Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21/11/2024
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit"
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit
21 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering 21 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels
Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering
van diversiteit van diversiteit
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen en zijn artikel 20; instellingen en zijn artikel 20;
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de
Brusselse instellingen en zijn artikel 8; Brusselse instellingen en zijn artikel 8;
Gelet op het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de Gelet op het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de
non-discriminatie en de bevordering van diversiteit, meer bepaald de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit, meer bepaald de
artikelen 146, 147, 149, § 2, 150 en 151; artikelen 146, 147, 149, § 2, 150 en 151;
Gelet op het akkoord van de minister van Begroting; Gelet op het akkoord van de minister van Begroting;
Gelet op advies nr. 77.048/3 van de Raad van State van 30 september Gelet op advies nr. 77.048/3 van de Raad van State van 30 september
2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de 2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973; gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973;
Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke
Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen,
Besluit : Besluit :
HOOFDSTUK I. - Definities HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan

Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan

onder: onder:
1° het Wetboek: het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de 1° het Wetboek: het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de
non-discriminatie en de bevordering van diversiteit; non-discriminatie en de bevordering van diversiteit;
2° Brussel Plaatselijke Besturen: het bestuur van de Gewestelijke 2° Brussel Plaatselijke Besturen: het bestuur van de Gewestelijke
Overheidsdienst Brussel dat bevoegd is voor de plaatselijke besturen; Overheidsdienst Brussel dat bevoegd is voor de plaatselijke besturen;
3° werknemer van buitenlandse nationaliteit: werknemer of werkzoekende 3° werknemer van buitenlandse nationaliteit: werknemer of werkzoekende
die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die geen onderdaan is die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die geen onderdaan is
van een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het van een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het
Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en
Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse
Bondsstaat; Bondsstaat;
4° werknemer van buitenlandse afkomst: werknemer of werkzoekende die 4° werknemer van buitenlandse afkomst: werknemer of werkzoekende die
als zodanig is ingeschreven bij Actiris, die legaal en langdurig in als zodanig is ingeschreven bij Actiris, die legaal en langdurig in
België verblijft en die bij de geboorte niet de nationaliteit had van België verblijft en die bij de geboorte niet de nationaliteit had van
een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het
Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en
Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse
Bondsstaat, of van wie minstens een van de ouders bij de geboorte niet Bondsstaat, of van wie minstens een van de ouders bij de geboorte niet
een van deze nationaliteiten had; een van deze nationaliteiten had;
5° jonge werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is 5° jonge werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is
ingeschreven bij Actiris en jonger dan 26 jaar is; ingeschreven bij Actiris en jonger dan 26 jaar is;
6° ervaren werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is 6° ervaren werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is
ingeschreven bij Actiris en ouder dan 45 jaar is; ingeschreven bij Actiris en ouder dan 45 jaar is;
7° werknemer met een handicap: werknemer met langdurige fysieke, 7° werknemer met een handicap: werknemer met langdurige fysieke,
mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hem in mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hem in
wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig,
daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren
aan de arbeidsmarkt; aan de arbeidsmarkt;
8° werknemer zonder diploma secundair onderwijs: werknemer of 8° werknemer zonder diploma secundair onderwijs: werknemer of
werkzoekende die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die niet werkzoekende die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die niet
in het bezit is van een diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig in het bezit is van een diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig
document, met inbegrip van een buitenlands document dat als document, met inbegrip van een buitenlands document dat als
gelijkwaardig wordt erkend en hoger is dan het lager secundair gelijkwaardig wordt erkend en hoger is dan het lager secundair
onderwijs; onderwijs;
9° tewerkstellingsoperatoren: de tewerkstellingsoperatoren bedoeld in 9° tewerkstellingsoperatoren: de tewerkstellingsoperatoren bedoeld in
artikel 3, 2° van de ordonnantie van 14 juli 2011 betreffende het artikel 3, 2° van de ordonnantie van 14 juli 2011 betreffende het
gemengd beheer van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk gemengd beheer van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk
Gewest; Gewest;
10° LGBTQIA+-werknemer: werknemer die zich identificeert als LGBTQIA+ 10° LGBTQIA+-werknemer: werknemer die zich identificeert als LGBTQIA+
overeenkomstig het principe van zelfbeschikking, en met inachtneming overeenkomstig het principe van zelfbeschikking, en met inachtneming
van het recht op eerbiediging van het privéleven; van het recht op eerbiediging van het privéleven;
11° de minister: de minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen. 11° de minister: de minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen.
§ 2. De definities in artikel 5 van het Wetboek zijn van toepassing op § 2. De definities in artikel 5 van het Wetboek zijn van toepassing op
dit besluit. dit besluit.
§ 3. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is § 3. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is
gemeenslachtig. gemeenslachtig.
HOOFDSTUK II. - Diversiteitsconsultants en -managers HOOFDSTUK II. - Diversiteitsconsultants en -managers

