| Besluit van de Waalse Regering betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering van de energetische efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler energiegebruik van de privé-sector | Besluit van de Waalse Regering betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering van de energetische efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler energiegebruik van de privé-sector |
|---|---|
| MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST | MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST |
| 30 MEI 2002. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de | 30 MEI 2002. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de |
| toekenning van toelagen voor de verbetering van de energetische | toekenning van toelagen voor de verbetering van de energetische |
| efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler energiegebruik | efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler energiegebruik |
| van de privé-sector (« AMURE ») | van de privé-sector (« AMURE ») |
| De Waalse Regering, | De Waalse Regering, |
| Gelet op het decreet van 9 december 1993 betreffende de hulp en de | Gelet op het decreet van 9 december 1993 betreffende de hulp en de |
| tegemoetkomingen van het Waalse Gewest voor de bevordering van | tegemoetkomingen van het Waalse Gewest voor de bevordering van |
| rationeel energiegebruik, energiebesparingen en hernieuwbare | rationeel energiegebruik, energiebesparingen en hernieuwbare |
| energieën, inzonderheid op de artikelen 9 en 10; | energieën, inzonderheid op de artikelen 9 en 10; |
| Gelet op het decreet van 21 april 2001 betreffende de organisatie van | Gelet op het decreet van 21 april 2001 betreffende de organisatie van |
| de gewestelijke elektriciteitsmarkt; | de gewestelijke elektriciteitsmarkt; |
| Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 19 december | Gelet op het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 19 december |
| 1984 betreffende de verlening van subsidies voor een betere beheersing | 1984 betreffende de verlening van subsidies voor een betere beheersing |
| van het energieverbruik in de industrie; | van het energieverbruik in de industrie; |
| Gelet op de ondertekening van het Protocol van Kyoto met het oog op | Gelet op de ondertekening van het Protocol van Kyoto met het oog op |
| het terugdringen van emissies van broeikasgas en op de noodzaak voor | het terugdringen van emissies van broeikasgas en op de noodzaak voor |
| de Waalse Regering om zich geleidelijk naar deze internationaal | de Waalse Regering om zich geleidelijk naar deze internationaal |
| opgelegde dwingende norm te schikken; | opgelegde dwingende norm te schikken; |
| Gelet op het Belgisch Plan voor de vermindering van de emissies van CO2, | Gelet op het Belgisch Plan voor de vermindering van de emissies van CO2, |
| goedgekeurd door de Waalse Regering op 30 juni 1994; | goedgekeurd door de Waalse Regering op 30 juni 1994; |
| Gelet op het Milieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, | Gelet op het Milieubeleidsplan voor de duurzame ontwikkeling, |
| goedgekeurd door de Waalse Regering op 9 maart 1995; | goedgekeurd door de Waalse Regering op 9 maart 1995; |
| Overwegende dat de programma's met het oog op de verbetering van de | Overwegende dat de programma's met het oog op de verbetering van de |
| energetische efficiëntie van de bedrijven en op een toenemend aandeel | energetische efficiëntie van de bedrijven en op een toenemend aandeel |
| van de hernieuwbare energiebronnen in de balans van de primaire | van de hernieuwbare energiebronnen in de balans van de primaire |
| energie gesteund moeten worden; | energie gesteund moeten worden; |
| Gelet op de ondertekening van intentieverklaringen met | Gelet op de ondertekening van intentieverklaringen met |
| industriesectoren met het oog op het voorbereiden van een | industriesectoren met het oog op het voorbereiden van een |
| sectorakkoord om de energetische efficiëntie van deze sectoren te | sectorakkoord om de energetische efficiëntie van deze sectoren te |
| verbeteren; | verbeteren; |
| Overwegende dat de besluitvorming binnen de bedrijven moet worden | Overwegende dat de besluitvorming binnen de bedrijven moet worden |
| bevorderd opdat ze hun energetische uitgaven beter zouden kunnen | bevorderd opdat ze hun energetische uitgaven beter zouden kunnen |
| beheren; | beheren; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 10 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 10 |
| november 2000; | november 2000; |
| Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 7 | Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 7 |
| december 2000; | december 2000; |
| Gelet op de beraadslaging van de Waalse Regering van 7 december 2000 | Gelet op de beraadslaging van de Waalse Regering van 7 december 2000 |
| over het verzoek om adviesverlening door de Raad van State binnen | over het verzoek om adviesverlening door de Raad van State binnen |
| uiterlijk één maand; | uiterlijk één maand; |
| Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 17 juli 2001, | Gelet op het advies van de Raad van State, gegeven op 17 juli 2001, |
| overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde | overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde |
| wetten op de Raad van State; | wetten op de Raad van State; |
| Op de voordracht van de Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie; | Op de voordracht van de Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
| HOOFDSTUK I. - Algemeen | HOOFDSTUK I. - Algemeen |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1° Minister : de Minister van Energie; | 1° Minister : de Minister van Energie; |
| 2° bedrijf : elke rechtspersoon van de privé-sector die landbouw-, | 2° bedrijf : elke rechtspersoon van de privé-sector die landbouw-, |
| industrie-, of dienstenactiviteiten uitoefent in het Waalse Gewest; | industrie-, of dienstenactiviteiten uitoefent in het Waalse Gewest; |
| 3° intentieverklaring : overeenkomst waarbij de partijen hun intantie | 3° intentieverklaring : overeenkomst waarbij de partijen hun intantie |
