← Terug naar "Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 "
Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
16 JULI 2010. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot | 16 JULI 2010. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot |
vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke | vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke |
wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 | wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001 |
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Gelet op artikel 39 van de Grondwet; | Gelet op artikel 39 van de Grondwet; |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, I, 1°; | instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, I, 1°; |
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de | Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de |
Brusselse instellingen; | Brusselse instellingen; |
Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening van 9 april | Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening van 9 april |
2004 (hierna het « BWRO »), inzonderheid op de artikelen 27, 175 en | 2004 (hierna het « BWRO »), inzonderheid op de artikelen 27, 175 en |
188, alsook op bijlage D ; | 188, alsook op bijlage D ; |
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 | Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 |
september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan, | september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan, |
en meer bepaald op punt 6 van prioriteit 8; | en meer bepaald op punt 6 van prioriteit 8; |
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 | Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 |
mei 2001 tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan; | mei 2001 tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan; |
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 | Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 |
april 2007 tot instelling van de procedure tot gedeeltelijke wijziging | april 2007 tot instelling van de procedure tot gedeeltelijke wijziging |
van het GBP; | van het GBP; |
Gelet op de adviezen van het Brussels Instituut voor Milieubeheer van | Gelet op de adviezen van het Brussels Instituut voor Milieubeheer van |
5 juni 2007 en van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie van 7 juni | 5 juni 2007 en van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie van 7 juni |
2007 volgens dewelke de geplande wijziging van het gewestelijk | 2007 volgens dewelke de geplande wijziging van het gewestelijk |
bestemmingsplan geen aanzienlijke effecten op het leefmilieu heeft en | bestemmingsplan geen aanzienlijke effecten op het leefmilieu heeft en |
bijgevolg niet vergezeld moet worden van een milieueffectenrapport; | bijgevolg niet vergezeld moet worden van een milieueffectenrapport; |
Gelet op het feit dat deze adviezen, conform artikel 27 § 2 van het | Gelet op het feit dat deze adviezen, conform artikel 27 § 2 van het |
BWRO, overgemaakt werden binnen dertig dagen na de aanvraag van de | BWRO, overgemaakt werden binnen dertig dagen na de aanvraag van de |
Regering; | Regering; |
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 | Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 |
maart 2008 tot vaststelling van het ontwerp van gewestelijk | maart 2008 tot vaststelling van het ontwerp van gewestelijk |
bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk | bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk |
bestemmingsplan; | bestemmingsplan; |
Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die werden uitgebracht | Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die werden uitgebracht |
tijdens het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 19 september tot 17 | tijdens het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 19 september tot 17 |
november 2008; | november 2008; |
Gelet op het gunstig advies van de gemeenten, uitgebracht door de | Gelet op het gunstig advies van de gemeenten, uitgebracht door de |
gemeenteraden : | gemeenteraden : |
Evere - 18/12/08 | Evere - 18/12/08 |
Elsene - 18/12/08 | Elsene - 18/12/08 |
Jette - 17/12/08 | Jette - 17/12/08 |
Sint-Joost - 17/12/08 | Sint-Joost - 17/12/08 |
Sint-Gillis - 18/12/08 | Sint-Gillis - 18/12/08 |
Watermael-Boitsfort - 16/12/08 | Watermael-Boitsfort - 16/12/08 |
Gelet op het gunstig advies onder voorwaarde van de stad Brussel | Gelet op het gunstig advies onder voorwaarde van de stad Brussel |
uitgebracht door de gemeenteraad op 05/01/09; | uitgebracht door de gemeenteraad op 05/01/09; |
Gelet op het advies zonder opmerking over de tekst overhandigd door de | Gelet op het advies zonder opmerking over de tekst overhandigd door de |
adviesorganen, bekendgemaakt op de volgende data : | adviesorganen, bekendgemaakt op de volgende data : |
De Milieuraad van 10/12/08 en de Koninklijke Commissie voor Monumenten | De Milieuraad van 10/12/08 en de Koninklijke Commissie voor Monumenten |
en Landschappen van 16/01/09; | en Landschappen van 16/01/09; |
Gelet op het gunstig advies overhandigd door de adviesorganen, | Gelet op het gunstig advies overhandigd door de adviesorganen, |