Art. 2.De diversiteitsconsultants van Actiris krijgen de volgende

Art. 2.De diversiteitsconsultants van Actiris krijgen de volgende

opdrachten toegewezen voor de plaatselijke besturen: opdrachten toegewezen voor de plaatselijke besturen:
1° Sensibiliseren en informeren over de voordelen en de uitdagingen 1° Sensibiliseren en informeren over de voordelen en de uitdagingen
inzake diversiteit in een professionele omgeving; inzake diversiteit in een professionele omgeving;
2° Informeren over de relevante tewerkstellingssteun om de diversiteit 2° Informeren over de relevante tewerkstellingssteun om de diversiteit
binnen het plaatselijke bestuur te bevorderen; binnen het plaatselijke bestuur te bevorderen;
3° De lokale besturen bijstaan in de voorbereiding, opstelling, 3° De lokale besturen bijstaan in de voorbereiding, opstelling,
uitvoering en evaluatie van de diversiteitsplannen. uitvoering en evaluatie van de diversiteitsplannen.

Art. 3.§ 1. De diversiteitsmanager wordt aangesteld voor de duur van

Art. 3.§ 1. De diversiteitsmanager wordt aangesteld voor de duur van

de uitwerking, de uitvoering en de evaluatie van het openbaar de uitwerking, de uitvoering en de evaluatie van het openbaar
diversiteitsplan. Zijn mandaat is hernieuwbaar. diversiteitsplan. Zijn mandaat is hernieuwbaar.
§ 2. De minister stelt een model voor het functieprofiel van de § 2. De minister stelt een model voor het functieprofiel van de
diversiteitsmanager ter beschikking van de gemeenten. De Brusselse diversiteitsmanager ter beschikking van de gemeenten. De Brusselse
Hoofdstedelijke Regering delegeert de uitwerking van het Hoofdstedelijke Regering delegeert de uitwerking van het
functieprofiel aan de minister. functieprofiel aan de minister.
HOOFDSTUK III. - Inhoud van het openbaar diversiteitsplan HOOFDSTUK III. - Inhoud van het openbaar diversiteitsplan

Art. 4.§ 1. Een openbaar diversiteitsplan bestaat uit twee delen:

Art. 4.§ 1. Een openbaar diversiteitsplan bestaat uit twee delen:

- Een kwantitatieve en kwalitatieve scan van de diversiteit in het - Een kwantitatieve en kwalitatieve scan van de diversiteit in het
betrokken lokaal bestuur; betrokken lokaal bestuur;
- Meetbare maatregelen en acties die het lokaal bestuur zal - Meetbare maatregelen en acties die het lokaal bestuur zal
implementeren om diversiteit te bevorderen en discriminatie te implementeren om diversiteit te bevorderen en discriminatie te
bestrijden in het bestuur. bestrijden in het bestuur.
§ 2. De sjablonen voor de inhoud van de diversiteitsscan en het § 2. De sjablonen voor de inhoud van de diversiteitsscan en het
openbaar diversiteitsplan worden ter beschikking gesteld door Brussel openbaar diversiteitsplan worden ter beschikking gesteld door Brussel
Plaatselijke Besturen via zijn website. Plaatselijke Besturen via zijn website.

Art. 5.§ 1. In kwantitatieve termen berust de diversiteitsscan op een

Art. 5.§ 1. In kwantitatieve termen berust de diversiteitsscan op een

statistische analyse van de aanwezigheid van de volgende doelgroepen statistische analyse van de aanwezigheid van de volgende doelgroepen
in het personeel van het plaatselijke bestuur: in het personeel van het plaatselijke bestuur:
1° Mannen en vrouwen; 1° Mannen en vrouwen;
2° Werknemers met een handicap; 2° Werknemers met een handicap;
3° Jonge werknemers; 3° Jonge werknemers;
4° Ervaren werknemers; 4° Ervaren werknemers;
5° Werknemers van buitenlandse nationaliteit; 5° Werknemers van buitenlandse nationaliteit;
6° Werknemers zonder diploma secundair onderwijs. 6° Werknemers zonder diploma secundair onderwijs.
§ 2. In kwalitatieve termen geeft de diversiteitsscan een beeld van de § 2. In kwalitatieve termen geeft de diversiteitsscan een beeld van de
geldende praktijken in het lokaalbestuur op het gebied van geldende praktijken in het lokaalbestuur op het gebied van
diversiteit, evenals de resultaten en moeilijkheden bij de diversiteit, evenals de resultaten en moeilijkheden bij de
implementatie van deze praktijken. Dit gebeurt aan de hand van vier implementatie van deze praktijken. Dit gebeurt aan de hand van vier
krachtlijnen: krachtlijnen:
1° De krachtlijn "selectie en werving"; 1° De krachtlijn "selectie en werving";
2° De krachtlijn "personeelsbeheer"; 2° De krachtlijn "personeelsbeheer";
3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie"; 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie";
4° De krachtlijn "externe positionering". 4° De krachtlijn "externe positionering".

