Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Vlaamse Regering van 15/07/2002
← Terug naar "Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater "
Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP
15 JULI 2002. - Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van 15 JULI 2002. - Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van
de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor
loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater
De Vlaamse regering, De Vlaamse regering,
Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en
de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende
het brevet van havenloods, inzonderheid op artikel 12; het brevet van havenloods, inzonderheid op artikel 12;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot
vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen
en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en
op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het
kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse
regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december
2001; 2001;
Gelet op de uitwisseling van de diplomatieke nota's tussen Vlaanderen Gelet op de uitwisseling van de diplomatieke nota's tussen Vlaanderen
en Nederland van 23 en 31 oktober 2001, waarbij overeengekomen is het en Nederland van 23 en 31 oktober 2001, waarbij overeengekomen is het
loodstarief op de Schelde beneden Antwerpen, in de Scheldemonden en op loodstarief op de Schelde beneden Antwerpen, in de Scheldemonden en op
het kanaal Gent-Terneuzen te wijzigen; het kanaal Gent-Terneuzen te wijzigen;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 4 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 4
juli 1989 en 4 augustus 1996; juli 1989 en 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het noodzakelijk is, om reden van gelijke behandeling, Overwegende dat het noodzakelijk is, om reden van gelijke behandeling,
het loodstarief in het Belgische loodsvaarwater in dezelfde mate en zo het loodstarief in het Belgische loodsvaarwater in dezelfde mate en zo
veel mogelijk gelijktijdig met dat in Nederland te wijzigen; veel mogelijk gelijktijdig met dat in Nederland te wijzigen;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en
Energie; Energie;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Loodsgeld HOOFDSTUK I. - Loodsgeld

Artikel 1.In het hierna vermelde loodswater wordt het loodsgeld

Artikel 1.In het hierna vermelde loodswater wordt het loodsgeld

vastgesteld overeenkomstig het tarief dat als bijlage bij dit besluit vastgesteld overeenkomstig het tarief dat als bijlage bij dit besluit
is gevoegd : is gevoegd :
1° loodstraject kruisstation loodskotter-tijhaven (Oostende, 1° loodstraject kruisstation loodskotter-tijhaven (Oostende,
Nieuwpoort of Zeebrugge) of omgekeerd : toepassing van het Nieuwpoort of Zeebrugge) of omgekeerd : toepassing van het
zeeloodsgeldtarief, kolom 2; zeeloodsgeldtarief, kolom 2;
2° loodstraject tijhaven (Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge) - 2° loodstraject tijhaven (Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge) -
aangrenzende rede of omgekeerd : toepassing van B-tarief, kolom 4; aangrenzende rede of omgekeerd : toepassing van B-tarief, kolom 4;
3° loodstraject rede Zeebrugge - rede Oostende of omgekeerd : 3° loodstraject rede Zeebrugge - rede Oostende of omgekeerd :
toepassing van B-tarief, kolom 5; toepassing van B-tarief, kolom 5;
4° loodstraject rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort of omgekeerd : 4° loodstraject rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort of omgekeerd :
toepassing van B-tarief, kolom 6; toepassing van B-tarief, kolom 6;
5° loodstraject rede Zeebrugge - rede Duinkerke of omgekeerd : 5° loodstraject rede Zeebrugge - rede Duinkerke of omgekeerd :
toepassing van B-tarief, kolom 7; toepassing van B-tarief, kolom 7;
6° loodstraject rede Zeebrugge - rede Vlissingen : toepassing van 6° loodstraject rede Zeebrugge - rede Vlissingen : toepassing van
B-tarief, kolom 5; B-tarief, kolom 5;
7° loodstraject rede Oostende - rede Nieuwpoort of omgekeerd : 7° loodstraject rede Oostende - rede Nieuwpoort of omgekeerd :
toepassing van B-tarief, kolom 4; toepassing van B-tarief, kolom 4;
8° loodstraject rede Oostende - rede Duinkerke of omgekeerd : 8° loodstraject rede Oostende - rede Duinkerke of omgekeerd :
toepassing van B-tarief, kolom 6; toepassing van B-tarief, kolom 6;
9° loodstraject rede Nieuwpoort - rede Duinkerke of omgekeerd : 9° loodstraject rede Nieuwpoort - rede Duinkerke of omgekeerd :
toepassing van B-tarief, kolom 4; toepassing van B-tarief, kolom 4;
10° loodstraject rede kusthaven - zee en terug : toepassing van het 10° loodstraject rede kusthaven - zee en terug : toepassing van het
B-tarief volgens afstand; B-tarief volgens afstand;
11° verhaling in een kusthaven : toepassing van het B-tarief, kolom 3; 11° verhaling in een kusthaven : toepassing van het B-tarief, kolom 3;
12° loodstraject op de Schelde boven Antwerpen : toepassing van het 12° loodstraject op de Schelde boven Antwerpen : toepassing van het
verschil tussen het B-tarief, kolom 9 en het B-tarief, kolom 8; verschil tussen het B-tarief, kolom 9 en het B-tarief, kolom 8;
13° loodstrajecten op de rede van Antwerpen, het gedeelte van de 13° loodstrajecten op de rede van Antwerpen, het gedeelte van de
Schelde dat wordt begrensd door het verlengde van een ingebeelde lijn, Schelde dat wordt begrensd door het verlengde van een ingebeelde lijn,
getrokken door twee richtingspalen, gelegen op ongeveer een kilometer getrokken door twee richtingspalen, gelegen op ongeveer een kilometer
stroomopwaarts van het zuidelijk uiteinde van de kade van Antwerpen, stroomopwaarts van het zuidelijk uiteinde van de kade van Antwerpen,
enerzijds, en de Nederlandse grens anderzijds : enerzijds, en de Nederlandse grens anderzijds :
de rede van Antwerpen is ingedeeld in de volgende sectoren : de rede van Antwerpen is ingedeeld in de volgende sectoren :
a) de bovensector, gelegen tussen de bovengrens van de rede en de a) de bovensector, gelegen tussen de bovengrens van de rede en de
dwarslijn van het benedenste baken van Oosterweel; dwarslijn van het benedenste baken van Oosterweel;
b) de middensector, gelegen tussen de dwarslijn van het benedenste b) de middensector, gelegen tussen de dwarslijn van het benedenste
baken van Oosterweel en de dwarslijn van het baken Meestoof; baken van Oosterweel en de dwarslijn van het baken Meestoof;
c) de benedensector, gelegen tussen de dwarslijn van het baken van c) de benedensector, gelegen tussen de dwarslijn van het baken van
Meestoof en de Nederlandse grens : Meestoof en de Nederlandse grens :
1) voor de verplaatsing binnen een sector is het B-tarief, kolom 3 van 1) voor de verplaatsing binnen een sector is het B-tarief, kolom 3 van
toepassing; toepassing;
2) voor de verplaatsing van een sector naar een aangrenzende sector is 2) voor de verplaatsing van een sector naar een aangrenzende sector is
het B-tarief, kolom 4 van toepassing; het B-tarief, kolom 4 van toepassing;
3) voor de verplaatsing van een sector naar een niet-aangrenzende 3) voor de verplaatsing van een sector naar een niet-aangrenzende
sector is het B-tarief, kolom 5 van toepassing. sector is het B-tarief, kolom 5 van toepassing.

Art. 2.De zeeschepen die voor orders, uit nood of wegens overmacht

Art. 2.De zeeschepen die voor orders, uit nood of wegens overmacht

als bijleggers de tijhavens Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge als bijleggers de tijhavens Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge
binnenlopen en die opnieuw zee kiezen zonder last te breken of binnenlopen en die opnieuw zee kiezen zonder last te breken of
goederen in te laden, betalen de helft van het loodsgeld, bepaald in goederen in te laden, betalen de helft van het loodsgeld, bepaald in
artikel 1, 1°, van dit besluit. artikel 1, 1°, van dit besluit.

Art. 3.Als de kapitein van een schip zeewaarts de uiterton een loods

Art. 3.Als de kapitein van een schip zeewaarts de uiterton een loods

heeft genomen en die weer ontscheept zonder die uiterton voorbij te heeft genomen en die weer ontscheept zonder die uiterton voorbij te
varen, is een 1/2 Z-tarief verschuldigd. varen, is een 1/2 Z-tarief verschuldigd.

Art. 4.De diepgang van de zeeschepen die in aanmerking wordt genomen

Art. 4.De diepgang van de zeeschepen die in aanmerking wordt genomen

voor de vaststelling van het loodsgeld wordt door de loods vastgesteld voor de vaststelling van het loodsgeld wordt door de loods vastgesteld
bij hun aankomst of vertrek. bij hun aankomst of vertrek.
HOOFDSTUK II. - Andere vergoedingen HOOFDSTUK II. - Andere vergoedingen

Art. 5.De kapiteins moeten, benevens de loodsgelden, geheven uit

Art. 5.De kapiteins moeten, benevens de loodsgelden, geheven uit

hoofde van de loodsprestaties, in de volgende gevallen de daarbij hoofde van de loodsprestaties, in de volgende gevallen de daarbij
vermelde vergoedingen betalen : vermelde vergoedingen betalen :
1° als een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverrichter zake 1° als een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverrichter zake
moet terugkeren omdat de reis wordt uitgesteld of omdat het schip moet terugkeren omdat de reis wordt uitgesteld of omdat het schip
zonder de komst van de loods af te wachten was vertrokken vóór het zonder de komst van de loods af te wachten was vertrokken vóór het
tijdstip dat de loods aan boord had kunnen gaan : 106 euro; tijdstip dat de loods aan boord had kunnen gaan : 106 euro;
2° als een oponthoud plaatsheeft van meer dan een uur nadat de loods 2° als een oponthoud plaatsheeft van meer dan een uur nadat de loods
aan boord had moeten gaan of nadat de loods aan boord is gegaan : 53 aan boord had moeten gaan of nadat de loods aan boord is gegaan : 53
euro per aangebroken uur. De loodsvergoeding bedraagt maximaal 1.272 euro per aangebroken uur. De loodsvergoeding bedraagt maximaal 1.272
euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke twaalf uur - of euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke twaalf uur - of
gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal. Die regeling geldt ook als gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal. Die regeling geldt ook als
gedurende de loodsreis een loodswisseling heeft plaatsgevonden en de gedurende de loodsreis een loodswisseling heeft plaatsgevonden en de
loodsreis niet wordt voortgezet binnen een tijdsduur van een uur en loodsreis niet wordt voortgezet binnen een tijdsduur van een uur en
ook voor elk oponthoud van meer dan een uur gedurende de loodsreis. ook voor elk oponthoud van meer dan een uur gedurende de loodsreis.
De bovenstaande regeling is niet van toepassing, als het oponthoud te De bovenstaande regeling is niet van toepassing, als het oponthoud te
wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden of wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden of
gebreken van het schip die tijdens de loodsreis zijn ontstaan; gebreken van het schip die tijdens de loodsreis zijn ontstaan;
3° als de kapitein van een ten anker liggend schip gebruikmaakt van de 3° als de kapitein van een ten anker liggend schip gebruikmaakt van de
diensten van een loods, omdat hij daartoe verplicht is, of omdat hij diensten van een loods, omdat hij daartoe verplicht is, of omdat hij
daarom heeft verzocht : 53 euro voor elk uur of gedeelte daarvan tot daarom heeft verzocht : 53 euro voor elk uur of gedeelte daarvan tot
maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke 12 maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke 12
uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal; uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal;
4° als de kapitein na de volbrachte loodsreis op een rede of in een 4° als de kapitein na de volbrachte loodsreis op een rede of in een
haven een loods aan boord houdt om over hem te beschikken of om op hem haven een loods aan boord houdt om over hem te beschikken of om op hem
een beroep te kunnen doen in verband met de veiligheid van het schip : een beroep te kunnen doen in verband met de veiligheid van het schip :
53 euro voor elk aangebroken uur. Die loodsvergoeding bedraagt 53 euro voor elk aangebroken uur. Die loodsvergoeding bedraagt
maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke
twaalf uur - of een gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal; twaalf uur - of een gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal;
5° als een loods niet wordt ontscheept, maar door de kapitein mee op 5° als een loods niet wordt ontscheept, maar door de kapitein mee op
zee wordt genomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan zee wordt genomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan
worden verricht : 1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat worden verricht : 1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat
wordt berekend vanaf het tijdstip dat de loods het zeegat in kwestie wordt berekend vanaf het tijdstip dat de loods het zeegat in kwestie
verlaat tot hij naar zijn standplaats terugkeert; verlaat tot hij naar zijn standplaats terugkeert;
6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als 6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als
bestemming heeft in een vreemde haven een loods aan boord neemt : bestemming heeft in een vreemde haven een loods aan boord neemt :
1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat wordt berekend 1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat wordt berekend
vanaf het tijdstip waarop die loods zijn standplaats heeft verlaten vanaf het tijdstip waarop die loods zijn standplaats heeft verlaten
tot het tijdstip waarop het schip dat door hem geloodst wordt, is tot het tijdstip waarop het schip dat door hem geloodst wordt, is
aangekomen op de plaats waar de kapitein in normale omstandigheden een aangekomen op de plaats waar de kapitein in normale omstandigheden een
loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis
loodsdienst is of kon worden verricht; loodsdienst is of kon worden verricht;
7° als een loods ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet 7° als een loods ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet
schip in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal moet schip in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal moet
worden opgenomen : 1.272 euro per etmaal of gedeelte daarvan, te worden opgenomen : 1.272 euro per etmaal of gedeelte daarvan, te
rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de
kosten die voortvloeien uit de opname in het ziekenhuis of de kosten die voortvloeien uit de opname in het ziekenhuis of de
observatie-inrichting. observatie-inrichting.

