Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 17/03/2005
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet "
Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet
MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST
17 MAART 2005. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het 17 MAART 2005. - Besluit van de Waalse Regering tot uitvoering van het
decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de
overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel
138 van de Grondwet 138 van de Grondwet
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van Gelet op het decreet van 12 februari 2004 betreffende het statuut van
de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld krachtens
artikel 138 van de Grondwet, inzonderheid op de artikelen 14, 15, 16 artikel 138 van de Grondwet, inzonderheid op de artikelen 14, 15, 16
en 17; en 17;
Gelet op het advies van het beheerscomité van de "Office wallon de la Gelet op het advies van het beheerscomité van de "Office wallon de la
Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse Dienst voor Formation professionnelle et de l'Emploi" (Waalse Dienst voor
Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling), gegeven op 23 december 2004, Beroepsopleiding en Arbeidsbemiddeling), gegeven op 23 december 2004,
overeenkomstig artikel 13 van het decreet van 6 mei 1999 betreffende overeenkomstig artikel 13 van het decreet van 6 mei 1999 betreffende
de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi"; de "Office wallon de la Formation professionnelle et de l'Emploi";
Gelet op het advies van het "Agence wallonne pour l'intégration des Gelet op het advies van het "Agence wallonne pour l'intégration des
personnes handicapées" (Waals agentschap voor de integratie van personnes handicapées" (Waals agentschap voor de integratie van
gehandicapte personen), gegeven op 28 december 2004, overeenkomstig gehandicapte personen), gegeven op 28 december 2004, overeenkomstig
artikel 35 van het decreet van 6 april 1995 betreffende de integratie artikel 35 van het decreet van 6 april 1995 betreffende de integratie
van gehandicapte personen; van gehandicapte personen;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het psychiatrisch Gelet op het advies van de raad van bestuur van het psychiatrisch
ziekenhuis "Les Maronniers", gegeven op 17 januari 2005, ziekenhuis "Les Maronniers", gegeven op 17 januari 2005,
overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 6 april 1995 betreffende overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 6 april 1995 betreffende
het beheer van psychiatrische ziekenhuizen in het Waalse Gewest, het beheer van psychiatrische ziekenhuizen in het Waalse Gewest,
vervangen bij het decreet van 13 maart 2003; vervangen bij het decreet van 13 maart 2003;
Gelet op het advies van de raad van bestuur van het psychiatrisch Gelet op het advies van de raad van bestuur van het psychiatrisch
ziekenhuis "Chêne aux Haies", gegeven op 1 februari 2005, ziekenhuis "Chêne aux Haies", gegeven op 1 februari 2005,
overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 6 april 1995 betreffende overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 6 april 1995 betreffende
het beheer van psychiatrische ziekenhuizen in het Waalse Gewest, het beheer van psychiatrische ziekenhuizen in het Waalse Gewest,
vervangen bij het decreet van 13 maart 2003; vervangen bij het decreet van 13 maart 2003;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12
november 2004; november 2004;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 3 Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 3
februari 2005; februari 2005;
Gelet op het advies van de Raad van State, uitgebracht op 9 maart Gelet op het advies van de Raad van State, uitgebracht op 9 maart
2005, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de 2005, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State; gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Overwegende dat ter uitvoering van de artikelen 16, § 1, derde lid, Overwegende dat ter uitvoering van de artikelen 16, § 1, derde lid,
3°, en 17, § 1, vijfde lid, 2°, gedragsregels bij besluit van de 3°, en 17, § 1, vijfde lid, 2°, gedragsregels bij besluit van de
Regering dienen vastgelegd te worden, dat deze regels opgenomen zijn Regering dienen vastgelegd te worden, dat deze regels opgenomen zijn
in de handvesten bedoeld in artikel 4 van dit besluit; in de handvesten bedoeld in artikel 4 van dit besluit;
Op de voordracht van de Minister-President; Op de voordracht van de Minister-President;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Dit decreet regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet

Artikel 1.Dit decreet regelt krachtens artikel 138 van de Grondwet

sommige aangelegenheden bedoeld in de artikelen 127, § 1, en 128 van sommige aangelegenheden bedoeld in de artikelen 127, § 1, en 128 van
de Grondwet. de Grondwet.