bekendgemaakt op de volgende data : | bekendgemaakt op de volgende data : |
De gewestelijke Mobiliteitscommissie van 27/01/09 en de | De gewestelijke Mobiliteitscommissie van 27/01/09 en de |
Sociaal-Economische Raad van 18/12/08; | Sociaal-Economische Raad van 18/12/08; |
Gelet op het gunstig advies van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie | Gelet op het gunstig advies van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie |
van 19/03/09; | van 19/03/09; |
Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 | Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 |
december 2002 tot vaststelling van de handelingen en werken van | december 2002 tot vaststelling van de handelingen en werken van |
openbaar nut waarvoor de stedenbouwkundige attesten en de | openbaar nut waarvoor de stedenbouwkundige attesten en de |
stedenbouwkundige vergunningen afgegeven worden door de gemachtigde | stedenbouwkundige vergunningen afgegeven worden door de gemachtigde |
ambtenaar; | ambtenaar; |
Gelet op de aanvraag tot stedenbouwkundig attest die op 29 oktober | Gelet op de aanvraag tot stedenbouwkundig attest die op 29 oktober |
2003 ingediend werd door de Nationale Maatschappij der Belgische | 2003 ingediend werd door de Nationale Maatschappij der Belgische |
Spoorwegen, vandaag de NV INFRABEL; | Spoorwegen, vandaag de NV INFRABEL; |
Gelet op het eindverslag van juli 2005 over de milieu-effectenstudie | Gelet op het eindverslag van juli 2005 over de milieu-effectenstudie |
uitgevoerd door de NV ARIES Consultants; | uitgevoerd door de NV ARIES Consultants; |
Gelet op het project dat in december 2005 ingevolge voormelde | Gelet op het project dat in december 2005 ingevolge voormelde |
effectenstudie geamendeerd werd; | effectenstudie geamendeerd werd; |
Gelet op het openbaar onderzoek dat gevoerd werd in maart 2006; | Gelet op het openbaar onderzoek dat gevoerd werd in maart 2006; |
Gelet op het gunstig advies van de meerderheid in de Overlegcommissie | Gelet op het gunstig advies van de meerderheid in de Overlegcommissie |
van de stad Brussel van 4 april 2006; | van de stad Brussel van 4 april 2006; |
Overwegende dat het huidige spoorwegstation Brussel Nationale | Overwegende dat het huidige spoorwegstation Brussel Nationale |
Luchthaven drie doodsporen en één enkele verbinding naar Brussel | Luchthaven drie doodsporen en één enkele verbinding naar Brussel |
heeft, waardoor aankomende treinen het station enkel kunnen verlaten | heeft, waardoor aankomende treinen het station enkel kunnen verlaten |
door een keerbeweging uit te voeren richting Brussel; | door een keerbeweging uit te voeren richting Brussel; |
Overwegende dat met de verwachte toename van het spoorverkeer in de | Overwegende dat met de verwachte toename van het spoorverkeer in de |
komende jaren voor het geheel van verplaatsingen van personen van en | komende jaren voor het geheel van verplaatsingen van personen van en |
naar de luchthaven Brussel-Nationaal meer gebruik gemaakt dient te | naar de luchthaven Brussel-Nationaal meer gebruik gemaakt dient te |
worden van het openbaar vervoer en/of multimodale vervoerswijzen, | worden van het openbaar vervoer en/of multimodale vervoerswijzen, |
waarbij de overbelasting van de beschikbare infrastructuren beperkt | waarbij de overbelasting van de beschikbare infrastructuren beperkt |
wordt; | wordt; |
Overwegende dat het daarvoor nodig is om enerzijds de luchthaven | Overwegende dat het daarvoor nodig is om enerzijds de luchthaven |
toegankelijker te maken vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en | toegankelijker te maken vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en |
anderzijds te zorgen voor rechtstreekse verbindingen naar de | anderzijds te zorgen voor rechtstreekse verbindingen naar de |
luchthaven vanuit verschillende gebieden in het land; | luchthaven vanuit verschillende gebieden in het land; |
Overwegende dat de plannen die op nationaal niveau bestaan voor de | Overwegende dat de plannen die op nationaal niveau bestaan voor de |
ontsluiting van de luchthaven Brussel-Nationaal, kaderen in het | ontsluiting van de luchthaven Brussel-Nationaal, kaderen in het |
zogenaamde « DIABOLO »-project; | zogenaamde « DIABOLO »-project; |
Overwegende dat in het kader van dit project van openbaar nut | Overwegende dat in het kader van dit project van openbaar nut |
spooraansluitingen tot stand gebracht moeten worden op het grondgebied | spooraansluitingen tot stand gebracht moeten worden op het grondgebied |
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
Overwegende dat in dit aansluitingsproject uitdrukkelijk voorzien werd | Overwegende dat in dit aansluitingsproject uitdrukkelijk voorzien werd |
in het Besluit van 12 september 2002 tot goedkeuring van het | in het Besluit van 12 september 2002 tot goedkeuring van het |
Gewestelijk Ontwikkelingsplan : | Gewestelijk Ontwikkelingsplan : |
« De integratie van de luchthaven van Brussel-Nationaal in het | « De integratie van de luchthaven van Brussel-Nationaal in het |
GEN-netwerk vergt de bouw van een nieuwe spoorlijn op de centrale berm | GEN-netwerk vergt de bouw van een nieuwe spoorlijn op de centrale berm |