| bekendmaken om een sectorakkoord voor te bereiden, d.w.z. een | bekendmaken om een sectorakkoord voor te bereiden, d.w.z. een |
| overeenkomst waarbij een sector of een bedrijfstak en de bedrijven die | overeenkomst waarbij een sector of een bedrijfstak en de bedrijven die |
| er deel van uitmaken en die het wensen, zich ertoe verbinden in | er deel van uitmaken en die het wensen, zich ertoe verbinden in |
| samenwerking met de overheid een doelstelling inzake de verbetering | samenwerking met de overheid een doelstelling inzake de verbetering |
| van de energetische efficiëntie na te leven; | van de energetische efficiëntie na te leven; |
| 4° energieboekhouding : boekhoudingsysteem voor de energiestromen om | 4° energieboekhouding : boekhoudingsysteem voor de energiestromen om |
| ten eerste invulling te geven aan de beslissingen die moeten worden | ten eerste invulling te geven aan de beslissingen die moeten worden |
| genomen inzake het energiebeheer, waarbij met name de verzameling, de | genomen inzake het energiebeheer, waarbij met name de verzameling, de |
| behandeling en de mededeling van gegevens betreffende de | behandeling en de mededeling van gegevens betreffende de |
| energievectoren verbruikt voor elk product per dienst of eenheid | energievectoren verbruikt voor elk product per dienst of eenheid |
| worden gewaarborgd, ten tweede verbruiksratio's per product of dienst | worden gewaarborgd, ten tweede verbruiksratio's per product of dienst |
| te bepalen en ten derde in voorkomend geval alarm te slaan en de | te bepalen en ten derde in voorkomend geval alarm te slaan en de |
| overconsumptie inzake energie te controleren; | overconsumptie inzake energie te controleren; |
| 5° energetische efficiëntie : evaluatie van de mate waarin het | 5° energetische efficiëntie : evaluatie van de mate waarin het |
| energieverbruik leidt tot producten met toegevoegde waarde. | energieverbruik leidt tot producten met toegevoegde waarde. |
| Het energieverbruik wordt in primaire energie uitgedrukt; de producten | Het energieverbruik wordt in primaire energie uitgedrukt; de producten |
| worden in fysieke eenheden uitgedrukt; | worden in fysieke eenheden uitgedrukt; |
| 6° Bestuur : Directoraat-generaal Technologie, Onderzoek en Energie | 6° Bestuur : Directoraat-generaal Technologie, Onderzoek en Energie |
| van het Ministerie van het Waalse Gewest; | van het Ministerie van het Waalse Gewest; |
| 7° haalbaarheidsvoorstudie : onderzoek naar de algemene | 7° haalbaarheidsvoorstudie : onderzoek naar de algemene |
| technisch-economische eigenschappen van één of meer investeringen in | technisch-economische eigenschappen van één of meer investeringen in |
| een bepaalde context zonder verwijzing naar een bijzonder type of merk | een bepaalde context zonder verwijzing naar een bijzonder type of merk |
| betreffende deze investeringen; | betreffende deze investeringen; |
| 8° haalbaarheidsstudie : studie waardoor een bijzonder uitrustingstype | 8° haalbaarheidsstudie : studie waardoor een bijzonder uitrustingstype |
| of -merk precies kan worden afgemeten; | of -merk precies kan worden afgemeten; |
| 9° hernieuwbare energiebron : de hernieuwbare energiebron zoals | 9° hernieuwbare energiebron : de hernieuwbare energiebron zoals |
| bepaald in artikel 2 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de | bepaald in artikel 2 van het decreet van 12 april 2001 betreffende de |
| organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt; | organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt; |
| 10° kwaliteitswarmtekrachtkoppeling : de | 10° kwaliteitswarmtekrachtkoppeling : de |
| kwaliteitswarmtekrachtkoppeling zoals bepaald in artikel 2 van het | kwaliteitswarmtekrachtkoppeling zoals bepaald in artikel 2 van het |
| decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de | decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de |
| gewestelijke elektriciteitsmarkt. | gewestelijke elektriciteitsmarkt. |
| HOOFDSTUK II. - Toelage voor een energie-audit | HOOFDSTUK II. - Toelage voor een energie-audit |
Art. 2.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
Art. 2.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
| toelagen toekennen aan de bedrijven om audits uit te voeren met het | toelagen toekennen aan de bedrijven om audits uit te voeren met het |
| oog op de evaluatie van de relevantie van een energiebesparende | oog op de evaluatie van de relevantie van een energiebesparende |
| investering of een investering die hernieuwbare energiebronnen of | investering of een investering die hernieuwbare energiebronnen of |
| kwaliteitswarmtekrachtkoppeling gebruikt of resulterend in de opmaking | kwaliteitswarmtekrachtkoppeling gebruikt of resulterend in de opmaking |
| van een globaal actieplan voor de verbetering van de energetische | van een globaal actieplan voor de verbetering van de energetische |
| efficiëntie. | efficiëntie. |
| Deze audits stemmen overeen met het in bijlage 1 bij dit besluit | Deze audits stemmen overeen met het in bijlage 1 bij dit besluit |
| gevoegde bestek. | gevoegde bestek. |
Art. 3.De audits worden uitgevoerd door een deskundige aangewezen |
Art. 3.De audits worden uitgevoerd door een deskundige aangewezen |
| door het bedrijf onder de overeenkomstig artikel 8 van dit besluit | door het bedrijf onder de overeenkomstig artikel 8 van dit besluit |
| erkende deskundigen. De aangewezen deskundige moet bovendien : | erkende deskundigen. De aangewezen deskundige moet bovendien : |
| 1° onafhankelijk zijn van het bedrijf en van de vennootschappen belast | 1° onafhankelijk zijn van het bedrijf en van de vennootschappen belast |
| met de door de deskundige beschreven werken of investeringen; | met de door de deskundige beschreven werken of investeringen; |
| 2° niet de in het audit bedoelde energie- of uitrustingleverancier | 2° niet de in het audit bedoelde energie- of uitrustingleverancier |
| zijn; | zijn; |
| 3° referenties voorleggen als bewijs van zijn ervaring in de analyse | 3° referenties voorleggen als bewijs van zijn ervaring in de analyse |
| van energieprestatievermogen van de processen of soortgelijke | van energieprestatievermogen van de processen of soortgelijke |
| activiteiten. | activiteiten. |
