← Terug naar "Ministerieel besluit tot negende verlenging van een situatie van overmacht inzake omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen "
| Ministerieel besluit tot negende verlenging van een situatie van overmacht inzake omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen | Ministerieel besluit tot negende verlenging van een situatie van overmacht inzake omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| OMGEVING | OMGEVING |
| 7 JULI 2023. - Ministerieel besluit tot negende verlenging van een | 7 JULI 2023. - Ministerieel besluit tot negende verlenging van een |
| situatie van overmacht inzake omgevingsvergunningen in de stad | situatie van overmacht inzake omgevingsvergunningen in de stad |
| Antwerpen | Antwerpen |
| Rechtsgrond | Rechtsgrond |
| Dit besluit is gebaseerd op: | Dit besluit is gebaseerd op: |
| - het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, | - het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, |
| artikel 14/1, ingevoegd bij het decreet van 18 december 2015 en | artikel 14/1, ingevoegd bij het decreet van 18 december 2015 en |
| gewijzigd bij de decreten van 3 februari 2017 en 26 april 2019. | gewijzigd bij de decreten van 3 februari 2017 en 26 april 2019. |
| - het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2022 tot | - het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2022 tot |
| vaststelling van een situatie van overmacht inzake | vaststelling van een situatie van overmacht inzake |
| omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen. | omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen. |
| Vormvereisten | Vormvereisten |
| De volgende vormvereisten zijn vervuld: | De volgende vormvereisten zijn vervuld: |
| - de Inspectie van Financiën heeft gunstig advies gegeven op 8 | - de Inspectie van Financiën heeft gunstig advies gegeven op 8 |
| december 2022 over het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december | december 2022 over het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december |
| 2022 tot vaststelling van een situatie van overmacht inzake | 2022 tot vaststelling van een situatie van overmacht inzake |
| omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen. Dit ministerieel besluit | omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen. Dit ministerieel besluit |
| verlengt enkel deze regeling en heeft geen financiële impact. | verlengt enkel deze regeling en heeft geen financiële impact. |
| - er is sprake van het "met bijzondere redenen omklede geval van de | - er is sprake van het "met bijzondere redenen omklede geval van de |
| dringende noodzakelijkheid" als vermeld in artikel 3, § 1, van de | dringende noodzakelijkheid" als vermeld in artikel 3, § 1, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies van de | gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies van de |
| afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. | afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden ingewonnen. |
| Motivering van de hoogdringendheid | Motivering van de hoogdringendheid |
| De informaticasystemen van de stad Antwerpen werden op 6 december 2022 | De informaticasystemen van de stad Antwerpen werden op 6 december 2022 |
| getroffen door een algemene cyberaanval. | getroffen door een algemene cyberaanval. |
| Hierdoor werd het volledig gedigitaliseerde proces van de | Hierdoor werd het volledig gedigitaliseerde proces van de |
| omgevingsvergunningen in Antwerpen ernstig verstoord. | omgevingsvergunningen in Antwerpen ernstig verstoord. |
| De Vlaamse Regering trof op 9 december 2022 het besluit van de Vlaamse | De Vlaamse Regering trof op 9 december 2022 het besluit van de Vlaamse |
| Regering tot vaststelling van een situatie van overmacht inzake | Regering tot vaststelling van een situatie van overmacht inzake |
| omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen. Bij ministerieel besluit | omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen. Bij ministerieel besluit |
