Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 29/11/2012
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering betreffende de afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer "
Besluit van de Waalse Regering betreffende de afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer Besluit van de Waalse Regering betreffende de afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
29 NOVEMBER 2012. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de 29 NOVEMBER 2012. - Besluit van de Waalse Regering betreffende de
afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer afgifte van een vergunning voor uitzonderlijk vervoer
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding Gelet op het decreet van 19 maart 2009 betreffende de instandhouding
van het gewestelijk openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 3, § van het gewestelijk openbaar wegen- en waterwegendomein, artikel 3, §
4; 4;
Gelet op het advies 51.955/2/V van de Raad van State, gegeven op 10 Gelet op het advies 51.955/2/V van de Raad van State, gegeven op 10
september 2012, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de september 2012, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 juli Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 3 juli
2012; 2012;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 19 Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 19
juli 2012; juli 2012;
Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken, Landbouw, Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken, Landbouw,
Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed; Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Afdeling 1. - Begripsomschrijving Afdeling 1. - Begripsomschrijving

Artikel 1.§ 1. In de zin van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.§ 1. In de zin van dit besluit wordt verstaan onder :

1° "decreet" : het decreet van 19 maart 2009 betreffende de 1° "decreet" : het decreet van 19 maart 2009 betreffende de
instandhouding van het gewestelijk openbaar wegen- en instandhouding van het gewestelijk openbaar wegen- en
waterwegendomein; waterwegendomein;
2° "domaniaal goed" : het gewestelijk openbaar domein zoals omschreven 2° "domaniaal goed" : het gewestelijk openbaar domein zoals omschreven
in het decreet; in het decreet;
3° "vergunning" : de toestemming bedoeld in artikel 3 van het decreet; 3° "vergunning" : de toestemming bedoeld in artikel 3 van het decreet;
4° "Wegcode" : het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende 4° "Wegcode" : het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende
algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik
van de openbare weg; van de openbare weg;
5° "technisch reglement " : het koninklijk besluit van 15 maart 1968 5° "technisch reglement " : het koninklijk besluit van 15 maart 1968
houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's,
hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen; hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;
6° "gebruiker" : elke natuurlijke of rechtspersoon die een 6° "gebruiker" : elke natuurlijke of rechtspersoon die een
uitzonderlijk voertuig gebruikt; uitzonderlijk voertuig gebruikt;
7° "ondeelbare lading" : een lading die voor vervoer over de weg niet 7° "ondeelbare lading" : een lading die voor vervoer over de weg niet
kan opgedeeld worden in meerdere ladingen zonder belangrijke kosten of kan opgedeeld worden in meerdere ladingen zonder belangrijke kosten of
schaderisico's en die wegens haar afmetingen en massa niet vervoerd schaderisico's en die wegens haar afmetingen en massa niet vervoerd
kan worden door een transport waarvan de afmetingen en massa voldoen kan worden door een transport waarvan de afmetingen en massa voldoen
aan de Wegcode en het technisch reglement; aan de Wegcode en het technisch reglement;
8° "uitzonderlijk vervoer" : elke verplaatsing van een uitzonderlijk 8° "uitzonderlijk vervoer" : elke verplaatsing van een uitzonderlijk
voertuig op de openbare weg; voertuig op de openbare weg;
9° "uitzonderlijk voertuig" : een auto, een aanhangwagen of een sleep, 9° "uitzonderlijk voertuig" : een auto, een aanhangwagen of een sleep,
zoals gedefinieerd in artikel 1 van het technisch reglement, die zoals gedefinieerd in artikel 1 van het technisch reglement, die
wegens zijn constructie of zijn ondeelbare lading, de grenzen inzake wegens zijn constructie of zijn ondeelbare lading, de grenzen inzake
massa of afmetingen overschrijdt die in de Wegcode en het technisch massa of afmetingen overschrijdt die in de Wegcode en het technisch
reglement vastliggen; reglement vastliggen;
10° "beherende overheid" : de Waalse Overheidsdienst; 10° "beherende overheid" : de Waalse Overheidsdienst;
11° "raadpleging" : de vraag om technische informatie. 11° "raadpleging" : de vraag om technische informatie.
§ 2. De niet in dit besluit omschreven termen die gebruikt worden om § 2. De niet in dit besluit omschreven termen die gebruikt worden om
naar de auto's, aanhangwagens of desbetreffende kenmerken te verwijzen naar de auto's, aanhangwagens of desbetreffende kenmerken te verwijzen
worden verstaan overeenkomstig de definities die in het technisch worden verstaan overeenkomstig de definities die in het technisch
reglement gegeven worden. reglement gegeven worden.
Afdeling 2. - Doel Afdeling 2. - Doel