Art. 4.Het bedrag van de toelage is gelijk aan 50 % van de in |
Art. 4.Het bedrag van de toelage is gelijk aan 50 % van de in |
| aanmerking komende kosten bepaald in door de Minister behoorlijk | aanmerking komende kosten bepaald in door de Minister behoorlijk |
| goedgekeurde auditkostenraming. | goedgekeurde auditkostenraming. |
| Voor de toepassing van dit artikel zijn de bedragen exclusief BTW. | Voor de toepassing van dit artikel zijn de bedragen exclusief BTW. |
| De in aanmerking komende kosten zijn de voor de uitvoering van de | De in aanmerking komende kosten zijn de voor de uitvoering van de |
| studie nodige prestaties alsmede de kosten voor het huren of voor de | studie nodige prestaties alsmede de kosten voor het huren of voor de |
| leasing van de meetvoorzieningen die eventueel nodig zijn om deze | leasing van de meetvoorzieningen die eventueel nodig zijn om deze |
| doelstelling te bereiken. In geval van materiële investeringen komt | doelstelling te bereiken. In geval van materiële investeringen komt |
| slechts de haalbaarheidsvoorstudie in aanmerking. Uitgesloten worden | slechts de haalbaarheidsvoorstudie in aanmerking. Uitgesloten worden |
| de kosten inherent aan de latere haalbaarheidsstudie. | de kosten inherent aan de latere haalbaarheidsstudie. |
Art. 5.Voor de bedrijven die een intentieverklaring hebben |
Art. 5.Voor de bedrijven die een intentieverklaring hebben |
| ondertekend en wat betreft de opmaking van een globaal actieplan met | ondertekend en wat betreft de opmaking van een globaal actieplan met |
| het oog op de verbetering van de energetische efficiëntie, wordt het | het oog op de verbetering van de energetische efficiëntie, wordt het |
| bedrag van de toelage berekend als volgt : | bedrag van de toelage berekend als volgt : |
| 1° de toelage die op grond van de kostenraming van de deskundige wordt | 1° de toelage die op grond van de kostenraming van de deskundige wordt |
| toegekend, kan prestaties die binnen het bedrijf worden uitgevoerd, | toegekend, kan prestaties die binnen het bedrijf worden uitgevoerd, |
| dekken. Deze prestaties moeten geldig verklaard worden door de | dekken. Deze prestaties moeten geldig verklaard worden door de |
| deskundige en als nodig beschouwd worden voor de uitvoering van het | deskundige en als nodig beschouwd worden voor de uitvoering van het |
| audit; | audit; |
| 2° de toelage bedraagt 75 % van de in aanmerking komende kosten zoals | 2° de toelage bedraagt 75 % van de in aanmerking komende kosten zoals |
| bepaald in artikel 4. | bepaald in artikel 4. |
Art. 6.De aanvraag om toelage zoals bepaald in bijlage 3 bij dit |
Art. 6.De aanvraag om toelage zoals bepaald in bijlage 3 bij dit |
| besluit wordt bij het bestuur vóór de uitvoering van het audit | besluit wordt bij het bestuur vóór de uitvoering van het audit |
| ingediend. Het bestuur beoordeelt de relevantie van de aanvraag om | ingediend. Het bestuur beoordeelt de relevantie van de aanvraag om |
| toelage op grond van de methodologie en van de voorgestelde technische | toelage op grond van de methodologie en van de voorgestelde technische |
| strengheid, de aanpassing van het te onderzoeken project aan de | strengheid, de aanpassing van het te onderzoeken project aan de |
| context van het bedrijf, de raming van de potentiële vermindering van | context van het bedrijf, de raming van de potentiële vermindering van |
| het verbruik van primaire energie en van de Co2-emissies die de | het verbruik van primaire energie en van de Co2-emissies die de |
| investeringen of de te onderzoeken projecten a priori als gevolg | investeringen of de te onderzoeken projecten a priori als gevolg |
| zouden kunnen hebben. | zouden kunnen hebben. |
Art. 7.De toelage wordt vereffend op grond van een door het bedrijf |
Art. 7.De toelage wordt vereffend op grond van een door het bedrijf |
| afgegeven aangifte van schuldvorderingen samen met de bewijsstukken | afgegeven aangifte van schuldvorderingen samen met de bewijsstukken |
| van de uitgaven en na goedkeuring door de Minister van het laatste | van de uitgaven en na goedkeuring door de Minister van het laatste |
| auditverslag. Dit verslag bevat minstens drie afzonderlijke | auditverslag. Dit verslag bevat minstens drie afzonderlijke |
| hoofdstukken betreffende de volgende onderwerpen : energetische en | hoofdstukken betreffende de volgende onderwerpen : energetische en |
| economische parameters van het gecontroleerde voorwerp, analyse van | economische parameters van het gecontroleerde voorwerp, analyse van |
| deze parameters en van de relevantie van het gecontroleerde voorwerp | deze parameters en van de relevantie van het gecontroleerde voorwerp |
| ten opzichte van alternatieve voorstellen, besluiten van de | ten opzichte van alternatieve voorstellen, besluiten van de |
| deskundige, met name in organisatietermen voor het bedrijf, wat | deskundige, met name in organisatietermen voor het bedrijf, wat |
| betreft het onderhoud van het gecontroleerde voorwerp, de werking van | betreft het onderhoud van het gecontroleerde voorwerp, de werking van |
| het gecontroleerde voorwerp en de desbetreffende investeringen. Dit | het gecontroleerde voorwerp en de desbetreffende investeringen. Dit |
| laatste verlag moet overgemaakt worden aan het bestuur binnen een | laatste verlag moet overgemaakt worden aan het bestuur binnen een |
| termijn van hoogstens één jaar te rekenen van de datum waarop de | termijn van hoogstens één jaar te rekenen van de datum waarop de |
| toelagebelofte door de Minister is toegekend. | toelagebelofte door de Minister is toegekend. |
Art. 8.§ 1. Elke natuurlijke of rechtspersoon mag een aanvraag om |
Art. 8.§ 1. Elke natuurlijke of rechtspersoon mag een aanvraag om |
| erkenning als deskundige in energie-audits indienen. Deze aanvraag | erkenning als deskundige in energie-audits indienen. Deze aanvraag |
| moet bij aangetekend schrijven ingediend worden bij het bestuur. | moet bij aangetekend schrijven ingediend worden bij het bestuur. |
| De aanvraag om erkenning bevat de volgende gegevens : | De aanvraag om erkenning bevat de volgende gegevens : |
| - de naam, het adres en het beroep van de aanvrager; | - de naam, het adres en het beroep van de aanvrager; |
