| Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit |
|---|---|
| 21 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 21 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
| tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels | tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels |
| Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering | Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering |
| van diversiteit | van diversiteit |
| De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
| instellingen en zijn artikel 20; | instellingen en zijn artikel 20; |
| Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de |
| Brusselse instellingen en zijn artikel 8; | Brusselse instellingen en zijn artikel 8; |
| Gelet op het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de | Gelet op het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de |
| non-discriminatie en de bevordering van diversiteit, meer bepaald de | non-discriminatie en de bevordering van diversiteit, meer bepaald de |
| artikelen 146, 147, 149, § 2, 150 en 151; | artikelen 146, 147, 149, § 2, 150 en 151; |
| Gelet op het akkoord van de minister van Begroting; | Gelet op het akkoord van de minister van Begroting; |
| Gelet op advies nr. 77.048/3 van de Raad van State van 30 september | Gelet op advies nr. 77.048/3 van de Raad van State van 30 september |
| 2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
| gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973; | gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973; |
| Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke | Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke |
| Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, | Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, |
| Besluit : | Besluit : |
| HOOFDSTUK I. - Definities | HOOFDSTUK I. - Definities |
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan |
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan |
| onder: | onder: |
| 1° het Wetboek: het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de | 1° het Wetboek: het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de |
| non-discriminatie en de bevordering van diversiteit; | non-discriminatie en de bevordering van diversiteit; |
| 2° Brussel Plaatselijke Besturen: het bestuur van de Gewestelijke | 2° Brussel Plaatselijke Besturen: het bestuur van de Gewestelijke |
| Overheidsdienst Brussel dat bevoegd is voor de plaatselijke besturen; | Overheidsdienst Brussel dat bevoegd is voor de plaatselijke besturen; |
| 3° werknemer van buitenlandse nationaliteit: werknemer of werkzoekende | 3° werknemer van buitenlandse nationaliteit: werknemer of werkzoekende |
| die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die geen onderdaan is | die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die geen onderdaan is |
| van een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het | van een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het |
| Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en | Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en |
| Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse | Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse |
| Bondsstaat; | Bondsstaat; |
| 4° werknemer van buitenlandse afkomst: werknemer of werkzoekende die | 4° werknemer van buitenlandse afkomst: werknemer of werkzoekende die |
| als zodanig is ingeschreven bij Actiris, die legaal en langdurig in | als zodanig is ingeschreven bij Actiris, die legaal en langdurig in |
| België verblijft en die bij de geboorte niet de nationaliteit had van | België verblijft en die bij de geboorte niet de nationaliteit had van |
| een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het | een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het |
| Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en | Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en |
| Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse | Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse |
| Bondsstaat, of van wie minstens een van de ouders bij de geboorte niet | Bondsstaat, of van wie minstens een van de ouders bij de geboorte niet |
| een van deze nationaliteiten had; | een van deze nationaliteiten had; |
| 5° jonge werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is | 5° jonge werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is |
| ingeschreven bij Actiris en jonger dan 26 jaar is; | ingeschreven bij Actiris en jonger dan 26 jaar is; |
| 6° ervaren werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is | 6° ervaren werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is |
| ingeschreven bij Actiris en ouder dan 45 jaar is; | ingeschreven bij Actiris en ouder dan 45 jaar is; |
| 7° werknemer met een handicap: werknemer met langdurige fysieke, | 7° werknemer met een handicap: werknemer met langdurige fysieke, |
| mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hem in | mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hem in |
| wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, | wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, |
| daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren | daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren |
| aan de arbeidsmarkt; | aan de arbeidsmarkt; |
| 8° werknemer zonder diploma secundair onderwijs: werknemer of | 8° werknemer zonder diploma secundair onderwijs: werknemer of |
