Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering van diversiteit |
---|---|
21 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 21 NOVEMBER 2024. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels | tot uitvoering van de artikelen 146 tot en met 151 van het Brussels |
Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering | Wetboek inzake de gelijkheid, de non-discriminatie en de bevordering |
van diversiteit | van diversiteit |
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen en zijn artikel 20; | instellingen en zijn artikel 20; |
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de |
Brusselse instellingen en zijn artikel 8; | Brusselse instellingen en zijn artikel 8; |
Gelet op het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de | Gelet op het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de |
non-discriminatie en de bevordering van diversiteit, meer bepaald de | non-discriminatie en de bevordering van diversiteit, meer bepaald de |
artikelen 146, 147, 149, § 2, 150 en 151; | artikelen 146, 147, 149, § 2, 150 en 151; |
Gelet op het akkoord van de minister van Begroting; | Gelet op het akkoord van de minister van Begroting; |
Gelet op advies nr. 77.048/3 van de Raad van State van 30 september | Gelet op advies nr. 77.048/3 van de Raad van State van 30 september |
2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de | 2024, in toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de |
gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973; | gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973; |
Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke | Op voordracht van de minister van de Brusselse Hoofdstedelijke |
Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, | Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, |
Besluit : | Besluit : |
HOOFDSTUK I. - Definities | HOOFDSTUK I. - Definities |
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan |
Artikel 1.§ 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan |
onder: | onder: |
1° het Wetboek: het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de | 1° het Wetboek: het Brussels Wetboek inzake de gelijkheid, de |
non-discriminatie en de bevordering van diversiteit; | non-discriminatie en de bevordering van diversiteit; |
2° Brussel Plaatselijke Besturen: het bestuur van de Gewestelijke | 2° Brussel Plaatselijke Besturen: het bestuur van de Gewestelijke |
Overheidsdienst Brussel dat bevoegd is voor de plaatselijke besturen; | Overheidsdienst Brussel dat bevoegd is voor de plaatselijke besturen; |
3° werknemer van buitenlandse nationaliteit: werknemer of werkzoekende | 3° werknemer van buitenlandse nationaliteit: werknemer of werkzoekende |
die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die geen onderdaan is | die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die geen onderdaan is |
van een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het | van een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het |
Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en | Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en |
Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse | Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse |
Bondsstaat; | Bondsstaat; |
4° werknemer van buitenlandse afkomst: werknemer of werkzoekende die | 4° werknemer van buitenlandse afkomst: werknemer of werkzoekende die |
als zodanig is ingeschreven bij Actiris, die legaal en langdurig in | als zodanig is ingeschreven bij Actiris, die legaal en langdurig in |
België verblijft en die bij de geboorte niet de nationaliteit had van | België verblijft en die bij de geboorte niet de nationaliteit had van |
een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het | een staat die is toegetreden tot de Europese Unie, noch van het |
Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en | Koninkrijk Noorwegen, de vorstendommen Andorra, Liechtenstein en |
Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse | Monaco, de republieken IJsland of San Marino of de Zwitserse |
Bondsstaat, of van wie minstens een van de ouders bij de geboorte niet | Bondsstaat, of van wie minstens een van de ouders bij de geboorte niet |
een van deze nationaliteiten had; | een van deze nationaliteiten had; |
5° jonge werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is | 5° jonge werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is |
ingeschreven bij Actiris en jonger dan 26 jaar is; | ingeschreven bij Actiris en jonger dan 26 jaar is; |
6° ervaren werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is | 6° ervaren werknemer: werknemer of werkzoekende die als zodanig is |
ingeschreven bij Actiris en ouder dan 45 jaar is; | ingeschreven bij Actiris en ouder dan 45 jaar is; |
7° werknemer met een handicap: werknemer met langdurige fysieke, | 7° werknemer met een handicap: werknemer met langdurige fysieke, |
mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hem in | mentale, verstandelijke of zintuiglijke beperkingen die hem in |
wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, | wisselwerking met diverse drempels kunnen beletten volledig, |
daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren | daadwerkelijk en op voet van gelijkheid met anderen te participeren |
aan de arbeidsmarkt; | aan de arbeidsmarkt; |
