Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 21/06/2007
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S." "
Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S." Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité sociale" , afgekort : "I.D.E.S.S."
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
21 JUNI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het 21 JUNI 2007. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het
decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en de
subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le subsidiëring van de "initiatives de développement de l'emploi dans le
secteur des services de proximité à finalité sociale" (initiatieven secteur des services de proximité à finalité sociale" (initiatieven
tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de tot ontwikkeling van de werkgelegenheid in de sector van de
buurtdiensten met een maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S." buurtdiensten met een maatschappelijk doel), afgekort : "I.D.E.S.S."
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 Gelet op de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8
augustus 1980, inzonderheid op artikel 6, § 1, VI, 1°, en IX, 2°; augustus 1980, inzonderheid op artikel 6, § 1, VI, 1°, en IX, 2°;
Gelet op het samenwerkingsakkoord betreffende de meerwaardeneconomie, Gelet op het samenwerkingsakkoord betreffende de meerwaardeneconomie,
gesloten op 30 mei 2005 tussen de Staat, de Gewesten en de Duitstalige gesloten op 30 mei 2005 tussen de Staat, de Gewesten en de Duitstalige
Gemeenschap, waarmee ingestemd is bij decreet van 16 maart 2006; Gemeenschap, waarmee ingestemd is bij decreet van 16 maart 2006;
Gelet op het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en Gelet op het decreet van 14 december 2006 betreffende de erkenning en
de subsidiëring van de "Initiatives de développement de l'emploi dans de subsidiëring van de "Initiatives de développement de l'emploi dans
le secteur des services de proximité à finalité sociale", afgekort : le secteur des services de proximité à finalité sociale", afgekort :
"I.D.E.S.S.", inzonderheid op de artikelen 1, 2, 4 tot 9 en 12 tot 20; "I.D.E.S.S.", inzonderheid op de artikelen 1, 2, 4 tot 9 en 12 tot 20;
Gelet op het overleg gepleegd met de federale Minister van Gelet op het overleg gepleegd met de federale Minister van
Tewerkstelling, krachtens artikel 6, § 3bis, 1°, van de bijzondere wet Tewerkstelling, krachtens artikel 6, § 3bis, 1°, van de bijzondere wet
tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980; tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980;
Gelet op het advies nr. A 854 van de "Conseil économique et social de Gelet op het advies nr. A 854 van de "Conseil économique et social de
la Région wallonne" (Sociaal-Economische Raad van het Waalse Gewest), la Région wallonne" (Sociaal-Economische Raad van het Waalse Gewest),
aangenomen op 5 maart 2007; aangenomen op 5 maart 2007;
Gelet op het advies nr. A 856 van de "Conseil wallon de l'Economie Gelet op het advies nr. A 856 van de "Conseil wallon de l'Economie
sociale marchande" (Waalse Raad voor Sociale Markteconomie), sociale marchande" (Waalse Raad voor Sociale Markteconomie),
aangenomen op 19 maart 2007; aangenomen op 19 maart 2007;
Gelet op het advies van het Beheerscomité van de "Office wallon de la Gelet op het advies van het Beheerscomité van de "Office wallon de la
Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse Dienst voor Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse Dienst voor
Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling), gegeven op 27 februari 2007; Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling), gegeven op 27 februari 2007;
Gelet op het advies nr. 10.5/2007 van de Federatie van de openbare Gelet op het advies nr. 10.5/2007 van de Federatie van de openbare
centra voor maatschappelijk welzijn van de "Union des villes et centra voor maatschappelijk welzijn van de "Union des villes et
communes de Wallonie" (Vereniging van de steden en gemeenten van communes de Wallonie" (Vereniging van de steden en gemeenten van
Wallonië), opgenomen in het advies van de hierna bedoelde "Conseil Wallonië), opgenomen in het advies van de hierna bedoelde "Conseil
supérieur des villes, communes et provinces de la Région wallonne" supérieur des villes, communes et provinces de la Région wallonne"
(Hoge raad van de steden, gemeenten en provincies van het Waalse (Hoge raad van de steden, gemeenten en provincies van het Waalse
Gewest); Gewest);
Gelet op het advies nr. 10/2007 van de "Conseil supérieur des villes, Gelet op het advies nr. 10/2007 van de "Conseil supérieur des villes,
communes et provinces de la Région wallonne", gegeven op 2 maart 2007; communes et provinces de la Région wallonne", gegeven op 2 maart 2007;
Gelet op het advies van de adviescommissie van het geïntegreerde Gelet op het advies van de adviescommissie van het geïntegreerde
insluitingsstelsel, gegeven op 6 maart 2007; insluitingsstelsel, gegeven op 6 maart 2007;
Gelet op het proces-verbaal opgemaakt op 23 februari door het Comité C Gelet op het proces-verbaal opgemaakt op 23 februari door het Comité C
van de provinciale en lokale openbare diensten - subsectie "Waals van de provinciale en lokale openbare diensten - subsectie "Waals
Gewest"; Gewest";
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 22
januari 2007; januari 2007;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 24 Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 24
januari 2007; januari 2007;
Gelet op het advies nr. 42.776/2 van de Raad van State, gegeven op 26 Gelet op het advies nr. 42.776/2 van de Raad van State, gegeven op 26
april 2007, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de april 2007, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Overwegende dat de Regering, overeenkomstig het samenwerkingsakkoord Overwegende dat de Regering, overeenkomstig het samenwerkingsakkoord
betreffende de meerwaardeneconomie, gesloten op 30 mei 2005 tussen de betreffende de meerwaardeneconomie, gesloten op 30 mei 2005 tussen de
federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest, het Brussels federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waals Gewest, het Brussels
Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap en waarmee is Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap en waarmee is
ingestemd bij decreet van 16 maart 2006, van plan is in het raam van ingestemd bij decreet van 16 maart 2006, van plan is in het raam van
haar bevoegdheden de nodige maatregelen te nemen en middelen vrij te haar bevoegdheden de nodige maatregelen te nemen en middelen vrij te
maken met het oog op de ontwikkeling van de eerste pijler van de maken met het oog op de ontwikkeling van de eerste pijler van de
meerwaardeneconomie bedoeld in artikel 1 van genoemd meerwaardeneconomie bedoeld in artikel 1 van genoemd
samenwerkingsakkoord; samenwerkingsakkoord;
Overwegende dat de Regering, om de ontwikkeling en de structurele Overwegende dat de Regering, om de ontwikkeling en de structurele
verankering van de buurtdiensten voort te zetten en om in te spelen op verankering van de buurtdiensten voort te zetten en om in te spelen op
de individuele en collectieve behoeften op plaatselijk niveau, van de individuele en collectieve behoeften op plaatselijk niveau, van
plan is de tewerkstellingsmogelijkheden aanzienlijk te verhogen zodat plan is de tewerkstellingsmogelijkheden aanzienlijk te verhogen zodat
genoemde diensten ruimschoots kunnen bijdragen tot de versterking van genoemde diensten ruimschoots kunnen bijdragen tot de versterking van
de sociale cohesie, voornamelijk via de participatieve benadering die de sociale cohesie, voornamelijk via de participatieve benadering die
hen kenmerkt; hen kenmerkt;
Overwegende dat de Regering zodoende wil dat een maximum kansen ten Overwegende dat de Regering zodoende wil dat een maximum kansen ten
gunste van de risicogroepen tot stand gebracht worden. In dat raam gunste van de risicogroepen tot stand gebracht worden. In dat raam
werd, behalve de langdurige werklozen, vanuit een loopbaanperspectief werd, behalve de langdurige werklozen, vanuit een loopbaanperspectief
een bijzondere aandacht gegeven aan de duurzame inschakeling van een bijzondere aandacht gegeven aan de duurzame inschakeling van
leefloners en rechthebbenden op een financiële sociale hulpverlening; leefloners en rechthebbenden op een financiële sociale hulpverlening;
Op de voordracht van de Minister van Economie, Tewerkstelling en Op de voordracht van de Minister van Economie, Tewerkstelling en
Buitenlandse Handel; Buitenlandse Handel;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Definities HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.In de zin van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.In de zin van dit besluit wordt verstaan onder :