| van 23 december 2022 werd dit besluit voor de eerste keer verlengd, | van 23 december 2022 werd dit besluit voor de eerste keer verlengd, |
| met name voor zowel de beslissingstermijn als voor de uiterste datum | met name voor zowel de beslissingstermijn als voor de uiterste datum |
| van indiening van de betrokken dossiers. Bij ministerieel besluit van | van indiening van de betrokken dossiers. Bij ministerieel besluit van |
| 20 januari 2023 werd dit besluit voor de tweede keer verlengd, met | 20 januari 2023 werd dit besluit voor de tweede keer verlengd, met |
| name voor zowel de beslissingstermijn als voor de uiterste datum van | name voor zowel de beslissingstermijn als voor de uiterste datum van |
| indiening van de betrokken dossiers. Bij ministerieel besluit van 28 | indiening van de betrokken dossiers. Bij ministerieel besluit van 28 |
| februari 2023 werd enkel de uiterste datum van indiening van de | februari 2023 werd enkel de uiterste datum van indiening van de |
| betrokken dossiers een derde keer verlengd. Bij ministerieel besluit | betrokken dossiers een derde keer verlengd. Bij ministerieel besluit |
| van 30 maart 2023, 21 april 2023 en 23 mei 2023 werd de uiterste datum | van 30 maart 2023, 21 april 2023 en 23 mei 2023 werd de uiterste datum |
| van indiening van de betrokken dossiers een vierde, vijfde en zesde | van indiening van de betrokken dossiers een vierde, vijfde en zesde |
| keer verlengd. Bij ministerieel besluit van 21 juni 2023 en 4 juli | keer verlengd. Bij ministerieel besluit van 21 juni 2023 en 4 juli |
| 2023 werd de uiterste datum van indiening een zevende en achtste keer | 2023 werd de uiterste datum van indiening een zevende en achtste keer |
| verlengd, doch enkel voor de vergunningsaanvragen, en niet voor de | verlengd, doch enkel voor de vergunningsaanvragen, en niet voor de |
| meldingen. | meldingen. |
| Dit betekent dat de decretaal bepaalde beslissingstermijnen per | Dit betekent dat de decretaal bepaalde beslissingstermijnen per |
| dossier nog steeds met 90 dagen verlengd worden, namelijk de initiële | dossier nog steeds met 90 dagen verlengd worden, namelijk de initiële |
| 30 dagen, tweemaal verlengd met 30 dagen. Dit geldt voor | 30 dagen, tweemaal verlengd met 30 dagen. Dit geldt voor |
| vergunningsaanvragen ingediend voor 31 december 2022, achtmaal | vergunningsaanvragen ingediend voor 31 december 2022, achtmaal |
| verlengd met 30 dagen of ingediend voor 28 augustus 2023. | verlengd met 30 dagen of ingediend voor 28 augustus 2023. |
| Hierdoor konden intussen stilzwijgende weigeringen door het college | Hierdoor konden intussen stilzwijgende weigeringen door het college |
| van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen vermeden worden en | van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen vermeden worden en |
| werd de nodige rechtszekerheid gewaarborgd voor alle ingediende | werd de nodige rechtszekerheid gewaarborgd voor alle ingediende |
| omgevingsaanvragen bij de stad. | omgevingsaanvragen bij de stad. |
| Ondanks de inspanningen van alle betrokken IT experten en partners is | Ondanks de inspanningen van alle betrokken IT experten en partners is |
| het digitale proces van de omgevingsvergunning tot vandaag nog | het digitale proces van de omgevingsvergunning tot vandaag nog |
| verstoord. | verstoord. |
| Er is nog steeds impact op de doorlooptijden van het verwerken van de | Er is nog steeds impact op de doorlooptijden van het verwerken van de |
| omgevingsvergunningen. Het omgevingsloket Vlaanderen bleef al die tijd | omgevingsvergunningen. Het omgevingsloket Vlaanderen bleef al die tijd |
| open waardoor burgers omgevingsvergunningsaanvragen konden indienen. | open waardoor burgers omgevingsvergunningsaanvragen konden indienen. |
| De digitale platformen van de stad Antwerpen zijn tot op heden nog | De digitale platformen van de stad Antwerpen zijn tot op heden nog |
| steeds niet in de normale situatie wat betreft het proces van de | steeds niet in de normale situatie wat betreft het proces van de |