8° werknemer zonder diploma secundair onderwijs: werknemer of | 8° werknemer zonder diploma secundair onderwijs: werknemer of |
werkzoekende die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die niet | werkzoekende die als zodanig is ingeschreven bij Actiris en die niet |
in het bezit is van een diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig | in het bezit is van een diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig |
document, met inbegrip van een buitenlands document dat als | document, met inbegrip van een buitenlands document dat als |
gelijkwaardig wordt erkend en hoger is dan het lager secundair | gelijkwaardig wordt erkend en hoger is dan het lager secundair |
onderwijs; | onderwijs; |
9° tewerkstellingsoperatoren: de tewerkstellingsoperatoren bedoeld in | 9° tewerkstellingsoperatoren: de tewerkstellingsoperatoren bedoeld in |
artikel 3, 2° van de ordonnantie van 14 juli 2011 betreffende het | artikel 3, 2° van de ordonnantie van 14 juli 2011 betreffende het |
gemengd beheer van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk | gemengd beheer van de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk |
Gewest; | Gewest; |
10° LGBTQIA+-werknemer: werknemer die zich identificeert als LGBTQIA+ | 10° LGBTQIA+-werknemer: werknemer die zich identificeert als LGBTQIA+ |
overeenkomstig het principe van zelfbeschikking, en met inachtneming | overeenkomstig het principe van zelfbeschikking, en met inachtneming |
van het recht op eerbiediging van het privéleven; | van het recht op eerbiediging van het privéleven; |
11° de minister: de minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen. | 11° de minister: de minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen. |
§ 2. De definities in artikel 5 van het Wetboek zijn van toepassing op | § 2. De definities in artikel 5 van het Wetboek zijn van toepassing op |
dit besluit. | dit besluit. |
§ 3. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is | § 3. Het gebruik van de mannelijke vorm in dit besluit is |
gemeenslachtig. | gemeenslachtig. |
HOOFDSTUK II. - Diversiteitsconsultants en -managers | HOOFDSTUK II. - Diversiteitsconsultants en -managers |
Art. 2.De diversiteitsconsultants van Actiris krijgen de volgende |
Art. 2.De diversiteitsconsultants van Actiris krijgen de volgende |
opdrachten toegewezen voor de plaatselijke besturen: | opdrachten toegewezen voor de plaatselijke besturen: |
1° Sensibiliseren en informeren over de voordelen en de uitdagingen | 1° Sensibiliseren en informeren over de voordelen en de uitdagingen |
inzake diversiteit in een professionele omgeving; | inzake diversiteit in een professionele omgeving; |
2° Informeren over de relevante tewerkstellingssteun om de diversiteit | 2° Informeren over de relevante tewerkstellingssteun om de diversiteit |
binnen het plaatselijke bestuur te bevorderen; | binnen het plaatselijke bestuur te bevorderen; |
3° De lokale besturen bijstaan in de voorbereiding, opstelling, | 3° De lokale besturen bijstaan in de voorbereiding, opstelling, |
uitvoering en evaluatie van de diversiteitsplannen. | uitvoering en evaluatie van de diversiteitsplannen. |
Art. 3.§ 1. De diversiteitsmanager wordt aangesteld voor de duur van |
Art. 3.§ 1. De diversiteitsmanager wordt aangesteld voor de duur van |
de uitwerking, de uitvoering en de evaluatie van het openbaar | de uitwerking, de uitvoering en de evaluatie van het openbaar |
diversiteitsplan. Zijn mandaat is hernieuwbaar. | diversiteitsplan. Zijn mandaat is hernieuwbaar. |
§ 2. De minister stelt een model voor het functieprofiel van de | § 2. De minister stelt een model voor het functieprofiel van de |
diversiteitsmanager ter beschikking van de gemeenten. De Brusselse | diversiteitsmanager ter beschikking van de gemeenten. De Brusselse |
Hoofdstedelijke Regering delegeert de uitwerking van het | Hoofdstedelijke Regering delegeert de uitwerking van het |
functieprofiel aan de minister. | functieprofiel aan de minister. |
HOOFDSTUK III. - Inhoud van het openbaar diversiteitsplan | HOOFDSTUK III. - Inhoud van het openbaar diversiteitsplan |
Art. 4.§ 1. Een openbaar diversiteitsplan bestaat uit twee delen: |
Art. 4.§ 1. Een openbaar diversiteitsplan bestaat uit twee delen: |
- Een kwantitatieve en kwalitatieve scan van de diversiteit in het | - Een kwantitatieve en kwalitatieve scan van de diversiteit in het |
betrokken lokaal bestuur; | betrokken lokaal bestuur; |
- Meetbare maatregelen en acties die het lokaal bestuur zal | - Meetbare maatregelen en acties die het lokaal bestuur zal |
implementeren om diversiteit te bevorderen en discriminatie te | implementeren om diversiteit te bevorderen en discriminatie te |
bestrijden in het bestuur. | bestrijden in het bestuur. |
§ 2. De sjablonen voor de inhoud van de diversiteitsscan en het | § 2. De sjablonen voor de inhoud van de diversiteitsscan en het |
openbaar diversiteitsplan worden ter beschikking gesteld door Brussel | openbaar diversiteitsplan worden ter beschikking gesteld door Brussel |
Plaatselijke Besturen via zijn website. | Plaatselijke Besturen via zijn website. |
Art. 5.§ 1. In kwantitatieve termen berust de diversiteitsscan op een |
Art. 5.§ 1. In kwantitatieve termen berust de diversiteitsscan op een |
statistische analyse van de aanwezigheid van de volgende doelgroepen | statistische analyse van de aanwezigheid van de volgende doelgroepen |