1° "decreet" : het decreet van 14 december 2006 betreffende de 1° "decreet" : het decreet van 14 december 2006 betreffende de
erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de développement de erkenning en de subsidiëring van de "Initiatives de développement de
l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité l'emploi dans le secteur des services de proximité à finalité
sociale", afgekort : "I.D.E.S.S."; sociale", afgekort : "I.D.E.S.S.";
2° "I.D.E.S.S." : één van de instellingen bedoeld in artikel 1, eerste 2° "I.D.E.S.S." : één van de instellingen bedoeld in artikel 1, eerste
lid, 1°, van het decreet; lid, 1°, van het decreet;
3° "buurtdiensten met een maatschappelijk doel" : de diensten bedoeld 3° "buurtdiensten met een maatschappelijk doel" : de diensten bedoeld
in artikel 1, eerste lid, 2°, van het decreet en omschreven in artikel in artikel 1, eerste lid, 2°, van het decreet en omschreven in artikel
2; 2;
4° "travailleurs" : de personen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°, 4° "travailleurs" : de personen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°,
van het decreet; van het decreet;
5° "begunstigden" : de personen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, 5° "begunstigden" : de personen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°,
van het decreet en nader bepaald in artikel 3; van het decreet en nader bepaald in artikel 3;
6° "Minister" : de Minister die bevoegd is voor Tewerkstelling en 6° "Minister" : de Minister die bevoegd is voor Tewerkstelling en
Sociale Economie; Sociale Economie;
7° "Administratie". de Directie "Emploi et Immigration" van de 7° "Administratie". de Directie "Emploi et Immigration" van de
Afdeling "Emploi et Formation professionnelle" van het Afdeling "Emploi et Formation professionnelle" van het
directoraat-generaal "Economie et Emploi" van het Ministerie van het directoraat-generaal "Economie et Emploi" van het Ministerie van het
Waalse Gewest; Waalse Gewest;
8° "Commissie" : de erkennings- en opvolgingscommissie van de 8° "Commissie" : de erkennings- en opvolgingscommissie van de
"I.D.E.S.S." ingesteld krachtens artikel 9 van het decreet; "I.D.E.S.S." ingesteld krachtens artikel 9 van het decreet;
9° "kleine onderhouds-, herstel- en inrichtingswerken in woningen" : 9° "kleine onderhouds-, herstel- en inrichtingswerken in woningen" :
kleine herstel-, vervangings- en inrichtingswerken waarvoor geen kleine herstel-, vervangings- en inrichtingswerken waarvoor geen
kwalificatie nodig is, die niet door een particulier uitgevoerd zouden kwalificatie nodig is, die niet door een particulier uitgevoerd zouden
kunnen worden indien hij knutselaar was en niet opgesplitst kunnen kunnen worden indien hij knutselaar was en niet opgesplitst kunnen
worden in veelvuldige prestaties die elk goed zou zijn voor een worden in veelvuldige prestaties die elk goed zou zijn voor een
arbeidspost waarin de markt zou kunnen voorzien; arbeidspost waarin de markt zou kunnen voorzien;
10° "aanleg en onderhoud van groene ruimtes" : de werken betreffende 10° "aanleg en onderhoud van groene ruimtes" : de werken betreffende
de aanleg en het onderhoud van kleine groene ruimtes zoals : de aanleg en het onderhoud van kleine groene ruimtes zoals :
1° het maaien van grasperken; 1° het maaien van grasperken;
2° het snoeien van hagen; 2° het snoeien van hagen;
3° onkruidbestrijding rondom woningen en binnenplaatsen; 3° onkruidbestrijding rondom woningen en binnenplaatsen;
4° het omspitten van tuinen en moestuinen; 4° het omspitten van tuinen en moestuinen;
5° het kappen van brandhout; 5° het kappen van brandhout;
6° het opruimen en afvoeren van afval en/of bladeren en takken; 6° het opruimen en afvoeren van afval en/of bladeren en takken;
11° "sociaal vervoer" : vervoer waarmee de personen bedoeld in artikel 11° "sociaal vervoer" : vervoer waarmee de personen bedoeld in artikel
3, § 1er, 3° en 4°, die niet over een persoonlijk vervoermiddel of 3, § 1er, 3° en 4°, die niet over een persoonlijk vervoermiddel of
over een andere vervoermogelijkheid zoals gemeenschappelijk vervoer of over een andere vervoermogelijkheid zoals gemeenschappelijk vervoer of
taxi's beschikken zich kunnen verplaatsen; taxi's beschikken zich kunnen verplaatsen;
12° "sociaal waslokaal" : de wasserijdiensten bestemd voor de personen 12° "sociaal waslokaal" : de wasserijdiensten bestemd voor de personen
bedoeld in artikel 3, § 1er, 3° en 4°; bedoeld in artikel 3, § 1er, 3° en 4°;
13° "sociale winkels" : de winkels die voedingsmiddelen of 13° "sociale winkels" : de winkels die voedingsmiddelen of
basisproducten te koop bieden aan de personen bedoeld in artikel 3, § basisproducten te koop bieden aan de personen bedoeld in artikel 3, §
1, 3° en 4°, van het decreet tegen prijzen die minstens 30 % lager 1, 3° en 4°, van het decreet tegen prijzen die minstens 30 % lager
zijn dan degene die door de grote distributie worden toegepast; zijn dan degene die door de grote distributie worden toegepast;
14° "schoonmaak van lokalen" : de schoonmaak van de lokalen van kleine 14° "schoonmaak van lokalen" : de schoonmaak van de lokalen van kleine
verenigingen zonder winstoogmerk. verenigingen zonder winstoogmerk.
HOOFDSTUK II. - Ontwikkeling van buurtdiensten en begunstigden HOOFDSTUK II. - Ontwikkeling van buurtdiensten en begunstigden