van de autosnelweg Brussel-Mechelen-Antwerpen (E19), om de vierde tak | van de autosnelweg Brussel-Mechelen-Antwerpen (E19), om de vierde tak |
voor de bediening van de luchthaven te vormen. Indien de aansluiting | voor de bediening van de luchthaven te vormen. Indien de aansluiting |
van de nieuwe lijn op het spoorwegnet van het vormingsstation van | van de nieuwe lijn op het spoorwegnet van het vormingsstation van |
Schaarbeek kan gebeuren op grond van het voorschrift 29 van het GBP, | Schaarbeek kan gebeuren op grond van het voorschrift 29 van het GBP, |
geldt dit evenwel niet voor de aansluiting van deze nieuwe lijn op de | geldt dit evenwel niet voor de aansluiting van deze nieuwe lijn op de |
spoorlijn 26, zodat het GBP ter zake moet worden herzien »; | spoorlijn 26, zodat het GBP ter zake moet worden herzien »; |
Overwegende punt 7 van prioriteit 8 van het Gewestelijk | Overwegende punt 7 van prioriteit 8 van het Gewestelijk |
Ontwikkelingsplan, dat in het kader van de uitvoering van het GEN | Ontwikkelingsplan, dat in het kader van de uitvoering van het GEN |
voorziet in begeleidende maatregelen met een positieve weerslag op het | voorziet in begeleidende maatregelen met een positieve weerslag op het |
leefmilieu, meer bepaald de geleidelijke beperking van de capaciteit | leefmilieu, meer bepaald de geleidelijke beperking van de capaciteit |
van de toegangswegen naar Brussel en parallel daarmee de vermindering | van de toegangswegen naar Brussel en parallel daarmee de vermindering |
van het aantal plaatsen waar lang parkeren is toegestaan; | van het aantal plaatsen waar lang parkeren is toegestaan; |
Overwegende dat een wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan dan | Overwegende dat een wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan dan |
ook noodzakelijk is met het oog op de verwezenlijking van deze | ook noodzakelijk is met het oog op de verwezenlijking van deze |
aansluiting, dewelke een werk van openbaar nut uitmaakt in de zin van | aansluiting, dewelke een werk van openbaar nut uitmaakt in de zin van |
artikel 1, 1°, a) van voormeld besluit van 12 december 2002; | artikel 1, 1°, a) van voormeld besluit van 12 december 2002; |
Overwegende dat, volgens artikel 188, § 4 van het BWRO de gemachtigde | Overwegende dat, volgens artikel 188, § 4 van het BWRO de gemachtigde |
ambtenaar een vergunning kan toekennen in afwijking van de | ambtenaar een vergunning kan toekennen in afwijking van de |
verordenende voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan van | verordenende voorschriften van het Gewestelijk Bestemmingsplan van |
zodra er beslist werd dat plan te wijzigen met het oog op de | zodra er beslist werd dat plan te wijzigen met het oog op de |
verwezenlijking van handelingen en werken van openbaar nut die het | verwezenlijking van handelingen en werken van openbaar nut die het |
voorwerp zijn van de aanvraag, voorzover twee voorwaarden vervuld | voorwerp zijn van de aanvraag, voorzover twee voorwaarden vervuld |
worden; | worden; |
Overwegende dat de wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan in | Overwegende dat de wijziging van het Gewestelijk Bestemmingsplan in |
onderhavig geval slechts betrekking heeft op de lokale bestemming van | onderhavig geval slechts betrekking heeft op de lokale bestemming van |
kleine gebieden, meer bepaald een zone gelegen op het grondgebied van | kleine gebieden, meer bepaald een zone gelegen op het grondgebied van |
de stad Brussel, die gevormd wordt door een gebied dat zich van het | de stad Brussel, die gevormd wordt door een gebied dat zich van het |
spoorwegcentrum van het station Schaarbeek-Vorming in het zuiden, via | spoorwegcentrum van het station Schaarbeek-Vorming in het zuiden, via |
het spoorwegdomein van de centrale infrastructuurwerkplaats in Haren | het spoorwegdomein van de centrale infrastructuurwerkplaats in Haren |
uitstrekt tot aan de grens met het Vlaams Gewest in het noorden | uitstrekt tot aan de grens met het Vlaams Gewest in het noorden |
dichtbij de verkeerswisselaar op de E19 te Machelen; | dichtbij de verkeerswisselaar op de E19 te Machelen; |
Dat dit gebied slechts drie huizenblokken omvat die op het Gewestelijk | Dat dit gebied slechts drie huizenblokken omvat die op het Gewestelijk |
Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke industrie, | Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke industrie, |
grenzend aan het huizenblok dat tussen spoorlijn 26 en de | grenzend aan het huizenblok dat tussen spoorlijn 26 en de |
Verdunstraat, de d'Hannetairestraat en de Ganzenweidestraat gelegen is | Verdunstraat, de d'Hannetairestraat en de Ganzenweidestraat gelegen is |
in een woongebied en het gedeelte van het huizenblok tussen de | in een woongebied en het gedeelte van het huizenblok tussen de |
Witloofstraat, de Haachtsesteenweg en spoorlijn 26/1 dat opgenomen is | Witloofstraat, de Haachtsesteenweg en spoorlijn 26/1 dat opgenomen is |
in administratiegebied; dat de drie huizenblokken die op het | in administratiegebied; dat de drie huizenblokken die op het |
Gewestelijk Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke | Gewestelijk Bestemmingsplan gelegen zijn in een gebied voor stedelijke |
