Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 20/04/2021
← Terug naar "Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement or de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de Stad Brussel in de Louizalaan en de Emile De Motlaan "
Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement or de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de Stad Brussel in de Louizalaan en de Emile De Motlaan Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement or de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de Stad Brussel in de Louizalaan en de Emile De Motlaan
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
20 APRIL 2021. - Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement or 20 APRIL 2021. - Ministerieel besluit houdende aanvullend reglement or
de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van de politie van het wegverkeer met betrekking tot het instellen van
maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de Stad maatregelen ten gunste van fietsers op het grondgebied van de Stad
Brussel in de Louizalaan en de Emile De Motlaan Brussel in de Louizalaan en de Emile De Motlaan
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Mobiliteit, Openbare Werken en verkeersveiligheid ; Mobiliteit, Openbare Werken en verkeersveiligheid ;
Gelet op de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende Gelet op de ordonnantie van 3 april 2014 betreffende de aanvullende
reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de
verkeerstekens, artikel 5; verkeerstekens, artikel 5;
Gelet op het advies van de raadgevende commissie, gegeven op 25 maart Gelet op het advies van de raadgevende commissie, gegeven op 25 maart
2021; 2021;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het
algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op
artikel 80.1; artikel 80.1;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de
minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens worden bepaald; verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 Gelet op het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12
juli 2018 tot vastlegging van het Gewestplan voor Duurzame juli 2018 tot vastlegging van het Gewestplan voor Duurzame
Ontwikkeling; Ontwikkeling;
Overwegende dat de verkeersveiligheid en de vlotte doorstroming van Overwegende dat de verkeersveiligheid en de vlotte doorstroming van
het verkeer, en in het bijzonder het fietsverkeer gewaarborgd dient te het verkeer, en in het bijzonder het fietsverkeer gewaarborgd dient te
worden; worden;
Overwegende dat de genomen maatregelen betrekking hebben op de Overwegende dat de genomen maatregelen betrekking hebben op de
gewestwegen. gewestwegen.
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt een materie bedoeld in artikel 39 van de

Artikel 1.Dit besluit regelt een materie bedoeld in artikel 39 van de

Grondwet. Grondwet.

Art. 2.Een verplicht fietspad wordt afgebakend:

Art. 2.Een verplicht fietspad wordt afgebakend:

In de Louizalaan, vanaf de De Crayerstraat in de richting van en tot In de Louizalaan, vanaf de De Crayerstraat in de richting van en tot
aan de Emile De Motlaan langsheen de onpare nummers aan de Emile De Motlaan langsheen de onpare nummers
- In de Emile De Motlaan vanaf de Louizalaan in de richting van en tot - In de Emile De Motlaan vanaf de Louizalaan in de richting van en tot
aan de Ter Kamerenlaan. aan de Ter Kamerenlaan.
In de Emile De Motlaan vanaf de Ter Kamerenlaan in de richting van en In de Emile De Motlaan vanaf de Ter Kamerenlaan in de richting van en
tot aan de Dagerraadstraat tot aan de Dagerraadstraat

Art. 3.De bepalingen van artikel 2 worden ter kennis gebracht van de

Art. 3.De bepalingen van artikel 2 worden ter kennis gebracht van de

weggebruikers door middel van twee witte onderbroken evenwijdige weggebruikers door middel van twee witte onderbroken evenwijdige
lijnen die niet voldoende breed zijn om autoverkeer mogelijk te maken lijnen die niet voldoende breed zijn om autoverkeer mogelijk te maken
conform artikel 74 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975. conform artikel 74 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975.

