Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 15/07/2024
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering"
Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering
15 JULI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de 15 JULI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de
werking van de Regering werking van de Regering
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, artikel 68, eerste lid, gewijzigd bij de bijzondere wet instellingen, artikel 68, eerste lid, gewijzigd bij de bijzondere wet
van 16 juli 1993; van 16 juli 1993;
Gelet op decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van de Gelet op decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van de
uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar
het Waalse Gewest; het Waalse Gewest;
Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling
van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap
naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie; naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie;
Gelet op het decreet van 11 april 2014 betreffende de bevoegdheden van Gelet op het decreet van 11 april 2014 betreffende de bevoegdheden van
de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en
aan de Franse Gemeenschapscommissie overgedragen wordt; aan de Franse Gemeenschapscommissie overgedragen wordt;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 juli Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 juli
2024; 2024;
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15
juli 2024; juli 2024;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 26 september Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 26 september
2019 tot regeling van de werking van de Regering niet meer van 2019 tot regeling van de werking van de Regering niet meer van
toepassing kan zijn op de huidige Regering; toepassing kan zijn op de huidige Regering;
Overwegende dat de Regering zo doeltreffend mogelijk moet kunnen Overwegende dat de Regering zo doeltreffend mogelijk moet kunnen
werken; werken;
Overwegende dat deze bepalingen daarvoor zo spoedig mogelijk in Overwegende dat deze bepalingen daarvoor zo spoedig mogelijk in
werking dienen te treden; werking dienen te treden;
Op de voordracht van de Minister-President; Op de voordracht van de Minister-President;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1 - Organisatie van vergaderingen van de Regering HOOFDSTUK 1 - Organisatie van vergaderingen van de Regering

Artikel 1.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden toekent,

Artikel 1.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden toekent,

beraadslaagt de Regering op collegiale wijze volgens de beraadslaagt de Regering op collegiale wijze volgens de
consensusprocedure en bepaalt ze haar beleid in de materies die onder consensusprocedure en bepaalt ze haar beleid in de materies die onder
de bevoegdheid van het Gewest vallen. de bevoegdheid van het Gewest vallen.

Art. 2.§ 1. De Regering beraadslaagt rechtsgeldig over de

Art. 2.§ 1. De Regering beraadslaagt rechtsgeldig over de

geagendeerde punten als meer dan de helft van haar leden aanwezig is, geagendeerde punten als meer dan de helft van haar leden aanwezig is,
waarbij elke politieke fractie die de meerderheid vormt waarbij elke politieke fractie die de meerderheid vormt
vertegenwoordigd is. vertegenwoordigd is.

Art. 3.De Regering kan, op voorstel van haar Minister-President, een

Art. 3.De Regering kan, op voorstel van haar Minister-President, een

Minister van de Franse Gemeenschapsregering uitnodigen om haar Minister van de Franse Gemeenschapsregering uitnodigen om haar
vergadering bij te wonen. vergadering bij te wonen.
De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van geassocieerde De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van geassocieerde
Minister en wordt niet in aanmerking genomen voor de Minister en wordt niet in aanmerking genomen voor de
beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2. beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2.

Art. 4.§ 1. De agenda wordt door de Minister-President bepaald.

Art. 4.§ 1. De agenda wordt door de Minister-President bepaald.

§ 2. Punten worden slechts op de agenda geplaatst indien zij dringend § 2. Punten worden slechts op de agenda geplaatst indien zij dringend
en naar behoren gemotiveerd zijn en vergezeld gaan van: en naar behoren gemotiveerd zijn en vergezeld gaan van:
1° het advies van de Inspectie van Financiën, tenzij het niet binnen 1° het advies van de Inspectie van Financiën, tenzij het niet binnen
de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is ingediend. de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is ingediend.
Die termijn kan worden gebracht op twintig werkdagen op verzoek van de Die termijn kan worden gebracht op twintig werkdagen op verzoek van de
Inspectie van Financiën; Inspectie van Financiën;
2° het advies van de "Wallonie Finances Expertises", tenzij het niet 2° het advies van de "Wallonie Finances Expertises", tenzij het niet
binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is
ingediend; ingediend;
3° het verzoek om instemming van de Minister van Ambtenarenzaken met 3° het verzoek om instemming van de Minister van Ambtenarenzaken met
een volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een een volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een
vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie
van een stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming moet van een stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming moet
uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur
zijn ontvangen, tenzij ze niet binnen deze termijn is ingediend; zijn ontvangen, tenzij ze niet binnen deze termijn is ingediend;
4° het verzoek om instemming van de Minister van Begroting met een 4° het verzoek om instemming van de Minister van Begroting met een
volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een vergadering volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een vergadering
van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een
stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming kan tijdens de stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming kan tijdens de
vergadering worden gegeven; vergadering worden gegeven;
5° het LEGISA-advies van de Waalse Overheidsdienst Ondersteunende 5° het LEGISA-advies van de Waalse Overheidsdienst Ondersteunende
Diensten voor de punten aangenomen in twee lezingen, behalve wanneer Diensten voor de punten aangenomen in twee lezingen, behalve wanneer
de directie haar advies niet heeft uitgebracht binnen de tien de directie haar advies niet heeft uitgebracht binnen de tien
werkdagen na ontvangst van het volledige dossier of binnen de twintig werkdagen na ontvangst van het volledige dossier of binnen de twintig
werkdagen op gemotiveerd verzoek van de Waalse Overheidsdienst werkdagen op gemotiveerd verzoek van de Waalse Overheidsdienst
Ondersteunende Diensten. Voor punten die in drie lezingen zijn Ondersteunende Diensten. Voor punten die in drie lezingen zijn
aangenomen, moet het LEGISA-advies uiterlijk in de tweede lezing aangenomen, moet het LEGISA-advies uiterlijk in de tweede lezing
worden uitgebracht; worden uitgebracht;

Art. 5.§ 1. De niet geagendeerde punten worden niet in overweging

Art. 5.§ 1. De niet geagendeerde punten worden niet in overweging

genomen, behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid. genomen, behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid.
§ 2. Een Minister kan elke zaak die onder de bevoegdheid van een § 2. Een Minister kan elke zaak die onder de bevoegdheid van een
andere Minister valt, ter sprake brengen. andere Minister valt, ter sprake brengen.
§ 3. Voor de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van § 3. Voor de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van
verschillende Ministers vallen, wordt overleg gepleegd vanaf de verschillende Ministers vallen, wordt overleg gepleegd vanaf de
uitwerkingsfase van de voorstellen met het oog op de gezamenlijke uitwerkingsfase van de voorstellen met het oog op de gezamenlijke
eindafwerking. eindafwerking.
§ 4. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de § 4. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de
vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt. vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt.