| - de titels, kwalificaties en referenties van de aanvrager op het | - de titels, kwalificaties en referenties van de aanvrager op het |
| gebied van energie-audits; | gebied van energie-audits; |
| - de technische middelen en de samenwerkingen waarover de aanvrager | - de technische middelen en de samenwerkingen waarover de aanvrager |
| beschikt. | beschikt. |
| § 2. De Minister beslist over de aanvraag om erkenning na advies van | § 2. De Minister beslist over de aanvraag om erkenning na advies van |
| het Bestuur dat bevoegd is om de aanvrager te horen. De beslissing tot | het Bestuur dat bevoegd is om de aanvrager te horen. De beslissing tot |
| erkenning wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . De | erkenning wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . De |
| erkenning wordt verleend voor drie jaar. Ze kan verlengd worden op | erkenning wordt verleend voor drie jaar. Ze kan verlengd worden op |
| grond van een aanvraag om hernieuwing ingediend vóór de vervaldatum | grond van een aanvraag om hernieuwing ingediend vóór de vervaldatum |
| van de erkenning. In dit geval wordt ze verlengd tot het ogenblik | van de erkenning. In dit geval wordt ze verlengd tot het ogenblik |
| waarop de Minister over de aanvraag om hernieuwing heeft beslist. | waarop de Minister over de aanvraag om hernieuwing heeft beslist. |
| § 3. Wanneer het Bestuur tekortkomingen inzake technische kennissen, | § 3. Wanneer het Bestuur tekortkomingen inzake technische kennissen, |
| methodologie en strengheid of op het gebied van de kwaliteit van het | methodologie en strengheid of op het gebied van de kwaliteit van het |
| auditverslag uit hoofde van de erkende deskundige vaststelt, wordt | auditverslag uit hoofde van de erkende deskundige vaststelt, wordt |
| laatstgenoemde opgeroepen. Na de deskundige te hebben gehoord, stelt | laatstgenoemde opgeroepen. Na de deskundige te hebben gehoord, stelt |
| het Bestuur in voorkomend geval de toezending van een waarschuwing of | het Bestuur in voorkomend geval de toezending van een waarschuwing of |
| de voorlopige of definitieve intrekking van de erkenning als erkende | de voorlopige of definitieve intrekking van de erkenning als erkende |
| auditeur aan de Minister voor. De Minister beslist op eensluidend | auditeur aan de Minister voor. De Minister beslist op eensluidend |
| advies van het Bestuur. De beslissing tot intrekking van de erkenning | advies van het Bestuur. De beslissing tot intrekking van de erkenning |
| wordt bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . | wordt bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . |
| HOOFDSTUK III. - Toelage voor de beroepsverbonden | HOOFDSTUK III. - Toelage voor de beroepsverbonden |
Art. 9.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
Art. 9.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
| toelagen toekennen aan beroepsverbonden van bedrijven die deel | toelagen toekennen aan beroepsverbonden van bedrijven die deel |
| uitmaken van dezelfde bedrijfstak en die zich ertoe verbinden | uitmaken van dezelfde bedrijfstak en die zich ertoe verbinden |
| handelingen betreffende een significant aantal bedrijven die bij het | handelingen betreffende een significant aantal bedrijven die bij het |
| verbond zijn aangesloten, te voeren met het oog op een verbetering van | verbond zijn aangesloten, te voeren met het oog op een verbetering van |
| de energetische efficiëntie van de hele sector. Het percentage van de | de energetische efficiëntie van de hele sector. Het percentage van de |
| toelage is gelijk aan 100 % van de in aanmerking komende uitgaven. | toelage is gelijk aan 100 % van de in aanmerking komende uitgaven. |
| Alleen de uitgaven betreffende de prestaties met het oog op de | Alleen de uitgaven betreffende de prestaties met het oog op de |
| bevordering van de verbetering van de energetische efficiëntie van de | bevordering van de verbetering van de energetische efficiëntie van de |
| hele sector worden in aanmerking genomen. Voor de toepassing van dit | hele sector worden in aanmerking genomen. Voor de toepassing van dit |
| artikel zijn de bedragen exclusief BTW. | artikel zijn de bedragen exclusief BTW. |
Art. 10.De aanvraag om toelage wordt bij het Bestuur vóór de |
Art. 10.De aanvraag om toelage wordt bij het Bestuur vóór de |
| uitvoering van de prestaties ingediend. Het Bestuur beoordeelt de | uitvoering van de prestaties ingediend. Het Bestuur beoordeelt de |
| relevantie van het arbeidsvoorstel met name inzake het effect op de | relevantie van het arbeidsvoorstel met name inzake het effect op de |
| inzet van de aangesloten bedrijven m.b.t. hun energiebeheer en inzake | inzet van de aangesloten bedrijven m.b.t. hun energiebeheer en inzake |
| de verbetering van de energetische efficiëntie van deze bedrijven. | de verbetering van de energetische efficiëntie van deze bedrijven. |
Art. 11.De toelage wordt vereffend op grond van een door het verbond |
Art. 11.De toelage wordt vereffend op grond van een door het verbond |
| afgegeven aangifte van schuldvorderingen samen met de bewijsstukken | afgegeven aangifte van schuldvorderingen samen met de bewijsstukken |
| van de uitgaven en na goedkeuring door de Minister van een verslag | van de uitgaven en na goedkeuring door de Minister van een verslag |
| waarin de werkelijk uitgevoerde handelingen worden vermeld. Het | waarin de werkelijk uitgevoerde handelingen worden vermeld. Het |
| laatste verslag moet overgemaakt worden aan het Bestuur binnen een | laatste verslag moet overgemaakt worden aan het Bestuur binnen een |
| termijn van hoogstens drie jaar te rekenen van de datum waarop de | termijn van hoogstens drie jaar te rekenen van de datum waarop de |
| toelagebelofte door de Minister is toegekend. | toelagebelofte door de Minister is toegekend. |
| HOOFDSTUK IV. - Energieboekhouding | HOOFDSTUK IV. - Energieboekhouding |
Art. 12.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
Art. 12.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
| toelagen toekennen aan bedrijven om een systeem voor een analytische | toelagen toekennen aan bedrijven om een systeem voor een analytische |
