Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16/07/2010
← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 "
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
16 JULI 2010. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot 16 JULI 2010. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot
vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke
wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,
Gelet op artikel 39 van de Grondwet; Gelet op artikel 39 van de Grondwet;
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, I, 1°; instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, I, 1°;
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de
Brusselse instellingen; Brusselse instellingen;
Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening van 9 april Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening van 9 april
2004 (hierna het « BWRO »), inzonderheid op de artikelen 27, 175 en 2004 (hierna het « BWRO »), inzonderheid op de artikelen 27, 175 en
188, alsook op bijlage D ; 188, alsook op bijlage D ;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12
september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan, september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan,
en meer bepaald op punt 6 van prioriteit 8; en meer bepaald op punt 6 van prioriteit 8;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3
mei 2001 tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan; mei 2001 tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19
april 2007 tot instelling van de procedure tot gedeeltelijke wijziging april 2007 tot instelling van de procedure tot gedeeltelijke wijziging
van het GBP; van het GBP;
Gelet op de adviezen van het Brussels Instituut voor Milieubeheer van Gelet op de adviezen van het Brussels Instituut voor Milieubeheer van
5 juni 2007 en van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie van 7 juni 5 juni 2007 en van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie van 7 juni
2007 volgens dewelke de geplande wijziging van het gewestelijk 2007 volgens dewelke de geplande wijziging van het gewestelijk
bestemmingsplan geen aanzienlijke effecten op het leefmilieu heeft en bestemmingsplan geen aanzienlijke effecten op het leefmilieu heeft en
bijgevolg niet vergezeld moet worden van een milieueffectenrapport; bijgevolg niet vergezeld moet worden van een milieueffectenrapport;
Gelet op het feit dat deze adviezen, conform artikel 27 § 2 van het Gelet op het feit dat deze adviezen, conform artikel 27 § 2 van het
BWRO, overgemaakt werden binnen dertig dagen na de aanvraag van de BWRO, overgemaakt werden binnen dertig dagen na de aanvraag van de
Regering; Regering;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20
maart 2008 tot vaststelling van het ontwerp van gewestelijk maart 2008 tot vaststelling van het ontwerp van gewestelijk
bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk
bestemmingsplan; bestemmingsplan;
Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die werden uitgebracht Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die werden uitgebracht
tijdens het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 19 september tot 17 tijdens het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 19 september tot 17
november 2008; november 2008;
Gelet op het gunstig advies van de gemeenten, uitgebracht door de Gelet op het gunstig advies van de gemeenten, uitgebracht door de
gemeenteraden : gemeenteraden :
Evere - 18/12/08 Evere - 18/12/08
Elsene - 18/12/08 Elsene - 18/12/08
Jette - 17/12/08 Jette - 17/12/08
Sint-Joost - 17/12/08 Sint-Joost - 17/12/08
Sint-Gillis - 18/12/08 Sint-Gillis - 18/12/08
Watermael-Boitsfort - 16/12/08 Watermael-Boitsfort - 16/12/08
Gelet op het gunstig advies onder voorwaarde van de stad Brussel Gelet op het gunstig advies onder voorwaarde van de stad Brussel
uitgebracht door de gemeenteraad op 05/01/09; uitgebracht door de gemeenteraad op 05/01/09;
Gelet op het advies zonder opmerking over de tekst overhandigd door de Gelet op het advies zonder opmerking over de tekst overhandigd door de
adviesorganen, bekendgemaakt op de volgende data : adviesorganen, bekendgemaakt op de volgende data :
De Milieuraad van 10/12/08 en de Koninklijke Commissie voor Monumenten De Milieuraad van 10/12/08 en de Koninklijke Commissie voor Monumenten
en Landschappen van 16/01/09; en Landschappen van 16/01/09;
Gelet op het gunstig advies overhandigd door de adviesorganen, Gelet op het gunstig advies overhandigd door de adviesorganen,
bekendgemaakt op de volgende data : bekendgemaakt op de volgende data :
De gewestelijke Mobiliteitscommissie van 27/01/09 en de De gewestelijke Mobiliteitscommissie van 27/01/09 en de
Sociaal-Economische Raad van 18/12/08; Sociaal-Economische Raad van 18/12/08;
Gelet op het gunstig advies van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie Gelet op het gunstig advies van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie
van 19/03/09; van 19/03/09;
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12
december 2002 tot vaststelling van de handelingen en werken van december 2002 tot vaststelling van de handelingen en werken van