| omgevingsvergunning. Gefaseerd maar langzaam verbetert de doorlooptijd | omgevingsvergunning. Gefaseerd maar langzaam verbetert de doorlooptijd |
| van de verwerking van dossiers, maar een substantiële achterstand in | van de verwerking van dossiers, maar een substantiële achterstand in |
| verwerking is opgebouwd en moet weggewerkt worden. | verwerking is opgebouwd en moet weggewerkt worden. |
| Op 20 februari 2023 waren 720 meer dossiers in behandeling dan normaal | Op 20 februari 2023 waren 720 meer dossiers in behandeling dan normaal |
| in deze periode. | in deze periode. |
| Om deze achterstand versneld te kunnen wegwerken werkt het college van | Om deze achterstand versneld te kunnen wegwerken werkt het college van |
| burgemeester en schepenen van Antwerpen een noodplan uit. Daarin zijn | burgemeester en schepenen van Antwerpen een noodplan uit. Daarin zijn |
| acties opgenomen om enerzijds de verwerkingscapaciteit en anderzijds | acties opgenomen om enerzijds de verwerkingscapaciteit en anderzijds |
| de personeelsinzet te verhogen. Een aantal van die maatregelen hebben | de personeelsinzet te verhogen. Een aantal van die maatregelen hebben |
| al ingang gevonden. Het vinden en aanwerven van bijkomende | al ingang gevonden. Het vinden en aanwerven van bijkomende |
| personeelsleden om aldus de personeelsinzet te kunnen verhogen loopt | personeelsleden om aldus de personeelsinzet te kunnen verhogen loopt |
| echter zeer moeizaam en de ingeschatte bijkomende capaciteit kon nog | echter zeer moeizaam en de ingeschatte bijkomende capaciteit kon nog |
| niet gerealiseerd worden. | niet gerealiseerd worden. |
| Desondanks zijn de effecten nu reeds merkbaar. | Desondanks zijn de effecten nu reeds merkbaar. |
| Momenteel kunnen de gemaakte prognoses ook nog aangehouden worden en | Momenteel kunnen de gemaakte prognoses ook nog aangehouden worden en |
| kan het einde van de achterstand en het respecteren van de normale | kan het einde van de achterstand en het respecteren van de normale |
| decretaal voorziene doorlooptijden ingeschat worden tegen het najaar | decretaal voorziene doorlooptijden ingeschat worden tegen het najaar |
| 2023. | 2023. |
| Verwacht wordt dat de interne doorlooptijden al snel korter worden | Verwacht wordt dat de interne doorlooptijden al snel korter worden |
| maar ze blijven nog lang net boven de wettelijk voorziene | maar ze blijven nog lang net boven de wettelijk voorziene |
| doorlooptijden. | doorlooptijden. |
| Wat betreft meldingen zijn de doorlooptijden ondertussen | Wat betreft meldingen zijn de doorlooptijden ondertussen |
| genormaliseerd. Wat betreft vergunningen helaas nog niet. | genormaliseerd. Wat betreft vergunningen helaas nog niet. |
| Deze situatie leidt ertoe dat de stad Antwerpen nog steeds de | Deze situatie leidt ertoe dat de stad Antwerpen nog steeds de |
| termijnen in het decreet van 25 april 2014 betreffende de | termijnen in het decreet van 25 april 2014 betreffende de |
| omgevingsvergunning en het besluit van de Vlaamse Regering van 27 | omgevingsvergunning en het besluit van de Vlaamse Regering van 27 |
| november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 | november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 |
| betreffende de omgevingsvergunning niet kan naleven, voor wat betreft | betreffende de omgevingsvergunning niet kan naleven, voor wat betreft |
| de vergunningsprocedure. Bij termijnen van orde stelt zich minder een | de vergunningsprocedure. Bij termijnen van orde stelt zich minder een |
| probleem, maar wanneer het dwingende beslissingstermijnen betreft kan | probleem, maar wanneer het dwingende beslissingstermijnen betreft kan |
| dit leiden tot ongewenste en onafwendbare gevolgen, zowel voor | dit leiden tot ongewenste en onafwendbare gevolgen, zowel voor |
| vergunningsaanvrager, overheid, als betrokken publiek. Deze situatie | vergunningsaanvrager, overheid, als betrokken publiek. Deze situatie |
