Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 25/05/2018
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en collectieve kennisverspreiding "
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en collectieve kennisverspreiding Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en collectieve kennisverspreiding
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
25 MEI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun 25 MEI 2018. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van steun
aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en collectieve aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en collectieve
kennisverspreiding kennisverspreiding
DE VLAAMSE REGERING, DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op het decreet van 21 december 2001 houdende bepalingen tot Gelet op het decreet van 21 december 2001 houdende bepalingen tot
begeleiding van de begroting 2002, artikel 41ter, § 2, ingevoegd bij begeleiding van de begroting 2002, artikel 41ter, § 2, ingevoegd bij
het decreet van 20 november 2015; het decreet van 20 november 2015;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2015 Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2015
houdende het beheer en de werking van het Fonds voor Flankerend houdende het beheer en de werking van het Fonds voor Flankerend
Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het beslissingscomité Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het beslissingscomité
bij dat fonds; bij dat fonds;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting, gegeven op 15 januari 2018; begroting, gegeven op 15 januari 2018;
Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen, Gelet op het advies van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen,
gegeven op 26 februari 2018; gegeven op 26 februari 2018;
Gelet op advies 63.225/1 van de Raad van State, gegeven op 26 april Gelet op advies 63.225/1 van de Raad van State, gegeven op 26 april
2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, Overwegende de Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek,
ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni 2014, C ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni 2014, C
198/1); 198/1);
Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Op voorstel van de Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en
Sport; Sport;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

1° beslissingscomité bij het Hermesfonds: het comité, vermeld in 1° beslissingscomité bij het Hermesfonds: het comité, vermeld in
artikel 41ter, § 1, van het decreet van 21 december 2001 houdende artikel 41ter, § 1, van het decreet van 21 december 2001 houdende
bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002; bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002;
2° collectief O&O: de activiteiten van industrieel onderzoek, 2° collectief O&O: de activiteiten van industrieel onderzoek,
experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies met het oog op experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies met het oog op
projectresultaten die kunnen worden aangewend door een zo ruim projectresultaten die kunnen worden aangewend door een zo ruim
mogelijke groep ondernemingen in de Europese Unie, die het individuele mogelijke groep ondernemingen in de Europese Unie, die het individuele
belang van ondernemingen overstijgen, en die breed toegankelijk zijn belang van ondernemingen overstijgen, en die breed toegankelijk zijn
voor een zo ruim mogelijke groep van ondernemingen in de Europese voor een zo ruim mogelijke groep van ondernemingen in de Europese
Unie; Unie;
3° collectieve kennisverspreiding: de activiteiten van verspreiding 3° collectieve kennisverspreiding: de activiteiten van verspreiding
van kennis met het oog op aanwending door een zo ruim mogelijke groep van kennis met het oog op aanwending door een zo ruim mogelijke groep
ondernemingen in de Europese Unie, die het individuele belang van ondernemingen in de Europese Unie, die het individuele belang van
ondernemingen overstijgen, en die breed toegankelijk zijn voor een zo ondernemingen overstijgen, en die breed toegankelijk zijn voor een zo
ruim mogelijke groep van ondernemingen in de Europese Unie; ruim mogelijke groep van ondernemingen in de Europese Unie;
4° daadwerkelijke samenwerking: de daadwerkelijke samenwerking, 4° daadwerkelijke samenwerking: de daadwerkelijke samenwerking,
vermeld in punt 15, h), van de kaderregeling; vermeld in punt 15, h), van de kaderregeling;
5° decreet van 21 december 2001: het decreet van 21 december 2001 5° decreet van 21 december 2001: het decreet van 21 december 2001
houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002; houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2002;
6° experimentele ontwikkeling: de experimentele ontwikkeling, vermeld 6° experimentele ontwikkeling: de experimentele ontwikkeling, vermeld
in punt 15, j), van de kaderregeling; in punt 15, j), van de kaderregeling;
7° haalbaarheidsstudie: de haalbaarheidsstudie, vermeld in punt 15, 7° haalbaarheidsstudie: de haalbaarheidsstudie, vermeld in punt 15,
k), van de kaderregeling; k), van de kaderregeling;
8° industrieel onderzoek: het industrieel onderzoek, vermeld in punt 8° industrieel onderzoek: het industrieel onderzoek, vermeld in punt
15, q), van de kaderregeling; 15, q), van de kaderregeling;
9° innovatieproject algemeen belang: activiteiten van industrieel 9° innovatieproject algemeen belang: activiteiten van industrieel
onderzoek, experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies met het onderzoek, experimentele ontwikkeling en haalbaarheidsstudies met het
oog op het verwerven van meer kennis en een beter inzicht, die oog op het verwerven van meer kennis en een beter inzicht, die
aangewend worden door Vlaamse overheidsorganisaties in hun aangewend worden door Vlaamse overheidsorganisaties in hun
dienstverlening en regelgeving; dienstverlening en regelgeving;
10° kaderregeling: de Kaderregeling betreffende staatssteun voor 10° kaderregeling: de Kaderregeling betreffende staatssteun voor
onderzoek, ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni onderzoek, ontwikkeling en innovatie (EU Publicatieblad van 27 juni
2014, C 198/1) en alle latere wijzigingen; 2014, C 198/1) en alle latere wijzigingen;
11° kleine en middelgrote ondernemingen, afgekort kmo's: de 11° kleine en middelgrote ondernemingen, afgekort kmo's: de
ondernemingen die voldoen aan de criteria, vermeld in punt 15, hh), ondernemingen die voldoen aan de criteria, vermeld in punt 15, hh),
van de kaderregeling; van de kaderregeling;
12° projectconsortium: een samenwerkingsverband van meer dan één 12° projectconsortium: een samenwerkingsverband van meer dan één
uitvoerder; uitvoerder;
13° Vlaamse overheidsorganisatie: een overheidsbestuur, -instelling of 13° Vlaamse overheidsorganisatie: een overheidsbestuur, -instelling of
een organisatie met een duidelijk afgebakende opdracht van publieke een organisatie met een duidelijk afgebakende opdracht van publieke
dienstverlening binnen het Vlaamse Gewest respectievelijk de Vlaamse dienstverlening binnen het Vlaamse Gewest respectievelijk de Vlaamse
Gemeenschap, die voor de toepassing van dit besluit handelt vanuit die Gemeenschap, die voor de toepassing van dit besluit handelt vanuit die
opdracht. opdracht.
HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied HOOFDSTUK 2. - Toepassingsgebied

Art. 2.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten wordt

Art. 2.Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten wordt

steun toegekend voor de uitvoering van twee verschillende type steun toegekend voor de uitvoering van twee verschillende type
projecten: projecten:
1° Aan organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding wordt steun 1° Aan organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding wordt steun
toegekend voor uitvoering projecten van collectief O&O, collectieve toegekend voor uitvoering projecten van collectief O&O, collectieve
kennisverspreiding of een combinatie van beiden. Vlaamse kennisverspreiding of een combinatie van beiden. Vlaamse
overheidsorganisaties kunnen bijdragen aan zo'n projecten voor overheidsorganisaties kunnen bijdragen aan zo'n projecten voor
ondersteuning, begeleiding en facilitering van de projectuitvoering en ondersteuning, begeleiding en facilitering van de projectuitvoering en
hiervoor steun ontvangen. De resultaten hebben een aantoonbare hiervoor steun ontvangen. De resultaten hebben een aantoonbare
economische en eventueel ook maatschappelijke meerwaarde en zijn te economische en eventueel ook maatschappelijke meerwaarde en zijn te
valoriseren in een zo ruim mogelijke groep van ondernemingen, in het valoriseren in een zo ruim mogelijke groep van ondernemingen, in het
bijzonder kmo's, en eventueel non-profitorganisaties. bijzonder kmo's, en eventueel non-profitorganisaties.
2° Aan Vlaamse overheidsorganisaties en organisaties voor onderzoek en 2° Aan Vlaamse overheidsorganisaties en organisaties voor onderzoek en
kennisverspreiding wordt steun toegekend voor uitvoering van kennisverspreiding wordt steun toegekend voor uitvoering van
innovatieprojecten algemeen belang. De resultaten hebben een innovatieprojecten algemeen belang. De resultaten hebben een
aantoonbare maatschappelijke meerwaarde en zijn te valoriseren door aantoonbare maatschappelijke meerwaarde en zijn te valoriseren door
aanwending in de dienstverlening en de regelgeving van de Vlaamse aanwending in de dienstverlening en de regelgeving van de Vlaamse
overheidsorganisaties met het oog op een betere implementatie van overheidsorganisaties met het oog op een betere implementatie van
innovatieve toepassingen in de dienstverlening en een betere innovatieve toepassingen in de dienstverlening en een betere
dienstverlening en regelgeving via innovatie. dienstverlening en regelgeving via innovatie.