openbaar nut waarvoor de stedenbouwkundige attesten en de openbaar nut waarvoor de stedenbouwkundige attesten en de
stedenbouwkundige vergunningen afgegeven worden door de gemachtigde stedenbouwkundige vergunningen afgegeven worden door de gemachtigde
ambtenaar; ambtenaar;
Gelet op de aanvraag tot stedenbouwkundig attest die op 29 oktober Gelet op de aanvraag tot stedenbouwkundig attest die op 29 oktober
2003 ingediend werd door de Nationale Maatschappij der Belgische 2003 ingediend werd door de Nationale Maatschappij der Belgische
Spoorwegen, vandaag de NV INFRABEL; Spoorwegen, vandaag de NV INFRABEL;
Gelet op het eindverslag van juli 2005 over de milieu-effectenstudie Gelet op het eindverslag van juli 2005 over de milieu-effectenstudie
uitgevoerd door de NV ARIES Consultants; uitgevoerd door de NV ARIES Consultants;
Gelet op het project dat in december 2005 ingevolge voormelde Gelet op het project dat in december 2005 ingevolge voormelde
effectenstudie geamendeerd werd; effectenstudie geamendeerd werd;
Gelet op het openbaar onderzoek dat gevoerd werd in maart 2006; Gelet op het openbaar onderzoek dat gevoerd werd in maart 2006;
Gelet op het gunstig advies van de meerderheid in de Overlegcommissie Gelet op het gunstig advies van de meerderheid in de Overlegcommissie
van de stad Brussel van 4 april 2006; van de stad Brussel van 4 april 2006;
Overwegende dat het huidige spoorwegstation Brussel Nationale Overwegende dat het huidige spoorwegstation Brussel Nationale
Luchthaven drie doodsporen en één enkele verbinding naar Brussel Luchthaven drie doodsporen en één enkele verbinding naar Brussel
heeft, waardoor aankomende treinen het station enkel kunnen verlaten heeft, waardoor aankomende treinen het station enkel kunnen verlaten
door een keerbeweging uit te voeren richting Brussel; door een keerbeweging uit te voeren richting Brussel;
Overwegende dat met de verwachte toename van het spoorverkeer in de Overwegende dat met de verwachte toename van het spoorverkeer in de
komende jaren voor het geheel van verplaatsingen van personen van en komende jaren voor het geheel van verplaatsingen van personen van en
naar de luchthaven Brussel-Nationaal meer gebruik gemaakt dient te naar de luchthaven Brussel-Nationaal meer gebruik gemaakt dient te
worden van het openbaar vervoer en/of multimodale vervoerswijzen, worden van het openbaar vervoer en/of multimodale vervoerswijzen,
waarbij de overbelasting van de beschikbare infrastructuren beperkt waarbij de overbelasting van de beschikbare infrastructuren beperkt
wordt; wordt;
Overwegende dat het daarvoor nodig is om enerzijds de luchthaven Overwegende dat het daarvoor nodig is om enerzijds de luchthaven
toegankelijker te maken vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en toegankelijker te maken vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en
anderzijds te zorgen voor rechtstreekse verbindingen naar de anderzijds te zorgen voor rechtstreekse verbindingen naar de
luchthaven vanuit verschillende gebieden in het land; luchthaven vanuit verschillende gebieden in het land;
Overwegende dat de plannen die op nationaal niveau bestaan voor de Overwegende dat de plannen die op nationaal niveau bestaan voor de
ontsluiting van de luchthaven Brussel-Nationaal, kaderen in het ontsluiting van de luchthaven Brussel-Nationaal, kaderen in het
zogenaamde « DIABOLO »-project; zogenaamde « DIABOLO »-project;
Overwegende dat in het kader van dit project van openbaar nut Overwegende dat in het kader van dit project van openbaar nut
spooraansluitingen tot stand gebracht moeten worden op het grondgebied spooraansluitingen tot stand gebracht moeten worden op het grondgebied
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende dat in dit aansluitingsproject uitdrukkelijk voorzien werd Overwegende dat in dit aansluitingsproject uitdrukkelijk voorzien werd
in het Besluit van 12 september 2002 tot goedkeuring van het in het Besluit van 12 september 2002 tot goedkeuring van het
Gewestelijk Ontwikkelingsplan : Gewestelijk Ontwikkelingsplan :
« De integratie van de luchthaven van Brussel-Nationaal in het « De integratie van de luchthaven van Brussel-Nationaal in het
GEN-netwerk vergt de bouw van een nieuwe spoorlijn op de centrale berm GEN-netwerk vergt de bouw van een nieuwe spoorlijn op de centrale berm
van de autosnelweg Brussel-Mechelen-Antwerpen (E19), om de vierde tak van de autosnelweg Brussel-Mechelen-Antwerpen (E19), om de vierde tak
voor de bediening van de luchthaven te vormen. Indien de aansluiting voor de bediening van de luchthaven te vormen. Indien de aansluiting
van de nieuwe lijn op het spoorwegnet van het vormingsstation van van de nieuwe lijn op het spoorwegnet van het vormingsstation van
Schaarbeek kan gebeuren op grond van het voorschrift 29 van het GBP, Schaarbeek kan gebeuren op grond van het voorschrift 29 van het GBP,
geldt dit evenwel niet voor de aansluiting van deze nieuwe lijn op de geldt dit evenwel niet voor de aansluiting van deze nieuwe lijn op de
spoorlijn 26, zodat het GBP ter zake moet worden herzien »; spoorlijn 26, zodat het GBP ter zake moet worden herzien »;
Overwegende punt 7 van prioriteit 8 van het Gewestelijk Overwegende punt 7 van prioriteit 8 van het Gewestelijk
