Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering | Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de werking van de Regering |
---|---|
15 JULI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de | 15 JULI 2024. - Besluit van de Waalse Regering tot regeling van de |
werking van de Regering | werking van de Regering |
De Waalse Regering, | De Waalse Regering, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, artikel 68, eerste lid, gewijzigd bij de bijzondere wet | instellingen, artikel 68, eerste lid, gewijzigd bij de bijzondere wet |
van 16 juli 1993; | van 16 juli 1993; |
Gelet op decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van de | Gelet op decreet I van 7 juli 1993 betreffende de overheveling van de |
uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar | uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar |
het Waalse Gewest; | het Waalse Gewest; |
Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling | Gelet op het decreet II van 22 juli 1993 betreffende de overheveling |
van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap | van de uitoefening van sommige bevoegdheden van de Franse Gemeenschap |
naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie; | naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie; |
Gelet op het decreet van 11 april 2014 betreffende de bevoegdheden van | Gelet op het decreet van 11 april 2014 betreffende de bevoegdheden van |
de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en | de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening aan het Waalse Gewest en |
aan de Franse Gemeenschapscommissie overgedragen wordt; | aan de Franse Gemeenschapscommissie overgedragen wordt; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 juli | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 15 juli |
2024; | 2024; |
Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 | Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 15 |
juli 2024; | juli 2024; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 26 september | Overwegende dat het besluit van de Waalse Regering van 26 september |
2019 tot regeling van de werking van de Regering niet meer van | 2019 tot regeling van de werking van de Regering niet meer van |
toepassing kan zijn op de huidige Regering; | toepassing kan zijn op de huidige Regering; |
Overwegende dat de Regering zo doeltreffend mogelijk moet kunnen | Overwegende dat de Regering zo doeltreffend mogelijk moet kunnen |
werken; | werken; |
Overwegende dat deze bepalingen daarvoor zo spoedig mogelijk in | Overwegende dat deze bepalingen daarvoor zo spoedig mogelijk in |
werking dienen te treden; | werking dienen te treden; |
Op de voordracht van de Minister-President; | Op de voordracht van de Minister-President; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK 1 - Organisatie van vergaderingen van de Regering | HOOFDSTUK 1 - Organisatie van vergaderingen van de Regering |
Artikel 1.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden toekent, |
Artikel 1.Onverminderd de delegaties die ze aan haar leden toekent, |
beraadslaagt de Regering op collegiale wijze volgens de | beraadslaagt de Regering op collegiale wijze volgens de |
consensusprocedure en bepaalt ze haar beleid in de materies die onder | consensusprocedure en bepaalt ze haar beleid in de materies die onder |
de bevoegdheid van het Gewest vallen. | de bevoegdheid van het Gewest vallen. |
Art. 2.§ 1. De Regering beraadslaagt rechtsgeldig over de |
Art. 2.§ 1. De Regering beraadslaagt rechtsgeldig over de |
geagendeerde punten als meer dan de helft van haar leden aanwezig is, | geagendeerde punten als meer dan de helft van haar leden aanwezig is, |
waarbij elke politieke fractie die de meerderheid vormt | waarbij elke politieke fractie die de meerderheid vormt |
vertegenwoordigd is. | vertegenwoordigd is. |
Art. 3.De Regering kan, op voorstel van haar Minister-President, een |
Art. 3.De Regering kan, op voorstel van haar Minister-President, een |
Minister van de Franse Gemeenschapsregering uitnodigen om haar | Minister van de Franse Gemeenschapsregering uitnodigen om haar |
vergadering bij te wonen. | vergadering bij te wonen. |
De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van geassocieerde | De uitgenodigde Minister heeft de hoedanigheid van geassocieerde |
Minister en wordt niet in aanmerking genomen voor de | Minister en wordt niet in aanmerking genomen voor de |
beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2. | beraadslagingsregels bedoeld in artikel 2. |
Art. 4.§ 1. De agenda wordt door de Minister-President bepaald. |
Art. 4.§ 1. De agenda wordt door de Minister-President bepaald. |
§ 2. Punten worden slechts op de agenda geplaatst indien zij dringend | § 2. Punten worden slechts op de agenda geplaatst indien zij dringend |
en naar behoren gemotiveerd zijn en vergezeld gaan van: | en naar behoren gemotiveerd zijn en vergezeld gaan van: |
1° het advies van de Inspectie van Financiën, tenzij het niet binnen | 1° het advies van de Inspectie van Financiën, tenzij het niet binnen |
de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is ingediend. | de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is ingediend. |
Die termijn kan worden gebracht op twintig werkdagen op verzoek van de | Die termijn kan worden gebracht op twintig werkdagen op verzoek van de |
Inspectie van Financiën; | Inspectie van Financiën; |
2° het advies van de "Wallonie Finances Expertises", tenzij het niet | 2° het advies van de "Wallonie Finances Expertises", tenzij het niet |
binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is | binnen de tien werkdagen na ontvangst van het volledige dossier is |
ingediend; | ingediend; |
3° het verzoek om instemming van de Minister van Ambtenarenzaken met | 3° het verzoek om instemming van de Minister van Ambtenarenzaken met |
een volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een | een volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een |
vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie | vergadering van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie |
van een stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming moet | van een stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming moet |
uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur | uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de vergadering om 12.00 uur |
zijn ontvangen, tenzij ze niet binnen deze termijn is ingediend; | zijn ontvangen, tenzij ze niet binnen deze termijn is ingediend; |
4° het verzoek om instemming van de Minister van Begroting met een | 4° het verzoek om instemming van de Minister van Begroting met een |
volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een vergadering | volledig dossier dat 48 uur vóór de bijeenroeping voor een vergadering |
van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een | van een interkabinettenwerkgroep of vóór de organisatie van een |
stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming kan tijdens de | stilzwijgende procedure is ingediend. Deze instemming kan tijdens de |