Art. 3.Projecten kunnen uitgevoerd worden door een projectconsortium.

Art. 3.Projecten kunnen uitgevoerd worden door een projectconsortium.

In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt een hoofdaanvrager In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt een hoofdaanvrager
aangeduid die optreedt als contactpersoon ten aanzien van het aangeduid die optreedt als contactpersoon ten aanzien van het
beslissingscomité bij het Hermesfonds. beslissingscomité bij het Hermesfonds.

Art. 4.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder:

Art. 4.§ 1. In dit artikel wordt verstaan onder:

1° collectief centrum: een instelling die erkend is op basis van de 1° collectief centrum: een instelling die erkend is op basis van de
besluitwet van 30 januari 1947 tot vaststelling van het statuut van besluitwet van 30 januari 1947 tot vaststelling van het statuut van
oprichting en werking van de Centra, belast met de bevordering en de oprichting en werking van de Centra, belast met de bevordering en de
coördinatie van de technische vooruitgang van de verschillende takken coördinatie van de technische vooruitgang van de verschillende takken
van 's lands bedrijfsleven, door het wetenschappelijk onderzoek; van 's lands bedrijfsleven, door het wetenschappelijk onderzoek;
2° organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding: een organisatie 2° organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding: een organisatie
voor onderzoek en kennisverspreiding als vermeld in punt 15, ee), van voor onderzoek en kennisverspreiding als vermeld in punt 15, ee), van
de kaderregeling; de kaderregeling;
3° Vlaamse organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding: een 3° Vlaamse organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding: een
Vlaamse universiteit, een Vlaamse hogeschool of elke andere Vlaamse universiteit, een Vlaamse hogeschool of elke andere
organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding met een vestiging in organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding met een vestiging in
het Vlaamse Gewest, of een organisatie gevestigd in het Brusselse het Vlaamse Gewest, of een organisatie gevestigd in het Brusselse
Hoofdstedelijke Gewest met een publieke opdracht in Vlaanderen met het Hoofdstedelijke Gewest met een publieke opdracht in Vlaanderen met het
oog op versterking van het economisch weefsel op het vlak van oog op versterking van het economisch weefsel op het vlak van
samenwerking, netwerking en kennisverwerving; samenwerking, netwerking en kennisverwerving;
4° Vlaamse hogeschool: de instellingen, vermeld in artikel II.3 van de 4° Vlaamse hogeschool: de instellingen, vermeld in artikel II.3 van de
Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013; Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013;
5° Vlaamse universiteit: de instellingen, vermeld in artikel II.2 van 5° Vlaamse universiteit: de instellingen, vermeld in artikel II.2 van
de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013. de Codex Hoger Onderwijs van 11 oktober 2013.
§ 2. Vlaamse organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding komen § 2. Vlaamse organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding komen
in aanmerking voor steun. in aanmerking voor steun.
In afwijking van het eerste lid kunnen ook organisaties voor onderzoek In afwijking van het eerste lid kunnen ook organisaties voor onderzoek
en kennisverspreiding die gevestigd zijn in het Brusselse en kennisverspreiding die gevestigd zijn in het Brusselse
Hoofdstedelijke Gewest of het Waalse Gewest, in aanmerking komen voor Hoofdstedelijke Gewest of het Waalse Gewest, in aanmerking komen voor
steun, als aan al de volgende voorwaarden is voldaan: steun, als aan al de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de organisatie is erkend als een collectief centrum of als 1° de organisatie is erkend als een collectief centrum of als
gelijkgesteld centrum; gelijkgesteld centrum;
2° het project wordt uitgevoerd in daadwerkelijke samenwerking met een 2° het project wordt uitgevoerd in daadwerkelijke samenwerking met een
Vlaamse organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding, waarbij de Vlaamse organisatie voor onderzoek en kennisverspreiding, waarbij de
organisatie die gevestigd is in het Waalse of het Brusselse organisatie die gevestigd is in het Waalse of het Brusselse
Hoofdstedelijke Gewest, niet meer dan de helft van de in aanmerking Hoofdstedelijke Gewest, niet meer dan de helft van de in aanmerking
komende kosten voor haar rekening neemt. komende kosten voor haar rekening neemt.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds wijst de organisaties aan Het beslissingscomité bij het Hermesfonds wijst de organisaties aan
die voor de toepassing van dit artikel erkend worden als gelijkgesteld die voor de toepassing van dit artikel erkend worden als gelijkgesteld
met een collectief centrum als vermeld in het tweede lid, 1°. met een collectief centrum als vermeld in het tweede lid, 1°.
Organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding die niet vallen Organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding die niet vallen
onder de bepalingen van het eerste en tweede lid kunnen in aanmerking onder de bepalingen van het eerste en tweede lid kunnen in aanmerking
komen voor steun op voorwaarde dat het project uitgevoerd wordt in een komen voor steun op voorwaarde dat het project uitgevoerd wordt in een
daadwerkelijke samenwerking met een Vlaamse organisatie voor onderzoek daadwerkelijke samenwerking met een Vlaamse organisatie voor onderzoek
en kennisverspreiding en bovenbedoelde organisatie niet meer dan 20 % en kennisverspreiding en bovenbedoelde organisatie niet meer dan 20 %
van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening neemt. van de in aanmerking komende kosten voor haar rekening neemt.

Art. 5.Vlaamse overheidsorganisaties kunnen in aanmerking komen voor

Art. 5.Vlaamse overheidsorganisaties kunnen in aanmerking komen voor

steun. steun.

Art. 6.De steunaanvraag vermeldt per aanvrager in welke hoedanigheid

Art. 6.De steunaanvraag vermeldt per aanvrager in welke hoedanigheid

steun wordt aangevraagd. steun wordt aangevraagd.
De aanvrager kan voor de toepassing van dit besluit alleen in De aanvrager kan voor de toepassing van dit besluit alleen in
aanmerking komen voor steun op basis van artikel 4, dan wel op basis aanmerking komen voor steun op basis van artikel 4, dan wel op basis
van artikel 5, maar niet op basis van beide van die voormelde van artikel 5, maar niet op basis van beide van die voormelde
artikels. artikels.
HOOFDSTUK 3. - In aanmerking komende activiteiten en steunintensiteit HOOFDSTUK 3. - In aanmerking komende activiteiten en steunintensiteit