| werkzoekende die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die niet | werkzoekende die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die niet |
| in het bezit is van een diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig | in het bezit is van een diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig |
| document, met inbegrip van een buitenlands document dat als | document, met inbegrip van een buitenlands document dat als |
| gelijkwaardig wordt erkend en hoger is dan het lager secundair | gelijkwaardig wordt erkend en hoger is dan het lager secundair |
| onderwijs; | onderwijs; |
| 9° tewerkstellingsoperatoren: de tewerkstellingsoperatoren bedoeld in | 9° tewerkstellingsoperatoren: de tewerkstellingsoperatoren bedoeld in |
| artikel 3, 2° van de ordonnantie van 14 juli 2011 betreffende het | artikel 3, 2° van de ordonnantie van 14 juli 2011 betreffende het |
| gemengd beheer van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk | gemengd beheer van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk |
| Gewest; | Gewest; |
| 10° LGBTQIA+-werknemer: werknemer die zich identificeert als LGBTQIA+ | 10° LGBTQIA+-werknemer: werknemer die zich identificeert als LGBTQIA+ |
| overeenkomstig het principe van zelfbeschikking, en met inachtneming | overeenkomstig het principe van zelfbeschikking, en met inachtneming |
| van het recht op eerbiediging van het privéleven; | van het recht op eerbiediging van het privéleven; |
| 11° de minister: de minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen. | 11° de minister: de minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen. |
| § 2. De definities in artikel 5 van het Wetboek zijn van toepassing op | § 2. De definities in artikel 5 van het Wetboek zijn van toepassing op |
| dit besluit. | dit besluit. |
| § 3. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is | § 3. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is |
| gemeenslachtig. | gemeenslachtig. |
| HOOFDSTUK II. - Diversiteitsconsultants en -managers | HOOFDSTUK II. - Diversiteitsconsultants en -managers |
Art. 2.De diversiteitsconsultants van Actiris krijgen de volgende |
Art. 2.De diversiteitsconsultants van Actiris krijgen de volgende |
| opdrachten toegewezen voor de plaatselijke besturen: | opdrachten toegewezen voor de plaatselijke besturen: |
| 1° Sensibiliseren en informeren over de voordelen en de uitdagingen | 1° Sensibiliseren en informeren over de voordelen en de uitdagingen |
| inzake diversiteit in een professionele omgeving; | inzake diversiteit in een professionele omgeving; |
| 2° Informeren over de relevante tewerkstellingssteun om de diversiteit | 2° Informeren over de relevante tewerkstellingssteun om de diversiteit |
| binnen het plaatselijke bestuur te bevorderen; | binnen het plaatselijke bestuur te bevorderen; |
| 3° De lokale besturen bijstaan in de voorbereiding, opstelling, | 3° De lokale besturen bijstaan in de voorbereiding, opstelling, |
| uitvoering en evaluatie van de diversiteitsplannen. | uitvoering en evaluatie van de diversiteitsplannen. |
Art. 3.§ 1. De diversiteitsmanager wordt aangesteld voor de duur van |
Art. 3.§ 1. De diversiteitsmanager wordt aangesteld voor de duur van |
| de uitwerking, de uitvoering en de evaluatie van het openbaar | de uitwerking, de uitvoering en de evaluatie van het openbaar |
| diversiteitsplan. Zijn mandaat is hernieuwbaar. | diversiteitsplan. Zijn mandaat is hernieuwbaar. |
| § 2. De minister stelt een model voor het functieprofiel van de | § 2. De minister stelt een model voor het functieprofiel van de |
| diversiteitsmanager ter beschikking van de gemeenten. De Brusselse | diversiteitsmanager ter beschikking van de gemeenten. De Brusselse |
| Hoofdstedelijke Regering delegeert de uitwerking van het | Hoofdstedelijke Regering delegeert de uitwerking van het |
| functieprofiel aan de minister. | functieprofiel aan de minister. |
| HOOFDSTUK III. - Inhoud van het openbaar diversiteitsplan | HOOFDSTUK III. - Inhoud van het openbaar diversiteitsplan |
Art. 4.§ 1. Een openbaar diversiteitsplan bestaat uit twee delen: |
Art. 4.§ 1. Een openbaar diversiteitsplan bestaat uit twee delen: |
| - Een kwantitatieve en kwalitatieve scan van de diversiteit in het | - Een kwantitatieve en kwalitatieve scan van de diversiteit in het |
| betrokken lokaal bestuur; | betrokken lokaal bestuur; |
| - Meetbare maatregelen en acties die het lokaal bestuur zal | - Meetbare maatregelen en acties die het lokaal bestuur zal |
| implementeren om diversiteit te bevorderen en discriminatie te | implementeren om diversiteit te bevorderen en discriminatie te |
| bestrijden in het bestuur. | bestrijden in het bestuur. |
| § 2. De sjablonen voor de inhoud van de diversiteitsscan en het | § 2. De sjablonen voor de inhoud van de diversiteitsscan en het |
| openbaar diversiteitsplan worden ter beschikking gesteld door Brussel | openbaar diversiteitsplan worden ter beschikking gesteld door Brussel |
| Plaatselijke Besturen via zijn website. | Plaatselijke Besturen via zijn website. |
Art. 5.§ 1. In kwantitatieve termen berust de diversiteitsscan op een |
Art. 5.§ 1. In kwantitatieve termen berust de diversiteitsscan op een |
| statistische analyse van de aanwezigheid van de volgende doelgroepen | statistische analyse van de aanwezigheid van de volgende doelgroepen |
| in het personeel van het plaatselijke bestuur: | in het personeel van het plaatselijke bestuur: |