vergadering worden gegeven; | vergadering worden gegeven; |
5° het LEGISA-advies van de Waalse Overheidsdienst Ondersteunende | 5° het LEGISA-advies van de Waalse Overheidsdienst Ondersteunende |
Diensten voor de punten aangenomen in twee lezingen, behalve wanneer | Diensten voor de punten aangenomen in twee lezingen, behalve wanneer |
de directie haar advies niet heeft uitgebracht binnen de tien | de directie haar advies niet heeft uitgebracht binnen de tien |
werkdagen na ontvangst van het volledige dossier of binnen de twintig | werkdagen na ontvangst van het volledige dossier of binnen de twintig |
werkdagen op gemotiveerd verzoek van de Waalse Overheidsdienst | werkdagen op gemotiveerd verzoek van de Waalse Overheidsdienst |
Ondersteunende Diensten. Voor punten die in drie lezingen zijn | Ondersteunende Diensten. Voor punten die in drie lezingen zijn |
aangenomen, moet het LEGISA-advies uiterlijk in de tweede lezing | aangenomen, moet het LEGISA-advies uiterlijk in de tweede lezing |
worden uitgebracht; | worden uitgebracht; |
Art. 5.§ 1. De niet geagendeerde punten worden niet in overweging |
Art. 5.§ 1. De niet geagendeerde punten worden niet in overweging |
genomen, behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid. | genomen, behoudens behoorlijk verantwoorde dringende noodzakelijkheid. |
§ 2. Een Minister kan elke zaak die onder de bevoegdheid van een | § 2. Een Minister kan elke zaak die onder de bevoegdheid van een |
andere Minister valt, ter sprake brengen. | andere Minister valt, ter sprake brengen. |
§ 3. Voor de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van | § 3. Voor de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van |
verschillende Ministers vallen, wordt overleg gepleegd vanaf de | verschillende Ministers vallen, wordt overleg gepleegd vanaf de |
uitwerkingsfase van de voorstellen met het oog op de gezamenlijke | uitwerkingsfase van de voorstellen met het oog op de gezamenlijke |
eindafwerking. | eindafwerking. |
§ 4. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de | § 4. Een lid wiens afwezigheid gerechtvaardigd is, kan vóór de |
vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt. | vergadering verzoeken om de verdaging van de bespreking van een punt. |
Art. 6.De binnen de Regering beraadslaagde ontwerpen van decreten en |
Art. 6.De binnen de Regering beraadslaagde ontwerpen van decreten en |
besluiten worden ondertekend door de Minister(s) die bevoegd is(zijn) | besluiten worden ondertekend door de Minister(s) die bevoegd is(zijn) |
voor de aangelegenheid waarop zij betrekking hebben. | voor de aangelegenheid waarop zij betrekking hebben. |
De besluiten en beslissingen van de Regering inzake overheidspersoneel | De besluiten en beslissingen van de Regering inzake overheidspersoneel |
voor de overheidsbestuurseenheden worden samen ondertekend door de | voor de overheidsbestuurseenheden worden samen ondertekend door de |
Minister van Ambtenarenzaken en de Minister(s) die het toezicht | Minister van Ambtenarenzaken en de Minister(s) die het toezicht |
uitoefent(en) op de betrokken overheidsbestuurseenheden. | uitoefent(en) op de betrokken overheidsbestuurseenheden. |
Elektronische ondertekening van documenten heeft de voorkeur. | Elektronische ondertekening van documenten heeft de voorkeur. |
Bij afwezigheid of verhindering van de Minister kan laatstgenoemde de | Bij afwezigheid of verhindering van de Minister kan laatstgenoemde de |
Minister aanwijzen die bevoegd is om in diens naam en opdracht te | Minister aanwijzen die bevoegd is om in diens naam en opdracht te |
tekenen. | tekenen. |
Art. 7.Elke omzendbrief met een algemene draagwijdte wordt door de |
Art. 7.Elke omzendbrief met een algemene draagwijdte wordt door de |
Minister-President medeondertekend en onverwijld door de auteur ervan | Minister-President medeondertekend en onverwijld door de auteur ervan |
aan de overige regeringsleden overgemaakt. | aan de overige regeringsleden overgemaakt. |
HOOFDSTUK 2 - Exclusieve bevoegdheden van de Waalse Regering | HOOFDSTUK 2 - Exclusieve bevoegdheden van de Waalse Regering |
Art. 8.Alleen de Regering is bevoegd om: |
Art. 8.Alleen de Regering is bevoegd om: |
1° te beraadslagen over elk ontwerp van decreet en reglementair | 1° te beraadslagen over elk ontwerp van decreet en reglementair |
besluit; | besluit; |
2° te beraadslagen over elk voorstel van decreet opgenomen op de | 2° te beraadslagen over elk voorstel van decreet opgenomen op de |
agenda van een Commissie van het Waals Parlement en over de | agenda van een Commissie van het Waals Parlement en over de |
amendementsvoorstellen. | amendementsvoorstellen. |
3° elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van het Waalse | 3° elk ontwerp van decreet betreffende de begroting van het Waalse |
Gewest aan te nemen en de bestemming van de kredieten die de uitgaven | Gewest aan te nemen en de bestemming van de kredieten die de uitgaven |
van het Waalse Gewest moeten dekken, te regelen. Het ontwerpdecreet | van het Waalse Gewest moeten dekken, te regelen. Het ontwerpdecreet |
met betrekking tot de begroting gaat vergezeld van personeelsplannen | met betrekking tot de begroting gaat vergezeld van personeelsplannen |
en organigrammen van de Waalse overheidsdienst voor elk | en organigrammen van de Waalse overheidsdienst voor elk |
directoraat-generaal en elke overheidsbestuurseenheid; | directoraat-generaal en elke overheidsbestuurseenheid; |
4° te beraadslagen over elk project of voorstel tot oprichting, | 4° te beraadslagen over elk project of voorstel tot oprichting, |
decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van de diensten | decentralisatie, deconcentratie of herstructurering van de diensten |
van de Waalse Overheidsdienst of van de overheidsbestuurseenheden; | van de Waalse Overheidsdienst of van de overheidsbestuurseenheden; |
5° te beraadslagen over de investeringsprogramma's die één of | 5° te beraadslagen over de investeringsprogramma's die één of |
verschillende jaren dekken, en meer bepaald de programma's die in het | verschillende jaren dekken, en meer bepaald de programma's die in het |
kader van een alternatieve financiering of een privaat-publieke | kader van een alternatieve financiering of een privaat-publieke |
samenwerking passen. | samenwerking passen. |
In die programma's worden o.a. het bedrag van de tegemoetkomingen en | In die programma's worden o.a. het bedrag van de tegemoetkomingen en |
subsidies of de raming van de werken, leveringen en diensten, de | subsidies of de raming van de werken, leveringen en diensten, de |
bestemming ervan en, desgevallend, de begunstigden, evenals een | bestemming ervan en, desgevallend, de begunstigden, evenals een |
meerjarige programmering in ESR-termen, nauwkeurig aangegeven. In | meerjarige programmering in ESR-termen, nauwkeurig aangegeven. In |
voorkomend geval wordt het advies van het Instituut der Nationale | voorkomend geval wordt het advies van het Instituut der Nationale |