Art. 7.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

Art. 7.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

van dit besluit steun toekennen aan organisaties voor onderzoek en van dit besluit steun toekennen aan organisaties voor onderzoek en
kennisverspreiding, in overeenstemming met de bepalingen gesteld in kennisverspreiding, in overeenstemming met de bepalingen gesteld in
artikel 4, voor de uitvoering van projecten collectief O&O, artikel 4, voor de uitvoering van projecten collectief O&O,
collectieve kennisverspreiding, of innovatieprojecten algemeen belang, collectieve kennisverspreiding, of innovatieprojecten algemeen belang,
als steun aan niet-economische activiteiten conform punt 18, 19, 20, als steun aan niet-economische activiteiten conform punt 18, 19, 20,
21, 22 en 23 van de kaderregeling. 21, 22 en 23 van de kaderregeling.
Onrechtstreekse steun aan ondernemingen bij de verspreiding van de Onrechtstreekse steun aan ondernemingen bij de verspreiding van de
projectresultaten wordt niet aanvaard. projectresultaten wordt niet aanvaard.
Elke overdracht van resultaten en kennis naar de ondernemingen moet Elke overdracht van resultaten en kennis naar de ondernemingen moet
minstens voldoen aan de bepalingen van dit besluit, die worden minstens voldoen aan de bepalingen van dit besluit, die worden
toegepast en geïnterpreteerd conform punt 28 en 29 van de toegepast en geïnterpreteerd conform punt 28 en 29 van de
kaderregeling, om indirecte staatssteun uit te sluiten. kaderregeling, om indirecte staatssteun uit te sluiten.

Art. 8.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

Art. 8.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan met toepassing

van dit besluit steun toekennen aan Vlaamse overheidsorganisaties voor van dit besluit steun toekennen aan Vlaamse overheidsorganisaties voor
de uitvoering van innovatieprojecten algemeen belang en voor de uitvoering van innovatieprojecten algemeen belang en voor
ondersteuning, begeleiding en facilitering van de uitvoering van ondersteuning, begeleiding en facilitering van de uitvoering van
projecten collectief O&O en collectieve kennisverspreiding door projecten collectief O&O en collectieve kennisverspreiding door
organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding in een organisaties voor onderzoek en kennisverspreiding in een
daadwerkelijke samenwerking. daadwerkelijke samenwerking.
De steun wordt toegekend als steun aan de uitvoering van diensten De steun wordt toegekend als steun aan de uitvoering van diensten
algemeen belang, waarbij de overheid geen rechtstreekse economische algemeen belang, waarbij de overheid geen rechtstreekse economische
exploitatie beoogt, maar wel samenwerking met ondernemingen exploitatie beoogt, maar wel samenwerking met ondernemingen
respectievelijk non-profitorganisaties, waarbij de nodige clausules respectievelijk non-profitorganisaties, waarbij de nodige clausules
opgenomen worden om de niet-economische aard van de activiteiten te opgenomen worden om de niet-economische aard van de activiteiten te
bewaken en te voorkomen dat er indirecte staatssteun wordt verleend bewaken en te voorkomen dat er indirecte staatssteun wordt verleend
aan de betrokken ondernemingen. Dit wordt geïnterpreteerd naar aan de betrokken ondernemingen. Dit wordt geïnterpreteerd naar
analogie van de bepalingen die gelden voor overheidsfinanciering voor analogie van de bepalingen die gelden voor overheidsfinanciering voor
niet-economische activiteiten van organisaties voor onderzoek en niet-economische activiteiten van organisaties voor onderzoek en
kennisverspreiding geformuleerd in punt 18, 19, 20, 28 en 29 van de kennisverspreiding geformuleerd in punt 18, 19, 20, 28 en 29 van de
kaderregeling. kaderregeling.

Art. 9.Het steunpercentage bedraagt maximaal 100 % van de kosten,

Art. 9.Het steunpercentage bedraagt maximaal 100 % van de kosten,

vermeld in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, die aanvaard vermeld in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, die aanvaard
kunnen worden voor een steunbaar project. kunnen worden voor een steunbaar project.
Het steunpercentage, vermeld in het eerste lid, is het Het steunpercentage, vermeld in het eerste lid, is het
brutosteunbedrag, uitgedrukt als percentage van de in aanmerking brutosteunbedrag, uitgedrukt als percentage van de in aanmerking
komende kosten van het project. Als de steun in een andere vorm dan komende kosten van het project. Als de steun in een andere vorm dan
een subsidie wordt verleend, is het steunbedrag het een subsidie wordt verleend, is het steunbedrag het
brutosubsidie-equivalent van de steun. brutosubsidie-equivalent van de steun.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist per programma met Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist per programma met
steuntoekenning op basis van dit besluit over het concreet steuntoekenning op basis van dit besluit over het concreet
toepasselijke steunpercentage of in geval van onderscheid tussen het toepasselijke steunpercentage of in geval van onderscheid tussen het
type aanvrager, vermeld in artikel 4 en 5, over de concreet type aanvrager, vermeld in artikel 4 en 5, over de concreet
toepasselijke steunpercentages. toepasselijke steunpercentages.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan per programma de in Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan per programma de in
aanmerking komende kosten, vermeld in de bijlage die bij dit besluit aanmerking komende kosten, vermeld in de bijlage die bij dit besluit
is gevoegd, beperken. is gevoegd, beperken.
HOOFDSTUK 4. - Procedure voor de behandeling van aanvragen en de HOOFDSTUK 4. - Procedure voor de behandeling van aanvragen en de
beslissing tot steuntoekenning beslissing tot steuntoekenning
Afdeling 1. - Toepassingsgebied Afdeling 1. - Toepassingsgebied

Art. 10.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder

Art. 10.Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder

werkdagen: de werkdagen zoals ze gelden voor de Vlaamse overheid. werkdagen: de werkdagen zoals ze gelden voor de Vlaamse overheid.

Art. 11.De procedure, vermeld in dit hoofdstuk, is van toepassing op

Art. 11.De procedure, vermeld in dit hoofdstuk, is van toepassing op

de steunaanvragen, vermeld in dit besluit. Het beslissingscomité bij de steunaanvragen, vermeld in dit besluit. Het beslissingscomité bij
het Hermesfonds kan aanvullende procedurele voorschriften opleggen. het Hermesfonds kan aanvullende procedurele voorschriften opleggen.
Afdeling 2. - Indiening van de steunaanvraag Afdeling 2. - Indiening van de steunaanvraag

Art. 12.De steunaanvrager, de steunaanvraag en de activiteiten

Art. 12.De steunaanvrager, de steunaanvraag en de activiteiten

waarvoor steun aangevraagd wordt, moeten voldoen aan de modaliteiten waarvoor steun aangevraagd wordt, moeten voldoen aan de modaliteiten
voor de indiening, bepaald door het beslissingscomité bij het voor de indiening, bepaald door het beslissingscomité bij het
Hermesfonds, die publiek kenbaar gemaakt worden aan potentiële Hermesfonds, die publiek kenbaar gemaakt worden aan potentiële
aanvragers. aanvragers.

Art. 13.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan voorzien in een

Art. 13.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan voorzien in een

gebundelde behandeling van aanvragen. In dat geval legt het gebundelde behandeling van aanvragen. In dat geval legt het
beslissingscomité bij het Hermesfonds de uiterste indieningsdata per beslissingscomité bij het Hermesfonds de uiterste indieningsdata per
werkjaar vast en maakt ze die publiek kenbaar aan potentiële werkjaar vast en maakt ze die publiek kenbaar aan potentiële
aanvragers. aanvragers.