in het personeel van het plaatselijke bestuur: | in het personeel van het plaatselijke bestuur: |
1° Mannen en vrouwen; | 1° Mannen en vrouwen; |
2° Werknemers met een handicap; | 2° Werknemers met een handicap; |
3° Jonge werknemers; | 3° Jonge werknemers; |
4° Ervaren werknemers; | 4° Ervaren werknemers; |
5° Werknemers van buitenlandse nationaliteit; | 5° Werknemers van buitenlandse nationaliteit; |
6° Werknemers zonder diploma secundair onderwijs. | 6° Werknemers zonder diploma secundair onderwijs. |
§ 2. In kwalitatieve termen geeft de diversiteitsscan een beeld van de | § 2. In kwalitatieve termen geeft de diversiteitsscan een beeld van de |
geldende praktijken in het lokaalbestuur op het gebied van | geldende praktijken in het lokaalbestuur op het gebied van |
diversiteit, evenals de resultaten en moeilijkheden bij de | diversiteit, evenals de resultaten en moeilijkheden bij de |
implementatie van deze praktijken. Dit gebeurt aan de hand van vier | implementatie van deze praktijken. Dit gebeurt aan de hand van vier |
krachtlijnen: | krachtlijnen: |
1° De krachtlijn "selectie en werving"; | 1° De krachtlijn "selectie en werving"; |
2° De krachtlijn "personeelsbeheer"; | 2° De krachtlijn "personeelsbeheer"; |
3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie"; | 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie"; |
4° De krachtlijn "externe positionering". | 4° De krachtlijn "externe positionering". |
Art. 6.§ 1. Op basis van de uitgevoerde scan definieert het lokaal |
Art. 6.§ 1. Op basis van de uitgevoerde scan definieert het lokaal |
bestuur de te bereiken algemene doelstellingen inzake het bevorderen | bestuur de te bereiken algemene doelstellingen inzake het bevorderen |
van diversiteit en het bestrijden van discriminatie en met betrekking | van diversiteit en het bestrijden van discriminatie en met betrekking |
tot de in artikel 5, § 2 van dit besluit vermelde krachtlijnen. | tot de in artikel 5, § 2 van dit besluit vermelde krachtlijnen. |
§ 2. Op basis van de vastgestelde doelstellingen bepaalt het bestuur | § 2. Op basis van de vastgestelde doelstellingen bepaalt het bestuur |
de meetbare maatregelen en acties die de basis vormen van het openbaar | de meetbare maatregelen en acties die de basis vormen van het openbaar |
diversiteitsplan. Maatregelen en acties die beperkt zijn tot het | diversiteitsplan. Maatregelen en acties die beperkt zijn tot het |
naleven van wettelijke of regelgevende verplichtingen of die volledig | naleven van wettelijke of regelgevende verplichtingen of die volledig |
door een overheid worden gesubsidieerd, zijn geen maatregelen en | door een overheid worden gesubsidieerd, zijn geen maatregelen en |
acties in de zin van dit artikel. | acties in de zin van dit artikel. |
§ 3. De meetbare maatregelen en acties van het openbaar | § 3. De meetbare maatregelen en acties van het openbaar |
diversiteitsplan zijn gebaseerd op dezelfde krachtlijnen als die van | diversiteitsplan zijn gebaseerd op dezelfde krachtlijnen als die van |
de diversiteitsscan, namelijk: | de diversiteitsscan, namelijk: |
1° De krachtlijn "selectie en werving", die acties omvat met het oog | 1° De krachtlijn "selectie en werving", die acties omvat met het oog |
op: | op: |
a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het | a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het |
selectie- en wervingsbeleid en de procedures die op dit vlak worden | selectie- en wervingsbeleid en de procedures die op dit vlak worden |
toegepast; | toegepast; |
b) De invoering van nieuwe selectie- en wervingskanalen, die gekoppeld | b) De invoering van nieuwe selectie- en wervingskanalen, die gekoppeld |
worden aan wervingsinspanningen in het voordeel van een of meerdere | worden aan wervingsinspanningen in het voordeel van een of meerdere |
categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; | categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; |
c) Het opzetten van een of meerdere samenwerkingsverbanden met | c) Het opzetten van een of meerdere samenwerkingsverbanden met |
tewerkstellingsoperatoren, om zo de selectie en werving van een of | tewerkstellingsoperatoren, om zo de selectie en werving van een of |
meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1, te | meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1, te |
verbeteren; | verbeteren; |
2° De krachtlijn "personeelsbeheer", die het volgende omvat: | 2° De krachtlijn "personeelsbeheer", die het volgende omvat: |
a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het | a) De analyse, objectivering, neutralisering en verfijning van het |
onthaalbeleid en de functiebeschrijvingen om rekening te houden met | onthaalbeleid en de functiebeschrijvingen om rekening te houden met |
een of meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; | een of meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; |
b) De organisatie van coaching en interne begeleiding voor een of | b) De organisatie van coaching en interne begeleiding voor een of |
meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; | meerdere categorieën werknemers bedoeld in artikel 5, § 1; |
c) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of | c) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of |
opleidingen, voor het personeelsbeheer en het organisatiebeleid, die | opleidingen, voor het personeelsbeheer en het organisatiebeleid, die |