Art. 6.§ 1. Op basis van de uitgevoerde scan definieert het lokaal

Art. 6.§ 1. Op basis van de uitgevoerde scan definieert het lokaal

bestuur de te bereiken algemene doelstellingen inzake het bevorderen bestuur de te bereiken algemene doelstellingen inzake het bevorderen
van diversiteit en het bestrijden van discriminatie en met betrekking van diversiteit en het bestrijden van discriminatie en met betrekking
tot de in artikel 5, § 2 van dit besluit vermelde krachtlijnen. tot de in artikel 5, § 2 van dit besluit vermelde krachtlijnen.
§ 2. Op basis van de vastgestelde doelstellingen bepaalt het bestuur § 2. Op basis van de vastgestelde doelstellingen bepaalt het bestuur
de meetbare maatregelen en acties die de basis vormen van het openbaar de meetbare maatregelen en acties die de basis vormen van het openbaar
diversiteitsplan. Maatregelen en acties die beperkt zijn tot het diversiteitsplan. Maatregelen en acties die beperkt zijn tot het
naleven van wettelijke of regelgevende verplichtingen of die volledig naleven van wettelijke of regelgevende verplichtingen of die volledig
door een overheid worden gesubsidieerd, zijn geen maatregelen en door een overheid worden gesubsidieerd, zijn geen maatregelen en
acties in de zin van dit artikel. acties in de zin van dit artikel.
§ 3. De meetbare maatregelen en acties van het openbaar § 3. De meetbare maatregelen en acties van het openbaar
diversiteitsplan zijn gebaseerd op dezelfde krachtlijnen als die van diversiteitsplan zijn gebaseerd op dezelfde krachtlijnen als die van
de diversiteitsscan, namelijk: de diversiteitsscan, namelijk:
1° De krachtlijn "selectie en werving", die acties omvat met het oog 1° De krachtlijn "selectie en werving", die acties omvat met het oog
op: op:
a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het
selectie- en wervingsbeleid en de procedures die op dit vlak worden selectie- en wervingsbeleid en de procedures die op dit vlak worden
toegepast; toegepast;
b) De invoering van nieuwe selectie- en wervingskanalen, die gekoppeld b) De invoering van nieuwe selectie- en wervingskanalen, die gekoppeld
worden aan wervingsinspanningen in het voordeel van een of meerdere worden aan wervingsinspanningen in het voordeel van een of meerdere
categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1;
c) Het opzetten van een of meerdere samenwerkingsverbanden met c) Het opzetten van een of meerdere samenwerkingsverbanden met
tewerkstellingsoperatoren, om zo de selectie en werving van een of tewerkstellingsoperatoren, om zo de selectie en werving van een of
meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1, te meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1, te
verbeteren; verbeteren;
2° De krachtlijn "personeelsbeheer", die het volgende omvat: 2° De krachtlijn "personeelsbeheer", die het volgende omvat:
a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het
onthaalbeleid en de functiebeschrijvingen om rekening te houden met onthaalbeleid en de functiebeschrijvingen om rekening te houden met
een of meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; een of meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1;
b) De organisatie van coaching en interne begeleiding voor een of b) De organisatie van coaching en interne begeleiding voor een of
meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1;
c) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of c) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of
opleidingen, voor het personeelsbeheer en het organisatiebeleid, die opleidingen, voor het personeelsbeheer en het organisatiebeleid, die
rekening houden met de verscheidenheid van de werknemers die behoren rekening houden met de verscheidenheid van de werknemers die behoren
tot een of meerdere categorieën bedoeld in artikel 5, § 1; tot een of meerdere categorieën bedoeld in artikel 5, § 1;
d) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of d) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of
opleidingen en een aangepaste voortgezette opleiding die rechtstreeks opleidingen en een aangepaste voortgezette opleiding die rechtstreeks
of onrechtstreeks de overgang bevorderen of het vroegtijdig vertrek of onrechtstreeks de overgang bevorderen of het vroegtijdig vertrek
vermijden van werknemers die behoren tot een of meerdere categorieën vermijden van werknemers die behoren tot een of meerdere categorieën
bedoeld in artikel 5, § 1; bedoeld in artikel 5, § 1;
e) De integratie van het beheer van de indiensttredingen, doorgangen, e) De integratie van het beheer van de indiensttredingen, doorgangen,
overgangen en uitdiensttredingen bij of van het lokaal bestuur; overgangen en uitdiensttredingen bij of van het lokaal bestuur;
f) De procedure voor redelijke aanpassingen voor werknemers met een f) De procedure voor redelijke aanpassingen voor werknemers met een
handicap, evenals de doelstellingen inzake toegankelijkheid van de handicap, evenals de doelstellingen inzake toegankelijkheid van de
werkplek ter aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werkplek ter aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de
werknemers juridisch gezien recht hebben; werknemers juridisch gezien recht hebben;
g) De acties voor de combinatie van het privé- en het beroepsleven ter g) De acties voor de combinatie van het privé- en het beroepsleven ter
aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werknemers juridisch aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werknemers juridisch
gezien recht hebben. gezien recht hebben.
3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie", die het 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie", die het
volgende omvat: volgende omvat:
a) Het bevorderen van diversiteit en het bestrijden van discriminatie a) Het bevorderen van diversiteit en het bestrijden van discriminatie
in het personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij het personeel, in het personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij het personeel,
via acties en campagnes; via acties en campagnes;
b) De herinnering aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de b) De herinnering aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de
regelgeving inzake de strijd tegen discriminatie, en hun bevordering regelgeving inzake de strijd tegen discriminatie, en hun bevordering
bij de personeelsleden; bij de personeelsleden;