Art. 2.De Regering geeft het beheersorgaan van betrokken instelling

Art. 2.De Regering geeft het beheersorgaan van betrokken instelling

in een door de Minister-President en de toezichthoudende Minister in een door de Minister-President en de toezichthoudende Minister
ondertekend schrijven aan haar voorzitter kennis van de oriëntaties ondertekend schrijven aan haar voorzitter kennis van de oriëntaties
die zij bepaald heeft m.b.t. haar statuten, opdrachten en die zij bepaald heeft m.b.t. haar statuten, opdrachten en
maatschappelijk doel. maatschappelijk doel.

Art. 3.De Regering bezorgt het Parlement jaarlijks 1 oktober een

Art. 3.De Regering bezorgt het Parlement jaarlijks 1 oktober een

verslag met, voor alle betrokken instellingen, de gegevens bedoeld in verslag met, voor alle betrokken instellingen, de gegevens bedoeld in
artikel 15 van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het artikel 15 van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het
statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld statuut van de overheidsbestuurder voor de aangelegenheden geregeld
krachtens artikel 138 van de Grondwet, hierna het decreet genoemd. krachtens artikel 138 van de Grondwet, hierna het decreet genoemd.
Deze gegevens worden jaarlijks uiterlijk 1 september door de Deze gegevens worden jaarlijks uiterlijk 1 september door de
voorzitters van betrokken instellingen aan de Minister-President en voorzitters van betrokken instellingen aan de Minister-President en
aan de toezichthoudende Minister overgemaakt. aan de toezichthoudende Minister overgemaakt.

Art. 4.De inhoud van de handvesten bedoeld in de artikelen 16 en 17

Art. 4.De inhoud van de handvesten bedoeld in de artikelen 16 en 17

van het decreet ligt vast in respectievelijk de bijlagen I en II bij van het decreet ligt vast in respectievelijk de bijlagen I en II bij
dit besluit. dit besluit.