Rekeningen aangevraagd en bij het aan de Regering voorgelegde dossier | Rekeningen aangevraagd en bij het aan de Regering voorgelegde dossier |
gevoegd. | gevoegd. |
6° wanneer het Gewest ofwel betrokken wordt bij het ontwerp of de | 6° wanneer het Gewest ofwel betrokken wordt bij het ontwerp of de |
uitwerking van een beleidslijn ofwel in daarmee belaste organen of | uitwerking van een beleidslijn ofwel in daarmee belaste organen of |
instellingen vertegenwoordigd is, de bestanddelen van het beleid van | instellingen vertegenwoordigd is, de bestanddelen van het beleid van |
het Gewest te bepalen, zijn vertegenwoordigers bij die organen of | het Gewest te bepalen, zijn vertegenwoordigers bij die organen of |
instellingen aan te wijzen, hen elk nodige richtlijn te verstrekken en | instellingen aan te wijzen, hen elk nodige richtlijn te verstrekken en |
hun verslagen te ontvangen; | hun verslagen te ontvangen; |
7° in naam van het Gewest een advies of een akkoord uit te brengen aan | 7° in naam van het Gewest een advies of een akkoord uit te brengen aan |
communautaire, federale, Europese of internationale overheden of | communautaire, federale, Europese of internationale overheden of |
instanties, en hen een verslag of een verzoek te sturen; | instanties, en hen een verslag of een verzoek te sturen; |
8° te beraadslagen over ontwerpen van verdragen en | 8° te beraadslagen over ontwerpen van verdragen en |
samenwerkingsakkoorden van nationale of internationale aard, na | samenwerkingsakkoorden van nationale of internationale aard, na |
voorlegging door de Minister-President samen met de functioneel | voorlegging door de Minister-President samen met de functioneel |
bevoegde Minister. | bevoegde Minister. |
Voordat ze door de Regering worden goedgekeurd, worden verdragen en | Voordat ze door de Regering worden goedgekeurd, worden verdragen en |
samenwerkingsakkoorden gezamenlijk voorbereid door de | samenwerkingsakkoorden gezamenlijk voorbereid door de |
Minister-President en de functioneel bevoegde Minister; | Minister-President en de functioneel bevoegde Minister; |
9° te beslissen over de programmering met betrekking tot de Europese | 9° te beslissen over de programmering met betrekking tot de Europese |
Fondsen, de selectie van projecten, de overdrachten tussen projecten | Fondsen, de selectie van projecten, de overdrachten tussen projecten |
binnen een projectportefeuille of tussen portefeuilles, en de | binnen een projectportefeuille of tussen portefeuilles, en de |
herverdeling van middelen tussen projecten. | herverdeling van middelen tussen projecten. |
Die dossiers worden gezamenlijk voorbereid en medeondertekend door de | Die dossiers worden gezamenlijk voorbereid en medeondertekend door de |
Minister-President en de functioneel bevoegde Minister(s). | Minister-President en de functioneel bevoegde Minister(s). |
Een halfjaarlijkse rapportering wordt aan de Minister-President en de | Een halfjaarlijkse rapportering wordt aan de Minister-President en de |
Vice-Minister-Presidenten meegedeeld; | Vice-Minister-Presidenten meegedeeld; |
10° de Inspecteurs van Financiën te accrediteren en hen bij haar leden | 10° de Inspecteurs van Financiën te accrediteren en hen bij haar leden |
aan te stellen op de voordracht van de Minister van Begroting; | aan te stellen op de voordracht van de Minister van Begroting; |
11° op voorstel van de Minister van Begroting het ontwerp van | 11° op voorstel van de Minister van Begroting het ontwerp van |
beraadslaging goed te keuren die de vastlegging, de vereffening en de | beraadslaging goed te keuren die de vastlegging, de vereffening en de |
betaling mogelijk maakt van de uitgaven die de goedgekeurde kredieten | betaling mogelijk maakt van de uitgaven die de goedgekeurde kredieten |
overschrijden. | overschrijden. |
HOOFDSTUK 3 - Overheidsopdrachten | HOOFDSTUK 3 - Overheidsopdrachten |
Art. 9.§ 1. De Regering kiest de gunningswijze van de |
Art. 9.§ 1. De Regering kiest de gunningswijze van de |
overheidsopdrachten bedoeld in artikel 169, eerste lid, van de wet van | overheidsopdrachten bedoeld in artikel 169, eerste lid, van de wet van |
17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten waarvan het geraamde | 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten waarvan het geraamde |
bedrag hoger is dan de hierna vermelde bedragen: | bedrag hoger is dan de hierna vermelde bedragen: |
Open aanbesteding | Open aanbesteding |
Beperkte aanbesteding | Beperkte aanbesteding |
Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen, | Mededingingsprocedure van gunning door onderhandelingen, |
rechtstreekse-onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking | rechtstreekse-onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking |
Concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap | Concurrentiegerichte dialoog en innovatiepartnerschap |
Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking | Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking |
Werken | Werken |
15.000.000 | 15.000.000 |
3.000.000 | 3.000.000 |
1.500.000 | 1.500.000 |
Leveringen | Leveringen |
8.000.000 | 8.000.000 |
1.000.000 | 1.000.000 |
600.000 | 600.000 |
Diensten | Diensten |
3.000.000 | 3.000.000 |
600.000 | 600.000 |
300.000 | 300.000 |
§ 2. Tenzij de Regering anders beslist, is de bevoegde minister | § 2. Tenzij de Regering anders beslist, is de bevoegde minister |
verantwoordelijk voor de gunning en de uitvoering van de opdrachten | verantwoordelijk voor de gunning en de uitvoering van de opdrachten |
die door de Regering zijn goedgekeurd. | die door de Regering zijn goedgekeurd. |
§ 3. De Regering gunt de opdracht wanneer het geraamde bedrag ervan | § 3. De Regering gunt de opdracht wanneer het geraamde bedrag ervan |
lager is dan het overeenstemmende bedrag, vastgesteld in paragraaf 1 | lager is dan het overeenstemmende bedrag, vastgesteld in paragraaf 1 |
maar het bedrag van de goed te keuren offerte dat bedrag met meer dan | maar het bedrag van de goed te keuren offerte dat bedrag met meer dan |
vijftien percent overschrijdt. | vijftien percent overschrijdt. |
§ 4. De Regering stemt in met de gunning van concessies voor | § 4. De Regering stemt in met de gunning van concessies voor |
overheidsopdrachten en concessies voor diensten waarvan het geraamde | overheidsopdrachten en concessies voor diensten waarvan het geraamde |
bedrag exclusief btw hoger is dan 5.500.000 euro. | bedrag exclusief btw hoger is dan 5.500.000 euro. |
§ 5. De Regering stemt in met elke ontwerpovereenkomst die ertoe kan | § 5. De Regering stemt in met elke ontwerpovereenkomst die ertoe kan |
leiden dat het Waals Gewest of een instelling onder de hiërarchische | leiden dat het Waals Gewest of een instelling onder de hiërarchische |
bevoegdheid van een Minister gebonden wordt op het gebied van | bevoegdheid van een Minister gebonden wordt op het gebied van |
opdrachten voor werken, leveringen of diensten binnen de drempels | opdrachten voor werken, leveringen of diensten binnen de drempels |