Art. 6.De binnen de Regering beraadslaagde ontwerpen van decreten en

Art. 6.De binnen de Regering beraadslaagde ontwerpen van decreten en

besluiten worden ondertekend door de Minister(s) die bevoegd is(zijn) besluiten worden ondertekend door de Minister(s) die bevoegd is(zijn)
voor de aangelegenheid waarop zij betrekking hebben. voor de aangelegenheid waarop zij betrekking hebben.
De besluiten en beslissingen van de Regering inzake overheidspersoneel De besluiten en beslissingen van de Regering inzake overheidspersoneel
voor de overheidsbestuurseenheden worden samen ondertekend door de voor de overheidsbestuurseenheden worden samen ondertekend door de
Minister van Ambtenarenzaken en de Minister(s) die het toezicht Minister van Ambtenarenzaken en de Minister(s) die het toezicht
uitoefent(en) op de betrokken overheidsbestuurseenheden. uitoefent(en) op de betrokken overheidsbestuurseenheden.
Elektronische ondertekening van documenten heeft de voorkeur. Elektronische ondertekening van documenten heeft de voorkeur.
Bij afwezigheid of verhindering van de Minister kan laatstgenoemde de Bij afwezigheid of verhindering van de Minister kan laatstgenoemde de
Minister aanwijzen die bevoegd is om in diens naam en opdracht te Minister aanwijzen die bevoegd is om in diens naam en opdracht te
tekenen. tekenen.

Art. 7.Elke omzendbrief met een algemene draagwijdte wordt door de

Art. 7.Elke omzendbrief met een algemene draagwijdte wordt door de

Minister-President medeondertekend en onverwijld door de auteur ervan Minister-President medeondertekend en onverwijld door de auteur ervan
aan de overige regeringsleden overgemaakt. aan de overige regeringsleden overgemaakt.
HOOFDSTUK 2 - Exclusieve bevoegdheden van de Waalse Regering HOOFDSTUK 2 - Exclusieve bevoegdheden van de Waalse Regering

Art. 8.Alleen de Regering is bevoegd om:

Art. 8.Alleen de Regering is bevoegd om:

1° te beraadslagen over elk ontwerp van decreet en reglementair 1° te beraadslagen over elk ontwerp van decreet en reglementair
besluit; besluit;
2° te beraadslagen over elk voorstel van decreet opgenomen op de 2° te beraadslagen over elk voorstel van decreet opgenomen op de
agenda van een Commissie van het Waals Parlement en over de agenda van een Commissie van het Waals Parlement en over de
amendementsvoorstellen. amendementsvoorstellen.
3° elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van het Waalse 3° elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van het Waalse
Gewest aan te nemen en de bestemming van de kredieten die de uitgaven Gewest aan te nemen en de bestemming van de kredieten die de uitgaven
van het Waalse Gewest moeten dekken, te regelen. Het ontwerpdecreet van het Waalse Gewest moeten dekken, te regelen. Het ontwerpdecreet
met betrekking tot de begroting gaat vergezeld van personeelsplannen met betrekking tot de begroting gaat vergezeld van personeelsplannen
en organigrammen van de Waalse overheidsdienst voor elk en organigrammen van de Waalse overheidsdienst voor elk
directoraat-generaal en elke overheidsbestuurseenheid; directoraat-generaal en elke overheidsbestuurseenheid;
4° te beraadslagen over elk project of voorstel tot oprichting, 4° te beraadslagen over elk project of voorstel tot oprichting,
decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van de diensten decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van de diensten
van de Waalse Overheidsdienst of van de overheidsbestuurseenheden; van de Waalse Overheidsdienst of van de overheidsbestuurseenheden;
5° te beraadslagen over de investeringsprogramma's die één of 5° te beraadslagen over de investeringsprogramma's die één of
verschillende jaren dekken, en meer bepaald de programma's die in het verschillende jaren dekken, en meer bepaald de programma's die in het
kader van een alternatieve financiering of een privaat-publieke kader van een alternatieve financiering of een privaat-publieke
samenwerking passen. samenwerking passen.
In die programma's worden o.a. het bedrag van de tegemoetkomingen en In die programma's worden o.a. het bedrag van de tegemoetkomingen en
subsidies of de raming van de werken, leveringen en diensten, de subsidies of de raming van de werken, leveringen en diensten, de
bestemming ervan en, desgevallend, de begunstigden, evenals een bestemming ervan en, desgevallend, de begunstigden, evenals een
meerjarige programmering in ESR-termen, nauwkeurig aangegeven. In meerjarige programmering in ESR-termen, nauwkeurig aangegeven. In
voorkomend geval wordt het advies van het Instituut der Nationale voorkomend geval wordt het advies van het Instituut der Nationale
Rekeningen aangevraagd en bij het aan de Regering voorgelegde dossier Rekeningen aangevraagd en bij het aan de Regering voorgelegde dossier
gevoegd. gevoegd.
6° wanneer het Gewest ofwel betrokken wordt bij het ontwerp of de 6° wanneer het Gewest ofwel betrokken wordt bij het ontwerp of de
uitwerking van een beleidslijn ofwel in daarmee belaste organen of uitwerking van een beleidslijn ofwel in daarmee belaste organen of
instellingen vertegenwoordigd is, de bestanddelen van het beleid van instellingen vertegenwoordigd is, de bestanddelen van het beleid van
het Gewest te bepalen, zijn vertegenwoordigers bij die organen of het Gewest te bepalen, zijn vertegenwoordigers bij die organen of
instellingen aan te wijzen, hen elk nodige richtlijn te verstrekken en instellingen aan te wijzen, hen elk nodige richtlijn te verstrekken en
hun verslagen te ontvangen; hun verslagen te ontvangen;
7° in naam van het Gewest een advies of een akkoord uit te brengen aan 7° in naam van het Gewest een advies of een akkoord uit te brengen aan
communautaire, federale, Europese of internationale overheden of communautaire, federale, Europese of internationale overheden of
instanties, en hen een verslag of een verzoek te sturen; instanties, en hen een verslag of een verzoek te sturen;
8° te beraadslagen over ontwerpen van verdragen en 8° te beraadslagen over ontwerpen van verdragen en
samenwerkingsakkoorden van nationale of internationale aard, na samenwerkingsakkoorden van nationale of internationale aard, na
voorlegging door de Minister-President samen met de functioneel voorlegging door de Minister-President samen met de functioneel
bevoegde Minister. bevoegde Minister.
Voordat ze door de Regering worden goedgekeurd, worden verdragen en Voordat ze door de Regering worden goedgekeurd, worden verdragen en
samenwerkingsakkoorden gezamenlijk voorbereid door de samenwerkingsakkoorden gezamenlijk voorbereid door de
Minister-President en de functioneel bevoegde Minister; Minister-President en de functioneel bevoegde Minister;
9° te beslissen over de programmering met betrekking tot de Europese 9° te beslissen over de programmering met betrekking tot de Europese
Fondsen, de selectie van projecten, de overdrachten tussen projecten Fondsen, de selectie van projecten, de overdrachten tussen projecten
binnen een projectportefeuille of tussen portefeuilles, en de binnen een projectportefeuille of tussen portefeuilles, en de
herverdeling van middelen tussen projecten. herverdeling van middelen tussen projecten.
Die dossiers worden gezamenlijk voorbereid en medeondertekend door de Die dossiers worden gezamenlijk voorbereid en medeondertekend door de
Minister-President en de functioneel bevoegde Minister(s). Minister-President en de functioneel bevoegde Minister(s).
Een halfjaarlijkse rapportering wordt aan de Minister-President en de Een halfjaarlijkse rapportering wordt aan de Minister-President en de
Vice-Minister-Presidenten meegedeeld; Vice-Minister-Presidenten meegedeeld;
10° de Inspecteurs van Financiën te accrediteren en hen bij haar leden 10° de Inspecteurs van Financiën te accrediteren en hen bij haar leden
aan te stellen op de voordracht van de Minister van Begroting; aan te stellen op de voordracht van de Minister van Begroting;
11° op voorstel van de Minister van Begroting het ontwerp van 11° op voorstel van de Minister van Begroting het ontwerp van
beraadslaging goed te keuren die de vastlegging, de vereffening en de beraadslaging goed te keuren die de vastlegging, de vereffening en de
betaling mogelijk maakt van de uitgaven die de goedgekeurde kredieten betaling mogelijk maakt van de uitgaven die de goedgekeurde kredieten
overschrijden. overschrijden.
HOOFDSTUK 3 - Overheidsopdrachten HOOFDSTUK 3 - Overheidsopdrachten