industrie, respectievelijk afgebakend worden door : | industrie, respectievelijk afgebakend worden door : |
1)de Dobbelenbergstraat, de Verdunstraat, spoorlijn 26 en de | 1)de Dobbelenbergstraat, de Verdunstraat, spoorlijn 26 en de |
Ganzenweidestraat; | Ganzenweidestraat; |
2) de Verdunstraat en spoorlijnen 26/1 en 26; | 2) de Verdunstraat en spoorlijnen 26/1 en 26; |
3) spoorlijn 26/1, de Witloofstraat, de Verdunstraat en de | 3) spoorlijn 26/1, de Witloofstraat, de Verdunstraat en de |
gewestgrens; dat de totale oppervlakte waarop de bestemmingswijziging | gewestgrens; dat de totale oppervlakte waarop de bestemmingswijziging |
betrekking heeft, minder dan 2 ha bedraagt; dat de eerste voorwaarde | betrekking heeft, minder dan 2 ha bedraagt; dat de eerste voorwaarde |
die opgenomen is in artikel 188, § 4 van het BWRO vervuld is; | die opgenomen is in artikel 188, § 4 van het BWRO vervuld is; |
Overwegende dat de verwezenlijking van het project nieuwe | Overwegende dat de verwezenlijking van het project nieuwe |
exploitatie-mogelijkheden biedt voor het spoornet in het | exploitatie-mogelijkheden biedt voor het spoornet in het |
noordoostelijke deel van Brussel en zal leiden tot een aanzienlijk | noordoostelijke deel van Brussel en zal leiden tot een aanzienlijk |
betere verbinding tussen de luchthaven in Zaventem en dit net; | betere verbinding tussen de luchthaven in Zaventem en dit net; |
Overwegende dat ingevolge de kwaliteitsverbetering van de | Overwegende dat ingevolge de kwaliteitsverbetering van de |
dienstverlening die hieruit zal voortvloeien, meer reizigers vervoerd | dienstverlening die hieruit zal voortvloeien, meer reizigers vervoerd |
zullen worden via het spoor; | zullen worden via het spoor; |
Overwegende dat dit project na verwezenlijking dus kan bijdragen tot | Overwegende dat dit project na verwezenlijking dus kan bijdragen tot |
een aanzienlijke vermindering van de door het vervoer teweeggebrachte | een aanzienlijke vermindering van de door het vervoer teweeggebrachte |
uitstoot van broeikasgassen, alsook van andere uitstoten die een | uitstoot van broeikasgassen, alsook van andere uitstoten die een |
negatieve weerslag hebben op het leefmilieu; | negatieve weerslag hebben op het leefmilieu; |
Overwegende dat uit de in het kader van de effectenstudie opgestelde | Overwegende dat uit de in het kader van de effectenstudie opgestelde |
modelvormingen inzake lawaai blijkt dat het project geenszins | modelvormingen inzake lawaai blijkt dat het project geenszins |
aanleiding zou geven tot een overschrijding van de referentiewaarden | aanleiding zou geven tot een overschrijding van de referentiewaarden |
die vastgelegd zijn in de milieuovereenkomst van 24 januari 2001 | die vastgelegd zijn in de milieuovereenkomst van 24 januari 2001 |
tussen de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; | tussen de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; |
Overwegende de relatief beperkte impact van de door het project | Overwegende de relatief beperkte impact van de door het project |
teweeggebrachte trillingen op het leefmilieu, aangezien de opgetekende | teweeggebrachte trillingen op het leefmilieu, aangezien de opgetekende |
waarden minder bedroegen dan de grenzen die vastgelegd zijn in de DIN | waarden minder bedroegen dan de grenzen die vastgelegd zijn in de DIN |
4150-2-norm, die terzake geldt als een relevante referentie; | 4150-2-norm, die terzake geldt als een relevante referentie; |
Overwegende dat binnen het projectgebied geen enkel beschermd goed | Overwegende dat binnen het projectgebied geen enkel beschermd goed |
gelegen is; | gelegen is; |
Overwegende dat het project betrekking heeft op een gebied dat geen | Overwegende dat het project betrekking heeft op een gebied dat geen |
opmerkelijk biologisch belang vertoont; | opmerkelijk biologisch belang vertoont; |
Overwegende dat het traject het stedelijk industriegebied Haren-Noord | Overwegende dat het traject het stedelijk industriegebied Haren-Noord |
doorkruist en verder ook het spoorweggebied van de centrale | doorkruist en verder ook het spoorweggebied van de centrale |
infrastructuurwerkplaats en het station Schaarbeek-Vorming; | infrastructuurwerkplaats en het station Schaarbeek-Vorming; |
Overwegende dat ofschoon voor de aanleg van de nieuwe lijn hoge | Overwegende dat ofschoon voor de aanleg van de nieuwe lijn hoge |
ophogingen en viaducten gebouwd moeten worden, hetgeen mogelijk | ophogingen en viaducten gebouwd moeten worden, hetgeen mogelijk |
aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het uitzicht van de omgeving, | aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het uitzicht van de omgeving, |
zullen deze gevolgen evenwel beperkt blijven doordat de | zullen deze gevolgen evenwel beperkt blijven doordat de |
infrastructuren gelegen zijn op meer dan 250 m van de dichtstbij | infrastructuren gelegen zijn op meer dan 250 m van de dichtstbij |
zijnde woningen en doordat zij aangelegd zullen worden in een | zijnde woningen en doordat zij aangelegd zullen worden in een |
landschap dat sterk gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van het | landschap dat sterk gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van het |