Art. 2.Dit besluit bepaalt de procedureregels tot toekenning van een

Art. 2.Dit besluit bepaalt de procedureregels tot toekenning van een

vergunning voor uitzonderlijk vervoer. vergunning voor uitzonderlijk vervoer.
Het voorziet ook in de algemene voorwaarden waaraan die vergunning Het voorziet ook in de algemene voorwaarden waaraan die vergunning
onderworpen wordt, met inbegrip van retributies waarvan het het tarief onderworpen wordt, met inbegrip van retributies waarvan het het tarief
en de inningsmodaliteiten bepaalt. en de inningsmodaliteiten bepaalt.
Voor elke vergunning kan de overheid die het domaniale goed beheert Voor elke vergunning kan de overheid die het domaniale goed beheert
bijzondere voorwaarden opleggen naar gelang van de plaatselijke bijzondere voorwaarden opleggen naar gelang van de plaatselijke
toestand of de specifieke behoeften. toestand of de specifieke behoeften.
Afdeling 3. - Categorieën van uitzonderlijke voertuigen Afdeling 3. - Categorieën van uitzonderlijke voertuigen

Art. 3.De categorieën van uitzonderlijke voertuigen zijn de volgende

Art. 3.De categorieën van uitzonderlijke voertuigen zijn de volgende

: :
1° Categorie 1 : het uitzonderlijk voertuig dat aan de volgende 1° Categorie 1 : het uitzonderlijk voertuig dat aan de volgende
voorwaarden voldoet : voorwaarden voldoet :
a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte kleiner dan of gelijk a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte kleiner dan of gelijk
aan 19,00 meter; voor een sleep is zijn lengte kleiner dan of gelijk aan 19,00 meter; voor een sleep is zijn lengte kleiner dan of gelijk
aan 27,00 meter; aan 27,00 meter;
b) zijn breedte is kleiner dan of gelijk aan 3,50 meter; b) zijn breedte is kleiner dan of gelijk aan 3,50 meter;
c) zijn hoogte en zijn massa voldoen aan de Wegcode en het technisch c) zijn hoogte en zijn massa voldoen aan de Wegcode en het technisch
reglement; reglement;
2° Categorie 2 : het uitzonderlijk voertuig dat aan minstens één van 2° Categorie 2 : het uitzonderlijk voertuig dat aan minstens één van
de volgende voorwaarden voldoet : de volgende voorwaarden voldoet :
a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 19,00 meter a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 19,00 meter
en kleiner dan of gelijk aan 22,00 meter; voor een sleep is zijn en kleiner dan of gelijk aan 22,00 meter; voor een sleep is zijn
lengte groter dan 27,00 meter en kleiner dan of gelijk aan 30,00 lengte groter dan 27,00 meter en kleiner dan of gelijk aan 30,00
meter; meter;