Art. 9.§ 1. De Regering kiest de gunningswijze van de

Art. 9.§ 1. De Regering kiest de gunningswijze van de

overheidsopdrachten bedoeld in artikel 169, eerste lid, van de wet van overheidsopdrachten bedoeld in artikel 169, eerste lid, van de wet van
17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten waarvan het geraamde 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten waarvan het geraamde
bedrag hoger is dan de hierna vermelde bedragen: bedrag hoger is dan de hierna vermelde bedragen:
Open aanbesteding Open aanbesteding
Beperkte aanbesteding Beperkte aanbesteding
Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen, Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen,
rechtstreekse-onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking rechtstreekse-onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
Concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap Concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking
Werken Werken
15.000.000 € 15.000.000 €
3.000.000 € 3.000.000 €
1.500.000 € 1.500.000 €
Leveringen Leveringen
8.000.000 € 8.000.000 €
1.000.000 € 1.000.000 €
600.000 € 600.000 €
Diensten Diensten
3.000.000 € 3.000.000 €
600.000 € 600.000 €
300.000 € 300.000 €
§ 2. Tenzij de Regering anders beslist, is de bevoegde minister § 2. Tenzij de Regering anders beslist, is de bevoegde minister
verantwoordelijk voor de gunning en de uitvoering van de opdrachten verantwoordelijk voor de gunning en de uitvoering van de opdrachten
die door de Regering zijn goedgekeurd. die door de Regering zijn goedgekeurd.
§ 3. De Regering gunt de opdracht wanneer het geraamde bedrag ervan § 3. De Regering gunt de opdracht wanneer het geraamde bedrag ervan
lager is dan het overeenstemmende bedrag, vastgesteld in paragraaf 1 lager is dan het overeenstemmende bedrag, vastgesteld in paragraaf 1
maar het bedrag van de goed te keuren offerte dat bedrag met meer dan maar het bedrag van de goed te keuren offerte dat bedrag met meer dan
vijftien percent overschrijdt. vijftien percent overschrijdt.
§ 4. De Regering stemt in met de gunning van concessies voor § 4. De Regering stemt in met de gunning van concessies voor
overheidsopdrachten en concessies voor diensten waarvan het geraamde overheidsopdrachten en concessies voor diensten waarvan het geraamde
bedrag exclusief btw hoger is dan 5.500.000 euro. bedrag exclusief btw hoger is dan 5.500.000 euro.
§ 5. De Regering stemt in met elke ontwerpovereenkomst die ertoe kan § 5. De Regering stemt in met elke ontwerpovereenkomst die ertoe kan
leiden dat het Waals Gewest of een instelling onder de hiërarchische leiden dat het Waals Gewest of een instelling onder de hiërarchische
bevoegdheid van een Minister gebonden wordt op het gebied van bevoegdheid van een Minister gebonden wordt op het gebied van
opdrachten voor werken, leveringen of diensten binnen de drempels opdrachten voor werken, leveringen of diensten binnen de drempels
voorzien in paragraaf 1 voor de onderhandelingsprocedure zonder voorzien in paragraaf 1 voor de onderhandelingsprocedure zonder
voorafgaande bekendmaking. voorafgaande bekendmaking.
Voor de berekening van de drempels dient de gehele uitgave Voor de berekening van de drempels dient de gehele uitgave
voortvloeiend uit de ontwerpovereenkomst in overweging te worden voortvloeiend uit de ontwerpovereenkomst in overweging te worden
genomen. genomen.