c) De organisatie van opleidingen inzake interculturele communicatie, c) De organisatie van opleidingen inzake interculturele communicatie,
diversiteitsbeheer en omgaan met vooroordelen op het werk; diversiteitsbeheer en omgaan met vooroordelen op het werk;
d) De organisatie van taalcursussen, -stages en -opleidingen. d) De organisatie van taalcursussen, -stages en -opleidingen.
4° De krachtlijn "externe positionering", die het bevorderen van 4° De krachtlijn "externe positionering", die het bevorderen van
diversiteit en het bestrijden van discriminatie in het diversiteit en het bestrijden van discriminatie in het
personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij burgers, leveranciers personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij burgers, leveranciers
en partners omvat, met inbegrip van het communiceren, verspreiden en en partners omvat, met inbegrip van het communiceren, verspreiden en
ter beschikking stellen van ervaringen, methoden en tools, zodat ze ter beschikking stellen van ervaringen, methoden en tools, zodat ze
elders kunnen worden toegepast. elders kunnen worden toegepast.
§ 4. De openbare diversiteitsplannen kunnen betrekking hebben op alle § 4. De openbare diversiteitsplannen kunnen betrekking hebben op alle
beschermde criteria en in het bijzonder op de volgende thema's: beschermde criteria en in het bijzonder op de volgende thema's:
1° De professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen; 1° De professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen;
2° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers met een 2° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers met een
handicap; handicap;
3° De non-discriminatie en de professionele integratie van jonge 3° De non-discriminatie en de professionele integratie van jonge
werknemers; werknemers;
4° De non-discriminatie en professionele integratie van werknemers van 4° De non-discriminatie en professionele integratie van werknemers van
buitenlandse nationaliteit of afkomst; buitenlandse nationaliteit of afkomst;
5° De strijd tegen racisme op het werk; 5° De strijd tegen racisme op het werk;
6° De non-discriminatie en professionele integratie van ervaren 6° De non-discriminatie en professionele integratie van ervaren
werknemers; werknemers;
7° De non-discriminatie en professionele integratie van 7° De non-discriminatie en professionele integratie van
LGBTQIA+-werknemers; LGBTQIA+-werknemers;
8° De non-discriminatie en de beroepsinschakeling van werknemers 8° De non-discriminatie en de beroepsinschakeling van werknemers
zonder diploma secundair onderwijs; zonder diploma secundair onderwijs;
9° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers op basis van hun 9° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers op basis van hun
ouderschapssituatie, met inbegrip van het alleenstaande ouderschap. ouderschapssituatie, met inbegrip van het alleenstaande ouderschap.
§ 5. Het openbaar diversiteitsplan integreert het genderperspectief, § 5. Het openbaar diversiteitsplan integreert het genderperspectief,
dat bestaat uit het onderzoeken van en het systematisch en dat bestaat uit het onderzoeken van en het systematisch en
transversaal rekening houden met de verschillen tussen vrouwen en transversaal rekening houden met de verschillen tussen vrouwen en
mannen in alle acties. mannen in alle acties.
§ 6. Het lokaal bestuur bepaalt het tijdspad, het budget en de § 6. Het lokaal bestuur bepaalt het tijdspad, het budget en de
instrumenten van het openbaar diversiteitsplan. instrumenten van het openbaar diversiteitsplan.
§ 7. Het openbaar diversiteitsplan treedt in werking op de dag van § 7. Het openbaar diversiteitsplan treedt in werking op de dag van
zijn goedkeuring door de besluitvormingsorganen van het lokaal zijn goedkeuring door de besluitvormingsorganen van het lokaal
bestuur, met uitzondering van de gemeenten, waarvoor de datum van de bestuur, met uitzondering van de gemeenten, waarvoor de datum van de
inwerkingtreding gelijk is aan die van de goedkeuring bedoeld in inwerkingtreding gelijk is aan die van de goedkeuring bedoeld in
artikel 8 van dit besluit. artikel 8 van dit besluit.
§ 8. Het lokaal bestuur stuurt zijn openbaar diversiteitsplan naar § 8. Het lokaal bestuur stuurt zijn openbaar diversiteitsplan naar
Brussel Plaatselijke Besturen, dat zijn enige aanspreekpunt is in het Brussel Plaatselijke Besturen, dat zijn enige aanspreekpunt is in het
kader van dit besluit. kader van dit besluit.
Het nieuwe plan moet uiterlijk vier maanden vóór de vervaldatum van Het nieuwe plan moet uiterlijk vier maanden vóór de vervaldatum van
het vorige plan worden bezorgd. De gemeenten moeten samen met het het vorige plan worden bezorgd. De gemeenten moeten samen met het
nieuwe plan ook de evaluatiedocumenten bedoeld in artikel 10, § 1, van nieuwe plan ook de evaluatiedocumenten bedoeld in artikel 10, § 1, van
dit besluit bezorgen. Brussel Plaatselijke Besturen stelt hiervoor op dit besluit bezorgen. Brussel Plaatselijke Besturen stelt hiervoor op
zijn website een uniek formulier ter beschikking. zijn website een uniek formulier ter beschikking.
Brussel Plaatselijke Besturen stuurt de openbare diversiteitsplannen Brussel Plaatselijke Besturen stuurt de openbare diversiteitsplannen
die het ontvangt naar Actiris, en als de goedkeuringsprocedure die het ontvangt naar Actiris, en als de goedkeuringsprocedure
beschreven in artikel 8 van dit besluit van toepassing is, ook naar de beschreven in artikel 8 van dit besluit van toepassing is, ook naar de
minister. minister.
Bovendien stelt Brussel Plaatselijke Besturen jaarlijks een stand van Bovendien stelt Brussel Plaatselijke Besturen jaarlijks een stand van
zaken op van het diversiteits- en antidiscriminatiebeleid in de lokale zaken op van het diversiteits- en antidiscriminatiebeleid in de lokale
besturen. De minister bezorgt deze stand van zaken aan het parlement. besturen. De minister bezorgt deze stand van zaken aan het parlement.
§ 9. Het lokaal bestuur publiceert, in de mate van het mogelijke, zijn § 9. Het lokaal bestuur publiceert, in de mate van het mogelijke, zijn
diversiteitsplan op zijn website. diversiteitsplan op zijn website.
HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringsprocedure voor het openbaar HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringsprocedure voor het openbaar
diversiteitsplan diversiteitsplan