b) zijn breedte is groter dan 3,50 meter en kleiner dan of gelijk aan b) zijn breedte is groter dan 3,50 meter en kleiner dan of gelijk aan
4,25 meter; 4,25 meter;
c) zijn hoogte overschrijdt de grenzen voorzien in de Wegcode en het c) zijn hoogte overschrijdt de grenzen voorzien in de Wegcode en het
technisch reglement en is kleiner dan of gelijk aan 4,50 meter; technisch reglement en is kleiner dan of gelijk aan 4,50 meter;
d) zijn massa overschrijdt de grenzen voorzien in het technisch d) zijn massa overschrijdt de grenzen voorzien in het technisch
reglement en is kleiner dan of gelijk aan 90,000 ton; reglement en is kleiner dan of gelijk aan 90,000 ton;
3° Categorie 3 : het uitzonderlijk voertuig dat aan minstens één van 3° Categorie 3 : het uitzonderlijk voertuig dat aan minstens één van
de volgende voorwaarden voldoet : de volgende voorwaarden voldoet :
a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 22,00 meter a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 22,00 meter
en kleiner dan of gelijk aan 28,00 meter; en kleiner dan of gelijk aan 28,00 meter;
b) voor een sleep is zijn lengte groter dan 30,00 meter en kleiner dan b) voor een sleep is zijn lengte groter dan 30,00 meter en kleiner dan
of gelijk aan 35,00 meter; of gelijk aan 35,00 meter;
c) zijn breedte is groter dan 4,25 meter en kleiner dan of gelijk aan c) zijn breedte is groter dan 4,25 meter en kleiner dan of gelijk aan
5,00 meter; 5,00 meter;
d) zijn hoogte is groter dan 4,50 meter en kleiner dan of gelijk aan d) zijn hoogte is groter dan 4,50 meter en kleiner dan of gelijk aan
4,80 meter; 4,80 meter;
e) zijn massa is groter dan 90,000 ton en kleiner dan of gelijk aan e) zijn massa is groter dan 90,000 ton en kleiner dan of gelijk aan
120,000 ton; 120,000 ton;
4° Categorie 4 : het uitzonderlijk voertuig van deze categorie voldoet 4° Categorie 4 : het uitzonderlijk voertuig van deze categorie voldoet
aan minstens één van volgende voorwaarden : aan minstens één van volgende voorwaarden :
a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 28,00 a) voor een enkelvoudig voertuig is zijn lengte groter dan 28,00
meter; meter;
b) voor een sleep is zijn lengte groter dan 35,00 meter; b) voor een sleep is zijn lengte groter dan 35,00 meter;
c) zijn breedte is groter dan 5,00 meter; c) zijn breedte is groter dan 5,00 meter;
d) zijn hoogte is groter dan 4,80 meter; d) zijn hoogte is groter dan 4,80 meter;
e) zijn massa is groter dan 120,000 ton. e) zijn massa is groter dan 120,000 ton.
HOOFDSTUK II. - Vergunning HOOFDSTUK II. - Vergunning
Afdeling 1. - Verplichting tot vergunning Afdeling 1. - Verplichting tot vergunning