Art. 10.De beslissing van de Regering wordt vervangen door de

Art. 10.De beslissing van de Regering wordt vervangen door de

beslissing van de Minister-President in de gevallen bedoeld in de beslissing van de Minister-President in de gevallen bedoeld in de
artikelen 42, § 1, eerste lid, 1°, b), en 124, § 1, 5°, van de wet van artikelen 42, § 1, eerste lid, 1°, b), en 124, § 1, 5°, van de wet van
17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, voor zover zij niet 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, voor zover zij niet
vooraf kan worden genomen wegens dringende noodzakelijkheid. vooraf kan worden genomen wegens dringende noodzakelijkheid.
Het behoort in dat geval de bevoegde Minister toe er onverwijld de Het behoort in dat geval de bevoegde Minister toe er onverwijld de
Regering over in te lichten. De ingeroepen dringende noodzakelijkheid Regering over in te lichten. De ingeroepen dringende noodzakelijkheid
moet verantwoord worden. moet verantwoord worden.

Art. 11.In afwijking van artikel 9 is de instemming van de Regering

Art. 11.In afwijking van artikel 9 is de instemming van de Regering

niet vereist: niet vereist:
1° voor het plaatsten van overheidsopdrachten door middel van een 1° voor het plaatsten van overheidsopdrachten door middel van een
niet-openbare procedure, als deze procedure voortvloeit uit een niet-openbare procedure, als deze procedure voortvloeit uit een
openbare procedure waarvoor de Regering vooraf toestemming heeft openbare procedure waarvoor de Regering vooraf toestemming heeft
gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens geringe gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens geringe
moeilijkheden bij de uitlegging van de bepalingen hetzij van de moeilijkheden bij de uitlegging van de bepalingen hetzij van de
bepalingen van het bestek, hetzij van de ingediende offertes, waarbij bepalingen van het bestek, hetzij van de ingediende offertes, waarbij
in het bestek alleen de aanpassingen worden aangebracht die als gevolg in het bestek alleen de aanpassingen worden aangebracht die als gevolg
van deze moeilijkheden strikt noodzakelijk waren. van deze moeilijkheden strikt noodzakelijk waren.
2° voor het plaatsen van overheidsopdrachten via een 2° voor het plaatsen van overheidsopdrachten via een
onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 38, § onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 38, §
1, lid 1, 2°, 42, § 1, lid 1, 1°, c), en 5°, en 124, § 1, 2°, 9°, 10° 1, lid 1, 2°, 42, § 1, lid 1, 1°, c), en 5°, en 124, § 1, 2°, 9°, 10°
en 12°, van de wet van 17 juni 2016 betreffende de en 12°, van de wet van 17 juni 2016 betreffende de
overheidsopdrachten; overheidsopdrachten;
3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor 3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor
overheidsopdrachten die met één of meer derde gesloten moeten worden overheidsopdrachten die met één of meer derde gesloten moeten worden
voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer
4° voor de overheidsopdrachten geplaatst via een onderhandelde 4° voor de overheidsopdrachten geplaatst via een onderhandelde
procedure bij artikel 42, § 1, lid 1, 2°, van de wet van 17 juni 2016 procedure bij artikel 42, § 1, lid 1, 2°, van de wet van 17 juni 2016
betreffende de overheidsopdrachten. betreffende de overheidsopdrachten.

Art. 12.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet, al naar gelang

Art. 12.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet, al naar gelang

van het geval, geraamd worden volgens de regels bedoeld in artikelen 7 van het geval, geraamd worden volgens de regels bedoeld in artikelen 7
van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing
van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren of in artikel 7 van van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren of in artikel 7 van
het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende de plaatsing van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende de plaatsing van
overheidsopdrachten in de speciale sectoren. overheidsopdrachten in de speciale sectoren.
In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten
bedoeld in de artikelen 38/1 en 38/2 van de wet van 14 januari 2013 bedoeld in de artikelen 38/1 en 38/2 van de wet van 14 januari 2013
tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de
overheidsopdrachten, wordt het bedrag van de hoofdopdracht eveneens in overheidsopdrachten, wordt het bedrag van de hoofdopdracht eveneens in
aanmerking genomen. aanmerking genomen.
HOOFDSTUK 4. - Openbaar Ambt HOOFDSTUK 4. - Openbaar Ambt