Ontwikkelingsplan, dat in het kader van de uitvoering van het GEN Ontwikkelingsplan, dat in het kader van de uitvoering van het GEN
voorziet in begeleidende maatregelen met een positieve weerslag op het voorziet in begeleidende maatregelen met een positieve weerslag op het
leefmilieu, meer bepaald de geleidelijke beperking van de capaciteit leefmilieu, meer bepaald de geleidelijke beperking van de capaciteit
van de toegangswegen naar Brussel en parallel daarmee de vermindering van de toegangswegen naar Brussel en parallel daarmee de vermindering
van het aantal plaatsen waar lang parkeren is toegestaan; van het aantal plaatsen waar lang parkeren is toegestaan;
Overwegende dat een wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan dan Overwegende dat een wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan dan
ook noodzakelijk is met het oog op de verwezenlijking van deze ook noodzakelijk is met het oog op de verwezenlijking van deze
aansluiting, dewelke een werk van openbaar nut uitmaakt in de zin van aansluiting, dewelke een werk van openbaar nut uitmaakt in de zin van
artikel 1, 1°, a) van voormeld besluit van 12 december 2002; artikel 1, 1°, a) van voormeld besluit van 12 december 2002;
Overwegende dat, volgens artikel 188, § 4 van het BWRO de gemachtigde Overwegende dat, volgens artikel 188, § 4 van het BWRO de gemachtigde
ambtenaar een vergunning kan toekennen in afwijking van de ambtenaar een vergunning kan toekennen in afwijking van de
verordenende voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan van verordenende voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan van
zodra er beslist werd dat plan te wijzigen met het oog op de zodra er beslist werd dat plan te wijzigen met het oog op de
verwezenlijking van handelingen en werken van openbaar nut die het verwezenlijking van handelingen en werken van openbaar nut die het
voorwerp zijn van de aanvraag, voorzover twee voorwaarden vervuld voorwerp zijn van de aanvraag, voorzover twee voorwaarden vervuld
worden; worden;
Overwegende dat de wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan in Overwegende dat de wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan in
onderhavig geval slechts betrekking heeft op de lokale bestemming van onderhavig geval slechts betrekking heeft op de lokale bestemming van
kleine gebieden, meer bepaald een zone gelegen op het grondgebied van kleine gebieden, meer bepaald een zone gelegen op het grondgebied van
de stad Brussel, die gevormd wordt door een gebied dat zich van het de stad Brussel, die gevormd wordt door een gebied dat zich van het
spoorwegcentrum van het station Schaarbeek-Vorming in het zuiden, via spoorwegcentrum van het station Schaarbeek-Vorming in het zuiden, via
het spoorwegdomein van de centrale infrastructuurwerkplaats in Haren het spoorwegdomein van de centrale infrastructuurwerkplaats in Haren
uitstrekt tot aan de grens met het Vlaams Gewest in het noorden uitstrekt tot aan de grens met het Vlaams Gewest in het noorden
dichtbij de verkeerswisselaar op de E19 te Machelen; dichtbij de verkeerswisselaar op de E19 te Machelen;
Dat dit gebied slechts drie huizenblokken omvat die op het Gewestelijk Dat dit gebied slechts drie huizenblokken omvat die op het Gewestelijk
Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke industrie, Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke industrie,
grenzend aan het huizenblok dat tussen spoorlijn 26 en de grenzend aan het huizenblok dat tussen spoorlijn 26 en de
Verdunstraat, de d'Hannetairestraat en de Ganzenweidestraat gelegen is Verdunstraat, de d'Hannetairestraat en de Ganzenweidestraat gelegen is
in een woongebied en het gedeelte van het huizenblok tussen de in een woongebied en het gedeelte van het huizenblok tussen de
Witloofstraat, de Haachtsesteenweg en spoorlijn 26/1 dat opgenomen is Witloofstraat, de Haachtsesteenweg en spoorlijn 26/1 dat opgenomen is
in administratiegebied; dat de drie huizenblokken die op het in administratiegebied; dat de drie huizenblokken die op het
Gewestelijk Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke Gewestelijk Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke
industrie, respectievelijk afgebakend worden door : industrie, respectievelijk afgebakend worden door :
1)de Dobbelenbergstraat, de Verdunstraat, spoorlijn 26 en de 1)de Dobbelenbergstraat, de Verdunstraat, spoorlijn 26 en de
Ganzenweidestraat; Ganzenweidestraat;
2) de Verdunstraat en spoorlijnen 26/1 en 26; 2) de Verdunstraat en spoorlijnen 26/1 en 26;
3) spoorlijn 26/1, de Witloofstraat, de Verdunstraat en de 3) spoorlijn 26/1, de Witloofstraat, de Verdunstraat en de
gewestgrens; dat de totale oppervlakte waarop de bestemmingswijziging gewestgrens; dat de totale oppervlakte waarop de bestemmingswijziging
betrekking heeft, minder dan 2 ha bedraagt; dat de eerste voorwaarde betrekking heeft, minder dan 2 ha bedraagt; dat de eerste voorwaarde
die opgenomen is in artikel 188, § 4 van het BWRO vervuld is; die opgenomen is in artikel 188, § 4 van het BWRO vervuld is;
Overwegende dat de verwezenlijking van het project nieuwe Overwegende dat de verwezenlijking van het project nieuwe
exploitatie-mogelijkheden biedt voor het spoornet in het exploitatie-mogelijkheden biedt voor het spoornet in het