spoorwegdomein van Schaarbeek, een hoogspanningslijn en het | spoorwegdomein van Schaarbeek, een hoogspanningslijn en het |
Ringviaduct; | Ringviaduct; |
Overwegende dat alle mogelijke maatregelen getroffen werden om de | Overwegende dat alle mogelijke maatregelen getroffen werden om de |
visuele en de geluidsimpact van het project te beperken, meer bepaald | visuele en de geluidsimpact van het project te beperken, meer bepaald |
door middel van groenschermen en geluidsschermen; | door middel van groenschermen en geluidsschermen; |
Overwegende dat de betreffende huizenblokken zeer weinig bebouwd en | Overwegende dat de betreffende huizenblokken zeer weinig bebouwd en |
dunbevolkt zijn, zodat de impact op het woonklimaat en de bestaande | dunbevolkt zijn, zodat de impact op het woonklimaat en de bestaande |
economische activiteit zeer beperkt blijft; | economische activiteit zeer beperkt blijft; |
Overwegende dat uit de effectenstudie evenwel is gebleken dat de | Overwegende dat uit de effectenstudie evenwel is gebleken dat de |
leefkwaliteit van 8 woningen in de Verdunstraat, gelegen tussen de | leefkwaliteit van 8 woningen in de Verdunstraat, gelegen tussen de |
bestaande brug over spoorlijn 26 en het kruispunt met de | bestaande brug over spoorlijn 26 en het kruispunt met de |
Dobbelenbergstraat, er op achteruit gaat; | Dobbelenbergstraat, er op achteruit gaat; |
Overwegende dat de NV INFRABEL de betrokken eigenaars en zij die erom | Overwegende dat de NV INFRABEL de betrokken eigenaars en zij die erom |
verzoeken een voorstel zal doen met betrekking tot de terugkoop van | verzoeken een voorstel zal doen met betrekking tot de terugkoop van |
hun goed in het kader van de aankoopprocedure van de terreinen die | hun goed in het kader van de aankoopprocedure van de terreinen die |
nodig zijn met het oog op de verwezenlijking van het project; | nodig zijn met het oog op de verwezenlijking van het project; |
Overwegende dat de gevolgen voor de economische activiteiten beperkt | Overwegende dat de gevolgen voor de economische activiteiten beperkt |
blijven tot de noodzakelijke onteigening van een in de Verdunstraat | blijven tot de noodzakelijke onteigening van een in de Verdunstraat |
gelegen gebouw, dat toebehoort aan de vennootschap Keyser & Mackay, | gelegen gebouw, dat toebehoort aan de vennootschap Keyser & Mackay, |
alsook van het leegstaande Wanson-gebouw in de Woluwelaan, dat evenwel | alsook van het leegstaande Wanson-gebouw in de Woluwelaan, dat evenwel |
grotendeels behouden kan blijven en waarvoor desgevallend een nieuwe | grotendeels behouden kan blijven en waarvoor desgevallend een nieuwe |
bestemming gevonden kan worden; | bestemming gevonden kan worden; |
Overwegende dat geen enkele van de in het kader van de effectenstudie | Overwegende dat geen enkele van de in het kader van de effectenstudie |
geanalyseerde globale alternatieven te verkiezen is boven het | geanalyseerde globale alternatieven te verkiezen is boven het |
geselecteerde traject; | geselecteerde traject; |
Overwegende dat na afloop van de effectenstudie een aantal | Overwegende dat na afloop van de effectenstudie een aantal |
geïntegreerde aanbevelingen geformuleerd werden met het oog op een | geïntegreerde aanbevelingen geformuleerd werden met het oog op een |
betere werking van het basisproject en teneinde het meer af te stemmen | betere werking van het basisproject en teneinde het meer af te stemmen |
op het leefmilieu; | op het leefmilieu; |
Overwegende dat in het in december 2005 opgestelde amenderingsdossier | Overwegende dat in het in december 2005 opgestelde amenderingsdossier |
rekening gehouden werd met alle geïntegreerde aanbevelingen; dat om de | rekening gehouden werd met alle geïntegreerde aanbevelingen; dat om de |
grondinname door het project en de onteigeningen verder te beperken, | grondinname door het project en de onteigeningen verder te beperken, |
en teneinde de mogelijke toekomstige aanleg van het in het Gewestelijk | en teneinde de mogelijke toekomstige aanleg van het in het Gewestelijk |
Ontwikkelingsplan opgenomen ontwerp van bedrijfsweg tussen de | Ontwikkelingsplan opgenomen ontwerp van bedrijfsweg tussen de |
Woluwelaan en de Vilvoordelaan niet in het gedrang te brengen, de | Woluwelaan en de Vilvoordelaan niet in het gedrang te brengen, de |
aanvankelijk geplande hoge ophogingen tussen de Woluwelaan en de | aanvankelijk geplande hoge ophogingen tussen de Woluwelaan en de |
Witloofstraat vervangen zullen worden door viaducten; | Witloofstraat vervangen zullen worden door viaducten; |
Overwegende dat in het licht van de opgestelde documenten en | Overwegende dat in het licht van de opgestelde documenten en |
uitgevoerde studies en in het bijzonder in het licht van de in de | uitgevoerde studies en in het bijzonder in het licht van de in de |
preambule bedoelde effectenstudie en adviezen, de wijziging van het | preambule bedoelde effectenstudie en adviezen, de wijziging van het |
plan geen aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het leefmilieu, in de | plan geen aanzienlijke gevolgen zal hebben voor het leefmilieu, in de |
zin van de artikelen 188, § 4, 27, § 2 van het BWRO alsook van de | zin van de artikelen 188, § 4, 27, § 2 van het BWRO alsook van de |