Art. 4.§ 1. Een uitzonderlijk voertuig mag niet in het verkeer

Art. 4.§ 1. Een uitzonderlijk voertuig mag niet in het verkeer

gebracht worden op de openbare weg zonder voorafgaande uitdrukkelijke gebracht worden op de openbare weg zonder voorafgaande uitdrukkelijke
vergunning van de beherende overheid en zonder kennisneming van de vergunning van de beherende overheid en zonder kennisneming van de
vergunningsvoorwaarden. vergunningsvoorwaarden.
§ 2. De gebruiker van het uitzonderlijk voertuig is belast met de § 2. De gebruiker van het uitzonderlijk voertuig is belast met de
naleving van alle voorschriften opgenomen in de vergunning. naleving van alle voorschriften opgenomen in de vergunning.
§ 3. De bepalingen van dit besluit gelden niet voor folkloristische § 3. De bepalingen van dit besluit gelden niet voor folkloristische
voertuigen onder de voorwaarden van artikel 56bis van de Wegcode, noch voertuigen onder de voorwaarden van artikel 56bis van de Wegcode, noch
voor de uitzonderlijke voertuigen die op de openbare weg in het voor de uitzonderlijke voertuigen die op de openbare weg in het
verkeer gebracht worden door : verkeer gebracht worden door :
- het leger; - het leger;
- de politiediensten; - de politiediensten;
- de wegbeheerders voor het uitvoeren van hun opdrachten; - de wegbeheerders voor het uitvoeren van hun opdrachten;
- de onderaannemers van de wegbeheerders, wanneer ze tijdens de - de onderaannemers van de wegbeheerders, wanneer ze tijdens de
winterperiode aangesteld worden voor opdrachten van sneeuwopruiming of winterperiode aangesteld worden voor opdrachten van sneeuwopruiming of
strooiing voor zover het uitzonderlijke karakter van het voertuig strooiing voor zover het uitzonderlijke karakter van het voertuig
verband houdt met de sneeuwschuiver of de strooimachine; verband houdt met de sneeuwschuiver of de strooimachine;
- de civiele bescherming; - de civiele bescherming;
- de brandweer; - de brandweer;
of die door de overheid opgevorderd worden voor rampenbestrijding. of die door de overheid opgevorderd worden voor rampenbestrijding.
In deze gevallen gebeurt het uitzonderlijk vervoer onder de leiding In deze gevallen gebeurt het uitzonderlijk vervoer onder de leiding
van de autoriteit die het uitzonderlijk voertuig gebruikt. Deze van de autoriteit die het uitzonderlijk voertuig gebruikt. Deze
autoriteit neemt alle vereiste maatregelen om de verkeersveiligheid te autoriteit neemt alle vereiste maatregelen om de verkeersveiligheid te
verzekeren alsmede om het verkeer van het uitzonderlijk voertuig verzekeren alsmede om het verkeer van het uitzonderlijk voertuig
veilig en vlot te laten verlopen. veilig en vlot te laten verlopen.
§ 4. De gemeenteraden kunnen bijkomende reglementen vastleggen om de § 4. De gemeenteraden kunnen bijkomende reglementen vastleggen om de
toepassing van de bepalingen van dit besluit op te schorten of te toepassing van de bepalingen van dit besluit op te schorten of te
wijzigen voor het verkeer tussen de laad- en loskades, de wijzigen voor het verkeer tussen de laad- en loskades, de
opslagplaatsen, de loodsen, de magazijnen en de ondernemingen opslagplaatsen, de loodsen, de magazijnen en de ondernemingen
gevestigd in de zee- of binnenhavens of in de nabijheid ervan, waar de gevestigd in de zee- of binnenhavens of in de nabijheid ervan, waar de
producten die langs die havens transiteren behandeld worden. producten die langs die havens transiteren behandeld worden.

Art. 5.De beherende overheid kan het uitzonderlijke vervoer op

Art. 5.De beherende overheid kan het uitzonderlijke vervoer op

bepaalde tijdstippen of plekken of onder bepaalde omstandigheden bepaalde tijdstippen of plekken of onder bepaalde omstandigheden
verbieden of het aan bepaalde voorwaarden onderwerpen. verbieden of het aan bepaalde voorwaarden onderwerpen.
Afdeling 2. - Types van vergunningen Afdeling 2. - Types van vergunningen

Art. 6.De vergunning heeft een geldigheidsduur van :

Art. 6.De vergunning heeft een geldigheidsduur van :

1° maximum vijf jaar voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 1; 1° maximum vijf jaar voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 1;
2° maximum één jaar voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2; 2° maximum één jaar voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 2;
3° maximum vier maanden voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 3° maximum vier maanden voor uitzonderlijke voertuigen van categorie
3; 3;
4° maximum twee maanden voor uitzonderlijke voertuigen van categorie 4° maximum twee maanden voor uitzonderlijke voertuigen van categorie
4. 4.
Afdeling 3. - Vergunningsprocedure Afdeling 3. - Vergunningsprocedure