noordoostelijke deel van Brussel en zal leiden tot een aanzienlijk noordoostelijke deel van Brussel en zal leiden tot een aanzienlijk
betere verbinding tussen de luchthaven in Zaventem en dit net; betere verbinding tussen de luchthaven in Zaventem en dit net;
Overwegende dat ingevolge de kwaliteitsverbetering van de Overwegende dat ingevolge de kwaliteitsverbetering van de
dienstverlening die hieruit zal voortvloeien, meer reizigers vervoerd dienstverlening die hieruit zal voortvloeien, meer reizigers vervoerd
zullen worden via het spoor; zullen worden via het spoor;
Overwegende dat dit project na verwezenlijking dus kan bijdragen tot Overwegende dat dit project na verwezenlijking dus kan bijdragen tot
een aanzienlijke vermindering van de door het vervoer teweeggebrachte een aanzienlijke vermindering van de door het vervoer teweeggebrachte
uitstoot van broeikasgassen, alsook van andere uitstoten die een uitstoot van broeikasgassen, alsook van andere uitstoten die een
negatieve weerslag hebben op het leefmilieu; negatieve weerslag hebben op het leefmilieu;
Overwegende dat uit de in het kader van de effectenstudie opgestelde Overwegende dat uit de in het kader van de effectenstudie opgestelde
modelvormingen inzake lawaai blijkt dat het project geenszins modelvormingen inzake lawaai blijkt dat het project geenszins
aanleiding zou geven tot een overschrijding van de referentiewaarden aanleiding zou geven tot een overschrijding van de referentiewaarden
die vastgelegd zijn in de milieuovereenkomst van 24 januari 2001 die vastgelegd zijn in de milieuovereenkomst van 24 januari 2001
tussen de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; tussen de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
Overwegende de relatief beperkte impact van de door het project Overwegende de relatief beperkte impact van de door het project
teweeggebrachte trillingen op het leefmilieu, aangezien de opgetekende teweeggebrachte trillingen op het leefmilieu, aangezien de opgetekende
waarden minder bedroegen dan de grenzen die vastgelegd zijn in de DIN waarden minder bedroegen dan de grenzen die vastgelegd zijn in de DIN
4150-2-norm, die terzake geldt als een relevante referentie; 4150-2-norm, die terzake geldt als een relevante referentie;
Overwegende dat binnen het projectgebied geen enkel beschermd goed Overwegende dat binnen het projectgebied geen enkel beschermd goed
gelegen is; gelegen is;
Overwegende dat het project betrekking heeft op een gebied dat geen Overwegende dat het project betrekking heeft op een gebied dat geen
opmerkelijk biologisch belang vertoont; opmerkelijk biologisch belang vertoont;
Overwegende dat het traject het stedelijk industriegebied Haren-Noord Overwegende dat het traject het stedelijk industriegebied Haren-Noord
doorkruist en verder ook het spoorweggebied van de centrale doorkruist en verder ook het spoorweggebied van de centrale
infrastructuurwerkplaats en het station Schaarbeek-Vorming; infrastructuurwerkplaats en het station Schaarbeek-Vorming;
Overwegende dat ofschoon voor de aanleg van de nieuwe lijn hoge Overwegende dat ofschoon voor de aanleg van de nieuwe lijn hoge
ophogingen en viaducten gebouwd moeten worden, hetgeen mogelijk ophogingen en viaducten gebouwd moeten worden, hetgeen mogelijk
aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het uitzicht van de omgeving, aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het uitzicht van de omgeving,
zullen deze gevolgen evenwel beperkt blijven doordat de zullen deze gevolgen evenwel beperkt blijven doordat de
infrastructuren gelegen zijn op meer dan 250 m van de dichtstbij infrastructuren gelegen zijn op meer dan 250 m van de dichtstbij
zijnde woningen en doordat zij aangelegd zullen worden in een zijnde woningen en doordat zij aangelegd zullen worden in een
landschap dat sterk gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van het landschap dat sterk gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van het
spoorwegdomein van Schaarbeek, een hoogspanningslijn en het spoorwegdomein van Schaarbeek, een hoogspanningslijn en het
Ringviaduct; Ringviaduct;
Overwegende dat alle mogelijke maatregelen getroffen werden om de Overwegende dat alle mogelijke maatregelen getroffen werden om de
visuele en de geluidsimpact van het project te beperken, meer bepaald visuele en de geluidsimpact van het project te beperken, meer bepaald
door middel van groenschermen en geluidsschermen; door middel van groenschermen en geluidsschermen;
Overwegende dat de betreffende huizenblokken zeer weinig bebouwd en Overwegende dat de betreffende huizenblokken zeer weinig bebouwd en
dunbevolkt zijn, zodat de impact op het woonklimaat en de bestaande dunbevolkt zijn, zodat de impact op het woonklimaat en de bestaande
economische activiteit zeer beperkt blijft; economische activiteit zeer beperkt blijft;
Overwegende dat uit de effectenstudie evenwel is gebleken dat de Overwegende dat uit de effectenstudie evenwel is gebleken dat de
leefkwaliteit van 8 woningen in de Verdunstraat, gelegen tussen de leefkwaliteit van 8 woningen in de Verdunstraat, gelegen tussen de
bestaande brug over spoorlijn 26 en het kruispunt met de bestaande brug over spoorlijn 26 en het kruispunt met de
