassing voor het
erkenningsdossier- de straal van de permanentieplaats bij voorkeur die erkenningsdossier- de straal van de permanentieplaats bij voorkeur die
staat aangegeven in artikel 3; staat aangegeven in artikel 3;
10° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 8 - attest 10° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 8 - attest
fiscale schulden - (naam aanvragende dienst)' waarin een zo recent fiscale schulden - (naam aanvragende dienst)' waarin een zo recent
mogelijk attest fiscale schulden wordt toegevoegd; mogelijk attest fiscale schulden wordt toegevoegd;
11° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 9 - attest 11° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 9 - attest
RSZ - (naam aanvragende dienst)' waarin een RSZ attest van het meest RSZ - (naam aanvragende dienst)' waarin een RSZ attest van het meest
recente kwartaal wordt toegevoegd; recente kwartaal wordt toegevoegd;
12° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 10 - 12° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 10 -
uittreksel strafregister - (naam aanvragende dienst)' waarin een zo uittreksel strafregister - (naam aanvragende dienst)' waarin een zo
recent mogelijk uittreksel strafregister van de onderneming wordt recent mogelijk uittreksel strafregister van de onderneming wordt
toegevoegd; toegevoegd;
13° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 11 - 13° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 11 -
bankverklaring - (naam aanvragende dienst)' waarin een bankverklaring bankverklaring - (naam aanvragende dienst)' waarin een bankverklaring
wordt toegevoegd; wordt toegevoegd;
14° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 12 - 14° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 12 -
jaarrekeningen - (naam aanvragende dienst)' waarin kopieën van de jaarrekeningen - (naam aanvragende dienst)' waarin kopieën van de
laatste 3 jaarrekeningen worden toegevoegd, met attest van de laatste 3 jaarrekeningen worden toegevoegd, met attest van de
Nationale Bank en de datum van neerlegging of een attest namens de Nationale Bank en de datum van neerlegging of een attest namens de
boekhouder; boekhouder;
§ 2. Onderstaande documenten kunnen facultatief aan het dossier worden § 2. Onderstaande documenten kunnen facultatief aan het dossier worden
toegevoegd: toegevoegd:
1° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 13 - interne 1° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 13 - interne
opleidingen - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht van de opleidingen - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht van de
interne bijscholingen die de aanvragende dienst gedurende 2022, 2023 interne bijscholingen die de aanvragende dienst gedurende 2022, 2023
en 2024 zelf organiseerde, los van het aanbod van de provinciale en 2024 zelf organiseerde, los van het aanbod van de provinciale
opleidingsscholen, met volgende elementen: opleidingsscholen, met volgende elementen:
- een beknopte agenda van de opleiding, een overzicht van de - een beknopte agenda van de opleiding, een overzicht van de
lesgevers, en tijdsschema; lesgevers, en tijdsschema;
- de vermelding of de opleidingen georganiseerd werden voor eigen - de vermelding of de opleidingen georganiseerd werden voor eigen
personeel of openstonden voor externen; personeel of openstonden voor externen;
- het aantal aanwezigen, met desgevallend een opdeling tussen eigen - het aantal aanwezigen, met desgevallend een opdeling tussen eigen
personeel en externen (niet werkzaam in de aanvragende dienst). personeel en externen (niet werkzaam in de aanvragende dienst).
2° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 14 - 2° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 14 -
multidisciplinaire oefeningen - (naam aanvragende dienst)' met een multidisciplinaire oefeningen - (naam aanvragende dienst)' met een
overzicht van de multidisciplinaire oefeningen, zijnde op overzicht van de multidisciplinaire oefeningen, zijnde op
gemeentelijk, provinciaal of federaal vlak waarbij de aanvragende gemeentelijk, provinciaal of federaal vlak waarbij de aanvragende
