| Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de samenwerkingsinitiatieven eerstelijnsgezondheidszorg | Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de samenwerkingsinitiatieven eerstelijnsgezondheidszorg |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| 19 DECEMBER 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de | 19 DECEMBER 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de |
| samenwerkingsinitiatieven eerstelijnsgezondheidszorg | samenwerkingsinitiatieven eerstelijnsgezondheidszorg |
| De Vlaamse Regering, | De Vlaamse Regering, |
| Gelet op het decreet van 3 maart 2004 betreffende de | Gelet op het decreet van 3 maart 2004 betreffende de |
| eerstelijnsgezondheidszorg en de samenwerking tussen de | eerstelijnsgezondheidszorg en de samenwerking tussen de |
| zorgaanbieders, artikel 8, artikel 10, § 2 en § 3, artikel 12, § 3, | zorgaanbieders, artikel 8, artikel 10, § 2 en § 3, artikel 12, § 3, |
| artikel 13, § 1, artikel 18, § 3, artikel 20, § 3 en artikel 24, § 1, | artikel 13, § 1, artikel 18, § 3, artikel 20, § 3 en artikel 24, § 1, |
| gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2006; | gewijzigd bij het decreet van 16 juni 2006; |
| Gelet op het decreet van 7 december 2007 houdende de oprichting van de | Gelet op het decreet van 7 december 2007 houdende de oprichting van de |
| Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en | Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en |
| Gezinsbeleid en van een Adviescommissie voor Voorzieningen van | Gezinsbeleid en van een Adviescommissie voor Voorzieningen van |
| Welzijn, Volksgezondheid en Gezin; | Welzijn, Volksgezondheid en Gezin; |
| Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1990 | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1990 |
| houdende coördinatie en ondersteuning van de thuisverzorging; | houdende coördinatie en ondersteuning van de thuisverzorging; |
| Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de | Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de |
| begroting, gegeven op 10 juli 2008; | begroting, gegeven op 10 juli 2008; |
| Gelet op het advies van de Raad van State, nr. 44.935/1/V, gegeven op | Gelet op het advies van de Raad van State, nr. 44.935/1/V, gegeven op |
| 12 september 2008 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, | 12 september 2008 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, |
| van de gecoördineerde wetten op de Raad van State; | van de gecoördineerde wetten op de Raad van State; |
| Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en | Op voorstel van de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en |
| Gezin; | Gezin; |
| Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
| Besluit : | Besluit : |
| HOOFDSTUK I. - Definities | HOOFDSTUK I. - Definities |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : |
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : |
| 1° aanvrager : een rechtspersoon of de Vlaamse Gemeenschapscommissie | 1° aanvrager : een rechtspersoon of de Vlaamse Gemeenschapscommissie |
| die een aanvraag tot erkenning als samenwerkingsinitiatief | die een aanvraag tot erkenning als samenwerkingsinitiatief |
| eerstelijnsgezondheidszorg indient; | eerstelijnsgezondheidszorg indient; |
| 2° Administrateur-generaal : de leidend ambtenaar van het Vlaams | 2° Administrateur-generaal : de leidend ambtenaar van het Vlaams |
| Agentschap Zorg en Gezondheid; | Agentschap Zorg en Gezondheid; |
| 3° Agentschap : het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, opgericht | 3° Agentschap : het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, opgericht |
| bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2004 tot oprichting | bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2004 tot oprichting |
| van het intern verzelfstandigd agentschap 'Zorg en Gezondheid'; | van het intern verzelfstandigd agentschap 'Zorg en Gezondheid'; |
| 4° Eerstelijnsdecreet : het decreet van 3 maart 2004 betreffende de | 4° Eerstelijnsdecreet : het decreet van 3 maart 2004 betreffende de |
| eerstelijnsgezondheidszorg en de samenwerking tussen de | eerstelijnsgezondheidszorg en de samenwerking tussen de |
| zorgaanbieders; | zorgaanbieders; |
| 5° Geïntegreerde Dienst voor Thuisverzorging : een dienst erkend | 5° Geïntegreerde Dienst voor Thuisverzorging : een dienst erkend |
| overeenkomstig het koninklijk besluit van 8 juli 2002 tot vaststelling | overeenkomstig het koninklijk besluit van 8 juli 2002 tot vaststelling |
| van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten | van de normen voor de bijzondere erkenning van geïntegreerde diensten |
| voor thuisverzorging; | voor thuisverzorging; |
| 6° Logo : een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband | 6° Logo : een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband |
| voor loco-regionaal gezondheidsoverleg en -organisatie binnen een | voor loco-regionaal gezondheidsoverleg en -organisatie binnen een |
| geografisch aaneengesloten gebied als vermeld in artikel 2, 19°, van | geografisch aaneengesloten gebied als vermeld in artikel 2, 19°, van |
| het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve | het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve |
| gezondheidsbeleid; | gezondheidsbeleid; |
| 7° lokaal dienstencentrum, afgekort LDC : een voorziening als vermeld | 7° lokaal dienstencentrum, afgekort LDC : een voorziening als vermeld |
| in artikel 6 en 7 van het decreet van 14 juli 1998 houdende de | in artikel 6 en 7 van het decreet van 14 juli 1998 houdende de |
| erkenning en de subsidiëring van verenigingen en welzijnvoorzieningen | erkenning en de subsidiëring van verenigingen en welzijnvoorzieningen |
| in de thuiszorg; | in de thuiszorg; |
| 8° lokaal sociaal beleid : het geheel van de beleidsbepaling en acties | 8° lokaal sociaal beleid : het geheel van de beleidsbepaling en acties |
| van het lokaal bestuur en de acties van lokale actoren, met het oog op | van het lokaal bestuur en de acties van lokale actoren, met het oog op |
| het garanderen van de toegang van elke burger tot de rechten, | het garanderen van de toegang van elke burger tot de rechten, |
| vastgelegd in artikel 23 en 24, § 3, van de Grondwet, vermeld in het | vastgelegd in artikel 23 en 24, § 3, van de Grondwet, vermeld in het |
| decreet van 19 maart 2004 betreffende het lokaal sociaal beleid; | decreet van 19 maart 2004 betreffende het lokaal sociaal beleid; |
| 9° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid; | 9° minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid; |
| 10° multidisciplinair zorgtraject : een wetenschappelijk onderbouwde | 10° multidisciplinair zorgtraject : een wetenschappelijk onderbouwde |
| beschrijving van de verschillende stappen in een multidisciplinaire | beschrijving van de verschillende stappen in een multidisciplinaire |
| zorgverlening; | zorgverlening; |
| 11° organisatie van multidisciplinair overleg : het samenbrengen van | 11° organisatie van multidisciplinair overleg : het samenbrengen van |
| zorgaanbieders van verschillende disciplines, het bieden van | zorgaanbieders van verschillende disciplines, het bieden van |
| praktische en administratieve ondersteuning bij dat overleg en het | praktische en administratieve ondersteuning bij dat overleg en het |
| bewaken van de voortgangscontrole van dat overleg; | bewaken van de voortgangscontrole van dat overleg; |
| 12° regionaal dienstencentrum, afgekort RDC : een voorziening als | 12° regionaal dienstencentrum, afgekort RDC : een voorziening als |
| vermeld in artikel 8 en 9 van het decreet van 14 juli 1998 houdende de | vermeld in artikel 8 en 9 van het decreet van 14 juli 1998 houdende de |
| erkenning en de subsidiëring van verenigingen en welzijnvoorzieningen | erkenning en de subsidiëring van verenigingen en welzijnvoorzieningen |
| in de thuiszorg; | in de thuiszorg; |
| 13° samenwerkingsinitiatief eerstelijnsgezondheidszorg, afgekort SEL : | 13° samenwerkingsinitiatief eerstelijnsgezondheidszorg, afgekort SEL : |
| een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband van | een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband van |
| vertegenwoordigers van zorgaanbieders en eventueel van | vertegenwoordigers van zorgaanbieders en eventueel van |
| vertegenwoordigers van mantelzorgers of vrijwilligers, dat gericht is | vertegenwoordigers van mantelzorgers of vrijwilligers, dat gericht is |
| op de optimalisatie van de zorg binnen een geografisch afgebakend | op de optimalisatie van de zorg binnen een geografisch afgebakend |
| werkgebied als vermeld in artikel 2, 11°, van het Eerstelijnsdecreet; | werkgebied als vermeld in artikel 2, 11°, van het Eerstelijnsdecreet; |
| 14° vrijwilliger : een persoon als vermeld in artikel 2, 12° van het | 14° vrijwilliger : een persoon als vermeld in artikel 2, 12° van het |
| Eerstelijnsdecreet; | Eerstelijnsdecreet; |
| 15° vrijwilligersorganisaties : elke feitelijke vereniging of private | 15° vrijwilligersorganisaties : elke feitelijke vereniging of private |
| rechtspersoon zonder winstoogmerk die werkt met vrijwilligers; | rechtspersoon zonder winstoogmerk die werkt met vrijwilligers; |
| 16° zorgaanbieder : een organisatie, dienst of persoon als vermeld in | 16° zorgaanbieder : een organisatie, dienst of persoon als vermeld in |
| artikel 2, 16°, van het Eerstelijnsdecreet; | artikel 2, 16°, van het Eerstelijnsdecreet; |
| 17° zorgbemiddelaar : persoon, aangewezen door een gebruiker of | 17° zorgbemiddelaar : persoon, aangewezen door een gebruiker of |
| mantelzorger, die de taken van de zorgaanbieders, mantelzorgers en | mantelzorger, die de taken van de zorgaanbieders, mantelzorgers en |
| vrijwilligers op elkaar afstemt en op de behoeften van de gebruiker; | vrijwilligers op elkaar afstemt en op de behoeften van de gebruiker; |
| 18° Zorgregiodecreet : het decreet van 23 mei 2003 betreffende de | 18° Zorgregiodecreet : het decreet van 23 mei 2003 betreffende de |
| indeling in zorgregio's en betreffende de samenwerking en programmatie | indeling in zorgregio's en betreffende de samenwerking en programmatie |
| van gezondheidsvoorzieningen en welzijnsvoorzieningen. | van gezondheidsvoorzieningen en welzijnsvoorzieningen. |
| HOOFDSTUK II. - Werkgebied | HOOFDSTUK II. - Werkgebied |
Art. 2.Om het werkgebied van de SEL's te bepalen, wordt het |
Art. 2.Om het werkgebied van de SEL's te bepalen, wordt het |
| Zorgregiodecreet toegepast. Het werkgebied van die SEL's komt overeen | Zorgregiodecreet toegepast. Het werkgebied van die SEL's komt overeen |
| met een gebied van een regionale stad als vermeld in de tabel die als | met een gebied van een regionale stad als vermeld in de tabel die als |
| bijlage bij het Zorgregiodecreet is gevoegd. Er is een bijkomend SEL | bijlage bij het Zorgregiodecreet is gevoegd. Er is een bijkomend SEL |
| waarvan het werkgebied samenvalt met het tweetalig gebied | waarvan het werkgebied samenvalt met het tweetalig gebied |
| Brussel-Hoofdstad. | Brussel-Hoofdstad. |
| Op het niveau van een kleine stad als vermeld in de tabel die als | Op het niveau van een kleine stad als vermeld in de tabel die als |
| bijlage bij het Zorgregiodecreet is gevoegd, kan een afdeling van een | bijlage bij het Zorgregiodecreet is gevoegd, kan een afdeling van een |
| SEL worden opgericht. | SEL worden opgericht. |
| In een gebied van een regionale stad en in het tweetalig gebied | In een gebied van een regionale stad en in het tweetalig gebied |
| Brussel-Hoofdstad kan er maar een SEL gevestigd zijn. | Brussel-Hoofdstad kan er maar een SEL gevestigd zijn. |
| HOOFDSTUK III. - Opdrachten en taken | HOOFDSTUK III. - Opdrachten en taken |
Art. 3.Een SEL richt zich tot de zorgbehoevende gebruikers en hun |
Art. 3.Een SEL richt zich tot de zorgbehoevende gebruikers en hun |
| omgeving, de zorgaanbieders en de bevolking. | omgeving, de zorgaanbieders en de bevolking. |
Art. 4.De opdrachten en de taken van een SEL zijn de volgende : |
Art. 4.De opdrachten en de taken van een SEL zijn de volgende : |
| 1° het opmaken en regelmatig actualiseren van een volledig overzicht | 1° het opmaken en regelmatig actualiseren van een volledig overzicht |
| van de zorgaanbieders, verenigingen van mantelzorgers en gebruikers en | van de zorgaanbieders, verenigingen van mantelzorgers en gebruikers en |
| de vrijwilligersorganisaties binnen zijn eigen werkgebied. Dat | de vrijwilligersorganisaties binnen zijn eigen werkgebied. Dat |
| overzicht wordt ter beschikking gesteld, onder andere, via een website | overzicht wordt ter beschikking gesteld, onder andere, via een website |
| die voor iedereen toegankelijk is; | die voor iedereen toegankelijk is; |
| 2° het actief bekendmaken van het geactualiseerde overzicht, vermeld | 2° het actief bekendmaken van het geactualiseerde overzicht, vermeld |
| in punt 1°, aan de kleinstedelijke afdelingen van een SEL, de | in punt 1°, aan de kleinstedelijke afdelingen van een SEL, de |
| zorgaanbieders, de vrijwilligersorganisaties en de verenigingen van | zorgaanbieders, de vrijwilligersorganisaties en de verenigingen van |
| mantelzorgers en de gebruikers binnen het werkgebied van een SEL; | mantelzorgers en de gebruikers binnen het werkgebied van een SEL; |
| 3° het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met minstens de | 3° het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met minstens de |
| ziekenhuizen, rusthuizen en rust- en verzorgingstehuizen, | ziekenhuizen, rusthuizen en rust- en verzorgingstehuizen, |
| dagverzorgingscentra en centra voor kortverblijf om het zorgcontinuüm | dagverzorgingscentra en centra voor kortverblijf om het zorgcontinuüm |
| te verzekeren. Die overeenkomsten hebben tot doel een vlotte overgang | te verzekeren. Die overeenkomsten hebben tot doel een vlotte overgang |
| te realiseren van de thuissituatie naar een residentiële of | te realiseren van de thuissituatie naar een residentiële of |
| semi-residentiële voorziening of ziekenhuis en omgekeerd; | semi-residentiële voorziening of ziekenhuis en omgekeerd; |
| 4° het ondersteunen van de progressieve invoering van | 4° het ondersteunen van de progressieve invoering van |
| multidisciplinaire zorgtrajecten; | multidisciplinaire zorgtrajecten; |
| 5° het aanreiken en promoten van het elektronische zorgplan; | 5° het aanreiken en promoten van het elektronische zorgplan; |
| 6° het organiseren of ondersteunen van multidisciplinaire vormingen om | 6° het organiseren of ondersteunen van multidisciplinaire vormingen om |
| de zorgaanbieders, onder meer, te leren omgaan met multidisciplinaire | de zorgaanbieders, onder meer, te leren omgaan met multidisciplinaire |
| zorgtrajecten, om de multidisciplinaire samenwerking te bevorderen en | zorgtrajecten, om de multidisciplinaire samenwerking te bevorderen en |
| om het gebruik van elektronische zorgplannen en andere elektronische | om het gebruik van elektronische zorgplannen en andere elektronische |
| toepassingen te ondersteunen; | toepassingen te ondersteunen; |
| 7° het bewaken van de procedures die betrekking hebben op de evaluatie | 7° het bewaken van de procedures die betrekking hebben op de evaluatie |
| van het zelfzorgvermogen en de kwaliteitsvolle uitwerking van het | van het zelfzorgvermogen en de kwaliteitsvolle uitwerking van het |
| zorgplan; | zorgplan; |
| 8° het verlenen van adviezen, op eigen initiatief of op verzoek van de | 8° het verlenen van adviezen, op eigen initiatief of op verzoek van de |
| Vlaamse overheid, en het signaleren aan het agentschap van | Vlaamse overheid, en het signaleren aan het agentschap van |
| goedepraktijkvoorbeelden en van eventuele probleemsituaties; | goedepraktijkvoorbeelden en van eventuele probleemsituaties; |
| 9° het toezicht houden op de organisatie van een multidisciplinair | 9° het toezicht houden op de organisatie van een multidisciplinair |
| overleg in het kader van een zorgplan door de gebruiker zelf, zijn | overleg in het kader van een zorgplan door de gebruiker zelf, zijn |
| wettelijke vertegenwoordiger, een mantelzorger, een vrijwilliger of | wettelijke vertegenwoordiger, een mantelzorger, een vrijwilliger of |
| zorgaanbieder; | zorgaanbieder; |
| 10° het faciliteren van het multidisciplinair overleg door de | 10° het faciliteren van het multidisciplinair overleg door de |
| personen, vermeld in punt 9°, indien gewenst, toe te leiden naar een | personen, vermeld in punt 9°, indien gewenst, toe te leiden naar een |
| regionaal dienstencentrum of een sociale dienst van een openbaar | regionaal dienstencentrum of een sociale dienst van een openbaar |
| centrum voor maatschappelijk welzijn of naar een zorgaanbieder die | centrum voor maatschappelijk welzijn of naar een zorgaanbieder die |
| zijn bereidheid hiertoe kenbaar gemaakt heeft aan een SEL of aan een | zijn bereidheid hiertoe kenbaar gemaakt heeft aan een SEL of aan een |
| kleinstedelijke afdeling van een SEL voor de organisatie van dit | kleinstedelijke afdeling van een SEL voor de organisatie van dit |
| multidisciplinair overleg. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad | multidisciplinair overleg. In het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad |
| kan deze toeleiding ook naar een lokaal dienstencentrum gebeuren; | kan deze toeleiding ook naar een lokaal dienstencentrum gebeuren; |
| 11° het zelf organiseren van een multidisciplinair overleg als de | 11° het zelf organiseren van een multidisciplinair overleg als de |
| organisaties, vermeld in punt 10°, nalaten dat overleg te laten | organisaties, vermeld in punt 10°, nalaten dat overleg te laten |
| plaatsvinden binnen een redelijke termijn na de aanvraag tot overleg | plaatsvinden binnen een redelijke termijn na de aanvraag tot overleg |
| en in ieder geval binnen de termijn van een maand; | en in ieder geval binnen de termijn van een maand; |
| 12° het adviseren van de lokale besturen bij de opmaak van het | 12° het adviseren van de lokale besturen bij de opmaak van het |
| onderdeel eerste lijn van hun lokaal sociaal beleidsplan. | onderdeel eerste lijn van hun lokaal sociaal beleidsplan. |
Art. 5.§ 1. Een SEL houdt rekening met specifieke behoeften van delen |
Art. 5.§ 1. Een SEL houdt rekening met specifieke behoeften van delen |
| van zijn werkgebied. | van zijn werkgebied. |
| Als een meerderheid van zorgaanbieders, behorend tot de categorieën | Als een meerderheid van zorgaanbieders, behorend tot de categorieën |
| vermeld in artikel 12, § 2, van het Eerstelijnsdecreet, binnen een | vermeld in artikel 12, § 2, van het Eerstelijnsdecreet, binnen een |
| gebied van een kleine stad als vermeld in de tabel die als bijlage bij | gebied van een kleine stad als vermeld in de tabel die als bijlage bij |
| het Zorgregiodecreet is gevoegd, aan het SEL in kwestie en aan het | het Zorgregiodecreet is gevoegd, aan het SEL in kwestie en aan het |
| agentschap kenbaar maakt dat zij de opdrachten, vermeld in artikel 4, | agentschap kenbaar maakt dat zij de opdrachten, vermeld in artikel 4, |
| 9°, 10° en 11°, op het kleinstedelijk niveau wil organiseren, | 9°, 10° en 11°, op het kleinstedelijk niveau wil organiseren, |
| ondersteunt het SEL hen bij de uitvoering van deze opdrachten. Deze | ondersteunt het SEL hen bij de uitvoering van deze opdrachten. Deze |
| ondersteuning kan bestaan uit logistieke, financiële of personele | ondersteuning kan bestaan uit logistieke, financiële of personele |
| middelen. | middelen. |
| In voorkomend geval verenigen de zorgaanbieders uit dit gebied van een | In voorkomend geval verenigen de zorgaanbieders uit dit gebied van een |
| kleine stad zich tot een kleinstedelijke afdeling van het SEL. Het SEL | kleine stad zich tot een kleinstedelijke afdeling van het SEL. Het SEL |
| sluit in dat geval een overeenkomst af met deze kleinstedelijke | sluit in dat geval een overeenkomst af met deze kleinstedelijke |
| afdeling van het SEL. | afdeling van het SEL. |
| De ondersteuning, vermeld in het tweede lid, wordt bepaald in deze | De ondersteuning, vermeld in het tweede lid, wordt bepaald in deze |
| overeenkomst, vermeld in het derde lid. | overeenkomst, vermeld in het derde lid. |
| § 2. Een SEL kan met een of meer andere SEL's samenwerken aan | § 2. Een SEL kan met een of meer andere SEL's samenwerken aan |
| specifieke opdrachten en taken. | specifieke opdrachten en taken. |
| Als twee of meer SEL's een structureel samenwerkingsverband willen | Als twee of meer SEL's een structureel samenwerkingsverband willen |
| aangaan moet dat vooraf gemeld worden aan het agentschap. Een | aangaan moet dat vooraf gemeld worden aan het agentschap. Een |
| dergelijk samenwerkingsverband tussen SEL's mag de contacten en de | dergelijk samenwerkingsverband tussen SEL's mag de contacten en de |
| samenwerking van een SEL met de zorgaanbieders uit zijn werkgebied | samenwerking van een SEL met de zorgaanbieders uit zijn werkgebied |
| niet in het gedrang brengen, noch de contacten en samenwerking met | niet in het gedrang brengen, noch de contacten en samenwerking met |
| Logo's of met Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg uit zijn | Logo's of met Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg uit zijn |
| werkgebied bemoeilijken. Een structureel samenwerkingsverband tussen | werkgebied bemoeilijken. Een structureel samenwerkingsverband tussen |
| SEL's moet goedgekeurd worden door de administrateur-generaal van het | SEL's moet goedgekeurd worden door de administrateur-generaal van het |
| agentschap. | agentschap. |
Art. 6.De opdrachten en de taken van een SEL spelen zich af binnen |
Art. 6.De opdrachten en de taken van een SEL spelen zich af binnen |
| het gebied van een regionale stad. | het gebied van een regionale stad. |
| HOOFDSTUK IV. - Erkenning en weigering van erkenning | HOOFDSTUK IV. - Erkenning en weigering van erkenning |
Art. 7.De administrateur-generaal erkent de SEL's voor zes jaar. |
Art. 7.De administrateur-generaal erkent de SEL's voor zes jaar. |
Art. 8.Om erkend te worden als SEL, moeten de volgende voorwaarden |
Art. 8.Om erkend te worden als SEL, moeten de volgende voorwaarden |
| vervuld zijn : | vervuld zijn : |
| 1° de aanvrager voldoet aan de bepalingen van het Eerstelijnsdecreet | 1° de aanvrager voldoet aan de bepalingen van het Eerstelijnsdecreet |
| die betrekking hebben op de erkenning; | die betrekking hebben op de erkenning; |
| 2° het werkgebied voldoet aan de bepalingen, vermeld in artikel 2; | 2° het werkgebied voldoet aan de bepalingen, vermeld in artikel 2; |
| 3° de aanvrager is een vereniging zonder winstoogmerk. In het | 3° de aanvrager is een vereniging zonder winstoogmerk. In het |
| tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad kan een SEL opgericht worden door | tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad kan een SEL opgericht worden door |
| de Vlaamse Gemeenschapscommissie, bevoegd voor het gezondheidsbeleid; | de Vlaamse Gemeenschapscommissie, bevoegd voor het gezondheidsbeleid; |
| 4° de statuten, indien van toepassing, zijn voor publicatie | 4° de statuten, indien van toepassing, zijn voor publicatie |
| aangeboden; | aangeboden; |
| 5° er is een overzicht gemaakt van alle zorgaanbieders, verenigingen | 5° er is een overzicht gemaakt van alle zorgaanbieders, verenigingen |
| van mantelzorgers en gebruikers en vrijwilligersorganisaties die | van mantelzorgers en gebruikers en vrijwilligersorganisaties die |
| actief zijn in het werkgebied van een SEL. Dat overzicht vormt een | actief zijn in het werkgebied van een SEL. Dat overzicht vormt een |
| onderdeel van de erkenningsaanvraag; | onderdeel van de erkenningsaanvraag; |
| 6° de zorgaanbieders, verenigingen van mantelzorgers en gebruikers en | 6° de zorgaanbieders, verenigingen van mantelzorgers en gebruikers en |
| vrijwilligersorganisaties zijn schriftelijk uitgenodigd om lid te | vrijwilligersorganisaties zijn schriftelijk uitgenodigd om lid te |
| worden van een SEL volgens de bepalingen van artikel 12, § 1, van het | worden van een SEL volgens de bepalingen van artikel 12, § 1, van het |
| Eerstelijnsdecreet; | Eerstelijnsdecreet; |
| 7° elke categorie van zorgaanbieders als vermeld in artikel 12, § 2, | 7° elke categorie van zorgaanbieders als vermeld in artikel 12, § 2, |
| van het Eerstelijnsdecreet, is vertegenwoordigd door minstens een lid; | van het Eerstelijnsdecreet, is vertegenwoordigd door minstens een lid; |
| 8° de aanvrager toont op basis van het overzicht, vermeld in punt 5°, | 8° de aanvrager toont op basis van het overzicht, vermeld in punt 5°, |
| per categorie van zorgaanbieders aan dat minstens de helft van de | per categorie van zorgaanbieders aan dat minstens de helft van de |
| georganiseerde zorg in de regio vertegenwoordigd is volgens de | georganiseerde zorg in de regio vertegenwoordigd is volgens de |
| bepalingen, vermeld in artikel 12, § 3, van het Eerstelijnsdecreet. | bepalingen, vermeld in artikel 12, § 3, van het Eerstelijnsdecreet. |
| Die verplichting vervalt als een bepaalde groep van zorgaanbieders | Die verplichting vervalt als een bepaalde groep van zorgaanbieders |
| formeel aangeeft de werking van een SEL niet te willen ondersteunen; | formeel aangeeft de werking van een SEL niet te willen ondersteunen; |
| 9° het voorzitter- of ondervoorzitterschap van een SEL wordt opgenomen | 9° het voorzitter- of ondervoorzitterschap van een SEL wordt opgenomen |
| door een huisarts. | door een huisarts. |
Art. 9.§ 1. Een aanvraag tot erkenning is alleen ontvankelijk als ze |
Art. 9.§ 1. Een aanvraag tot erkenning is alleen ontvankelijk als ze |
| de gegevens bevat conform de bepalingen van dit besluit, die nodig | de gegevens bevat conform de bepalingen van dit besluit, die nodig |
| zijn om over de erkenningsaanvraag te kunnen oordelen. | zijn om over de erkenningsaanvraag te kunnen oordelen. |
| § 2. De administrateur-generaal bepaalt de vorm van de aanvraag tot | § 2. De administrateur-generaal bepaalt de vorm van de aanvraag tot |
| erkenning en de wijze waarop ze moet worden ingediend. | erkenning en de wijze waarop ze moet worden ingediend. |
| § 3. Als de aanvraag onontvankelijk is, wordt dat door het agentschap | § 3. Als de aanvraag onontvankelijk is, wordt dat door het agentschap |
| aan de aanvrager gemeld binnen een termijn van dertig dagen na de | aan de aanvrager gemeld binnen een termijn van dertig dagen na de |
| ontvangst van de erkenningsaanvraag. | ontvangst van de erkenningsaanvraag. |
| § 4. De beslissing over de erkenning wordt bezorgd aan de aanvrager. | § 4. De beslissing over de erkenning wordt bezorgd aan de aanvrager. |
| § 5. Als niet aan de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 8, is | § 5. Als niet aan de erkenningsvoorwaarden, vermeld in artikel 8, is |
| voldaan, deelt de administrateur-generaal het voornemen tot weigering | voldaan, deelt de administrateur-generaal het voornemen tot weigering |
| van de erkenning mee. | van de erkenning mee. |
| De aanvrager wordt met een aangetekende brief op de hoogte gebracht | De aanvrager wordt met een aangetekende brief op de hoogte gebracht |
| van het voornemen tot weigering van de erkenning. Dat voornemen wordt | van het voornemen tot weigering van de erkenning. Dat voornemen wordt |
| gemotiveerd. | gemotiveerd. |
| De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook de uitleg over de | De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook de uitleg over de |
| mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd | mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd |
| bezwaarschrift in te dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen | bezwaarschrift in te dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen |
| van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. | van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. |
| Als de aanvrager geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig | Als de aanvrager geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig |
| dagen nadat de aangetekende brief is verstuurd, wordt de beslissing | dagen nadat de aangetekende brief is verstuurd, wordt de beslissing |
| van de administrateur-generaal tot weigering van de erkenning met een | van de administrateur-generaal tot weigering van de erkenning met een |
| aangetekende brief aan de beheersinstantie bezorgd. | aangetekende brief aan de beheersinstantie bezorgd. |
| § 6. Als de erkenning wordt geweigerd, kan de aanvrager geen aanspraak | § 6. Als de erkenning wordt geweigerd, kan de aanvrager geen aanspraak |
| maken op een vergoeding voor kosten verbonden aan activiteiten die | maken op een vergoeding voor kosten verbonden aan activiteiten die |
| hebben plaatsgevonden met het oog op het bekomen van de erkenning. | hebben plaatsgevonden met het oog op het bekomen van de erkenning. |
Art. 10.Om erkend te blijven, moet een SEL : |
Art. 10.Om erkend te blijven, moet een SEL : |
| 1° voldoen aan de voorwaarden, vermeld in artikel 8; | 1° voldoen aan de voorwaarden, vermeld in artikel 8; |
| 2° elke wijziging van de statuten onmiddellijk meedelen aan het | 2° elke wijziging van de statuten onmiddellijk meedelen aan het |
| agentschap; | agentschap; |
| 3° de opdrachten en de taken, vermeld in artikel 3 tot en met 6, | 3° de opdrachten en de taken, vermeld in artikel 3 tot en met 6, |
| uitvoeren en registreren; | uitvoeren en registreren; |
| 4° jaarlijks uiterlijk tegen 31 maart aan het agentschap de | 4° jaarlijks uiterlijk tegen 31 maart aan het agentschap de |
| registratiegegevens over de uitvoering van de opdrachten en de taken | registratiegegevens over de uitvoering van de opdrachten en de taken |
| van het voorbije werkingsjaar bezorgen; | van het voorbije werkingsjaar bezorgen; |
| 5° jaarlijks uiterlijk tegen 31 maart aan het agentschap het | 5° jaarlijks uiterlijk tegen 31 maart aan het agentschap het |
| financieel verslag van het voorbije werkingsjaar bezorgen; | financieel verslag van het voorbije werkingsjaar bezorgen; |
| 6° elke wijziging die betrekking heeft op de erkenning onmiddellijk | 6° elke wijziging die betrekking heeft op de erkenning onmiddellijk |
| aan het agentschap melden. | aan het agentschap melden. |
| HOOFDSTUK V. - Verlenging van erkenning en weigering van verlenging | HOOFDSTUK V. - Verlenging van erkenning en weigering van verlenging |
| van erkenning | van erkenning |
Art. 11.De administrateur-generaal verlengt de erkenning van een SEL |
Art. 11.De administrateur-generaal verlengt de erkenning van een SEL |
| voor zes jaar. De verlenging van de erkenning is aansluitend aan de | voor zes jaar. De verlenging van de erkenning is aansluitend aan de |
| erkenning. | erkenning. |
Art. 12.§ 1. Om de continuïteit van de erkenning te kunnen |
Art. 12.§ 1. Om de continuïteit van de erkenning te kunnen |
| garanderen, verzoekt het agentschap een SEL om minstens twaalf maanden | garanderen, verzoekt het agentschap een SEL om minstens twaalf maanden |
| voor de erkenning afloopt, de nodige informatie te bezorgen voor een | voor de erkenning afloopt, de nodige informatie te bezorgen voor een |
| verlenging van de erkenning. | verlenging van de erkenning. |
| De administrateur-generaal bepaalt de vorm van die informatie en de | De administrateur-generaal bepaalt de vorm van die informatie en de |
| wijze waarop ze bezorgd moet worden. | wijze waarop ze bezorgd moet worden. |
| § 2. Een SEL bezorgt, minstens zes maanden voor de erkenningstermijn | § 2. Een SEL bezorgt, minstens zes maanden voor de erkenningstermijn |
| verstreken is, de informatie, vermeld in § 1, voor de samenstelling | verstreken is, de informatie, vermeld in § 1, voor de samenstelling |
| van een dossier tot verlenging van een erkenning aan het agentschap. | van een dossier tot verlenging van een erkenning aan het agentschap. |
| § 3. De beslissing over de verlenging van de erkenning wordt bezorgd | § 3. De beslissing over de verlenging van de erkenning wordt bezorgd |
| aan een SEL voor de aflopende erkenningstermijn verstreken is. | aan een SEL voor de aflopende erkenningstermijn verstreken is. |
| § 4. De administrateur-generaal uit het voornemen tot weigering van de | § 4. De administrateur-generaal uit het voornemen tot weigering van de |
| verlenging van de erkenning als de erkende voorziening niet langer | verlenging van de erkenning als de erkende voorziening niet langer |
| voldoet aan de erkenningsvoorwaarden. De beheersinstantie wordt met | voldoet aan de erkenningsvoorwaarden. De beheersinstantie wordt met |
| een aangetekende brief op de hoogte gebracht van het voornemen tot | een aangetekende brief op de hoogte gebracht van het voornemen tot |
| weigering van de verlenging van de erkenning. Dat voornemen wordt | weigering van de verlenging van de erkenning. Dat voornemen wordt |
| gemotiveerd. | gemotiveerd. |
| De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook informatie over de | De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook informatie over de |
| mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd | mogelijkheid, de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd |
| bezwaarschrift in te dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen | bezwaarschrift in te dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen |
| van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. | van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. |
| Als een SEL geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig dagen | Als een SEL geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig dagen |
| nadat de aangetekende brief verstuurd is, wordt de beslissing van de | nadat de aangetekende brief verstuurd is, wordt de beslissing van de |
| administrateur-generaal tot weigering van de verlenging van de | administrateur-generaal tot weigering van de verlenging van de |
| erkenning met een aangetekende brief aan een SEL bezorgd. | erkenning met een aangetekende brief aan een SEL bezorgd. |
| § 5. Als de administrateur-generaal voor de erkenning afgelopen is, | § 5. Als de administrateur-generaal voor de erkenning afgelopen is, |
| geen beslissing neemt als vermeld in § 3, of geen voornemen uit tot | geen beslissing neemt als vermeld in § 3, of geen voornemen uit tot |
| weigering van de verlenging van de erkenning als vermeld in § 4, | weigering van de verlenging van de erkenning als vermeld in § 4, |
| eerste lid, wordt de erkenning van rechtswege verlengd tot de | eerste lid, wordt de erkenning van rechtswege verlengd tot de |
| administrateur-generaal een beslissing tot verlenging van de erkenning | administrateur-generaal een beslissing tot verlenging van de erkenning |
| neemt of een voornemen tot weigering uit. | neemt of een voornemen tot weigering uit. |
| § 6. Als de verlenging van de erkenning wordt geweigerd, kan het SEL | § 6. Als de verlenging van de erkenning wordt geweigerd, kan het SEL |
| geen aanspraak maken op een vergoeding voor kosten verbonden aan | geen aanspraak maken op een vergoeding voor kosten verbonden aan |
| activiteiten die hebben plaatsgevonden met het oog op het bekomen van | activiteiten die hebben plaatsgevonden met het oog op het bekomen van |
| de verlenging van de erkenning. | de verlenging van de erkenning. |
Art. 13.Om een verlenging van de erkenning te krijgen, moet een SEL |
Art. 13.Om een verlenging van de erkenning te krijgen, moet een SEL |
| voldoen aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 en aan de bepaling | voldoen aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 en aan de bepaling |
| van artikel 12, § 2. | van artikel 12, § 2. |
| HOOFDSTUK VI. - Schorsing en intrekking van erkenning | HOOFDSTUK VI. - Schorsing en intrekking van erkenning |
Art. 14.§ 1. De administrateur-generaal uit een voornemen tot |
Art. 14.§ 1. De administrateur-generaal uit een voornemen tot |
| schorsing van een erkenning als het SEL niet meer voldoet aan de | schorsing van een erkenning als het SEL niet meer voldoet aan de |
| voorwaarden om erkend te blijven, vermeld in artikel 10. | voorwaarden om erkend te blijven, vermeld in artikel 10. |
| § 2. Een SEL wordt met een aangetekende brief op de hoogte gebracht | § 2. Een SEL wordt met een aangetekende brief op de hoogte gebracht |
| van het voornemen tot schorsing van de erkenning. Dat voornemen wordt | van het voornemen tot schorsing van de erkenning. Dat voornemen wordt |
| gemotiveerd. | gemotiveerd. |
| De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook de mogelijkheid, | De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook de mogelijkheid, |
| de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te | de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te |
| dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, | dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, |
| Volksgezondheid en Gezin. | Volksgezondheid en Gezin. |
| Als een SEL geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig dagen | Als een SEL geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig dagen |
| nadat de aangetekende brief verstuurd is, wordt de beslissing van de | nadat de aangetekende brief verstuurd is, wordt de beslissing van de |
| administrateur-generaal tot schorsing van de erkenning met een | administrateur-generaal tot schorsing van de erkenning met een |
| aangetekende brief aan een SEL bezorgd. | aangetekende brief aan een SEL bezorgd. |
| § 3. De beslissing tot schorsing vermeldt de begindatum, de periode | § 3. De beslissing tot schorsing vermeldt de begindatum, de periode |
| van de schorsing en de voorwaarden die moeten vervuld zijn om de | van de schorsing en de voorwaarden die moeten vervuld zijn om de |
| schorsing ongedaan te maken. | schorsing ongedaan te maken. |
| De administrateur-generaal bepaalt de termijn van de schorsing. Die | De administrateur-generaal bepaalt de termijn van de schorsing. Die |
| termijn mag niet meer bedragen dan zes maanden. | termijn mag niet meer bedragen dan zes maanden. |
| Op gemotiveerde aanvraag van het SEL kan die termijn eenmalig voor | Op gemotiveerde aanvraag van het SEL kan die termijn eenmalig voor |
| maximaal zes maanden verlengd worden. | maximaal zes maanden verlengd worden. |
| § 4. De maatregelen die kunnen opgelegd worden in het kader van de | § 4. De maatregelen die kunnen opgelegd worden in het kader van de |
| schorsing zijn : | schorsing zijn : |
| 1° dat het SEL haar activiteiten als SEL moet stopzetten, behalve voor | 1° dat het SEL haar activiteiten als SEL moet stopzetten, behalve voor |
| die activiteiten die in het schorsingsbesluit nog toegelaten worden; | die activiteiten die in het schorsingsbesluit nog toegelaten worden; |
| 2° dat de subsidie, vermeld in artikel 20, geheel of gedeeltelijk | 2° dat de subsidie, vermeld in artikel 20, geheel of gedeeltelijk |
| wordt ingehouden of wordt teruggevorderd. | wordt ingehouden of wordt teruggevorderd. |
| Die maatregelen kunnen per SEL gemoduleerd worden, afhankelijk van de | Die maatregelen kunnen per SEL gemoduleerd worden, afhankelijk van de |
| reden voor de schorsing. | reden voor de schorsing. |
| § 5. Als bij het beëindigen van de schorsingstermijn nog niet aan alle | § 5. Als bij het beëindigen van de schorsingstermijn nog niet aan alle |
| erkenningsnormen is voldaan, wordt de procedure tot intrekking van de | erkenningsnormen is voldaan, wordt de procedure tot intrekking van de |
| erkenning gestart. | erkenning gestart. |
Art. 15.§ 1. De administrateur-generaal uit een voornemen tot |
Art. 15.§ 1. De administrateur-generaal uit een voornemen tot |
| intrekking van een erkenning als een SEL na het beëindigen van de | intrekking van een erkenning als een SEL na het beëindigen van de |
| schorsingstermijn nog niet aan alle erkenningsnormen voldoet of als de | schorsingstermijn nog niet aan alle erkenningsnormen voldoet of als de |
| maatregelen in het kader van de schorsing, niet worden nageleefd. | maatregelen in het kader van de schorsing, niet worden nageleefd. |
| § 2. De administrateur-generaal trekt een erkenning in als een SEL | § 2. De administrateur-generaal trekt een erkenning in als een SEL |
| daarom met een aangetekende brief verzoekt. De beslissing van de | daarom met een aangetekende brief verzoekt. De beslissing van de |
| administrateur-generaal wordt, binnen een termijn van zes maanden | administrateur-generaal wordt, binnen een termijn van zes maanden |
| nadat het verzoek is ingediend, met een aangetekende brief bezorgd aan | nadat het verzoek is ingediend, met een aangetekende brief bezorgd aan |
| een SEL. | een SEL. |
| § 3. Een SEL wordt met een aangetekende brief op de hoogte gebracht | § 3. Een SEL wordt met een aangetekende brief op de hoogte gebracht |
| van het voornemen tot intrekking van de erkenning. Dat voornemen wordt | van het voornemen tot intrekking van de erkenning. Dat voornemen wordt |
| gemotiveerd. | gemotiveerd. |
| De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook de mogelijkheid, | De aangetekende brief bevat naast het voornemen ook de mogelijkheid, |
| de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te | de voorwaarden en de procedure om een gemotiveerd bezwaarschrift in te |
| dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, | dienen bij de Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, |
| Volksgezondheid en Gezin. | Volksgezondheid en Gezin. |
| Als een SEL geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig dagen | Als een SEL geen bezwaarschrift indient binnen vijfenveertig dagen |
| nadat de aangetekende brief verstuurd is, wordt de beslissing van de | nadat de aangetekende brief verstuurd is, wordt de beslissing van de |
| administrateur-generaal tot intrekking van de erkenning met een | administrateur-generaal tot intrekking van de erkenning met een |
| aangetekende brief aan een SEL bezorgd. | aangetekende brief aan een SEL bezorgd. |
| § 4. Als de erkenning wordt ingetrokken, kan het SEL geen aanspraak | § 4. Als de erkenning wordt ingetrokken, kan het SEL geen aanspraak |
| maken op een vergoeding voor kosten verbonden aan activiteiten die | maken op een vergoeding voor kosten verbonden aan activiteiten die |
| hebben plaatsgevonden met het oog op het behouden van de erkenning. | hebben plaatsgevonden met het oog op het behouden van de erkenning. |
| HOOFDSTUK VII. - Beroepsprocedure | HOOFDSTUK VII. - Beroepsprocedure |
Art. 16.Op straffe van onontvankelijkheid kan een SEL binnen |
Art. 16.Op straffe van onontvankelijkheid kan een SEL binnen |
| vijfenveertig dagen na het versturen van de aangetekende brief, | vijfenveertig dagen na het versturen van de aangetekende brief, |
| vermeld in artikel 9, § 5, tweede en derde lid, artikel 12, § 4, | vermeld in artikel 9, § 5, tweede en derde lid, artikel 12, § 4, |
| tweede en derde lid, artikel 14, § 2 en artikel 15, § 3 met een | tweede en derde lid, artikel 14, § 2 en artikel 15, § 3 met een |
| aangetekende brief een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de | aangetekende brief een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de |
| Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en | Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en |
| Gezin. | Gezin. |
Art. 17.De Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, |
Art. 17.De Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, |
| Volksgezondheid en Gezin maakt een advies op over het bezwaarschrift | Volksgezondheid en Gezin maakt een advies op over het bezwaarschrift |
| dat ingediend wordt en bezorgt dat advies aan de minister en de | dat ingediend wordt en bezorgt dat advies aan de minister en de |
| administrateur-generaal uiterlijk drie maanden nadat ze het | administrateur-generaal uiterlijk drie maanden nadat ze het |
| bezwaarschrift heeft ontvangen. | bezwaarschrift heeft ontvangen. |
| Als het advies van de Adviescommissie het voornemen van de | Als het advies van de Adviescommissie het voornemen van de |
| administrateur-generaal bevestigt, beslist de administrateur-generaal. | administrateur-generaal bevestigt, beslist de administrateur-generaal. |
| Als het advies van de Adviescommissie afwijkt van het voornemen van de | Als het advies van de Adviescommissie afwijkt van het voornemen van de |
| administrateur-generaal, beslist de minister. | administrateur-generaal, beslist de minister. |
Art. 18.De administrateur-generaal of de minister bezorgt zijn |
Art. 18.De administrateur-generaal of de minister bezorgt zijn |
| beslissing aan een SEL binnen een maand nadat hij het advies van de | beslissing aan een SEL binnen een maand nadat hij het advies van de |
| Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en | Adviescommissie voor Voorzieningen van Welzijn, Volksgezondheid en |
| Gezin heeft ontvangen. | Gezin heeft ontvangen. |
| HOOFDSTUK VIII. - Subsidiëring | HOOFDSTUK VIII. - Subsidiëring |
Art. 19.De administrateur-generaal kent aan een SEL een jaarlijkse |
Art. 19.De administrateur-generaal kent aan een SEL een jaarlijkse |
| subsidie toe binnen de begroting. | subsidie toe binnen de begroting. |
Art. 20.§ 1. De subsidie voor een SEL, vermeld in artikel 19 bedraagt |
Art. 20.§ 1. De subsidie voor een SEL, vermeld in artikel 19 bedraagt |
| 60.000 euro per werkingsjaar, vermeerderd met 0,20 euro per inwoner | 60.000 euro per werkingsjaar, vermeerderd met 0,20 euro per inwoner |
| van het werkgebied van een SEL. | van het werkgebied van een SEL. |
| § 2. Het aantal inwoners van het werkgebied van een SEL wordt, voor de | § 2. Het aantal inwoners van het werkgebied van een SEL wordt, voor de |
| toepassing van dit besluit, bepaald volgens de gegevens van het | toepassing van dit besluit, bepaald volgens de gegevens van het |
| agentschap over het werkingsjaar dat voorafgaat aan het werkingsjaar | agentschap over het werkingsjaar dat voorafgaat aan het werkingsjaar |
| waarop de subsidie betrekking heeft. | waarop de subsidie betrekking heeft. |
| Voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad worden 300.000 inwoners in | Voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad worden 300.000 inwoners in |
| rekening gebracht. | rekening gebracht. |
Art. 21.Het bedrag, vermeld in artikel 20, § 1, wordt vanaf het |
Art. 21.Het bedrag, vermeld in artikel 20, § 1, wordt vanaf het |
| werkingsjaar 2011 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens de | werkingsjaar 2011 jaarlijks op 1 januari geïndexeerd volgens de |
| volgende formule : | volgende formule : |
| geïndexeerd bedrag = subsidiebedrag X gezondheidsindex november | geïndexeerd bedrag = subsidiebedrag X gezondheidsindex november |
| x-1/gezondheidsindex januari 2010 | x-1/gezondheidsindex januari 2010 |
| waarbij : | waarbij : |
| 1° x = het werkingsjaar waarop de subsidie betrekking heeft; | 1° x = het werkingsjaar waarop de subsidie betrekking heeft; |
| 2° subsidiebedrag = subsidie, vermeld in artikel 20, § 1. | 2° subsidiebedrag = subsidie, vermeld in artikel 20, § 1. |
Art. 22.Een SEL ontvangt maximaal 90 % van de subsidie als voorschot. |
Art. 22.Een SEL ontvangt maximaal 90 % van de subsidie als voorschot. |
| De voorschotten worden betaald in vier gelijke schijven. De eerste | De voorschotten worden betaald in vier gelijke schijven. De eerste |
| schijf wordt zo snel als mogelijk na vastlegging van de subsidie | schijf wordt zo snel als mogelijk na vastlegging van de subsidie |
| uitbetaald. De volgende schijven worden respectievelijk in de laatste | uitbetaald. De volgende schijven worden respectievelijk in de laatste |
| week van maart, de laatste week van juni en de laatste week van | week van maart, de laatste week van juni en de laatste week van |
| september uitbetaald. | september uitbetaald. |
| Het saldo van de subsidie wordt uitbetaald nadat het agentschap het | Het saldo van de subsidie wordt uitbetaald nadat het agentschap het |
| financieel verslag heeft goedgekeurd. | financieel verslag heeft goedgekeurd. |
Art. 23.Uitgaven die gefinancierd worden door inkomsten van derden, |
Art. 23.Uitgaven die gefinancierd worden door inkomsten van derden, |
| worden niet als kosten in het kader van dit besluit aanvaard. | worden niet als kosten in het kader van dit besluit aanvaard. |
Art. 24.§ 1. De aanleg van een reserve, opgebouwd uit subsidies in |
Art. 24.§ 1. De aanleg van een reserve, opgebouwd uit subsidies in |
| het kader van dit besluit, wordt toegestaan. | het kader van dit besluit, wordt toegestaan. |
| Een reserve kan alleen aangewend worden om uitgaven te financieren die | Een reserve kan alleen aangewend worden om uitgaven te financieren die |
| bijdragen tot de realisatie van de opdrachten en de taken, vermeld in | bijdragen tot de realisatie van de opdrachten en de taken, vermeld in |
| dit besluit. | dit besluit. |
| De reserve wordt bepaald door de definitief verworven subsidie in het | De reserve wordt bepaald door de definitief verworven subsidie in het |
| kader van dit besluit te verminderen met de door het agentschap | kader van dit besluit te verminderen met de door het agentschap |
| aanvaarde uitgaven. | aanvaarde uitgaven. |
| § 2. De totale opgebouwde reserve mag op het einde van een bepaald | § 2. De totale opgebouwde reserve mag op het einde van een bepaald |
| werkingsjaar nooit meer bedragen dan de helft van het geïndexeerde | werkingsjaar nooit meer bedragen dan de helft van het geïndexeerde |
| bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 20, § 1, vastgelegd voor | bedrag van de subsidie, vermeld in artikel 20, § 1, vastgelegd voor |
| het werkingsjaar in kwestie. | het werkingsjaar in kwestie. |
| Als er geen verlenging van de erkenning wordt aangevraagd of verleend, | Als er geen verlenging van de erkenning wordt aangevraagd of verleend, |
| wordt de reserve integraal ingebracht bij de bepaling en vereffening | wordt de reserve integraal ingebracht bij de bepaling en vereffening |
| van de subsidie van het laatste erkenningsjaar. | van de subsidie van het laatste erkenningsjaar. |
Art. 25.Alleen de kosten die betrekking hebben op de uitvoering van |
Art. 25.Alleen de kosten die betrekking hebben op de uitvoering van |
| de opdrachten en de taken, vermeld in het Eerstelijnsdecreet en in dit | de opdrachten en de taken, vermeld in het Eerstelijnsdecreet en in dit |
| besluit, kunnen in rekening worden gebracht. | besluit, kunnen in rekening worden gebracht. |
Art. 26.§ 1. Het financieel verslag, vermeld in artikel 10, 5°, omvat |
Art. 26.§ 1. Het financieel verslag, vermeld in artikel 10, 5°, omvat |
| : | : |
| 1° een resultatenrekening, uitgesplitst naar het activiteitencentrum | 1° een resultatenrekening, uitgesplitst naar het activiteitencentrum |
| waartoe een SEL behoort. In een bijlage legt een SEL uit hoe de | waartoe een SEL behoort. In een bijlage legt een SEL uit hoe de |
| ontvangsten en uitgaven verdeeld zijn over de activiteitencentra; | ontvangsten en uitgaven verdeeld zijn over de activiteitencentra; |
| 2° een genummerde lijst van de kosten die gemaakt werden, met | 2° een genummerde lijst van de kosten die gemaakt werden, met |
| verwijzing naar de uitgavencategorie. Een SEL houdt de originele | verwijzing naar de uitgavencategorie. Een SEL houdt de originele |
| bewijsstukken bij; | bewijsstukken bij; |
| 3° een voor waar en echt verklaarde schuldvordering; | 3° een voor waar en echt verklaarde schuldvordering; |
| 4° in voorkomend geval een afschrijvingstabel met lopende en nieuwe | 4° in voorkomend geval een afschrijvingstabel met lopende en nieuwe |
| afschrijvingen; | afschrijvingen; |
| 5° de opbouw en aanwending van de reserve; | 5° de opbouw en aanwending van de reserve; |
| 6° een lijst van de verkregen subsidies, de subsidieverleners en het | 6° een lijst van de verkregen subsidies, de subsidieverleners en het |
| doel van de subsidie. | doel van de subsidie. |
| § 2. Voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad kunnen de bepalingen | § 2. Voor het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad kunnen de bepalingen |
| van het financieel verslag afwijken van de vereisten, vermeld in § 1. | van het financieel verslag afwijken van de vereisten, vermeld in § 1. |
Art. 27.De administrateur-generaal kan de vorm nader bepalen van het |
Art. 27.De administrateur-generaal kan de vorm nader bepalen van het |
| financieel verslag en van de rapportage van de registratiegegevens. | financieel verslag en van de rapportage van de registratiegegevens. |
| HOOFDSTUK IX. - Toezicht en registratie | HOOFDSTUK IX. - Toezicht en registratie |
Art. 28.De registratiegegevens over de uitvoering van de opdrachten |
Art. 28.De registratiegegevens over de uitvoering van de opdrachten |
| en de taken worden, volgens de instructies van het agentschap, | en de taken worden, volgens de instructies van het agentschap, |
| uiterlijk tegen 31 maart van het jaar dat volgt op het werkingsjaar in | uiterlijk tegen 31 maart van het jaar dat volgt op het werkingsjaar in |
| kwestie, bezorgd aan het agentschap. | kwestie, bezorgd aan het agentschap. |
Art. 29.De minister bepaalt welke gegevens minstens geregistreerd |
Art. 29.De minister bepaalt welke gegevens minstens geregistreerd |
| moeten worden om de opdrachten en de taken van een SEL of een | moeten worden om de opdrachten en de taken van een SEL of een |
| kleinstedelijke afdeling van een SEL te volgen. | kleinstedelijke afdeling van een SEL te volgen. |
Art. 30.Het agentschap wordt belast met het toezicht op een SEL. Om |
Art. 30.Het agentschap wordt belast met het toezicht op een SEL. Om |
| het toezicht uit te oefenen, kan het agentschap : | het toezicht uit te oefenen, kan het agentschap : |
| 1° indien nodig, aanvullende gegevens aan een SEL vragen; | 1° indien nodig, aanvullende gegevens aan een SEL vragen; |
| 2° bij een SEL of een kleinstedelijke afdeling van een SEL een | 2° bij een SEL of een kleinstedelijke afdeling van een SEL een |
| inspectie laten verrichten door het Agentschap Inspectie Welzijn, | inspectie laten verrichten door het Agentschap Inspectie Welzijn, |
| Volksgezondheid en Gezin, opgericht bij het besluit van de Vlaamse | Volksgezondheid en Gezin, opgericht bij het besluit van de Vlaamse |
| Regering van 26 maart 2004 tot oprichting van het intern | Regering van 26 maart 2004 tot oprichting van het intern |
| verzelfstandigd agentschap Inspectie Welzijn, Volksgezondheid en | verzelfstandigd agentschap Inspectie Welzijn, Volksgezondheid en |
| Gezin. | Gezin. |
| HOOFDSTUK X. - Wijzigingsbepalingen | HOOFDSTUK X. - Wijzigingsbepalingen |
Art. 31.In het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1990 |
Art. 31.In het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 1990 |
| houdende coördinatie en ondersteuning van de thuisverzorging worden de | houdende coördinatie en ondersteuning van de thuisverzorging worden de |
| volgende artikelen opgeheven : | volgende artikelen opgeheven : |
| 1° artikel 6 en 10, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering | 1° artikel 6 en 10, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 7 april 1998; | van 7 april 1998; |
| 2° artikel 7 en 14, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering | 2° artikel 7 en 14, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering |
| van 7 april 1998 en 12 januari 2007; | van 7 april 1998 en 12 januari 2007; |
| 3° artikel 8 en 9, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering | 3° artikel 8 en 9, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 7 april 1998; | van 7 april 1998; |
| 4° artikel 11 en 12, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering | 4° artikel 11 en 12, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 12 januari 2007; | van 12 januari 2007; |
| 5° artikel 15, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van | 5° artikel 15, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van |
| 7 april 1998 en 30 november 2001. | 7 april 1998 en 30 november 2001. |
| HOOFDSTUK XI. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK XI. - Slotbepalingen |
Art. 32.Een erkenning als SEL kan op zijn vroegst op 1 januari 2010 |
Art. 32.Een erkenning als SEL kan op zijn vroegst op 1 januari 2010 |
| ingaan. | ingaan. |
Art. 33.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009, behalve voor |
Art. 33.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2009, behalve voor |
| artikel 31, dat in werking treedt op 1 januari 2010. | artikel 31, dat in werking treedt op 1 januari 2010. |
Art. 34.De Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid, is |
Art. 34.De Vlaamse minister, bevoegd voor het gezondheidsbeleid, is |
| belast met de uitvoering van dit besluit. | belast met de uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 19 december 2008. | Brussel, 19 december 2008. |
| De minister-president van de Vlaamse Regering, | De minister-president van de Vlaamse Regering, |
| K. PEETERS | K. PEETERS |
| De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, | De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, |
| S. VANACKERE | S. VANACKERE |