daarbij horende bijlage D ; | daarbij horende bijlage D ; |
Overwegende dat, overeenkomstig artikel 27, § 2, derde lid, BWRO, in | Overwegende dat, overeenkomstig artikel 27, § 2, derde lid, BWRO, in |
het licht van deze adviezen de Regering, in een met redenen omklede | het licht van deze adviezen de Regering, in een met redenen omklede |
beslissing van 20 maart 2008, bepaald heeft dat de wijziging niet het | beslissing van 20 maart 2008, bepaald heeft dat de wijziging niet het |
voorwerp van een milieu-effectenrapport moet zijn; | voorwerp van een milieu-effectenrapport moet zijn; |
Overwegende dat de Commissie vraagt dat men bij de uitvoering van het | Overwegende dat de Commissie vraagt dat men bij de uitvoering van het |
project de opmerkingen in aanmerking neemt uit het openbaar onderzoek; | project de opmerkingen in aanmerking neemt uit het openbaar onderzoek; |
Overwegende dat de stad Brussel en de Commissie vragen dat iedere | Overwegende dat de stad Brussel en de Commissie vragen dat iedere |
eigenaar die meent dat zijn eigendom een waardevermindering ondergaat | eigenaar die meent dat zijn eigendom een waardevermindering ondergaat |
ingevolge het « DIABOLO-project » op rechtvaardige wijze kan vergoed | ingevolge het « DIABOLO-project » op rechtvaardige wijze kan vergoed |
worden, bijvoorbeeld door over de mogelijkheid te beschikken om gratis | worden, bijvoorbeeld door over de mogelijkheid te beschikken om gratis |
een beroep te doen op een comité van onafhankelijke deskundigen die | een beroep te doen op een comité van onafhankelijke deskundigen die |
oordelen of de aanvraag gegrond is en indien zo, de betrokken | oordelen of de aanvraag gegrond is en indien zo, de betrokken |
waardevermindering te schatten, waarbij het gewest er zich toe | waardevermindering te schatten, waarbij het gewest er zich toe |
verbindt de beslissingen van dit comité in aanmerking te nemen en de | verbindt de beslissingen van dit comité in aanmerking te nemen en de |
eigenaars navenant te vergoeden; | eigenaars navenant te vergoeden; |
Dat er een onteigeningsprocedures voorzien is en eventuele | Dat er een onteigeningsprocedures voorzien is en eventuele |
isolatiemaatregelen kunnen genomen worden; | isolatiemaatregelen kunnen genomen worden; |
Overwegende dat een reclamant het ontbreken van overlegvergaderingen | Overwegende dat een reclamant het ontbreken van overlegvergaderingen |
betreurt (om tegemoet te komen aan de rechten van de burgers) | betreurt (om tegemoet te komen aan de rechten van de burgers) |
aangaande de verschillende aspecten van de effectenstudie; | aangaande de verschillende aspecten van de effectenstudie; |
Dat er een overlegvergadering plaatsgevonden heeft op 1 maart 2006 | Dat er een overlegvergadering plaatsgevonden heeft op 1 maart 2006 |
waar Infrabel een uiteenzetting gehouden heeft over het | waar Infrabel een uiteenzetting gehouden heeft over het |
stedenbouwkundig attest. Ze had deze aanvraag gewijzigd in functie van | stedenbouwkundig attest. Ze had deze aanvraag gewijzigd in functie van |
de aanbevelingen van de effectenstudie; | de aanbevelingen van de effectenstudie; |
Dat er geen nieuwe openbare vergadering door de stad Brussel gevraagd | Dat er geen nieuwe openbare vergadering door de stad Brussel gevraagd |
werd, aangezien de inhoud van het dossier voor aanvraag om een | werd, aangezien de inhoud van het dossier voor aanvraag om een |
stedenbouwkundige vergunning identiek was aan de inhoud van het | stedenbouwkundige vergunning identiek was aan de inhoud van het |
gewijzigd dossier voor aanvraag om stedenbouwkundig attest; | gewijzigd dossier voor aanvraag om stedenbouwkundig attest; |
Overwegende dat een reclamant en de Commissie vragen te waken over het | Overwegende dat een reclamant en de Commissie vragen te waken over het |
behoud van de biodiversiteit (meer bepaald de doorgang van de fauna, | behoud van de biodiversiteit (meer bepaald de doorgang van de fauna, |
door een minimale hoogte van de hellingen, door het behoud of het | door een minimale hoogte van de hellingen, door het behoud of het |
maken van doorgangen voor de fauna, enz); | maken van doorgangen voor de fauna, enz); |
Dat de voorgestelde maatregelen, voortgekomen uit de | Dat de voorgestelde maatregelen, voortgekomen uit de |
milieueffecten-studie, in het « DIABOLO-project » zijn opgenomen. Meer | milieueffecten-studie, in het « DIABOLO-project » zijn opgenomen. Meer |
bepaald dat « de bouwheer zich dient te houden aan de plantensoorten | bepaald dat « de bouwheer zich dient te houden aan de plantensoorten |
die in de effectenstudie worden voorgesteld. Het is bovendien | die in de effectenstudie worden voorgesteld. Het is bovendien |
aanbevolen het B.I.M. te betrekken bij de onderhandelingen over de | aanbevolen het B.I.M. te betrekken bij de onderhandelingen over de |
herstellingen van het groene netwerk dat op sommige plaatsen zal | herstellingen van het groene netwerk dat op sommige plaatsen zal |
worden beschadigd. » | worden beschadigd. » |
Dat de geplande hoge spoordijken vervangen worden door bruggen, wat de | Dat de geplande hoge spoordijken vervangen worden door bruggen, wat de |