Art. 2.De buurtdiensten met een maatschappelijk doel die actief zijn

Art. 2.De buurtdiensten met een maatschappelijk doel die actief zijn

in de domeinen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 9° en 10°, mogen in de domeinen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 9° en 10°, mogen
slechts door een krachtens het decreet en dit besluit erkende slechts door een krachtens het decreet en dit besluit erkende
"I.D.E.S.S." verstrekt worden, behalve als het gaat om instellingen "I.D.E.S.S." verstrekt worden, behalve als het gaat om instellingen
erkend krachtens wetgevingen of regelgevingen op grond waarvan ze dat erkend krachtens wetgevingen of regelgevingen op grond waarvan ze dat
soort diensten mogen verstrekken. soort diensten mogen verstrekken.
De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten ontwikkelt i.v.m. de activiteiten De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten ontwikkelt i.v.m. de activiteiten
bedoeld in artikel 1, 9°, neemt de vorm aan van een vennootschap met bedoeld in artikel 1, 9°, neemt de vorm aan van een vennootschap met
een maatschappelijk doel zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, een maatschappelijk doel zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°,
b), van het decreet. In dat geval wordt ze bij Federale b), van het decreet. In dat geval wordt ze bij Federale
Overheidsdienst Financiën geregistreerd overeenkomstig de artikelen Overheidsdienst Financiën geregistreerd overeenkomstig de artikelen
400 tot 408 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen. Ze kan ook de 400 tot 408 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen. Ze kan ook de
vorm aannemen die bedoeld wordt in artikel 1, 1°, a), c) en d), van vorm aannemen die bedoeld wordt in artikel 1, 1°, a), c) en d), van
het decreet maar enkel als ze zich richt tot de begunstigden bedoeld het decreet maar enkel als ze zich richt tot de begunstigden bedoeld
in artikel 3, § 1, 3° en 4°. in artikel 3, § 1, 3° en 4°.
De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten ontwikkelt i.v.m. de activiteiten De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten ontwikkelt i.v.m. de activiteiten
bedoeld in artikel 1, 10°, neemt de vorm aan van een vennootschap met bedoeld in artikel 1, 10°, neemt de vorm aan van een vennootschap met
een maatschappelijk doel zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, een maatschappelijk doel zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°,
b), van het decreet. Ze kan ook de vorm aannemen die bedoeld wordt in b), van het decreet. Ze kan ook de vorm aannemen die bedoeld wordt in
artikel 1, eerste lid, 1°, a), c) en d), van het decreet maar enkel artikel 1, eerste lid, 1°, a), c) en d), van het decreet maar enkel
als ze zich richt tot de begunstigden bedoeld in artikel 3, § 1er, 3° als ze zich richt tot de begunstigden bedoeld in artikel 3, § 1er, 3°
en 4°. en 4°.
De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een maatschappelijk doel De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een maatschappelijk doel
ontwikkelt i.v.m. de activiteiten bedoeld in artikel 1, 11°, kan één ontwikkelt i.v.m. de activiteiten bedoeld in artikel 1, 11°, kan één
van de vormen aannemen die bedoeld worden in artikel 1, eerste lid, van de vormen aannemen die bedoeld worden in artikel 1, eerste lid,
1°, a) tot d), van het decreet. 1°, a) tot d), van het decreet.
De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een maatschappelijk doel De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een maatschappelijk doel
ontwikkelt i.v.m. de activiteiten bedoeld in artikel 1, 12° en 13°, ontwikkelt i.v.m. de activiteiten bedoeld in artikel 1, 12° en 13°,
moet één van de vormen aannemen die bedoeld worden in artikel 1, moet één van de vormen aannemen die bedoeld worden in artikel 1,
eerste lid, 1°, a), c) en d), van het decreet. eerste lid, 1°, a), c) en d), van het decreet.
De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een maatschappelijk doel De "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een maatschappelijk doel
ontwikkelt i.v.m. de activiteiten bedoeld in artikel 1, 14°, moet de ontwikkelt i.v.m. de activiteiten bedoeld in artikel 1, 14°, moet de
vorm aannemen van een vennootschap met een maatschappelijk doel zoals vorm aannemen van een vennootschap met een maatschappelijk doel zoals
bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, b, van het decreet. bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°, b, van het decreet.

Art. 3.§ 1er. De begunstigden zijn :

Art. 3.§ 1er. De begunstigden zijn :