voorzien in paragraaf 1 voor de onderhandelingsprocedure zonder | voorzien in paragraaf 1 voor de onderhandelingsprocedure zonder |
voorafgaande bekendmaking. | voorafgaande bekendmaking. |
Voor de berekening van de drempels dient de gehele uitgave | Voor de berekening van de drempels dient de gehele uitgave |
voortvloeiend uit de ontwerpovereenkomst in overweging te worden | voortvloeiend uit de ontwerpovereenkomst in overweging te worden |
genomen. | genomen. |
Art. 10.De beslissing van de Regering wordt vervangen door de |
Art. 10.De beslissing van de Regering wordt vervangen door de |
beslissing van de Minister-President in de gevallen bedoeld in de | beslissing van de Minister-President in de gevallen bedoeld in de |
artikelen 42, § 1, eerste lid, 1°, b), en 124, § 1, 5°, van de wet van | artikelen 42, § 1, eerste lid, 1°, b), en 124, § 1, 5°, van de wet van |
17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, voor zover zij niet | 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, voor zover zij niet |
vooraf kan worden genomen wegens dringende noodzakelijkheid. | vooraf kan worden genomen wegens dringende noodzakelijkheid. |
Het behoort in dat geval de bevoegde Minister toe er onverwijld de | Het behoort in dat geval de bevoegde Minister toe er onverwijld de |
Regering over in te lichten. De ingeroepen dringende noodzakelijkheid | Regering over in te lichten. De ingeroepen dringende noodzakelijkheid |
moet verantwoord worden. | moet verantwoord worden. |
Art. 11.In afwijking van artikel 9 is de instemming van de Regering |
Art. 11.In afwijking van artikel 9 is de instemming van de Regering |
niet vereist: | niet vereist: |
1° voor het plaatsten van overheidsopdrachten door middel van een | 1° voor het plaatsten van overheidsopdrachten door middel van een |
niet-openbare procedure, als deze procedure voortvloeit uit een | niet-openbare procedure, als deze procedure voortvloeit uit een |
openbare procedure waarvoor de Regering vooraf toestemming heeft | openbare procedure waarvoor de Regering vooraf toestemming heeft |
gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens geringe | gegeven maar waaraan geen gevolg kon worden gegeven wegens geringe |
moeilijkheden bij de uitlegging van de bepalingen hetzij van de | moeilijkheden bij de uitlegging van de bepalingen hetzij van de |
bepalingen van het bestek, hetzij van de ingediende offertes, waarbij | bepalingen van het bestek, hetzij van de ingediende offertes, waarbij |
in het bestek alleen de aanpassingen worden aangebracht die als gevolg | in het bestek alleen de aanpassingen worden aangebracht die als gevolg |
van deze moeilijkheden strikt noodzakelijk waren. | van deze moeilijkheden strikt noodzakelijk waren. |
2° voor het plaatsen van overheidsopdrachten via een | 2° voor het plaatsen van overheidsopdrachten via een |
onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 38, § | onderhandelingsprocedure in de gevallen bedoeld in de artikelen 38, § |
1, lid 1, 2°, 42, § 1, lid 1, 1°, c), en 5°, en 124, § 1, 2°, 9°, 10° | 1, lid 1, 2°, 42, § 1, lid 1, 1°, c), en 5°, en 124, § 1, 2°, 9°, 10° |
en 12°, van de wet van 17 juni 2016 betreffende de | en 12°, van de wet van 17 juni 2016 betreffende de |
overheidsopdrachten; | overheidsopdrachten; |
3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor | 3° in het kader van de maatregelen van ambtswege, voor |
overheidsopdrachten die met één of meer derde gesloten moeten worden | overheidsopdrachten die met één of meer derde gesloten moeten worden |
voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer | voor rekening van een in gebreke gebleven aannemer |
4° voor de overheidsopdrachten geplaatst via een onderhandelde | 4° voor de overheidsopdrachten geplaatst via een onderhandelde |
procedure bij artikel 42, § 1, lid 1, 2°, van de wet van 17 juni 2016 | procedure bij artikel 42, § 1, lid 1, 2°, van de wet van 17 juni 2016 |
betreffende de overheidsopdrachten. | betreffende de overheidsopdrachten. |
Art. 12.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet, al naar gelang |
Art. 12.Het bedrag van de overheidsopdrachten moet, al naar gelang |
van het geval, geraamd worden volgens de regels bedoeld in artikelen 7 | van het geval, geraamd worden volgens de regels bedoeld in artikelen 7 |
van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing | van het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing |
van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren of in artikel 7 van | van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren of in artikel 7 van |
het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende de plaatsing van | het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende de plaatsing van |
overheidsopdrachten in de speciale sectoren. | overheidsopdrachten in de speciale sectoren. |
In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten | In geval van gunning van bijkomende werken, leveringen of diensten |
bedoeld in de artikelen 38/1 en 38/2 van de wet van 14 januari 2013 | bedoeld in de artikelen 38/1 en 38/2 van de wet van 14 januari 2013 |
tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de | tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de |
overheidsopdrachten, wordt het bedrag van de hoofdopdracht eveneens in | overheidsopdrachten, wordt het bedrag van de hoofdopdracht eveneens in |
aanmerking genomen. | aanmerking genomen. |
HOOFDSTUK 4. - Openbaar Ambt | HOOFDSTUK 4. - Openbaar Ambt |
Art. 13.§ 1. Voor de toepassing van dit artikel betreffende het |
Art. 13.§ 1. Voor de toepassing van dit artikel betreffende het |
Openbaar Ambt wordt verstaan onder : | Openbaar Ambt wordt verstaan onder : |
1° A Dossiers, de dossiers, die door de Minister van Ambtenarenzaken | 1° A Dossiers, de dossiers, die door de Minister van Ambtenarenzaken |
ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en dat betrekking | ter beslissing aan de Regering wordt voorgelegd en dat betrekking |
heeft op : | heeft op : |
a) de besluiten tot organisatie of reglementering; | a) de besluiten tot organisatie of reglementering; |
b) de toekenning van machtigingen in personeels- en | b) de toekenning van machtigingen in personeels- en |
begrotingsaangelegenheden voor wat de Waalse Overheidsdienst betreft; | begrotingsaangelegenheden voor wat de Waalse Overheidsdienst betreft; |
c) de personeelsformaties van de Waalse Overheidsdienst; | c) de personeelsformaties van de Waalse Overheidsdienst; |
d) 1 organigram van de Waalse Overheidsdienst in zijn geheel | d) 1 organigram van de Waalse Overheidsdienst in zijn geheel |
e) elke handeling met betrekking tot het systeem van mandaten bedoeld | e) elke handeling met betrekking tot het systeem van mandaten bedoeld |
in boek II van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003 | in boek II van het besluit van de Waalse regering van 18 december 2003 |
houdende de Waalse Ambtenarencode, voor de Waalse Overheidsdienst en | houdende de Waalse Ambtenarencode, voor de Waalse Overheidsdienst en |