rekening houden met de verscheidenheid van de werknemers die behoren | rekening houden met de verscheidenheid van de werknemers die behoren |
tot een of meerdere categorieën bedoeld in artikel 5, § 1; | tot een of meerdere categorieën bedoeld in artikel 5, § 1; |
d) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of | d) De organisatie van aangepaste interne of externe lessen of |
opleidingen en een aangepaste voortgezette opleiding die rechtstreeks | opleidingen en een aangepaste voortgezette opleiding die rechtstreeks |
of onrechtstreeks de overgang bevorderen of het vroegtijdig vertrek | of onrechtstreeks de overgang bevorderen of het vroegtijdig vertrek |
vermijden van werknemers die behoren tot een of meerdere categorieën | vermijden van werknemers die behoren tot een of meerdere categorieën |
bedoeld in artikel 5, § 1; | bedoeld in artikel 5, § 1; |
e) De integratie van het beheer van de indiensttredingen, doorgangen, | e) De integratie van het beheer van de indiensttredingen, doorgangen, |
overgangen en uitdiensttredingen bij of van het lokaal bestuur; | overgangen en uitdiensttredingen bij of van het lokaal bestuur; |
f) De procedure voor redelijke aanpassingen voor werknemers met een | f) De procedure voor redelijke aanpassingen voor werknemers met een |
handicap, evenals de doelstellingen inzake toegankelijkheid van de | handicap, evenals de doelstellingen inzake toegankelijkheid van de |
werkplek ter aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de | werkplek ter aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de |
werknemers juridisch gezien recht hebben; | werknemers juridisch gezien recht hebben; |
g) De acties voor de combinatie van het privé- en het beroepsleven ter | g) De acties voor de combinatie van het privé- en het beroepsleven ter |
aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werknemers juridisch | aanvulling van of toevoeging bij degene waarop de werknemers juridisch |
gezien recht hebben. | gezien recht hebben. |
3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie", die het | 3° De krachtlijn "sensibilisering en interne communicatie", die het |
volgende omvat: | volgende omvat: |
a) Het bevorderen van diversiteit en het bestrijden van discriminatie | a) Het bevorderen van diversiteit en het bestrijden van discriminatie |
in het personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij het personeel, | in het personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij het personeel, |
via acties en campagnes; | via acties en campagnes; |
b) De herinnering aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de | b) De herinnering aan de rechten en plichten die voortvloeien uit de |
regelgeving inzake de strijd tegen discriminatie, en hun bevordering | regelgeving inzake de strijd tegen discriminatie, en hun bevordering |
bij de personeelsleden; | bij de personeelsleden; |
c) De organisatie van opleidingen inzake interculturele communicatie, | c) De organisatie van opleidingen inzake interculturele communicatie, |
diversiteitsbeheer en omgaan met vooroordelen op het werk; | diversiteitsbeheer en omgaan met vooroordelen op het werk; |
d) De organisatie van taalcursussen, -stages en -opleidingen. | d) De organisatie van taalcursussen, -stages en -opleidingen. |
4° De krachtlijn "externe positionering", die het bevorderen van | 4° De krachtlijn "externe positionering", die het bevorderen van |
diversiteit en het bestrijden van discriminatie in het | diversiteit en het bestrijden van discriminatie in het |
personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij burgers, leveranciers | personeelsbeheer en in het organisatiebeleid bij burgers, leveranciers |
en partners omvat, met inbegrip van het communiceren, verspreiden en | en partners omvat, met inbegrip van het communiceren, verspreiden en |
ter beschikking stellen van ervaringen, methoden en tools, zodat ze | ter beschikking stellen van ervaringen, methoden en tools, zodat ze |
elders kunnen worden toegepast. | elders kunnen worden toegepast. |
§ 4. De openbare diversiteitsplannen kunnen betrekking hebben op alle | § 4. De openbare diversiteitsplannen kunnen betrekking hebben op alle |
beschermde criteria en in het bijzonder op de volgende thema's: | beschermde criteria en in het bijzonder op de volgende thema's: |
1° De professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen; | 1° De professionele gelijkheid tussen vrouwen en mannen; |
2° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers met een | 2° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers met een |
handicap; | handicap; |
3° De non-discriminatie en de professionele integratie van jonge | 3° De non-discriminatie en de professionele integratie van jonge |
werknemers; | werknemers; |
4° De non-discriminatie en professionele integratie van werknemers van | 4° De non-discriminatie en professionele integratie van werknemers van |
buitenlandse nationaliteit of afkomst; | buitenlandse nationaliteit of afkomst; |
5° De strijd tegen racisme op het werk; | 5° De strijd tegen racisme op het werk; |
6° De non-discriminatie en professionele integratie van ervaren | 6° De non-discriminatie en professionele integratie van ervaren |
werknemers; | werknemers; |
7° De non-discriminatie en professionele integratie van | 7° De non-discriminatie en professionele integratie van |