Art. 5.De Minister-President en de toezichthoudende Minister van elke

Art. 5.De Minister-President en de toezichthoudende Minister van elke

betrokken instelling zijn, ieder wat hem betreft, belast met de betrokken instelling zijn, ieder wat hem betreft, belast met de
uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Namen, 17 maart 2005. Namen, 17 maart 2005.
De Minister-President, De Minister-President,
J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
Bijlage I Bijlage I
Handvest van de overheidsbestuurder Handvest van de overheidsbestuurder
Mevrouw, de heer .............., woonachtig te ........., Mevrouw, de heer .............., woonachtig te .........,
overheidsbestuurder in de zin van het decreet van 12 februari 2004, overheidsbestuurder in de zin van het decreet van 12 februari 2004,
verbindt zich ertoe : verbindt zich ertoe :
1° erop toe te zien dat de instelling steeds voldoet aan de wet, de 1° erop toe te zien dat de instelling steeds voldoet aan de wet, de
decreten, de op haar toepasselijke reglementaire bepalingen en de decreten, de op haar toepasselijke reglementaire bepalingen en de
voorschriften van het beheerscontract indien er één is. voorschriften van het beheerscontract indien er één is.
2° de bepalingen van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het 2° de bepalingen van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het
statuut van de overheidsbestuurder na te leven. statuut van de overheidsbestuurder na te leven.
In dit opzicht geeft de bestuurder de Minister-President en de In dit opzicht geeft de bestuurder de Minister-President en de
toezichthoudende Minister zo spoedig mogelijk schriftelijk kennis van toezichthoudende Minister zo spoedig mogelijk schriftelijk kennis van
het feit dat hij in voorkomend geval niet meer voldoet aan de het feit dat hij in voorkomend geval niet meer voldoet aan de
voorafgaandelijke benoemingsvoorwaarden of dat hij verkeert in een voorafgaandelijke benoemingsvoorwaarden of dat hij verkeert in een
geval van onverenigbaarheid bedoeld in de decreten. geval van onverenigbaarheid bedoeld in de decreten.
3° erop toe te zien dat de openbare belangen en doelstellingen van de 3° erop toe te zien dat de openbare belangen en doelstellingen van de
instelling en van het Waalse Gewest in acht genomen worden, waarbij instelling en van het Waalse Gewest in acht genomen worden, waarbij
zijn zelfstandigheid inzake analyse, besluitvorming en actie in alle zijn zelfstandigheid inzake analyse, besluitvorming en actie in alle
omstandigheden behouden en elke vorm van onderdrukzetting verworpen omstandigheden behouden en elke vorm van onderdrukzetting verworpen
wordt. wordt.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe, als hij denkt dat de In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe, als hij denkt dat de
vooropgestelde beslissing van het beheersorgaan de instelling schade vooropgestelde beslissing van het beheersorgaan de instelling schade
zou kunnen berokkenen, zijn verzet binnen het orgaan duidelijk te zou kunnen berokkenen, zijn verzet binnen het orgaan duidelijk te
uiten en alle mogelijke middelen te gebruiken om het te overtuigen van uiten en alle mogelijke middelen te gebruiken om het te overtuigen van
de juistheid van zijn standpunt. de juistheid van zijn standpunt.
Daartoe en rekening houdende met het feit dat zijn verzet een ontslag Daartoe en rekening houdende met het feit dat zijn verzet een ontslag
tot ultiem gevolg kan hebben, zal hij overwegen om achtereenvolgens : tot ultiem gevolg kan hebben, zal hij overwegen om achtereenvolgens :
- de redenen van zijn verzet en de schadelijke gevolgen voor de - de redenen van zijn verzet en de schadelijke gevolgen voor de
instelling van de eventuele beslissing van het beheersorgaan uit te instelling van de eventuele beslissing van het beheersorgaan uit te
leggen; leggen;
- het beheersorgaan te verzoeken desnoods het advies van deskundigen - het beheersorgaan te verzoeken desnoods het advies van deskundigen
in te winnen; in te winnen;
- te vragen dat de beslissing, indien de aard ervan het toelaat, tot - te vragen dat de beslissing, indien de aard ervan het toelaat, tot
de volgende vergadering van - het beheersorgaan uitgesteld wordt om de volgende vergadering van - het beheersorgaan uitgesteld wordt om
nader onderzoek mogelijk te maken; nader onderzoek mogelijk te maken;
- te vragen dat zijn standpunt, waarvan hij schriftelijk kennis zal - te vragen dat zijn standpunt, waarvan hij schriftelijk kennis zal