Art. 7.Het openbaar diversiteitsplan wordt voor advies voorgelegd aan

Art. 7.Het openbaar diversiteitsplan wordt voor advies voorgelegd aan

de overlegorganen en gevalideerd door de besluitvormingsorganen van de overlegorganen en gevalideerd door de besluitvormingsorganen van
het lokaal bestuur. het lokaal bestuur.

Art. 8.§ 1. Brussel Plaatselijke Besturen legt het openbaar

Art. 8.§ 1. Brussel Plaatselijke Besturen legt het openbaar

diversiteitsplan van elke gemeente ter goedkeuring voor aan de diversiteitsplan van elke gemeente ter goedkeuring voor aan de
minister. minister.
§ 2. De minister keurt de openbare diversiteitsplannen goed die § 2. De minister keurt de openbare diversiteitsplannen goed die
voldoen aan de inhoudelijke vereisten van de artikelen 4 tot 6 van dit voldoen aan de inhoudelijke vereisten van de artikelen 4 tot 6 van dit
besluit. De minister kan hiervoor het advies inwinnen van het besluit. De minister kan hiervoor het advies inwinnen van het
evaluatiecomité bedoeld in artikel 9 van dit besluit. evaluatiecomité bedoeld in artikel 9 van dit besluit.
De minister heeft 30 dagen de tijd om een beslissing te nemen. Indien De minister heeft 30 dagen de tijd om een beslissing te nemen. Indien
de minister overeenkomstig het eerste lid het advies van het de minister overeenkomstig het eerste lid het advies van het
evaluatiecomité vraagt, wordt deze termijn met 30 dagen verlengd en evaluatiecomité vraagt, wordt deze termijn met 30 dagen verlengd en
wordt de betrokken gemeente hiervan op de hoogte gebracht. wordt de betrokken gemeente hiervan op de hoogte gebracht.
Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de in het vorige lid Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de in het vorige lid
bedoelde termijn, wordt het plan geacht te zijn goedgekeurd. Brussel bedoelde termijn, wordt het plan geacht te zijn goedgekeurd. Brussel
Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis aan de gemeente van de Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis aan de gemeente van de
goedkeuring na het verstrijken van de termijn. goedkeuring na het verstrijken van de termijn.
Bij niet-goedkeuring keurt de minister een beslissing goed die de Bij niet-goedkeuring keurt de minister een beslissing goed die de
punten aangeeft die moeten worden aangepast vóór de gemeente een punten aangeeft die moeten worden aangepast vóór de gemeente een
gecorrigeerd openbaar diversiteitsplan indient bij Brussel gecorrigeerd openbaar diversiteitsplan indient bij Brussel
Plaatselijke Besturen. Plaatselijke Besturen.
HOOFDSTUK V. - Evaluatieprocedure van het openbaar diversiteitsplan HOOFDSTUK V. - Evaluatieprocedure van het openbaar diversiteitsplan
van de gemeenten van de gemeenten