LGBTQIA+-werknemers; | LGBTQIA+-werknemers; |
8° De non-discriminatie en de beroepsinschakeling van werknemers | 8° De non-discriminatie en de beroepsinschakeling van werknemers |
zonder diploma secundair onderwijs; | zonder diploma secundair onderwijs; |
9° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers op basis van hun | 9° De non-discriminatie en de inclusie van werknemers op basis van hun |
ouderschapssituatie, met inbegrip van het alleenstaande ouderschap. | ouderschapssituatie, met inbegrip van het alleenstaande ouderschap. |
§ 5. Het openbaar diversiteitsplan integreert het genderperspectief, | § 5. Het openbaar diversiteitsplan integreert het genderperspectief, |
dat bestaat uit het onderzoeken van en het systematisch en | dat bestaat uit het onderzoeken van en het systematisch en |
transversaal rekening houden met de verschillen tussen vrouwen en | transversaal rekening houden met de verschillen tussen vrouwen en |
mannen in alle acties. | mannen in alle acties. |
§ 6. Het lokaal bestuur bepaalt het tijdspad, het budget en de | § 6. Het lokaal bestuur bepaalt het tijdspad, het budget en de |
instrumenten van het openbaar diversiteitsplan. | instrumenten van het openbaar diversiteitsplan. |
§ 7. Het openbaar diversiteitsplan treedt in werking op de dag van | § 7. Het openbaar diversiteitsplan treedt in werking op de dag van |
zijn goedkeuring door de besluitvormingsorganen van het lokaal | zijn goedkeuring door de besluitvormingsorganen van het lokaal |
bestuur, met uitzondering van de gemeenten, waarvoor de datum van de | bestuur, met uitzondering van de gemeenten, waarvoor de datum van de |
inwerkingtreding gelijk is aan die van de goedkeuring bedoeld in | inwerkingtreding gelijk is aan die van de goedkeuring bedoeld in |
artikel 8 van dit besluit. | artikel 8 van dit besluit. |
§ 8. Het lokaal bestuur stuurt zijn openbaar diversiteitsplan naar | § 8. Het lokaal bestuur stuurt zijn openbaar diversiteitsplan naar |
Brussel Plaatselijke Besturen, dat zijn enige aanspreekpunt is in het | Brussel Plaatselijke Besturen, dat zijn enige aanspreekpunt is in het |
kader van dit besluit. | kader van dit besluit. |
Het nieuwe plan moet uiterlijk vier maanden vóór de vervaldatum van | Het nieuwe plan moet uiterlijk vier maanden vóór de vervaldatum van |
het vorige plan worden bezorgd. De gemeenten moeten samen met het | het vorige plan worden bezorgd. De gemeenten moeten samen met het |
nieuwe plan ook de evaluatiedocumenten bedoeld in artikel 10, § 1, van | nieuwe plan ook de evaluatiedocumenten bedoeld in artikel 10, § 1, van |
dit besluit bezorgen. Brussel Plaatselijke Besturen stelt hiervoor op | dit besluit bezorgen. Brussel Plaatselijke Besturen stelt hiervoor op |
zijn website een uniek formulier ter beschikking. | zijn website een uniek formulier ter beschikking. |
Brussel Plaatselijke Besturen stuurt de openbare diversiteitsplannen | Brussel Plaatselijke Besturen stuurt de openbare diversiteitsplannen |
die het ontvangt naar Actiris, en als de goedkeuringsprocedure | die het ontvangt naar Actiris, en als de goedkeuringsprocedure |
beschreven in artikel 8 van dit besluit van toepassing is, ook naar de | beschreven in artikel 8 van dit besluit van toepassing is, ook naar de |
minister. | minister. |
Bovendien stelt Brussel Plaatselijke Besturen jaarlijks een stand van | Bovendien stelt Brussel Plaatselijke Besturen jaarlijks een stand van |
zaken op van het diversiteits- en antidiscriminatiebeleid in de lokale | zaken op van het diversiteits- en antidiscriminatiebeleid in de lokale |
besturen. De minister bezorgt deze stand van zaken aan het parlement. | besturen. De minister bezorgt deze stand van zaken aan het parlement. |
§ 9. Het lokaal bestuur publiceert, in de mate van het mogelijke, zijn | § 9. Het lokaal bestuur publiceert, in de mate van het mogelijke, zijn |
diversiteitsplan op zijn website. | diversiteitsplan op zijn website. |
HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringsprocedure voor het openbaar | HOOFDSTUK IV. - Goedkeuringsprocedure voor het openbaar |
diversiteitsplan | diversiteitsplan |
Art. 7.Het openbaar diversiteitsplan wordt voor advies voorgelegd aan |
Art. 7.Het openbaar diversiteitsplan wordt voor advies voorgelegd aan |
de overlegorganen en gevalideerd door de besluitvormingsorganen van | de overlegorganen en gevalideerd door de besluitvormingsorganen van |
het lokaal bestuur. | het lokaal bestuur. |
Art. 8.§ 1. Brussel Plaatselijke Besturen legt het openbaar |
Art. 8.§ 1. Brussel Plaatselijke Besturen legt het openbaar |
diversiteitsplan van elke gemeente ter goedkeuring voor aan de | diversiteitsplan van elke gemeente ter goedkeuring voor aan de |
minister. | minister. |
§ 2. De minister keurt de openbare diversiteitsplannen goed die | § 2. De minister keurt de openbare diversiteitsplannen goed die |
voldoen aan de inhoudelijke vereisten van de artikelen 4 tot 6 van dit | voldoen aan de inhoudelijke vereisten van de artikelen 4 tot 6 van dit |
besluit. De minister kan hiervoor het advies inwinnen van het | besluit. De minister kan hiervoor het advies inwinnen van het |
evaluatiecomité bedoeld in artikel 9 van dit besluit. | evaluatiecomité bedoeld in artikel 9 van dit besluit. |
De minister heeft 30 dagen de tijd om een beslissing te nemen. Indien | De minister heeft 30 dagen de tijd om een beslissing te nemen. Indien |