Art. 7.§ 1. De ontvangst van de vergunningsaanvraag wordt bevestigd

Art. 7.§ 1. De ontvangst van de vergunningsaanvraag wordt bevestigd

door de verzending van een bericht van ontvangst aan de aanvrager. door de verzending van een bericht van ontvangst aan de aanvrager.
§ 2. De aanvraag is ontvankelijk als de retributies betreffende § 2. De aanvraag is ontvankelijk als de retributies betreffende
vroeger ingediende aanvragen overeenkomstig de bepalingen van artikel vroeger ingediende aanvragen overeenkomstig de bepalingen van artikel
11 zijn betaald. 11 zijn betaald.
§ 3. Indien de aanvraag niet volledig is en bijkomende informatie § 3. Indien de aanvraag niet volledig is en bijkomende informatie
wordt vereist, wordt binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de datum wordt vereist, wordt binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de datum
van ontvangst van de aanvraag, een lijst van de ontbrekende elementen van ontvangst van de aanvraag, een lijst van de ontbrekende elementen
aan de aanvrager gestuurd. aan de aanvrager gestuurd.
De aanvrager wordt in kennis gesteld van de datum van ontvangst van de De aanvrager wordt in kennis gesteld van de datum van ontvangst van de
ontbrekende gegevens. ontbrekende gegevens.
Indien nogmaals bijkomende informatie vereist wordt, wordt binnen drie Indien nogmaals bijkomende informatie vereist wordt, wordt binnen drie
werkdagen, te rekenen vanaf de datum bedoeld in het tweede lid, werkdagen, te rekenen vanaf de datum bedoeld in het tweede lid,
opnieuw een lijst van de ontbrekende elementen aan de aanvrager opnieuw een lijst van de ontbrekende elementen aan de aanvrager
gestuurd. gestuurd.
De procedure herbegint overeenkomstig het tweede en derde lid totdat De procedure herbegint overeenkomstig het tweede en derde lid totdat
de aanvraag volledig is. de aanvraag volledig is.
§ 4. De aanvrager wordt in kennis gesteld van de noodzaak van een § 4. De aanvrager wordt in kennis gesteld van de noodzaak van een
raadpleging binnen : raadpleging binnen :
1° vijf werkdagen na ontvangst van de aanvraag of 1° vijf werkdagen na ontvangst van de aanvraag of
2° drie werkdagen na ontvangst van de bijkomende informatie bedoeld in 2° drie werkdagen na ontvangst van de bijkomende informatie bedoeld in
§ 3. § 3.
§ 5. De toestemming of de weigering wordt aan de aanvrager meegedeeld § 5. De toestemming of de weigering wordt aan de aanvrager meegedeeld
binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de binnen vijf werkdagen, te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de
aanvraag, of, desgevallend, van de bijkomende informatie. Die termijn aanvraag, of, desgevallend, van de bijkomende informatie. Die termijn
bedraagt vijftien werkdagen voor een aanvraag waarvoor een raadpleging bedraagt vijftien werkdagen voor een aanvraag waarvoor een raadpleging
vereist wordt. vereist wordt.
Afdeling 4. - Vorm en inhoud van de vergunning Afdeling 4. - Vorm en inhoud van de vergunning

Art. 8.De vergunning vermeldt o.a. de te volgen route, de

Art. 8.De vergunning vermeldt o.a. de te volgen route, de

voorschriften inzake de hoogte, lengte, breedte, massa, ladingen en voorschriften inzake de hoogte, lengte, breedte, massa, ladingen en
radstanden alsook de te treffen maatregelen ter voorkoming van een radstanden alsook de te treffen maatregelen ter voorkoming van een
beschadiging van de openbare weg, de aanhorigheden ervan, de beschadiging van de openbare weg, de aanhorigheden ervan, de
kunstwerken en de aangrenzende eigendommen. kunstwerken en de aangrenzende eigendommen.

Art. 9.De beherende overheid bepaalt hoe het uitzonderlijke vervoer

Art. 9.De beherende overheid bepaalt hoe het uitzonderlijke vervoer

moet verlopen. moet verlopen.
De aanvrager geeft de beherende overheid kennis van het tijdstip De aanvrager geeft de beherende overheid kennis van het tijdstip
waarop het uitzonderlijke vervoer zal plaatsvinden. Die informatie waarop het uitzonderlijke vervoer zal plaatsvinden. Die informatie
wordt uiterlijk drie werkdagen voor de doortocht van het wordt uiterlijk drie werkdagen voor de doortocht van het
uitzonderlijke vervoer op het domaniale goed aan de beherende overheid uitzonderlijke vervoer op het domaniale goed aan de beherende overheid
meegedeeld. meegedeeld.