Art. 14.De steunaanvrager krijgt een schriftelijke ontvangstmelding

Art. 14.De steunaanvrager krijgt een schriftelijke ontvangstmelding

binnen vijf werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag. binnen vijf werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag.
Afdeling 3. - Ontvankelijkheid Afdeling 3. - Ontvankelijkheid

Art. 15.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

Art. 15.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

steunaanvraag onontvankelijk verklaren op basis van een van de steunaanvraag onontvankelijk verklaren op basis van een van de
volgende elementen: volgende elementen:
1° de steunaanvrager voldoet niet aan de voorwaarden, vermeld in 1° de steunaanvrager voldoet niet aan de voorwaarden, vermeld in
artikel 4 en 5; artikel 4 en 5;
2° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium voldoen 2° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium voldoen
niet aan de verplichtingen of vergunningen van de overheid; niet aan de verplichtingen of vergunningen van de overheid;
3° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium hebben 3° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium hebben
blijk gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige blijk gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige
aanvragen; aanvragen;
4° de steunaanvraag is identiek aan een steunaanvraag die eerder 4° de steunaanvraag is identiek aan een steunaanvraag die eerder
onontvankelijk is verklaard of geweigerd is door het beslissingscomité onontvankelijk is verklaard of geweigerd is door het beslissingscomité
bij het Hermesfonds, uitgezonderd als de eerdere weigering het gevolg bij het Hermesfonds, uitgezonderd als de eerdere weigering het gevolg
is van budgettaire beperkingen; is van budgettaire beperkingen;
5° de steunaanvraag bevat niet voldoende informatie om beoordeeld te 5° de steunaanvraag bevat niet voldoende informatie om beoordeeld te
kunnen worden op basis van de beoordelingsdimensies, vermeld in kunnen worden op basis van de beoordelingsdimensies, vermeld in
artikel 25; artikel 25;
6° bij een prima-faciebeoordeling voldoen de activiteiten in de 6° bij een prima-faciebeoordeling voldoen de activiteiten in de
aanvraag niet aan de volgende vereisten: aanvraag niet aan de volgende vereisten:
a) voor activiteiten die worden uitgevoerd door organisaties voor a) voor activiteiten die worden uitgevoerd door organisaties voor
onderzoek en kennisverspreiding: de minimale vereisten om in onderzoek en kennisverspreiding: de minimale vereisten om in
aanmerking te komen als steunbare activiteiten, vermeld in artikel 7; aanmerking te komen als steunbare activiteiten, vermeld in artikel 7;
b) voor activiteiten die worden uitgevoerd door Vlaamse b) voor activiteiten die worden uitgevoerd door Vlaamse
overheidsorganisaties: de minimale vereisten om in aanmerking te komen overheidsorganisaties: de minimale vereisten om in aanmerking te komen
als steunbare activiteiten, vermeld in artikel 8; als steunbare activiteiten, vermeld in artikel 8;
7° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium hebben op 7° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium hebben op
de datum van de toekenning van de steun achterstallige schulden bij de de datum van de toekenning van de steun achterstallige schulden bij de
Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, waarbij het beslissingscomité bij Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, waarbij het beslissingscomité bij
het Hermesfonds bepaalt wat er wordt begrepen onder het begrip het Hermesfonds bepaalt wat er wordt begrepen onder het begrip
achterstallige schulden, dat algemeen toepasbaar is op alle aanvragers achterstallige schulden, dat algemeen toepasbaar is op alle aanvragers
die een project indienen; die een project indienen;
8° de aanvraag voldoet niet aan de modaliteiten, vermeld in artikel 8° de aanvraag voldoet niet aan de modaliteiten, vermeld in artikel
12; 12;
9° de aanvraag bevat geen informatie over eigen budgettaire inbreng. 9° de aanvraag bevat geen informatie over eigen budgettaire inbreng.
§ 2. In geval van een steunaanvraag voor een project collectief O&O en § 2. In geval van een steunaanvraag voor een project collectief O&O en
collectieve kennisverspreiding geldt volgend additioneel element: collectieve kennisverspreiding geldt volgend additioneel element:
10° de steunaanvraag wordt onvoldoende ondersteund door 10° de steunaanvraag wordt onvoldoende ondersteund door
intentiebrieven van ondernemingen met o.a. een engagement tot intentiebrieven van ondernemingen met o.a. een engagement tot
cofinanciering die vereist is om het project uit te voeren of te doen cofinanciering die vereist is om het project uit te voeren of te doen
slagen, als het steunpercentage lager is dan 100 %. slagen, als het steunpercentage lager is dan 100 %.

Art. 16.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

Art. 16.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

vijftien werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag of de vijftien werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag of de
steunaanvraag al dan niet ontvankelijk is. steunaanvraag al dan niet ontvankelijk is.

Art. 17.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

Art. 17.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

van de beslissing tot onontvankelijkheid binnen twee werkdagen na de van de beslissing tot onontvankelijkheid binnen twee werkdagen na de
beslissing, vermeld in artikel 16. beslissing, vermeld in artikel 16.
Afdeling 4. - Onvolledige steunaanvraag Afdeling 4. - Onvolledige steunaanvraag

Art. 18.Als de steunaanvraag onvolledig is, kan het beslissingscomité

Art. 18.Als de steunaanvraag onvolledig is, kan het beslissingscomité

bij het Hermesfonds aan de steunaanvrager vragen de steunaanvraag te bij het Hermesfonds aan de steunaanvrager vragen de steunaanvraag te
vervolledigen. vervolledigen.
In het geval, vermeld in het eerste lid, worden de termijnen, vermeld In het geval, vermeld in het eerste lid, worden de termijnen, vermeld
in artikel 17 en 26, verlengd met een termijn die vastgesteld wordt in artikel 17 en 26, verlengd met een termijn die vastgesteld wordt
door het beslissingscomité bij het Hermesfonds. door het beslissingscomité bij het Hermesfonds.
De steunaanvraag wordt als onontvankelijk beschouwd als de De steunaanvraag wordt als onontvankelijk beschouwd als de
steunaanvraag niet is vervolledigd binnen de termijn, vermeld in het steunaanvraag niet is vervolledigd binnen de termijn, vermeld in het
tweede lid. tweede lid.
Afdeling 5. - Voorafgaande preselectie Afdeling 5. - Voorafgaande preselectie

Art. 19.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

Art. 19.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

voorafgaande preselectie van de steunaanvragen organiseren conform de voorafgaande preselectie van de steunaanvragen organiseren conform de
voorwaarden, vermeld in dit besluit. voorwaarden, vermeld in dit besluit.
In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in
artikel 26, verlengd met een termijn die vastgesteld is door het artikel 26, verlengd met een termijn die vastgesteld is door het
beslissingscomité bij het Hermesfonds. beslissingscomité bij het Hermesfonds.

Art. 20.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist of de

Art. 20.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist of de

steunaanvraag al dan niet geselecteerd wordt in de preselectie. steunaanvraag al dan niet geselecteerd wordt in de preselectie.

Art. 21.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

Art. 21.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

van de selectiebeslissing binnen vijf werkdagen na de beslissing, van de selectiebeslissing binnen vijf werkdagen na de beslissing,
vermeld in artikel 20. vermeld in artikel 20.
Afdeling 6. - Evaluatie van steunaanvragen Afdeling 6. - Evaluatie van steunaanvragen

Art. 22.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds toetst de

Art. 22.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds toetst de

ontvankelijke steunaanvragen aan de beoordelingsdimensies, vermeld in ontvankelijke steunaanvragen aan de beoordelingsdimensies, vermeld in
artikel 25, en in voorkomend geval de elementen, vermeld in artikel artikel 25, en in voorkomend geval de elementen, vermeld in artikel
27. 27.

Art. 23.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een of meer

Art. 23.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een of meer

externe deskundigen aanstellen bij wie een advies ingewonnen wordt externe deskundigen aanstellen bij wie een advies ingewonnen wordt
conform de beoordelingsdimensies, vermeld in artikel 25, en in conform de beoordelingsdimensies, vermeld in artikel 25, en in
voorkomend geval de elementen, vermeld in artikel 27. voorkomend geval de elementen, vermeld in artikel 27.