de minister overeenkomstig het eerste lid het advies van het | de minister overeenkomstig het eerste lid het advies van het |
evaluatiecomité vraagt, wordt deze termijn met 30 dagen verlengd en | evaluatiecomité vraagt, wordt deze termijn met 30 dagen verlengd en |
wordt de betrokken gemeente hiervan op de hoogte gebracht. | wordt de betrokken gemeente hiervan op de hoogte gebracht. |
Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de in het vorige lid | Indien er geen beslissing wordt genomen binnen de in het vorige lid |
bedoelde termijn, wordt het plan geacht te zijn goedgekeurd. Brussel | bedoelde termijn, wordt het plan geacht te zijn goedgekeurd. Brussel |
Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis aan de gemeente van de | Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis aan de gemeente van de |
goedkeuring na het verstrijken van de termijn. | goedkeuring na het verstrijken van de termijn. |
Bij niet-goedkeuring keurt de minister een beslissing goed die de | Bij niet-goedkeuring keurt de minister een beslissing goed die de |
punten aangeeft die moeten worden aangepast vóór de gemeente een | punten aangeeft die moeten worden aangepast vóór de gemeente een |
gecorrigeerd openbaar diversiteitsplan indient bij Brussel | gecorrigeerd openbaar diversiteitsplan indient bij Brussel |
Plaatselijke Besturen. | Plaatselijke Besturen. |
HOOFDSTUK V. - Evaluatieprocedure van het openbaar diversiteitsplan | HOOFDSTUK V. - Evaluatieprocedure van het openbaar diversiteitsplan |
van de gemeenten | van de gemeenten |
Art. 9.§ 1. Het evaluatiecomité van de openbare diversiteitsplannen |
Art. 9.§ 1. Het evaluatiecomité van de openbare diversiteitsplannen |
is als volgt samengesteld: | is als volgt samengesteld: |
- Een vertegenwoordiger van de minister; | - Een vertegenwoordiger van de minister; |
- Een vertegenwoordiger van het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke | - Een vertegenwoordiger van het lid van de Brusselse Hoofdstedelijke |
Regering bevoegd voor Gelijke Kansen; | Regering bevoegd voor Gelijke Kansen; |
- Een vertegenwoordiger van Brussel Plaatselijke Besturen; | - Een vertegenwoordiger van Brussel Plaatselijke Besturen; |
- Een vertegenwoordiger van Actiris; | - Een vertegenwoordiger van Actiris; |
- Een vertegenwoordiger van Unia; | - Een vertegenwoordiger van Unia; |
- Een vertegenwoordiger van het Instituut. | - Een vertegenwoordiger van het Instituut. |
Om de aanwezigheid van zes leden in het evaluatiecomité te waarborgen, | Om de aanwezigheid van zes leden in het evaluatiecomité te waarborgen, |
wanneer eenzelfde minister belast is met Plaatselijke Besturen en | wanneer eenzelfde minister belast is met Plaatselijke Besturen en |
Gelijke Kansen, duidt hij twee vertegenwoordigers aan. | Gelijke Kansen, duidt hij twee vertegenwoordigers aan. |
§ 2. Het evaluatiecomité kan enkel geldig beraadslagen en beslissen, | § 2. Het evaluatiecomité kan enkel geldig beraadslagen en beslissen, |
als minstens vier van de zes leden aanwezig zijn. | als minstens vier van de zes leden aanwezig zijn. |
§ 3. Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door Brussel | § 3. Het secretariaat van het comité wordt waargenomen door Brussel |
Plaatselijke Besturen. | Plaatselijke Besturen. |
Het evaluatiecomité komt samen en stelt zijn huishoudelijk reglement | Het evaluatiecomité komt samen en stelt zijn huishoudelijk reglement |
op binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. | op binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit. |
Art. 10.§ 1. Uiterlijk vier maanden vóór het verstrijken van haar |
Art. 10.§ 1. Uiterlijk vier maanden vóór het verstrijken van haar |
openbaar diversiteitsplan bezorgt elke gemeente Brussel Plaatselijke | openbaar diversiteitsplan bezorgt elke gemeente Brussel Plaatselijke |
Besturen het verslag van de diversiteitsmanager over de manier waarop | Besturen het verslag van de diversiteitsmanager over de manier waarop |
de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van dit | de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van dit |
besluit werden uitgevoerd. In voorkomend geval verstuurt de gemeente | besluit werden uitgevoerd. In voorkomend geval verstuurt de gemeente |
ook het in artikel 13 bedoelde plan met corrigerende maatregelen en | ook het in artikel 13 bedoelde plan met corrigerende maatregelen en |
een aanvullend verslag van de diversiteitsmanager over de manier | een aanvullend verslag van de diversiteitsmanager over de manier |
waarop dit plan met corrigerende maatregelen werd uitgevoerd. | waarop dit plan met corrigerende maatregelen werd uitgevoerd. |
§ 2. Brussel Plaatselijke Besturen bevestigt de ontvangst van deze | § 2. Brussel Plaatselijke Besturen bevestigt de ontvangst van deze |
documenten binnen vijf dagen na ontvangst en stuurt ze door naar het | documenten binnen vijf dagen na ontvangst en stuurt ze door naar het |
evaluatiecomité. | evaluatiecomité. |
§ 3. Het evaluatiecomité stelt zijn evaluatieverslag vast binnen 60 | § 3. Het evaluatiecomité stelt zijn evaluatieverslag vast binnen 60 |
dagen na de in de tweede paragraaf bedoelde toezending. | dagen na de in de tweede paragraaf bedoelde toezending. |
Het gemotiveerde evaluatieverslag heeft betrekking op de uitvoering | Het gemotiveerde evaluatieverslag heeft betrekking op de uitvoering |