Dobbelenbergstraat, er op achteruit gaat; Dobbelenbergstraat, er op achteruit gaat;
Overwegende dat de NV INFRABEL de betrokken eigenaars en zij die erom Overwegende dat de NV INFRABEL de betrokken eigenaars en zij die erom
verzoeken een voorstel zal doen met betrekking tot de terugkoop van verzoeken een voorstel zal doen met betrekking tot de terugkoop van
hun goed in het kader van de aankoopprocedure van de terreinen die hun goed in het kader van de aankoopprocedure van de terreinen die
nodig zijn met het oog op de verwezenlijking van het project; nodig zijn met het oog op de verwezenlijking van het project;
Overwegende dat de gevolgen voor de economische activiteiten beperkt Overwegende dat de gevolgen voor de economische activiteiten beperkt
blijven tot de noodzakelijke onteigening van een in de Verdunstraat blijven tot de noodzakelijke onteigening van een in de Verdunstraat
gelegen gebouw, dat toebehoort aan de vennootschap Keyser & Mackay, gelegen gebouw, dat toebehoort aan de vennootschap Keyser & Mackay,
alsook van het leegstaande Wanson-gebouw in de Woluwelaan, dat evenwel alsook van het leegstaande Wanson-gebouw in de Woluwelaan, dat evenwel
grotendeels behouden kan blijven en waarvoor desgevallend een nieuwe grotendeels behouden kan blijven en waarvoor desgevallend een nieuwe
bestemming gevonden kan worden; bestemming gevonden kan worden;
Overwegende dat geen enkele van de in het kader van de effectenstudie Overwegende dat geen enkele van de in het kader van de effectenstudie
geanalyseerde globale alternatieven te verkiezen is boven het geanalyseerde globale alternatieven te verkiezen is boven het
geselecteerde traject; geselecteerde traject;
Overwegende dat na afloop van de effectenstudie een aantal Overwegende dat na afloop van de effectenstudie een aantal
geïntegreerde aanbevelingen geformuleerd werden met het oog op een geïntegreerde aanbevelingen geformuleerd werden met het oog op een
betere werking van het basisproject en teneinde het meer af te stemmen betere werking van het basisproject en teneinde het meer af te stemmen
op het leefmilieu; op het leefmilieu;
Overwegende dat in het in december 2005 opgestelde amenderingsdossier Overwegende dat in het in december 2005 opgestelde amenderingsdossier
rekening gehouden werd met alle geïntegreerde aanbevelingen; dat om de rekening gehouden werd met alle geïntegreerde aanbevelingen; dat om de
grondinname door het project en de onteigeningen verder te beperken, grondinname door het project en de onteigeningen verder te beperken,
en teneinde de mogelijke toekomstige aanleg van het in het Gewestelijk en teneinde de mogelijke toekomstige aanleg van het in het Gewestelijk
Ontwikkelingsplan opgenomen ontwerp van bedrijfsweg tussen de Ontwikkelingsplan opgenomen ontwerp van bedrijfsweg tussen de
Woluwelaan en de Vilvoordelaan niet in het gedrang te brengen, de Woluwelaan en de Vilvoordelaan niet in het gedrang te brengen, de
aanvankelijk geplande hoge ophogingen tussen de Woluwelaan en de aanvankelijk geplande hoge ophogingen tussen de Woluwelaan en de
Witloofstraat vervangen zullen worden door viaducten; Witloofstraat vervangen zullen worden door viaducten;
Overwegende dat in het licht van de opgestelde documenten en Overwegende dat in het licht van de opgestelde documenten en
uitgevoerde studies en in het bijzonder in het licht van de in de uitgevoerde studies en in het bijzonder in het licht van de in de
preambule bedoelde effectenstudie en adviezen, de wijziging van het preambule bedoelde effectenstudie en adviezen, de wijziging van het
plan geen aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het leefmilieu, in de plan geen aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het leefmilieu, in de
zin van de artikelen 188, § 4, 27, § 2 van het BWRO alsook van de zin van de artikelen 188, § 4, 27, § 2 van het BWRO alsook van de
daarbij horende bijlage D ; daarbij horende bijlage D ;
Overwegende dat, overeenkomstig artikel 27, § 2, derde lid, BWRO, in Overwegende dat, overeenkomstig artikel 27, § 2, derde lid, BWRO, in
het licht van deze adviezen de Regering, in een met redenen omklede het licht van deze adviezen de Regering, in een met redenen omklede
beslissing van 20 maart 2008, bepaald heeft dat de wijziging niet het beslissing van 20 maart 2008, bepaald heeft dat de wijziging niet het
voorwerp van een milieu-effectenrapport moet zijn; voorwerp van een milieu-effectenrapport moet zijn;
Overwegende dat de Commissie vraagt dat men bij de uitvoering van het Overwegende dat de Commissie vraagt dat men bij de uitvoering van het
project de opmerkingen in aanmerking neemt uit het openbaar onderzoek; project de opmerkingen in aanmerking neemt uit het openbaar onderzoek;
Overwegende dat de stad Brussel en de Commissie vragen dat iedere Overwegende dat de stad Brussel en de Commissie vragen dat iedere
eigenaar die meent dat zijn eigendom een waardevermindering ondergaat eigenaar die meent dat zijn eigendom een waardevermindering ondergaat
ingevolge het « DIABOLO-project » op rechtvaardige wijze kan vergoed ingevolge het « DIABOLO-project » op rechtvaardige wijze kan vergoed
worden, bijvoorbeeld door over de mogelijkheid te beschikken om gratis worden, bijvoorbeeld door over de mogelijkheid te beschikken om gratis