Art. 13.§ 1. Voor de toepassing van dit artikel betreffende het

Art. 13.§ 1. Voor de toepassing van dit artikel betreffende het

Openbaar Ambt wordt verstaan onder : Openbaar Ambt wordt verstaan onder :
1° A Dossiers, de dossiers, die door de Minister van Ambtenarenzaken 1° A Dossiers, de dossiers, die door de Minister van Ambtenarenzaken
ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en dat betrekking ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en dat betrekking
heeft op : heeft op :
a) de besluiten tot organisatie of reglementering; a) de besluiten tot organisatie of reglementering;
b) de toekenning van machtigingen in personeels- en b) de toekenning van machtigingen in personeels- en
begrotingsaangelegenheden voor wat de Waalse Overheidsdienst betreft; begrotingsaangelegenheden voor wat de Waalse Overheidsdienst betreft;
c) de personeelsformaties van de Waalse Overheidsdienst; c) de personeelsformaties van de Waalse Overheidsdienst;
d) 1 organigram van de Waalse Overheidsdienst in zijn geheel d) 1 organigram van de Waalse Overheidsdienst in zijn geheel
e) elke handeling met betrekking tot het systeem van mandaten bedoeld e) elke handeling met betrekking tot het systeem van mandaten bedoeld
in boek II van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003 in boek II van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003
houdende de Waalse Ambtenarencode, voor de Waalse Overheidsdienst en houdende de Waalse Ambtenarencode, voor de Waalse Overheidsdienst en
de overheidsbestuurseenheden de overheidsbestuurseenheden
f) de verklaringen van vacature voor de graad in de rangen A3 f) de verklaringen van vacature voor de graad in de rangen A3
(niet-mandataris) en directeur voor de Waalse Overheidsdienst en de (niet-mandataris) en directeur voor de Waalse Overheidsdienst en de
overheidsbestuurseenheden en de verklaringen van vacature voor de overheidsbestuurseenheden en de verklaringen van vacature voor de
graden in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de Waalse Overheidsdienst; graden in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de Waalse Overheidsdienst;
g) de bevorderingen tot de graden van rang A3 (niet-mandataris) en g) de bevorderingen tot de graden van rang A3 (niet-mandataris) en
directeur, en de toekenning van hogere functies voor deze rangen, voor directeur, en de toekenning van hogere functies voor deze rangen, voor
de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden, en de de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden, en de
bevorderingen tot de graden van rang A5, en de toekenning van hogere bevorderingen tot de graden van rang A5, en de toekenning van hogere
functies voor deze rang, voor de Waalse Overheidsdienst; functies voor deze rang, voor de Waalse Overheidsdienst;
De Secretaris-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidende De Secretaris-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidende
ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de A-dossiers aan ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de A-dossiers aan
de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister en de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister en
de Minister van Begroting. de Minister van Begroting.
De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de
beslissingen van de Regering over alle dossiers A betreffende de beslissingen van de Regering over alle dossiers A betreffende de
Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden.
2° B-dossiers, dossiers die aan de Regering ter beslissing worden 2° B-dossiers, dossiers die aan de Regering ter beslissing worden
voorgelegd door de functioneel bevoegde ministers, met het akkoord van voorgelegd door de functioneel bevoegde ministers, met het akkoord van
de Minister voor Ambtenarenzaken, en die betrekking hebben op : de Minister voor Ambtenarenzaken, en die betrekking hebben op :
a) de toekenning van andere machtigingen aan ambtenaren; a) de toekenning van andere machtigingen aan ambtenaren;
b) de personeelsformatie van de overheidsbestuurseenheden b) de personeelsformatie van de overheidsbestuurseenheden
c) de organigrammen van de overheidsbestuurseenheden c) de organigrammen van de overheidsbestuurseenheden
d) verklaringen van vacatures in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de d) verklaringen van vacatures in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de
overheidsbestuurseenheden; overheidsbestuurseenheden;
e) de bevorderingen naar rang A5, en de toekenning van hogere functies e) de bevorderingen naar rang A5, en de toekenning van hogere functies
voor deze graad,, voor de overheidsbetuurseenheden voor deze graad,, voor de overheidsbetuurseenheden
f) de eindbeslissingen volgend op de adviezen die uitgebracht zijn f) de eindbeslissingen volgend op de adviezen die uitgebracht zijn
door de kamers van beroep, voor de betrekkingen van een hogere rang door de kamers van beroep, voor de betrekkingen van een hogere rang
dan A5; dan A5;
g) de definitieve tuchtstrafen bestaande uit het ontslag van ambtswege g) de definitieve tuchtstrafen bestaande uit het ontslag van ambtswege
of de afzetting; of de afzetting;
De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse
Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de
overheidsbestuurseenheden bezorgen de B-dossiers aan de Minister voor overheidsbestuurseenheden bezorgen de B-dossiers aan de Minister voor
Ambtenarenzaken en aan de functionele bevoegde Minister(s). Ambtenarenzaken en aan de functionele bevoegde Minister(s).
De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de
beslissingen van de Regering over alle B dossiers betreffende de beslissingen van de Regering over alle B dossiers betreffende de
overheidsbestuurseenheden. overheidsbestuurseenheden.
3° C-dossiers, de dossiers die het voorwerp uitmaken van de beslissing 3° C-dossiers, de dossiers die het voorwerp uitmaken van de beslissing
van de functioneel verantwoordelijke minister(s) en die betrekking van de functioneel verantwoordelijke minister(s) en die betrekking
hebben op de andere administratieve beslissingen met betrekking tot hebben op de andere administratieve beslissingen met betrekking tot
het personeel van de Waalse Overheidsdienst en de het personeel van de Waalse Overheidsdienst en de
overheidsbestuurseenheden, met uitzondering van die welke gedelegeerd overheidsbestuurseenheden, met uitzondering van die welke gedelegeerd
zijn aan ambtenaren zijn aan ambtenaren
De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse
Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de
overheidsbestuurseenheden bezorgen de C-dossiers aan de functionele overheidsbestuurseenheden bezorgen de C-dossiers aan de functionele
bevoegde Minister(s). bevoegde Minister(s).
§ 2. De Minister van Ambtenarenzaken is verantwoordelijk voor de § 2. De Minister van Ambtenarenzaken is verantwoordelijk voor de
samenhang tussen de administratieve situaties van het personeel van de samenhang tussen de administratieve situaties van het personeel van de
Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden.
Voor B-dossiers is systematisch het akkoord van de minister voor Voor B-dossiers is systematisch het akkoord van de minister voor
Ambtenarenzaken vereist. Ambtenarenzaken vereist.
Het akkoord van de minister voor Ambtenarenzaken is vereist in geval Het akkoord van de minister voor Ambtenarenzaken is vereist in geval
van onenigheid tussen de administratie en de ministers die functioneel van onenigheid tussen de administratie en de ministers die functioneel
verantwoordelijk zijn voor C-dossiers. verantwoordelijk zijn voor C-dossiers.
HOOFDSTUK 5 - Delegaties HOOFDSTUK 5 - Delegaties
Afdeling 1. - Algemene delegatie Afdeling 1. - Algemene delegatie