1° hetzij de natuurlijke personen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° hetzij de natuurlijke personen bedoeld in artikel 1, eerste lid,
4°, van het decreet die in het Waalse Gewest verblijven en hun woning 4°, van het decreet die in het Waalse Gewest verblijven en hun woning
als hoofdverblijf gebruiken; als hoofdverblijf gebruiken;
2° hetzij de rechtspersonen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, van 2° hetzij de rechtspersonen bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, van
het decreet, waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest het decreet, waarvan de maatschappelijke zetel in het Waalse Gewest
gevestigd is; gevestigd is;
3° hetzij de natuurlijke personen die in het Waalse Gewest verblijven 3° hetzij de natuurlijke personen die in het Waalse Gewest verblijven
en die recht hebben op het leefloon en de natuurlijke personen die in en die recht hebben op het leefloon en de natuurlijke personen die in
het Waalse Gewest verblijven en die volgens hun laatste het Waalse Gewest verblijven en die volgens hun laatste
aanslagbiljet(ten) over een inkomen beschikken dat niet hoger is dan aanslagbiljet(ten) over een inkomen beschikken dat niet hoger is dan
dat bedoeld in het koninklijk besluit van 11 juli 2002 betreffende de dat bedoeld in het koninklijk besluit van 11 juli 2002 betreffende de
minimuminkomens inzake de terugbetalingen door de minimuminkomens inzake de terugbetalingen door de
onderhoudsplichtigen. Wat de gezinnen betreft, wordt bovenbedoeld onderhoudsplichtigen. Wat de gezinnen betreft, wordt bovenbedoeld
maximumbedrag vermenigvuldigd met 1,33; maximumbedrag vermenigvuldigd met 1,33;
4° hetzij de in het Waalse Gewest verblijvende personen bedoeld in : 4° hetzij de in het Waalse Gewest verblijvende personen bedoeld in :
a) de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de a) de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de
steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
b) de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling b) de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling
en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen
onroerende goederen, gewijzigd bij de wetten van 3 mei 1999 en 19 onroerende goederen, gewijzigd bij de wetten van 3 mei 1999 en 19
april 2002; april 2002;
c) de wet van 5 juni 2002 betreffende de maximumfactuur in de c) de wet van 5 juni 2002 betreffende de maximumfactuur in de
verzekering voor geneeskundige verzorging voor zover ze de verzekering voor geneeskundige verzorging voor zover ze de
begunstigden van de verhoogde tegemoetkoming betreffen. begunstigden van de verhoogde tegemoetkoming betreffen.
§ 2. De begunstigden bedoeld in § 1, 1°, kunnen hoogstens tien keer § 2. De begunstigden bedoeld in § 1, 1°, kunnen hoogstens tien keer
per jaar een beroep doen op een "I.D.E.S.S." die erkend is voor per jaar een beroep doen op een "I.D.E.S.S." die erkend is voor
buurtdiensten i.v.m. een domein bedoeld in artikel 1, 9°. Elke buurtdiensten i.v.m. een domein bedoeld in artikel 1, 9°. Elke
prestatie mag evenwel niet langer dan vier uren duren en slechts in prestatie mag evenwel niet langer dan vier uren duren en slechts in
het Waalse Gewest gelegen goederen betreffen, meer bepaald woningen het Waalse Gewest gelegen goederen betreffen, meer bepaald woningen
die uitsluitend voor privé doeleinden gebruikt worden. die uitsluitend voor privé doeleinden gebruikt worden.
De termijn tussen twee prestaties bedraagt minstens één week. De termijn tussen twee prestaties bedraagt minstens één week.
Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op 12,10 euro per uur. Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op 12,10 euro per uur.
§ 3. De begunstigden bedoeld in § 1, 3° en 4°, kunnen een beroep doen § 3. De begunstigden bedoeld in § 1, 3° en 4°, kunnen een beroep doen
op een "I.D.E.S.S." die erkend is voor buurtdiensten i.v.m. een domein op een "I.D.E.S.S." die erkend is voor buurtdiensten i.v.m. een domein
bedoeld in artikel 1, 9°. bedoeld in artikel 1, 9°.
De prestaties mogen niet langer duren dan 75 uren per jaar en per De prestaties mogen niet langer duren dan 75 uren per jaar en per
woning. woning.
Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op maximum 10,89 euro Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op maximum 10,89 euro
per uur. per uur.
§ 4. De begunstigden bedoeld in § 1, 1°, kunnen een beroep doen op een § 4. De begunstigden bedoeld in § 1, 1°, kunnen een beroep doen op een
"I.D.E.S.S." die erkend is voor buurtdiensten i.v.m. een domein "I.D.E.S.S." die erkend is voor buurtdiensten i.v.m. een domein
bedoeld in artikel 1, 10°, binnen de volgende perken : bedoeld in artikel 1, 10°, binnen de volgende perken :
1° het maaien van grasperken waarvan de oppervlakte kleiner is dan 300 1° het maaien van grasperken waarvan de oppervlakte kleiner is dan 300
m2; m2;
2° het snoeien van hagen die maximum 40 m lang en 3 m hoog zijn; 2° het snoeien van hagen die maximum 40 m lang en 3 m hoog zijn;
3° onkruidbestrijding rondom woningen en binnenplaatsen van minder dan 3° onkruidbestrijding rondom woningen en binnenplaatsen van minder dan
75 m2; 75 m2;
4° het spitten van tuinen en moestuinen waarvan de oppervlakte kleiner 4° het spitten van tuinen en moestuinen waarvan de oppervlakte kleiner
is dan 150 m2; is dan 150 m2;
5° het kappen van brandhout; 5° het kappen van brandhout;
6° het opruimen en afvoeren van afval en/of bladeren en takken. 6° het opruimen en afvoeren van afval en/of bladeren en takken.
Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op 12,10 euro per uur. Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op 12,10 euro per uur.
§ 5. De begunstigden bedoeld in paragraaf 1, 3° en 4°, kunnen een § 5. De begunstigden bedoeld in paragraaf 1, 3° en 4°, kunnen een
beroep doen op een "I.D.E.S.S." die erkend is voor buurtdiensten beroep doen op een "I.D.E.S.S." die erkend is voor buurtdiensten
i.v.m. een domein bedoeld in artikel 1, 10°. i.v.m. een domein bedoeld in artikel 1, 10°.
Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op maximum 12,10 euro Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op maximum 12,10 euro
per uur. per uur.
§ 6. Alleen de begunstigden bedoeld in paragraaf 1, 3° en 4°, kunnen § 6. Alleen de begunstigden bedoeld in paragraaf 1, 3° en 4°, kunnen
een beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk doel een beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk doel
i.v.m. het domein bedoeld in artikel 1, 11°. i.v.m. het domein bedoeld in artikel 1, 11°.
De "I.D.E.S.S." die dat soort buurtdienst met een maatschappelijk doel De "I.D.E.S.S." die dat soort buurtdienst met een maatschappelijk doel
verstrekt voldoet aan de definities, clausules, voorwaarden en verstrekt voldoet aan de definities, clausules, voorwaarden en
technische specificaties die van toepassing zijn op het technische specificaties die van toepassing zijn op het
personenvervoer in het Waalse Gewest. personenvervoer in het Waalse Gewest.
§ 7. Alleen de begunstigden bedoeld in § 1, 3° en 4°, kunnen een § 7. Alleen de begunstigden bedoeld in § 1, 3° en 4°, kunnen een
beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk doel i.v.m. beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk doel i.v.m.
het domein bedoeld in artikel 1, 12°. het domein bedoeld in artikel 1, 12°.
Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op maximum 8,47 euro per Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op maximum 8,47 euro per
uur. uur.
§ 8. Alleen de begunstigden bedoeld in § 1, 3° en 4°, kunnen een § 8. Alleen de begunstigden bedoeld in § 1, 3° en 4°, kunnen een
beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk doel i.v.m. beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk doel i.v.m.
het domein bedoeld in artikel 1, 13°. het domein bedoeld in artikel 1, 13°.
§ 9. De begunstigden bedoeld in § 1, 2°, kunnen voor hun eigen lokalen § 9. De begunstigden bedoeld in § 1, 2°, kunnen voor hun eigen lokalen
slechts een beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk slechts een beroep doen op de buurtdiensten met een maatschappelijk
doel i.v.m. het domein bedoeld in artikel 1, 14°. doel i.v.m. het domein bedoeld in artikel 1, 14°.
Deze prestaties worden beperkt tot 250 uren per jaar en per Deze prestaties worden beperkt tot 250 uren per jaar en per
rechtspersoon. Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op 8,47 rechtspersoon. Het tarief van de prestaties wordt vastgelegd op 8,47
euro per uur. euro per uur.
§ 10. De bedragen bedoeld in de §§ 2 tot 5 en 7 tot 9 bevatten de BTW. § 10. De bedragen bedoeld in de §§ 2 tot 5 en 7 tot 9 bevatten de BTW.
§ 11. De tarieven van de prestaties bedoeld in de §§ 2 tot 5 en 7 tot § 11. De tarieven van de prestaties bedoeld in de §§ 2 tot 5 en 7 tot
9 worden jaarlijks geïndexeerd op basis van het gemiddelde van de 9 worden jaarlijks geïndexeerd op basis van het gemiddelde van de
indexcijfers van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) van de vijfde indexcijfers van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) van de vijfde
en zesde maand van het jaar, verdeeld door het gemiddelde van de en zesde maand van het jaar, verdeeld door het gemiddelde van de
indexcijfers van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) van de vijfde indexcijfers van de consumptieprijzen (gezondheidsindex) van de vijfde
en zesde maand van het vorige jaar. Deze indexering mag evenwel niet en zesde maand van het vorige jaar. Deze indexering mag evenwel niet
hoger zijn dan de indexering van de algemene begroting van de primaire hoger zijn dan de indexering van de algemene begroting van de primaire
uitgaven die jaarlijks door het Waals Parlement bepaald wordt en wordt uitgaven die jaarlijks door het Waals Parlement bepaald wordt en wordt
pas toegepast als de gezondheidsindex met 5 punten per referentiejaar pas toegepast als de gezondheidsindex met 5 punten per referentiejaar
is verhoogd. is verhoogd.
§ 12. De in artikel 1, eerste lid 1, 1°, a), c), en d), van het § 12. De in artikel 1, eerste lid 1, 1°, a), c), en d), van het
decreet bedoelde "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een decreet bedoelde "I.D.E.S.S." die buurtdiensten met een
maatschappelijk doel vertsrekt i.v.m. de activiteiten bedoeld in maatschappelijk doel vertsrekt i.v.m. de activiteiten bedoeld in
artikel 1, 9° tot 13°, mag deze diensten evenwel ontwikkelen voor artikel 1, 9° tot 13°, mag deze diensten evenwel ontwikkelen voor
andere begunstigden dan die bedoeld in artikel 3, § 1, 3° en 4°, naar andere begunstigden dan die bedoeld in artikel 3, § 1, 3° en 4°, naar
rato van een totaalaantal dat maximum 20 % van het totaalaantal rato van een totaalaantal dat maximum 20 % van het totaalaantal
begunstigden vertegenwoordigt. begunstigden vertegenwoordigt.
§ 13. De bepalingen bedoeld in de §§ 1° tot 5° en 11° en 12° kunnen § 13. De bepalingen bedoeld in de §§ 1° tot 5° en 11° en 12° kunnen
nader bepaald worden door de Minister. nader bepaald worden door de Minister.
HOOFDSTUK III. - Erkenning en hernieuwing van de erkenning HOOFDSTUK III. - Erkenning en hernieuwing van de erkenning