geven, bij de notulen van het beheersorgaan gevoegd wordt; geven, bij de notulen van het beheersorgaan gevoegd wordt;
- een buitengewone vergadering van het beheersorgaan aan te vragen om - een buitengewone vergadering van het beheersorgaan aan te vragen om
dit punt te bespreken. dit punt te bespreken.
Bij ontslag geeft de bestuurder de overige bestuurders, de revisor, de Bij ontslag geeft de bestuurder de overige bestuurders, de revisor, de
Regeringscommissaris, de Minister-President en de toezichthoudende Regeringscommissaris, de Minister-President en de toezichthoudende
Minister van de instelling kennis van de redenen van zijn ontslag en Minister van de instelling kennis van de redenen van zijn ontslag en
vermijdt hij daarbij vertrouwelijke informatie bekend te maken. vermijdt hij daarbij vertrouwelijke informatie bekend te maken.
4° toe te zien op de vlotte werking van het bestuursorgaan. In dit 4° toe te zien op de vlotte werking van het bestuursorgaan. In dit
opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe na te gaan of de opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe na te gaan of de
bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het beheersorgaan en de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het beheersorgaan en de
verantwoordelijke(n) voor het dagelijks beheer duidelijk vastliggen. verantwoordelijke(n) voor het dagelijks beheer duidelijk vastliggen.
De bestuurder verbindt zich ertoe na te gaan of het beheersorgaan de De bestuurder verbindt zich ertoe na te gaan of het beheersorgaan de
instelling en de activiteit van de verantwoordelijke(n) voor het instelling en de activiteit van de verantwoordelijke(n) voor het
dagelijks beheer daadwerkelijk controleert. Hij zal er nauwgezet op dagelijks beheer daadwerkelijk controleert. Hij zal er nauwgezet op
letten dat : letten dat :
- geen enkele persoon binnen de instelling een discretionaire - geen enkele persoon binnen de instelling een discretionaire
bevoegdheid zonder controle kan uitoefenen; bevoegdheid zonder controle kan uitoefenen;
- het beheersorgaan bij oprichting van een auditcomité binnen zijn - het beheersorgaan bij oprichting van een auditcomité binnen zijn
midden erop toeziet dat het samengesteld wordt uit een meerderheid van midden erop toeziet dat het samengesteld wordt uit een meerderheid van
niet-uitvoerende bestuurders, in relatie met de revisoren van de niet-uitvoerende bestuurders, in relatie met de revisoren van de
instelling, en dat bedoeld comité regelmatig verslag uitbrengt aan het instelling, en dat bedoeld comité regelmatig verslag uitbrengt aan het
beheersorgaan; beheersorgaan;
- het eventuele interne controleorgaan van de instelling effectief - het eventuele interne controleorgaan van de instelling effectief
werkt en regelmatig door de revisoren gecontroleerd wordt; werkt en regelmatig door de revisoren gecontroleerd wordt;
- de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks beheer voluit en zonder - de verantwoordelijke(n) voor het dagelijks beheer voluit en zonder
terughoudendheid meewerkt (meewerken) aan de controledoelstelling van terughoudendheid meewerkt (meewerken) aan de controledoelstelling van
het beheersorgaan. het beheersorgaan.
De bestuurder verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat het De bestuurder verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat het
beheersorgaan regelmatig vergadert en te gelegener tijd voldoende beheersorgaan regelmatig vergadert en te gelegener tijd voldoende
informatie krijgt zodat de bestuurders op geldige wijze kunnen informatie krijgt zodat de bestuurders op geldige wijze kunnen
beraadslagen. beraadslagen.
De bestuurder verbindt zich ertoe de vergaderingen van het De bestuurder verbindt zich ertoe de vergaderingen van het
beheersorgaan regelmatig bij te wonen. beheersorgaan regelmatig bij te wonen.
5° elk conflict te voorkomen tussen zijn rechtstreekse of 5° elk conflict te voorkomen tussen zijn rechtstreekse of
onrechtstreekse persoonlijke belangen en die van de instelling. onrechtstreekse persoonlijke belangen en die van de instelling.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe in alle In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe in alle
omstandigheden de belangen van de instelling en de aandeelhouders omstandigheden de belangen van de instelling en de aandeelhouders
boven zijn rechtstreekse of onrechtstreekse persoonlijke belangen te boven zijn rechtstreekse of onrechtstreekse persoonlijke belangen te
plaatsen. plaatsen.