Art. 14.De volgende bevoegdheden zijn gedelegeerd aan elk van de

Art. 14.De volgende bevoegdheden zijn gedelegeerd aan elk van de

ministers met betrekking tot hun respectieve bevoegdheidsgebieden: ministers met betrekking tot hun respectieve bevoegdheidsgebieden:
1° de beslissingen met betrekking tot inkomens- en 1° de beslissingen met betrekking tot inkomens- en
kapitaaloverdrachten betaald aan overheidsbestuurseenheden (ESR 4130, kapitaaloverdrachten betaald aan overheidsbestuurseenheden (ESR 4130,
4140, 6131, 6132, 6141 en 6142), op voorwaarde dat het bedrag en de 4140, 6131, 6132, 6141 en 6142), op voorwaarde dat het bedrag en de
betrokken overheidsbestuurseenheid uitdrukkelijk en specifiek in de betrokken overheidsbestuurseenheid uitdrukkelijk en specifiek in de
algemene uitgavenbegroting zijn opgenomen en op voorwaarde dat het algemene uitgavenbegroting zijn opgenomen en op voorwaarde dat het
bedrag niet verminderd of vermeerderd is door een herschikking tussen bedrag niet verminderd of vermeerderd is door een herschikking tussen
de stemming over de begroting en de uitvaardiging van het ministerieel de stemming over de begroting en de uitvaardiging van het ministerieel
besluit tot toekenning van de subsidie; besluit tot toekenning van de subsidie;
2° beslissingen voor een maximumbedrag van één miljoen euro wanneer 2° beslissingen voor een maximumbedrag van één miljoen euro wanneer
een begunstigde buiten sector S13.12 expliciet met naam is aangeduid een begunstigde buiten sector S13.12 expliciet met naam is aangeduid
in de algemene uitgavenbegroting en op voorwaarde dat het bedrag niet in de algemene uitgavenbegroting en op voorwaarde dat het bedrag niet
is verlaagd of verhoogd door herschikking tussen de stemming over de is verlaagd of verhoogd door herschikking tussen de stemming over de
begroting en het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie. begroting en het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie.
Als de begunstigde niet is geïdentificeerd in de algemene Als de begunstigde niet is geïdentificeerd in de algemene
uitgavenbegroting, wordt dit bedrag verlaagd tot 500.000 euro; uitgavenbegroting, wordt dit bedrag verlaagd tot 500.000 euro;
3° mededelingen, informatiecampagnes, sponsoring en sociale netwerken, 3° mededelingen, informatiecampagnes, sponsoring en sociale netwerken,
ongeacht de media, bestemd voor het publiek, die worden voorgelegd aan ongeacht de media, bestemd voor het publiek, die worden voorgelegd aan
de Controlecommissie van het Parlement, tot een maximum van 50.000 de Controlecommissie van het Parlement, tot een maximum van 50.000
euro ; euro ;
4° zonder beperking van bedrag, de beslissingen betreffende de 4° zonder beperking van bedrag, de beslissingen betreffende de
uitgaven uitgetrokken op een beraadslaagd programma van de Waalse uitgaven uitgetrokken op een beraadslaagd programma van de Waalse
Regering met vermelding van de begunstigde(n) Regering met vermelding van de begunstigde(n)
5° de besluiten tot toekenning van de subsidies, ongeacht het bedrag 5° de besluiten tot toekenning van de subsidies, ongeacht het bedrag
ervan, ter uitvoering van de programma's bedoeld in artikel 8, 5° ; ervan, ter uitvoering van de programma's bedoeld in artikel 8, 5° ;
6° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag 6° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag
ervan, wanneer ze onderworpen zijn aan organieke regels die de ervan, wanneer ze onderworpen zijn aan organieke regels die de
toekenningsvoorwaarden, de begunstigden, de toepasselijke toekenningsvoorwaarden, de begunstigden, de toepasselijke
subsidiepercentages en de aard van de n aanmerking komende uitgaven subsidiepercentages en de aard van de n aanmerking komende uitgaven
bepalen en die, met het oog op het uitvoeren van een investering, bepalen en die, met het oog op het uitvoeren van een investering,
worden toegekend aan een overheid bedoeld in artikel L3111-1, § 1, van worden toegekend aan een overheid bedoeld in artikel L3111-1, § 1, van
het Wetboek van plaatselijke democratie en decentralisatie of in het Wetboek van plaatselijke democratie en decentralisatie of in
artikel 2 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare artikel 2 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare
centra voor maatschappelijk welzijn, in de gevallen waarin de centra voor maatschappelijk welzijn, in de gevallen waarin de
overheidsopdracht onderworpen is aan de toezichthoudende overheid; overheidsopdracht onderworpen is aan de toezichthoudende overheid;
7° bij de Minister-resident, de besluiten tot toekenning van 7° bij de Minister-resident, de besluiten tot toekenning van
subsidies, ongeacht het bedrag ervan, in uitvoering van de subsidies, ongeacht het bedrag ervan, in uitvoering van de
programmering bedoeld in artikel 8, 9° voor zover er geen budgettaire programmering bedoeld in artikel 8, 9° voor zover er geen budgettaire
herschikkingen zijn tussen projecten binnen of tussen portefeuilles; herschikkingen zijn tussen projecten binnen of tussen portefeuilles;
8° de rechtsvorderingen ingesteld als eiser en als verweerder in naam 8° de rechtsvorderingen ingesteld als eiser en als verweerder in naam
van de Regering, de bestemming van de aan het Gewest betekende van de Regering, de bestemming van de aan het Gewest betekende
deurwaardersexploten; deurwaardersexploten;
9° beslissingen om schikkingen of minnelijke schikkingen te treffen 9° beslissingen om schikkingen of minnelijke schikkingen te treffen
tot 500.000 euro; tot 500.000 euro;
10° de afgifte van getuigschriften; 10° de afgifte van getuigschriften;
11° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen, de 11° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen, de
huurovereenkomsten en andere akten betreffende de aankoop of de huurovereenkomsten en andere akten betreffende de aankoop of de
overdracht van onroerende goederen; overdracht van onroerende goederen;
12. de vervolging en de vergunning van de onteigeningen die nodig zijn 12. de vervolging en de vergunning van de onteigeningen die nodig zijn
voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, waarbij de eigenheid van de voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, waarbij de eigenheid van de
behandelde aangelegenheid tegenover de maatregelen van algemeen behandelde aangelegenheid tegenover de maatregelen van algemeen
toezicht als bedoeld in artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus toezicht als bedoeld in artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus
1980 tot hervorming der instellingen aangevoerd wordt. 1980 tot hervorming der instellingen aangevoerd wordt.
13° het afsluiten van huurovereenkomsten met een jaarlijkse huur van 13° het afsluiten van huurovereenkomsten met een jaarlijkse huur van
meer dan 125.000 euro. meer dan 125.000 euro.
Afdeling 2. - Specifieke delegaties Afdeling 2. - Specifieke delegaties

Art. 15.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de

Art. 15.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de

Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, reglementen en Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, reglementen en
omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van dit omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van dit
besluit. besluit.