| 1° Mannen en vrouwen; | 1° Mannen en vrouwen; |
| 2° Werknemers met een handicap; | 2° Werknemers met een handicap; |
| 3° Jonge werknemers; | 3° Jonge werknemers; |
| 4° Ervaren werknemers; | 4° Ervaren werknemers; |
| 5° Werknemers van buitenlandse nationaliteit; | 5° Werknemers van buitenlandse nationaliteit; |
| 6° Werknemers zonder diploma secundair onderwijs. | 6° Werknemers zonder diploma secundair onderwijs. |
| § 2. In kwalitatieve termen geeft de diversiteitsscan een beeld van de | § 2. In kwalitatieve termen geeft de diversiteitsscan een beeld van de |
| geldende praktijken in het lokaalbestuur op het gebied van | geldende praktijken in het lokaalbestuur op het gebied van |
| diversiteit, evenals de resultaten en moeilijkheden bij de | diversiteit, evenals de resultaten en moeilijkheden bij de |
| implementatie van deze praktijken. Dit gebeurt aan de hand van vier | implementatie van deze praktijken. Dit gebeurt aan de hand van vier |
| krachtlijnen: | krachtlijnen: |
| 1° De krachtlijn "selectie en werving"; | 1° De krachtlijn "selectie en werving"; |
| 2° De krachtlijn "personeelsbeheer"; | 2° De krachtlijn "personeelsbeheer"; |
| 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie"; | 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie"; |
| 4° De krachtlijn "externe positionering". | 4° De krachtlijn "externe positionering". |
Art. 6.§ 1. Op basis van de uitgevoerde scan definieert het lokaal |
Art. 6.§ 1. Op basis van de uitgevoerde scan definieert het lokaal |
| bestuur de te bereiken algemene doelstellingen inzake het bevorderen | bestuur de te bereiken algemene doelstellingen inzake het bevorderen |
| van diversiteit en het bestrijden van discriminatie en met betrekking | van diversiteit en het bestrijden van discriminatie en met betrekking |
| tot de in artikel 5, § 2 van dit besluit vermelde krachtlijnen. | tot de in artikel 5, § 2 van dit besluit vermelde krachtlijnen. |
| § 2. Op basis van de vastgestelde doelstellingen bepaalt het bestuur | § 2. Op basis van de vastgestelde doelstellingen bepaalt het bestuur |
| de meetbare maatregelen en acties die de basis vormen van het openbaar | de meetbare maatregelen en acties die de basis vormen van het openbaar |
| diversiteitsplan. Maatregelen en acties die beperkt zijn tot het | diversiteitsplan. Maatregelen en acties die beperkt zijn tot het |
| naleven van wettelijke of regelgevende verplichtingen of die volledig | naleven van wettelijke of regelgevende verplichtingen of die volledig |
| door een overheid worden gesubsidieerd, zijn geen maatregelen en | door een overheid worden gesubsidieerd, zijn geen maatregelen en |
| acties in de zin van dit artikel. | acties in de zin van dit artikel. |
| § 3. De meetbare maatregelen en acties van het openbaar | § 3. De meetbare maatregelen en acties van het openbaar |
| diversiteitsplan zijn gebaseerd op dezelfde krachtlijnen als die van | diversiteitsplan zijn gebaseerd op dezelfde krachtlijnen als die van |
| de diversiteitsscan, namelijk: | de diversiteitsscan, namelijk: |
| 1° De krachtlijn "selectie en werving", die acties omvat met het oog | 1° De krachtlijn "selectie en werving", die acties omvat met het oog |
| op: | op: |
| a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het | a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het |
| selectie- en wervingsbeleid en de procedures die op dit vlak worden | selectie- en wervingsbeleid en de procedures die op dit vlak worden |
| toegepast; | toegepast; |
| b) De invoering van nieuwe selectie- en wervingskanalen, die gekoppeld | b) De invoering van nieuwe selectie- en wervingskanalen, die gekoppeld |
| worden aan wervingsinspanningen in het voordeel van een of meerdere | worden aan wervingsinspanningen in het voordeel van een of meerdere |
| categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; | categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; |
| c) Het opzetten van een of meerdere samenwerkingsverbanden met | c) Het opzetten van een of meerdere samenwerkingsverbanden met |
| tewerkstellingsoperatoren, om zo de selectie en werving van een of | tewerkstellingsoperatoren, om zo de selectie en werving van een of |
| meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1, te | meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1, te |
| verbeteren; | verbeteren; |
| 2° De krachtlijn "personeelsbeheer", die het volgende omvat: | 2° De krachtlijn "personeelsbeheer", die het volgende omvat: |
| a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het | a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het |
| onthaalbeleid en de functiebeschrijvingen om rekening te houden met | onthaalbeleid en de functiebeschrijvingen om rekening te houden met |
| een of meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; | een of meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; |
| b) De organisatie van coaching en interne begeleiding voor een of | b) De organisatie van coaching en interne begeleiding voor een of |
| meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; | meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; |
| c) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of | c) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of |
| opleidingen, voor het personeelsbeheer en het organisatiebeleid, die | opleidingen, voor het personeelsbeheer en het organisatiebeleid, die |