| energieboekhouding overeenstemmend met het in bijlage 2 bij dit | energieboekhouding overeenstemmend met het in bijlage 2 bij dit |
| besluit bedoelde bestek te implementeren. | besluit bedoelde bestek te implementeren. |
Art. 13.Het bedrag van de toelage is gelijk aan 50 % van de in |
Art. 13.Het bedrag van de toelage is gelijk aan 50 % van de in |
| aanmerking komende kosten op grond van een kostenraming die behoorlijk | aanmerking komende kosten op grond van een kostenraming die behoorlijk |
| door de Minister is goedgekeurd. De in aanmerking komende kosten | door de Minister is goedgekeurd. De in aanmerking komende kosten |
| betreffende de levering, de aanleg, de installatie en de aansluiting | betreffende de levering, de aanleg, de installatie en de aansluiting |
| van de meetinstrumenten, hun accessoires, de bedrading, de elektrische | van de meetinstrumenten, hun accessoires, de bedrading, de elektrische |
| schakelkasten, met inbegrip van de apparatuur die nodig is voor de | schakelkasten, met inbegrip van de apparatuur die nodig is voor de |
| eventuele teledienst, de apparatuur voor de opneming van de gegevens | eventuele teledienst, de apparatuur voor de opneming van de gegevens |
| en de software voor de verzameling, de analyse en de validatie van de | en de software voor de verzameling, de analyse en de validatie van de |
| gegevens alsmede de vormingskosten betreffende het gebruik van het | gegevens alsmede de vormingskosten betreffende het gebruik van het |
| systeem, de communicatie en de aanwending van de resultaten ervan. | systeem, de communicatie en de aanwending van de resultaten ervan. |
| Voor de toepassing van dit artikel zijn de bedragen exclusief BTW. | Voor de toepassing van dit artikel zijn de bedragen exclusief BTW. |
Art. 14.De aanvraag om toelage zoals bepaald in bijlage 3 bij dit |
Art. 14.De aanvraag om toelage zoals bepaald in bijlage 3 bij dit |
| besluit wordt bij het Bestuur ingediend vóór elke uitvoering van de | besluit wordt bij het Bestuur ingediend vóór elke uitvoering van de |
| taken. | taken. |
Art. 15.De toelage wordt vereffend op grond van een door het bedrijf |
Art. 15.De toelage wordt vereffend op grond van een door het bedrijf |
| afgegeven aangifte van schuldvorderingen samen met de bewijsstukken | afgegeven aangifte van schuldvorderingen samen met de bewijsstukken |
| van de uitgaven en na goedkeuring door de Minister van een laatst | van de uitgaven en na goedkeuring door de Minister van een laatst |
| verslag waarin gewag wordt gemaakt van de in het bedrijf gevoerde | verslag waarin gewag wordt gemaakt van de in het bedrijf gevoerde |
| kwaliteitsenergieboekhouding. Dat verslag moet overgemaakt worden aan | kwaliteitsenergieboekhouding. Dat verslag moet overgemaakt worden aan |
| het bestuur binnen een termijn van hoogstens twee jaar te rekenen van | het bestuur binnen een termijn van hoogstens twee jaar te rekenen van |
| de datum waarop de toelagebelofte door de Minister is toegekend. | de datum waarop de toelagebelofte door de Minister is toegekend. |
| HOOFDSTUK V. - Toelage voor de technische erkenning | HOOFDSTUK V. - Toelage voor de technische erkenning |
Art. 16.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
Art. 16.Binnen de perken van de begrotingskredieten kan de Minister |
| toelagen toekennen aan de bedrijven die om een technische erkenning | toelagen toekennen aan de bedrijven die om een technische erkenning |
| verzoeken voor één van hun producten die bijdragen tot een beter | verzoeken voor één van hun producten die bijdragen tot een beter |
| beheer van het energieverbruik. | beheer van het energieverbruik. |
| Het percentage van de toelage is gelijk aan 50 % van de kosten die de | Het percentage van de toelage is gelijk aan 50 % van de kosten die de |
| erkenningsprocedure nodig maakt, zoals de technische proefkosten en de | erkenningsprocedure nodig maakt, zoals de technische proefkosten en de |
| kosten voor het aanleggen van het dossier. | kosten voor het aanleggen van het dossier. |
Art. 17.De aanvraag om toelage wordt bij het bestuur ingediend vóór |
Art. 17.De aanvraag om toelage wordt bij het bestuur ingediend vóór |
| elke uitvoering van de taken. | elke uitvoering van de taken. |
| HOOFDSTUK VI. - Gemeenschappelijke minimis-regels | HOOFDSTUK VI. - Gemeenschappelijke minimis-regels |
Art. 18.Dit besluit is onderworpen aan de minimis-regels bedoeld in |
Art. 18.Dit besluit is onderworpen aan de minimis-regels bedoeld in |
| artikel 2 van de Verordening nr. 69/2001 van de Europese commissie van | artikel 2 van de Verordening nr. 69/2001 van de Europese commissie van |
| 12 januari 2001. | 12 januari 2001. |
| De Minister bepaalt de modaliteiten betreffende de naleving van de | De Minister bepaalt de modaliteiten betreffende de naleving van de |
| minimis-regels en de verplichting van de begunstigde om het bestuur in | minimis-regels en de verplichting van de begunstigde om het bestuur in |
| kennis te stellen van elke openbare tegemoetkoming gekregen binnen een | kennis te stellen van elke openbare tegemoetkoming gekregen binnen een |
| periode van drie jaar vóór de datum van toekenning van de toelage en | periode van drie jaar vóór de datum van toekenning van de toelage en |
| binnen drie jaar na deze toekenning. | binnen drie jaar na deze toekenning. |
| HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VII. - Slotbepalingen |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2002, datum |
Art. 19.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2002, datum |
| waarop het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 19 december 1984 | waarop het besluit van de Waalse Gewestexecutieve van 19 december 1984 |
| betreffende de verlening van subsidies voor een betere beheersing van | betreffende de verlening van subsidies voor een betere beheersing van |
| het energieverbruik in de industrie wordt opgeheven. | het energieverbruik in de industrie wordt opgeheven. |
Art. 20.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit |
Art. 20.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit |
| besluit. | besluit. |
| Namen, 30 mei 2002. | Namen, 30 mei 2002. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |
| BIJLAGE 1 | BIJLAGE 1 |
| Minimum bestek voor een energie-audit met het oog op de evaluatie van | Minimum bestek voor een energie-audit met het oog op de evaluatie van |
| de relevantie van een energiebesparende investering of van een | de relevantie van een energiebesparende investering of van een |
| investering die hernieuwbare energieën of | investering die hernieuwbare energieën of |
| kwaliteitswarmtekrachtkoppeling gebruikt of resulterend in de opmaking | kwaliteitswarmtekrachtkoppeling gebruikt of resulterend in de opmaking |
| van een globaal plan voor de verbetering van de energetische | van een globaal plan voor de verbetering van de energetische |
| efficiëntie | efficiëntie |
| Doel | Doel |
| Energie-audit met het oog op de evaluatie van de relevantie van een | Energie-audit met het oog op de evaluatie van de relevantie van een |
| energiebesparende investering of een investering die hernieuwbare | energiebesparende investering of een investering die hernieuwbare |
| energieën of kwaliteitswarmtekrachtkoppeling gebruikt | energieën of kwaliteitswarmtekrachtkoppeling gebruikt |
| (haalbaarheidsvoorstudie) | (haalbaarheidsvoorstudie) |
| Het energie-audit heeft als doel de bedrijven in staat te stellen de | Het energie-audit heeft als doel de bedrijven in staat te stellen de |
| relevantie te beoordelen van een investering die energie rationeler | relevantie te beoordelen van een investering die energie rationeler |
| gebruikt of die het gebruik van hernieuwbare energie ontwikkelt. | gebruikt of die het gebruik van hernieuwbare energie ontwikkelt. |
| Energie-audit resulterend in de opmaking van een globaal plan voor de | Energie-audit resulterend in de opmaking van een globaal plan voor de |
| verbetering van de energetische efficiëntie | verbetering van de energetische efficiëntie |
| Het energie-audit heeft als doel te resulteren in de opmaking van een | Het energie-audit heeft als doel te resulteren in de opmaking van een |
| globaal actieplan voor de verbetering van de energetische efficiëntie | globaal actieplan voor de verbetering van de energetische efficiëntie |
| van het bedrijf. Dit actieplan bevat alle maatregelen die het bedrijf | van het bedrijf. Dit actieplan bevat alle maatregelen die het bedrijf |
| gedurende de volgende jaren zal treffen, met inbegrip van de | gedurende de volgende jaren zal treffen, met inbegrip van de |
| investeringen, waardoor deze doelstelling kan worden bereikt. Het | investeringen, waardoor deze doelstelling kan worden bereikt. Het |
| bevat een becijferde evaluatie van de efficiëntie van elke maatregel | bevat een becijferde evaluatie van de efficiëntie van elke maatregel |
| (vermindering van de energieverbruiken, kosten) alsmede een tijdschema | (vermindering van de energieverbruiken, kosten) alsmede een tijdschema |
| waarin de spreiding van de investeringen wordt bepaald. | waarin de spreiding van de investeringen wordt bepaald. |
| Eisen | Eisen |
| De energie-audits met het oog op de evaluatie van de relevantie van | De energie-audits met het oog op de evaluatie van de relevantie van |
| een energiebesparende investering of van een investering die | een energiebesparende investering of van een investering die |
| hernieuwbare energieën gebruikt moeten leiden tot : | hernieuwbare energieën gebruikt moeten leiden tot : |
| - de globale analyse van de energiestromen van het bedrijf : | - de globale analyse van de energiestromen van het bedrijf : |
| energieverbruik voor de laatste drie jaar per energievector (gas, | energieverbruik voor de laatste drie jaar per energievector (gas, |
| stookolie, elektriciteit, kool, enz.) in fysieke eenheden (Mwh, | stookolie, elektriciteit, kool, enz.) in fysieke eenheden (Mwh, |
| T,...). De conversiefactoren in Mwh van de primaire energie van de | T,...). De conversiefactoren in Mwh van de primaire energie van de |
| energievectoren uitgedrukt in fysieke bruto-eenheid zullen worden | energievectoren uitgedrukt in fysieke bruto-eenheid zullen worden |
| medegedeeld door de Minister; | medegedeeld door de Minister; |
| - de identificatie en de rechtvaardiging van de relevantie van het | - de identificatie en de rechtvaardiging van de relevantie van het |
| oorspronkelijk geanalyseerd ontwerp en van zijn varianten naar gelang | oorspronkelijk geanalyseerd ontwerp en van zijn varianten naar gelang |
| van de volgende criteria : | van de volgende criteria : |
| - de technisch-economische kwaliteit; | - de technisch-economische kwaliteit; |
| - de aanvaardbaarheidsgraad in het bedrijf met name t.o.v. van zijn | - de aanvaardbaarheidsgraad in het bedrijf met name t.o.v. van zijn |
| interne organisatie en van de vereiste onderhoudactiviteiten; | interne organisatie en van de vereiste onderhoudactiviteiten; |
| - de potentiële vermindering van het verbruik van primaire energie; | - de potentiële vermindering van het verbruik van primaire energie; |
| - de potentiële vermindering van CO2-emissies. | - de potentiële vermindering van CO2-emissies. |
| Alle werkhypothesen moeten duidelijk vermeld worden. | Alle werkhypothesen moeten duidelijk vermeld worden. |
| De energie-audits resulterend in de opmaking van een globaal plan voor | De energie-audits resulterend in de opmaking van een globaal plan voor |
| de verbetering van de energetische efficiëntie moeten leiden tot : | de verbetering van de energetische efficiëntie moeten leiden tot : |
| - de globale analyse van de energiestromen van het bedrijf : | - de globale analyse van de energiestromen van het bedrijf : |
| energieverbruik voor de drie laatste jaren per energievector (gas, | energieverbruik voor de drie laatste jaren per energievector (gas, |
| stookolie, elektriciteit, kool, enz.) in fysieke eenheden (Mwh, | stookolie, elektriciteit, kool, enz.) in fysieke eenheden (Mwh, |
| T,...). De conversiefactoren in Mwh van de primaire energie van de | T,...). De conversiefactoren in Mwh van de primaire energie van de |
| energievectoren uitgedrukt in fysieke bruto-eenheid zullen worden | energievectoren uitgedrukt in fysieke bruto-eenheid zullen worden |
| medegedeeld door de Minister; | medegedeeld door de Minister; |