de overheidsbestuurseenheden | de overheidsbestuurseenheden |
f) de verklaringen van vacature voor de graad in de rangen A3 | f) de verklaringen van vacature voor de graad in de rangen A3 |
(niet-mandataris) en directeur voor de Waalse Overheidsdienst en de | (niet-mandataris) en directeur voor de Waalse Overheidsdienst en de |
overheidsbestuurseenheden en de verklaringen van vacature voor de | overheidsbestuurseenheden en de verklaringen van vacature voor de |
graden in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de Waalse Overheidsdienst; | graden in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de Waalse Overheidsdienst; |
g) de bevorderingen tot de graden van rang A3 (niet-mandataris) en | g) de bevorderingen tot de graden van rang A3 (niet-mandataris) en |
directeur, en de toekenning van hogere functies voor deze rangen, voor | directeur, en de toekenning van hogere functies voor deze rangen, voor |
de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden, en de | de Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden, en de |
bevorderingen tot de graden van rang A5, en de toekenning van hogere | bevorderingen tot de graden van rang A5, en de toekenning van hogere |
functies voor deze rang, voor de Waalse Overheidsdienst; | functies voor deze rang, voor de Waalse Overheidsdienst; |
De Secretaris-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidende | De Secretaris-generaal van de Waalse Overheidsdienst en de leidende |
ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de A-dossiers aan | ambtenaren van de overheidsbestuurseenheden bezorgen de A-dossiers aan |
de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister en | de Minister van Ambtenarenzaken, de functioneel bevoegde Minister en |
de Minister van Begroting. | de Minister van Begroting. |
De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de | De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de |
beslissingen van de Regering over alle dossiers A betreffende de | beslissingen van de Regering over alle dossiers A betreffende de |
Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. | Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. |
2° B-dossiers, dossiers die aan de Regering ter beslissing worden | 2° B-dossiers, dossiers die aan de Regering ter beslissing worden |
voorgelegd door de functioneel bevoegde ministers, met het akkoord van | voorgelegd door de functioneel bevoegde ministers, met het akkoord van |
de Minister voor Ambtenarenzaken, en die betrekking hebben op : | de Minister voor Ambtenarenzaken, en die betrekking hebben op : |
a) de toekenning van andere machtigingen aan ambtenaren; | a) de toekenning van andere machtigingen aan ambtenaren; |
b) de personeelsformatie van de overheidsbestuurseenheden | b) de personeelsformatie van de overheidsbestuurseenheden |
c) de organigrammen van de overheidsbestuurseenheden | c) de organigrammen van de overheidsbestuurseenheden |
d) verklaringen van vacatures in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de | d) verklaringen van vacatures in de rangen A5, B1, C1 en D1 voor de |
overheidsbestuurseenheden; | overheidsbestuurseenheden; |
e) de bevorderingen naar rang A5, en de toekenning van hogere functies | e) de bevorderingen naar rang A5, en de toekenning van hogere functies |
voor deze graad,, voor de overheidsbetuurseenheden | voor deze graad,, voor de overheidsbetuurseenheden |
f) de eindbeslissingen volgend op de adviezen die uitgebracht zijn | f) de eindbeslissingen volgend op de adviezen die uitgebracht zijn |
door de kamers van beroep, voor de betrekkingen van een hogere rang | door de kamers van beroep, voor de betrekkingen van een hogere rang |
dan A5; | dan A5; |
g) de definitieve tuchtstrafen bestaande uit het ontslag van ambtswege | g) de definitieve tuchtstrafen bestaande uit het ontslag van ambtswege |
of de afzetting; | of de afzetting; |
De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse | De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse |
Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de | Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de |
overheidsbestuurseenheden bezorgen de B-dossiers aan de Minister voor | overheidsbestuurseenheden bezorgen de B-dossiers aan de Minister voor |
Ambtenarenzaken en aan de functionele bevoegde Minister(s). | Ambtenarenzaken en aan de functionele bevoegde Minister(s). |
De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de | De Minister van Ambtenarenzaken is belast met de uitvoering van de |
beslissingen van de Regering over alle B dossiers betreffende de | beslissingen van de Regering over alle B dossiers betreffende de |
overheidsbestuurseenheden. | overheidsbestuurseenheden. |
3° C-dossiers, de dossiers die het voorwerp uitmaken van de beslissing | 3° C-dossiers, de dossiers die het voorwerp uitmaken van de beslissing |
van de functioneel verantwoordelijke minister(s) en die betrekking | van de functioneel verantwoordelijke minister(s) en die betrekking |
hebben op de andere administratieve beslissingen met betrekking tot | hebben op de andere administratieve beslissingen met betrekking tot |
het personeel van de Waalse Overheidsdienst en de | het personeel van de Waalse Overheidsdienst en de |
overheidsbestuurseenheden, met uitzondering van die welke gedelegeerd | overheidsbestuurseenheden, met uitzondering van die welke gedelegeerd |
zijn aan ambtenaren | zijn aan ambtenaren |
De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse | De Secretaris-generaal en de Directeurs-generaal van de Waalse |
Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de | Overheidsdienst en de leidinggevende ambtenaren van de |
overheidsbestuurseenheden bezorgen de C-dossiers aan de functionele | overheidsbestuurseenheden bezorgen de C-dossiers aan de functionele |
bevoegde Minister(s). | bevoegde Minister(s). |
§ 2. De Minister van Ambtenarenzaken is verantwoordelijk voor de | § 2. De Minister van Ambtenarenzaken is verantwoordelijk voor de |
samenhang tussen de administratieve situaties van het personeel van de | samenhang tussen de administratieve situaties van het personeel van de |
Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. | Waalse Overheidsdienst en de overheidsbestuurseenheden. |
Voor B-dossiers is systematisch het akkoord van de minister voor | Voor B-dossiers is systematisch het akkoord van de minister voor |
Ambtenarenzaken vereist. | Ambtenarenzaken vereist. |
Het akkoord van de minister voor Ambtenarenzaken is vereist in geval | Het akkoord van de minister voor Ambtenarenzaken is vereist in geval |
van onenigheid tussen de administratie en de ministers die functioneel | van onenigheid tussen de administratie en de ministers die functioneel |
verantwoordelijk zijn voor C-dossiers. | verantwoordelijk zijn voor C-dossiers. |
HOOFDSTUK 5 - Delegaties | HOOFDSTUK 5 - Delegaties |
Afdeling 1. - Algemene delegatie | Afdeling 1. - Algemene delegatie |
Art. 14.De volgende bevoegdheden zijn gedelegeerd aan elk van de |