van de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van | van de meetbare maatregelen en acties bedoeld in artikel 6, § 2 van |
dit besluit en, in voorkomend geval, op de uitvoering van het plan met | dit besluit en, in voorkomend geval, op de uitvoering van het plan met |
corrigerende maatregelen bedoeld in artikel 13. Het sluit af door een | corrigerende maatregelen bedoeld in artikel 13. Het sluit af door een |
positieve of negatieve evaluatie voor te stellen. Om een negatieve | positieve of negatieve evaluatie voor te stellen. Om een negatieve |
evaluatie voor te stellen, moet het evaluatieverslag unaniem door de | evaluatie voor te stellen, moet het evaluatieverslag unaniem door de |
aanwezige leden zijn vastgesteld. | aanwezige leden zijn vastgesteld. |
§ 4. Op basis van het in de derde paragraaf bedoelde evaluatieverslag | § 4. Op basis van het in de derde paragraaf bedoelde evaluatieverslag |
kent Brussel Plaatselijke Besturen de gemeente een positieve of | kent Brussel Plaatselijke Besturen de gemeente een positieve of |
negatieve evaluatie toe. Het evaluatieverslag van het evaluatiecomité | negatieve evaluatie toe. Het evaluatieverslag van het evaluatiecomité |
is bij deze beslissing gevoegd. | is bij deze beslissing gevoegd. |
HOOFDSTUK VI. - Subsidie voor de financiering van de opdrachten van de | HOOFDSTUK VI. - Subsidie voor de financiering van de opdrachten van de |
diversiteitsmanager | diversiteitsmanager |
Art. 11.§ 1. De verdeelsleutel voor de in artikel 146, § 4, van het |
Art. 11.§ 1. De verdeelsleutel voor de in artikel 146, § 4, van het |
Wetboek bedoelde subsidie is de volgende: | Wetboek bedoelde subsidie is de volgende: |
- Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die | - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die |
minder dan 50.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag | minder dan 50.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag |
40.000; | 40.000; |
- Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die | - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die |
tussen 50.000 en 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag | tussen 50.000 en 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag |
60.000; | 60.000; |
- Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die meer | - Voor gemeenten die in aanmerking komen voor de subsidie en die meer |
dan 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag 80.000. | dan 100.000 inwoners tellen, bedraagt het subsidiebedrag 80.000. |
§ 2. Brussel Plaatselijke Besturen is verantwoordelijk voor het | § 2. Brussel Plaatselijke Besturen is verantwoordelijk voor het |
administratieve beheer van de subsidie, met inbegrip van de | administratieve beheer van de subsidie, met inbegrip van de |
terugvorderingsprocedure in de in artikel 14 bedoelde gevallen. | terugvorderingsprocedure in de in artikel 14 bedoelde gevallen. |
Art. 12.De subsidie wordt jaarlijks toegekend aan gemeenten die |
Art. 12.De subsidie wordt jaarlijks toegekend aan gemeenten die |
hiervoor in aanmerking komen en die Brussel Plaatselijke Besturen het | hiervoor in aanmerking komen en die Brussel Plaatselijke Besturen het |
volgende bezorgen: | volgende bezorgen: |
- Een geldig openbaar diversiteitsplan, goedgekeurd in overeenstemming | - Een geldig openbaar diversiteitsplan, goedgekeurd in overeenstemming |
met artikel 8 van dit besluit; of | met artikel 8 van dit besluit; of |
- Voor gemeenten die minder dan een jaar na de inwerkingtreding van | - Voor gemeenten die minder dan een jaar na de inwerkingtreding van |
het Wetboek in een procedure zitten om een openbaar diversiteitsplan | het Wetboek in een procedure zitten om een openbaar diversiteitsplan |
op te stellen, een intentieverklaring van het college van burgemeester | op te stellen, een intentieverklaring van het college van burgemeester |
en schepenen waarin staat dat minder dan een jaar na de genoemde | en schepenen waarin staat dat minder dan een jaar na de genoemde |
inwerkingtreding een openbaar diversiteitsplan zal worden aangenomen. | inwerkingtreding een openbaar diversiteitsplan zal worden aangenomen. |
Art. 13.Overeenkomstig artikel 150 van het Wetboek bezorgt de |
Art. 13.Overeenkomstig artikel 150 van het Wetboek bezorgt de |
gemeente die een negatieve evaluatie heeft ontvangen aan het einde van | gemeente die een negatieve evaluatie heeft ontvangen aan het einde van |
de evaluatieprocedure beschreven in artikel 10 van dit besluit aan | de evaluatieprocedure beschreven in artikel 10 van dit besluit aan |
Brussel Plaatselijke Besturen, een plan met corrigerende maatregelen | Brussel Plaatselijke Besturen, een plan met corrigerende maatregelen |
om de in de negatieve evaluatie vastgestelde tekortkomingen te | om de in de negatieve evaluatie vastgestelde tekortkomingen te |
verhelpen. | verhelpen. |
Het plan met corrigerende maatregelen wordt vooraf ter advies | Het plan met corrigerende maatregelen wordt vooraf ter advies |
voorgelegd aan de overlegorganen en goedgekeurd door de gemeenteraad. | voorgelegd aan de overlegorganen en goedgekeurd door de gemeenteraad. |
Brussel Plaatselijke Besturen stuurt dit plan met corrigerende | Brussel Plaatselijke Besturen stuurt dit plan met corrigerende |
maatregelen ter goedkeuring naar het evaluatiecomité. Het | maatregelen ter goedkeuring naar het evaluatiecomité. Het |