dienst betrokken was in 2022, 2023 en 2024, waarbij omschreven wordt dienst betrokken was in 2022, 2023 en 2024, waarbij omschreven wordt
welke taak de organisatie van de aanvragende dienst binnen deze welke taak de organisatie van de aanvragende dienst binnen deze
oefening opnam en de inzet van materiaal en personeel bij deze oefening opnam en de inzet van materiaal en personeel bij deze
oefening; oefening;
3° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 15 - Externe 3° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 15 - Externe
relaties - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht met de relaties - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht met de
engagementen en aanwezigheid van de organisatie van de aanvragende engagementen en aanwezigheid van de organisatie van de aanvragende
dienst in het kader van Veiligheidscellen, evenementencellen, dienst in het kader van Veiligheidscellen, evenementencellen,
cp-events, e.d. gedurende 2022, 2023 en 2024. cp-events, e.d. gedurende 2022, 2023 en 2024.
§ 3. Overeenkomstig artikel 58 van het koninklijk besluit van 4 juli § 3. Overeenkomstig artikel 58 van het koninklijk besluit van 4 juli
2024 analyseert de FOD Volksgezondheid, na advies van de Federale 2024 analyseert de FOD Volksgezondheid, na advies van de Federale
Gezondheidsinspecteur en van de Provinciale Commissie voor Dringende Gezondheidsinspecteur en van de Provinciale Commissie voor Dringende
Geneeskundige Hulpverlening, de aanvraag en stelt ze een verslag op Geneeskundige Hulpverlening, de aanvraag en stelt ze een verslag op
aan de minister. In het kader van dit verslag hanteert de FOD aan de minister. In het kader van dit verslag hanteert de FOD
Volksgezondheid een puntensysteem zoals aangegeven in bijlage 5 van Volksgezondheid een puntensysteem zoals aangegeven in bijlage 5 van
dit besluit. In het kader van deze oproep geldt hierbij: dit besluit. In het kader van deze oproep geldt hierbij:
- de toevoeging van de voor ontvankelijkheid verplichte documenten - de toevoeging van de voor ontvankelijkheid verplichte documenten
zoals bedoeld in paragraaf 1 staat niet op punten; zoals bedoeld in paragraaf 1 staat niet op punten;
- de toevoeging van facultatieve documenten zoals bedoeld in paragraaf - de toevoeging van facultatieve documenten zoals bedoeld in paragraaf
2, levert punten op; 2, levert punten op;
- de inhoud van de informatie opgenomen in verplichte of facultatieve - de inhoud van de informatie opgenomen in verplichte of facultatieve
documenten wordt gequoteerd; documenten wordt gequoteerd;
- Het beschikken over data inzake `Out Source' redenen - Het beschikken over data inzake `Out Source' redenen
personeelstekort & technische problemen uit het jaar 2023 en 2024 en personeelstekort & technische problemen uit het jaar 2023 en 2024 en
de inhoud van deze data wordt gequoteerd. de inhoud van deze data wordt gequoteerd.
De FOD Volksgezondheid kan in het verslag aan de Minister aangeven dat De FOD Volksgezondheid kan in het verslag aan de Minister aangeven dat
geen enkele aanvragende dienst aan de behoefte van de oproep voldoet. geen enkele aanvragende dienst aan de behoefte van de oproep voldoet.
Indien een erkenningsdossier de toewijzing van twee permanenties omvat Indien een erkenningsdossier de toewijzing van twee permanenties omvat
en deze elk aan een andere aanvragende dienst toegewezen wordt, krijgt en deze elk aan een andere aanvragende dienst toegewezen wordt, krijgt
de aanvragende dienst met de hoogste score op basis van het de aanvragende dienst met de hoogste score op basis van het
puntensysteem voorrang in de vast te leggen startdatum. puntensysteem voorrang in de vast te leggen startdatum.

Art. 5.Onderhavig besluit treedt in werking op de dag van de

Art. 5.Onderhavig besluit treedt in werking op de dag van de

bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad. bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Brussel, 20 februari 2025. Brussel, 20 februari 2025.
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^