Art. 10.Elke route wordt vooraf verkend door de houder van de

Art. 10.Elke route wordt vooraf verkend door de houder van de

vergunning. vergunning.
Als tijdens de verkenning van de route hindernissen tegengekomen Als tijdens de verkenning van de route hindernissen tegengekomen
worden die uit de weg geruimd moeten worden om het uitzonderlijk worden die uit de weg geruimd moeten worden om het uitzonderlijk
vervoer door te laten, moet de beherende overheid onmiddellijk vervoer door te laten, moet de beherende overheid onmiddellijk
verwittigd worden door de gebruiker. verwittigd worden door de gebruiker.
Als een onverwacht hindernis tegengekomen wordt tijdens het Als een onverwacht hindernis tegengekomen wordt tijdens het
uitzonderlijk vervoer, kan een omlegging van de opgelegde route uitzonderlijk vervoer, kan een omlegging van de opgelegde route
voorzien worden onder door de beherende overheid te bepalen voorzien worden onder door de beherende overheid te bepalen
voorwaarden. voorwaarden.
De te nemen maatregelen worden vervolgens bepaald in gemeenschappelijk De te nemen maatregelen worden vervolgens bepaald in gemeenschappelijk
overleg met de beherende overheid. De desbetreffende kosten zijn voor overleg met de beherende overheid. De desbetreffende kosten zijn voor
rekening van de houder van de vergunning. rekening van de houder van de vergunning.
Afdeling 5. - Retributie Afdeling 5. - Retributie

Art. 11.§ 1. De aanvrager moet voor de behandeling van de

Art. 11.§ 1. De aanvrager moet voor de behandeling van de

vergunningsaanvraag een retributie betalen na kennisgeving van de vergunningsaanvraag een retributie betalen na kennisgeving van de
toestemming, namelijk : toestemming, namelijk :
1° 25 euro voor een uitzonderlijk voertuig van de categorieën 1 en 2; 1° 25 euro voor een uitzonderlijk voertuig van de categorieën 1 en 2;
2° 40 euro voor een uitzonderlijk voertuig van de categorieën 3 en 4. 2° 40 euro voor een uitzonderlijk voertuig van de categorieën 3 en 4.
§ 2. Indien de termijnen bedoeld in artikel 7, §§ 3 en 5, in acht § 2. Indien de termijnen bedoeld in artikel 7, §§ 3 en 5, in acht
genomen worden, is het bedrag van de retributie bedoeld in § 1 genomen worden, is het bedrag van de retributie bedoeld in § 1
opeisbaar. opeisbaar.
§ 3. 20 % van het bedrag van de retributie bedoeld in § 1 blijven als § 3. 20 % van het bedrag van de retributie bedoeld in § 1 blijven als
dossierkosten opeisbaar, zelfs in geval van weigering van de dossierkosten opeisbaar, zelfs in geval van weigering van de
vergunning of van niet inachtneming van de termijnen bedoeld in vergunning of van niet inachtneming van de termijnen bedoeld in
artikel 7, §§ 3 en 5 of van annulering van de vergunningsaanvraag door artikel 7, §§ 3 en 5 of van annulering van de vergunningsaanvraag door
de aanvrager. de aanvrager.
§ 4. De bedragen opgenomen in § 1 zijn gekoppeld aan de § 4. De bedragen opgenomen in § 1 zijn gekoppeld aan de
gezondheidsindex van de maand november 2011. gezondheidsindex van de maand november 2011.
Zij worden automatisch aangepast op 1 januari van elk jaar naar gelang Zij worden automatisch aangepast op 1 januari van elk jaar naar gelang
van de evolutie van de gezondheidsindex van de maand november van het van de evolutie van de gezondheidsindex van de maand november van het
voorafgaande jaar. voorafgaande jaar.
Bij het indexeren wordt de uitkomst in voorkomend geval verhoogd met Bij het indexeren wordt de uitkomst in voorkomend geval verhoogd met
hoogstens 0,50 euro of verminderd met hoogstens 0,49 euro om een hoogstens 0,50 euro of verminderd met hoogstens 0,49 euro om een
geheel getal te verkrijgen. geheel getal te verkrijgen.
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.

Art. 13.De Minister van Openbare Werken is belast met de uitvoering

Art. 13.De Minister van Openbare Werken is belast met de uitvoering

van dit besluit. van dit besluit.
Namen, 29 november 2012. Namen, 29 november 2012.
De Minister-President, De Minister-President,
R. DEMOTTE R. DEMOTTE
De Minister van Openbare Werken, Landbouw, De Minister van Openbare Werken, Landbouw,
Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed,
C. DI ANTONIO C. DI ANTONIO
^