Art. 4.§ 1. Om als "I.D.E.S.S." erkend te worden richt de instelling

Art. 4.§ 1. Om als "I.D.E.S.S." erkend te worden richt de instelling

een aanvraag aan de Administratie. Ze gebruikt daartoe een formulier een aanvraag aan de Administratie. Ze gebruikt daartoe een formulier
waarvan het model, na advies van het Commissariaat Easi-Wal, door de waarvan het model, na advies van het Commissariaat Easi-Wal, door de
Minister bepaald wordt op voorstel van de Administratie, waar het Minister bepaald wordt op voorstel van de Administratie, waar het
afgegeven wordt. De aanvraag bevat, o.a., gegevens over de rechtsvorm afgegeven wordt. De aanvraag bevat, o.a., gegevens over de rechtsvorm
van de aanvrager, het activiteitendomein (de activiteitendomeinen) van de aanvrager, het activiteitendomein (de activiteitendomeinen)
waarvoor de erkenning wordt aangevraagd, alsook het aantal werknemers waarvoor de erkenning wordt aangevraagd, alsook het aantal werknemers
waarvoor een toelage aangevraagd wordt. waarvoor een toelage aangevraagd wordt.
De aanvraag wordt per post of per email verstuurd. Ze gaat De aanvraag wordt per post of per email verstuurd. Ze gaat
desgevallend vergezeld van de statuten van de instelling, alsook van desgevallend vergezeld van de statuten van de instelling, alsook van
de laatste jaarrekeningen. de laatste jaarrekeningen.
De Administratie neemt de erkenningsaanvraag in ontvangst en richt De Administratie neemt de erkenningsaanvraag in ontvangst en richt
binnen vijftien dagen een bericht van ontvangst aan de verzoekende binnen vijftien dagen een bericht van ontvangst aan de verzoekende
instelling. Als de erkenningsaanvraag of het dossier onvolledig is, instelling. Als de erkenningsaanvraag of het dossier onvolledig is,
verwittigt de Administratie de verzoekende instelling en geeft ze haar verwittigt de Administratie de verzoekende instelling en geeft ze haar
in hetzelfde schrijven kennis van de ontbrekende stukken of gegevens. in hetzelfde schrijven kennis van de ontbrekende stukken of gegevens.
§ 2. De Administratie behandelt de erkenningsaanvraag op basis van, § 2. De Administratie behandelt de erkenningsaanvraag op basis van,
o.a. : o.a. :
1° een verklaring op erewoord van de verzoekende instelling waarbij ze 1° een verklaring op erewoord van de verzoekende instelling waarbij ze
zich ertoe verbindt te voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel zich ertoe verbindt te voldoen aan de voorwaarden bedoeld in artikel
4, eerste lid, 1°, 2°, 6° en 12° tot 17°, van het decreet; 4, eerste lid, 1°, 2°, 6° en 12° tot 17°, van het decreet;
2° een omschrijving van de buurtdiensten die ze wenst te ontwikkelen; 2° een omschrijving van de buurtdiensten die ze wenst te ontwikkelen;
3° de middelen die ze van plan is daarvoor te bestemmen teneinde de 3° de middelen die ze van plan is daarvoor te bestemmen teneinde de
relevantie van het project te beoordelen; relevantie van het project te beoordelen;
4° een marktstudie betreffende betrokken activiteitendomein om de 4° een marktstudie betreffende betrokken activiteitendomein om de
meerwaarde van het project t.o.v. de bestaande diensten aan te tonen; meerwaarde van het project t.o.v. de bestaande diensten aan te tonen;
5° de gegevens voor de beoordeling van de relevantie en van de 5° de gegevens voor de beoordeling van de relevantie en van de
economische levensvatbaarheid van de buurtdiensten met een economische levensvatbaarheid van de buurtdiensten met een
maatschappelijk doel waarvoor ze de erkenning aanvraagt, alsook het maatschappelijk doel waarvoor ze de erkenning aanvraagt, alsook het
aantal werknemers die in dienst genomen zullen worden rekening houdend aantal werknemers die in dienst genomen zullen worden rekening houdend
met het aantal betrokken begunstigden per type buurtdienst met een met het aantal betrokken begunstigden per type buurtdienst met een
maatschappelijk doel en per activiteitendomein; maatschappelijk doel en per activiteitendomein;
6° de vastlegging van de toegepaste tarieven; 6° de vastlegging van de toegepaste tarieven;
7° het vormingsprogramma voor de werknemers; 7° het vormingsprogramma voor de werknemers;
8° de gegevens voor de beoordeling van de methode die toegepast moet 8° de gegevens voor de beoordeling van de methode die toegepast moet
worden om de werknemers en begunstigden bij het project te betrekken; worden om de werknemers en begunstigden bij het project te betrekken;
9° de met de FOREm gesloten overeenkomst bedoeld in artikel 4, 9°, van 9° de met de FOREm gesloten overeenkomst bedoeld in artikel 4, 9°, van
het decreet; het decreet;
10° de partnerschapsovereenkomst(en) bedoeld in artikel 4, 10°, van 10° de partnerschapsovereenkomst(en) bedoeld in artikel 4, 10°, van
het decreet en gesloten met de actoren van het geïntegreerd stelsel het decreet en gesloten met de actoren van het geïntegreerd stelsel
inzake socio-professionele inschakeling. inzake socio-professionele inschakeling.
De Minister kan de instelling vrijstellen van het verstrekken van De Minister kan de instelling vrijstellen van het verstrekken van
bepaalde gegevens van het aanvraagdossier als de Administratie ze via bepaalde gegevens van het aanvraagdossier als de Administratie ze via
rechtsgeldige bronnen heeft ingezameld. rechtsgeldige bronnen heeft ingezameld.
De Minister bepaalt, op voorstel van de Administratie, welke minimale De Minister bepaalt, op voorstel van de Administratie, welke minimale
modaliteiten moeten voorkomen in de overeenkomst tot vastlegging van modaliteiten moeten voorkomen in de overeenkomst tot vastlegging van
een partnerschap met andere operatoren, bedoeld in artikel 4, eerste een partnerschap met andere operatoren, bedoeld in artikel 4, eerste
lid, 5°, van het decreet. lid, 5°, van het decreet.
De Minister bepaalt de modellen van overeenkomst bedoeld in artikel 4, De Minister bepaalt de modellen van overeenkomst bedoeld in artikel 4,
9° en 10°, van het decreet op voorstel van de FOREm of van de 9° en 10°, van het decreet op voorstel van de FOREm of van de
Adviescommissie van het "DIISP". Adviescommissie van het "DIISP".
De Administratie onderwerpt de volledige aanvraag en het volledige De Administratie onderwerpt de volledige aanvraag en het volledige
dossier aan het advies van de Commissie binnen dertig dagen na dossier aan het advies van de Commissie binnen dertig dagen na
ontvangst ervan. ontvangst ervan.
Vooraleer advies uit te geven kan de Commissie van de verzoekende Vooraleer advies uit te geven kan de Commissie van de verzoekende
instelling eisen dat ze aanvullende bewijsstukken overmaakt binnen de instelling eisen dat ze aanvullende bewijsstukken overmaakt binnen de
termijn die de Commissie bepaalt. De Commissie brengt advies uit termijn die de Commissie bepaalt. De Commissie brengt advies uit
binnen dertig dagen en maakt het over aan de Administratie. Als die binnen dertig dagen en maakt het over aan de Administratie. Als die
termijn niet in acht genomen wordt, wordt het advies niet meer termijn niet in acht genomen wordt, wordt het advies niet meer
vereist. vereist.
Het advies van de Commissie betreft, o.a., het aantal in dienst te Het advies van de Commissie betreft, o.a., het aantal in dienst te
nemen werknemers. nemen werknemers.
De Administratie richt een beslissingsvoorstel aan de Minister binnen De Administratie richt een beslissingsvoorstel aan de Minister binnen
vijftien dagen na ontvangst van het advies van de Commissie of, bij vijftien dagen na ontvangst van het advies van de Commissie of, bij
gebrek aan advies van de Commissie, binnen vijfenveertig dagen na het gebrek aan advies van de Commissie, binnen vijfenveertig dagen na het
overmaken van de volledige aanvraag en het volledige dossier aan overmaken van de volledige aanvraag en het volledige dossier aan
laatstgenoemde. laatstgenoemde.
De Minister of de afgevaardigde ambtenaar spreekt zich over de De Minister of de afgevaardigde ambtenaar spreekt zich over de
erkenningsaanvraag uit binnen dertig dagen na ontvangst van het erkenningsaanvraag uit binnen dertig dagen na ontvangst van het
voorstel van de Administratie. Het aantal in dienst te nemen voorstel van de Administratie. Het aantal in dienst te nemen
werknemers wordt nader bepaald in de beslissing tot erkenning. De werknemers wordt nader bepaald in de beslissing tot erkenning. De
Administratie maakt de beslissing van de Minister bij aangetekend Administratie maakt de beslissing van de Minister bij aangetekend
schrijven of door elke ander middel dat een vaste verzend- of schrijven of door elke ander middel dat een vaste verzend- of
ontvangstdatum waarborgt aan de verzoekende instelling over binnen ontvangstdatum waarborgt aan de verzoekende instelling over binnen
vijftien dagen na ontvangst ervan. Ze geeft de Commissie kennis vijftien dagen na ontvangst ervan. Ze geeft de Commissie kennis
daarvan in een gewoon schrijven. daarvan in een gewoon schrijven.

