Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 21/03/2014
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van het archiefbeheer "
Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van het archiefbeheer Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van het archiefbeheer
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
21 MAART 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van het 21 MAART 2014. - Besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van het
archiefbeheer archiefbeheer
De Vlaamse Regering, De Vlaamse Regering,
Gelet op het Archiefdecreet van 9 juli 2010, artikel 5, 7, 10 en 11; Gelet op het Archiefdecreet van 9 juli 2010, artikel 5, 7, 10 en 11;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de
begroting gegeven op 21 december 2011; begroting gegeven op 21 december 2011;
Gelet op het gemeenschappelijke advies van de Vlaamse Adviesraad voor Gelet op het gemeenschappelijke advies van de Vlaamse Adviesraad voor
Bestuurszaken en de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport Bestuurszaken en de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport
en Media, gegeven op 14 februari 2012; en Media, gegeven op 14 februari 2012;
Gelet op advies 51.018/3 van de Raad van State, gegeven op 27 maart Gelet op advies 51.018/3 van de Raad van State, gegeven op 27 maart
2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het arrest 57/2012 van het Grondwettelijk Hof van 3 mei 2012; Gelet op het arrest 57/2012 van het Grondwettelijk Hof van 3 mei 2012;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Op voorstel van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands
Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand en de Vlaamse minister Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand en de Vlaamse minister
van Leefmilieu, Natuur en Cultuur; van Leefmilieu, Natuur en Cultuur;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK 1. - Definities HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder:

1° Archiefdecreet: het Archiefdecreet van 9 juli 2010; 1° Archiefdecreet: het Archiefdecreet van 9 juli 2010;
2° minister: de Vlaamse minister bevoegd voor het algemeen beleid 2° minister: de Vlaamse minister bevoegd voor het algemeen beleid
inzake informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse inzake informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse
administratie; administratie;
3° steunpunt: het steunpunt voor bestuurlijk-administratieve 3° steunpunt: het steunpunt voor bestuurlijk-administratieve
archiefwerking, vermeld in artikel 27. archiefwerking, vermeld in artikel 27.
Van de toepassing van dit besluit zijn uitgesloten de Van de toepassing van dit besluit zijn uitgesloten de
archiefdocumenten: archiefdocumenten:
1° die geen nut meer hebben voor de administratie en die aan de 1° die geen nut meer hebben voor de administratie en die aan de
gemeenten en de districten, aan de provincies en aan de in artikel 4, gemeenten en de districten, aan de provincies en aan de in artikel 4,
6° tot 9°, van het Archiefdecreet bedoelde openbare instellingen 6° tot 9°, van het Archiefdecreet bedoelde openbare instellingen
toebehoren; toebehoren;
2° die aan de gemeenten en de districten en aan de provincies 2° die aan de gemeenten en de districten en aan de provincies
toebehoren, die nog een nut hebben voor de administratie en die toebehoren, die nog een nut hebben voor de administratie en die
betrekking hebben op een federale aangelegenheid. betrekking hebben op een federale aangelegenheid.
HOOFDSTUK 2. - De goede, geordende en toegankelijke staat van HOOFDSTUK 2. - De goede, geordende en toegankelijke staat van
archiefdocumenten archiefdocumenten

Art. 2.Archiefdocumenten bevinden zich in goede, geordende en

Art. 2.Archiefdocumenten bevinden zich in goede, geordende en

toegankelijke staat wanneer archiefdocumenten en de bijhorende toegankelijke staat wanneer archiefdocumenten en de bijhorende
metadata authentiek, betrouwbaar, integer en bruikbaar zijn. metadata authentiek, betrouwbaar, integer en bruikbaar zijn.
Archiefdocumenten moeten te allen tijde voorzien zijn van metadata. De Archiefdocumenten moeten te allen tijde voorzien zijn van metadata. De
archiefdocumenten en hun metadata vormen een onverbrekelijk en archiefdocumenten en hun metadata vormen een onverbrekelijk en
duurzaam geheel. duurzaam geheel.