Art. 14.De volgende bevoegdheden zijn gedelegeerd aan elk van de |
ministers met betrekking tot hun respectieve bevoegdheidsgebieden: | ministers met betrekking tot hun respectieve bevoegdheidsgebieden: |
1° de beslissingen met betrekking tot inkomens- en | 1° de beslissingen met betrekking tot inkomens- en |
kapitaaloverdrachten betaald aan overheidsbestuurseenheden (ESR 4130, | kapitaaloverdrachten betaald aan overheidsbestuurseenheden (ESR 4130, |
4140, 6131, 6132, 6141 en 6142), op voorwaarde dat het bedrag en de | 4140, 6131, 6132, 6141 en 6142), op voorwaarde dat het bedrag en de |
betrokken overheidsbestuurseenheid uitdrukkelijk en specifiek in de | betrokken overheidsbestuurseenheid uitdrukkelijk en specifiek in de |
algemene uitgavenbegroting zijn opgenomen en op voorwaarde dat het | algemene uitgavenbegroting zijn opgenomen en op voorwaarde dat het |
bedrag niet verminderd of vermeerderd is door een herschikking tussen | bedrag niet verminderd of vermeerderd is door een herschikking tussen |
de stemming over de begroting en de uitvaardiging van het ministerieel | de stemming over de begroting en de uitvaardiging van het ministerieel |
besluit tot toekenning van de subsidie; | besluit tot toekenning van de subsidie; |
2° beslissingen voor een maximumbedrag van één miljoen euro wanneer | 2° beslissingen voor een maximumbedrag van één miljoen euro wanneer |
een begunstigde buiten sector S13.12 expliciet met naam is aangeduid | een begunstigde buiten sector S13.12 expliciet met naam is aangeduid |
in de algemene uitgavenbegroting en op voorwaarde dat het bedrag niet | in de algemene uitgavenbegroting en op voorwaarde dat het bedrag niet |
is verlaagd of verhoogd door herschikking tussen de stemming over de | is verlaagd of verhoogd door herschikking tussen de stemming over de |
begroting en het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie. | begroting en het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie. |
Als de begunstigde niet is geïdentificeerd in de algemene | Als de begunstigde niet is geïdentificeerd in de algemene |
uitgavenbegroting, wordt dit bedrag verlaagd tot 500.000 euro; | uitgavenbegroting, wordt dit bedrag verlaagd tot 500.000 euro; |
3° mededelingen, informatiecampagnes, sponsoring en sociale netwerken, | 3° mededelingen, informatiecampagnes, sponsoring en sociale netwerken, |
ongeacht de media, bestemd voor het publiek, die worden voorgelegd aan | ongeacht de media, bestemd voor het publiek, die worden voorgelegd aan |
de Controlecommissie van het Parlement, tot een maximum van 50.000 | de Controlecommissie van het Parlement, tot een maximum van 50.000 |
euro ; | euro ; |
4° zonder beperking van bedrag, de beslissingen betreffende de | 4° zonder beperking van bedrag, de beslissingen betreffende de |
uitgaven uitgetrokken op een beraadslaagd programma van de Waalse | uitgaven uitgetrokken op een beraadslaagd programma van de Waalse |
Regering met vermelding van de begunstigde(n) | Regering met vermelding van de begunstigde(n) |
5° de besluiten tot toekenning van de subsidies, ongeacht het bedrag | 5° de besluiten tot toekenning van de subsidies, ongeacht het bedrag |
ervan, ter uitvoering van de programma's bedoeld in artikel 8, 5° ; | ervan, ter uitvoering van de programma's bedoeld in artikel 8, 5° ; |
6° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag | 6° de besluiten tot toekenning van subsidies, ongeacht het bedrag |
ervan, wanneer ze onderworpen zijn aan organieke regels die de | ervan, wanneer ze onderworpen zijn aan organieke regels die de |
toekenningsvoorwaarden, de begunstigden, de toepasselijke | toekenningsvoorwaarden, de begunstigden, de toepasselijke |
subsidiepercentages en de aard van de n aanmerking komende uitgaven | subsidiepercentages en de aard van de n aanmerking komende uitgaven |
bepalen en die, met het oog op het uitvoeren van een investering, | bepalen en die, met het oog op het uitvoeren van een investering, |
worden toegekend aan een overheid bedoeld in artikel L3111-1, § 1, van | worden toegekend aan een overheid bedoeld in artikel L3111-1, § 1, van |
het Wetboek van plaatselijke democratie en decentralisatie of in | het Wetboek van plaatselijke democratie en decentralisatie of in |
artikel 2 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare | artikel 2 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare |
centra voor maatschappelijk welzijn, in de gevallen waarin de | centra voor maatschappelijk welzijn, in de gevallen waarin de |
overheidsopdracht onderworpen is aan de toezichthoudende overheid; | overheidsopdracht onderworpen is aan de toezichthoudende overheid; |
7° bij de Minister-resident, de besluiten tot toekenning van | 7° bij de Minister-resident, de besluiten tot toekenning van |
subsidies, ongeacht het bedrag ervan, in uitvoering van de | subsidies, ongeacht het bedrag ervan, in uitvoering van de |
programmering bedoeld in artikel 8, 9° voor zover er geen budgettaire | programmering bedoeld in artikel 8, 9° voor zover er geen budgettaire |
herschikkingen zijn tussen projecten binnen of tussen portefeuilles; | herschikkingen zijn tussen projecten binnen of tussen portefeuilles; |
8° de rechtsvorderingen ingesteld als eiser en als verweerder in naam | 8° de rechtsvorderingen ingesteld als eiser en als verweerder in naam |
van de Regering, de bestemming van de aan het Gewest betekende | van de Regering, de bestemming van de aan het Gewest betekende |
deurwaardersexploten; | deurwaardersexploten; |
9° beslissingen om schikkingen of minnelijke schikkingen te treffen | 9° beslissingen om schikkingen of minnelijke schikkingen te treffen |
tot 500.000 euro; | tot 500.000 euro; |
10° de afgifte van getuigschriften; | 10° de afgifte van getuigschriften; |
11° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen, de | 11° de contracten van minnelijke overdracht, de kwijtingen, de |
huurovereenkomsten en andere akten betreffende de aankoop of de | huurovereenkomsten en andere akten betreffende de aankoop of de |
overdracht van onroerende goederen; | overdracht van onroerende goederen; |
12. de vervolging en de vergunning van de onteigeningen die nodig zijn | 12. de vervolging en de vergunning van de onteigeningen die nodig zijn |
voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, waarbij de eigenheid van de | voor de uitoefening van zijn bevoegdheden, waarbij de eigenheid van de |
behandelde aangelegenheid tegenover de maatregelen van algemeen | behandelde aangelegenheid tegenover de maatregelen van algemeen |
toezicht als bedoeld in artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus | toezicht als bedoeld in artikel 7 van de bijzondere wet van 8 augustus |
1980 tot hervorming der instellingen aangevoerd wordt. | 1980 tot hervorming der instellingen aangevoerd wordt. |
13° het afsluiten van huurovereenkomsten met een jaarlijkse huur van | 13° het afsluiten van huurovereenkomsten met een jaarlijkse huur van |
meer dan 125.000 euro. | meer dan 125.000 euro. |