| - de jaarlijkse boekingswijze, op schaal van het bedrijf, van het | - de jaarlijkse boekingswijze, op schaal van het bedrijf, van het |
| energieverbruik en van productievolumes (in fysische eenheden) per | energieverbruik en van productievolumes (in fysische eenheden) per |
| product en eventueel per productielijn en/of -fase; | product en eventueel per productielijn en/of -fase; |
| - de uitwerking van indicatoren op grond met name van het specifieke | - de uitwerking van indicatoren op grond met name van het specifieke |
| verbruik; | verbruik; |
| - de identificatie, de rechtvaardiging en de technisch-economische | - de identificatie, de rechtvaardiging en de technisch-economische |
| evaluatie van de beste ontwerpen voor de verbetering van de | evaluatie van de beste ontwerpen voor de verbetering van de |
| energetische efficiëntie en van zijn varianten naar gelang van de | energetische efficiëntie en van zijn varianten naar gelang van de |
| volgende criteria : | volgende criteria : |
| - de technisch-economische kwaliteit; | - de technisch-economische kwaliteit; |
| - de aanvaardbaarheidsgraad in het bedrijf met name t.o.v. van zijn | - de aanvaardbaarheidsgraad in het bedrijf met name t.o.v. van zijn |
| interne organisatie en van de vereiste onderhoudactiviteiten; | interne organisatie en van de vereiste onderhoudactiviteiten; |
| - de potentiële vermindering van het verbruik van primaire energie; | - de potentiële vermindering van het verbruik van primaire energie; |
| - de potentiële vermindering van CO2-emissies. | - de potentiële vermindering van CO2-emissies. |
| - de opmaking van een door het bedrijf goedgekeurd en voorgelegd | - de opmaking van een door het bedrijf goedgekeurd en voorgelegd |
| globaal plan voor de verbetering van energetische efficiëntie van het | globaal plan voor de verbetering van energetische efficiëntie van het |
| bedrijf. | bedrijf. |
| Alle werkhypothesen moeten duidelijk vermeld worden. | Alle werkhypothesen moeten duidelijk vermeld worden. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van 30 mei 2002 | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van 30 mei 2002 |
| betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering van de | betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering van de |
| energetische efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler | energetische efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler |
| energiegebruik van de privé-sector. | energiegebruik van de privé-sector. |
| Namen, 30 mei 2002. | Namen, 30 mei 2002. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |
| BIJLAGE 2 | BIJLAGE 2 |
| Bestek inzake de energieboekhouding | Bestek inzake de energieboekhouding |
| Doel | Doel |
| De energieboekhouding is van toepassing op het gehele energieverbruik | De energieboekhouding is van toepassing op het gehele energieverbruik |
| van een bedrijf en heeft tot doel invulling te geven aan de | van een bedrijf en heeft tot doel invulling te geven aan de |
| beslissingen die moeten worden genomen inzake het energiebeheer met | beslissingen die moeten worden genomen inzake het energiebeheer met |
| waarborg met name van : | waarborg met name van : |
| - de verzameling, de behandeling en de mededeling van gegevens | - de verzameling, de behandeling en de mededeling van gegevens |
| betreffende de energievectoren verbruikt voor elk product per dienst | betreffende de energievectoren verbruikt voor elk product per dienst |
| of eenheid; | of eenheid; |
| - de bepaling van verbruiksratio's per product of dienst; | - de bepaling van verbruiksratio's per product of dienst; |
| - een alarmfunctie en een controle op de overconsumptie inzake | - een alarmfunctie en een controle op de overconsumptie inzake |
| energie; | energie; |
| - de beoordeling van het effect van de uitgevoerde maatregelen. | - de beoordeling van het effect van de uitgevoerde maatregelen. |
| Eisen | Eisen |
| De energieboekhouding moet hetgeen volgt mogelijk maken : | De energieboekhouding moet hetgeen volgt mogelijk maken : |
| - het werk in fysieke eenheden voor het energieverbruik en de | - het werk in fysieke eenheden voor het energieverbruik en de |
| productievolumen (onafhankelijkheid van de prijzen en tarieven); | productievolumen (onafhankelijkheid van de prijzen en tarieven); |
| - de uitwerking van indicatoren op grond met name van het specifieke | - de uitwerking van indicatoren op grond met name van het specifieke |
| verbruik; | verbruik; |
| - een opvolging van de toestand in de tijd met minstens een | - een opvolging van de toestand in de tijd met minstens een |
| maandelijkse frequentie, waarbij snel kan worden gereageerd op elke | maandelijkse frequentie, waarbij snel kan worden gereageerd op elke |
| overconsumptie, onregelmatigheid,... | overconsumptie, onregelmatigheid,... |
| - de overweging van elke belangrijke verandering van het | - de overweging van elke belangrijke verandering van het |
| productenpakket, van het productieniveau, van het procédé; | productenpakket, van het productieniveau, van het procédé; |
| - de invoering van alle fasen van het informatiebeheer : verzameling | - de invoering van alle fasen van het informatiebeheer : verzameling |
| en behandeling van relevante gegevens, de uitwerking van operationele | en behandeling van relevante gegevens, de uitwerking van operationele |
| indicatoren, mededeling aan de personen die maatregelen zouden kunnen | indicatoren, mededeling aan de personen die maatregelen zouden kunnen |
| treffen, onafgebroken opvolging van de ontwikkeling. De resultaten | treffen, onafgebroken opvolging van de ontwikkeling. De resultaten |
| moeten met name voorgelegd worden in de vorm van een verbetering van | moeten met name voorgelegd worden in de vorm van een verbetering van |
| de energetische efficiëntie en van de energetische balans. | de energetische efficiëntie en van de energetische balans. |
| De werking van een energieboekhouding omvat drie afzonderlijke fasen : | De werking van een energieboekhouding omvat drie afzonderlijke fasen : |
| 1) verzameling van gegevens; | 1) verzameling van gegevens; |
| 2) behandeling van gegevens; | 2) behandeling van gegevens; |