| van overmacht kan de stad niet worden aangerekend. Het is noodzakelijk | van overmacht kan de stad niet worden aangerekend. Het is noodzakelijk |
| dat aanvragers hier niet de ongunstige effecten van moeten dragen. | dat aanvragers hier niet de ongunstige effecten van moeten dragen. |
| Niet ingrijpen zou immers betekenen dat talrijke aanvragers | Niet ingrijpen zou immers betekenen dat talrijke aanvragers |
| geconfronteerd zouden worden met stilzwijgende weigeringen van hun | geconfronteerd zouden worden met stilzwijgende weigeringen van hun |
| aanvraag. | aanvraag. |
| Overmacht is een algemeen rechtsprincipe. Er moet echter omzichtig mee | Overmacht is een algemeen rechtsprincipe. Er moet echter omzichtig mee |
| omgegaan worden om misbruik te voorkomen, maar dat dit een situatie | omgegaan worden om misbruik te voorkomen, maar dat dit een situatie |
| van overmacht betreft, lijkt door niemand in ernst te kunnen betwist | van overmacht betreft, lijkt door niemand in ernst te kunnen betwist |
| worden. | worden. |
| Om procedurefouten en het overschrijden van vervaltermijnen te | Om procedurefouten en het overschrijden van vervaltermijnen te |
| vermijden, is het noodzakelijk om het toepassingsgebied van de | vermijden, is het noodzakelijk om het toepassingsgebied van de |
| overmachtsregeling opnieuw met 30 dagen te verlengen. De achtste | overmachtsregeling opnieuw met 30 dagen te verlengen. De achtste |
| verlenging van de situatie van overmacht loopt immers af eind augustus | verlenging van de situatie van overmacht loopt immers af eind augustus |
| 2023. | 2023. |
| De verlenging maakt de overmachtsregeling van toepassing op dossiers | De verlenging maakt de overmachtsregeling van toepassing op dossiers |
| ingediend voor 27 september 2023, maar enkel op vergunningsaanvragen. | ingediend voor 27 september 2023, maar enkel op vergunningsaanvragen. |
| Voor meldingen ingediend vanaf 29 juni 2023 worden de termijnen niet | Voor meldingen ingediend vanaf 29 juni 2023 worden de termijnen niet |
| langer opgeschort, maar gelden de decretaal voorziene termijnen. | langer opgeschort, maar gelden de decretaal voorziene termijnen. |
| Er is dan ook duidelijk sprake van het "met bijzondere redenen omklede | Er is dan ook duidelijk sprake van het "met bijzondere redenen omklede |
| geval van de dringende noodzakelijkheid" als vermeld in artikel 3, § | geval van de dringende noodzakelijkheid" als vermeld in artikel 3, § |
| 1, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies | 1, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State zodat geen advies |
| van de afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden | van de afdeling Wetgeving van de Raad van State moet worden |
| ingewonnen. | ingewonnen. |
| DE VLAAMSE MINISTER VAN JUSTITIE EN HANDHAVING, OMGEVING, ENERGIE EN | DE VLAAMSE MINISTER VAN JUSTITIE EN HANDHAVING, OMGEVING, ENERGIE EN |
| TOERISME BESLUIT: | TOERISME BESLUIT: |
Artikel 1.De uiterlijke indieningsdatum van 31 december 2022, vermeld |
Artikel 1.De uiterlijke indieningsdatum van 31 december 2022, vermeld |
| in artikel 1, eerste lid, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering | in artikel 1, eerste lid, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 9 december 2022 tot vaststelling van een situatie van overmacht | van 9 december 2022 tot vaststelling van een situatie van overmacht |
| inzake omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen, wordt een negende | inzake omgevingsvergunningen in de stad Antwerpen, wordt een negende |
| maal verlengd met dertig dagen. | maal verlengd met dertig dagen. |
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 26 augustus 2023. |
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 26 augustus 2023. |
| Brussel, 7 juli 2023. | Brussel, 7 juli 2023. |
| De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en | De Vlaamse minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en |
| Toerisme, | Toerisme, |
| Z. DEMIR | Z. DEMIR |