Art. 9.§ 1. Het evaluatiecomité van de openbare diversiteitsplannen

Art. 9.§ 1. Het evaluatiecomité van de openbare diversiteitsplannen

is als volgt samengesteld: is als volgt samengesteld:
- Een vertegenwoordiger van de minister; - Een vertegenwoordiger van de minister;
- Een vertegenwoordiger van het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke - Een vertegenwoordiger van het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke
Regering bevoegd voor Gelijke Kansen; Regering bevoegd voor Gelijke Kansen;
- Een vertegenwoordiger van Brussel Plaatselijke Besturen; - Een vertegenwoordiger van Brussel Plaatselijke Besturen;
- Een vertegenwoordiger van Actiris; - Een vertegenwoordiger van Actiris;
- Een vertegenwoordiger van Unia; - Een vertegenwoordiger van Unia;
- Een vertegenwoordiger van het Instituut. - Een vertegenwoordiger van het Instituut.
Om de aanwezigheid van zes leden in het evaluatiecomité te waarborgen, Om de aanwezigheid van zes leden in het evaluatiecomité te waarborgen,
wanneer eenzelfde minister belast is met Plaatselijke Besturen en wanneer eenzelfde minister belast is met Plaatselijke Besturen en
Gelijke Kansen, duidt hij twee vertegenwoordigers aan. Gelijke Kansen, duidt hij twee vertegenwoordigers aan.
§ 2. Het evaluatiecomité kan enkel geldig beraadslagen en beslissen, § 2. Het evaluatiecomité kan enkel geldig beraadslagen en beslissen,
als minstens vier van de zes leden aanwezig zijn. als minstens vier van de zes leden aanwezig zijn.
§ 3. Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door Brussel § 3. Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door Brussel
Plaatselijke Besturen. Plaatselijke Besturen.
Het evaluatiecomité komt samen en stelt zijn huishoudelijk reglement Het evaluatiecomité komt samen en stelt zijn huishoudelijk reglement
op binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. op binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 10.§ 1. Uiterlijk vier maanden vóór het verstrijken van haar

Art. 10.§ 1. Uiterlijk vier maanden vóór het verstrijken van haar

openbaar diversiteitsplan bezorgt elke gemeente Brussel Plaatselijke openbaar diversiteitsplan bezorgt elke gemeente Brussel Plaatselijke
Besturen het verslag van de diversiteitsmanager over de manier waarop Besturen het verslag van de diversiteitsmanager over de manier waarop
de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van dit de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van dit
besluit werden uitgevoerd. In voorkomend geval verstuurt de gemeente besluit werden uitgevoerd. In voorkomend geval verstuurt de gemeente
ook het in artikel 13 bedoelde plan met corrigerende maatregelen en ook het in artikel 13 bedoelde plan met corrigerende maatregelen en
een aanvullend verslag van de diversiteitsmanager over de manier een aanvullend verslag van de diversiteitsmanager over de manier
waarop dit plan met corrigerende maatregelen werd uitgevoerd. waarop dit plan met corrigerende maatregelen werd uitgevoerd.
§ 2. Brussel Plaatselijke Besturen bevestigt de ontvangst van deze § 2. Brussel Plaatselijke Besturen bevestigt de ontvangst van deze
documenten binnen vijf dagen na ontvangst en stuurt ze door naar het documenten binnen vijf dagen na ontvangst en stuurt ze door naar het
evaluatiecomité. evaluatiecomité.
§ 3. Het evaluatiecomité stelt zijn evaluatieverslag vast binnen 60 § 3. Het evaluatiecomité stelt zijn evaluatieverslag vast binnen 60
dagen na de in de tweede paragraaf bedoelde toezending. dagen na de in de tweede paragraaf bedoelde toezending.
Het gemotiveerde evaluatieverslag heeft betrekking op de uitvoering Het gemotiveerde evaluatieverslag heeft betrekking op de uitvoering
van de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van van de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van
dit besluit en, in voorkomend geval, op de uitvoering van het plan met dit besluit en, in voorkomend geval, op de uitvoering van het plan met
corrigerende maatregelen bedoeld in artikel 13. Het sluit af door een corrigerende maatregelen bedoeld in artikel 13. Het sluit af door een
positieve of negatieve evaluatie voor te stellen. Om een negatieve positieve of negatieve evaluatie voor te stellen. Om een negatieve
evaluatie voor te stellen, moet het evaluatieverslag unaniem door de evaluatie voor te stellen, moet het evaluatieverslag unaniem door de
aanwezige leden zijn vastgesteld. aanwezige leden zijn vastgesteld.
§ 4. Op basis van het in de derde paragraaf bedoelde evaluatieverslag § 4. Op basis van het in de derde paragraaf bedoelde evaluatieverslag
kent Brussel Plaatselijke Besturen de gemeente een positieve of kent Brussel Plaatselijke Besturen de gemeente een positieve of
negatieve evaluatie toe. Het evaluatieverslag van het evaluatiecomité negatieve evaluatie toe. Het evaluatieverslag van het evaluatiecomité
is bij deze beslissing gevoegd. is bij deze beslissing gevoegd.
HOOFDSTUK VI. - Subsidie voor de financiering van de opdrachten van de HOOFDSTUK VI. - Subsidie voor de financiering van de opdrachten van de
diversiteitsmanager diversiteitsmanager