| 3) uitlegging van de resultaten. | 3) uitlegging van de resultaten. |
| 1. Verzameling van gegevens | 1. Verzameling van gegevens |
| De verzameling van gegevens moet de systemen en consumptiepunten | De verzameling van gegevens moet de systemen en consumptiepunten |
| kunnen identificeren met in voorkomend geval onderscheiding van de | kunnen identificeren met in voorkomend geval onderscheiding van de |
| gebruiken, waarbij een overzicht van de verbruiken wordt gegeven. | gebruiken, waarbij een overzicht van de verbruiken wordt gegeven. |
| Elk consumptiepunt of elke productielijn moet geïdentificeerd worden | Elk consumptiepunt of elke productielijn moet geïdentificeerd worden |
| door : | door : |
| - de gebruikte energievector, | - de gebruikte energievector, |
| - het energiegebruik (verwarming al dan niet inbegrepen), | - het energiegebruik (verwarming al dan niet inbegrepen), |
| - de voorzieningswijze (meter of opslag), | - de voorzieningswijze (meter of opslag), |
| - de fysieke maateenheid (liter, m3, kg, kwh,...) | - de fysieke maateenheid (liter, m3, kg, kwh,...) |
| - de vermenigvuldigingscoëfficiënt tussen de index en de fysieke | - de vermenigvuldigingscoëfficiënt tussen de index en de fysieke |
| maateenheid; | maateenheid; |
| - de vermenigvuldigingscoëfficient om het verbruik in Mwh te | - de vermenigvuldigingscoëfficient om het verbruik in Mwh te |
| normaliseren. | normaliseren. |
| 2. De behandeling van gegevens | 2. De behandeling van gegevens |
| De gemeten gegevens moeten opgenomen en behandeld worden zodat : | De gemeten gegevens moeten opgenomen en behandeld worden zodat : |
| - de energieverbruiken in dezelfde energie-eenheid, te weten in Mwh, | - de energieverbruiken in dezelfde energie-eenheid, te weten in Mwh, |
| worden genormaliseerd; | worden genormaliseerd; |
| - de energieverbruiken in primaire energie-eenheid worden berekend; | - de energieverbruiken in primaire energie-eenheid worden berekend; |
| - de invloed van de strengheid van het klimaat in de verbruiksopgaven | - de invloed van de strengheid van het klimaat in de verbruiksopgaven |
| wordt verwijderd door die terug te brengen tot de klimatologische | wordt verwijderd door die terug te brengen tot de klimatologische |
| referentietoestand op grond de graaddagen; | referentietoestand op grond de graaddagen; |
| - de CO2-emissies voor een klimatologische referentietoestand worden | - de CO2-emissies voor een klimatologische referentietoestand worden |
| berekend; | berekend; |
| - voor elk consumptiesysteem en -punt vergelijkingsratio's worden | - voor elk consumptiesysteem en -punt vergelijkingsratio's worden |
| vastgelegd en zodat een tabel van het prestatievermogen wordt | vastgelegd en zodat een tabel van het prestatievermogen wordt |
| opgemaakt met inachtneming van het percentage van het gebruik van de | opgemaakt met inachtneming van het percentage van het gebruik van de |
| gebouwen en/of systemen. | gebouwen en/of systemen. |
| Uitlegging van de resultaten | Uitlegging van de resultaten |
| Om de resultaten uit te leggen en om de operationele conclusies te | Om de resultaten uit te leggen en om de operationele conclusies te |
| trekken is het nodig de gebouwen en systemen waartoe de | trekken is het nodig de gebouwen en systemen waartoe de |
| consumptiepunten betrekking hebben, goed te kennen. | consumptiepunten betrekking hebben, goed te kennen. |
| Met de resultaten kunnen de volgende elementen in voorkomend geval | Met de resultaten kunnen de volgende elementen in voorkomend geval |
| worden waargenomen : | worden waargenomen : |
| - lees- en coderingsfout of onverwachte consumptiedrift; | - lees- en coderingsfout of onverwachte consumptiedrift; |
| - regelingsproblemen; | - regelingsproblemen; |
| - geleidelijke consumptiedrift (gebrek aan onderhoud van de | - geleidelijke consumptiedrift (gebrek aan onderhoud van de |
| uitrustingen,...); | uitrustingen,...); |
| - kosteloze verwarmingsvoorziening tijdens het zachte seizoen; | - kosteloze verwarmingsvoorziening tijdens het zachte seizoen; |
| - verbruik onafhankelijk van de strengheid van het klimaat; | - verbruik onafhankelijk van de strengheid van het klimaat; |
| - vaststelling van een normale begroting tegen constante | - vaststelling van een normale begroting tegen constante |
| energiekosten; | energiekosten; |
| - beoordeling van de besparingen voortvloeiend uit de uitgevoerde | - beoordeling van de besparingen voortvloeiend uit de uitgevoerde |
| projecten; | projecten; |
| - ... | - ... |
| De resultaten moeten op duidelijke wijze voorgelegd worden en moeten | De resultaten moeten op duidelijke wijze voorgelegd worden en moeten |
| begrepen en uitgelegd worden door niet-gespecialiseerde personen. | begrepen en uitgelegd worden door niet-gespecialiseerde personen. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van 30 mei 2002 | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van 30 mei 2002 |
| betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering van de | betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering van de |
| energetische efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler | energetische efficiëntie en voor de bevordering van een rationeler |
| energiegebruik van de privé-sector. | energiegebruik van de privé-sector. |
| Namen, 30 mei 2002. | Namen, 30 mei 2002. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |
| BIJLAGE 3 | BIJLAGE 3 |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van |
| 30 mei 2002 betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering | 30 mei 2002 betreffende de toekenning van toelagen voor de verbetering |
| van de energetische efficiëntie en voor de bevordering van een | van de energetische efficiëntie en voor de bevordering van een |
| rationeler energiegebruik van de privé-sector. | rationeler energiegebruik van de privé-sector. |
| Namen, 30 mei 2002. | Namen, 30 mei 2002. |
| De Minister-President, | De Minister-President, |
| J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE | J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE |
| De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, | De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, |
| J. DARAS | J. DARAS |