Art. 24.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan bijkomende

Art. 24.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan bijkomende

informatie opvragen bij de steunaanvrager. informatie opvragen bij de steunaanvrager.
In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in
artikel 26, verlengd met een termijn die vastgesteld wordt door het artikel 26, verlengd met een termijn die vastgesteld wordt door het
beslissingscomité bij het Hermesfonds. beslissingscomité bij het Hermesfonds.
Als de bijkomende informatie niet wordt verleend binnen de termijn die Als de bijkomende informatie niet wordt verleend binnen de termijn die
is vastgesteld, beslist het beslissingscomité bij het Hermesfonds op is vastgesteld, beslist het beslissingscomité bij het Hermesfonds op
basis van de ingediende steunaanvraag. basis van de ingediende steunaanvraag.
Afdeling 7. - Beoordeling Afdeling 7. - Beoordeling

Art. 25.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds steunt zijn

Art. 25.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds steunt zijn

beslissing om aan een project collectief O&O en collectieve beslissing om aan een project collectief O&O en collectieve
kennisverspreiding al dan niet steun te verlenen op de volgende kennisverspreiding al dan niet steun te verlenen op de volgende
beoordelingsdimensies: beoordelingsdimensies:
1° de kwaliteit van de doelstellingen en de uitvoering van het 1° de kwaliteit van de doelstellingen en de uitvoering van het
project. Vooral de volgende aspecten worden daarbij beoordeeld: project. Vooral de volgende aspecten worden daarbij beoordeeld:
a) de relevantie en het ambitieniveau van de doelstellingen en het a) de relevantie en het ambitieniveau van de doelstellingen en het
draagvlak; draagvlak;
b) de kennis- en de competentieverhoging bij de ondernemingen waarnaar b) de kennis- en de competentieverhoging bij de ondernemingen waarnaar
de aanvrager de projectresultaten wil overdragen, met focus op de aanvrager de projectresultaten wil overdragen, met focus op
vernieuwing en uitdagingen; vernieuwing en uitdagingen;
c) de relevantie en de kwaliteit van de aanpak; c) de relevantie en de kwaliteit van de aanpak;
d) de kwaliteit van het aanvragende projectconsortium: expertise en d) de kwaliteit van het aanvragende projectconsortium: expertise en
middelen, track record en samenwerking. middelen, track record en samenwerking.
2° het valorisatiepotentieel (impact) van het project. Vooral de 2° het valorisatiepotentieel (impact) van het project. Vooral de
volgende aspecten worden daarbij beoordeeld: volgende aspecten worden daarbij beoordeeld:
a) het collectieve bereik, alsook de absorptiecapaciteit bij en de a) het collectieve bereik, alsook de absorptiecapaciteit bij en de
betrokkenheid van de ondernemingen in het project, in het bijzonder betrokkenheid van de ondernemingen in het project, in het bijzonder
kmo's; kmo's;
b) de economische impact en het belang voor Vlaanderen; b) de economische impact en het belang voor Vlaanderen;
c) de haalbaarheid, de kwaliteit en de geloofwaardigheid van de c) de haalbaarheid, de kwaliteit en de geloofwaardigheid van de
valorisatiestrategie en valorisatieplannen, inclusief de strategie valorisatiestrategie en valorisatieplannen, inclusief de strategie
voor kennisverspreiding, met het oog op valorisatie op korte of voor kennisverspreiding, met het oog op valorisatie op korte of
middellange termijn; middellange termijn;
d) de track record van eerder uitgevoerde projecten en d) de track record van eerder uitgevoerde projecten en
valorisatietrajecten; valorisatietrajecten;
e) de toegevoegde waarde en additionaliteit van het project ten e) de toegevoegde waarde en additionaliteit van het project ten
opzichte van de projecten die al lopen en de projecten die al opzichte van de projecten die al lopen en de projecten die al
uitgevoerd zijn, met aandacht voor eventuele internationale uitgevoerd zijn, met aandacht voor eventuele internationale
mogelijkheden; mogelijkheden;
f) de aansluiting bij maatschappelijke uitdagingen. f) de aansluiting bij maatschappelijke uitdagingen.
§ 2. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds steunt zijn beslissing § 2. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds steunt zijn beslissing
om aan een innovatieproject algemeen belang al dan niet steun te om aan een innovatieproject algemeen belang al dan niet steun te
verlenen op de volgende beoordelingsdimensies: verlenen op de volgende beoordelingsdimensies:
1° de kwaliteit van de doelstellingen en de uitvoering van het 1° de kwaliteit van de doelstellingen en de uitvoering van het
project. Vooral de volgende aspecten worden daarbij beoordeeld: project. Vooral de volgende aspecten worden daarbij beoordeeld:
a) de relevantie en het ambitieniveau van de doelstellingen en het a) de relevantie en het ambitieniveau van de doelstellingen en het
draagvlak; draagvlak;
b) de kennis- en de competentieverhoging bij de Vlaamse b) de kennis- en de competentieverhoging bij de Vlaamse
overheidsorganisaties die instaan voor aanwending van de resultaten, overheidsorganisaties die instaan voor aanwending van de resultaten,
met focus op vernieuwing en uitdagingen; met focus op vernieuwing en uitdagingen;
c) de relevantie en de kwaliteit van de aanpak; c) de relevantie en de kwaliteit van de aanpak;
d) de kwaliteit van het aanvragende projectconsortium: expertise en d) de kwaliteit van het aanvragende projectconsortium: expertise en
middelen, track record en samenwerking. middelen, track record en samenwerking.
2° het valorisatiepotentieel (impact) van het project. Vooral de 2° het valorisatiepotentieel (impact) van het project. Vooral de
volgende aspecten worden daarbij beoordeeld: volgende aspecten worden daarbij beoordeeld:
a) mate dat het inspeelt op noden en opportuniteiten van Vlaamse a) mate dat het inspeelt op noden en opportuniteiten van Vlaamse
overheidsorganisaties; overheidsorganisaties;
b) betrokkenheid van de stakeholders in ruime zin; b) betrokkenheid van de stakeholders in ruime zin;
c) de impact en het belang voor Vlaanderen; c) de impact en het belang voor Vlaanderen;
d) de haalbaarheid, de kwaliteit en de geloofwaardigheid van de d) de haalbaarheid, de kwaliteit en de geloofwaardigheid van de
valorisatiestrategie en valorisatieplannen; valorisatiestrategie en valorisatieplannen;
e) de track record van eerder uitgevoerde projecten en e) de track record van eerder uitgevoerde projecten en
valorisatietrajecten; valorisatietrajecten;
f) de toegevoegde waarde en additionaliteit van het project ten f) de toegevoegde waarde en additionaliteit van het project ten
opzichte van de projecten die al lopen en de projecten die al opzichte van de projecten die al lopen en de projecten die al
uitgevoerd zijn, met aandacht voor eventuele internationale uitgevoerd zijn, met aandacht voor eventuele internationale
mogelijkheden; mogelijkheden;
g) de aansluiting bij maatschappelijke uitdagingen; g) de aansluiting bij maatschappelijke uitdagingen;
h) de schaalbaarheid van het project: voorziene deliverables waarmee h) de schaalbaarheid van het project: voorziene deliverables waarmee
het project kan uitgerold worden bij andere Vlaamse het project kan uitgerold worden bij andere Vlaamse
overheidsorganisaties. overheidsorganisaties.
§ 3. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan bij zijn beslissing § 3. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan bij zijn beslissing
om al dan niet steun te verlenen bij beide projecttypes, vermeld in om al dan niet steun te verlenen bij beide projecttypes, vermeld in
bovenstaande paragrafen, daarenboven steunen op al de volgende bovenstaande paragrafen, daarenboven steunen op al de volgende
overwegingen: overwegingen:
1° de complementariteit van de projecten onderling; 1° de complementariteit van de projecten onderling;
2° de spreiding van de projecten over sector- of technologiedomeinen 2° de spreiding van de projecten over sector- of technologiedomeinen
of geografische spreiding. of geografische spreiding.
§ 4. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds staat in voor de § 4. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds staat in voor de
verdere invulling en verfijning van de criteria, vermeld in paragrafen verdere invulling en verfijning van de criteria, vermeld in paragrafen
1, 2 en 3. 1, 2 en 3.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds bepaalt binnen de perken van Het beslissingscomité bij het Hermesfonds bepaalt binnen de perken van
de begrotingskredieten en de algemene beleidsprioriteiten van de de begrotingskredieten en de algemene beleidsprioriteiten van de
politieke overheid die door de Vlaamse Regering worden vastgelegd, de politieke overheid die door de Vlaamse Regering worden vastgelegd, de
selectiemechanismen voor de beoordeling van de projecten. selectiemechanismen voor de beoordeling van de projecten.
§ 5. De Vlaamse Regering machtigt de Vlaamse minister, bevoegd voor § 5. De Vlaamse Regering machtigt de Vlaamse minister, bevoegd voor
het technologisch innovatiebeleid, om de nodige afspraken te maken met het technologisch innovatiebeleid, om de nodige afspraken te maken met
het beslissingscomité bij het Hermesfonds voor de nadere invulling van het beslissingscomité bij het Hermesfonds voor de nadere invulling van
de opdracht. de opdracht.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds houdt bij de nadere Het beslissingscomité bij het Hermesfonds houdt bij de nadere
invulling van zijn opdracht, ook rekening met de algemene en invulling van zijn opdracht, ook rekening met de algemene en
specifieke beleidslijnen van de Vlaamse Regering, vermeld in de specifieke beleidslijnen van de Vlaamse Regering, vermeld in de
afspraken tussen het Agentschap Innoveren en Ondernemen en de Vlaamse afspraken tussen het Agentschap Innoveren en Ondernemen en de Vlaamse
minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, conform de minister, bevoegd voor het technologisch innovatiebeleid, conform de
modaliteiten die opgenomen zijn in het kaderdecreet bestuurlijk beleid modaliteiten die opgenomen zijn in het kaderdecreet bestuurlijk beleid
van 18 juli 2003, of met de concrete verzoeken van de Vlaamse Regering van 18 juli 2003, of met de concrete verzoeken van de Vlaamse Regering
aan het beslissingscomité bij het Hermesfonds om initiatieven te aan het beslissingscomité bij het Hermesfonds om initiatieven te
ontwikkelen voor een specifiek programma of voor een specifiek accent ontwikkelen voor een specifiek programma of voor een specifiek accent
binnen de algemene bedrijfssteun. binnen de algemene bedrijfssteun.
In het tweede lid wordt verstaan onder Agentschap Innoveren en In het tweede lid wordt verstaan onder Agentschap Innoveren en
Ondernemen: het agentschap opgericht bij het besluit van de Vlaamse Ondernemen: het agentschap opgericht bij het besluit van de Vlaamse
Regering van 7 oktober 2005 aangaande het Agentschap Innoveren en Regering van 7 oktober 2005 aangaande het Agentschap Innoveren en
Ondernemen; Ondernemen;
Afdeling 8. - Beslissing tot steuntoekenning Afdeling 8. - Beslissing tot steuntoekenning