een beroep te doen op een comité van onafhankelijke deskundigen die een beroep te doen op een comité van onafhankelijke deskundigen die
oordelen of de aanvraag gegrond is en indien zo, de betrokken oordelen of de aanvraag gegrond is en indien zo, de betrokken
waardevermindering te schatten, waarbij het gewest er zich toe waardevermindering te schatten, waarbij het gewest er zich toe
verbindt de beslissingen van dit comité in aanmerking te nemen en de verbindt de beslissingen van dit comité in aanmerking te nemen en de
eigenaars navenant te vergoeden; eigenaars navenant te vergoeden;
Dat er een onteigeningsprocedures voorzien is en eventuele Dat er een onteigeningsprocedures voorzien is en eventuele
isolatiemaatregelen kunnen genomen worden; isolatiemaatregelen kunnen genomen worden;
Overwegende dat een reclamant het ontbreken van overlegvergaderingen Overwegende dat een reclamant het ontbreken van overlegvergaderingen
betreurt (om tegemoet te komen aan de rechten van de burgers) betreurt (om tegemoet te komen aan de rechten van de burgers)
aangaande de verschillende aspecten van de effectenstudie; aangaande de verschillende aspecten van de effectenstudie;
Dat er een overlegvergadering plaatsgevonden heeft op 1 maart 2006 Dat er een overlegvergadering plaatsgevonden heeft op 1 maart 2006
waar Infrabel een uiteenzetting gehouden heeft over het waar Infrabel een uiteenzetting gehouden heeft over het
stedenbouwkundig attest. Ze had deze aanvraag gewijzigd in functie van stedenbouwkundig attest. Ze had deze aanvraag gewijzigd in functie van
de aanbevelingen van de effectenstudie; de aanbevelingen van de effectenstudie;
Dat er geen nieuwe openbare vergadering door de stad Brussel gevraagd Dat er geen nieuwe openbare vergadering door de stad Brussel gevraagd
werd, aangezien de inhoud van het dossier voor aanvraag om een werd, aangezien de inhoud van het dossier voor aanvraag om een
stedenbouwkundige vergunning identiek was aan de inhoud van het stedenbouwkundige vergunning identiek was aan de inhoud van het
gewijzigd dossier voor aanvraag om stedenbouwkundig attest; gewijzigd dossier voor aanvraag om stedenbouwkundig attest;
Overwegende dat een reclamant en de Commissie vragen te waken over het Overwegende dat een reclamant en de Commissie vragen te waken over het
behoud van de biodiversiteit (meer bepaald de doorgang van de fauna, behoud van de biodiversiteit (meer bepaald de doorgang van de fauna,
door een minimale hoogte van de hellingen, door het behoud of het door een minimale hoogte van de hellingen, door het behoud of het
maken van doorgangen voor de fauna, enz); maken van doorgangen voor de fauna, enz);
Dat de voorgestelde maatregelen, voortgekomen uit de Dat de voorgestelde maatregelen, voortgekomen uit de
milieueffecten-studie, in het « DIABOLO-project » zijn opgenomen. Meer milieueffecten-studie, in het « DIABOLO-project » zijn opgenomen. Meer
bepaald dat « de bouwheer zich dient te houden aan de plantensoorten bepaald dat « de bouwheer zich dient te houden aan de plantensoorten
die in de effectenstudie worden voorgesteld. Het is bovendien die in de effectenstudie worden voorgesteld. Het is bovendien
aanbevolen het B.I.M. te betrekken bij de onderhandelingen over de aanbevolen het B.I.M. te betrekken bij de onderhandelingen over de
herstellingen van het groene netwerk dat op sommige plaatsen zal herstellingen van het groene netwerk dat op sommige plaatsen zal
worden beschadigd. » worden beschadigd. »
Dat de geplande hoge spoordijken vervangen worden door bruggen, wat de Dat de geplande hoge spoordijken vervangen worden door bruggen, wat de
doorgangsmogelijkheid aanzienlijk zal verhogen; doorgangsmogelijkheid aanzienlijk zal verhogen;
Overwegende dat een reclamant meent dat het B.I.M. haar advies had Overwegende dat een reclamant meent dat het B.I.M. haar advies had
moeten aanvullen door eraan toe te voegen dat de wijziging van het GBP moeten aanvullen door eraan toe te voegen dat de wijziging van het GBP
gunstig zal zijn op het vlak van het leefmilieu meer bepaald op gunstig zal zijn op het vlak van het leefmilieu meer bepaald op
voorwaarde de beperking aan te moedigen van het autoverkeer, te waken voorwaarde de beperking aan te moedigen van het autoverkeer, te waken
over de inrichting van de groene ruimten en de restauratie van het over de inrichting van de groene ruimten en de restauratie van het
ecologisch netwerk; ecologisch netwerk;
Dat deze doelstellingen reeds vooropgesteld zijn in het gewestelijk Dat deze doelstellingen reeds vooropgesteld zijn in het gewestelijk
beleid, met name in het Gewestelijk Ontwikkelingsplan onder prioriteit beleid, met name in het Gewestelijk Ontwikkelingsplan onder prioriteit
8 « Mobiliteit en stad verzoenen » en prioriteit 9 « verbetering van 8 « Mobiliteit en stad verzoenen » en prioriteit 9 « verbetering van
het levenskader »; het levenskader »;
Dat men onder prioriteit 8 - 7 nog de adequate begeleidende Dat men onder prioriteit 8 - 7 nog de adequate begeleidende
maatregelen vindt, te nemen bij de uitvoering van het gewestelijk maatregelen vindt, te nemen bij de uitvoering van het gewestelijk
expresnet. expresnet.