Art. 6.Onder de term etmaal, gebruikt in artikel 5, moet worden

Art. 6.Onder de term etmaal, gebruikt in artikel 5, moet worden

verstaan een periode van vierentwintig uur, ongeacht de aanvang. verstaan een periode van vierentwintig uur, ongeacht de aanvang.

Art. 7.De vrijstelling van betaling van de vergoeding, vermeld onder

Art. 7.De vrijstelling van betaling van de vergoeding, vermeld onder

de punten 2° en 5° van artikel 5 wordt verleend als het schip werd de punten 2° en 5° van artikel 5 wordt verleend als het schip werd
opgehouden door een tekortkoming van de loodsadministratie. opgehouden door een tekortkoming van de loodsadministratie.

Art. 8.Als de kapitein een loods naar het buitenland heeft meegenomen

Art. 8.Als de kapitein een loods naar het buitenland heeft meegenomen

en hem in een buitenlandse haven ontscheept, moet de kapitein en hem in een buitenlandse haven ontscheept, moet de kapitein
onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 5° van artikel 5, de door onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 5° van artikel 5, de door
de loods te maken reis- en verblijfkosten om zich van de de loods te maken reis- en verblijfkosten om zich van de
ontschepingshaven naar zijn standplaats te begeven, vooraf uitbetalen, ontschepingshaven naar zijn standplaats te begeven, vooraf uitbetalen,
overeenkomstig de door de loodsadministratie vastgestelde tarieven. overeenkomstig de door de loodsadministratie vastgestelde tarieven.

Art. 9.Als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als

Art. 9.Als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als

bestemming heeft, in een vreemde haven een loods aan boord neemt in bestemming heeft, in een vreemde haven een loods aan boord neemt in
afwijking van waar dat normaal moet gebeuren, moet die kapitein, afwijking van waar dat normaal moet gebeuren, moet die kapitein,
onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 6° van artikel 5, de reis- onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 6° van artikel 5, de reis-
en verblijfkosten van de loods om zich van zijn standplaats naar het en verblijfkosten van de loods om zich van zijn standplaats naar het
schip te begeven, terugbetalen, overeenkomstig de vastgestelde schip te begeven, terugbetalen, overeenkomstig de vastgestelde
forfaitaire tarieven van de loodsadministratie. forfaitaire tarieven van de loodsadministratie.

Art. 10.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods

Art. 10.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods

extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de kapitein van extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de kapitein van
het schip worden betaald. het schip worden betaald.
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 11.Het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot

Art. 11.Het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot

vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen
en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en
op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het
kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse
regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december
2001 wordt opgeheven. 2001 wordt opgeheven.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2002.

Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2002.

Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor de Mobiliteit, is belast

Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor de Mobiliteit, is belast

met de uitvoering van dit besluit. met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 15 juli 2002. Brussel, 15 juli 2002.
De minister-president van de Vlaamse regering, De minister-president van de Vlaamse regering,
P. DEWAEL P. DEWAEL
De Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, De Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie,
S. STEVAERT S. STEVAERT
Bijlage Bijlage
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Toepassing van het B-tarief voor de afstanden van 62 zeemijl of meer: Toepassing van het B-tarief voor de afstanden van 62 zeemijl of meer:
- van 62 tot en met 69 zeemijl: tarief kolom 9 + 1 x tarief kolom 3; - van 62 tot en met 69 zeemijl: tarief kolom 9 + 1 x tarief kolom 3;
- van 70 tot en met 77 zeemijl: tarief kolom 9 + 2 x tarief kolom 3 - van 70 tot en met 77 zeemijl: tarief kolom 9 + 2 x tarief kolom 3
enzovoort. enzovoort.
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering
van 15 juli 2002 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en van 15 juli 2002 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en
andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgisch andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgisch
loodsvaarwater. loodsvaarwater.
Brussel, 15 juli 2002. Brussel, 15 juli 2002.
De minister-president van de Vlaamse regering, De minister-president van de Vlaamse regering,
P. DEWAEL P. DEWAEL
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie,
S. STEVAERT S. STEVAERT
^