Art. 11.§ 1. De verdeelsleutel voor de in artikel 146, § 4, van het

Art. 11.§ 1. De verdeelsleutel voor de in artikel 146, § 4, van het

Wetboek bedoelde subsidie is de volgende: Wetboek bedoelde subsidie is de volgende:
- Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die
minder dan 50.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag € minder dan 50.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag €
40.000; 40.000;
- Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die
tussen 50.000 en 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag tussen 50.000 en 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag
€ 60.000; € 60.000;
- Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die meer - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die meer
dan 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag € 80.000. dan 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag € 80.000.
§ 2. Brussel Plaatselijke Besturen is verantwoordelijk voor het § 2. Brussel Plaatselijke Besturen is verantwoordelijk voor het
administratieve beheer van de subsidie, met inbegrip van de administratieve beheer van de subsidie, met inbegrip van de
terugvorderingsprocedure in de in artikel 14 bedoelde gevallen. terugvorderingsprocedure in de in artikel 14 bedoelde gevallen.

Art. 12.De subsidie wordt jaarlijks toegekend aan gemeenten die

Art. 12.De subsidie wordt jaarlijks toegekend aan gemeenten die

hiervoor in aanmerking komen en die Brussel Plaatselijke Besturen het hiervoor in aanmerking komen en die Brussel Plaatselijke Besturen het
volgende bezorgen: volgende bezorgen:
- Een geldig openbaar diversiteitsplan, goedgekeurd in overeenstemming - Een geldig openbaar diversiteitsplan, goedgekeurd in overeenstemming
met artikel 8 van dit besluit; of met artikel 8 van dit besluit; of
- Voor gemeenten die minder dan een jaar na de inwerkingtreding van - Voor gemeenten die minder dan een jaar na de inwerkingtreding van
het Wetboek in een procedure zitten om een openbaar diversiteitsplan het Wetboek in een procedure zitten om een openbaar diversiteitsplan
op te stellen, een intentieverklaring van het college van burgemeester op te stellen, een intentieverklaring van het college van burgemeester
en schepenen waarin staat dat minder dan een jaar na de genoemde en schepenen waarin staat dat minder dan een jaar na de genoemde
inwerkingtreding een openbaar diversiteitsplan zal worden aangenomen. inwerkingtreding een openbaar diversiteitsplan zal worden aangenomen.

Art. 13.Overeenkomstig artikel 150 van het Wetboek bezorgt de

Art. 13.Overeenkomstig artikel 150 van het Wetboek bezorgt de

gemeente die een negatieve evaluatie heeft ontvangen aan het einde van gemeente die een negatieve evaluatie heeft ontvangen aan het einde van
de evaluatieprocedure beschreven in artikel 10 van dit besluit aan de evaluatieprocedure beschreven in artikel 10 van dit besluit aan
Brussel Plaatselijke Besturen, een plan met corrigerende maatregelen Brussel Plaatselijke Besturen, een plan met corrigerende maatregelen
om de in de negatieve evaluatie vastgestelde tekortkomingen te om de in de negatieve evaluatie vastgestelde tekortkomingen te
verhelpen. verhelpen.
Het plan met corrigerende maatregelen wordt vooraf ter advies Het plan met corrigerende maatregelen wordt vooraf ter advies
voorgelegd aan de overlegorganen en goedgekeurd door de gemeenteraad. voorgelegd aan de overlegorganen en goedgekeurd door de gemeenteraad.
Brussel Plaatselijke Besturen stuurt dit plan met corrigerende Brussel Plaatselijke Besturen stuurt dit plan met corrigerende
maatregelen ter goedkeuring naar het evaluatiecomité. Het maatregelen ter goedkeuring naar het evaluatiecomité. Het
evaluatiecomité heeft 60 dagen tijd om een beslissing te nemen, die evaluatiecomité heeft 60 dagen tijd om een beslissing te nemen, die
door Brussel Plaatselijke Besturen aan de betrokken gemeente wordt door Brussel Plaatselijke Besturen aan de betrokken gemeente wordt
bezorgd. Een weigering om dit goed te keuren kan alleen unaniem door bezorgd. Een weigering om dit goed te keuren kan alleen unaniem door
de aanwezige leden worden beslist door het evaluatiecomité, en op de aanwezige leden worden beslist door het evaluatiecomité, en op
voorwaarde dat de verbeterpunten worden aangeduid voordat een nieuw voorwaarde dat de verbeterpunten worden aangeduid voordat een nieuw
plan met corrigerende maatregelen wordt ingediend. plan met corrigerende maatregelen wordt ingediend.
Als het evaluatiecomité niet binnen de termijn tot een beslissing Als het evaluatiecomité niet binnen de termijn tot een beslissing
komt, wordt het plan met corrigerende maatregelen geacht te zijn komt, wordt het plan met corrigerende maatregelen geacht te zijn
goedgekeurd. Brussel Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis goedgekeurd. Brussel Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis
aan de gemeente van de goedkeuring van het plan met corrigerende aan de gemeente van de goedkeuring van het plan met corrigerende
maatregelen na het verstrijken van de termijn. maatregelen na het verstrijken van de termijn.