Art. 26.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

Art. 26.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist binnen

negentig werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag, onverminderd negentig werkdagen na de ontvangst van de steunaanvraag, onverminderd
de verlenging, vermeld in artikel 18, tweede lid, artikel 19, tweede de verlenging, vermeld in artikel 18, tweede lid, artikel 19, tweede
lid, en artikel 24, tweede lid, of de steunaanvraag voldoet aan de lid, en artikel 24, tweede lid, of de steunaanvraag voldoet aan de
beoordelingsdimensies, vermeld in artikel 25, en verleent in beoordelingsdimensies, vermeld in artikel 25, en verleent in
voorkomend geval steun conform de voorwaarden, vermeld in dit besluit. voorkomend geval steun conform de voorwaarden, vermeld in dit besluit.
Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan de steunverlening Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan de steunverlening
afhankelijk maken van bijkomende concrete voorwaarden die het oplegt, afhankelijk maken van bijkomende concrete voorwaarden die het oplegt,
zodat een project conform de bepalingen, vermeld in dit besluit, wordt zodat een project conform de bepalingen, vermeld in dit besluit, wordt
uitgevoerd. uitgevoerd.

Art. 27.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

Art. 27.§ 1. Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een

negatieve beslissing nemen of extra voorwaarden stellen op basis van negatieve beslissing nemen of extra voorwaarden stellen op basis van
een of meer van de volgende elementen: een of meer van de volgende elementen:
1° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium voldoen 1° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium voldoen
niet aan de overige verplichtingen of vergunningen van de overheid; niet aan de overige verplichtingen of vergunningen van de overheid;
2° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium hebben 2° de steunaanvrager of de leden van het projectconsortium hebben
blijk gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige blijk gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige
aanvragen, onder meer met betrekking tot de informatieverstrekking, de aanvragen, onder meer met betrekking tot de informatieverstrekking, de
inhoudelijke en financiële verplichtingen of de verslaggeving; inhoudelijke en financiële verplichtingen of de verslaggeving;
3° de uitdrukkelijke toestemming van de bevoegde overheid ontbreekt 3° de uitdrukkelijke toestemming van de bevoegde overheid ontbreekt
voor een steunaanvraag met militaire affiniteit of voor een voor een steunaanvraag met militaire affiniteit of voor een
steunaanvraag die projectresultaten beoogt of kan beogen voor steunaanvraag die projectresultaten beoogt of kan beogen voor
militaire doeleinden; militaire doeleinden;
4° de activiteiten in de aanvraag voldoen na een evaluatie ten gronde 4° de activiteiten in de aanvraag voldoen na een evaluatie ten gronde
niet aan de volgende vereisten: niet aan de volgende vereisten:
a) voor activiteiten die worden uitgevoerd door organisaties voor a) voor activiteiten die worden uitgevoerd door organisaties voor
onderzoek en kennisverspreiding: de vereisten om in aanmerking te onderzoek en kennisverspreiding: de vereisten om in aanmerking te
komen als steunbare activiteiten, vermeld in artikel 7; komen als steunbare activiteiten, vermeld in artikel 7;
b) voor activiteiten die worden uitgevoerd door Vlaamse b) voor activiteiten die worden uitgevoerd door Vlaamse
overheidsorganisaties: de vereisten om in aanmerking te komen als overheidsorganisaties: de vereisten om in aanmerking te komen als
steunbare activiteiten, vermeld in artikel 8; steunbare activiteiten, vermeld in artikel 8;
5° de aanvraag bevat geen of onvoldoende informatie over eigen 5° de aanvraag bevat geen of onvoldoende informatie over eigen
budgettaire inbreng. budgettaire inbreng.
§ 2. In geval van een steunaanvraag voor een project collectief O&O en § 2. In geval van een steunaanvraag voor een project collectief O&O en
collectieve kennisverspreiding geldt volgend additioneel element: collectieve kennisverspreiding geldt volgend additioneel element:
6° de steunaanvraag wordt onvoldoende ondersteund door intentiebrieven 6° de steunaanvraag wordt onvoldoende ondersteund door intentiebrieven
van ondernemingen met o.a. een engagement tot cofinanciering die van ondernemingen met o.a. een engagement tot cofinanciering die
vereist is om het project uit te voeren of te doen slagen, als het vereist is om het project uit te voeren of te doen slagen, als het
steunpercentage lager is dan 100 %. steunpercentage lager is dan 100 %.
Als een steunaanvraag beantwoordt aan de indieningsvoorwaarden van Als een steunaanvraag beantwoordt aan de indieningsvoorwaarden van
andere lopende steunmaatregelen, kan het beslissingscomité bij het andere lopende steunmaatregelen, kan het beslissingscomité bij het
Hermesfonds beslissen om het project binnen dat specifieke kader te Hermesfonds beslissen om het project binnen dat specifieke kader te
behandelen, zonder dat een nieuwe aanvraag hoeft te worden ingediend. behandelen, zonder dat een nieuwe aanvraag hoeft te worden ingediend.