doorgangsmogelijkheid aanzienlijk zal verhogen; | doorgangsmogelijkheid aanzienlijk zal verhogen; |
Overwegende dat een reclamant meent dat het B.I.M. haar advies had | Overwegende dat een reclamant meent dat het B.I.M. haar advies had |
moeten aanvullen door eraan toe te voegen dat de wijziging van het GBP | moeten aanvullen door eraan toe te voegen dat de wijziging van het GBP |
gunstig zal zijn op het vlak van het leefmilieu meer bepaald op | gunstig zal zijn op het vlak van het leefmilieu meer bepaald op |
voorwaarde de beperking aan te moedigen van het autoverkeer, te waken | voorwaarde de beperking aan te moedigen van het autoverkeer, te waken |
over de inrichting van de groene ruimten en de restauratie van het | over de inrichting van de groene ruimten en de restauratie van het |
ecologisch netwerk; | ecologisch netwerk; |
Dat deze doelstellingen reeds vooropgesteld zijn in het gewestelijk | Dat deze doelstellingen reeds vooropgesteld zijn in het gewestelijk |
beleid, met name in het Gewestelijk Ontwikkelingsplan onder prioriteit | beleid, met name in het Gewestelijk Ontwikkelingsplan onder prioriteit |
8 « Mobiliteit en stad verzoenen » en prioriteit 9 « verbetering van | 8 « Mobiliteit en stad verzoenen » en prioriteit 9 « verbetering van |
het levenskader »; | het levenskader »; |
Dat men onder prioriteit 8 - 7 nog de adequate begeleidende | Dat men onder prioriteit 8 - 7 nog de adequate begeleidende |
maatregelen vindt, te nemen bij de uitvoering van het gewestelijk | maatregelen vindt, te nemen bij de uitvoering van het gewestelijk |
expresnet. | expresnet. |
Dat een aantal voorbeelden van deze flankerende maatregelen de | Dat een aantal voorbeelden van deze flankerende maatregelen de |
volgende zijn : | volgende zijn : |
- De werkingscapaciteit van de stations en de treinstellen verhogen; | - De werkingscapaciteit van de stations en de treinstellen verhogen; |
- De capaciteit van sommige wegen terugschroeven om het autoverkeer te | - De capaciteit van sommige wegen terugschroeven om het autoverkeer te |
ontmoedigen; | ontmoedigen; |
- Het aantal parkeerplaatsen op de bestemming verminderen; | - Het aantal parkeerplaatsen op de bestemming verminderen; |
Dat men onder prioriteit 9 - 3 de middelen en methoden voor de | Dat men onder prioriteit 9 - 3 de middelen en methoden voor de |
vermindering van het autoverkeer vindt, namelijk dat het Gewest een | vermindering van het autoverkeer vindt, namelijk dat het Gewest een |
aantal bijkomende maatregelen zal uitvaardigen om tot de globale | aantal bijkomende maatregelen zal uitvaardigen om tot de globale |
vermindering van 20 % van het autoverkeer te komen; | vermindering van 20 % van het autoverkeer te komen; |
Dat men onder 9 - 4 alle doelstellingen rond de inrichting van de | Dat men onder 9 - 4 alle doelstellingen rond de inrichting van de |
groene ruimtes en het ecologisch netwerk terugvindt; | groene ruimtes en het ecologisch netwerk terugvindt; |
Overwegende dat een reclamant vraagt om een beperking van | Overwegende dat een reclamant vraagt om een beperking van |
geluidseffecten nabij de huizen tot 30dB(A) gedurende de nacht eerder | geluidseffecten nabij de huizen tot 30dB(A) gedurende de nacht eerder |
dan 60dB(A); | dan 60dB(A); |
Dat de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 24 januari 2001 | Dat de NMBS en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op 24 januari 2001 |
een milieuconventie afgesloten hebben betreffende de door het | een milieuconventie afgesloten hebben betreffende de door het |
spoorverkeer veroorzaakte trillings- en geluidsoverlast; | spoorverkeer veroorzaakte trillings- en geluidsoverlast; |
Dat uit de milieueffectenstudie blijkt dat het « DIABOLO-project » | Dat uit de milieueffectenstudie blijkt dat het « DIABOLO-project » |
nergens de normen van de Milieuconventie overschrijdt. Meer bepaald | nergens de normen van de Milieuconventie overschrijdt. Meer bepaald |
overdag 65dB en 's nachts 60dB; | overdag 65dB en 's nachts 60dB; |
Overwegende dat een reclamant wenst dat de mogelijkheid voor de | Overwegende dat een reclamant wenst dat de mogelijkheid voor de |
vestiging van installaties of opslag, noodzakelijk in het kader van de | vestiging van installaties of opslag, noodzakelijk in het kader van de |
duurzame ontwikkeling zou behouden worden voor de maatschappijen voor | duurzame ontwikkeling zou behouden worden voor de maatschappijen voor |
openbaar vervoer gevestigd op de site Schaarbeek-Vorming; | openbaar vervoer gevestigd op de site Schaarbeek-Vorming; |
Dat de toekomstige aanleg van de site Schaarbeek-Vorming het voorwerp | Dat de toekomstige aanleg van de site Schaarbeek-Vorming het voorwerp |
uitmaakt van een richtschema dat de mogelijke ontwikkeling van deze | uitmaakt van een richtschema dat de mogelijke ontwikkeling van deze |
site zal bestuderen rekening houdend met de duurzame ontwikkeling; | site zal bestuderen rekening houdend met de duurzame ontwikkeling; |
Overwegende dat een reclamant vraagt om op kaart 3, in het « | Overwegende dat een reclamant vraagt om op kaart 3, in het « |
spoorweggebied » het klein « typisch woongebied » toe te voegen dat | spoorweggebied » het klein « typisch woongebied » toe te voegen dat |