Art. 14.§ 1. Behalve in geval van overmacht vordert Brussel

Art. 14.§ 1. Behalve in geval van overmacht vordert Brussel

Plaatselijke Besturen de in het vorige jaar toegekende subsidie terug Plaatselijke Besturen de in het vorige jaar toegekende subsidie terug
in de volgende gevallen: in de volgende gevallen:
1° de gemeente bezorgt de in artikel 10, § 1, bedoelde documenten niet 1° de gemeente bezorgt de in artikel 10, § 1, bedoelde documenten niet
tijdig; tijdig;
2° de gemeente die een intentieverklaring heeft ingediend in 2° de gemeente die een intentieverklaring heeft ingediend in
toepassing van artikel 12, § 1, neemt geen openbaar diversiteitsplan toepassing van artikel 12, § 1, neemt geen openbaar diversiteitsplan
aan binnen het jaar na de inwerkingtreding van het Wetboek. aan binnen het jaar na de inwerkingtreding van het Wetboek.
Wanneer Brussel Plaatselijke Besturen vaststelt dat een gemeente zich Wanneer Brussel Plaatselijke Besturen vaststelt dat een gemeente zich
in een van de in het vorige lid bedoelde gevallen bevindt, deelt het in een van de in het vorige lid bedoelde gevallen bevindt, deelt het
dit mee aan de betrokken gemeente, die 30 dagen de tijd heeft om haar dit mee aan de betrokken gemeente, die 30 dagen de tijd heeft om haar
opmerkingen over te maken. opmerkingen over te maken.
§ 2. Wanneer een gemeente niet de volledige subsidie gebruikt die voor § 2. Wanneer een gemeente niet de volledige subsidie gebruikt die voor
een bepaald jaar werd toegekend voor de financiering van de opdrachten een bepaald jaar werd toegekend voor de financiering van de opdrachten
van de diversiteitsmanager tijdens dat jaar, vordert Brussel van de diversiteitsmanager tijdens dat jaar, vordert Brussel
Plaatselijke Besturen het niet-gebruikte deel van de subsidie terug. Plaatselijke Besturen het niet-gebruikte deel van de subsidie terug.
HOOFDSTUK VII. - Overgangsregeling HOOFDSTUK VII. - Overgangsregeling

Art. 15.De diversiteitsactieplannen die van kracht waren vóór de

Art. 15.De diversiteitsactieplannen die van kracht waren vóór de

inwerkingtreding van het Wetboek vormen, voor een periode van twee inwerkingtreding van het Wetboek vormen, voor een periode van twee
jaar vanaf de goedkeuring ervan, openbare diversiteitsplannen die jaar vanaf de goedkeuring ervan, openbare diversiteitsplannen die
geacht worden te zijn goedgekeurd voor de toepassing van dit besluit. geacht worden te zijn goedgekeurd voor de toepassing van dit besluit.
HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen

Art. 16.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19

Art. 16.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19

juli 2012 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe juli 2012 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe
strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels
ambtenarenapparaat wordt opgeheven. ambtenarenapparaat wordt opgeheven.

Art. 17.Dit besluit treedt in werking zes maanden na de bekendmaking

Art. 17.Dit besluit treedt in werking zes maanden na de bekendmaking

ervan in het Belgisch Staatsblad. ervan in het Belgisch Staatsblad.

Art. 18.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast

Art. 18.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast

met de uitvoering van dit besluit. met de uitvoering van dit besluit.
Brussel, 21 november 2024. Brussel, 21 november 2024.
Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest :
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
R. VERVOORT R. VERVOORT
De Minister belast met Plaatselijke Besturen, De Minister belast met Plaatselijke Besturen,
B. CLERFAYT B. CLERFAYT
^