| rekening houden met de verscheidenheid van de werknemers die behoren | rekening houden met de verscheidenheid van de werknemers die behoren |
| tot een of meerdere categorieën bedoeld in artikel 5, § 1; | tot een of meerdere categorieën bedoeld in artikel 5, § 1; |
| d) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of | d) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of |
| opleidingen en een aangepaste voortgezette opleiding die rechtstreeks | opleidingen en een aangepaste voortgezette opleiding die rechtstreeks |
| of onrechtstreeks de overgang bevorderen of het vroegtijdig vertrek | of onrechtstreeks de overgang bevorderen of het vroegtijdig vertrek |
| vermijden van werknemers die behoren tot een of meerdere categorieën | vermijden van werknemers die behoren tot een of meerdere categorieën |
| bedoeld in artikel 5, § 1; | bedoeld in artikel 5, § 1; |
| e) De integratie van het beheer van de indiensttredingen, doorgangen, | e) De integratie van het beheer van de indiensttredingen, doorgangen, |
| overgangen en uitdiensttredingen bij of van het lokaal bestuur; | overgangen en uitdiensttredingen bij of van het lokaal bestuur; |
| f) De procedure voor redelijke aanpassingen voor werknemers met een | f) De procedure voor redelijke aanpassingen voor werknemers met een |
| handicap, evenals de doelstellingen inzake toegankelijkheid van de | handicap, evenals de doelstellingen inzake toegankelijkheid van de |
| werkplek ter aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de | werkplek ter aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de |
| werknemers juridisch gezien recht hebben; | werknemers juridisch gezien recht hebben; |
| g) De acties voor de combinatie van het privé- en het beroepsleven ter | g) De acties voor de combinatie van het privé- en het beroepsleven ter |
| aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werknemers juridisch | aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werknemers juridisch |
| gezien recht hebben. | gezien recht hebben. |
| 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie", die het | 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie", die het |
| volgende omvat: | volgende omvat: |
| a) Het bevorderen van diversiteit en het bestrijden van discriminatie | a) Het bevorderen van diversiteit en het bestrijden van discriminatie |
| in het personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij het personeel, | in het personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij het personeel, |
| via acties en campagnes; | via acties en campagnes; |
| b) De herinnering aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de | b) De herinnering aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de |
| regelgeving inzake de strijd tegen discriminatie, en hun bevordering | regelgeving inzake de strijd tegen discriminatie, en hun bevordering |
| bij de personeelsleden; | bij de personeelsleden; |
| c) De organisatie van opleidingen inzake interculturele communicatie, | c) De organisatie van opleidingen inzake interculturele communicatie, |
| diversiteitsbeheer en omgaan met vooroordelen op het werk; | diversiteitsbeheer en omgaan met vooroordelen op het werk; |
| d) De organisatie van taalcursussen, -stages en -opleidingen. | d) De organisatie van taalcursussen, -stages en -opleidingen. |
| 4° De krachtlijn "externe positionering", die het bevorderen van | 4° De krachtlijn "externe positionering", die het bevorderen van |
| diversiteit en het bestrijden van discriminatie in het | diversiteit en het bestrijden van discriminatie in het |
| personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij burgers, leveranciers | personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij burgers, leveranciers |
| en partners omvat, met inbegrip van het communiceren, verspreiden en | en partners omvat, met inbegrip van het communiceren, verspreiden en |
| ter beschikking stellen van ervaringen, methoden en tools, zodat ze | ter beschikking stellen van ervaringen, methoden en tools, zodat ze |
| elders kunnen worden toegepast. | elders kunnen worden toegepast. |
| § 4. De openbare diversiteitsplannen kunnen betrekking hebben op alle | § 4. De openbare diversiteitsplannen kunnen betrekking hebben op alle |
| beschermde criteria en in het bijzonder op de volgende thema's: | beschermde criteria en in het bijzonder op de volgende thema's: |
| 1° De professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen; | 1° De professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen; |
| 2° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers met een | 2° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers met een |
| handicap; | handicap; |
| 3° De non-discriminatie en de professionele integratie van jonge | 3° De non-discriminatie en de professionele integratie van jonge |
| werknemers; | werknemers; |
| 4° De non-discriminatie en professionele integratie van werknemers van | 4° De non-discriminatie en professionele integratie van werknemers van |
| buitenlandse nationaliteit of afkomst; | buitenlandse nationaliteit of afkomst; |
| 5° De strijd tegen racisme op het werk; | 5° De strijd tegen racisme op het werk; |
| 6° De non-discriminatie en professionele integratie van ervaren | 6° De non-discriminatie en professionele integratie van ervaren |
| werknemers; | werknemers; |
| 7° De non-discriminatie en professionele integratie van | 7° De non-discriminatie en professionele integratie van |