Art. 5.De aanvraag tot hernieuwing van de erkenning wordt ten

Art. 5.De aanvraag tot hernieuwing van de erkenning wordt ten

vroegste 240 dagen en uiterlijk 120 dagen vóór het verval van de vroegste 240 dagen en uiterlijk 120 dagen vóór het verval van de
lopende erkenning aan de Administratie overgemaakt volgens dezelfde lopende erkenning aan de Administratie overgemaakt volgens dezelfde
modaliteiten als die bedoeld in artikel 4, § 1, tweede lid. modaliteiten als die bedoeld in artikel 4, § 1, tweede lid.
De "I.D.E.S.S." moeten alleen de wijzigingen t.o.v. de lopende De "I.D.E.S.S." moeten alleen de wijzigingen t.o.v. de lopende
erkenning aan de Administratie meedelen. De procedure tot hernieuwing erkenning aan de Administratie meedelen. De procedure tot hernieuwing
van de erkenning wordt geregeld volgens dezelfde modaliteiten als die van de erkenning wordt geregeld volgens dezelfde modaliteiten als die
bedoeld in artikel 4. De behandeling door de Administratie en het bedoeld in artikel 4. De behandeling door de Administratie en het
gemotiveerde advies van de Commissie berusten o.a. op het (de) gemotiveerde advies van de Commissie berusten o.a. op het (de)
activiteitenverslag(en) bedoeld in artikel 17 van het decreet. activiteitenverslag(en) bedoeld in artikel 17 van het decreet.
HOOFDSTUK IV. - Opschorting en intrekking van de erkenning HOOFDSTUK IV. - Opschorting en intrekking van de erkenning

Art. 6.§ 1. Op voorstel van de Administratie kan de lopende erkenning

Art. 6.§ 1. Op voorstel van de Administratie kan de lopende erkenning

door de Minister opgeschort worden als de erkende "I.D.E.S.S." niet door de Minister opgeschort worden als de erkende "I.D.E.S.S." niet
meer voldoet aan één van de erkenningsvoorwaarden bepaald bij of meer voldoet aan één van de erkenningsvoorwaarden bepaald bij of
krachtens het decreet en als de Minister acht dat de toestand van de krachtens het decreet en als de Minister acht dat de toestand van de
erkende "I.D.E.S.S." vatbaar is voor regularisatie binnen de termijn erkende "I.D.E.S.S." vatbaar is voor regularisatie binnen de termijn
die hij vastlegt. die hij vastlegt.
Na afloop van die termijn kan de Minister de erkenning intrekken Na afloop van die termijn kan de Minister de erkenning intrekken
indien de erkende "I.D.E.S.S." geen gunstig antwoord op de motieven indien de erkende "I.D.E.S.S." geen gunstig antwoord op de motieven
van de opschorting heeft gegeven. van de opschorting heeft gegeven.
§ 2. De lopende erkenning kan door de Minister ingetrokken worden als § 2. De lopende erkenning kan door de Minister ingetrokken worden als
de erkende "I.D.E.S.S." niet meer voldoet aan één van de de erkende "I.D.E.S.S." niet meer voldoet aan één van de
erkenningsvoorwaarden bepaald bij het decreet en dit besluit. erkenningsvoorwaarden bepaald bij het decreet en dit besluit.
De beslissing tot opschorting of intrekking van de erkenning wordt De beslissing tot opschorting of intrekking van de erkenning wordt
door de Administratie aan de "I.D.E.S.S." meegedeeld bij aangetekend door de Administratie aan de "I.D.E.S.S." meegedeeld bij aangetekend
schrijven of door elk ander middel dat een vaste verzend- of schrijven of door elk ander middel dat een vaste verzend- of
ontvangstdatum waarborgt. ontvangstdatum waarborgt.

Art. 7.In geval van opschorting of van intrekking van de erkenning

Art. 7.In geval van opschorting of van intrekking van de erkenning

kan de erkende "I.D.E.S.S." bij aangetekend schrijven of door elk kan de erkende "I.D.E.S.S." bij aangetekend schrijven of door elk
ander middel dat een vaste verzend- of ontvangstdatum waarborgt, een ander middel dat een vaste verzend- of ontvangstdatum waarborgt, een
gemotiveerd beroep bij de Commissie indienen binnen dertig dagen na gemotiveerd beroep bij de Commissie indienen binnen dertig dagen na
ontvangst van de beslissing tot opschorting of intrekking. ontvangst van de beslissing tot opschorting of intrekking.
De "I.D.E.S.S." of de door haar aangewezen persoon kan op haar verzoek De "I.D.E.S.S." of de door haar aangewezen persoon kan op haar verzoek
door de Commissie gehoord worden. door de Commissie gehoord worden.
De Commissie bericht ontvangst binnen vijftien dagen, onderzoekt het De Commissie bericht ontvangst binnen vijftien dagen, onderzoekt het
beroep en maakt een adviesvoorstel aan de Minister over binnen dertig beroep en maakt een adviesvoorstel aan de Minister over binnen dertig
dagen na ontvangst van het beroep. Als die termijn niet in acht dagen na ontvangst van het beroep. Als die termijn niet in acht
genomen wordt, wordt het advies niet meer vereist. genomen wordt, wordt het advies niet meer vereist.
De Minister bekrachtigt of vernietigt zijn beslissing binnen dertig De Minister bekrachtigt of vernietigt zijn beslissing binnen dertig
dagen na ontvangst van het advies van de Commissie of, bij gebrek aan dagen na ontvangst van het advies van de Commissie of, bij gebrek aan
advies van de Commissie, binnen vijfenveertig dagen na het overmaken advies van de Commissie, binnen vijfenveertig dagen na het overmaken
van het bericht van ontvangst bedoeld in het derde lid. De van het bericht van ontvangst bedoeld in het derde lid. De
Administratie richt de beslissing binnen vijftien dagen na ontvangst Administratie richt de beslissing binnen vijftien dagen na ontvangst
ervan bij aangetekend schrijven of door elk ander middel dat een vaste ervan bij aangetekend schrijven of door elk ander middel dat een vaste
verzend- of ontvangstdatum waarborgt aan de verzoeker en geeft de verzend- of ontvangstdatum waarborgt aan de verzoeker en geeft de
Commissie kennis daarvan bij gewone post. Commissie kennis daarvan bij gewone post.
HOOFDSTUK V. - Erkennings- en opvolgingscommissie HOOFDSTUK V. - Erkennings- en opvolgingscommissie

Art. 8.De Minister benoemt de voorzitter van de Commissie. Hij

Art. 8.De Minister benoemt de voorzitter van de Commissie. Hij

benoemt de overige leden van de Commissie op de voordracht van hun benoemt de overige leden van de Commissie op de voordracht van hun
opdrachtgevers. opdrachtgevers.