Dat een aantal voorbeelden van deze flankerende maatregelen de Dat een aantal voorbeelden van deze flankerende maatregelen de
volgende zijn : volgende zijn :
- De werkingscapaciteit van de stations en de treinstellen verhogen; - De werkingscapaciteit van de stations en de treinstellen verhogen;
- De capaciteit van sommige wegen terugschroeven om het autoverkeer te - De capaciteit van sommige wegen terugschroeven om het autoverkeer te
ontmoedigen; ontmoedigen;
- Het aantal parkeerplaatsen op de bestemming verminderen; - Het aantal parkeerplaatsen op de bestemming verminderen;
Dat men onder prioriteit 9 - 3 de middelen en methoden voor de Dat men onder prioriteit 9 - 3 de middelen en methoden voor de
vermindering van het autoverkeer vindt, namelijk dat het Gewest een vermindering van het autoverkeer vindt, namelijk dat het Gewest een
aantal bijkomende maatregelen zal uitvaardigen om tot de globale aantal bijkomende maatregelen zal uitvaardigen om tot de globale
vermindering van 20 % van het autoverkeer te komen; vermindering van 20 % van het autoverkeer te komen;
Dat men onder 9 - 4 alle doelstellingen rond de inrichting van de Dat men onder 9 - 4 alle doelstellingen rond de inrichting van de
groene ruimtes en het ecologisch netwerk terugvindt; groene ruimtes en het ecologisch netwerk terugvindt;
Overwegende dat een reclamant vraagt om een beperking van Overwegende dat een reclamant vraagt om een beperking van
geluidseffecten nabij de huizen tot 30dB(A) gedurende de nacht eerder geluidseffecten nabij de huizen tot 30dB(A) gedurende de nacht eerder
dan 60dB(A); dan 60dB(A);
Dat de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 24 januari 2001 Dat de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 24 januari 2001
een milieuconventie afgesloten hebben betreffende de door het een milieuconventie afgesloten hebben betreffende de door het
spoorverkeer veroorzaakte trillings- en geluidsoverlast; spoorverkeer veroorzaakte trillings- en geluidsoverlast;
Dat uit de milieueffectenstudie blijkt dat het « DIABOLO-project » Dat uit de milieueffectenstudie blijkt dat het « DIABOLO-project »
nergens de normen van de Milieuconventie overschrijdt. Meer bepaald nergens de normen van de Milieuconventie overschrijdt. Meer bepaald
overdag 65dB en 's nachts 60dB; overdag 65dB en 's nachts 60dB;
Overwegende dat een reclamant wenst dat de mogelijkheid voor de Overwegende dat een reclamant wenst dat de mogelijkheid voor de
vestiging van installaties of opslag, noodzakelijk in het kader van de vestiging van installaties of opslag, noodzakelijk in het kader van de
duurzame ontwikkeling zou behouden worden voor de maatschappijen voor duurzame ontwikkeling zou behouden worden voor de maatschappijen voor
openbaar vervoer gevestigd op de site Schaarbeek-Vorming; openbaar vervoer gevestigd op de site Schaarbeek-Vorming;
Dat de toekomstige aanleg van de site Schaarbeek-Vorming het voorwerp Dat de toekomstige aanleg van de site Schaarbeek-Vorming het voorwerp
uitmaakt van een richtschema dat de mogelijke ontwikkeling van deze uitmaakt van een richtschema dat de mogelijke ontwikkeling van deze
site zal bestuderen rekening houdend met de duurzame ontwikkeling; site zal bestuderen rekening houdend met de duurzame ontwikkeling;
Overwegende dat een reclamant vraagt om op kaart 3, in het « Overwegende dat een reclamant vraagt om op kaart 3, in het «
spoorweggebied » het klein « typisch woongebied » toe te voegen dat spoorweggebied » het klein « typisch woongebied » toe te voegen dat
zich bevindt voor de spoorwegwerkplaats van Infrabel; zich bevindt voor de spoorwegwerkplaats van Infrabel;
Dat de wijzigingen aangebracht aan kaart 3 genaamd Kaart van de Dat de wijzigingen aangebracht aan kaart 3 genaamd Kaart van de
Bodembestemming enkel rekening hebben gehouden met de zones die strikt Bodembestemming enkel rekening hebben gehouden met de zones die strikt
noodzakelijk waren voor de aanleg van de « diabolo » en dat deze kaart noodzakelijk waren voor de aanleg van de « diabolo » en dat deze kaart
bijgevolg niet dient gewijzigd worden; bijgevolg niet dient gewijzigd worden;
Overwegende dat een reclamant vraagt om de basiskaart te actualiseren Overwegende dat een reclamant vraagt om de basiskaart te actualiseren