Art. 16.Delegatie wordt verleend :

Art. 16.Delegatie wordt verleend :

1° aan de Minister-President voor het toekennen van licenties voor de 1° aan de Minister-President voor het toekennen van licenties voor de
in-, de uit- en de doorvoer van wapens, munities en materieel die in in-, de uit- en de doorvoer van wapens, munities en materieel die in
het bijzonder bestemd zijn voor een militair gebruik, voor de het bijzonder bestemd zijn voor een militair gebruik, voor de
ordehandhaving en van de daarmee verband houdende technologie, evenals ordehandhaving en van de daarmee verband houdende technologie, evenals
van de producten en technologieën voor beide doeleinden, onverminderd van de producten en technologieën voor beide doeleinden, onverminderd
de federale bevoegdheid voor die met betrekking tot leger en politie. de federale bevoegdheid voor die met betrekking tot leger en politie.
2° aan de Minister van Plaatselijke Besturen om de uitgaven die 2° aan de Minister van Plaatselijke Besturen om de uitgaven die
toegerekend worden op de basisallocaties bestemd voor het Fonds der toegerekend worden op de basisallocaties bestemd voor het Fonds der
Gemeenten, met inbegrip van de gewaarborgde aanvullende dotaties, het Gemeenten, met inbegrip van de gewaarborgde aanvullende dotaties, het
Fonds der Provincies en het speciaal Fonds voor maatschappelijke hulp, Fonds der Provincies en het speciaal Fonds voor maatschappelijke hulp,
uitgetrokken op programma 17.091 Binnenlandse Aangelegenheden van de uitgetrokken op programma 17.091 Binnenlandse Aangelegenheden van de
algemene uitgavenbegroting, evenals op de basisartikelen bestemd voor algemene uitgavenbegroting, evenals op de basisartikelen bestemd voor
het gewestelijk fonds voor de gemeentelijke investeringen uitgetrokken het gewestelijk fonds voor de gemeentelijke investeringen uitgetrokken
op programma 14.048 gesubsidieerde Werken van de algemene op programma 14.048 gesubsidieerde Werken van de algemene
uitgavenbegroting, vast te leggen, goed te keuren en te vereffenen; uitgavenbegroting, vast te leggen, goed te keuren en te vereffenen;
3° aan de Minister van Plaatselijke Besturen voor de bevoegdheden 3° aan de Minister van Plaatselijke Besturen voor de bevoegdheden
bepaald bij de artikelen L1123-6, LL1123-13 en L2112-13 van het bepaald bij de artikelen L1123-6, LL1123-13 en L2112-13 van het
Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en bij Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en bij
artikel 20 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de artikel 20 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de
openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met inbegrip van het openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met inbegrip van het
horen maar behoudens de uitspraak van de tuchtstraf. In het kader van horen maar behoudens de uitspraak van de tuchtstraf. In het kader van
de behandeling van de tuchtdossiers kan de Minister van Plaatselijke de behandeling van de tuchtdossiers kan de Minister van Plaatselijke
Besturen een beroep doen op de territoriaal bevoegde Gouverneur, Besturen een beroep doen op de territoriaal bevoegde Gouverneur,
behalve als laatstgenoemde aan de oorsprong van het tuchtonderzoek behalve als laatstgenoemde aan de oorsprong van het tuchtonderzoek
ligt; ligt;
4° aan de Minister van Plaatselijke Besturen,de beslissingen houdende 4° aan de Minister van Plaatselijke Besturen,de beslissingen houdende
goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en de leningen in goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en de leningen in
uitvoering van de wetgeving en de reglementering betreffende het uitvoering van de wetgeving en de reglementering betreffende het
gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de overeenkomst van gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de overeenkomst van
30 juli 1992, zoals gewijzigd, voorzover de financiële tegemoetkoming 30 juli 1992, zoals gewijzigd, voorzover de financiële tegemoetkoming
van het Gewest niet wordt gevraagd; van het Gewest niet wordt gevraagd;
5° aan de Minister van Plaatselijke Besturen, de goedkeuring van de 5° aan de Minister van Plaatselijke Besturen, de goedkeuring van de
driejarenprogramma's bedoeld in artikel 3342-6 van het Wetboek van de driejarenprogramma's bedoeld in artikel 3342-6 van het Wetboek van de
plaatselijke democratie en de decentralisatie en bedoeld in artikel 7, plaatselijke democratie en de decentralisatie en bedoeld in artikel 7,
§ 1, van het decreet van 29 april 2004 betreffende de gesubsidieerde § 1, van het decreet van 29 april 2004 betreffende de gesubsidieerde
werken vanaf 1 januari 2005; werken vanaf 1 januari 2005;
6° aan de Minister van Economie, de toekenning van de voordelen die 6° aan de Minister van Economie, de toekenning van de voordelen die
verleend worden ter uitvoering van de wet- en regelgeving over de verleend worden ter uitvoering van de wet- en regelgeving over de
economische steun en de technologische tegemoetkomingen betreffende economische steun en de technologische tegemoetkomingen betreffende
elk dossier dat verband houdt met tegemoetkomingen waarvan het bedrag elk dossier dat verband houdt met tegemoetkomingen waarvan het bedrag
lager is dan 3.720.000 euro en waarvoor de Inspectie van Financiën een lager is dan 3.720.000 euro en waarvoor de Inspectie van Financiën een
gunstig advies uitgebracht heeft. Er wordt evenwel een halfjaarverslag gunstig advies uitgebracht heeft. Er wordt evenwel een halfjaarverslag
met een lijst van de ondernemingen en het bedrag van de hen ter met een lijst van de ondernemingen en het bedrag van de hen ter
uitvoering van de relevante wetgeving verleende voordelen aan de leden uitvoering van de relevante wetgeving verleende voordelen aan de leden
van de Regering medegedeeld; van de Regering medegedeeld;
7° aan de Minister van Economie, de goedkeuring van aannemers; 7° aan de Minister van Economie, de goedkeuring van aannemers;
8° aan de Minister van Begroting, het verlenen van de gewestelijke 8° aan de Minister van Begroting, het verlenen van de gewestelijke
waarborg die toegestaan wordt ter uitvoering van de wet- en waarborg die toegestaan wordt ter uitvoering van de wet- en
regelgeving over de economische expansie indien het te waarborgen regelgeving over de economische expansie indien het te waarborgen
krediet betrekking heeft op een maximumbedrag van 2.480.000 euro en de krediet betrekking heeft op een maximumbedrag van 2.480.000 euro en de
technologische tegemoetkomingen indien ze betrekking heeft op een technologische tegemoetkomingen indien ze betrekking heeft op een
maximumprogramma van 2.480.000 euro; maximumprogramma van 2.480.000 euro;
9° aan de Minister van Ruimtelijke Ordening, de besluiten tot 9° aan de Minister van Ruimtelijke Ordening, de besluiten tot
goedkeuring van de plannen van aanleg en de stedenbouwkundige goedkeuring van de plannen van aanleg en de stedenbouwkundige
verordeningen op gemeentelijk initiatief en de herzieningen van verordeningen op gemeentelijk initiatief en de herzieningen van
gewestplannen op gemeentelijk en privé-initiatief; gewestplannen op gemeentelijk en privé-initiatief;
10° aan de Minister van Verkeersveiligheid, de aanvullende 10° aan de Minister van Verkeersveiligheid, de aanvullende
politiereglementen voor het wegverkeer; politiereglementen voor het wegverkeer;
11° aan de Minister van Tewerkstelling en Vorming, de benoeming binnen 11° aan de Minister van Tewerkstelling en Vorming, de benoeming binnen
de subregionale comités voor arbeidsbemiddeling en vorming van de de subregionale comités voor arbeidsbemiddeling en vorming van de
leden die de werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigen; leden die de werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigen;
12° aan de Minister van Tewerkstelling en Beroepsopleiding, de 12° aan de Minister van Tewerkstelling en Beroepsopleiding, de
benoeming van de leden van de Commissies voor Tewerkstelling, benoeming van de leden van de Commissies voor Tewerkstelling,
Opleiding en Onderwijs; Opleiding en Onderwijs;