Art. 3.De zorgdrager regelt het archiefbeheer in procedures die

Art. 3.De zorgdrager regelt het archiefbeheer in procedures die

doelmatigheid nastreven en de volgende aspecten regelen: doelmatigheid nastreven en de volgende aspecten regelen:
1° de toewijzing van verantwoordelijkheden; 1° de toewijzing van verantwoordelijkheden;
2° bewaarstrategieën voor digitale en analoge archiefdocumenten; 2° bewaarstrategieën voor digitale en analoge archiefdocumenten;
3° beveiliging; 3° beveiliging;
4° acquisitie en vervreemding; 4° acquisitie en vervreemding;
5° selectie; 5° selectie;
6° registratie van administratieve, technische en beheersmetadata; 6° registratie van administratieve, technische en beheersmetadata;
7° substitutie; 7° substitutie;
8° inventarisering; 8° inventarisering;
9° raadpleging; 9° raadpleging;
10° materieel beheer. 10° materieel beheer.
De zorgdrager waakt over de toepassing en evaluatie van deze De zorgdrager waakt over de toepassing en evaluatie van deze
procedures, overeenkomstig zijn eigen systeem van interne controle. procedures, overeenkomstig zijn eigen systeem van interne controle.
De zorgdrager baseert de procedures op internationaal aanvaarde De zorgdrager baseert de procedures op internationaal aanvaarde
normen. normen.

Art. 4.De zorgdrager beschikt over een geactualiseerd overzicht van

Art. 4.De zorgdrager beschikt over een geactualiseerd overzicht van

de staten die de onder hem berustende archiefdocumenten beschrijven, de staten die de onder hem berustende archiefdocumenten beschrijven,
met opgave van minstens: met opgave van minstens:
1° de context en structuur van de archiefdocumenten; 1° de context en structuur van de archiefdocumenten;
2° het ordeningssysteem; 2° het ordeningssysteem;
3° de beperkingen op de raadpleegbaarheid; 3° de beperkingen op de raadpleegbaarheid;
4° hun vindplaats of het informatiesysteem waarin ze zijn opgeslagen. 4° hun vindplaats of het informatiesysteem waarin ze zijn opgeslagen.

Art. 5.De minister kan voor de toepassing van artikel 2, 3 en 4

Art. 5.De minister kan voor de toepassing van artikel 2, 3 en 4

internationaal aanvaarde normen vastleggen. internationaal aanvaarde normen vastleggen.

Art. 6.Zorgdragers zorgen ervoor dat de uitvoerders van het

Art. 6.Zorgdragers zorgen ervoor dat de uitvoerders van het

archiefbeheer deskundig zijn door opleiding of door relevante archiefbeheer deskundig zijn door opleiding of door relevante
beroepservaring. beroepservaring.

Art. 7.De uitvoerders van het archiefbeheer leven een deontologische

Art. 7.De uitvoerders van het archiefbeheer leven een deontologische

code na en de verplichtingen eigen aan hun ambt. code na en de verplichtingen eigen aan hun ambt.
HOOFDSTUK 3. - De selectiecommissies en selectielijsten HOOFDSTUK 3. - De selectiecommissies en selectielijsten
Afdeling 1. - Oprichting en samenstelling van de selectiecommissies Afdeling 1. - Oprichting en samenstelling van de selectiecommissies

Art. 8.De Vlaamse Regering richt zeven selectiecommissies op:

Art. 8.De Vlaamse Regering richt zeven selectiecommissies op:

1° een selectiecommissie administratieve rechtscolleges; 1° een selectiecommissie administratieve rechtscolleges;
2° een selectiecommissie Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest; 2° een selectiecommissie Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest;
3° een selectiecommissie gemeenten; 3° een selectiecommissie gemeenten;
4° een selectiecommissie provincies; 4° een selectiecommissie provincies;
5° een selectiecommissie OCMW's; 5° een selectiecommissie OCMW's;
6° een selectiecommissie erediensten; 6° een selectiecommissie erediensten;
7° een selectiecommissie polders en wateringen. 7° een selectiecommissie polders en wateringen.
Elke selectiecommissie stelt een algemene selectielijst op en Elke selectiecommissie stelt een algemene selectielijst op en
actualiseert die op geregelde tijdstippen: actualiseert die op geregelde tijdstippen:
1° de selectiecommissie administratieve rechtscolleges, voor de 1° de selectiecommissie administratieve rechtscolleges, voor de
zorgdragers, vermeld in artikel 4, 1°, van het Archiefdecreet; zorgdragers, vermeld in artikel 4, 1°, van het Archiefdecreet;
2° de selectiecommissie Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest, voor de 2° de selectiecommissie Vlaamse Gemeenschap en Vlaams Gewest, voor de
zorgdragers, vermeld in artikel 4, 2°, van het Archiefdecreet; zorgdragers, vermeld in artikel 4, 2°, van het Archiefdecreet;
3° de selectiecommissie gemeenten, voor de zorgdragers, vermeld in 3° de selectiecommissie gemeenten, voor de zorgdragers, vermeld in
artikel 4, 3°, 5°, en, voor de andere gemeentelijke instellingen, artikel 4, 3°, 5°, en, voor de andere gemeentelijke instellingen,
artikel, 4, 9°, van het Archiefdecreet; artikel, 4, 9°, van het Archiefdecreet;
4° de selectiecommissie provincies, voor de zorgdragers, vermeld in 4° de selectiecommissie provincies, voor de zorgdragers, vermeld in
artikel 4, 4°, en, voor de andere provinciale instellingen, vermeld in artikel 4, 4°, en, voor de andere provinciale instellingen, vermeld in
artikel 4, 9°, van het Archiefdecreet; artikel 4, 9°, van het Archiefdecreet;
5° de selectiecommissie OCMW's, voor de zorgdragers, vermeld in 5° de selectiecommissie OCMW's, voor de zorgdragers, vermeld in
artikel 4, 6°, van het Archiefdecreet; artikel 4, 6°, van het Archiefdecreet;
6° de selectiecommissie erediensten, belast met het opstellen en het 6° de selectiecommissie erediensten, belast met het opstellen en het
actualiseren van de selectielijst voor de zorgdragers, vermeld in actualiseren van de selectielijst voor de zorgdragers, vermeld in
artikel 4, 7°, van het Archiefdecreet; artikel 4, 7°, van het Archiefdecreet;
7° de selectiecommissie polders en wateringen, belast met het 7° de selectiecommissie polders en wateringen, belast met het
opstellen en het actualiseren van de selectielijst voor de opstellen en het actualiseren van de selectielijst voor de
zorgdragers, vermeld in artikel 4, 8°, van het Archiefdecreet. zorgdragers, vermeld in artikel 4, 8°, van het Archiefdecreet.

Art. 9.Elke selectiecommissie is samengesteld uit maximaal tien

Art. 9.Elke selectiecommissie is samengesteld uit maximaal tien

effectieve en tien plaatsvervangende leden. effectieve en tien plaatsvervangende leden.

Art. 10.De effectieve en de plaatsvervangende leden van de

Art. 10.De effectieve en de plaatsvervangende leden van de

selectiecommissies moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: selectiecommissies moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
1° een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van het 1° een gedrag vertonen dat in overeenstemming is met de eisen van het
beoogde lidmaatschap; beoogde lidmaatschap;
2° de burgerlijke en politieke rechten genieten; 2° de burgerlijke en politieke rechten genieten;
3° aan de dienstplichtwetten voldoen; 3° aan de dienstplichtwetten voldoen;
4° een grondige expertise bezitten in of betrokken zijn bij de 4° een grondige expertise bezitten in of betrokken zijn bij de
archiefzorg of het archiefbeheer; archiefzorg of het archiefbeheer;
5° in hoge mate vertrouwd zijn met de werking en de bevoegdheden van 5° in hoge mate vertrouwd zijn met de werking en de bevoegdheden van
de zorgdragers waarvoor hun respectieve selectiecommissie bevoegd is. de zorgdragers waarvoor hun respectieve selectiecommissie bevoegd is.

Art. 11.De selectiecommissies die bevoegd zijn voor zorgdragers waar

Art. 11.De selectiecommissies die bevoegd zijn voor zorgdragers waar

archiefdocumenten berusten die voortvloeien uit federale bevoegdheden, archiefdocumenten berusten die voortvloeien uit federale bevoegdheden,
kunnen onder hun leden een vertegenwoordiger van het Algemeen kunnen onder hun leden een vertegenwoordiger van het Algemeen
Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën tellen. Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën tellen.