De bestuurder verbindt zich ertoe het beheersorgaan van tevoren en De bestuurder verbindt zich ertoe het beheersorgaan van tevoren en
voluit op de hoogte te brengen van elk belangenconflict waarbij hij voluit op de hoogte te brengen van elk belangenconflict waarbij hij
rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zou kunnen zijn en af te zien rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zou kunnen zijn en af te zien
van deelname aan de debatten en aan de besluitvorming betreffende van deelname aan de debatten en aan de besluitvorming betreffende
bedoelde materies. bedoelde materies.
6° een ongepast gebruik van exclusieve gegevens te voorkomen. 6° een ongepast gebruik van exclusieve gegevens te voorkomen.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe geen informatie In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe geen informatie
bekend te maken die hij bezit omwille van zijn functie binnen de bekend te maken die hij bezit omwille van zijn functie binnen de
instelling, onverminderd de decretale en reglementaire bepalingen. instelling, onverminderd de decretale en reglementaire bepalingen.
De bestuurder verbindt zich ertoe geen ongepast gebruik te maken van De bestuurder verbindt zich ertoe geen ongepast gebruik te maken van
de informatie die hij bezit omwille van zijn functie binnen de de informatie die hij bezit omwille van zijn functie binnen de
instelling, ongeacht of hij er al dan niet een persoonlijk voordeel instelling, ongeacht of hij er al dan niet een persoonlijk voordeel
uithaalt of dat de instelling al dan niet benadeeld wordt. uithaalt of dat de instelling al dan niet benadeeld wordt.
De bestuurder verbindt zich ertoe geen rechtstreekse of De bestuurder verbindt zich ertoe geen rechtstreekse of
onrechtstreekse informatie te verstrekken waarvan hij weet dat ze vals onrechtstreekse informatie te verstrekken waarvan hij weet dat ze vals
of misleidend is. of misleidend is.
7° loyaal en discreet te zijn. 7° loyaal en discreet te zijn.
In dit opzicht zal de bestuurder afzien van elke openbare stellingname In dit opzicht zal de bestuurder afzien van elke openbare stellingname
ten opzichte van de beslissingen van het beheersorgaan, behalve indien ten opzichte van de beslissingen van het beheersorgaan, behalve indien
het orgaan daartoe toestemming geeft. het orgaan daartoe toestemming geeft.
8° te zorgen voor een goed beheer van de openbare gelden. 8° te zorgen voor een goed beheer van de openbare gelden.
In dit opzicht zal de bestuurder er speciaal voor zorgen dat elke In dit opzicht zal de bestuurder er speciaal voor zorgen dat elke
duidelijk buitensporige uitgave of uitgave die niet klopt met het duidelijk buitensporige uitgave of uitgave die niet klopt met het
maatschappelijk doel van de instelling aan de kaak wordt gesteld. maatschappelijk doel van de instelling aan de kaak wordt gesteld.
9° zijn beroepsvaardigheden te ontwikkelen en aan te passen. 9° zijn beroepsvaardigheden te ontwikkelen en aan te passen.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe zijn In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe zijn
beroepsvaardigheden met de hulp van de instelling te ontwikkelen beroepsvaardigheden met de hulp van de instelling te ontwikkelen
teneinde een hoog expertiseniveau in stand te houden in een teneinde een hoog expertiseniveau in stand te houden in een
voortdurend evoluerende omgeving. voortdurend evoluerende omgeving.
Voor de Waalse Regering : Voor de Waalse Regering :
De Minister-President. De overheidsbestuurder. De Minister-President. De overheidsbestuurder.
De toezichthoudende Minister. De toezichthoudende Minister.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van
17 maart 2005 tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004 17 maart 2005 tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004
betreffende het statuut van de overheidsbestuurder. betreffende het statuut van de overheidsbestuurder.
Namen, 17 maart 2005. Namen, 17 maart 2005.
De Minister-President, De Minister-President,
J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
Bijlage II Bijlage II
Handvest van de bestuurder bedoeld in artikel 17 van het decreet van Handvest van de bestuurder bedoeld in artikel 17 van het decreet van
12 februari 2004 12 februari 2004
Mevrouw, de heer .............., woonachtig te ........., persoon die Mevrouw, de heer .............., woonachtig te ........., persoon die
zitting heeft in het beheersorgaan van .........., verbindt zich ertoe zitting heeft in het beheersorgaan van .........., verbindt zich ertoe