Art. 17.De Minister-President coördineert elke procedure inzake

Art. 17.De Minister-President coördineert elke procedure inzake

adviesverlening, overlegpleging, geschillen, vereniging of adviesverlening, overlegpleging, geschillen, vereniging of
samenwerking met de federale overheid, de deelstaten of de Europese en samenwerking met de federale overheid, de deelstaten of de Europese en
internationale instellingen. internationale instellingen.
Deze procedures worden gezamenlijk voorbereid door de Deze procedures worden gezamenlijk voorbereid door de
minister-president en de functioneel bevoegde minister, op initiatief minister-president en de functioneel bevoegde minister, op initiatief
van deze laatste. van deze laatste.

Art. 18.De minister-president is voorzitter van de verschillende

Art. 18.De minister-president is voorzitter van de verschillende

technische, financiële en toezichtcomités die zich bezighouden met technische, financiële en toezichtcomités die zich bezighouden met
kwesties in verband met Europese fondsen. kwesties in verband met Europese fondsen.
Elke beslissing tot vastlegging betreffende een Europees fonds of de Elke beslissing tot vastlegging betreffende een Europees fonds of de
Belgische cofinanciering ervan of een impulsfonds wordt onmiddellijk Belgische cofinanciering ervan of een impulsfonds wordt onmiddellijk
aan de Minister-President betekend. aan de Minister-President betekend.
HOOFDSTUK 6. - Begrotingsinformatie HOOFDSTUK 6. - Begrotingsinformatie

Art. 19.§ 1. Elk kwartaal en vóór de goedkeuring van een

Art. 19.§ 1. Elk kwartaal en vóór de goedkeuring van een

begrotingsdecreet door de Regering stuurt "Wallonie Finances begrotingsdecreet door de Regering stuurt "Wallonie Finances
Expertises" aan elk lid van de Regering : Expertises" aan elk lid van de Regering :
- een verslag van het Monitoringscomité; - een verslag van het Monitoringscomité;
- een gedetailleerde begrotingsuitvoering voor elke - een gedetailleerde begrotingsuitvoering voor elke
overheidsbestuurseenheid. overheidsbestuurseenheid.
§ 2. Elke Minister heeft rechtstreeks toegang tot de boekhouding der § 2. Elke Minister heeft rechtstreeks toegang tot de boekhouding der
vastleggingen en vereffeningen wat betreft de aangelegenheden die vastleggingen en vereffeningen wat betreft de aangelegenheden die
onder zijn bevoegdheden vallen. onder zijn bevoegdheden vallen.
De Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten hebben De Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten hebben
rechtstreeks toegang tot de boekhouding van alle vastleggingen en rechtstreeks toegang tot de boekhouding van alle vastleggingen en
vereffeningen. vereffeningen.
HOOFDSTUK 7. - Opheffings- en slotbepalingen HOOFDSTUK 7. - Opheffings- en slotbepalingen

Art. 20.Het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019 tot

Art. 20.Het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019 tot

regeling van de werking van de Regering wordt opgeheven. regeling van de werking van de Regering wordt opgeheven.

Art. 21.Dit besluit treedt in werking op de dag van ondertekening

Art. 21.Dit besluit treedt in werking op de dag van ondertekening

ervan. ervan.

Art. 22.De Ministers zijn belast, elk wat hem betreft, met de

Art. 22.De Ministers zijn belast, elk wat hem betreft, met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Namen, 15 juli 2024. Namen, 15 juli 2024.
De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek
en Dierenwelzijn, en Dierenwelzijn,
A. DOLIMONT A. DOLIMONT
De Vice-Minister-President en Minister van Ruimtelijk Beleid, De Vice-Minister-President en Minister van Ruimtelijk Beleid,
Infrastructuren, Mobiliteit en Plaatselijke Besturen, Infrastructuren, Mobiliteit en Plaatselijke Besturen,
F. DESQUESNES F. DESQUESNES
De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Industrie, De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Industrie,
Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en
Vorming, Vorming,
P.-Y. JEHOLET P.-Y. JEHOLET
De Minister van Volksgezondheid, Milieu, Solidariteit en Sociale De Minister van Volksgezondheid, Milieu, Solidariteit en Sociale
Economie, Economie,
Y. COPPIETERS Y. COPPIETERS
De Minister van Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en De Minister van Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en
Sportinfrastructuren, Sportinfrastructuren,
J. GALANT J. GALANT
De Minister van Toerisme, Erfgoed en Kinderopvangbeleid, De Minister van Toerisme, Erfgoed en Kinderopvangbeleid,
V. LESCRENIER V. LESCRENIER
De Minister van Klimaat, het Plan Lucht-Klimaat, Huivesting en De Minister van Klimaat, het Plan Lucht-Klimaat, Huivesting en
Luchthavens, Luchthavens,
C. NEVEN C. NEVEN
De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden,
A-C. DALCQ A-C. DALCQ
^