| LGBTQIA+-werknemers; | LGBTQIA+-werknemers; |
| 8° De non-discriminatie en de beroepsinschakeling van werknemers | 8° De non-discriminatie en de beroepsinschakeling van werknemers |
| zonder diploma secundair onderwijs; | zonder diploma secundair onderwijs; |
| 9° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers op basis van hun | 9° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers op basis van hun |
| ouderschapssituatie, met inbegrip van het alleenstaande ouderschap. | ouderschapssituatie, met inbegrip van het alleenstaande ouderschap. |
| § 5. Het openbaar diversiteitsplan integreert het genderperspectief, | § 5. Het openbaar diversiteitsplan integreert het genderperspectief, |
| dat bestaat uit het onderzoeken van en het systematisch en | dat bestaat uit het onderzoeken van en het systematisch en |
| transversaal rekening houden met de verschillen tussen vrouwen en | transversaal rekening houden met de verschillen tussen vrouwen en |
| mannen in alle acties. | mannen in alle acties. |
| § 6. Het lokaal bestuur bepaalt het tijdspad, het budget en de | § 6. Het lokaal bestuur bepaalt het tijdspad, het budget en de |
| instrumenten van het openbaar diversiteitsplan. | instrumenten van het openbaar diversiteitsplan. |
| § 7. Het openbaar diversiteitsplan treedt in werking op de dag van | § 7. Het openbaar diversiteitsplan treedt in werking op de dag van |
| zijn goedkeuring door de besluitvormingsorganen van het lokaal | zijn goedkeuring door de besluitvormingsorganen van het lokaal |
| bestuur, met uitzondering van de gemeenten, waarvoor de datum van de | bestuur, met uitzondering van de gemeenten, waarvoor de datum van de |
| inwerkingtreding gelijk is aan die van de goedkeuring bedoeld in | inwerkingtreding gelijk is aan die van de goedkeuring bedoeld in |
| artikel 8 van dit besluit. | artikel 8 van dit besluit. |
| § 8. Het lokaal bestuur stuurt zijn openbaar diversiteitsplan naar | § 8. Het lokaal bestuur stuurt zijn openbaar diversiteitsplan naar |
| Brussel Plaatselijke Besturen, dat zijn enige aanspreekpunt is in het | Brussel Plaatselijke Besturen, dat zijn enige aanspreekpunt is in het |
| kader van dit besluit. | kader van dit besluit. |
| Het nieuwe plan moet uiterlijk vier maanden vóór de vervaldatum van | Het nieuwe plan moet uiterlijk vier maanden vóór de vervaldatum van |
| het vorige plan worden bezorgd. De gemeenten moeten samen met het | het vorige plan worden bezorgd. De gemeenten moeten samen met het |
| nieuwe plan ook de evaluatiedocumenten bedoeld in artikel 10, § 1, van | nieuwe plan ook de evaluatiedocumenten bedoeld in artikel 10, § 1, van |
| dit besluit bezorgen. Brussel Plaatselijke Besturen stelt hiervoor op | dit besluit bezorgen. Brussel Plaatselijke Besturen stelt hiervoor op |
| zijn website een uniek formulier ter beschikking. | zijn website een uniek formulier ter beschikking. |
| Brussel Plaatselijke Besturen stuurt de openbare diversiteitsplannen | Brussel Plaatselijke Besturen stuurt de openbare diversiteitsplannen |
| die het ontvangt naar Actiris, en als de goedkeuringsprocedure | die het ontvangt naar Actiris, en als de goedkeuringsprocedure |
| beschreven in artikel 8 van dit besluit van toepassing is, ook naar de | beschreven in artikel 8 van dit besluit van toepassing is, ook naar de |
| minister. | minister. |
| Bovendien stelt Brussel Plaatselijke Besturen jaarlijks een stand van | Bovendien stelt Brussel Plaatselijke Besturen jaarlijks een stand van |
| zaken op van het diversiteits- en antidiscriminatiebeleid in de lokale | zaken op van het diversiteits- en antidiscriminatiebeleid in de lokale |
| besturen. De minister bezorgt deze stand van zaken aan het parlement. | besturen. De minister bezorgt deze stand van zaken aan het parlement. |
| § 9. Het lokaal bestuur publiceert, in de mate van het mogelijke, zijn | § 9. Het lokaal bestuur publiceert, in de mate van het mogelijke, zijn |
| diversiteitsplan op zijn website. | diversiteitsplan op zijn website. |
| HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringsprocedure voor het openbaar | HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringsprocedure voor het openbaar |
| diversiteitsplan | diversiteitsplan |
Art. 7.Het openbaar diversiteitsplan wordt voor advies voorgelegd aan |
Art. 7.Het openbaar diversiteitsplan wordt voor advies voorgelegd aan |
| de overlegorganen en gevalideerd door de besluitvormingsorganen van | de overlegorganen en gevalideerd door de besluitvormingsorganen van |
| het lokaal bestuur. | het lokaal bestuur. |
Art. 8.§ 1. Brussel Plaatselijke Besturen legt het openbaar |
Art. 8.§ 1. Brussel Plaatselijke Besturen legt het openbaar |
| diversiteitsplan van elke gemeente ter goedkeuring voor aan de | diversiteitsplan van elke gemeente ter goedkeuring voor aan de |
| minister. | minister. |
| § 2. De minister keurt de openbare diversiteitsplannen goed die | § 2. De minister keurt de openbare diversiteitsplannen goed die |
| voldoen aan de inhoudelijke vereisten van de artikelen 4 tot 6 van dit | voldoen aan de inhoudelijke vereisten van de artikelen 4 tot 6 van dit |
| besluit. De minister kan hiervoor het advies inwinnen van het | besluit. De minister kan hiervoor het advies inwinnen van het |
| evaluatiecomité bedoeld in artikel 9 van dit besluit. | evaluatiecomité bedoeld in artikel 9 van dit besluit. |
| De minister heeft 30 dagen de tijd om een beslissing te nemen. Indien | De minister heeft 30 dagen de tijd om een beslissing te nemen. Indien |