: :
1° erop toe te zien dat de instelling steeds voldoet aan de wet, de 1° erop toe te zien dat de instelling steeds voldoet aan de wet, de
decreten, de op haar toepasselijke reglementaire bepalingen en de decreten, de op haar toepasselijke reglementaire bepalingen en de
voorschriften van het beheerscontract indien er één is. voorschriften van het beheerscontract indien er één is.
2° in alle omstandigheden zelfstandig te handelen. 2° in alle omstandigheden zelfstandig te handelen.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe zijn zelfstandigheid In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe zijn zelfstandigheid
inzake analyse, besluitvorming en actie in alle omstandigheden te inzake analyse, besluitvorming en actie in alle omstandigheden te
behouden en elke vorm van onderdrukzetting te verwerpen. behouden en elke vorm van onderdrukzetting te verwerpen.
Als de bestuurder denkt dat de vooropgestelde beslissing van het Als de bestuurder denkt dat de vooropgestelde beslissing van het
beheersorgaan de instelling schade zou kunnen berokkenen, verbindt hij beheersorgaan de instelling schade zou kunnen berokkenen, verbindt hij
zich ertoe zijn verzet binnen het orgaan duidelijk te uiten en alle zich ertoe zijn verzet binnen het orgaan duidelijk te uiten en alle
mogelijke middelen te gebruiken om het te overtuigen van de juistheid mogelijke middelen te gebruiken om het te overtuigen van de juistheid
van zijn standpunt. van zijn standpunt.
Daartoe en rekening houdende met het feit dat zijn verzet een ontslag Daartoe en rekening houdende met het feit dat zijn verzet een ontslag
tot ultiem gevolg kan hebben, zal hij overwegen om achtereenvolgens : tot ultiem gevolg kan hebben, zal hij overwegen om achtereenvolgens :
- de redenen van zijn verzet en de schadelijke gevolgen voor de - de redenen van zijn verzet en de schadelijke gevolgen voor de
instelling van de eventuele beslissing van het beheersorgaan uit te instelling van de eventuele beslissing van het beheersorgaan uit te
leggen; leggen;
- het beheersorgaan te verzoeken desnoods het advies van deskundigen - het beheersorgaan te verzoeken desnoods het advies van deskundigen
in te winnen; in te winnen;
- te vragen dat de beslissing, indien de aard ervan het toelaat, tot - te vragen dat de beslissing, indien de aard ervan het toelaat, tot
de volgende vergadering van het beheersorgaan uitgesteld wordt om de volgende vergadering van het beheersorgaan uitgesteld wordt om
nader onderzoek mogelijk te maken; nader onderzoek mogelijk te maken;
- te vragen dat zijn standpunt, waarvan hij schriftelijk kennis zal - te vragen dat zijn standpunt, waarvan hij schriftelijk kennis zal
geven, bij de notulen van het beheersorgaan gevoegd wordt; geven, bij de notulen van het beheersorgaan gevoegd wordt;
- een buitengewone vergadering van het beheersorgaan aan te vragen om - een buitengewone vergadering van het beheersorgaan aan te vragen om
dit punt te bespreken. dit punt te bespreken.
Bij ontslag geeft de bestuurder de voorzitter van het beheersorgaan, Bij ontslag geeft de bestuurder de voorzitter van het beheersorgaan,
de Minister-President en de toezichthoudende Minister van de de Minister-President en de toezichthoudende Minister van de
instelling kennis van de redenen van zijn ontslag en vermijdt hij instelling kennis van de redenen van zijn ontslag en vermijdt hij
daarbij vertrouwelijke informatie bekend te maken. daarbij vertrouwelijke informatie bekend te maken.
3° toe te zien op de vlotte werking van het bestuursorgaan. In dit 3° toe te zien op de vlotte werking van het bestuursorgaan. In dit
opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe na te gaan of de opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe na te gaan of de
bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het beheersorgaan en de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het beheersorgaan en de
verantwoordelijke(n) voor het dagelijks beheer duidelijk vastliggen. verantwoordelijke(n) voor het dagelijks beheer duidelijk vastliggen.
De bestuurder verbindt zich ertoe na te gaan of het beheersorgaan de De bestuurder verbindt zich ertoe na te gaan of het beheersorgaan de
instelling en de activiteit van de verantwoordelijke(n) voor het instelling en de activiteit van de verantwoordelijke(n) voor het
dagelijks beheer daadwerkelijk controleert. dagelijks beheer daadwerkelijk controleert.
De bestuurder verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat het De bestuurder verbindt zich ertoe ervoor te zorgen dat het