zich bevindt voor de spoorwegwerkplaats van Infrabel; | zich bevindt voor de spoorwegwerkplaats van Infrabel; |
Dat de wijzigingen aangebracht aan kaart 3 genaamd Kaart van de | Dat de wijzigingen aangebracht aan kaart 3 genaamd Kaart van de |
Bodembestemming enkel rekening hebben gehouden met de zones die strikt | Bodembestemming enkel rekening hebben gehouden met de zones die strikt |
noodzakelijk waren voor de aanleg van de « diabolo » en dat deze kaart | noodzakelijk waren voor de aanleg van de « diabolo » en dat deze kaart |
bijgevolg niet dient gewijzigd worden; | bijgevolg niet dient gewijzigd worden; |
Overwegende dat een reclamant vraagt om de basiskaart te actualiseren | Overwegende dat een reclamant vraagt om de basiskaart te actualiseren |
door de nieuwe gebouwen toe te voegen en de verdwenen gebouwen te | door de nieuwe gebouwen toe te voegen en de verdwenen gebouwen te |
verwijderen; | verwijderen; |
Dat de kaart 1 genaamd « Bestaande feitelijke toestand » werd | Dat de kaart 1 genaamd « Bestaande feitelijke toestand » werd |
vastgesteld op 20 maart 2008 en dat deze aangepast wordt ingevolge de | vastgesteld op 20 maart 2008 en dat deze aangepast wordt ingevolge de |
wijzigingen die nadien zijn gebeurd; | wijzigingen die nadien zijn gebeurd; |
Overwegende dat een reclamant vraagt om de Zenne aan te geven op de | Overwegende dat een reclamant vraagt om de Zenne aan te geven op de |
kaart; | kaart; |
Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 3 - | Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 3 - |
Bodembestemming » in die zin aangepast wordt; | Bodembestemming » in die zin aangepast wordt; |
Overwegende dat een reclamant vraagt om de spoortracés te verbeteren | Overwegende dat een reclamant vraagt om de spoortracés te verbeteren |
ten noorden van het vormingsstation om meer bepaald de bocht verder te | ten noorden van het vormingsstation om meer bepaald de bocht verder te |
leggen van de L26 van de Vilvoordelaan; | leggen van de L26 van de Vilvoordelaan; |
Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 6 - | Dat het gaat om een materiële fout en dat bijgevolg « Kaart 6 - |
Openbaar vervoer » in die zin aangepast wordt; | Openbaar vervoer » in die zin aangepast wordt; |
Overwegende dat een reclamant betreurt dat het bericht van openbaar | Overwegende dat een reclamant betreurt dat het bericht van openbaar |
onderzoek niet moet geplaatst worden op de plaatsen die betrokken zijn | onderzoek niet moet geplaatst worden op de plaatsen die betrokken zijn |
bij de wijziging van het GBP en dat de affiche die bevestigd werd op | bij de wijziging van het GBP en dat de affiche die bevestigd werd op |
het aanplakbord van Haren een aantal dagen later werd overplakt door | het aanplakbord van Haren een aantal dagen later werd overplakt door |
andere berichten van openbaar onderzoek; | andere berichten van openbaar onderzoek; |
Dat het bericht van bekendmaking van openbaar onderzoek geplaatst werd | Dat het bericht van bekendmaking van openbaar onderzoek geplaatst werd |
op de reglementaire plaatsen; | op de reglementaire plaatsen; |
Dat alle reglementaire bepalingen op dit gebied nageleefd werden door | Dat alle reglementaire bepalingen op dit gebied nageleefd werden door |
de openbare overheden; | de openbare overheden; |
Uitgaande van deze consideransen; | Uitgaande van deze consideransen; |
Op voorstel van de Minister-President, die bevoegd is voor Ruimtelijke | Op voorstel van de Minister-President, die bevoegd is voor Ruimtelijke |
Ordening; | Ordening; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.De kaarten Bestaande feitelijke toestand (nr. 1), |
Artikel 1.De kaarten Bestaande feitelijke toestand (nr. 1), |
Bodembestemming (nr. 3) en Openbaar Vervoer (nr. 6) worden | Bodembestemming (nr. 3) en Openbaar Vervoer (nr. 6) worden |
gedeeltelijk gewijzigd, volgens bijgevoegde plannen, met het oog op de | gedeeltelijk gewijzigd, volgens bijgevoegde plannen, met het oog op de |
verwezenlijking van het zogenaamde « DIABOLO »-project. | verwezenlijking van het zogenaamde « DIABOLO »-project. |
Art. 2.De regering stelt het gewijzigd plan vast, bestaande uit de |
Art. 2.De regering stelt het gewijzigd plan vast, bestaande uit de |
aangepaste kaartuittreksels van de bestaande feitelijke en | aangepaste kaartuittreksels van de bestaande feitelijke en |
rechtstoestand en de wijzigingsuittreksels van de kaarten nr. 1, nr. 3 | rechtstoestand en de wijzigingsuittreksels van de kaarten nr. 1, nr. 3 |
en nr. 6. | en nr. 6. |
Art. 3.Het lid van de Regering tot wiens bevoegdheid de Ruimtelijke |
Art. 3.Het lid van de Regering tot wiens bevoegdheid de Ruimtelijke |
Ordening behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit. | Ordening behoort, is belast met de uitvoering van dit besluit. |
Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : | Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : |
De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten | bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten |
en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, | en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, |
Ch. PICQUE | Ch. PICQUE |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |