Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater | Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater |
---|---|
MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP | MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP |
15 JULI 2002. - Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van | 15 JULI 2002. - Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van |
de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor | de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen en kosten voor |
loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater | loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater |
De Vlaamse regering, | De Vlaamse regering, |
Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en | Gelet op het decreet van 19 april 1995 betreffende de organisatie en |
de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende | de werking van de loodsdienst van het Vlaamse Gewest en betreffende |
het brevet van havenloods, inzonderheid op artikel 12; | het brevet van havenloods, inzonderheid op artikel 12; |
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot |
vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen | vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen |
en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en | en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en |
op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het | op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het |
kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse | kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse |
regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december | regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december |
2001; | 2001; |
Gelet op de uitwisseling van de diplomatieke nota's tussen Vlaanderen | Gelet op de uitwisseling van de diplomatieke nota's tussen Vlaanderen |
en Nederland van 23 en 31 oktober 2001, waarbij overeengekomen is het | en Nederland van 23 en 31 oktober 2001, waarbij overeengekomen is het |
loodstarief op de Schelde beneden Antwerpen, in de Scheldemonden en op | loodstarief op de Schelde beneden Antwerpen, in de Scheldemonden en op |
het kanaal Gent-Terneuzen te wijzigen; | het kanaal Gent-Terneuzen te wijzigen; |
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 4 | 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wetten van 4 |
juli 1989 en 4 augustus 1996; | juli 1989 en 4 augustus 1996; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
Overwegende dat het noodzakelijk is, om reden van gelijke behandeling, | Overwegende dat het noodzakelijk is, om reden van gelijke behandeling, |
het loodstarief in het Belgische loodsvaarwater in dezelfde mate en zo | het loodstarief in het Belgische loodsvaarwater in dezelfde mate en zo |
veel mogelijk gelijktijdig met dat in Nederland te wijzigen; | veel mogelijk gelijktijdig met dat in Nederland te wijzigen; |
Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en | Op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en |
Energie; | Energie; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK I. - Loodsgeld | HOOFDSTUK I. - Loodsgeld |
Artikel 1.In het hierna vermelde loodswater wordt het loodsgeld |
Artikel 1.In het hierna vermelde loodswater wordt het loodsgeld |
vastgesteld overeenkomstig het tarief dat als bijlage bij dit besluit | vastgesteld overeenkomstig het tarief dat als bijlage bij dit besluit |
is gevoegd : | is gevoegd : |
1° loodstraject kruisstation loodskotter-tijhaven (Oostende, | 1° loodstraject kruisstation loodskotter-tijhaven (Oostende, |
Nieuwpoort of Zeebrugge) of omgekeerd : toepassing van het | Nieuwpoort of Zeebrugge) of omgekeerd : toepassing van het |
zeeloodsgeldtarief, kolom 2; | zeeloodsgeldtarief, kolom 2; |
2° loodstraject tijhaven (Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge) - | 2° loodstraject tijhaven (Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge) - |
aangrenzende rede of omgekeerd : toepassing van B-tarief, kolom 4; | aangrenzende rede of omgekeerd : toepassing van B-tarief, kolom 4; |
3° loodstraject rede Zeebrugge - rede Oostende of omgekeerd : | 3° loodstraject rede Zeebrugge - rede Oostende of omgekeerd : |
toepassing van B-tarief, kolom 5; | toepassing van B-tarief, kolom 5; |
4° loodstraject rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort of omgekeerd : | 4° loodstraject rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort of omgekeerd : |
toepassing van B-tarief, kolom 6; | toepassing van B-tarief, kolom 6; |
5° loodstraject rede Zeebrugge - rede Duinkerke of omgekeerd : | 5° loodstraject rede Zeebrugge - rede Duinkerke of omgekeerd : |
toepassing van B-tarief, kolom 7; | toepassing van B-tarief, kolom 7; |
6° loodstraject rede Zeebrugge - rede Vlissingen : toepassing van | 6° loodstraject rede Zeebrugge - rede Vlissingen : toepassing van |
B-tarief, kolom 5; | B-tarief, kolom 5; |
7° loodstraject rede Oostende - rede Nieuwpoort of omgekeerd : | 7° loodstraject rede Oostende - rede Nieuwpoort of omgekeerd : |
toepassing van B-tarief, kolom 4; | toepassing van B-tarief, kolom 4; |
8° loodstraject rede Oostende - rede Duinkerke of omgekeerd : | 8° loodstraject rede Oostende - rede Duinkerke of omgekeerd : |
toepassing van B-tarief, kolom 6; | toepassing van B-tarief, kolom 6; |
9° loodstraject rede Nieuwpoort - rede Duinkerke of omgekeerd : | 9° loodstraject rede Nieuwpoort - rede Duinkerke of omgekeerd : |
toepassing van B-tarief, kolom 4; | toepassing van B-tarief, kolom 4; |
10° loodstraject rede kusthaven - zee en terug : toepassing van het | 10° loodstraject rede kusthaven - zee en terug : toepassing van het |
B-tarief volgens afstand; | B-tarief volgens afstand; |
11° verhaling in een kusthaven : toepassing van het B-tarief, kolom 3; | 11° verhaling in een kusthaven : toepassing van het B-tarief, kolom 3; |
12° loodstraject op de Schelde boven Antwerpen : toepassing van het | 12° loodstraject op de Schelde boven Antwerpen : toepassing van het |
verschil tussen het B-tarief, kolom 9 en het B-tarief, kolom 8; | verschil tussen het B-tarief, kolom 9 en het B-tarief, kolom 8; |
13° loodstrajecten op de rede van Antwerpen, het gedeelte van de | 13° loodstrajecten op de rede van Antwerpen, het gedeelte van de |
Schelde dat wordt begrensd door het verlengde van een ingebeelde lijn, | Schelde dat wordt begrensd door het verlengde van een ingebeelde lijn, |
getrokken door twee richtingspalen, gelegen op ongeveer een kilometer | getrokken door twee richtingspalen, gelegen op ongeveer een kilometer |
stroomopwaarts van het zuidelijk uiteinde van de kade van Antwerpen, | stroomopwaarts van het zuidelijk uiteinde van de kade van Antwerpen, |
enerzijds, en de Nederlandse grens anderzijds : | enerzijds, en de Nederlandse grens anderzijds : |
de rede van Antwerpen is ingedeeld in de volgende sectoren : | de rede van Antwerpen is ingedeeld in de volgende sectoren : |
a) de bovensector, gelegen tussen de bovengrens van de rede en de | a) de bovensector, gelegen tussen de bovengrens van de rede en de |
dwarslijn van het benedenste baken van Oosterweel; | dwarslijn van het benedenste baken van Oosterweel; |
b) de middensector, gelegen tussen de dwarslijn van het benedenste | b) de middensector, gelegen tussen de dwarslijn van het benedenste |
baken van Oosterweel en de dwarslijn van het baken Meestoof; | baken van Oosterweel en de dwarslijn van het baken Meestoof; |
c) de benedensector, gelegen tussen de dwarslijn van het baken van | c) de benedensector, gelegen tussen de dwarslijn van het baken van |
Meestoof en de Nederlandse grens : | Meestoof en de Nederlandse grens : |
1) voor de verplaatsing binnen een sector is het B-tarief, kolom 3 van | 1) voor de verplaatsing binnen een sector is het B-tarief, kolom 3 van |
toepassing; | toepassing; |
2) voor de verplaatsing van een sector naar een aangrenzende sector is | 2) voor de verplaatsing van een sector naar een aangrenzende sector is |
het B-tarief, kolom 4 van toepassing; | het B-tarief, kolom 4 van toepassing; |
3) voor de verplaatsing van een sector naar een niet-aangrenzende | 3) voor de verplaatsing van een sector naar een niet-aangrenzende |
sector is het B-tarief, kolom 5 van toepassing. | sector is het B-tarief, kolom 5 van toepassing. |
Art. 2.De zeeschepen die voor orders, uit nood of wegens overmacht |
Art. 2.De zeeschepen die voor orders, uit nood of wegens overmacht |
als bijleggers de tijhavens Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge | als bijleggers de tijhavens Oostende, Nieuwpoort of Zeebrugge |
binnenlopen en die opnieuw zee kiezen zonder last te breken of | binnenlopen en die opnieuw zee kiezen zonder last te breken of |
goederen in te laden, betalen de helft van het loodsgeld, bepaald in | goederen in te laden, betalen de helft van het loodsgeld, bepaald in |
artikel 1, 1°, van dit besluit. | artikel 1, 1°, van dit besluit. |
Art. 3.Als de kapitein van een schip zeewaarts de uiterton een loods |
Art. 3.Als de kapitein van een schip zeewaarts de uiterton een loods |
heeft genomen en die weer ontscheept zonder die uiterton voorbij te | heeft genomen en die weer ontscheept zonder die uiterton voorbij te |
varen, is een 1/2 Z-tarief verschuldigd. | varen, is een 1/2 Z-tarief verschuldigd. |
Art. 4.De diepgang van de zeeschepen die in aanmerking wordt genomen |
Art. 4.De diepgang van de zeeschepen die in aanmerking wordt genomen |
voor de vaststelling van het loodsgeld wordt door de loods vastgesteld | voor de vaststelling van het loodsgeld wordt door de loods vastgesteld |
bij hun aankomst of vertrek. | bij hun aankomst of vertrek. |
HOOFDSTUK II. - Andere vergoedingen | HOOFDSTUK II. - Andere vergoedingen |
Art. 5.De kapiteins moeten, benevens de loodsgelden, geheven uit |
Art. 5.De kapiteins moeten, benevens de loodsgelden, geheven uit |
hoofde van de loodsprestaties, in de volgende gevallen de daarbij | hoofde van de loodsprestaties, in de volgende gevallen de daarbij |
vermelde vergoedingen betalen : | vermelde vergoedingen betalen : |
1° als een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverrichter zake | 1° als een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverrichter zake |
moet terugkeren omdat de reis wordt uitgesteld of omdat het schip | moet terugkeren omdat de reis wordt uitgesteld of omdat het schip |
zonder de komst van de loods af te wachten was vertrokken vóór het | zonder de komst van de loods af te wachten was vertrokken vóór het |
tijdstip dat de loods aan boord had kunnen gaan : 106 euro; | tijdstip dat de loods aan boord had kunnen gaan : 106 euro; |
2° als een oponthoud plaatsheeft van meer dan een uur nadat de loods | 2° als een oponthoud plaatsheeft van meer dan een uur nadat de loods |
aan boord had moeten gaan of nadat de loods aan boord is gegaan : 53 | aan boord had moeten gaan of nadat de loods aan boord is gegaan : 53 |
euro per aangebroken uur. De loodsvergoeding bedraagt maximaal 1.272 | euro per aangebroken uur. De loodsvergoeding bedraagt maximaal 1.272 |
euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke twaalf uur - of | euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke twaalf uur - of |
gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal. Die regeling geldt ook als | gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal. Die regeling geldt ook als |
gedurende de loodsreis een loodswisseling heeft plaatsgevonden en de | gedurende de loodsreis een loodswisseling heeft plaatsgevonden en de |
loodsreis niet wordt voortgezet binnen een tijdsduur van een uur en | loodsreis niet wordt voortgezet binnen een tijdsduur van een uur en |
ook voor elk oponthoud van meer dan een uur gedurende de loodsreis. | ook voor elk oponthoud van meer dan een uur gedurende de loodsreis. |
De bovenstaande regeling is niet van toepassing, als het oponthoud te | De bovenstaande regeling is niet van toepassing, als het oponthoud te |
wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden of | wijten is aan de stand van het getij, de weersomstandigheden of |
gebreken van het schip die tijdens de loodsreis zijn ontstaan; | gebreken van het schip die tijdens de loodsreis zijn ontstaan; |
3° als de kapitein van een ten anker liggend schip gebruikmaakt van de | 3° als de kapitein van een ten anker liggend schip gebruikmaakt van de |
diensten van een loods, omdat hij daartoe verplicht is, of omdat hij | diensten van een loods, omdat hij daartoe verplicht is, of omdat hij |
daarom heeft verzocht : 53 euro voor elk uur of gedeelte daarvan tot | daarom heeft verzocht : 53 euro voor elk uur of gedeelte daarvan tot |
maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke 12 | maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke 12 |
uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal; | uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal; |
4° als de kapitein na de volbrachte loodsreis op een rede of in een | 4° als de kapitein na de volbrachte loodsreis op een rede of in een |
haven een loods aan boord houdt om over hem te beschikken of om op hem | haven een loods aan boord houdt om over hem te beschikken of om op hem |
een beroep te kunnen doen in verband met de veiligheid van het schip : | een beroep te kunnen doen in verband met de veiligheid van het schip : |
53 euro voor elk aangebroken uur. Die loodsvergoeding bedraagt | 53 euro voor elk aangebroken uur. Die loodsvergoeding bedraagt |
maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke | maximaal 1.272 euro voor het eerste etmaal en 636 euro voor elke |
twaalf uur - of een gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal; | twaalf uur - of een gedeelte daarvan - van elk volgende etmaal; |
5° als een loods niet wordt ontscheept, maar door de kapitein mee op | 5° als een loods niet wordt ontscheept, maar door de kapitein mee op |
zee wordt genomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan | zee wordt genomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan |
worden verricht : 1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat | worden verricht : 1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat |
wordt berekend vanaf het tijdstip dat de loods het zeegat in kwestie | wordt berekend vanaf het tijdstip dat de loods het zeegat in kwestie |
verlaat tot hij naar zijn standplaats terugkeert; | verlaat tot hij naar zijn standplaats terugkeert; |
6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als | 6° als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als |
bestemming heeft in een vreemde haven een loods aan boord neemt : | bestemming heeft in een vreemde haven een loods aan boord neemt : |
1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat wordt berekend | 1.272 euro per etmaal of een gedeelte daarvan. Dat wordt berekend |
vanaf het tijdstip waarop die loods zijn standplaats heeft verlaten | vanaf het tijdstip waarop die loods zijn standplaats heeft verlaten |
tot het tijdstip waarop het schip dat door hem geloodst wordt, is | tot het tijdstip waarop het schip dat door hem geloodst wordt, is |
aangekomen op de plaats waar de kapitein in normale omstandigheden een | aangekomen op de plaats waar de kapitein in normale omstandigheden een |
loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis | loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis |
loodsdienst is of kon worden verricht; | loodsdienst is of kon worden verricht; |
7° als een loods ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet | 7° als een loods ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet |
schip in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal moet | schip in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal moet |
worden opgenomen : 1.272 euro per etmaal of gedeelte daarvan, te | worden opgenomen : 1.272 euro per etmaal of gedeelte daarvan, te |
rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de | rekenen vanaf het tijdstip waarop hij is opgenomen, onverminderd de |
kosten die voortvloeien uit de opname in het ziekenhuis of de | kosten die voortvloeien uit de opname in het ziekenhuis of de |
observatie-inrichting. | observatie-inrichting. |
Art. 6.Onder de term etmaal, gebruikt in artikel 5, moet worden |
Art. 6.Onder de term etmaal, gebruikt in artikel 5, moet worden |
verstaan een periode van vierentwintig uur, ongeacht de aanvang. | verstaan een periode van vierentwintig uur, ongeacht de aanvang. |
Art. 7.De vrijstelling van betaling van de vergoeding, vermeld onder |
Art. 7.De vrijstelling van betaling van de vergoeding, vermeld onder |
de punten 2° en 5° van artikel 5 wordt verleend als het schip werd | de punten 2° en 5° van artikel 5 wordt verleend als het schip werd |
opgehouden door een tekortkoming van de loodsadministratie. | opgehouden door een tekortkoming van de loodsadministratie. |
Art. 8.Als de kapitein een loods naar het buitenland heeft meegenomen |
Art. 8.Als de kapitein een loods naar het buitenland heeft meegenomen |
en hem in een buitenlandse haven ontscheept, moet de kapitein | en hem in een buitenlandse haven ontscheept, moet de kapitein |
onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 5° van artikel 5, de door | onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 5° van artikel 5, de door |
de loods te maken reis- en verblijfkosten om zich van de | de loods te maken reis- en verblijfkosten om zich van de |