beheersorgaan regelmatig vergadert en te gelegener tijd voldoende beheersorgaan regelmatig vergadert en te gelegener tijd voldoende
informatie krijgt zodat de bestuurders op geldige wijze kunnen informatie krijgt zodat de bestuurders op geldige wijze kunnen
beraadslagen. beraadslagen.
De bestuurder verbindt zich ertoe de vergaderingen van het De bestuurder verbindt zich ertoe de vergaderingen van het
beheersorgaan regelmatig bij te wonen. beheersorgaan regelmatig bij te wonen.
4° elk conflict te voorkomen tussen zijn rechtstreekse of 4° elk conflict te voorkomen tussen zijn rechtstreekse of
onrechtstreekse persoonlijke belangen en die van de instelling. onrechtstreekse persoonlijke belangen en die van de instelling.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe in alle In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe in alle
omstandigheden de belangen van de instelling en de aandeelhouders omstandigheden de belangen van de instelling en de aandeelhouders
boven zijn rechtstreekse of onrechtstreekse persoonlijke belangen te boven zijn rechtstreekse of onrechtstreekse persoonlijke belangen te
plaatsen. plaatsen.
De bestuurder verbindt zich ertoe het beheersorgaan van tevoren en De bestuurder verbindt zich ertoe het beheersorgaan van tevoren en
voluit op de hoogte te brengen van elk belangenconflict waarbij hij voluit op de hoogte te brengen van elk belangenconflict waarbij hij
rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zou kunnen zijn en af te zien rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zou kunnen zijn en af te zien
van deelname aan de debatten en aan de besluitvorming betreffende van deelname aan de debatten en aan de besluitvorming betreffende
bedoelde materies. bedoelde materies.
5° loyaal en discreet te zijn en een ongepast gebruik van exclusieve 5° loyaal en discreet te zijn en een ongepast gebruik van exclusieve
gegevens te vermijden. gegevens te vermijden.
In dit opzicht mag de bestuurder geen informatie gebruiken of In dit opzicht mag de bestuurder geen informatie gebruiken of
bekendmaken die hij heeft ingewonnen in het kader van zijn functies bekendmaken die hij heeft ingewonnen in het kader van zijn functies
als het gebruik of de bekendmaking ervan de belangen van de instelling als het gebruik of de bekendmaking ervan de belangen van de instelling
zou kunnen schaden, onverminderd andere toepasselijke bepalingen. zou kunnen schaden, onverminderd andere toepasselijke bepalingen.
De bestuurder verbindt zich ertoe geen rechtstreekse of De bestuurder verbindt zich ertoe geen rechtstreekse of
onrechtstreekse informatie te verstrekken waarvan hij weet dat ze vals onrechtstreekse informatie te verstrekken waarvan hij weet dat ze vals
of misleidend is. of misleidend is.
6° te zorgen voor een goed beheer van de openbare gelden. 6° te zorgen voor een goed beheer van de openbare gelden.
In dit opzicht zal de bestuurder er speciaal voor zorgen dat elke In dit opzicht zal de bestuurder er speciaal voor zorgen dat elke
duidelijk buitensporige uitgave of uitgave die niet klopt met het duidelijk buitensporige uitgave of uitgave die niet klopt met het
maatschappelijk doel van de instelling aan de kaak wordt gesteld. maatschappelijk doel van de instelling aan de kaak wordt gesteld.
7° zijn beroepsvaardigheden te ontwikkelen en aan te passen. 7° zijn beroepsvaardigheden te ontwikkelen en aan te passen.
In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe zijn In dit opzicht verbindt de bestuurder zich ertoe zijn
beroepsvaardigheden met de hulp van de instelling te ontwikkelen beroepsvaardigheden met de hulp van de instelling te ontwikkelen
teneinde een hoog expertiseniveau in stand te houden in een teneinde een hoog expertiseniveau in stand te houden in een
voortdurend evoluerende omgeving. voortdurend evoluerende omgeving.
Voor de Waalse Regering : Voor de Waalse Regering :
De Minister-President. De bestuurder. De Minister-President. De bestuurder.
De toezichthoudende Minister. De toezichthoudende Minister.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van
17 maart 2005 tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004 17 maart 2005 tot uitvoering van het decreet van 12 februari 2004
betreffende het statuut van de overheidsbestuurder. betreffende het statuut van de overheidsbestuurder.
Namen, 17 maart 2005. Namen, 17 maart 2005.
De Minister-President, De Minister-President,
J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE
^