Art. 9.De Minister wijst de secretaris van de Commissie en diens

Art. 9.De Minister wijst de secretaris van de Commissie en diens

plaatsvervanger, bedoeld in artikel 11, 8°, van het decreet, aan onder plaatsvervanger, bedoeld in artikel 11, 8°, van het decreet, aan onder
het personeel van de Administratie. het personeel van de Administratie.

Art. 10.De Commissie maakt haar huishoudelijk reglement op en legt

Art. 10.De Commissie maakt haar huishoudelijk reglement op en legt

het ter goedkeuring aan de Minister voor. het ter goedkeuring aan de Minister voor.
HOOFDSTUK VI. - Subsidies HOOFDSTUK VI. - Subsidies

Art. 11.§ 1. Voorzover ze minstens twee voltijdse equivalente

Art. 11.§ 1. Voorzover ze minstens twee voltijdse equivalente

werknemers in dienst neemt, kan de Minister of de afgevaardigde werknemers in dienst neemt, kan de Minister of de afgevaardigde
ambtenaar een jaarlijkse subsidie van 1.500 euro aan de erkende ambtenaar een jaarlijkse subsidie van 1.500 euro aan de erkende
"I.D.E.S.S." toekennen om de werkingskosten ervan gedeeltelijk te "I.D.E.S.S." toekennen om de werkingskosten ervan gedeeltelijk te
dekken. dekken.
De Minister of de afgevaardigde ambtenaar kan ook een jaarlijkse De Minister of de afgevaardigde ambtenaar kan ook een jaarlijkse
subsidie van 8.000 euro aan de erkende "I.D.E.S.S." toekennen ter subsidie van 8.000 euro aan de erkende "I.D.E.S.S." toekennen ter
gedeeltelijke dekking van de in voltijds equivalent berekende gedeeltelijke dekking van de in voltijds equivalent berekende
bezoldiging van de door haar krachtens een arbeidscontract in dienst bezoldiging van de door haar krachtens een arbeidscontract in dienst
genomen werknemers bedoeld in artikel 1, 3°, a) en c), van het genomen werknemers bedoeld in artikel 1, 3°, a) en c), van het
decreet. decreet.
De Minister of de afgevaardigde ambtenaar kan, naast de subsidie De Minister of de afgevaardigde ambtenaar kan, naast de subsidie
bedoeld in het tweede lid, een bijkomende subsidie van 1.000 euro bedoeld in het tweede lid, een bijkomende subsidie van 1.000 euro
toekennen per werknemer die de in artikel 3, § 3, eerste lid, § 5, toekennen per werknemer die de in artikel 3, § 3, eerste lid, § 5,
eerste lid, § 6, eerste lid, § 7, eerste lid en § 8, bedoelde diensten eerste lid, § 6, eerste lid, § 7, eerste lid en § 8, bedoelde diensten
verstrekt. verstrekt.
De Minister of de afgevaardigde ambtenaar kan ook de in het tweede en De Minister of de afgevaardigde ambtenaar kan ook de in het tweede en
derde lid bedoelde subsidies toekennen aan andere werknemers dan die derde lid bedoelde subsidies toekennen aan andere werknemers dan die
bedoeld in artikel 1, 3°, a) en c), van het decreet, als ze in dienst bedoeld in artikel 1, 3°, a) en c), van het decreet, als ze in dienst
zijn genomen door een "I.D.E.S.S." die buurtdiensten bij wijze van zijn genomen door een "I.D.E.S.S." die buurtdiensten bij wijze van
experiment verstrekte vóór de inwerkingtreding van het decreet en in experiment verstrekte vóór de inwerkingtreding van het decreet en in
het raam van het experimenteerfonds "buurtdiensten" van de Koning het raam van het experimenteerfonds "buurtdiensten" van de Koning
Boudewijnstichting. Boudewijnstichting.
§ 2. Overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij of krachtens het § 2. Overeenkomstig de modaliteiten bepaald bij of krachtens het
decreet van 25 april 2002 betreffende de tegemoetkomingen ter decreet van 25 april 2002 betreffende de tegemoetkomingen ter
bevordering van de indienstneming van niet-werkende werkzoekenden door bevordering van de indienstneming van niet-werkende werkzoekenden door
de plaatselijke, gewestelijke en gemeenschapsoverheden, door bepaalde de plaatselijke, gewestelijke en gemeenschapsoverheden, door bepaalde
werkgevers in de niet-commerciële sector; krijgt de "I.D.E.S.S." die werkgevers in de niet-commerciële sector; krijgt de "I.D.E.S.S." die
zich binnen drie maanden na de datum van indiening van de aanvraag tot zich binnen drie maanden na de datum van indiening van de aanvraag tot
tegemoetkoming in het raam van voornoemd decreet verbindt tot de tegemoetkoming in het raam van voornoemd decreet verbindt tot de
indienstneming van minstens : indienstneming van minstens :
1° twee voltijdse equivalente werknemers, vier punten, die bestemd 1° twee voltijdse equivalente werknemers, vier punten, die bestemd
moeten worden voor de werving van een halftijds tewerkgestelde moeten worden voor de werving van een halftijds tewerkgestelde
werkzoekende; werkzoekende;
2° drie voltijdse equivalente werknemers, zeven punten, die bestemd 2° drie voltijdse equivalente werknemers, zeven punten, die bestemd
moeten worden voor de werving van één voltijds tewerkgestelde moeten worden voor de werving van één voltijds tewerkgestelde
werkzoekende; werkzoekende;
3° vijf voltijdse equivalente werknemers, elf punten, die bestemd 3° vijf voltijdse equivalente werknemers, elf punten, die bestemd
moeten worden voor de werving van twee 1 1/2 -tijds equivalent moeten worden voor de werving van twee 1 1/2 -tijds equivalent
tewerkgestelde werkzoekenden; tewerkgestelde werkzoekenden;
4° acht voltijdse equivalente werknemers, veertien punten, die bestemd 4° acht voltijdse equivalente werknemers, veertien punten, die bestemd
moeten worden voor de werving van twee voltijds tewerkgestelde moeten worden voor de werving van twee voltijds tewerkgestelde
werkzoekenden; werkzoekenden;
5° tien voltijdse equivalente werknemers, achttien punten, die bestemd 5° tien voltijdse equivalente werknemers, achttien punten, die bestemd
moeten worden voor de werving van drie voltijds tewerkgestelde moeten worden voor de werving van drie voltijds tewerkgestelde
werkzoekenden; werkzoekenden;
6° dertien voltijdse equivalente werknemers, éénentwintig punten, die 6° dertien voltijdse equivalente werknemers, éénentwintig punten, die
bestemd moeten worden voor de werving van drie voltijds tewerkgestelde bestemd moeten worden voor de werving van drie voltijds tewerkgestelde
werkzoekenden; werkzoekenden;
7° vijftien voltijdse equivalente werknemers, vierentwintig punten, 7° vijftien voltijdse equivalente werknemers, vierentwintig punten,
die bestemd moeten worden voor de werving van 3 1/2 -tijds die bestemd moeten worden voor de werving van 3 1/2 -tijds
tewerkgestelde werkzoekenden. tewerkgestelde werkzoekenden.
De Minister bepaalt de berekeningsmodaliteiten bedoeld in artikel 16, De Minister bepaalt de berekeningsmodaliteiten bedoeld in artikel 16,
tweede lid, van het decreet. tweede lid, van het decreet.