door de nieuwe gebouwen toe te voegen en de verdwenen gebouwen te door de nieuwe gebouwen toe te voegen en de verdwenen gebouwen te
verwijderen; verwijderen;
Dat de kaart 1 genaamd « Bestaande feitelijke toestand » werd Dat de kaart 1 genaamd « Bestaande feitelijke toestand » werd
vastgesteld op 20 maart 2008 en dat deze aangepast wordt ingevolge de vastgesteld op 20 maart 2008 en dat deze aangepast wordt ingevolge de
wijzigingen die nadien zijn gebeurd; wijzigingen die nadien zijn gebeurd;
Overwegende dat een reclamant vraagt om de Zenne aan te geven op de Overwegende dat een reclamant vraagt om de Zenne aan te geven op de
kaart; kaart;
Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 3 - Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 3 -
Bodembestemming » in die zin aangepast wordt; Bodembestemming » in die zin aangepast wordt;
Overwegende dat een reclamant vraagt om de spoortracés te verbeteren Overwegende dat een reclamant vraagt om de spoortracés te verbeteren
ten noorden van het vormingsstation om meer bepaald de bocht verder te ten noorden van het vormingsstation om meer bepaald de bocht verder te
leggen van de L26 van de Vilvoordelaan; leggen van de L26 van de Vilvoordelaan;
Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 6 - Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 6 -
Openbaar vervoer » in die zin aangepast wordt; Openbaar vervoer » in die zin aangepast wordt;
Overwegende dat een reclamant betreurt dat het bericht van openbaar Overwegende dat een reclamant betreurt dat het bericht van openbaar
onderzoek niet moet geplaatst worden op de plaatsen die betrokken zijn onderzoek niet moet geplaatst worden op de plaatsen die betrokken zijn
bij de wijziging van het GBP en dat de affiche die bevestigd werd op bij de wijziging van het GBP en dat de affiche die bevestigd werd op
het aanplakbord van Haren een aantal dagen later werd overplakt door het aanplakbord van Haren een aantal dagen later werd overplakt door
andere berichten van openbaar onderzoek; andere berichten van openbaar onderzoek;
Dat het bericht van bekendmaking van openbaar onderzoek geplaatst werd Dat het bericht van bekendmaking van openbaar onderzoek geplaatst werd
op de reglementaire plaatsen; op de reglementaire plaatsen;
Dat alle reglementaire bepalingen op dit gebied nageleefd werden door Dat alle reglementaire bepalingen op dit gebied nageleefd werden door
de openbare overheden; de openbare overheden;
Uitgaande van deze consideransen; Uitgaande van deze consideransen;
Op voorstel van de Minister-President, die bevoegd is voor Ruimtelijke Op voorstel van de Minister-President, die bevoegd is voor Ruimtelijke
Ordening; Ordening;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.De kaarten Bestaande feitelijke toestand (nr. 1),

Artikel 1.De kaarten Bestaande feitelijke toestand (nr. 1),

Bodembestemming (nr. 3) en Openbaar Vervoer (nr. 6) worden Bodembestemming (nr. 3) en Openbaar Vervoer (nr. 6) worden
gedeeltelijk gewijzigd, volgens bijgevoegde plannen, met het oog op de gedeeltelijk gewijzigd, volgens bijgevoegde plannen, met het oog op de
verwezenlijking van het zogenaamde « DIABOLO »-project. verwezenlijking van het zogenaamde « DIABOLO »-project.

Art. 2.De regering stelt het gewijzigd plan vast, bestaande uit de

Art. 2.De regering stelt het gewijzigd plan vast, bestaande uit de

aangepaste kaartuittreksels van de bestaande feitelijke en aangepaste kaartuittreksels van de bestaande feitelijke en
rechtstoestand en de wijzigingsuittreksels van de kaarten nr. 1, nr. 3 rechtstoestand en de wijzigingsuittreksels van de kaarten nr. 1, nr. 3
en nr. 6. en nr. 6.

Art. 3.Het lid van de Regering tot wiens bevoegdheid de Ruimtelijke

Art. 3.Het lid van de Regering tot wiens bevoegdheid de Ruimtelijke

Ordening behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit. Ordening behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering :
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering
bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten
en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking,
Ch. PICQUE Ch. PICQUE
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^