ontschepingshaven naar zijn standplaats te begeven, vooraf uitbetalen, | ontschepingshaven naar zijn standplaats te begeven, vooraf uitbetalen, |
overeenkomstig de door de loodsadministratie vastgestelde tarieven. | overeenkomstig de door de loodsadministratie vastgestelde tarieven. |
Art. 9.Als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als |
Art. 9.Als de kapitein van een schip dat een Belgische kusthaven als |
bestemming heeft, in een vreemde haven een loods aan boord neemt in | bestemming heeft, in een vreemde haven een loods aan boord neemt in |
afwijking van waar dat normaal moet gebeuren, moet die kapitein, | afwijking van waar dat normaal moet gebeuren, moet die kapitein, |
onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 6° van artikel 5, de reis- | onverminderd de vergoeding, genoemd in punt 6° van artikel 5, de reis- |
en verblijfkosten van de loods om zich van zijn standplaats naar het | en verblijfkosten van de loods om zich van zijn standplaats naar het |
schip te begeven, terugbetalen, overeenkomstig de vastgestelde | schip te begeven, terugbetalen, overeenkomstig de vastgestelde |
forfaitaire tarieven van de loodsadministratie. | forfaitaire tarieven van de loodsadministratie. |
Art. 10.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods |
Art. 10.Als voor het aan boord brengen of ontschepen van een loods |
extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de kapitein van | extra kosten moeten worden gemaakt, moeten die door de kapitein van |
het schip worden betaald. | het schip worden betaald. |
HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen |
Art. 11.Het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot |
Art. 11.Het besluit van de Vlaamse regering van 24 juli 1996 tot |
vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen | vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en andere vergoedingen |
en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en | en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgische loodsvaarwater en |
op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het | op de Schelde beneden Antwerpen, in de monden van de Schelde en op het |
kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse | kanaal Gent-Terneuzen, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse |
regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december | regering van 25 maart 1997, 18 mei 1999, 17 juli 2000 en 14 december |
2001 wordt opgeheven. | 2001 wordt opgeheven. |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2002. |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2002. |
Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor de Mobiliteit, is belast |
Art. 13.De Vlaamse minister, bevoegd voor de Mobiliteit, is belast |
met de uitvoering van dit besluit. | met de uitvoering van dit besluit. |
Brussel, 15 juli 2002. | Brussel, 15 juli 2002. |
De minister-president van de Vlaamse regering, | De minister-president van de Vlaamse regering, |
P. DEWAEL | P. DEWAEL |
De Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, | De Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, |
S. STEVAERT | S. STEVAERT |
Bijlage | Bijlage |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Toepassing van het B-tarief voor de afstanden van 62 zeemijl of meer: | Toepassing van het B-tarief voor de afstanden van 62 zeemijl of meer: |
- van 62 tot en met 69 zeemijl: tarief kolom 9 + 1 x tarief kolom 3; | - van 62 tot en met 69 zeemijl: tarief kolom 9 + 1 x tarief kolom 3; |
- van 70 tot en met 77 zeemijl: tarief kolom 9 + 2 x tarief kolom 3 | - van 70 tot en met 77 zeemijl: tarief kolom 9 + 2 x tarief kolom 3 |
enzovoort. | enzovoort. |
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Vlaamse regering |
van 15 juli 2002 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en | van 15 juli 2002 tot vaststelling van de tarieven van het loodsgeld en |
andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgisch | andere vergoedingen en kosten voor loodsverrichtingen in het Belgisch |
loodsvaarwater. | loodsvaarwater. |
Brussel, 15 juli 2002. | Brussel, 15 juli 2002. |
De minister-president van de Vlaamse regering, | De minister-president van de Vlaamse regering, |
P. DEWAEL | P. DEWAEL |
De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, | De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, |
S. STEVAERT | S. STEVAERT |