Art. 12.De Minister bepaalt de modaliteiten voor de betaling van de

Art. 12.De Minister bepaalt de modaliteiten voor de betaling van de

subsidies bedoeld in artikel 11, § 1, met inachtneming van de wet van subsidies bedoeld in artikel 11, § 1, met inachtneming van de wet van
16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden
voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de
boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de
organisatie van de controle door het Rekenhof. organisatie van de controle door het Rekenhof.

Art. 13.Onder referentiebestand in de zin van artikel 15 van het

Art. 13.Onder referentiebestand in de zin van artikel 15 van het

decreet wordt verstaan het aantal werknemers, in voltijds equivalent decreet wordt verstaan het aantal werknemers, in voltijds equivalent
uitgedrukt, die ingeschreven zijn bij de Rijksdienst voor Sociale uitgedrukt, die ingeschreven zijn bij de Rijksdienst voor Sociale
Zekerheid, hierna "RSZ" genoemd. Zekerheid, hierna "RSZ" genoemd.
Het aantal bezoldigde werknemers wordt op basis van de gegevens uit de Het aantal bezoldigde werknemers wordt op basis van de gegevens uit de
Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gecontroleerd aan het einde van Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid gecontroleerd aan het einde van
het kwartaal dat voorafgaat aan de indienstneming van één of meer het kwartaal dat voorafgaat aan de indienstneming van één of meer
werknemers bedoeld in artikel 1, 3°, van het decreet en aan het einde werknemers bedoeld in artikel 1, 3°, van het decreet en aan het einde
van het kwartaal in de loop waarvan hun indienstneming eindigt. van het kwartaal in de loop waarvan hun indienstneming eindigt.
Die controle wordt door de Administratie uitgevoerd. Op verzoek van de Die controle wordt door de Administratie uitgevoerd. Op verzoek van de
"I.D.E.S.S." kan de Minister om behoorlijk gemotiveerde economische "I.D.E.S.S." kan de Minister om behoorlijk gemotiveerde economische
redenen en voor een periode van één jaar afwijken van het beginsel van redenen en voor een periode van één jaar afwijken van het beginsel van
tewerkstellingstoename t.o.v. het referentiebestand. tewerkstellingstoename t.o.v. het referentiebestand.
HOOFDSTUK VII. - Opvolging, controle, toezicht en evaluatie HOOFDSTUK VII. - Opvolging, controle, toezicht en evaluatie

Art. 14.De erkende "I.D.E.S.S." is verplicht jaarlijks uiterlijk 30

Art. 14.De erkende "I.D.E.S.S." is verplicht jaarlijks uiterlijk 30

juni van het jaar na de activiteit het in artikel 17 van het decreet juni van het jaar na de activiteit het in artikel 17 van het decreet
bedoelde verslag aan de Administratie over te maken. bedoelde verslag aan de Administratie over te maken.
De "I.D.E.S.S." worden door de Administratie geëvalueerd. De De "I.D.E.S.S." worden door de Administratie geëvalueerd. De
resultaten van de evaluatie worden meegedeeld aan de Commissie en aan resultaten van de evaluatie worden meegedeeld aan de Commissie en aan
de "Conseil économique et social de la Région wallonne". de "Conseil économique et social de la Région wallonne".
De Minister bepaalt de evaluatiemodaliteiten op grond van de gegevens De Minister bepaalt de evaluatiemodaliteiten op grond van de gegevens
bedoeld in artikel 18, tweede lid, van het decreet en van andere bedoeld in artikel 18, tweede lid, van het decreet en van andere
gegevens zoals : gegevens zoals :
1° de tariferingsgegevens, 1° de tariferingsgegevens,
2° de economische levensvatbaarheid van de projecten; 2° de economische levensvatbaarheid van de projecten;
3° de daadwerkelijk gepresteerde activiteiten t.o.v. van de toegelaten 3° de daadwerkelijk gepresteerde activiteiten t.o.v. van de toegelaten
activiteiten; activiteiten;
4° de inachtneming van de vastgelegde activiteitenbeperkingen; 4° de inachtneming van de vastgelegde activiteitenbeperkingen;
5° de uitgevoerde controles. 5° de uitgevoerde controles.

Art. 15.De controle en het toezicht op de naleving van het decreet en

Art. 15.De controle en het toezicht op de naleving van het decreet en

van dit besluit worden uitgeoefend door de inspecteurs bedoeld in van dit besluit worden uitgeoefend door de inspecteurs bedoeld in
artikel 1 van het decreet van 5 februari 1998 houdende toezicht en artikel 1 van het decreet van 5 februari 1998 houdende toezicht en
controle op de naleving van de wetgeving betreffende het controle op de naleving van de wetgeving betreffende het
tewerkstellingsbeleid en overeenkomstig dit decreet. tewerkstellingsbeleid en overeenkomstig dit decreet.

Art. 16.Het verslag bedoeld in artikel 19 van het decreet wordt

Art. 16.Het verslag bedoeld in artikel 19 van het decreet wordt

jaarlijks op voorstel van de administratie en van de Commissie door de jaarlijks op voorstel van de administratie en van de Commissie door de
Minister aan de Regering overgemaakt. Dat verslag wordt opgesteld Minister aan de Regering overgemaakt. Dat verslag wordt opgesteld
volgens de modaliteiten die hij bepaalt. volgens de modaliteiten die hij bepaalt.
HOOFDSTUK VIII. - Diverse bepalingen HOOFDSTUK VIII. - Diverse bepalingen

Art. 17.De termijnen bedoeld in dit besluit zijn volle dagen. De dag

Art. 17.De termijnen bedoeld in dit besluit zijn volle dagen. De dag

van de akte, waarop de termijn ingaat, wordt niet meegerekend. De van de akte, waarop de termijn ingaat, wordt niet meegerekend. De
vervaldatum wordt meegerekend. Als die dag evenwel een zaterdag, vervaldatum wordt meegerekend. Als die dag evenwel een zaterdag,
zondag of wettelijke feestdag is, wordt de vervaldatum naar de zondag of wettelijke feestdag is, wordt de vervaldatum naar de
eerstkomende werkdag verschoven. eerstkomende werkdag verschoven.

Art. 18.De instellingen die op de datum van inwerkingtreding van het

Art. 18.De instellingen die op de datum van inwerkingtreding van het

decreet en van dit besluit voor tegemoetkomingen in aanmerking kwamen decreet en van dit besluit voor tegemoetkomingen in aanmerking kwamen
krachtens voornoemd decreet van 25 april 2002 en de instellingen die krachtens voornoemd decreet van 25 april 2002 en de instellingen die
buurtdiensten bij wijze van experiment verstrekten in het kader van buurtdiensten bij wijze van experiment verstrekten in het kader van
het experimenteerfonds "buurtdiensten" van de Koning het experimenteerfonds "buurtdiensten" van de Koning
Boudewijnstichting mogen die tegemoetkomingen blijven genieten zolang Boudewijnstichting mogen die tegemoetkomingen blijven genieten zolang
de in artikel 11 bedoelde subsidies niet met die tegemoetkomingen de in artikel 11 bedoelde subsidies niet met die tegemoetkomingen
overeenstemmen, ongeacht de financieringsbronnen. overeenstemmen, ongeacht de financieringsbronnen.
HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen HOOFDSTUK IX. - Slotbepalingen

Art. 19.Het decreet en dit besluit treden in werking op 30 juni 2007.

Art. 19.Het decreet en dit besluit treden in werking op 30 juni 2007.

Art. 20.De Minister tot wiens bevoegdheden Tewerkstelling en Sociale

Art. 20.De Minister tot wiens bevoegdheden Tewerkstelling en Sociale

Economie behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit. Economie behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Namen, 21 juni 2007. Namen, 21 juni 2007.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel, De Minister van Economie, Tewerkstelling en Buitenlandse Handel,
J.-C. MARCOURT J.-C. MARCOURT
^