Art. 4.De rijbaan wordt verdeeld in twee rijstroken door onderbroken

Art. 4.De rijbaan wordt verdeeld in twee rijstroken door onderbroken

witte strepen: witte strepen:
- in de Louizalaan vanaf nummer 385 in de richting van en tot aan de - in de Louizalaan vanaf nummer 385 in de richting van en tot aan de
Emile De Motlaan; Emile De Motlaan;
in de Emile De Motlaan, vanaf de Louizalaan in de richting van en tot in de Emile De Motlaan, vanaf de Louizalaan in de richting van en tot
de Ter Kamerenlaan; de Ter Kamerenlaan;
- In de Emile De Motlaan, vanaf de Ter Kamerenlaan in de richting van - In de Emile De Motlaan, vanaf de Ter Kamerenlaan in de richting van
en tot Dagerraadstraat. en tot Dagerraadstraat.

Art. 5.De bepalingen van artikel 4 worden ter kennis gebracht van de

Art. 5.De bepalingen van artikel 4 worden ter kennis gebracht van de

weggebruikers door witte markeringen zoals voorzien in het art. weggebruikers door witte markeringen zoals voorzien in het art.
12.1.2° van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975. 12.1.2° van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975.

Art. 6.Voorsorteringspijlen worden aangebracht in de Louizalaan aan

Art. 6.Voorsorteringspijlen worden aangebracht in de Louizalaan aan

het kruispunt gevormd met de De Crayerstraat. het kruispunt gevormd met de De Crayerstraat.

Art. 7.De bepalingen van artikel 6 worden ter kennis gebracht van de

Art. 7.De bepalingen van artikel 6 worden ter kennis gebracht van de

weggebruikers door witte markeringen zoals voorzien in het art. 77.1. weggebruikers door witte markeringen zoals voorzien in het art. 77.1.
van net Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en aangekondigd door van net Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en aangekondigd door
het verkeersbord F13. het verkeersbord F13.

Art. 8.Verdrijvingsvlakken worden aangebracht:

Art. 8.Verdrijvingsvlakken worden aangebracht:

in de Louizalaan, ter hoogte van het kruispunt met de De Crayerstraat, in de Louizalaan, ter hoogte van het kruispunt met de De Crayerstraat,
op het einde van ? de voorsorteringsstrook; op het einde van ? de voorsorteringsstrook;
- in de Emile De Motlaan, bij de aansluiting met de Louizalaan,,n de - in de Emile De Motlaan, bij de aansluiting met de Louizalaan,,n de
richting van de Ter Kamerenlaan over een afstand van ongeveer 30 richting van de Ter Kamerenlaan over een afstand van ongeveer 30
meter; meter;
In de Emile De Motlaan, aan het kruispunt met de Ter Kamerenlaan, in In de Emile De Motlaan, aan het kruispunt met de Ter Kamerenlaan, in
de richting van de Louizalaan, over een afstand van 7 meter. de richting van de Louizalaan, over een afstand van 7 meter.

Art. 9.De bepalingen van artikel 8 worden ter kennis gebracht van de

Art. 9.De bepalingen van artikel 8 worden ter kennis gebracht van de

weggebruikers door witte strepen, conform artikel 77.4. van het weggebruikers door witte strepen, conform artikel 77.4. van het
Koninklijk Besluit van 1 december 1975. Koninklijk Besluit van 1 december 1975.

Art. 10.De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit

Art. 10.De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit

reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd. reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.

Art. 11.De lasten van de plaatsing, het onderhoud en de vernieuwing

Art. 11.De lasten van de plaatsing, het onderhoud en de vernieuwing

van de verkeerstekens zijn voor rekening van Brussel-Mobiliteit. van de verkeerstekens zijn voor rekening van Brussel-Mobiliteit.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op het ogenblik dat de

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op het ogenblik dat de

verkeersborden worden geplaatst en de wegmarkeringen worden verkeersborden worden geplaatst en de wegmarkeringen worden
aangebracht, overeenkomstig de voorschriften van het koninklijk aangebracht, overeenkomstig de voorschriften van het koninklijk
besluit van 1 december 1975 en hel ministerieel besluit van 11 oktober besluit van 1 december 1975 en hel ministerieel besluit van 11 oktober
1976. 1976.
Brussel, 20 april 2021. Brussel, 20 april 2021.
De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met
Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid, Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid,
E. VAN DEN BRANDT E. VAN DEN BRANDT
^