| de minister overeenkomstig het eerste lid het advies van het | de minister overeenkomstig het eerste lid het advies van het |
| evaluatiecomité vraagt, wordt deze termijn met 30 dagen verlengd en | evaluatiecomité vraagt, wordt deze termijn met 30 dagen verlengd en |
| wordt de betrokken gemeente hiervan op de hoogte gebracht. | wordt de betrokken gemeente hiervan op de hoogte gebracht. |
| Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de in het vorige lid | Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de in het vorige lid |
| bedoelde termijn, wordt het plan geacht te zijn goedgekeurd. Brussel | bedoelde termijn, wordt het plan geacht te zijn goedgekeurd. Brussel |
| Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis aan de gemeente van de | Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis aan de gemeente van de |
| goedkeuring na het verstrijken van de termijn. | goedkeuring na het verstrijken van de termijn. |
| Bij niet-goedkeuring keurt de minister een beslissing goed die de | Bij niet-goedkeuring keurt de minister een beslissing goed die de |
| punten aangeeft die moeten worden aangepast vóór de gemeente een | punten aangeeft die moeten worden aangepast vóór de gemeente een |
| gecorrigeerd openbaar diversiteitsplan indient bij Brussel | gecorrigeerd openbaar diversiteitsplan indient bij Brussel |
| Plaatselijke Besturen. | Plaatselijke Besturen. |
| HOOFDSTUK V. - Evaluatieprocedure van het openbaar diversiteitsplan | HOOFDSTUK V. - Evaluatieprocedure van het openbaar diversiteitsplan |
| van de gemeenten | van de gemeenten |
Art. 9.§ 1. Het evaluatiecomité van de openbare diversiteitsplannen |
Art. 9.§ 1. Het evaluatiecomité van de openbare diversiteitsplannen |
| is als volgt samengesteld: | is als volgt samengesteld: |
| - Een vertegenwoordiger van de minister; | - Een vertegenwoordiger van de minister; |
| - Een vertegenwoordiger van het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke | - Een vertegenwoordiger van het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke |
| Regering bevoegd voor Gelijke Kansen; | Regering bevoegd voor Gelijke Kansen; |
| - Een vertegenwoordiger van Brussel Plaatselijke Besturen; | - Een vertegenwoordiger van Brussel Plaatselijke Besturen; |
| - Een vertegenwoordiger van Actiris; | - Een vertegenwoordiger van Actiris; |
| - Een vertegenwoordiger van Unia; | - Een vertegenwoordiger van Unia; |
| - Een vertegenwoordiger van het Instituut. | - Een vertegenwoordiger van het Instituut. |
| Om de aanwezigheid van zes leden in het evaluatiecomité te waarborgen, | Om de aanwezigheid van zes leden in het evaluatiecomité te waarborgen, |
| wanneer eenzelfde minister belast is met Plaatselijke Besturen en | wanneer eenzelfde minister belast is met Plaatselijke Besturen en |
| Gelijke Kansen, duidt hij twee vertegenwoordigers aan. | Gelijke Kansen, duidt hij twee vertegenwoordigers aan. |
| § 2. Het evaluatiecomité kan enkel geldig beraadslagen en beslissen, | § 2. Het evaluatiecomité kan enkel geldig beraadslagen en beslissen, |
| als minstens vier van de zes leden aanwezig zijn. | als minstens vier van de zes leden aanwezig zijn. |
| § 3. Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door Brussel | § 3. Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door Brussel |
| Plaatselijke Besturen. | Plaatselijke Besturen. |
| Het evaluatiecomité komt samen en stelt zijn huishoudelijk reglement | Het evaluatiecomité komt samen en stelt zijn huishoudelijk reglement |
| op binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. | op binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. |
Art. 10.§ 1. Uiterlijk vier maanden vóór het verstrijken van haar |
Art. 10.§ 1. Uiterlijk vier maanden vóór het verstrijken van haar |
| openbaar diversiteitsplan bezorgt elke gemeente Brussel Plaatselijke | openbaar diversiteitsplan bezorgt elke gemeente Brussel Plaatselijke |
| Besturen het verslag van de diversiteitsmanager over de manier waarop | Besturen het verslag van de diversiteitsmanager over de manier waarop |
| de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van dit | de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van dit |
| besluit werden uitgevoerd. In voorkomend geval verstuurt de gemeente | besluit werden uitgevoerd. In voorkomend geval verstuurt de gemeente |
| ook het in artikel 13 bedoelde plan met corrigerende maatregelen en | ook het in artikel 13 bedoelde plan met corrigerende maatregelen en |
| een aanvullend verslag van de diversiteitsmanager over de manier | een aanvullend verslag van de diversiteitsmanager over de manier |
| waarop dit plan met corrigerende maatregelen werd uitgevoerd. | waarop dit plan met corrigerende maatregelen werd uitgevoerd. |
| § 2. Brussel Plaatselijke Besturen bevestigt de ontvangst van deze | § 2. Brussel Plaatselijke Besturen bevestigt de ontvangst van deze |
| documenten binnen vijf dagen na ontvangst en stuurt ze door naar het | documenten binnen vijf dagen na ontvangst en stuurt ze door naar het |
| evaluatiecomité. | evaluatiecomité. |
| § 3. Het evaluatiecomité stelt zijn evaluatieverslag vast binnen 60 | § 3. Het evaluatiecomité stelt zijn evaluatieverslag vast binnen 60 |
| dagen na de in de tweede paragraaf bedoelde toezending. | dagen na de in de tweede paragraaf bedoelde toezending. |
| Het gemotiveerde evaluatieverslag heeft betrekking op de uitvoering | Het gemotiveerde evaluatieverslag heeft betrekking op de uitvoering |