Afdeling 2. - Specifieke delegaties | Afdeling 2. - Specifieke delegaties |
Art. 15.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de |
Art. 15.Voor de materies die tot hun bevoegdheden behoren, hebben de |
Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, reglementen en | Ministers machtiging om de wetten, decreten, besluiten, reglementen en |
omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van dit | omzendbrieven toe te passen, onverminderd de andere bepalingen van dit |
besluit. | besluit. |
Art. 16.Delegatie wordt verleend : |
Art. 16.Delegatie wordt verleend : |
1° aan de Minister-President voor het toekennen van licenties voor de | 1° aan de Minister-President voor het toekennen van licenties voor de |
in-, de uit- en de doorvoer van wapens, munities en materieel die in | in-, de uit- en de doorvoer van wapens, munities en materieel die in |
het bijzonder bestemd zijn voor een militair gebruik, voor de | het bijzonder bestemd zijn voor een militair gebruik, voor de |
ordehandhaving en van de daarmee verband houdende technologie, evenals | ordehandhaving en van de daarmee verband houdende technologie, evenals |
van de producten en technologieën voor beide doeleinden, onverminderd | van de producten en technologieën voor beide doeleinden, onverminderd |
de federale bevoegdheid voor die met betrekking tot leger en politie. | de federale bevoegdheid voor die met betrekking tot leger en politie. |
2° aan de Minister van Plaatselijke Besturen om de uitgaven die | 2° aan de Minister van Plaatselijke Besturen om de uitgaven die |
toegerekend worden op de basisallocaties bestemd voor het Fonds der | toegerekend worden op de basisallocaties bestemd voor het Fonds der |
Gemeenten, met inbegrip van de gewaarborgde aanvullende dotaties, het | Gemeenten, met inbegrip van de gewaarborgde aanvullende dotaties, het |
Fonds der Provincies en het speciaal Fonds voor maatschappelijke hulp, | Fonds der Provincies en het speciaal Fonds voor maatschappelijke hulp, |
uitgetrokken op programma 17.091 Binnenlandse Aangelegenheden van de | uitgetrokken op programma 17.091 Binnenlandse Aangelegenheden van de |
algemene uitgavenbegroting, evenals op de basisartikelen bestemd voor | algemene uitgavenbegroting, evenals op de basisartikelen bestemd voor |
het gewestelijk fonds voor de gemeentelijke investeringen uitgetrokken | het gewestelijk fonds voor de gemeentelijke investeringen uitgetrokken |
op programma 14.048 gesubsidieerde Werken van de algemene | op programma 14.048 gesubsidieerde Werken van de algemene |
uitgavenbegroting, vast te leggen, goed te keuren en te vereffenen; | uitgavenbegroting, vast te leggen, goed te keuren en te vereffenen; |
3° aan de Minister van Plaatselijke Besturen voor de bevoegdheden | 3° aan de Minister van Plaatselijke Besturen voor de bevoegdheden |
bepaald bij de artikelen L1123-6, LL1123-13 en L2112-13 van het | bepaald bij de artikelen L1123-6, LL1123-13 en L2112-13 van het |
Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en bij | Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en bij |
artikel 20 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de | artikel 20 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de |
openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met inbegrip van het | openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met inbegrip van het |
horen maar behoudens de uitspraak van de tuchtstraf. In het kader van | horen maar behoudens de uitspraak van de tuchtstraf. In het kader van |
de behandeling van de tuchtdossiers kan de Minister van Plaatselijke | de behandeling van de tuchtdossiers kan de Minister van Plaatselijke |
Besturen een beroep doen op de territoriaal bevoegde Gouverneur, | Besturen een beroep doen op de territoriaal bevoegde Gouverneur, |
behalve als laatstgenoemde aan de oorsprong van het tuchtonderzoek | behalve als laatstgenoemde aan de oorsprong van het tuchtonderzoek |
ligt; | ligt; |
4° aan de Minister van Plaatselijke Besturen,de beslissingen houdende | 4° aan de Minister van Plaatselijke Besturen,de beslissingen houdende |
goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en de leningen in | goedkeuring van de begeleidingsovereenkomsten en de leningen in |
uitvoering van de wetgeving en de reglementering betreffende het | uitvoering van de wetgeving en de reglementering betreffende het |
gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de overeenkomst van | gebruik van de C.R.A.C.-rekening waarvan sprake in de overeenkomst van |
30 juli 1992, zoals gewijzigd, voorzover de financiële tegemoetkoming | 30 juli 1992, zoals gewijzigd, voorzover de financiële tegemoetkoming |
van het Gewest niet wordt gevraagd; | van het Gewest niet wordt gevraagd; |
5° aan de Minister van Plaatselijke Besturen, de goedkeuring van de | 5° aan de Minister van Plaatselijke Besturen, de goedkeuring van de |
driejarenprogramma's bedoeld in artikel 3342-6 van het Wetboek van de | driejarenprogramma's bedoeld in artikel 3342-6 van het Wetboek van de |
plaatselijke democratie en de decentralisatie en bedoeld in artikel 7, | plaatselijke democratie en de decentralisatie en bedoeld in artikel 7, |
§ 1, van het decreet van 29 april 2004 betreffende de gesubsidieerde | § 1, van het decreet van 29 april 2004 betreffende de gesubsidieerde |
werken vanaf 1 januari 2005; | werken vanaf 1 januari 2005; |
6° aan de Minister van Economie, de toekenning van de voordelen die | 6° aan de Minister van Economie, de toekenning van de voordelen die |
verleend worden ter uitvoering van de wet- en regelgeving over de | verleend worden ter uitvoering van de wet- en regelgeving over de |
economische steun en de technologische tegemoetkomingen betreffende | economische steun en de technologische tegemoetkomingen betreffende |
elk dossier dat verband houdt met tegemoetkomingen waarvan het bedrag | elk dossier dat verband houdt met tegemoetkomingen waarvan het bedrag |
lager is dan 3.720.000 euro en waarvoor de Inspectie van Financiën een | lager is dan 3.720.000 euro en waarvoor de Inspectie van Financiën een |
gunstig advies uitgebracht heeft. Er wordt evenwel een halfjaarverslag | gunstig advies uitgebracht heeft. Er wordt evenwel een halfjaarverslag |
met een lijst van de ondernemingen en het bedrag van de hen ter | met een lijst van de ondernemingen en het bedrag van de hen ter |
uitvoering van de relevante wetgeving verleende voordelen aan de leden | uitvoering van de relevante wetgeving verleende voordelen aan de leden |
van de Regering medegedeeld; | van de Regering medegedeeld; |
7° aan de Minister van Economie, de goedkeuring van aannemers; | 7° aan de Minister van Economie, de goedkeuring van aannemers; |
8° aan de Minister van Begroting, het verlenen van de gewestelijke | 8° aan de Minister van Begroting, het verlenen van de gewestelijke |
waarborg die toegestaan wordt ter uitvoering van de wet- en | waarborg die toegestaan wordt ter uitvoering van de wet- en |
regelgeving over de economische expansie indien het te waarborgen | regelgeving over de economische expansie indien het te waarborgen |