Art. 28.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

Art. 28.De steunaanvrager wordt schriftelijk op de hoogte gebracht

van de steunbeslissing, binnen vijf werkdagen na de beslissing, van de steunbeslissing, binnen vijf werkdagen na de beslissing,
vermeld in artikel 26. vermeld in artikel 26.

Art. 29.De startdatum van het project kan nooit vroeger zijn dan de

Art. 29.De startdatum van het project kan nooit vroeger zijn dan de

datum van ontvangst van de steunaanvraag. datum van ontvangst van de steunaanvraag.

Art. 30.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds sluit een

Art. 30.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds sluit een

steunovereenkomst met de steunaanvrager conform de voorwaarden, steunovereenkomst met de steunaanvrager conform de voorwaarden,
vermeld in dit besluit, volgens een typeovereenkomst die goedgekeurd vermeld in dit besluit, volgens een typeovereenkomst die goedgekeurd
is door het beslissingscomité bij het Hermesfonds. is door het beslissingscomité bij het Hermesfonds.
HOOFDSTUK 5. - Opvolging van steundossiers HOOFDSTUK 5. - Opvolging van steundossiers

Art. 31.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds houdt toezicht op

Art. 31.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds houdt toezicht op

de naleving van de voorwaarden en de aanwending van de steun door de de naleving van de voorwaarden en de aanwending van de steun door de
begunstigden van de steun die krachtens dit besluit wordt toegekend. begunstigden van de steun die krachtens dit besluit wordt toegekend.

Art. 32.De begunstigde van de steun brengt op geregelde tijdstippen

Art. 32.De begunstigde van de steun brengt op geregelde tijdstippen

en telkens als het beslissingscomité bij het Hermesfonds daarom en telkens als het beslissingscomité bij het Hermesfonds daarom
verzoekt, schriftelijk verslag uit aan het beslissingscomité bij het verzoekt, schriftelijk verslag uit aan het beslissingscomité bij het
Hermesfonds over de vordering van het project en de aanwending van de Hermesfonds over de vordering van het project en de aanwending van de
steun. Na afloop van het project maakt hij een eindverslag op. steun. Na afloop van het project maakt hij een eindverslag op.
De begunstigde van de steun brengt het beslissingscomité bij het De begunstigde van de steun brengt het beslissingscomité bij het
Hermesfonds onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte van elke Hermesfonds onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte van elke
gebeurtenis of omstandigheid die een impact heeft of kan hebben op de gebeurtenis of omstandigheid die een impact heeft of kan hebben op de
ononderbroken en zorgvuldige uitvoering van het gesteunde project. ononderbroken en zorgvuldige uitvoering van het gesteunde project.

Art. 33.Als de voorwaarden, vermeld in het decreet van 21 december

Art. 33.Als de voorwaarden, vermeld in het decreet van 21 december

2001, in dit besluit, in de steunbeslissing of in de 2001, in dit besluit, in de steunbeslissing of in de
steunovereenkomst, vermeld in artikel 30 van dit besluit, niet worden steunovereenkomst, vermeld in artikel 30 van dit besluit, niet worden
nageleefd, kan het beslissingscomité bij het Hermesfonds de volgende nageleefd, kan het beslissingscomité bij het Hermesfonds de volgende
maatregelen treffen: maatregelen treffen:
1° de steunaanvrager in gebreke stellen; 1° de steunaanvrager in gebreke stellen;
2° de uitbetaling van de steun opschorten voor alle projecten waarvoor 2° de uitbetaling van de steun opschorten voor alle projecten waarvoor
het beslissingscomité bij het Hermesfonds steun heeft toegekend; het beslissingscomité bij het Hermesfonds steun heeft toegekend;
3° de steun niet uitbetalen; 3° de steun niet uitbetalen;
4° de steun herzien; 4° de steun herzien;
5° bijkomende voorwaarden opleggen. 5° bijkomende voorwaarden opleggen.

Art. 34.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds vordert de steun

Art. 34.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds vordert de steun

terug binnen tien jaar na de ontvangst van de steunaanvraag, met terug binnen tien jaar na de ontvangst van de steunaanvraag, met
behoud van de toepassing van de bepalingen in de wet van 16 mei 2003 behoud van de toepassing van de bepalingen in de wet van 16 mei 2003
tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de
begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de
gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de
controle door het Rekenhof, het decreet van 8 juli 2011 houdende controle door het Rekenhof, het decreet van 8 juli 2011 houdende
regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies
en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het
Rekenhof en de wet van 7 juni 1994 tot wijziging van het koninklijk Rekenhof en de wet van 7 juni 1994 tot wijziging van het koninklijk
besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen te doen in verband besluit van 31 mei 1933 betreffende de verklaringen te doen in verband
met subsidies, vergoedingen en toelagen van elke aard, die geheel of met subsidies, vergoedingen en toelagen van elke aard, die geheel of
gedeeltelijk ten laste van de Staat zijn, als: gedeeltelijk ten laste van de Staat zijn, als:
1° de voorwaarden, vermeld in artikel 41ter, § 2, van het decreet van 1° de voorwaarden, vermeld in artikel 41ter, § 2, van het decreet van
21 december 2001, de voorwaarden, vermeld in dit besluit, in de 21 december 2001, de voorwaarden, vermeld in dit besluit, in de
steunbeslissing of in de steunovereenkomst, vermeld in artikel 30 van steunbeslissing of in de steunovereenkomst, vermeld in artikel 30 van
dit besluit, gedurende de duur van de steunovereenkomst niet worden dit besluit, gedurende de duur van de steunovereenkomst niet worden
nageleefd; nageleefd;
2° de wettelijke informatie- en raadplegingsprocedures bij collectief 2° de wettelijke informatie- en raadplegingsprocedures bij collectief
ontslag binnen vijf jaar na de beëindiging van het project niet worden ontslag binnen vijf jaar na de beëindiging van het project niet worden
nageleefd. nageleefd.
In geval van terugvordering wordt de Europese referentierentevoet voor In geval van terugvordering wordt de Europese referentierentevoet voor
de terugvordering van onrechtmatig verleende staatssteun toegepast, de terugvordering van onrechtmatig verleende staatssteun toegepast,
die geldt op het moment van de steuntoekenning, vanaf het tijdstip van die geldt op het moment van de steuntoekenning, vanaf het tijdstip van
de eerste ingebrekestelling. de eerste ingebrekestelling.
HOOFDSTUK 6. - Georganiseerd beroep HOOFDSTUK 6. - Georganiseerd beroep

Art. 35.De steunaanvrager of de begunstigde van steun kan beroep

Art. 35.De steunaanvrager of de begunstigde van steun kan beroep

aantekenen bij het beslissingscomité bij het Hermesfonds tegen de aantekenen bij het beslissingscomité bij het Hermesfonds tegen de
volgende beslissingen: volgende beslissingen:
1° de beslissing van onontvankelijkheid; 1° de beslissing van onontvankelijkheid;
2° de beslissing tot weigering van de selectie van de steunaanvraag; 2° de beslissing tot weigering van de selectie van de steunaanvraag;
3° de beslissing tot weigering van de toekenning van de steun; 3° de beslissing tot weigering van de toekenning van de steun;
4° de beslissing tot ingebrekestelling; 4° de beslissing tot ingebrekestelling;
5° de beslissing tot herziening van de steun; 5° de beslissing tot herziening van de steun;
6° de beslissing tot terugvordering van steun. 6° de beslissing tot terugvordering van steun.
Het georganiseerd beroep is niet mogelijk als het beslissingscomité Het georganiseerd beroep is niet mogelijk als het beslissingscomité
bij het Hermesfonds beslist tot ingebrekestelling, herziening of bij het Hermesfonds beslist tot ingebrekestelling, herziening of
terugvordering van de steun op grond van feiten die direct eenvoudig terugvordering van de steun op grond van feiten die direct eenvoudig
vastgesteld kunnen worden. Dit betreft het niet tijdig indienen van de vastgesteld kunnen worden. Dit betreft het niet tijdig indienen van de
verslaggeving vermeld in dit besluit. verslaggeving vermeld in dit besluit.