| van de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van | van de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van |
| dit besluit en, in voorkomend geval, op de uitvoering van het plan met | dit besluit en, in voorkomend geval, op de uitvoering van het plan met |
| corrigerende maatregelen bedoeld in artikel 13. Het sluit af door een | corrigerende maatregelen bedoeld in artikel 13. Het sluit af door een |
| positieve of negatieve evaluatie voor te stellen. Om een negatieve | positieve of negatieve evaluatie voor te stellen. Om een negatieve |
| evaluatie voor te stellen, moet het evaluatieverslag unaniem door de | evaluatie voor te stellen, moet het evaluatieverslag unaniem door de |
| aanwezige leden zijn vastgesteld. | aanwezige leden zijn vastgesteld. |
| § 4. Op basis van het in de derde paragraaf bedoelde evaluatieverslag | § 4. Op basis van het in de derde paragraaf bedoelde evaluatieverslag |
| kent Brussel Plaatselijke Besturen de gemeente een positieve of | kent Brussel Plaatselijke Besturen de gemeente een positieve of |
| negatieve evaluatie toe. Het evaluatieverslag van het evaluatiecomité | negatieve evaluatie toe. Het evaluatieverslag van het evaluatiecomité |
| is bij deze beslissing gevoegd. | is bij deze beslissing gevoegd. |
| HOOFDSTUK VI. - Subsidie voor de financiering van de opdrachten van de | HOOFDSTUK VI. - Subsidie voor de financiering van de opdrachten van de |
| diversiteitsmanager | diversiteitsmanager |
Art. 11.§ 1. De verdeelsleutel voor de in artikel 146, § 4, van het |
Art. 11.§ 1. De verdeelsleutel voor de in artikel 146, § 4, van het |
| Wetboek bedoelde subsidie is de volgende: | Wetboek bedoelde subsidie is de volgende: |
| - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die | - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die |
| minder dan 50.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag | minder dan 50.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag |
| 40.000; | 40.000; |
| - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die | - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die |
| tussen 50.000 en 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag | tussen 50.000 en 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag |
| 60.000; | 60.000; |
| - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die meer | - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die meer |
| dan 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag 80.000. | dan 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag 80.000. |
| § 2. Brussel Plaatselijke Besturen is verantwoordelijk voor het | § 2. Brussel Plaatselijke Besturen is verantwoordelijk voor het |
| administratieve beheer van de subsidie, met inbegrip van de | administratieve beheer van de subsidie, met inbegrip van de |
| terugvorderingsprocedure in de in artikel 14 bedoelde gevallen. | terugvorderingsprocedure in de in artikel 14 bedoelde gevallen. |
Art. 12.De subsidie wordt jaarlijks toegekend aan gemeenten die |
Art. 12.De subsidie wordt jaarlijks toegekend aan gemeenten die |
| hiervoor in aanmerking komen en die Brussel Plaatselijke Besturen het | hiervoor in aanmerking komen en die Brussel Plaatselijke Besturen het |
| volgende bezorgen: | volgende bezorgen: |
| - Een geldig openbaar diversiteitsplan, goedgekeurd in overeenstemming | - Een geldig openbaar diversiteitsplan, goedgekeurd in overeenstemming |
| met artikel 8 van dit besluit; of | met artikel 8 van dit besluit; of |
| - Voor gemeenten die minder dan een jaar na de inwerkingtreding van | - Voor gemeenten die minder dan een jaar na de inwerkingtreding van |
| het Wetboek in een procedure zitten om een openbaar diversiteitsplan | het Wetboek in een procedure zitten om een openbaar diversiteitsplan |
| op te stellen, een intentieverklaring van het college van burgemeester | op te stellen, een intentieverklaring van het college van burgemeester |
| en schepenen waarin staat dat minder dan een jaar na de genoemde | en schepenen waarin staat dat minder dan een jaar na de genoemde |
| inwerkingtreding een openbaar diversiteitsplan zal worden aangenomen. | inwerkingtreding een openbaar diversiteitsplan zal worden aangenomen. |
Art. 13.Overeenkomstig artikel 150 van het Wetboek bezorgt de |
Art. 13.Overeenkomstig artikel 150 van het Wetboek bezorgt de |
| gemeente die een negatieve evaluatie heeft ontvangen aan het einde van | gemeente die een negatieve evaluatie heeft ontvangen aan het einde van |
| de evaluatieprocedure beschreven in artikel 10 van dit besluit aan | de evaluatieprocedure beschreven in artikel 10 van dit besluit aan |
| Brussel Plaatselijke Besturen, een plan met corrigerende maatregelen | Brussel Plaatselijke Besturen, een plan met corrigerende maatregelen |
| om de in de negatieve evaluatie vastgestelde tekortkomingen te | om de in de negatieve evaluatie vastgestelde tekortkomingen te |
| verhelpen. | verhelpen. |
| Het plan met corrigerende maatregelen wordt vooraf ter advies | Het plan met corrigerende maatregelen wordt vooraf ter advies |
| voorgelegd aan de overlegorganen en goedgekeurd door de gemeenteraad. | voorgelegd aan de overlegorganen en goedgekeurd door de gemeenteraad. |
| Brussel Plaatselijke Besturen stuurt dit plan met corrigerende | Brussel Plaatselijke Besturen stuurt dit plan met corrigerende |
| maatregelen ter goedkeuring naar het evaluatiecomité. Het | maatregelen ter goedkeuring naar het evaluatiecomité. Het |