krediet betrekking heeft op een maximumbedrag van 2.480.000 euro en de | krediet betrekking heeft op een maximumbedrag van 2.480.000 euro en de |
technologische tegemoetkomingen indien ze betrekking heeft op een | technologische tegemoetkomingen indien ze betrekking heeft op een |
maximumprogramma van 2.480.000 euro; | maximumprogramma van 2.480.000 euro; |
9° aan de Minister van Ruimtelijke Ordening, de besluiten tot | 9° aan de Minister van Ruimtelijke Ordening, de besluiten tot |
goedkeuring van de plannen van aanleg en de stedenbouwkundige | goedkeuring van de plannen van aanleg en de stedenbouwkundige |
verordeningen op gemeentelijk initiatief en de herzieningen van | verordeningen op gemeentelijk initiatief en de herzieningen van |
gewestplannen op gemeentelijk en privé-initiatief; | gewestplannen op gemeentelijk en privé-initiatief; |
10° aan de Minister van Verkeersveiligheid, de aanvullende | 10° aan de Minister van Verkeersveiligheid, de aanvullende |
politiereglementen voor het wegverkeer; | politiereglementen voor het wegverkeer; |
11° aan de Minister van Tewerkstelling en Vorming, de benoeming binnen | 11° aan de Minister van Tewerkstelling en Vorming, de benoeming binnen |
de subregionale comités voor arbeidsbemiddeling en vorming van de | de subregionale comités voor arbeidsbemiddeling en vorming van de |
leden die de werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigen; | leden die de werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigen; |
12° aan de Minister van Tewerkstelling en Beroepsopleiding, de | 12° aan de Minister van Tewerkstelling en Beroepsopleiding, de |
benoeming van de leden van de Commissies voor Tewerkstelling, | benoeming van de leden van de Commissies voor Tewerkstelling, |
Opleiding en Onderwijs; | Opleiding en Onderwijs; |
Art. 17.De Minister-President coördineert elke procedure inzake |
Art. 17.De Minister-President coördineert elke procedure inzake |
adviesverlening, overlegpleging, geschillen, vereniging of | adviesverlening, overlegpleging, geschillen, vereniging of |
samenwerking met de federale overheid, de deelstaten of de Europese en | samenwerking met de federale overheid, de deelstaten of de Europese en |
internationale instellingen. | internationale instellingen. |
Deze procedures worden gezamenlijk voorbereid door de | Deze procedures worden gezamenlijk voorbereid door de |
minister-president en de functioneel bevoegde minister, op initiatief | minister-president en de functioneel bevoegde minister, op initiatief |
van deze laatste. | van deze laatste. |
Art. 18.De minister-president is voorzitter van de verschillende |
Art. 18.De minister-president is voorzitter van de verschillende |
technische, financiële en toezichtcomités die zich bezighouden met | technische, financiële en toezichtcomités die zich bezighouden met |
kwesties in verband met Europese fondsen. | kwesties in verband met Europese fondsen. |
Elke beslissing tot vastlegging betreffende een Europees fonds of de | Elke beslissing tot vastlegging betreffende een Europees fonds of de |
Belgische cofinanciering ervan of een impulsfonds wordt onmiddellijk | Belgische cofinanciering ervan of een impulsfonds wordt onmiddellijk |
aan de Minister-President betekend. | aan de Minister-President betekend. |
HOOFDSTUK 6. - Begrotingsinformatie | HOOFDSTUK 6. - Begrotingsinformatie |
Art. 19.§ 1. Elk kwartaal en vóór de goedkeuring van een |
Art. 19.§ 1. Elk kwartaal en vóór de goedkeuring van een |
begrotingsdecreet door de Regering stuurt "Wallonie Finances | begrotingsdecreet door de Regering stuurt "Wallonie Finances |
Expertises" aan elk lid van de Regering : | Expertises" aan elk lid van de Regering : |
- een verslag van het Monitoringscomité; | - een verslag van het Monitoringscomité; |
- een gedetailleerde begrotingsuitvoering voor elke | - een gedetailleerde begrotingsuitvoering voor elke |
overheidsbestuurseenheid. | overheidsbestuurseenheid. |
§ 2. Elke Minister heeft rechtstreeks toegang tot de boekhouding der | § 2. Elke Minister heeft rechtstreeks toegang tot de boekhouding der |
vastleggingen en vereffeningen wat betreft de aangelegenheden die | vastleggingen en vereffeningen wat betreft de aangelegenheden die |
onder zijn bevoegdheden vallen. | onder zijn bevoegdheden vallen. |
De Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten hebben | De Minister-President en de Vice-Minister-Presidenten hebben |
rechtstreeks toegang tot de boekhouding van alle vastleggingen en | rechtstreeks toegang tot de boekhouding van alle vastleggingen en |
vereffeningen. | vereffeningen. |
HOOFDSTUK 7. - Opheffings- en slotbepalingen | HOOFDSTUK 7. - Opheffings- en slotbepalingen |
Art. 20.Het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019 tot |
Art. 20.Het besluit van de Waalse Regering van 26 september 2019 tot |
regeling van de werking van de Regering wordt opgeheven. | regeling van de werking van de Regering wordt opgeheven. |
Art. 21.Dit besluit treedt in werking op de dag van ondertekening |
Art. 21.Dit besluit treedt in werking op de dag van ondertekening |
ervan. | ervan. |
Art. 22.De Ministers zijn belast, elk wat hem betreft, met de |
Art. 22.De Ministers zijn belast, elk wat hem betreft, met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Namen, 15 juli 2024. | Namen, 15 juli 2024. |
De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek | De Minister-President en Minister van Begroting, Financiën, Onderzoek |
en Dierenwelzijn, | en Dierenwelzijn, |
A. DOLIMONT | A. DOLIMONT |
De Vice-Minister-President en Minister van Ruimtelijk Beleid, | De Vice-Minister-President en Minister van Ruimtelijk Beleid, |
Infrastructuren, Mobiliteit en Plaatselijke Besturen, | Infrastructuren, Mobiliteit en Plaatselijke Besturen, |
F. DESQUESNES | F. DESQUESNES |
De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Industrie, | De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Industrie, |
Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en | Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Tewerkstelling en |
Vorming, | Vorming, |
P.-Y. JEHOLET | P.-Y. JEHOLET |
De Minister van Volksgezondheid, Milieu, Solidariteit en Sociale | De Minister van Volksgezondheid, Milieu, Solidariteit en Sociale |
Economie, | Economie, |
Y. COPPIETERS | Y. COPPIETERS |
De Minister van Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en | De Minister van Ambtenarenzaken, Administratieve Vereenvoudiging en |
Sportinfrastructuren, | Sportinfrastructuren, |
J. GALANT | J. GALANT |
De Minister van Toerisme, Erfgoed en Kinderopvangbeleid, | De Minister van Toerisme, Erfgoed en Kinderopvangbeleid, |
V. LESCRENIER | V. LESCRENIER |
De Minister van Klimaat, het Plan Lucht-Klimaat, Huivesting en | De Minister van Klimaat, het Plan Lucht-Klimaat, Huivesting en |
Luchthavens, | Luchthavens, |
C. NEVEN | C. NEVEN |
De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, | De Minister van Landbouw en Landelijke Aangelegenheden, |
A-C. DALCQ | A-C. DALCQ |