Art. 36.Het beroep wordt schriftelijk ingediend binnen dertig

Art. 36.Het beroep wordt schriftelijk ingediend binnen dertig

werkdagen na de kennisgeving van de beslissing, vermeld in artikel 35, werkdagen na de kennisgeving van de beslissing, vermeld in artikel 35,
eerste lid. eerste lid.

Art. 37.De verzoeker in beroep krijgt een schriftelijke

Art. 37.De verzoeker in beroep krijgt een schriftelijke

ontvangstmelding binnen vijf werkdagen na de ontvangst van het beroep. ontvangstmelding binnen vijf werkdagen na de ontvangst van het beroep.

Art. 38.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist over het

Art. 38.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds beslist over het

beroep binnen zestig werkdagen na de ontvangst ervan. beroep binnen zestig werkdagen na de ontvangst ervan.

Art. 39.De verzoeker in beroep wordt schriftelijk op de hoogte

Art. 39.De verzoeker in beroep wordt schriftelijk op de hoogte

gebracht van de beroepsbeslissing binnen twee werkdagen na de gebracht van de beroepsbeslissing binnen twee werkdagen na de
beslissing, vermeld in artikel 38. beslissing, vermeld in artikel 38.

Art. 40.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een of meer

Art. 40.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds kan een of meer

externe deskundigen aanstellen en een bijkomend advies inwinnen. externe deskundigen aanstellen en een bijkomend advies inwinnen.
In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in In het geval, vermeld in het eerste lid, wordt de termijn, vermeld in
artikel 39, met dertig werkdagen verlengd. artikel 39, met dertig werkdagen verlengd.

Art. 41.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds werkt de nadere

Art. 41.Het beslissingscomité bij het Hermesfonds werkt de nadere

modaliteiten uit voor de indiening en de behandeling van aanvragen modaliteiten uit voor de indiening en de behandeling van aanvragen
voor een georganiseerd beroep. voor een georganiseerd beroep.
HOOFDSTUK 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van HOOFDSTUK 7. - Wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van
18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds voor 18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds voor
Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het
beslissingscomité bij dat fonds beslissingscomité bij dat fonds

Art. 42.Aan artikel 6, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering

Art. 42.Aan artikel 6, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering

van 18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds van 18 december 2015 houdende het beheer en de werking van het Fonds
voor Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het voor Flankerend Economisch en Innovatiebeleid en de werking van het
beslissingscomité bij dat fonds, gewijzigd bij de besluiten van de beslissingscomité bij dat fonds, gewijzigd bij de besluiten van de
Vlaamse Regering van 4 maart 2016, 12 mei 2017 en 22 december 2017, Vlaamse Regering van 4 maart 2016, 12 mei 2017 en 22 december 2017,
wordt een punt 11° toegevoegd, dat luidt als volgt: wordt een punt 11° toegevoegd, dat luidt als volgt:
"11° het besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2018 tot regeling "11° het besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2018 tot regeling
van steun aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en van steun aan projecten van collectief onderzoek en ontwikkeling en
collectieve kennisverspreiding.". collectieve kennisverspreiding.".
HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen

Art. 43.Dit besluit treedt in werking op datum van goedkeuring.

Art. 43.Dit besluit treedt in werking op datum van goedkeuring.

Art. 44.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch

Art. 44.De Vlaamse minister, bevoegd voor het technologisch

innovatiebeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit. innovatiebeleid, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 25 mei 2018. Brussel, 25 mei 2018.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
Bijlage. Kosten als vermeld in artikel 9 Bijlage. Kosten als vermeld in artikel 9
Als projectkosten kunnen in aanmerking worden genomen de kosten die, Als projectkosten kunnen in aanmerking worden genomen de kosten die,
na de startdatum die is opgenomen in de steunovereenkomst, vermeld in na de startdatum die is opgenomen in de steunovereenkomst, vermeld in
artikel 30, door de projectuitvoerders worden gemaakt en betaald zijn. artikel 30, door de projectuitvoerders worden gemaakt en betaald zijn.
Die kosten moeten noodzakelijk zijn, rechtstreeks aan het project Die kosten moeten noodzakelijk zijn, rechtstreeks aan het project
toegerekend kunnen worden en reëel zijn. toegerekend kunnen worden en reëel zijn.
De projectkosten omvatten de volgende kosten: De projectkosten omvatten de volgende kosten:
1° personeelskosten voor onderzoekers, onderzoekstechnici en 1° personeelskosten voor onderzoekers, onderzoekstechnici en
projectbeheerders voor onderzoek en ontwikkeling, alsook andere projectbeheerders voor onderzoek en ontwikkeling, alsook andere
personeelsleden die zich met het project bezighouden; personeelsleden die zich met het project bezighouden;
2° overige werkingskosten, die de volgende kosten omvatten: 2° overige werkingskosten, die de volgende kosten omvatten:
a) kosten van apparatuur, uitrusting, land en gebouwen die uitsluitend a) kosten van apparatuur, uitrusting, land en gebouwen die uitsluitend
en permanent, behalve als ze op commerciële basis worden afgestaan, en permanent, behalve als ze op commerciële basis worden afgestaan,
voor onderzoek worden gebruikt; voor onderzoek worden gebruikt;
b) kosten die verschuldigd zijn aan derden voor advies en soortgelijke b) kosten die verschuldigd zijn aan derden voor advies en soortgelijke
diensten, die uitsluitend voor de projectuitvoering worden gebruikt, diensten, die uitsluitend voor de projectuitvoering worden gebruikt,
met inbegrip van uitbestede activiteiten, aangekochte technische met inbegrip van uitbestede activiteiten, aangekochte technische
kennis, octrooien enzovoort; kennis, octrooien enzovoort;
c) extra algemene kosten die rechtstreeks uit de projectuitvoering c) extra algemene kosten die rechtstreeks uit de projectuitvoering
voortvloeien, maar die niet direct toewijsbaar zijn; voortvloeien, maar die niet direct toewijsbaar zijn;
d) andere exploitatiekosten, zoals die van materiaal, leveranties en d) andere exploitatiekosten, zoals die van materiaal, leveranties en
dergelijke, die rechtstreeks uit de projectuitvoering voortvloeien. dergelijke, die rechtstreeks uit de projectuitvoering voortvloeien.
Het is toegestaan extra algemene kosten en andere exploitatiekosten Het is toegestaan extra algemene kosten en andere exploitatiekosten
forfaitair te berekenen, met een maximum van 20 % van de directe forfaitair te berekenen, met een maximum van 20 % van de directe
kosten. kosten.
Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering
van 25 mei 2018 tot regeling van steun aan projecten van collectief van 25 mei 2018 tot regeling van steun aan projecten van collectief
onderzoek en ontwikkeling en collectieve kennisverspreiding. onderzoek en ontwikkeling en collectieve kennisverspreiding.
Brussel, 25 mei 2018. Brussel, 25 mei 2018.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport,
Ph. MUYTERS Ph. MUYTERS
^