| evaluatiecomité heeft 60 dagen tijd om een beslissing te nemen, die | evaluatiecomité heeft 60 dagen tijd om een beslissing te nemen, die |
| door Brussel Plaatselijke Besturen aan de betrokken gemeente wordt | door Brussel Plaatselijke Besturen aan de betrokken gemeente wordt |
| bezorgd. Een weigering om dit goed te keuren kan alleen unaniem door | bezorgd. Een weigering om dit goed te keuren kan alleen unaniem door |
| de aanwezige leden worden beslist door het evaluatiecomité, en op | de aanwezige leden worden beslist door het evaluatiecomité, en op |
| voorwaarde dat de verbeterpunten worden aangeduid voordat een nieuw | voorwaarde dat de verbeterpunten worden aangeduid voordat een nieuw |
| plan met corrigerende maatregelen wordt ingediend. | plan met corrigerende maatregelen wordt ingediend. |
| Als het evaluatiecomité niet binnen de termijn tot een beslissing | Als het evaluatiecomité niet binnen de termijn tot een beslissing |
| komt, wordt het plan met corrigerende maatregelen geacht te zijn | komt, wordt het plan met corrigerende maatregelen geacht te zijn |
| goedgekeurd. Brussel Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis | goedgekeurd. Brussel Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis |
| aan de gemeente van de goedkeuring van het plan met corrigerende | aan de gemeente van de goedkeuring van het plan met corrigerende |
| maatregelen na het verstrijken van de termijn. | maatregelen na het verstrijken van de termijn. |
Art. 14.§ 1. Behalve in geval van overmacht vordert Brussel |
Art. 14.§ 1. Behalve in geval van overmacht vordert Brussel |
| Plaatselijke Besturen de in het vorige jaar toegekende subsidie terug | Plaatselijke Besturen de in het vorige jaar toegekende subsidie terug |
| in de volgende gevallen: | in de volgende gevallen: |
| 1° de gemeente bezorgt de in artikel 10, § 1, bedoelde documenten niet | 1° de gemeente bezorgt de in artikel 10, § 1, bedoelde documenten niet |
| tijdig; | tijdig; |
| 2° de gemeente die een intentieverklaring heeft ingediend in | 2° de gemeente die een intentieverklaring heeft ingediend in |
| toepassing van artikel 12, § 1, neemt geen openbaar diversiteitsplan | toepassing van artikel 12, § 1, neemt geen openbaar diversiteitsplan |
| aan binnen het jaar na de inwerkingtreding van het Wetboek. | aan binnen het jaar na de inwerkingtreding van het Wetboek. |
| Wanneer Brussel Plaatselijke Besturen vaststelt dat een gemeente zich | Wanneer Brussel Plaatselijke Besturen vaststelt dat een gemeente zich |
| in een van de in het vorige lid bedoelde gevallen bevindt, deelt het | in een van de in het vorige lid bedoelde gevallen bevindt, deelt het |
| dit mee aan de betrokken gemeente, die 30 dagen de tijd heeft om haar | dit mee aan de betrokken gemeente, die 30 dagen de tijd heeft om haar |
| opmerkingen over te maken. | opmerkingen over te maken. |
| § 2. Wanneer een gemeente niet de volledige subsidie gebruikt die voor | § 2. Wanneer een gemeente niet de volledige subsidie gebruikt die voor |
| een bepaald jaar werd toegekend voor de financiering van de opdrachten | een bepaald jaar werd toegekend voor de financiering van de opdrachten |
| van de diversiteitsmanager tijdens dat jaar, vordert Brussel | van de diversiteitsmanager tijdens dat jaar, vordert Brussel |
| Plaatselijke Besturen het niet-gebruikte deel van de subsidie terug. | Plaatselijke Besturen het niet-gebruikte deel van de subsidie terug. |
| HOOFDSTUK VII. - Overgangsregeling | HOOFDSTUK VII. - Overgangsregeling |
Art. 15.De diversiteitsactieplannen die van kracht waren vóór de |
Art. 15.De diversiteitsactieplannen die van kracht waren vóór de |
| inwerkingtreding van het Wetboek vormen, voor een periode van twee | inwerkingtreding van het Wetboek vormen, voor een periode van twee |
| jaar vanaf de goedkeuring ervan, openbare diversiteitsplannen die | jaar vanaf de goedkeuring ervan, openbare diversiteitsplannen die |
| geacht worden te zijn goedgekeurd voor de toepassing van dit besluit. | geacht worden te zijn goedgekeurd voor de toepassing van dit besluit. |
| HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen |
Art. 16.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 |
Art. 16.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 |
| juli 2012 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe | juli 2012 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe |
| strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels | strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels |
| ambtenarenapparaat wordt opgeheven. | ambtenarenapparaat wordt opgeheven. |
Art. 17.Dit besluit treedt in werking zes maanden na de bekendmaking |
Art. 17.Dit besluit treedt in werking zes maanden na de bekendmaking |
| ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 18.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast |
Art. 18.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast |
| met de uitvoering van dit besluit. | met de uitvoering van dit besluit. |
| Brussel, 21 november 2024. | Brussel, 21 november 2024. |
| Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : | Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : |
| De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
| R. VERVOORT | R. VERVOORT |
| De Minister belast met Plaatselijke Besturen, | De Minister belast met Plaatselijke Besturen, |
| B. CLERFAYT | B. CLERFAYT |