evaluatiecomité heeft 60 dagen tijd om een beslissing te nemen, die | evaluatiecomité heeft 60 dagen tijd om een beslissing te nemen, die |
door Brussel Plaatselijke Besturen aan de betrokken gemeente wordt | door Brussel Plaatselijke Besturen aan de betrokken gemeente wordt |
bezorgd. Een weigering om dit goed te keuren kan alleen unaniem door | bezorgd. Een weigering om dit goed te keuren kan alleen unaniem door |
de aanwezige leden worden beslist door het evaluatiecomité, en op | de aanwezige leden worden beslist door het evaluatiecomité, en op |
voorwaarde dat de verbeterpunten worden aangeduid voordat een nieuw | voorwaarde dat de verbeterpunten worden aangeduid voordat een nieuw |
plan met corrigerende maatregelen wordt ingediend. | plan met corrigerende maatregelen wordt ingediend. |
Als het evaluatiecomité niet binnen de termijn tot een beslissing | Als het evaluatiecomité niet binnen de termijn tot een beslissing |
komt, wordt het plan met corrigerende maatregelen geacht te zijn | komt, wordt het plan met corrigerende maatregelen geacht te zijn |
goedgekeurd. Brussel Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis | goedgekeurd. Brussel Plaatselijke Besturen geeft schriftelijk kennis |
aan de gemeente van de goedkeuring van het plan met corrigerende | aan de gemeente van de goedkeuring van het plan met corrigerende |
maatregelen na het verstrijken van de termijn. | maatregelen na het verstrijken van de termijn. |
Art. 14.§ 1. Behalve in geval van overmacht vordert Brussel |
Art. 14.§ 1. Behalve in geval van overmacht vordert Brussel |
Plaatselijke Besturen de in het vorige jaar toegekende subsidie terug | Plaatselijke Besturen de in het vorige jaar toegekende subsidie terug |
in de volgende gevallen: | in de volgende gevallen: |
1° de gemeente bezorgt de in artikel 10, § 1, bedoelde documenten niet | 1° de gemeente bezorgt de in artikel 10, § 1, bedoelde documenten niet |
tijdig; | tijdig; |
2° de gemeente die een intentieverklaring heeft ingediend in | 2° de gemeente die een intentieverklaring heeft ingediend in |
toepassing van artikel 12, § 1, neemt geen openbaar diversiteitsplan | toepassing van artikel 12, § 1, neemt geen openbaar diversiteitsplan |
aan binnen het jaar na de inwerkingtreding van het Wetboek. | aan binnen het jaar na de inwerkingtreding van het Wetboek. |
Wanneer Brussel Plaatselijke Besturen vaststelt dat een gemeente zich | Wanneer Brussel Plaatselijke Besturen vaststelt dat een gemeente zich |
in een van de in het vorige lid bedoelde gevallen bevindt, deelt het | in een van de in het vorige lid bedoelde gevallen bevindt, deelt het |
dit mee aan de betrokken gemeente, die 30 dagen de tijd heeft om haar | dit mee aan de betrokken gemeente, die 30 dagen de tijd heeft om haar |
opmerkingen over te maken. | opmerkingen over te maken. |
§ 2. Wanneer een gemeente niet de volledige subsidie gebruikt die voor | § 2. Wanneer een gemeente niet de volledige subsidie gebruikt die voor |
een bepaald jaar werd toegekend voor de financiering van de opdrachten | een bepaald jaar werd toegekend voor de financiering van de opdrachten |
van de diversiteitsmanager tijdens dat jaar, vordert Brussel | van de diversiteitsmanager tijdens dat jaar, vordert Brussel |
Plaatselijke Besturen het niet-gebruikte deel van de subsidie terug. | Plaatselijke Besturen het niet-gebruikte deel van de subsidie terug. |
HOOFDSTUK VII. - Overgangsregeling | HOOFDSTUK VII. - Overgangsregeling |
Art. 15.De diversiteitsactieplannen die van kracht waren vóór de |
Art. 15.De diversiteitsactieplannen die van kracht waren vóór de |
inwerkingtreding van het Wetboek vormen, voor een periode van twee | inwerkingtreding van het Wetboek vormen, voor een periode van twee |
jaar vanaf de goedkeuring ervan, openbare diversiteitsplannen die | jaar vanaf de goedkeuring ervan, openbare diversiteitsplannen die |
geacht worden te zijn goedgekeurd voor de toepassing van dit besluit. | geacht worden te zijn goedgekeurd voor de toepassing van dit besluit. |
HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen |
Art. 16.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 |
Art. 16.Het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 |
juli 2012 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe | juli 2012 tot uitvoering van de ordonnantie van 4 september 2008 ertoe |
strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels | strekkende een diversiteitsbeleid te bewerkstelligen in het Brussels |
ambtenarenapparaat wordt opgeheven. | ambtenarenapparaat wordt opgeheven. |
Art. 17.Dit besluit treedt in werking zes maanden na de bekendmaking |
Art. 17.Dit besluit treedt in werking zes maanden na de bekendmaking |
ervan in het Belgisch Staatsblad. | ervan in het Belgisch Staatsblad. |
Art. 18.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast |
Art. 18.De minister bevoegd voor Plaatselijke Besturen wordt belast |
met de uitvoering van dit besluit. | met de uitvoering van dit besluit. |
Brussel, 21 november 2024. | Brussel, 21 november 2024. |
Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : | Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : |
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
R. VERVOORT | R. VERVOORT |
De Minister belast met Plaatselijke Besturen, | De Minister belast met Plaatselijke Besturen, |
B. CLERFAYT | B. CLERFAYT |