Art. 12.De Vlaamse Regering benoemt, op voordracht van de minister,

Art. 12.De Vlaamse Regering benoemt, op voordracht van de minister,

de effectieve en plaatsvervangende leden. Hun mandaat heeft een duur de effectieve en plaatsvervangende leden. Hun mandaat heeft een duur
van vijf jaar en is onbeperkt hernieuwbaar met een termijn van telkens van vijf jaar en is onbeperkt hernieuwbaar met een termijn van telkens
vijf jaar. vijf jaar.
De minister wijst onder de effectieve leden de voorzitter en de De minister wijst onder de effectieve leden de voorzitter en de
vicevoorzitter aan. vicevoorzitter aan.
Als een lid zijn mandaat voortijdig beëindigt, voltooit de Als een lid zijn mandaat voortijdig beëindigt, voltooit de
plaatsvervanger als effectief lid de lopende mandaatperiode van zijn plaatsvervanger als effectief lid de lopende mandaatperiode van zijn
voorganger. De Vlaamse Regering benoemt, op voorstel van de minister, voorganger. De Vlaamse Regering benoemt, op voorstel van de minister,
een plaatsvervanger. een plaatsvervanger.
De leden kunnen op ieder moment ontslag nemen. De minister kan het lid De leden kunnen op ieder moment ontslag nemen. De minister kan het lid
in het belang van de werking van de selectiecommissie en op zijn in het belang van de werking van de selectiecommissie en op zijn
gemotiveerd verzoek toestaan om in dienst te blijven tot maximaal de gemotiveerd verzoek toestaan om in dienst te blijven tot maximaal de
einddatum van het lopende mandaat. einddatum van het lopende mandaat.
De benoeming van een lid of van een plaatsvervangend lid wordt in De benoeming van een lid of van een plaatsvervangend lid wordt in
geval van grove nalatigheid, kennelijk wangedrag of tekortkomingen in geval van grove nalatigheid, kennelijk wangedrag of tekortkomingen in
de opdrachten van de selectiecommissie beëindigd door de Vlaamse de opdrachten van de selectiecommissie beëindigd door de Vlaamse
Regering, op eigen initiatief of op voorstel van de minister. Regering, op eigen initiatief of op voorstel van de minister.
In het geval dat het belang van de selectiecommissie dit vereist kan In het geval dat het belang van de selectiecommissie dit vereist kan
de minister, na het lid of plaatsvervangend lid te hebben gehoord, de minister, na het lid of plaatsvervangend lid te hebben gehoord,
schorsen. schorsen.
Afdeling 2. - Werking van de selectiecommissies Afdeling 2. - Werking van de selectiecommissies

Art. 13.De selectiecommissies vergaderen na bijeenroeping door de

Art. 13.De selectiecommissies vergaderen na bijeenroeping door de

voorzitter of, als de voorzitter verhinderd is, na bijeenroeping door voorzitter of, als de voorzitter verhinderd is, na bijeenroeping door
de vicevoorzitter. de vicevoorzitter.

Art. 14.Elke selectiecommissie beschikt over een secretaris, die geen

Art. 14.Elke selectiecommissie beschikt over een secretaris, die geen

stemrecht heeft. Het steunpunt stelt de secretaris aan. stemrecht heeft. Het steunpunt stelt de secretaris aan.
Alle briefwisseling en communicatie met de selectiecommissies wordt Alle briefwisseling en communicatie met de selectiecommissies wordt
gericht aan het adres van het steunpunt. gericht aan het adres van het steunpunt.

Art. 15.De secretaris stelt de verslagen van de selectiecommissies

Art. 15.De secretaris stelt de verslagen van de selectiecommissies

op. Die verslagen zijn openbaar. Ze worden bewaard en bekendgemaakt op. Die verslagen zijn openbaar. Ze worden bewaard en bekendgemaakt
door het steunpunt na goedkeuring door de respectieve door het steunpunt na goedkeuring door de respectieve
selectiecommissie. selectiecommissie.

Art. 16.In het kader van de uitvoering van hun opdrachten kunnen de

Art. 16.In het kader van de uitvoering van hun opdrachten kunnen de

selectiecommissies experten uitnodigen. selectiecommissies experten uitnodigen.

Art. 17.Om de onderlinge consistentie van de selectielijsten te

Art. 17.Om de onderlinge consistentie van de selectielijsten te

waarborgen, kunnen de selectiecommissies gezamenlijk vergaderen of waarborgen, kunnen de selectiecommissies gezamenlijk vergaderen of
werkgroepen oprichten. werkgroepen oprichten.
De werkgroepen hebben een adviesbevoegdheid en kunnen geen De werkgroepen hebben een adviesbevoegdheid en kunnen geen
beslissingen nemen namens de selectiecommissies die hen hebben beslissingen nemen namens de selectiecommissies die hen hebben
opgericht. opgericht.

Art. 18.De selectiecommissies stellen gezamenlijk een huishoudelijk

Art. 18.De selectiecommissies stellen gezamenlijk een huishoudelijk

reglement op, dat minstens het volgende regelt: reglement op, dat minstens het volgende regelt:
1° de bevoegdheden van de voorzitter en de vicevoorzitter; 1° de bevoegdheden van de voorzitter en de vicevoorzitter;
2° de wijze van bijeenroeping en beraadslaging; 2° de wijze van bijeenroeping en beraadslaging;
3° de frequentie van de vergaderingen; 3° de frequentie van de vergaderingen;
4° de verplichtingen van de leden; 4° de verplichtingen van de leden;
5° het uitnodigen van experten; 5° het uitnodigen van experten;
6° het opstellen van selectielijsten; 6° het opstellen van selectielijsten;
7° het actualiseren van selectielijsten. 7° het actualiseren van selectielijsten.
Dit huishoudelijk reglement en de wijzigingen erin worden ter Dit huishoudelijk reglement en de wijzigingen erin worden ter
goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse Regering. goedkeuring voorgelegd aan de Vlaamse Regering.

Art. 19.§ 1. De leden van de selectiecommissies hebben per

Art. 19.§ 1. De leden van de selectiecommissies hebben per

vergadering recht op een reis- en maaltijdvergoeding, overeenkomstig vergadering recht op een reis- en maaltijdvergoeding, overeenkomstig
de regeling die van toepassing is op de personeelsleden van de de regeling die van toepassing is op de personeelsleden van de
diensten van de Vlaamse overheid. diensten van de Vlaamse overheid.
Die vergoedingen worden voor ten hoogste twaalf vergaderingen per jaar Die vergoedingen worden voor ten hoogste twaalf vergaderingen per jaar
per lid toegekend. per lid toegekend.
§ 2. De vergoedingen worden uitbetaald op basis van de goedgekeurde § 2. De vergoedingen worden uitbetaald op basis van de goedgekeurde
verslagen en de daarin opgenomen gegevens over de aanwezigheden. verslagen en de daarin opgenomen gegevens over de aanwezigheden.
De vergoedingen mogen gegroepeerd per jaar uitbetaald worden. De vergoedingen mogen gegroepeerd per jaar uitbetaald worden.
§ 3. Als een vergadering wordt beschouwd: § 3. Als een vergadering wordt beschouwd:
1° een vergadering van een selectiecommissie; 1° een vergadering van een selectiecommissie;
2° een gezamenlijke vergadering van twee of meer selectiecommissies, 2° een gezamenlijke vergadering van twee of meer selectiecommissies,
als vermeld in artikel 18; als vermeld in artikel 18;
3° een vergadering van een werkgroep, als vermeld in artikel 17. 3° een vergadering van een werkgroep, als vermeld in artikel 17.
Twee of meer vergaderingen op dezelfde dag gelden als één vergadering. Twee of meer vergaderingen op dezelfde dag gelden als één vergadering.
§ 4. De minister kan de uitbetaling van de reis- en § 4. De minister kan de uitbetaling van de reis- en
maaltijdvergoedingen nader bepalen. maaltijdvergoedingen nader bepalen.
Afdeling 3. - Opstelling en bekrachtiging van de selectielijsten Afdeling 3. - Opstelling en bekrachtiging van de selectielijsten

Art. 20.Een selectielijst bevat minstens:

Art. 20.Een selectielijst bevat minstens:

1° een titel waaruit blijkt op welke zorgdragers ze betrekking heeft; 1° een titel waaruit blijkt op welke zorgdragers ze betrekking heeft;
2° een verantwoording die de werkwijze bevat, als vermeld in artikel 2° een verantwoording die de werkwijze bevat, als vermeld in artikel
11, § 3, van het Archiefdecreet, gehanteerd bij de opstelling of 11, § 3, van het Archiefdecreet, gehanteerd bij de opstelling of
actualisering; actualisering;
3° een classificatie die de volgende gegevens bevat: 3° een classificatie die de volgende gegevens bevat:
a) een systematische beschrijving van de categorieën a) een systematische beschrijving van de categorieën
archiefdocumenten; archiefdocumenten;
b) voor elke categorie de minimale bewaartermijn; b) voor elke categorie de minimale bewaartermijn;
c) de wettelijke grondslag op basis waarvan de bewaartermijn is c) de wettelijke grondslag op basis waarvan de bewaartermijn is
vastgesteld; vastgesteld;
d) voor elke categorie de definitieve bestemming na het verstrijken d) voor elke categorie de definitieve bestemming na het verstrijken
van de bewaartermijn, namelijk vernietigen of bewaren; van de bewaartermijn, namelijk vernietigen of bewaren;
e) een toelichting als die aangewezen is. e) een toelichting als die aangewezen is.

Art. 21.§ 1. De selectiecommissies zijn verantwoordelijk voor de

Art. 21.§ 1. De selectiecommissies zijn verantwoordelijk voor de

onderlinge consistentie van de selectielijsten. onderlinge consistentie van de selectielijsten.
Als dat noodzakelijk is om de onderlinge consistentie te waarborgen Als dat noodzakelijk is om de onderlinge consistentie te waarborgen
kan het steunpunt beslissingen van de selectiecommissies inhoudelijk kan het steunpunt beslissingen van de selectiecommissies inhoudelijk
voorbereiden. De minister kan daarvoor nadere bepalingen vaststellen. voorbereiden. De minister kan daarvoor nadere bepalingen vaststellen.
§ 2. Selectielijsten zijn onderling consistent als er geen tegenspraak § 2. Selectielijsten zijn onderling consistent als er geen tegenspraak
is tussen: is tussen:
1° de selectielijsten en de regelgeving; 1° de selectielijsten en de regelgeving;
2° de algemene en de specifieke selectielijsten binnen hetzelfde 2° de algemene en de specifieke selectielijsten binnen hetzelfde
bestuursniveau; bestuursniveau;
3° de algemene en specifieke selectielijsten van elk bestuursniveau. 3° de algemene en specifieke selectielijsten van elk bestuursniveau.
§ 3. Als een selectiecommissie een tegenspraak vaststelt waarvan de § 3. Als een selectiecommissie een tegenspraak vaststelt waarvan de
oplossing buiten de bevoegdheid van de selectiecommissies valt, kan ze oplossing buiten de bevoegdheid van de selectiecommissies valt, kan ze
dat meedelen aan de Vlaamse Regering. dat meedelen aan de Vlaamse Regering.

Art. 22.Een selectielijst is opgesteld na de beslissing van de

Art. 22.Een selectielijst is opgesteld na de beslissing van de

bevoegde selectiecommissie. bevoegde selectiecommissie.
De selectiecommissies beraadslagen en beslissen over de opstelling van De selectiecommissies beraadslagen en beslissen over de opstelling van
selectielijsten bij aanwezigheid van de meerderheid van de leden. selectielijsten bij aanwezigheid van de meerderheid van de leden.
De selectiecommissies beslissen bij meerderheid van stemmen van de De selectiecommissies beslissen bij meerderheid van stemmen van de
aanwezige leden over de opstelling van de selectielijsten. Bij staking aanwezige leden over de opstelling van de selectielijsten. Bij staking
van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend. van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

Art. 23.Een opgestelde selectielijst wordt binnen dertig dagen na de

Art. 23.Een opgestelde selectielijst wordt binnen dertig dagen na de

opstelling bezorgd aan de Vlaamse Regering ter bekrachtiging, opstelling bezorgd aan de Vlaamse Regering ter bekrachtiging,
overeenkomstig artikel 11, § 4, van het Archiefdecreet. overeenkomstig artikel 11, § 4, van het Archiefdecreet.
De door de Vlaamse Regering bekrachtigde selectielijsten zijn openbaar De door de Vlaamse Regering bekrachtigde selectielijsten zijn openbaar
en worden bekendgemaakt door het steunpunt. en worden bekendgemaakt door het steunpunt.

Art. 24.Selectielijsten zijn geldig voor de duur van ten hoogste tien

Art. 24.Selectielijsten zijn geldig voor de duur van ten hoogste tien

jaar. jaar.
De selectiecommissies kunnen op elk moment selectielijsten vervangen De selectiecommissies kunnen op elk moment selectielijsten vervangen
door geactualiseerde selectielijsten op te stellen en ter door geactualiseerde selectielijsten op te stellen en ter
bekrachtiging te bezorgen aan de Vlaamse Regering. bekrachtiging te bezorgen aan de Vlaamse Regering.

Art. 25.Zorgdragers kunnen specifieke selectielijsten voorleggen aan

Art. 25.Zorgdragers kunnen specifieke selectielijsten voorleggen aan

de bevoegde selectiecommissie. Die selectielijsten worden opgemaakt, de bevoegde selectiecommissie. Die selectielijsten worden opgemaakt,
geactualiseerd en opgesteld overeenkomstig artikel 21, 22 en 23. geactualiseerd en opgesteld overeenkomstig artikel 21, 22 en 23.
HOOFDSTUK 4. - Ondersteuning van het archiefbeheer HOOFDSTUK 4. - Ondersteuning van het archiefbeheer

Art. 26.Om de archiefzorg en het archiefbeheer bij zorgdragers te

Art. 26.Om de archiefzorg en het archiefbeheer bij zorgdragers te

ondersteunen, wordt een steunpunt voor bestuurlijk-administratieve ondersteunen, wordt een steunpunt voor bestuurlijk-administratieve
archiefwerking opgericht dat belast is met de uitvoering van de taken, archiefwerking opgericht dat belast is met de uitvoering van de taken,
vermeld in artikel 10 van het Archiefdecreet. vermeld in artikel 10 van het Archiefdecreet.
Het steunpunt is ondergebracht bij het Agentschap Facilitair Bedrijf Het steunpunt is ondergebracht bij het Agentschap Facilitair Bedrijf
van het beleidsdomein Bestuurszaken. van het beleidsdomein Bestuurszaken.

Art. 27.Een stuurgroep wordt opgericht die als doel heeft afstemming

Art. 27.Een stuurgroep wordt opgericht die als doel heeft afstemming

te bereiken in de uitvoering van de taken van het steunpunt tussen de te bereiken in de uitvoering van de taken van het steunpunt tussen de
beleidsvelden Bestuurszaken, Cultuur en Binnenlandse Aangelegenheden. beleidsvelden Bestuurszaken, Cultuur en Binnenlandse Aangelegenheden.
De stuurgroep is samengesteld uit een vertegenwoordiger van: De stuurgroep is samengesteld uit een vertegenwoordiger van:
1° het Agentschap Facilitair Bedrijf; 1° het Agentschap Facilitair Bedrijf;
2° het Agentschap Binnenlands Bestuur; 2° het Agentschap Binnenlands Bestuur;
3° het Agentschap Kunsten en Erfgoed. 3° het Agentschap Kunsten en Erfgoed.
De stuurgroep kan uitgebreid worden met: De stuurgroep kan uitgebreid worden met:
1° vertegenwoordigers van de zorgdragers; 1° vertegenwoordigers van de zorgdragers;
2° personen die een grondige expertise bezitten in of betrokken zijn 2° personen die een grondige expertise bezitten in of betrokken zijn
bij de archiefzorg en het archiefbeheer. bij de archiefzorg en het archiefbeheer.
Deze hebben een raadgevende stem. Deze hebben een raadgevende stem.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen

Art. 28.De Vlaamse minister bevoegd voor het algemeen beleid inzake

Art. 28.De Vlaamse minister bevoegd voor het algemeen beleid inzake

informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse administratie en informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse administratie en
de Vlaamse minister bevoegd voor culturele aangelegenheden zijn, ieder de Vlaamse minister bevoegd voor culturele aangelegenheden zijn, ieder
wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit. wat hem of haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 21 maart 2014. Brussel, 21 maart 2014.
De minister-president van de Vlaamse Regering, De minister-president van de Vlaamse Regering,
K. PEETERS K. PEETERS
De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur,
Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand,
G. BOURGEOIS G. BOURGEOIS
De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur, De Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
J. SCHAUVLIEGE J. SCHAUVLIEGE
^